Kirjoittaja Aihe: J. R. R. Tolkien  (Luettu 8948 kertaa)

Eririn

• captain of skyrissian
  • Jedi like my father before me
    • kiliel is a lesbian ship
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #40 : 23.07.2015 13:14:12 »
Lainaus
Palaanpas vielä hetkiseksi tähän keskustelunaiheeseen, koska aloin jostain kumman syystä (don't ask why, en tiedä itsekään) pohtia tätä asiaa yksikseni tässä pari päivää sitten. Pohdiskelin sitä, että ehkä tuossa Taurielissa ja athelasissa mulla kolahtaa nykyisin siihen, että tämä parantaa Kílin samalla tavoin kuin Elrond parantaa Frodon FotR:ssa. Koska siis teknisestihän se on juuri tämä haltiamainen tapa parantaa, jonka vain korkeammat haltiat osaavat, ei niinkään se varsinainen kasvin tuntemus. Siispä, jos Desolationissa Tauriel olisi parantanu Kílin samalla tyylillä kuin mitä Aragorn parantaa Éowynin RotK:ssa, niin mulla ei olisi mitään pahaa sanottavaa tästä, koska tuo on varmasti ihan opittavissa oleva asia, kun taas tuosta edellisestä tyylistä en niinkään mene vannomaan. Tuo Elrondin parannustapa tuntuu musta enemmänkin sellaiselta, minkä joko hallitsee tai sitten ei, kun taas Aragornin tyyli on seurausta nimenomaan siitä, että hänet on opetettu siihen. Tajuaakohan tästä mun selityksestäni taas yhtään mitään? :D
Se mikä mulle tuli tässä mieleen, niin alun perin ne kuvasi Taurielin suorittamassa Kilille ihan kunnon leikkauksen, siis että se poisti sen nuolen ja kaikkea ja vasta sitten tunki athelaksen haavaan. (Löytyy DoS:in lisämateriaaleista.) Ja nyt ketuttaa ihan sikana että menivät sen poistamaan, koska veikkaan, että Tauriel ei ois saanut osakseen läheskään kaikkea sitä paskaa mitä se sai, jos se ois saanut sen leikkauksen suorittaa on-screenillä (oon vakuuttunut siitä, että se kuitenkin teki sen, sitä ei vain näytetty). (Vaikka sitten toisaalta osa porukasta ois kuitenkin ruikuttanut sitä, että miten se osaa tuollaisia suorittaa vali vali mari mari.)

LillaMyy

• ekoterroristi
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
« Vastaus #41 : 23.07.2015 13:21:51 »
Lainaus
Palaanpas vielä hetkiseksi tähän keskustelunaiheeseen, koska aloin jostain kumman syystä (don't ask why, en tiedä itsekään) pohtia tätä asiaa yksikseni tässä pari päivää sitten. Pohdiskelin sitä, että ehkä tuossa Taurielissa ja athelasissa mulla kolahtaa nykyisin siihen, että tämä parantaa Kílin samalla tavoin kuin Elrond parantaa Frodon FotR:ssa. Koska siis teknisestihän se on juuri tämä haltiamainen tapa parantaa, jonka vain korkeammat haltiat osaavat, ei niinkään se varsinainen kasvin tuntemus. Siispä, jos Desolationissa Tauriel olisi parantanu Kílin samalla tyylillä kuin mitä Aragorn parantaa Éowynin RotK:ssa, niin mulla ei olisi mitään pahaa sanottavaa tästä, koska tuo on varmasti ihan opittavissa oleva asia, kun taas tuosta edellisestä tyylistä en niinkään mene vannomaan. Tuo Elrondin parannustapa tuntuu musta enemmänkin sellaiselta, minkä joko hallitsee tai sitten ei, kun taas Aragornin tyyli on seurausta nimenomaan siitä, että hänet on opetettu siihen. Tajuaakohan tästä mun selityksestäni taas yhtään mitään? :D
Se mikä mulle tuli tässä mieleen, niin alun perin ne kuvasi Taurielin suorittamassa Kilille ihan kunnon leikkauksen, siis että se poisti sen nuolen ja kaikkea ja vasta sitten tunki athelaksen haavaan. (Löytyy DoS:in lisämateriaaleista.) Ja nyt ketuttaa ihan sikana että menivät sen poistamaan, koska veikkaan, että Tauriel ei ois saanut osakseen läheskään kaikkea sitä paskaa mitä se sai, jos se ois saanut sen leikkauksen suorittaa on-screenillä (oon vakuuttunut siitä, että se kuitenkin teki sen, sitä ei vain näytetty). (Vaikka sitten toisaalta osa porukasta ois kuitenkin ruikuttanut sitä, että miten se osaa tuollaisia suorittaa vali vali mari mari.)
Oikeasti?! Hitsit, miten mä olen voinut missata tuon? Koska siis tuo tuollaisen parannustavan nyt ainakin olisi luullut menevän läpi kaikista katselijoista, koska tuo nyt on aika "basic-parantamista". Siis siten, että varmaan aika monet soturit osaisivat suorittaa jonkun perusleikkauksen hätätapausten sattuessa sota-aikana. Jonkun toisen hengen pelastaminen riippuu kuitenkin sotatilanteessa aina välillä muutamista sekunneista, eikä siinä kohtaa aina välttämättä ehdi huutaa sitä parantajaa paikalle, joten varmaan niitä on jokaisessa sotajoukossa useampia, jotka osaavat ne basic asiat. (: (Nyt pitää kyllä tapittaa DoS:in lisämateriaalit tavallista tarkemmin, koska ihan oikeasti olen missannut tämän ihan totaalisesti ja nyt hävettää! :D)

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Waulish

Eririn

• captain of skyrissian
  • Jedi like my father before me
    • kiliel is a lesbian ship
« Vastaus #42 : 23.07.2015 13:41:50 »
Lainaus
Oikeasti?! Hitsit, miten mä olen voinut missata tuon? Koska siis tuo tuollaisen parannustavan nyt ainakin olisi luullut menevän läpi kaikista katselijoista, koska tuo nyt on aika "basic-parantamista". Siis siten, että varmaan aika monet soturit osaisivat suorittaa jonkun perusleikkauksen hätätapausten sattuessa sota-aikana. Jonkun toisen hengen pelastaminen riippuu kuitenkin sotatilanteessa aina välillä muutamista sekunneista, eikä siinä kohtaa aina välttämättä ehdi huutaa sitä parantajaa paikalle, joten varmaan niitä on jokaisessa sotajoukossa useampia, jotka osaavat ne basic asiat. (: (Nyt pitää kyllä tapittaa DoS:in lisämateriaalit tavallista tarkemmin, koska ihan oikeasti olen missannut tämän ihan totaalisesti ja nyt hävettää! :D)
Joo, oikeasti! En muista, missä siellä se on, mutta sieltä se kyllä löytyy (samasta kohdasta löytyy myös sellainen yksityiskohta, että kun Tauriel suorittaa sitä leikkausta Bofur pyörtyy ja Sigrid heittää sen päälle vettä. Hauskaa siinä on se, että Sigridin näyttelijä Peggy Nesbitt on Bofurin näyttelijän James Nesbittin tytär xD Jimmy itse asiassa kommentoikin sen olleen Peggyn elämän paras hetki).

Beatrix Bones

• Rommikuningatar
« Vastaus #43 : 23.07.2015 22:57:32 »
Lainaus käyttäjältä: Karvis
En ole varma, olisinko yhä samaa mieltä, jos lukisin taas TSH:n, mutta aikoinaan muhun iski hirveästi Faramir. Se oli riittävän fiksu ja vahva päästääkseen sormuksen haltijan menemään.
Mä tykkään kanssa Faramirista ihan älyttömästi! En tiiä kuinka iso osa näyttelijän ulkonäöllä on vaikutusta tähän asiaan, mutta mä tykkäsin siitä leffoissa, kun jäi jotenkin symppis fiilis. Juurikin sun mainitsemat fiksuus ja vahvuus tulee mieleen, mutta tavallaanhan Faramir on myös se isoveljen varjoon jäänyt yhtä kyvykäs reppana. Jotenkin kävi niin sääliksi sitä Kuninkaan paluussa, että ehkä se on osa hahmon viehätysvoimaa.

Ava © Herkkuoone

Fairy tale

« Vastaus #44 : 04.06.2019 22:04:36 »
Löytyykö täältä Finistä ketään, joka olisi seurannut tiiviimmin kirjoittelua tuosta Dome Karukosken ohjaamasta Tolkienin elämäkertaan perustuvasta elokuvasta? Tai onko joku käynyt katsomassa itse elokuvan ja tykännyt tai ei tykännyt siitä? Minulle kävi niin, että seurasin kyllä keskustelua asiasta ja sen ympäriltä, mutta en ole ainakaan vielä saanut itseäni potkittua tuota elokuvaa katsomaan. Elokuva on jakanut Tolkien-fanien mielipiteet. Moni on tykännyt kovastikin näkemästään ja sitten on niitä, jotka eivät tykkää siitä, että elämäkertaan on laitettu (liikaa) omia.

Tuli väkisinkin mieleen, että onko tässä nyt joukko tiukan "canonin" puolustajia, jotka ovat sitä mieltä ettei koko elokuvaa olisi pitänyt tehdäkään, kun ei siihen olisi saanut lisätä mitään omaa? Minulla on Tolkienin elämäkerta kirjana omassa hyllyssäni, eikä sen pohjalta ainakaan saisi aikaiseksi mielenkiintoista elokuvaa. Tarinat on aina väritetty sanoin ja kohokohtia ja jännittävyyksiä on korostettu.

Entä tuleeko Tolkienista lähinnä mieleen ensin tutut elokuvat Hobitti ja Taru Sormusten Herrasta? Vai kenties kirjat?
Itse muitakin herran kirjoittamia kirjoja lukeneena luen Sormusten Herran läpi aina muutaman vuoden tauon jälkeen. Hobittikin menettelee useammin luettuna. Silmarillion sitten harvemmin. Hänen kirjoittamistaan lastenkirjoista en niin välitä, ne ovat tylsiä.

« Viimeksi muokattu: 05.06.2019 19:08:22 kirjoittanut Fairy tale »

Vlad

• Sudenmorsian
  • Valvoja
  • Loveatar
« Vastaus #45 : 24.06.2019 16:29:50 »
Lainaus
Löytyykö täältä Finistä ketään, joka olisi seurannut tiiviimmin kirjoittelua tuosta Dome Karukosken ohjaamasta Tolkienin elämäkertaan perustuvasta elokuvasta? Tai onko joku käynyt katsomassa itse elokuvan ja tykännyt tai ei tykännyt siitä? Minulle kävi niin, että seurasin kyllä keskustelua asiasta ja sen ympäriltä, mutta en ole ainakaan vielä saanut itseäni potkittua tuota elokuvaa katsomaan. Elokuva on jakanut Tolkien-fanien mielipiteet. Moni on tykännyt kovastikin näkemästään ja sitten on niitä, jotka eivät tykkää siitä, että elämäkertaan on laitettu (liikaa) omia.
Mä seurailin sitä kirjoittelua ja mies kysyikin haluanko lähteä katsomaan, mutta itse totesin, että en. En oo ollut kauhean innoissani tuosta leffasta, en oo toki siihen niin syvällisesti perehtynyt, mutta noin ylipäänsäkään en ole mikään elämäkerrallisten elokuvien (tai kirjojen) ystävä, joten en kokenut myöskään olevani varsinaisesti kohdeyleisöä - huolimatta siitä, että olen Tolkien-fani. En osaa siis sanoa, että mitä mieltä oon itse leffasta, kun en ole sitä nähnyt enkä todennäköisesti aio katsoakaan. Itse en myöskään osaa sen suuremmin ottaa kantaa siihen, onko tarinan värittäminen hyvä vai ei. Tavallaan kyseenalaistan toisen ihmisen elämän värittämistä asioilla, jotka eivät siinä muodossa pidä paikkaansa, mutta toisaalta ymmärrän sen, jos sen tekee hyvällä maulla.

Lainaus
Entä tuleeko Tolkienista lähinnä mieleen ensin tutut elokuvat Hobitti ja Taru Sormusten Herrasta? Vai kenties kirjat?
Mulla tulee Tolkienista mieleen nimenomaan kirjat eikä Jacksonin ohjaamat elokuvat. Toki rakastan niitä elokuviakin, mutta mulle kirjat on se kaikista puhtain canon Tolkienin ja Keski-maan suhteen. Sormusten herra tulee luettua kuitenkin aika harvoin, koska a) se on niiin pitkä ja b) se on loppujen lopuksi kirjoitustyyliltään aika puisevaa ja polveilevaa ja siten jopa raskasta luettavaa. Kyllä mä sen silti aina välillä haluan kahlata läpi, kun siihen vaan jaksaa syventyä ja uppoutua monen tunnin ajaksi Keski-maahan. Hobittia tulee luettua vähän harvemmin, yleensä luen sen englanniksi, mutta Silmarillion on edelleen kesken. Siinä jotenkin se polveilevuus, puisevuus ja raskaus tuntuu entistä korostuneemmalta, vaikka mielenkiintoisia ja upeita teoksia ne on kyllä kaikki. Harvakseltaan niitä kirjoja tulee luettua ylipäänsä, mutta kestosuosikkien ja -luettavien listalla ne on silti.

Lainaus
En muista, missä siellä se on, mutta sieltä se kyllä löytyy (samasta kohdasta löytyy myös sellainen yksityiskohta, että kun Tauriel suorittaa sitä leikkausta Bofur pyörtyy ja Sigrid heittää sen päälle vettä. Hauskaa siinä on se, että Sigridin näyttelijä Peggy Nesbitt on Bofurin näyttelijän James Nesbittin tytär xD Jimmy itse asiassa kommentoikin sen olleen Peggyn elämän paras hetki).
Nyt tekis mieli itsekin kahlata Desolationin extrat läpi :D Mutta voin hyvin kuvitella a) tuon kohtauksen ja b) että se on ollut Peggyn elämän paras hetki :D Mutta hauska yksityiskohta sinällään, että tässäkin leffassa on ainakin yksi isä-lapsi -pari (koska Potterissakin on, DW:n kuvioista puhumattakaan).
A King only bows down to his Queen.

The only difference between try and triumph is a little umph.

"Always"
1946-2016