Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 119476 kertaa)

tirsu

• BubblegumKnight
  • Clara, my Clara
Vs: Harry Potter
« Vastaus #60 : 29.03.2026 21:08:22 »
Minä en jaksa ymmärtää, miksi katsoa tätä uutta sarjaa, kun sen katsominen rahoittaa suoraan transfobiaa. Tässä kohtaa ei voi enää vedota death of the authoriin, koska Rowling aktiivisesti syrjii transihmisiä ja aikoo käyttää uudesta sarjasta saamiaan rahoja anti-transkampanjoihin. Jos katsot sarjaa, laitat rahaa suoraan näihin kampanjoihin. Pyytäisin miettimään kahdesti katsoako sarjaa, jota kukaan ei pyytänyt, joka ei ollut tarpeen, joka rahoittaa vihaa niin kirjaimellisesti kuin on mahdollista. Jo olemassa olevien Potter-kirjojesi lukeminen, leffojesi katsominen tai ficcien kuluttaminen ei aktiivisesti rahoita transfobiaa.
Juuri tästä syystä en aio sarjaa katsoa. En halua tukea transfobiaa.
Jotenkin jännää, kun Rowlingin transfobia on todella hyvin tiedossa, niin tehdään tällainen sarja. Tulee hieman sellainen olo, ettei transihmisillä ole mitään väliä.

>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

CRPS II
☆☆☆☆☆ (0/5)
Horrendous. Won't recommend at all.

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #61 : tänään kello 08:33:26 »
Jotenkin jännää, kun Rowlingin transfobia on todella hyvin tiedossa, niin tehdään tällainen sarja. Tulee hieman sellainen olo, ettei transihmisillä ole mitään väliä.
Eiköhän siinä ole vain helppo raha mielessä. Olipa ihmisillä mikä mielipide hyvänsä, niin varmasti löytyy aina katsojiakin. Maailmanlaajuinen suosio on niin suuri.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Remoteness spectator

• Sanokaa Remoksi vaan
« Vastaus #62 : tänään kello 10:45:55 »
Angelina:
Lainaus
Mua on huvittanut lukea miten tiukkojakin mielipiteitä pelkkä traileripätkä on ihmisissä aiheuttanut :D Ei siitä kuitenkaan minkäänlaista kokonaiskuvaa vielä saa, toki yksittäisiin juttuihin voi tarttua, mutta osa on tuominnut jo trailerin perusteella koko sarjan ihan paskaksi jne :'D

Totta, hyvä pointti. Ihmisillä on taipumus varsin jyrkkiin mielipiteisiin ja ennakkoasenteisiin, kai etenkin koska sarjaa tullaa katsomaan erityisen kriittisin silmin monestakin syystä, ja koska se on ollut niin suuri osa monen nuoruutta ja elämää. Nuorilla näyttelijöillä on aika kovat paineet täyttää kengät joihin ovat astuneet! Mutta sarjan "paskuudesta" on tosiaan aika mahdotonta sanoa mitään pelkän trailerin perusteella :D Avoimin mielin siis, vaikka en nyt itsekään varsinaisesti odota pitäväni siitä, koska en ylipäätään pidä monistakaan moderneista adaptaatioista. (Rings of Powerinkin olen katsonut vain siksi, että voisin antaa siitä rehellisen mielipiteeni, vaikka en siitä sarjana pidä :D)

Ja Harryn näyttelijävalinta on kyllä ulkonäön puolesta onnistunut hyvin! Muistuttaa kovasti brittikirjoissa ollutta kuvitusta :)
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality

ava by: sayuri524art

Ingrid

• Ryöväriruhtinatar
« Vastaus #63 : tänään kello 11:19:01 »
Lainaus käyttäjältä: Fiorella
— eihän tätä sarjaa liene kukaan alun perinkään odottanut tai kaivannut —
Halusin tällain hieman ohimennen tarttua tähän. Minusta tämä on aika yleistävä kommentti, ja mua kiinnostaisikin tietää, mihin ajatus siitä ettei tätä sarjaa liene kukaan odottanut tai kaivannut perustuu? Esimerkiksi Hogwarts Legacy -peliä, josta tuli parissa viikossa kaikkien aikojen best-seller, odottivat monet innolla kuukausien ajan ja nyt kun pelille tehdään jatko-osaa niin siitäkin ihmiset ovat jo ehtineet innostua. Peli ei tietenkään ole sama asia kuin sarja, mutta minusta se kertoo siitä, että ihmiset iästä riippumatta jaksaa edelleen innostua Pottereista ja tykkää siitä, että alkuperäisen tarinan ympärille yhä luodaan tapoja nauttia siitä yksin tai yhdessä. Minusta myös varsinkin koko kirjasarjan lukeneiden keskuudessa ollaan pikemminkin oltu usein sitä mieltä, että elokuvista on jätetty paljon keskeisiä asioita pois ja että sarjasta olisi saanut ehdottomasti enemmän irti. Elokuvissa kun aika on auttamatta aina paljon rajallisempi, kuin TV-sarjoissa. Tällä uudella sarjalla on mahdollisuus houkutella myös uutta sukupolvea kirjojen, lukemisen ja kirjoittamisen äärelle, ja oli kyse sitten Pottereista tai ei, niin minusta se on aina positiivinen asia. :)

Mitä sitten helppoon rahaan tulee niin en jaksa henkilökohtaisesti uskoa, että tätä sarjaa on ainakaan Rowlingin osalta pantu aluilleen mikään valtava taloudellinen hyöty ensimmäisenä mielessä. Skotlannissa asusteleva miljardööri elelee luultavasti jo ihan niin leveästi kuin mieli tekee, ja ilman uutta sarjaakin puntia kolisee tilille useita miljoonia vuodessa kaiken muun Pottereihin liittyvän myötä. Henkilökohtaisesti uskon, että Rowling kirjailijana haluaa nähdä tarinansa heräävän jälleen eloon ja tällä kertaa sarjan muodossa uuden näyttelijäkaartin kera. Elokuvatkin ovat jo noin parikymmentä vuotta vanhoja, ja filmiteollisuus kaikkine mahdollisuuksineen on kehittynyt siinä ajassa valtavasti. Rojaltit sitten ovat vain plussaa.

Itse olen sarjaa kohtaan maltillisen utelias, mutta en oikein tiedä, onko se ainakaan vielä herättänyt niin paljon kiinnostusta, että viitsisin katsoa sitä. Olen kyllä tykännyt varsinkin Hermionen ja Harryn roolituksista, ja mulla on vähän sellainen mutu-tunne, että Arabella Stantonista saattaisi kuoriutua jopa parempi Hermione kuin mitä Emma Watson oli - ja Emmakin oli kuitenkin roolissaan ihan mieletön varsinkin ensimmäisissä elokuvissa. Mitä puolestaan tulee tähän transfobia -asiaan niin luulen, että yleisesti ihmiset ovat kyllästyneet kuulemaan, että ”Jos teet tai et tee näin niin sitten olet sitä ja tätä tai kannatat tuota ja tätä.” Niin monta kertaa netissä ja somessakin on tullut vastaan sellaisia keskusteluja, joissa alleviivataan, että jos katsot uutta Harry Potter -sarjaa niin tuet transfobiaa, mutta jos et katso sitä niin olet rasisti, koska luonnollisesti boikotoit sitä siitä syystä, että uusi Severus Kalkaros on tummaihoinen. Että miten päin sitä sitten pitäisi oikein olla. :D Henkilökohtaisesti en jaksa kiinnostua siitä, katsooko joku tätä uutta Potter-sarjaa vai ei, saatikka syistä mitkä siihen on johtaneet. Teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa, ja ainakin itse olen väsähtänyt siihen, että jonkun tv-sarjan katsomisenkin kanssa pitäisi käydä itsensä kanssa valtavaa moraalikeskustelua siitä, ketä ja mitä ryhmää loukkaa eniten jos tätäkin nyt päättää/ei päätä katsoa. Jos joku haluaa boikotoida sarjaa siksi, että ei halua tukea Rowlingia, tai katsoa sitä siksi että tykkää Pottereista, niin minusta se on aivan ok.
Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #64 : tänään kello 11:45:37 »
Rowlingin tulot putosivat viime vuosina, joten ihan varmasti raha on tekijänä uuden sarjan kanssa. Lisäksi Rowling on avoimesti sanonut, että ei pidä enää elokuvien pääkolmikon näyttelijöistä, joten hänellä on pikkumainen henkilökohtainen tarve nähdä uudet nimet esittämässä hänen luomiaan hahmoja.

Lainaus
Teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa, ja ainakin itse olen väsähtänyt siihen, että jonkun tv-sarjan katsomisenkin kanssa pitäisi käydä itsensä kanssa valtavaa moraalikeskustelua siitä, ketä ja mitä ryhmää loukkaa eniten jos tätäkin nyt päättää/ei päätä katsoa.

Kyllä, on nyanssinen keskustelu, miten nykymaailmassa voi kuluttaa mitään moraalisesti. Se on käytännössä mahdotonta, jos asut länsimaissa ja olet valkoihoinen ja asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin "teet sitten miten tahansa niin olet jonkin sortin foobikko joka tapauksessa". Tässä ei ole kuitenkaan enää kyse pelkästä tukemisesta ja fanittamisesta. Kuten linkkasin edellisessä viestissäni, jos katsot sarjaa, se suoraan rahoittaa transvihaa. Siinä ei ole kyse siitä, että kun pidät yllä fanitustasi, Potterille tulee enemmän huomiota ja siten rahaa ja näkyvyyttä, vaan sarjasta tulevat rahat menevät suoraan transfobiaan. On täysin ok lukea vanhoja kirjoja ja katsoa vanhoja leffoja tai kuluttaa ficcejä, koska niistä ei aktiivisesti mene rahaa Rowlingin antitranskampanjoihin. Jos väittää muuta, se on vain virtue signalingia, eikä sellaisista mielipiteistä kannata välittää. Kukaan oikeasti aivojaan käyttävä tummaihoinen ihminen ei kutsu sinua naama peruslukemilla rasistiksi, jos et katso sarjaa, koska Kalkaros ei ole valkoihoinen. Minä olen sen sijaan nähnyt monien transvaikuttajien sanovan, että heistä on ok, jos yhä luet kirjoja, jotka jo omistat, koska heille myös sarja on ollut tärkeä, mikä pitäisi olla selvää, kun transtaustaisten Potter-fanien vastustus on ollut niin äänekästä.

Vähin mitä voit tehdä, jos välität transihmisistä, on olla katsomatta sarjaa. Minusta on käsittämätöntä, miten välinpitämätön moni täälläkin on sen suhteen, katsooko sarjaa. Se ei ole mikään ehdottomuus ilmeisesti kenellekään, ei mikään elämää suurempi asia, mutta silti vaihtoehtona on valita transfobia transihmisten sijaan. Mikään ei muutu elämässäsi, jos et katso sarjaa. Sen sijaan transihmisten elämässä muuttuu, kun rahoitat suoraan - mikä on selvää, jos luit uutiset, jotka linkkasin edellisessä viestissäni - heidän syrjintää.
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚