Kirjoittaja Aihe: J. R. R. Tolkien  (Luettu 60148 kertaa)

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #60 : 26.02.2021 10:48:46 »
Minulle ne pidennetyt versiot ovat ne oikeat elokuvat. Mitä iloa pätkityistä on, kun on kerran päässyt näkemään ne pienet lisämausteet ja lisäykset. Ja tietysti tosifanilta löytyy hyllystään kaikki kuusi elokuvaa. TSH tunnutaan unohtaneen taka-alalle Hobitin tulon jälkeen.

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #61 : 26.02.2021 14:29:13 »
Joo siis itse en enää katso teatteriversioita ollenkaan elleivät satu tulemaan telkkarista, pelkästään pidennettyjä jos tarkoituksella katson. Pidennetyissä on niin paljon oikeasti relevanttia materiaalia, että jos haluaa kunnon leffakokemuksen niin kyllä ne on ne oikeat versiot. Arvostan kyllä teatteriversioitakin, ei siinä mitään (pidennetyt olis tosiaan ollu vähän liian pitkiä teatteriin), mutta esimerkiksi Boromir on pidennetyissä paljon syvempi hahmo.

Mutta joo, on tosiaan kaikki kuusi leffaa pidennettyinä hyllyssä ja voisi itse asiassa taas katsoa ne johonkin väliin. Oon ollu viimeiset pari-kolme vuotta Star Wars -huuruissa ja Tolkienverse on jäänyt vähän taka-alalle ja vois tehdä pienen comebackin. Kyllä tässä oikeastaan Keski-Maata kaipaakin^^
We had each other. That's how we won.

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #62 : 21.03.2021 10:12:35 »
Jokavuotinen Tolkien lukupäivä on taas kohta. Torstaina 25.3. Tämän vuoden teemana on "toivo ja rohkeus"

Britannian Tolkien-seura ja Centre for Fantasy and Fantastic järjestävät yhteistyössä etätapahtumia Tolkien-lukupäivänä 25.3.
https://fantasy.glasgow.ac.uk/index.php/2021/03/17/tolkien-reading-day-2021-guest-speakers/

Omam-Thot

  • ***
  • Viestejä: 45
    • AO3
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #63 : 21.03.2021 13:28:21 »
Ainoa oikea Tolkien-adaptaatiohan on Timo Torikan ohjaama tv-minisarja Hobitit vuodelta 1993. Boromir on joku hemmetin samurai, 90% sadan markan budjetista meni savukoneeseen ja Kari Väänänen on sekä Aragorn että Klonkku. Jälkimmäisen puvustuksessa olis kyllä ollu petrattavaa, Kari Väänäsen paljas jalkoväli on semmonen juttu mitä en ihan välttämättä olis halunnu nähdä telkkarissa.

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #64 : 15.04.2021 16:49:52 »
Katsoin kerran sen Dome Karukosken ohjaaman Tolkien-elokuvan. Se oli hyvin tehty! Kaikkein eniten kiinnosti kuitenkin Tolkienin ja Edithin välinen rakkaus. Ostin muuten kirppikseltä Lord of the Rings-pokkarit kolmessa osassa englanniksi! Kiva löytö.  :)
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #65 : 18.04.2021 13:22:11 »
Minullakin tuli katsottua tuo Tolkien-elokuva viime vuonna! Tykkäsin siitä aika paljon, etenkin, kun leffassa oli referenssejä kaikkiin Tolkienin töihin, ei vain Hobittiin tai Sormustenherraan. Arvostin erityisesti hienoa Melkor-referenssiä siinä taistelukenttäkohtauksessa. Oli myös mielenkiintoista kuulla Tolkienin kielten kehityksestä lisää, ja niiden yhteyksistä suomeen.


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

mursuhilleri

  • vihertumpelo
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 227
  • kahvia koneeseen
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #66 : 01.08.2021 09:36:33 »
Minä aloitin Taru sormusten herrasta -kirjan lukemisen ensimmäistä kertaa yli kolme vuotta sitten. Yritin neljästi aloittaa sarjaa, mutta pääsin pisimmillään ensimmäisen kirjan puoliväliin ;D Sitten tuossa kuukausi sitten päätin, että kokeilen niitä äänikirjana, kun niitä on minulle suositeltukin! Jatkoin siis äänikirjana siitä, mihin olin jäänyt kirjakirjassa, ja minähän hurautin ne läpi ihan hetkessä! Oli todella miellyttäviä äänikirjana, vaikka en ole koskaan aiemmin pitänyt äänikirjoista. Enivei, olen vihdoin päässyt fandomiin sisälle!

Olen kyllä jostain yläasteelta asti suunnitellut kovasti Sormusten herrojen lukemista, mutta en koskaan saanut aikaiseksi aloittaa. Sitten tapasin nykyisen poikaystäväni, ja hän lähes painosti mut aloittamaan kirjan lukemisen silloin kolme vuotta sitten :P Hän on suuri Tolkien-fani. Katsottiin hänen kanssa myös elokuvat pari vuotta sitten, mutta en innostunut niistä ollenkaan silloin.

No, nyt olen kuunnellut ne äänikirjana, ja pidin niistä kovasti! Kuuntelin (poikaystävän painostuksesta) myös Hobitin heti perään. Se oli todella sympaattinen kirja, pidin siitäkin paljon!

Nyt kun sain kirjat kuunneltua, niin alettiin katsomaan elokuvia uudelleen. Katsottiin nyt eilen ensimmäinen ja siis sain siitä ihan todella paljon enemmän irti nyt kirjan jälkeen! Olin ihan vaikuttunut siitä elokuvasta, mikä oli täysin eri reaktio kuin silloin ensimmäisellä kerralla :P Katsotaan tässä nyt sitten Lotrit ja sen jälkeen Hobitit! Hobitti-elokuvia en ole koskaan ennen nähnyt.

Olen nyt ihan innoissani uudesta fandomista, ja varmaan rupean etsimään jotain ficcejä tässä! Oon oikeasti niin ylpeä siitä että kolmen vuoden jälkeen olen vihdoin saanut kirjat loppuun asti!

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #67 : 01.08.2021 14:15:11 »
Hauska kuulla, että pääsit sisälle Tolkienin maailmaan ja hyvä kun nyt herättelit keskustelua! Itse rakastuin Taru sormusten herrasta-kirjaan joskus 3-luokalla ja ihanaa kuinka siihen voi tarttua milloin tahansa ja minkä ikäisenä tahansa! Tolkienin luoma maailma on upea. Eikös Tolkien tarkoittanut TSH-kirjan yhtenäiseksi teokseksi (mulla on yhteisnide) mutta kustantaja halusi julkaista kolmena eri kirjana eli sarjana, että väki jaksaa lukea? Luin tosta jostain Tolkienin elämä-aiheisesta kirjasta.

Mun pidennetyt versiot on häkkivarastossa jossain laatikossa piilossa, ja haluaisin katsoa ne! Nyt heräsi Tolkien-kuumeilu täälläkin, jospa ryhdyn taas lukemaan! Kaipaan myös matkakokoista Silmarillionia, kun mulla on vaan se kovakantinen jättiversio. Hukkasin sen pienemmän johonkin. Mieheni kanssa katsottiin joskus leffat putkeen kotona mutta hän ei oo lukenu itse kirjaa! Hobitti-leffat on mun mielestä tasoa ihan hyvä. Joskus ihmettelin, miksi Hobitti-kirjasta piti tehdä juuri 3 pitkää elokuvaa.

Ostamiani englanninkielisiä kirjoja en oo vieläkään lukenut, hups.

Hobitti on tosiaan sympaattinen kirja. Mulla on joku kirjaston poistokirjaversio joten ehkä voisin panostaa parempaan painokseen. :D Vau, äänikirjoina en oo kokeillut. Mursuhilleri, kuka oli äänikirjojen lukija? Kauanko kesti kuunnella?
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021 16:01:36 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #68 : 01.08.2021 16:13:03 »
Tosi siistiä että olet päässyt messiin LOTReihin, mursis! Tämä on ihan tosi kiva fandom ja hyviä ficcejä ja fanarttia löytyy taivaan täydeltä! ♥ Kannattaa tsekata ainakin Finin Tolkien-ficcisuositustopa, siellä on paljon kaikkea hyvää!

Enpä olekaan itse kuunnellut LOTRin äänikirjaa, mutta luen tällä hetkellä juuri trilogiaa uusiksi kovakantisena ja on tosi virkistävää lukea sitä näin pitkästä aikaa! Olen siis viimeksi lukenut nämä ylä-asteella ja nyt kun olen lukenut Silmarillionin yms. niin tästä aukeaa ihan uusia viittauksia ja kerroksia! Ja kirjoitustyyli on tässä ihan super vetävä, etenkin siihen Silmarillionin raamattutyyliin verrattuna :D Olin ihan unohtanut, miten mukaansatempaavia kirjoja nämä ovat!

Tuli muuten mieleen, että onko kukaan muu seurannut uutisointia liittyen tulevaan Amazon Primen Lord of the Rings tv-sarjaan? Kuulin tästä ensi kertaa itse joskus vuosi sitten, ja sen jälkeen olen tosi aktiivisesti ollut seuraamassa sarjan tekoa! Ärsyttää kuitenkin se, miten paljon väärinkäsityksiä ja väärinymmärryksiä tähän sarjaan liittyen on liikkeellä. Moni esim. luulee, että sarja olisi remake LOTR-trilogiasta nimensä takia, mutta se ei ole sitä, vaan on Keski-Maan Toiselle Ajalle sijoittuva prequel, joka keskittyy Sauronin valtaannousuun, mahtisormusten tekoon ja Numenorin syntyyn ja tuhoon. Lisäksi liikkeellä on paljon kaikkea draamaa esim. liittyen siihen, että sarjaan oli palkattu "intimacy coordinator" mahdollisiin alastonkohtauksiin. Moni oli tästä ihan kauhuissaan että nyt seksualisoidaan LOTRia ja tehdään tästä uusi Game of Thrones!! vaikka tiedossa ei oikeasti ollut edes millaisia nuo kohtaukset olivat - onhan Tolkienin maailmassa paljon luonnollista alastomuutta esim. kun haltiat ensi kertaa heräsivät tai vaikkapa Numenorissa, jossa oli Melkoria palvova kultti, jossa uhrattiin ihmisiä. Pari viikkoa sitten tuli kuitenkin julki kunnon "tietopaketti", josta paljastui esim. seuraavaa:

1) Tolkien-estate on tosi tyytyväinen sarjan tekoon ja kokee, että se kunnioittaa Tolkienin perintöä enemmän kuin mikään aikaisempi adaptaatio (joka on aika iso juttu ja kertoo siitä, ettei lorea ole muutettu liikaa!)

2) Tolkien-estate on myös antanut ensimmäistä kertaa ikinä luvan siihen, että Silmarillionista voidaan adaptoida pätkiä ja dialogia mihinkään muotoon. Luvassa on todennäköisesti mahtisormusten teko tai Akallabeth eli Numenorin tuho, mutta tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että voitaisiin nähdä muutakin: vaikka flashbackeja Ensimmäiseltä Ajalta ja Vihan sodasta!

3) Sarjan alastomuus on harvinaista ja ei-seksualisoitua, ja konseptikuvista voidaan päätellä, että kyseessä voisi olla esim. keskitysleirimäinen paikka, jossa ensimmäisistä haltioista tehdään örkkejä (kuten Silmarillionissa viitataan.)

4) Sarjassa tullaan näkemään hobittien esi-isiä!

5) Yksi näyttelijöistä, Tom Budge, oli valittu näyttelemään mahtisormusten tekijää, Eregionilaista haltiaseppo Celebrimboria, mutta tämä jätti projektin hahmoonsa liittyvien luovien erojen takia. Tämän tilalle palkattua näyttelijää ei ole paljastettu, mutta aika pian tuon Budgen eron jälkeen sarjaan kiinnitettiin suht. samanikäinen Benjamin Walker, joka voisi olla tässä roolissa. Tämä sopisi mielestäni tosi hyvin Celebrimboriksi, joten toivon, että tämä huhu on totta!

6) Sauronin todellinen henkilöllisyys ei paljastu vielä sarjan ykköskaudella, joka voi olla ihan hyvä juttu, niin mielenkiinto pysyy yllä. Tämä varmasti häärää taustalla vetelemässä lankoja, mutta varsinainen big reveal tulee mahd. vasta kakkoskaudella.

7) Sarja ilmestyy todnäk. puolivälissä vuotta 2022.

Mitä ajatuksia teissä tämä tuleva sarja herättää, ja koetteko, että aiotte katsoa tätä? Itse olen ainakin vielä aika toiveikas ja Silmarillion-fanina en malta odottaa, että miten tämä saadaan adaptoitua televisiosarjamuotoon! Eniten ehkä huolettaa se, että tätä kautta saadaan myös varmasti lisää negatiivista diskurssia fandomiin, ja tällä hetkellä se on vielä tosi mukava ja pieni fandom. On kuitenkin kiva saada Tolkienin maailmaa avattua, ja toivottavasti tätä kautta saataisiin paljon lisää fanitaidetta, fanikamaa ja muutakin inspiroivaa. :)


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

mursuhilleri

  • vihertumpelo
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 227
  • kahvia koneeseen
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #69 : 01.08.2021 18:48:24 »
Lainaus käyttäjältä: Abarat
Mursuhilleri, kuka oli äänikirjojen lukija? Kauanko kesti kuunnella?
Äänikirjojen lukija on Heikki Määttänen! Todella miellyttävä oli kuunnella näitä, vaikka kuten sanoin, en ole aiemmin ollenkaan pitänyt äänikirjoista. Mulla kesti kuuntelemisessa kolmisen viikkoa. Siis kuuntelin ihan todella paljon ;D Niiden kestot on muistaakseni noin 22h, 21h ja 17h eli yhteensä noin 60 tuntia. Suosittelen erittäin lämpimästi kuuntelemaan, jos tulee sellainen tilaisuus!

Hobitin taas on lukenut Lauri Komulainen. Se ei ollut mielestäni yhtä miellyttävä kuin Sormusten herrat, mutta ihan mielelläni minä senkin kuuntelin! Sen kesto on noin 11h ja kuuntelin sen kolmessa päivässä :P

Rosmariini, en ole aiemmin kuullutkaan tuosta sarjasta! Kuulostaapa todella mielenkiintoiselta! Kyllä minä voisin tuollaista katsoa ihan mielelläni :P Pitääpä perehtyä tähän!

Mitä Silmarillioniin tulee, mulla on ollut se kirjahyllyssä yläasteelta asti. Se oli myynnissä meidän lähikaupassa ja ihan innoissani tietämättä kirjasta mitään, halusin sen ostaa. No, luin ekan sivun ja olin silleen että öö mitä mä just luin ;D En ollut silloin siis koskaan edes avannut muita Tolkienin teoksia. En ole sitä tähän päiväänkään mennessä lukenut siis, mutta olen päättäväinen sen suhteen, että aion sen kyllä tulevaisuudessa lukea, kunhan tulee oikea hetki!

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #70 : 04.08.2021 08:07:58 »
Pitkästä aikaa minäkin saavun höpöttämään täällä, on pitänyt vähän sisäistää tätä sarjaa ja kaikkea siihen liittyvää juttua...

Lainaus käyttäjältä: Abarat
Tolkien suunnitteli ja pohjusti haltiakielet mutta kuinka laajasti, sitä en nyt muista? Onko kukaan koskaan opetellut joskus haltiakieltä omaksi iloksi?
Hyvin laajasti, mutta en muista saiko Tolkien niitä ikinä täysin valmiiksi (onko sellainen kielten kanssa edes oikeasti mahdollista, onkin sitten ihan toinen kysymys :D). Itse en kuitenkaan ole ikinä yrittänyt opetella niistä kumpaakaan, koska olen liian laiska sellaiseen. Joskus olisi ihan hauska kokeilla, mutta saas nähdä jaksanko oikeasti käyttää aikaa siihen. Hmm.

Lainaus käyttäjältä: Abarat
Mitä mieltä muut ootte Silmarillionista?
Silmarillion on aivan super! Oma lempparini Tolkienilta on ehdottomasti Sormusten herra, mutta Silmarillion on heti sopivasti kakkosena. Tiedostan itsekin kyllä, että se on todella hidasta luettavaa, mutta ehkä se kuuluu asiaankin, kun se on niin paksu ja täynnä asiaa! Jopa TSH:ssa on enemmän "ylimääräistä" kaikenlaisten laulujen sun muiden myötä, vaikka itse tykkäänkin niistä aivan älyttömästi, mutta Silmarillionissa ei kyllä oikeasti ole juuri ollenkaan mitään samalla lailla "ylimääräistä". (:

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Pahimpia ovat juuri ne nimilistat, joissa selitetään jotain sukupuita yms.
Ahahah, I feel you! xD Niistä tulee aina mieleen se yksi ja ainoa kerta, kun yritin oikeasti saada Raamatun luettua ja totesin heti alun jälkeen, että ei ole minun juttuni, koska liikaa nimiä kerralla! xD Mutta Silmarillionissa on kyllä oikeasti aivan miljoona erilaista nimeä ja hahmoja listaillaan kerta toisensa jälkeen, mikä osittain tekeekin siitä juuri niin hitaan ja puuduttavan luettavan, kun siinä oikeasti pitää olla vähän enemmän perillä tyypeistä, jos haluaa pysyä kunnolla kärryillä niistä listauksista. (:

Lainaus käyttäjältä: mervii
Millonhan Legolas ja Aragorn on tavannut ja ystävystynyt?
Tämä riippuu ihan siitä, kumpaa seuraamme, kirjaa vai elokuvia? Elokuvien pohjalta Legolas ja Aragorn ovat tavanneet joskus jossain Hobitin ja TSH:n tapahtumien välillä. Kirjan mukaan taas he ovat tavanneet vasta Elrondin neuvonpidossa 25.10.3018 (Kolmatta aikaa).

Lainaus käyttäjältä: mervii
Hei, moniko on nähnyt kaikista kolmesta leffasta ne pidennetyt versiot?
Minähän en edes omista niitä lyhyitä versioita. :') Omistan vain yhdet versiot elokuvista (sekä TSH- että Hobitti), ja ne ovat juuri ne pidennetyt. Olen myös katsonut ne jo niin monta kertaa, että en osaisi edes katsoa niitä lyhyitä versioita, koska niistä puuttuu tavaraa. :D

Lainaus käyttäjältä: mursuhilleri
Katsottiin nyt eilen ensimmäinen ja siis sain siitä ihan todella paljon enemmän irti nyt kirjan jälkeen!
Voin niin kuvitella, että elokuvista saa paljon enemmän irti, kun on lukenut/kuunnellut kirjan, koska niissä jää todella paljon tavaraa kertomatta, mikä tulee vähän kuin rivien välistä välillä, jos ihan sitäkään. Vielä kun joku jaksaisi tehdä Silmarillionista äänikirjan suomeksi, niin voisi sekin lähteä leviämään vähän helpommin valtayleisön keskuuteen. Englanniksi tuo löytyy jo äänikirjana (ainakin Storytelistä), mutta se on sen verran vanhahtavaa ja vaikeahkoa kieltä, että en ihan heti ole suosittelemassa sitä ihan jokaiselle tavalliselle tallaajalle. Tiedän, että ainakin kihlatullani oli todella vaikeaa kuunnella ja ymmärtää sitä, joten hän vaihtoi sitten suomenkieliseen teokseen, juuri siihen Nasmithin kuvittamaan kovakantiseen, josta täälläkin on puhuttu aikaisemmin. (: Minunkin piti vähän enemmän keskittyä kuuntelemaan tuota englanniksi, vaikka suunnilleen osaankin osan tarinoista ulkoa, joten se on oikeastikin aika vaikeaa kieltä. (:

Lainaus käyttäjältä: mursuhilleri
Olen nyt ihan innoissani uudesta fandomista, ja varmaan rupean etsimään jotain ficcejä tässä!
Finistä löytyy valitettavan vähän TSH-ficcejä, mutta niistä suurin osa onkin sitten oikeasti ihan superlaadukkaita! (: Rosmariinin tavoin suosittelen aloittamaan sieltä Hormipulverin Tolkien-ficcisuositustopasta, koska sieltä löytyy paljon kaikkea kivaa, ja sitten siitä voi lähteä laajentamaan, jos tuntuu, että ne ei riitä. (:

Lainaus käyttäjältä: Abarat
Eikös Tolkien tarkoittanut TSH-kirjan yhtenäiseksi teokseksi (mulla on yhteisnide) mutta kustantaja halusi julkaista kolmena eri kirjana eli sarjana, että väki jaksaa lukea?
Tolkien tosiaan kirjoitti TSH:n yhtenäiseksi teokseksi, joten siksi minä itse ainakin kutsun sitä sellaiseksi, joten en ikinä arvosta sitä, että ihmiset kutsuvat sitä kirjaa trilogiaksi, koska se ei ole sitä. ): Julkaisuvaiheessa se kuitenkin jaettiin kolmeksi osaksi, varmaan osittain siitäkin syystä, että porukka jaksaisi lukea sen, mutta enemmänkin käytännöllisemmästä syystä: rahan takia. TSH julkaistiin ensimmäistä kertaa niin lähellä toista maailmansotaa, että paperin hinta oli vielä tosi kallista, joten TSH piti jakaa kolmeksi, että tavallisella kansalla olisi ylipäätään edes varaa ostaa sitä luettavaksi itselleen.

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Olen siis viimeksi lukenut nämä ylä-asteella ja nyt kun olen lukenut Silmarillionin yms. niin tästä aukeaa ihan uusia viittauksia ja kerroksia!
Kyllä! Juuri tämän takia Silmarillion kuuluu mielestäni jokaisen ultimaattisen TSH-fanin lukulistalle, koska sen luettua TSH:sta avautuu NIIIIIIIIIN paljon kaikkea muuta ylimääräistä. Samoin elokuvat ovat Silmarillionin jälkeen melkein kuin uusia elokuvia, koska siellä on vihjeitä ja viitteitä vähän sinne sun tänne, jos ne vaan sattuu huomaamaan. :D

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
että onko kukaan muu seurannut uutisointia liittyen tulevaan Amazon Primen Lord of the Rings tv-sarjaan?
Joo, aina siitä asti, kun siitä mainittiin ensimmäisen kerran! Osaksi tämän takia minä palailinkin tänne, koska olen aivan liian innoissanni tästä nyt!! Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että tuo nimi on todella harhaanjohtava, koska se juurikin kuulostaa siltä, että tässä halutaan tehdä TSH:sta sarja, vaikka se sarja sijoittuukin tosiaan toiselle ajalle, eli PAAAAAALJON ennen TSH:n tapahtumia. Itse kyllä myönnän myös säikähtäneeni tuota, kun kuulin sarjan mahdollisista alastonkohtauksista, koska "ette varmasti Game of Thronesify my baby!", mutta tuo on kyllä ihan totta, että Tolkienin maailmassa on paljon ei-seksualisoitua alastomuutta, jota ei ihan hirveästi ole esiintynyt aiemmissa adaptaatioissa.

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
2) Tolkien-estate on myös antanut ensimmäistä kertaa ikinä luvan siihen, että Silmarillionista voidaan adaptoida pätkiä ja dialogia mihinkään muotoon. Luvassa on todennäköisesti mahtisormusten teko tai Akallabeth eli Numenorin tuho, mutta tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että voitaisiin nähdä muutakin: vaikka flashbackeja Ensimmäiseltä Ajalta ja Vihan sodasta!
Näitä flashbackeja saattaa todellakin tulla, koska tässä päivä-pari sitten Amazon julkaisi tällaisen kuvan, jossa aivan selvästi on Valinorin kaksi puuta: Laurelin ja Telperion tuolla taustalla, mikä viittaisi siihen, että sarjassa olisi jonkinlainen vilkaisu Valinoriin ja Puiden aikaan!!!! Huomaako tästä, että olen lievästi ehkä innoissani?! :D:D:D En tiedä, aikooko tämä olla joku flashback vai tuleeko sarjassa olemaan prologi, kuten Sormusten ritareissa oli, mutta en tiedä kyllä, miksi prologi vihjaisi Puiden aikaan, jos sarja on Toista aikaa, koska Toisella ajalla suurinta on Númenor, eivätkä puut liity juuri mitenkään Númenoriin... Olen ihmeissäni ja samalla innoissani, ja yritän suunnilleen vaan pysyä täällä housuissani. :D Ensi vuonna kuitenkin syyskuun 2. päivä pitäisi tämän viimeisimmän tiedon mukaan Amazonista löytyy jotain suurta ja hienoa!!

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Mitä ajatuksia teissä tämä tuleva sarja herättää, ja koetteko, että aiotte katsoa tätä?
Aion todellakin katsoa, ainakin alkuun, että näen itsekin miltä se vaikuttaa! Toki se antaa aika paljon luottoa tuohon sarjaan, että Tolkien-estate on tyytyväinen siihen, koska he ovat olleet todella kriittisiä aikaisemmin. (:

Lainaus käyttäjältä: mursuhilleri
Todella miellyttävä oli kuunnella näitä, vaikka kuten sanoin, en ole aiemmin ollenkaan pitänyt äänikirjoista.
Samaa mieltä, itsehän kuuntelin TSH:t työmatkoilla alkuvuodesta, kun kuljin vielä Alavudella töissä (matkaa autolla n. 45-50 min). Minua vain häiritsi välillä todella paljon Määttäsen virheellinen ääntäminen joidenkin nimien kohdalla. Ja se Klonkun puhe, oh my god. Välillä teki mieli repiä hiuksia päästä, kun kuunteli sitä ja argh. Toki, tämä ehkä kertoo siitä, että tämä kyseinen hahmo on erittäin onnistunut! :D Se nimien ääntäminen väärin meni kyllä ihon alle aina välillä, etenkin kun Tolkien on tarjonnut ääntöohjeitakin...

Lainaus käyttäjältä: mursuhilleri
En ole sitä tähän päiväänkään mennessä lukenut siis, mutta olen päättäväinen sen suhteen, että aion sen kyllä tulevaisuudessa lukea, kunhan tulee oikea hetki!
Todellakin suosittelen sen lukemista, koska se avaa todella paljon siitä maailmasta, mutta se kyllä vaatii oman aikansa lukea se, koska se on oikeastikin aika hidasta. Olen joskus miettinyt sitäkin, että ehkä Silmarillionin lukeminen helpottuisi, jos pitäisi vaikka jonkinlaisen Silmarillion-lukupiirin tyyliin Discordissa, ja sitten yhdessä sovittaisiin tyyliin viikottain, että kuinka pitkälle tällä viikolla luetaan ja sitten saisi höpöttää muiden lukijoiden kanssa, että mistä piti ja mikä oli vaikeaa tms. (: Tein vastaavan kerran Saapsin ja yhden Saapsin kaverin kanssa TSH:sta Facen messengerillä, ja silloin oli aikomuksena tehdä Silmarillionista vastaava, mutta se vähän jäi, ja nyt toisaalta huvittaisi kokeilla uusiksi. :D

Hupsis, vähän ehkä venähti tämä viesti, mutta oli asiaa ja olin innoissani. :D Ehkä pitäisi käydä täällä vähän aktiivisemmin, niin ei tulisi kilometriviestejä... :'D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #71 : 04.08.2021 08:40:54 »
Kilometriviestit on vaihteeksi tosi kivoja! Joo, Silmarillion saattaa aluksi tuntua hankalalta mutta sitten se kyllä vetää mukaansa voimakkaasti! Silmarillion on paras lukemani kirja! Löysin siis kerran kirppikseltä The Lord of the Rings-kirjan alkuperäiskielellä englanniksi mutta kolmessa osassa hyvään hintaan ja hyvässä kunnossa. Ostin tietenkin omaksi. Nyt oon aloitellut lukemista englanniksi, tuntuu jotenkin tosi kivalta!

Haluan löytää sen mun pienen kovakantisen Silmarillionin, niin paljon helpompaa kuljettaa mukana. TSH on sellainen, että haluan sen taas lukee kauttaaltaan. Äänikirja olis houkutteleva, kuunnellessa vois vaikka värittää samalla?Ai, lausuuko lukija nimet ihan väärin...?

Olis kyllä hauskaa jos Silmarillionista joskus tehtäis äänikirja! Entäs Tolkienin kaikki muut teokset? Verkkokirjastossa niitä on monta, myös Christopher Tolkienin kokoamia teoksia kuten Gondolinin tuho. Hienoo että täällä on niin monta jotka on nyt ihan Tolkien-intoo täynnä!  :D
« Viimeksi muokattu: 04.08.2021 08:42:56 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #72 : 04.08.2021 08:54:12 »
Lainaus käyttäjältä: Abarat
Ai, lausuuko lukija nimet ihan väärin...?
Yksi ehkä ärsyttävimmistä virheistä ikinä oli, kun hän lukee Celebornin ([keleborn]) tselebornina tai jotain sinnepäin. Oli hällä jotain muitakin vastaavia, mutta tuo oli ehkä räikein, jonka muistan. Ei ne siis sinälleen kuuntelukokemusta ehkä haittaa, jos niihin ei kiinnitä liikaa huomiota, mutta minulla ne särähti aina korvaan.

Lainaus käyttäjältä: Abarat
Entäs Tolkienin kaikki muut teokset?
Silmarillion nyt tosiaan löytyy Storytelistä englanniksi, sen voisi ehkä saada suomeksikin, jos hyvin käy, mutta en usko muiden teosten päätyvän ikinä äänikirjoiksi. Jotkut Tolkienin lastenkirjat (Roverandom, Herra Bliss, yms.) taitavat löytyä Storytelistä myös englanniksi, mutta näiden suomennoksia ei taida olla sielläkään, enkä ole edes ihan varma, onko nämä ääni- vai e-kirjoja tuolla. Pitäisi tarkistaa. Gondolinin tuho, Hurinin lasten tarinat ja muut ovat sitten taas käytännössä vain erillisiä versioita Silmarillionin tarinoista, joten en usko näiden löytävän ikinä tietään mihinkään e- tai äänikirjapalveluihin, koska ne löytyvät jo Silmarillionista.

Olen nyt kyllä aivan liian hypessä tuosta Amazonin tv-sarjasta, koska katsoin juuri Twitteristä Tolkien Professorin (@tolkienprof) livestreamia, ja oh my god! En edes ajatellut, että mitä kaikkea tuo jo aiemminkin linkkaamani kuva voisikaan tarkoittaa, mutta hänen mukaansa se viittaa siihen, että Amazonin uudessa sopimuksessa Tolkien-estaten kanssa on pakko olla jonkin verran oikeuksia Silmarillioniin, jotta he voivat käyttää puita siellä. Toki, hän itse oli sitä mieltä, että tämä kuva olisi todennäköisesti vain jokin lyhyt pieni vilaus jossain flashbackissa tai prologissa, ja että todennäköisesti emme olisi saamassa mitään kovin suurta Silmarillion-adaptaatiota. Toki, hän myös huomautti, että sijaintinsa ja muun perusteella tuo kuvassa oleva kaupunki on Tirion ja hän katseli että tuolla jossain kaupungin ja puiden välissä voisi olla Valimar ja oh my god, olen liian innoissani! En pysty oikeasti keskittymään varmaan enää koko päivänä yhtään mihinkään muuhun, kun yritän vain pitää itseni jotenkin kasassa täällä. :D :D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

mursuhilleri

  • vihertumpelo
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 227
  • kahvia koneeseen
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #73 : 04.08.2021 09:08:46 »
Lainaus käyttäjältä: LillaMyy
Ja se Klonkun puhe, oh my god. Välillä teki mieli repiä hiuksia päästä, kun kuunteli sitä ja argh
Tämä ;D Mutta musta se oli kyllä ihan onnistunut veto, vaikka olikin vähän inhottava. Sellainenhan hahmon täytyykin olla :P Noista ääntämisvirheistä en osaa sanoa mitään, kun en tiedä miten niitä olisi tarkoitus ääntää. Sen takia tämä ei minua häirinnyt. Varmaan jossain vaiheessa perehdyn tähänkin enemmän ja sitten häiriinnyn tästä jatkossa ;D

Lainaus käyttäjältä: LillaMyy
Yksi ehkä ärsyttävimmistä virheistä ikinä oli, kun hän lukee Celebornin ([keleborn]) tselebornina tai jotain sinnepäin.
Tämä kyllä särähti munkin korvaan, mutta en tiennyt että se oli noin räikeä virhe!

Lainaus käyttäjältä: LillaMyy
Olen joskus miettinyt sitäkin, että ehkä Silmarillionin lukeminen helpottuisi, jos pitäisi vaikka jonkinlaisen Silmarillion-lukupiirin tyyliin Discordissa, ja sitten yhdessä sovittaisiin tyyliin viikottain, että kuinka pitkälle tällä viikolla luetaan ja sitten saisi höpöttää muiden lukijoiden kanssa, että mistä piti ja mikä oli vaikeaa tms. (:
Tällainen olisi hauska! Lähtisin mielelläni itsekin mukaan Silmarillion-lukupiiriin! Voisi helpottaa sitä lukemista kyllä!

Mun täytyy sanoa, että löysin TSH-pokkarin kirpparilta kahdella eurolla tuossa talvella! Kovakantinen olisi kyllä kiva mutta tuo oli musta aika hyvä löytö! En tykkää siitä kansikuvasta hirveästi, mutta no, sama sisältö siinä on kuitenkin :P

Tämä on siis kansikuva minun pokkarissani.

zilah

  • Sydänten kapteeni
  • ***
  • Viestejä: 712
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #74 : 06.08.2021 01:01:14 »
Ainoa oikea Tolkien-adaptaatiohan on Timo Torikan ohjaama tv-minisarja Hobitit vuodelta 1993. Boromir on joku hemmetin samurai, 90% sadan markan budjetista meni savukoneeseen ja Kari Väänänen on sekä Aragorn että Klonkku. Jälkimmäisen puvustuksessa olis kyllä ollu petrattavaa, Kari Väänäsen paljas jalkoväli on semmonen juttu mitä en ihan välttämättä olis halunnu nähdä telkkarissa.

Voijee! Kyseinen sarja on kyll oikeesti aika loisto! <3  ;D ;D ;D Lef Wager Elrondina tosin aiheutti sekä vuosisadan kikatuskohtauksen sekoitettuna myötähäpeään!



zilah

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #75 : 06.08.2021 19:53:40 »
Lainaus käyttäjältä: LillaMyy
Näitä flashbackeja saattaa todellakin tulla, koska tässä päivä-pari sitten Amazon julkaisi tällaisen kuvan, jossa aivan selvästi on Valinorin kaksi puuta: Laurelin ja Telperion tuolla taustalla, mikä viittaisi siihen, että sarjassa olisi jonkinlainen vilkaisu Valinoriin ja Puiden aikaan!!!! Huomaako tästä, että olen lievästi ehkä innoissani?! :D:D:D En tiedä, aikooko tämä olla joku flashback vai tuleeko sarjassa olemaan prologi, kuten Sormusten ritareissa oli, mutta en tiedä kyllä, miksi prologi vihjaisi Puiden aikaan, jos sarja on Toista aikaa, koska Toisella ajalla suurinta on Númenor, eivätkä puut liity juuri mitenkään Númenoriin... Olen ihmeissäni ja samalla innoissani, ja yritän suunnilleen vaan pysyä täällä housuissani. :D Ensi vuonna kuitenkin syyskuun 2. päivä pitäisi tämän viimeisimmän tiedon mukaan Amazonista löytyy jotain suurta ja hienoa!!

Mä olen kanssa hypettänyt tätä ihan hirveästi nyt Twitterissä ja toi kuvan droppaus oli kyllä ihan eeppistä! Oneringnet oli sanonut, että tuo kuva on varmistetusti screenshot sarjan ekasta jaksosta ja siten kuvittelen, että tämä sarja voisi alkaa tosi paljon LOTRin prologi-tyyliin, että esim. Galadriel on kertojana ja käy läpi tapahtumat, jotka ovat johtaneet siihen hetkeen, jossa ollaan nyt Toisella Ajalla. Esim. LOTRin lopussa olevissa liitteissähän on tosi hyvin summattu se, miten Kahden Puun tuhosta päästään Silmarilien varkauteen ja Noldorin pakoon, josta seuraa sitten esim. Gondolinin perustaminen ja tuho ja Earendilin synty ja sitä kautta Numenorin perustaminen... olen kyllä ihan fiiliksissä, Silmarillion on mun suosikkifandom ikinä ja jos pääsisi näkemään edes noita mainittuja niin olisin varmaan ihan hysteerinen. :D

Lainaus käyttäjältä: LillaMyy
Toki, hän myös huomautti, että sijaintinsa ja muun perusteella tuo kuvassa oleva kaupunki on Tirion ja hän katseli että tuolla jossain kaupungin ja puiden välissä voisi olla Valimar ja oh my god, olen liian innoissani!

Olen tuijotellut tuota kuvaa nyt useampaan otteeseen ja alan kallistua siihen, että tuo on Tirion, koska kaupunki sijaitsee jossain notkossa vuorien välissä ja Valimar ei sovi tähän kuvaukseen. Lisäksi tuo kukkula ja kaupungin yleinen "outline" ovat tosi samanlaisia kuin Ted Nasmithin kuvittamassa teoksessa "Earendil searches Tirion", joten se on veikkaukseni! Mutta varmastihan tämä vasta selviää sarjan aikaan. In any case, hype on iso :D

Lainaus käyttäjältä: LillaMyy
Olen joskus miettinyt sitäkin, että ehkä Silmarillionin lukeminen helpottuisi, jos pitäisi vaikka jonkinlaisen Silmarillion-lukupiirin tyyliin Discordissa, ja sitten yhdessä sovittaisiin tyyliin viikottain, että kuinka pitkälle tällä viikolla luetaan ja sitten saisi höpöttää muiden lukijoiden kanssa, että mistä piti ja mikä oli vaikeaa tms. (:

Mä myös tulisin mieluusti Silmarillion-lukupiiriin vaikka olen sen jo kerran lukenut, olisi siistiä lukea se uudestaan nyt kun oma loretietämys on syventynyt niin paljon eikä tarvitse koko ajan tarkistaa että kuka tämä tyyppi nyt olikaan. XD

Tähän loppuun vielä - oletteko huomanneet, että syyskuussa ilmestyy Tolkienilta uusi kirja? Nimi on Nature of Middle Earth ja se käsittelee esim. ajanlaskua keski-Maassa, haltioiden ikääntymistä ja elämänvaiheita ja jopa ulkonäöllisiä seikkoja! Tästä on paljon ollut Twitterissä puhetta esim. siksi, koska kirja käsittelee myös seksiä haltioiden välillä ja moni on ollut että ei tällaista voi olla. XD Mutta nämä ovat kuitenkin Tolkienin muistiinpanoihin perustuvia! Tuntuu siltä, että Christopher Tolkien on hillottanut näitä jossain kaapin pohjalla ja nyt hänen kuolemansa jälkeen ne ovat tulleet julki ja saamme tietää Keski-Maasta kaikkea mitä ei ollut koskaan tullutkaan ajatelleeksi. :D Aion itse ainakin tilata tuon ja odotan innolla, mitä kaikkea sieltä paljastuu!


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #76 : 08.08.2021 13:15:01 »
Lainaus käyttäjältä: mursuhilleri
Mutta musta se oli kyllä ihan onnistunut veto, vaikka olikin vähän inhottava. Sellainenhan hahmon täytyykin olla
Juurikin näin! Pitkän päälle sitä oli hyvin ärsyttävää kuunnella, mutta juuri se tekikin Klonkusta tosi onnistuneen hahmon hänen lukemanaan. Klonkku ei ole puoliksikaan niin raivostuttava silloin, kun lukee itse sitä kirjaa, koska minä en ainakaan osaa lukea sellaisella äänellä, joten oli tosi kiva kuunnella sitä, kun alkoi päästä tavallaan Samin pään sisälle, kuinka paljon Samia oikeasti ärsyttikään kuunnella Klonkkua koko aika, kun itselläkin meni hermot. :D

Lainaus käyttäjältä: mursuhilleri
En tykkää siitä kansikuvasta hirveästi, mutta no, sama sisältö siinä on kuitenkin :P
Minun mielestä tuo sinun kansikuva on hieno! Olen melkein jopa kateellinen, kun oma kansikuvani on vain tylsä sormus (tämä siis), vaikka onneksi sitten englannin kielisissä on vähän kivemmat kannet (leffakannet). Vielä kun löytäisi Sormuksen ritarit ja Kuninkaan paluun ruotsiksi sopivilla kansilla (sain siis Kaksi tornia joskus kaverilta synttärilahjaksi ruotsinkielisenä :D), niin olisin tyytyväinen. (:

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Oneringnet oli sanonut, että tuo kuva on varmistetusti screenshot sarjan ekasta jaksosta ja siten kuvittelen, että tämä sarja voisi alkaa tosi paljon LOTRin prologi-tyyliin, että esim. Galadriel on kertojana ja käy läpi tapahtumat, jotka ovat johtaneet siihen hetkeen, jossa ollaan nyt Toisella Ajalla.
Tämä vaikuttaa koko ajan vaan todennäköisemmältä ja todennäköisemmältä. Kun tuota kuvaa on katsellut oikein kunnolla suurennettuna, niin siitä alkaa huomata, että tuo hahmo vaikuttaa todella paljon naiselta, jolla on hiukset nutturalla ja miekka/tikari/joku kupeella. Mikä voisi viitata siihen, että hahmo olisi tyyliin Galadriel, mikä voisi viitata siihen, että tämä olisi viittaus juurikin tuollaiseen Galadrielin kertomaan prologiin. (: Kihlattu tosin tykkää liikaa omasta teoriastaan, että tuo olisi Mairon Vihan sodan jälkeen, kun tällä on hetkellinen katumuksen vivahde, ennen kuin hän palaa sitten kuitenkin takaisin Keski-Maahan. Mutta siis, aaaaaaaaaaaaaaa, oli kuka haluaa, haluan nähdä tuon kohtauksen JO!!!!! :D

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Olen tuijotellut tuota kuvaa nyt useampaan otteeseen ja alan kallistua siihen, että tuo on Tirion, koska kaupunki sijaitsee jossain notkossa vuorien välissä ja Valimar ei sovi tähän kuvaukseen.
Juu, kyllä se on Tirion, ei se voi olla mikään muu paikka. Valimarin kuvaus on ihan erilainen ja Alqualondeksi se on liian kaukana merestä, eikä Valinorissa oikein sitten muita kaupunkeja olekaan, joten Tirion se on. Lisäksi tuo vaikuttaa todella paljon Gondolinin kuvaukselta, mikä lisää myös syitä siihen, miksi sen on pakko olla Tirion, koska Turgon on mallintanut kaupunkinsa sen pohjalta. :D Itsellähän oma ensimmäinen reaktio tuosta oli, että voi vitsi, me nähdään Gondolin, ja sitten huomasin, että "ai samperi, siellä on puut, ei se olekaan Gondolin!" ja sitten alkoi sellainen ihmeellinen hypetanssi. :D Olen oikeasti aivan liian innoissani tästä koko sarjasta, enkä tiedä, miten ihmeessä jaksan muka odottaa VUODEN, että pääsen katsomaan sitä!

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Mä myös tulisin mieluusti Silmarillion-lukupiiriin vaikka olen sen jo kerran lukenut, olisi siistiä lukea se uudestaan nyt kun oma loretietämys on syventynyt niin paljon eikä tarvitse koko ajan tarkistaa että kuka tämä tyyppi nyt olikaan. XD
Se on aina hauskaa pysyä jutuissa paremmin kärryillä tokalla kerralla, etenkin kun Silmarillionissa on oikeasti aivan älytön määrä hahmoja ja muuta muistettavaa. :D

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Tähän loppuun vielä - oletteko huomanneet, että syyskuussa ilmestyy Tolkienilta uusi kirja?
Minä huomasin jotain tähän viittaavaa aiemmin, mutta en tiennyt koska se on tulossa tai mikä sen nimi on tai muuta. Huomasin vain viitteitä, mutta siis, aaaaa, niin siistiä! Minäkin aion todellakin tilata tuon heti itselleni, koska tästä on ollut myös jotain puhetta, että Amazonilla olisi olleet nuo muistiinpanot käsissään sillä välin, kun tuota kirjaa on valmisteltu. Mikä voisi viitata siihen, että sarjassa tulee olemaan jotain aivan ennennäkemätöntä muutenkin kuin vaan ajan tai paikkojen suhteen! Tulee myös hyvin jännää seurata, miten tämän kirjan ilmestyminen vaikuttaa kenties ihmisten canon- tai fanon-käsityksiin hahmoista ja maailmasta, koska oletan hyvin vahvasti tuon nostavan esiin uutta intoa myös ficcirintamalla, kun saamme tietää esim. haltioiden raskauksista sun muista (tästä löytyy jo joku minipätkä ainakin Instagramista Oneringnetistä).

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #77 : 10.08.2021 14:54:41 »
Mä oon nähnyt Taru Sormusten Herrasta -leffat niin moneen kertaan etten enää edes muista, mutta silti katson niitä aina samalla innolla ♥ Ne on edelleen parasta paskea ikinä - ehdottomia suosikkileffojani ja tosiaan pidennetyt versiot tietenkin!

Oon pitkän aikaa ajatellut olevani kuitenkin surkea fani, koska en oo koskaan saanut kirjoja luettua. Sormuksen ritarit oon aloittanut ainakin kolmesti, mutta kuten Discossakin kerroin, niin oon kahteen kertaan jumittanut Tom Bombadilin taloon ja kolmannella kerralla jäin Pomppivaan poniin. Päätin kuitenkin, että kesälomani aikana vihdoin luen kaikki kirjat ja voin ilokseni sanoa, että ensimmäinen on kohta luettuna ;D Oon aiemmin jumittanut turhankin paljon kaikkiin lauluihin, maisemakuvauksiin ynnä muihin ja koittanut muodostaa niistä mielessäni selkeää kuvaa ja lopulta turhautunut, kun se on ollut niin aikaavievää ja vaikeaa. Nyt oon lukenut rennommalla fiiliksellä ja jatkanut vaan eteenpäin, jos en nyt jokaista metsää ja vuorenhuippua nää sieluni silmin ;D Rivendellistä eteenpäin lukeminen onkin sujunut varsin mutkattomasti ja oon kyllä tykännyt! Odotan mielenkiinnolla, muuttuuko mielipiteeni joistain hahmoista tai saanko uusia suosikkeja - leffojen perusteella suosikkini on Legolas, joskin tykkään kovasti myös Samista, Aragornista ja Pippinistä.

Muistin kuulleeni tuosta tulevasta sarjasta jo aiemmin, mutta unohtanut koko asian kunnes viime viikolla kuulin siitä radiosta. Mulla ei varsinaisesti oo minkäänlaisia odotuksia, vaikka täytyyhän se jossain kohtaa sitten kurkkia. Hobittienkin katsomiseen meni aika kauan, kun jotenkin suhtauduin niihinkin nihkeästi koska rakastan LotReja niin paljon :'D Toki Hobitit pitää osata katsoa ihan eri laseilla ja sellaisen alkupettymyksen jälkeen opin niistäkin ihan tykkään, vaikka ei mulla samanlaista intoa niiden uudelleenkatsomiseen ole.

Mulla on itselläni toi sama pokkari kuin mursiksella ja vaikka toisaalta haluaisin kirjat erillisinä ja kovakantisina, niin mä oon kyllä aina tykännyt tosta kuvasta hirveesti :D


ava & bannu © Inkku

mursuhilleri

  • vihertumpelo
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 227
  • kahvia koneeseen
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #78 : 05.12.2021 10:04:56 »
Angie, tulit mieleeni ja halusin tulla kysymään, että saitko kirjat luettua ja mitä tykkäsit jos sait? :)

Itsehän eilen hurahdin Silmarillionin maailmaan. Sain innostuksen siihen LillaMyyn huikean Tolkien-joulukalenterin myötä! Päätin siis aloittaa sen ja luin sitä joku 60 sivua. Hidastahan sen lukeminen on ja vaatii paljon aivotyöskentelyä ja erilaisten nimien muistamista, mutta toistaiseksi oon yllättänyt itseni sillä, että pystyin sitä lukemaan! Mulla on ollut tuo kirja hyllyssäni joku 9 vuotta, kun teininä kinusin äitiä ostamaan sen mulle koska siinä oli hieno kansi, ja kannessa luki Tolkien. En ollut koskaan lukenut mitään Tolkienin teosta, enkä nähnyt elokuvia, enkä tiennyt yhtään mikä kirja tuo Silmarillion oli. No kotona sitten avasin kirjan ja innoissani aloin lukemaan ja kahden sivun jälkeen totesin, että se on kyllä ihan täyttä Hepreaa mulle :D No, nyt yhdeksän vuoden jälkeen sitten aloin vihdoin oikeasti sitä lukemaan, ja kyllä viihdyin monta tuntia sen parissa eilen!

Olen siis muutenkin hidas lukemaan ja mulla on viime vuosina ollut vaikeuksia keskittymisen kanssa, etten ole hirveästi pystynyt lukemaan muutenkaan. Niin avasin tuon Silmarillionin vähän silleen puoliksi vitsillä, että katsotaan kuinka pitkälle jaksan ennen kuin luovutan :D No, ihan hyvinhän se kuitenkin sujui! Olen yllättynyt mutta mielissäni tästä!

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #79 : 05.12.2021 11:02:44 »
Jee mursis, ihan parasta että olet innostunut Silmarillionista! Se on tosiaan aika vaikea teos, mutta kun sen pääsee läpi, se on tosi palkitsevaa, koska se avaa tosi monta uutta tasoa Tolkienin maailmasta ja esim. LOTRit avautuvat sen jälkeen ihan uudella tavalla! Itseäni auttoi kovasti Silmarillionia lukiessa itse kirjan appendixien lisäksi kaikenlaiset Tolkien-wikit ja lorekanavat Youtubessa, esim. Broken Sword, Men of the West ym. Siellä on monia tosi selkeitä videoita juurikin Silmarillionista ja sen hahmoista ja tapahtumista, joilla on helppo syventää oppimaansa. Toinen hyvä tapa uppoutua on toki fanart ja ficit, LillaMyyn lisäksi ainakin minulla ja Puralla on finissä paljon Silma-contenttia! :D

Onko sinulla jo jokin suosikkitarina tai hahmo Silmarillionista, tai mikä kohta tai asia sinulla on siinä erityisesti herättänyt tunteita? Olisi kiva kuulla! :D


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.