Kirjoittaja Aihe: Potter-kirjoissa mieltäni jäi vaivaamaan.... #2  (Luettu 134467 kertaa)

Lallu

• freak bitch
  • dynamite
Mikä jäi epäselväksi kirjoissa? Kysy ja joku muu voi osata vastata.  ;) Alkuperäiseen topsuun pääset tutustumaan tästä.

Kahteen kysymykseen ei ollut vielä viimeisellä sivulla saatu vastausta:

Lainaus
Ja sitten jäi vaivaamaan mitä oli ne neljä muuta poikkeusta Gampin perusmuodomuutosten laissa. Jos siis yksi oli se, ettei ruokaa taiota tyhjästä.

Lainaus
Kv:ssä kun Harry, Ron ja Hermione ovat menossa kolmanteen kerrokseen, Pörrön lukittu ovi onkin raollaan... Ja koira ei ilmeisesti nuku ? Niin että miksei se sitten tyyliin karkaa/yritä karkuun/pidä karseaa meteliä ? Hoksasin tuon äsken kun luin...

Sekoleptikko

• Nederlandstalig
  • Hilarisch
Vs: Potter-kirjoissa mieltäni jäi vaivaamaan.... #2
« Vastaus #1 : 21.08.2009 06:50:58 »
Lainaus
Kv:ssä kun Harry, Ron ja Hermione ovat menossa kolmanteen kerrokseen, Pörrön lukittu ovi onkin raollaan... Ja koira ei ilmeisesti nuku ? Niin että miksei se sitten tyyliin karkaa/yritä karkuun/pidä karseaa meteliä ? Hoksasin tuon äsken kun luin...

Eikös se ole siellä huoneessa jotenkin kiinni jossain? (Vai ovatko leffat aivopesseet minut?)
"Oh, shut up", said Percy the Prefect.

Lady Krum

• Identiteettikriiseilijä
« Vastaus #2 : 21.08.2009 17:12:05 »
Lainaus
Tai kun kerta Potter-maailmassa ollaan, niin vaihtoehto voisi olla myos se, etta Porro on jollain taioilla paikallaan ja hiljaa siella. Eikohan sita yhden sopon kolmipaisen hirvion taltuttamiseen paikalleen kuono ummessa taikomalla jotenkin onnistu. (;
« Viimeksi muokattu: 22.08.2009 03:38:21 kirjoittanut Otus »
sä naurat ja sun ympärilläsi
rakkikoirat häntää heiluttaa

Vanilla M.

• Fall Child
  • Dandy In The Underworld
« Vastaus #3 : 21.08.2009 17:41:25 »
Mä aloin miettiä sellaista, että millaisiksi möröt silloin muuttuvat, kun ne kohtaavat ihmisen, joka pelkää jotakin abstraktia asiaa (ahtautta, pimeää, avaria paikkoja yms)?
That poor girl. She doesn't know that loving you is the worst way to get to you.

raitakarkki

• mrs. Finnigan
« Vastaus #4 : 21.08.2009 21:17:48 »
Mä aloin miettiä sellaista, että millaisiksi möröt silloin muuttuvat, kun ne kohtaavat ihmisen, joka pelkää jotakin abstraktia asiaa (ahtautta, pimeää, avaria paikkoja yms)?

Tällaiseen kysymykseen on vastattu jossain topassa.
Eli ne eivät niinkään varmaan muutu miksikään abstraktiksi, mutta jos pelkää vaikka pimeää niin ehkä ne luo ihmiseen sellaisen pelon tunteen?
Joku täällä Finissä sanoikin, että tuskin Lupinkaan kuuta pelkäsi.
in the bleak midwinter

androidi

• Nadine Angerer's loveslave<3
« Vastaus #5 : 26.08.2009 18:18:31 »
Luin tässä kakkosta niin silmään sattui tällainen kohta:
Harry liikahteli syyllisenä penkillä. Hän oli maannut tajuttomana sairaalasiivessä edellisen vuoden loppuottelun ajan, josta syystä Rohkelikolta oli puuttunut yksi pelaaja ja se oli kärsinyt kirvelevimmän tappionsa kolmeensataan vuoteen.

Siis puuttui yksi pelaaja  ???
Kyllä sitä on ainakin myöhemmin peluutettu ties ketä pelikyvyttömien pelaajien tilalla (esim. Harperia Malfoyn tilalla kutosessa). Siis että miksi ne nyt lähti ilman etsijää yrittämään...?
"Naisjalkapallo on peli, jossa on 22 pelaajaa kentällä, ottelu kestää 90 minuuttia ja lopulta Saksa voittaa" - Gary Lineker
<3<3<3

Frauen-Nationalmannschaft <3 (Maailmanmestari 2003, 2007 Euroopanmestari 1989, 1991, 1995, 1997, 2001, 2005, 2009, 2013)

FFC Frankfurt<3
(Bundesliiga 1999, 2001, 2002, 2003, 2005, 2007, 2008 Mestarien Liiga 2002, 2006, 2008 + DFB-Cup x 8 )

nvm

• Try Smiling
« Vastaus #6 : 28.08.2009 21:52:03 »
Luin tossa HBPtä ja tuli mieleen, että jästithän ei näe ankeuttajia niin miten jästisyntyset sitten näkee ne? Johtuuko se sitten siitä, että ne osaa taikoo eikä ne oo tavallisia jästejä vai? Anteeks jos tätä on jo kysytty, mutta en muista vaikka oonkin edellisen topan joskus lukenu ^^
Friends share your interests. Real friends share your perversions!

Sekoleptikko

• Nederlandstalig
  • Hilarisch
« Vastaus #7 : 28.08.2009 21:57:23 »
Luin tossa HBPtä ja tuli mieleen, että jästithän ei näe ankeuttajia niin miten jästisyntyset sitten näkee ne? Johtuuko se sitten siitä, että ne osaa taikoo eikä ne oo tavallisia jästejä vai? Anteeks jos tätä on jo kysytty, mutta en muista vaikka oonkin edellisen topan joskus lukenu ^^

Veikkaan, että se pieni osa taikuutta siinä veressä mahdollistaa sen näkemisen : D Kun surkitkin näkevät ne kuitenkin, eikös?

amorito

• FF100 11/100
« Vastaus #8 : 28.08.2009 22:02:25 »
Lainaus käyttäjältä: nmv
Siis häh, jästisyntyisethän ovat velhoja/noitia :'D Tai siis että eiväthän jästisyntyiset ole jästejä. Surkitkin kun tosiaan näkevät ankeuttajat, ja se varmaan selittyy sillä, että on heilläkin jonkinlainen "taikuusgeeni" tms. vaikkeivät vain osaa taikoa :D Tai niin minä sen surkkijutun itselleni olen selittänyt.
I don't know what I've done or if I like what I've begun.

nvm

• Try Smiling
« Vastaus #9 : 28.08.2009 22:22:55 »
Lainaus
Siis häh, jästisyntyisethän ovat velhoja/noitia :'D Tai siis että eiväthän jästisyntyiset ole jästejä. Surkitkin kun tosiaan näkevät ankeuttajat, ja se varmaan selittyy sillä, että on heilläkin jonkinlainen "taikuusgeeni" tms. vaikkeivät vain osaa taikoa  :D Tai niin minä sen surkkijutun itselleni olen selittänyt.
Kun eihän ne periaatteessa oo velhoja/noitia, kun niiden vanhemmat on jästejä ni periaatteessahan nekin on jästejä taikavoimilla ;D Mutta surkit taas sitten on tyyppejä joiden vanhemmat/toinen vanhemmista on velho/noita nii ne sitten taas on velhoja/noitia ilman taikavoimia tai siis, että ne vaan ei osaa taikoo juu nou? Mä teen kaikesta aina vaikeeta  ;D

Sekoleptikko

• Nederlandstalig
  • Hilarisch
« Vastaus #10 : 28.08.2009 22:33:36 »
Lainaus
Siis häh, jästisyntyisethän ovat velhoja/noitia :'D Tai siis että eiväthän jästisyntyiset ole jästejä. Surkitkin kun tosiaan näkevät ankeuttajat, ja se varmaan selittyy sillä, että on heilläkin jonkinlainen "taikuusgeeni" tms. vaikkeivät vain osaa taikoa  :D Tai niin minä sen surkkijutun itselleni olen selittänyt.
Kun eihän ne periaatteessa oo velhoja/noitia, kun niiden vanhemmat on jästejä ni periaatteessahan nekin on jästejä taikavoimilla ;D Mutta surkit taas sitten on tyyppejä joiden vanhemmat/toinen vanhemmista on velho/noita nii ne sitten taas on velhoja/noitia ilman taikavoimia tai siis, että ne vaan ei osaa taikoo juu nou? Mä teen kaikesta aina vaikeeta  ;D

Siis jästisyntyiset ovat oikeasti velhoja/noitia, mutta heidän suvuissaan taikuus voi olla sukupolvien takana. Eli se taikuus ei vain "putkahda" sinne yhtäkkiä, vaan se voi nukkua moniakin sukuplvia yli. Ja surkeilla minusta taidot/niiden hallinta ei ole niin helppoa kuin "normaaleilla" velhoilla/noidilla. Tai sitten he ovat niitä, joista taikuus on "hypännyt" yli. Näin minä käsitän.

nvm

• Try Smiling
« Vastaus #11 : 29.08.2009 09:53:28 »
Lainaus
Siis jästisyntyiset ovat oikeasti velhoja/noitia, mutta heidän suvuissaan taikuus voi olla sukupolvien takana. Eli se taikuus ei vain "putkahda" sinne yhtäkkiä, vaan se voi nukkua moniakin sukuplvia yli. Ja surkeilla minusta taidot/niiden hallinta ei ole niin helppoa kuin "normaaleilla" velhoilla/noidilla. Tai sitten he ovat niitä, joista taikuus on "hypännyt" yli. Näin minä käsitän.
Aivan, enpäs tullut tuota ajatelleeksi. Mutta periaatteessahan sitten jästisyntysten suvussa pitäis olla surkkeja aika monta tai jotain, jos se taikuus nukkuu sukupolvien yli vai? Nii eikö kukaan jästisyntynen sitten tiedä, että niiden suvussa on velhoja/noitia?

Sekoleptikko

• Nederlandstalig
  • Hilarisch
« Vastaus #12 : 29.08.2009 11:13:15 »
Lainaus
Aivan, enpäs tullut tuota ajatelleeksi. Mutta periaatteessahan sitten jästisyntysten suvussa pitäis olla surkkeja aika monta tai jotain, jos se taikuus nukkuu sukupolvien yli vai? Nii eikö kukaan jästisyntynen sitten tiedä, että niiden suvussa on velhoja/noitia?

Itselleni selitän näin: surkki nai 100% jästin eikä välttämättä kerro koskaan, että on taikasuvusta. Sitten heidän lapsensa ei saa näitä taikageenejä/ne eivät "puhkea". Näin käy sukupolviven kuluessa ja sitten yhtäkkiä ne voimat heräävätkin jollakin. Aika kaukaahaetun kuuloista, mutta minusta se voisi mennä näinkin. Tai voihan olla, että joku noita/velho vain eroaa taikayhteisöstä ja alkaa elää tavallista jästielämää eikä enää koskaan puhu taikamaailmasta, jolloin tuleva suku ei siitä myöskään koskaan tule tietämään.

nvm

• Try Smiling
« Vastaus #13 : 29.08.2009 13:31:10 »
Lainaus
Itselleni selitän näin: surkki nai 100% jästin eikä välttämättä kerro koskaan, että on taikasuvusta. Sitten heidän lapsensa ei saa näitä taikageenejä/ne eivät "puhkea". Näin käy sukupolviven kuluessa ja sitten yhtäkkiä ne voimat heräävätkin jollakin. Aika kaukaahaetun kuuloista, mutta minusta se voisi mennä näinkin. Tai voihan olla, että joku noita/velho vain eroaa taikayhteisöstä ja alkaa elää tavallista jästielämää eikä enää koskaan puhu taikamaailmasta, jolloin tuleva suku ei siitä myöskään koskaan tule tietämään.
Noinhan se voisi tosiaan mennä :D Nyt selvis mulle sitten tämäkin asia, kiitos avusta ^^

justnu

« Vastaus #14 : 29.08.2009 17:37:54 »
En tiiä onko tästä sanottu mutta itse olen aina miettinyt miksi Harry näki thestearalit( taisi mennä nimi ihan päin honkia) vasta Cedrigin kuoleman jälken? Eikös Harry nähnyt Lilyn kuolevan? Ainakin muistaakseni Lily oli  kehdon edessä kun Voldu tuli....

Ja JRK:n käyttämä loppuratkaisu eli se että sauva vaihtaa omistajaa karkotaseet- loitsusta olisi aika vaikea käytännössä... PVS tunneillahan kaikki harjoittelivat karkotaseet- loitsua, eikö sauvat sillon vaihtaneet "Omistajaa"? ???

Ei pahalla,
 mut tahallaan

Kuura

• Neiti Kesäheinä
« Vastaus #15 : 29.08.2009 17:52:05 »
En tiiä onko tästä sanottu mutta itse olen aina miettinyt miksi Harry näki thestearalit( taisi mennä nimi ihan päin honkia) vasta Cedrigin kuoleman jälken? Eikös Harry nähnyt Lilyn kuolevan? Ainakin muistaakseni Lily oli  kehdon edessä kun Voldu tuli....
JKR:n mukaan Harry oli niin nuori, ettei kyennyt ymmärtämään äitinsä kuolemaa.

Lainaus
Ja JRK:n käyttämä loppuratkaisu eli se että sauva vaihtaa omistajaa karkotaseet- loitsusta olisi aika vaikea käytännössä... PVS tunneillahan kaikki harjoittelivat karkotaseet- loitsua, eikö sauvat sillon vaihtaneet "Omistajaa"?
Koska kyseessä ei ollut "oikea" taistelu, vain harjoituksia, sauva ei mennyt voittajalle, eli sille, joka loitsun loitsi. Tai ainakin niin minä sen käsitän.
Runovuosi

Illalla sytytämme tulet
ja kaikki on hetken tässä

Sekoleptikko

• Nederlandstalig
  • Hilarisch
« Vastaus #16 : 29.08.2009 17:58:25 »
Lainaus
Ja JRK:n käyttämä loppuratkaisu eli se että sauva vaihtaa omistajaa karkotaseet- loitsusta olisi aika vaikea käytännössä... PVS tunneillahan kaikki harjoittelivat karkotaseet- loitsua, eikö sauvat sillon vaihtaneet "Omistajaa"?
Koska kyseessä ei ollut "oikea" taistelu, vain harjoituksia, sauva ei mennyt voittajalle, eli sille, joka loitsun loitsi. Tai ainakin niin minä sen käsitän.
Tähän lisään oman olettamuksen, että sauva "käsittää" milloin on tosi kyseessä. Koska nehän ovat ison taikavarauksen esineitä, niin kai ne "aistivat"/tms. milloin käyttäjä todella tarkoittaa loitsua. Tämähän pätee ainakin anteeksiantamattomiin kirouksiin.

Surunmurhaaja

• Arvuuttaja
« Vastaus #17 : 31.08.2009 21:57:36 »
Onko kirjoissa oletettu, että täysikuu on tasan kerran kuukaudessa ja se on sitten siinä? Aloin miettiin tuota, kun oikeasti täysikuu saattaa olla montakin kertaa kuukaudessa. Mitens ne ihmissudet ja varsinkin Remus sitten pärjäsi, kun ei ollut sudenmyrkkyjuomaa? Toisaalta, fantasiaahan ne Potterit on... Mutta, eihän Row kirjoissaan hirveästi mitään luonnonoloja mennyt muuttelemaan. maanantait ja marraskuut oli paikoillaan eikä taivaalta satanut hennonpunaisia lumihiutaleita :D

//nii, ja jos se täysikuu oikiasti on monta kertaa kuukaudessa, saattoi olla hieman epäilyksiä herättävää jos Remus monia kertoja kuukauden sisään oli poissa tunneilta.
Fairytales live in me
Fables coming from my memory
Fantasy is not a crime...
Find your castle in the sky

Saasta

• Vieras
« Vastaus #18 : 01.09.2009 08:57:02 »
?! Eikös se ihan täysi täysikuu oo vaan kerran kuukaudessa? Sitä ennen se näyttää kyllä kokonaiselta pari yötä mutta ihan kokonainen se on vain kerran. Näin ainakin miulle on kerrottu o__o

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
« Vastaus #19 : 01.09.2009 12:37:34 »
Mogmi, Harry ei ollut varsinaisesti nähnyt kuolemaa ennen kuin Cedricin kohdalla. Tästä aiheesta on jo keskusteltu paljonkin tuossa aiemmassa ketjussa.Oraven kuollessa ykköskirjassa Harry oli tajuton, vauvana ei nähnyt/ymmärtänyt äidin kuolemaa; Harry muistaa vain sen vihreän välähdyksen, ja luonnollisesti sitä kärryjen itsestään kulkua korostetaan LP:n alussa siksi, että sitten seuraavassa kirjassa on jotain millä yllättää lukijat. Kirjathan katsotaan Harryn näkökulmasta ja Harryn silmissä ne vaunut tietenkin näyttivät itsestään liikkuvilta, eikä kukaan thestralit nähnyt ollut tullut niistä Harryn aikaan maininneeksi. 
I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~