Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 119894 kertaa)

tirsu

• BubblegumKnight
  • Clara, my Clara
Vs: Harry Potter
« Vastaus #60 : 29.03.2026 21:08:22 »
Minä en jaksa ymmärtää, miksi katsoa tätä uutta sarjaa, kun sen katsominen rahoittaa suoraan transfobiaa. Tässä kohtaa ei voi enää vedota death of the authoriin, koska Rowling aktiivisesti syrjii transihmisiä ja aikoo käyttää uudesta sarjasta saamiaan rahoja anti-transkampanjoihin. Jos katsot sarjaa, laitat rahaa suoraan näihin kampanjoihin. Pyytäisin miettimään kahdesti katsoako sarjaa, jota kukaan ei pyytänyt, joka ei ollut tarpeen, joka rahoittaa vihaa niin kirjaimellisesti kuin on mahdollista. Jo olemassa olevien Potter-kirjojesi lukeminen, leffojesi katsominen tai ficcien kuluttaminen ei aktiivisesti rahoita transfobiaa.
Juuri tästä syystä en aio sarjaa katsoa. En halua tukea transfobiaa.
Jotenkin jännää, kun Rowlingin transfobia on todella hyvin tiedossa, niin tehdään tällainen sarja. Tulee hieman sellainen olo, ettei transihmisillä ole mitään väliä.

>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

CRPS II
☆☆☆☆☆ (0/5)
Horrendous. Won't recommend at all.

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #61 : 30.03.2026 08:33:26 »
Jotenkin jännää, kun Rowlingin transfobia on todella hyvin tiedossa, niin tehdään tällainen sarja. Tulee hieman sellainen olo, ettei transihmisillä ole mitään väliä.
Eiköhän siinä ole vain helppo raha mielessä. Olipa ihmisillä mikä mielipide hyvänsä, niin varmasti löytyy aina katsojiakin. Maailmanlaajuinen suosio on niin suuri.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Remoteness spectator

• Sanokaa Remoksi vaan
« Vastaus #62 : 30.03.2026 10:45:55 »
Angelina:
Lainaus
Mua on huvittanut lukea miten tiukkojakin mielipiteitä pelkkä traileripätkä on ihmisissä aiheuttanut :D Ei siitä kuitenkaan minkäänlaista kokonaiskuvaa vielä saa, toki yksittäisiin juttuihin voi tarttua, mutta osa on tuominnut jo trailerin perusteella koko sarjan ihan paskaksi jne :'D

Totta, hyvä pointti. Ihmisillä on taipumus varsin jyrkkiin mielipiteisiin ja ennakkoasenteisiin, kai etenkin koska sarjaa tullaa katsomaan erityisen kriittisin silmin monestakin syystä, ja koska se on ollut niin suuri osa monen nuoruutta ja elämää. Nuorilla näyttelijöillä on aika kovat paineet täyttää kengät joihin ovat astuneet! Mutta sarjan "paskuudesta" on tosiaan aika mahdotonta sanoa mitään pelkän trailerin perusteella :D Avoimin mielin siis, vaikka en nyt itsekään varsinaisesti odota pitäväni siitä, koska en ylipäätään pidä monistakaan moderneista adaptaatioista. (Rings of Powerinkin olen katsonut vain siksi, että voisin antaa siitä rehellisen mielipiteeni, vaikka en siitä sarjana pidä :D)

Ja Harryn näyttelijävalinta on kyllä ulkonäön puolesta onnistunut hyvin! Muistuttaa kovasti brittikirjoissa ollutta kuvitusta :)
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality

ava by: sayuri524art

Ingrid

• Ryöväriruhtinatar
« Vastaus #63 : 30.03.2026 11:19:01 »
Lainaus käyttäjältä: Fiorella
— eihän tätä sarjaa liene kukaan alun perinkään odottanut tai kaivannut —
Halusin tällain hieman ohimennen tarttua tähän. Minusta tämä on aika yleistävä kommentti, ja mua kiinnostaisikin tietää, mihin ajatus siitä ettei tätä sarjaa liene kukaan odottanut tai kaivannut perustuu? Esimerkiksi Hogwarts Legacy -peliä, josta tuli parissa viikossa kaikkien aikojen best-seller, odottivat monet innolla kuukausien ajan ja nyt kun pelille tehdään jatko-osaa niin siitäkin ihmiset ovat jo ehtineet innostua. Peli ei tietenkään ole sama asia kuin sarja, mutta minusta se kertoo siitä, että ihmiset iästä riippumatta jaksaa edelleen innostua Pottereista ja tykkää siitä, että alkuperäisen tarinan ympärille yhä luodaan tapoja nauttia siitä yksin tai yhdessä. Minusta myös varsinkin koko kirjasarjan lukeneiden keskuudessa ollaan pikemminkin oltu usein sitä mieltä, että elokuvista on jätetty paljon keskeisiä asioita pois ja että sarjasta olisi saanut ehdottomasti enemmän irti. Elokuvissa kun aika on auttamatta aina paljon rajallisempi, kuin TV-sarjoissa. Tällä uudella sarjalla on mahdollisuus houkutella myös uutta sukupolvea kirjojen, lukemisen ja kirjoittamisen äärelle, ja oli kyse sitten Pottereista tai ei, niin minusta se on aina positiivinen asia. :)

Mitä sitten helppoon rahaan tulee niin en jaksa henkilökohtaisesti uskoa, että tätä sarjaa on ainakaan Rowlingin osalta pantu aluilleen mikään valtava taloudellinen hyöty ensimmäisenä mielessä. Skotlannissa asusteleva miljardööri elelee luultavasti jo ihan niin leveästi kuin mieli tekee, ja ilman uutta sarjaakin puntia kolisee tilille useita miljoonia vuodessa kaiken muun Pottereihin liittyvän myötä. Henkilökohtaisesti uskon, että Rowling kirjailijana haluaa nähdä tarinansa heräävän jälleen eloon ja tällä kertaa sarjan muodossa uuden näyttelijäkaartin kera. Elokuvatkin ovat jo noin parikymmentä vuotta vanhoja, ja filmiteollisuus kaikkine mahdollisuuksineen on kehittynyt siinä ajassa valtavasti. Rojaltit sitten ovat vain plussaa.

Itse olen sarjaa kohtaan maltillisen utelias, mutta en oikein tiedä, onko se ainakaan vielä herättänyt niin paljon kiinnostusta, että viitsisin katsoa sitä. Olen kyllä tykännyt varsinkin Hermionen ja Harryn roolituksista, ja mulla on vähän sellainen mutu-tunne, että Arabella Stantonista saattaisi kuoriutua jopa parempi Hermione kuin mitä Emma Watson oli - ja Emmakin oli kuitenkin roolissaan ihan mieletön varsinkin ensimmäisissä elokuvissa. Mitä puolestaan tulee tähän transfobia -asiaan niin luulen, että yleisesti ihmiset ovat kyllästyneet kuulemaan, että ”Jos teet tai et tee näin niin sitten olet sitä ja tätä tai kannatat tuota ja tätä.” Niin monta kertaa netissä ja somessakin on tullut vastaan sellaisia keskusteluja, joissa alleviivataan, että jos katsot uutta Harry Potter -sarjaa niin tuet transfobiaa, mutta jos et katso sitä niin olet rasisti, koska luonnollisesti boikotoit sitä siitä syystä, että uusi Severus Kalkaros on tummaihoinen. Että miten päin sitä sitten pitäisi oikein olla. :D Henkilökohtaisesti en jaksa kiinnostua siitä, katsooko joku tätä uutta Potter-sarjaa vai ei, saatikka syistä mitkä siihen on johtaneet. Teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa, ja ainakin itse olen väsähtänyt siihen, että jonkun tv-sarjan katsomisenkin kanssa pitäisi käydä itsensä kanssa valtavaa moraalikeskustelua siitä, ketä ja mitä ryhmää loukkaa eniten jos tätäkin nyt päättää/ei päätä katsoa. Jos joku haluaa boikotoida sarjaa siksi, että ei halua tukea Rowlingia, tai katsoa sitä siksi että tykkää Pottereista, niin minusta se on aivan ok.
Moon dust in her lungs, stars in her eyes,
she is a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #64 : 30.03.2026 11:45:37 »
Rowlingin tulot putosivat viime vuosina, joten ihan varmasti raha on tekijänä uuden sarjan kanssa. Lisäksi Rowling on avoimesti sanonut, että ei pidä enää elokuvien pääkolmikon näyttelijöistä, joten hänellä on pikkumainen henkilökohtainen tarve nähdä uudet nimet esittämässä hänen luomiaan hahmoja.

Lainaus
Teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa, ja ainakin itse olen väsähtänyt siihen, että jonkun tv-sarjan katsomisenkin kanssa pitäisi käydä itsensä kanssa valtavaa moraalikeskustelua siitä, ketä ja mitä ryhmää loukkaa eniten jos tätäkin nyt päättää/ei päätä katsoa.

Kyllä, on nyanssinen keskustelu, miten nykymaailmassa voi kuluttaa mitään moraalisesti. Se on käytännössä mahdotonta, jos asut länsimaissa ja olet valkoihoinen ja asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin "teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa". Tässä ei ole kuitenkaan enää kyse pelkästä tukemisesta ja fanittamisesta. Kuten linkkasin edellisessä viestissäni, jos katsot sarjaa, se suoraan rahoittaa transvihaa. Siinä ei ole kyse siitä, että kun pidät yllä fanitustasi, Potterille tulee enemmän huomiota ja siten rahaa ja näkyvyyttä, vaan sarjasta tulevat rahat menevät suoraan transfobiaan. On täysin ok lukea vanhoja kirjoja ja katsoa vanhoja leffoja tai kuluttaa ficcejä, koska niistä ei aktiivisesti mene rahaa Rowlingin antitranskampanjoihin. Jos väittää muuta, se on vain virtue signalingia, eikä sellaisista mielipiteistä kannata välittää. Kukaan oikeasti aivojaan käyttävä tummaihoinen ihminen ei kutsu sinua naama peruslukemilla rasistiksi, jos et katso sarjaa, koska Kalkaros ei ole valkoihoinen. Minä olen sen sijaan nähnyt monien transvaikuttajien sanovan, että heistä on ok, jos yhä luet kirjoja, jotka jo omistat, koska heille myös sarja on ollut tärkeä, mikä pitäisi olla selvää, kun transtaustaisten Potter-fanien vastustus on ollut niin äänekästä.

Vähin mitä voit tehdä, jos välität transihmisistä, on olla katsomatta sarjaa. Minusta on käsittämätöntä, miten välinpitämätön moni täälläkin on sen suhteen, katsooko sarjaa. Se ei ole mikään ehdottomuus ilmeisesti kenellekään, ei mikään elämää suurempi asia, mutta silti vaihtoehtona on valita transfobia transihmisten sijaan. Mikään ei muutu elämässäsi, jos et katso sarjaa. Sen sijaan transihmisten elämässä muuttuu, kun rahoitat suoraan - mikä on selvää, jos luit uutiset, jotka linkkasin edellisessä viestissäni - heidän syrjintää.
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Ingrid

• Ryöväriruhtinatar
« Vastaus #65 : 30.03.2026 18:50:04 »
Lainaus käyttäjältä: Meldis
Kyllä, on nyanssinen keskustelu, miten nykymaailmassa voi kuluttaa mitään moraalisesti. Se on käytännössä mahdotonta, jos asut länsimaissa ja olet valkoihoinen ja asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin "teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa".
Kyllä, asiat, jotka tämän sarjan ympärillä pyörivät, ovat kaukana yksinkertaisuudesta, enkä mielestäni ole muuta väittänytkään. On hyvä muistaa keskusteluissa, että epäsuorastikaan ei ole oikein pistää sanoja muiden suuhun. :) Mitä tulee erityisesti Kalkaroksen ympärillä pyörivään rasismikohuun, niin itse asiassa aika harvoin ne, jotka haukkuvat muita rasisteiksi, ovat ainakaan somessa olleet näitä mainitsemiasi pokerinaamaisia tummaihoisia. Pikemminkin ne ovat useimmiten olleet nimenomaan valkoihoisia, jotka ovat loukkaantuneet tummaihoisten puolesta ja jotka ovat kokeneet oikeudekseen haukkua yksittäisiä ihmisiä rasisteiksi ja vihapuheen levittäjäksi - sen tähden, että joku on uskaltautunut sanomaan ääneen, ettei uusi Kalkaros muistuta lainkaan alkuperäisten kirjojen kuvausta ja että sen tähden into sarjaa kohtaan on hiipunut. Se, että "teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa" ei siis suinkaan ole yksinkertaista, mutta se on totta. Kukaan ei voi sanoa ääneen, että odotan innolla uutta Harry Potter -sarjaa koska Potterit ovat ja ovat aina olleet minulle tärkeitä, ilman, että hänet leimataan transfoobikoksi. Yhtälailla et voi huomauttaa Kalkaroksen roolituksen olleen mielestäsi floppi, sillä näyttelijä ei muistuta lainkaan alkuperäisen teoksen kuvausta, koska silloin olet rasisti. Aina voidaan tietenkin keskustella siitä, kumpi näistä on niin sanotusti suurempi ja pienempi paha, ja että kenen subjektiivinen kokemus merkitsee eniten, mutta lopputulos on joka tapauksessa joka kerta sama - joku pahoittaa aina mielensä. Se on mielestäni yleisesti ottaen tosi surullista, puoleen tai mielipiteisiin katsomatta.

Minusta on käsittämätöntä, miten välinpitämätön moni täälläkin on sen suhteen, katsooko sarjaa.
En tarkalleen ottaen tiedä, mitä tai ketä tällä ”monella” tarkoitat. Ehkä en ole lukenut muiden viestejä kovin huolellisesti tai ollut mukana muissa keskusteluissa, joissa tätä asiaa on puitu? Omasta puolestani olen toki sanonut, etten ole kovin kiinnostunut siitä, kuka sarjaa katsoo ja ei katso, enkä aio sen perusteella hakata kiveen mielipidettäni toisesta ihmisestä. Tietoa asioista voi ja pitääkin mielestäni aina jakaa ja keskustelua käydä, mutta en henkilökohtaisesti koe, että voisin sanoa toiselle ihmiselle, mitä hänen pitää tai ei pidä tehdä. Luulen, että nykyään ihmiset yleisestikin ottaen valitsevat helpommin ”itsekkään” vaihtoehdon ja vaikkapa tässä tapauksessa tekevät valinnan katsoa uutta Potter-sarjaa siitä yksinkertaisesta syystä, että katsomisesta ja tuttuun fantasiamaailmaan uppoutumisesta tulee itselle hyvä mieli. Näin kävi varmasti monille myös Hogwarts Legacy -pelin kanssa. Sitä ei tee siitä syystä, etteikö välitä jostain ihmisryhmästä saatikka koska haluaisi näille pahaa, vaan puhtaasti siksi, että fandomista on itselle iloa - ja se tietenkin voi näyttäytyä muille egoistisena ja vääränä valintana, ja sen toki ymmärrän hyvin. Monille tämä on myös luultavasti suuri sisäinen konflikti, joka ei missään nimessä ole yksinkertainen tai mustavalkoinen asia, vaikka sen kuinka helppoa haluttaisiinkin olevan ja vaikka sen ”pitäisi” sitä olla.

Mikään ei muutu elämässäsi, jos et katso sarjaa.
En nyt puhu omasta kokemuksesta, mutta jollekin tällaisessa maailmantilanteessa se päiviä helpottava pakokeino voi juurikin olla vaikka tv-sarja, jossa on paljon uutta mutta jonka juoni on tuttu ja turvallinen. :) Koskaan ei tiedä, mitä joku toinen käy läpi, ja se on aina hyvä muistaa - puolin ja toisin tietenkin.

Lainaus käyttäjältä: Remo
Ihmisillä on taipumus varsin jyrkkiin mielipiteisiin ja ennakkoasenteisiin, kai etenkin koska sarjaa tullaa katsomaan erityisen kriittisin silmin monestakin syystä, ja koska se on ollut niin suuri osa monen nuoruutta ja elämää. Nuorilla näyttelijöillä on aika kovat paineet täyttää kengät joihin ovat astuneet!
This. :D Vaikka toisaalta, elokuvista jäi aikoinaan uupumaan tosi paljon, joten toivottavasti tuottajat tällä kertaa onnistuvat sisällyttämään enemmän pieniä ja merkitseviä yksityiskohtia sarjaan. Kuten Angie tuolla taisi mainita niin muakin aikoinaan jäi harmittamaan, että niin paljon oli Voldemortin nuoruudesta ja tarinasta jätetty pois. Ne muistot on aina lukeutuneet omiin lempparikohtiini kirjoissakin. Nuorilla näyttelijöillä on tosiaan suuret kengät täytettäviksi, mutta voin vain kuvitella, millainen tunnekuohu se on heille ollut ja on varmaan edelleen, että heidät on valittu sarjaan. He pääsevät elämään monen nuoren näyttelijän suurta unelmaa. :)

Henkilökohtaisesti olisin kyllä mieluummin seurannut vaikkapa Kelmeistä kertovaa sarjaa, tai sarjaa Tylypahkan perustajista. Tai, minisarja esimerkiksi Tom Valedrosta olisi ollut tosi mielenkiintoinen.

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #66 : 30.03.2026 20:39:37 »
Lainaus
Kukaan ei voi sanoa ääneen, että odotan innolla uutta Harry Potter -sarjaa koska Potterit ovat ja ovat aina olleet minulle tärkeitä, ilman, että hänet leimataan transfoobikoksi.

Minulle Potter-kirjat ovat ja ovat aina olleet tärkeitä. Siinä, sanoin ääneen. Joku siihen saattaa reagoida, koska sananvapaus ei tarkoita vapautta sanoa mitä vaan ilman seurauksia, se tarkoittaa, että saa sanoa mitä vaan ilman ennakkosensuuria. Se on valitettavasti asia, mikä pitää hyväksyä. Jos sanot, että aiot laittaa rahaa Rowlinign taskuihin katsomalla tätä sarjaa, joku, esimerkiksi minä, reagoin siihen sanomalla, että rahoitat antitranskampanjoita. Kukaan ei näköjään saa myöskään sanoa ääneen, että sarjaa katsomalla rahoitat transfobiaa. Vai toimiiko tämä mekanismi vain yhteen suuntaan? Vain sinä saat loukkaantua, kun joku huomauttaa, että se, mitä sanot ei kuulosta hyvältä? Voitko antaa esimerkkejä, mitä on tapahtunut, kun olet sanonut näin tai joku muu on sanonut näin?

Haluaisin myös kysyä ovatko transihmiset sinusta syrjitty ihmisryhmä. Mikä olisi sinusta esimerkki transfobiasta? Mitkä Rowlingin teot tai sanat ovat sinun silmissäsi transfobiaa?

Lainaus
Toki tavallaan kiva, että on tehty kuitenkin aika autenttista työtä, mutta samaan aikaan turhauttaa, kun tämä on jo oikeastaan kertaalleen tehty.

Lainaus
No jaa.. En tiiä, varmaan katon pari kolme jaksoo, kun tulee. Mutta ei jotenkin iske.

Lainaus
En tiedä edelleenkään, aionko katsoa tuota sarjaa ollenkaan. Sinällään ei kauheasti kiinnosta, mutta vähän olen utelias...

Lainaus
Mä odotan tota sarjaa varovaisen kiinnostuneena, mutta oon kyllä tavallaan myös varautunut pettymykseen

Lainaus
Avoimin mielin siis, vaikka en nyt itsekään varsinaisesti odota pitäväni siitä, koska en ylipäätään pidä monistakaan moderneista adaptaatioista.

Tässä nyt ne "monet", joista puhuin tässä keskustelussa.

Maailma on täynnä eskapismisarjoja. Voin itse suositella Netflixistä esimerkiksi sellaisia kuin Lupin, Brooklyn 99, Heartstopper, BBC!Sherlock, Smallville, One Piece, Avatar: The Last Airbender, Pokemon, My Little Pony, Miraculous Ladybug, Dead End, Sense8, GLOW. En voi tietää, mitä sinä käyt läpi, mutta tiedän jonkin verran siitä, miltä transihmisistä tuntuu, kun heidän pyytöönsä olla katsomatta tätä yhtä ainutta sarjaa, suhtaudutaan välinpitämättömyydellä. Katso kaikki muut maailman sarjat, kukaan ei kiellä sitä. Pyydän, että jätät tämän yhden sarjan katsomatta. Siinä kaikki. Lue Pottereita, fanita Pottereita, ficcaa niistä, pidä Potter-teemajuhlia, cossaa Dracoa, kaikkea sitä, mitä minäkin edelleen teen. Vain ainoastaan pyyntö on, että et katsoisi tätä sarjaa.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Ingrid

• Ryöväriruhtinatar
« Vastaus #67 : 31.03.2026 00:13:59 »
Vai toimiiko tämä mekanismi vain yhteen suuntaan? Vain sinä saat loukkaantua, kun joku huomauttaa, että se, mitä sanot ei kuulosta hyvältä? Voitko antaa esimerkkejä, mitä on tapahtunut, kun olet sanonut näin tai joku muu on sanonut näin?
En ole varma, puhutko nyt henkilökohtaisesti minulle vai pohditko asioita ääneen yleiseltä kannalta, mutta voin ainakin omalta osaltani sanoa, etten ole henkilökohtaisesti loukkaantunut mistään ja näitäkin pohdintojani olen tehnyt niiden keskustelujen ja reaktioiden pohjalta, joita olen netissä ja somessa nähnyt - ja niitä sivustot ovat valitettavasti pullollaan ja minunkin algoritmi niitä päivittäin syöttää feediini, vaikken keskusteluihin osallistukaan. Siksi sanoin, että yleisesti ottaen ilmapiiri koko sarjan ympärillä tuntuu olevan pitkälti sellainen, että joku pahoittaa aina mielensä joka tapauksessa jostakin, ja se on minusta surullista. Ja minun mielestä tämä nimenomaan ei toimi vain yhteen suuntaan, ja juuri sitä noissa viesteissäni yritin tuoda esille. Mutta totta kai minulle(kin) saa sanoa, jos jokin asia, mitä olen sanonut, ei kuulosta hyvältä tai kivalta - ja se on itse asiassa hyvä ja rakentavampi tapa huomauttaa asiasta kenelle tahansa sen sijaan, että nimittelee tai leimaa muita. Ihmisillä on tällöin tapana olla myös vastaanottavaisempia. :)

Haluaisin myös kysyä ovatko transihmiset sinusta syrjitty ihmisryhmä. Mikä olisi sinusta esimerkki transfobiasta? Mitkä Rowlingin teot tai sanat ovat sinun silmissäsi transfobiaa?
Voin toki yrittää vastailla, vaikka koenkin, että olen nyt vähän yllättäen grillitikun päässä havaintojeni päätteeksi. Uskon, että useat transihmiset kohtaavat paljon ennakkoluuloja ja että monet asiat heidän elämässään ja arjessaan ovat vaikeampia, kuin ei-vähemmistöihin kuuluvilla. Mulla on yksi tosi mukava transihminen nettituttava, mutta hän ei ole juurikaan koskaan puhunut arjen hankaluuksista tai syrjinnästä. Hän käy töissä ja harrastaa, ja on itsekin Potter -fani ja hypettänyt muun muassa Cursed Childia. Muutoin mulla on vähän ns. henkilökohtaista kokemusta tämän asian tiimoilta. Ja hän toki asuu Kanadassa, joten voihan olla, että jonkinlaisia kulttuurillisia ja maantieteellisiä eroja on olemassa. Olen kylläkin hänen(kin) kanssaan samaa mieltä siitä, että noinkin hyväksi kirjailijaksi Rowlingilla on toisinaan huono tapa ilmaista itseään ja ajatuksiaan, ja on ihan totta, että joidenkin ajatusten olisi hyvä jäädä oman pään sisälle silloin, kun niiden tarkoitus on loukata muita tarkoituksella. Sanon näin yleisesti, koska mulla ei ole käsillä tweettejä tai muitakaan suoria lainauksia, enkä ole aktiivisesti seurannut Rowlingin tekemisiä muutoinkaan - hänen puuhansa eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua henkilökohtaisesti ollenkaan, vaikka Pottereita yhä silloin tällöin luenkin. :)

Tässä nyt ne "monet", joista puhuin tässä keskustelussa.
Ovatko tällaiset ihmiset (finiläisiä tässä nyt mitenkään alleviivaamatta) automaattisesti transfoobikkoja, koska suhtautuvat uteliaisuudella tai mielenkiinnolla transfoobikoksi kutsutun kirjailijan teoksista tehtyyn sarjaan? Vai ovatko he ”vain” välinpitämättömiä ihmisiä? Mihin lokerikkoon kuuluvat ne, jotka eivät ole kirjailijan aatteiden kanssa samaa mieltä mutta jotka siitä huolimatta haluavat katsoa uutta sarjaa, koska se kiinnostaa? Mihin ”asti” sarja saa kiinnostaa ja siitä saa puhua? Entä ne, jotka käyvät katsomassa Cursed Childia, ostavat uusia Pottereiden erikoispainoksia tai vaikka Hogwarts Legacy -pelin, hankkivat Harry Potter -Legoja, ostavat muita Harry Potter -fanitavaroita, käyvät Harry Potter teemapuistoissa tai vaikka filmistudioilla, tai vaikka striimaavat alkuperäisiä Potter -elokuvia Netflixistä? Nettikeskusteluja ja feediä lukiessani pohdiskelen näitä aina välillä.

Angelina

• disapproves
« Vastaus #68 : 31.03.2026 00:40:28 »
Totta, hyvä pointti. Ihmisillä on taipumus varsin jyrkkiin mielipiteisiin ja ennakkoasenteisiin, kai etenkin koska sarjaa tullaa katsomaan erityisen kriittisin silmin monestakin syystä, ja koska se on ollut niin suuri osa monen nuoruutta ja elämää. Nuorilla näyttelijöillä on aika kovat paineet täyttää kengät joihin ovat astuneet!

Joo siis mulla on jopa vähän paha mieli etukäteen heidän puolestaan, koska tulevat joutumaan kyllä sellaiseen mylläkkään ettei tosikaan.

Henkilökohtaisesti olisin kyllä mieluummin seurannut vaikkapa Kelmeistä kertovaa sarjaa, tai sarjaa Tylypahkan perustajista. Tai, minisarja esimerkiksi Tom Valedrosta olisi ollut tosi mielenkiintoinen.

Siis Valedro-sarja olis ollut todella mielenkiintoinen ja siihen olis kuitenkin ollut jo materiaaliakin olemassa ja helppo myös improvisoida vähän ylimääräistä! Kelmit olisi tietenkin hyvä aihe myös, mutta en tiedä olisiko siinä joutunut keksimään jo liikaakin (että saisi sarjalle lihaa luiden ympärille), kun heidän tarinansa jää alkuperäisteoksessa aika pintapuoliseksi kuitenkin? Tai lähinnä meinaan, että oltaisiinko jouduttu ottamaan liikaa vapauksia niin, että tarina olisikin muuttunut tosi paljon -- tai vedetty hatusta kontsaksi jotain teinien ihmissuhdesotkuja, mitä sitten taas ei kiinnostaisi katsoa yhtään ;D Noh tähän rahaan sai nyt tällästä, eikä sillä että oikeasti sarjojen tekemisestä tai käsikirjoittamisesta mitään tietäisin.

Unless they paying your bills
pay them bitches no mind

grafiikat © Inkku ♥

Remoteness spectator

• Sanokaa Remoksi vaan
« Vastaus #69 : 31.03.2026 12:30:19 »
Komppaan täysin kaikkea Ingridin hienosti sanomaa, mielestäni jokaisella joka niin haluaa, on oikeus olla katsomatta sarjaa, ja jokaisella on sitä myös oikeus katsoa niin, ettei siitä syyllistetä tai yritetä painostaa toisia johonkin. En itse koe maailmaa niin mustavalkoisena, että kaikki jotka katsovat uutta Harry Potter -tuotantoa tai maksavat peleistä tai oheistuotteista ovat automaattisesti transvastaisia ja ilkeitä transvihan rahoittajia. Mielestäni ainoastaan Rowling itse on vastuussa omista twitter-riitelyistään. Mielestäni täysin mahdollista olla hyvä ihminen joka kannattaa ihmisoikeuksia, vaikka katsookin Harry Potter -sarjaa. Lisäksi Fini on rakentunut Potterin pohjalta, ja täällä varmasti suurelle osalle kyseinen fandomi ja sen uudet tuulet merkitsevät paljonkin :)

Rowling on ja tulee aina olemaan rikas kaikesta huolimatta, ja hän tuskin on tätä sarjaa tehnyt "rahapulassa". Rowlingilla on rahaa loppuelämäksi erinäisissä rahastoissa ja sijoituksissa, eikä hän tarvitse sarjaa rahoittaakseen sitten mitä ikinä rahoittaakaan. Jätän itsekin mieluummin somesodat ja Rowlingin hölmöt huutelut omaan arvoonsa. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, kaikesta ei tarvitse pitää, mutta se ei mielestäni tee ihmisistä yksiulotteisesti pahoja.

Angelina:
Lainaus
Siis Valedro-sarja olis ollut todella mielenkiintoinen ja siihen olis kuitenkin ollut jo materiaaliakin olemassa ja helppo myös improvisoida vähän ylimääräistä! Kelmit olisi tietenkin hyvä aihe myös, mutta en tiedä olisiko siinä joutunut keksimään jo liikaakin (että saisi sarjalle lihaa luiden ympärille), kun heidän tarinansa jää alkuperäisteoksessa aika pintapuoliseksi kuitenkin?

Ooh totta, itse tykkäsin kirjoissa kovasti sekä Valedro- että Kelmi-flashbackeista niin siinä olisi ainakin potentiaalia syventämiseen :D Mutta ainakin sarjassa voidaan näyttää näihin kaikkiin liittyvät muistot kerrankin kunnolla ja ajan kanssa, koska niiden lyhyys jäi kai suurta osaa harmittamaan elokuvissa (mihin kaikki ei tietenkään ymmärrettävästi mahdu, koska elokuvat ovat yleensä korkeintaan jotain parituntisia).
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality

ava by: sayuri524art

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #70 : 31.03.2026 13:18:47 »
Lainaus
Siksi sanoin, että yleisesti ottaen ilmapiiri koko sarjan ympärillä tuntuu olevan pitkälti sellainen, että joku pahoittaa aina mielensä joka tapauksessa jostakin, ja se on minusta surullista.

Eli sinua ei oikeasti haittaakaan, jos sinua sanotaan rasistiksi tai transfoobikoksi? Koska tulit tänne valittamaan, kuinka mitään ei enää saa sanoa, ilman että haukutaan transfoobikoksi, oletin, että se haittasi sinua. Mikä oli tämän asian esiintuomisen pointti, jos se ei loukkaakaan sinua? Että ihmiset ovat joskus ilkeitä, varsinkin anonyymisti netissä ja se on kurjaa? Joo, olet oikeassa, se on kurjaa.

Minun anekdoottiiin perustuva argumenttini on, että omalla naamallaan mielipiteitään ilmaisevat transvaikuttajat eivät syyllistä ketään siitä, että lukee kirjoja tai katsoo leffoja. On aika turhaa perustaa omiin ankedootteihin mitään faktaa.

Kiitos, että vastasit kysymyksiini rehellisesti. En halua kuluttaa energiaa trollin kanssa keskusteluun, eikä tarkoitukseni ollut nostaa sinua tikun nokkaan kysymyksillä, vaan tietää, kannatatko oikeastaan transoikeuksia. Minä en halua jatkaa keskustelua, jos edes siitä emme voi olla samaa mieltä, että transoikeudet ovat ihmisoikeuksia.

Lainaus
Ovatko tällaiset ihmiset (finiläisiä tässä nyt mitenkään alleviivaamatta) automaattisesti transfoobikkoja, koska suhtautuvat uteliaisuudella tai mielenkiinnolla transfoobikoksi kutsutun kirjailijan teoksista tehtyyn sarjaan? Vai ovatko he ”vain” välinpitämättömiä ihmisiä

Olen sanonut selkeästi, että jos katsot sarjaa, laitat rahaa suoraan antitranskampanjoihin. Se tekee sarjan katsojasta vähintään ihmisen, joka ei välitä mitä transihmiset sanovat sarjasta ja joka pistää keskinkertaisesti kiinnostavan sarjan transoikeuksien yläpuolelle. Aika harvoin voi sanoa, että jonkin asian kuluttaminen vaikuttaa suoraan johonkin asiaan negatiivisesti, mutta tässä tapauksessa voi. Saat valita katsoa sarjaa ja valitsen reagoida siihen sanomalla - kuten moni liittolainen tai transihminen tekisi myös - , että rahoitat antitranskampanjoita. Henkilökohtaisesti en myöskään pidä hyvänä ideana ostaa mitään virallista merchiä, koska siitä menee rahaa samaan paikkaan. Sen sijaan itse käytän rahani esimerkiksi pienten taitelijoiden Potter-taiteeseen, koska pidän Pottereista edelleen ja sen fanittaminen on mahdollista ilman, että antaa Rowlingille rahaa.

Lainaus
Mielestäni täysin mahdollista olla hyvä ihminen joka kannattaa ihmisoikeuksia, vaikka katsookin Harry Potter -sarjaa.

Jonkin asian kannattaminen ja sen vuoksi asioiden tekeminen ovat eri asioita. Jos oikeasti olet ihmisoikeuksien puolella, uhraat jotain sen takia, koska ihmisoikeudet eivät ole tipahtaneet syrjityille ihmisryhmille ilman taistelua. Uhraat esimerkiksi iltapäivän mennäksesi mielenosoitukseen. Kymmenen euroa lahjoittaaksesi sen hyväntekeväisyyteen. Sarjan, jonka haluaisit katsoa. Pelkkä sanominen, että kannatan ihmisoikeuksia, ei tarkoita mitään.

Lainaus
Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, kaikesta ei tarvitse pitää, mutta se ei mielestäni tee ihmisistä yksiulotteisesti pahoja.

Ihmisoikeudet eivät ole neuvottelun aihe, ne kuuluvat kaikille, eikä transihmisten oikeudet ole mielipideasia, josta jotkut pitävät ja jotkut eivät. Jos yhdeltä ryhmältä voidaan viedä oikeudet, ne voidaan viedä joltain toiseltakin ryhmältä. Jos et satu olemaan rikas, valkoinen, vaikutusvaltainen cis hetero mies, sinä kuulut sellaiseen ryhmään.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

ruttotohtori

• nightmare muse
« Vastaus #71 : 31.03.2026 16:20:26 »
Lainaus
Aika harvoin voi sanoa, että jonkin asian kuluttaminen vaikuttaa suoraan johonkin asiaan negatiivisesti, mutta tässä tapauksessa voi.
Tästä oon kyllä eri mieltä. Jättiyhtiöt kuten Google, Microsoft, Dell ja Amazon ovat solmineet miljardisopimuksia Israelin kanssa ja toimittavat maan armeijalle teknologiaa jota käytetään kansanmurhan suorittamiseen. OpenAI on kaiketi Trumpin isoin tukija, mutta ei se siinä yksin ole, myös Meta, Apple ja aika monta muuta löytyy myös listalta. Tietysti on joo tosi vaikea vältellä minkään ison teknologiayrityksen palveluiden käyttämistä nykypäivänä, mut esim. kiistellyillä palestiinalaisalueilla toimii myös Wolt, Booking.com ja Airbnb jotka ei oo mitenkään välttämättömiä palveluita, ja mun on vaikea uskoa etteikö tässä ketjussa ois myös näiden käyttäjiä.

En mä siis eri mieltä ole siitä, etteikö Rowlingille rahan antaminen olisi rahan antamista antitrans-kampanjoihin, koska onhan se sitä ihan faktuaalisesti. Ja sekin on joo ihan fakta että ei kukaan tätä sarjaa tarvitse selviytyäkseen yhteiskunnassa. Mutta mä en itse lähtis hiiltymään jos joku nyt tätä sarjaa katsoo koska se ei ole ainoa valinnainen kulutuskohde jossa rahat menee epäeettiselle taholle eikä edes se epäeettisin. Ja tän voi viedä vielä pidemmällekin, että okei, jos et rahoita Rowlingia mutta esimerkiksi näkyvästi fanitat Pottereita, pidät fandomia relevanttina ja siten annat Rowlingille näkyvyyttä mikä voi tuoda lisää rahaa tilille jonkun muun kautta. Oon nähnyt useampien transaktivistien sanovan tätäkin, enkä mä siitäkään ole varsinaisesti eri mieltä koska totta sekin on. Mun näkökanta ehkä vaan on se, että kukin tekee valintansa oman moraalinsa kautta ja se on jokaisen oma asia. Mä en aio sarjasta maksaa koska en oo enää kovin inessä fandomissa ja vaikka olisinkin, en halua Rowlingia tukea, mutta multa ois vähän tekopyhää lähteä tuomitsemaan ketään joka sarjaa katsoo kun mulla on kavereita jotka Wolttaa tai ostaa Sodastreamiinsä täyttöpulloja enkä tuomitse heitäkään. Mut siis kyllä mä ymmärrän miksi tää herättää tunteita koska on Rowlingin toimet mustakin vastenmielisiä.

Helkkari kun meni ohi aiheen, mutta itse sarjasta sen verran että omaan silmään näyttää sen verran hirveeltä trailerin perusteella että tavallaan jopa herätti kiinnostuksen. Kaveri sanoi osuvasti että Temu-versio elokuvista ja mitäpä sitä lisäämään. Joo, musta olisi ollut hienoa jos alunperin olisi tehty tv-sarja leffojen sijaan että oltais saatu oikeesti koko tarina ruudulle, mutta kun elokuvat on olemassa ja lisäksi niin monta muutakin spinoffia ja vastaavaa niin tää tuntuu vähän semmoselta kuolleen hevosen hakkaamiselta. Joku Voldemort-sarja olisi ollut jopa kiinnostava tai ylipäätään mikä tahansa muu kuin tää sama stoori nyt öö, kuinkas mones versio tää Harryn tarinasta on jos lasketaan kirjat, elokuvat, pleikkaripelit ja eiks niistä ollu ne lego-pelitkin? Eikä tää näytä ees hyvin tehdyltä, tuntuu että tässä yritetään ratsastaa nostalgia-arvolla kun about kaikki on kopioitu elokuvista eikä uskalleta tehdä mitään omaperäistä mut koska ei tää oo sama asia niin ei se oikein vie mihinkään. Mutta no, tavallaan hyvä koska en osaa odottaa tästä muuta kuin isoa floppia. Saatan silti huvikseni tsekata vanhan kunnon karibianmeren kautta, jos jotain niin plussaa sentään siitä että Dursleyiden kamaluus näyttäis olevan isommassa osassa tässä.
leipää ja perunasoppaa

Ingrid

• Ryöväriruhtinatar
« Vastaus #72 : 31.03.2026 18:22:07 »
Eli sinua ei oikeasti haittaakaan, jos sinua sanotaan rasistiksi tai transfoobikoksi? Koska tulit tänne valittamaan, kuinka mitään ei enää saa sanoa, ilman että haukutaan transfoobikoksi, oletin, että se haittasi sinua. Mikä oli tämän asian esiintuomisen pointti, jos se ei loukkaakaan sinua?
En ole koskaan ollut tilanteessa, jossa minua henkilökohtaisesti olisi nimitelty rasistiksi tai transvastaiseksi, enkä miellä itseäni sellaisiksi. En myöskään yleensä loukkaannu muiden puolesta vaikka keskusteluja luenkin, mutta kuka tahansa ymmärtää, että haukkuminen ja nimittely on loukkaava tapa kommunikoida kenen tahansa kanssa. Kuten sanoitkin niin kyllä, se on kurjaa, että useat keskustelut kulminoituvat varsinkin netissä nykyään nimittelyyn, painostukseen ja sanomisten vääristelyyn - ja se haittaa minua, koska kyllä kai kuka tahansa mieluiten lukisi ja osallistuisi asiallisiin keskusteluihin, joissa voi myös olla asioista eri mieltä. Ymmärrän, että tämä keskustelu herättää paljon tunteita, mutta mielestäni on silti kohtuutonta nimitellä ketään trolliksi tai alkaa vääristelemään muiden sanomisia.

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #73 : 31.03.2026 21:03:36 »
Lainaus
Tästä oon kyllä eri mieltä.

Olet oikeassa ja sanoin asian väärin. Yritin varmaan itsekin välttää asian rönsyilyä, mutta kyllä, voimme tehdä valintoja, joilla on positiivisia vaikutuksia tai ainakin ovat neutraaleja. Tarkoitukseni oli sanoa, että ihan vain koska elämme kapitalismissa, ei ole mahdollisuutta olla osallistumatta jotenkin sortoon, koska sinun pitää käydä ruokakaupassa, pitää ostaa lääkkeitä, pitää käyttää kännykkää, pitää käyttää sähköpostia. Jokainen noista asioista sisältää todennäköisesti jonkin asteista sortoa jollain askelmalla, koska kapitalismi kannustaa siihen ja vaatii sitä. Mutta sanoin asian hyvin yksinkertaistetusti ja olet oikeassa ruttotohtori. Olen silti sitä mieltä, että tämän sarjan katsomatta jättäminen on sellainen valinta, jonka voi tehdä.

Tiedän olevani jyrkkä. Olen itse joutunut käymään keskustelua itseni kanssa suhteestani Potteriin monen vuoden ajan ja olen tullut siihen tulokseen, että voin yhä olla fani, mutta en voi antaa rahaa Rowlingille suoraan. Tiedän, että fanittaminen tuo näkyvyyttä ja näkyvyys tuo rahaa Rowlingille ja jotkut ovat myös niin jyrkkiä, että jopa se on väärin. Minulla on kuitenkin puhdas omatunto tästä asiasta ja olen saavuttanut tilan, jossa pystyn rauhassa rakastamaan kirjoja ja niiden tuomaa maailmaa ja yhteisöä ilman, että aktiivisesti osallistun Rowlingin transfobian rahoittamiseen.

Lainaus
Ymmärrän, että tämä keskustelu herättää paljon tunteita, mutta mielestäni on silti kohtuutonta nimitellä ketään trolliksi tai alkaa vääristelemään muiden sanomisia.

Viestissäni sanoin nimenomaan, että vastauksesi perusteella et ole trolli. En nimitellyt sinua, enkä tiedä, mihin viittaat tällä sanojen vääristelyllä.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #74 : 31.03.2026 21:49:17 »
Minä nostan esiin tästä positiivisen huomion; Meldis tarjoaa myös hyviä vaihtoehtoja fanittamisen jatkamiselle.  :)
Lainaus
Sen sijaan itse käytän rahani esimerkiksi pienten taitelijoiden Potter-taiteeseen, koska pidän Pottereista edelleen ja sen fanittaminen on mahdollista ilman, että antaa Rowlingille rahaa.

Nämä ovat asioita, joita varmasti joutuu jokainen kohdaltaan miettimään. Olisikohan yksi keino vaikka lahjoittaa rahaa transoikeuksia tukevalle järjestölle samassa suhteessa kuin jos haluaa katsoa sarjaa? Kunhan tässä mietin, koska totta sekin on, että moni varmasti haluaa sarjaa katsoa ja jos samalla tuntee siitä syyllisyyttä, ehkä joku tällainen voisi olla yksi ratkaisu?

Itse en muuten oikeastaan boikotoi mitään kovin kevyin perustein, mutta kun tämä tapaus on näin ilmeinen, olen itsekin linjannut ihan solidaarisuuden osoituksena niin, etten ole ostanut mitään uutta Rowlingin teosta ja olen välttänyt tietoisesti antamasta mitään somenäkyvyyttä. Mutta kyllä minulla vanhat kirjat kotoa löytyvät edelleen. 

Viestissäni sanoin nimenomaan, että vastauksesi perusteella et ole trolli. En nimitellyt sinua, enkä tiedä, mihin viittaat tällä sanojen vääristelyllä.
Anteeksi että puutun näin sivusta tähän asiaan, mutta minäkin tulkitsin viestisi nopeasti lukien samoin kuin Ingrid. Varmaan sanamuoto on tulkittavissa vahingossa niinkin päin, vaikka nyt uudelleen katsoessa sen näkee toisinkin. Hyvä, että täsmensit, niin ei jää epäselvyyttä. :)

Eli tuo kohta:
Spoiler: näytä
Lainaus
En halua kuluttaa energiaa trollin kanssa keskusteluun, eikä tarkoitukseni ollut nostaa sinua tikun nokkaan kysymyksillä, vaan tietää, kannatatko oikeastaan transoikeuksia. Minä en halua jatkaa keskustelua, jos edes siitä emme voi olla samaa mieltä, että transoikeudet ovat ihmisoikeuksia.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Eveliina L

« Vastaus #75 : 31.03.2026 21:50:33 »
Lainaus käyttäjältä: Ingrid
Mitä puolestaan tulee tähän transfobia -asiaan niin luulen, että yleisesti ihmiset ovat kyllästyneet kuulemaan, että ”Jos teet tai et tee näin niin sitten olet sitä ja tätä tai kannatat tuota ja tätä.”

Komppaan tätä, koska olen totaalisen kyllästynyt tähän mustavalkoisuuteen ja cancelointiin ja siihen, että joka asiassa pitää olla joko puolesta tai vastaan, mutta mitään keskiväylää ei enää ole . Mun ensimmäinen reaktioni Meldisin kommenttiin oli, että nythän se on pakko katsoa tuo sarja, kun oikein moralisoidaan, ettei saa tai rahoittaa transfobiaa. Heräsi toki ensimmäiseksi myös kysymys, että kuinka luotettava juttu se on, että se rahoittaa antitranskampanjaa. Sama reaktio kuin tekoälykeskustelussa että nythän on pakko testata kun niin paheksutaan.

No en aio kuitenkaan rahoittaa transfobiaa. Se oli vain reaktio ja ymmärrän tuon Meldisin pointin, vaikka siitä heräsi vanha kunnon kapinahenki. Yleisesti ottaen epäilen, että suurimman osan mielessä toi kysymys ei edes ole niin kuin ei varmaan muutenkaan ihmisoikeudet siinä, kun valitsevat viihdettään ja tekemistään. Mua oikeastaan tuossa sarjassa kiinnostaisi ainoastaan pahispuolen toteutus ja että voisiko ne tehdä Voldemortista uskottavamman ja parannellun. Olisin itse ollut enemmän kiinnostunut muista ajoista kuten Albuksen ja Gellertin yhteisistä nuoruuden hetkistä noin niin kuin teoreettisella tasolla.
"Do I want him here forever? Yes, of course." -Leon Draisaitl