Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Eveliina, ihanaa aiheuttaa kanssafiniläisissä ilahtumisreaktioita! <3

Joo, AMC on aivan pöljä firma eivätkä ne ole vielä myyneet kolmoskauden esitysoikeuksia muualle, eikä AMC näy Euroopassa ilman pientä vaivannäköä. Mut esim. tässä flaw’n viestissä on hyvä vinkki, kuinka saa AMC:n näkyviin (ja tätä reittiä käyttämällä AMC:lle menee myös rahaa ja tieto, että tää sarja kiinnostaa!!).

Tai pane nyt ainakin ne kaksi ekaa kautta katseluun sinäkin ja tuu höpöttämään niistä, mä oon aina valmis juttelemaan lempityypeistäni, oli kausi mikä tahansa!

// Haluan myös jakaa mun aamuni parhaimman löydön, ja mietin jo pitääkö mun käväistä tämän linkkini kanssa rpf-topassa mutta luulen kuitenkin että täältä löytyy enemmän ymmärrystä - mut jos ei, niin laitan joka tapauksessa tän rpf-sekoiluni spoileritägin alle:
Spoiler: Sisin koherenttia rpf-fiilistelykiljuntaa • näytä
Siis mun aivan suosikkini kaikista Zamasian-hetkistä on tietty tää DADDY-juttunen, ja aattelin jo, että oon saanut eteeni kaiken mahdollisen sitä koskien, mut vielä mitä. :’D Olinkin jo ehtinyt miettiä pääni puhki, MIKS Eric punastelee niin rajusti ja on tilanteessa epätyypillisen hiljaa, mut hahaaa, ehkä tässä syy. Ai että.


/// JA HEI, tulipa luettua tänä aamuna myös tuore Ericin haastattelu Vulturesta, ja sitähän on toki lainattu jo pitkin internettiä, mutta lainaanpa vielä tännekin, jotta muistan lakata huolehtimasta yhtään lempimurujeni puolesta. Eli siis Eric turvaa faniensa mielenrauhan taas kerran toteamalla häpeämättömän suoraan seuraavaa: Ultimately, the relationship is going to be between Daniel and Armand, because that’s where it goes the deepest, and it reaches down into Daniel’s life on a level that is truly frightening. We explore that later. <333 Ja siis parhainta on, että toimittajan kysymys oli ”Tell me how you approached Daniel’s relationship with Lestat this season.” :’D <3 Mä niin rakastan tätä miestä, enkä yhtään parasosiaalisesti, enkä todellakaan laita tätä kiljuntaani mihinkään tägin alle piiloon! ;D ;D ;D
2
Kivaa lukea näitä keskusteluja vaikka ei ole mitään hajua, mitä on tapahtunut ja erehdyin mainitsemaan kavereillenikin, että kolmoskausi olisi jo tullut, mutta ei se olekaan vielä tullut Suomeen Netflixissä. Hups.  ;D Jotenkin kivaa silti että ihmiset on jostain innoissaan. Sen kaltaista kommenttia sieltä tuli kavereiltakin, että pitää se vissiin nuo kaksi julkaistua kautta katsoa. ;D
3
Tyyyypit, ihanaa että estätte mua menemästä nukkumaan, paljon mieluummin jauhan täällä näistä vampyyreista ja mahdollisista skenaarioista ja etenkin kaikista aivan hirveistä yksityiskohdista. <3

Spoiler: näytä
Voi että, flaw, heti olet ampumassa alas mun Armand has always been good and empathetic and perf -ilosanomatulkintaani. :') <3 Mä oon kans joskus lukenut ihmisten tulkinneen sen Louis'n replan niin, että Armand on hakannut Nickiltä kädet, mikä on aivan looginen ja riemastuttava tulkinta, ja oonkin miettinyt, mikähän on tarkalleen ollut se tilanne, jossa Armand on uskaltanut uskoutua Louis'lle, että oonpas muuten irrottanut meidän yhteisen eksän ensirakkaudelta kädet. Mut toisaalta, onhan Armand kertonut Louis'lle myös Mariuksesta (MY DADDY VAMPIRE GROOMED ME INTO A LITTLE BITCH!! <3), mikä ainakin on paljon paljon henkilökohtaisempaa kuin Nickille tehdyt karmeudet ikinä. Niin että varmaan Armand on tuntenut olonsa joko niin turvalliseksi Louis'n kanssa että on tullut kertoneeksi menneisyydestään, taiiii ehkäpä Armand on aatellut, että avautumalla menneisyyden kauhuista saa Louis'hin jonkin kieron henkisen yliotteen...

Mutta se on oikeasti hyvä kysymys, miksi Lestat tahtoisi valehdella siitä, miten Nicki kohtasi loppunsa? Haluaa väittää olleensa paikalla Nickin kuollessa, vaikka oikeasti huiteli jossain kaukana Gabriellan kanssa (niin kuin kirjassa)? En oikein usko. Ehkäpä tosiaan Armand nyt vaan tykkää yleisesti katkoa käsiä, ihan hyvä headcanon sekin. ;D

Ja voi hitto se Gabriella nyt taas. ÄÄÄÄÄH, mulla on ihan sama ongelma kuin sulla, wishbone, harmittaa suhtautua näin kovin nihkeästi yhteen harvoista keskeisistä naishahmoista. Muistan, etten mitenkään inhonnut Gabriellea kirjassa/kirjoissa, hän on sinänsä mielenkiintoinen hahmo etenkin sen sukupuolensa/sukupuolettomuutensa ilmentämisen kautta, ja lähinnä irvistelin sitä, että pitää niitä kielareita vaihtaa Lestatin kanssa. Toki ymmärrän, ettei mikään näistä tv-sarjan hahmoista ole samanlainen kuin kirjoissa, mutta kun Gabriella on jotenkin käännetty aivan ylösalaisin, mitä nyt tosiaan insestinen suhde omaan poikaan on jätetty jäljelle. Kirjassa Gabrielle on ihan onnellinen vampyyriksi tulemisestaan, koska on vihdoin vapaa ja lähteekin melko pian matkaamaan ympäri maailmaa (torjuttuaan ensin Lestatin ja Armandin kumppanuuspyynnöt, tosin Armandin puolustukseksi on sanottava, että Armand varmaan halusi lähinnä Lestatin ja oli valmis kärsimään Gabriellea ns. Lioncourt-paketissa tulevana pakollisena lisäosana. Tahdo yksi, saa kaksi - tai oikeastaan et saa kunnolla sitä yhtäkään, voi raasu. :'D), ja on sitten lähinnä omissa oloissaan, kunnes ilmestyy paikalle aina sitten kun Lestatilla menee tarpeeksi paskasti. Tätä aspektiahan on tuossa sarjassakin jo ollut, että mama tulee kun poika kutsuu, mutta sekin on väännetty omaan makuuni turhan överiseksuaaliseksi soidinkutsuun vastaamiseksi. Tajuan tuon wishbonen esiin nostaman pointin, että on hiukka ikävää, jos sarjan (lähes) ainoa transhahmo olisi paskin tyyppi kaikista, mutta kuuuuuuunnnnnn, nää hahmot on kaikki hirviöitä, ja hirviökisan ykkössija riippuu ihan siitä, ketä sattuu symppaamaan ja ketä niinkään ei. Ja oliko siitä Gabriellasta ihan pakko tehdä niin kovin hirveä ja ällö hirviö??? EI. Ja tosiaan. Miksi sillä on niin vahvasti tissejä korostava pukeutumistyyli (tää tuntuu niin irvokkaalta muutokselta kirjahahmoon nähden), niin huono peruukki, niin kauhean paska aksentti? ARGH. En tiiä mikä tähän nihkeyteeni auttaisi? Pitäisikö yrittää vaan suhtautua jotenkin niin että noooh, ihan kaikki ei voi tässä muutoin täydellisessä sarjassakaan olla täydellistä. Onni on, että metsään on menty sellaisen hahmon kanssa, joka on mulle sinänsä aika se ja sama. Niin että voisinko vaan chillata!

NO EN, koska pitää jauhaa ja paasata vielä ainakin Danielista tai ehkä ensin sittenkin Ericistä ja erittäin loistavasti nimetystä ilmiöstä eli ikäkauhusta. Todellakin saa olla huumorintajuton tässä kohtaa, wishbone. Oon tosin itse syyllistynyt just tähän syntiin, josta puhuit, eli siihen, että etukäteen kauhistellaan, että olisi se kauheeta jos Eric menisi ja kuolisi kesken kaiken.  ::) Lupaan lopettaa välittömästi. Todennäköisempi (eikä silti toivottavasti ollenkaan todennäköinen) kauhuskenaario kun on se, että rahoittajat panevat rahahanat kiinni ja sarja lopetetaan ennen kuin tarina on päässyt loppuun asti. Mut mut, senkin kauhukuvan kohdalla on turha pelätä liikaa etukäteen, kun ei tulevasta voi tietää (huomaako kukaan kuinka terapioin ja tsemppaan itseäni tässä hianosti viestini kirjoittamisen lomassa? :'D).

Sitten mä voisin siirtyä turvallisempiin aiheisiin etten ristiinnaulitse itse itseäni, eli höpötänpä vielä hiukan Danielista! Ah, wishbone, ihan täydellistä kun kirjoitit tuosta Danielia vääjämättä uhkaavasta kuolemasta, eli tietenkin siitä sen ihmisminän kuolemasta. Mä en ollut muistanutkaan, että senhän pitäisi feikata kuolemansa jossain vaiheessa! En tiiä, miten tällainen muistamattomuus on mahdollista, oon sentään lukenut aiheesta yhden jos toisen jos kolmannenkin fikin. :'DD MUT APUA, en halua nähdä Danielin päätä pyörimässä irrallaan, en hetkeäkään, vaikka se voisi selvitä siitä kuinka hienosti tahansa. En haluaisi sille sitä Armandin silmääkään. Voisivatko kaikki siis vain luvata, että Danieliin ei kosketa?? TAI VOISIKO ARMAND JO VAIKKA ENSI JAKSOSSA ANTAA DANIELILLE KAIKELTA PAHALTA SUOJAAVAN KORUN KAULAAN, KIITOSSSS!! <3

Ja voi piru tuota sun lisäystä, wisbone, ihan itkuhan tässä tulee, jos ei ilmapiirit äkkiä ja viimeistään huomenna muutu. MÄ HALUAN MUN ARMANDANIEL-SEKSIKOHTAUKSENI!!!!! AAARGGGGHHHHHHHHHHHH!

Niin että voisinko chillata. NO EN EDELLEENKÄÄN!!! Mut kiitos kiitos kun muistutit tuosta Autumn Brownista, wishbone, mun on pitänytkin katsoa se Ericin haastattelu kokonaisuudessaan esim. jo ajat sitten, ja täytyypä siis katsoa vielä päälle muutakin! Joo, After Dark jättää kyllä toivomisen varaa, mulla on silläkin hetkensä, niin kuin vaikkapa Assadin orgastisen kuuloinen huokaisu, kun kysytään, onko Daniel Molloy sip (ihana) vai drain (hirveä). <3<3<3<3<3<3

Mun piti myös viimein myös hehkuttaa Louis'n hahmoa tässä uusimmassa jaksossa ja sitä Claudia-Lestat-peiliä, mutta te ootte ihkuttaneet niitä jo sopivassa määrin, niin mä voin keskittyä hmmm muihin juttuihin. ;D ;D

Lisäksi mä niin tykkäsin Your Biggest Fan -biisistä, vaikka tiesinkin sen kertovan Magnuksesta, mutta tuon jakson musavideo oli LIIKAA! Siis aivan paras. APUA. :'DDD
4
Ensinnäkin musta oli tosi kiva lukea flawless ja Sisilja teidän ajatuksia kolmosjaksosta, ja kans nauraa ja todeta jälleen että aika samojen sekoamisten äärellä tässä ollaan :D Teidän kommentit toi mieleen pari asiaa joista voisin vielä spoileritagin takana jaaritella lisää, varsinkin kuin nyt olen muutaman päivän saanut jaksoa sulateltua.

muoks. Oho, flaw ehditkin jo väliin uudelle kommentilla kun kirjoitin tätä kilometriviestiä!

Spoilereita jaksosta 3x3 sekä kaudesta ylipäätään:

Spoiler: näytä
Pitää ensimmäisenä kommentoida näitä Lestatin toistuvia vihjauksia siitä, että Danielin päivät ovat luetut, kun tajusin etten ole tainnut niitä vielä missään täällä tai edes tumblrissa noteerata. Kertonee paljon siitä miten niihin suhtaudun, eli ihan vaan katsojan jännitystä lisäävänä juonielementtinä. Erityisesti siksi, että kauden alkuasetelmahan haluaisi meidän uskovan, että myös Lestat itse on kuollut. Ei sillä, uskon kyllä että jonkin sortin loukkaantuminen tai vastaava Danielin kohdalle osuu mahdollisesti juurikin Akashan vuoksi, mutta että Daniel kyllä sitten toipuu siitä (suurella todennäköisyydellä Armandin avustuksella). Dr Fareed heitti tässä kolmosjaksossa Danielille aika merkityksellisen tiedon siitä, että tietyt vampyyrit voivat selvitä jopa pään irrottamisesta muutaman tunnin ajan hengissä, ja sitä hetkeä alleviivattiin siinä määrin että varmaan se tulee vielä olemaan olennaista myöhemmin. Toisekseen harkitsin myös jopa sitä mahdollisuutta, että Lestat tarkoituksella korostaa Danielin kuolemaa, koska sarjan maailmassa valtayleisön halutaankin uskovan journalisti Daniel Molloyn olevan poissa. Tai ellei Lestat ole juonessa mukana, niin vähintäänkin Daniel itse saa tästä hyvän keinon lavastaa kuolemansa ja päättää sen ihmiselämän jonka rippeissä vielä roikkuu, alkaen elää pelkkänä vampyyrinä.

Mitä tulee Ericin vaihtamiseen toiseen näyttelijään, olen suhtautunut näihin puheisiin ja teorioihin tosi karsaasti, ja koen ne aika epäkunnioittavina Ericiä kohtaan jos ihan huumorintajuttomaksi saa tässä ryhtyä. Niissä musta nimenomaan näkyy usein fandomin nuori keski-ikä (esim. X:ssä se tuntuu olevan 21-24v). On ollut aika villiä seurata sitä tapaa jolla fandom tekee (rakastavasti toki) pilaa Samin, Jacobin ja toisinaan jopa Assadin milleniaalisuudesta - siis niin, että milleniaali on tässä synonyymi jollekin seniorin kevytversiolle, jollekin joka on erityisesti jo vähän pihalla ajankohtaisista someilmiöistä. Ja siis tässä nyt puhutaan kuitenkin näyttelijöistä ikähaarukalla 36-39v. Aivan varmasti otan tämän henkilökohtaisesti juuri siksi, että osun myös itse kyseiseen ikäluokkaan :D Mutta siis tässä valossa ei ihme että Eric 73v on fandomin silmissä käytännössä jo henkitoreissaan, vaikka kaikki viittaa ihan muuhun. Toki ikä voi tuoda odottamattomuuksia herkemmin, mutta toivoisin silti että jos Eric jossain vaiheessa jättäisikin Danielin roolin niin sitä käsiteltäisiin vasta silloin faktojen pohjalta eikä jo nyt pelkkänä ikäkauhuun perustuvana hysteriana. Pidetään mielessä, että tähän mennessä ainut roolistaan luopunut + uudelleencastatty näyttelijä oli kaksikymppinen Bailey Bass, eli eivät tällaiset muutokset aina pelkkää ikää katso.

(Sori että meni paasaukseksi, tää aihe on ehkä se mun suurin pet peeve ärsytys jota olen fandomin äärellä viime aikoina kokenut. T. Katkera milleniaali)

Sitten voisin nihkeillä ihan muusta, eri Gabriellasta. Täällä onkin Gabista puhuttu ja täytyy todeta, että pakko sitä on vaan yhtyä kaikkeen hahmoon kohdistuvaan tuskailuun. Mikä tuntuu tosi ärsyttävältä, koska sarjassa on niin super vähän merkittäviä naishahmoja enkä siksi haluaisi kohdistaa kritiikkiä yhteen kun sellainen on kerrankin saatu. Ja koska Jennifer Ehle ihan oikeasti on todella hyvä näyttelijä ja vaikuttaa ihanalta tyypiltä. Mutta en vain pääse eroon siitä fiiliksestä, että tämä versio Gabriellasta on jonkinlainen... väärä nuotti niin monella tavalla? Siis että joku valtava, silmään särähtävä sävyero tapahtuu tämän hahmon ja muiden hahmojen välillä, tiedättekö? Ja sehän perustuu melkein täysin siihen miten hahmo on kirjoitettu ja ohjattu näyttelemään. Sarjan tekijät ja Jennifer ovat olleet hyvinkin avoimia siitä, että AMC ampui alas kaikki trans-tulkinnat, ja Rolin esitti ihan hyvän pointin että ei halunnut sarjan ainoan transhahmon olevan Gabin kaltainen, insestiin sortuva hirviö. Mutta se vielä jättää kaiken muun: aksentin (ottaen huomioon miten kautta linjan hyviä aksentteja sarjassa on, huono pistää sitä pahemmin silmään), maailman kirotuimman peruukin ja sen miten yhden nuotin varassa koko Gabriellan persoonallisuus on. En ole lukenut kirjoja joten en tiedä mihin Gabriellen tarina niissä menee, mutta ymmärtääkseni Gabi on kuitenkin lopulta melko suojeleva Lestatia kohtaan kun Akasha alkaa realisoida uhkaustaan? Sarjassa Gabrialla puhuu tästä great conversionista siihen malliin jatkuvasti ja uteliaasti, että oletan hahmon päätyvän pikemminkin Akashan puolelle. En osaa yhtään sanoa mitä Gabriellan on tarkoitus tehdä tällä kaudella muuta kuin piinata Lestatia ja panna menemään, mikä voisi olla ihan fine jos se olisi toteutettu jotenkin... toisin. En ole edes lukenut kirjoja ja silti ymmärrän kirja-Gabin fanien suuren pettymyksen.

Loppuun jotakin kevyempää, eli haluan hehkuttaa tätä haastatteluparia jonka Autumn Brown teki Joseph Potterin (Nicky) ja Damien Atkinsin (Magnus) kanssa. Autumn on musta ihana, osaava ja aidosti fani haastattelija, joka pesee virallisen After Darkin ihan mennen tullen (harmi että se on ollut niin blaah ja kiireinen). Ensimmäinen tämän kauden haastattelu jonka Autumn teki oli Ericin kanssa ja se oli vaan sellainen räjähdys hykerryttävyyttä ja pitkiä sensurointipiippauksia koska Eric oli vaan Eric mitä spoilereihin tulee. Anyways, Nicky oli musta ihan söpö, mutta jessus kun Joseph laittoi jo haastattelun ekojen minuuttien aikana sukat pyörimään meikeläisen jaloissa, talk about good accent work! Oli ihana kuulla miten suuri sarjan fani Joseph oli jo ennen mukaantuloaan ja millaisella palolla tämä suhtautui rooliinsa. Onneksi Nickyn muusahaamua ilmeisesti vielä nähdään tulevissa jaksoissa <3 Damienin haastattelu oli myös yllättäen tosi mielenkiintoinen, Damien on tosi karismaattinen, syvällinen ja hauska, ja puhui ihanasti mm. Samin kanssa työskentelystä rankempien kohtauksien äärellä. Löysin itseni kikattelemasta typerästi joidenkin Damienin syntisten loppuvirneiden äärellä ja tulin taas muistaneeksi, että vaikka Magnus näytti katuojasta ryömineeltä painajaiselta, niin Damien (51v!) itse ilmestyi Lestatin irl konserttiensi-iltaan näyttäen tältä.

Jään Sisiljan tavon kynsiä pureskellen odottamaan nelosjaksoa, jotkut pienet pridet ja se helkutin sunnuntain työvuoro pitäisi tässä välissä vielä selättää... Mutta hei: luotettavilta spoilerikaduilta kuuluu huhua (pieni spoileri tulevasta nelosjaksosta:), että nelosjaksossa saataisiin tietää missä Armand Danielin oikein muutti 8)

muoks/ Äh, unohdin vielä yhdestä asiasta puhua enkä halua tuplapostata, joten heitetään se vielä tähän loppuun. Eli Lestatin ja Nickyn menneisyyskohtauksien äärellä kävi kyllä hyvin selväksi se karu tosiasia, että jenkkien nykyinen poliittinen ilmapiiri on vahvasti vaikuttanut siihen miten "eksplisiittistä" queer-sisältöä voidaan näyttää, varsinkin jos se on kahden miehen välillä. Lestatin ja Nickyn makkarikohtaus oli niin hätäinen välähdys ja hämärästi valaistu, että eihän siinä näkynyt kunnolla edes mitään pussailua. Ja Rolinhan on maininnut, että kun ykkösjaksossa sinne hissin kolmenkimppaan liittyy neljänneksi se joku hissipoika yms, niin kyseinen mieshahmo piti tyyliin studion edustajilta salaa muiluttaa kohtaukseen. Ja hyvä kun siitäkään lopputuloksesta oikein mitään nähdään. Oikeasti aivan perseestä ja surullista, koska pitkään IWTV oli nimenomaan se queer-sarja jossa tällaisia asioita voitiin näyttää.



5
Kolmoskauden kolmosjaksosta jatkaen:
Spoiler: näytä
Lainaus
Kiinnitin toki massiivisena Armand-fanina huomiota ensi sijassa siihen, kuinka Armandia oli pehmennetty Pariisi-muistelo-osiossa verrattuna kirjaan. Mä olin niiiiiin odottanut, että saan nähdä kuinka Armand hakkaa Nickiltä molemmat kädet irti, joten kieltämättä petyin ratkaisuun, että Nicki irrottikin (VAIN YHDEN) kätensä ihan itse.
Törmäsin teoriaan että Lestat olisi valehdellut tästä, koska Louis raivotessaan Armandille kakkoskauden erinomaisessa the beige pillow räntissä sanoo että Does he want to lick my boots or chop my hands off mikä viittaisi siihen, että joko Lestat valehteli (en tosin toistaiseksi tavoita motivaatiota tälle) tai sitten hän ei tietäisi totuutta (mikä olisi erikoista koska Lestat esitti asian niin että olisi ollut tilanteessa paikalla). Louis tuossa kuitenkin puhuu monikossa käsistä ja viittaa Armandin tehneen sen niin... outoa on, tuo olisi erikoinen kommentti heittää ihan hatustakaan. Tai sit ehkä Armandilla on harrastuksena leikellä käsiä irti enemmänkin 🤣

Lainaus
Mut oikeasti, miksi jopa sen puhetta on niiiiin hirveä kuunnella?
Joo jep. Se panokohtaus oli ihan ekstrapaljon kunnon ärsyttävän ääntelyn final boss, siis miksi hemmetissä se oli sellaista kaistapäistä huutamista ja reuhaamista. Ei kai kukaan mesoa tolleen pantaessa herranjumala 🤣 Ellei tässä sit oo se klassinen "noku Lestatin näkökulma niin se ei välttämättä vastaa sitä mitä ja miten todellisuudessa tapahtui vaan on sen versio asioista" (mihin mä ehkä alan vähän kyllästyä puheenaiheena koska saman analyysin voi heittää tyyliin kaikesta mitä tässä sarjassa tapahtuu ja se ei ihan kaiken kanssa oo niin kovin mielenkiintoista) vai onko Gabriella vaan oikeesti ihan sairaan omituinen ja rasittava 🤣
6
NO NIIN! Vihdoinkin olen katsonut uusimman jakson ja toipunut siitä elämyksestä siinä määrin, että voin edes kuvitella saavani jotain ymmärrettävää settiä ulos näppäimistöstäni. Onnistuin kyllä jo kertaalleen lähettämään tämän viestin ihan keskeneräisenä, että melkoista tärinää on yhä havaittavissa. :'D

Mun juhannukseni meni muuten mökillä tuskaillessa, etten pääse katsomaan kolmosjaksoa heti sen tultua ulos, ja yritin parhaani mukaan pärjäillä mm. lukemalla The Vampire Armand -kirjaa eteenpäin, mutta ei hitto kun inhoan Mariusta niin mahdottomasti etten meinaa kestää, ja sitten Armand tai siis Amadeokin teki kuolemaa oikeasti niin hitaasti ja pitkitetyn kaunokielisesti ettei mitääääään rajaa. Niin että olinko se minä joka valitteli Vampyyri Lestatin liiallisesta vauhdista? En valita enää! Paljoa! :'D

Ja sitten mää pääsin kotiutumaan ja katsomaan kolmosjakson ja menin siitä niin tiloihin että olin aluksi miltei katatoninen. Onneksi yöunet auttoivat jonkin verran! Lisää taas tutusti spoileritägin alla:

Spoiler: näytä
MÄ EN TIEDÄ MISTÄ EDES ALOITTAA TUON JAKSON KANSSA. Tapahtui ihan valtavasti. Oli taas vauhtia, hirmuisesti, mutta silti onneksi vähän vähemmän kuin edellisissä jaksoissa. En kyllä edelleenkään oikein tykkää, että menneiden muistelut on niin välähdyksenomaisia ja ohikiitäviä, tämänkin jakson kanssa tuntui, että tuodaan Nicki kauhealla kiireellä mukaan kuvioihin ja seuraavassa hetkessä se onkin jo kuollut. Mä olin ainakin hiukka katkerana siitä, että Lestatin ja Nickin välisen rakkauden äärelle ei kunnolla pysähdytty (ENKÄ SAANUT KATSELLA KUNNON SEKSIKOHTAUSTA!), mutta kiirettä voi toki aina selitellä sillä, ettei Lestat halua tai kykene kunnolla pysähtymään muistelemaan näin hillittömän kipeää asiaa. Muutoin Nickin osuus oli oikein kiva, tai siis "kiva", oikeastiniiiiin tunteikas ja raadollinen, ja se Nickin totaalinen sekoaminen oli toteutettu mun mielestä upeasti. Olisi sillä saanut tietty pidempäänkin mässäillä. 8)

Kiinnitin toki massiivisena Armand-fanina huomiota ensi sijassa siihen, kuinka Armandia oli pehmennetty Pariisi-muistelo-osiossa verrattuna kirjaan. Mä olin niiiiiin odottanut, että saan nähdä kuinka Armand hakkaa Nickiltä molemmat kädet irti, joten kieltämättä petyin ratkaisuun, että Nicki irrottikin (VAIN YHDEN) kätensä ihan itse. Lupaan ja vannon, että lopetan tän super ärsyttävän "mutku kirjassa!!!" -valituksen ihan just, koska kirja on kirja ja sarja on sarja, ja oikeasti rakastan tätä sarjaa koko sydämestäni, mutta sanotaanko että yllätyin kyllä tästä Lestatin lempeästä katsantokannasta Armandiin. Että tiivistettynä Armand vain tekee sen, mihin Lestat ei itse pysty, eli työntää Nickin takkaan pois kitumasta. Toki Lestat voi tästäkin teosta kantaa Armandille myöhemmin kaunaa, mutta onhan toi nyt ihan eri asia kuin se, että Lestat vannottaisi Armandin pitämään heikosta Nickistä huolta ja sitten saisi kirjeitse kuulla, että Armand on hakannut viulusti-Nickiltä kädet irti ja sen jälkeen polttanut sen. No mutta. Loppujen lopuksi mä otan kovin mieluusti vastaan tämän Armandin, joka jopa Lestatin mielestä kykenee selvästi ja vahvasti tuntemaan empatiaa. <3

Sen sijaan en tunne minkään sortin empatiaa tai sympatiaa Gabriellaa kohtaan, se on niiiin hirveä tyyppi etten MÄ KESTÄ SITÄ, en sitten yhtään. Ihanaa kun hahmo saa tuntemaan näin vahvaa inhoa. Mut oikeasti, miksi jopa sen puhetta on niiiiin hirveä kuunnella? Miksei se ole oppinut vuosikausien aikana puhumaan eri tavalla? Lestatin, Louis'n ja Armandin puhetavat ja aksentit kun ovat erilaisia eri aikoina, miksei Gabriellan?? Haluisin höpöttää siitä, kuinka hirvittävän kauheeta se Lestatin kaksoisolennon yliteatraalinen paneminen oli, mutta emmä taida haluta. Toki oon onnellinen, että Lestat yrittää epätoivoisesti vetää hirviömutsilleen jotain rajoja eikä ollut panemassa Gabriellaa itse (kaikki toivo on kyllä mennyttä, että voisin oppia pitämään tästä äiti-poikasuhteesta. :')), ja oli ihan herkullista, että Lestat ja Daniel  joutuivat kuuntelemaan sitä kauheeta nussimista samalla kun yrittävät pelata haastattelupeliään.

MISTÄ pääsenkin siihen, että mä niiiiiin rakastin sitä, että Lestat kusetti Danielia sen Nicki-tarinansa kanssa. Tai jakoi kyllä varmasti ihan vilpittömän tarinan, mutta yksin Danielille, aivan huippua. Danielin ilmeet olivat aivan mahtavat läpi koko sen haastattelusession. Okei, läpi koko jakson. Hän onnnnn. Mahtava. Mistä pääsenkin puolestaan siihen, että on todella erikoista seurata tumblrissa DM-fanien aivan järjetöntä epätoivoa ja pelkoa siitä, että Daniel tapettaisiin vips pois, kun kuolemaan kerran viittaillaan sarjassa nyt siellä ja täällä. PARAS postaus, jonka tänään näin, oli sellainen, jossa ilmeisesti ihan tosissaan maalailtiin mahdollisuutta, että osa Devil's Minion -tarinankaaresta kirjoitettaisiin Armandin ja Alexin välille, koska miksi muutoin ne olisivat olleet samassa AA-kokoontumisessa. Siis niiku. MITÄ. :'DDDDDDDDD Onko tää nyt taas se kuuluisa ikäsyrjintä, joka nostaa toisissa päätään, kun ollaan jo epätoivoisen sokeasti parittamassa kahta ulkoisesti nuorta miestä toisilleen, ihan vain koska ne istuvat hetken samassa tuolipiirissä - mieluummin kuin hyväksyttäisiin se, että ihan aikuisten oikeasti Armand ja Daniel voivat olla aivan yhtä vakavasti otettava ja ihastuttava pari kuin kirjoissakin (tai siis kirjacanonia TUHAT KERTAA PAREMPI PARI), vaikka toinen heistä onkin ulkoisesti vanha mies?????

Mä en myöskään jaksa hetkeäkään uskoa siihen, että Eric haluaisi pois sarjasta, vaikka jotkut heittelivät ilmaan sitäkin mahdollisuutta. WTF, onko ne koskaan nähneet tai lukeneet yhtäkään Ericin haastattelua? Tää sarja on sen ultimaattisen haaveen todeksi tuleminen, ja mikään tai kukaan ei saa häntä lopettamaan, jos vain se kuuluisa terveys kestää, ja mikäänhän ei ole antanut ymmärtää, ettei Eric olisi elämänsä kunnossa. :'D

Mut siihen alan uskoa, että kunnon DM-kamaa saattaa olla tulossa vasta neloskaudella. Oon toisaalta mielelläni väärässä. Onhan tässä vielä monta jaksoa aikaa rakennella ja polttaa liekkiä matalalla ja hitaalla lämmöllä, mutta mutta. Olisihan sellainen piiiiiitkä ja super romanttinen kaari aivan parasta. <3

Mulla meni muuten headcanonit aivan uusiksi sen Danielin muuttumisen päivämäärän kanssa. Olin ollut Dubaissa muuttumisen kannalla, mutta täähän on aina vain parempi juttu, että siinä on ollut välissä aikaa päiväkausia. Ei ole todellakaan kyse mistään hetkellisestä mielenhäiriöstä saati pelkästään katkeruudella seliteltävästä toiminnasta. Oih, Armand, oletko siellä AA-kerhossa kenties siksi, että olet Daniel-addikti ja yrittänyt uudestaan ja uudestaan päästää hänet menemään ja elämään kallisarvoista ihmiselämäänsä, ja sitten repsahtanut kerta toisensa jälkeen, lopulta niin, että menit muuttamaan rakkaasi kaltaiseksesi ja sitten tietenkin kammosit tätä virheistäsi suurinta siinä määrin, että lähdit lätkimään?? <3<3<3

En tiiä katsooko joku muu täällä The Vampire Lestat: After Dark -haastatteluita, mutta tätä kolmatta jaksoa käsittelevä podcastjakso sai mut KILJUMAAN, koska ASSAD EI PÄÄSSYT MUUTA KUIN PELLEILEMÄÄN LOPUKSI. Ei mitään kunnon keskustelua, vaivoin pidäteltyjä spoilereita, ei mitään. Siis Assadhan oli taas aivan ihana sen ajan kuin oli menossa mukana, hän on AINA ihana, mutta VOI HELE KUN PETYIN. Ehkä ensi viikolla sitten jo jotain kunnollista, esim. Assadin herttaisen innokasta DM-ihkutusta!!!!!


Piti höpöttää niin monesta sadasta muustakin jutusta, mutta oon kirjoittanut tätä viestiä jo pienen ikuisuuden. Ehkä seuraavassa viestissä sitten lisää! AAAHHHHHH, miten tosiaan pysyä järjissään ensi sunnuntaihin / ensi viikkoon. Enpäs tiiä.
7
11. TALVI 1945 (KIVIOJAN AULIKSEN JA KOSKELAN KAARINAN HÄÄT)
(Ficlet300 sanalla 099 tammikuu. 345 sanaa.)


Aulis Kivioja ja Kaarina Koskela vihitään avioliittoon Koskelassa tammikuun lopussa 1945, koska silloin Laurilla on kalenterissaan ensimmäinen sopiva paikka. Nuoret ovat ryhtyneet virittelemään häitään heti Auliksen päästyä siviiliin – Aulis oli ollut kotona tuskin viikkoakaan, kun avioliiton esteitä ryhdyttiin tutkimaan, ja pian Lauri pääsikin lukemaan kirkossa ensimmäisen kuulutuksen palaa kurkustaan rykien ja silmiään räpytellen.

”Kysyvät että jos kumminkin odottas sen naimisiinmenon kanssa vielä mutta minä sanon että tässä on neljä vuotta jo ehditty odotella”, Aulis remeltää iloisesti kahvipöydässä. ”Minä olen rouva Kiviojani löytäny ja siinä pysyn. Meinaan niinkun että koukussa ollaan vaan.”

Kaarina hymyilee hänen kyljessään niin aurinkoisesti, että koko tupa tuntuu kirkastuvan, ja puristaa Auliksen kättä omassaan.

Hän on ensimmäinen Koskelan Akselin lapsista, joka on mennyt vihille. Lauri ajattelee kolmea sodassa kaatunutta Koskelan poikaa ja pohtii mielessään, olisiko tilanne erilainen, jos pojat olisivat saaneet elää. Hän katsoo Akselia, joka istuu pöydän toisessa päässä juron kömpelönä mutta asiallisena, ja jälleen hän ajattelee sitä, miten Akseli on pehmennyt. Tai – ei pehmennyt. Taipunut. Nöyrtynyt elämän ja kuoleman edessä ja hymyilee kireästi katsoessaan tytärtään, joka on nyt astunut avioliittoon ja poistuu pian hänen elämästään niin kuin pojatkin, jos nyt ei sentään yhtä lopullisesti.

Kovin pitkäksi aikaa Lauri ei kehtaa jäädä. Hän tietää, ettei ole aikoihin ollut erityisen hyvää seuraa, ja aistii itsekin, kuinka jähmeäksi tunnelma vähitellen käy. Hän istuu ja puhelee lähinnä vanhan emännän kanssa, ja tälle hän kertookin ensimmäisenä aikovansa ottaa virkaeron. Päätös on kypsynyt hänen mielessään jo jonkin aikaa.

”Muutan takaisin Helsinkiin”, hän sanoo. ”Ani ja Eino ovat asuneet siellä jo vuosia… ja Laurakin – poikani leski – on Ilmarin kuoltua muuttanut sinne Marjan – heidän tyttärensä – kanssa… ja minä olen niin yksin täällä.”

Vanha emäntä nyökyttelee ymmärtävän näköisenä.

”On se kumminkin, perheen lähellä”, hän hymisee. ”Onhan se tärkein mitä meilä täälä onkan.”

Lauri myöntää näin olevan. Vanha emäntä kyllä tietää, mistä puhuu.

Kun hän kohta lähtee, tuntuu hänen sydämensä hiukan kevyemmältä kuin ennen saapumistaan. Ulkona on jo hämärää, kun hän lähtee taapertamaan pakkautuneessa lumihangessa pihan poikki. Kun hän katsoo taakseen, hänestä tuntuu kuin valo ikkunoiden sisäpuolella olisi kirkastunut ja tuvan vaimea puheensorina innostunut.

Taitaa todella olla aika jäädä eläkkeelle.









Spoiler: A/N ELI MERKITYKSETÖNTÄ AIKAJANALÄTINÄÄ • näytä
Kiviojan Auliksen ja Koskelan Kaarinan häille ei oikeasti anneta Pohjantähdissä tarkkaa ajankohtaa, todetaan vain, että Aulis rupeaa heti siviiliin päästyään touhuamaan naimisiin menoa. Kiviojan Aulis palvelee jatkosodassa osasto Laguksessa ja on ilmeisesti panssaridivisioonassa autonkuljettajana, minkä takia hän joutuu jatkosodan päätyttyä vielä Lapin sotaan (pääsee canonisesti siviilin muita myöhemmin). Reserviläisenä Aulis kotiutetaan aikaisintaan lokakuun 1944 lopussa (ja koska tie kotiin kulkee Parolan ja kotiuttamiselimen kautta, Aulis luultavasti palaa Pentinkulmalle joskus marraskuun alkupuolella). Kun Aulis ja Kaarina pyytävät avioliittoon kuulutusta, menee ensin vähän aikaa siihen, että rovasti tutkii avioliiton mahdolliset esteet. Kun kuulutus annetaan, se täytyy ensin lukea kirkossa kolmena peräkkäisenä sunnuntaina, ja tämä kuulutus on voimassa kuusi kuukautta – jos vihkimistä ei suoriteta tänä aikana, on kuulutusta pyydettävä uudestaan. Aikaisintaan nämä voisivat siis mennä naimisiin joskus joulukuussa 1944 (mikä olisikin sopivaa, koska niiden kihlapäivä on jouluaatonaatto), mutta päätin että rovastin aikataulussa on ensimmäinen vapaa kohta vasta tammikuussa 1945, jotta sain tammikuun käytettyä Ficlet300 sanalistalta :D Wikipediassa oleva Pohjantähtien aikajana väittää näiden menevän naimisiin vuonna 1946, mutta tätähän ei tosiaan oikeasti sanota kirjoissa missään välissä eikä siinä aikajanassa ole myöskään minkäänlaisia lähdeviitteitä, niin mikä siinä on että ihmiset on niin itsevarmasti väärässä 😤 minäää sentään luin Suomen panssaridivisioonan Wikipedia-artikkelia ja vuoden 1929 avioliittolain tekstiä Finlexistä. Minkä ihmeen takia ne odottaisivat jonkun puolitoista vuotta jos Aulis kerran rupee puuhaamaan naimisiinmenoa heti siviiliin päästyään ja ne on olleet kihloissa joulusta 1941 asti HÄH. Se että niillä on Akseli ja Elinassa kesähäät ei tarkoita MITÄÄN. Oon niin normaali Pohjantähdistä lmaoooo
8
10. KEVÄT 1943 (KOSKELAN JUHANIN KONFIRMAATIO)
(Ficlet300 sanalla 178 hengenravinto. 350 sanaa.)


Lauri silmäilee saarnamuistiinpanojaan odotellessaan konfirmaatiomessun alkua sakastissa. Hänestä on sodan aikana tullut hajamielinen ja väsynyt mies, ja tätä nykyä hän teettää apulaisellaan yhä enemmän ja enemmän virka-asioitaan kaatuneiden kotona käymisestä jumalanpalvelusten johtamiseen. Rippikoulut hän on pitkään pyrkinyt johtamaan itse, koska hän on aina nauttinut siitä, että voi tarjota hengenravintoa herkässä ja uteliaassa iässä oleville nuorille, ja tällaisina aikoina nuorilla on mielessään niin paljon huolta, pelkoa ja kysymyksiä, joissa hän yhä vilpittömästi haluaa auttaa heitä niin paljon ja niin suoraan kuin kykenee – mutta siitäkin on tullut viimeisten vuosien aikana kovin uuvuttavaa, ja sodan kestäessä Laurin on ollut lopulta pakko myöntää itselleen tilanteen olevan kestämätön. Hän ei ole vahvistanut kenellekään vielä mitään, mutta hän on tiennyt jo hyvän aikaa, että tämä rippikoulu jää hänen viimeisekseen.

Tätä nimenomaista rippikoulua hän ei kuitenkaan voinut jättää pitämättä, koska rippilapsien joukossa on tänään Koskelan Juhani. Ei tuntuisi oikealta toimia rippi-isänä kaikille paitsi yhdelle tämän perheen lapsista, ei nyt. Juhani on hiljainen ja säästäväinen poika, ja vaikka hän on perheensä kuopus, on hän tätä nykyä esikoisen velvollisuuksissa, kun Vilhokin yhä palvelee luutnanttina siellä jossakin. Siitä seikasta Lauri tuntee suorastaan henkilökohtaista ylpeyttä – täysin ansaitsematonta toki, mutta ei millään tavalla omivaa. Sellaista, kenties, mitä sukulainen voisi tuntea, ja varmasti sen voi suoda vanhalle hölmölle miehelle, joka on kaiken lisäksi kastanut ja konfirmoinut hänet. Vilho Koskelan menestystarina on hänen mielestään kaunein osoitus siitä, mihin ihminen voi tässä maassa yltää.

Ja tänään hänen nuorin veljensä pääsee ripille. Juhanilla on yllään sama rippipuku, jota hänen veljensä käyttivät ennen häntä, mutta joka on edelleen hyväkuntoinen ja huolellisesti pidetty. Hän saapuu kirkolle harmaantuneiden vanhempiensa ja isosiskonsa kanssa, jonka nimettömässä on jo yli vuoden päivät kiiltänyt Aulis Kiviojan hänelle antama kihlasormus.

Niin se käy. Hänen kastamansa ja konfirmoimansa lapset ovat aikaihmisiä, ja hänestä itsestään on tullut maailman uuvuttama vanhus. Ei varmasti mene enää kauaa siihen, että hän saa vihdoin kyllikseen ja jää eläkkeelle, niin kuin ei mene enää kauaa siihenkään, että Koskela siirtyy Vilhon hoiviin ja Juhani alkaa puolestaan viljellä äitinsä vanhempien maita.

Lauri oikoo paperinsa, katsahtaa samean ikkunan takana tuulenpuuskan mukana huojuvaan hiirenkorvaiseen koivuun ja vilkaisee sitten kelloaan.

Vielä kaksi minuuttia jäljellä messun alkuun.
9
9. KESÄ 1940 (VUONNA 1918 TELOITETTUJEN PUNAISTEN HAUTAMUISTOMERKIN PALJASTUSTILAISUUS)
(Ficlet300 vapaavalintaisella sanalla 287 muisto. 275 sanaa.)


”Toivottavasti Koskelan vanha emäntä saa nyt sielulleen rauhan”, Lauri pohtii puoliääneen rinnallaan astelevalle Ilmarille.

”Niin.”

”Minä muistan, kuinka tärkeää hänelle aina oli, että pojat olisivat siunatussa maassa. Hän kävi sen vuoksi pappilassakin.”

”No, nyt he ovat. Eipä heillä muualle ole ollut kiirettäkään.”

Ilmarin ääni on välinpitämättömän kevyt. Lauri vilkaisee häntä terävästi, mutta hänen ilmeestään ei voi lukea mitään. Kohta Lauri päätteleekin, ettei Ilmarin kommentti ole kuin hänelle tyypillistä leikinlaskua. Sopimatonta, kyllä, muttei vihamielistä, ja huomaavaisesti säästetty perhepiirin yksityisyyteen. Sellainen hän on aina ollut.

”Olisin kyllä luullut, että Akselikin olisi halunnut tulla paikalle”, Lauri jatkaa puheluaan. ”Molemmat veljet sentään… ja Halmekin. En tiedä muistatko, mutta hän kutsui joskus itseään Akselin ja Janne Kivivuoren kansalaissedäksi.”

”En muista.”

”Omia lapsiahan hän ei koskaan… mutta siksi onkin sopivaa, että Kivivuori ikään kuin otti sen roolin tänään.”

Hänen mielensä viivähtää haudalle saapuneissa omaisissa. Kukkaseppeleissä ja vakavissa ilmeissä. Silmiään pyyhkivissä perheenjäsenissä, jotka ovat odottaneet tätä päivää yli kaksikymmentä vuotta.

”Kenties ne muistot olisivat olleet Akselille liikaa.”

Ilmari tuhahtaa.

”Sitä minä en usko.”

”Mutta onhan hän rauhoittunut näiden vuosien aikana”, Lauri sanoo. ”Poliittisesti ja yleisesti luonteeltaan.”

”Niinhän sinä sanot, mutta ei niistä punikkihautajaisistakaan ole kuin pari vuotta. Eivät ne muistot ainakaan silloin näyttäneet olevan hänelle liikaa.”

”Muista sentään, että Halmeet olivat myös hänen perheystäviään. Yhden pojista kummit. Ei kaikki ole politiikkaa. Kyllä hän on kypsynyt ja kasvanut… ei se helppoa voi olla… ja nyt kun vielä hänenkin poikansa…”

”Sinä olet aina valinnut uskoa hyvään.”

”Vanhaa emäntää minä eniten ajattelen”, Lauri huokaisee. Hän pysähtyy vanhan ruusupensaan luo ja hypistelee yhtä nahistunutta kukkasta sormissaan. ”Tämä on häntä niin kovin vaivannut.”

Ilmari vilkaisee häntä kasvoillaan ilme, jota on mahdoton tulkita, kun he nousevat kuistin portaita.
10

wishbone, hyvää juhannusta sinnekin tälleen vähän myöhässä! :)

Kolmosjakso oli kyllä munkin lemppari tähänastisista, täytyy katsella se uudelleen jossain vaiheessa mutta ensipuraisun mietteitä myös spoileritägin alle:

Spoiler: näytä
Osasin odottaa rankkoja aihepiirejä jo sneak peakin perusteella, mutta yllätyin silti kuinka rankan tuntuista tätä jaksoa oli katsella. Ja se menee paljolti taidokkaan käsikirjoittamisen mutta myös uskomattoman hyvän roolisuorituksen Sam Reidiltä kunniaksi. Hehkutin häntä jo aikaisemmin, mutta pakko hehkuttaa wishbonen tavoin myös lisääkin: siis aivan uskomattoman upeita roolisuorituksia koko jakso täynnä. Paitsi haastattelukohtaus, joka monesti nojasi ihan vaan Samin koukuttavan karisman pauloihin uppoutumiselle ja uskomattoman tunteelliselle suoritukselle, niin myös ne karmaisevan hienosti tehdyt takaumakohtaukset. Erityisesti Lestatin kääntymiskohtaus oli todella hienosti toteutettu, se Claudian kokemukseen peilaaminen toimi tehokeinona musta tosi hyvin ja ne kohtaukset oikein ruokkivat toisiaan. Se tapa miten veren juottaminen oli toteutettu kun maahan painettu Lestat oli kaulasta irvokkaasti pulppuavan veren alla oli aivan sairaan hieno. Siis sairas, mutta hieno. Oli myös todella karmaisevaa omalla tavallaan se, kuinka Lestat yritti romantisoida kokemaansa väkivaltaa ja sillä tavoin jotenkin lakaista sitä maton alle, niin inhimillistä mutta niin riipaisevaa.

Tosi monesti vampyyrimediassa romantisoidaan ikuista elämää, mutta musta on tosi freesiä ja ihanaa että tässä sarjassa se menee kyllä toisinaan myös aivan toisin päin. Lestatin traumatisoivat kokemukset ja se miten ne vaikuttavat häneen edelleen ja rikkovat vielä niin pitkänkin ajan jälkeen ja joita on mahdottoman tuntuista saada käsiteltyä niin etteivät rikkoisi vaikka aikaa on enemmän kuin kenelläkään ihmisellä koskaan, on tosi karu ajatus. Vaikka vampyyrit ovatkin tässä sarjassa hirviömäisiä, niin ovat kuitenkin myös ihan hirvittävän inhimillisiä. Ja se jos mikä tekeekin ikuisesta elämästä konseptina todella pelottavan ja kivualiaan. Se siis, että elämä on yhtä loputonta inhimillisten tunteiden käsittelyä ja uudelleen ja uudelleen asioiden kokemista, niin hyvässä kuin pahassa. On paljon kauniita asioita, mutta myös paljon ihan todella kipeitä ja karseita asioita ja ikuisuus kaiken sen karsean kanssa on... no, karsea ajatus. Ihan menee kylmät väreet kun ajattelenkaan, millaista tuskaa olisi elää ikuisesti.

Mikään määrä tietoa ei olisi voinut valmistaa siihen, miten rankasti jaksossa oli Lestatin taustatarinaa kuvattu. Siis vaikka sen tiesi millaista tavaraa on tulossa, niin toteutus oli niin upea ja viskeraalinen ettei sitä voinut olla tuntematta ihan sisuksissaan asti. Todella taitavasti koostettu jakso. Aikahyppelyn lisäksi eri hahmojen kohtausten välillä hyppeleminen ja Lestatin autokohtaus sykähdyttivät ihan erityisen paljon. Tämä jakso oli tunnelmaltaan todella voimakas ja meni kyllä tunnepuolella todella vahvaksi, erinomainen esimerkki siitä miten eri asia on kuulla jotain kuin nähdä se omin silmin. Mielenkiintoista nähdä, mihin kauden tunnelma seuraavaksi menee - parin ekan jakson humoristinen pelleily ja perseily taitavat olla nyt takana päin, ainakin mun on tosi vaikeaa nähdä että enää olisi paluuta siihen vaan nyt kun mentiin syvemmälle, niin tästä syvästä päädystä ei ihan noin vain pulikoidakaan takaisin kahluualtaaseen. Olen ihan superinnoissani siitä, että seuraavassa jaksossa on vihdoin se Armandin ja Danielin kasvokkain kohtaaminen!! Sitä hypettäessä on vähän vaikeaa keskittyä mihinkään muuhun ;D, mutta Lestatin mielenmaiseman sirpaloitumisen eskaloituminen totaaliräjähdykseen on kyllä myös kutkuttavasti ihan liipasimella.

Lainaus käyttäjältä: wishbone
Vilkaisin vähän somea ja siellä jo ehdittiinkin laittaa rinnakkain ne hetket kun Lestat lapsena pakotetaan vanhemman toimesta katsomaan noitien palamista + Lestat katsomassa ensirakkauttaan kuolemassa tulessa /Lestat pakottamassa ykköskaudella Claudian katsomaan kuinka tämän murhaama poika josta Claudia piti palaa polttouunissa.
Joo, tämä oli todella upea! Vähän ilmiselvemmän paralleelin lisäksi ihan hirmu hieno tämä myös. Tämä on musta tosi hyvä esimerkki siitä, miten ylisukupolviset traumat siirtyy eteenpäin kun Lestat teki Claudialle samoin kuin hänen äitinsä oli tehnyt hänelle - alleviivasi musta tosi hienosti sitä, että Lestat kyllä yritti Claudian kanssa ja rakasti tätä omalla tavallaan, mutta keinot sen osoittamiseen olivat hyvin vääristyneet ja tietyllä tapaa he olivat niin hirvittävän samanlaisia, ettei siinä ollut muuta kuin katastrofin ainekset jo ihan alusta alkaen.

Louisin kostotoimet olivat juuri niin tyydyttävää katsottavaa kuin toivoinkin ja olin myös iloisesti yllättynyt siitä, ettei tätä juonikuviota pitkitetty sen enempää vaan toiminta johti tuloksiin välittömästi. Mielenkiintoista nähdä mitä Baby Jenksin hahmolle tapahtuu tarinassa jatkossa. Mun mielestä Louisin katolle hypähtäminen näytti ihan leijumiselta eikä hyppäämiseltä, hihkaisin siitä kovin innostuneena! Voihan se toki olla että oli kyse hypystä, mutta jotenkin luulisi että sen olisi voinut tehdä siinä tapauksessa selkeämmin ponnistamisen näköisesti - ei kai tuolla ominaisuudella olisi sen kummemmin järkeä yrittää kiusoitella katsojia? Olin oikein tyytyväinen verisen badass!Louisin katselun tarjoamasta fan servicestä, olen erittäin hyvin palveltu ja pidin kovin siitä yksityiskohdasta, että Louis sytytti Brucen palamaan Claudian päiväkirjan sivuilla. Niiden ääneen lukeminen oli musta vähän kaksipiippuista, toisaalta oon sitä mieltä että karseiden asioiden kohdalla myös tietämättömyys lisää karseutta mutta toisaalta Claudian ajatusten kuuleminen oli siinä mielessä kivaa että jaksossa käsiteltiin seksuaaliväkivallan uhrien ajatuksia ja asian käsittelytapoja sen kautta laajemmin. Claudian häpeä siitä mitä joutui sanomaan ja tekemään selvitäkseen hengissä oli riipaisevaa mutta realistista ja oli musta hienosti toteutettu se, että sekä Claudian että Lestatin coping mekanismeja tuotiin eri tavoin esille.

Mä tykkäsin myös wishbonen tavoin Danielin kohtauksista ja siitä, miten ne oli toteutettu - ja näytelty, ai jumpe. Toisaalta jaksossa oli Danielin osalta tosi pahaenteisiä seikkoja - se mitä Lestat sanoi Danielin elämästä vampyyrina viitaten siihen sanoilla incidental ja BRIEF saivat sydämeni hakkaamaan. Yritän kaikkeni kaasuvalottaa itselleni, että tämä ei tarkoita kehohyppäyksiä tai saati sitten varsinkaan kuolemaa vaan on vaan jotain katsojien pulssin kiusallaan nostoa, mutta hitto että lemppareiden vuoksi onkin kyllä peloissaan. En millään haluaisi luopua Ericin Danielista, en sitten yhtäääääään! *märinää, kitinää ja kaikenmaailman ulivalia* Paralleeleja täynnä olevassa jaksossa vähän pelotti myös se, kuinka Danielin mielen säröilyä kuvattiin kirjaimellisesti lähikuvana ja Nicolaksen tarinan mahdollinen peilautuminen Danieliin on kyllä myös kovasti mun eituuikinätapahtumaan-kaasuvalotuksen asialistalla. Ihan kauheeta kun en haluaisi että mitään kauheeta tapahtuu mutta tässä sarjassa tapahtuu koko ajan jotain kauheeta jollekin!! *lisää valitusitkua*

Lainaus käyttäjältä: wishbone
Sitten Armand. Voi jeesus kun Assad on vaan nätti, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja miten melodinen ääni, tekee mieli vain huokailla sen äärellä kaihoisasti.
TÄÄÄÄÄÄ siis jep <3 Ah. Olin niin intopiukeena siinä vikassa kohtauksessa, kun kuului vaan ääni ja kamera kiersi pikkuhiljaa kohti sen omistajaa. Nannaa.

Lainaus käyttäjältä: wishbone
Oli mielenkiintoista nähdä edes näin pikainen katsaus vähän ehkä totuudenmukaisempiin Pariisi-vuosiin ja Armandiin silloin. Huomasin kyllä yllättäen symppaavani paljonkin Lestatia, koska jeesus mikä epäpyhä trio rakastajia toi Armand, Gabriella ja Nicolas, jokainen kilpailemassa toistensa kanssa ja vaatimassa alati enemmän, jokainen omien ongelmiensa kourissa.
Joo! Niin oli. Ja sanopa muuta, siis tuossa oli kyllä sellainen toisiinsa kietoutunut kauhutrio että jestas kun tässä sarjassa osataan kyllä vetää toksiset suhteet ihan uusille leveleille :D

Lainaus käyttäjältä: wishbone
Lestat sanoo että Armand "murhasi ja loi" Danielin heinäkuussa, 22 päivää sen jälkeen kun Louisin Dubain haastattelu oli yleisesti hyväksytyn aikajanan perusteella jo ohi. Miksi 22 päivän viive??? Onko tarkoituksellista vai virhe kaanonissa??? Mitä tapahtui?? Muistaako Daniel edes mitä tapahtui???
Uuuuu! Onpa herkullinen poiminta, ai ettien että kun ollaan kyllä jännän äärellä!
Sivuja: [1] 2 3 ... 10