Kirjoittaja Aihe: Japanilainen populaarikulttuuri  (Luettu 279442 kertaa)

Meldis

• puuskupurilainen
Vs: Japanilainen populaarikulttuuri
« Vastaus #980 : 02.07.2022 21:41:53 »
Ollaan menossa pitämään luentoa Traconiin, joten sitä kautta oli pääsy, eikä tarvinnut hikoilla lippujen kanssa. Itseasiassa juuri tuota Mielenterveys Digimonissa -luentoa ollaan pitämässä, tervetulloopi siis! ;D En tiedä miten kiinnostaa fan fiction -luento, kun kuulosti niin aloittelijalle suunnatulta ja itse tullut pidettyä monena vuotena luentoja ja paneeleita fan fictionista, että jaksaako vielä mennä yleisöksikin. Jos siellä on tuttuja, ehkä siksi voisin tulla muita bongaamaan. :D

Vähän harmitus on cossaamisen takia, kun on ihan vain mielenterveyden takia ollut vaikea ryhtyä siihenkään harrastukseen hetkeen, vaikka coneja olisi vihdoin luvassa (myös Ropeconiin menossa). On noita vanhoja, joita voisi laittaa, mutta Traconia varten olen yrittänyt ainakin yhden uuden tehdä, olisi edes yksi uusi cossi vuodessa. Nyt ei ole aikaa eikä myöskään voimia ajatella, suunnitella saati sitten tehdä. -.- Mutta tuntuisi oudolta, jos ei olisi mitään cossia Traconissa. Ehkä vain kaivan jonkun vanhan esiin, kyllä ne on käytettäväksi tehtykin. :3

Kiva olisi nähdä finiläisiä Traconissa ja Ropeconissakin. Pitäisikö tehdä erikseen miitti-topsaa? En varmasti tunnista ketään ja varsinkaan cossissa. :D
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Larjus

• Foorumiyandere
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
« Vastaus #981 : 02.07.2022 21:52:45 »
Itseasiassa juuri tuota Mielenterveys Digimonissa -luentoa ollaan pitämässä, tervetulloopi siis! ;D
Mä oikeesti aattelinki, et onpa semmonen luento jonne hyvin voisin Meldiksen kuvitella ;D Täysin ymmärrän sen valinnan, että käsiteltäviä kausia on rajattu, mutta pakko vaa sanoo että myös mm. Tamersissa ja Frontierissakin olis niin paljon ruodittavaa aiheeseen liittyen... (jatkoluento toiseen coniin :D)

En tiedä miten kiinnostaa fan fiction -luento, kun kuulosti niin aloittelijalle suunnatulta ja itse tullut pidettyä monena vuotena luentoja ja paneeleita fan fictionista, että jaksaako vielä mennä yleisöksikin.
Mä kyl kans kattelin vähän samaa, et saisko sieltä mitään uutta ja kiinnostavaa irti. Toivon kyllä, että siellä edes mainittais fini ja puhuttais muutenkin suomenkielisesta fanifiktiosta, koska harmikseni musta tuntuu, että se on monille nykyään niin englanninkielinen harrastus :( Ei sillä, että englanniksi ficcaamisessa olisi mitään väärää, mutta niin usein tuntuu että englanti sivuuttaa kaikki muut kielet oikeastaan kaikessa (+ oon kohdannut ihan liikaa dissaamista ei-englanninkielistä fanifiktiota kohtaan).
Todennäköisemmin meenki sit kattomaan sen Genshin-luennon joka on samaan aikaan, jos vaa coniseurani innostuu. Mut toisaalta se on aika helppo saada mukaan melkee minne vain :D

Kaiva ihmeessä joku vanha cossi esiin, eihän niitä ole (lähtökohtaisesti toivon mukaan) kertakäyttöisiksi tehty! Minäkin olen muutamia cosseja kierrättänyt, ei sillä että olisin montaa edes tehnyt, kun aina ei vaa jaksa väkertää uusia. Eikä kyllä nyt muutenkaan, vaikka periaatteessa aikaa (ja rahaakin) olis. Maksan ennemmin siitä, että saan suoraan valmista :D

Joku miittitopa vois kyllä olla paikallaan, jos porukkaa kiinnostaa tavata! Musta ei kyllä mihinkään sen pidempiin miitti-istumisiin coneissa ole, kun on niin paljon sitä kaikkea muuta ohjelmaa, mutta aina voisin tulla toki moikkailemaan :3 Vähän mietin kans, pitäiskö palata takaisin vuoteen 2008 ja väsätä semmonen nimimerkki-lappu laukkuun kiinnitettäväksi, semmosia me yhdellä foorumilla käytettiin miiteissä ja tapahtumissa niin että oli helppo yhdistää nimimerkki ja naama :D
君の知らない
僕の世界を教えてあげる

ruttotohtori

• nightmare muse
  • (c) sokerisiipi
« Vastaus #982 : 03.07.2022 20:01:46 »
Munhan ei pitänyt tulla Traconiin koska läälöö raha ja conit on stressaavii yms mutta kova ohjelmakattaus ja bestiksen manipulointi auttoivat asiaa. Ihana bestis hommas liput ja majoituskin on kuosissa niin kai sitä on pakko sit, vaikka vähän kammottaa kun Desun jälkeen oli viikon kestävä väsymys mut syyskuussa en voi vaan lahnaa himas kun on koulua, apua. Tosin nyt mulla ei oo cossistressiä kun käytän Desuun tehtyä pukua, vähän vaan hienosäädän kun tuli räävittyä se kasaan alle kahessa viikossa et uus peruukki ja piilarit nyt ainakin pitäs hommaa ja vähän korjailla yksityiskohtia. Pitää kyllä toistakin pukua tässä kesällä jatkaa, kun mokoma jäi kesken ennen Desua kun tajusin et ei aika riittänyt, ja siinä ois kaikensorttista askartelua mitä pitää hoitaa parvekkeella, ja kesällä kun on lämmintä niin esimerkiks foamin maalaaminen on kätsympää kun se maali sit kuivuukin joskus. Mutta sen verran laiskalla päällä olen että valmiiksi suoritan tuon vaikeamman puvun vasta Desucon Frostbiteen, ei mulla oo aikaakaan pyhittää jokaista hereilläolotuntia käsitöihin kun pitää lomallakin kuitenkin opiskella.

Lainaus
    Itseasiassa juuri tuota Mielenterveys Digimonissa -luentoa ollaan pitämässä, tervetulloopi siis! ;D
Meikä tulee ainaki kattomaan! Ilahduin niin kovasti ku näin et teiltä tulee uus Digimon-luento ja näin hyvästä aiheesta vieläpä, niitä tri-luentoja oli niin kivaa pitää teidän kanssa niin varmasti on yhtä kivaa myös olla yleisössä. *3*

Larjuksen mainitsema Genshin-luentokin vähän kiinnostais, mutta toisaalta en tiiä, oon seurannut suurimman osan draamoista livenä netissä ja rantannut niistä kaikista kavereiden kanssa niin en tiedä jaksanko mennä vittuuntumaan asioista joiden takii oon jo kasvattanut useampiakin jortikoita otsalohkoon, haha. Harmittaa kyllä että monet kiinnostavista ohjelmanumeroista on päällekkäin, lauantaina eniten kiinnostais lolita ja pikamuoti sekä joku luento animen naisista, mutta molemmat on samaan aikaan kuin cossikisa. Mahjongiakin pitäis ehtiä pelata, kun Desussa kovasti piti mut ei koskaan saanut aikaseks.

Miitti vois olla hauska, lupaan/uhkaan yrittää keretä paikalle jos semmonen järkätään! :3
kauhee diiva ilman snickerssii

Fairy tale

« Vastaus #983 : 22.07.2022 08:40:16 »
Populaarikulttuuria tai ei. Uutinen sopinee tähän topikkiin.

Japanilaisluistelija Yuzuru Hanyu päättää kilpaluistelu-uransa. Hän jatkaa muissa luistelujutuissa, muttaa jättää kilpailemisen. Tämä tuli seuraamistani you tube kanavavista vastaan eilen.

Larjus

• Foorumiyandere
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
« Vastaus #984 : 25.07.2022 20:34:26 »
Tarkoitukseni olis myös pitkästä aikaa cossata! Mulla onkin tilattuna SK8:n Kaorun siviiliasu (ja peruukki), kun en jaksa itse ommella mitään tällä kertaa, ja toivon että ne on hyvät ja saan kaikki osat ajoissa niin cossi onnistuu.
Hain tänään viimeiset tilatut cossiroippeet postista (eli melkein kaiken, koska kimono, peruukki + lasit), et nyt ois sit aika lailla cossi koossa! Vielä täytyy ainakin sopiva hiuslenksu kehitellä jostain, ja vähän haaveilen et löytäisin jostain jotain sopivaa Carla-rannekorun tekemiseksi, mutta se jää nähtäväks! Cossijutut on kaikki ollu ihan jees. Jo aiemmin saamani kengät (ja tabisukat) on hyvät, peruukki on pienellä stailauksella hyvä, lasit on hyvät, ja kimonokin on ihan jees, tosin sen mittasuhteet ei oo mitkään täydellisimmät mun kropalle. Sitäkin vähän ihmettelen, että kimono itsessään on tosi väljä, mutta obi-vyö on huomattavasti tiukempi. Sen kans täytyy näpertää jotain, jotta sen kaa jaksaa olla kaksi päivää, ja kimonosta täytyy ainakin lyhennellä vähän hihoja, ehkä myös kaventaa vähän. Mut kyl mä aion saada sen toimimaan! Onneksi tässä on vielä aikaa ahertaa noiden osien parissa.

Mites muiden cossi-/asu-/muut conijutut edistyy?
君の知らない
僕の世界を教えてあげる

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • BANG BANG!
« Vastaus #985 : 03.12.2022 08:21:18 »
Mites muiden cossi-/asu-/muut conijutut edistyy? Coni"jutut" edistyy, mitä nyt voin sanoa. :D Cosplaytahan en ole vuosikausiin harrastanut ja kun harrastin, oli ainoat cossini valmiina tilattuja (tai no, toisen ostin kaverilta, joka oli tilannut). Asuja en oikeen mieti, vaikka mietin. :D Mietin aina, että "ensiconiin sitten!!!" ja conit vaan tulee ja sit oon vaatekaapilla "sos!"-tilassa, kun conviikko koittaa ja pitäisi muka pakata matkalaukku. :P

No, onhan se nähty, että se minun panokseni on mennytkin sinne järjestämis- ja työvoima-akselille likipitäen alusta asti. :D Haaveilen kyllä, että joskus vielä cossaan ym. ja ehkä, että yrittäisin myös itse väsätä cossia tai vähintään tuunata, esim. Maxin Life is Strangesta, kun se käyttää kuitenkin arkivaatetta jne. Toki arvon kys. pelin Chloen ja Maxin välillä, oon ehkä oikeasti enemmän Chloe kuin Max, mutta ujostelen sitä Chloea etten muka rokkaa tarpeeksi. XD Minähän rokkaan aina... Nana Osaki-tyylejä oon kyllä käyttänyt, mutta että cossaisi omaa idoliaan, huh. (Fiktiivinen hahmo voi olla idoli, varmasti voi.)

Mutta tulin tänne herättelemään vähän keskustelua eri vinkkelistä ja kyselemään ja kalastelemaan Henkilöä, jota ehkä kaipailisin. :D Cosplay- ja muu vastaava pukuilu (furryt, muut omat hahmot ym.!) kierrätysmateriaaleista ja ekologisesti, mitä ajatuksia? Mulla on varma muistikuva, että joku kilpailija todennäköisesti WCS:ssä tai NCC:ssä oli tehnyt suurimmilta osin vai kokonaan kierrätysmateriaaliperiaatteella (tyyliin "tässä mekossa on paloja vanhasta sateenvarjosta!") cossinsa ja hämärä muistikuva, että jossain conissa olisi ollut ohjelmapuolella joku kierrätys/ekologisuusteema, mutta en kuollaksenikaan muista conia, vuotta saati itse ohjelmapitäjää. Muistelenko höpöjä, vai osaisiko joku vihjata oikean henkilön suuntaan? Nimimerkki-tasolla edes, että kaivaa Instasta tmv. :D Toi cosplayaaja oli tosiaan WCS/NCC sillä perusteella, että muita cosplaykisoja en ole katsonut varmaan ~8 vuoteen? Traconissa (*mainostan*) työvoima pääsee siis omaan katsomoon isoon saliin jne., että sinne on ollut suht. helppo sujahtaa, jos muistaa pyytää cosplaykisat vapaaksi ym. Etuna loistava, kun saatat olla nakissa ennen, jälkeen tai saada nakin (tällaiset "sankarit" siis) kesken kisan. :D (Sankari siis vapaaehtoisesti vapaaehtoinen työnsankari, joka ottaa nakkeja myös vuorojensa ulkopuolella. Möin sieluni ehkä kymmenen vuotta sitten. Ja hyvin myyty.)

Jos on tosiaan ajatuksia kierrätys/ekologinen aiheesta, ois hauskaa! Mutta kys. henkilö/ohjelma jne. voit laittaa tänne tai yksällä, ym. tai jos jopa oot itse cosplayaaja teeman parissa, voit laittaa yksää rohkeasti. :) Voin yv selittää vähän paremmin, mutta onhan tämä jännä puheenparsi muutenkin, mutta ohjelma(pitäjä) ja/tai harrastaja olisi myös hakusessa. :D

Ps. Näyttää uhkaavasti siltä, että "vihdoin tuun taas Frostiin!!!"-Frostini peruuntuu. :( Pankki muisti sellaisella muksalla laskulla opintolainan tiimoilta, mikä iskee vähän vyön alle tuon conin kannalta.:|

Verinen Paronitar

• monkerias
  • monokkeli huurussa
« Vastaus #986 : 06.12.2022 14:06:30 »
Lainaus
hämärä muistikuva, että jossain conissa olisi ollut ohjelmapuolella joku kierrätys/ekologisuusteema

Cossauksen ekologisista kysymyksistä olen itsekin ollut kuuntelemassa puheohjelmaa, veikkaisin vuoden 2018 tai 2019 Traconia tai Poplculttia todennäköiseksi. Hyvin hämärät mielikuvat kyllä siitä, missä tää on ollut xD  Oli muistaakseni ihan mukava luento, joskaan ei minulle antanut oikein mitään kun käytän jo valmiiksi niin paljon kirppari-matskuja omissa asuissa. 
sano mua rovastiks

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • BANG BANG!
« Vastaus #987 : 06.12.2022 14:14:50 »
Lainaus
hämärä muistikuva, että jossain conissa olisi ollut ohjelmapuolella joku kierrätys/ekologisuusteema

Cossauksen ekologisista kysymyksistä olen itsekin ollut kuuntelemassa puheohjelmaa, veikkaisin vuoden 2018 tai 2019 Traconia tai Poplculttia todennäköiseksi. Hyvin hämärät mielikuvat kyllä siitä, missä tää on ollut xD  Oli muistaakseni ihan mukava luento, joskaan ei minulle antanut oikein mitään kun käytän jo valmiiksi niin paljon kirppari-matskuja omissa asuissa.
Mä etsisin ehkä just sellasta painotusta, että "ekakertalaiselle sopii!", että toihan ois hyvä. Vaikkei tarjois ehkä pidempää harrastaneille hirmusti uutta. :) Mut pittääpä kurkkaa Traconin ohjelmii noilta vuosilta. Popcultissa en oo ollut, joten toi Tracon ois todennäkösempi, mistä muistelen. Toki, saa nähä, joskun löydän henkilön onko se ihan !? -fiiliksissä, kun meen nykii hihasta. :D Mutta kiitos VePa. <3 Tsekkasin nimittäin joo Traconin ohjelmaa, mut viimevuotista. :D

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • BANG BANG!
« Vastaus #988 : 05.02.2023 10:47:16 »
Desucon Frostbite oli ja meni, oli kivaa. Toki kuulin pari ikävämpääkin juttua, että ilmeisesti kävijäpuolella ei ole ollut sellaista yhteisön tuntua, mitä yleensä on coneissa saanut kokea vieraille juttelussa ym. Tämä toki oli yksittäisen henkilön mielipide, enkä voi itse tuumata samaa, kun minun yhteisöni on niin työvoimaan painottuva. Oli kyllä ihana nähdä työvoiman lisäksi yhtä vanhaa työvoimakollegaa, joka nyt kävijänä ja totta vieköön finiläisiä myös! <3 Työvoimassa oli myös kivaa, tuttuun tapaan ja saattaa oikeestioikeesti olla, että tulen kesädesuun ekaa kertaa ikinä! Työvoimahakemusta pitäisi toki rustailla. :) En minä kävijäksi uskalla yrittää, kun liput vaa hujahtaa ja mistä minä saisin rajattomasti kahvia, jos en työvoimaetuna. :D Suosittelen työvoimaa toki myös muille, kun kahvinjanoisille. ;)

Se toinen juttu oli kyllä surkeampi, mikä nousi cosplaypiireissä myös keskusteluun. Rita Luodiko cossaajaa oli syytetty transfobian tukemisesta, koska J. K. Rowling. Itse en saanut tuntemattomilta (tai tutuiltakaan) kommenttia täydestä luihuisoutfitistä kaapuineen, neuleineen ja sen sellaisineen, mutta myönnän sen pelottaneen uskallanko mennä luihuisena, kun mm. kirjagramissa sain aikamoisen ryöpytyksen juuri saman casen tiimoilta. Jotenni surullista, että cosplaypiireissä tullut vastaan sitä kiusaa, kuka saa cossata ja mitä saa cossata kinaa, joka on ollut vissiin enemmänkin tapetilla muiden cossausten tiimoilta, mutta nyt myös Pottereiden, tai no, J. K. Rowlingin. :( Luin vähän tuota cosplaykeskustelua, missä perusteltiin, mutta myös räkytettiin puolin ja toisin. Hyviä nostoja, hyviä perusteluita puolesta ja vastaan, mutta kyllä se kinaaminen sai lopettamaan lukemisen. Itsehän olisin halunnut tuon Rita-cossaajan kanssa yhteiskuvaa, mutta en edes pongannut häntä conista (oli ilmeisesti ollut asussa vain joitain tunteja öö lauantaina?). No, näin kuvan ja vaan ihastelin, mutta. Ei ole ollut kaikkien mieleen.

Positiivisiin ajatuksiin palatakseni, olen katsonut animea! Sain mm. Yuri!!! on Icen joku aika sitten oikeasti loppuun, kun se oli varmaan 1,5 vuotta työn alla ne huimat 12 jaksoa. :D Katsoin harvemmin kuin kerran kuussa tyyliin jakson, vaikka tykkäsin, jotenkin se katsominen aina jäi. Sitten etenin vähän Kuroko no Basukessa, josta tykkään ja Netflixistähän se löytyy suomisubeilla, jes! Sieltä löytyy myös Vinland Saga, josta oon tykännyt. Ollaan jossain kohtaa menossa, mutta ei ainakaan julkasutahdissa. :D Mutta tiedä vaikka, saatasko julkaisutahti kiinni (julkaisua on joka maanantai). Onko joku muukin tykästynyt Vinlandiin? :)

Elokuvapuolella katsoin töissä Nausicaän pitkästä aikaa. Se on kyllä huippu! Kyllä: minulle maksetaan kerran kuussa siitä, että vietän animeiltaa nuorten kanssa, leffan ja yleisen pöhinän sekä muun toiminnan merkeissä. :D Ei huono! Lainasin kyseistä nuorteniltaa varten muita vaihtoehtoja kirjastosta, joten tulin napanneeksi itselle samoilla vauhdeilla Bellen, joka voisi olla tänään katselulistalla. :) Kumppani ehotti jo eilen, mutta minä pöhisin jotain ja kumppanilla oli pelirehvit sitten kuitenkin kaverin kanssa, kun olisin ollut katselumoodissa. :D Älkää spoilatko, mutta tykkäsittekö, jos olette nähneet Bellen?

Ainiin, tuli vastaan otsikkotason artikkeli, että Haoya Miyazaki palaa taas eläkkeeltä. :D Se ei kyllä millään malta pysyä siellä, mutta eipä se minua haittaa. ;) Jos tämä oli kolmas eläke, eikö kolmas kerta jo todista, ettei eläke kannata. :D