Kirjoittaja Aihe: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna  (Luettu 8963 kertaa)

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Title: Kyllä Lajitteluhattu tietää
Rating: S
Paring: Neville Longbottom/Luna Lovekiva
Summary: Miksi Neville lajiteltiin Rohkelikkoon?

A/N: Tämä on synttärificci Waulishille. Huomasin, että hän ilahduttaa usein synttärisankareita Syntymäpäiväficcitopikissa ja ajattelin (toivottavasti) ilahduttaa takaisin. En kirjoita käytännössä koskaan hettiä, joten oon aika ulkona omalta comfort zoneltani, enkä ole koskaan kirjoittanut mitään tällä parituksella. Se kuitenkin kuului päivänsankarin suosikkeihin ja sain siitä tällaisen idean, joten. Hyvää syntymäpäivää Walle <3




KYLLÄ LAJITTELUHATTU TIETÄÄ




Kun Lajitteluhattu ilmoitti ensiluokkalaisten lajitteluseremoniassa Neville Longbottomin kuuluvan Rohkelikkoon, oli Neville itse tipahtaa hämmästyksestä pyllylleen. Neville oli nimittäin aina ollut arka, ujo ja kömpelö poika, kuten hänen hirmuinen isoäitinsä jaksoi aina muistuttaa. Oli ollut suurehko yllätys, että hänet ylipäätään lopulta kutsuttiin Tylypahkaan, saati sitten, että hänet lajiteltiin Rohkelikkoon, samaan tupaan Harry Potterin kanssa!

Vuodet vierivät, eikä Neville ajan kuluessakaan saanut vastausta siihen, mikä hänestä teki Rohkelikon. Hän oli edelleen ujo, ei ehkä niin arka, mutta ehdottomasti yhä kömpelö. Hän ei saanut huippuarvosanoja (paitsi yrttitiedosta), hän ei osannut huispata eikä joutunut erikoisiin seikkailuihin, eikä hän edes uskaltanut sanoa vastaan professori Kalkarokselle (tosin ei uskaltanut kyllä kukaan muukaan). Neville myös tiesi, että hänen ikätoverinsa olivat aivan yhtä hämmästyneitä siitä, miten hän oli Rohkelikkoon päätynyt. Eivät he ehkä miettineet sitä jatkuvasti, mutta välillä oikein kunnolla toheloidessaan Neville huomasi, miten Seamus ja Dean vaihtoivat katseita, Lavender ja Parvati muljauttivat silmiään ja Ron repesi nauruun. Eikä hänen tupatovereidensa reaktiot olleet mitään verrattuna siihen, mitä hän sai kuulla muiden tupien oppilailta, erityisesti Luihuisilta.

Ainoan todellisen ymmärryksen Neville sai ensimmäisinä kouluvuosinaan Hermione Grangerilta ja Harry Potterilta. Kyllä, Harry nauroi joskus Ronin mukana hänen kömpelyydelleen, mutta todellisuudessa Harry oli hänelle aina mukava ja kannustava. Neville mietti usein johtuiko se siitä, että Harry kasvoi (kuuleman mukaan) inhottavilla sukulaisillaan ja oli ennen Tylypahkaan saapumista joutunut itse kiusatuksi. Hermione taas oli heidän vuosikurssinsa, ellei koko Tylypahkan historian, nerokkain oppilas ja hänen apunsa oli Nevillelle täysin korvaamatonta. Hänellä olisi jäänyt moni koe läpäisemättä ilman Hermionen opiskeluniksejä ja hänen läksykuulustelujaan, joista Neville oli tavattoman kiitollinen.

Nevillellä oli kavereita ja hyvänpäiväntuttuja, mutta ei varsinaisesti parasta ystävää, mikä häntä aika-ajoin harmitti. Lähes kaikilla muilla oli se läheisin ystävä, mutta hän oli jäänyt ylimääräiseksi. Eikä hänestä kyllä tuntunutkaan, että kukaan olisi täysin ymmärtänyt häntä. Hän kuitenkin jaksoi uskoa (ja toivoa), että hänkin löytäisi itselleen parhaan ystävän.


* * *


Viidennellä vuosiluokalla Neville sai ensimmäisen konkreettisen todisteen siitä, että hän kenties sittenkin kuului Rohkelikkoon. Harry, Hermione ja Ron perustivat Albuksen kaartin, johon liittyminen oli Nevillen elämän paras päätös. Hän sai tutustua paremmin muihin ja ennen kaikkea hän kehittyi aivan huimasti loitsutaidoissaan. Jos hänen pitäisi arvioida mikä Albuksen kaartin tapaamisissa oli parasta, hän sanoisi että toiseksi parasta oli ehdottomasti se, kun Harry Potter katsoi häntä aidosti ylpeänä sillä hetkellä, kun hän teki täydellisen aseistariisuntaloitsun. Kaikista parasta oli kuitenkin se, että Albuksen kaartissa hän tutustui kunnolla Luna Lovekivaan, josta tuli hänen ensimmäinen läheinen ystävänsä.

Luna oli hyvin erikoinen tyttö ja Nevillen oli myönnettävä, että aluksi hän hieman jännitti toisen seuraa. Luna puhui jatkuvasti narskuista ja kantoi retiisejä korvissaan, mikä oli Nevillen mielestä hassua (joskin myös melko outoa). Luna oli kuitenkin hyvin avoin ja ystävällinen, eikä hän koskaan nauranut Nevillelle. Luna ei nauranut edes silloin, kun Pansy Parkinson taikoi Nevillen kengännauhat solmuun, saaden hänet kompastumaan täpötäydessä eteishallissa professori Kalkaroksen jalkojen juureen ja siitä Neville oli hyvin kiitollinen.

Toisen konkreettisen esimerkin Rohkelikkoudestaan Neville sai, kun loppusodan aikana hän oli tukehtumassa Voldemortin kiroamaan Lajitteluhattuun ja Godric Rohkelikon miekka iski häneltä melkein tajun kankaalle. Siinä hetkessä hän ei kuitenkaan ehtinyt moisesta iloita, sillä hänen päässään pyöri ainoastaan Harryn antama käsky siitä, miten Voldemortin käärme, Nagini, piti saada hengiltä. Niinpä Neville tarttui rubiineilla koristeltuun miekkaan, katkaisi käärmeen kahtia ja pohti samalla, selviäisikö hän hengissä ja ennen kaikkea, selviäisikö Luna hengissä.


* * *


Sodan jälkeen Neville päätti, että oli aika saada se kolmas sulka hattuun, joka viimein todistaisi hänen olevan aito Rohkelikko. Hän ei ollut eläissään pyytänyt tyttöä treffeille, mikä saattoi ehkä kuulostaa oudolta. Olihan hän toki pyytänyt Ginny Weasleyta kanssaan Kolmivelhoturnajaisten aikana järjestettyihin joulutanssiaisiin, mutta siinä ei ollut kyse muusta kuin siitä, että ilman paria olisi ollut noloa mennä (eikä Ginny olisi saanut muuten osallistua lainkaan). Nyt hän ei kuitenkaan ollut enää se kömpelö ja arka poika, vaan jonkin sortin sotasankari, joka oli päättänyt kertoa Luna Lovekivalle, että tunsi tätä kohtaan muutakin kuin ystävyyttä. Tämä oli hänen ultimaattinen rohkeustestinsä, joka viimein todistaisi hänen tupansa oikeaksi. Logiikka ei ehkä ollut kaikista nerokkain, mutta Nevillelle itselleen tämä oli kenties hänen elämänsä tärkein hetki.

Niinpä eräänä perjantai-iltana Neville seisoi Lovekivojen erikoisen kotitalon ovella narsissikimppu käsissään pohtien, voisiko hän vielä huomaamatta kaikkoontua maailman ääriin. Hän ei ollut aivan pohtinut suunnitelmaansa loppuun asti, sillä ainahan olisi mahdollisuus, ettei Luna olisi kotona. Tai mitä jos herra Lovekiva avaisi oven? Neville oli melko varma, että viimeisetkin rohkeuden rippeet katoaisivat sinä samaisena hetkenä.

“Älä liiku”, kuului yhtäkkiä hento ääni Nevillen korvan juuresta, “minusta tuntuu, että sinua kiertää lauma narskuja.”

Neville huomasi vapauttavansa hengityksensä, jota ei ollut edes tajunnut pidättelevänsä. Hän kääntyi katsomaan iloisesti hymyilevää Lunaa, jonka vaaleat hiukset olivat rennosti palmikoilla, jonka roikkuivat tutut retiisit ja jonka kasvot olivat hiestä ja mullasta likaiset. Neville ei ollut koskaan nähnyt mitään kauniimpaa.

“Narsissit ehkä houkuttelivat niitä”, Luna jatkoi hymyillen. “Ovatko ne sinulla houkuttimena?”

Neville huomasi heräävänsä transsistaan ja pudisti päätään punastuen.

“Minäkyllätoinnesinulle”, hän sopersi ja ojensi kimpun Lunalle. Samaan hengenvetoon hän jatkoi (vaikka tunsi pyörtyvänsä pian hapenpuutteeseen), “minäajattelinettähaluaisitkosinälähteäminunkanssaniulos?”

Luna näytti hetken pohdiskelevan asiaa, sillä hänen otsansa rypistyi ja kulmansa menivät mutkalle. Nevillen teki mieli potkaista itseään. Tämä oli alunperinkin ollut typerä ajatus ja nyt Luna oli tuskin saanut edes selvää hänen änkytyksestään. Neville ehti jo harkita juoksevansa karkuun, kun Luna yhtäkkiä puhui.

“Hassu kysymys, miksen minä haluaisi lähteä poikaystäväni kanssa ulos?”

“Minä ajattelin vain kysyä, ei sinun tarvit - mitä?” Neville katsoi Lunaa silmät pyöreinä.

“Niin, minä ajattelin että koska sinä pidät minusta ja minä tietysti pidän sinusta, että sinä olet minun poikaystäväni. Ja koska olet minun poikaystäväni, niin tottakai minä haluan lähteä sinun kanssasi ulos. Mutta minun täytyy kyllä ensin viedä nämä pyydystämäni limpit sisälle ja vaihtaa mekko. Haluatko tulla sisälle odottamaan? Isäni haluaa ehdottomasti tavata minun poikaystäväni, olen puhunut sinusta hänelle koko kesän! Hän innostui erityisesti kun kerroin, että sinä surmasit Voldemortin käärmeen, vaikka toisaalta harmi kyllä, sen myrkystä olisi isän mukaan saanut valmistettua aivan erikoisen mahtavia amuletteja!”

Niinpä Neville joutui vielä odottamaan kolmatta merkkiä siitä, että hän todella oli Rohkelikko, mutta se oli lopulta sen arvoista. Nimittäin viisi vuotta myöhemmin hän sai kerralla merkit kolme, neljä ja viisi. Ensin hän kosi tyttöystäväänsä Luna Lovekivaa, joka vastasi kyllä (tai oikeastaan hän vastasi “miksen minä haluaisi naimisiin poikaystäväni kanssa?”). Sen jälkeen hänet valittiin sekä yrttitiedon professoriksi että Rohkelikon tuvanjohtajaksi Tylypahkaan ja vielä samana iltana hän pystyi olemaan Pyhän Mungon synnytyssalissa pyörtymättä, kun hänen tuleva vaimonsa synnytti heidän esikoistyttärensä. "Ja jos nämä asiat eivät todista minun olevan Rohkelikko", Neville huomasi ajattelevansa, "niin sitten ei mikään."



« Viimeksi muokattu: 22.08.2021 19:47:33 kirjoittanut Angelina »


ava & bannu © Inkku

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #1 : 30.08.2018 15:49:45 »
Tämä oli ihana! Pidän kovasti Nevilleä käsittelevistä teksteistä, etenkin kun tutustutaan hahmoon edes hieman syvemmin. Lunastakin tykkäilen, joten tämä oli oikein oivallinen.

Minusta nimenomaan Luna oli tässä todella IC. En onnistunut tässä puhelimella lainaamaan, mutta vastaus Neville rohkeaan kysymykseen oli ihana.

Kiitos tästä hyvä mielen palasta! <3
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 802
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #2 : 07.09.2018 18:35:01 »
Tartuitpa mielenkiintoiseen aiheeseen ja sait kivasti avattua Nevillen elämää ja ajatuksia. En ole itse koskaan jäänyt enempää pohtimaan tuota Neville rohkelikkoon lajittelua. Ehkä vain ohimennen ajatellut, että nuori mies sodassa näyttämään todellisen minänsä. Se pieni väläys on se, mitä meille on kirjoissa ja elokuvissa tarjoiltu. Oli kiva pureutua nyt enemmän tuon ujon ja aranoloisen rohkelikon ajatuksiin. Ja tykkään siitä, että Luna huomioi hänet. Mukavasti olit saanut Lunan tähän mukaan, onhan hän suuri osa Nevillen elämää tässä.

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #3 : 10.09.2018 21:14:31 »
Isfet: Mä luen tosi harvoin mitään muuta kuin suosikkiparituksiani ja kirjoitan vielä harvemmin, joten tää oli aika piristävää itsellekin! Neville on kuitenkin oikeesti aika hieno hahmo ja pidän siitä, miten se kehittyi koko kirjasarjan ajan, eikä jäänyt vain täytehahmoksi. Luna ei itseeni oo niin kolahtanut, mutta parituksena tää on ihan kiva ja voin nähdä sen toimivan : ) Hauska kuulla että Luna oli mielestäsi IC! Halusin pitää sen omana hivenen höpsönä itsenään, mutta kuitenkin päättäväisenä : ) Ole hyvä ja kiitos kommentista <3

Fairy tale: Jostain syystä tää idea tuli mulle heti mieleen, kun luin Wallen toiveista Neville/Lunan. En yleensä kirjoita hettiä ja tää on aivan outo paritus mulle, mutta tosiaan kuten tuossa Isfetillekin sanoin, niin näen tässä ihan potentiaalia. Neville on musta hieno hahmo, joten siinä mielessä oli tosi kiva lähteä miettimään hänen elämäänsä hiukan tarkemmin! Kiitos kovasti kommentista : )


ava & bannu © Inkku

Vilna

  • puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 1 158
  • © Auro
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #4 : 11.09.2018 11:56:21 »
Aww! Olipa tämä suloinen. Eli hei, terveisiä Kommenttikampanjasta!! :--)

Neville on kovin ihana ja mielenkiintoinen hahmo ja luen hänestä oikein mielelläni tekstejä. Lunakin kuuluu suosikkeihin ja tämä paritus oli aikoinaan yksi lemppareitani. Tämä teksti sai kyllä taas muistamaan miksi. Olen ihan yhtä sokerihöttöä, iih. En yleensä lue kovinkaan fluffisia tekstejä, tykkään enemmän vähän sellaista synkästä draamaromanssista, mutta tämä oli kyllä ihana!

Tässä oli kivasti luotu vähän pohjaa ensimmäisestä vuodesta sodan loppuun ja saatiin tietää vähän Nevillen ajatuksia tältä ajalta. Etenkin ensimmäisen vuoden Nevilleä kävi vähän sääliksi, varsinkin tuo huomio ettei hänellä ollut parasta ystävää, kun kaikilla muilla sellainen olo. Kiva kuitenkin että varsinkin Harry ja Hermione auttoivat Nevilleä ja olivat kannustavia niin kuin muistaakseni kirjassakin (?). Nevillen viidennen vuoden ajatukset olivat kovin sympaattisia ja tässä tuli nyt se Lunakin esille.  Itsekin tuli sellainen olo, että olen ylpeä Nevillestä. :--D

Mielestäni Luna oli tosi IC niin kuin Isfet jo sanoikin.
Lainaus
“Hassu kysymys, miksen minä haluaisi lähteä poikaystäväni kanssa ulos?”
!!!!! ♥ söpöä.

Tämä oli oikein ihana ja suloinen, kiitos tästä! Olen tyytyväinen, että nappasin tämän KK:sta. :--)

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #5 : 11.02.2019 21:44:12 »
Vilna, pahoittelut nolon myöhäisestä vastauksesta! Tää on kyllä aika siirappinen teksti, mutta suurin osa mun tekeleistä tuntuu aina valuvan siihen suuntaan :'D Oon niin fluffy, en voi sille mitään. Neville on kyllä hieno hahmo minustakin, mutta en ole kyllä lukenut hänestä juuri ollenkaan, mikä oli yksi syy siihen, että tätä oli hauska kirjoittaa. Ihanaa että Luna oli IC, en ole koskaan kirjoittanut hänestäkään ja se on mun mielestä aika hankala hahmo, jos yrittää pysyä lähellä alkuperäistä, joten ihanaa jos siinä oon onnistunut! Kiitos hirväesti kommentista :)

Typoja muuten korjailtu samalla tekstistä :'D


ava & bannu © Inkku

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 177
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #6 : 29.03.2019 15:49:39 »
Tässä kuussa 12 hahamoa -haasteessa on Nevillen vuoro, joten muistin kun muistinkin oikein, että olit kirjoittanut hänestä :D

Olipa tämä ihana hyvänmielen teksti :) Hymyilin lähes koko ajan lukiessani tätä. Walle on saanut kyllä ihanan lahjan ♥

Neville on kyllä hassu poika (mies!) kun epäilee kuulumistaan rohkelikkoon, sillä tietenkin se on Nevillen paikka. Olit kyllä osannut kuvata tosi kivasti tuota epävarmuutta ja pohdintaa. Pidin myös siitä, että olit tiivistänyt tässä Nevillen historian hyvin aina koulun alkamisesta esikoistyttären syntymään :) Luna on Nevillelle kiva vaimo, heissä on jotain samaa. Ihanaa oli myös Lunan itsestäänselvä suhtautuminen Nevilleen :)

Kiitos tästä, oli ihana ♥

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #7 : 07.04.2019 17:07:58 »
Aww, kun Nevillestä on hienoa päästä Rohkelikkoon siksi, että itse Harry Potterkin meni sinne! :') Ihana muutenkin tuo alun pieni Neville, tuli aika surku hänen puolestaan, mutta kieltämättä hän vaikutti oikein omalta itseltään!

Tuo toisen isomman kappaleen Neville oli vähän myötätuntoa herättävä myös, kun Nevillestä on kuitenkin kasvanut niin valtavan rohkea nuorukainen, ja sitten hän itse kuvittelee, että sai vasta toisen konkreettisen esimerkin silloin, kun sai Rohkelikon miekan! Voi Nevilleä!

Minusta Nevillen ja Lunan olisi pitänyt päätyä yhteen, ja olin kovin harmistunut, kun kirjoissa niin ei ikinä käynyt. Aivan ihana siis tuo kohta, kun Neville päättää rohkaistua ja oikein kukkien kera pyytää Lunaa ulos! Ja ahahaha aivan mahtavan erilainen ja totta kai siten myös lunamainen tuo vastaus! Myös tämän ficin lopetus oli hirmu ihana - sentään Nevillekin tajusi, vaikka harmittavan myöhään, että hän Rohkelikko henkeen ja vereen ;D Oi vitsi, tämä oli kyllä kertakaikkisen ihana teksti!
Never regret something that once made you smile.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 740
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #8 : 08.04.2019 18:00:06 »
Apua, olen vihdoin täällä, monta kuukautta myöhässä! Ihana Vendela ystävällisesti muistutti minua tämän tarinan olemassaolosta, ja ajattelin, että nyt minä vihdoin otan asiakseni kommentoida. Kiitos siis hänelle, ja suuret kiitokset tietysti myös sinulle ihanalle ihmiselle, kun kirjoitit minulle tämän synttärilahjatarinan! :-*

Tämä teksti lämmittää sydäntäni niin ihanasti jokaisella lukukerralla. :-* Neville on yksi lempihahmoistani kaikessa kömpelyydessään ja arkuudessaan ja erityisesti piilevässä rohkeudessaan, jota hän ei aina aivan itsekään tiedosta. Onkin ihanaa päästä seuraamaan sitä, miten Neville vähitellen löytää itsestään uusia puolia ja pääsee sinuiksi itsensä kanssa. Nevillen ihmettely siitä, miten kummassa hänet on oikein lajiteltu Rohkelikkoon, on uskottavaa ja samaistuttavaakin. Kun ei säntäile suurissa seikkailuissa niin kuin kultainen kolmikko eikä uskalla pitää puoliaan Kalkarosta vastaan, on ymmärrettävästikin sellainen fiilis, ettei ihan kuulu joukkoon. Kuitenkin selvää on, että Neville on rohkelikko, omalla ainutlaatuisella tavallaan! Hänen rohkelikkoutensa ilmenee tosipaikan tullen ja silloin, kun on taisteltava ystävien ja yhteisen hyvän puolesta, ja se jos mikä on rohkeaa. Kyllä lajitteluhattu todellakin tietää! :) On ihanaa, että Neville alkaa ymmärtää sen lopulta itsekin, vaikka se aikaa ja hurjan rohkeita urotekoja vaatiikin.

Luna, äää, Lunakin vaikuttaa niin omalta itseltään! Jatkuvat narskupuheet ja retiisikorvakorut ja kasvot hiessä ja mullassa, voi kyllä! Jotenkin Neville ja Luna sopivat minusta yhteen mitä mainioimmin. He molemmat ovat omanlaisiaan persoonia, valtavirrasta poikkeavia, ja ehkä he siksi osaavat nähdä toisissaan jotain erityistä ja arvostaa sitä. Näyttelen sisäisesti tsemppipeukkuja Nevillelle, joka hipsii Lunan kotioven taakse narsissikimpun kanssa, ja hihkun ilahtuneena Lunan erittäin lunamaiselle vastaukselle! Miksen minä haluaisi lähteä poikaystäväni kanssa ulos on repliikki, jonka lukiessani olen vain että apua, juuri näin tämän kuuluukin mennä. :D Voi Luna, hän on niin ihastuttavan välitön ja suorasukainen ja mutkaton, mitä sosiaalisiin suhteisiin tulee. Tuo myöhempi kosintavastaus vielä oikein kruunaa kaiken, hih!

Ihanaa, miten kovia kokeneelle Nevillelle tapahtuu aikuisiällä kuitenkin paljon hyvää. Tämä on todellinen hyvän mielen tarina, joka valaa uskoa tulevaan, ja se on ihanaa!

Lainaan lopuksi vielä lempikohtani:
Hän kääntyi katsomaan iloisesti hymyilevää Lunaa, jonka vaaleat hiukset olivat rennosti palmikoilla, jonka roikkuivat tutut retiisit ja jonka kasvot olivat hiestä ja mullasta likaiset. Neville ei ollut koskaan nähnyt mitään kauniimpaa.
Kertoo paljon, ettei Neville ole koskaan nähnyt mitään kauniimpaa, vaikka hikiset ja multaiset kasvot eivät ihan tyypilliseen kauneusihanteeseen istukaan. Aww. ♥

Lämpimät kiitokset tästä hykerryttävän ihanasta synttärilahjasta, tämä on oikea aarre! :-* -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #9 : 14.04.2019 12:28:59 »
Muistan vilkasseeni tätä aikasemmin mutta en sitte ehtinyt kunnolla lukemaan, joten olipa kiva löytää tää kommiksesta perusteellista lukemista varten! Neville/Luna on suloinen paritus ja tässä teksitssä esiintyvien syiden takia sopivat hyvin toisilleen, vaikkeivat canonissa päätyneetkään endgameksi.

Voi tuo alun pohdinta, jossa Neville miettii luokkatovereitaan ja harmittelee, ettei hänellä ole parasta ystävää on niin haikeaa luettavaa, mutta ihanaa, että hän kuitenkin jaksoi pitää yllä toivoa :) Mukavaa myös, että hän alkaa pikkuhiljaa ajatella kuuluvansa Rohkelikkoon.

Kääk toi missä Neville tulee pyytämään Lunaa ulos on niin söpö! Ja että Luna jo ajattelee Nevilleä poikaystävänään ja Neville on ihan äimän käkenä :D Ja apua tuossa lopussa tuo miksen minä haluaisi naimisiin poikaystäväni kanssa? ihana, niin Lunamaista :D

Kyllä Neville on true Rohku (Lajitteluhattu tosiaan tietää!) ja ihanaa että hän tajusi sen lopulta itsekin :)

Tää oli kiva, kiitos :)
-Crys

Never underestimate the power of fanfiction

Groverin tyttö11

  • Rohkelikko
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #10 : 22.04.2019 16:39:36 »
Siis tää oli aivan ihana! Näin sen alkupräisenkin tarinan olisi pitänyt mennä, ainakin mun mielestä. Loistavaa kerrontaa ja uskomattoman ihanaa luettavaa!<3
Welcome to my playground

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 703
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #11 : 22.04.2019 21:29:49 »
Tervehdys kommenttikampanjasta! Ensinnäkin ihanaa, että olet tarttunut tähän paritukseen. :) Neville/Luna on minusta jotenkin tosi söpö pari, joka olisi hyvin toiminut canonissakin.

Oli jo alkuun hellyttävää lukea, miten jännää Nevillestä oli päästä Tylypahkaan ja vieläpä ihan samaan tupaan Harry Potterin kanssa!  ;D

Lainaus
Lähes kaikilla muilla oli se läheisin ystävä, mutta hän oli jäänyt ylimääräiseksi. Eikä hänestä kyllä tuntunutkaan, että kukaan olisi täysin ymmärtänyt häntä. Hän kuitenkin jaksoi uskoa (ja toivoa), että hänkin löytäisi itselleen parhaan ystävän.
Tämä oli jotenkin tosi samaistuttava ja koskettava kohta. Hyvin inhimillinen ja ymmärrettävä toive saada ystävä. Ja sattumoisin Luna toivoi tahollaan ihan samaa... Ei ihme, että tämä pari toimii niin hyvin. Neville poloinen omaa vähän heikon itsetunnon, siitä kertoo jo tuokin itsensä vähättely muiden osaamiseen verraten...

Lainaus
Nyt hän ei kuitenkaan ollut enää se kömpelö ja arka poika, vaan jonkin sortin sotasankari, joka oli päättänyt kertoa Luna Lovekivalle, että tunsi tätä kohtaan muutakin kuin ystävyyttä.
Awws, Neville. Miten ihanasti Neville tsemppaa itseään tällä rohkaisevalla kokemuksellaan, että uskaltaa ottaa näin ison askeleen. Neville on tässä ficissä kautta linjan niin symppis että sydän sulaa, ja Luna on niin ihanan ja vilpittömän konstailematon ja tekee kaiken helpommaksi toiselle omalla suhtautumisellaan.

Valtavan suloinen ficci kaiken kaikkiaan! Kiitos, että kirjoitit tällaisen! <3

Ps.
Kertoo paljon, ettei Neville ole koskaan nähnyt mitään kauniimpaa, vaikka hikiset ja multaiset kasvot eivät ihan tyypilliseen kauneusihanteeseen istukaan. Aww. ♥
Minusta tuntuu, että Neville itsekin tykkää mullassa möyrimisestä, kaikki se kasvitiede lempijuttunaan. Ei ihme, että multainen tyttö ihastuttaa, sehän vaan kertoo, että on jotain yhteistä siinäkin suhteessa! ;D

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Dokumentti

  • ***
  • Viestejä: 1 324
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #12 : 20.06.2019 22:52:23 »
Hiivin pölyisestä nurkasta hyvin nolona kommentoimaan tätä järisyttävän myöhässä kommenttivaihdon kutos kierrokselta. ::)

Voi Neville!<3
Tää oli kyllä tosi hieno teksti, joka kiteytti hyvin sen, että miksi Neville tosiaan on rohkelikko. Ja sen, ettei hän varmasti aina itsellään uskonut olevansa oikeassa tuvassa.
Kaikki mainintoinakin esiintyvät ihmiset on täysin tunnistettavissa, Ron nauramassa, Dean ja Seamus vaihtamassa katseita yms. Harrykin kuvattu hyvin, välillä hän nauraa Ronin kanssa, mutta on kuitenkin reilumpi, todennäköisesti juuri sen menneisyytensä takia.

Mä oon itsekin joskus aiemmin miettinyt tota ettei Nevillellä ole "ketään", siis samalla tavalla kuin triolla tai Seamus&Dean. Hän on heidän makuusalissa se yksinäinen tavallaan. Kyllähän hänellä kavereita on ja Albuksen kaartin myötä tosiaan enemmänkin. Mutta mua kirjoja lukiessa aina kävi vähän sääliksi tämä.

Luna/Neville paritusta oon jotenkin aina karttanut. Joo, ymmärrän sen pointin ja sen, miksi ne sopisi yhteen, mut en oo silti lämmennyt. :D Eikä nyt tämänkään myötä tää paritus noussut mun suosikkeihin, mutta olit saanut tämän toimimaan kyllä hyvin! Molemmat pysyivät hahmossaan ja silti he sopivat hyvin yhteen. Oli suloista lukea kuinka Neville vain jännitti ja Luna vain totesi, että Nevillehän on jo hänen poikaystävänsä. :D

Tykkäsin tässä erityisesti kerronta tavasta ja kantavasta rohkelikkous teemasta! Neville todella kuuluu rohkelikkoon!<3

Anteeksi myöhästymiseni ja kiitos mukavasta lukukokemuksesta, tätä en todennäköisesti olisi ilman vaihdokkaita tullut lukeneeksi! :)
Ava&banner @Waulish
Spend life with the people who make you happy,
not the people who you have to impress.

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 905
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #13 : 26.06.2019 16:10:29 »
Vaihdokkaista päivää. o/

Lainaus
Nevillellä oli kavereita ja hyvänpäiväntuttuja, mutta ei varsinaisesti parasta ystävää, mikä häntä aika-ajoin harmitti. Lähes kaikilla muilla oli se läheisin ystävä, mutta hän oli jäänyt ylimääräiseksi.

Ah, tässä kohtaa meinasi tulla tippa linssiin.
Muutenkin nautin jo ennen tätä (ja ehkä koko ficissä muutenkin eniten) siitä, että päästiin katsomaan asioita Nevillen näkökulmasta, pieni kurkistus siihen, mitä Neville ehkä ajatteli Harrysta ja Hermionesta (ja Ronista ja muista rohkelikoista).
Ja muutkin tuvat mainittu, mutta sieltä ei ketään yksittäistä henkilöä, vaan ihan vaan kaikki yleisesti "epäystävällisinä" massoina.

Neville/Harry-shipperi nosti tätä lukiessa taas allekirjoittaneessa päätään, vaikka Neville/Luna on sekin hirmuisen suloinen paritus. Jotenkin on vaan aina yhtä söpöä, miten Neville tuntuu ihailevan Harrya, mutta ei silti nosta sitä mitenkään näkyvästi jalustalle, vaan on kaveri.

Jotenkin liikkistä, että Neville hakee sitä omaa rohkelikkouttaan tässä tekojen ja merkkien kautta, mutta ei laske nyt vaikka Viisasten kiven aikaista, Kultatrioa vastaan harjoittamaansa luonteenlujuutta, vaikka sai siitä tunnustusta ja kaikkea.
Ja se, miten Naginintappo oli lopulta vaan pakosta kiinni, Neville ei ajattele, että kyseessä on mikään "vau, sankarillinen teko", vaan nöyrästi tekee mitä on käsketty.

Luna oli ihan oma itsensä, niin lunamainen narsissihoukuttimineen kaikkineen, ja ihanan mutkaton siinä missä Nevillen aivot taas tuntuivat koko ajan raksuttavan lähestulkoon ylikierroksilla. Siksi nämä kaksi varmaan sopivatkin niin hyvin yhteen.
Ja kyllähän se lopulta vahvistui, että Neville oikeasti todellakin on Rohkelikko.
Vaikka jotenkin tuntuukin, että hän varmaan etsii niitä merkkejä lopun ikäänsä, koska eihän siitä mitenkään voi olla lopullisesti varma.
(Neville hädissään Lunalle:"Mitä jos olenkin jossain kohtaa muuttunut?")

~Violet kiittää

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #14 : 28.06.2019 23:19:30 »
Pahoittelen näin yleisesti, että vastailen kommentteihin vasta nyt! Kaikki on kuitenkin luettu ja ne ovat piristäneet ihan hirveästi ♥

Vendela: Mä uskon, että Neville-raukka on useinkin kyseenalaistanut itsekin oman kuulumisensa Rohkelikkoon ja siitä se koko ajatus tähän tekstiin lähti. Se on kuitenkin ehdottomasti hänelle oikea paikka! Neville on muutenkin ihan huikea hahmo, jota en oo aina osannut riittävästi arvostaa :) Ihanaa että tykkäsit, kiitos taas kun kommentoit <3

nominal: Awww kiitos! Todella ukava kuulla, että oon saanut Nevilleen edes jotain "aitoa", tai sellaista että hänet pystyy ajattelemaan omana itsenään :3 Mun mielestä Neville ja Luna olisivat myös olleet oikein sopiva pari ja kieltämättä harmitti muakin, etteivät he yhteen päätyneet... Onneksi voi ficcailla ;D Kiitos!

Walle: Oii, ihana kuulla että pidit tästä :') Mulla on tapana kirjoittaa aika höttökamaa suurimmaksi osaksi, eikä ne aina pure kaikkiin, mutta kiva että tykkäsit <3 Luna oli mun mielestä yllättävän haastava kirjottaa ja epäröin kauheesti, että onko se nyt ollenkaan IC vai mennäänkö ihan metsään, joten todella helpottava kuulla, että hänkin vaikuttaa omalta itseltään! Huh, en oo mennyt ihan vikaan tämän kanssa ;D Ole hyvä, olet lahjan ansainnut!

Crysted: Musta tää on yllättävän hyvä paritus myös, vaikka en oikeestaan kirjoita (saati lue!) koskaan hettiä. Poikkeuksia tulee kuitenkin tehtyä ja tää on yksi hyvä vaihtoehto :3 Hihii, onneks tuo repla sopii Lunalle, vähän epäröin sitä ensin, mutta toisaalta kyllähän tollaset randomit tokaisut on aika Lunaa... ;D Kiitos kommentista!

Groverin tyttö11: Awww, kiitos! Mukava kuulla että pidit :3

Fiorella: Kiitos kun nappasit tämän Kommiksesta! Tää ei missään nimessä ollut mukavuusaluettani kirjoittaa, muten kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin tämä paritus kyllä toimii. Hienoa, jos olen kirjoittajanakin saanut tästä jotain hyvää irti! Noita lainauksia oli kiva lukea, onneksi siellä on ollut sopivia kohtia lainauksia varten ;D Joo, Neville taatusti osaa arvostaa multaista tyttöä, joka ei pelkää liata käsiään!

Dokumentti: Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, joten ei hätää ;) Musta on vähän surullista, että Neville on tavallaan jäänyt yksinäiseksi epävarmaksi pojaksi, joka vielä epäröi että kuuluuko lainkaan oikeaan tupaan :< Onneksi hän kuitenkin vanhemmiten saa kavereita ja ymmärtää varmasti itsekin, että hänet on lajiteltu ihan oikeaan tupaan ja että hänessä on aivan samalla tavalla hienoja piirteitä, kuin muissakin :3 Hienoa että pidit tästä, vaikka paritus ei ollutkaan mieleinen!

Violetu: Aaah Harry/Neville shipperi! ;D Mä en oo koskaan kyseistä paritusta edes harkinnut, enkä edes tiedä oonko lukenut ainuttakaan ficciä (Drarry-shipperistä kuulostaa mahdottomuudelta). Mä haluan ajatella sen juuri niin, että vaikka Neville arvostaakin Harrya, niin hän ei kuitenkaan nosta tätä mitenkään erityiselle jalustalle :) Kiitos paljon kommentista!


ava & bannu © Inkku

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 413
  • ava by Rosmariini
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #15 : 19.01.2020 19:54:40 »
Kommenttiarpajaisten kautta valitsin tämän ja olipa ihana valinta!

Heti tuossa alussa pohdin, että eikö lajitteluhattu rupatellut Nevillen kanssa, kuten Harryn. Nevillehän oli kuitenkin selvästi epävarma ja oletan että hän toivoi päätyvänsä Puuskupuhiin. Tietystikään hattu ei kaikille juttele (esim. Draco lieni kaikilta osin selvä tapaus), mutta epävarmoille tapauksille ehkä. Joka tapauksessa minusta oli selkeää ja kiva, että olit alkuun tehnyt selväksi, että tässä hattu ei Nevillelle jutellut.

Lainaus
eikä hän edes uskaltanut sanoa vastaan professori Kalkarokselle (tosin ei uskaltanut kyllä kukaan muukaan)
Lause oli jotenkin sydämeenkäypä. Me kaikki ollaan kovia itseämme kohtaan ja armahtavaisempia muita kohtaan. Miksi juuri Nevillen olisi pitänyt olla se, joka sanoo Kalkarokselle vastaan? Hänellä oli tunneilla ihan käytännön ongelmiakin, ei siinä kannata itseään stressata alkamalla tukkanuottasille opettajan kanssa.

Luna oli ihana oma itsensä tässä ficissä. Hienoa, että Neville ja Luna saivat lapsen ennen naimisiin menoa. Velhomaailma taitaa kuitenkin olla aika vanhoillinen asian suhteen, ainakin Mollylla ja Arthurilla oli kiire avioon, kun lapsikin oli tulossa ja kaipa myös Jamesin ja Lilynkin voi laskea esimerkiksi. Haluaisin kyllä tietää millainen Nevillen ja Ksenofiliuksen tapaaminen oli ;D

Kiitos paljon tästä ihanasta palasta! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Lyra

  • ***
  • Viestejä: 1 984
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #16 : 24.01.2020 17:51:06 »
Heissan! Selailin listaustasi kommenttiarpajaisten tiimoilta ja kun tätä olin aiemminkin joskus silmäillyt, oli mukava lukea tämä kunnolla ajatuksella läpi. Johonkin tekstiin juuri vähän aikaa sitten kommentoin, etten ole kauheasti lukenut Nevillestä, mutta olen innostunut hänestä viime aikoina aivan uudella tavalla. Neville/Luna on jotenkin tosi symppis pari ja heistä on mukava lukea yhdessä. Välillä Nevillestä tulee vähän sellainen fiilis että se jää aivan kaikkien jalkoihin ja on vaan hiljaa taustalla, mutta tämänkin tekstin myötä kävi kyllä selväksi, miksi Neville on rohkelikko.

Pidin siitä miten tässä tekstissä käsiteltiin Nevillen elämää. Miten hän on nähnyt tapahtumat ja kokenut ne. Pidin kovasti siitä, miten Neville keräsi rohkeutensa ja liittyi Albuksen kaartiin. Olin alussa vähän sydän rikki, kun Nevillellä ei ollut rakasta ja läheistä ystävää. :( voi häntä pientä.

Lainaus
“Hassu kysymys, miksen minä haluaisi lähteä poikaystäväni kanssa ulos?”
“Minä ajattelin vain kysyä, ei sinun tarvit - mitä?” Neville katsoi Lunaa silmät pyöreinä.
Halleluja, jes. Tässä vain oli jotain niin sellaista sekä lumaista että nevillemäistä, että oikein nauroin ääneen tälle sananvaihdolle. Lunan logiikka on niin varmaa tämän kaiken takana, harmillista vain, että Neville joutuu odottamaan kolmatta merkkiä rohkeudestaan. Pidin kovasti siitä, ettei tässä ollut kouluromanssia ja seurattiin niiltä osin kirjojen juonta, vaan suuret eroavaisuudet tuli vasta sitten sen jälkeen.

Lainaus
Nimittäin viisi vuotta myöhemmin hän sai kerralla merkit kolme, neljä ja viisi. Ensin hän kosi tyttöystäväänsä Luna Lovekivaa, joka vastasi kyllä (tai oikeastaan hän vastasi “miksen minä haluaisi naimisiin poikaystäväni kanssa?”). Sen jälkeen hänet valittiin sekä yrttitiedon professoriksi että Rohkelikon tuvanjohtajaksi Tylypahkaan ja vielä samana iltana hän pystyi olemaan Pyhän Mungon synnytyssalissa pyörtymättä, kun hänen tuleva vaimonsa synnytti heidän esikoistyttärensä. "Ja jos nämä asiat eivät todista minun olevan Rohkelikko", Neville huomasi ajattelevansa, "niin sitten ei mikään."
Piti lainata melkein koko viimeinen kappale, koska tämä oli todellakin piste in päälle. Oikein osuva loppu tekstille, joka kertoo Nevillen rohkeudesta! Täytyy kyllä sanoa, että tykkäsin tästä tosi paljon ja olen onnellinen, että päädyin kommenttiarpajaisten kautta tämän pariin!

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #17 : 17.03.2020 20:12:52 »
Kelsier - Joo, en jotenkin edes ajatellut että lajitteluhattu olisi jutellut Nevillen kanssa, koska selvästi se tiesi enemmän kuin nuori epävarma Neville itse ;) Luna oli mielestäni hankala kirjoittaa, tai no... Teksti tuli yllättävän helposti, mutta silti pohdin kovasti, että vastaakohan tää nyt yhtään todellisuutta :''D Onneksi näin ilmeisesti oli ♥ Kiitos kommentista!

Lyra - Mä en oikeastaan ikinä lue hettiä (ja tosi vähän kirjoitankin), mutta Neville/Luna on jotenkin söötti paritus myös mun mielestä! En oikein osaa kuvitella Lunaa edes muiden kanssa, paitsi ehkä johonkin femmeparitukseen. Nevillen näkökulmasta oli hauska kirjoittaa ja mua rehellisesti kiinnostaisi itseäni sen tarina enemmänkin! Hahmona sillä on jotenkin niin hieno kehityskaari :3 Kiitos valtavasti ihanasta kommentista <3


ava & bannu © Inkku

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 5 988
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #18 : 17.06.2020 13:13:32 »
Kommenttikampanjasta heips! (must be summer because I got days mixed up ::) pahoittelut siitä!)

Olipas tämä herttainen ja niin kovin lämmin. Tykkäsin tämän vanhahtavasta, toteavasta kerrontatyylistä, josta tulee mieleen lastenkirjat. Neville on yksi lempihahmoistani ja tavoitit hyvin hänelle tyypillisen ujouden ja hyväntahtoisuuden. Lunakin oli aivan oma, uneksuva ja omalaatuisen suoralla tavalla ajatteleva itsensä. Tietysti Neville on hänen poikaystävänsä, aww <3

Tosi kivoja esimerkkejä arkisesta rohkeudesta, ihana teksti, kiitos! ♥︎

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: Kyllä Lajitteluhattu tietää | S | Neville/Luna
« Vastaus #19 : 22.06.2020 23:19:57 »
Sokru: Tää oli kyllä aika sokerihöttöinen, mutta niin suurin osa mun teksteistä on :'D Huippua, että tykkäsit tästä kerrontatyylistä, mustakin se jotenkin sopi tän tekstin fiilikseen :3 Hahmot ovat molemmat mulle kirjoittamisen saralla aivan outoja, joten pidän suurena kehuna sitä, että molemmissa oli uskottavia piirteitä! Kiitos ihanasta kommentista <3


ava & bannu © Inkku