Kirjoittaja Aihe: Mitä muita fandomeja luet? || eli fanfictionia HP:n ulkopuolella  (Luettu 92634 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #80 : 25.01.2011 12:23:35 »
Lainaus
Kuinka paljon te pystytte pitämään innostustanne johonkin fandomiin yllä pelkän 'vanhan materiaalin avulla'? Tarvitsetteko fandomiin jotain uutta, jotta pystyisitte pitämään innostustanne tarpeeksi yllä vai säilyykö mielenkiinto, vaikka kaikki ideat pitääkin repiä irti samasta materiaalista?

Tässä olen muuten huomannut että jos yksin tai hyvin hiljaisessa porukassa fanittaa jotakin niin silloin innostuksen ylläpiätminen on hyvin työlästä, vaikka materiaalia pukkaisi jostain teeveesarjasta vaikka esille joka viikko. Mutta aktiivisessa, innostuneessa porukassa yhdestä muutaman minuutin klipistä voi kehitellä aina vain uutta juonta.

Myönnän kllä että minulla ficcaaminen ja fanipiirustaminen on hyvin pitkälle myös ihmissuhdetoimintaa, ihkuttaminenkin on aina kivempaa jos on joku jonka kanssa ihkuttaa. Tosin sellaisen voi löytää kirjoittamalla täysin puskan takaa jostain fandomista ja yhtäkkiä sillä onkin sata fania. Näinkin on käynyt^^
Here comes the sun and I say
It's all right

Ceralion

  • Vieras
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #81 : 02.03.2011 04:21:22 »
Noh, itselläni on niitä paljon. Tässä kuitenkin lista ja vähän perusteluja, että miksi + tietenkin lempihahmot / -paritukset :).

Taru Sormusten Herrasta. Aivan ihana kirja- ja elokuvasarja - haltiakieltä on myös itse tullut opeteltua. Kyllä se kai Legolas on se lempihahmo... Parituksista sitten sen verran, että Legolas/Aragorn on aika perus, mutta myös Legolas/Haldir on vallan mainiota slash-luettavaa. Suosittelen lämpimästi :).

Star Wars. Aivan ihana tämäkin - vanhempia leffoja en valitettavasti ole kovinkaan paljon nähnyt - uudemmista leffoista kuitenkin on hauska lukea fanfictionia. Obi-Wan Kenobi on melko varmasti se paras hahmo, kun ulkonäkö ja luonne tuntuvat hivelevän omaa silmää ;D! Kaunis mies tuo leffojen Ewan McGregor (... köhköh, ihastuin sitten myöhemmin myös Moulin Rougessa).

Criminal Minds. Ihana fandom tämäkin - löytyy ihan kohtuullisesti lukemistakin. Kyllä se lempihahmo taitaa tästä olla Spencer Reid, parituksista taas itse pidän Spencer/Morganista, Spencer/Ellestä ja Spencer/Hotchista. Itseasiassa kaikki, joissa on edes maininta Spenceristä käyvät, vaikka ovathan kaikki tiimiläiset ihania minun silmissäni.

NCIS. Tony-fanittajaksi ilmoittaudun. Slash on vähän meh, mutta kyllä sitäkin aina joskus lukee. Pidän paljon Tony/Jeannesta ja Tony/Gibbsistä, vaikka vähän oudohkoja parituksia saattavat ollakin... :) Kiva sarja, johon on helppo tykästyä.

Jedi Apprentice. Obi-Wan Kenobi - fanitusta taaskin. Ihana kirjasarja, tekijänä Jude Watson. Parituksista pidän ehkä eniten Qui-Gon/Obi-Wanista ja tietenkin Xanatos/Obi-Wanista.

Muita fanitusfandomeita ei itselläni oikein ole. Nämä viisi Potterin lisäksi, vaikka Potter sattuukin olemaan fandomeista mielteisin :). On toki myös niitä, joita vihaan - crossovereita ja Percy Jacksonia (pahoittelut PJ - faneille).

tazz

  • General Nerd
  • ***
  • Viestejä: 75
  • i literally died
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #82 : 04.03.2011 15:06:44 »
My Chemical Romance. Koen pakottavaa tarvetta tulla liputtamaan rare-paritusten puolesta! Eli minuun iskevät Waycest ja Frikey. Frerardia on tullut muutamia ficcejä kokeilumielessä luettua, niistä ehkä 1 korkeammalla raitingilla, mutta hmm, ei. Se paritus ei vaan iske yhtään. Loogista kyllä, nautin sitten taas Gerard/Mikey/Frank -threesomesta ihan mielettömästi. :'D

Star Wars. C'mon! Olin vähän hämmentynyt, kun tätä ei koko topicin aikana meinannut ollenkaan tulla esiin. Kyllä se sitten kerran pari lopulta mainittiin, mutta mitä ihmettä. .-. Luulisi, että meitä nörttejä olisi enemmänkin. No, anyway... Paritan Obi-Wan/Anakinia ihan tonnilla, koska se on niin canonia ja ne vaan sopii toisilleen niin hyvin.

Lisäksi luen kaikenlaista RPS:ää todella satunnaisesti innostuen, mm. Dominig Monaghan/Billy Boydia lueskelin tossa yhdessä vaiheessa jonkin verran. (:

Kuinka laajalla aluella tykkäätte fandomeissa seikkailla?

Mulla on sellainen tapa, että kun innostun jostain, niin hurahdan ihan täysillä. Luen kaiken mahdollisen, mitä käsiini saan, yleensä en niinkään etsi, mutta löydän myös aika paljon kuvia (ihan fan arttia tai kuvamanipulaatioita) ja katson fanivideoita ja noh... Ihan kaikkea mahdollista oikeastaan. Mun hulluilla fanituskausilla on tapana kestää pitkään ja sitten se mielenkiinnonkohde vaihtuu tai hiipuu väliaikaisesti. Mulla oli tossa jossain välissä melkein parin vuoden tauko, kun en oikeastaan lukenut fanfictionia ollenkaan, mutta nyt olen täällä taas ja ficciharrastukseni voi mukavan pulskasti. :'D Eli joo, olen todella kaikkiruokainen fandomin sisällä.

Kuinka paljon te pystytte pitämään innostustanne johonkin fandomiin yllä pelkän 'vanhan materiaalin avulla'? Tarvitsetteko fandomiin jotain uutta, jotta pystyisitte pitämään innostustanne tarpeeksi yllä vai säilyykö mielenkiinto, vaikka kaikki ideat pitääkin repiä irti samasta materiaalista?

Tiettyyn pisteeseen fanittaminen onnistuu mun mielestä vanhallakin materiaalilla, mutta kyllä sitten jossain vaiheessa tulee sellainen olo, että ei hemmetti, mitä mä oikein teen. Vuodesta toiseen tätä samaa, ei hitto, pitäisköhän hankkia elämä. :'DD Mutta toisaalta, pieni irtiotti ks. fandomista voi auttaa. Mulle on ainakin pari kertaa käynyt niin, että kun oon välissä lukenut jotain muuta ja sitten pidemmän ajan kuluttua syystä tai toisesta palannut sen edellisen fandomin kimppuun, siitä on taas jaksanut innostua ihan uudella tavallaan.

... ihkuttaminenkin on aina kivempaa jos on joku jonka kanssa ihkuttaa.

Oon tästä ihan samaa mieltä jossujbn kanssa. Yksikään mun irl-kavereista ei lämpene Waycestille - kyllä ne kohteliaasti kuuntelee mun juttuja ja jopa lukee mun ficcejä, mutta ei sen takia, että Waycest! vaan sen takia, että minä. Välillä se on ihan sairaan turhauttavaa, mutta nyt vähän aikaa sitten olen löytänyt muutamia uusia nettituttavuuksia, jotka myös pitävät kyseisestä parituksesta ja niin hassua kuin se onkin, on vaan niin sairaan paljon kivempaa olla innoissaan jostain parituksesta, kun siitä voi olla innoissaan yhdessä jonkun kanssa. ^^

Sitten tuli mieleeni, että käykö kenellekään muulle tätä samaa kuin mulle? Eli jos tykkää jostain parituksesta jossain fandomissa, sanotaan nyt vaikka Merri/Pippin, niin kiinnostaako sua sen jälkeen lukea ks. RPS:ää ks. näyttelijöistä paritettuna toisilleen? Eli tässä tapauksessa Dominig Monaghan/Billy Boyd.
remember when we were eleven? let's go back to that



witko

  • ***
  • Viestejä: 41
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #83 : 04.03.2011 21:47:57 »
My Chemical Romance. Koen pakottavaa tarvetta tulla liputtamaan rare-paritusten puolesta! Eli minuun iskevät Waycest ja Frikey. Frerardia on tullut muutamia ficcejä kokeilumielessä luettua, niistä ehkä 1 korkeammalla raitingilla, mutta hmm, ei. Se paritus ei vaan iske yhtään. Loogista kyllä, nautin sitten taas Gerard/Mikey/Frank -threesomesta ihan mielettömästi. :'D

Sitten tuli mieleeni, että käykö kenellekään muulle tätä samaa kuin mulle? Eli jos tykkää jostain parituksesta jossain fandomissa, sanotaan nyt vaikka Merri/Pippin, niin kiinnostaako sua sen jälkeen lukea ks. RPS:ää ks. näyttelijöistä paritettuna toisilleen? Eli tässä tapauksessa Dominig Monaghan/Billy Boyd.

Missä luet MCR:ää? Itse en ole esim. Livejournalista löytänyt pahemmin. Kerran niille oli oma yhteisö, mutta se taitaa olla kadonnut.

Minua kyllä kiinnostaa lukea fiktiivisen pairingin real personia koska esim. jos sarjassa parittamani henkilöt ei saa toisiaan, niin aina voin ajatella että kyllä ne oikeesti on kuitenki yhessä :D Jotenkin se on kiinnostavaa lukea niistäkin koska rps on kuitenkin myös lähellä sydäntäni.


tazz

  • General Nerd
  • ***
  • Viestejä: 75
  • i literally died
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #84 : 05.03.2011 11:54:59 »
Missä luet MCR:ää? Itse en ole esim. Livejournalista löytänyt pahemmin. Kerran niille oli oma yhteisö, mutta se taitaa olla kadonnut.

Mä luen nimenomaan LiveJournalissa. Sieltä pitää vaan osata etsiä, se on tavallaan hirveen sekava paikka, jos ei tiedä, mistä lähtee hakemaan. Siellä on MCR:lle montakin yhteisöä. Sellaiset yleiset, kuten mychemicalslash tai vastaavat on yleensä täynnä sitä Frerardia, mutta kaivelemalla voi sieltäkin löytää jotain kivaa. (: Itse rakastan yli kaiken geeheartmikey -yhteisöä (suurin osa merkinnöistä näkyy vaan jäsenille, kannattaa siis liittyä). Sieltä löytyy Waycestiä, kuten yhteisön nimestäkin varmaan voi päätellä.

Lisäksi oon tehnyt sitä, että kyttään hyväksi havaitsemiani kirjoittajia. Siellä on useampia hyviä kirjoittajia, jotka omistaa ficcejään toisilleen, ja tätä kautta sitten saattaa aina löytää uutta luettavaa. (Onneksi en oo kovin pelottava stalkkeri. :'DDD)

Sitten on tää Delicious. Häpeäkseni mun täytyy myöntää, etten oikein oo varma, miten tää sivu toimii. :'DD Mutta siis, käsittääkseni se on jonkinlainen kirjanmerkkipaikka, mihin voisi tunnukset luomalla luoda itselleen listan hyvistä linkeistä. Anyway, itse käytän sitä niin, että kirjoitan tonne yläkulman hakukenttään avainsanan, esim. Waycest. Se heittää sillä avainsanalla taggattuja linkkejä listan. Tässä sivustossa on se hyvä puoli, että ficceillä ainakin pitäisi olla jonkinlaista tasoa, sillä jonkun on täytynyt suositella sitä ficciä, että se pääsee tänne listalle. Käsittääkseni ainakin... Jos joku tietää tästä sivustosta enemmän, voi tulla korjailemaan mun kauheita asiavirheitä. :')) Mulle nyt on pääasia, että osaan käyttää tota sivua sillä tavalla, että löydän haluamani.

Ja jos satut olemaan kiinnostunut nimenomaan joistain näistä parituksista, mistä mä oon sanonut pitäväni, niin voin vaikka yksärillä lähettää sulle linkkejä tai suositella kirjoittajia. (: Se nimittäin taitaa jo mennä tästä aiheesta aika paljon ohi.
remember when we were eleven? let's go back to that



zilah

  • Vieras
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #85 : 05.03.2011 13:04:05 »
Pakko on tulla kertomaan kahdesta iki-ihanasta fandomista, joista olen lukenut kaiken mahdollisen. Fandomit ovat vlitettavasti hyvin pieniä, eikä kukaan muu minun lisäkseni taida kynäillä niistä suomenkielisiä ficcejä. Mutta englanniksi tilanne on jo vähän parempi.

Kyseessä ovat Diana Gabaldonin Lordi John-sarja ja Master And Commander. Aivan upeita tuttavuuksia molemmat, suosittelen lämpimästi!


zilah

tazz

  • General Nerd
  • ***
  • Viestejä: 75
  • i literally died
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #86 : 06.03.2011 12:01:16 »
Lainaus
Mulla on tällä hetkellä pienoinen ongelma sen suhteen, miten löytäisin ns. uudestaan lempipairingejani. Siis luen niitä toki aina silloin tällöin mutta muistan kuinka joskus saatoin kepeästi viettää koko päivän lukemassa jokaisen ficin parista. Tuntuu että mun tasovaatimukseni olisi jotenkin noussut tai jotain koska tuntuu että on vaikea löytää hyvää ficciä englanniksikaan.

Yhdyn tähän ongelmaan sataprosenttisesti. Tuntuu, että yhä useammin tulee vain hypittyä ficistä ficciin, koska mikään ei oikein iske ja siinä sitten katoaa se lukuilokin, kun alkaa liikaa etsimään sitä yhtä, täydellistä ficciä lempiparituksella. Itse kyllä myönnän olevani varsin nirso tiettyjen paritusten kohdalla ja valikoin hyvin tarkkaan, millaista tekstiä lähden lukemaan. Jonkun vieraamman parituksen kohdalla kynnys lähteä lukemaan saattaa itse asiassa olla matalampi, koska sitä kohtaan omat odotukset eivät ole kovin korkealla.

Mäkin olen viime aikoina huomannut samaa. Jotenkin sellainen fiilis, että mitä enemmän on lukenut, sitä korkeammat standardit asettaa tekstille ennen kuin sitä jaksaa alkaa kunnolla lukemaan. Sinänsä se on kyllä ihan ymmärrettävää; jos on jo vuosia lukenut, niin tietysti sitä on erilaiset odotukset kaiken suhteen kuin jos vertaa siihen päivään, kun kuuli fanfictionista ensimmäistä kertaa ja halusi vaan tietää, että millaista se on. Se ei kyllä yhtään vähennä tän ilmiön ärsyttävyyttä. Varsinkin joissain pienemmissä fandomeissa tai rare-parituksilla isommissa fandomeissa (tai varsinkin rare-parituksilla pienemmissä fandomeissa) tää on todella raivostuttavaa, kun luettavaa on yhteensä se joku 5 ficciä ja sitä ihan totta haluaisi lukea, mutta kun niistä ehkä yksi tai kaksi kuulostaa siltä, että jaksaisi lukea pidemmälle kuin pari ekaa lausetta, niin... ):
remember when we were eleven? let's go back to that



Glorisablet

  • vampyyritar
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #87 : 06.03.2011 14:16:16 »
Twilight on HP:n lisäksi ainoa aktiivisesti lukemani fandom, sillä se on suosittu fandom laajalla tarjonnalla, joka takaa sen että jokaisella twaikkua lukevalle löytyy edes vähän luettavaa lempihahmoista/-parituksesta. Minulle Voltureista ja joillekin muille vaikka muodonmuuttajista.

Lisäksi olen lukenut Gossip girl- ja Star Wars -ficcejä. Niitä löytyy vaan hiton vähän suomeksi, joka nakertaa tämän oravan käpyä. :D Mikäli fandomit olisivat ficatumpia suomeksi lukisin varmasti aktiivisesti.

(Ai niin, olin positiivisesti yllättynyt löydettyäni Finistä Alexandre Dumas Peren Monte Christon kreivi -ficin ja aloin seurata ja kommentoida.)
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011 23:33:53 kirjoittanut Lavinia »

Sun Lee

  • ***
  • Viestejä: 275
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #88 : 09.03.2011 16:08:57 »
Aina silloin kun eksyn lukemaan fan ficcejä (mitä ei kyllä viime vuosina ole paljon tullut harrastettua, kun tavalliset kirjat vievät enemmän aikaa :D) luen pääasiassa Houkutus-aiheisiin liittyviä ficcejä tai sitten Vampyyripäiväkirjoihin perustuvia tarinoita. Ne kaksi ovat Potter-ficcien ohella kaksi suurinta suosikkiani. Tykkään enemmänkin lukea Houkutusta kuin kirjoittaa sitä itse, koska siihen on vaikeaa keksiä aiheita. Lukisin mielelläni myös Jacesta ja Claresta (Varjojen kaupungit-sarjaa), mutta suomeksi en ole oikeastaan löytänyt mitään. Monestikin lukisin paljon erilaisempia ficcejäkin mutta monet hyvät paritukset on aina englanniksi enkä jaksa ruveta lukemaan ficcejäkin enkuksi, kun luen paljon oikeita kirjoja englannin kielellä. Aika ei riitä ihan joka asiaan :)

Minä olen hyvin nirso paritusten suhteen, joten luen yleensäkin vain lemppariparituksiani. Joskus teen poikkeuksen senkin suhteen ja päätän lukea jotain aivan erilaista. Onhan sitä vuosien varrella tullut luettua jos minkälaisia parituksia, mutta pääasiassa kuitenkin niitä lemppareitani menen läpi. Ja useimmiten niitä on vaikea löytää, koska minä fanitan aina niitä peruspareja enkä Potterien tapauksesa muun muassa Dracoa ja Harrya, josta kyllä ainakin ficcejä löytyy - hieman liikaakin ;)


zilah

  • Vieras
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #89 : 09.03.2011 22:11:23 »
Twilight on ainoa aktiivisesti lukemani fandom, sillä se on suosittu fandom laajalla tarjonnalla, joka takaa sen että jokaisella twaikkua lukevalle löytyy luettavaa lempihahmoista. Minulle Voltureista ja joillekin muille vaikka muodonmuuttajista.


Minun on kyllä pakko olla vähän eri mieltä. Itselläni innostus Twilightiin on valitettavasti vähän hiipunut. Ei kiinnostuksen puutteen vuoksi, vaan yksinkertaisesti siksi, etten kertakaikkiaan löydä tarpeeksi mieleistäni luettavaa. Hahmot jolla tykkään lukea/kirjoittaa ovat vähemmän suosittuja, ja varsinkin kun mieluummin luen/kirjoitan slashia niin ymmärrän kyllä, että yhtälö on vaikea. Eihän ketään voi pakottaa kiinnostumaan, mutta tottakai se harmittaa, että ficci, johon olen uhrannut aikaani ja vaivaani, ohitetaan täysin.  :(  Ja ihan yhtä lailla harmittaa silloin, kun löydän jonkun todellisen helmen ficiksi ja sitäkään ei ole kukaan muu minun lisäkseni vaivautunut kommentoimaan.

Enpä usko, että tilanne tulee ainakaan paranemaan nyt kun olen siirtynyt vähemmän suosittuihin fandomeihin, mutta pakkohan se on tosiasiat hyväksyä. Mitäpä turhaan itseään stressaamaan, koska tämähän on kuitenkin harrastus.



zilah


Marvolo

  • ***
  • Viestejä: 42
  • Team Erik
    • Marvolon blogi
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #90 : 10.03.2011 19:24:22 »
Minulla on muutama suosikki fandom, joita sitten seuraan aina kun ehdin.

Aikaisemmin seurasin Twilightia, mutta kasvoin siitä yli. Pottereita lueskelen silloin tällöin lähinnä humor-puolelta.

Minulla on Phantom of the Opera-kausi ollut päällä viimeiset kolme-neljä vuotta. Ficit löysin vasta viime keväänä. Harmittavaa on se, kun en tahdo oikein löytää ficcejä suomeksi. Englanniksi kyllä löytyy. Ehdoton suosikki paritukseni on Erik/Christine.

Tietääkö joku mahdollisesti, mistä löytäisi PotO-ficcejä suomeksi?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011 19:41:04 kirjoittanut Felicia »
"Sitaatti on käyttökelpoinen älyn korvike."
- Oscar Wilde

Ficit Finissä
Fanin kädestä-ficciblogini
Kirjablogini

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 928
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #91 : 10.03.2011 23:28:45 »
Lainaus
Kuinka paljon te pystytte pitämään innostustanne johonkin fandomiin yllä pelkän 'vanhan materiaalin avulla'? Tarvitsetteko fandomiin jotain uutta, jotta pystyisitte pitämään innostustanne tarpeeksi yllä vai säilyykö mielenkiinto, vaikka kaikki ideat pitääkin repiä irti samasta materiaalista?
Aika usein itselläni käy silleen, että joku buumi on ollut meneillään joskus muutama vuosi taaksepäin, mutta siihen on mahdollista palata ilman uuttakin materiaalia, jos käy kaiken mahdollisen vanhan läpi, katsoo vaikkapa kauan sitten päättyneen tv-sarjan kokonaan uudestaan. Tosin se uudelleenlämmitetty innostus on usein melko lyhytaikaista :D

Se on kyllä täyttä tuskaa etsiä omia suosikkipareja, jos ne ovat vähänkään harvinaisempia... vrt. SasuNaru vs. SaiNaru. Tässä taas yksi uusi OTP, joka on hakannut vanhan. (SaiNaru for the win!)
Tosin Naruto on siitä loistava fandomi, että siinä on niin paljon paritusmahdollisuuksia, joista valtaosa on joko slashia tai muuten mielenkiintoisia. Ja sitten tietysti uutta materiaalia tulee joka viikko (mistä johtuen Naruto taitaa olla viimeaikaisista fanituskohteista pitkäkestoisin ja katkeamattomin).

Kuinka pitkä on "fanituskausi" tai "hetken villitys"? Ja mistä sen tunnistaa "katkeavan"?

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

cooperaur

  • grieving widow smith
  • ***
  • Viestejä: 618
  • multipussies on vaa porttihuume
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #92 : 18.04.2011 01:46:40 »
Jotain tekee nyt mieli kauheasti tähänkin sanoa. :--)

Potter tulee varmaan tulemaan aina se ehdoton ykkösfandomini, mutta oon lukenut muutamia kertoja mielenkiintoisia ficcejä muista fandomeista. Erityisen kivaa niitä on lukea juuri sen takia, että ei-niin-tutuista fandomeista löytyy aina uutta ja erilaista sanottavaa ja kommenttia on sen vuoksi hauskaa kirjoittaa.

No, näitä fandomeja sitten tulee nyt mieleen lähinnä JJÖ, Twin Peaks ja Mentalist. Twin Peaksista olisi ihan mahtavaa löytää esim. Audrey/Dalea ja vaikkas mitä. Näitä kaikkia vaan löytyy harmillisen vähän suomeksi, englanniksi kun en ole oikein oppinut ficcejä toistaiseksi lukemaan... Pitäisi varmaa opetella. Tai sitten alkaa kirjoittaa itse.
RPF:ää luen myös joskus harvoin, joitan AR-aiheisia on tullut pariin otteeseen lueskeltua.

Yksi mistä olisi helmi löytää ficcejä, on Frasier. Mun mielestä siinä ois oikein hyvät ainekset ficcailuun! ;D
Ei ollut gluteenia Hitlerin aikaan.
- Steve Rogers


flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #93 : 18.04.2011 17:19:10 »
Lainaus
Eli jos tykkää jostain parituksesta jossain fandomissa, sanotaan nyt vaikka Merri/Pippin, niin kiinnostaako sua sen jälkeen lukea ks. RPS:ää ks. näyttelijöistä paritettuna toisilleen? Eli tässä tapauksessa Dominig Monaghan/Billy Boyd.
En oikeastaan usko, että mulle kävisi näin. Ei ole koskaan käynyt, mutten usko että tulevaisuudessakaan tulee käymään, koska erotan niin selkeästi roolihahmot ja näyttelijät toisistaan, enkä roolihahmojen parituksen vuoksi uskoisi tulevaisuudessakaan lukevani itse näyttelijöistä. Esimerkiksi joku H/D menee sille päälle sattuessani, mutta Radcliffe/Felton... No, thanks. Mielenkiinnosta voisin puoliläpälää kokeilunhaluisena lukaista, mutta lähinnä ajatuskin vain huvittaa. Tiedä sitten että mistä tämä tällainen suhtautuminen, luultavasti suurin kompastuskivi on se, että vedän niin selkeän rajan roolihahmojen ja näyttelijöiden väliin.

Lainaus
Kuinka pitkä on "fanituskausi" tai "hetken villitys"?
Hm. No, hetken villityksiä on ollut, useimmiten mulla ne ovat kestäneet sen noin kuukauden tai korkeintaan kaksi, ja sitten kaikki on palannut takaisin normaaleihin oloihin. Joskus toki tulee kausia, jolloin tekee mieli lukea jotain fandomia enemmän kuin muita ja yksi taas ei jaksa kiinnostaa lainkaan, mutten sellaista sanoisi hetken villitykseksi jos fandomit ovat sellaisia joita ennenkin olen lukenut. Luen niin paljon fiiliksen perusteella, että tähän on hankala sanoa juuta tai jaata. Herää kysymys, että miksi sitten tulen selittelemään... Noh :D Tykkään keskustella.

Lainaus
Erityisen kivaa niitä on lukea juuri sen takia, että ei-niin-tutuista fandomeista löytyy aina uutta ja erilaista sanottavaa ja kommenttia on sen vuoksi hauskaa kirjoittaa.
Nimenomaan. Itselläni ihan sama juttu, tykkään kokeilla kaikkea uutta ja joskus vain tulee sellainen fiilis, että nytpäs mä haluan lukea vaikkapa mäkihyppyä, vaikken ole koko fandomista ainoatakaan tekstiä aiemmin avannut. Mutta juuri tuo uusi ja erilainen osuu mullakin kohdalleen, tykkään siitä että hahmot yllättävät ja saattaa joutua lukemaan muutamaankin otteeseen tekstin ennen kuin siitä saa kunnolla kiinni. Uusia ulottuvuuksia syntyy aina uuden fandomin mukana, joten senkin takia tykkään kokeilla aina uutta. Eli hyvillä mielin kohti tuntematonta siis :D
« Viimeksi muokattu: 16.01.2012 17:27:08 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid

Shikoo

  • Sateenkaariponi
  • ***
  • Viestejä: 29
  • Ava by JFA / Lupin, HP-fanit
Olen hyyvin yllättynyt, että sain laskettua vain kaksi, jotka jakavat innostukseni tähän fandomiin:

Perillinen eli noin hienosti englanniksi Inheritance. Se on kyllä niin kenkku, kun ei löydy suomeksi ficcejä... Luen niitä vaan FFstä jatkuvalla syötöllä. Arya/Eragon on ehdoton klisee, mutta on se niin kawaii. (Jos joku tietää suomenkielisiä AxE-ficcejä, niin linkkiä PMllä jooko)

Niin, muita... No, muutaman ficin Nälkäpelistä olen lukenut, ja kiitos muistutuksesta kaikki, Artemis Fowlia pitäisi taas alkaa päntätä... (Artemis/Holly <3) Siinä ne taisivat minun fandomini ollakin. Ja tietysti Potter niiden lisäksi. Ja Houkutus joskus.   

EDIT/// Joo puhelimella ei tule hyvää jälkeä mutta koittakaa kestää. Uusia ihania fandomeita ovat Salapoliisi Conan ja Naruto. Ensimmäisestä luen pääasiassa Ai/Conania ja toisesta sekä Shikamaru/Temaria että Naruto/Hinataa. Molempia luen pääasiassa ff.netistä. Kun on oppinut englantia nelivuotiaasta, ei kieliongelma ole ylivoimainen:D

EDIT2/// Ja täällä taas, enkä ole yhtään lisää lukenutkaan :D Pitemmittä puheitta, edetään fandomeihin:

Percy Jackson:
Minulle satunnainen, mutta palaan aina. Luen pääasiassa Percy x Annabethia, koska olen perinteinen tämän suhteen <3

Fullmetal Alchemist:
Luen tätä RoyAin takia, rehellisesti sanottuna.

Katekyo Hitman Reborn:
Henkilökohtaisesti hyvin uusi fandom, sain itse mangan loppuun vasta pari päivää sitten. OTP vielä hakusessa, mutta kallistun aika pahasti 6996:n puolelle (eli Mukuro x Chromen). Pirunmoinen fandomi, viittaa hahmoihin numerosarjoilla!

Lisäksi ikään kuin "jonotuslistalla" ovat One Piece ja Bleach, kaksi fandomia joista en ole vielä jaksanut alkaa lukemaan. Olen siirtynyt nykyään englanninkielisiin ficceihin lähes kokonaan, mutta hei, kyllä mä kyläilen täällä aina välillä :)
« Viimeksi muokattu: 26.11.2012 08:30:10 kirjoittanut Shikoo »
Shikoo on japania ja tarkoittaa "ajatusta".

R.H.E

  • Rainmaker
  • ***
  • Viestejä: 216
Tämä on itse asiassa aika paha, niin montaa fandomia kuin seuraan :D

HP on tietysti mukana suosikeissa, joskaan en osaa sanoa, onko se enää ykkönen. Sen verran on tullut luettua kirjoja ja tuijotettua leffoja, että lemppareita löytyy monesta ääripäästä. Tällä hetkellä tulee luettua eniten Nälkäpeliä (koska Cinna), Gleeta (Kurt/Blaine) ja joitain satunnaisia ficcejä, mitä onnistun suosikkirjoistani löytämään. Varjojen kaupungeissa tykkään tietysti Alec/Magnuksesta, sillä olen muutenkin taipuvainen lukemaan slashia hetin ja femmen sijaan. Ylipäätään luen lähes kaikista fantasiakirjoista/-elokuvista/-sarjoista kirjoitettua fanfictionia jos slashia löytyy, femmeä en enää lue lähes ollenkaan ja hettiäkin vain, jos molemmat osapuolet kiinnostavat ihan superisti. Mangasarjoista kirjoitettu fanfiction on vienyt aika lailla sydämeni, Fullmetal Alchemist on ehdoton ykkönen oletetulla parituksella Roy/Ed. Siinä vaan on sitä jotain! Myös Furuba ja Gravitation ovat ihania, mutta jälkimmäisestä on vaikea löytää hyviä ficcejä.

RPF:stä on muodostunut laji, josta en enää pääse eroon, ja sitä tuleekin kulutettua kaikista eniten tätä nykyä. Voisin sanoa lukeneeni kaikki Finin Muse- (Belldom), Adam Lambert (Adam/Tommy!)- ja metallimusiikkiaiheiset ficit. Surullista toki on, että omaa suosikkiani täältä ei löydy, sillä en tiedä kenenkään muun sitä edes kirjoittavan ;) Nimittäin Cain's Offering -niminen bändi ja erityisesti parituksella ko. bändin laulaja/kitaristi. Tätä tulee nykyään kirjoitettua niin paljon, että jos vain viitsisin julkaista, tulisi FF100 tällä fandomilla hyvin nopeasti täyteen mun osalta ;) Taitaa tuo paritus olla nykyisin jopa OTP:ni ohi HP:n Sirius/Remuksen, ja se on paljon se.

En kuitenkaan ole kovin nirso luettavan suhteen, hyvin usein tulee luettua ficcejä, joiden fandomista en ole koskaan kuullutkaan. Kunhan teksti on hyvää ja paritus mieluiten slash ;)
Love is only beautiful when it bleeds.

Demeter

  • onneliini
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Mitä muita fandomeja luet?
« Vastaus #96 : 09.02.2012 00:00:39 »
Lainaus
Eli jos tykkää jostain parituksesta jossain fandomissa, sanotaan nyt vaikka Merri/Pippin, niin kiinnostaako sua sen jälkeen lukea ks. RPS:ää ks. näyttelijöistä paritettuna toisilleen? Eli tässä tapauksessa Dominig Monaghan/Billy Boyd.
En oikeastaan usko, että mulle kävisi näin. Ei ole koskaan käynyt, mutten usko että tulevaisuudessakaan tulee käymään, koska erotan niin selkeästi roolihahmot ja näyttelijät toisistaan, enkä roolihahmojen parituksen vuoksi uskoisi tulevaisuudessakaan lukevani itse näyttelijöistä.

Vailkka tää on vanhempi keskustelu, mun on tartuttava tähän. Mullakaan ei ole ongelmaa erottaa roolihahmoja ja näyttelijöitä toisistaan, mutta jos tykkää RPF:stä, voi saada aikaan kivoja ficcejä, missä sekoitetaan tätä elokuvamaailmaa ja näyttelijöitä niiden takana. Esim. kuvauksista, rekvisiitoista, siitä miltä näyttelijöistä on tuntunut tehdä leffaa ja heittäytyä hahmoihinsa voi saada ihan järkyttävän mielenkiintoista tekstiä. Eikä sen välttis tarvi olla nimenomaan RPS, mielenkiintoinen RPF ilman parituksiakin on hyvää viihdettä. Eli mikäli henkilöt roolihahmojen takana kiinnostavat (ja monethan seuraavat nimenomaan jonkun näyttelijän eri töitä, eikä jätä fanitusta vain yhden leffan varaan), voi samaan pakettiin saada esimerkin mukaan niin Merriä ja Pippiniä kuin Dominicia ja Billyakin. Se on vähän että win-win-tilanne! Mutta musta tälläset kulissien takana-tarinat onkin yhtiä mielenkiintosimmista, joten saatto olla hyvin puolueellinen rpf-ficcaajan mielipide!


and i told you to patient, fine, balanced, kind

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Luin tämän ketjun läpi, kun aihe tuntui kiinnostavalta. Itselläni ficcien lukeminen menee nimenomaan niin päin, että luen (tai kirjoitan) oikeastaan ainoastaan fandomista jota minun tekee mieli syventää. Jos aihe on sellainen (kirja/elokuva/tv-sarja jne) joka itsessään riittää kylliksi, en kaipaa siitä fanfictionia ollenkaan. Mutta esim. juuri HP-sarja herätti valtavan tarpeen täyttää niitä lukuisia tyhjiä kohtia rivien välissä, joihin vain viitattiin muttei koskaan kerrottu sen tarkemmin.

Harry Potter -fandomia luen sekä kirjoitan mieluiten, ja muut ovat lähinnä satunnaisia kokeiluja. RPF ei kiinnosta, koska minua häiritsee todellisten, elossa olevien ihmisten elämästä kirjoittaminen, ellei se ole totta, eikä välttämättä kiinnosta silloinkaan. Monet kirjat joista olisi kiva lukea lisää, kuten nyt vaikka esimerkkinä L.M.Montgomeryn Anna-kirjat, Mitchellin Tuulen viemää ja monet muut, ovat sellaisia että olisin luultavasti todella epäluuloinen lukemaan kenenkään muun kuin itseni kirjoittamaa tekstiä aiheesta, kun pelkäisin että se ei kunnioittaisi alkuperäistekstiä kylliksi. Useimmista sellaisista kirjoista en tahtoisi lukea mitään muuta kuin canon-parien elämää syvennettynä versiona ja silloinkin kirjan hahmoille ja tyylille uskollisesti tehtynä. 

Tosin, jo "jatko-osa" Scarlett ja uudehko Rhett saivat minut tuntemaan lukevani painettua fanfictionia, jopa silloin aikoinaan kun en tuntenut koko fanfictionin käsitettä kun tuon Scarlettin nuorena luin. Siitä tuli sellainen olo, että onhan tämä kirjaksi painettu ja olevinaan virallinen teos, mutta se ei ole "totta" koska se ei ole Mitchellin itsensä kirjoittama. ;) 

Henkilökohtaisesti en myöskään tykkää, että ns. viattomat hahmot kuten lastenohjelmien henkilöt, asetetaan seksuaalisesti viritettyihin asetelmiin ficeissä. Toisaalta esimerkiksi Esmeralda/Frollo voisi olla todella kiinnostava aihe lukea ja kirjoittaa, mutta alkuperäisteoksen hahmojen pohjalta, ei piirroselokuvan (tai muidenkaan elokuvien).

Luulen että jos ja kun kyllästyisin HP-ficceihin, suuntaisin huomioni seuraavaksi tv-sarjateemaisiin ficceihin. Niissä on paljon kivoja sivuhahmopareja, joista voisi saada enemmän irti. :)


Että saadaan tähänkin ketjuun keskustelua ja pohdintaa, kysynkin teiltä, tuntuuko teistä tärkeältä muiden fandomien ficeissä, että tarina seuraa canonia, vai onko tärkeintä nimenomaan vaikka se että saa lukea slashia, olipa kyseessä ketkä kaksi henkilöhahmoa hyvänsä? Kuinka suuri osuus fanittamisella (fandomin/hahmon/parituksen/slashin/jonkun muun, minkä) on siihen mitä luette?

Esimerkiksi, kun täällä on noita lätkäficcejä tai bändificcejä, on helppo kuvitella että sellaista lukee ja kirjoittaa nimenomaan joku jolle ne henkilöt ja aihepiiri itsessään ovat tärkeitä, mutta jos kyseessä on vaikkapa jonkun harvinaisemman kirjan fandom, avaako moni sitä ja jos avaavat, niin mistä syystä? Monihan sitä suree, että harvinaisempien fandomien ficcejä ei lueta niin paljon, ja miettivät miksi hyvin kirjoitettu ficci ei välttämättä herätä ihmisten lukuhalua.

Itse olen huomannut omasta lukemisestani, että jos aihe on sellainen, jota en tunne, ei se myöskään todennäköisesti herätä mitään kiinnostusta ja senkin ajan mieluummin käyttää lukeakseen jotain josta varmasti tietää pitävänsä. Minulle fanfiction liittyy niin vahvasti tuttujen henkilöiden ja heidän maailmansa syventämiseen, että en useinkaan jaksa kiinnostua sellaisesta, jota en tiedä ja tunne. Hyvin usein tuntuu myös sitä, että koko ficin kirjoittamisen pääideana on ollut saada aikaan slash-pari paikkaan jossa sitä ei oikeasti ole, ja se on koko jutun juju, joten itse vähemmän slashista kiinnostuneena en niitäkään useimmiten avaa.

Tästä aiheesta olisi kiinnostavaa saada keskustelua aikaan, etenkin nyt kun moni kirjoittaa tai toivoo löytävänsä lisää luettavaa mitä moninaisemmista fandomeista. Miten kysynnän ja tarjonnan saisi kohtaamaan toisensa? :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Sofiesque

  • Vieras
Toi canon-kysymys on mulle vähän kakspiippuinen juttu. Toisaaltahan kaikki fanon-paritukset on, no, fanonia, mutta paritusten suhteen säännöt ei ole mulle kiveen kirjoitettuja. Mua ei esim. haittaa ollenkaan lukea hoodeetä, joka ignoroi epilogin ja jossa Harry ei mene naimisiin Ginnyn kanssa sekä saa lapsia. Mä tavallaan nään, että se on vaan sitä fantasiaa. Tietenkin on tosi mielenkiintoista lukea välillä sellaisia ficcejä, jotka pysyy kokonaan sen canonin rajoissa, mutta lähtee kehittämään siitä tarinaa omaan suuntaansa (esim. hoodee-ficci jossa epilogin jälkeen Harrylle ja Ginnylle tulee avioliitto-ongelmia tms).

Sen sijaan mua häiritsee sitäkin enemmän, jos canonia on muuteltu muilla tavoin, jotta ficci menis sujuvammin. Esimerkiksi jos maagisesti vuosiluokkia muutellaan niin, että vaikka kaksi henkilöä ovat samaan aikaan koulussa, vaikkeivät muuten olisikaan. Tai jos jossain historiallisessa ficissä jokin keksintö ei pitäis vielä olla olemassa, mutta se nyt vaan on. Tai jos ficci sijoittuu täysin erilaiseen vaihtoehtouniversumiin ja siinä nuoret kuuntelee Lady Gagaa ja MCR:ää. Mulla tulee väkisinkin tosta sellainen fiilis, että kirjoittaja on vaan yrittänyt päästä helpommalla, ettei tarvitsisi käyttää omaa mielikuvitusta tai keksiä itse erilaista ratkaisua. Ei sillä, etten olis itsekin tohon syyllistynyt, mutta nykyään pyrin olemaan vähän natsimpi sen suhteen, tapahtuiko joku juttu vuonna 1987 vai 1988.

Tiedän, että toi on ristiriitaista, mutta jotkut mielenkiintoiset paritukset muuttuu vaan ihan sulaksi mahdottomuudeksi, jos mennään hampaat irvessä canonin mukaan. Sen sijaan ficin olosuhteita ja taustaa voi musta monissa tapauksissa muunnella paljonkin canonin puitteissa ilman, että tulee niitä "leikitään että tää on näin" -tilanteita.

// Niin, ja asia erikseen on tietysti tarkoitukselliset AU-ficit, joissa koko ficin pointti on, että nyt vaikka Harry onkin lajiteltu Luihuiseen.

tutti frutti

  • Rouva Kalkaros
  • ***
  • Viestejä: 608
  • Ficci riippuvainen
Potterien lisäksi on tullut luettua joitain Twilight fikkejä. Houseen olen myös tykästynyt suuresti. Frendit fani olen aina ollut ja kyseisestä sarjasta haluaisn lukea mielelläni. NCIS on uusin innostukseni. Olen kyseistä sarjaa seurannut viidennestä tuotantokaudesta asti ja vähän aikaa sitten hankin tuotantokaudet 1-6 ja sitten aloin fikkejä lueskella. Ikävä kyllä, kyseisiä fikkejä olen vain muutaman löytänyt suomeksi, englanniksi niitä löytyy runsaamin. Jos joku tietää mistä löytää frendit tai NCIS fikkejä niin linkeistä olisin kiitollinen.


Hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaiset.

Snarmione<3
Alan Rickman<3
Emma Watson<3
Helena Bonham Carter<3
Johnny Depp<3
Tom Felton<3