Kirjoittaja Aihe: The Tales of Beedle the Bard || Siuntio Silosäkeen tarinat -keskustelua, spoilaa  (Luettu 5404 kertaa)

Firdilien

• Fiktiiviseksuaali
  • Semi-ilkeä ihmissyöjätossu
    • Tossun ficit
Kävin tänään ostamassa itselleni tuon kyseisen opuksen. Jos joku ei siis tiedä, niin kyseessähän on Deathly Hallowsissakin mainittu "velhojen satukirja", joka sisältää mm. Tarinan kolmesta veljeksestä. Kirja ilmestyi tänään 4.12.2008 englanniksi ja tulee ilmestymään suomeksi Jaana Kapari-Jatan käännöksenä 3.3.2009. Lisää tietoa kirjasta löytää vaikkapa HP-faneista.

Eli tähän topiciin saa siis laittaa keskustelua kirjasta, arvioita ja mielipiteitä. Mikä oli oma suosikkitarinasi? Petyitkö vai ylittikö kirja odotuksesi? Onko tämä ylipäätään ensimmäinen kerta, kun edes kuulet koko kirjan olemassaolosta? Analysoidaan kirjasta kaikki mahdollinen, koska minä ainakin uskon, että haluan vielä päästä juttelemaan aiheesta muiden kirjan lukeneiden kanssa.

Itse en ole vielä päässyt kirjassa vielä juurikaan Rowlingin esipuhetta pidemmälle. Ensimmäinen tarina siis on lukemisen alla ja odotan innolla, että pääsen lukemaan Dumbledoren merkintöjä liittyen jokaiseen erilliseen tarinaan. Rowlingin tyyli on mielettömän valloittava. Pidin jo esipuheen tyylistä ihan kamalasti enkä oikein malttaisi odottaa, että pääsen kunnolla syventymään itse tarinoihin. Rowlingin huumori on omalla tavallaan itseironista, mutta samaan aikaan kuitenkin hirveän hellyttävää minun mielestäni. Ainakin ensimmäisen tarinan alun perusteella satutyylikin sopii Rowling-tädille hyvin. Luultavasti löydän vielä jossain vaiheessa itseni nenä kiinni kirjassa lukemassa sitä vain eteenpäin, kun en millään haluaisi keskeyttää lukemista mistään syystä.

Mutta siis. Minä palaan oman kirjani ääreen. Jatkakaa te keskustelua, jos olette oman kirjanne jo hankkineet. Ja mainittakoon vielä, että tässä keskustelussa siis saatetaan spoilata kirjaa rankallakin kädellä.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2012 12:04:51 kirjoittanut jaina »
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.

68 to go.

howboring

• master of rottamatto
    • my Yuu/Yokozawa
Vs: The Tales of Beedle the Bard
« Vastaus #1 : 05.12.2008 12:56:46 »
Myydäänkö tätä ihan tavallisissa kirjakaupoissa?? Mun kaveri kysy joululahjaksi nii sillä mietin 8>
'Nezumiiii, where are we going?'
'To a hotel.'
'Huh?'
@ no.6

Daala

• shapeshifter
  • always find my place among the ashes
« Vastaus #2 : 06.12.2008 02:33:22 »
Olin melkein unohtanut koko opuksen, vaikka piti mennä sitä "jonottamaan". :D
Taidan käydä tässä jossain välissä ostamassa sen, mutta jostain syystä minulla ei olekaan mitään kiirettä.

Myydäänkö tätä ihan tavallisissa kirjakaupoissa?? Mun kaveri kysy joululahjaksi nii sillä mietin 8>
Kyllä sitä ainakin Akateemisesta ja Suomalaisesta pitäisi löytyä. Akateemisiin ovat ainakin tilanneet, kun mainostelivatkin sitä. Hinta on tosiaan sellaiset 13 euroa eli ei ole paha.
Jos joku haluaa erikoispainoksen, jolla onkin roimasti enemmän hintaa, niin Amazon myy sitä - nettikauppa siis.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Kuura

• Neiti Kesäheinä
« Vastaus #3 : 24.12.2008 22:32:27 »
Tulen tänne nyt hehkuttamaan: sain juuri erikoispainoksen Beedel the Bardista joululahjaksi! Upea iso nahkakantinen kirja ja sisällä semmoinen pieni jossa ne itse tarinat on. Olin aikas iloinen kun sain sen : ). Pitäisi kohta lukea ne tarinat ja selailla bonusmateriaalin kuvat, kun vieraat vasta lähtivät enkä äidin kiellon takia voinut lukea sitä silloin. Tulen varmaan selittämään huomenna tai ylihuomenna lisää...
Runovuosi

Illalla sytytämme tulet
ja kaikki on hetken tässä

Ansqu

• Fort
« Vastaus #4 : 25.12.2008 09:28:33 »
Mine sai opuksen paketista! *hulabaloobatanssi*

Oli muuten ihme, että äiti osasi ottaa oikean kirjan. Ja olisihan se erikoispainos ollut aika nannaa, mutta kun porukat ei semmosista mitään ymmärrä, eikä rahaa oikeen ole, niin pahapaha.

Ensimmäisen luvun ja esittelyn olen lukenut, ja oikein mukavalta vaikuttaa. Just semmosta, mitä muistaa joskus pikkulapsena lukeneensa.
Love is an irresistible desire to be irresistibly desired.

Ginger

• Vieras
« Vastaus #5 : 25.12.2008 10:51:20 »
Pukki toi ja yhdeltä makaamalta sen sitten luin (Pottereiden kanssa en olekaan tehnyt niin sitten Liekehtivän pikarin) :)

SPOILAA
Sadut olivat suloisia perussatuja, itse tykkäsin Onnenlähde ja Karvainen sydän -tarinoista, koska niissä oli jotain tuoretta ja uutta. Babbittyn tarina toi mieleeni heti keisarin uudet vaatteet (vrt. tyhmä kuningas, "sauva toimii vain sillä joka on sen arvoinen", "vaatteet näkevät vain ne, jotka ovat viisaita mieleltään") ja Hopping Pot puolestaan sen, missä ihmeellinen puuropata tulvi talon täyteen velliä, kun sen perinyt ei suostunut jakamaan sitä muille. Kolme veljestä -sadun tunsi ennestään eikä siinä siksi ollut mitään uutta annettavaa.
Eniten kirjassa petyin juuri ehkä noihin samankaltaisuuksiin. Sinänsä sen voi kuitata sillä, että kaiketi "jästien ja velhojen tarinat polveutuvat jostain oikeasta tapahtumasta."
Suurin ilon aihe olivat ne Dumbledoren merkinnät, niissä oli kaikkea hauskaa pikkusälää, kuten se Brutus Malfoy ja rouva Bloxam. Ehkä se jollain tavalla taas valotti tuotakin velhohahmoa (mutta mielestäni se Aberforthin vuohijutun painottaminen alkaa mennä jo yli...).SPOILAUS LOPPUU

Ihan mukava lukukokemus tuo oli. Kieli oli helppolukuista, joskin joitain vaikeita sanoja sieltä hyppi silmille, eikä niinden merkitys selvinnyt edes kontekstistä. Piirrokset olivat suloisen yksinkertaisia. Kuitenkin, olen tyytyväinen tuohon saamaani brittien perusversioon, minua ällöttävät ne kannet, joissa on se Potter-logo.

willow

• Vieras
« Vastaus #6 : 25.12.2008 13:09:05 »
Iihhihhii, ihana siskoni hankki minulle tuon kirjan. <3 Kiva oli juu, söpöjä tarinoita, joskin olen Gingerin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että parin anti oli jo "jästisaduista" hyvin tuttua. Dumbledoren kommentit olivat ihan mielenkiintoisia. Jotenkin tuli todella nostalginen olo lukiessa, kun kaikki Potterit ovat jo ilmestyneet, eikä ole enää oikein mitään odotettavaa (paitsi tietysti elokuvat, mutta ne ovat eri asia). Ää, olisin halunnut kanssa tuon erikoispainoksen :D

emptiness

• IRC - galleria
« Vastaus #7 : 26.12.2008 13:31:16 »
Jep, paketistahan se tuli, oikeastaan osasin sitä odottaakin. Olen jotenkin kauhean ylpeä siitä, kun se koristaa kirjahyllyäni :D

Olen sen nyt viimeistä satua vaille lukenut ja ei kyllä mikään pettymys ole ollut, todella mielenkiintoinen lukukokemus. Esipuhe oli hieno, sellainen juuri, kun esipuheen pitääkin olla, kiinnostus kyllä heräsi heti. En viitsi noista tarinoista kauheasti nyt höpötellä, kun aika paljon sanottavaani on jo sanottu :)

Mutta on pakko ylistää kirjan kansia, ne on aivan superhienot! (siis brittiläisen painoksen)
I've got friends to cut your toes of just to show you how much they care.

Belsissa

• Ikiunelmoija
    • Arcane Inspiration - blogini
« Vastaus #8 : 08.07.2009 20:04:29 »
Mielestäni kirja oli kerrassaan ihana. Lempisatujani olivat ehdottomasti Oivan onnen alkulähde ja Tietäjän karvainen sydän. Pidin niiden sanomasta kovin. Tarina kolmesta veljeksestä on myös yksi suosikeistani.

Dumbledoren kommentit olivat erittäin hauskoja ja erityisesti pidin siitä, kuinka Luccekin mainittiin niissä.  :D Sekä rouva Bloxam - kohdista. Ne naurattivat kovasti.
Arcane Inspiration - lifestyleblogini
Virvatulilaulu - kirjallisuusblogini

Daala

• shapeshifter
  • always find my place among the ashes
« Vastaus #9 : 09.07.2009 00:54:41 »
Dumbledoren kommentit olivat erittäin hauskoja ja erityisesti pidin siitä, kuinka Luccekin mainittiin niissä.  :D Sekä rouva Bloxam - kohdista. Ne naurattivat kovasti.
Minua kyllä hymyilytti tuo, vaikka alkujaan nopea vilkaisu saikin lähinnä närkästymään, mutta loppujen lopuksi olihan tuo kohta hieman huvittava. Oikeastaan tuo sivuhuomautus aiheutti repeämisen: "My response prompted several further letters from Mr Malfoy, but as they consisted mainly of opprobrious remarks on my sanity, parentage and hygiene, their relevance to this commentary is remote."
Voi että, olisin palavasti halunnut päästä lukemaan nuo loputkin kirjeet. :D

Osaan siis keskittyä olennaiseen joka tilanteessa, kuten näkyy. ;D
En näköjään olekaan kommentoinut sen kummemmin itse teosta, vaikka se jo hyvän aikaa on hyllystä löytynytkin (ostin jo joulukuun paikkeilla). Englanninkielisenä siis, suomennosta tuskin aion hankkia. Yritin tilata Amazonista erikoispainosta, mutta enpä onnistunut. :-\ Vierestä olen kumminkin päässyt ihastelemaan ja voi että...

The Tale of Three Brothers on suosikkini noista tarinoista, ehdottomasti. Mielenkiintoisinkin juuri sen vuoksi, kuinka se liittyy keskeisesti viimeiseen kirjaan.
Babbity Rabbity And Her Cackling Stump tulee hyvänä kakkosena; tuo nimikin on jo ihastuttava. :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2009 01:13:18 kirjoittanut Giladra Carrion »
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Lokitar

• Senpai
  • Siriuksen tytär
Minä tykkäsin eniten kanssa tästä itsekkään velhon ja sen padan tarinasta, en osaa perustella miksi mutta se on sellainen minkä voisin lukea mun siskontytölle kun se on vähän isompi  ;D Onko kukaan muu harkinnut lukevansa näitä jollekin pikkuiselle sukulaiselleen tai kenties tulevaisuudessa omalle lapselleen? Mä ainakin luen omalleni ne kaikki sadut ja sitten kun hän on isompi niin kaikki Potteritkin tietysti  :D

Antelope

• Vieras
Lainaus
Minä tykkäsin eniten kanssa tästä itsekkään velhon ja sen padan tarinasta
Minäkin tykkäsin tuosta eniten! (:

Täytyy myöntää, että kun luin kirjan ensimmäisen kerran, järkytyin kun luin Tietäjän karvaisen sydämen. Creepy. :D

flawless

• Deathbat
  • Administrator
  • Folie à deux
Oih, tuo opus oli aikas ihana. Sain sen käsiini jo aiemmin, mutta luin sen uudelleen pari viikkoa sitten ja ihastuin taas. Oivan onnen alkulähde ja Tietäjän karvainen sydän olivat lemppareitani, etenkin jälkimmäinen kolahti. Väkivaltaa oltiin käytetty siinä sopivissa määrin, ja se oli mukavaa vaihtelua muiden satujen seassa.

Pidin noista kaikista kyllä hirmuisesti, ehkä kiehtovinta oli se, että kaikissa oli jonkinlainen helposti poimittavissa oleva opetus. Pidän hirmuisesti opettavaisista saduista, vaikka kyllä useimmiten "lastensaduissa" olevat opetukset eivät minulle annakaan mitään uutta, niin ne saavat ajattelemaan asioita. Vaikka tuo Oivan onnen alkulähde olikin ehkä loppuratkaisultaan hieman kliseinen, sen sanoma oli hyvä. Ja totta kai se saa hyvälle mielelle, kun lukee sadun, jossa lopulta kaikilla on kivaa.

Lainaus käyttäjältä: Fubuki
Onko kukaan muu harkinnut lukevansa näitä jollekin pikkuiselle sukulaiselleen tai kenties tulevaisuudessa omalle lapselleen?
Periaatteessa ihan hyvä idea, kaikkia tosin ei voi ihan pikkuisille lukea. Vaikka aihepiiri ei olisikaan rankimmasta päästä, niin kaikki taikominenkin saattaa mennä ihan pieneltä yli ymmärryksen - vaikka minä kyllä kasvatan omista lapsistani Potterfaneja vaikka väkisin ;D Mutta niin, todennäköisesti jotain näistä saatan päätyä lukemaankin, ensinnäkin koska rakastan satuja, ja toiseksi koska opetukset ovat niin hyviä. Vaikka toisaalta, minulta löytyy kyllä nurkista muutama oikein paksu satukirja, joita mummi luki minulle pienenä, niitä tahdon ehdottomasti omilleni lukea ihan vain tunnearvonkin vuoksi. Mutta miksei joku näistäkin voisi joukkoon eksyä.

by Sokerisiipi