Kirjoittaja Aihe: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)  (Luettu 55308 kertaa)

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #80 : 01.07.2019 11:31:34 »
Aloin viimein lukemaan Sherlock Holmesin seikkailuja (köh köh en toki ostanut sitä kaks vuotta sitten kirjamessuilta ja ollut lukematta) ja täytyy sanoa, että alkuperäinen Sherlock on kovin erilainen kun mun rakastama BBC!Sherlock :D Tai siis tuota kirjan Sherlockia lukiessa tulee vaan enemmän esille se ero, että tv-sarjan Sherlock on aika mäntti :D Kirjassa Sherlock on kuvattu fiksuksi ja neorkkaaksi, mutta hyväsydämiseksi, esim Watsonia hän aina kohtelee kohteliaasti ja iloitsee tämän paikallaolosta (eikä ole kuten sarjan Sherlock, joka huomaamattaan puhuu ilmapallo-Johnille monta tuntia XD), vaikka joihinkin asiakkaisiin saattaakin turhautua. Tykkään myös siitä, että tarinat on pidetty lyhyinä ja ytimekkäinä ja jaettu hienosti omiin tavallaan itsenäisiin osiinsa, mutta taustalla on yhä juonen yhtäläisyyttä, jolla huomaa että tarina kuitenkin etenee eteenpäin kronologisesti. Downeyn Sherlockia en ole vielä nähnyt, mutta ehkä sekin pitää jonain päivänä.

Never underestimate the power of fanfiction

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #81 : 01.07.2019 15:01:59 »
Munkin pitäisi lukea ne! Harmi että jätin kirjani toiseen kaupunkiin, mutta ainahan sen kirjastosta saisi. Mä tykkäsin BBC Sherlockista aluksi, mutta nyt en oikeastaan välitä, ja mun ehdoton lemppari on Granada!Holmes.

Jossain kohtaa alotin lukea niitä tarinoita ja se tuntui hassulta, koska Granada oli niiiiiin uskollinen niille kirjoille, ja kun aloin lukea ehdotonta lemppariani eli Yksinäistä polkupyöräilijää (lempparini senkin takia että Holmes nyrkkeilee siinä!), totesin, että osaan tän melkein ulkoa sen sarjan takia, ja että repliikitkin oli aika lailla samat kuin sarjassa. Oon nähnyt sen jakson siis varmaan viisi kertaa :D Katsoin lapsena sitä aina Yleltä kun tuli, se oli mun lemppari pienestä pitäen. Muistan ikuisesti, että yhdessä jaksossa oli tekstityksissä vahingossa Mrs. Hudsonista tullut Mrs. Watson.

Toinen mitä haluaisin ehdottomasti katsoa on Rathbonen Holmesit. Oon ostanut pari kokoelmaa ja pari leffaa katsonut ja tykännyt ihan hirveästi.

Haluaisin myös katsoa The Private Life of Sherlock Holmesin uudestaan! Oikeesti en ees muista sitä mysteeriä kunnolla, muistan vaan, että siinä Holmes sanoo olevansa homo (ei näin suoraan) ja tiedän, että Gatiss oli ottanut siitä vaikutteita BBC!Sherlockia luodessaan.

Lisäks G.S. Denningin Warlock Holmes -kirjat on musta ihan mahtavia! Ihan niidenkin takia haluaisin lukea myös alkuperäiset kirjat ja novellit, koska Warlock Holmesit mukailee niitä tosi paljon ja tuo siihen vielä sen maagisen puolen esiin. Lestrade on vampyyri  ;D Löysin nää vahingossa kun oltiin Lontoossa kirjakaupassa, ja sitten siinä vieressä oli myös James Lovegroven Sherlock Holmes and the Shadwell Shadows, joka yhdistää Holmesit ja Lovecraftin.

Mitä lemppariversiointeja Holmesista, oli ne sitten filmatisointeja tai pastisseja, ihmisillä on? Ylläolevat oli mun lemppareita :d

Ja mitä inhokkeja?

Mun inhokkeihin kuuluu Sherlock Holmes joka ilmesty samana vuonna ku RDJ:n leffa ja jossa on dinosauruksia. Ajattelin, että olisin tykänny siitä enemmän muttaahhhhh
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #82 : 01.07.2019 20:45:33 »
Ylen esittämät Sherlock Holmesit ovat ne ihka ensimmäiset, joita ikinä olen katsonut (Jeremy Brett ja kumppanit). Kun yle on tässä vuosien varrella uusinut hyvin monesti Neiti Marplet ja Hercule Poirotit olen vain jäänyt kummastelemaan miksi ei noita Sherlock Holmesin jaksoja näytetä uudelleen. Siinä ollaan aidossa ja alkuperäisessä vanhassa ajassa, hevosvaunujen ja pistoolien ajassa.  :)

Kirjoihin haluaisin ehdottomasti tarttua. Se on vain aina unohtunut, kun mietin mitä sitä seuraavaksi lukisi, mutta nyt kyllä muistan tämän kun seuraavaksi menen kirjastoon. Voin ihan itse pureutua tuohon Sherlockin luonteeseen. 

Seuraava filmatisointi Sherlocista olivat nuo elokuvat, jossa Robert Downey on Sherlock Holmesina ja Jude Law Watsonina. Muistan kun leffassa ollessani totesin melkein ääneen jostain räjähdyskodasta että "niin varmaan." Se ei heti tuntunut omalta eikä ihan uskottavaltakaan. En ollut elokuvista niin vaikuttunut että olisin niistä viimeisintä edes katsonut. Minulla ei kyllä tuolloin ollut vielä näistä päänäyttelijöistä mielikuvia muihin hahmoihin muissa elokuvissa, mutta nyt kun niitä on, en osaa näihin elokuviin sillä tavalla tosissani tarttua. Vaikka en Marvel-leffoja erityiseti vartavasten katso, niin Downey on nykyään väkisinkin jotain muuta kuin Sherlock. Law on jotain muuta kuin Watson.

BBC:n Uusi Sherlock on ihan omaa luokkaansa.
Jaksot ovat niin erilaisia, että niistä on noussut muutama suosikiksi ja muutama jäänyt "sekametelisopaksi", joiden takia en kuitenkaan ole halunnut koko sarjaa unohtaa. Jaksojen rakenteet noudattavat omaa uutta kaavaansa, johon ei kuulu selkeää järjestelmällisyyttä. Mielestäni "Karmiva morsian" olisi aivan hyvin voinut olla oma irrallinen elokuvansa ilman, että sitä olisi mitenkään linkitetty muihin Uuden Sherlockin jaksoihin tyyliin Sherlock on vähän pilvessä. Minä kuitenkin viittaan kintaalla tuollaisille ja yritän poimia he onnistuneet asiat ylilyöntien joukosta, sillä tässä Sherlockin ja Johnin luonteet ja kumppanuus ovat niin käsinkosketeltavan kutkuttavia - inspiroivia.

Mutta hei ihan mahtavaa, sain kirjavinkin ja voin harkita jätänkö kuivalta tuntuvan aloittamani paksun järkäleen lukematta.  ;)


EDIT:// Ei helveette mikä määrä tässä oli kirjoitusvirheitä. Oli pakko korjata. Mutta eilen pää olikin kyllä melkoisen pehmoinen säryn takia.  ???
« Viimeksi muokattu: 02.07.2019 13:18:12 kirjoittanut Fairy tale »

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 989
  • Clara, my Clara
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #83 : 01.07.2019 21:53:39 »
Mitä lemppariversiointeja Holmesista, oli ne sitten filmatisointeja tai pastisseja, ihmisillä on? Ylläolevat oli mun lemppareita :d

Ja mitä inhokkeja?

Mulla oli (on??) aikeena ostaa niin monia erilaisia elokuva- tai TV-sarjaversioita Sherlock Holmesista kuin onnistun löytämään. Jokunen kymmenkunta niitä nyt tällä hetkellä on eikä vastaan ole tullut muita versioita kuin niitä, jotka itseltäni jo löytyy. Olen kovasti koettanut löytää Sherlock: Case of Evil (koska mua kiinnostaa miten D'Arcy suoriutuu roolistaan Holmesina), mutten ole onnistunut löytämään.

Mun suosikkiversio Holmesista tulee aina olemaan Granadan Holmesti. Jeremy Brett on täydellinen Sherlock, aivan kuin hahmo olisi herätetty henkiin. Kukaan ei tule koskaan olemaan yhtä hyvä Holmesina kuin hän. Ja ainoa versio, jossa Irene Adlerista ei ole tehty Holmesin rakkauden kohdetta vaan annettu loistaa omana älykkäänä itsenään, naisena joka päihitti Holmesin. Mua ärsyttää kun melkein kaikissa (ainakin niissä, jotka olen nähnyt) niin Irenestä on tehty vaan love interest.

Rathbornekin on myös hyvä Holmesina ja ne elokuvat, jotka satun omistamaan, on ihan jees ja hauskaa katsottavaa. RDJ:kin on ihan jees Holmesina ja Jude Law näyttää hieman kirjojen kuvituksen Watsonilta.

Benedict Cumberbatch on oikein hyvä Sherlockin roolissa, mutta itse sarja lähti kyllä laskuun joskus tokan ja kolmannen kauden aikana. Neloskausi oli yhtä shaissea, big nope. Toivottavasti eivät tee enää lisää, uudesta kaudesta on ainakin huhuiltu.

Mr. Holmes oli ihan ok elokuva. Katsomisen arvoinen, tosin en tahtonut aina pysyä mukana tapahtumissa. Oli kuitenkin mielenkiintoista nähdä Holmes vanhana ja muistisairaana. Sir Ian McKellen oli ihan hyvä roolissaan.

Elementerystä en pidä sitten yhtään. Se on vaan yksi tavallinen amerikkalainen rikossarja, johon on nyt vaan otettu Sherlock mukaan. Ei vaan toimi mulle. Sanonpahan vaan, että mielenkiintoa ois voinut lisätä se, että Holmeskin olisi muutettu naiseksi Watsonin tavoin. Ainoa hyvä juttu sarjassa on Lucy Liu.

Versiota Sherlockista, jossa Will Ferrell on, vierastan. En ole sitä kylläkään nähnyt, mutta jotenkin Ferrellin ja Reillyn elokuvat eivät ole erityisemmin makuuni.

Sitten on muutamia muitakin versioita, joista en pidä, mutta en nyt millään saa päähäni niiden nimiä tai ketä rooleissa oli. DVD:nä löytyisivät hyllystä, mutten pääse niitä tarkistamaan.

Nyt on kuulemma tulossa uusi Holmes versiointi, Enola Holmes, jossa pääosassa on Sherlockin ja Mycroftin pikkusisko. En erityisemmin pidä näistä, joissa Holmesin veljeksille lisätään uusi sisarrus, enkä ole erityisemmin kiinnostunut muiden kirjailijoiden kirjoittamista Holmes-kirjoista.

Kirjakokoelmani(kaan) ei ole täydellinen, sillä multa puuttuu Neljän merkki, Baskervillen koira sekä Kauhun laakso. Etsinnöistä huolimatta en ole onnistunut löytämään niitä. Mutta ehkä joskus.

// (Watsonin näyttelijöistä sen verran, että Granadan molemmat Watsonin näyttelijät ovat ne parhaimmat. En meinannut muuten ensin huomata, kun sarjaa Yleltä näytettiin, että näyttelijä vaihtui. Aika samannäköiset kaverit oli.)
« Viimeksi muokattu: 01.07.2019 21:58:45 kirjoittanut tirsu »
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #84 : 02.07.2019 07:49:48 »
Mr. Holmes oli ihan ok elokuva. Katsomisen arvoinen, tosin en tahtonut aina pysyä mukana tapahtumissa. Oli kuitenkin mielenkiintoista nähdä Holmes vanhana ja muistisairaana. Sir Ian McKellen oli ihan hyvä roolissaan.

Mr. Holmes; tämä pääsi melkein minulta unohtumaan, vaikka kyseinen elokuva löytyy ihan omastakin hyllystä. Elokuvaa kun ei vuokraamon listoilla aikanaan ollut ja halusin tämän katsoa, niin ostin itselleni. Tykkäsin elokuvasta, vaikka ei se erityisesti mieleeni jäänytkään (kuten voitte huomata). Mutta ei se katsomalla kulu, että kestää kyllä useampiakin katselukertoja.

Puolisoni seuraa tuota Elementarya ja tykkää kovin. Minä olen katsonut vain jonkun yksittäisen jakson enkä oikein välittänyt. Minusta siinä puhutaan liikaa ja tapahtuu liian vähän tai siltä se ainakin näin vierestä tuntuu. Enkä oikein tuota New Yorkia tapahtumien pääpaikkana jaksa ymmärtää, vaikka nyt Sherlock taisikin jo muuttaa takaisin Lontooseen, jonne hän mielestäni kuuluu.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2019 10:39:21 kirjoittanut Fairy tale »

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #85 : 02.07.2019 12:56:31 »
Lainaus käyttäjältä: tirsu
Benedict Cumberbatch on oikein hyvä Sherlockin roolissa, mutta itse sarja lähti kyllä laskuun joskus tokan ja kolmannen kauden aikana. Neloskausi oli yhtä shaissea, big nope. Toivottavasti eivät tee enää lisää, uudesta kaudesta on ainakin huhuiltu.

Katsoin ihan vasta hiljattain BBC!Sherlockin uudestaan ja mulle tuo neloskausi oli ihan paras. Muutenkin luin ihan ihmeissäni tämän ketjun parjausta tuosta sarjasta sen jälkeen, kun itse koin sen parissa ihania ja kauheita tunne-elämyksiä. Tuntuu, että olen sitten tainnut katsoa jotain ihan eri sarjaa kuin tämän ketjun kommentoijat tai jotain. ??? Kidutusta sarjassa oli lähinnä se, että miten Watson ei tajua ja on niin jääräpäisen tyhmä, mutta se on tyypillistä miehille. ;D

Jeremy Brett on mulle kuitenkin yhä se ainoa oikea Sherlock ja komppaan sitä, joka sanoi, ettei huomannut Watsonin vaihtumista. Ihmettelin aikoinaan, että miten ne löysi siihen niin samanlaisen tyypin tilalle. Osa viehätysvoimaa on siinä, että toi Granadan sarja sijoittuu sinne oikeaan Sherlockin aikaan. Osa taikaa katoaa kun hahmo tuodaan nykyaikaan.

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 049
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #86 : 04.06.2022 14:01:39 »
Enpäs ole tännekään topaan kirjoittanut vuosikausiin, mutta nyt oli ihan pakko, kun huomasin, että Yle on tehnyt sellaisen ihanan kesätempun, että se on ottanut BBC:n Sherlockin takaisin ohjelmistoonsa! Näyttävät sarjaa näemmä tv:stä ykköseltä hassusti lauantai-iltapäivisin klo 15:20 (tänään tulee eka jakso!), mutta aivan kaikki jaksot ovat jo nyt katsottavissa Areenassa - ja vaikuttaisivat pysyvän siellä huhtikuun loppuun 2023 asti!! Ah, ihanaa, pääsen taas niin halutessani nauttimaan Ylen erinomaisista (tai vähemmän erinomaisista) käännösratkaisuista. <3 Nyt siis pääsee Sherlockin pariin ilman suoratoistopalveluita tai sarjan omaksi ostamista tai kirjastossa käymistä. Go nuts, please! <3<3 Ja tulkaa mieluusti kiljumaan mun kanssa esim. tänne!

Mulla on just nyt katselussa myös Granadan Sherlock Holmes -sarja, ja ymmärrän hirmu hyvin Karvista ja monia muita, joille Jeremy Brett on ainoa oikea Sherlock Holmes. On se melkoinen!! Aivan ihana ja niin käsittämättömän tarkka. Olin myös pitkään sitä mieltä että oli ihan hirveä vääryys kun Watson vaihtui David Burkesta Edward Hardwickeen, mutta oih voih, oon jo ihan ihastunut siihenkin! :-*

Tästä tuli nyt täydellisen puhtaasti tällainen innostuneen hysteerinen faniviesti, mutta kun yllätyin tästä Sherlock-bongauksesta niin tajuttoman iloisesti! ;D
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!