Kirjoittaja Aihe: Houkutus (+Twilight) || keskustelua niin kirjasta, kuin elokuvastakin  (Luettu 198217 kertaa)

Amy

  • ***
  • Viestejä: 22
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #40 : 19.02.2009 13:15:06 »
LCS-freak: Kyselit noista jatko-osista. Mun mielestä jokainen jatko-osa kyllä perustuu edeltäjiinsä, mutta ei kuitenkaan aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi Potterit. Omasta mielestäni on turhaa alkaa lukemaan niitä jatko-osia, jos ei Twilight miellyttänyt; kaikissa osissa on kuitenkin se ideana, että Bella ja Edward ovat silmittömän rakastuneita toisiinsa. Totta kai juonessa on muutakin, mutta sanoit, että sinua häiritsi juuri se palvominen ja Edwardin ulkonäön hehkuttaminen - voin kertoa, että niitä asioita tulee jatkossakin olemaan paljon. Bella rakastaa paljon, mutta ei koskaan itseään. Sehän on se "the main thing", että Bella on lähes epäinhimillisen epäitsekäs. Se vain on sellainen hahmo. Todella usein Twilightista kuulemani kritiikki koskee tätä palvomis-rakastamis-juttua; ei sellainen vain miellytä kaikkia.
Jotenkin mä rakastuin niin suuresti siihen tapaan, millä Meyer kirjoittaa ja kertoo asioita. On ihanaa, että Bella on epäitsekäs ja tosiaankin keskinkertainen (itse muuten käsitin sen niin, että pojat juoksee Bellan perässä koska se on jollain tavalla niin aito ja.. kiinnostava koska ei tuo itseään jatkuvasti esille?). Se Edwardin ja Bellan rakkaus on jotain lähestulkoon "kohtalonomaista".
Lyhyesti sanottuna Twilightissa on vain "se joku juttu" ja jos sitä ei tajua/omaksu niin tuskin niistä kirjoista sitten pitääkään. Ei siinä sen kummempaa.

Ei kannata väkisin alkaa tykkäämään jostain. Voi olla, että sulla, LCS-freak, oli vain liian korkeat odotukset Twilightin suhteen : ) ja se ihkutus on ainakin omalla kohdallani tosi tunnepohjaista ja irrationaalista. Se ei tosin vähennä lainkaan sitä, että oikeasti rakastan näitä kirjoja ja olen iloinen, kun olen löytänyt tällaisen ihanan fanituksen kohteen (:

Tosin, jos oikeasti haluat todella lukea jatko-osia, niin luulen että pitäisit New Moonista enemmän kuin Twilightista.
"And they make me dream your dreams
and they make me scream your screams"

Lady Dynamite

  • ***
  • Viestejä: 1 702
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #41 : 19.02.2009 18:38:03 »
Lainaus
Ei kannata väkisin alkaa tykkäämään jostain. Voi olla, että sulla, LCS-freak, oli vain liian korkeat odotukset Twilightin suhteen : )
Totta. Oma serkkuni vihaa Twilightia/Houkutusta yli kaiken (ei ole lukenut eikä katsonut elokuvaa) koska ei välitä romanttisista hömpötyksistä. Minusta on ok, jos hän ei välitä siitä kys. sarjasta, mutta välillä kyllä harmittaa kuunnella, kuinka hän sitä haukkuukin paskaksi sun muuta.
Myönnän kyllä, että minullakin oli korkeat odotukset, myös vähän siksikin, että kauan ennen elokuvaa eräs minulle hyvin tärkeä henkilö ehdotti sarjaa luettavaksi ja hehkutti sitä vähintään yhtä paljon, kuin minä nyt. Jostain syystä kirja vastasi odotuksiani. Elokuvasta en aluksi voinut sanoa samaa, mutta hetken päästä rakastuin leffoihinkin. Kyllä niistäkin löytyy se jokin, joka ihastuttaa.

Lainaus
(itse muuten käsitin sen niin, että pojat juoksee Bellan perässä koska se on jollain tavalla niin aito ja.. kiinnostava koska ei tuo itseään jatkuvasti esille?)
Ja minä tämän lisäksi käsitin myös niin, että Bellahan toi uutta verta Forksiin tulollaan, eikö vain? – Tai siis, hänestähän ennen muuttoaan kohuttiin, paljon kun siinä kaupungissa ei ollut väkeä eikä uusia tulokkaita ja kaikki tunsivat jo toisensa, joten tämä Bellan uutuus kaupungissa saattoi liittyä tähän poikien juoksenteluun Bellan perässä.

Lainaus
Myös se jatkuva "minä rakastan sinua" -toistelu oli melko ärsyttävää
Olen varmaan missannut jotain, vaikka juuri lukaisin Houkutuksen uudestaan – tämä repliikkihän mainitaan ehkä korkeintaan kolme-neljä kertaa? Tai no, en tiedä, mutta ei sitä joka sivulla toistella sentään. :D Minusta taas tuntui että tuota lausetta sanottiin aivan liian vähän.

Lainaus
Se oli jatkuvaa Edwardin ulkonäön ylistämistä, ihan kuin lukijaan ei pystyisi niin paljon luottamaan, että hän muistaisi asiat ilman, että siitä tarvitsisi muistuttaa joka toisella sivulla.
No mutta, kyllähän Bella Rosalien ja Alicenkin ulkonäköjä palvoo melko usein – ei tietysti yhtä paljon, kuin Edwardin, häneenhän Bella rakastui. Minusta, jos tuo toistelu olisi jätetty pois, olisi tuntunut siltä, että Bella ajatteli vain "joo söpö poju". Tai siis... Se on enemmän Bellamaista toistella jotain upeaa asiaa jatkuvasti. Tuskin siinä sen enempää lukijaa ajateltu, enemmän Bellan persoonaa. Tai ehkä Meyer halusi varmistaa, että lukijat varmasti muistivat kuvitella Edwardin komeaksi... No, ei pelkoa Meyer. : D

Lainaus
pelon puuttuminen
Miksi Edwardia pelottaisi? Hänhän on kuolematon. : D
Tai siis, kyllähän Edward pelkää, mutta ei hämähäkkejä. (=ei normaalia "pikkupelkoa" ...)

Lainaus
Hahmoista (nimenomaan ensimmäisessä kirjassa) rakastuin ennen kaikkea Aliceen, Jasperiin, Jacobiin ja Mikeen
Olet ensimmäinen minun lisäkseni, joka tykkäsi Mikestä! Jotain siinä hahmossa oli, harmi että jätettiin turhan peittoon kirjassa. Mike on samalla hirmu söötti ja samalla hieman ärsyttävä.
Mutta mikään ei voita Jacobia ärsyttävyydessä...

Raivostuttaa, kun kielitaito on niin säälittävä, eikä voi lukea BD:ia. Olen nätisti spoilannut itseäni ihan kiitettävästi, kiitos google-kuvien ja youtuben. Hemmetti soikoon. Eivät osaa edes spoiler-varoituksia laittaa kerpele. Ja kun se saadaan suomennettua, kirjat menee kaupoista samantien, kuten kävi uusikuullekin, kun yritin sitä hankkia. D:


Aisha

  • ***
  • Viestejä: 141
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #42 : 19.02.2009 21:17:49 »




Lainaus
Ei kannata väkisin alkaa tykkäämään jostain. Voi olla, että sulla, LCS-freak, oli vain liian korkeat odotukset Twilightin suhteen : )


Tämä pisti silmääni, koska en ole alkamassa väkisin tykkäämään mistään.  :) Minulle saattaa tulla esim. 1-3 vuoden päästä siitä, kun olen lukenut kirjan, sellainen vimma, että haluan lukea sen uudelleen. Niitä tulee minulle vähän väliä. Ja Houkutus on on ihan hyvä, en minä sitä sano, voisin ihan hyvin lukea sen joskus uudelleen (kunhan vain unohdan ne kohdat, jotka ärsyttävät eniten). Kyselin toista osaa siksi, että jos Meyerin taso nousee selkeästi, toinen kirja voisi olla huomattavasti mukavampi lukukokemus kuin ensimmäinen. En minä tänne pelkästään sitä dissaamaan tullut. :) Vaikka en liiemmin kirjan keskikohdasta pitänytkään, kokonaisuus oli silti ihan OK. Ei ole mitään syytä, miksen voisi lukea tätä kirjaa vielä joskus. Mitään suurta fania minusta ei kuitenkaan tule.

Ja kyllä, odotukset olivat erittäin korkeat. Ehkä olisin pitänyt lukukokemuksesta enemmän jos olisin löytänyt kirjan itse enkä olisi kuulluut siitä kenenkään muun suosittelemana. Silloin olisin enemmän keskittynyt omiin huomioihini kirjasta enkä muiden. Tosin eräät kohdat ovat sellaisia, jotka olisivat pistäneet silmiini joka tapauksessa. Minulla on lainassa kirja romaanin kirjoittamisesta ja siinä nimenomaan kielletään tekemästä muutamia ratkaisuja kirjan kirjoittamisessa, jotka Meyer teki. Ehkä juuri ne ratkaisut minua sitten niin paljon ärsyttivätkin, koska olin aiemmin oppinut, että niitä asioita käyttäen romaania ei kannattaisi kirjoittaa.


 
Lainaus
(itse muuten käsitin sen niin, että pojat juoksee Bellan perässä koska se on jollain tavalla niin aito ja.. kiinnostava koska ei tuo itseään jatkuvasti esille?)

Ja minä tämän lisäksi käsitin myös niin, että Bellahan toi uutta verta Forksiin tulollaan, eikö vain? – Tai siis, hänestähän ennen muuttoaan kohuttiin, paljon kun siinä kaupungissa ei ollut väkeä eikä uusia tulokkaita ja kaikki tunsivat jo toisensa, joten tämä Bellan uutuus kaupungissa saattoi liittyä tähän poikien juoksenteluun Bellan perässä.

Mahdollisesti, mutta jos noin moni ihminen noin tulisesti ihastuu yhteen ja samaan henkilöön, niin minä (kai sitten virheellisesti) oletan, että ihmisessä täytyy olla jotain muutakin. Tässä tapauksessa tarpeeksi sievä. Edward ainakin sanoi, että monet Forksin pojat olivat katselleet Bellaa sillä silmällä (hän luki poikien ajatukset). Minulle se oli vähän liikaa sen ikuisen Edwardin ulkonäön hokemisen jälkeen. Tuli nimittäin sellainen tunne, että tähän haluttiin väistämättä kaunis mies ja kaunis nainen rakastumaan toisiinsa, vaikka heidän välisensä kemia olisi pitänyt riittää...


Lainaus
Myös se jatkuva "minä rakastan sinua" -toistelu oli melko ärsyttävää

Olen varmaan missannut jotain, vaikka juuri lukaisin Houkutuksen uudestaan – tämä repliikkihän mainitaan ehkä korkeintaan kolme-neljä kertaa? Tai no, en tiedä, mutta ei sitä joka sivulla toistella sentään.  Minusta taas tuntui että tuota lausetta sanottiin aivan liian vähän.

Tarpeeksi monesti minun makuuni. Kiinnitin jokaiseen niistä erikseen huomiota ja voin sanoa, että niitä oli kyllä rutkasti enemmän. Tai siltä se ainakin tuntui. Minua häiritsi se, että kun sitä toisteltiin niin monesti, se alkoi pikkuhiljaa menettää tehoaan eikä tuntunut enää niin maagisilta ja voimakkailta sanoilta kuin sen olisi pitänyt kuulostaa. Olisin kaivannut sitä, että he tietävät toistensa tunteet tekojensa ja kemiansa vuoksi ei siksi, että sitä pitää erikseen sanoa niin useasti.
 
Lainaus
Se oli jatkuvaa Edwardin ulkonäön ylistämistä, ihan kuin lukijaan ei pystyisi niin paljon luottamaan, että hän muistaisi asiat ilman, että siitä tarvitsisi muistuttaa joka toisella sivulla.

No mutta, kyllähän Bella Rosalien ja Alicenkin ulkonäköjä palvoo melko usein – ei tietysti yhtä paljon, kuin Edwardin, häneenhän Bella rakastui. Minusta, jos tuo toistelu olisi jätetty pois, olisi tuntunut siltä, että Bella ajatteli vain "joo söpö poju". Tai siis... Se on enemmän Bellamaista toistella jotain upeaa asiaa jatkuvasti. Tuskin siinä sen enempää lukijaa ajateltu, enemmän Bellan persoonaa. Tai ehkä Meyer halusi varmistaa, että lukijat varmasti muistivat kuvitella Edwardin komeaksi... No, ei pelkoa Meyer. : D

Se toistelu ei mielestäni palvellut kumpaakaan: Bellan persoonan positiivista puolta eikä Edwardin ulkonäön korostamista. Tai tottahan toki se toimi Edwardin ulkonäön korostamisessa, muttei hyvällä tavalla. Ja asian voi tuoda julki monella eri tavalla palvellen samaa asiaa kuitenkaan ylikorostamatta sitä. Tarkoitan, että silloin kun puhuttiin "kauniista" ja "komeasta" Edwardista, olisi voitu kuvailla niitä asioita, jotka tekevät Edwardista kauniin. Olihan siellä toki niitäkin, mutta yhdessä ja useasti niitä ("kauniin" mainitsemista ja sen selittämistä)  käytettynä se oli vain yksinkertaisesti liikaa. Tulos oli lässähtäminen.  Ja tulihan se muutenkin selväksi, että Bella pitää häntä puoleensavetävänä, eikös se ole päivän selvää rakastuneen ihmisen mielessä?  

Ja kyllä hän Rosalieta ja Aliceakin palvoo, mutta luonnollisesti sen hokeminen on vain marginaalista Edwardin ulkonäön ylistämiseen verrattuna.  
Lainaus
pelon puuttuminen

Miksi Edwardia pelottaisi? Hänhän on kuolematon. : D
Tai siis, kyllähän Edward pelkää, mutta ei hämähäkkejä. (=ei normaalia "pikkupelkoa" ...)

Ilmaisin itseäni kai epäselvästi, sillä tarkoitin Bellan pelon puuttumista, mitä tuli Edwardiin. Bella sanoi itse monta kertaa, että Edwardia olisi pitänyt pelätä, mutta sanoi myös heti perään, ettei tehnyt niin. Minusta se olisi ollut vain luonnollista, varsinkin kaiken sen jälkeen mitä Edward paljasti omasta houkutuksestaan. Ja kuten jo mainitsin, pelko on inhimillistä, se on itse asiassa yleensä automaattinen reaktio, kun ihmisen automaattinen hermosto reagoi pulssin nousulla, hien ja adrenaliinin erityksellä. Se olisi ollut jo uskottavuuden kannalta hyvä, jos Bella olisi pelännyt rakkaudestaan huolimatta Edwardia edes hitusen enemmän. Eihän se pelko nimittäin estä rakastumasta, itse asiassa enemmän kemiaa  olisi syntynyt, jos Bella olisi rakkautensa lisäksi pitänyt vielä voittaa pelkonsa Edwardia kohtaan. (Ajattelen tätä enemmänkin kirjailijan ratkaisuina suunnitella ja rakentaa tarinaa kuin itse tarinan puolensavetävyyden takia, koska jälkimmäinen ei ollut mielestäni mitenkään järisyttävä.)

Lainaus
Hahmoista (nimenomaan ensimmäisessä kirjassa) rakastuin ennen kaikkea Aliceen, Jasperiin, Jacobiin ja Mikeen

Olet ensimmäinen minun lisäkseni, joka tykkäsi Mikestä! Jotain siinä hahmossa oli, harmi että jätettiin turhan peittoon kirjassa. Mike on samalla hirmu söötti ja samalla hieman ärsyttävä.
Mutta mikään ei voita Jacobia ärsyttävyydessä...

Minusta Mike oli ihan loistohahmo, mutta (ajattelen tätä taas kirjan juonen ja kirjailijan ratkaisujen kannalta) hänen ainoa tehtävänsä taisi olla Jessican pari loppukohtauksessa ja syy tehdä Edwardista mustasukkainen muutamissa kohdissa. Minusta se on sääli, sillä Mikella olisi ollut paljon enemmän annettavaa kuin hänelle annettiin tilaa. Hän olisi voinut tuoda vaikka kuinka paljon tarinaan, samoin Alice, joka siis on koko sarjasta lempihahmoni. Annettinhan Alicelle tilaa hengittää, mutta voisin lukea kokonaisen kirjan, jossa kerrotaan asioista hänen näkökulmastaan, niin mielenkiintoinen hän loppujen lopuksi oli. Itse asiassa kiinnostavampi kuin Edward ja Bella yhteensä (ja yhdessä).   :)

//
 







« Viimeksi muokattu: 08.09.2009 18:02:35 kirjoittanut LCS-freak »
"The truth is a beautiful and terrible thing, and should therefore be treated with great caution."
                                                      - Dumbledore


Avatar by hallow_honey (at LJ)

Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #43 : 19.02.2009 22:28:46 »
samoin Alice, joka siis on koko sarjasta lempihahmoni. Annettinhan Alicelle tilaa hengittää, mutta voisin lukea kokonaisen kirjan, jossa kerrotaan asioista hänen näkökulmastaan, niin mielenkiintoinen hän loppujen lopuksi oli. Itse asiassa kiinnostavampi kuin Edward ja Bella yhteensä (ja yhdessä).   

Olen ihan samaaa mieltä!
Alice on lempihahmoni ja jotenkin hän on niin kiehtova hahmo ja hänelle olisi kyllä pitänyt antaa hieman enemmän tilaa :)
Emmet on myös yksi lempi hahmoistani, rakastan hänen isoveli-meininkiä ja ns. kova jätkä, mutta samalla aivan loistavaa huumoria, jota ilman kirja olisi paljon tylsempi :)

Jacobista pidän myös hirmuisesti :D (en tiedä spoilaako, jos spoilaa, pyydän anteeksi)
Ykkösessä en niin paljon, kakkosessa hän oli ihana ja kolmosessa aivan loistava. Hän oikein kaivamalla kaivaa verta nenästään niin Bellan, kuin Edwardin avustamana. Se, että hän kiristää, varsinkin Edwardin hermoja, on loistavaa :D

Ja epäilen, että Jacob on yksi niistä hahmoista, joilla on suurin vihaan tai rakastan kannattajia. Voi olla toki herran käyttäytymisen takia, mutta myös kirjojen edetessä olen huomannut, että ne muuttavat tilannetta. Kolmessa ensimmäisessä monet/jotkut  vihaavat Jacobia, mutta sitten nelosessa he oppivat pitämään hänestä :D

Voi olla että osaltani nelonen vaikutti suuresti minun kantaani Jacobista, koska nyt kun luen kirjoja uudestaan (tosin olen jo nelosessa) on Jacob paljon mukavampi, hauskempi ja mielenkiintoisempi hahmo.
Ensimmäisen kerran kun luin kolmosen pidin Jacobista, mutta välillä hänen toimintansa ärsytti. Nyt kun luin sen uudestaan jokainen teko, jota Jacob teki, en pitänyt niitä niinkään väärinä. Varsinkin ne hetket jolloin hän varmasti halusi raivostuttaa Edwardia tarkoituksella en voinut muuta kuin nauraa ja olla Jacobin puolella, ihana ihminen! <3



~Amy

//btw sanokaa ihmeessä, jos vahingossa spoilaan, koska en todellakaan tee sitä tarkoituksella, vihaan itse spoilaantumista, mutta välillä jos innostuu, ei aina muista, että mikä on jollekin spoilia ja jollekin ei :D Pienensin nyt ihan varmuuden vuoksi, ettei tarvitse sitten miettiä, että spoilaako tuo jotakuta vai ei :)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2009 14:06:06 kirjoittanut Amy Malfoy »

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Amy

  • ***
  • Viestejä: 22
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #44 : 19.02.2009 23:56:40 »
Lainaus
Mutta mikään ei voita Jacobia ärsyttävyydessä...

Totta! : D

Lainaus
Kolmessa ensimmäisessä monet/jotkut  vihaavat Jacobia, mutta sitten nelosessa he oppivat pitämään hänestä

Hei, kuulostaa todella paljon siltä, miten itsellänikin meni tämä homma (vaikka en vieläkään kykene olemaan mitenkään Jacobin fani sentään : D)
Kiva kuulla, että en ole ainoa, jonka mielestä Jacobin toiminta on ajoittain hieman kyseenalaista. Yhdessä vaiheessa Eclipseä olin ihan raivoissani siitä, että en vain käsittänyt, miksi Meyer itsekin pitää Jacobia niin mahtavana tyyppinä, että jopa otti tälle nimen jonkun tositosi läheisen ystävänsä/tjsp mukaan!
Mutta kyllä Jake on ihan symppis, olen tosiaan oppinut pitämään hänestä (:

Joo tosiaan, itsekään en ole mikään ällöromanttisten lausahdusten ystävä, en ole koskaan ollutkaan. Siksi onkin vähän hassua, että suorastaan rakastun tällaiseen kirjaan/kirjasarjaan. Mutta munkaan mielestä Twilightissa ei koskaan ollut mitenkään hirveän paljon sellaista lässytystä ja "oo-rakastan-sinua" -juttua :o Mun huomio ei itse asiassa kertaakaan ole kiinnittynyt negatiivisessa mielessä niihin rakkaudentunnustuksiin. Aina, kun jotain sellaista on ilmassa, Bellalla menee kieli solmuun ja se on vain hiljaa. On myös ollut kohtia, joissa toivoisin Bellan kertovan Edwardille ajatuksensa, koska ne ajatukset ovat niin ihania ja Edwardille tulisi parempi mieli, jos Bella kykenisi puhumaan! : D Siis että melkeinpä kaipaisin lisää etenkin Bellan puolelta sitä sellaista pientä..jotain..muistuttelua? Koska Edwardilla on niin huono itsetunto. Toisaalta eihän Bella olisi Bella, jos se olisi sellainen liiallinen romantikko ja Edikin tykkää siitä juuri sellaisena joten joo, eh.

Toki on myös mahdollista, että olen vain sokaistunut kaikille mahdollisille "virheille" tai en vain näe negatiivisia asioita, jotka toiset saattavat Twilightissa nähdä ; ) Mutta ei se haittaa.

Lainaus
Minulla on lainassa kirja romaanin kirjoittamisesta ja siinä nimenomaan kielletään tekemästä muutamia ratkaisuja kirjan kirjoittamisessa, jotka Meyer teki. Ehkä juuri ne ratkaisut minua sitten niin paljon ärsyttivätkin, koska olin aiemmin oppinut, että niitä asioita käyttäen romaania ei kannattaisi kirjoittaa.

Vau! Ihan älyttömän mielenkiintoista olisi lukea tollainen kirja, mutta toisaalta voisi olla rasittavaa, kun sitten tulisi luettua kaikki kirjat tosi kriittisesti.

Tuosta Edwardin ulkonäön hehkuttamisesta mun piti vielä sanoa, että sen hehkuttamisen pointtinahan oli enemmänkin tuoda esiin Bellan ala-arvoinen omanarvontunto ja se, miten se katsoo kaikkia ainakin pintapuolisesti ylöspäin. Ei siis niinkään se, että "hei lukija, muistathan nyt, että Edward tosiaankin on komee?" Tai siis näin minä itse ajattelen sen. Välillä sitä ulkonäön hehkuttamista on kyllä ihan sikapaljon, mutta jotenkin mun on tosi helppoa ymmärtää se, koska teen itse jatkuvasti samaa kauniiden/upeiden ihmisten kohdalla : P

Lainaus
Raivostuttaa, kun kielitaito on niin säälittävä, eikä voi lukea BD:ia. Olen nätisti spoilannut itseäni ihan kiitettävästi, kiitos google-kuvien ja youtuben. Hemmetti soikoon. Eivät osaa edes spoiler-varoituksia laittaa kerpele. Ja kun se saadaan suomennettua, kirjat menee kaupoista samantien, kuten kävi uusikuullekin, kun yritin sitä hankkia. D:

Höh, kannattaa yrittää vältellä kaikkia Twilight-aiheisia sivustoja, spoilaantuminen on niin hirveetä : D Itse tosin kävin tahallani lukemassa Wikipediasta, mitä BD:ssä tapahtuu (pääpiirteittäin).. eh, ja sitä olen katunut koko ajan. Tosin en kyllä lukenut edes puoleen väliin, että ainakaan ihan kaikkea en tiennyt ennen lukemisen aloittamista : D
Jep, kannattaa varata kirjakaupasta oma kirja sitten, kun se on mahdollista, ne kaikki menee kuitenkin tosiaan samantien. Mulle kävi niin jo tämän englanninkielisen kanssa.



(Joo, muokkasin pois kaikki mahdolliset spoilikohdat nyt :D)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2009 21:41:50 kirjoittanut Amy »
"And they make me dream your dreams
and they make me scream your screams"

Ever

  • Basisti
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Pesusienen muotoinen teddykarhu
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #45 : 20.02.2009 19:12:25 »
Jacobin ja Bellan tunteista toisiaan kohtaan Meyer kirjoitti huomattavasti uskottavammin ja aidomman oloisesti kuin Bellan ja Edwardin välisestä rakkaudesta. Ja vaikken toivokaan Bellan ja Jaken päätyvän yhteen, en voinut olla huomaamatta, miten taitavasti Meyer kertoi hetkestä, jolloin Bella ensimmäistä kertaa tajusi ystävänsä komeuden. Tavallaan kaunis. Niin vähän sanoja eikä laisinkaan toistelua ja Jacob on jo kuvitelmissani Culleneitakin kauniimpi. Olen varma, ettei kukaan onnistu viemään Jaken paikkaa ajatuksissani kahden seuraavan osan aikana.

Erittäin totta ja hyvä huomio. Se on jotain lämmintä ja tasa-arvoista, kumppanuutta, pelkän palvovan ”rakkauden” sijaan. Oli muuten hassua kun Bella vasta siinä vaiheessa huomaa että w00t, mullahan on vieressä superhottisintiaanipoika, kun itse on jo hyvä aikaa Jacobia kuolannut.  ;D

Sort of beautiful <3

Itse olen täysin spoilaantunut Breaking Dawnista ja juuri siksi en sitä aiokaan lukea. Ei Jacobille voida sallia niin julmaa kohtaloa kuin Renesmee.
"P.S. Ahahahaha!!!!!"
- Terry Pratchett: Naamiohuvit

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #46 : 01.03.2009 17:57:21 »
Sain nyt perjantaina luettua sen Houkutuksen enkä voi sanoa sitä kauhean erikoiseski luku kokemukseksi. Minä en henkilkohtasesti ihastunut kauheasti kirjaan, olihan se luettava ja mielen kiintonen, mutta ei iskenyt minuun. Nyt sen luettuani en tiedä mikä siitä tekee niin hitsin hyvän ja ihanan yms.. Minä en jaksa lukea sitä toiseen kertaan koska se vaikuttaa niin keskinkertaiselta kirjalta. Joo mä pystyn teilaamaan vain Houkutuksen koska muita en ole lukenut, mutta asia korjaantuu pian kunhan saan kirjastosta Uudenkuun ja Epäilyksen. Ehkä mä olen keskivertoa vanhempi lukia, mutta minuun ei iskenyt tollanen palvonta rakkaus.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2009 18:04:13 kirjoittanut Gil Galad »
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Lauren

  • Piirakkatyttö
  • ***
  • Viestejä: 200
  • Ava: Karakuri
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #47 : 02.03.2009 14:39:17 »
Okei, tää ei nyt liity mihinkään, mutta pakko silti.
En usko että tämä kauheasti spoilaa.
Mistä *sta Bella tietää jossain metsässä kävellessään mihin ilmansuuntaan se on menossa? Siis joissain kohti Bella ajattelee kääntyvänsä esim. seuraavasta mutkasta itään päin. Mistä se tietää missä on itä? Okei, aurinko nousee yms. yms. Mutta Bellahan kertoi, ettei metsässä näe aurinkoa. Tai ylipäänsä koko Forksissa. Mikä ihmeen sisäinen kompassi silläkin on?
Save me
Somebody take my hand, and lead me
Slow me down

tutu

  • Vieras
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #48 : 02.03.2009 18:54:37 »
Hmää. Mun mielestä tääkin hehkuttaminen on mennyt ehkä pikkuse yli. Joo, aikansa sen ymmärsi tietenki, mutta nyt niitä tulee niitä hehkuttajia joka nurkan takaa vastaan ja porukka jumaloi jotain roopert pattinsonia joka ei ole mun mielestä missään suhteessa kovin kummonen.
Kävin kattomassa ensi-illan sillon ja mä tykkäsin silti vaikka odotukset oli korkeemmalla. Kirjat lukeneena mulla oli kamalat odotukset elokuvasta ja pari kaveria, jotka ei oo kirjaa lukeneet ei voi tajuta, miten en voinu rakastaa elokuvaa.

Mä rakastuin kyllä Aliceen niin pahasti että huh<3 joku ihana<3 Samoin James ja Jacob oli kanssa aika jees. Bella oli melko normaali, mutta näyttelijästä tykkään kyllä ja jo aikaisemmin mä oon hänen elokuviaan nähnyt :)

Ja tosta neljännestä kirjasta, niin oon lukenu sitä jo sen minkä pystyn, ja mun mielestä se on aika turha. Se on jotenkin koko jutun pilaava kun siinä on niitä "käänteitä". En tiedä :/

Álmos

  • ***
  • Viestejä: 73
  • Olen uusi Musta-Anturajalka
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #49 : 03.03.2009 16:17:22 »
Wääh.. En oo itse vielä kommentoinut millään tavalla näitä kirjoja (, vaikka itse aiheen aloitinkin : D). Joten nytpä vois jotenkin pikaisesti sanoa pari sanaa:
Sain Houkutuksen joululahjaksi. Aikaisemmin en ollut kuullut yhtikäs mitään koko jutusta, joten oli hauskaa vain avata kansi ja alkaa lukemaan tuntematonta. Eli koko Twilight ja houkutus -hässäkkä ei ollut vielä alkanut, mutta myrsky oli kai juuri nousemassa.  Noo, kirja vaikutti oikein hyvältä ja mielenkiintoiselta. Meyerin näkökulmasta vampyyrit ovat mun mielestä kivempia kuin ne, mihin yleensä olen tottunut "törmäämään". :D Eli heinäseipäät ja sipulijutut ei mua kovin innosta. Sen sijaat tuo kauneus jne. kuulosti kiinnostavalta.
     Kaiken kaikkiaan olin jäänyt koukkuun. Tosin mua ärsytti ja ärsyttää edelleen, kun luin (tietysti) Houkutuksen takakannen. En ole varma onko täällä manittu asiasta mitään, mutta mun mielestä takakansi oli aivan liian spoilaava. : o Siis no. Mulla ainakin meni tavallaan makua kirjasta ennen kuin olin avannut sivuakaan. Eli siinähän mainitaan ihan suoraan, että Edward on vampyyri, eikä lukijan anneta elää Bellan näkökulmassa ja ihmetellä tämän kanssa, miksi Edward ja tämän sisaret ovat niin outoja. Käyttäytyvät oudosti ja ovat superkauniita jne.. Häiritsikö muita tämä seikka?
Tämän jälkeen en ole lukenut muiden kirjojen takakansia kuin vasta sitten, kun olen saanut kirjan loppuun. :D En halua joutua spoilatuksi.
    Tähän mennessä olen lukenut kaikki kolme ensimmäistä, suomennettua, kirjaa. Pitää varmaan vaan odotella sitä neljättä suomennosta. En malttaisi oikein odottaa, mutta haluan aloittaa enkuksi lukemisen sitten ihan alusta, Twilightista.
    Mulla ei ole nyt oikein aikaa kommentoida paljoakaan enempää, mutta elokuvasta tän verran:
Odotukset. No, oli tietysti aika korkealla kirjan lukemisen jälkeen. Leffaan menin kaverin kanssa, joka ei ollut kirjoja lukenut ja voin sanoa, että  kaveri ihastui melkeinpä enemmän tähän kuin minä. :D Kai se vaan on niin, että kirjat ovat yleensä rutkasti parempia kuin niistä tehdyt elokuvat.. :) Mutta ei siinä mitään. Oli se leffa ihan hyvä! Juoni noudatti aika tarkasti kirjan tapahtumia, joka on musta aina ollut hyvä juttu. Kirjoista tehdyistä leffoissa ei yleensä mikään ärsytä enempää kuin se, että tapahtumia muutellaan "ratkaisevasti".
  Näyttelijävalinnat oli musta ihan hyvät. Carlislet sun muut oli aika erinäköisiä elokuvassa kuin kirjan takaa omassa päässäni, mutta sopivat silti. Itse asiassa ne muuttivat käsitystäni heidän ulkonäöstä ihan lopullisesti. :D Elokuvan katsomisen jälkeen kirjan henkilöt ovat pitkälti näyttäneet leffassa olleilta henkilöiltä.
Hmm.. Bellasta sanon äkkiä vielä, että tän näyttelijä -tyyli oli elokuvassa osittain aika.. kamala. Ilmeet olivat usein jähmeitä ja puhuessaan oli myös jotenkin.. jähmeä. Tuli ähkäisyjä ja muminaa ja ajattelin, onko Bella leffassa jotenkin käsketty olemaan hidas :D
    Nojoo.. Enpä tiedä, mutta kaiken kaikkiaan tykkäilen kyllä kovasti Stephenien erilaisesta tavasta kirjoittaa. Se ei aina tunnu kovin erikoiselta tai hohdokkaalta, mutta siinä on silti jotain. Tarinakin on aika erikoinen. En ole ennen törmännyt tarinaan, jossa kerrottaisiin vampyyrin ja normaalin ihmisen suhteesta ja yhteisestä elämisestä. :)

Tulipa vähän sekavaa tekstiä, mutta on tosiaan hiukan kiire. :)

~Álmos

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #50 : 03.03.2009 16:54:35 »
Tuli tuosta Álmosin postista mieleen, että mua häiritsee vieläkin toi vampyyrien kauneusjuttu. Olen sitä jo jossain aiemmassa postissa ihmetellytkin, mutta ihmettelenpä nyt uudestaan: Minkä takia Meyerin vampyyrit ovat niin kauniita? Tuleeko ihmisestä automaattisesti hyvännäköinen kun hän "muuttuu" vampyyriksi, vai onko vain jotenkin ihmeen kaupalla niin, että ainoastaan kauniista ihmisistä sattuu tulemaan vampyyreita? Jos jollain on jotain tietoa tai edes spekulaatiota asian tiimoilta, niin antaa tulla, mua kiinnostaa kovasti. ;D

Nyt on Breaking Dawn lukemisen alla, vähän yli puolessa välissä olen. Eipä siitä sen enempää.
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Álmos

  • ***
  • Viestejä: 73
  • Olen uusi Musta-Anturajalka
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #51 : 03.03.2009 18:00:36 »
Minkä takia Meyerin vampyyrit ovat niin kauniita? Tuleeko ihmisestä automaattisesti hyvännäköinen kun hän "muuttuu" vampyyriksi, vai onko vain jotenkin ihmeen kaupalla niin, että ainoastaan kauniista ihmisistä sattuu tulemaan vampyyreita?
Hmm.. Itsekin olen tuota miettinyt ja ajattelisin, että heistä vain muuttuu kauniita, kun muuttuvat vampyyreiksi. :) Mun muistaakseni Edward mainitsi jossain välissä Bellalle, että se on vampyyrien jonkinlainen houkutuskeino. Eli kun on hyvännäköinen, saa yleensä  aika helposti seuraa ja vampyyrithän haluaa ihmisseuraa. : D

~Álmos

Needled Laiho

  • Laihon nainen.
  • ***
  • Viestejä: 487
  • Suloinen pikku Wild Child
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #52 : 04.03.2009 16:35:32 »
Ää. Luin eilen Houkutuksen, ja nyt luen sitä puolesta välistä alkaen uudestaan  ;D

Ihastuin kirjaan, vaikken IKINÄ ennen ole lukenut mtn sen tyylistä. Näihin yleisiin ihkutushommeleihin en ole lähtenyt mukaan, mutta nyt päätin lukea kokeena tuon Houkutuksen, ja varaukseen lähti kaksi seuraavaa osaa. Kirjassa on aivan hirveästi kohtia, joista en kirjallisesti pidä, en oikeen pidä Meyerin lauserakenteista ja kuvailusta. Kirja sisältää aivan kamalasti toistoa, ja juoni on hieman alkeellinen, mutta pidän. Pidän pidän pidän. Ja hirveästi. Edward ja Bella ovat vaan niin ihania <3 Ja Alice kanssa <3 Jokin jännä siitä kirjasta tekee niin ihanan, vaikka tarkemmin kattoen en ees pidä oikeen mistään siinä :P Mutta hyvä ainakin tuo Houkutus on, ja en malta odottaa, että saan lukea ne kaksi muutakin osaa.

(B <3 E x miljoona)
They say drinking is a way to die
But at the end... Dying is a way to drink

Go, go Gryffindor!

Kuution kuusi tahkoa

Sca

  • cúthalion
  • ***
  • Viestejä: 963
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #53 : 11.03.2009 18:29:18 »
Mitä mieltä olette tästä Breaking Dawnin suomenkielisestä nimestä 'Aamunkoi'?

Itse en oikein osaa sanoa mitään, tuo koi vähän hämää. Ja en ole ihan varma mitä tuo koko sana tarkoittaa, joku sanoi jossain, että auringonnousua, sitten se kävisi edes vähän järkeen.
Kakkosvaihtoehto oli Sarastus, minusta se olisi ollut hyvä nimi, kaunis sana. Pitää nyt vain odotella, että toivun järkytyksestä, ehkä siihen tottuu :'D
She’s in a long black coat tonight
Waiting for me in the downpour outside
She’s singing “Baby come home” in a melody of tears
While the rhythm of the rain keeps time

tumblr & fics

Kuura

  • Neiti Kesäheinä
  • ***
  • Viestejä: 1 301
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #54 : 11.03.2009 18:40:36 »
Aamunkoi on ihan kaunis nimi, vaikka Sarastuksesta tykkään enemmän. Koska en kirjaa ole kuitenkaan lukemassa suomeksi, aivan sama. Ja Sca, aamunkoi tarkoittaa samaa kuin aamunkoitto, aamu koittaa, auringonnousu, you get the picture. Aamunsarastus olisi varmaan ollut mielestäni paras nimi, kuulostaa enemmän Braking Dawnilta. (Olen muutenkin sitä mieltä, että suomentaja pilaa Twilightit, joten jätän tämän nimispekulaation vähän vähemmän puolueellisille ihmisille.)
Runovuosi

Illalla sytytämme tulet
ja kaikki on hetken tässä

Silinteri

  • Ankkakonna
  • ***
  • Viestejä: 348
  • Voittamaton poika
    • Ananasmania
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #55 : 11.03.2009 18:43:20 »
Lainaus
Mitä mieltä olette tästä Breaking Dawnin suomenkielisestä nimestä 'Aamunkoi'?
Mitä kettua? *lähes tukehtuu mandariiniinsa* Aamunkoi? Ei helkutti, tiedän kyllä sen tarkoittavan auringonnousua, mutta se sana koi kääntää mielikuvan tuosta sanasta mun mielessä joksikin ötökäksi. Sarastus olisi ollut niin kaunis nimi, kuten muutkin ovat maininneet. Saatan tottua tuohon aamunkoihin, mutta en kuitenkaan koskaan kokonaan. En tajua muuten tuota suomentajaa, mun mielestä Twilightin olisi voinut suomentaa 'Iltahämärä'. Kyllä Houkutus-nimi siis vastaa ihan kirjan juonta ja niin edespäin, mutta suora suomennos olisi mielestäni ollut parempi.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009 21:38:01 kirjoittanut Silinteri »
▲   ▲   what is a man but the sum of his memories? we are the  stories we live! the tales we tell ourselves!

Kuurankukka

  • Onnenhileet
  • ***
  • Viestejä: 865
  • T'hy'la
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #56 : 11.03.2009 20:19:36 »
Mitä mieltä olette tästä Breaking Dawnin suomenkielisestä nimestä 'Aamunkoi'?
No pakko myöntää, etten todellakaan odottanut tuollaista nimeä BD:lle. Onhan se ihan nätti nimi, mutta toi koi, minusta se ei jotenkin vain sovi Breaking Dawniin(vaikken mitään kunnon mielipidettä ole ehtinyt muodostaa, oon BD:ssä vasta sivulla 84 ::) ). Minusta se Sarastus olisi ollut paljon parempi, ja kun kattoo kantta, minusta shakkinappulat ja Aaamunkoi ei kertakaikkiaan sovi samaan kirjaan. Sarastus olisi minusta ollut Houkutusmaisempi, ja kuten muutkin ovat sanoneet, minusta se on kaunis sana. Pitänee kai yrittää tottua siihen Aamunkoittoon vaikken tiedä totunko siihen kokonaan..
Einmal ist keinmal


Wleko

  • Korpinkynsi
  • ***
  • Viestejä: 55
  • Viemäri, NY
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #57 : 11.03.2009 20:55:44 »
Olen lukenut Houkutuksen ja uusikuun ja parhaillaan menossa Epäilyksen keskivaiheilla.

En ole nähnyt elokuvaa, enkä aijo nähdäkkään. Minulle on käynyt muutaman kirjan kanssa niin (esim nyt potterit) että leffa on ollut naurettavan surkea kirjaan verrattuna, ja on ollut vaikeaa löytää taas sitä omaa maailmaa enää sen surkean elokuvan jälkeen (tiedän, en osaa selittää).
  Yleisesti ottaen kirja sarja on ihan sairaan hyvä. Kirjoihin jää koukuun todella pahasti. Pelkään jo nyt että  sarja oppuu joskus.
  On kuitenkin muutamia jutuja jotka ottavat päähän. Edward on minun makuuni aivan liian imelä (älkää lynkatko, pliis). Ja pidän muutenkin enemmän tästä ihmissusi perheestä. En tiedä, olen outo. Mutta ei minulla mitään culleneitakaan vastaan ole, päin vastoi, pidän heistä kovasti. Ihmissusista vain enemmän.
   Jackob on ihana.

Lainaus
Mitä mieltä olette tästä Breaking Dawnin suomenkielisestä nimestä 'Aamunkoi'?

Onko tuo nimi ilmoitettu jossain julkisesti? (Myönnän että jos seuraava kommentti sisältää teistä tyhmiä kommentteja iin se johtuu siitä että en ole tutustunut okein mihinkään tähän kirja sarjan ympärillä pyörivään, luen vain kirjoja)
Että voihan sen suomentaa esim "Aamun kajo" joka ei kuulosta yhtään tyhmältä ainakaan minusta. Se sopisi minusta sarjan jatkoksi. Mutta jos on ilmoitettu seuraavan osan olevan nimeltään "Aamunkoi" niin en voi kun ihmetellä. Minullakin tulee mieleen joku perhonen.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2009 20:57:26 kirjoittanut Vicky »

Aisha

  • ***
  • Viestejä: 141
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #58 : 11.03.2009 21:59:31 »
Lainaus
En tajua muuten tuota suomentajaa, mun mielestä Twilightin olisi voinut suomentaa 'Iltahämärä'. Kyllä Houkutus-nimi siis vastaa ihan kirjan juonta ja niin edespäin, mutta suora suomennos olisi mielestäni ollut parempi.

Okei, näin antifaninakin voin sanoa sen verran, että tietojeni mukaan koko Twilight ei ole edes kirjailijan oma ehdotus kirjan nimeksi. Alunperin siitä piti tulla "Forks" keskeisen pikkukaupungin nimen mukaan. Kustantajat ja muut julkaisusta ja oikoluvusta päättävät eivät kuitenkaan pitäneet siitä, joten sitä piti muokata mielenkiitontoisemmaksi. Niin sitten tuli Twilight. En tiedä, onko tuo (Twilight) kirjailijan toinen ehdotus vai tuliko se ihan kustantajan puolelta, mutta pointti on se, että tuo nykyinen nimi ei muutenkaan ollut alkuperäisen idean mukainen, joten minusta on itse asiassa jopa järkevämpää, että nimi on Houkutus.

Muussa tapauksessa yleensä inhoan kääntäjien sooloilua, sillä tuntuu jotenkin typerältä, että ei voisi pysyä uskollisena kirjan idealle. Itse mietin kirjan luettuani, että miksi sen nimi oli Twilight, kun niin moni muu nimi olisi voinut paremmin vastata itse sisältöä. Twilight toki kuulostaa hienolta, hienommalta kuin Forks, mutta olen ryhtynyt ajattelemaan ensimmäistä kirjaa Forksina siitä syystä, että vaikka kirja ei kamalasti napannutkaan, minusta kirjailijan alkuperäistä ideaa tulisi silti kunnioittaa, oli kyse mistä teoksesta tahansa. Nykyinen nimihän palvelee enemmän taloudelliseen hyötyyn perustuvaa kiinnostusta kuin itse kirjan ideaa. Se on itse asiassa vähän surullista.
"The truth is a beautiful and terrible thing, and should therefore be treated with great caution."
                                                      - Dumbledore


Avatar by hallow_honey (at LJ)

Bloody

  • Dr. Doom
  • ***
  • Viestejä: 281
  • Bang bang shot dead.
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #59 : 11.03.2009 22:21:38 »
Kaikista tämän sarjan kirjoista lempi opukseni oli Epäilys, ja toisena tulee Uusikuu. Jotenkin petyin Edwardiin, oikeastaan koko vampyyri hässäkkä meni mielestäni riman alta. Ehkä olen vain kaavoihini kangistunut, mutta kimaltelevat vampyyrit eivät jostain syystä oikein iskeneet. Ja ne olivat mielestäni hieman turhankin kauniiksi kuvattuja.  (Tai no, olihan Draculassakin ne kolme vaimoa tosi nättejä, samoin kuin Anne Ricen kronikoissakin.) Jostakin syystä onnistun samaistumaan tavallisiin/hieman "rumempiin" otuksiin peremmin.  :D

Sen sijaan nämä ihmissudet olivat ihan mahtavia, (vaikka yleensä en niistä niin piittaa) suosikikseni heistä kohosi Jacob.  Kaveri on mielestäni hutmaava, enkä osannut pitää niitä täällä mainittuja jaken ärsyttäviäkään puolia kamalina. Ne lähinnä naurattivat meikäläistä. Ei siis ollut ihme, että vollotin Epäilyksen loppuvaiheilla kuin vesiputous. Mun mielestäni Bella oli julma, kun se ei millään meinannut osata päättää kumpaan päin se nyt sitten lopultakin olisi kallellaan...

- Hades