Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 9932 kertaa)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Harry Potter
« : 02.06.2021 09:40:48 »

Harry Potter on seitsemänosainen kirjasarja, jonka pohjalta toteutettiin kahdeksan elokuvaa ja niin lauta-, kortti- kuin konsolipelejäkin. Tässä topicissa keskustellaan Harry Potter -kirjoista, -elokuvista ja -peleistä sekä Harry Potterista yleisesti. Harry Potterista on tehty myös valtavasti oheistuotteita ja sillä on kolme teemapuistoa, jotka sijaitsevat Orlandossa, Hollywoodissa ja Osakassa. Tämän lisäksi Lontoossa on myös Harry Potter -elokuvastudio Warner Bros Studios. Kirjasarjalle on myös erilaisia lisäosia, kuten Siuntio Silosäkeen tarinat, Huispaus kautta aikojen ja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat.

2010-luvulla Harry Pottereihin kirjoitettiin myös ns. "kahdeksas osa" eli  näytelmä Cursed Child, jonka näytelmäkäsikirjoitus julkaistiin myös kirjana. Tämän jälkeen alkoi uusi elokuvasarja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat, joka sijoittuu vuosikymmeniä ennen Harry Potterin ajanjaksoa. Näistä aiheista voit keskustella topiceissa Cursed Child ja Ihmeotukset-elokuvat.

Harry Potter on puhututtanut kautta aikain, kuten myös luojansa J. K. Rowling. Mitä ajatuksia Harry Potterit ja J.K. Rowling sinussa herättävät? Rakastuitko kirjasarjaan jo lapsena vai vasta aikuisiällä? Vai oletko niitä, joihin "Potter ei koskaan iskenyt"? Milloin viimeksi olet lukenut kirjat, katsonut elokuvat tai palannut pelien pariin? Mitä puhuttavaa Harry Potterista enää on? Onko se menneen talven lumia vai jotain sellaista, mikä säilyy aina, kuten Severus Kalkaroksen rakkaus Lily Evansiin?

Oletko lukenut kirjasi alkuperäisinä englanniksi vai suomeksi? Kenties kokeillut myös muita kieliä? Harry Pottereita on käännetty yli 70 kielelle. Oletko katsonut elokuvat lisämateriaaleineen jo tusina kertaa? Voitatko kaverisi joka kerta Harry Potter Trivial Pursuitissa? Vai päihitätkö mieluummin sohvan mutkastasi Voldemortin PlayStationin ohjain taikasauvanasi? Keskustelkaa, väitelkää, ruotikaa! Tässä topicissa on sallittua myös jakaa muistoja, mietiskellä hahmodynamiikkaa, tuumiskella taikuutta ja kaikkea, mitä Potter-fanin elämään kuuluu! Oletko kenties nähnyt mielenkiintoisia Harry Potter -unia tai naureskeletko kaksimielisille kohdille sarjassa?

Tässä topicissa kaikki Harry Potterista on sallittua! Ohessa myös muita teeman topiceja sekä nostalgialistaus siitä, mistä kaikesta Harry Potter onkaan Finissä vuosien saatossa puhututtanut. Täällä saa jatkaa kokemuksistaan niin jästihuispauksesssa kuin kertoa musiikillisista mielleyhtymistä Potter-hahmoissa tai jakaa ajatuksiaan, kuka onkaan Potter-elokuvien suosikkinäyttelijä tai kuinka he oikein suoriutuivatkaan ja niin edelleen.

"Death of the author" -aiheesta täällä:
- J.K. Rowling ja death of the author

Harry Potter -mobiilipelileistä voi keskustella täällä:
- Harry Potter Wizard Unite -peli, mobiilipeli
- Harry Potter: Hogwards Mystery -peli, mobiilipeli

Kysymyksiä Potter-kirjoista voit esittää täällä!

Nostalgian nälkäinen? Finissä on keskusteltu laajasti Potterista eri topiceissa, joita pääset lueskelemaan yhä Tarvehuoneesta. Tsekkaa spoilerin alta!
Spoiler: näytä
- A History of Magic & A Journey Through A History of Magic
- Dumbledore ulos kaapista
- Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista
- Elämä ilman Potteria?
- Fanfiction videotrailerit (HP)
- Feeniksin kilta -elokuva
- Harry Potterin ja muiden HP-sarjan hahmojen yhtäläisyydet?
- Harry Potter -pelit
- Harry Potter universumin 1980-luku
- Harry Potter vihattu vai rakastettu?
- Häiritseviä virheitä Pottereissa...
- Itkitkö lukiessasi Deathly Hallowsia? (Spoilaa!)
- Jim Kayn kuvittamat Potterit
- Jästihuispaus
- Kaksimielisesti ymmärrettäviä kohtia Pottereissa
- Keskustelua näyttelijöiden elokuvasuorituksista Potter-elokuvissa
- Kokoelma Potter-leffojen ärsyttävistä asioista
- Kokoealma Potter -leffojan hyvistä asioista
- Kuinka monta kertaa olette kirjanne lukeneet?
- Kuoleman varjelukset -elokuva(t)
- Kuolleet || Ketkä kaikki kuolivatkaan Potter -kirjoissa?
- Kysymykset ja vastaukset Rowlingin 7. kirjan webchatissa
- Lilyn ja Jamesin hautakiven sitaatti
- Mihin Potterien suosio perustuu?
- Mikä on Potter-kirjoista paras?
- Mitä Harry Potter merkkaa sulle?!
- Musiikilliset mielleyhtymät HP-hahmoista
- Nimileikkejä - keskusteluja Potter-kirjojen nimistä
- Parhaat lainaukset Pottereissa
- Paras Potter-elokuvien näyttelijä?
- Potterkirjoissa mieltäni jäi vaivaamaan #2
- Potter-kirjojen hahmot
- Pottermore #2
- Pottereihin liittyviä muistoja
- Potterhahmojen lempinimet
- Potterfandomin paritukset
- Potter-näyttelijät muissa elokuvissa
- Puoliverinen prinssi -elokuva
- Portti-avain ja matka-arkku eli velhomaailma-aiheiset matkakohteet
- Ron ja Hermione
- Siuntio Silosäkeen -tarinat
- Unia Pottereista
- Velhomaailman päihteidenkäyttö || mitä käytetään ja mistä sitä saa?
- Vertaistuki elokuvasta toipuville (KV2)
- Yleinen kirjakeskustelu jo kirjan lukeneille (Kuoleman varjelukset)
« Viimeksi muokattu: 03.06.2021 13:01:03 kirjoittanut Vanilje »


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Harry Potter
« Vastaus #1 : 10.06.2021 17:49:50 »
Mä taisin aloittaa Pottereiden lukemisen joskus ala-asteella, oisinko ollut vitosella eli vuonna 2005/2006. Olin sitä ennen nähnyt leffoista varmaankin kolme ekaa. Ja luin ne järjestyksessä. Viimesen kirjan kävin itse ostamassa ja sitä ennen oli joku kirja omana jo. Leffatkin katsoin järjestyksessä, vikan Kuoleman Varjelukset osa 2 kävin kattomassa leffateatterissa isosiskon kanssa, ainoa jonka oon nähnyt leffateatterissa.
Suomeks oon lukenut kaikki, joskus oon miettinyt enkuks lukemista mutta mun kielitaito on aika huono niin en sitten ole ruennut koittamaan edes. :D
En oo pelannut kun Harry Potter tietokilpailua, voittanut sen monta kertaa ja hävinnyt kerran. Muita pelejä en olekkaan pelannut. Haluisin sen Potter aiheisen muuttuva labyrintti pelin, mutta en oo vielä saanu.
Pottermoresta oon tehnyt tupatestin: Rohkelikko. Suojeliusta en muista enää, enkä taikasauvaa. Harmi kun sieltä poistui se "peli"tapa tai miksikä sitä haluaa kuttua että kävi läpi ne vuodet yms. Se oli kivaa. Kerkesin vaan 4 vuoteen muistaakseni, tai 5 vuoden alkuun. Ja kun sitä pysty tietokoneella "pelaamaan" niin oli kiva, kun en ite oikein tykkää kännykkään ladata mitään pelejä.
Ootan ja toivon että pääsen joskus Lontooseen ja Potter studiolle! Se on ollut jo monta vuotta haaveena! :)
Onko muut kuunnelleet mitään podcasteja Pottereihin liittyen? Mikä olisi ammattisi velhomaailmassa?

Pipe

  • ***
  • Viestejä: 970
Vs: Harry Potter
« Vastaus #2 : 07.07.2021 23:09:43 »
Mulla on todella mielenkiintoinen suhde ollut Pottereihin ja tosiaan kerron sen teille nyt.  ;D Mä olin ala-aste ikäinen kun Potterit sarja julkaistiin (en muista nyt sitä Viisasten kiven julkaisuvuotta, mut ei sillä niin väliä). Mä oon aina ollut todella huono lukemaan mitään pitkää kirjaa (mulla on lukihäriö (joo ihan tarkoituksellisesti kirjoitettu noin), jonka vuoksi mun lukeminen on todella vaivalloista, hypin helposti riviltä toiselle ja en aina ees ymmärrä mitä luen ja joudun joskus lukemaan saman asian miljoonaan kertaan ennen kuin tajuan mitä siinä tekstissä sanotaan. Et varmaan ymmärrätte miks tollainen n. 150- 300 sivuinen opus ei ollut ensimmäisenä listalla lukemis suunitelmissa). Kaikki rupes tos vaiheessa hehkuttaan Pottereita ja olin sillee, no siinähän hehkuttaa. Sitten yks kaunis päivä meidän ala-asteen ope aloitti lukemaan Pottereita (juurikin tuota viisasten kiveä) luokalle ääneen (siis oltiin tällön 3-5 luokkalaisia, en ees muista minkä ikänen, mut kuitenkin sitä aikaa kun osattiin kuitenkin jo lukea, vaikka se lukihäriö olikin), siis se tuntu niin tyhmälle, idioottimaiselle ja kuivalle kirjalle, en tiedä et eikö meidän ope osannut sitten lukea sitä "oikein" vai miksi se tuntui niin ääliömäiselle kirjalle silloin?? Mut joo aloin tästä syystä boikotoimaan Pottereita ja muut tyyliin hehkutti sitä sarjaa maasta taivaaseen ja olin sillee  :o fiiliksellä, "miten tosta voi oikeesti joku tykätä?"

Tästä vuosi - muutama vuosi eteenpäin availin jouluna joululahjoja ja yhdestä paketista avautui Potter 2 leffa (eli salaisuuksien kammio), olin saanut sen isoveliltä. Olin sillai ajatuksella (Et sit p*skempaa lahjaa mulle enää keksiny  ;D) , en sitä sille kyllä ääneen sanonut todellakaan, mut mun ilme oli varmaan aika mahtava silloin  ;D ;D ;D. Joo aattelin et, no ei siinä mitään saa pölyttyä kaapissa hamaan tappiin saakka....

Sitten tästä jonkin ajan päästä mun teki ihan hirveesti mieli katsoa joku uus leffa, kolasin dvd hyllyäni läpi ja kappas, eipäs muita ollut, kuin toi Potter 2 leffa. Aattelin siinä sit et, "no kai sen ny kattoo voi, en kai siihen kuole, vaikka kattosinkin" Katoin leffan -> Mä kiinnostuin Pottereista ihan tosissani. Hommasin kaikki kirjat kirjastosta ja luin ne läpi siihen asti kun ne oli ilmestyny ja kattelin leffat mitä siihen asti oli tehty. Sit löysin ficit ja törmäsin varmaan ensimmäisenä juuri Drarryyn ja rakastuin heti siihen (inhosin Ginnyn hahmoa alusta asti) ja mun mielestä Harry ja Draco oli täydellinen pari ja anteeks nyt vaan mut mun mielestä Hinny on jumalattoman huono Jily kopio ja sitten vielä se, et musta vaan tuntuu, et Row aatteli mennä sieltä mistä aita on matalin, ei jaksanu enää keksiä Harrylle täydellistä tyttöystävää (vaikka yks sellainen oli jopa tarjolla, no olisi se tyttö Nevillellekin sopinut, Lunasta siis puhun.), ni siksi Ginny. *oksentaa* Siis oikeesti ehkä huonoin paritus koskaan mitä oon kuullu (siis Hinny). Dean ja Ginny sopi toisillensa ni miksi piti sekin tuhota?? :O Mut joo onneks on ficit :D.

Mutta yksi asia on mitä mä ihmettelen suuresti Pottereissa. Row loi täydelliset tyypit Pottereihin (puhun siis nyt Kelmeistä) Row kirjoitti jatko-osan Pottereista Harryn lasten sukupolvesta, mut mun mielestä Row olis ihan hyvin voinut alkaa kirjoittaa sarjaa Kelmeistä, niistä oli niin paljon juttua ja olisi ollut paljon kerrottavaa ja siitä miten kaikki meni kuin meni, miksi Lily suuttui niin sairaasti Sevelle ja meni sit Jamesin kanssa yhteen (kiusallaanko?) vai miten kaikki alunperin meni, miten Kelmit ystävysty? Miten ne sai tietää Remuksesta? Miten ne harjoitteli animaagiutta? Epäonnistuko ne koskaan? Millon ne jäi kiinni ja kenelle? Miten Sirren ja Regun suhde muuttui ja miten Sirre suojeli Regua vaikka ne oli eri tuvissa? Ja mitä näitä nyt on, tätä listaa vois jatkaa loputtomiin...
Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä <3
♥Polseres Vermelles- Polseres amunt♥

Tuuli Lumi<3Draco Malfoy
Drarry♥
Wilmon♥
Edmar♥ *bromance*

♥Twc♥

Ava by: Ingrid

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Harry Potter
« Vastaus #3 : 13.07.2021 10:24:44 »
Joo todellakin Rowling ois voinut ja voisi edelleen kirjoittaa Kelmeistä. Ois niin kiva lukea niistä ja tietää enemmän :)

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Harry Potter
« Vastaus #4 : 17.08.2021 10:28:33 »
Niin no tuo on kyllä totta että jos Rowling kirjoittaisi Kelmeistä niin voisi olla pettymys.
Mun lempikirjat on Viisasten kivi, Azkabanin vanki, Feeniksin kilta ja Kuoleman varjelukset. Vähiten suosikki on Puoliverinen Prinssi, kun Harrylla on se pakkomielle Dracosta ja on Ron&Lavender paritus :D
Ja sitten  kysyn että ketkä on teidän lempiparit? Entä huonot? Ja ketkä olisivat voineet sopia toisilleen?

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Harry Potter
« Vastaus #5 : 17.08.2021 11:22:54 »
Mun paras muisto Pottereihin liittyen on varmaankin vikan leffan ensi-ilta. Oltiin kaverin kaa sitä katsomassa, vaikka se yöaikaan tulikin. Se tunnelma Tennispalatsissa oli ihan huikee, kun kaikkialla oli Potter-faneja ja monella oli cosplay tai muuta teemaan sopivaa yllään ja kaikki oli niin innoissaan tulevista tunneista. Tuntu että salissakin kaikki reagoivat kuin yhdestä suusta :D Muistan hyvin varsinkin suosionosoitukset McGarmiwalle, kun se oli niin badass (sama kun Neville tappoi Naginin).

Mun oma ensikosketus Pottereihin oli joskus ku olin tyyliin ekalla, kun muutama mun luokalla luki Viisasten kiveä ja tykkäs siitä. No, minä innokkaana lukijana kiinnostuin ja aloitin, mutta... Ei oikein napannut 😅 Luin ehkä joku parisataa sivua ja sitten lopetin ja palautin kirjan koulun kirjastoon. Tuosta ekasta lukukokemuksestani mulle jäi mieleen vain homeiset huovat. Että jippii :D

Seurava muistoni liittyy Viisasten kivi -leffaan, jota katottiin yhdellä kaverillani (silloin oltiin aika varmasti tokalla). No, ei sekään kovin hyvin mennyt, kun kaverini kelaili sitä leffaa koko ajan, sanoi hyppivänsä tylsien kohtien yli, mutta eihän sellainen toimi ainakaan silloin, kun joku näkis leffan ekaa kertaa. Mulle ei ookaan jäänyt siitä kokemuksesta oikeastaan mitään muistoja (paitsi että yksi kohta, jonka yli kaveri kelasi, oli se kun Harry ja Hagrid puhuivat Voldemortista ja muista).

Sitten menikin monta vuotta ettei Potterit mua niin hirveästi kiinnostanut. En edes muista, miten sitten lopulta päädyin niiden pariin, mutta joskus siinä yläasteen tienoilla aattelin alkaa lukea niitä uudestaan ja leffojakin katsoa. Musta tuntuu, että eka kirja, jonka sitten luin alusta loppuun, oli Liekehtivä pikari (koska meillä oli jostain syystä se kotona). Luin sen kyllä ennen kuin olin nähnyt siitä tehtyä leffaa (ne aiemmat leffat olin kyllä nähnyt), koska muistan että mielikuvani Vauhkomielestä olivat täysin erilaiset kuin miltä hän leffoissa näyttää. Nykyisin kyllä sitä kirjaakin lukiessa hän näyttää hyvin paljon samalta kuin leffoissa, vaikka muistan sen alkuperäisen visioni (se oli kyllä hyvin hämärä, ei edes täysin vastannut kirjan kuvausta :D).

Olin siis aika tälleen tosi hitaasti lämpenevä Potterien suhteen, koska nyt jo monen vuoden ajan varsinkin ne kirjat on mulle tärkeitä. Niistä en edes osaa sanoa lemppariani, vaikka kyllä mä yleisesti ottaen tykkään ensimmäisistä osista enemmän (koska ne ei oo niin synkkiä). Leffoista lempparini on ehdottomasti Viisasten kivi, koska siinä vain on sitä velhomaailman taianomaisuutta ja tunnelmaa ihan eri tavalla kuin muissa leffoissa (vaikka on siinäkin puutteensa). Ja erityispaikka mun sydämessä on Salaisuuksien kammio -pleikkapelillä! Yksi kaverini (ei se joka kelaili niitä leffoja :D) sai sen kerran joululahjaksi ja sitä sitten yhdessä pelailtiin. On jäänyt hyviä muistoja mm. siitä, miten imitoitiin hahmojen ääninäyttelyä, naurettiin ja pudisteltiin päätämme koko pelin epäloogisuuksille, menetettiin hermomme kielletyssä metsässä, ja vietiin Luihuiselta kaikki tupapisteet (koska valvojaoppilaat vie tupapisteitä jos yöaikaan jää kiinni, ja mehän tietty sit luihuiseksi naamioituneena sitten jäätiin aina tarkoituksella kiinni ;D)

Yksi random muisto tuli vielä mieleen, en yhtään muista miltä vuodelta: Joskus kaverini (sen jonka kanssa kävin Kuoleman varjelusten ensi-illassa ja pelattiin Salaisuuksien kammio -peliä) kanssa kirjoitettiin fanikirjeitä joilekin Potter-näyttelijöille. Se oli alkujaan hänen idea ja mä sitten liityin seuraan, koska miksipäs ei. Yhtään en muista, mitä kaikkea kirjoiteltiin, mutta siinä tais käydä lopulta niin, että kaverini oli kaivanut tyyliin Vuotiksesta jotkut jo vanhenneet osoitteet 😅 Että tiedä sitten, menikö ne koskaan perille. Kaverini kyllä sai paluupostissa Maggie Smithin kuvan ja nimikirjoituksen (hän tais lähettää yhteensä viis kirjettä, ja mulla meni pari hänen kirjeidensä kanssa), että tais ainakin yksi mennä oikeaan osoitteeseen (edes suunnilleen). Muihin kirjeisiin liittyen ei saatu sitten mitään takaisin.

Lainaus käyttäjältä: mervii
Ja sitten  kysyn että ketkä on teidän lempiparit? Entä huonot?
Pottereissa mun paritusmieltymykset tuntuu olevan ehkä eniten canon-parien puolella... Lucius/Narcissa, Arthur/Molly, Remus/Tonks ja niin poispäin. Fanonparituksista Ron/Harry on kyllä paras (koska friends to lovers... ♥). Sit kiitos Bean ja Odon oon alkanu shippaa Lockhartia ja Luodikoa... :D

Huonoja parituksia ei mun mielestä varmaan olekaan Potter-puolella. En oo mitenkään tyytymätön mihinkään Rowlingin valintoihin, eikä fanonpuolellakaan oo musta mitään valittamisen arvoista :D Se on siitä harvinainen fandom, että mulle oikeestaan kelpaa kaikki, enkä osaa nimetä yhtäkään paritusta, josta en suostuis lukemaan mitään. Kaikki outokin menee (ja jopa ne, jotka "rikkoo" mun lempiparitukset, mikä on monessa muussa fandomissa mulle se yleisen NOTP:n määritelmä :D oon yleensä niin monoshipperi.)
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Harry Potter
« Vastaus #6 : 17.08.2021 12:03:41 »
Lainaus
vietiin Luihuiselta kaikki tupapisteet (koska valvojaoppilaat vie tupapisteitä jos yöaikaan jää kiinni, ja mehän tietty sit luihuiseksi naamioituneena sitten jäätiin aina tarkoituksella kiinni ;D
Me tehtiin ihan samaa!! Meillä on toi peli itsellä (tosin nykyään se ja konsoli on mun vanhemmilla, meillä on vaan PS4) ja se on tullut kahlattua läpi aika monta kertaa. Muistan vaan, kuinka sillon 2000-luvun alussa pelkäsin ihan hirveästi kaikkia niitä hiippailukohtia, aina en suostunut oleen ees samassa huoneessa (kaveri pelasi), varsinkaan, jos tv:ssä oli äänet päällä, koska se musiikki ahdisti mua niin paljon. Pelailin sen pitkästä aikaa läpi itse 2020 keväällä ja olin ihan yllättynyt siitä, miten erilainen se oli nyt kuin lapsena :D Pääsin kaikki hiippailukohdat ylihelposti, Tällipaju ei aiheuttanut juuri harmaita hiuksia ja koirahenget ei ollut yhtään niin pelottavia kun muistin. Toki pelasin sitä siskoni kanssa ja sisko pelasi osan pelistä, mutta oli tosi hämmentävää silti, koska muistan pelänneeni tota peliä pienenä ihan hirveästi.

Noin muuten oon pelaillut kaikkia seitsemää HP-peliä, mitä on julkastu. HP1 ja HP7 serkuilla, omasta PS2-hyllystä löytyy kaikki muut. Nelosesta en niin koskaan oo välittänyt, koska siinä ei pääse samalla tavalla vapaasti tutkimaan linnaa. Vitonen ja kutonen on varmaan peleistä mun suosikkeja sen loitsimismekaniikan takia, vaikka noin muuten ne on aina ollut mulle tosi helppoja ja ne pelas aina tosi nopeesti läpi.

Mä en edes muista, millon ekaa kertaa tutustuin Pottereihin ja hyppäsin tähän maailmaan sisälle. Ala-asteella kuitenkin, luultavasti ekalla tai tokalla luokalla. Mahdollisesti ekan elokuvan myötä (muistaakseni katsottiin se tokaluokalla koulussa). Siitä asti oon HP:stä tykännyt, vaikka nykyään luen enemmän ficcejä kuin kirjoja Pottereista :D
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Harry Potter
« Vastaus #7 : 17.08.2021 12:15:34 »
Lainaus
vietiin Luihuiselta kaikki tupapisteet (koska valvojaoppilaat vie tupapisteitä jos yöaikaan jää kiinni, ja mehän tietty sit luihuiseksi naamioituneena sitten jäätiin aina tarkoituksella kiinni ;D
Me tehtiin ihan samaa!! Meillä on toi peli itsellä (tosin nykyään se ja konsoli on mun vanhemmilla, meillä on vaan PS4) ja se on tullut kahlattua läpi aika monta kertaa. Muistan vaan, kuinka sillon 2000-luvun alussa pelkäsin ihan hirveästi kaikkia niitä hiippailukohtia, aina en suostunut oleen ees samassa huoneessa (kaveri pelasi), varsinkaan, jos tv:ssä oli äänet päällä, koska se musiikki ahdisti mua niin paljon. Pelailin sen pitkästä aikaa läpi itse 2020 keväällä ja olin ihan yllättynyt siitä, miten erilainen se oli nyt kuin lapsena :D Pääsin kaikki hiippailukohdat ylihelposti, Tällipaju ei aiheuttanut juuri harmaita hiuksia ja koirahenget ei ollut yhtään niin pelottavia kun muistin. Toki pelasin sitä siskoni kanssa ja sisko pelasi osan pelistä, mutta oli tosi hämmentävää silti, koska muistan pelänneeni tota peliä pienenä ihan hirveästi.
Hehee, samiksii ;D Musta olis kiva pelata tota taas joskus, mutta en oikee tiedä miten se onnistuis. Kaverilla ei ainakaan nykyisessä kämpässään oo ku PS4, ja mullakin on vain PS3 ja PS4 (mun lapsuuden PS2 saattais olla mun siskolla tai sitten veljellä...). En kyl tiiä onks kaverilla sitä peliä ees enää. Me kyl joitain vuosia sitten pelattiin sitä jonkin aikaa, mutta en muista siitä enää juurikaan. Se tais kyllä olla lähinnä perseilyä meidän kohdalla :D

Mäki silloin nuorempana vähä pelkäsin niitä hiippailukohtia. Tai no, ne lähinnä kuumotti, mutta mun mielestä kaikki takaa-ajo/pakenemis/piiloutumistyyliset jutut on vielä tänä päivänäkin tosi kuumottavia (ja siis Pac-Man on ehkä ahdistavin peli ikinä :D). Mut ei hitto ne koirahenget! Meitä ne ei koskaan pelottanut, mutta meillä oli kaverin kaa silloin aikoinaan ainakin ongelmia päästä siitä kohdasta läpi, kun en tiedä eikö komennot toiminu kunnolla vai mitä. Joka tapauksessa menetettiin hermomme molemmat! Niin kuin tehtiin aika monessa muussakin kohdassa. Vieläkin ihmettelen, miten edes päästiin sinne koululle asti ;D Saati koko peliä läpi.

Tällee aikuisiällä on tullut pelattua myös niitä Lego Harry Potter -pelejä. Ne on ollut hauskoja, ihan niinku oon tykänny muistakin Lego-peleistä (varsinkin Lego Indiana Jonesiin mulla on erityinen kiintymyssuhde, kun niitä veljen kanssa niin monet kerrat pelattiin). Tykkään varsinkin siitä, ku ne on niitä vanhoja Lego-pelejä, joissa hahmot ei puhu mitään. Mua ei oo yhtään napannut puhuvat Lego-ukkelit :D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Harry Potter
« Vastaus #8 : 21.08.2021 13:37:20 »
Jos Fred ei ois kuollut niin mitä veikkaatte, olisiko Fred mennyt Angelinan kanssa naimisiin vai jonkun muun, kenen? Jos Fred ois mennyt Angelinan kanssa naimisiin niin kenenhän kanssa George ois mennyt siinä tapauksessa?

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Harry Potter
« Vastaus #9 : 02.09.2021 09:52:46 »
Lainaus
Entä mikä on lempikirjasi sarjan osista? Entä vähiten suosikki?
Vähiten suosikkia en osaa nimetä, koska kaikki kirjat ovat niin rakkaita ja kaikissa on omat hyvät puolensa, mutta suosikki on Liekehtivä pikari koska siinä nyt vaan on eniten juttui mistä tykkään esimerkiks sylky, Luodikon lehtijutut, niin upean eeppisesti kuvailtu Voldemortin paluu, Sirius joka ei aiheuta mussa antipatiaa (eli oikeesti fiksu ja aikuinen kummisetä-Sirius, niin hyvä), ensimmäinen iso hahmokuolema jonka Harry näkee, paljastus Hagridin vanhemmista, Harryn ja Ronin välirikko ja sopiminen, joulutanssiaiset ja voi kauhee, tykkään vaan niin kaikesta siinä kirjassa (ja ehkä seki vaikuttaa et LP on ainoo kirja missä on miun lempihahmo mut hyshyss). Lievästi harmittaa ku oon varmaan pari vuotta kekeillyt et oispa hauskaa lukee Potterit uusiks mut tietty just nelonen on se joka on jääny mun äidille enkä oo ikinä muistanu kysyy et hän tois sen ko tulee käymään. :--D

Joo emt, halusin tulla vähän fiilistelemään kun mulla on tylsää koska etäpäivä ja oon tehnyt kaikki tehtävät jo yli viikko sitten ja huomasin tän topan. Itsehän sain ekan Potterin joululahjaks ku olin kuus (eli 2002) ja luin ekan luvun ja mietin että olipas tylsä. Sit luin seuraavan ja olin koukussa ja Pottereista tuli mulle ihan hirvee obsessio, mutta mä pelkäsin jostain syystä ihan hirveesti puhua mun fanituksesta (oon aina pelännyt, oli fandom mikä tahansa, lol). Muistan ku menin ekaa kertaa yhelle mun kaverille ekaluokalla ja se halus kattoo leffaa ja näin Salaisuuksien kammion siellä VHS-hyllyssä mutta en kehannu ehottaa sitä. Kaveri sit onneks ehdotti ja huomattiin että ollaan molemmat isoja faneja. Sen tyypin kans oli ihan parasta leikkii Potteria kun vaikka koulussaki tuli leikittyy niin ne ei ikinä antanu mun olla Voldemort, mut tää kaveripa antoi! Oi lapsuus jne.

Ja oi Potter-pelit! Mulla oli nelonen ja vitonen pleikkakakkoselle, se nelonen oli kyl aivan saakelin ärsyttävä, mut vitonen oli kiva siihen asti kunnes mun äiti alko pelaan sitä eikä päästäny mua pelaan mitään. Harmittaa et mulla ei ikinä ollu Viisasten kiveä tai Salaisuuksien kammiota peleinä, ihan sen takia et ne on niin legendaarisia. Onneks youtubessa on sentään HARRIH! <3

Lainaus
Mutta on tosi hassua miettiä, miten iso juttu Potterit olivat silloin ilmestyessään. Harvemmin minkään kirjan julkaisu ylittää uutiskynnystä niin isosti, ja nykyään ihmiset taitaa jonottaa lähinnä muumimukeja. Paljon myös uutisoitiin esim. millaiselle paperille kirja tullaan painamaan ja kaikkea tuollaista. Olen tosi iloinen, että luin Potterit ”hypetysaikaan” ja sain edes jossain määrin olla osa tuollaista sukupolvikokemusta, vaikka muuten olen aina tuntenut syntyneeni väärälle vuosisadalle.
Hahhaa, tässä vaan mä! :--D Ei mut oikeesti, vaikka mun oma suhtautuminen Pottereihin nykyään on vähän ristiriitainen, oon silti hyvin onnellinen että sain varttua niiden parissa. Joku siinä vaan oli niin helkkarin maagista, et ihan kaikki luki samoja kirjoja ja katsoi samoja elokuvia ja sitä löysi uusia kavereita ja tää maailma oli (ja on) niin laaja että siitä saa aina vaan lisää jutunjuurta.

En tiiä onko mulla noloja muistoja (muita ku et KV ensi-illassa leffan jälkeen itkin varmaan vartin pahvisen Voldemortin edessä mut ei siit sen enempää-), mutta yks aika hupaisa on kun selitin mun äidille Potter-fanifiktiosta. Mun äiti kans tykkäs Pottereista tosi paljon, ja jostain syystä hänestä oli ihan hirveen hauskaa kun kerroin että jengi parittaa drarrya. Kerroin kans legendaarisesta Hagrid x Harry-vauva -ficistä ja I kid you not, mun äiti nauro vedet silmissä. :--D

Voi nostalgia. Voisko joku keksiä jonkun loitsun millä vois tehä silleen et kaikki unohtais Potterit ja ne ilmestyis ekaa kertaa vasta nyt niin voisin kokee sen hypen uudestaan?
leipää ja perunasoppaa

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Harry Potter
« Vastaus #10 : 03.09.2021 15:05:50 »
Katoin tänään Viaplaysta Harry Potter And The Philosopher’s Stone: Magical Movie Mode mikä on julkastu tänä vuonna(voi ostaa viaplayssa.) Siinä on mm: tietovisa elokuvasta, pitkin elokuvaa tulee kysymyksiä. Ja ohjaaja kertoo joistain kohtauksista ja poistettuja kohtauksia on myös.
 Onko kukaan muu katsonut tuota? Mä tykkäsin siitä :)

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Harry Potter
« Vastaus #11 : 06.09.2021 14:53:09 »
Kaikille Potteristeille vinkki, että Harry Potter -teemaiset Kolmivelhoturnajaiset ovat startanneet turnajaisosastolla! Osallistumisaika on 3.9.-31.10.2021, eli kaikki potterinnälkäiset suunnatkoon jo sulkakynät sauhuten vilkaisemaan allaolevaa ihanaa banneria klikkaamalla turnajaisten infotopic! Sieltä löytyy niin ohjeet osallistumiseen kuin kiva paketti inspismurusiakin. Eli ei muuta kuin turnajaisosastolle mars, sillä kuten eräs inspismurusistakin toivottaa, Hogwarts will always be there to welcome you home. ♥



bannu by Ingrid

Neiti Syksy

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 750
Vs: Harry Potter
« Vastaus #12 : 07.12.2021 10:55:35 »
OMG!

Minulta on mennyt aivan ohi, entä teiltä? Eli HBO Max on nyt julkaissut trailerin Harry Potter 20th anniversary -jaksoon. Ilmeisesti samantyyppinen reunion jakso kuin Frendeissä? En tiedä, nyt äkkiä jotain lisää infoa korvien väliin.

Päätin vain tulla huutelemaan, sillä tuohan on jo ihan nurkan takana! (1.1.2022) Mitä muut on mieltä, yay vai nay?

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Harry Potter
« Vastaus #13 : 09.12.2021 12:43:40 »
Joo mä huomasin kans sen. Ite ootan innolla :) Ja siellähän on menossa se Hogwarts Tournament of Houses, josta on tullut 2 jaksoo :)

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Harry Potter
« Vastaus #14 : 09.12.2021 12:59:52 »
Tota traileria en ollutkaan nähnyt, vaikka muuten olen tosta tulevasta jaksosta/ohjelmasta tietoinen. Kiinnostaa, vaikka jos se menee siihen et pitäs HBO Max hankkii, niin sit kyl nousee kynnys katsoa 😅 Mut muistaakseni siskollani on HBO Max, ehkä pitäs kysyy häneltä, pääsiskö ton kattomaan hänen luokseen :D Vai onks noillakin joku ilmainen kokeilukuukausi?

Katoin tänään Viaplaysta Harry Potter And The Philosopher’s Stone: Magical Movie Mode mikä on julkastu tänä vuonna(voi ostaa viaplayssa.) Siinä on mm: tietovisa elokuvasta, pitkin elokuvaa tulee kysymyksiä. Ja ohjaaja kertoo joistain kohtauksista ja poistettuja kohtauksia on myös.
 Onko kukaan muu katsonut tuota? Mä tykkäsin siitä :)
Ja tää kuulostaa mielenkiintoiselta! Täytyykin katella, jos ehtis joululomalla joku päivä katsoo tän. Katotaan jos muistaisin vanhan Viaplay-tilini tunnukset. Viisasten kivi on mun lemppari Potter-leffoista ♥
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 456
Vs: Harry Potter
« Vastaus #15 : 04.01.2022 23:13:21 »
Katsoin tänään Anniversary-ohjelman myös ja ihan sinun kommenttisi takia, marieophelia, päätin katsoa kuitenkin, vaikka en ollut aikonut alun perin jasiisihanlaillisestikatsoinsen.

Spoiler: näytä
En olettanut olevani niin investoitunut koko ohjelmaan, mutta sepä olikin tosi kiva ehkä juuri siksi, että ei ollut suuria odotuksia. Osa asioista oli tuttuja minullekin, mutta oli hauskoja uusia tietoja esim näyttelijöiden koe-esiintymisistä. Kikatin alussa aika paljon, kun esim James ja Oliver kertoivat juosseensa ostamaan samanlaiset paidat koe-esiintymiseen, koska kaikilla muillakin kaksosilla oli mätsäävät paidat. ;D Tai kun Tom kertoi, miten Jason Isaacs oli ollut kuin Jekyll ja Hide siirtyessään Luciuksen roolista omaksi itsekseen. Hillittömän hauskoja tarinoita, enkä ollut suurinta osaa mielestäni kuullut. Ja mielestäni oli paljon hauskempaa kuulla, miten näyttelijät ja tuotantoihmiset asioista kertoivat. :) Nuoret Dan, Rupert ja Emma olivat tosi suloisia ja nuorista näyttelijöistä olikin paljon materiaalia, mitä en itse ollut nähnyt. Kolmikon koe-esiintymismatsku oli tosi mielenkiintoista katsottavaa. Memoriam-kohdassa olin ihan kuollut, pelkkää vesiputousta. Kaiken kaikkiaan pidin tosi paljon, vaikka lopulta mitään uutta ja ihmeellistä ei siinä näytetty ja syvemmällekin olisi voinut sukeltaa, kuten Emman ja Rupertin pohdintoihin siitä, että harkitsivat jättää elokuvien teon kesken. Tykkäsin tosi paljon myös tuotannosta, olin täpinöissäni alussa, kun kaikki alkoivat ilmaantua ruutuun ja kerronta oli mielestäni viihdyttävää. :)
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Harry Potter
« Vastaus #16 : 05.01.2022 11:51:54 »
Mulla ei ole Anniversary 20th:sta mitään ihmeempää sanottavaa kuin että itkin melkein koko ohjelman läpi.  ::)
Palaaminen jonkin äärelle on jotenkin aina yhtä koskettavaa ja herkkää. 

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Harry Potter
« Vastaus #17 : 09.01.2022 22:26:20 »
Minäkin katsoin tuon 20 v. juhlaohjelman ja tykkäsin kyllä!

Spoiler: näytä
Kaikki tiedonmuruset ja back stage -materiaali oli kivaa katsottavaa, koska en ole koskaan ollut mikään leffojen suurfani, vaikka toki niistä pidän, joten en tiennyt kaikkia juttuja entuudestaan. Oli ihanaa ja tunteikasta nähdä tuttuja kasvoja, pätkiä elokuvista ja niiden taustalta sekä kaikenlaisia muisteloita. Mutta kuten marieophelia sanoi, eipä mihinkään ehdi tuon pituisessa ohjelmassa kauheasti syventyä, kun kahdeksan elokuvaa on muisteltavana. Kaikki näyttelijät, joilta olisi ollut hauska kuulla kommentteja, eivät olleet mukana, mutta eipä sillekään varmaan mittään voi. Ohjelmassa oli monia sitaatteja Pottereista, mitkä oli toki ihania, mutta esim. It matters not what someone is born, but what they grow to be sai vain harmittelemaan, että eipä J.K. itse näemmä allekirjoita näitä omia viisauksiaan : / no, se on toista keskustelua se ja tykkäsin siis ohjelmasta todella paljon: alkoi tehdä mieli katsoa kaikki elokuvat putkeen ja monessa kohtaa sai nauraa ja toisaalta oli itku silmässä. Meldiksen mainitsemassa rakkaudella muistaen -kohdassa etenkin (suren etenkin viime vuonna menehtynyttä Helen McCrorya) sekä Emman ja Rupertin keskustellessa. Meldis mainitsi muitakin hyviä kohtia, esim. Jamesin ja Oliverin sekä Jason Isaacsin jutun! Nauratti myös, kun Helena pisti Danin lukemaan jonkun kortin tms, jossa Dan kirjoitti että olisinpa kymmenen vuotta vanhempi niin olisi jotain mahdollisuuksia :D

//ai niin, sen vielä unohdin, että oli hauskaa kun ohjaaja puhui Tom Feltonista Puoliverinen prinssi -elokuvassa ja sanoi sanoneensa silloin jotain että ”jos saamme edes yhden ihmisen sympatiat Dracon puolelle, niin tämä elokuva on onnistunut” - melkein viittasin että täällä yksi, terveisin Draco-fani since The Half Blood Prince Movie :D enpä tosin tainnut olla ainut…
« Viimeksi muokattu: 09.01.2022 22:39:42 kirjoittanut Thelina »
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

rosegold

  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Harry Potter
« Vastaus #18 : 17.02.2024 18:23:47 »
Onko teillä mitään mietteitä tuosta HBO Maxille työstettävästä suuresta Harry Potter-sarjasta? Itse olen jotenkin sellainen, että vaikea uskoa koko projektin olemassaoloon ennen kuin se on katsojille tarjolla :D

Mullakin on oma historiani Harry Potterin kanssa. Hain kirjastosta tuon kuvitetun Azkabanin vangin ja on kai se nyt myönnettävä, että oma maku on muuttunut. Mua ei vain yhtään kiinnosta sitä lukea. Fantastic Beasts jotenkin kiinnostanut itseäni viime vuosina enemmän. On kuitenkin hyviä muistoja ja arvostus koko ilmiötä kohtaan. Maailman hienointa oli olla yksillä synttärijuhlilla vieraana vuonna 2002, kun juhlallisesti katsottiin Viisasten kiveä VSH-kasetilta :D Silloin kun sain viidennen kirjan käsiini, luin sitä hirveällä tarmolla 1000 sivua päivän aikana ja seuraavalle päivälle jäi vielä se pikku pätkä.

valokki

  • ***
  • Viestejä: 1 268
Vs: Harry Potter
« Vastaus #19 : 17.02.2024 19:39:11 »
Mulla ei tulevan sarjan suhteen ole mitään kovin voimakkaita tunteita suuntaan tai toiseen. Oikeastaan unohdan välillä kokonaan sen, että se ylipäätään on tulossa, koska en jotenkin osaa odottaa sitä yhtään. Veikkaan, että mielenkiinnosta katson kyllä ainakin muutaman jakson ja päätän vasta sen jälkeen, viitsiikö sitä lähteä sen enempää hypettämään vai ei, mutta näin ennakkoon on odotukset aika matalalla. Uskon kyllä, että laadultaan voi olla hyväkin sarja tulossa ja onhan sarjassa paljon enemmän potentiaalia kertoa se kirjojen tarina syvällisemmin kuin elokuvissa jättämättä hahmoja tai juonenkäänteitä pois. Elokuvat eivät koskaan olleet mitään suuria lemppareitani suurimmaksi osaksi juuri sen takia, että olin niin uskollinen kirjoja kohtaan, että en oikein leffojen ilmestyttyä meinannut sietää sitä, kuinka paljon kaikkea olennaista oli jätetty pois ja mutkia oli vedetty suoriksi. Mutta näyttelijöistä ja musiikista tuli itselle sen verran rakkaita, että on vaikea edes kuvitella joitain muita heidän saappaissaan.

Olen vähän lukenut kommentteja sen suhteen, että jos kerran halutaan HP-maailmaan sijoittuva sarja tehdä, miksei sitä tehdä esimerkiksi kelmeistä. HP-maailmassa olisi vaikka ja mitä kaiveltavaa ja tutkittavaa, joten on vähän tylsää, että päädytään tekemään kirjoista sarja, vaikkei elokuvistakaan ole vielä niin pitkä aika. Kuuntelen tällä hetkellä vielä kelmien Tylypahka-ajoista (ja no vähän sen jälkeenkin sijoittuvasta ajasta) kertovaa podficiä All the Young Dudes, ja olen tässä moneen otteeseen kuunnellessa miettinyt, miksi ihmeessä sarjaa ei tosiaan tehdä vaikkapa kelmien ajasta Tylypahkassa ja ensimmäisestä velhosodasta, sillä tämä olisi niin paljon mielenkiintoisempaa ja toisi paljon kaikkea uutta ja syvyyttä myös Harrynkin tarinaan.
(ava @Claire ja bannu @Ingrid)