Kirjoittaja Aihe: Merkitsemätön (originaaliteksti | K-11 | fantasiadraama | JULKAISTU LUVUT 4/10  (Luettu 374 kertaa)

Yacila

Nimi: Merkitsemätön
Kirjoittaja: Yacila
Fandom: Originaaliteksti. Tapahtumat sijoittuvat Kahdeksan Sulan Saarelle, josta kirjoitan pidempää romaanisarjaa. Tämä novelli on spin-off sen pääjuonesta.
Tyylilaji: Draama
Ikäraja: K-11
Varoitukset: seksiin pakottaminen, itsemurha, alaikäisen hyväksikäyttö, fyysisen kivun aiheuttaminen, kuolema
Yhteenveto: Cantin on tottunut pitämään itseään kunnollisena miehenä. Hän ei lyö, ei raivoa eikä pidä itseään julmana. Hänen ympärillään on kuitenkin ihmisiä, joiden elämästä hän ei tiedä juuri mitään, vaikka hän on elänyt samassa taloudessa heidän kanssaan vuosien ajan. Sitten yksi heistä pakottaa hänet katsomaan tarkemmin.
Merkitsemätön on kertomus vallasta, ihmisarvosta ja siitä, kuinka omat kokemukset voivat sokeuttaa ihmisen näkemästä toisten todellisuutta. Se on kertomus miehestä, joka vuosien kieltäytymisen jälkeen joutuu vihdoin kohtaamaan itsensä ja tekojensa seuraukset.
A/N: Tämä on ensimmäinen teksti, jonka julkaisen Kahdeksan Sulan Saaren maailmasta. Hirvittää siis. 😅 Olen sydämestäni kiitollinen jokaisesta lukijasta ja kommentista. ❤❤

Luvut:
1. Pysähtyminen
2. Havahtuminen
3. Uutinen
4. ”Mitä hän haluaa?”
5. Pois päiväjärjestyksestä
6. Sama toive
7. Kasvu
8. Menneisyys
9. Lohtu
10. Totuus

~~~ Merkitsemätön ~~~
Novelli Kahdeksan Sulan Saarelta.

Luku 1 – Pysähtyminen

Oraskruunu 1229
Kun Cantin sulki ruokasalin oven takanaan ja lähti kulkemaan kohti perheensä huoneistoa, käytävän hiljaisuus tuntui lähes painostavalta. Tavallisesti hän käytti tällaiset siirtymät hyödykseen järjestellessään ajatuksiaan päivän töistä, seuraavista tutkimuksista tai velhon loputtomista velvollisuuksista, mutta nyt hänen mielensä oli niin täynnä uusia ajatuksia, ettei hän saanut niistä kunnolla otetta. Hän tunsi yhä hien nousevan iholle pelkästä ajatuksesta illallisella käytyä keskustelua kohtaan. Hän avasi kauluksensa ylimmän hakasen miettiessään, miten oli mennyt paljastamaan Eerikalle, edesmenneen veljensä vaimolle, asioita, joita ei ollut kertonut kenellekään koko avioliittonsa aikana. Hän ei ollut edes tavannut naista kuin kerran vuotta aiemmin ja nyt hän oli asettanut itsensä alttiiksi antautumalla kovin paljastavaan keskusteluun tämän kanssa.

Mitä enemmän hän asiaa mietti, sitä käsittämättömämmältä se tuntui. Hän ei ollut koskaan ollut ihminen, joka jakoi huoliaan toisille. Päinvastoin hän oli vuosien ajan pitänyt kaiken sisällään.

Cantin pysähtyi hetkeksi käytävän ikkunan ääreen ja katseli ulos pimeään. Kaupunki oli jo hiljennyt yöksi. Sataman suunnalla palavat lyhdyt muodostivat kellertävän valonauhan rantaviivaa pitkin ja meren yllä leijuva sumu pehmensi maiseman ääriviivoja. Tavallisesti näkymä olisi rauhoittanut häntä, mutta nyt hänen ajatuksensa palasivat väkisin keskusteluun, jonka hän oli juuri käynyt.

"Miehellä on tarpeensa."

Hän irvisti muistellessaan omia sanojaan. Vain vähän aiemmin ne olivat tuntuneet täysin järkeviltä. Ne olivat olleet vain yksinkertainen tosiasia, jota ei ollut koskaan tarvinnut kyseenalaistaa. Ja sitten Eerika oli kysynyt häneltä, nauttiko Arrameh heidän seksistään.

Cantin yritti päästää käytävän viileää ilmaa tunikansa kaula-aukosta tukahduttavan kuumalle iholleen. Koko keskustelu tuntui hänestä oudolta ja siten naisen kysymys oli ollut hänelle niin vieras, että hän oli tuskin ymmärtänyt sitä. Nyt hän ei saanut sitä pois mielestään. Nauttiko Arrameh? Nauttiko hän edes itse?

Cantin oli vuosien ajan pitänyt heidän aviollista elämäänsä täysin normaalina. Hän oli ajatellut olevansa jopa tavallista parempi aviomies, koska ei ollut koskaan pakottanut Arramehia vuoteeseensa tämän vastustellessa. Hän oli pitänyt sitä osoituksena rakkaudesta ja kunnioituksesta. Mutta oliko hän koskaan kysynyt vaimoltaan, miltä tämä kaikki tuntui? Oliko hän koskaan yrittänyt ymmärtää, mitä Arrameh itse koki? Lapsuudessa isä oli päättänyt asiat aina äidiltä kyselemättä, joten sellainen ei ollut tullut edes hänen mieleensä.

Kun hän viimein saapui perheen huoneiston ovelle, vartija avasi sen hänelle tuttuun tapaan. Cantin nyökkäsi hajamielisesti, eikä huomannut vartijan yllättynyttä katsetta suodessaan tälle huomiota. Tulisijassa kyti enää pieni hiillos ja huoneiston yllä lepäsi yön rauha. Lasten huoneesta kantautui tasaista hengitystä, mikä sai hänet pysähtymään hetkeksi kuuntelemaan. Äänessä oli jotakin lohdullista.

Hän kulki hiljaa makuuhuoneen ovelle ja raotti sitä varovasti. Arrameh oli jo käynyt vuoteeseen. Nainen makasi kyljellään peiton alla toinen käsi vatsansa päällä. Naisen kehon raskauden pehmentämä muoto näkyi makuuhuoneen takan hiilloksen heikkoa valoa vasten. Cantin jäi seisomaan ovensuuhun ajatuksissaan. Hänen ensimmäinen impulssinsa oli ollut astua huoneeseen ja kertoa Arramehille kaikki. Yrittää ilmaista sitä tunnetta, joka oli jäänyt hänen sisälleen Eerikan kanssa käydyn keskustelun jälkeen. Hän olisi halunnut sanoa jotakin yksinkertaista; että hän rakasti Arramehia ja kaipasi tätä. Kertoa, että jokin oli muuttunut hänen tavassaan nähdä heidän suhteensa.

Sanat tuntuivat kuitenkin vielä keskeneräisiltä. Hän ei ollut itsekään varma, mitä kaikkea oli juuri ymmärtänyt. Niinpä hän sulki oven hiljaa ja vetäytyi omaan huoneeseensa.

Uni ei tullut, vaikka hän kävi vuoteeseen saman tien. Hän makasi pitkään selällään pimeydessä ja antoi ajatustensa vaeltaa. Eerikan sanat kaikuivat hänen mielessään yhä uudelleen.

”Miten voisitte ratkaista ongelman, jos siitä ei voi puhua?”

Idea tuntui lähes naurettavan yksinkertaiselta. Silti hän oli onnistunut välttelemään juuri sitä kuuden vuoden ajan. Miksi häntä nolotti ja pelotti koko ajatus?

Ja entä jos Eerika oli oikeassa myös siinä toisessa asiassa, että läheisyys avioliitossa todella oli jotain muutakin kuin velvollisuuksia? Ajatus tuntui niin vieraalta, että hän joutui pyörittelemään sitä mielessään pitkään. Cantin ei ollut koskaan kuullut kenenkään kuvailevan avioliittoa Eerikan tavoin. Tosin hän ei ollut juuri koskaan antautunut sellaisiin keskusteluihinkaan kenenkään kanssa. Oli ollut helpompi väistää koko aihe ja vain uskoa tietävänsä.

A/N: Julkaisen seuraavan luvun heti tähän perään ja jatkossa tavoite on julkaista kaksi seuraavaa lukua aina viikon välein. Kommentteja? 😨

Muoks. 9.10.2026 Muokkasin tätä lukua vielä aika reilulla kädellä.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2026 21:01:43 kirjoittanut Yacila »

Yacila

Luku 2 – Havahtuminen

Cantin heräsi tavalliseen tapaansa ennen muuta linnaa. Hetken hän makasi vuoteessaan ja kuunteli rakennuksen hiljaisuutta, joka tähän aikaan aamusta tuntui lähes täydelliseltä. Jostakin kaukaa kantautui vartijan askelten tasainen kaiku, mutta muuten koko siipi vaikutti vielä nukkuvan.

Lopulta hän nousi vuoteesta, peseytyi, pukeutui ja lähti huoneistosta ennen auringonnousua. Linna oli tähän aikaan aamusta hänen mieleensä. Orjat valmistelivat päivän töitä hiljaisina käytävillä, mutta suurin osa ihmisistä ei ollut vielä hereillä, eikä kukaan pysäyttänyt häntä keskustelemaan tai vaatinut ratkaisuja ongelmiinsa. Hän sai kulkea rauhassa omien ajatustensa kanssa, mikä oli tavallisesti helpotus. Tänä aamuna ajatukset eivät kuitenkaan olleet erityisen miellyttävää seuraa. Edellisen illan keskustelu ei antanut hänelle vieläkään rauhaa.

Orja oli käynyt tavalliseen tapaan sytyttämässä jo tulet takkaan hänen työhuoneessaan. Cantin avasi itse ikkunaluukut ja jäi hetkeksi seisomaan ikkunan ääreen katsellen heräilevää kaupunkia. Sataman suunnalla näkyi jo liikettä ja ensimmäiset savujuovat kohosivat talojen piipuista aamun viileään ilmaan.

Työpöydällä odotti tuttu näky: kolme viestiä kuninkaanlinnasta, kaksi raporttia satamasta sekä tutkimusmuistio, jonka sisältö olisi tavallisesti herättänyt hänen mielenkiintonsa välittömästi. Nyt hän vilkaisi papereita vain ohimennen eikä tuntenut minkäänlaista halua tarttua niihin. Hänen mielensä oli aivan muualla.

Turhautuneena hän soitti orjan paikalle ja pyysi tuomaan itselleen kuumaa maustettua maitoteetä ja jotain syötävää. Orjan poistuttua Cantin poimi kirjan hyllystä ja siirtyi takan ääreen nojatuoliin aikomuksenaan käyttää hetki lukemiseen ennen päivän varsinaisten töiden aloittamista. Hän avasi kirjan, luki ensimmäisen kappaleen ja huomasi välittömästi, ettei ollut ymmärtänyt siitä sanaakaan. Hän luki saman tekstin uudelleen, sitten vielä kolmannen kerran, mutta ajatukset karkailivat jatkuvasti. Lopulta hän sulki kirjan ärtyneenä itseensä ja jäi tuijottamaan tulen liekkejä.

Hän tiesi, että kohta joku tytöistä toisi hänelle aamiaisen. Ajatus olisi ennen ollut täysin merkityksetön, mutta nyt se sai hänen vatsansa kiristymään epämiellyttävällä tavalla. Jos tuo nainen olisi sattunut miellyttämään hänen silmäänsä, hän olisi vielä edellisenä päivänä voinut kutsua tämän palvelemaan kehollisia tarpeitaan.

Hän ei olisi kokenut sitä väkivallaksi tai uhkailuksi. Hän olisi vain ilmaissut tahtonsa tavalla, jonka jokainen orja ymmärsi. Sen jälkeen asia olisi tapahtunut lähes itsestään. Hän olisi saanut mitä halusi, nainen olisi tehnyt kuten tämän kuului ja elämä olisi jatkunut normaalisti. Hän olisi ehkä ajatellut asiaa hetken verran jälkeenpäin, mutta todennäköisemmin ei sitäkään.

Ajatus sai hänet voimaan pahoin. Cantin painoi sormensa silmilleen ja hengitti syvään yrittäen jäsentää tuntemuksiaan. Hän ei ollut koskaan pitänyt itseään julmana miehenä. Päinvastoin, hän oli ollut jopa ylpeä siitä, ettei käyttänyt väkivaltaa. Mutta mitä merkitystä sillä oli, mitä hän itse uskoi tehneensä, jos nainen ei ollut todellisuudessa koskaan uskaltanut kieltäytyä? Kaikki tiesivät, että hänen asemassaan olevan miehen toiveita ei ollut turvallista vastustaa?

Eerikan sanat palasivat hänen mieleensä jälleen kerran.

"Siinä asiassa ei kai tekijän mielipiteellä ole väliä, vaan uhrin."

Cantin irvisti. Hän oli aina ajatellut vain itseään, omia tarpeitaan ja omaa käsitystään siitä, mikä oli hyväksyttävää.

Levottomana hän nousi nojatuolista ja käveli takaisin ikkunan luo. Kaupunki oli heräämässä kunnolla eloon. Kaduille ilmestyi ihmisiä, satamassa näkyi kalastajia ja ensimmäisiä kauppiaita ja kaikki vaikutti aivan samanlaiselta kuin jokaisena muuna aamuna. Vain hän itse tunsi muuttuneensa. Tai ehkä muuttuminen oli väärä sana. Ehkä hän oli vain nähnyt jotakin, mitä ei enää voinut olla näkemättä.
Ovelle koputettiin. Cantin havahtui ajatuksistaan niin äkillisesti, että oli vähällä naurahtaa itselleen.

"Tule sisään."

Ovi avautui ja huoneeseen astui tyttö yksinkertaisessa ruskeassa mekossa. Cantin tunnisti hänet hämärästi. Tämä oli yksi linnan orjista ja toi hänelle toisinaan aamiaisen. Tavallisesti hän ei olisi kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota. Ruoka ilmestyi pöydälle, kuten sen kuului ilmestyä, ja orjat hoitivat tehtävänsä.

Nyt hän huomasi seuraavansa tyttöä katseellaan. Tämä kantoi tarjottimen pöydälle ja alkoi asetella astioita paikoilleen ripein, harjaantunein liikkein. Hän oli hieman kumara hartioistaan, kuten moni vuosia fyysistä työtä tehnyt ihminen. Hiuksiin oli ilmestynyt ensimmäisiä harmaita säikeitä ohimoille. Kädet näyttivät karheilta ja niissä näkyi pieniä vaaleita arpia. Ei mitään sellaista, mihin Cantin olisi aiemmin kiinnittänyt huomiota. Tai ehkä hän oli nähnyt kaiken tämän ennenkin, mutta ei ollut koskaan varsinaisesti katsonut.

Tyttö laski höyryävän maitoteen tarjottimelta ruoan viereen pöydälle ja siirtyi sitten kohentamaan takkaa. Koko ajan silmät olivat tarkasti alas luodut. Cantin tarkkaili puoliksi ajatuksiinsa vaipuneena, kuinka tyttö lisäsi puita tuleen, suoristi mattoa jalallaan ja keräsi nurkasta muutaman irronneen puulastun mukaansa.

Katseen kohde alkoi selvästi ahdistua. Tytön liikkeet muuttuivat jäykemmiksi. Hän vilkaisi Cantinia muutaman kerran alta kulmain, aivan kuin yrittäen arvioida, oliko tehnyt jotakin väärin.

Täysin tiedostamatta tytön kiusaantuneisuutta, Cantin yritti ensimmäistä kertaa kuvitella, miltä hänen käytöksensä oli näyttänyt toiselta puolelta tarkasteltuna. Hän tiesi, mitä hän itse oli ajatellut noina hetkinä, mitä oli halunnut ja mitä oli pitänyt luonnollisena. Sen sijaan hän ei tiennyt juuri mitään siitä, mitä toinen osapuoli oli kokenut. Ajatus tuntui sitäkin epämiellyttävämmältä, koska hän oli aina pitänyt itseään tarkkanäköisenä ihmisenä.

Kun tyttö lopulta sai työnsä valmiiksi, hän jäi seisomaan oven lähettyville kädet ristittyinä hermostuneen oloisena eteensä ja odotti hetken ennen kuin puhui. Hänen ilmeessään näkyi varovaisuutta, jota Cantin ei ollut aiemmin edes huomannut tällaisissa tilanteissa.

"'dor, onko sinulla vielä jotakin asiaa minulle?"

Ajatuksissaan Cantin tarkensi katseensa hieman hajamielisenä.

"Mitä?"

Tyttö epäröi hetken ennen vastaamistaan.

"Huomasin, että tarkkailet minua, ’dor."

"Aivan."

Cantin vaihtoi painoa jalalta toiselle ja kurtisti kulmiaan yrittäessään saada kiinni ajatuksesta, joka oli vielä hetki sitten tuntunut selvältä. Lopulta hän sanoi puolihuolimattomasti, enemmän itselleen kuin tytölle:

"Minä vain mietin, että vielä eilen en olisi nähnyt sinua lainkaan."

Tyttö räpäytti silmiään eikä vastannut heti.

"'dor?"

Vasta silloin Cantin havahtui kunnolla siihen, mitä oli tullut sanoneeksi. Hän jäi katsomaan jonkin verran itseään vanhempaa orjanaista hieman tarkemmin ja huomasi jälleen saman asian kuin hetkeä aiemmin: hän ei oikeastaan tiennyt tästä mitään. Tyttö oli ollut osa linnan arkea vuosien ajan, kulkenut käytävillä, tuonut ruokaa, siivonnut huoneita ja hoitanut tehtävänsä siinä missä muutkin orjat, mutta hän ei ollut koskaan pysähtynyt ajattelemaan, kuka tämä oli.

"Olet ollut täällä pidempäänkin, etkö olekin, 'ald?"

"Kyllä, 'dor."

"Kuinka pitkään?"

"Olen suorittanut tuomiotani kahdeksan vuotta. Niistä kuusi olen ollut velhonlinnassa."

”Et ole syntynyt orjaksi?”

”En, ’dor.”

Cantin nyökkäsi hitaasti. Kuusi vuotta. Hän yritti muistella, mutta ei saanut mieleensä ainoatakaan varsinaista keskustelua heidän väliltään. Hän tiesi tytön kasvot ja äänen samalla tavalla kuin tiesi työhuoneensa kalusteet tai käytävien seinävaatteet: osana ympäristöään, ei yksilönä. Ajatus sai hänet tuntemaan olonsa entistä epämukavammaksi ja ennen kuin hän ehti harkita kysymystään kunnolla loppuun asti, sanat olivat jo ehtineet hänen huulilleen.

"Olenko minä koskaan käskenyt sinua palvelemaan minua sillä tavalla?"

Tytön kasvot jäykistyivät välittömästi. Sitä oli mahdoton olla huomaamatta.

"Et, 'dor."

Cantin nyökkäsi mietteliäänä ja jäi hetkeksi hiljaiseksi. Sitten hän jatkoi:

"Mitä ajattelisit, jos pyytäisin?"

Tyttö tuijotti häntä hetken täysin ymmällään.

"Haluaako Cantindor minun palvelevan nyt?"

"Ei, en halua." Cantin pudisti päätään kärsimättömästi. "Haluan vain tietää, mitä ajattelisit."

Tytön hämmentynyt ilme syveni entisestään. Hän näytti etsivän vastausta kysymykseen, jonka merkitystä ei täysin ymmärtänyt.

"En ymmärrä, mitä tarkoitat, 'dor."

"Mikä siinä on vaikea ymmärtää, 'ald?"

Tyttö nielaisi.

"Jos käskisit, minä tottelisin, 'dor."

"Niin, mutta mitä sinä itse ajattelisit siitä?"

Tällä kertaa tyttö ei vastannut heti. Hän vilkaisi vaistomaisesti ovea, sitten takaisin Cantiniin, aivan kuin yrittäen päätellä, mitä häneltä oikeastaan odotettiin.

"'dor... en tiedä."

"Miten niin et tiedä?"

Orja puristi käsiään yhteen niin tiukasti, että rystyset vaalenivat.

"Ei minun kuulu ajatella sellaisia asioita, ’dor. Jos isäntä käskee jotakin, silloin tehdään niin. Ei siinä..." Hän keskeytti hetkeksi ja haki sanoja. "Ei tytön omilla ajatuksilla ole merkitystä."

Cantin jäi tuijottamaan tyttöä pitkäksi aikaa sanomatta mitään. Vastaus oli juuri sellainen kuin hän oli pelännytkin saavansa, mutta sen kuuleminen tuntui silti pahemmalta kuin hän oli odottanut. Tyttö ei yrittänyt peittää mielipidettään tai vältellä kysymystä. Hän ei yksinkertaisesti näyttänyt ymmärtävän koko kysymystä.

Lopulta Cantin huokaisi raskaasti ja hieroi silmiään sormillaan. Hänestä alkoi tuntua, että he puhuivat täysin eri asioista, vaikka käyttivät samoja sanoja. Tyttö seisoi yhä oven vieressä jännittyneenä kuin odottaen moitteita tai käskyä, eikä Cantin ollut lainkaan varma, miten saisi tämän ymmärtämään, mitä oli yrittänyt kysyä koko ajan.

"Kuuntele nyt, 'ald", hän sanoi tavoitellen jo kärsivällisyytensä reunoja. "Kyllä minä tiedän, mitä sinä tekisit, jos käskisin. Sitä en kysy. Tarkoitin sitä, mitä ajattelisit. Siitä on varmasti puhuttu tyttöjen kesken."

Tyttö kurtisti kulmiaan.

"Mistä, 'dor?"

"Minusta." Sana tuntui oudolta hänen omassa suussaan. "Siitä, että olen toisinaan kutsunut tyttöjä luokseni. Kyllä te varmasti puhutte sellaisista asioista keskenänne. Haluan tietää, mitä niistä puhutaan."

Tytön ilme muuttui välittömästi varovaiseksi.

"Minä en tiedä, pitäisikö minun..."

"Tiedät kyllä." Cantin otti askeleen eteenpäin. "Ja minä käsken sinua vastaamaan, 'ald."

Huoneeseen laskeutui epämukava hiljaisuus. Tyttö seisoi liikkumatta katse lattiassa. Hän puristi käsiään yhteen aivan kuten aiemminkin, mutta tällä kertaa eleessä oli hermostuneisuuden lisäksi pelkoa. Tyttö näytti siltä kuin olisi mieluummin ollut missä tahansa muualla.

"Vastaa, 'ald."

Tällä kertaa ääni oli jo terävä. Tyttö sävähti.

"No... joskus siitä puhutaan."

"Mitä siitä puhutaan?"

Tyttö epäröi vielä hetken.

"Jotkut tytöt ovat olleet helpottuneita, jos kutsu on tullut teiltä eikä joltakulta toiselta, 'dor."

Cantin kurtisti kulmiaan ymmärtämättä täysin, mitä tyttö tarkoitti.

"Miksi?"

"Koska et lyö, 'dor."

Vastaus tuli niin nopeasti, ettei siinä ollut harkintaa. Cantin jäi tuijottamaan tyttöä. Hetken kuluttua tämä jatkoi hiljaa:

"Ja koska et yleensä viivytä sitä pitkään."

"Mitä muuta?"

Tyttö nielaisi ja kyyneleet näyttivät nousevan hänen silmiinsä.

"Jotkut pelkäävät tulla kutsutuiksi."

"Miksi?"

"Koska ei koskaan tiedä etukäteen, mitä tapahtuu. Tai heitä sattuu."

Tyttö vaikeni hetkeksi, kun ensimmäinen äänetön kyynel vierähti hänen poskelleen. Cantin kurtisti kulmiaan.

"Tai kuinka usein joutuu käymään."

Cantin ei tiennyt, mitä vastata, mutta tyttö näytti olettavan, että hänen odotettiin jatkavan.

"Monet yrittävät tehdä kaiken oikein, jotta olisit tyytyväinen, 'dor. Joskus tytöt kyselevät toisiltaan, millaisesta käytöksestä kukin mies pitää. Että osaisi toimia oikein."

Cantinin vatsaa kouraisi.

"Miksi?"

Tyttö pyyhkäisi poskeaan ja nosti katseensa häneen ensimmäistä kertaa kunnolla. Vastaus näytti olevan hänelle ilmeinen.

"Koska silloin kaikki menee helpommin."

Cantin ei sanonut mitään. Tyttö jatkoi yhä hiljempaa, aivan kuin jokainen sana olisi ollut vaarallinen.

"Jotkut myös toivovat, ettei heitä huomattaisi lainkaan."

"Mitä tarkoitat?"

"Etteivät olisi kauniita jonkun silmissä."

Cantin värähti ihon noustessa kananlihalle. Hän oli aina pitänyt omaa kiinnostustaan kohteliaisuutena. Jonkinlaisena osoituksena siitä, että piti toista viehättävänä. Hän ei ollut koskaan pysähtynyt miettimään, että joku voisi aktiivisesti toivoa jäävänsä huomaamatta.

Tyttö hiljeni. Huoneessa vallitsi pitkään hiljaisuus. Tulisijassa puu rasahti hiljaa ja jostakin ulkoa kantautui pääkaupungin kaukaisia ääniä, mutta kumpikaan ei puhunut mitään. Cantin seisoi liikkumatta katse kiinnittyneenä jonnekin tytön olan ohi näkemättä kuitenkaan mitään ympärillään. Hän yritti sovittaa kuulemaansa siihen kuvaan itsestään, jota oli kantanut mukanaan koko aikuisikänsä, eikä yritys onnistunut erityisen hyvin.

Lopulta hän suoristi ryhtiään.

"'ald."

Tyttö sävähti välittömästi.

"Niin, 'dor?"

"Huomenna –"

Cantin pysähtyi hetkeksi järjestämään ajatuksensa.

"Huomenna orjien lounaan jälkeen keräät yhteen kaikki ne tytöt, joita... joita olen käyttänyt sillä tavalla."

Tytön kasvot valahtivat kalpeiksi.

"Ja sitten tulet hakemaan minut."

"'dor?" tyttö kysyi hennolla äänellä ja räpäytti silmiään.

"Kuulit kyllä."

"Mutta... mitä minun pitäisi sanoa heille?" hän epäröi pyyhkien silmiään.

"Ei mitään."

"Mutta miksi..."

"Minä sanoin, että haet minut, 'ald."

Ääni oli muuttunut jälleen teräväksi. Tyttö sulki suunsa välittömästi.

"Poistu, 'ald."

Tyttö epäröi vielä hetken, kumarsi nopeasti ja poistui huoneesta. Ovi sulkeutui hänen perässään hiljaa ja Cantin jäi yksin. Hän käveli takaisin tuolinsa luo ja rojahti istumaan.

Pitkän aikaa hän vain istui liikkumatta. Lopulta hän kurottautui ottamaan kupin käteensä. Maitotee oli yhä lämmintä. Hän maistoi sitä automaattisesti ja huomasi saman tien, ettei pystynyt nielemään kunnolla. Ruokakaan ei kutsunut häntä lainkaan. Hän laski kupin takaisin pöydälle koskematta siihen enää. Nälkä ei ollut kadonnut, mutta ruokahalu oli.

Hetken hän harkitsi jäävänsä vain istumaan ja pohtimaan tapahtumia, mutta hylkäsi ajatuksen. Hän oli ajatellut aivan riittävästi yhdelle aamulle. Niinpä hän nousi, siirtyi työpöytänsä ääreen ja veti tutkimusraportin eteensä. Hän avasi sen päättäväisesti, pakotti katseensa riveihin ja määräsi itsensä keskittymään niiden sisältöön.

Muoks. 9.10.2026 Muokkasin tätä lukua vielä aika reilulla kädellä.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2026 21:00:30 kirjoittanut Yacila »

Yacila

Luku 3 – Uutinen

Seuraavana päivänä Cantin huomasi jälleen tuijottavansa lausetta sivulla ilman, että olisi osannut sanoa, mitä siinä luki. Hänen eteensä levitetyt asiakirjat käsittelivät satamien verotuloja ja kauppareittien muutoksia. Aihetta, joka tavallisesti olisi pitänyt hänen huomionsa vaivatta pitkiäkin aikoja, mutta nyt sanat tuntuivat liukuvan hänen silmiensä ohi jättämättä jälkeensä mitään. Hän kastoi kynän musteeseen, kirjoitti muutaman rivin raporttiin ja pysähtyi jälleen tuijottamaan paperia.

Hän oli edellisenä päivänä keskustellut Arramehin kanssa, kuten Eerika oli ehdottanut, ja se oli mennyt paremmin kuin hän oli saattanut kuvitellakaan. Miten hän oli saattanut vuosien ajan ohittaa niin yksinkertaisen ja itsestään selvän asian? Hänestä tuntui, että heidän olisi vihdoin mahdollista luoda avioliitostaan jotain syvempää.

Se sai hänet ajattelemaan veljeään, joka ei koskaan saanut mahdollisuutta pitkään avioliittoon. Cantin oli illalla osallistunut Eerikan kanssa Yacilan elämänjuhlaan, kuunnellut ihmisten muistoja ja yrittänyt hyväksyä ajatuksen siitä, ettei enää koskaan näkisi tätä. He olivat aina olleet eripuraisia veljeksinä ja vasta viimeksi nähdessään alkaneet luoda jotain haparoivaa ajatusta sovusta.

Koputus oveen katkaisi hänen ajatuksensa.

"Sisään."

Ovi avautui ja vartija astui sisälle.

"'dor."

"Mitä, 'ca?"

"Ovella on tyttö, joka pyytää päästä puheillenne."

Cantin kurtisti kulmiaan.

"Minä en ole pyytänyt ketään."

Sotilas vilkaisi käytävälle, jossa joku selvästi odotti. Hetken kuluttua hän puhui jälleen.

"Tyttö sanoo, että pyydetyt tytöt odottavat alakerrassa palvelijoiden aulassa kuten käskettiin."

Cantin tuijotti miestä hetken täysin ymmärtämättä. Lopulta hän muisti edellisenä aamuna käymänsä keskustelun orjanaisen kanssa. Hänen oman käskynsä. Silloin se oli tuntunut osuvalta ja välttämättömältä. Nyt hänen mielessään oli niin monta muuta asiaa, että orjien tilanne ei ollut niistä päällimmäinen. Hetken hän harkitsi peruvansa käskynsä.

Hän sulki silmänsä ja päästi lopulta pitkän huokauksen.

"Tietenkin."

Hän nousi pöytänsä äärestä, suoristi takkiaan ja astui käytävään. Sama tyttö odotti oven ulkopuolella kädet siististi ristittyinä edessään.

"Näytä tietä, ’ald."

"Kyllä, 'dor."

He kulkivat linnan käytäviä pitkin alaspäin kohti palvelusväen tiloja. Mitä edemmäs he kulkivat, sitä vaatimattomammiksi ympäröivät käytävät muuttuivat. Koristellut seinävaatteet vaihtuivat kalkittuun kiveen ja paksut matot kuluneisiin lattialankkuihin. Ilma tuntui hieman viileämmältä ja siinä leijui ruoan, tulisijojen ja hikisten ihmisten muodostama tuttu tuoksu.

Palvelijoiden aula sijaitsi suuren keittiön läheisyydessä. Se oli pitkä suorakaiteen muotoinen huone, jossa oli muutamia penkkejä seinustoilla sekä pitkä pöytä, jonka ääressä orjat tavallisesti söivät ateriansa ja suorittivat pöytätilaa tarvitsevia töitä. Nyt huoneessa vallitsi epätavallinen hiljaisuus.

Cantinin astuessa sisään kaikki katseet kääntyivät välittömästi häneen ja seuraavassa hetkessä päät painuivat alas. Huoneessa oli yksitoista tyttöä ja heidän kesken vallitsi jäykkyys, joka sai aikaan painostavan tunnelman. Muutamat seisoivat seinän vieressä kädet tiukasti yhteen puristettuina, toiset olivat nousseet penkeiltä seisomaan niin suorina ja liikkumattomina, että näyttivät melkein pidättävän hengitystään. Kukaan ei puhunut mitään. Katseet pysyttelivät visusti lattiassa, eikä yksikään tytöistä näyttänyt tietävän, mitä Cantinin läsnäolosta pitäisi ajatella. Jännitys näkyi pienissä eleissä, tavassa, jolla sormet puristuivat mekkokankaan ympärille tai kuinka hartiat olivat nousseet huomaamatta korviin. Aivan kuin jokainen heistä olisi valmistautunut kuulemaan vähintään nuhteita.

He olivat eri ikäisiä. Nuorimmat näyttivät vasta jättävän lapsuutta taakseen, kun taas vanhimmat olivat suunnilleen Cantinin ikäisiä, 27-vuotiaita. Moni näytti kuitenkin todellista vanhemmalta. Työ oli jättänyt jälkensä käsiin, kasvoissa näkyi pieniä arpia ja juonteita ja muutaman hiuksiin oli ilmestynyt jo harmaita säikeitä. Cantinin katse kulki ryhmässä pysähtyen näihin yksityiskohtiin tavalla, jota hän ei ollut aiemmin tullut ajatelleeksi.

Mitä kauemmin Cantin heitä katseli, sitä selvemmäksi hänelle kävi, että hänen edessään seisoville tytöille hän oli vain ankara omistaja. Huoneessa vallitsi raskas, jännittynyt hiljaisuus ja jokaisen ryhdissä ja liikkumattomuudessa näkyi sellainen odottava varovaisuus, joka kieli heidän uskovan joutuneensa vaikeuksiin tietämättä vielä tarkalleen miksi. Vasta silloin Cantin tuli ajatelleeksi, ettei yksikään heistä tiennyt syytä, miksi heidät oli kutsuttu. He tiesivät ainoastaan sen, että velho ja heidän omistajansa oli käskenyt heidät paikalle, eikä sellainen käsky yleensä merkinnyt mitään hyvää.

Seisottuaan naisten edessä ääneti jo hyvän aikaa kädet selän takana ristittyinä, Cantin huomasi, ettei hänellä ollut aavistustakaan siitä, mitä aikoi sanoa. Ajatus oli tuntunut paljon selkeämmältä edellisenä aamuna hänen työhuoneessaan, jolloin hän oli ollut yksin, kiihtynyt ja täynnä jonkinlaista vastaherännyttä moraalista kauhua, joka oli saanut kaiken näyttämään yksinkertaiselta ja suoraviivaiselta.

Hiljaisuus alkoi venyä epämukavaksi. Joku tytöistä nielaisi kuuluvasti, toinen vaihtoi painoa jalalta toiselle. Muutama tytöistä alkoi vilkuilla varovaisesti edessään seisovaa miestä. Cantin huomasi puristavansa käsiään tavallista tiukemmin selkänsä takana ja pakotti sormensa rentoutumaan. Hän oli tottunut työskentelemään ongelmien parissa, joihin löytyi ratkaisu. Asiat saattoi purkaa osiin, analysoida ja järjestää uudelleen järkeväksi kokonaisuudeksi. Epävarmuus siitä, mitä pitäisi tehdä, oli paljon vaikeampaa kestää. Lopulta hän selvitti kurkkuaan ja pakottautui avaamaan suunsa.

"Kukaan teistä ei ole ongelmissa."

Sanat jäivät leijumaan ilmaan, mutta niiden vaikutus oli olematon. Kukaan ei näyttänyt uskovan niitä. Muutama nopea vilkaisu vaihtui tyttöjen välillä ja yksi heistä kohotti katsettaan hetkeksi aivan kuin yrittäen arvioida, oliko kyseessä jonkinlainen koe. Cantin tunsi ärtymyksen piston. Hän oli juuri sanonut jotain täysin yksiselitteistä, eikä kukaan näyttänyt ottavan sitä todesta.

Silloin sivummalta astui eteenpäin yksi tytöistä, sama joka oli käynyt hakemassa hänet työhuoneesta. Tyttö lähestyi hitaasti ja pysähtyi hyvän matkan päähän, aivan kuin olisi pelännyt tulevansa liian lähelle.

"'dor?"

Cantin käänsi katseensa häneen.

"Mitä?"

Tyttö epäröi hetken ennen kuin vastasi.

"Voinko auttaa jotenkin? Haluaisitko istua, ’dor? Tai jotain juotavaa?"

Cantin kurtisti kulmiaan. Tytön arkinen kysymys katkaisi hänen sekavien ajatusten virtansa. Vasta silloin hän kunnolla tiedosti seisovansa keskellä huonetta kuin tarkastamassa sotilasrivistöä.

"Tuo tuoli, 'ald."

Tyttö nyökkäsi välittömästi.

"Kyllä, Cantindor."

Hän kiiruhti tulisijan vieressä olevan yksinäisen tuolin luo ja kantoi sen Cantinin taakse. Jostain syystä tapahtuma rauhoitti Cantinia hieman. Tyttö oli saanut tehtävän ja toteuttanut sen. Maailmassa oli sillä hetkellä ainakin yksi asia, joka käyttäytyi ennakoitavasti ja jonka lopputulos oli ollut juuri se, mitä hän oli odottanut.

Cantin istuutui tuolille, veti syvään henkeä ja tunsi itsensä niin levottomaksi, että nousi takaisin seisomaan. Hän kiersi tuolin taakse ja laski kätensä sen koristelemattomalle selkänojalle.

"Olen kutsunut teidät tänne, koska olen ymmärtänyt olleeni väärässä", hän lopulta aloitti.

Useampi pää nousi hieman. Cantin jatkoi samalla tasaisella, lähes luentomaisella äänellä, jota hän käytti esitellessään tutkimuksia tai tehdessään hallinnollisia päätöksiä silloin, kun hän halusi pitää tunteensa mahdollisimman kaukana keskustelusta.

"Olen koko elämäni ajatellut, että jos tyttö ei sano vastaan, hän hyväksyy tilanteen. Olen ajatellut, että velvollisuuksien täyttäminen tarkoittaa samaa kuin suostumus. Olen myös ajatellut, että koska en ole pakottanut ketään väkivallalla, en ole tehnyt mitään väärää. Nyt en enää usko niin."

Huoneessa vallitsi täydellinen hiljaisuus. Tytöt näyttivät enemmän tyrmistyneiltä kuin helpottuneilta, eikä se yllättänyt Cantinia lainkaan. Hän oli itsekin yhä hämmentynyt. Hän oli viettänyt suuren osan elämästään pitäen tiettyjä asioita itsestään selvinä ja nyt nuo samat asiat olivat alkaneet murentua hänen ympäriltään tavalla, joka sai hänet tuntemaan olonsa epävakaaksi.

"En aio selittää itseäni enkä puolustella tekemiäni asioita tämän enempää", hän jatkoi. "Haluan vain sanoa yhden asian mahdollisimman selvästi." Hänen katseensa kulki hitaasti ryhmän yli. "Jos minä joskus pyydän ketään teistä palvelemaan minua... sillä tavalla, te voitte kieltäytyä. Pelkkä ei riittää. Minä tarkoitan sitä. Teitä ei rangaista siitä."

Tällä kertaa muutama katse nousi kunnolla. Cantin oli itsekseen ehkä odottanut helpotusta tai kiitollisuutta, mutta katseen kertoivat vain epäuskosta. Eräs nuorimmista tytöistä rypisti kulmiaan aivan kuin yrittäen ratkaista mahdotonta arvoitusta, jonka säännöt olivat muuttuneet kesken kaiken. Lopulta huoneen takaosasta kuului varovainen ääni.

"Entä muut miehet, 'dor?"

Cantin käänsi katseensa äänen suuntaan. Hän aikoi vastata nopeasti jotakin vakuuttavaa, mutta tajusi, ettei ollut edes miettinyt asiaa. Tietenkään tämä ei koskenut vain häntä.

"Minä..." hän aloitti ja vaikeni.

Huoneessa odotettiin. Lopulta hän huokaisi.

"Minä en tiedä vielä."

Muutama tyttö näytti yllättyvän siitä, että hän sanoi sen ääneen.

"Selvitän asiaa. Teillä pitäisi aina olla oikeus olla luovuttamatta kehoanne sellaiseen."

Se oli enemmän kuin hän olisi tavallisesti luvannut.

"Siihen asti kuitenkin kehotan teitä tekemään kuten ennenkin oman turvallisuutenne vuoksi."

Hän huomasi muutaman ilmeen sulkeutuvan jälleen ja se sai hänen vatsansa kiristymään.

Hiljaisuus palasi huoneeseen. Cantin oli juuri aikeissa päättää keskustelun, kun hänen katseensa pysähtyi äkkiä erääseen kiharapäiseen tyttöön. Muisto oppipoikavuosilta eräästä toisesta tytöstä nousi mieleen odottamatta. Tummat kiharat hiukset. Pyöreät kasvot. Tyttö oli ollut hyvin nuori, ehkä kuudentoista tai seitsemäntoista. Siitä oli vuosia. Cantin kurtisti kulmiaan.

"Onko tässä kaikki, joita tämä asia koskettaa?"

Hän kuvasi muistamansa tytön ulkonäköä, kysyi tämän olinpaikkaa. Huoneen ilmapiiri kiristyi havaittavasti. Useampi tyttö jäykistyi. Katseita vaihdettiin, mutta kukaan ei vastannut. Cantin tunsi levottomuuden kasvavan.

"Mikä hänen nimensä oli? Vaihtoiko hän taloutta?"

Hiljaisuus jatkui vielä hetken ennen kuin sama aiempi tyttö puhui.

"Hän oli Varga, 'dor. Ei hän vaihtanut taloutta."

"Mitä sitten tapahtui?" Cantin kysyi, vaikka huomasi puhuttelumuodon puuttumisen.

Kylmä tunne alkoi nousta hänen vatsassaan. Tyttö nielaisi.

"Hän tuli raskaaksi, 'dor."

Cantin jäi odottamaan loppua.

"Hänen perheensä ei ottanut häntä takaisin", tyttö sanoi hiljaa.

Huoneessa olisi voinut kuulla nuppineulan putoavan.

"Hän tappoi itsensä, 'dor."

Hetken hänen mielensä kieltäytyi ymmärtämästä kuulemaansa. Sitten tytön sanat tunkeutuivat hänen ymmärrykseensä. Hän näki mielessään kasvot, jotka oli jo melkein unohtanut, muisti tytön kevyen askelluksen käytävillä, tämän äänen ja olemassaolon. Ulospäin hän vain nyökkäsi kerran tyynesti, juuri niin kuin hänen asemassaan olevan miehen kuului tehdä. Sisällään hän tunsi jotakin aivan muuta.

Kului pitkä aika ennen kuin hän sai seuraavat sanat ulos.

"Onko teissä joku, joka uskoo odottavansa minun lastani?"

Tällä kertaa hiljaisuus oli vielä raskaampi kuin aiemmin. Cantin ehti jo ajatella, ettei kukaan vastaisi, kunnes muiden takana liikahti joku. Vaaleahiuksinen tyttö astui hitaasti näkyviin. Hän näytti ehkä kahdenkymmenenviiden ikäiseltä. Kasvot olivat kalpeat, kädet vapisivat hienoisesti ja ruskean mekon alta erottui juuri ja juuri alkava raskausvatsa.

Tyttö pysähtyi ja jäi katsomaan lattiaa. Cantinin olisi pitänyt sanoa jotain, mutta hän ei tuntunut löytävän sanoja. Lopulta hän pakotti itsensä avaamaan suunsa.

"Et ole ongelmissa, 'ald."

Sanat tuntuivat täysin riittämättömiltä. Tyttö ei nostanut katsettaan.

"En ole vihainen sinulle."

Yhtä surkea yritys. Yhäkään tyttö ei reagoinut.

"Minä en tiedä vielä, mitä tehdä tämän asian kanssa", hän sanoi lopulta. "Mutta mietin sitä."

Tyttö nyökkäsi tuskin havaittavasti.

"Ja toivon, ettet tee mitään peruuttamatonta."

Hänen ei tarvinnut tarkentaa, mitä tarkoitti. Kun hän lopulta kääntyi lähteäkseen, hänen liikkeensä olivat edelleen hallittuja. Vasta oven lähellä hänen jalkansa osui penkinjalkaan tavallista kovemmin niin, että puu kalahti äänekkäästi lattiaa vasten. Ääni oli pieni ja merkityksetön, mutta huoneessa olevat tytöt sävähtivät sitä välittömästi ja Cantin tiesi heidän nähneen enemmän kuin hän olisi halunnut.

Sama vanhempi tyttö seurasi häntä takaisin ylempiin kerroksiin. Kumpikaan ei puhunut mitään heidän kulkiessaan portaat ylös ja pitkien käytävien läpi kohti Cantinin työhuonetta. Oven kohdalla hän pysähtyi hetkeksi, mutta ei katsonut tyttöä.

"Kiitos, 'ald."

Sitten hän avasi oven ja astui sisälle. Ovi sulkeutui hänen perässään ja hän nojasi selkänsä sitä vasten. Cantin yritti vetää syvään henkeä, mutta keuhkot eivät tuntuneet tottelevan. Toinen hengenveto katkesi puoliväliin. Kolmas onnistui hieman paremmin.

Ajatukset törmäilivät toisiinsa ilman järjestystä. Viime päivinä oli tapahtunut niin paljon. Vuosien ajan itsestään selviltä tuntuneet asiat eivät näyttäneet itsestään selviltä enää lainkaan. Hän oli mennyt alas palvelijoiden aulaan korjatakseen yhden virheen, mutta nyt hänestä tuntui, että oli onnistunut vain löytämään kymmenen uutta, joista ei ollut tiennyt mitään. Hän yritti olla vihainen Eerikalle, joka vain ilmestymällä mullisti aina hänen maailmaansa, mutta ei saanut siitä otetta. Tämä oli hänen linnansa. Ongelmat olivat olleet läsnä jo kauan ennen Eerikan saapumista.

Hengittäminen tuntui edelleen huteralta ja hän huomasi kätensä tärisevän. Ärtyneenä itseensä, hän komensi itsensä kuriin. Hän seisoi paikallaan, keskittyi hengitykseensä, kuten oli oppi-isältään Albilta oppinut ja odotti, että vapina lakkasi.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2026 21:00:49 kirjoittanut Yacila »

Yacila

Luku 4 – ”Mitä hän haluaa?”

Illan tullen Cantin ei ollut päässyt pohdinnassaan puusta pitkään. Kaikki vaihtoehdot tuntuivat epätyydyttäviltä. Lopulta hän oli tehnyt päätöksen puhua Arramehin kanssa asiasta. Hänen vaimonsa ansaitsi tietää, mitä oli tapahtunut.

Tulisijassa paloi matala tuli ja Arrameh istui sen ääressä korjaamassa Cardonin paitaa, jonka hiha oli ratkennut saumasta, kun Cantin astui sisään. Työskentely oli tarkkaa ja Cantin jäi hetkeksi katsomaan sitä kynnykseltä ennen kuin sulki oven perässään.

Arrameh kohotti katseensa työstään. Naisen kasvot olivat päällisin puolin seesteiset, mutta hänen asennossaan oli yhä se tietty varautuneisuus, joka oli muovautunut heidän välilleen vuosien kuluessa. Hän oli edellisenä päivänä lounaalla kohdannut vaimonsa ja avannut suunnittelemansa keskustelun. Se oli raottanut ovea heidän välillään ja luonut pohjaa uudenlaiselle läheisyydelle, mutta vuosia kestänyt tapa vaieta ja varoa ei pyyhkiytynyt pois niin vain.

"'dor."

"Onko sinulla hetki aikaa, 'ca?" Cantin kysyi istuutuen toiseen nojatuoliin naista vastapäätä.

"Tietenkin."

Arrameh laski ompelutyönsä syliinsä. Vielä pari päivää sitten Cantin olisi pitänyt sitä riittävänä merkkinä siitä, että keskustelu saattoi alkaa. Nyt hän huomasi odottavansa jotakin enemmän, vaikka ei itsekään oikein tiennyt mitä.

"Haluan puhua kanssasi eräästä asiasta."

Naisen varovainen katse tutki Cantinin kasvoja.

"En sano tätä vaatiakseni sinulta mitään tai pahoittaakseni mieltäsi. Asia kuitenkin koskettaa myös sinua minun kauttani, joten mielestäni ansaitset tietää, mitä on tapahtunut."

Arrameh nyökkäsi hitaasti. Hän oli selvästi varovainen ilmeissään.

"Eräs linnan tytöistä on raskaana", Cantin sanoi katsoen vaimoaan suoraan silmiin. "Lapsi on suurella todennäköisyydellä minun. Sain tietää siitä vasta tänään."

Cantin kertoi palvelijoiden aulassa käydystä keskustelusta; orjien puheista, nuoren tytön itsemurhasta ja lopulta vaaleahiuksisesta tytöstä, joka mahdollisesti odotti hänen lastansa. Arrameh kuunteli ääneti. Hän oli verhonnut kasvonsa ilmeettömyyden naamioon, eikä Cantin pystynyt tulkitsemaan, mitä mieltä nainen todellisuudessa oli.

"Ymmärrän, 'dor", Arrameh sanoi tasaisella, miltei mekaanisella äänellä. "Teet tietenkin niin kuin parhaaksi näet."

Cantin oli jo nyökkäämässä, kun hänen katseensa osui naisen käsiin. Ne puristivat tämän sylissä olevaa kangasta niin tiukasti, että sormien nivelet olivat vaalenneet. Hän katsoi vaimoaan tarkemmin. Vaikka Arrameh katsoi häneen suoraan, naisen hengitys oli pinnallista ja ryhtinsä normaalia jäykempi.
Aiemmin Cantin oli pitänyt vaimonsa vetäytymistä syytöksenä tai mykkänä kapinana ja ärsyyntynyt siitä välittömästi. Edellisenä päivänä käydyn keskustelun jälkeen hän näki sen ensimmäistä kertaa vihdoin toisin. Ja hän tunsi olonsa täysin avuttomaksi vaimonsa pelon edessä, sillä hän ei osannut lohduttaa, eikä tiennyt, mitä sanoja sellaisessa tilanteessa käytettiin.

"'ca, haluan kuulla, mitä sinä oikeasti ajattelet", Cantin sanoi lähes anovalla äänellä.

Miten usein Arrameh oli jättänyt sanomatta asioita hänelle pelosta johtuen? Cantin tiedosti hyvin sen, ettei ollut mies helpoimmasta päästä. Katkerasti hän mietti siinä hetkessä, että oliko hänellä elämässään lopulta ketään, joka uskalsi sanoa hänelle, mitä oikeasti ajatteli. Eerika ei koskaan säästellyt sanojaan, mutta hänen kälynsäkin palaisi pian taas kotimaahansa Thallaan.

"En minä halua asettua sinua vastaan, 'dor", Arrameh vastasi lähes samanlaisella äänensävyllä.

"Lupaan, etten ota sanojasi niin, 'ca. Haluan tietää, mitä ajattelet. Ei sinun tarvitse teeskennellä, ettei tämä sotku tunnu missään. Minun tekoni sysäävät niin suuren painon sinun harteillesi."

Arrameh tuijotti hetken paitaa sylissään ja hieraisi sitten vatsansa kaarta kuin huomaamattaan.

"Ymmärrän, miksi teit, mitä teit niille tytöille. Meistä olisi kumpi tahansa voinut ottaa avioliittoamme varjostavat asiat puheeksi jo vuosia sitten. Syy ei ole yksin kummankaan. Ja en kiellä, etteikö tekosi olisi satuttanut minua. En kuitenkaan tiedä, mikä olisi sopiva rangaistus ja ketä tässä oikeastaan pitäisi rangaista. Ehkä sen tytön suhteen tarvitsemme jotain aivan muuta."

"Kiitos, että puhut minulle, 'ca."

Cantinin sylissä lepäävä käsi liikahti hieman kuin hän aikoisi koskettaa Arramehia, mutta pysähtyi viemättä liikettä loppuun asti.

"Tämä on kaikin puolin vaikea tilanne", hän vain jatkoi. "Jos jätän tytön entiseen asemaansa, se on väärin häntä ja lasta kohtaan. Mutta jos siirrän hänet muualle tai järjestän hänelle erivapauksia täällä linnassa, siitä syntyy puheita ja sekaannusta. En tiedä, mikä tässä olisi oikea ratkaisu."

Huoneessa vallitsi pitkään hiljaisuus, jossa kuului vain tulisijan vaimea rasahtelu. Arrameh hengitti useamman kerran syvään, kunnes hänen hartioidensa kireys alkoi hieman antaa periksi. Hän katsoi Cantinia epävarmana, edelleen annostellen sanojaan varovasti.

"Mitä tyttö itse toivoo, 'dor?" hän kysyi lopulta katsoen miestään suoraan silmiin.

Cantin pysähtyi ja kurtisti kulmiaan.

"Mitä tarkoitat?"

"Olet pohtinut sitä, mitä sinun pitäisi tehdä ja miten linna reagoi", Arrameh totesi rauhallisesti, vaikkakin äänessä oli yhä hienoinen varautuneisuus. "Mutta mitä se tyttö itse haluaisi tapahtuvan?"

Kysymys oli niin odottamaton, että Cantin jäi hetkeksi vain sanattomana tuijottamaan vaimoaan. Hän oli miettinyt ongelmaa ja etsinyt ratkaisua siihen vain omasta näkökulmastaan käsin.

"Minä... en ole kysynyt häneltä", Cantin joutui tunnustamaan ja tunsi olonsa typeräksi. "Oletin vain, että minun täytyy päättää hänen puolestaan."

"Ehkä sinä voisit kysyä", Arrameh sanoi ja nosti ompeluksensa uudelleen käteensä.

Cantin nyökkäsi hitaasti ja nousi tuoliltaan. Ajatus oli yksinkertainen, mutta se muutti koko tilanteen asettelun. Hän katsoi vaimoaan vielä hetken ennen kuin kohotti kätensä. Hetken emmittyään hän sai laskettua kätensä pehmeästi tämän poskelle.

"Minä kysyn häneltä", Cantin sanoi nyökäten. "Kiitos, 'ca."

*

Arramehin kehotus kysyä tytöltä itseltään oli pyörinyt Cantinin mielessä jo useamman päivän. Hän oli ottanut asian puheeksi myös Eerikan kanssa, joka ei ymmärtänyt lainkaan, mikä ongelma tytöltä kysymisessä oli. Lisäksi Eerika oli vaatinut Cantinia määräämään tytön työskentelemään huoneistoonsa kuultuaan tämän raskaudesta. Cantin hieroi nenänvarttaan tuskastuneena kälynsä asenteeseen.

Sitten olivat hänen avustajansa ja kaksi neuvoston jäsentä, joille hän oli yksityisesti maininnut asiasta. He kaikki olivat sitä mieltä, että ainoa oikea ratkaisu olisi myydä tyttö eteenpäin ja päästä näin ongelmasta eroon.

”Huomaan, ettet ole innoissasi ajatuksesta myydä tyttö eteenpäin, ’dor”, hänen avustajansa oli todennut. ”Ehkä kaikkein yksinkertaisin ratkaisu olisi vain tappaa hänet. Näin lapsikaan ei voisi aiheuttaa ongelmia. Mitä mieltä olet?”

Hän oli ehdottomasti kieltäytynyt tappamasta tyttöä, mutta pois myyminenkin olisi tuntunut tytön rankaisemiselta jostain, mistä tämä ei ollut vastuussa. Toisaalta Cantin ei tiennyt, ehkä tyttö haluaisikin pois linnasta ja hänen ulottuviltaan. Se selviäisi vain kysymällä. Hän ei vain olisi halunnut myöntää orjalle, ettei osannut tehdä päätöstä.

Vastahakoisesti Cantin oli lopulta myöntänyt, että tarvitsi lisää tietoa päätöksensä perusteeksi. Koskaan aiemmin sellaisen hankkiminen ei ollut tuntunut niin nöyryyttävältä. Yleensä asia oli aivan päinvastoin.

Cantin oli kutsunut tytön luokseen ja tämä seisoi nyt ruskeassa orjanmekossaan hänen työpöytänsä edessä ja tuijotti varpaitaan ääneti. Hän puri leukojaan yhteen tarkastellessaan alistuvaa naista edessään.

"Olen pohtinut tilannettasi, kuten lupasin, 'ald", hän sanoi värittömällä äänellä.

Tyttö nyökkäsi tuskin havaittavasti.

"Seuraavaksi haluan kuulla, mitä sinä haluaisit, että tapahtuu tai mitä tilanteelle pitäisi mielestäsi tehdä."

Cantinin sanat tulivat ulos viralliseen sävyyn aivan kuin olisi täysin normaalia kysellä orjien mielipiteitä mihinkään asiaan. Tytön suu aukesi ja hän vilkaisi velhoa edessään täysin yllätettynä. Saman tien katse oli kuitenkin takaisin lattiassa.

"Cantindor viisaudessaan päättää, kuten parhaaksi näkee", hän kuiskasi pienellä äänellä.

"Tottakai minä päätän, 'ald", Cantin ärähti ehtimättä hillitä itseään. "Teen päätökseni, kun olen kuullut ensin sinun toiveesi."

"Ei orjalla kuulu olla omia toiveita, 'dor."

Cantin puristi jälleen kerran nenänvarttaan pitääkseen turhautumisensa aisoissa. Miten hän vihasikaan tällaista vastausten lypsämistä orjilta! Onneksi hänen ei juuri tarvinnut olla heidän kanssaan suorassa kanssakäymisessä. Hän ei malttanut odottaa sitä päivää, kun tytön asia olisi vihdoin pois päiväjärjestyksestä.

"Vastaa kysymykseeni, 'ald!" hän sanoi matalalla äänellä yrittäen hillitä itseään.

Hiljaisuus kesti pitkään. Sitten Cantin huomasi tytön tärisevän ja ilmeisesti itkevän. Oliko hän todella niin pelottava omistaja?

"Minä haluan vain kuulla, mitä sinä toivoisit tapahtuvan, jos saisit päättää", hän sanoi pyrkien pehmentämään ääntään aavistuksen.

Millä ihmeellä hän saisi tytöstä mitään irti? Pitäisikö hänen pyytää Eerika tai Arrameh paikalle? Ehkä tyttö avautuisi helpommin naiselle.

"Minä haluaisin pitää lapsen, 'dor", kuului silloin arka hento ääni.

Tyttö oli kohottanut hieman katsettaan niin, että se seikkaili jossain Cantinin olkapään seudulla. Mies saattoi viimein nähdä, miten kyyneleet virtasivat tytön silmistä.

Vastaus yllätti Cantinin. Hän oli itsekseen miettinyt, että tyttö tahtoisi todennäköisesti eroon lapsesta, joka muistuttaisi pelkällä olemassa olollaan siitä, mitä Cantin oli tehnyt.

"Miksi et saisi pitää vauvaa?"

"Minä olen syntynyt orjaksi, joten en saa omistaa mitään. En edes lastani. Hän on minun vain niin kauan kuin hän on vatsassani."

"Varmasti sinun silti annettaisiin hoitaa häntä, 'ald."

"Voisiko... Voisiko Cantindor määrätä, ettei vauvaa saa myydä pois?"

"Minne hänet myytäisiin?" Cantin kysyi kulmiaan kurtistaen.

Hän ei ollut totta puhuen koskaan miettinyt, mitä orjien lapsille tapahtui. Koska täytyihän heitä syntyä. Hän oli aina vain olettanut, että orjien lapset kasvoivat linnan alueella tiloissa, joissa hän ei juuri koskaan käynyt.

"Orjiksi syntyneiden lapset myydään yleensä laitokseen, jossa he kasvaessaan joutuvat tekemään työtä jo pienestä pitäen. Sellaisesta minäkin olen lähtöisin, 'dor."

Tytön ääni oli edelleen arka ja hiljainen, mutta Cantin arvosti, että tämä oli vihdoin uskaltautunut puhumaan selvästä pelostaan huolimatta. Tytön sanat tulivat kuitenkin yllätyksenä. Hän ei ollut ollut tietoinen sellaisista laitoksista. Vaikka ehkä käytäntö oli aivan ymmärrettävä. Orjien piti päästä takaisin töihinsä, joten ei voitu olettaa heidän pystyvän samaan aikaan huolehtimaan lapsista.

Cantin tajusi, ettei ollut koskaan joutunut pohtimaan orjiin liittyviä käytäntöjä kovin tarkasti. Hän oli koko elämänsä vain elänyt taloudessa, jossa joku muu omisti orjat ja teki päätökset heihin liittyen, ensin hänen vanhempansa ja sitten oppipoika-aikana aiempi velho Albi. Oltuaan vasta muutaman kuukauden velhona, hän ei ollut joutunut vielä millään tavalla tekemään heitä koskevia päätöksiä.

"Ymmärrän", hän vastasi pidättyvästi. "Olen nyt kuullut toiveesi. Katson, mitä voin tehdä. Voit poistua, 'ald."

"Kiitos, 'dor", tyttö sanoi hiljaa ja niiasi.

Sitten hän kiiruhti ulos huoneesta ja jätti Cantinin yksin ajatustensa kanssa. Oli tämäkin soppa! Tytön pyyntö kuulosti yksinkertaiselta, mutta Cantinin mieli syötti hänelle heti useamman ongelman. Laki ei sallinut orjien pitää omaisuutta. Siinä ei ollut poikkeuksia, kun kyseessä oli orjaksi syntynyt. Ja vaikka hän tekisikin asiassa poikkeuksen (hänellä olisi siihen kyllä valta), hän ei voinut olla varma, että lupausta kunnioitettaisiin muiden toimesta. Ja siitä voisi nousta myös odotus, että hän tekisi muitakin poikkeuksia. Laki oli laki syystä.

*

Cantin oli tehnyt lopulta päätöksensä keskusteltuaan vielä lisää lähimpiensä kanssa. Oli jo aikakin saada tytön tilanne selväksi lopullisesti. Nyt tämä seisoi hänen työpöytänsä edessä katse jälleen maahan luotuna täysin liikkumatta. Vatsan kaari ei ollut suuren suuri, mutta erottui orjan mekon alta laihasta kehosta selvästi. Olisiko lapsi todella hänen? Orjan omistajana se olisi ainakin hänen vastuullaan.

"Miten olet voinut, 'ald? Oletko jaksanut tehdä työsi?"

Tyttö vilkaisi häntä kulmiensa alta nopeasti.

"Voin hyvin, 'dor. Tietenkin teen kaikki työni", hän vastasi vaimealla äänellä.

Cantin huokaisi turhautuneena tytön välttelevälle vastaukselle, mutta totesi pakollisten kohteliaisuuksien olevan hoidettu ja siirtyi itse asiaan.

"Hyvä. Jatka töitäsi seuraavat kolme päivää, 'ald. Kolmantena päivänä kutsun sinut eteeni. Lähdet täältä. Voit halutessasi hyvästellä ystäväsi sitä ennen, jos sinulla on sellaisia."

Tyttö veti kiivaasti henkeä ja nosti järkyttyneen näköisenä katseensa mieheen edessään. Hetkeen hän ei sanonut mitään, tuijotti vain, ennen kuin laski taas katseensa muistaen asemansa.

"Kyllä, 'dor", hän vain mutisi hiljaa.

"Hyvä. Voit poistua, 'ald."
« Viimeksi muokattu: 09.10.2026 21:01:05 kirjoittanut Yacila »