Kirjoittaja Aihe: Elokuvat # 2  (Luettu 154819 kertaa)

ibi

  • ***
  • Viestejä: 195
  • He cannot see beyond his own desire!
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #60 : 21.12.2013 13:06:36 »
Mäkin kävin katsomassa Hobitti II eilen Tennispalatsissa ja mun avatarista ja bannerista varmaan huomaa, että rakkas.. siis ihastuin Bard Jousimieheen. Ah mutta se on vaan niin seksikäs!! :o Sydän sulaa... Harmittaa että Orlando Bloom on rupsahtanut ja kelatkaa hetki, että Hobitti on vielä aikaa ennen Taru Sormusten Herrasta ja Legolas senkun nuortuu vanhetessaan, hahahah! :D Musta ois  voinu maskeeraajat tehdä jotain, että Orlandon ikääntymisen merkit eivät olisi näkyneet noin selkeästi. :P

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 404
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #61 : 22.12.2013 14:04:46 »
yleisesti tuumattiin että vielä ainakin puoltuntii ois voinu jatkua - noh, me ootellaan kiihkeästi sitä pidennettyä versiota sitten ;)
Komppailen! Kävin eilen katsomassa DoS:n toiseen kertaan eikä se tuntunut lainkaan liian pitkältä. Mielestäni on oikein, että Tolkienin tarinat saavat tarpeeksi tilaa valkokankaalla ja hänen maailmansa sukelletaan syvälle jokaista yksityiskohtaa myöten - näin saadaan tarvittaessa tilaa myös uusille hahmoille, kuten Taurielille (josta mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset, en oikein vielä tiedä miten suhtautua kyseiseen haltianeitoseen).
Lainaus
Jotenkin se vei screenaikaa esim. Fililtä, kun enemmän keskityttiin kuvaamaan Kilin ja Taurielin juttua, kun veljesten suhdetta. Ja just tohon Filin ja Kilin suhteeseen tykästyin niin paljon ykkösosassa ja nyt se oli valitettavasti jäänyt enemmän varjoon tässä tokassa pätkässä.
Olen tästä kyllä ihan samaa mieltä. Kuten sanoin, oli ihan kiva että screenaikaa oli annettu myös uusille hahmoille, mutta niiden ei silti pitäisi pompata yli alkuperäisten luomusten.

Mutta joka tapauksessa siis. Luulen, että jos elokuvat olisivat lyhympiä, minulle ainakin jäisi niistä vähän sellainen pintaraapaisun maku. Odottelen itsekin innolla sitä pidennettyä versiota, sillä ainakin Unexpected journeyn kyseinen versio oli huimasti parempi kuin valkokankaalla pyörinyt kipale.

Smaug, Beorn ja Sauron oli toteutettu kertakaikkiaan upeasti. Ensimmäistä kertaa Hobittia katsomaan mennessäni olin vähän huolestunut varsinkin lohikäärmeen toteutuksesta, mutta se kyllä yllätti positiivisesti. Benedict Cumberbatch oli mielestäni juuri oikea valinta lohikäärmeen rooliin. Eikä se Smaugin ja Bilbon kohtaus mielestäni venynyt liian pitkäksi. Moinen upea otus kyllä kiinnitti niin tiukasti ainakin mun huomion, ettei kohtaus tuntunut lainkaan laahavalta tai liian pitkältä.

Tuntuu, etten oikein vieläkään ole täysin ymmärtänyt, että olen sen nähnyt ja siksi järkevien kommenttienkin kirjoittaminen on hankalaa. Äh. :D Pidin elokuvasta kuitenkin todella, todella paljon. Niin pidin kyllä ensimmäisestä osastakin, ehkäpä jopa hiukan enemmän kuin DoS:sta.

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

unskilo

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #62 : 22.12.2013 14:40:48 »
Hobittipa Hobitti! Käytiin eilen toisen puoliskon kanssa katsastamassa HFR 3D. Ekassa leffassa se oli ihan siisti, mutta nyt sain pääni kipeäksi (joko sen takia, etteivät silmät tottuneet tai sitten siksi, että purin leukojani yhteen koko ajan varsinkin loppuvaiheessa leffaa :D ) ja tajusin nyt itsekin, että se sadunomaisuus on mahdotonta säilyttää HFR:llä. Hyvänä esimerkkinä toimii ne kohtaukset, joissa kääpiöt ja Bilbo matkaavat siellä kivikossa kohti Vuorta... eih. Normaalina 3D:nä ja 2D:nä voisin vielä testata tätä, mutta en kyllä ole normihinnoilla menossa katsomaan teatteriin toista kertaa.

Tästä eteenpäin ei kannata lukea, jos ei halua spoilaantua!

- Minusta oli mukavaa, miten tuota Keskimaan kasvavaa pahuutta on kuvattu kautta linjan "pienillä" vihjeillä.
- En odottanut Sormukselle noin vahvaa roolia, mutta tarkemmin ajateltuna, onhan se loogista, varsinkin kun Hobittia selvästi yritetään alkuperäistä kirjaa enemmän yhdistää Lotreihin.
- Tykkäsin siitä, että Gandalfin salapoliisityötä selitettiin muiden Tolkienin kirjojen pohjalta, mutta edelleen harmittaa Radagastin kohtalo överiksi vietynä linnunkakkapäisenä pökkelönä, vaikka hänelläkin on hetkensä.
- Se kohtaus, jossa näytettiin Sormusaaveiden auenneet haudat.. uuuh. Ja säikähdin ihan hulluna sitä lepakkoa.
- Onko Thranduil oikeasti kohdannut lohikäärmeitä, tiedättekö? Ja en tiennyt, että haltioiden eteerisyys johtuu vain taiasta, kun Thranduil pystyi sillä lailla paljastamaan haavansa ;) Miltähän ne oikeasti näyttävät taaperrettuaan maailmassa tuhansia vuosia.
- Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että Taurielin, Legolaksen ja Kilin kolmiodraamaa oli ihan liikaa. Eiih. Mieluummin lisää metsässä vaeltelua, Beornin luona vierailua ja Smaugia, kiitos.
- Olin vähän pettynyt Beorniin - sekä ihmis- että karhumuotoihin. Odotin niitä palvelevia koiria sun muita taikaelukoita mitä Beornilla on :D Lisäksi, ilmeisesti Beornin taustasta ei olla ihan täysin varmoja, vaikka melko varmoja ollaankin. Luulin karhumuotoa aluksi hukaksi. Ja ihmisen ajattelin olevan myös paljon tanakampi ja musta- ja runsaskarvaisempi kuin mitä Beorn lopulta oli. Mutta ei se ihan metsään mennyt! Pystyn sopeutumaan tähän.
- Spottasin Jacksonin cameon!
- En ihan täysin pysty sopeutumaan Stephen Fryhyn Isäntänä.
- Luulin ennen leffan katsomista nolosti, että Orlandollakin on tuplarooli Legolaksena ja Bardina. :D
- Ne Legolaksen silmät...
- Tykkäsin, miten paljon pikku viittauksia oli Lotreihin. "Dwarf blood!", Bardin "surffaus" sillä yhdellä pitkällä veneellä, Gimli (hiisimutantti) ja ties mitä.
- Smaug. Voi herrajjestas miten mahtava upea loistava. Se kohta, kun sen koko paljastui... Uhhuh.
- Ereborin ja kaivostoiminnan esittäminen oli myös loistavaa! Ja Smaugin haltioituminen suuresta kultapatsaasta.

Tässä nyt aluksi ajatuksia. :D
"To worship a great mystery was just to worship your own ignorance."

Clearwater

  • Sudentuoja
  • ***
  • Viestejä: 312
  • chaos born in candlelight
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #63 : 22.12.2013 17:24:57 »
Käväistiin eilen äidin ja kaverin kanssa mekin katsomassa DoS ja olen ihan sekaisin edelleen. Elokuva vastasi odotuksia, sillä Odottamattoman matkan jälkeen ne hipoivat kattoa ja menivät siitä läpi, kun ykkösen pidennetty pätkä saavutti tiensä dvd-soittimeeni ja televisioon.

Mulla on vähän ristiriitaiset mielikuvat Taurielista. Pidän siitä, että hän on sellainen naishahmo, joka osaa tehdä itse asioita, eikä valita ja itke tai kilju apua, vaan toimii hyvin yksilönä, mutta joku asia vähän häiritsi (eikä se siis ole Kiliel, vaikka olen vähän kahden vaiheilla siinäkin). En vain ole hoksannut sitä vielä. Mutta Evangeline Lillyä ei voi kuin kehua roolisuorituksestaan.

Varokaa, spoilereita!

Mä komppaan unskiloa tossa, että se kolmiodraama oli vähän liikaa. Legolasin osa siinä kolmiodraamassa häiritsi ihan liikaa, koska ei se vaan... En mä osaa ajatella Legolasia sellaisena. Jostain syystä mun pikkuinen fanitytön alitajuntani ei osaa sisäistää sitä.

Ja mä rakastuin Bard Jousimieheen ihan täysin! Siis, oah - ensiksi: se ääni. Ei hyvänen aika, sain fanityttökohtauksen, kun Bard huusi "So riven by greed he could not see beyond his own desire!"

Ja Legolasista vielä: huomattavasti erilainen kuin Sormusten herrassa. Paitsi ulkonäöltään, myös käyttäytymiseltään. Ei mitään moittimista, haltiaprinssin taistelutyyli tuli ihanasti esiin (rakastuin siihen), mutta huomasin kyllä käyttäytymisessä eroja tosi paljon. Mielenkiintoista. Ja se oli aivan ihana, kun Legolas näki Gimlin kuvan! Sekosin siinä kohdassa ihan täysin!

Olenko ainoa, joka hajosi siinä, kun Thorin huusi Smaugille: "Olet vanha ja lihava, tule tänne senkin etana!" tai "Senkin aivoton mato!" Nauroin niille.

Ja vielä sanoakseni: Smaug oli todella hienosti toteutettu ja ääni kävi täydellisesti. Aivan ihana kohta, kun Smaug lähtee Ereborista kultaisena ja pyörii siellä ilmassa. Oah, kaunista.

Spoilerit ohi

Kaiken kaikkiaan odottelen kovalla mielenkiinnolla viimeistä elokuvaa sormet ristissä ja fanitytön sydän valmiina murtumaan. Mielenkiintoisen tästä tekee se, että näissä kahdessa on ollut paljon erilaisuuksia kirjoihin nähden, niin mitä kaikkea sitten puuttuu tai on lisätty viimeiseen osaan.
Kotimaani on Mikä-Mikä-Maa.

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #64 : 22.12.2013 19:08:10 »
Varokaa, spoilereita!

Olenko ainoa, joka hajosi siinä, kun Thorin huusi Smaugille: "Olet vanha ja lihava, tule tänne senkin etana!" tai "Senkin aivoton mato!" Nauroin niille.

Ja vielä sanoakseni: Smaug oli todella hienosti toteutettu ja ääni kävi täydellisesti. Aivan ihana kohta, kun Smaug lähtee Ereborista kultaisena ja pyörii siellä ilmassa. Oah, kaunista.

Spoilerit ohi
Spoiler
Noi oli kyllä niin loistavat kohdat, tosiaan. Repesin kyllä ihan sikana kun Thorin huusi Smaugille mitä huusi (Thorin, oletko tosissasi? xDDD) ja se kun Smaug pyöri ilmassa. 10/10 Peter Jackson ja tiimi, loistavasti toteutettu.
We had each other. That's how we won.

miukeli

  • Blaubeere
  • ***
  • Viestejä: 497
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #65 : 22.12.2013 20:18:17 »
Tästä eteenpäin ei kannata lukea, jos ei halua spoilaantua!
- Onko Thranduil oikeasti kohdannut lohikäärmeitä, tiedättekö? Ja en tiennyt, että haltioiden eteerisyys johtuu vain taiasta, kun Thranduil pystyi sillä lailla paljastamaan haavansa ;) Miltähän ne oikeasti näyttävät taaperrettuaan maailmassa tuhansia vuosia.
Hyvin mahdollista että on, sillä noihin aikoihin Pohjoisessa oli muitakin lohikäärmeitä kuin Smaug (kuten Thorin Hobitti-kirjassa itse asiassa sanoo), ja on viitteitä siitä että Thranduil olisi elänyt Doriathissa (haltiavaltakunta ensimmäisellä ajalla, Hobitin tapahtumat sijoittuvat kolmannelle ajalle), ja siis Thranduil ja Legolashan ovat sindarilaisia haltioita eli harmaahaltioita, kun taas muut Synkmetsän asukkaat ovat salohaltioita(silvan), kuten leffassa viitattiin Taurielin huomauttaessa olevansa salohaltia. Ja siis Doriathissahan asuivat enimmäkseen sindarilaiset, ja monia sotia käytiin noihin aikoihin Morgothia/Melkoria(Sauronin alkuperäistä isäntää) vastaan, joissa on lohikäärmeitäkin ollut mukana. Joten Thranduililla on ollut useita tilaisuuksia kohdata lohikäärmeitä, tosin tuosta haavan lumoamisesta/uudelleen näyttämisestä mistä lie olikaan kysymys en oikein osaa sanoa mitään. (Sanokaa toki jos jokin olettamistani on korjaamista, itse olen vain muutaman Silmarillionin yms. hyvin tuntevan kanssa pohtinut tuota Thranduilin historiaa...)

Tästä eteenpäin ei kannata lukea, jos ei halua spoilaantua!
- Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että Taurielin, Legolaksen ja Kilin kolmiodraamaa oli ihan liikaa. Eiih. Mieluummin lisää metsässä vaeltelua, Beornin luona vierailua ja Smaugia, kiitos.
Tosta olen ihan samaa mieltä, että kolmiodraama oli liikaa - kiliel vielä menettelee (hitsi kun ne vain ovat niin söpöjä!) mutta en ymmärrä miksi Legolas piti änkeä mukaan. Ja harmittaa vielä enemmän kun tiedän nyt, että Evangeline Lilly oli lupautunut Taurieliksi sillä ehdolla, ettei tule kolmiodraamaa ja pam kun lisäkuvauksia varten Evageline palas lomalta niin muutamaa kohtausta muuttamalla oltiinkin saatu kolmiodraama aikaan eikä hän voinut itse oikein vaikuttaa mitenkään. Toivottavasti Jackson&kumppanit poistaisivat viimeisestä leffasta kolmiodraaman ainekset, niin että Legolas oiskin vaan huolestunut ystävä tai jotain, ei mikään lemmenkipeä ja mustasukkanen pikku haltiaprinssi. (Evangelinen haastattelu kolmiodraamasta)

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #66 : 22.12.2013 21:06:42 »
Tästä eteenpäin ei kannata lukea, jos ei halua spoilaantua!
- Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että Taurielin, Legolaksen ja Kilin kolmiodraamaa oli ihan liikaa. Eiih. Mieluummin lisää metsässä vaeltelua, Beornin luona vierailua ja Smaugia, kiitos.
Tosta olen ihan samaa mieltä, että kolmiodraama oli liikaa - kiliel vielä menettelee (hitsi kun ne vain ovat niin söpöjä!) mutta en ymmärrä miksi Legolas piti änkeä mukaan. Ja harmittaa vielä enemmän kun tiedän nyt, että Evangeline Lilly oli lupautunut Taurieliksi sillä ehdolla, ettei tule kolmiodraamaa ja pam kun lisäkuvauksia varten Evageline palas lomalta niin muutamaa kohtausta muuttamalla oltiinkin saatu kolmiodraama aikaan eikä hän voinut itse oikein vaikuttaa mitenkään. Toivottavasti Jackson&kumppanit poistaisivat viimeisestä leffasta kolmiodraaman ainekset, niin että Legolas oiskin vaan huolestunut ystävä tai jotain, ei mikään lemmenkipeä ja mustasukkanen pikku haltiaprinssi. (Evangelinen haastattelu kolmiodraamasta)
Joo, samaa mieltä. Kolmiodraamat pois! Kiliel rulettaa, ei siihen Legolasia tarvita kolmanneksi pyöräksi (jo senkin takia, että Legolas ja Gimli kuuluu yhteen - okei, ignooratkaa toi xD). En kyllä tajua, mitä varten se kolmiodraama edes on siinä. Luuleeko leffantekijät ylipäänsä, että se lisää jotenkin mielenkiintoa?
We had each other. That's how we won.

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #67 : 22.12.2013 21:33:14 »
Joo, samaa mieltä. Kolmiodraamat pois! Kiliel rulettaa, ei siihen Legolasia tarvita kolmanneksi pyöräksi (jo senkin takia, että Legolas ja Gimli kuuluu yhteen - okei, ignooratkaa toi xD). En kyllä tajua, mitä varten se kolmiodraama edes on siinä. Luuleeko leffantekijät ylipäänsä, että se lisää jotenkin mielenkiintoa?
(hyppään keskusteluun mukaan jostain puskista)

Itse ajattelin sen sillein, että ne tunteet olivat se kimmoke, jolla Legolas saatiin seuraamaan Taurielia. Toki tuon olisi voinut selittää tuhannella muullakin tapaa, ihan vain uskollisuutena ystäviä kohtaan tms (höpöttää tyyppi, joka ei erityisen hyvin tunne näitä hahmoja, mutta anygays). Tuo kolmiodraama on niin kulahtanut juttu, että haukotuttaa. Ja todellakin Legolas ja Gimli kuuluvat yhteen

Minäkin tosiaan pidin Hobitista kovin. Aivan mahtavaa, että niinkin lyhyestä kirjasta ollaan saatu hyviä leffoja aikaan (aluksi pelkäsin, että se menisi sellaiseksi puuduttavaksi venyttämiseksi, mutta toisaalta tämän kokoluokan elokuvien on vähän pakko olla hyviä). :---D
everybody knows there's a party at the end of the world

Remoteness spectator

  • ***
  • Viestejä: 2 183
  • Sanokaa Remoksi vaan
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #68 : 22.12.2013 21:46:51 »
Spoilereita Hobitista

Tässäpä oma arvosteluni kys.leffasta:

Itse kävin katsomassa Hobitin aika pian ensi-illan jälkeen (taisipa olla toinen ilta) ja katsoin HFR 3D version (vaikka mieluummin olisin katsonut 2D, koska 3D on mielestäni ihan yliarvostettua shaibaa. HFR saa leffan näyttämään enemmän siltä että se on kuvattu studiossa, ja 3D ei ole kehittynyt alkuajoista mihinkään, joten suosittelen katsomaan ihan perus 2D version). En lähtenyt sitä katsomaan mitenkään sen kummemmin odotuksin, koska kuten ehkä saattoi olettaakin, ei ensimmäinen Hobitti ollut mitenkään verrattavissa LOTRiin. Hieman taustatietoa tästä toisesta leffasta minulla oli, olin katsellut tuotantopäiväkirjoja ja ensi-iltaa ja tiesin Taurielista, ja että jotain rakkausjuttuja siinä tulisi olemaan. Aikoja sitten kuulin että siihen tulisi Tauriel/Kili romanssi mutta jotenkin trailereiden perusteella tuli fiilis että tässähän on joku Tauriel/Leegolasse juttu, joista sitten molemmat vaihtoehdot osottautuivat todeksi.

Hobiteissa ei kyllä millään muotoa ole sitä kirjasta hyvin poimittua keski-maa fiilistä, mikä on saatu aikaan LOTRissa. Hobitti on kirjana aivan yhtä loistava (vaikka kevyempi onkin) ja omasta mielestäni nämä elokuvat ovat valitettavasti missanneet koko kirjan pointin, joka on nimenomaan matka ja sellainen "pieni kotona viihtyvä hobitti vs.suuri maailma"- asetelma. Tämän kaiken lisäksi Hobitti on venytetty kolmeksi kolmen tunnin elokuvaksi, mikä ehkä saattaisi toimia jos kirjaa ja sen tapahtumia olisi noudetettu paremmin. Siitäkin huolimatta tuo pituus kuulostaa liioitellulta, kun katsoo että miten ohkainen itse kirja on. Jos elokuvissa olisi rauhallisempi, kodinomaisempi tempo, eikä niin paljon ylimääräistä, olisi niistä saanut täydellisiä. Elokuvista välittyy nyt sellainen fiilis, että niistä on yritetty tehdä ihan väkisinkin eeppisiä ja hyvin rahaa tahkovia, mikä tietysti aiheuttaa sen, että ne ovat varsin keskinkertaisia elokuvina.

Yksi asia mistä suuresti yllätyin oli se, että Hobittia kuvatessa on ryhdytty käyttämään enemmänkin tietokonetta maisemien ja asioiden luomiseen, ja tämä aiheuttaa sen että kaikki näyttää aivan naurettavan epäaidolta ja photoshopatulta. Jotenkin on selvääkin selvempää, että kaikki on kuvattu vasten bluescreenia (tai sitä vihreää taustaa mitä ne nykyään käyttää), ja kaikenlisäksi studiossa. Tämä häiritsi kovasti ainakin omaa elokuvakokemustani - toinen häiritsevä asia oli järkyttävän huonot vuorosanat (ja nämä vuorosanat on ilmeisesti ne, joita tuotantotiimi on itse joutunut keksimään) sekä näytteleminen. Uskon että tuo "teennäinen" ympäristö on vaikuttanut myös näyttelijöiden suoritukseen ja kommunikointiin, mutta uskon että syitä on muitakin. Monet hahmot, kuten Legolas ja Gandalf ovat tyystin erilaisia ja sanovat asioita, joita en itse ainakaan koe sopivaksi kys. roolihahmoille. Mitä ihmettä Legolas ylipäätään tekee tässä leffassa? Toki käy järkeen, että Legolas oli "siellä" koska hän on Thranduilin poika, mutta noin suurta roolia hän ei olisi ansainnut, kun kaikenlisäksi Orlando Bloom näyttää vielä huomattavasti vanhemmalta (ja ne silmät.. wtf?). Omasta mielestäni hahmon olisi voinut jättää pois, mutta eiköhän syynä tässäkin ollut vaan se, että Legolas on niin suosittu tyttöjen keskuudessa - lisää rahaa. Vielä yksi kohtaus, joka todellakin heitti ulos leffasta -> käsikameran käyttö siinä joki/tynnyrikohtauksessa. Se näytti aivan joltakin dokumentilta.

Eräs toinen asia, jota en ymmärrä on se, että elokuvat ovat tavattoman "modernisoituja" kielenkäytön ja huumorin osalta. Kilin ja Taurielin pervohuumori, Bilbon tapa puhua ja käyttäytyä.. Jopa Gandalf heitti jotain ihmeen nykypäivästä jossain välissä. Se ei yksinkertaisesti vain sovi keski-maahan - kaikenlisäksi Taurielilla oli erittäin huomattava meikki.

Sitten kuitenkin elokuvan hyviin puoliin: Smaug näytti erittäin hyvältä ja myös kuulosti hyvältä. Inspiraatiota oli mahdollisesti otettu 70-luvun Hobitti-animaatioleffasta, jossa Smaugilla oli jokseenkin "kissamaiset" kasvot (Japanilainen animaatio - tuo elokuva on muuten melko hyvä, sen perusteella mitä olen nähnyt - kannattaa katsoa!). Harmitti kuitenkin se ihan liiallinen tunnin pituinen taistelu siellä Ereborissa ja Smaugin yltiöpäinen nöyryyttäminen, joka sai sen näyttämään lähinnä tyhmältä - mitä Smaug ei ole.
Toinen hyvä asia Hobitissa ovat Thorin ja Balin, jotka ovat myös ulkonäöllisesti ja muutenkin onnistuneita hahmoja. Järkeen ei kuitenkaan käy miksi Thorin ekan leffan lopussa hyväksyy Bilbon ja nyt tässä leffassa hän oli taas piittaamaton. Myös Balinin lause "Hänen nimensä on Bilbo!" oli aika facepalm köyhyydessään.

Loppuyhteenvetona voisin sanoa, että elokuva oli ihan viihdyttävä ja toki siitä löytyy kaikki perus mainstream-elokuvan elementit: Stereotyyppisesti tietty sitä romantiikkaa naisille ja actionia tietysti miehille (niin että ihan yli menee) ja sitten vähän huumoria, mikä ei itseäni juuri naurattanut. Myös naiskiintiö oli tietysti huomioitu ja sinne oli keksitty Tauriel nais-edustajaksi ja esikuvaksi. Turhaa mielestäni, mutta varmasti hänestä monet (varsinkin miehet) hahmona tykkää. Kyllähän näitä leffoja katsoo, ja menen sen kolmannenkin katsomaan, mutta en koskaan tule ostamaan näitä bluraylle, enkä kyllä millään lailla yhdistä niitä LOTRiin, jotka olivat elokuvina huimaavan hyviä :)




Spoilit päättyy


« Viimeksi muokattu: 22.12.2013 22:20:11 kirjoittanut Remoteness spectator »
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality
 
       
~Dark designs~

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #69 : 22.12.2013 22:01:24 »
hobittispoilereita tässä viestissä!

Joo, samaa mieltä. Kolmiodraamat pois! Kiliel rulettaa, ei siihen Legolasia tarvita kolmanneksi pyöräksi (jo senkin takia, että Legolas ja Gimli kuuluu yhteen - okei, ignooratkaa toi xD). En kyllä tajua, mitä varten se kolmiodraama edes on siinä. Luuleeko leffantekijät ylipäänsä, että se lisää jotenkin mielenkiintoa?
(hyppään keskusteluun mukaan jostain puskista)

Itse ajattelin sen sillein, että ne tunteet olivat se kimmoke, jolla Legolas saatiin seuraamaan Taurielia. Toki tuon olisi voinut selittää tuhannella muullakin tapaa, ihan vain uskollisuutena ystäviä kohtaan tms (höpöttää tyyppi, joka ei erityisen hyvin tunne näitä hahmoja, mutta anygays). Tuo kolmiodraama on niin kulahtanut juttu, että haukotuttaa. Ja todellakin Legolas ja Gimli kuuluvat yhteen

minä taas täällä analyyseineni hei

Kolmiodraamoja käytetään yleisesti herättämään naiskatsojien mielenkiinto, ainakin leffantekijöiden mukaan. Koska idk yleinen luulo lienee että jos naisille annetaan hahmo, johon samaistua, tässä tapauksessa Tauriel, niin suurin osa meistä haluaa nähdä jotain kyseisen hahmon romanttisia selkkauksia... Mikä ärsyttää mua suuresti koska okei ensinnäkin musta Tauriel olisi pärjännyt loistavasti ilman mitään sutinaa yhtään kenenkään kanssa koska come on sillä on örkkejä tapettavana ja Keski-Maa pelastettavana ei siinä ehdi mitään tollasia touhuta. Ärsytti jotenkin suunnattomasti se tyyli miten ne kohtaukset Kilin ja Taurielin välillä oli kuvattu kun Legolas kyräili jossain puskissa taustalla :D Tyylillä "hei nainen mitä teet mä oon täällä! ei! lopeta! kenelle puhut ilman mut lupaa!!!" Legolasin funktio on toistaiseksi ollut vähän mitäänsanomaton, Taurielin perään haikalun lisäksi johonkin örkkijahtiin se lähti, mutta kuulisin kyllä mielelläni selityksen miksei Tauriel voinut vaikka yksin olla se rebel ja ottanu sen Legolasille tarkoitetun storylinen kokonaan. Esim. okei olis se voinut Kiliä auttaa mutta myös jatkaa sitä taistelua... Tai silleen mua jotenkin kismitti se kohta että Tauriel jäi hoivaamaan Kiliä kun Legolas jatkoi taisteluaan ja lähti! Oikeesti olis nyt kerrankin tapahtunu joku plot twist, Legolas vaikka jääny sinne Kilin sairasvuoteelle ja Tauriel sanonu että bye boys I've got this ja lähteny örkkijahtiin! Mutta ei :( Ei silti, kyllä mä Taurielista tykkäsin ja sen kiinnostus Kiliä kohtaan oli ihan hellyyttävää, mutta kuten moni on jo sanonutkin; koko kolmiodraama alkaa olla nähty. Ja nyt kun luin ton Evangelinen haastattelunkin niin ottaa pattiin :-X Peter Jackson I'm done with ur Hollywood shit pls stop.

Kaikista eniten mua kuitenkin ärsyttää se, että vaikka suuren osan mielestä kolmiodraamat tosiaankin on out niin silti jostain kumpuaa ihmeellinen oletus että naisia varten pitää heittää soppaan jotain tollasta. Eniten ehkä vihaan sitä jos romanttisia elementtejä käytetään motiivina asialle x - se vasta onkin nähty :D Tarkotan siis tällaisia (yleensä action/räiskintä/etc) leffoja joissa päähenkilö - joka on 99,99% varmuudella mies - saa motiivin pahista vastaan siitä että sen vaimo/tyttöystävä/joku naispuolinen perheenjäsen on tapettu tai kaapattu. Toivon siis että kolmososassa ei tapahdu mitään sellasta että Tauriel joutuu pulaan ja Kili ja Legolas tyyliin tappelee et kumpi sen pelastaa ekana. Jos näin käy niin kaivan tän viestin sit vuoden päästä silleen I KNEW IT.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2013 00:24:46 kirjoittanut raitakarkki »
in the bleak midwinter

Sofiesque

  • Vieras
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #70 : 22.12.2013 22:53:03 »
Achtung, spoilaa Hobittia!

Näillä isoilla studiojehuilla on joku ihmeen hard on pakkomielle kolmiodraamoihin. Tuli väkisin mieleen mm. Suzanne Collins, jota editoija kehotti tuomaan Peeta/Katniss/Gale-konfliktia vahvemmin esiin Nälkäpeli-kirjoissa. Ite näin kanssa taannoin ton Evangelinen haastattelun ja ymmärrän tosi hyvin, että tuollaisessa asemassa turhauttaa (etenkin kun hän on ennenkin näytellyt kahden miehen halujen kohdetta, aka Lost). Oudointa musta tossa on se, etten kirjaimellisesti tunne yhtäkään naishenkilöä, joka avoimesti tunnustaisi tykkäävänsä kolmiodraamoista juonellisena elementtinä - toki hyvinkin toteutettuja tapauksia löytyy, vaikkei mulla tule yhtäkään mieleen just nyt, mutta liian usein se tuntuu olevan se helpoin ja 'halvin' ratkaisu.

Komppaan raitakarkkia aika monessa asiassa, mm. just toi Legolasin ihme kyttääminen puskissa ei tuntunut tippaakaan romanttiselta vaan lähinnä ahdisti. Legolas oli musta muutenkin huono valinta kolmiodraamaan, koska oon aina nähnyt hahmon canonissa vahvasti aseksuaalisena.

Lainaus
Tarkotan siis tällaisia (yleensä action/räiskintä/etc) leffoja joissa päähenkilö - joka on 99,99% varmuudella mies - saa motiivin pahista vastaan siitä että sen vaimo/tyttöystävä/joku naispuolinen perheenjäsen on tapettu tai kaapattu.

Äääähhh jos Tauriel tungetaan jääkaappiin (onko fridgingille edes suomenkielistä vastinetta :D) niin meikä nousee barrikadeille! Mulla oli ennen uskoa Peter Jacksoniin, mutta nykyään en yhtään ihmettelis, vaikka sille tielle mentäis.

(Mun piti oikeastaan tulla selittämään tänne Frozenista, jonka kävin just katsomassa, mutten jaksa enää vääntää mitään analyysiä. Ehkä sit huomenna...)

Zacharias

  • les amis de l'abc
  • ***
  • Viestejä: 2 574
  • korkokenkäpoika
    • tumblr
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #71 : 30.12.2013 18:07:33 »
Hypähdän tänne puhumaan Frozenista huomattuani , että miukeli oli sitä kommentoinut kaiken Hobitti-sälän keskellä! Itse olen nähnyt sen nyt kaksi kertaa (vaikka hurjat lippuhinnat - miksei sitä 2D versiota voi tarjoilla myös originaalia hamuileville?) ja ihihih rakkaus. Suoraan sanottuna ysärikään ei ole ollut Disneyn kulta-aikaa ja sitten Pienen Merenneidon en ole tykännyt aidosti ja vahvasti kuin muutamasta, mutta nyt tuntuu nousu. Tangled oli jo ihan mahtava ja voi Frozen. Tunteikas, juonellinen, askel parempaan suuntaan. Oli ihana huomata, miten se pyrki rikkomaan muutamia normeja ja en voi riittävästi korostaa tätä, jonka miukelikin jo sanoi:

Lainaus
ja tarinan ratkaisu oli kerrassaan loistava, ei kliseinen kuten olin odottanut

Mahtava, mahtava, mahtava twisti! Taisi suuni loksahtaa auki hämmästyksestä, kun paljastus kävi. Puhumattakaan sitten siitä, miten se vakava kohokohta ja suurin huoli korjattiin. Lopetuksena siis mainio.

Plus söpöt Idina Menzel ja Jonathan Groff (Melchi Gabor kääntyy poromieheksi, bwahaha)! Suomennokset nyt oli jälleen kerran karua kamaa, kun kuuli ne oikeat sanat siellä taustalla, mutta lauluista kyllä pidin. Disneyta parhaimmillaan. Suosittelen lämpimästi (;
l'univers nous reprend,
rien de nous ne subsiste


Q+Black

  • ★Lheage★
  • ***
  • Viestejä: 1 148
  • "What i want, i take."
    • Fantasiakirja-blogi
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #72 : 01.01.2014 13:06:32 »
Hobitti - Smaugin autioittama maa katsastettu. Tai kävin kattoo sen jo aikaa sitten, mutta en ole jaksanut täällä paljon pyöriä, joten nyt pieni analyysi elokuvasta. Hobitti-fanit varmaan kuristaa mut  8)

Hobitti-elokuvat ovat kauniita. Rakastan näiden elokuvien visuaalisuutta, maailmaa ja maisemia. Ne saavat elokuvan tuntumaan todella taianomaiselta vaikkakin tämä toinen osa ei yltänyt lähellekään ensimmäisen tasoa. Siinä missä kaikki oli kai niin hienoa ja uutta ensimmäisessä elokuvassa, tässä toisessa kaikki tuntui vähän nähdyltä eikä minusta tässä ollut mitään suurta ja kuohahduttavaa vaikka kuinka odotin.

Simahdin vielä kesken elokuvan leffateatterissa, joten se kertoo kenties jo jotakin elokuvan laadusta.

TSH - leffoissa rakastuin täysiään Legolakseen ja olin ikionnellinen, että komistus nähtiin tässä pätkässä vaikkakin melkoisen tuimana tapauksena verrattuna aiempaan trilogiaan. Ehkäpä se oli tarkoituskin. Tauriel oli myös ihana hahmo. Pidän näissä elokuvissa erityisesti keijuista.

Jotkut taistelukohtaukset sekä lohikäärmeen selvä puhuminen suuta liikuttaen eivät kyllä tehneet vaikutusta vaan saivat minut lähinnä ärtymään, mutta noin kaikenkaikkiaan hieno elokuva ja veikkaanpa, että kolmosessa taas tapahtuu ja kiitettävästi.


Odotettuja elokuvia:

Törmäsinpäs aika hauskaan tulevaan elokuvaan. Se on nimeltään Guardians of the Galaxy ja käsittääkseni myös tämä perustuu johonkin sarjakuvaan. Mukana nähdään joukko mahtavia nimiä. Viiden suojelijan joukkoon mahtuu Gamora, jota näyttelee Joe Zaldana sekä Peter Quillina Chris Pratt. Rocket - pesukarhun äänenä kuullaan Bradley Cooper, Drax the Destroyerina showpainija Dave Batista ja ylisöpön Groot - puun äänenä kuullaan Vin Diesel. Aikamoinen sekametelisoppa siis kasassa ja aion todellakin katsastaa tämän. Harmi ettei traileria vielä ole! Elokuva saa ensi-iltansa 1. elokuuta 2014!



Sitten myös kovasti odottelen Divergent - leffaa sekä Vampire Academyä vaikka jälkimmäisen traileri antaa ymmärtää, että elokuva on enemmänkin draamakomedia kuin jännittävä fantasiaseikkailu. Jos joku ei ole kattonut traikkua, tsekkaa se tästä: Vampire Academy: Blood sisters.

Mielenkiinnolla myös odotan FSoG:n elokuvaversiota. Lähinnä sitä miten metsään kirja voikaan mennä elokuvan muodossa koska jos siitä tehtäisiin kirjalle uskollinen, se olisi melkeinpä pornoa  ;D

thefirenationattacked

  • naisten nainen
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #73 : 02.01.2014 00:36:48 »
Pakko tulla hobitti-huuman keskellä Frozenia ylistämään. Niinkun tässä topassa on jo mainittu, leffa oli normeja rikkova eikä kliseinen. Frozen on ehdottomasti Disneys uudemman tuotannon parhaimmistoa, ja ainakin meikäläisen uusi lemppari. Tykkäsin siitä, ettei romanssi ollut se pääasia, eikä prinssi pelastanut prinsessaa tosirakkauden suudelmalla. Vitut niistä miehistä, prinsessathan pelastavat itse itsensä!

Loppu oli täydellinen, en ollenkaan osannut odottaa sitä. spoiler En osannut odottaa Hansin petturuuttakaan, mutta nyt kun ajattelen asiaa se olikin juuri se, mitä juoni kaipasi. Kiva nähdä Disneyn poikkeavan siitä 'ensimmäinen rakkaus on tosi rakkaus'-kaavastaan. Todella yllättävä käännös, jossa kuitenkin oli paljon perää; tietenkin Hans haluaa valtaa, jos on nuorin kolmestatoista, eikä ole saanut minkäänlaista rispektiä, eikä varmaan mitään muutakaan. Lempikohtaukseni oli ehdottomasti se, missä Anna mottasi Hansia naamaan ;)

Erityisestä rakastuin Elsaan, johon minä, visusti tunteensa piilottavana ihmisenä, osasin samaistua todella paljon. Let It Go iski kovaa, se oli varmaan ensimmäinen Disney laulu ikinä, joka on todella jättänyt minuun pysyvän vaikutuksen ja josta minä toivon mukaan opin jotain. Eikä Elsan muodonmuutoskaan ollut mitään pahaa katseltavaa. Pakko sanoa, että onpa törkeän viehättävä animaatiohahmo.
Animaatiosta puheenollen, en meinannut elokuvan alkaessa osata muuhun keskittyä kuin niihin jääpaloihin, jonka pintaan aurinko heijastui niiden miesten laulaessa. Frozenin animaatio oli kyllä jotain niin kaunista, että meinasi mennä juoni ohi kun piti tuijotella kaikkia yksityiskohtia. Alkukohtauksen jääpalojen lisäksi minulle jäi mieleen Elsan jäälinna ja huurre hahmojen vaatteissa.

Mitään valitettavaa minulle ei ole, paitsi tietty dubbaus. Niinkuin unrealistickin sanoi, sitä oli kauhea kuunnella. Sisko ei edes suostunut tulla katsomaan koko elokuvaa, kun ei siedä dubbauksia. Minua jäi harmittamaan, kun en saannut kuulla Idina Menzeliä :(. Mutta joo, jos dubbaukset sietää, niin Frozen on must-see, suosittelen!
Sie sind das essen und wir sind die Jäger!

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #74 : 02.01.2014 10:21:38 »
Itse käyn katsomassa Frozenin tänään, itse asiassa ihan muutaman tunnin kuluttua, ja englanniksi. Sisko ei halunnut nähdä dubattua, mikä on mulle täysin fine, kun olen kyseisen leffan biisejä kuunnellut YouTubesta nimenomaan enkuksi (vaikka on siellä jo nyt pari suomeksikin ja ihan siedettävältä dubbaus mun korvaan kuulostaa - paitsi että Let It Go ei kyllä kuulosta suomeksi kovin hyvältä). Mutta se oli kyllä yksimielinen päätös, että enkuksi. Maltan tuskin odottaa nähdä just Let It Go'ta 3D:nä, mahtaa olla aika makee kokemus. Frozen on muutenkin ollut yksi vuoden 2013 eniten odottamiani leffoja (vaikka katsastankin sen näin 2014, mutta kun ei ole ollut aikaisemmin aikaa, kun sekä sisko että bestis haluaa myös nähdä sen ja haluttiin yhdessä mennä), muut kaksi ovat tietenkin Desolation of Smaug ja Thor: The Dark World.

Edit//: Frozen nähty, ylitti kaikki odotukset. Do You Want to Build a Snowman avasi kyynelkanavat ja Let It Go oli 3D:nä vielä upeampi elämys kuin ajattelin. Kirkkaasti jo nyt yksi suosikki-Disney-leffojani kautta aikojen. Sanon tämän ihmisenä, jonka kyseiset leffat on käytännössä kasvattanu.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2014 16:18:45 kirjoittanut Eririn »
We had each other. That's how we won.

Sofiesque

  • Vieras
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #75 : 02.01.2014 16:32:23 »
Mäkin voisin vihdoin tulla hehkuttamaan Frozenia! Kävin katsomassa enkunkielisen version ennen joulupyhiä ja tykkäsin kovasti. Tarinassa oli paljon elementtejä, jotka tuntui raikkailta verrattuna Disneyn aiempaan tuotantoon (vaikka sitäkin rakastan), SPOIL juurikin tuo Hansin pahismaisuus josta ikävä kyllä ehdin spoilaantua ennen kuin näin leffan :'( Se oli niin hieno käänne, ja vaikka harmitti että tiesin siitä etukäteen niin oli mielenkiintoista katsella Hansin ekoja kohtauksia tietäen samalla, mitä se oli miehiään. Samoin se että todellisella rakkaudella viitattiin Elsan ja Annan sisarrakkauteen sai suunnilleen liikutuksen kyyneleet mun silmiin, koska oon nössö. Ja se että Elsalla ei ollut mitään romanssia leffassa. Ja ja ja...

Elsa vei myös mun sydämen. Rakastin sitä, että hän oli traaginen hahmo, mutta se ei määritellyt häntä persoonana. Elsa oli rauhallisempi ja rationaalisempi kuin Anna, muttei suinkaan tunteeton tai tylsimys. Oon niin kyllästynyt siihen, että hahmot etenkin lapsille suunnatuissa leffoissa kuvataan niin yksipuolisina yhden ominaisuuden heijastuksina, mutta Elsa oli ihana sekoitus toisaalta kypsyyttä, toisaalta lapsenmielisyyttä; toisaalta tyyneyttä, toisaalta ahdistuneisuutta. Ja Annastakin tykkäsin! Musta oli hienoa, ettei hän ollut puhtaasti se villi pikkusisko, vaan osasi tarvittaessa tehdä omat päätöksensä (vaikkei kaikki niistä olleet niin harkittuja) ja ottaa ohjat. SPOIL Pidin myös siitä, että Annan vähemmän harkitulle päätökselle mennä kihloihin Hansin kanssa oli oma selityksensä, jonka Hans kusipäänä heitti myöhemmin päin tytön naamaa - juuri se ajatus, että Anna kaipasi niin hirveästi muiden rakkautta ja huomiota, että kiintyi sokeasti ensimmäiseen ihmiseen, jolta sitä sai.

Visuaalisesti elokuva oli upea (Elsan palatsi!), mäkin taivastelin alussa niitä jäälohkareita. Maisemat oli nättejä, ja vaikka Arendell on Norjan vastine, pystyin pohjoismaalaisena samaistumaan glögi- ja saunaheittoihin. Olafia inhosin jo etukäteen, mutta jotenkin se ei ollut aivan niin ärsyttävä, kuin olin kuvitellut. Sven nyt oli vähän hyödytön kiintiömaskottina ja musta peikot olisi voitu jättää kokonaan pois, tuntuu ettei kukaan niistä tykännyt.

Etukäteen parjasin leffaa, koska ärsytti koko ajatus siitä, että mukamas jäljitellään Andersenin Lumikuningatarta, mutta kuitenkin kaikki alkuperäisesti tarinasta on muutettu. Edelleen kirpaisee se, etten saanut sitä elokuvaa mitä oon kaipaillut jo pitkään, mutta Frozen toimi hyvin tuollaisenaan. Oikeastaan yhtenäisyydet Lumikuningatar-satuun oli niin pieniä, että musta koko "perustuu H.C. Andersenin satuun..." -maininnan voisi unohtaa.

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #76 : 08.01.2014 17:29:52 »
Pienen pientä triviaa liittyen TSH- ja Hobitti-elokuviin:

Minulla oli tässä pari päivää sitten liikaa aikaa, joten pörräilin Kontuwikissä ja silmiini osui nimi David Salo. Hän toimii kieliasiantuntijana näissä kyseisissä Jacksonin leffoissa. Salo on mm. päämoderaattori Elfling-postituslistalla, jonka tarkoituksena on "edistää JRR Tolkienin keksimien kielten tieteellistä tutkimusta".

Miekkosen sukunimi herätti mielenkiintoni, koska onhan se supisuomalainen. Aavistelin, että tottakai mies kielieksperttinä tietää nimensä suomalaisuudesta ja kalevalan liittymisestä Tolkienin luomiin kieliin. Niimpä laitoin uteliaana ihmisenä viestiä Davidille, ja ilokseni hän vastasi: kyllä, hänen isänsä on kotoisin Suomesta, Pohjanmaalta :)
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

miukeli

  • Blaubeere
  • ***
  • Viestejä: 497
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #77 : 08.01.2014 18:58:03 »
Miekkosen sukunimi herätti mielenkiintoni, koska onhan se supisuomalainen. Aavistelin, että tottakai mies kielieksperttinä tietää nimensä suomalaisuudesta ja kalevalan liittymisestä Tolkienin luomiin kieliin. Niimpä laitoin uteliaana ihmisenä viestiä Davidille, ja ilokseni hän vastasi: kyllä, hänen isänsä on kotoisin Suomesta, Pohjanmaalta :)
Itse olen vaikka kuinka kauan, varmaan yli viis vuotta, pohtinut tota mutta olen aina ollut liian laiska ottaakseni  kunnolla selvää, kun wikipedia on sanonut miekkosen olevan amerikkalainen, oletin vain sitten että suku on varmaan Suomesta. Mukavaa saada varmistus tuohon, Salo on kyllä niin hienoa työtä tehnyt Tolkienin kielten parissa että huhhuh.

Florette

  • ***
  • Viestejä: 16
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #78 : 10.01.2014 14:38:03 »
Hobitti nähty.
Kokonaisuudessaan olin siihen tyytyväinen, mutta jokin siinä jätti kylmäksi.
Siinä missä ykkösosa oli lämminhenkinen ja sadunomainen, kakkososa oli hiukan liian toimintapainotteinen. Ja myös vähemmän visuaalinen kuin 1.osa, jossa ihastelin maisemia jatkuvasti  ;)Ymmärrettävää on, että panokset kovenevat ja tarina muuttuu synkemmäksi, mutta kaipasin välillä hitaampaa etenemistä.

Varsinkin alussa hengästytti se vauhti, jolla siirryttiin kohtauksista toiseen. Oli tosiaan hiukan pettymys, että Beorn jäi niin vähälle huomiolle.
Synkmetsän kohtauksiin olin hiukan pettynyt. Kirjassa Synkmetsä-osuus oli yksi lempikohdistani, mutta leffassa kohtaukset ohitettiin liian nopeassa tempossa.

Thorinista ja Bilbosta voisin kirjoittaa varmaan loppupäivän, enkä siltikään saisi kaikkea sanotuksi. Sanon siis vain, että niiden kehittyvä ystävyys leffassa oli ihanaa ja kamalaa, kun tiesi, mitä kolmososassa tulee tapahtumaan (itkuhuutoraivarikohtaus odotettavissa)

Ja Taurielin ja Kilin suhde. Ei, ei, ei. Narskuttelin hampaitani jo vuosi sitten, kun kuulin siitä.
Se ei vain toiminut omaan silmääni. Varmaan siksi, että olen niin kyllästynyt kolmiodraamoihin. Ja siksi, että Tauriel pelasti Kilin hengen kolme kertaa. Mielestäni tuo "hahmo-pelastaa-toisen-hahmon-josta-ei-oikeastaan-välitä-yhtään-ja-pelastettu-rakastuu-tähän" on yksi käytetyimmistä jutuista rakkaustarinoissa. Ja siksi, että Kili varasti puolet showsta. Se on sivuhenkilö  >:(
Tauriel yksinään olisi ollut varmaan ihan mukavaa katseltavaa, hän oli päättäväisen ja rohkean oloinen nainen, olematta silti liikaa Mary Suemainen.

Smaug oli onnistunut. Trailereissa se ei vielä vaikuttanut oikein yhtään, mutta valkokankaalla... Oi, oi. Upeaa jälkeä. Ja se ääni, *kylmät väreet*.


"Ihmisen elämässä on kaksi suurta päivää — se, jona hän syntyy, ja se, jona hänelle selviää miksi."

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Elokuvat # 2
« Vastaus #79 : 10.01.2014 17:27:34 »
Puutunpas minäkin Hobittikeskusteluun. Elokuvan siis kävin katsomassa 3.1. ja ite kyllä tykkäsin. Ehkä se selittyy osaltaan sillä, että kun meen elokuviin, en keskity mihinkään - kattelen vaan ja nautin. Kriittisyyden aika on sitten myöhemmin. Näin elokuvan jälkeen voinkin sitten olla samaa mieltä monien kanssa, Filin ja Kilin veljessuhde olis riittänyt vallan mainiosti. Se on jopa se syy, miks mä Filistä ja Kilistä pidän, enkä oikeestaan enää Kilistä niin pitänytkään kakkosleffassa, kun siihen tuli se romanssi. Ja kun se oli musta toteutettu aivan liian läpinäkyvästi ja nopeesti, jotenkin tuli sellanen fiilis, että jos se kerran oli pakko sinne tunkea niin olis voineet edes toteuttaa sen paremmin.

Yleisesti kuitenkin tykkäsin siitä leffasta, kaverille totesinkin sen elokuvan jälkeen että voisin hypätä suoraan pahisten kelkkaan ton elokuvan perusteella, koska melkein kiljuin siellä teatterissa Synkmetsän noidan ja Smaugin takia. Molemmat oli vaan niin upeita, mm. Noita oli mun mielestä toteutettu just oikein ja samalla linkitty vielä LoTRiin. Kaverikin huokas, että se oli upee. Ja se sanoo jo aika paljon, koska kaveri ei oo niin fanaattinen fanityttö kun minä (voin toki olla väärässä). Smaug sitten olikin jo asia erikseen, aivan upee. Vaikka siinäkin mua jäi häiritseen jotkut asiat, jotka oli muutettu canonista siihen elokuvaan.

Yleisesti voin kyllä olla aikalailla samaa mieltä, että varsinkin paikoitellen se leffa meni ehkä vähän turhan paljon fanfictionin puolelle. Enkä menis sanomaan sitä hyväks asiaks. Toki elokuvien kanssa ohjaajat ottaa vapauksia ilman että siitä tulee fanfictionia, mutta nyt toi kokonaisuus oli vaan jotenkin liian erilainen. Ehkä se raja menee siinä, että lisätään joku hahmo, jota ei canonissa ole ja annetaan sille kuitenkin suht merkittävältä tuntuva rooli ja romanssi canonhenkilön kanssa. Hrrr, jos on pakko lisäillä hahmoja, niin lisäilis ne ficcipuolella eikä elokuviin. Mua jurppii se siinä, että nyt sellaset jotka ei oo Hobittia lukenut saattaa kuvitella, että Tauriel on joku Tolkienin luoma hahmo ja että kirjassa Kilillä on romanssi haltian kanssa.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016