1
Saivartelija / Vs: Veren vangit / Vampyyrikronikat (keskustelua TV-sarjasta, kirjasarjasta ja miksei elokuvistakin)
« Uusin viesti kirjoittanut flawless tänään kello 16:23:40 »wishbone, hyvää juhannusta sinnekin tälleen vähän myöhässä!

Kolmosjakso oli kyllä munkin lemppari tähänastisista, täytyy katsella se uudelleen jossain vaiheessa mutta ensipuraisun mietteitä myös spoileritägin alle:
Spoiler: näytä
Osasin odottaa rankkoja aihepiirejä jo sneak peakin perusteella, mutta yllätyin silti kuinka rankan tuntuista tätä jaksoa oli katsella. Ja se menee paljolti taidokkaan käsikirjoittamisen mutta myös uskomattoman hyvän roolisuorituksen Sam Reidiltä kunniaksi. Hehkutin häntä jo aikaisemmin, mutta pakko hehkuttaa wishbonen tavoin myös lisääkin: siis aivan uskomattoman upeita roolisuorituksia koko jakso täynnä. Paitsi haastattelukohtaus, joka monesti nojasi ihan vaan Samin koukuttavan karisman pauloihin uppoutumiselle ja uskomattoman tunteelliselle suoritukselle, niin myös ne karmaisevan hienosti tehdyt takaumakohtaukset. Erityisesti Lestatin kääntymiskohtaus oli todella hienosti toteutettu, se Claudian kokemukseen peilaaminen toimi tehokeinona musta tosi hyvin ja ne kohtaukset oikein ruokkivat toisiaan. Se tapa miten veren juottaminen oli toteutettu kun maahan painettu Lestat oli kaulasta irvokkaasti pulppuavan veren alla oli aivan sairaan hieno. Siis sairas, mutta hieno. Oli myös todella karmaisevaa omalla tavallaan se, kuinka Lestat yritti romantisoida kokemaansa väkivaltaa ja sillä tavoin jotenkin lakaista sitä maton alle, niin inhimillistä mutta niin riipaisevaa.
Tosi monesti vampyyrimediassa romantisoidaan ikuista elämää, mutta musta on tosi freesiä ja ihanaa että tässä sarjassa se menee kyllä toisinaan myös aivan toisin päin. Lestatin traumatisoivat kokemukset ja se miten ne vaikuttavat häneen edelleen ja rikkovat vielä niin pitkänkin ajan jälkeen ja joita on mahdottoman tuntuista saada käsiteltyä niin etteivät rikkoisi vaikka aikaa on enemmän kuin kenelläkään ihmisellä koskaan, on tosi karu ajatus. Vaikka vampyyrit ovatkin tässä sarjassa hirviömäisiä, niin ovat kuitenkin myös ihan hirvittävän inhimillisiä. Ja se jos mikä tekeekin ikuisesta elämästä konseptina todella pelottavan ja kivualiaan. Se siis, että elämä on yhtä loputonta inhimillisten tunteiden käsittelyä ja uudelleen ja uudelleen asioiden kokemista, niin hyvässä kuin pahassa. On paljon kauniita asioita, mutta myös paljon ihan todella kipeitä ja karseita asioita ja ikuisuus kaiken sen karsean kanssa on... no, karsea ajatus. Ihan menee kylmät väreet kun ajattelenkaan, millaista tuskaa olisi elää ikuisesti.
Mikään määrä tietoa ei olisi voinut valmistaa siihen, miten rankasti jaksossa oli Lestatin taustatarinaa kuvattu. Siis vaikka sen tiesi millaista tavaraa on tulossa, niin toteutus oli niin upea ja viskeraalinen ettei sitä voinut olla tuntematta ihan sisuksissaan asti. Todella taitavasti koostettu jakso. Aikahyppelyn lisäksi eri hahmojen kohtausten välillä hyppeleminen ja Lestatin autokohtaus sykähdyttivät ihan erityisen paljon. Tämä jakso oli tunnelmaltaan todella voimakas ja meni kyllä tunnepuolella todella vahvaksi, erinomainen esimerkki siitä miten eri asia on kuulla jotain kuin nähdä se omin silmin. Mielenkiintoista nähdä, mihin kauden tunnelma seuraavaksi menee - parin ekan jakson humoristinen pelleily ja perseily taitavat olla nyt takana päin, ainakin mun on tosi vaikeaa nähdä että enää olisi paluuta siihen vaan nyt kun mentiin syvemmälle, niin tästä syvästä päädystä ei ihan noin vain pulikoidakaan takaisin kahluualtaaseen. Olen ihan superinnoissani siitä, että seuraavassa jaksossa on vihdoin se Armandin ja Danielin kasvokkain kohtaaminen!! Sitä hypettäessä on vähän vaikeaa keskittyä mihinkään muuhun
, mutta Lestatin mielenmaiseman sirpaloitumisen eskaloituminen totaaliräjähdykseen on kyllä myös kutkuttavasti ihan liipasimella.
Louisin kostotoimet olivat juuri niin tyydyttävää katsottavaa kuin toivoinkin ja olin myös iloisesti yllättynyt siitä, ettei tätä juonikuviota pitkitetty sen enempää vaan toiminta johti tuloksiin välittömästi. Mielenkiintoista nähdä mitä Baby Jenksin hahmolle tapahtuu tarinassa jatkossa. Mun mielestä Louisin katolle hypähtäminen näytti ihan leijumiselta eikä hyppäämiseltä, hihkaisin siitä kovin innostuneena! Voihan se toki olla että oli kyse hypystä, mutta jotenkin luulisi että sen olisi voinut tehdä siinä tapauksessa selkeämmin ponnistamisen näköisesti - ei kai tuolla ominaisuudella olisi sen kummemmin järkeä yrittää kiusoitella katsojia? Olin oikein tyytyväinen verisen badass!Louisin katselun tarjoamasta fan servicestä, olen erittäin hyvin palveltu ja pidin kovin siitä yksityiskohdasta, että Louis sytytti Brucen palamaan Claudian päiväkirjan sivuilla. Niiden ääneen lukeminen oli musta vähän kaksipiippuista, toisaalta oon sitä mieltä että karseiden asioiden kohdalla myös tietämättömyys lisää karseutta mutta toisaalta Claudian ajatusten kuuleminen oli siinä mielessä kivaa että jaksossa käsiteltiin seksuaaliväkivallan uhrien ajatuksia ja asian käsittelytapoja sen kautta laajemmin. Claudian häpeä siitä mitä joutui sanomaan ja tekemään selvitäkseen hengissä oli riipaisevaa mutta realistista ja oli musta hienosti toteutettu se, että sekä Claudian että Lestatin coping mekanismeja tuotiin eri tavoin esille.
Mä tykkäsin myös wishbonen tavoin Danielin kohtauksista ja siitä, miten ne oli toteutettu - ja näytelty, ai jumpe. Toisaalta jaksossa oli Danielin osalta tosi pahaenteisiä seikkoja - se mitä Lestat sanoi Danielin elämästä vampyyrina viitaten siihen sanoilla incidental ja BRIEF saivat sydämeni hakkaamaan. Yritän kaikkeni kaasuvalottaa itselleni, että tämä ei tarkoita kehohyppäyksiä tai saati sitten varsinkaan kuolemaa vaan on vaan jotain katsojien pulssin kiusallaan nostoa, mutta hitto että lemppareiden vuoksi onkin kyllä peloissaan. En millään haluaisi luopua Ericin Danielista, en sitten yhtäääääään! *märinää, kitinää ja kaikenmaailman ulivalia* Paralleeleja täynnä olevassa jaksossa vähän pelotti myös se, kuinka Danielin mielen säröilyä kuvattiin kirjaimellisesti lähikuvana ja Nicolaksen tarinan mahdollinen peilautuminen Danieliin on kyllä myös kovasti mun eituuikinätapahtumaan-kaasuvalotuksen asialistalla. Ihan kauheeta kun en haluaisi että mitään kauheeta tapahtuu mutta tässä sarjassa tapahtuu koko ajan jotain kauheeta jollekin!! *lisää valitusitkua*

Tosi monesti vampyyrimediassa romantisoidaan ikuista elämää, mutta musta on tosi freesiä ja ihanaa että tässä sarjassa se menee kyllä toisinaan myös aivan toisin päin. Lestatin traumatisoivat kokemukset ja se miten ne vaikuttavat häneen edelleen ja rikkovat vielä niin pitkänkin ajan jälkeen ja joita on mahdottoman tuntuista saada käsiteltyä niin etteivät rikkoisi vaikka aikaa on enemmän kuin kenelläkään ihmisellä koskaan, on tosi karu ajatus. Vaikka vampyyrit ovatkin tässä sarjassa hirviömäisiä, niin ovat kuitenkin myös ihan hirvittävän inhimillisiä. Ja se jos mikä tekeekin ikuisesta elämästä konseptina todella pelottavan ja kivualiaan. Se siis, että elämä on yhtä loputonta inhimillisten tunteiden käsittelyä ja uudelleen ja uudelleen asioiden kokemista, niin hyvässä kuin pahassa. On paljon kauniita asioita, mutta myös paljon ihan todella kipeitä ja karseita asioita ja ikuisuus kaiken sen karsean kanssa on... no, karsea ajatus. Ihan menee kylmät väreet kun ajattelenkaan, millaista tuskaa olisi elää ikuisesti.
Mikään määrä tietoa ei olisi voinut valmistaa siihen, miten rankasti jaksossa oli Lestatin taustatarinaa kuvattu. Siis vaikka sen tiesi millaista tavaraa on tulossa, niin toteutus oli niin upea ja viskeraalinen ettei sitä voinut olla tuntematta ihan sisuksissaan asti. Todella taitavasti koostettu jakso. Aikahyppelyn lisäksi eri hahmojen kohtausten välillä hyppeleminen ja Lestatin autokohtaus sykähdyttivät ihan erityisen paljon. Tämä jakso oli tunnelmaltaan todella voimakas ja meni kyllä tunnepuolella todella vahvaksi, erinomainen esimerkki siitä miten eri asia on kuulla jotain kuin nähdä se omin silmin. Mielenkiintoista nähdä, mihin kauden tunnelma seuraavaksi menee - parin ekan jakson humoristinen pelleily ja perseily taitavat olla nyt takana päin, ainakin mun on tosi vaikeaa nähdä että enää olisi paluuta siihen vaan nyt kun mentiin syvemmälle, niin tästä syvästä päädystä ei ihan noin vain pulikoidakaan takaisin kahluualtaaseen. Olen ihan superinnoissani siitä, että seuraavassa jaksossa on vihdoin se Armandin ja Danielin kasvokkain kohtaaminen!! Sitä hypettäessä on vähän vaikeaa keskittyä mihinkään muuhun
, mutta Lestatin mielenmaiseman sirpaloitumisen eskaloituminen totaaliräjähdykseen on kyllä myös kutkuttavasti ihan liipasimella.Lainaus käyttäjältä: wishbone
Vilkaisin vähän somea ja siellä jo ehdittiinkin laittaa rinnakkain ne hetket kun Lestat lapsena pakotetaan vanhemman toimesta katsomaan noitien palamista + Lestat katsomassa ensirakkauttaan kuolemassa tulessa /Lestat pakottamassa ykköskaudella Claudian katsomaan kuinka tämän murhaama poika josta Claudia piti palaa polttouunissa.
Joo, tämä oli todella upea! Vähän ilmiselvemmän paralleelin lisäksi ihan hirmu hieno tämä myös. Tämä on musta tosi hyvä esimerkki siitä, miten ylisukupolviset traumat siirtyy eteenpäin kun Lestat teki Claudialle samoin kuin hänen äitinsä oli tehnyt hänelle - alleviivasi musta tosi hienosti sitä, että Lestat kyllä yritti Claudian kanssa ja rakasti tätä omalla tavallaan, mutta keinot sen osoittamiseen olivat hyvin vääristyneet ja tietyllä tapaa he olivat niin hirvittävän samanlaisia, ettei siinä ollut muuta kuin katastrofin ainekset jo ihan alusta alkaen.
Louisin kostotoimet olivat juuri niin tyydyttävää katsottavaa kuin toivoinkin ja olin myös iloisesti yllättynyt siitä, ettei tätä juonikuviota pitkitetty sen enempää vaan toiminta johti tuloksiin välittömästi. Mielenkiintoista nähdä mitä Baby Jenksin hahmolle tapahtuu tarinassa jatkossa. Mun mielestä Louisin katolle hypähtäminen näytti ihan leijumiselta eikä hyppäämiseltä, hihkaisin siitä kovin innostuneena! Voihan se toki olla että oli kyse hypystä, mutta jotenkin luulisi että sen olisi voinut tehdä siinä tapauksessa selkeämmin ponnistamisen näköisesti - ei kai tuolla ominaisuudella olisi sen kummemmin järkeä yrittää kiusoitella katsojia? Olin oikein tyytyväinen verisen badass!Louisin katselun tarjoamasta fan servicestä, olen erittäin hyvin palveltu ja pidin kovin siitä yksityiskohdasta, että Louis sytytti Brucen palamaan Claudian päiväkirjan sivuilla. Niiden ääneen lukeminen oli musta vähän kaksipiippuista, toisaalta oon sitä mieltä että karseiden asioiden kohdalla myös tietämättömyys lisää karseutta mutta toisaalta Claudian ajatusten kuuleminen oli siinä mielessä kivaa että jaksossa käsiteltiin seksuaaliväkivallan uhrien ajatuksia ja asian käsittelytapoja sen kautta laajemmin. Claudian häpeä siitä mitä joutui sanomaan ja tekemään selvitäkseen hengissä oli riipaisevaa mutta realistista ja oli musta hienosti toteutettu se, että sekä Claudian että Lestatin coping mekanismeja tuotiin eri tavoin esille.
Mä tykkäsin myös wishbonen tavoin Danielin kohtauksista ja siitä, miten ne oli toteutettu - ja näytelty, ai jumpe. Toisaalta jaksossa oli Danielin osalta tosi pahaenteisiä seikkoja - se mitä Lestat sanoi Danielin elämästä vampyyrina viitaten siihen sanoilla incidental ja BRIEF saivat sydämeni hakkaamaan. Yritän kaikkeni kaasuvalottaa itselleni, että tämä ei tarkoita kehohyppäyksiä tai saati sitten varsinkaan kuolemaa vaan on vaan jotain katsojien pulssin kiusallaan nostoa, mutta hitto että lemppareiden vuoksi onkin kyllä peloissaan. En millään haluaisi luopua Ericin Danielista, en sitten yhtäääääään! *märinää, kitinää ja kaikenmaailman ulivalia* Paralleeleja täynnä olevassa jaksossa vähän pelotti myös se, kuinka Danielin mielen säröilyä kuvattiin kirjaimellisesti lähikuvana ja Nicolaksen tarinan mahdollinen peilautuminen Danieliin on kyllä myös kovasti mun eituuikinätapahtumaan-kaasuvalotuksen asialistalla. Ihan kauheeta kun en haluaisi että mitään kauheeta tapahtuu mutta tässä sarjassa tapahtuu koko ajan jotain kauheeta jollekin!! *lisää valitusitkua*
Lainaus käyttäjältä: wishbone
Sitten Armand. Voi jeesus kun Assad on vaan nätti, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja miten melodinen ääni, tekee mieli vain huokailla sen äärellä kaihoisasti.
TÄÄÄÄÄÄ siis jep <3 Ah. Olin niin intopiukeena siinä vikassa kohtauksessa, kun kuului vaan ääni ja kamera kiersi pikkuhiljaa kohti sen omistajaa. Nannaa.
Lainaus käyttäjältä: wishbone
Oli mielenkiintoista nähdä edes näin pikainen katsaus vähän ehkä totuudenmukaisempiin Pariisi-vuosiin ja Armandiin silloin. Huomasin kyllä yllättäen symppaavani paljonkin Lestatia, koska jeesus mikä epäpyhä trio rakastajia toi Armand, Gabriella ja Nicolas, jokainen kilpailemassa toistensa kanssa ja vaatimassa alati enemmän, jokainen omien ongelmiensa kourissa.
Joo! Niin oli. Ja sanopa muuta, siis tuossa oli kyllä sellainen toisiinsa kietoutunut kauhutrio että jestas kun tässä sarjassa osataan kyllä vetää toksiset suhteet ihan uusille leveleille

Lainaus käyttäjältä: wishbone
Lestat sanoo että Armand "murhasi ja loi" Danielin heinäkuussa, 22 päivää sen jälkeen kun Louisin Dubain haastattelu oli yleisesti hyväksytyn aikajanan perusteella jo ohi. Miksi 22 päivän viive??? Onko tarkoituksellista vai virhe kaanonissa??? Mitä tapahtui?? Muistaako Daniel edes mitä tapahtui???
Uuuuu! Onpa herkullinen poiminta, ai ettien että kun ollaan kyllä jännän äärellä!

Tuoreimmat viestit
Väänan nimi on peräisin Venäjän alueelta, mutta jos ei tunne saamelaisia kieliä, niin se ei taidakaan olla kovin selvää muille kuin kirjoittajalle.