Kirjoittaja Aihe: Houkutus (+Twilight) || keskustelua niin kirjasta, kuin elokuvastakin  (Luettu 198225 kertaa)

Sca

  • cúthalion
  • ***
  • Viestejä: 963
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #60 : 12.03.2009 15:40:25 »
Onko tuo nimi ilmoitettu jossain julkisesti?

Juu, WSOY:n sivuilla, tässä se uutinen.
She’s in a long black coat tonight
Waiting for me in the downpour outside
She’s singing “Baby come home” in a melody of tears
While the rhythm of the rain keeps time

tumblr & fics

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #61 : 12.03.2009 17:48:48 »
Minäkin sanon sanasen suomentajan kirjojen nimien käännös logiigasta, jos sitä edes on. Minusta kirjojen nimissä ei ole mitään logiikkaa sillä puolet on suomennettu tarkoittamaan samaa kuin englanniksi ja toinen puolikas enemmän juonen kannalta järkevämmäksi kai. Vaikka kyllä Houkutus kuvaa paremmin kirjan juonta kuin mikään Iltahämärä tai vastaava. Minusta tässä olisi ollut järkevintä valita että suomentaako sanatarkasti niin kuin Uudeenkuun, vai siten että juonta paremmin kuvaavaksi niin kuin Houkutus. Aamunkoi kuulostaa ihan järkevältä nimeltä vaikken olekkaan vielä lukenut Breaking Dawnia, mutta tulen lukemaan sen siis ainakin englanniksi katotaan innostaako lukea suomeksi.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Ribika

  • Rikuksi kutsuvat.
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #62 : 26.03.2009 10:56:45 »
Voi kauhistus. Älkää syökö minua. Paljastan etten ole lukenut kirjoista ainuttakaan. Olen vain innoissani katsellut leffaa.
Olen kuitenkin sitä tyyppiä, joka haluaa hyvän elokuvan nähtyään lukea alkuperäisteoksen, jonka pohjalta leffa tehtiin. Joten aion kyllä lukea ainakin Twilightin. Ja englanniksi.

Leffa. Öö. Ei herättänyt suuria tunteita, kun sen oli käynyt katsomassa. Vasta jälkeenpäin alkoi kelaamaan että kappas, olihan se ihan hyvä. Tunnelma oli kauniin utuinen ja usvainen, tarina oli jotain uutta, vaikka odotinkin trailerin ja kaverien juttujen juuri sitä mitä se oli. Se ei siis yllättänyt, ei negatiivisesti, eikä oikein positiivisestikaan. Mutta! Siinä oli pirun komeita miehiä. *ahem* Haluaa kyllä katsoa (ja ehkä sitten lukeakin) seuraavat osat. Spoiler. Vaikka James tapettiin. Ehkä hän herää henkiin? Elättelen toivoa?
思うがままに、心のままに生きなさい。お前が選んだ道を、せいいっぱい歩きなさい ~~

heini14

  • ***
  • Viestejä: 15
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #63 : 26.03.2009 18:02:41 »
Mä suorastaan rakastan houkutus-kirjoja.Ne on yksinkertaisesti niin hyviä.Harmittavaa kun ne suomennetaan niin hitaasti enkä oo vielä nähnyt enkun kielistä versiota siitä uusimmasta kirjasta saatika sitten suomennosta.Kaverikin on just lukenut sen ja se oli ihan onnessaan kun on olemassa joku sellanen kirja.Mä haluaisin nähdä sen elokuvana vaikka se luultavasti tuleekin olemaan jonkin asteen pettymys kun leffa ei etene niin kuin kirja.. 8)

Ansqu

  • ***
  • Viestejä: 261
    • Fort
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #64 : 26.03.2009 19:01:22 »
Djaa-a. Koko kirjasarja on ihan mielettömän kaksipiippuinen. Mikään ei ole täydellistä, sen olen todellakin oppinut. Ideana se on kerrassaan loistava. Pidän kirjailijan tyylistä kirjoittaa, ja suurin osa tapahtumista on toteutettu kerrassaan ihanasti. Vollotin silmät päästäni mm. Siinä syyskuu, lokakuu, marraskuu- vai mitkä kuukaudet olikaan - kohdassa. Käänsin vain sivun ja tuijotin ikuisuuden ja itkin. Tajuttoman ihanaa ja sydäntäsärkevää.

Toisaalta jotkin osat tuntuvat hieman pitkäveteisiltä ja... outright WRONG. Käännöksiin en koske pitkällä tikullakaan. Ja ficeistä pysyn KAUKANA.

Elokuvat katson. Kai niitä siis tulee enemmänkin, kuin se yksi. Minä _rakastin sitä. Katsoin sen ennen kirjojen lukemista, mutta.. ei se kaikkea pilannut. Suurin osa elokuvasta oli aivan uskomattoman järkeenkäypää ja mahdollisen tuntuista. Jokseenkin utopista, mutta silti. Ei yhtään absurdia.

Aamunkoi... Djaaha. Ei se nyt mitenkään älyttömästi minua haittaa. Onhan se tavallaan kaunis sana. Sitä pitää vain osata käsitellä oikein. Houkutus, Uusikuu, Epäilys, Sarastus, ja jokin epäsuora käännös tähän väliin kiitos, ja yksisanainen ja substantiivi thänks. Sii Midnight Sunille. Sitähän ei ole vielä tiedossa, vai? Eli ei mitään keskiyön aurinkoa tai yötöntä yötä. Vaikkapa.. jatke tai päätös tai käänne tai.. No en tiä. En ole ko. kirjaa lukenut joten en tiedä juonesta mitään. Mutta siis joku houkutuksen ja epäilyksen kaltainen. Eli joka toinen tuollein, kun kerran sille linjalle on lähdetty.

Mutta sitten kun _minusta tulee suomentaja ja alan kääntämään varmaa hittikirjasarjaa niin käännän kyllä kaiken justiinsa täydellisesti 8'DD Huaah. Joo.
Love is an irresistible desire to be irresistibly desired.

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #65 : 27.03.2009 15:39:45 »
Sii Midnight Sunille. Sitähän ei ole vielä tiedossa, vai? Eli ei mitään keskiyön aurinkoa tai yötöntä yötä. Vaikkapa.. jatke tai päätös tai käänne tai.. No en tiä. En ole ko. kirjaa lukenut joten en tiedä juonesta mitään. Mutta siis joku houkutuksen ja epäilyksen kaltainen. Eli joka toinen tuollein, kun kerran sille linjalle on lähdetty.
Midnight Sun ei olisi jatkoa Breaking Dawnille, vaan Houkutus kerrottuna Edwardin näkökulmasta. Alunperin Meyer oli kovasti julkaisemassa Midnight Sunia, mutta sitten joku niistä henkilöistä, joille Meyer oli antanut kirjan keskeneräisen version, vuosi tämän raakaversion nettiin. Meyer järkyttyi niin pahasti, että ei jatkanut kirjoittamista, ja koko projektin kohtalo on nyt auki.

Ja tuo Breaking Dawn/Aamunkoihan on siis sarjan viimeinen kirja, lisää ei ole tulossa, ainakaan Bellan näkökulmasta. Sarjan lopettamisen syistä Meyer kertoo oman sivustonsa Breaking Dawn -FAQissa näin (viidenneksi viimeinen kysymys/vastaus). Kyseisessä FAQissa myös Breaking Dawnia spoilaavaa tekstiä, älä siis lue jos et ole lukenut kirjaa etkä halua spoilaantua!

Meyer sanoo myös, että hän kukaties saattaa vielä joskus palata tähän vampyyrimaailmaan, mutta juuri nyt hän hänestä ei tunnu siltä, vaan hän haluaa keskittyä muihin projekteihin.
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


vilahdus

  • *
  • Viestejä: 2
  • uuuuuuuu mama.
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #66 : 28.03.2009 04:38:59 »
Njahaa, itse en valitettavasti kyllä yhtään tykännyt. Seuraa kriittistä tilitystä, varoitan!

Itse katsoin leffan tässä n. kuukausi sitten netistä, kun twilightiä oli hehkutettu niin kauan ja siitä oli kasvanut ihan ilmiö, ja tykkäsin kohtuullisesti - en sanoisi leffan olevan mitenkään erityisen hyvä, mutta teinikirjan filmatisoinniksi uskoin sen olevan ihan onnistunut.

Oletin siis kirjasarjan olevan jotain tosi hienoa ja lukaisin englanniksi kaikki 4 ilmestynyttä kirjaa ynnä keskeneräisen midnight sun - version (houkutuksen tapahtumat edwardin näkökulmasta), ja näin aiheeseen laajasti perehtyneenä olen vakaasti sitä mieltä, että koko sarja on aivan hirvittävää, HIRVITTÄVÄÄ soopaa.

Oikeasti odotin ihastuvani sarjaan, olen näetsen aina tykännyt fantasiaan taipuvista nuortenkirjoista, ja twilightia oli hehkutettu niin paljon jne että odotin sen tekevän potterit ja paljastuvan ihanaksi eeppiseksi sarjaksi nuortenromaanikuoressa, mutta ei! Lukeminen oli paikoin suorastaan tuskaisaa. Koko kirjasarja on kirjoitettu aivan käsittämättömän paskasti (smeyerin krjoittamista on usein luonnehdittu semihyvä fanfiction-tasoiseksi ja olen samaa mieltä), hahmot ovat ohuita, päähenkilöistä on hyvin vaikeaa pitää, juoni kusee, kaiken taustalla vaikuttava konservatiivinen, piilo-antifeministinen asennemaailma ottaa todella pahasti päästä, ja näin edelleen. En kertakaikkiaan käsitä, miksi sarja on saavuttanut sen suosion, mistä se nyt nauttii. Mielestäni se ei ole sitä ainakaan teknisesti ansainnut.

Tai no, otetaanpa takapakkia. Pystyn ehkä ymmärtämään miksi sarja on niin suosittu - se on aivan täydellinen superromanttinen self-insertion ficci, johon jokainen voi samaistua. Sekä Bella että edward ovat henkilöinä erittäin ohuita ja lähes persoonattomia, jolloin heidät on helppo kuvitella juuri omia fantasioita vastaaviksi. Kaikki kirjat on kerrottu Bellan ominaisuudettoman (ja ärsyttävän) minäkertojan kautta (lähes), mikä lisää romanttisuuden omakohtaista kokemusta. Edwardista taas ei kerrota juuri muuta kuin että tämä on aivan kä-sit-tämät-tö-män komea (tätä oikeasti hehkutetaan niin paljon että alkaa oksettaa), rikas, supernopea ja supervahva, iiiihanan kohtelias, ja tajuttoman, käsittämättömän, ehdottoman, stalkkerimaisen rakastunut minuun. Ei kun siis Bella-kertojaan.
Veikkaan että tässä on asian ydin; twilight-sarja selvästi iskee täysosumaa johonkin höttöromantiikan kaipuu-hermoon ihmisten sielussa.

En siis halua mitenkään tuomita tai haukkua ihmisiä jotka nauttivat Twilightien lukemisesta - jos jostain saa tunteita ja voimakkaita kokemuksia irti, hienoa!   Lisäksi itse idea on aika hyvä, ja pohjajuonirakenteet lupaavia - mutta tekninen toteutus sitten murskaakin kaiken.  En tiedä miksen sitten pystynyt tempautumaan samoin romantiikan pyörteisiin kuin niin moni muu. Veikkaan että muutama vuosi sitten olisin saattanut olla aivan täysillä mukana, mutta nyt ei vaan iske.

Itsekin jopa jossain määrin tykkäsin sarjan kahdesta keskimmäisestä osasta  - Jacob on mielestäni hyvä hahmo, paljon elävämpi ja uskottavampi kuin pääpari, mutta kauttaaltaan jäi paha maku suuhun. Varsinkin Breaking Dawn on AIVAN käsittämätöntä paskaa, josaa kirjoittajan uskonto kuultaa mielestäni selkeästi paikoin asenteissa läpi - odottakaapa vaan kun luette sen.
Eniten ehkä ottivat päästä kaikki ne menetetyt mahdollisuudet. Niin monta lupaavaa hahmoa, jotka vedetään täysin vituiksi (mitä hittoa Alicen luonteelle tapahtuu, hä?)! Niin monta hienoa taustatarinaa, joita ei käsitellä! Niin monta hienoa mahdollista suuntaa, mihin tarinaa ei viedä! Kaikki se rakennettu jännitys, joka katoaa siedettävän loppukliimaksin puuttuessa! Aah,Twilight olisi hyvissä käsissä oikeasti voinut olla jotain tosi hienoa.

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #67 : 28.03.2009 15:29:28 »
Edwardista taas ei kerrota juuri muuta kuin että tämä on aivan kä-sit-tämät-tö-män komea (tätä oikeasti hehkutetaan niin paljon että alkaa oksettaa), rikas, supernopea ja supervahva, iiiihanan kohtelias, ja tajuttoman, käsittämättömän, ehdottoman, stalkkerimaisen rakastunut minuun. Ei kun siis Bella-kertojaan.
Hahaa, en siis olekaan ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota tähän! Mua jäi jotenkin kauheasti nyppimään se, että Edwardin veistoksellista vartaloa, kreikkalaisen jumalan piirteitä, upeaa valkoista ihoa, vahvoja käsivarsia jne kyllä kuvaillaan kyllästymiseen asti, mutta ei se kerro itse hahmosta mitään. Okei, Edward soittaa (täydellisesti) pianoa, säveltää (täydellisesti) klassista musiikkia ja puhuu (täydellisesti) useita vieraita kieliä, mutta eivät nekään ole ihmisessä/vampyyrissa ominaisuuksia, joihin kukaan rakastuisi. Olisi ollut hauska tietää, onko Edward kenties älykäs, millaiset ovat hänen arvonsa, onko hän huumorintajuinen vaiko vähän tosikko, onko hänellä pelkoja (siis muita kuin tämä ainainen Bellan satuttaminen tai menettäminen)... Edwardin luonteesta ja mielipiteistä ei jäänyt mitään kuvaa, ne tuntuivat vaihtelevan ihan koko sarjan ajan. Se johtunee vain ja ainoastaan Meyerin kokemattomuudesta kirjoittajana ja siitä, ettei hänellä itselläänkään välttämättä ollut kovin selkeää mielikuvaa omista hahmoistaan tuskinpa hänen oli tarkoitus kirjoittaa noiden moodswingien kautta Edwardista henkisesti epävakaata, eihän se sitten olisi enää täydellinen :P. Ei sillä, että Bellakaan persoonallisuudellaan mitenkään erottuisi - ainoa oleellinen Bellaan liittyvä seikka, joka lukijalle selkeästi välittyy, on kömpelyys, ja senkin funktio tuntui olevan lähinnä se että saadaan Edward pelastamaan neito milloin mistäkin pinteestä.

Lainaus
Itsekin jopa jossain määrin tykkäsin sarjan kahdesta keskimmäisestä osasta  - Jacob on mielestäni hyvä hahmo, paljon elävämpi ja uskottavampi kuin pääpari, mutta kauttaaltaan jäi paha maku suuhun. Varsinkin Breaking Dawn on AIVAN käsittämätöntä paskaa, josaa kirjoittajan uskonto kuultaa mielestäni selkeästi paikoin asenteissa läpi - odottakaapa vaan kun luette sen.
Eniten ehkä ottivat päästä kaikki ne menetetyt mahdollisuudet. Niin monta lupaavaa hahmoa, jotka vedetään täysin vituiksi (mitä hittoa Alicen luonteelle tapahtuu, hä?)! Niin monta hienoa taustatarinaa, joita ei käsitellä! Niin monta hienoa mahdollista suuntaa, mihin tarinaa ei viedä! Kaikki se rakennettu jännitys, joka katoaa siedettävän loppukliimaksin puuttuessa! Aah,Twilight olisi hyvissä käsissä oikeasti voinut olla jotain tosi hienoa.
Aamen kaikelle tälle. Ehkä Twilight-sarja voisi toimia jonkun sortin esimerkkinä siitä, että vaikka olisi kuinka hieno ja kunnianhimoinen idea tahansa, niin ilman kunnollista, huolellista suunnittelua ja toteutusta lopputulos voi olla aika laimea. Ja Meyerin oma uskonnollinen vakaumus tosiaan kuultaa läpi kirjoissa paikoin siinä määrin, että se vähän häiritsee, mutta Breaking Dawn oli kyllä ihan oma lukunsa.

Ei mulla muuta. Jacob on edelleen ihq.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2009 15:32:42 kirjoittanut Sassa »
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Ever

  • Basisti
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Pesusienen muotoinen teddykarhu
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #68 : 28.03.2009 20:37:13 »
Samaa mieltä vilahduksen ja Sassan kanssa.

Ei sillä, että Bellakaan persoonallisuudellaan mitenkään erottuisi - ainoa oleellinen Bellaan liittyvä seikka, joka lukijalle selkeästi välittyy, on kömpelyys, ja senkin funktio tuntui olevan lähinnä se että saadaan Edward pelastamaan neito milloin mistäkin pinteestä.

Minun mielestä kömpelyydellä myös tehdään Bellasta hitusta vähemmän Mary Sue. Vain vähän. Ainakin ykköskirjassa sitä jotenkin korostetaan, että Bella on viisaampi, kiinnostavampi ja kypsempi kuin muut ikätoverinsa. Ihan klassisesti sitten on hahmolle annettu edes joku vika, ettei se olisi ihan täydellinen. Ja Edwardhan sitten onkin ihan täydellinen kimalteleva Gary Stu (Bellan silmissä).

Onko muille tullut mielleyhtymiä Maryyn ja Garyyn?

Lainaus
Jacob on edelleen ihq.
Oi kyllä. :P
"P.S. Ahahahaha!!!!!"
- Terry Pratchett: Naamiohuvit

Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #69 : 30.03.2009 15:39:39 »
Kyllä Jacob on ehdottomasti lempihahmojani, heti Alicen ja Edwardin jälkeen :D
Hmm.. Tämä nyt menee spoilin puolelle (!nelostakin! sry):
Harmittaa, että Alicesta kerrottiin tavallaan aika vähän, vaikka ensimmäisen kirjan pohjalta hänelle annettiin niin täydellinen menneisyys, jota oltaisiin voitu kasvattaa vaikka oman kirjan (uknow niin kuin BD:ssä oli) verran. Minua jäi hirveästi kiinnostamaan miten Alicen ja Jasperin matka meni nelosessa, kun he lähtivät, heistä olisi saatu myös kerrottua oman tarinan...

Sitten, jotta saataisiin vähän puhettakin tänne niin:
Lempihahmonne? Ei siis pelkästään näin: "Edward, koska hän on niin ihana" (Vihaan sanaa Ihq! ARGH!)
Vaan kertokaa tarkemmin. Eli heräsikö mielenkiintonne tarkemmin kirjasarjan edetessä, vai ihastuitteko esim. Leahiin heti kun hän ilmestyi, vai tuliko se myöhemmin?
Entäs lempikirjanne? Jos olette siis ne kaikki kolme/neljä lukeneet.
Syitä tälle? Miksi juuri se kirja ja mikä siinä herätti ehkä enemmän tunteita kuin muissa?
Ja sitten pakkohan vastapainoksi laittaa:
Ärsyttävin hahmo Twilight-saagassa?
Miksi vihaatte esim. Jacobia/Emmettiä/Charlieta ymsyms... :)

Ja muistattehan sitten laittaa ne spoilit pienellä, ettei kiusata muita ihmisiä :)

~Amy


Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Víla

  • ***
  • Viestejä: 31
  • Hands of Rosalie! Emmet is MINE!!!
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #70 : 30.03.2009 20:29:29 »
Lainaus
Ihan kuin Edward ei yhtään aikuistuisi sinä aikana, mitä se on ollut olemassa. Mutta tiedä sitten vaikuttaako tuo kuolemattomuus jotenkin siihen, että kun kerran on ikuisuus aikaa, niin lyödään ikiteinivaihde pohjaan niin ei tule ainakaan tylsää.

Tuo ikiteini-juttu alkaa kuulostaa huolestuttavasti meidän mummulta.... ;D No, mutta ei siittä sen enempää....

Eli sain kirjan joskus tammikuun alussa. Jätin sen vaan kirjahyllyyn lojumaan, koska takakansi ei koukuttanut, kuten joissakin kirjoissa tekee. Sitten kaveri sai raahattua minut katsomaan leffan, ja sen innoittamana luin sitten kirjan, joka on noin 1 000 000 kertaa parempi kuin elokuva.  Elokuvan vuoksi, kun eläydyn tapahtumiin, nään kaikki hahmot elokuvan roolihahmoina, en ole saanut luotua omaa käsitystä niistä.
Ja sitten tämä "emme-juo-verta-olemme-vegetaristeja"-juttu alkaa tympiä. Mikseivät vampyytit voi olla vampyyreja? Ja kimalteleva iho? Tainnut tulla Meyersille mieleen discossa muutaman drinkin jälkeen... Ja samaa mieltä olen Bellan palvonnasta, aivan sairasta! Olen lukenut kaikki muut paitsi Breaking Dawnin. Ja pitänyt kaikista, tosin Usikuusta vähiten, liikaa Jacobia!

Suosikkihahmo: Ehdottomasti Emmet!! Kellan Lutz osasi esittää Emmetin syötävän hyvin, ja oli vielä söpö kaupan päälle! En monien muiden tapaan tajua tätä "Do you wanna be my Edward Cullen?"-maniaa... Itselläni tosin taustakuvana ym. Emmettiä, sekin saattaa mennä hieman yli :D Ja toinen suosikkihahmoni on Alice. Alicen rooliin on löydetty juuri sopiva näyttelijä, joka hoitaa roolisuorituksen hyvin kotiin siron olemuksensa kanssa. Emmet ja Alice muodostavat jättimäisyydessään ja pienuudessaan Twilightin parhaat näyttelijät-ryppään... Älkää tappako minua, Edward-fanit. ;)
InhokkihahmotHoukutuksessa James, sehän yritti vahingoittaa Culleneita ja Bellaa!!
Uudessakuussa ja lopuissa Jacob. Miltei vihaan koko tyyppiä. Sellainen teinipoika, joka yritää voittaa Bellan sydämen, vaikka Bella on Edwardin! Ja muutenkin, ihmissudet ja vampyyrit, molemmat samassa kirjasarjassa kilpailemassa IHMISTYTÖN rakkaudesta...

Ja joo, eiköhän tuohon tullut jo mieltä purettua...

Víla
On taru linnusta,joka laulaa vain kerran elämässään kauniimmin kuin mikään muu maan päällä.Siitä hetkestä kun se lähtee pesästä,se etsii okaista puuta, eikä lepää ennen kuin löytää sen.Puun julmien oksien keskellä se laulaen keihästää itsensä terävimpään ja pisimpään okaan.Ja kuollessaan se kohoaa tuskan yläpuolelle ja laulaa kauniimmin kuin kiuru tai satakieli.Yhden laulun,jonka hintana on elämä.

Silinteri

  • Ankkakonna
  • ***
  • Viestejä: 348
  • Voittamaton poika
    • Ananasmania
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #71 : 30.03.2009 21:26:58 »
Sain juuri puol tuntia sitten BD:n loppuun, oon ylpeä itsestäni. :'D

Koko saagan lempihahmoni on ehdottomasti Alice. Bella kiri lähes Alicen rinnalle BD:ssä, mutta ei kuitenkaan ihan. BD-SPOIL! Renesmeestä tykkäsin myös hirveästi, huolimatta siitä, että se melkein tappoi Bellan. /SPOIL. Alicesta tykkään siksi, koska hänen koko olemus tuntuu vaan niin sydämelliseltä ja ihanalta. Hänen menneisyytensäkin oli jotenkin sympaattinen. Olen samaa mieltä Amy Malfoyn kanssa siitä, että neloskirjassa Aliceen ja Jasperiin oltaisiin voitu keskittyä enemmän.

Inokkihahmoni oli Uusikuussa Jacob, enkä kyseisestä herrasta tykännyt pahemmin muissakaan kirjoissa. BD-SPOIL! Vaikka Jacobin leimautuminen Renesmeehen ei hänestä riippunutkaan, ei kyseinen pahatuma ainakaan mua innostanut kyseisestä hahmosta pitämään./SPOIL. Leah ei myöskään alkuun lukeutunut lemppareihini, mutta ajan kanssa rupesin hänestä tykkäämään. Voltureista, saatika heidän kätyreistään en tykännyt myöskään. Aro ja Caius olivat Voltureista ärsyttävimmät, Marcus tuntui vaan jotenkin niin kyllästyneeltä raukalta, jonka pitää roikkua Aron ja Caiuksen mukana, joten hänestä pidin. :'D

Lempikirjani oli varmaan Breaking Dawn, toisena tulee Houkutus, seuraavana Epäilys ja viimeisenä Uusikuu, jossa keskityttiin aivan liikaa Jacobiin.

Olen samaa mieltä aikaisempien kirjottajien kanssa siitä, että kirjoissa oli erittäin paljon, melkein liikaa, Edwardin palvomista ja hänen majesteettisuutensa korostamista, eivätkä kirjojen juonet syvällisyydellään muakaan häikäisseet, mutta tykkäsin silti kyseisestä saagasta, vaikka kirjojen ideasta olisi saanut irti vaikka mitä.

// Typosin.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009 21:33:57 kirjoittanut Silinteri »
▲   ▲   what is a man but the sum of his memories? we are the  stories we live! the tales we tell ourselves!

Bloody

  • Dr. Doom
  • ***
  • Viestejä: 281
  • Bang bang shot dead.
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #72 : 30.03.2009 21:47:41 »
Suosikkihahmo: Suosikkini on ehdottomasti Jacob, yleensä en ole lainkaan ihastunut ihmissusiin, mutta Meyerin sudet saivat sydämeni niin sanotusti sulamaan. Jake on mielestäni hauskin/lutuisin hahmo koko kirjasarjassa, (vaikka kyllähän se välillä päähänkin otti, tunnustan.) Jotenkin mukavan riehakas, ja lämmin. En ihastunut jakeen heti ensimmäisessä kirjassa, koska nyt mun täytyy tunnustaa, jotta en edes muista oliko Jake siinä vai ei... Aika noloa, joten suosikikseni hän kohosi vasta Uudessakuussa, kun hän oli jotenkin niin kiltti Bellalle, ja huolehti hänestä.
Ja voisin vielä vaikka sanoa, että pidän niistä muistakin ihmissusista, (paitsi Leahista) Bellaan meikäläisellä on jonkinmoinen viha- rakkaus suhde, joskus osaan samaistua häneen, mutta enimmän osan ajasta hän vain käy hermoilleni.  ;D

lempikirjanne?: No, oon lukenut vasta kolme ensimmäistä, ja täytyy sanoa, että Houkutus oli niistä kaikkein parhain. Siinä olise jo aikaisemmin mainittu uutuudenviehätys, joka varmasti vaikutti asiaan. Oikeastaan tämä sarja sai kiinnostukseni osakseen, koska siinä oli vampyyreja, mutta paskat... Olen pettynyt niihin otuksiin, tässä sarjassa.

Inhokkihahmot: No Edward, (kaikki ne vampyyrit, liian täydellisiä) pidin häntä ensimmäisen kirjan alussa tosi mahtavana tyyppinä, mutta viimeistään siinä kohdassa, kun Ed rupesi kimaltelemaan auringossa, otin rajusti takapakkia. Ja mitä se puhe vegetaristi vampyyreistä muka oikein on? Kaikki käännetty ihan päälaelleen.. (joo, ja mä valitan ku vanha muori...) Ja Leah, mokomakin kaunainen narttu. Ei sitten voi hyväksyä sitä tosi asiaa, jotta Sam on sen leimautumisensa takia hyljännyt?  No eipä tietenkään, ja kun hän itse kärsii, niin täytyy muidenkin susien sen linkin kautta kärsiä hänen v- mäisyydestään...  (No, toisaalta, kyllä tuo ois meikäläisellekkin aika kova isku.)

Toivottavasti en loukkaa ketään mielipiteelläni.

- Hades
« Viimeksi muokattu: 30.03.2009 21:51:54 kirjoittanut Hades »

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #73 : 31.03.2009 11:28:30 »
Lempikirja Houkutus tai Epäilys, koska BD:tä en ole vielä lukenu ja Uusikuu on jotekin epämiellyttävä, koska siinä korostettiin minusta liikaa sitä että Bella ei voi elää ilman ihanan rakasta Edwardiaan. Epäilyksestä tykkään ehkä eniten juuri sen takia että siinä Bellalla on oikeasti mahdollisuus valita, kahen erilaisen elämän välillä vaikka oli jo päätöksensä tehnyt.

Lempihahmo Mulla ei oiken ole mitään lempihahmoa, koska kirjoissa ei oltu kerrottu mistään hahmosta mitään sellasta mikä sais minut rakastumaan kyseiseen hahmoon. Jasper saa multa ainakin vähän sympatia pisteitä vampyyri taipaleensa alkuvaiheen takia. Jacob saa sympatia pisteitä leimautumisensa takia. Cullenit saa multa sympatia pisteet siitä että yrittävät olla tappamatta / muuttamatta tavallisia ihmisiä. Charlie ja Rene saavat sympatia pisteet siitä että menettävät tytön vampyyreille tietämättä sitä itse.

Inhokkihahmo Jamesista & kumppaneista on vaikea pitää koska ne kuminkin yrittää tappaa Bellan. Valereistakaan en pidä ne kumminkin oli vähän ällöjä, koska ne valitsi ihmiset itselleen kuin mitkäkin teuraseläimet. Jacob oli kolmosessa ainakin vähän ärsyttävä yrittäessään kaikin keinoin saada Bellan itelleen vaikka Bella olikin jo menetetty tapaus.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

cocotier

  • Vieras
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #74 : 31.03.2009 21:17:53 »
Luin Houkutuksen pari kolme vuotta sitten muistaakseni, ennen kun siitä tuli kaikkien ihkutuksen kohde. Aluksi se oli viihdyttävä ja tempaisi mukaansa, mutta pikkuhiljaa siinä alkoi ärsyttää kaikki. Kökkö kirjoitustyyli, Edwardin "täydellisyys", huonosti kehitellyt, höttöiset hahmot ja ennalta-arvattavuus.  Jaksoin sentään lukea kirjan loppuun asti, mutta olen kovin tyytyväinen kun sain myytyä opuksen kaverilleni. Elokuvaa en ole nähnyt enkä ole lukenut myöhäisempiä osia, koska en tykännyt ensimmäisestä.
Yleinen Houkutus-hössötys ärsyttää. Erityisesti Edwardin ihkutus saa mut näkemään punaista. Mielestäni Edward on kovin sisällötön hahmo, yritetty liian täydelliseksi, mikä tekee siitä lähinnä tylsän ja mielenkiinnottoman. Mielestäni Edward on persoonattomana hahmona kaukana mielenkiintoisesta.

Toki kirjojen idea on ihan hyvä, mutta toteutus ontuu.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009 21:22:20 kirjoittanut cocotier »

Juulia

  • Malfoy`s mistress
  • ***
  • Viestejä: 744
  • by Saasta
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #75 : 03.04.2009 13:28:31 »
Olen, kuten cocotierkin, lukenut Houkutuksen ennen kuin siitä tuli hittikohde. Ihastuin, ja syvästi. Oli pakko saada kakkonenkin itselleni välittömästi, kun se saapui, ja kolmonenkin kököttää kirjahyllyssä. Valitettavasti taso kirjoissa on vain laskenut kuin lehmän häntä. Niinhän se menee yleensäkin, jos sarjassa on enemmän kuin kolme kirjaa..
   Houkutus on paras kirjoista, ja näin jälkeenpäin ajatellen, siitä ei olisi tarvinnut tehdä sarjaa. Kakkonen oli Jacobia, aivan liikaa. Kolmonen oli taas liikaa tyylin "voi ei, mitä minä teen elämälläni?" Epäilyksessä minulla tuli ensimmäistä kertaa se tunne, etten hakua lukea sitä kirjaa loppuun. Kolme kertaa paiskasin opuksen kiinni, mutta sisulla loppuun kuitenkin.
  En ole nelosta vielä lukenut, sen verran olen spoilereita siitä kuullut, etten tiedä haluanko. Tai luen, pakko se on lukea, mutta kirjahyllystäni se varmaan jää pois.

Leffaa inhosin. En käsitä, miksi sen piti olla tuollaista teinihöttöshittiä. Siitä olisi saanut paremman, nyt se oli vain tuollainen "katson kerran ja that´s it". Ja Carlislen hiukset! Minulla (ja lähes kaikilla muilla kavereillani, jotka lukivat kirjan ennen elokuvaa), oli sellainen mielikuva, että Carlisle oli tummahiuksinen, ja paljon komeampi.  Muutenkin leffa yritti tuhota kaikki mielikuvani. Näin käy itse asiassa aika usein :D taidan olla enemmän kirja-ihmisiä.. ;)

Kaikista eniten minua ärsyttää Twilightin muoti-ilmiö. Eritoten se, että kaikki hehkuttavat leffaa, mutta eivät ole välttämättä edes lukeneet kirjaa. Mielestäni ensin pitäisi lukea kirja, ja vasta sen jälkeen leffaan. Paitsi silloin leffa on kyllä pettymys..

Tulipas kökköä ja negatiivisen oloista. Rakastin, ja rakastan edelleen Houkutusta, mutta muut kirjat.. *vilunväreitä* Ensin ajattelin, että Stephenie Meyer nousee kirjailijasuosikkeihin top 3:n, mutta jatko-osien vuoksi ei koskaan yltänytykään sinne asti..

-Juulia
Mielipiteeni on selvä - älä sekoita minua tosiasioilla.

Platinum

  • ***
  • Viestejä: 22
  • Rock 'n' Roll
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #76 : 05.04.2009 21:02:09 »
Houkutus on ehdottomasti paras kirja sarjasta :) Elokuvaa en ole edes katsonut. Omasta mielestäni siitä ei olisi edes tarvinnut tehdä elokuvaa. Tsekkasin trailerin netistä ja en pitänyt. Joku tuolla puhui teinihössötyksestä niin olen melko samaa mieltä. Kirjojen laatu on kyllä laskenut. Kakkonen oli tosiaan liikaa täynnä Jacobia yms. Mutta olen kuullut, että 4 kirja olisi hyvä :) Luen sen kyllä ;)

Wazlibi

  • ***
  • Viestejä: 25
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #77 : 08.04.2009 21:51:17 »
Noniin.. vastailempa nyt minäkin tänne.

Eli siis - kävin aikoinaan katsomassa Houkutuksen elokuvissa (kyllä, olen katsonut sen ensin leffana enkä lukenut tmv. :D). Ja täytyy sanoa, että pidin. Pidin kovasti. Menin sitten oikopäätä kirjakauppaan ja ostin Uudenkuun (nyt olen lukenut ja ostanut myös Epäilyksen ja BD:n).

Ja nyt kaikki osat Midnight Sunia lukuunottamatta luettuani täytyy sanoa että olen osaksi samaa mieltä vilahduksen kanssa.

Se kokoaikainen TÄYDELLISYYS alkaa tursuta korvista ulos - hahmot ovat ohuita. Niistä ei tiedä käytännössä mitään (lukuunottamatta aiemmissa viesteissä mainittuja asioita). Ja minä kaipaisin kiitos jotain syvempää kuin täydellisen näköisiä, supernopeita ja -rikkaita vampyyreitä. On tosi juttu, että kokeneemman kirjoittajan käsissä tarina voisi olla paljon, paljon parempi. Mutta ei.

Jäin ''toki'' itsekin aluksi koukkuun (kenties asia on kuten vilahdus sanoi, Twilight selvästikin osui salaiseen romantiikka-osioon mielessäni) ja rakastuin koko sarjaan - ja onhan se minusta edelleenkin jopa ihan ok. En vain enää voi lukea sitä samalla tavalla - hahmojen puutteet kuultavat läpi ja Edwardin käytös ärsyttää aika paljonkin.

Ja elokuvasta vain tämän verran; minua ärsytti koko elokuvan lomitse Kristen Stewartin tapa purra alahuultaan. Teki mieli pompata salissa pystyyn ja mekastaa - eikö ihminen parempaa keinoa keksi näytellä epävarmuuttaan (tai minä tulkitsin huulen puremisen epävarmuudeksi :D)?
''You are, so sweet, so sweet''

Ed

  • ***
  • Viestejä: 5
  • iHEARTu
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #78 : 09.04.2009 19:18:19 »
oon lukenu kaikki kirjat enkuks ja ne oli ihan mahtavia! oon nähry leffankin 2 ja se oli ihan paras..  ;D toivottavasti uusikuusta tulee kans yhtä hyvä leffa :D

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #79 : 12.04.2009 17:29:34 »
Luinpas eilen loppuun ton Breaking Dawnin ja täytyy sanoa, että en pitänyt kirjasta sen enempää kuin muistakaan Meyerin kirjoista. Minusta suomennokset oli yhtä hyviä kun englanninkielinenkirja, vaikken ole lukenutkaan nuita suomennettuja kirjoja englanniksi.

Varmaan luen ton Breaking Dawnin uudestaan kun tuli ostettua se itelle.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51