Kirjoittaja Aihe: Eurovision laulukilpailu  (Luettu 84719 kertaa)

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 684
  • tuulikannel
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #240 : 02.03.2023 10:12:36 »
Katsoitteko UMK:n viime lauantaina? Mitä mieltä olitte live-esityksistä, sijoituksista ja Käärijän valinnasta Euroviisuihin? Miten arvelette Suomen pärjäävän viisuissa?

Meillä oli oikea vanhan kunnon UMK-kotikatsomo pystyssä kamujen kanssa, ja ai että, kun fiilisteltiin. Pakko sanoa, että olin todella positiivisesti yllättynyt livevedoista. Esimerkiksi Portion Boys ja Robin eivät kappaleiden perusteella kuuluneet suosikkeihini, mutta live-vedot olivat kyllä heidän kohdiltaan todella hyvin vedettyjä. Lxandra veti kauniin herkän numeron. Benkun biisiä olin luukuttanut jo ennestään paljon ja se oli yksi lemppareistani, mutta live-esityksessä laulanta oli mielestäni vähän epävireistä: toisaalta uskon, että tuo pyörivä lava ja Benkun tanssimoovit siellä olivat vaativia ja veivät sitten veronsa lauluäänestä. Muuten Benkun esitys ja lavashow olivat hyviä, ja en kyllä olisi suonut tuota viimeistä sijoitusta hänelle. Toisaalta en tiedä kelle se sitten olisi mennyt, kun kaikki vetivät niin kunnioitettavan hyvin.

Kuumaa ja Keira olivat myös lemppareitani ennestään ja vetivät myös livevedot tosi hyvin. Kuitenkin Käärijä oli mielestäni paras valinta viisuihin sekä kappaleen että esityksen perusteella, joten olen tosi onnellinen, että hän voitti ja pääsee edustamaan Suomea Liverpooliin. On ollut myös ihanaa seurata kansainvälistä hypetystä Käärijän ympärillä, ja miettikää, että ollaan vedonlyöntitilastoissa kolmantena! Toki niihinkään ei voi luottaa, koska muistelisin, että Saara Aalto aikoinaan oli myös melko korkealla vedonlyöntitilastossa, mutta jäikin sitten finaalissa toiseksi viimeiseksi. Uskon kuitenkin Käärijän mahdollisuuksiin menestyä viisuissa, mutta se jääköön nähtäväksi - joka tapauksessa, odotan innolla Euroviisuja! :)
I threw my hands in the air and said:
Show me something



He said: ”If you dare, come a little closer

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #241 : 04.03.2023 21:04:36 »
Katsoitteko UMK:n viime lauantaina? Mitä mieltä olitte live-esityksistä, sijoituksista ja Käärijän valinnasta Euroviisuihin? Miten arvelette Suomen pärjäävän viisuissa?

Katsoin läppäriltä Areenasta (niin että läppäri sauhusi ja hajosi just ennen pisteittenjakoa, jolloin jouduin katsomaan loput kännykältä).
En ollut niin välittänyt Robinin ja Lxandran kappaleista mutta heidän lavashownsa olivat hyviä. Heille live-esiintymispisteet.

Mulla vähän sama kokemus kuin Clairella tuosta Benjaminin kappaleesta, kovasti olen tykännyt, mutta liveosuus tökki ja huomasin myös tuota epävireyttä laulun aikana.

Kuumaa ja Keira olivat siinä keskellä, mutta he vähän unohtuivat kun miettii muiden esityksiä. Portion Boysin show oli mukaansatempaava ja onnistunut. Vielä kun luin jälkeen että Tiinan korvanappi oli hajonnut just kun esitys alkoi ja se on paha paikka. Mutta tuo ei näy esityksessä mitenkään, sillä hyvin meni. He saivat ihan oikeutetusti toisen sijan.

Käärijän lavashow oli hulvaton ja hilpeä. Kuten musiikkivideokin, tuo on pitänyt katsoa muutaman kerran että ehtii päästä jyvälle mitä kaikkea siellä lavalla oikein tapahtuukaan. En ole ennen äänestänyt mitään televisiossa, mutta Käärijä sai mut tekemään poikkeuksen ja äänestin.  :D
Olen myös katsonut useita reaktiovideioita ja seurannut että kappaleesta tykätään kovasti ulkomaita myöten. Ellei Käärijä ykköspaikkaa saa, niin veikkaan että hän on kuuden parhaan joukossa. Sellanen perstuntuma tällä hetkellä. Hänen kappaleensa kuitenkin jakaa paljon väkeä. Joko hoksaa ja mieltyy tai sitten ei uppoa lainkaan.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #242 : 09.05.2023 04:00:03 »
Pian mennään ensimmäisen semifinaalin merkeissä, jee! :) Joko muillakin alkaa viisukuume kohota? Kisastudiot tekeillä? Minulla on tänä keväänä ollut harmillisen huonosti aikaa pöhistä viisujen parissa, mutta myönnettävä on, että kyllä tässä taas tunnelma alkaa olla kohdillaan.

Harkkojen ja juryshow'n perusteella on Käärijällä näyttävä esitys tulossa. Olen tosi tyytyväinen siihen, että lavaste on vähän vaikuttavampi kuin UMK:ssa, ja tykkään kovasti myös Käärijän jättisiluetista taustascreenillä. Yleisö on harjoitusten perusteella ollut myös aivan liekeissä, ja Suomi on voittanut sekä pressi- että yleisöäänestykset paikan päältä. Huikeaa!

Täytyy kyllä myöntää, että olen itse ollut vähän puolitehoilla mukana tässä hommassa, sillä biisi on edelleenkin minun korvissani sellaista keskikastia. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että Käärijä oli oikea valinta Liverpooliin, ja uskon hänen menestyvän siellä mainiosti. Ennen tätä viisuviikkoa minulla ei ollut minkäänlaisia voittajaviboja Suomen kohdalla, mutta kun noita äänestystuloksia ja vedonlyöntikertoimia katsoo, alkaa sitä väkisinkin vähän jossitella. :D Suhtaudun kuitenkin rennoin mielin. En ounastele voittoa, mutta luotan menestykseen, ja menestys ilman voittoakin olisi Suomelle upea juttu! UMK on valtavassa nosteessa, enkä malta odottaa, mitä tulevat vuodet vielä tuovat tullessaan.

Minulla on ykkössemissä yksi aika erikoinen suosikki, nimittäin Latvia. Olen ihan rakastunut biisiin! Se on niin kaunis ja koskettava, hypnoottisen lumoava. Se on puhutellut minua ensikuulemalta, enkä ole kyllästynyt siihen vieläkään. Pahoin kuitenkin pelkään, että se on vaarassa jäädä jalkoihin ja karsiutua. Minua pelottaa vähän myös toisen suosikkini Sveitsin puolesta etenkin nyt, kun semeissä ei ole juryja. Sveitsillä on kyllä vahva kappale upealla, hienoäänisellä tulkitsijalla, mutta sekin saattaa olla vaarassa jäädä menevämpien jalkoihin. Yleensä en tällaisista miestunnelmoinneista niin välitä, mutta tämä kappale on minusta tosi kiinnostava ja monikerroksinen, sellainen että sen pinnan alla kytee kaikenlaista. Sanoituskin puhuttelee. Ja Remolla on vain niin mieletön ääni ja laulutaito, huhhuh. Korvani ovat sulaa vahaa!

Lisäksi fanitan ykkössemin kattauksesta Tšekkiä. ♥ Se on varmasti yksi kaikkien aikojen lempiviisuistani! Niin raikas, puhutteleva ja kuuntelua kestävä. Livevedot ovat jättäneet vähän toivomisen varaa, mutta luotan kuitenkin siihen, että semissä nähdään huomattavasti hiotumpi paketti, joka riittää finaaliin heittämällä. Moldovan mystiselle etnobiisille toivon myöskin menestystä, ja Azerbaidžankin on minusta jokseenkin sympaattinen rennolla, lämpimän nostalgisella chillailubiisillään. Serbian ihanan omalaatuista viisua odotan myöskin mielenkiinnolla, etenkin kun laulajassa on mielestäni sellaista kiehtovaa hiljaista karismaa. Ja myönnettävä on, että Norjastakin pidän! Vastustamaton asennevoimabiisi kivalla vokaaliakrobatialla höystettynä. Se ei ilmeisesti ole vakuuttanut harjoituksissa, mutta saa nähdä, kuinka illalla käy.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2023 18:57:40 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #243 : 09.05.2023 09:31:22 »
Mä olen ehkä enemmän kuin minään vuonna seurannut tätä ennakkoon ja tykännyt Käärijän videoista ja ylipäätään nauttinut menosta. Jotkuthan on toki niitäkin paheksuneet ja esimerkiksi Loreenin liikehdinnän matkintaa, mutta mulla on ollut hauskaa.  ;D Viime päivinä sitten olen naureskellut sille, että Saksan viisuedustaja Lord of the Lost teki oman version Cha Cha Chaa:sta. Yllättävän hyvin sai lausuttua sanat. Mä melkein nyt odotan, että ne esittää Suomen biisin tänä iltana Käärijän sijaan.  ;D Mulla ei muuten ole mitään odotuksia viisuista, mutta toivon niin kuin lätkässäkin ettei Ruotsi voita.  ;D

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #244 : 09.05.2023 14:35:03 »
Tuo on kyllä hauska tuo Lord of the Lostin versio! ;D Hienosti taipuu suomi. Rakastan tuota saksalaista kurkkuärrää, "karsastaa" esimerkiksi on aivan mainio. ♥ Tämä Turmion kätilöiden kanssa tehty suomiversio Lord of the Lostin biisistä on kanssa huikea. Saksan edustaja on ylipäätään ollut tosi positiivisissa merkeissä esillä, ja riemuitsen siitä, miten kerrankin Saksalla on biisi, josta minäkin tykkään! Todella toivon heille pitkästä aikaa menestystä, ainakin nyt niiden iänikuisten jumbosijojen välttämistä.

Mulla ei ole mitään erityisiä antipatioita Ruotsia kohtaan. Pidän Loreenista tulkitsijana, mutta biisi ei herätä suuria tunteita, ja olisihan se itselleni aika antiklimaattinen voittaja. Osa viisukansasta on nyt näreissään siitä, miten Ruotsi vaikuttaisi saavan tauon sekä ennen että jälkeen esityksensä, jotta lavaste saadaan roudattua paikalle ja pois. En usko tauoilla loppujen lopuksi olevan hirveästi merkitystä, mutta onhan tällainen erityiskohtelu vähän erikoista, että venytään molempiin suuntiin.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2023 14:44:21 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #245 : 09.05.2023 15:26:41 »
Mä tykkään ihan Loreenin biisistä, mutta pääasiahan on aina ettei Ruotsi voita. ;D No ei. Hah, toi suomiversio Saksan viisusta kuulostaa hyvältä. Jotenkin ei yllätä, että suomi kuulostaa hyvältä tuollaisessa yhteydessä.  ;D En osaa sanoa yhtään, mikä mun suosikkini on, mutta haluan nähdä hyvän shown, missä porukalla on hauskaa ja itse voi lauleskella eri biisejä eri kielillä.  ;D

valokki

  • ***
  • Viestejä: 1 268
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #246 : 09.05.2023 19:02:30 »
Täälläkin on hirveä viisukuume! ;D Lauantaita varten on jo kisakatsomo ja piña coladat suunnitteilla, mutta kyllä täksikin illaksi tuli vähän kisakatsomoherkkuja hankittua.

Mäkin olen tänä keväänä nauttinut viisuhumusta etenkin Käärijän menoa seurailemalla Instagramissa, hän vaikuttaa niin hauskalta ja symppikseltä!  Biisistäkin tykkään kovasti ja ihan mahtava ja hyvälle tuulelle pistävä bilebiisi, vaikken yleensä ihan Cha Cha Cha:n kaltaista musiikkia kuuntelekaan. Erityisen iloinen olen siitä, että kerrankin Suomea edustaa suomenkielinen kappale! Hyvä show varmasti tulossa,  ja kiva nähdä, mitä kaikkea uutta on tullut UMK:hon verrattuna. Itsekin bongasin tuon Lord of the Lostin version Cha Cha Cha:sta, ihan loistava ja suuri hatunnosto suomeksi laulamisesta! ;D

Mulla ei mitään selvää lempparia ole tälle illalle, mutta erityisesti pidän (Suomen lisäksi hehe) Tšekistä, Latviasta ja Norjasta. Israelkin on kivan energinen ja Noalla on ilmeisesti luvassa joku hieno tanssikohtauskin. Loreeniin suhtaudun aika samalla tavalla kuin tekin; biisi on hieno ja Loreenilla on kaunis, vahva ääni, mutta biisi itsessään ei herätä oikein minkäänlaisia tunteita. Eniten tämän illan suhteen itseäni jännittää tuo Latvian kohtalo, kun heille ei ole kauheasti povailtu finaalipaikkaa. Mutta saa nähdä, aina näissä joitain yllätyksiä tulee!
(ava @Claire ja bannu @Ingrid)

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #247 : 10.05.2023 02:57:53 »
Niinhän se Käärijä sitten kääräisi tiensä auki finaaliin. ;D Mitä piditte show'sta? Minä pidin kokonaisuudesta enemmän kuin UMK:ssa. Osansa oli varmasti sillä, että olin ehtinyt välissä totutella noihin irvisteleviin psykotanssijoihin, possujuniin sun muihin, haha. UMK-vedossa koin tanssijoiden jossain määrin vievän fokusta pois Käärijästä. Nyt sitä ongelmaa ei mielestäni ollut, ja tähän esitykseen oli rakennettu myös tosi vahva alku. Aivan mahtava se kohta, kun pari laudankappaletta sinkoaa pois tieltä Käärijän työntyessä esiin boksista. Alkupuolella laulukin kulki mielestäni ihan hyvin, mutta loppupuoli jätti valitettavasti aika paljon toivomisen varaa. Lopussa kuulosti hengästyneeltä ja ponnettomalta, ja jotenkin esityksen intensiteettikin mielestäni vähän latistui. Odotin enemmän hymyä ja rentoutta, nyt Käärijä vaikutti vähän jännittyneeltä. Olinkin hieman pettynyt siihen, että kertauspätkä valittiin loppupuolelta. No, vielä on toki hetki aikaa hioa kokonaisuutta. Tärkeintä lienee se, että finaalin juryshow'ssa kulkisi laulu mahdollisimman moitteetta, jotteivät raadit rokota siitä hirveästi. Muuten tämä on kyllä sellainen spektaakkeli, että yleisöääniä luulisi satavan. Ihan liekeissä oli katsomo paikan päällä, huhhuh. Siellähän alettiin hurjana laulaa cha cha cha kun Suomen jatkoonpääsy julkistettiin - oli aikamoista kuultavaa!

Esiintymispaikaksi arpoutui sitten finaalin alkupuolisko, mikä on aika mälsää. Toisaalta yksi kovimmista kilpakumppaneista, eli Ruotsi, arpoutui sekin ekalle puoliskolle. Viisukuppilassa toivotaan, että Ruotsi iskettäisiin kerrankin avaajaksi, kun on se aikaa vaativa lavastekin, mutta on vaikea uskoa niin tapahtuvan. En tosin usko siihenkään, että Suomi avaisi, kun on niin suosittu ja odotettu biisi kyseessä. Mielestäni Portugali voisi sopia avaamaan menevyydellään ja energisyydellään!

Tämän semin tuloksiin olin muuten ihan tyytyväinen, mutta Latvian putoaminen särki sydämeni. </3 Esitys oli mielestäni huikean hyvä ja onnistunut, ja se tuki kappaletta täydellisesti ja puhalsi siihen entistäkin enemmän henkeä. Ihan liikutuin sitä seuratessani. Tunnelma, valot, lavaläsnäolo, kaikki. Harmittaa tosi paljon, että Latvia joutui jäämään semeihin tällä upealla kappaleella ja esityksellä. :-\ Vaikka samalla ymmärrän kyllä hyvin, mikäli kappale ei auennut yleisölle riittävästi tai erottunut edukseen. Olisin silti mieluusti nähnyt Latvian finaalissa esimerkiksi Portugalin sijasta. Portugali oli kyllä viihdyttävä ja mukaansatempaava, mutta en vain oikein välitä biisistä. Kroatian tai Israelinkin olisin mieluummin jättänyt rannalle kuin Latvian, vaikka toisaalta osa minusta riemuitsee Kroatian kaltaisen pläjäyksen finaalipaikasta. ;D Ja Israelin menestyksen ymmärrän kyllä, vaikkei biisi omaan makuuni osukaan. Olisin valinnut Latvian finaaliin jopa Norjan sijasta, vaikka Norjan kappaleesta ja esittäjästä kovasti pidänkin; live ei vain oikein vakuuttanut.

Kakkossemistä odotan toistaiseksi kaikkein eniten Georgiaa ja Itävaltaa. ♥ Georgian viisuista olen monesti alkanut pitää livevedon myötä, mutta nyt olen ollut ihan myyty Irulle koko kevään ajan! Hän on upea laulaja ja tulkitsija, ja biisi (hassusta sanoituksesta huolimatta) on mielenkiintoinen, monitasoinen ja kuuntelua kestävä. Itävaltaa olen popittanut nyt viime päivinä kovasti. Esittäjäkaksikko on supersympaattinen, ja biisi on mainio! Se kehittyy ja kasvaa kiintoisasti vähitellen, ja pidän sen iskevyydestä, rytmikkyydestä ja tanssittavuudesta.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2023 04:40:59 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #248 : 10.05.2023 10:38:37 »
Mä taas annoin ääneni Kroatialle, jonka sä olisit Waulish jättänyt pois.  ;D Siinä oli asiaa ja tulkitsin sen hyvänä pottuiluna tiettyyn suuntaan. Samalla myös kieli poskella enemmän kuin muilla. Mua aina enemmän vaivaa se, että yritetään olla niin kovin taiteellista ja vakavaa ja hyvää, kun voisi vetää hauskaa showta ja silti sanoma olisi vakava. Latvia oli mulle tosi mitäänsanomaton niin kuin useimmat tuon semifinaalin biiseistä. Hyvin yleisö lauloi cha cha chaata. Toi on kyllä kuin viisuihin tehty iskevän osansa puolesta, mutta ei ollenkaan huono juttu. 

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #249 : 10.05.2023 13:28:15 »
En pääsyt semifinaalia seuraamaan suorana, koska aamukuudelta on herätys. Toivon että pysyn lauantaina hereillä sillä olisi tosi kiva tänä vuonna olla osa suurta viisukatsomoa. Kävin vasta äseken katsomassa tuon Käärijän live-esityksen. Olin yleisiltä palstoilta jo lukenut epäröiviä kommentteja. Mutta esitys oli oikein mainio. Live-esiintymisissä useitten esiintyjien laulunääni väkisinkin vähän värisee välillä, mutta ei tuo pahasti mennyt lainkaan. Olen vaikuttunut.

Olen muutenkin miettinyt erityisesti tätä ilmiötä, mikä on paisunut Käärijän ympärillä ja levinnyt ympäri maailman, eikä vain euroviisumaihin. Korona sisäänpäinkääntyneisyyden jälkeen ihmiset tarvitsevatkin just jotain tällaista kevyttä, humoristista ja hauskaa jossa kaikenikäiset voivat olla mukana ja ovat samalla sitä isompaa joukkoa, joka kannustaa Käärijää. Itse puin Instagrampehmoni Käärijäteemaisesti ja reppanat joutuvat siinä asussa nyt olemaan ainakin seuraavan viikon.  :)

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #250 : 10.05.2023 13:42:03 »
Mä taas annoin ääneni Kroatialle, jonka sä olisit Waulish jättänyt pois.  ;D Siinä oli asiaa ja tulkitsin sen hyvänä pottuiluna tiettyyn suuntaan. Samalla myös kieli poskella enemmän kuin muilla. Mua aina enemmän vaivaa se, että yritetään olla niin kovin taiteellista ja vakavaa ja hyvää, kun voisi vetää hauskaa showta ja silti sanoma olisi vakava.
Niin no, minäkin siis pidin Kroatiasta, viihdyin sen parissa ja arvostan sen sanomaa ja poliittista piikittelyä, mutta Latviasta pidin vain niin paljon enemmän. :D Latvia oli yksi suosikeistani koko tämänvuotisesta kattauksesta, ja toivoin sitä finaaliin enemmän kuin melkein mitään muuta. Kroatia on kivaa nähdä finaalissa, ja se varmasti piristää kattausta ja tuo kansan ääntä kuuluviin (onneksi juryt ei vaikuttaneet nyt semeissä), mutta vielä mieluummin olisin kyllä nähnyt yhden musiikillisista suosikeistani. </3

Itse puin Instagrampehmoni Käärijäteemaisesti ja reppanat joutuvat siinä asussa nyt olemaan ainakin seuraavan viikon.  :)
Onpa sympaattinen idea! ♥


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #251 : 10.05.2023 14:12:53 »
Mulle ei tosiaan jäänyt ensimmäisestä semistä oikein muita biisejä mielenkään kuin tuo Kroatia, mutta ehkä juuri sen takia se erityisesti mua piristikin. Toki myös poliittinen piikittely juuri tällä hetkellä on mieleeni ja olin siksi mielissäni, että se pääsi jatkoon. Ei ollut silleen muita suosikkejakaan. Toki toivoin Suomen pääsevän jatkoon, koska itse tykkään sekä biisistä että siitä erityisesti, että se on suomeksi. Mulla on ehkä vähän sellainen mentaliteetti, että nostan omalla kielellä esitetyt biisit korkeampaan arvoon kuin englanniksi esitetyt, koska mä tykkään kuulla eri kieliä ja englanti on vähän sellainen laiskan esittäjän varman päälle otettu ratkaisu. Mä kävin etsimässä mikä tuo Latvian biisi olikaan niin se on ihan kiva, mutta ei jää mieleen. Euroviisuissa täytyisi olla joko riittävän yksinkertainen renkutus, joka jää päähän heti tai niin omituinen veto, että ei tarvitse jäädä sävel mieleen.  :P Tai erottuva lavashow.

Lainaus
Olen muutenkin miettinyt erityisesti tätä ilmiötä, mikä on paisunut Käärijän ympärillä ja levinnyt ympäri maailman, eikä vain euroviisumaihin. Korona sisäänpäinkääntyneisyyden jälkeen ihmiset tarvitsevatkin just jotain tällaista kevyttä, humoristista ja hauskaa jossa kaikenikäiset voivat olla mukana ja ovat samalla sitä isompaa joukkoa, joka kannustaa Käärijää.

Olen tästä samaa mieltä. Ei se itse biisi tässä ole edes tärkeintä, että onko se nyt niin hyvä vaan se, että porukka sen mukana vähän irrottelee ja sekoaa.  ;D On ollut kiva nähdä, että Suomesta tulee jotain mikä vetää porukan sellaiseen fiilikseen.  ;D

valokki

  • ***
  • Viestejä: 1 268
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #252 : 10.05.2023 14:32:42 »
Lainaus
Mitä piditte show'sta?
Itse pidin valtavasti show'sta! En muista olenko koskaan ennen tykännyt näin paljoa yhdestäkään viisujen semifinaalista, oli todella onnistunut kokonaisuus, kun artistikattaus oli niin monipuolinen, väliaikashow't olivat vaikuttavia ja koskettavia ja pidin kovasti juontajista. Illan tietysti kruunasi Käärijän finaalipaikka, ja oli kiva kuunnella sitä, kuinka yleisö hurrasi Suomen jatkopaikkaa.

Muuten illassa ei suuria yllätyksiä tullut, ja jatkopaikat jakautuivat aika odotetusti. Osan jatkoon päässeistä olisin vaihtanut pariin pudonneeseen (kuten Latviaan ja Ažerbaijaniin), mutta muuten omat lempparit kyllä pääsivät jatkoon. Ažerbaijanille lämpeneminen tuli itselleni vähän yllätyksenä. En heistä oikein aluksi pitänyt, mutta heidän livevetonsa kuultuani tykästyinkin heihin ja heidän esityksensä oli jotenkin kovin sympaattinen. Kroatiaan mulla taas on pieni viha-rakkaussuhde. Heidän kappaleensa on erottuva ja pidän myös tuosta pottuilusta, mutta heidän kappaleensa menee tyylillisesti jo niin kauas sellaisesta musiikista, jota yleensä kuuntelen, ettei se oikein iske.

Torstain semifinaalin suhteen en vielä tiedä, viitsinkö sitä katsoa, kun siellä ei niin paljoa ole omia suosikkeja. Itävallasta ja Armeniasta pidän eniten, mutta muut eivät niin iske. Toki voi olla, että livevetoina iskisivät paremmin kuin ihan vain nopsaan kuunneltuina.

Lainaus
Olen tästä samaa mieltä. Ei se itse biisi tässä ole edes tärkeintä, että onko se nyt niin hyvä vaan se, että porukka sen mukana vähän irrottelee ja sekoaa.  ;D On ollut kiva nähdä, että Suomesta tulee jotain mikä vetää porukan sellaiseen fiilikseen.  ;D
Olen teidän kanssa ihan samaa mieltä, ihanaa kun Suomessa (ja muuallakin maailmassa) tuntuu olevan kunnon karnevaalimeno Käärijän ympärillä! Kävin itse tänään katsomassa Rautatieaseman kivimiesten boleroita ja olihan ne ilahduttava näky, ja paljon näkyi ihmisiä niille naureskelemassa ja ottamassa kuvia. Kovasti hymyilyttää myös videot, joissa ihmiset ovat pukeutuneet itse tekemiinsä Käärijä-boleroihin, tehneet Käärijä-korviksia tai jopa leikkauttaneet Käärijä-tyyliset hiukset. Eilen tuli Instagramissa vastaan oikein mainos, jossa joku parturi-kampaamo tarjosi ilmaista leikkausta kaikille Käärijä-tyyliin hiuksensa leikkauttaville. ;D
(ava @Claire ja bannu @Ingrid)

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #253 : 10.05.2023 14:42:24 »
Minä aloitin koko Euroviisut vasta eilen ja katsoin semifinaalin. Olin nähnyt kerran sen Käärijän kappaleen aikaisemmin, kun näin lopun siitä musiikkikilpailusta, jossa se voitti ja valittiin edustamaan.

Mikään kappale ei ainakaan eilisistä jäänyt sillä tapaa mieleen, että osaisin niistä sanoa jotain sen syvällisempää. Mikään ei myöskään ollut ns. inhokki, ihan mukava oli niitä kuunnella ja katsella.  :) Jos muista maista pitäisi valita, eilisistä mieleen jäi Ruotsi ja Azerbaijanin hellyttävät pikkupojat.

Toivon Suomelle hyvää menestystä, koska minäkin olen huomannut, miten tuo Käärijä on yhdistänyt ihmisiä ja innoittanut porukkaa ympäri maailmaa tai ainakin Eurooppaa! Sellaista hyvän mielen hömppäilyä tarvitaan näihin vaikeisiin aikoihin!  :D

Ainut, mistä tekisi mieli vain nillittää kukkahattutätinä, on tuo kappaleen aihepiiri. Minusta on inhottavaa, että edelleen alkoholi ja juomista ihannoiva käyttäytyminen saavat niin paljon sympatiaa osakseen (ja luultavasti se on osasyy koko kappaleen suosioon). Kun ottaa huomioon, että lapsetkin fanittavat, se ei kyllä tunnu kovin eettiseltä. Toisaalta siinä lienee kyse vain kevyestä Euroviisu-henkisestä hassuttelusta ja pystyn tämän hyväksymään paremmin, kun ajattelen sen tietoisesti niin päin, että ehkä kappaleen tarkoitus on myös saada ihmisiä ymmärtämään, että hauskaa voi pitää ilman juopotteluakin ja tunnistamaan haitallisia käyttäytymismalleja sen suhteen, että moni edelleen tarvitsee jotain ylimääräistä pystyäkseen rentoutumaan viikon päälle ja vapautumaan. Ehkä tämä parhaassa tapauksessa saisi ihmisiä hakeutumaan avun piiriin tai ymmärtämään pohtia käyttäytymistään ja omaa henkistä hyvinvointiaan. Tahdon ajatella sen niin päin, kuin että se vain kannustaisi hakemaan kevyttä oloa alkoholista.

Mutta hauskinta tässä on se, että ihmiset ovat innostuneet Käärijä-fanituksesta tuotteistamisen kautta. Moni pienyrittäjä on saanut hyvinkin tarpeellista tuloa Käärijä-teemaisista korviksista ym. asusteista! Ja ihmiset neulovat ja ompelevat koristehihoja ja hassuttelevat.  :D Sellaista tarvitaan näihin aikoihin, ja jos se tuo hyvää mieltä isolle massalle, tulkoon vaikka tuollaisen vähän pöljän kappaleen kautta. ;D


// Lisäys vielä, kun huomasin tämän:
Lainaus
Eilen tuli Instagramissa vastaan oikein mainos, jossa joku parturi-kampaamo tarjosi ilmaista leikkausta kaikille Käärijä-tyyliin hiuksensa leikkauttaville. ;D
En kestä tätä ajatusta nauramatta! Ihana! ;D
« Viimeksi muokattu: 10.05.2023 14:44:07 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #254 : 10.05.2023 15:55:37 »
Ainut, mistä tekisi mieli vain nillittää kukkahattutätinä, on tuo kappaleen aihepiiri. Minusta on inhottavaa, että edelleen alkoholi ja juomista ihannoiva käyttäytyminen saavat niin paljon sympatiaa osakseen (ja luultavasti se on osasyy koko kappaleen suosioon). Kun ottaa huomioon, että lapsetkin fanittavat, se ei kyllä tunnu kovin eettiseltä. Toisaalta siinä lienee kyse vain kevyestä Euroviisu-henkisestä hassuttelusta ja pystyn tämän hyväksymään paremmin, kun ajattelen sen tietoisesti niin päin, että ehkä kappaleen tarkoitus on myös saada ihmisiä ymmärtämään, että hauskaa voi pitää ilman juopotteluakin ja tunnistamaan haitallisia käyttäytymismalleja sen suhteen, että moni edelleen tarvitsee jotain ylimääräistä pystyäkseen rentoutumaan viikon päälle ja vapautumaan. Ehkä tämä parhaassa tapauksessa saisi ihmisiä hakeutumaan avun piiriin tai ymmärtämään pohtia käyttäytymistään ja omaa henkistä hyvinvointiaan. Tahdon ajatella sen niin päin, kuin että se vain kannustaisi hakemaan kevyttä oloa alkoholista.
Itse en koe sanoitusta niinkään juomista ihannoivana tai siihen kannustavana, vaan pikemminkin osuvana läpileikkauksena suomalaisesta mielenmaisemasta ja mentaliteetista. Suomalaisillahan on usein vähän sitä "vikaa", että ei esimerkiksi olla kovin avoimia eikä näytetä tunteita, mutta irrottelu avaa lukkoja ja vapauttaa meistä niitä puolia, joita muutoin ei uskalleta näyttää, vaikka ehkä haluttaisiinkin. Koen sen myös merkittäväksi taustatekijäksi suomalaisessa juomakulttuurissa - tarpeen luopua kahlitsevista sosiaalisista lukoista ja estoista, joita monilla normaalisti on. Toki se on ikävää, että monet kokevat saavuttavansa sen nimenomaan vain päihteiden avulla, mutta mielestäni tässä kappaleessa ei nosteta niinkään itse juomista esiin positiivisessa tai ihannoivassa valossa, vaan tarkastellaan sitä kiintoisaa mielenmaisemaa siellä taustalla. Pidän myös hyvin mahdollisena tuota, että kappaleen sanoitus saattaa jopa saada ihmiset tiedostamaan tämän ilmiön olemassaolon omassakin elämässään ja ehkä myös pohtimaan vaihtoehtoisia tapoja hellittää ja nollata. :)

Ažerbaijanille lämpeneminen tuli itselleni vähän yllätyksenä. En heistä oikein aluksi pitänyt, mutta heidän livevetonsa kuultuani tykästyinkin heihin ja heidän esityksensä oli jotenkin kovin sympaattinen.
Azerbaidžan teki minuunkin vaikutuksen lämmöllään ja sympaattisuudellaan. :) Ja plussaa ehdottomasti siitä, että biisi oli tällä kertaa azereiden itsensä kädenjälkeä! Siksi harmittaakin hieman, ettei finaalipaikka irronnut, koska nyt maalla lienee jälleen hyvä tekosyy palata tilaamaan biisinsä Ruotsista. :P Mieluummin kuulisin lisääkin heidän omaa tuotantoaan, vaikka sitten tällaista vähäeleisen maanläheistä sellaista. ♥


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #255 : 10.05.2023 18:09:22 »
Paikallisessa facebookissa ainakin tuntui olevan etsinnässä kaikkea mahdollista Käärijään liittyvää kuten Käärijäteemaisia leivonnaisia, joita kuulemma on olemassa.  ;D Miksi mulle ei tullut mieleen mitään tuollaista? Olisi pitänyt viisuiltaa varten ostaa joku sellainen kahvinkeralle.  ;D Mä en ole Käärijän biisistä ajatellut, että se ihannoisi juomista, kun musta se tekee siitä pilaa, mutta olen lukenut samasta tulkinnasta tuubistakin niin kai sen sitten voi tulkita niinkin.  ;D

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #256 : 11.05.2023 14:56:33 »
Toivon Suomelle hyvää menestystä, koska minäkin olen huomannut, miten tuo Käärijä on yhdistänyt ihmisiä ja innoittanut porukkaa ympäri maailmaa tai ainakin Eurooppaa! Sellaista hyvän mielen hömppäilyä tarvitaan näihin vaikeisiin aikoihin!  :D

Musta on ollut tosi hauskaa seurata tätä yhteistä hassuttelua ja olla siinä pienimuotoisesti itsekin mukana. Se kukkahattutäti minussakin älähti muutamalla ensimmäisellä kuuntelukerralla ja tuhasti mielessään - juomalaulu. Mutta kuullessani kappaleen kolmannen ja neljännekin kerran, se aukesi ihan uudella tavalla. Ensin oli musiikkivideo ja se hahmo siinä videolla tarvitsee sen muutaman alkoholin jotta uskaltautuu tanssimaan. Vaikka alkoholi nyt ratsastaa Käärijän nimellä, niin myös paljon muut ilmiöt, jotka sopivat ihan kaikenikäisille. Tuo vihreä väri tuntuu olevan vielä oleellisempi kuin joku yksittäinen juoma. Itse aion nauttia vihreää smurffilimsaa kun asettaudun katselemaan finaalia.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #257 : 11.05.2023 19:51:33 »
Tätä joku minullekin avasi, ja ihan hyvä niin. :) Eipähän niin paljon harmita. Tänäänkös se toinen semifinaali jo on? Aion katsoa. :D

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #258 : 12.05.2023 01:38:40 »
Voi Georgia. </3 Kappale oli yksi suosikeistani tänä vuonna. Iru on ihana, ja hän esiintyi ja lauloi upeasti! Toivoin niin, että Georgia olisi tällä kertaa onnistunut katkaisemaan vuosien semiinjäämisputkensa. Minusta heidän viisunsa ovat usein tuntuneet jäävän vaille ymmärrystä tai ainakin riittävää äänisaalista, mutta tänä vuonna ihan erityisesti. Esitys ei kylläkään ollut niin vaikuttava kuin toivoin, ja siitä saattoi tulla etäinen vaikutelma, samoin kuin biisi saattoi olla hieman vaikeasti avautuva niille jotka sen ensimmäistä kertaa kuulivat. Silti Georgia olisi ansainnut minusta finaalipaikan. Georgian karsiutuminen oli minulle yhtä paha isku kuin Latvian ykkössemissä, joskin vielä odottamattomampi! Latvian puolesta pelkäsin alusta asti, sillä osa ei tuntunut ymmärtävän biisiä lainkaan, mutta Georgian uskoin kyllä ponnistavan finaaliin.

Muuten olen ihan tyytyväinen tuloksiin, ja kaikki muut karsiutujat ymmärrän. Liettuan olisin tosin pudottanut pois Georgian sijasta, sillä vaikka Monika on sympaattinen ja laulu kulki hyvin, kappale ei ole minusta kovinkaan vaikuttava tai ainutlaatuinen.

Illan isoin onnistuja oli minulle Albania. Sympaattinen perhe, yksinkertaisen vaikuttava esitys ja upeaa lavaläsnäoloa ja laulua! Tämäniltainen Albania summasi täydellisesti sen, miksi Albania on lempiviisumaani. ♥

Nyt sitten vaan finaalia ja lopullista esiintymisjärjestystä jännittäessä, iiks! :D

// Suomi esiintyy siis finaalissa paikalla 13 eli ekan puoliskon lopussa! Tuli sittenkin aika hyvä paikka, etenkin kun edellä on useampi balladi/hidastempoinen. :)
« Viimeksi muokattu: 13.05.2023 20:12:41 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #259 : 14.05.2023 02:13:37 »
Nyt voi todeta, että olen tyytyväinen. Paras mahdollinen lopputulos. :D Käärijä on kaikkien selvä suosikki ja siinä mielessä käytännössä voittaja, ja samalla Suomi välttyy järjestämästä kallista kilpailua ensi vuonna, kun muutenkin joutuu kaikesta leikkaamaan. Olen iloinen, että katsoin ja olin mukana tunnelmassa.  :D

Minun suosikkini olivat Ruotsin ja Ranskan laulut, ja tietenkin toivoin Suomelle menestystä.  :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~