Tuosta HBO Harry Potterista olen muiden täällä keskustelleiden ihmisten kanssa samaa mieltä siitä, että mieluummin olisin katsonut sarjaa Kelmeistä kuin uutta versiota samasta tarinasta. Suurimmilta osilta olen kyllä ihan tyytyväinen noihin näyttelijöihin, joita on valittu. Cillian Murphey olisi sopinut kyllä ihan Voldemortiksikin eikä pelkäksi Oraveksi. (Lähinnä harmittaa se, että silloinhan hän tulee olemaan vaan ykköskaudessa

)Kalkaroksen näyttelijästä on vähän ristiriitaiset mielipiteet kyllä.
Paapa Essiedu ilmeisesti nyt castattiin virallisesti Kalkarokseksi. Paha sanoa sinällään hänestä mitään, koska hän on mulle ihan tuntematon näyttelijä, mutta mielestäni hän on liian hyvännäköinen Kalkarokseksi.
Hieman myös mietityttää se hahmon koulukiusatun tausta, jos kelmit on kaikki valkoisia, niin ajatuksena se on vähän häiritsevä. Mutta noin muuten olen avoimin mielin asian suhteen.
Honestly, samaa mieltä siitä, että Essiedu on liian hyvännäköinen Kalkarokseksi

Ja erityisesti häiritsee tosiaan se, että aika monet asiat, ennakkoluulot ja Kalkaroksen kohtelun voi kääntää rasismiksi, jos Kalkaroksella on tummaihoinen näyttelijä - esim. just toi miten Kelmit kohteli Kalkarosta. Harry on varsinkin ykköskirjassa niin epäileväinen Kalkarosta kohtaan sillä tavalla "Kalkaroksesta tulee pahoja viboja, mutten oikein tiedä miksi" -meiningillä, että jos tässä versiossa on samanlainen meininki, Harryhän vaan vaikuttaa rasistilta

Saa nähdä miten sarjan luojat navigoi sitä miinakenttää vai mahtavatko ymmärtää ollenkaan... Myös myöhemmissä kirjoissa kun Harry kuulee että Kalkaros on ollut kuolonsyöjä, hän on heti varma siitä, että Kalkaros on yhä kuolonsyöjä. Niin sekin luo vähän epäilyttäviä rasismiin viittaavia viboja... Onhan tässä toki myös mahdollisuus ottaa osaa rasismikeskusteluun ja sillee ofc PoC-ihmisetkin voi olla hyvin kirjotettuja ja monulotteisia "pahiksia" (jos Kalkaroksen nyt laskee pahikseksi) ja se on ihan virkistävää sarjoissa, jos se on hoidettu hyvin, mutta Kalkaroksen hahmossa moni asia muuttuu sillä, että ihonväri vaihdetaan, kun tarinaan sitten tulee aika paljon noita rasismikonnotaatioita. No, ehkä tässä voi olla myös mahdollisuus vieläkin moniulotteisempaan hahmoon, vaikka vähän kyynisesti kyllä vielä suhtaudun. Dumbledoren olisin voinut nähdä paremmin mustan näyttelijän näyttelemänä, mutta Kalkarosta en oikein... Ehkä osaksi myös sen takia, että Alan Rickman on mun päässä ikuisesti Kalkaros
Kolmikon näyttelijävalintoihin olen ihan tyytyväinen. Mun mielestä Hermione sopii hyvin PoC-hahmoksi, Harrynkin olisin tosin voinut nähdä intialaistaustaisena, vaikka siihen yllätys yllätys nyt valittiin valkoinen näyttelijä.
Esimerkiksi intialaistaustainen näyttelijä Harrylle ei minulle olisi ongelma (joskaan silloin hänen vanhempansa tuskin olisivat nimeltään James ja Lily)
Monessa fanartissahan nimenomaan James on intialaistaustainen ja en tiedä miksei Jamesin nimi voisi muka olla James. Voihan olla että ne intialaisjuuret on tullut vaikka useamman sukupolven takaa ja lasten nimeäminen on alkanut mennä brittiläisemmin. Jamesin ja Lilyn näyttelijöitä ei vissiin vielä ole julkaistu (?) mutta toivon, että ne olis iältään jotain parikymppisiä, milloin ne oikeesti kuoli, toisin kun elokuvissa. Se alleviivaa paremmin sitä sodan kauheutta, että Harry on loppupuolella tarinaa melkeen saman ikänen kun vanhempansa oli kuollessaan.
Ylipäätään oon kyllä sitä mieltä, että on ihan hyvä, että sarjaa päivitetään inklusiivisemmaksi, koska PoC ja queer -hahmoja on ollut aina ja on vain oikein että sitä aletaan normalisoimaan myös valtamediassa. Mutta representaationkin voi tehdä huonosti ja väkinäisesti eikä se silloin palvele oikein ketään. Toivon että sarjan tekemisessä on mukana ihmisiä, jotka osaa ottaa kaikki nää moniulotteiset vivahteet huomioon, ja että he saavat äänensä kuuluville sarjan tekoprosessissa.