Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 74278 kertaa)

Marzzuu

• Undómiel
  • Tie vain jatkuu jatkumistaan.
Vs: Harry Potter
« Vastaus #40 : 12.03.2025 11:47:26 »
^Näinpä.

Miten muuten yleensä äännätte epätyypilliset Pottersanat tai nimet? Englanniksi esim. Draco onmulle aina "dreikou" paaino "k"-äännähdyksellä ja Chon nimen sanon molemmilla kielilla, suomi ja enkku, "Tso Tsang", kovalla "t"-äännähdyksellä.
Á Elebereth!"

carrowfan

• vitsi syntyessään
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
« Vastaus #41 : 12.03.2025 12:36:34 »
Eikös Potter-adaptaatioissa ole aina kaupallisesti se ongelma, että Rowling (tai tuon perikunta myöhemmin) tulee hyötymään siitä taloudellisesti. Sinällään sarjasta voidaan tehdä hyvinkin valveutunut, mutta ei se siltikään poista Rowlingin roolia maailman luojana.
Kirjailijan ongelmallisten mielipiteiden ei pitäisi vaikuttaa sarjan menestykseen, mutta todellisuudessa Rowlingin ulosanti tulee vaikuttamaan tulevaisuudessakin, varsinkin jos hän ei ole muuttamassa kantaansa. Toki jos Rowling muuttaa kantansa, tilanne on hieman eri. (ihminen on kuitenkin erehtyväinen otus, jolloin on hyvin mahdollista että hän muuttaa kantansa esimerkiksi uuden tiedon valossa. Millä todennäköisyydellä näin käy, vain Rowling tietää itse, hänhän sen prosessin joutuu käymään jos hän haluaa muuttua, ihmistähän ei voi pakottaa muuttumaan vasten tahtoaan.)
Ei, en väitä että Rowlingin toiminta olisi oikeudenmukaista saati moraalisesti hyväksyttävää.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2025 12:43:47 kirjoittanut carrowfan »
"Papereissa 25, henkisesti aika penikka"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kunha nostat mut eka ylös täältä"

mervii

« Vastaus #42 : 28.05.2025 10:00:40 »
Noni nyt on julkistettu pääkolmikon näyttelijätkin. Ihan hyvät on.  Kalkaroksen näyttelijä valinta oli isoin järkytys. Ehkä katson pari jaksoa sitten, kun tulee mutta tuskin koko sarjaa.

Crys

• Taivaanrannanmaalari
  • inFINIty
    • Listaukseni
« Vastaus #43 : 29.05.2025 15:09:54 »
Tuosta HBO Harry Potterista olen muiden täällä keskustelleiden ihmisten kanssa samaa mieltä siitä, että mieluummin olisin katsonut sarjaa Kelmeistä kuin uutta versiota samasta tarinasta. Suurimmilta osilta olen kyllä ihan tyytyväinen noihin näyttelijöihin, joita on valittu. Cillian Murphey olisi sopinut kyllä ihan Voldemortiksikin eikä pelkäksi Oraveksi. (Lähinnä harmittaa se, että silloinhan hän tulee olemaan vaan ykköskaudessa :( )Kalkaroksen näyttelijästä on vähän ristiriitaiset mielipiteet kyllä.

Paapa Essiedu ilmeisesti nyt castattiin virallisesti Kalkarokseksi. Paha sanoa sinällään hänestä mitään, koska hän on mulle ihan tuntematon näyttelijä, mutta mielestäni hän on liian hyvännäköinen Kalkarokseksi. :D Hieman myös mietityttää se hahmon koulukiusatun tausta, jos kelmit on kaikki valkoisia, niin ajatuksena se on vähän häiritsevä. Mutta noin muuten olen avoimin mielin asian suhteen.

Honestly, samaa mieltä siitä, että Essiedu on liian hyvännäköinen Kalkarokseksi :D Ja erityisesti häiritsee tosiaan se, että aika monet asiat, ennakkoluulot ja Kalkaroksen kohtelun voi kääntää rasismiksi, jos Kalkaroksella on tummaihoinen näyttelijä - esim. just toi miten Kelmit kohteli Kalkarosta. Harry on varsinkin ykköskirjassa niin epäileväinen Kalkarosta kohtaan sillä tavalla "Kalkaroksesta tulee pahoja viboja, mutten oikein tiedä miksi" -meiningillä, että jos tässä versiossa on samanlainen meininki, Harryhän vaan vaikuttaa rasistilta :o Saa nähdä miten sarjan luojat navigoi sitä miinakenttää vai mahtavatko ymmärtää ollenkaan... Myös myöhemmissä kirjoissa kun Harry kuulee että Kalkaros on ollut kuolonsyöjä, hän on heti varma siitä, että Kalkaros on yhä kuolonsyöjä. Niin sekin luo vähän epäilyttäviä rasismiin viittaavia viboja... Onhan tässä toki myös mahdollisuus ottaa osaa rasismikeskusteluun ja sillee ofc PoC-ihmisetkin voi olla hyvin kirjotettuja ja monulotteisia "pahiksia" (jos Kalkaroksen nyt laskee pahikseksi) ja se on ihan virkistävää sarjoissa, jos se on hoidettu hyvin, mutta Kalkaroksen hahmossa moni asia muuttuu sillä, että ihonväri vaihdetaan, kun tarinaan sitten tulee aika paljon noita rasismikonnotaatioita. No, ehkä tässä voi olla myös mahdollisuus vieläkin moniulotteisempaan hahmoon, vaikka vähän kyynisesti kyllä vielä suhtaudun. Dumbledoren olisin voinut nähdä paremmin mustan näyttelijän näyttelemänä, mutta Kalkarosta en oikein... Ehkä osaksi myös sen takia, että Alan Rickman on mun päässä ikuisesti Kalkaros :D

Kolmikon näyttelijävalintoihin olen ihan tyytyväinen. Mun mielestä Hermione sopii hyvin PoC-hahmoksi, Harrynkin olisin tosin voinut nähdä intialaistaustaisena, vaikka siihen yllätys yllätys nyt valittiin valkoinen näyttelijä.
Lainaus
Esimerkiksi intialaistaustainen näyttelijä Harrylle ei minulle olisi ongelma (joskaan silloin hänen vanhempansa tuskin olisivat nimeltään James ja Lily)
Monessa fanartissahan nimenomaan James on intialaistaustainen ja en tiedä miksei Jamesin nimi voisi muka olla James. Voihan olla että ne intialaisjuuret on tullut vaikka useamman sukupolven takaa ja lasten nimeäminen on alkanut mennä brittiläisemmin. Jamesin ja Lilyn näyttelijöitä ei vissiin vielä ole julkaistu (?) mutta toivon, että ne olis iältään jotain parikymppisiä, milloin ne oikeesti kuoli, toisin kun elokuvissa. Se alleviivaa paremmin sitä sodan kauheutta, että Harry on loppupuolella tarinaa melkeen saman ikänen kun vanhempansa oli kuollessaan.

Ylipäätään oon kyllä sitä mieltä, että on ihan hyvä, että sarjaa päivitetään inklusiivisemmaksi, koska PoC ja queer -hahmoja on ollut aina ja on vain oikein että sitä aletaan normalisoimaan myös valtamediassa. Mutta representaationkin voi tehdä huonosti ja väkinäisesti eikä se silloin palvele oikein ketään. Toivon että sarjan tekemisessä on mukana ihmisiä, jotka osaa ottaa kaikki nää moniulotteiset vivahteet huomioon, ja että he saavat äänensä kuuluville sarjan tekoprosessissa.

Never underestimate the power of fanfiction

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #44 : 29.05.2025 18:40:47 »
Ihan kelpo lapset oli valittu rooleihin. :) Samaa mieltä kuin Crys, että ei tuo sama vanha tarina enää niin jaksa kiinnostaa uutena sarjana. Mieluummin olisin katsellut Kelmien nuoruutta, tai erityisesti vanhaa Feeniksin kiltaa taistelussa Voldemortin joukkoja vastaan. Tai no, itse asiassa mieluummin juonittelemassa niitä vastaan, se taistelu varmaan olisi tylsää katsottavaa, kun sitä riittäisi niin paljon.

Miten muuten yleensä äännätte epätyypilliset Pottersanat tai nimet? Englanniksi esim. Draco onmulle aina "dreikou" paaino "k"-äännähdyksellä ja Chon nimen sanon molemmilla kielilla, suomi ja enkku, "Tso Tsang", kovalla "t"-äännähdyksellä.
Ihan miten sattuu. ;D Luin kirjat ennen elokuvia, niin en edes ajatellut asiaa sen kummemmin sitä ennen. Varmaan keskimäärin suomalaisittain, jos itse luen ääneen, tai sitten lukiessa ehkä ajattelee ne lausuttuina, kun ne ääntyvät pään sisällä.

Mutta minusta tuntuu jotenkin hullunkuriselta lukea suomenkielistä tekstiä ja sinne vääntää väliin joku eri kielellä lausuttu sana. Ja minä olen kumminkin lukenut noista kirjoista ainakin loppupään kirjat ääneen ja samalla suomeksi kääntäen silloin aikoinaan, suomennoksia odotellessa. En todellakaan lähtenyt lukiessa ääntämään nimiä eri kielellä, vaikka "Höörmaionii". ;D

Lisättäköön vielä, että tietysti lausun nimet englantilaisittain, jos puhun jonkun kanssa asiasta englanniksi.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2025 18:42:33 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Angelina

• Commander
« Vastaus #45 : 29.05.2025 21:14:40 »
Suurimmilta osilta olen kyllä ihan tyytyväinen noihin näyttelijöihin, joita on valittu. Cillian Murphey olisi sopinut kyllä ihan Voldemortiksikin eikä pelkäksi Oraveksi. (Lähinnä harmittaa se, että silloinhan hän tulee olemaan vaan ykköskaudessa :(

Eikös Oraven rooliin oo valittu Luke Thallon? Cilliania siihen huhuiltiin ja Voldemortiksi myös, muttei häntä oo tietääkseni mihinkään rooliin vahvistettu.

“What would I do without you?”
“You'll never find out.”

grafiikat © Inkku ♥

Crys

• Taivaanrannanmaalari
  • inFINIty
    • Listaukseni
« Vastaus #46 : 30.05.2025 12:04:50 »
Suurimmilta osilta olen kyllä ihan tyytyväinen noihin näyttelijöihin, joita on valittu. Cillian Murphey olisi sopinut kyllä ihan Voldemortiksikin eikä pelkäksi Oraveksi. (Lähinnä harmittaa se, että silloinhan hän tulee olemaan vaan ykköskaudessa :(

Eikös Oraven rooliin oo valittu Luke Thallon? Cilliania siihen huhuiltiin ja Voldemortiksi myös, muttei häntä oo tietääkseni mihinkään rooliin vahvistettu.
Aa, okei. En oo niin etsimällä etsiny näitä roolivalintoja, vaan lähinnä niitä tulee vastaan jossain instareeleissä niin ei pitäis mennä uskomaan kaikkea näkemäänsä selvästikään :D En tiiä tosta Thallonista mitään etukäteen, mutta Oraveksi voi ehkä sopiakin, Voldemortiksi hän olis vähän liian "perusjäbän" näkönen. Voldemortin näyttelijällä pitäis mun mielestä olla jotenkin enemmän ns. silmiinpistävä pärstä eikä sellanen konventionaalisesti attractive.

Never underestimate the power of fanfiction