Kirjoittaja Aihe: Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista  (Luettu 11535 kertaa)

lanoliini

Yitin selailla Saivartelijaa, mutta en löytänyt tällaista keskustelua.

Minua kiinnostaisi kysellä, onko täällä ketään sellaista, joka on lukenut Potter kirjat, muttei ole katsonut elokuvia? Tiedän kyllä paljon ihmisiä, jotka ovat katsoneet elokuvat, mutteivät ole lukeneet kirjoja ollenkaan, mutta meneekö se koskaan toisin päin. Tietysti myös kiinnostaisi tietää, kirjoittaako joku täällä ficcejä esimerkiksi pelkkien elokuvien pohjalta

Juttelin nimittäin netissä sattumalta yhden tytön kanssa, joka kirjoittaa omaksi ilokseen ficcejä (hän ei siis ole julkaissut niitä missään) pelkästään kirjojen lukemisen perusteella. Lopulta sain suostuteltua häntä näyttämääm yhden ficeistään minulle ja yllätyin positiivisesti. Ficcien hahmot olivat juuri niin kuin kirjoissakin, esim. Severus oli Severus, ei mikään silkkitukkainen seksijumala. Muutenkin hänen tapansa kuvailla hahmoja oli hyvin mielenkiintoista vaihtelua, kun vertaa täällä lukemiini ficceihin (tämä ei tietenkään koske kaikkia ficcejä, anteeksi yleistäminen), sillä hänellä ei ollut mitään, mihin hän voisi verrata kirjojen luomaa mielikuvaa.

Olen itse ainakin huomannut, että elokuvat ovat usein vaikuttaneet tapaani kuvailla hahmoja ficeissäni. Kun ajattelen Dracoa, näen usein Tom Feltonin kaltaisen pojan, onhan elokuva antanut hänelle kasvot. Kirjat eivät kuvaile Kalkarosta erityisen miellyttävällä tavalla, mutta joissakin ficeissä tunnutaankin kuvailevan Kalkarosta enemmänkin Alan Rickmanina, kuin Kalkaroksena. Tämäkin maininta tosin aika yleistävä  ::)

Meni vähän höpötykseksi, mutta siis! Oikeastaan tämän pointti on nyt se, että haluaisin tietää millä tavoin elokuvien katsominen on vaikuttanut mielikuviinne ja käsityksiinne Potter-hahmoista. Ja ennen kaikkea, millaisia ficit mahdollisesti olisivat, jos Pottereista ei olisi koskaan tehty elokuvia. Olisiko esimerkiksi jotain paritusta enemmän/vähemmän yms.

Tällaisia minä pohdin, en tiedä onko kovin järkevää  ::)

Tämän saa sitten tosiaan poistaa, jos vaikuttaa kovin turhalta, mutta päätinpä nyt yrittää avata hieman keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2009 20:01:40 kirjoittanut Firdilien »
lanoliinin hömpötyksiä ja lörpötyksiä löydät täältä.

Lallu

• freak bitch
  • dynamite
Vs: Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista.
« Vastaus #1 : 07.12.2009 20:00:28 »
Luin tota alotusviestiä ja aloin miettimään millaset mielikuvat mulla oli hahmoista ennen leffoja ja nyt kävi niin, että mulla ei oo mitään mielikuvaa. Muistan vaan, että olin järkyttynyt, kun tajusin Blaisen olevan musta. Olin ollut ihan varma sen olevan italialainen  :D Mulla tuli Zabinista ihan selkeästi italialainen nimi mieleen  ;D

Okei, nyt näitä tulee enemmänkin: Sirius ja Remus ei vaan ole Garyn ja Davidin näkösiä. Mun innostus niihin laantu ihan totaalisesti leffojen mukana. Ehkä kaikista eniten leffat on vaikuttanut mun mielikuvaan Viktor Krumin ulkoisesta olemuksesta: sehän on hawt leffoissa ja kirjoissa se on quasimodo.

Lainaus
Ja ennen kaikkea, millaisia ficit mahdollisesti olisivat, jos Pottereista ei olisi koskaan tehty elokuvia.
Nyt aika moni ajattelee hahmot näyttelijöidensä näkösiks. Jos leffoja ei olis olemassa, olis ainakin enemmän tulkintoja hahmojen ulkonäöstä. Eiköhän muuten olis aika sama meininki.

Lainaus
Olisiko esimerkiksi jotain paritusta enemmän/vähemmän yms.
Cedric/Harrya oli nelosleffan jälkeen aika paljon liikenteessä (?). En ees oo satavarma  ;D Mä olisin odottanut kutosleffan jälkeen jotain Draco/Kalkaros tai Ron/Cormac-buumia, mutta sitä ei tullut. Dääm  ;D
[

WHOKILLEDBAMBI

Vs: Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista.
« Vastaus #2 : 08.12.2009 19:29:54 »
Kun ajattelen Dracoa, näen usein Tom Feltonin kaltaisen pojan, onhan elokuva antanut hänelle kasvot.
Näin käy mullekkin. Mulle kirjojen hahmot on aina samannäköisiä, kuin leffojen, enkä pane sitä pahakseni. Ei mua pahemmin haittaa vaikka jotkut hahmot ei sovikkaan mun omaan kaavaan. Joskus saattaa tulla pieni pettymys, mutta kyllä siihen leffa hahmoon tottuu ja lopulta miellän hahmon näyttelijänsä näköiseksi.

Joskus puhuttiin tästä aiheesta kaverin kanssa, ja se oli vahvasti sitä mieltä, että kirjoihin perustuvat leffat on huono juttu, koska omat mielukuvat lähtee/hiipuu. Itse en siis tätä mieltä ole, koska tuskin kellään nyt niin huono mielikuvitus on, ettei pysty hahmoja kuvittelemaan yhtään näyttelijästä poikkeavaksi. Kyllä mä saatan itekkin kirjaa lukiessa muokkailla hahmon näyttelijää pään sisällä, jahka joku näyttelijässä ei miellytä.

Mutta joo, kyllä noi leffat mun käsittääkseni melko usein vaikuttaa ihmisten näkemyksiin hahmoista, halusi tai ei.
Murder murder murder
Someone should be angry
The crime of the century
Who shot little Bambi?

Annoy

• Lännen paha noita
  • Dancing through life
Vs: Elokuvien vaikutus mielikuviimme Potter-hahmoista
« Vastaus #3 : 09.12.2009 18:55:14 »
Itse katsoin ekan elokuvan ennen kuin luin kirjan, joten kuvittelin hahmot leffan mukaan. Mutta minun mielestä monet täydentävät toisiaan. Harry on niin Harryn näköinen, sillä pystyn kuvittelemaan hahmot niin etten ajattele näyttelijöitten ulkonäköä ollenkaan. Juuri Radcliffen näköiseksi olisin kuvitellut Harryn. Hermione ja Ron ovat myöskin kuin nakutettuja, mutta ekasta Dumbledoresta en tykännyt yhtään. Liian hauraan näköinen.

En myöskään tykännyt Jamesista ja Lilystä, varsinkaan nuoremmista. Yh, ei yhtään vastaa kirjojen mielikuvaa. Snape oli kyllä täydellinen.

Yllättävän hyvät näyttelijät löysivät, sillä kun aloin miettiä kunnolla niin tajusin että suurin osa näyttelijöistä vastaa mun mielikuvaa hahmoista.
"What everyone does. Like you said. Hope."

Nej, du måste finnas, du måste
Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste
Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting
Om du inte fanns

lanoliini

« Vastaus #4 : 09.12.2009 21:39:52 »
Oi, tännehän on saatu jo keskustelua alulle! Kaikilla on tosi hyviä pointteja kyllä!

Minun itseni oli kaikkein vaikein sopeutua luultavasti Vauhkomielen näyttelijään, sillä häntä en miellä tippaakaan samanlaiseksi kuin kirjassa. En ole oikeastaan vieläkään sulattanut koko henkilöä, hän näyttää aina yhtä vääränlaiselta minun silmissäni, vaikka muihin hahmoihin olen kokolailla tottunut, vaikkeivät he vastaisikaan kirjan antamaa mielikuvaa.

Tuo Kruminkin näyttelijä hieman sapetti! Niin kuin Lallu jo mainitsi, niin kirjassahan häntä kuvaillaan suurin piirtein rumaksi, kun taas elokuvassa hän on suht hyvännäköinen.

Kuitenkin esimerkiksi Ronin rooliin valittu Rupert on minusta aivan täydellinen näyttelijä rooliinsa! Hmm, minun piti kyllä sanoia vielä jotain järkevääkin, mutta kadotin sen ajatuksen nyt jonnekkin. Täytynee tulla postailemaan lisää myöhemmin, kun saan ajatukseni kasaan!  ;D

Winifred

• Nuorallatanssija
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
« Vastaus #5 : 16.12.2009 14:15:41 »
Onhan nuo elokuvat vaikuttaneet melko paljon mielikuviini Potter hahmoista. Hyviä valintoja on kyllä elokuviin tehty, mutta täysin ne eivät mielikuvaani vastaa vaan voisi sanoa, että suurimmaksi osaksi hahmot ovat mielikuvissani sekoitus kirjoja ja elokuvia. Esimerkiksi Draco. Kyllä Tom Felton on mahtava näyttelijä ja sopii kuin nakutettu Dracoksi, mutta silti mielikuvissani Draco ei ole aivan Feltonin näköinen, vaan siinä on myös paljon sitä, joksi Dracon omassa mielessäni kuvittelin. Toinen esimerkki olisi Harry. Radcliffe sopii kyllä hyvin Harryksi, mutta ne hiukset! Elokuvissa ne hiukset ovat yksinkertaisesti liian siistit. Harrylla on sotkuiset hiukset, ei siistit! Joten mielikuvissani Harrylla on ehdottomasti sotkuiset hiukset.

Jamesin näyttelijä (sekä vanha että nuori) olivat pettymyksiä. Ensinnäkin Jamesilla on sotkuiset hiukset, ei siistit. Muutenkin elokuvien James ei vastannut yhtään mielikuvaani Jamesista. Ja kun kirjoitan Jamesista, kirjoitan mielikuvastani enkä siitä elokuvien. Remus oli kyllä hirveän suuri pettymys elokuvissa! David osaa kyllä näytellä, mutta jotenkin Remus jäi latteaksi enkä todellakaan saanut siitä sellaista samanlaista lämmintä vaikutelmaa kuin kirjoissa. Gary Oldmannista en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata. Eihän se aivan mielikuvieni Siriukselta näyttänyt, mutta aika lähelle (tosin kuvittelin Siriuksen laihemmaksi ja vieläkin riutuneemmaksi). Petyin ehkä eniten niihin tatuointeihin, koska mielikuvissani Siriuksen keho ei ollut tatuointien peitossa.

Dumbledoresta on turha puhua. Ykkös ja kakkos elokuvien Dumbledore oli täydellinen, juuri sellainen Dumbledore kuin mielikuvissani. Mutta ei, tämä kuka näytteli kolmos-kuutos elokuvissa, eieieieiei! Dumbledore ei ole sellainen huntsvontti, joka juoksee sinne tänne, Dumbledore on seesteinen ja lempeän näköinen eikä sellainen suorastaan pelottavan harmaa äijä.

Se täytyy sanoa, että Luciuksen näyttelijä, Jason Isaac, on kyllä ihan suoraan mielikuvistani! Jason on täydellinen Lucius ja suorastaan harmittaa kun ei Luciusta elokuvissa enemmän nähdä.
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.

Tinakuu

« Vastaus #6 : 26.12.2009 17:49:48 »
Mulla on jotenkin niin, että kun pitkästä aikaa alan lukemaan esim viisasten kiveä, muistan sen tekstin kautta millaiseksi olen ensin kuvitellut hahmot ja linnan. Kun olen pitkään irti kirjoista ja katson niiden sijaan useammin elokuvia, menetän helposti otteeni siitä millaisia hahmot ovat omassa päässäni. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että näyttelijävalinnat ovat osuneet hyvin nappiin! Tietyllä tavalla jokaisen näyttelijän ulkonäöstä löytyy sitä mitä kirjoissa on sanottu, vaikka ne eivät mun mielikuviani vastaisikaan. Niin monta erilaista ulkonäköä saa rakennettua täysin saman kuvauksen pohjalta :)

Weasleyn kaksoset, Ron, Molly, Arthur, Tonks ja Hagrid ovat hienoja nappivalintoja. Suurimpia pettymyksiä hahmojen osalta ovat olleet Dudley (haloo, Dudley kuvataan selkeästi vaaleaksi. Ja isoksi, siis tosi isoksi pojaksi), Ginny (mielikuvissani paljon kauniimpi, veikeämpi ja tyttömäisempi), Sirius (eieiei, missä luisevat kasvot ja hintelä vartalo, missä komeus?) ja Lupin (eäääh... ei). McGarmiwa on osittain samannäköinen kuin mielessäni, osittain ei. Ja Kalkaros. Onhan Rickman aivan ihana, mutta minun Kalkarokseni on paljon hintelämpi, pitkätukkaisempi ja kierompi. Yleensä ottaen hahmot pääni sisällä ovat melko "sarjakuvamaisia", eikä heitä ihan oikeisiin ihmisiin voi aina verratakaan.

Kirjoja lukiessani huomaan, että osaan hahmoista on piirtynyt vahvasti näyttelijöiden piirteet, osa taas on pysynyt vahvasti samoin kuin omissa mielikuvissani (ja niistä pidänkin kiinni). Ja Dumbledoresta, ekan leffan näyttelijä siinä vastasi mun mielikuvaani tyypistä paljon paremmin. Mutta kirjatt on kirjoja ja elokuvat elokuvia, molemmissa tavallaan myös omat hahmonsa :)

Miriam

« Vastaus #7 : 28.12.2009 18:00:06 »
Muistan ajatelleeni ykkösleffan katsomisen jälkeen että Kalkaros, Dumbledore (se ensimmäinen), Ron (ja weasleyt yleensäkin, paitsi Ginny) ja Vernon ja Petunia olivat juuri sellaisia kuin olin kuvitellutkin. Samoin Lupin ja Sirius oli minusta täydellisiä ainakin ulkonäöllisesti kolmosleffan jälkeen. Kolmosleffan ankeuttajat olivat muuten surkeita..

Muutaman hahmon kohdalla kuvitelma on leffojen myötä muuttunut, esimerkiksi kuvittelin ennen Lochartin pitkätukkaiseksi, McGarmiwan nuoremmaksi, Dudleyn vaaleammaksi ja basiliskille kuvittelin jostain syystä jalat niinkuin se olisi lisko (:DD). Luciuksesta minulle ei kirjaa lukiessa syntynyt oikein mitään ulkonäkömielikuvaa, lähinnä jonkunlainen kuva olemuksesta. Kun se sitten asteli valkokankaalle, en voinut muuta kuin todeta että siinä se on! Täydellinen. Voldemortistakaan en osannut kasata mielikuvaa ennen leffaa mutta ei se leffaversio kuitenkaan ollut ihan sitä mitä ajattelin. Myös Harryn ja Hermionen kuvittelen nykyään sellaisiksi kuin leffassa oli. En edes muista aikaisempia mielikuviani heistä.

Kuvitelman muuttuminen ei aina ollut minusta hyvä asia, en saa enää pois mielestäni Ginnyn näyttelijän pyöreitä kasvoja ja jotenkin lapsekasta ulkonäköä vaikka kirjojen Ginny ei minusta sellainen ollutkaan. En saa myöskään Bellatrixia mielestäni, vaikka ennen kuvittelin hänet paljon rumemmaksi:D Mielikuvissa siinteli naispuolinen Kalkaros... Ja kyseinen näyttelijä on muutenkin suorastaan hyytävä, tuli niin mieleen Sweeney Todd.. Mutta nykyään kuvitelmabellatrixini näyttää silti tuolta leffabellatrixilta.. Ja Kotitontut! Kuvittelin ne jotenkin paljon söpömmiksi... kai... en saa enää vanhaa mielikuvaani edes mieleen!:(

Sitten on niitä hahmoja, jotka oli leffassa niin erilaisia kuvitelmiini nähden, että pidän omassa mielen sopukassani edelleen kiinni siitä kuvitelmasta mikä kirjaa lukiessa syntyi. Punurmion esimerkiksi kuvittelen edelleen suunnilleen tämän näköiseksi:D Myöskin Harryn isän leffaversio ei minuun tarttunut. Ja Fleur! Missä pitkät, paksut, vaaleat ja vyötäröpituiset hiukset?! Fleur-kuvitelmiini on tosin vaikuttanut vahvasti neloskirjan kansi. Ja Krumia en olisi ikinä kuvitellut, enkä kuvittele tuollaiseksi huispauslihaskimpuksi mikä se leffassa oli. Krumin ei kuulu olla komea:D Angelinan kuvittelen vaaleaksi, ja hänellä on suorat hiukset aina ponnarilla. Ja Matami Pomfrey on minusta pyöreämpi kuin leffassa:D Ja Pimento.. sen piti olla ruma..

Jos listaisin kaikki ennen- ja jälkeen mielikuvat, olisin tässä vielä huomennakin joten lopetan tähän. Lyhyesti: Onhan ne leffat vaikuttaneet, mutta ei ihan kaikkeen. Onneksi:)

//edit: Pitää mainita se kaikkein suurin pettymykseni. Ihmissusikohtaus. Öö.. kirjassahan niiden käskettiin kirjoittaa joku ainekin ihmissusien tunnistamisesta. Minulle siitä ainakin jäi se mielikuva että ne on melko samannäköiset. Mulla ei ainakaan menisi erikoisen kauaa tunnistaa tommonen klonkkusekasikiö ihmissudeksi jos tavalliseen suteen vertaa. Minun kuvitelmieni ihmissudet on edelleen ihan oikean suden näköisiä, joskin isompia jne.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2010 18:58:29 kirjoittanut Miriam »
Hey, taking both the good things and the bad things, and adding everything together
and dividing by two, and getting along great -- I want to spend my life that way.

Penber

• Vieras
« Vastaus #8 : 28.12.2009 19:40:53 »
Hmm.. Siitä on tosiaan aikaa kun olen muodostanut mielikuvan näistä hahmoista. Olen antanut elokuvan vaikuttaa suurimmalta osin siihen mitä näen mielessäni, kun nykyinsin pottereita luen, mutta yritän kuitenkin pitää siinä sen tietyn oman ajattelun. Emt :'>. Mutta en toisaalta varmaa ajattelis Dracoa nii komeeks, ellen olis nähny Feltonia hänen roolissaan.

Kyllähän se nyt yleisestikin ärsyttää, jos näyttelijä ei vastaakaan yhtään sitä mielikuvaa, minkä itse on saanut. Esim Arthur Weasley. HYI YÖK! Eikös kirjassa häntä kuvailtu melko laihaksi, hieman kaljuuntuvaksi ja.. hmm.. no kuitenkin. Ja minkälainen hän onkaan elokuvassa? LÄSKI, turisti-rosvon näköinen kamaluus :'o. Olin ihan kamalan pettynyt tähän.

mälså

« Vastaus #9 : 28.12.2009 20:48:12 »
Mulla on ihan samat vastaukset monien kanssa.

Elikkä : Siriuksen ja Lupinin näyttelijät "pilas" mun mielikuvan kirjan Siriukseen ja Lupiniin! Ku katoin 3. leffan olin silleen "omq, huono valinta" ja nyt on vaikeempi lukee 3. kirjaa. Dudleyn, Ginnyn ja Arthurin näyttelijöitä olisi myös voinut miettiä enemmän!

Lainaus
Esim Arthur Weasley. HYI YÖK! Eikös kirjassa häntä kuvailtu melko laihaksi, hieman kaljuuntuvaksi ja.. hmm.. no kuitenkin. Ja minkälainen hän onkaan elokuvassa? LÄSKI, turisti-rosvon näköinen kamaluus :'o. Olin ihan kamalan pettynyt tähän.

Oon ihan samaa mieltä sun kanssa Penber!

Itse olin ajatellut Georgen ja Fredin erinäköisiksi, mutta nykyiset näyttelijät ovat silti aivan ihania ;) Dumbledorekin on nykyään aivan kamala! se ei oo enää semmonen söpö, arvovaltaisen näköinen vanha herra, vaan pelottava, pedarin näköinen mies! :o

Mutta Lucius on täydellinen, aivan täydellinen! Suoraan mielikuvistani ennen leffoja :)
Bellatrixkin on melkein sellainen kuin hänet ennen kuvittelin, samoin Harry, Weasleyn perhe (Ginnya, Athuria ja kaksosia lukuunottamatta) ja Hermione. Tosin ajattelin Hermionelle paljon pörröisemmät hiukset ja Harrylle sotkuisemmat hiukset. :)

James ja Lily oli mulle totaalinen PETTYMYS! Hei haloo, eikö Harryn pitänyt näyttää Jamesilta?! :o ???

Mulla oli kyllä vielä jotain, mutta unohin jo  ;D

Shaula

• skorpioni
  • ex-x-dee
« Vastaus #10 : 29.12.2009 00:26:30 »
Mä voin sanoa suoraan että ficcejä lukiessani en kuvittele hahmoja elokuvien näyttelijöiden näköisiksi. Eli kun luen Harrysta, en näe Danielin Harryn näköistä hahmoa päässäni. Ei siksi että he huonoja vaihtoehtoja olisivat, vaan ainoastaan siksi, että omat mielikuvat ovat niin vahvoja.

Elikkäs elokuvat eivät vaikuta mielikuviini Potterhahmoista kovinkaan suuresti.
-
La dagen få, sin hvile nå, og natten vil våke for den, Nocturne.
Selv mørket må, en gang forgå, så natten kan føde en dag.

HomoBanana

• Vieras
« Vastaus #11 : 31.12.2009 20:53:05 »
ÖÖÖÖÖÖ olin juuri kirjoittanut hirmuisen litanjan kaikesta, kunnes kone lagasi -.- 
 Aloitanpa siis alusta.

Katsoin kaksi ensimmäistä elokuvaa ennekuin luin yhtään kirjaa. Tietenkin suurin osa hahmoista ehti iskoistua mieleen sellaisenaan. Toki mielikuvat muuttuivat.
Luin kolmannen kirjan ennen elokuvan ilmestymistä. Remus ja Sirius eivät olleet pettymyksiä ollenkaan, päinvastoin vastasivat hyvin mielikuvia. Sanotaan, että olen todella tyytyväinen siihen ettei loppukohtaus mennyt aivan kirjojen mukaan. Eihän se kelpaisi ollenkaan, että Kalkaros olisi tajuttomana jossain röttelössä.

Ensimmäinen Dumbedore oli ehdottomasti liian heiveröisen oloinen. Siinähän tuli ihan sellainen tunne, että koko mies kaatuu kun ensimmäinen tuulenpuuska tulee.  Dumbledore kuvattiin voimakkaaksi velhoksi.
Ei nykyinen Dumbledorekaan ole täydellinen. Oli oikeastaan hirveä pettymys nähdä Dumbledore kutos elokuvassa niin äkäisen ja pompottelevan oloisena. 

Alan Ricman vastaa mielikuviani Kalkaroksesta lähestulkoon täydellisesti. Hieman hoikempi olisi voinut kyllä olla, mutta se ääni korvaa aivan kaiken. Hiukset paranivat huomattavasti puoliverisessä prinssissä. Oli aivan otettu uudesta hiustyylistä : D  Kiitos

Daniel osaa kyllä näytellä Harrya hyvin, mutta kaikki itkukohtaukset ovat aika säälittäviä. (Liekehtivä pikari, kohtaus jossa Harry palaa Cedrikin ruumin kanssa) Hiuksien pitäisi olla paljon enemmän sekaisin. Vihreistä silmistä tai pikemminkin niiden puuttumisesta en nyt nipota pahasti, sillä tiedän ettei Daniel voi käyttää piilolinssejä ja kuvien muokkaaminen koneella olisi aivan liian raskasta.

Dolores oli ehkä kaikista suurin pettymys mitä olin kokenut katsottuani elokuvan. Päässäni oli täydellinen kuva ihmismäisestä rupikonnasta pinkin keskellä. Ei mikään ihme jos pettyy, kun kuvaan tulee lähes herttainen mummeli. 

James ei vastannut mielikuvia sitten ollenkaan. (yllätys yllätys). Hiukset olivat aivan liian suitut ja muutenkin..no en tiedä mitä sanoa. Ei vaan natsannut.

Puoliverisessä prinsissä esiintynyttä nuorta Tom Valedroa en kuvitellut ollenkaan yhtä ärsyttäväksi mitä hän oli elokuvassa (muisto-valedro huom huom..!) Mieleni teki kelata ne ikohtaukset suoraan yli.

Ja sitten vielä Dudley: aivan liian LAIHA. Ei ei ei.

Ja tämäkin meni läes tulkoon valittamisen puolelle. Ei ollut tarkoitus lainkaan. Näyttelijät ovat mitä ovat ja varmasti tekevät parhaansa ollakseen niinkuin hahmot.
Ja sitten vielä mietin..liityivätkö "pitkät" selostukseni lainkaan aiheeseen. : DD
 Ja vielä yksi asia..anteekti kaiki sadta kirjoutusvirheeni. Koneessa on jotaun vikaa kun kirjoittaa tarpeeksi niin teksti alkaa pomppia silmillä ja sitten en vielä näe mitä kirjouitan kun joku mättää, tekstirivit eivät suostu näkymään. Esikatselusta sitten koitta katsoa virheet.. :/

Jane Doe

• Vieras
« Vastaus #12 : 31.12.2009 21:23:27 »
Kyllä leffat on vaikuttaneet vahvasti omaankin kuvaan hahmoista. Osittain se on ihan positiivista, Daniel näyttää omien mielikuvieni Harrylta, toki hiukset voisivat olla enemmän pörrössä + muita pikkuseikkoja. Ronin näyttelijä on täydellinen ja leffa-Hermionesta opin tykkäämään Azkabanin vangissa. Draco on juuri niin ihana ilkimys kuin kirjoissakin, ja ulkonäkönsäkin puolesta Tom Felton on täydellinen Draco.

Eka Dumbledore taas oli itselleni pettymys, Richard Harris oli liian hauraan ja vanhan näköinen, eikä vaikuttanut omasta mielestäni ollenkaan ainoalta velholta jota Voldemortkin pelkäsi. Michael Gambonin Dumbledore on paljon parempi ja vastaa aika pitkälle omaa mielikuvaani hahmosta. Toki uusi Dumppis on liian äkkipikainen ja nelosen "laitoitko nimesi liekehtivään pikariin"-kohtaus nosti karvat pystyyn :D Suurimman osan aikaa Dumbledore on kuitenkin perfecto.

Suurin osa näyttelijöistä on hyviä valintoja, Fred ja George(rakastuin James ja Oliver Phelpsiin ^^), Kalkaros(kakkosleffan kaksintaistelukerho aiheutti vakavaa kuolausta, pelottavaa), Lucius, McGarmiwa siitä hyvinä esimerkkeinä. Hagridkin oli loistava. Remuksen näyttelijä ei aluksi ulkonäkönsä puolesta vastannut ollenkaan kuvaa kirjojen Lupinista, mutta nyttemmin en voisi herraa muun näköisenä tai oloisena ajatellakkaan. Ja täytyy kommentoida myös tuohon Siriuksen näyttelijävalintaan. Gary Oldman on ehkä hieman vanha, mutta täydellinen Sirius. Eihän Azkabanista karanneen miehen kuulu kiiltokuvapojalta näyttääkkään. Lisäksi Gary Oldman on loistava näyttelijä, ja se hymy ^^

Pettymyksen tuotti minullekin niin nuori kuin vanhakin James, mies ei todellakaan näyttänyt Harrylta, eikä mielikuvieni söpöltä hiuksiaan harovalta huispauskapteenilta. Ja Dolores Pimento, missäs se sammakko piilotteli? Kyllä näyttelijävalinnat vaikuttaa aika paljon mielikuviin, mutta ainakin omasta mielestäni suurin osa näytteljöistä on aivan roolihahmojensa näköisiä, joten se ei haittaa.

Layra

• Hämykeiju
  • I'm not easily impressed. Wow, a blue car!
« Vastaus #13 : 10.01.2010 12:53:43 »
Leffoissa on monia hyviä roolivalintoja, esim. Lucius, Kalkaros, Hagrid ja Ron ovat oikein oivallisia, mutta myös paljon epäonnistuneita henkilöjä, esim. Pimento ja Krum (rumuus?!) sekä uus Dumbledore (missä on nykyään se rakastava ja välittävä, kunioitettu Ylihörhö?).
Ficcejä lukiessani en onneksi kuitenkaan ajattele hahmoja samannäköisiksi kuin leffoissa, vaan ne ovat omia mielikuviani henkilöistä.

- L
ava by aiju ♥

13072011 ♥

I'd catch a grenade for ya
Throw my hand on a blade for ya
I'd jump in front of a train for ya
You know I'd do anything for ya.

lanoliini

« Vastaus #14 : 10.01.2010 17:06:12 »
Hassua huomata, miten ristiriitaisia ajatuksia ihmisillä on juuri noista näyttelijävalinnoista. Esimerkiksi osan mielestä Sirius on elokuvissa juuri oikeanlainen ja toisten mielestä taas ei. Ilmeisesti kuitenkin kirjoistakin tulleet mielikuvat poikkeavat paljon toisistaan, no jokaisellahan meillä on omanlaisemme mielikuvitus.

Loppujen lopuksihan nuo näyttelijävalinnat ovat olleet aika hyviä, on varmasti olut vaikeaa etsiä täydellisesti rooliinsa sopivia henkilöitä. Aivan nappisuorituksia on, esim. Lucius ja Ron, mutta ei herttinen sitä Viktoria ja Vauhkomieli minua häiritsi vielä melkein enemmän.

« Viimeksi muokattu: 10.01.2010 23:16:23 kirjoittanut lanoliini »

Katu87

elokuvista puheenollen
« Vastaus #15 : 10.01.2010 22:49:45 »
näistä fanificeistä pitäs saada elokuva xD

mälså

« Vastaus #16 : 10.01.2010 22:53:46 »
Haha, osa vois olla kyllä k18, sen verran pervoa ja kaksmielistä porukkaa täällä kirjottelee ;D
No joo, mut muuten oli kyllä loistava idea ;D

Lallu

• freak bitch
  • dynamite
« Vastaus #17 : 10.01.2010 23:01:11 »
Ei tänne onelinereita, ja kovin mielellään pysytään aiheessa. Voitte vaikka yksäreillä vaihtaa tosta aiheesta mielipiteitä, cheers.  :)

Lainaus
Ja Dolores Pimento, missäs se sammakko piilotteli?
Voi olla varmaan aika vaikeeta löytää sammakon näkönen ihminen  :D Mä tykkäsin tosta hahmosta, koska se oli just niin sekopaa kuin pitääkin. Olishan siinä tietysti parantamisen varaa, mutta vitos elokuva nyt oli mitä oli, niin ei liikaa voi odottaa.  ;D
[

Annoy

• Lännen paha noita
  • Dancing through life
« Vastaus #18 : 11.01.2010 15:16:31 »
Ja Dolores Pimento, missäs se sammakko piilotteli?

Samaa sanon mitä Lallu, ei sammakon näköisiä ihmisiä helposti löydy. Ja sitä paitsi, mun mielestä Pimento oli täydellinen. Se, että se näytti herttaiselta mummolta sopi siihen, sillä siten sen "pahuus" tuli paremmin esille.
"What everyone does. Like you said. Hope."

Nej, du måste finnas, du måste
Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste
Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting
Om du inte fanns

lanoliini

« Vastaus #19 : 11.01.2010 15:25:49 »
Mitäs mieltä muuten olette elikuvien Voldemortista? Kukaan ei vielä ole sanonut mitään hänestä.

Itse olen Voldemortiin hyvinkin tyytyväinen, Fiennes oli minun mielestäni mainio valinta rooliin, vaikka olisihan Voldu voinut olla hiukkasen luisevampi. Voldemortin naama, iho jne. oli hienosti maskeerattu/muokattu, vaikkakin aluksi minua ärsytti se, etteivät elokuvan Voldemortin silmät olleet punaiset, vaan siniset. Myöhemmin kuitenkin katsoin elokuvan tekijöiden haastattelun, jossa he selittivät miksei silmiä muokattu yms. punaisiksi ja tajusin, että oikeastaan se olikin ihan hyvä niin.

Hahmo olisi voinut menettää uskottavuuttaan, jos silmät olisivat olleet kovin muokatut, elottomat möhkäleet tai piilarit.

Ei tämä elokuvien Voldemort ole täysin samanlainen, kuin mielikuvieni Voldemort, mutta silti mielestäni hyvin onnistuneesti toteutettu!

Meinasin muuten kuolla, kun näin kutoselokuvan Tom Valedron, siis se vanhempi niistä. Ei ei eieieie eieie eii .... !  ;D
« Viimeksi muokattu: 11.01.2010 16:53:01 kirjoittanut lanoliini »