TSH ja Hobitti on ihania,
Silmarillion yhä jännää aloittaakkaan itteä.

TSH:t ja Hobitin oon sekä lukenut että kuunnellut äänikirjoina. Tuota uutta suomennosta TSH:sta en ole vielä lukenut, mutta mulla on se 1. painos, jossa on ne punaset sivureunat ja ai että se on komeana meikän Tolkien hyllyssä.♥ Jossai kohtaa toki myös lukea se, mutta varmaan iteki pitää ottaa kansipaperit poes. Jos Tolkien-intoa on, joululukemiseksi suosittelen lukemaan
Kirjeitä joulupukilta! Se on huippu.

Tykkäsin myös kirjoittajana
Maamiehen ja lohikäärmeen laajennetusta laitoksesta, koska se sisältää sekä Maamies ja lohikäärme-tarinan, mutta myös tarinan raakaversion ja vielä raa'emman version alun täysin julkaisemattomasta jatko-osasta. Se oli tosi kiinnostavaa, ettei Tolkienkaa mitään timanttia kirjoittanut suoraan, vaan tarina kävi muutoksen ennen kustantamista jne.

Yksi ihan lempparitolkieneistani on myös Keski-maahan sijoittuva
Tom Bombadilin seikkailut-runokirja, sitäkin voin lämpimästi suositella, vaikka runot ei edes yleensä olisi juttu! Ihanaa
Abarat, että intoilu päällä. ♥
Viimeisin luettu Tolkien oli, jokseenkin raivostuttava luettava, mutta siltikin kiinnostava (nyt haluan mm. lukea koko Kalevalan...)
Kullervon tarina, jossa tuossa minun painoksessani on myös Tolkienin essee (?) Kalevalasta.

Viimeisin hankinta puolestaan
J. R. R. Tolkienin maalauksia ja piirroksia, joka odottaa lukemista/kuvien katselua, koska ai että. Oon tykännyt niistä joistain Tolkien-kuvituksista, joita on ollut esim. Tolkienin kuvituksia sisältävä Hobitti-painoksessani. Lukemista odottaa myös järkelemäinen Tolkienista kertova teos:
J. R. R. Tolkien - mies joka loi Keski-Maan, mutta se menee varmaan johonkin ikuisuusprojekti pinoon. No, siinäpä jo "vähäksi aikaa" lukemista, kun lukemista odottaa myös mm. se itse Silmarillion, Hurinin lasten tarina, Gondolin tuho, Seppä ja satumaa... ja... niin edelleen. Oon ylpeä Tolkien-kokoelmastani, vaikka haaveilen täydennyksistä kuten Tove Janssonin kuvittamasta Hobitista, Roverandomin laajennetusta painoksesta ja tämäkin on sellainen ja ja ja niin edelleen-lista.
Jospa tästä lätinästä oli jonnekin alkupuoliskolla lukuvinkkiä.