Kirjoittaja Aihe: Harry Potter: A History of Magic & A Journey Through A History of Magic  (Luettu 1570 kertaa)

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
Bloomsbury, Harry Potter -kirjojen brittiläinen kustantamo, on ilmoittanut, että se julkaisee kaksi uutta Harry Potter -kirjaa ensi lokakuussa. Kirjojen nimet ovat "Harry Potter: A History of Magic - The Book of The Exhibition" ja "Harry Potter - A Journey Through A History of Magic".

"Harry Potter: A History of Magic - The Book of The Exhibition" kertoo Tylypahkan oppiaineista ja pohjautuu Brittish Libraryn näyttelyyn, joka avataan lokakuussa Harry Potter -juhlavuoden kunniaksi. Tämän artikkelin mukaan ainakin liemet, yrttitieto ja taikaeläinten hoito ovat mukana kirjassa/näyttelyssä, ja aikaisemmin linkattu artikkeli mainitsee myös muinaiset riimut. Oppiaineissa keskitytään ainakin niiden historiaan ja siihen, mistä ne ovat saaneet inspiraationsa. Lisää tietoa löytyy Brittish Libraryn teoksen esittelysivulta.

"Harry Potter - A Journey Through A History of Magic" taas käsittelee taikuuden historiaa laajemmin, mutta kuitenkin Tylypahkan lukujärjestyksen kautta. Tästäkin löytyy lisää tietoa Brittish Libraryn sivuilta.

J. K. Rowling ei kirjoita kirjoja, mutta ilmeisesti hän on mukana Brittish Libraryn näyttelyn pystyttämisessä ja toisen kirjan esittelyssä mainitaan, että tarjolla on jotain vielä näkemättömiä piirroksia ja muistiinpanoja Rowlingilta.

Mietteitä? Reaktioita? Innostusta? Hömppää? Kiinnostusta? Huuhaata?

Innostuin itse hetkeksi, mutta nyt tarkkemmin aiheeseen tutustuttuani tuntuu, että tässä on vain flopin ainekset tiedossa. En oikein saanut selvää, kuinka paljon kirjojen tiedot oikeasti liittyvät HP-maailmaan ja kuinka paljon niissä on sitten ns. "taikuuden historiaa", eli ylipäänsä kaikkea taikuustietoutta ja muuta sellaista, mikä ei varsinaisesti liity suoraan Harry Potteriin, vaikka on varmasti voinut olla vaikuttamassa Rowlingin luomistyötä. Pitänee odottaa kirjojen julkaisua ja kuulostella ja katsella, onko niissä oikeasti jotain uutta tietoa tarjolla Potter-maailmaan.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Kiva että tulee jotain uutta, mutta pakko se on myöntää, että sata kertaa mieluummin lukisin vaikka miten pienen uuden tarinan jonkun sivuhahmon elämänvaiheista Rowlingin kirjoittamana kuin kymmenen syventävää teosta, jotka painottuvat epäolennaisuuksiin. Tunnustan, että en ole vielä tähän päivään mennessä muuta kuin selannut vähän kirjakaupassa niitäkään aikoinaan julkaistuja Huispaus kautta aikojen ja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -kirjoja. Siuntio Silosäkeen tarinat ostin sekä suomeksi että englanninkielisenä lähinnä siksi, että niissä sentään oli satuja. Tuntuu, että nämäkin uudet kirjat menevät tuohon samaan kategoriaan, joka ei niin jaksa innostaa.

Mutta mistäpä sen tietää ennen kuin näkee, ehkäpä ne kuitenkin yllättävät sittenkin iloisesti? :) Toivossa on hyvä elää.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Herkkuoone

• Vieras
Mulla on tosi ristiriitaiset fiilikset tästä uutisesta. Yleisellä tasolla musta on tosi siistiä, että on tulossa lisää Harry Potter -aiheista materiaalia, joka mahdollisesti siirtää tietoa seuraavalle sukupolvelle ja saa uusia ihmisiä innostumaan sarjasta. Toisaalta taas tää oivallinen lahja ja tapa muistaa hardcore-faneja (ja toki muitakin faneja) - vieläpä näin sarjan juhlavuonna.

Henkilökohtaisesti oon kuitenkin liikkeellä "meh"-fiiliksillä. Mulle Harry Potter on seitsemän kirjaa ja kahdeksan elokuvaa, ja näiden pohjalta luomani fanon. En yhtään perusta Pottermoren-paljastuksista, sarjaan liittyvistä "fanikirjoista" tai näistä uusista samaan maailmaan perustuvista tarinoista. Ihmeolennot-leffaa en oo nähnyt vieläkään ja Kirottu lapsi on koskemattomana hautunut kirjahyllyni perälle joulusta saakka ja siellä se taitaa pysyä. Epäilen siis, että nämäkin jäävät minulta lukematta, eivätkä päädy edes kirjahyllyyni, ellen saa niitä joululahjaksi tjs. Oon kyllä niin hirveä pessimisti, etten teidän tapaan osaa kyllä kauheasti toiveita herätellä näiden suhteen :D

Kiitos muuten Artelle tän jakamisesta! Koko juttu olisi varmaan mennyt ihan kokonaan ohitse :D

Crysted

• Queen of dead plants
  • inFINIty
    • Listaukseni
Kappas, että tällästäkin on tulossa, en tiennytkään. Vaikka Harry Potter onkin mun elämä, vähän samoissa tunnelmissa muiden kanssa, jotenkin tuntuu vähän liian pitkälle vedetyltä. Tuntuu, että kun aletaan vetää tälläisiä juttuja väkipakolla pitemmälle, (kuten ainakin itse huomaan joistain sarjoista joista on tullut jo jotain 10+ tuotantokautta) niin se pääpointti vähän menee hukkaan ja yhä useammin käsissä on katastrofin ainekset, jotka herättää enemmän kysymyksiä kuni vastauksia. Vaikka täytyy sanoa, että ihmeotukset -sarjasta olen kyllä innoissani, kirotusta lapsesta melkeinpä päin vastoin. Varsinkin kun JK siis ei kirjoita noita kirjoja, suhtaudun aikas epäileväisesti. Kuten Fiorella mainitsi, mäkin mielummin haluaisin jostakusta hahmosta pikku tarinan (tai miksei isompaakin, vaikkapa kokonainen kirja, jossa on kooste one-shotteja hp kirjojen hahmoista. Vaikka no sitähän varten meillä on fikit :D) kun jotain taikuuden historiaa. Toivon, että näissä nyt ainakin on todella viittauksia kirjan tapahtumiin, tai siis jotain samoja juttuja, mitä kirjoissa on mainittu. Ainakin toivon, että Tylypahkan rakentamisesta ja perustajista on paljon tietoa, se on kiinnostanut mua aikas paljon. (Ehkäpä uusista tiedoista saa ammennettua inspistä ficceihin!) Myös kiinnostaa mitä nuo muinaiset riimut kokonaisuudessaan ovat, että saattaapa olla että tulee lukaistua, mutta en nyt ihan suina päinä kirjakauppaan syntää.

Never underestimate the power of fanfiction

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
Minulla kiinnostaisi myös kovasti tietää lisää Tylypahkan oppiaineista, mutta ota tuosta nyt selvää että käsitelläänkö kirjoissa oikeasti Tylypahkan oppiaineita vai kerrotaanko vain yleisesti jotain niihin mahdollisesti liittyvää... Henkisesti valmistaudun kyllä jälkimmäiseen.

Pottermoren sivuilta sain selville, että molemmat kirjat ovat käytännössä sama asia! Toinen on suunnattu aikuisille ja toinen lapsille. Tämä ainakin selventää kirjojen samanlaisuutta. Linkistä näkee myös ilmeisesti kansikuvat kyseisille teoksille.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman