Kirjoittaja Aihe: Mihin Pottereiden suosio perustuu?  (Luettu 9199 kertaa)

Renttu

• Hooked
  • ©Haava
Vs: Mihin Pottereiden suosio perustuu?
« Vastaus #20 : 04.03.2010 17:01:57 »
Enpä tiedä. Jos Pottereiden suosio todellakin perustuisi samaan kuin Twilightin tällä hetkellä, niin eikö koko kirjasarja olisi jo unohtunut ajat sitten? Minä ainakin koen Twilightin olevan suht ohimenevä ilmiö, tai ainakin sen jälkeen, kun viimeinen leffa on saatu uunista ulos. Jos Pottereiden menestyksen syynä olisi pelkkä markkinointi ja pullamössöjuoni, (josta siitäkin olen eri mieltä, koska olen aina osittain ihmetellyt Rowlingin taitoa luoda kokonainen maailma ja ripotella tarinaansa pitkin poikin pieniä vihjeitä, jotka aina johtavat seuraavaan kirjaan ja seuraavaan jne... Tietysti siellä on se  "pääjuoni" joka menee lähinnä että sankari elää vuoden ja kohtaa sitten pahiksen, mutta toisaalta, missä kirjassa ei olisi?) olisiko edes olemassa tällaista foorumia, saati sitten edelleen aktiivisia faneja?

Se kyllä pitänee paikkansa, että suurimmalle osalle kasvaminen kirjojen kanssa, niiden odottaminen ja odottaminen ja lopulta lukeminen ovat saaneet pakollakin fanittamaan sarjaa. Harmi sinänsä, jos seuraavat sukupolvet vain lukevat koko sarjan kerralla läpi, toteavat että oli ihan kiva ja unohtavat saman tien, mutta kyllä näissä nyt enemmän on asiaa ja useammille ikäluokille kuin Twilightissa. Itse aion ainakin jokin päivä vielä (nojaa, mahdolliset) lapseni saada nämä kirjat lukemaan. Pottereissa on kuitenkin jotakin joka ei vanhene kymmenessä vuodessakaan.

Hmm, kiva palopuhe. Mutta pisti tosiaan ärsyttämään tuo Twilight-vertaus.   

Headstrong, today I feel headstrong.

banneri by raitis

Garesu

• Vieras
« Vastaus #21 : 02.04.2010 18:26:58 »
Kiperä kysymys. Ei kai sitä kukaan osaa selittää. Miksi Twilight on suosittu? Tai TSH?

Minusta HP on sen takia loistava, koska siinä ei ole yhtään tylsää hetkeä. Koko ajan joutuu miettimään jotakin. On se sitten Harryn ihastuminen Choon, Dracon kyyläily tai taistelu Voldemortin kanssa. Aina tapahtuu jotakin pientä. Tai suurta.

Kristen

• scorching hot mess
« Vastaus #22 : 19.06.2012 16:15:27 »
Potterit yhdistää maailmassa miljoonia ihmisiä. Esimerkiksi Pottermoressa mulla on kavereita Sudanista. Potteria ei voi mitenkään yhdistää Twilightiin. Twilightissä on kyse aika suppeasta juonesta, jossa on osallisena kourallinen ihmisiä. Pottereissa on satoja sivuhenkilöitä, jotka kaikki jaksavat kiinnostaa yhä.

Sekin pitää kiinnostusta yllä, että Rowling on kertonut miten kirjojen henkilöille on käynyt jälkeenpäin. Row'n kertomat asiat ovat jopa tuoneet uusia näkökulmia henkilöihin.
follow your dreams not your girlfriends ♥
♡ listaus ♡

ava Okaketulta, banneri Pyryltä ♥

Elyse

• tarinatohtori
  • Kysymys on viisauden alku.
« Vastaus #23 : 01.08.2012 10:40:29 »
Aiempaan pointtiin hyvästä markkinoinnista on pakko kommentoida jotain. Itse löysin kirjat, koska niistä tuli suosittuja luokkalaisteni keskuudessa. Olin tuolloin noin yhdeksän. On lähes täysin varmaa, että en olisi koskaan lukenut koko kirjaa, ellei se olisi nimen omaan välillisen tai suoran mainostuksen kautta joutunut käsiini. Suosio ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan määrällistä teoksen kuluttamista. Se tarkoittaa sitä, että se on myös saanut vastakaikua. Eikö paljon mielekkäämpää olisi miettiä, minkä takia Potterit ovat niin pidettyjä?

Pottereiden suosio perustuu ihan samaan kuin Houkutuksen suosio juuri nyt - noin pääpiirteissään, vaikka kohdeyleisö on eri. Se on tarpeeksi yksinkertainen ollakseen massojen luettavissa.  ;D Sen henkilöt ovat pintapuolin hyvin yksiulotteisia ja yksinkertaisia ja sen teema ja aihe ei vaadi suurta tunneälyä ymmärtämiseen. Koko sarja ei vaadi lukijaltaan mitään älynlahjoja ollakseen tajuttavissa eikä suuria ponnistuksia lauserakenteiden muodossa.

Pottereiden kohdeyleisö lienee koko maailma ja Houkutuksen pääasiassa teini-ikäiset tytöt ja lapsenmieliset naiset. Siis mitä eroa? (Impatkaa sarkasmiani.) On erittäin totta, että jos Potterit oltaisiin kirjoitettu "hienommin" tai koukeroisemmin, se tuskin olisi saavuttanut nykyistä suosiotansa. Yksinkertaisuus on Potterien tapauksessa liitettävissä kuitenkin aitouteen, jonka jo aikaisemmin sanoin. Jonkin ihmeen takia nyt haiskahtaa pahasti elitismi. Mitä vikaa on mielen yksinkertaisuudessa? Onko jokin kirja hyvä, vain, koska älykkäämmät sen ymmärtää? Eräs tunnettu nero tuli sanoneeksi, että ymmärrät asian todellisuudessa vasta sitten, kun osaat selittää sen ymmärrettävästi myös lapselle.

Luulen, että mikä minut on pitänyt Pottereiden äärellä, on aivojeni imuttaminen tuohon maailmaan, jota ei oikeastaan ole olemassa. Potterit tuntuvat tosilta ja tarpeeksi aidoilta, jotta flown tunteminen ja eskapismin toteuttaminen on mahdollista. Lisätään hitunen ominaisuuksia, mitä ihailla, taikuutta, jota himoita ja vielä runsain mitoin alitajuisia yhteyksiä ihmisen tunne-elämään, niin eiköhän Potterien menestys ole noilla aineksilla ollut jo taattu.

"A person starts to live when he can live outside himself." -Albert Einstein

Tämä lainaus on samalta nerolta kuin aiempi tuumaus ja luullakseni se sopii tähän tilanteeseen erinomaisen hyvin. Row kirjoitti kirjansa sellaisiin olosuhteisiin, joissa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa kykenevät asumaan. Mielestäni tässä kohtaa piilee Pottereiden taika.