Kirjoittaja Aihe: Mitä muita fandomeja luet? || eli fanfictionia HP:n ulkopuolella  (Luettu 92709 kertaa)

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 931
Palasin nyt tämän saman kysymyksen pariin taas (vaikka osaan vastasin jo kerran), koska asettelu vähän melkein närkästytti :D
Lainaus
Tuntuuko teistä tärkeältä muiden fandomien ficeissä, että tarina seuraa canonia, vai onko tärkeintä nimenomaan vaikka se että saa lukea slashia, olipa kyseessä ketkä kaksi henkilöhahmoa hyvänsä? Kuinka suuri osuus fanittamisella (fandomin/hahmon/parituksen/slashin/jonkun muun, minkä) on siihen mitä luette?

Ei missään nimessä ole tärkeää, että "saa vain lukea slashia".  Slash ei niinkään ole se pointti, vaan parittaminen yleensä.
Kyllä, tunnustan, että varmaan joka fandomista miellyn johonkin paritukseen, joka ei lähes koskaan ole canonia, (krhm DESTIEL) mutta jossa itse näen kemiaa ja jännitteitä, tai jonka kuviosta tykkään (Marvelin Steve/Bucky, koska lapsuudenystävät).
Sillä ei sinällään ole väliä ovatko hahmot naisia, miehiä, vai molempia.
Pidän monista canonisista hettipareista, joilla on kemiaa (esim. Roswell on täynnä näitä). Kun taas Kurt/Blainesta en pidä, koska en vaan melkein koskaan näe sitä kemiaa siellä, vaikka kuinka ovatkin canonia.
Slash-parien poikkeuksellisen runsas esiintyminen ei-canonisissa mieliparituksissa femme -ja hettipareihin verrattuna johtunee siitä, että yhä vieläkin (surullista kyllä) hyvinrakennetut mieshahmot ovat hyviä naishahmoja yleisempiä, tai ainakin niitä tuntuu olevan monissa sarjoissa enemmän.

Itsellä uuden materiaalin ilmestyminen (tai ilmestyneen, lukemattoman/katsomattoman materiaalin pariin palaaminen) laukaisee lähes poikkeuksetta uuden fanituskauden, joten kyllähän se kovasti auttaa, jos uutta materiaalia tulee.
Viime syksystä Civil Warin ensimmäisen trailerin ilmestymisestä lähtien oli kiivas Marvel-kausi, joka katkesi Potter-kauteen vasta kun Cursed Child ilmestyi.
Ja nyt kun Supernatural taas jatkui, niin Destiel-kausi pukkasi päälle. On tämä fanitytön elämä rankkaa :D

Onko teillä koskaan kausia, jolloin ette lue minkään fandomin ficcejä? Tai kun keskitytte pelkästään originaaleihin?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2016 01:18:18 kirjoittanut Violetu »

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Luci

  • ***
  • Viestejä: 1 175
  • mielikuvitusastronautti
Violetu, DESTIEL IS REAL!!!1

Itsellä menee fanifiktio samalla lailla kausissa, kun kiinnostuksen kohteet. Yleensä mulla on pakkomielle yhdestä kirjasta/sarjasta/leffasta kerrallaan ja käytän ylimääräsen aikani sen kyseisen fandomin sisällä. Poikkeuksena Harry Potter, joka jaksaa jostain syystä kiinnostaa vaan aina. On ollut Doctor Who -kausia, Sherlock -kausia ja esimerkiksi nyt 12 tuottarin takia päälle tullut Supernatural -kausi ja itseasiassa suurin osa mun hulluuksista liittyy just uuteen kauteen/leffaan/kirjaan, ja hakeudun tiettyjen fandomien pariin kun ne on relevantteja muutenkin mun elämässä. Yks jännä on se, että en ihan hirveesti oo päätynyt GoT -ficcien pariin, vaikka sarja itsessään onki varmaan Pottereiden jälkeen isoin obsessioiden kohde. Ehkä se johtuu siitä, että mulla ei sarjassa esiintyvien canon-paritusten lisäksi oo oikeestaan fanon OTP:tä sarjassa, eikä se fanifiktio sitten natsaa.

Nykyään en juurikaan kirjoita yhtään mitään, mutta kirjoittamisessakin pääpaino on ollut aina Pottereissa. Muutamia muita fandomeja on tullut kokeiltua ja esim Sherlockia (JIMLOCK<3) tykkäsin kirjoittaakin, mutta koska oon ylipäänsä tosi laiska kirjoittamaan enää yhtään mitään, niin vähän vähälle jäänyt uusiin fandomeihin sukeltelu. Joskus tulee jostain tyyliin biisistä tms mieleen tosi kiva story line jollekin hahmoille, mut en sit koskaan lähe toteuttamaan ;D

Lainaus
Onko teillä koskaan kausia, jolloin ette lue minkään fandomin ficcejä? Tai kun keskitytte pelkästään originaaleihin?
Mmmh, eipä oikeestaan ainakaan mulla. Mä lähinnä luen sekasin ficcejä ja originaaleja ja toi jakautuminen menee tosiaan ficeissä fandomin mukaan. Ylipäänsä luen vähemmän originaaleja, koska luen mielummin kirjoja ja hakeudun netissä tarkoituksella ficcien pariin, mutta ficcien ja originaalien lukemisella ei sinäänsä oo mitään yhteyttä ainakaan mun päässä. Kaikkea silloin, kun siltä tuntuu ja yleensä aika sekaisin ne menee, eikä kausittain.

Lainaus
Hmmmh, mun on varmaan aika nyt tunnustaa, etten edes lue Potteria muuten kuin suomeksi. Jotenkin, kun täällä on niin suuri tarjonta siitä, en ole saanut aikaiseksi lukea englanniksi. Pitänee joskus eksyä sinnekin alueelle.
OMG SAMA! En tiiä mistä tää johtuu, koska muita fandomeja luen kyllä englanniksi ja varmaan enemmänkin, kuin suomeksi, mutta jostain syystä Pottereita tulee luettua oikeestaan 99 prossasesti suomeksi. Vois johtua ehkä siitä, että oon tullut fandomiin niin nuorena, että oon lukenut suurimman osan kirjoista ensin suomeksi ja päätynyt myös ensiksi suomenkielisen fanifiktion pariin ja se kieli tuntuu vaan enemmän omalta tässä tapauksessa.

Groverin tyttö11

  • Rohkelikko
  • ***
  • Viestejä: 54
Varmaankin itsellä Twilight, Hunger Games ja Riverdale on top kolme listalla fandomeita selatessa.
Welcome to my playground

Salem

  • Vieras
Jäin tätä nyt pohtimaan. Itselleni ensimmäinen oikeasti vahva fandom-kokemus, jolloin tuli pakottava tarve fanfictionille, oli Nälkäpeli :D Siinä on yksi sellainen elementti, joka jäi kaihertamaan, ja silloin oli kova tarve päästä yhteyteen ihmisten kanssa, jotka myös halusivat nähdä tämän asian samalla tavalla kuin minä. Se oli ihan mieletöntä silloin aikanaan, miten muutaman kohtauksen pohjalta syntyi yhteisö, jossa ihmiset rakensivat kokonaisen taustatarinan, ja vain päättivät nähdä kaksi hahmoa romanttisella tavalla.

Olin kirjoittamassa, että aika vähän tulee oikeastaan luettua fanfictionia, mutta peruutan takaisin, ja sanon, että en hirveästi tykkää lukea (pitää hakata näppäimistöä kauhealla voimalla, kun se on yhtäkkiä jumissa :D) niistä shipeistä, joita itse kirjoitan. Mua aina huolestuttaa, että otan liikaa vaikutteita ja inspiraatiota omaan kirjoittamiseen. Mielelläni luen vaikka joitain Potter-ficcejä, kun Potterin parissa ei ole varsinaista omaa kirjoitushistoriaa. Jonkun verran olen lukenut Teen Wolfissa Sterekiä, ja se on vieläkin tapa käydä katsomassa mitä uutta AO3-sivustolla on siinä tagissa. Destielkin on ihan kiva paritus, mutta siinä fandomissa olen sitten liiallisissa uteliaisuuksissani eksynyt katsomaan asioita, joita en olisi ehkä halunnut nähdä :D

Onko teillä ollut sellaista kokemusta, että olette ensin lukeneet jotain suosittua paria jossain fandomissa X, ja kun olette syventyneet fandomiin enemmän, ette enää ole pitäneet tuosta parista? Silloin kun eksyin Gleen pariin ensimmäisiä kertoja ehkä vuonna 2013, luin tosi paljon Klainea, ja tykkäsin siitä, mutta kun menin syvemmälle fandomiin, niin meni into Klaineen aivan kokonaan.

Aika harvasta fandomista on tullut sellaista kokemusta, että haluaisi nähdä sen fanfictionin kautta. Tosin seuraankin vain muutamaa fandomia, ja kirjoitan vieläkin Glee-ficcejä :D Jotenkin todella viehättävää oli, kun ymmärsin, että The Babysitters Club-fanfictionia on olemassa, ja siellä Byron/Jeff (luonnollisesti tulevaisuuteen sijoittuvana) jotenkin kosketti allekirjoittanutta. Jokin aika sitten katselin, että millaisia Gossip Girl-ficit ovat, mutta Gossip Girlissäkin se canon on itselleni sen verran tärkeää, että mielenkiinto ei ollut kovin korkealla.

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Lainaus käyttäjältä: Salem
Onko teillä ollut sellaista kokemusta, että olette ensin lukeneet jotain suosittua paria jossain fandomissa X, ja kun olette syventyneet fandomiin enemmän, ette enää ole pitäneet tuosta parista?

Ei oo ihan näin käynyt, mutta muutaman kerran on käynyt silleen, että olen canonin myötä tykästynyt johonkin paritukseen, mutta sitten fandom on tavalla tai toisella vienyt maun siitä :/ Mut ei sentään niin, että en enää parituksesta olisi pitänyt. South Parkin kanssa on ollut niin, että tykkään Stylesta (edelleen) tosi paljon, mutta melkee ikinä kukaan ei osannut kirjoittaa sitä silleen kuin mä olisin tykännyt (varsinkin Kylesta tehtiin ihan vääränlainen), niin se latisti intoa aika paljon. Ja Hetalian kohdalla oon aina tykännyt Spamanosta, mutta tumblrissa törmäsin niin inhottaviin faneihin että ne vei maun koko parituksesta Spamano-shotaconia (Espanja x chibi-Romano) lukuunottamatta. Nykyään oon niin erilläni tumblr-fandomeista ettei ne jaksa vaivata (ei olis kyl koskaan pitänyt mennä kurkkimaan sinne päinkään, hyvin olin jo vuosia pärjännyt ihan itsekseni Hetalia-mangan ja -animen äärellä), mutta edelleen shotacon on Spamanon kohdalla se mun ykkösvalinta. Se on niin väärin niin... just siks :D

Must kyl tuntuu että oon aika stabiili paritusteni suhteen. Ei oo pahemmin mieltymykset muuttunut. Oikeestaan ainoo, mitä on käynyt, on se että jotain paritusta ei oo eka ees noteerannut (vaikka sen olemassaolon olisikin tiedostanut) mut sitten se alkaakin kiehtoa.

Mä luen ihan mielelläni niistä sarjoista/hahmoista/shipeistä, joista itsekin kirjoitan, mutta joidenkin (varsinkin paritusten) kohdalla oon tosi nirso. Ja se on yleensä vielä niin, että mitä enemmän oon jostain kirjoittanut, sitä nirsompi olen siitä lukemisen suhteen.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Lainaus
Onko teillä ollut sellaista kokemusta, että olette ensin lukeneet jotain suosittua paria jossain fandomissa X, ja kun olette syventyneet fandomiin enemmän, ette enää ole pitäneet tuosta parista?

Koska mun ensimmäisiä fandomeita, joista olin tosissani niin kiinnostunut, että halusin lukea fikkejä, oli Star Trek, niin totta kai luin aika paljon Kirk/Spockia näin niin kun alkajaisiksi. Sehän on monien mielestä niinku ainoa oikea shippi mitä on. Ja sehän tavallaan onkin eräs nykymuotoisen shippaus/fanittamiskulttuurin esi-isiä, enkä minä sitä ollenkaan kiellä, etteikö sille paljon syytä canonista löydy. Todellakin löytyy, ei se nyt ihan turhaan ole fandomin suurin fregatti, jos näin voi sanoa.

Jostain syystä en itse vaan muutaman alkuhuuman kuukauden jälkeen tykännyt siitä sitten niin yhtään. Hurahdin Spock/McCoyhin ihan tosissaan. SIlloiset postitusistojen ylläpitäjät ja vanhojen nettisaittien omistajat olivat myös niin mukavia, että se oli niinku enemmän kuin pelkkä shippi, se oli myös yhteisö.

Sain muuten 6 vuotta putkeen jostain mun esimmäisenä ikinä kirjoittamasti aivan sysipaskasta englannikielisesta SPock/McCoy fikistä vihapostia meiliin xD No sitten hän kyllästyi joka päiväiseen pommittamiseen. Tosin, viimeksi noin 4 kuukautta sitten joku jaksoi käydä vielä laittamasa ff.nettiin vihaviestin xDDDD Kyllä on tää draamaaminen aina fandomeissa osattu.

Se ei tosiaan mua haittaa ollenkaan jos fandomissa on vaan joku suosittu juttu, koska sille on yleensä kyllä ihan hyvät perusteet ja ymmärrän hyvin mikä siinä vetoaa. Mut se rupeaa rassaamaan, jos se eskaloituu siihen pisteeseen, että mistään muusta ei saa tykätä, tai joutaa yhteisön mustalle listalle.
Here comes the sun and I say
It's all right

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Lainaus
Onko teillä ollut sellaista kokemusta, että olette ensin lukeneet jotain suosittua paria jossain fandomissa X, ja kun olette syventyneet fandomiin enemmän, ette enää ole pitäneet tuosta parista?
Luen lähinnä Star Warsia ja Pride and Prejudicea nykyään Pottereiden lisäksi, mutta silloin joskus teininä kun luin Twilightia huvikseni, en voinut alkuhuumaan jälkeen enää koskaan oikein sietää Bella/Edwardia. Tai siis lähinnä en tykkää Edwardista yhtään, Bella/Jasper on imho kivempi paritus. Vois itseasiassa nostalgiapäissään lukea jonkun Bella/Jasperin.
Star Warsista luen lähinnä vain Reyloa, mutta sivuparituksissa tykkään paljon Finn/Poesta eli Stormpilotista (mitä näyttelijät itsekin shippaa lol) ja GingerRosesta.

« Viimeksi muokattu: 26.12.2021 22:01:58 kirjoittanut Ansa »


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Vuorna

  • tahdonalainen
  • ***
  • Viestejä: 932
Oi, hyvä että Ansa herätteli vähän tätä keskustelua! Mun onkin jo pidemmän aikaa pitänyt kirjoittaa tähän topiciin, koska tää koko kysymys on mun näkökulmasta tosi hassu. Toki tämä on vanha keskustelu ja juontaa juurensa Finin HP-historiaan, mutta itse luen tosi laajalla skaalalla fandomeita – jopa sellaisia, joista mulla ei ole hajuakaan ;D Etsin nimittäin varsinkin Archive of Our Ownista luettavaa nimenomaan tagien kautta. Jos vastaan tulee vaikkapa lupaavan oloinen hurt/comfort-ficci, saatan lukea sen, vaikka fandom ei olisikaan tuttu. Sen kautta oon tutustunut moniin uusiin fandomeihin, esimerkiksi Inception, The Untamed ja Shadow and Bone on kaikki sellaisia, joihin oon tutustunut ensisijaisesti ficcien kautta. Löydättekö te ikinä uusia fandomeita ficcien kautta?

Lainaus
Onko teillä ollut sellaista kokemusta, että olette ensin lukeneet jotain suosittua paria jossain fandomissa X, ja kun olette syventyneet fandomiin enemmän, ette enää ole pitäneet tuosta parista?
Kovasti yritin miettiä, olisiko näin käynyt, mutta eipä tullut mieleen! Enemmänkin mulla käy silleen, että ensin en pidä jostain parituksesta, mutta sitten myöhemmin ryhdynkin lukemaan sitä. Näin kävi muun muassa Johnlockin kanssa :D

Meikän isoimmat fandominnostukset johtaa usein myös ficcien kulutukseen, mutta välillä esteenä on isosti se, että oon aika nirso ficcien suhteen varsinkin enkkupuolella. Esimerkiksi Rahapajasta olin tosi innostunut, mutta en tuntunut löytävän siitä hyviä ficcejä sitten millään. Se oli vähän surullista, koska ficit ovat mulle kuitenkin iso osa fanikulttuuria ja jos pidän jostain sarjasta tai elokuvasta, luonnollinen jatkumo mulle on ehdottomasti lukea siitä ficcejä ja parhaimmillaan jopa kirjoittaa itsekin.
i'm planning to build a whole new beautiful life here. one where, in my own small way, i can make the world a better place.