Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #3  (Luettu 80795 kertaa)

desmond

  • That girl.
  • ***
  • Viestejä: 120
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #40 : 29.08.2019 10:44:57 »
Hömppäsuosituksia tulossa! Luin ennen tosi paljon chick litiä kunnes jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että on vaikea löytää uusia hyviä kirjoittajia, joten nykyään luen vähän, mutta valikoiden. Parhaimmillaan chick lit on kuitenkin ihan paras genre etenkin ankean päivän jälkeen, joten listaanpa taas joitain suosikkejani (pahoittelut siitä, että osa näistä on englanniksi - laitan nämäkin siltä varalta, että tykkäät lukea silläkin kielellä :) )

Mhairi McFarlane on hömppäkategoriassa yksi tämän hetken suosikkejani, jonka uudet kirjat menee heti ostoslistalle. Monissa chick lit -kirjoissa on se vika, että ne yrittää olla hauskoja siinä onnistumatta, mutta McFarlanen kirjat on mun mielestä oikeasti hauskoja. Ja romanttisia! Ja muutenkin tunteita herättäviä :) lisäksi nämä on myös sopivalla tavalla fiksuja, eli hahmot oppii uutta itsestään ja käsitellään muitakin teemoja kuin miehet ja shoppailu (se on toinen asia, joka tökkii helposti chick litissä) - esim. koulukiusaamista, nettikiusaamista ja itsen etsimistä, mutta koko ajan kuitenkin säilytetään kivan hömpällinen ote. En ole varma, toimiiko kaikki vitsit ihan yhtä hyvin suomennoksissa kuin alkuperäisversiossa, mutta aika hyviä suomennoksetkin oli kyllä mielestäni, jos ei englanniksi huvita lukea. Suosikkejani on Sinusta kaikki alkoi (Here's Looking At You), Sinuun minä jäin (You Had Me At Hello) ja Tyttö muiden joukossa (Who's That Girl?) Myös kaksi muuta on hyviä, joskaan ei ihan niin hyviä.

Toinen go-to hömppäkirjailijani on Rainbow Rowell, ja nyt kun rupesin tutkimaan asiaa niin järkytyin, että eikö näitä muka oikeasti ole suomennettu? (Okei, Eleanor & Park näköjään on, mutta se ei ole suosikkejani, höh.) Rowellin Fangirl on kulkenut mun mukana useammankin ulkomaille muuton yhteydessä, koska jos on huono päivä tai ankea olo, tuo kirja on se, jonka haluan lukea. Kyseessä on nuortenkirja, joka kertoo fan fictionia kirjoittavasta, sosiaalisissa tilanteissa ahdistuvasta tytöstä, joka lähtee yliopistoon (niin tuttua :D ) ja on siis tuollainen perinteinen ihmissuhteita käsittelevä kasvutarina, mutta kirja on vaan sanalla sanottuna ihana. Hahmot on monipuolisia ja samaistuttavia, dialogi on hymyilyttävän hauskaa, romanssiaspekti on ihana ja koko fanittamisaspektista tuli sellainen olo, että vihdoin tästäkin puhutaan ääneen. Paras! Fangirlin spinoff Carry On on jotakin, mitä on tosi vaikea selittää. Kyseessä on vähän niin kuin Harry/Draco Tylypahkassa -fanfiction, paitsi että ei sitten ollenkaan, mutta joka tapauksessa kuvaus "orpo chosen one Watfordin velhokoulussa joutuu ehkä pelastamaan maailman ja pohtii samalla tunteitaan huonekaveriaan kohtaan" ei tee tälle ollenkaan oikeutta. Carry On on outo, mutta hauska, dialogi on taas mahtavaa. (Rowell on ehkä dialogin kirjoittajista suosikkikirjoittajani, kadehdin.) Attachments on aikuisten kirja, hauska rakkaustarina ja puoliksi sähköpostiromaani, joka sijoittuu uutistoimitukseen aikana, jolloin internet oli vielä uusi ilmiö. Tässä on myös tosi samaistuttavia hahmoja ja hyvää dialogia.

Suomentamattomista kirjoista Heather Cocksin & Jessica Morganin The Royal We on myös yksi huonon päivän kirjoista. Kirjassa amerikkalainen opiskelija lähtee vaihtariksi Oxfordiin ja törmää siellä Englannin kruununprinssiin. Jostain syystä kuninkaalliset romanssit on mun guilty pleasure, mutta yleensä niitä ei jaksa lukea, koska ne on kirjoitettu niin huonosti ja kliseisesti. Royal We on kuitenkin poikkeus, koska se on hyvin kirjoitettu, hauska ja fiksu, ja bonuksena on ihanan monimutkainen sisarussuhde sekä hyvää kuvausta siitä, millaista on elää julkisuuden paineessa. Jostain syystä tuntuu, että pitäisi olla melkein noloa tykätä tästä kirjasta, mutta heh, olenpa silti lukenut tämän varmaan neljästi  :D

Marian Keyes on chick lit -kategorian klassikko, mutta vähän harmittavan epätasainen kirjoittaja. Silloin kun Keyesin kirjat on hyviä, ne on tosi hyviä. Silloin kun ne ei ole hyviä, ne on vaan tosi epätasaisen meh. Paria uusinta kirjaa en ole edes lukenut, mutta aikoinaan Keyes oli mun joululahjatoivekirjojen kärjessä. Parhaimmillaan nämä on hauskoja, romanttisia ja tosi osuvia kirjoja, joista tunnistaa itsensä. Suosikkejani on Vielä on toivoa (Last Chance Saloon) ja Tarinan toinen puoli (The Other Side of the Story). Myös Mercy Closen Mysteeri (The Mystery of Mercy Close) oli mainio - siinä masennusta vastaan kamppaileva yksityisetsivä metsästää kadonnutta poikabändin jäsentä - mutta en tiedä vieläkö tykkäisin siitä yhtä paljon, koska luin sen ollessani itsekin masentunut ja silloin lohdutti erityisesti se, että tämä päähenkilö tajuaa.

Sophie Kinsella on myös klassikko, jonka kirjoja luin paljon ennen, mutta jonka uusimpia kirjoja en ole syystä tai toista tullut lainanneeksi edes kirjastosta. Kinsellakin on siinä mielessä vähän epätasainen kirjoittaja, että jotkut kirjat on tosi hyviä, mutta joissakin kirjoissa yliampuvan mokailevat päähenkilöt vähän ärsyttää. Näissä toisaalta tökkii se, että päähenkilöihin on hankala samaistua kaiken kohelluksen keskellä, mutta toisaalta romanssiaspektit on parhaimmillaan tosi söpöjä. Muistatko minut? ja Soitellaan, soitellaan! on suosikkejani ja kirjoja, jotka jaksaa lukea useamminkin.

Suomalaisesta chick litistä luin vähän aikaa sitten Niina Meron Englantilaisen romanssin. Tämä yllätti positiivisesti, koska yleensä en erityisemmin välitä suomalaisesta hömpästä. Tämä oli kuitenkin hyvin kirjoitettu ja viihdyttävä kirja, joka koukutti sen verran, että sen jaksoi lukea hyvin yhdessä illassa loppuun vaikka olisikin pitänyt mennä nukkumaan. Englantia rakastavana ihmisenä Englantia oli kuvattu tosi ihanasti ja muutkin osa-alueet kirjasta toimi ihan hyvin, ja tatuoitu kirjallisuudenopiskelijapäähenkilö oli virkistävää vaihtelua.

Tästä päästäänkin sitten valitusaiheeseeni: tuntuuko muistakin joskus siltä, että suomalainen chick lit / hömppäkirjallisuus on vaan aika kökköä? Olen yrittänyt lukea useampaakin nyt kesän aikana, koska chick litin kirjoittaminen kiinnostaa ja halusin nähdä, miten muut kirjoittajat Suomessa tekee sen. Mutta... ensinnäkin melkein kaikki kirjat on aika ohuita (eikö kustantajat uskalla julkaista kunnon paksuja chick lit -kirjoja) ja toisekseen niistä paistaa jotenkin läpi sellainen yrittämisen maku. Että hei, huomaattehan nyt varmasti, että päähenkilö rakastaa kenkiä ja shoppailua ja koheltaa söpösti! Ja laitetaan nyt tähänkin kirjaan pinkki kansi, että kaikki varmasti tajuaa, että tämä on chick litiä! Välillä tuntuu siltä, että Suomessa kirjoitetaan nyt viihdekirjallisuutta, jota kirjoitettiin kansainvälisesti viisitoista vuotta sitten, eikä voi kuin miettiä, että mistä se johtuu. Yrittääkö kustantajat tunkea kirjoja johonkin ahtaaseen muottiin, vaikka haluaako kaikki vain kirjoittaa näin? En ole myöskään vielä suomalaisessa chick lit -kirjassa törmännyt rakkaustarinaan, josta tulisi sellainen awww-olo, enkä tiedä yhtään, mistä se johtuu. Ehkä siitä, että monet kirjat on niin ohuita, että kaiken muun tapahtuman keskellä romanssiaspektille ei jää tilaa? Vai onko suomalaisessa kulttuurissa vaan jotain sellaista, joka saa chick litin tuntumaan oudolta? Vai (tämä on ehkä se todennäköisin vaihtoehto) onko vika vaan minussa lukijana, koska luen niin paljon englanniksi ja englanninkielisiin maihin sijoittuvia kirjoja, että en osaa suhtautua? Olisi mielenkiintoista tietää, onko kukaan muu huomannut tällaista vai onko se vaan minun rajoittuneisuutta :)

//ja Vendela väliin. Vendela, en tiedä mitä sulle alunperin suositeltiin, mutta jos fikkimäisiä kirjoja kaipaat, suosittelisin nimenomaan tuota Rainbow Rowellia. Niissä on fikkimäistä tunnelmaa, jonka kirjoittaja on sanonutkin tehneensä ihan tarkoituksella, koska rakastaa itse fan fictionia ja harmittelee usein sitä, että niin monet kirjat kirjoitetaan juoni edellä, kun itse tykkää fan fictionissa siitä, että tekstissä on tilaa hahmojen tunteille ja sille, että hahmoilla on aikaa puhua ja kehittää suhteita toisiinsa.
"The prime motive was the desire of a tale-teller to try his hand at a really long story that would hold the attention of readers, amuse them, delight them, and at times maybe excite them or deeply move them" - J.R.R. Tolkien, 1966.

Avatarin teki Ingrid.

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #41 : 29.08.2019 11:08:32 »
Kiitos vinkistä desmond :D Olen kuullut tuosta Rainbow Rowellista, mutta suomentamattomuus on jarruttanut tarttumasta tähän. Vaikka luen ficcejä englanniksi, niin kirjan lukeminen tuntuu jo aika isolta askeleelta ::) Vaikka luulen, että tämä mainitsemasi kirjailija onkin ihan varmasti sieltä helpoimmasta ja kevyimmästä päästä! Täytyy antaa hänelle mahdollisuus :)

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 930
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #42 : 29.08.2019 11:15:24 »
Desmond, kiitos suosituksista. Olenkin pidempään jo miettinyt, mistä löytyisi luettavaksi itselle _uutta_ hömppää.

Kuluneen  parin vuoden aikana olen lukenut mm Holly Bournelta muutaman oikein hyvän nuortenkirjan, joten ajattelin, että kirjailijan aikuistenkirja olisi varmaan myös jepa. Noup, olin väärässä.
Tästä saadaan aasinsilta siihen, että missä on kaikki hömpät homoromanssit? Hirveän heteronormatiivista on, jos haluaa lukea kepeää romanssia, jossa kaikki säilyy loppuun asti hengissä ::)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2019 16:20:56 kirjoittanut Violetu »

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #43 : 29.08.2019 11:29:35 »
Tästä saadaan aasinsilta siihen, että missä on kaikki hömpät homoromanssit? Hirveän heteronormatiivista on, jos haluaa lukea kepeää romanssia, jossa kaikki säilyy loppuun asti hengissä ::)

Pakko tarttua tähän heti ja heittää tämä ihana kirja kehiin: Minä, Simon, Homo Sapiens kirjoittaja Becky Albertalli. Vaikka tämä on luokiteltu nuortenkirjaksi ja aihekin on vakava (kaapista tulo ym kipuilu), niin silti kirja kuuluu sarjaan "kivaa hömppää" sillä se on kirjoitettu niin kivasti :)
Kirjasta on tehty myös leffa!

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

desmond

  • That girl.
  • ***
  • Viestejä: 120
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #44 : 29.08.2019 12:50:41 »
Lainaus
Tästä saadaan aasinsilta siihen, että missä on kaikki hömpät homoromanssit? Hirveän heteronormatiivista on, jos haluaa lukea kepeää romanssia, jossa kaikki säilyy loppuun asti hengissä ::)

Musta tuntuu, että näitä on kyllä tullut viime aikoina etenkin englanninkielisessä YA-genressä paljonkin (ja yleensäkin nuortenkirjagenressä on kiinnitetty paljon huomiota siihen, että julkaistaan kirjoja päähenkilöistä, jotka kuuluu eri vähemmistöihin, mikä on hienoa), mutta jostain syystä nämä ei ole löytäneet tietään suomennoksiin asti. Luin juuri jotain listaa, johon oli listattu 60 parasta nuortenkirjaa tänä vuonna, ja homoromanssi näkyi olevan monessakin teemana, eikä kaikki vaikuttanut siltä, että joku kuolee lopussa :D

Itse voisin heittää tähän genreen suosituksena Becky Albertallin ja Adam Silveran kirjan What If It's Us, sekä Casey McQuistonin ihanan Red, White & Royal Blue, jonka luin juuri toista kertaa tänä kesänä, koska se oli niin hyvä :)

Aikuisten hömpän puolella sen sijaan taitaa olla köyhempää. Niistä on kyllä vaikeampi pitää lukua, koska netissä on tarjolla vähemmän "best chick lit of 2019" -listoja kuin "best ya of 2019" -listoja, eli toki on voinut mennä jotain ohikin, mutta itselle ei kyllä tule äkkiseltään mieleen yhtään aikuisten chick lit -kirjaa homoparituksella. Mikä on aika tyhmää :(
"The prime motive was the desire of a tale-teller to try his hand at a really long story that would hold the attention of readers, amuse them, delight them, and at times maybe excite them or deeply move them" - J.R.R. Tolkien, 1966.

Avatarin teki Ingrid.

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #45 : 29.08.2019 13:02:45 »
Oii mahtavaa, näin nopeasti näin paljon suosituksia, kiitän, Vendela ja desmond! :) Englanniksi luen mielelläni myös varsinkin tällaista vähän "simppelimpää" kirjallisuutta, joten nuokin menevät varauslistalle, mikäli vain löytyy kirjastosta.

Kaari Utriolta luin kirjan Rakas Henrietta. En tiedä, oliko se osa jotain sarjaa, koska alussa oli litania henkilöhahmoista. Heistä kyllä pääsi hyvin perille, mutta juonen kuljetus ja loppuratkaisu oli tosiaan pläääääh.

Lainaus
Tästä päästäänkin sitten valitusaiheeseeni: tuntuuko muistakin joskus siltä, että suomalainen chick lit / hömppäkirjallisuus on vaan aika kökköä? Olen yrittänyt lukea useampaakin nyt kesän aikana, koska chick litin kirjoittaminen kiinnostaa ja halusin nähdä, miten muut kirjoittajat Suomessa tekee sen. Mutta... ensinnäkin melkein kaikki kirjat on aika ohuita (eikö kustantajat uskalla julkaista kunnon paksuja chick lit -kirjoja) ja toisekseen niistä paistaa jotenkin läpi sellainen yrittämisen maku. Että hei, huomaattehan nyt varmasti, että päähenkilö rakastaa kenkiä ja shoppailua ja koheltaa söpösti!

KYLLÄ!! Ärsyttää ihan vietävästi, kun haluaisin lukea suomalaistakin välillä, mutta kun ne ovat vain niin huonoja. Tähän mennessä ainoa hyvä suomalainen hömppäromaani on ollut Yösyöttö. Täytyy varmaan lukea lisää saman kirjoittajan kirjoja, jospa siellä olisi vastaavia helmiä. En sitten tiedä, onnistunko valitsemaan suosituilta suomalaiskirjailijolta aina vain niitä huonompia teoksia. Kaiken huippu oli joku romanssijuttu, jonka ytimenä oli intissä olevat naiset. Siitä tuli sellainen myötähäpeä ette ole tosikaan, ja nauroin useampaan otteeseen vain siksi, että kirja oli niin huono ja stereotyyppinen ::)

Lainaus
missä on kaikki hömpät homoromanssit? Hirveän heteronormatiivista on, jos haluaa lukea kepeää romanssia, jossa kaikki säilyy loppuun asti hengissä
Tämäkin on erittäin hyvä pointti. Tuntuu siltä, että romanttisissa hömppäromansseissa täytyy aina olla se koheltava naispäähenkilö. Poikkeuksena aivan mahtava The Rosie Project jatko-osineen, mutta sekin on heteroromanssi.

Oonko ainoa, joka ei juurikaan tykännyt tuosta Minä, Simon, Homo Sapiens -kirjasta ;D Olihan se ihan ok, mutta tuntui jotenkin tosi venytetyltä.
Never regret something that once made you smile.

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #46 : 29.08.2019 13:48:29 »
Seuraavaksi kaipaisin kuitenkin hömppäsuosituksia!
Lainaus
Luen tällä hetkellä Jo Bakerin Longbournin talossa, joka kertoo Ylpeyden ja ennakkoluulon Bennetien palvelusväestä. Oon jossakin puolessa välissä ja olen tykännyt kyllä.
Tämä kuulostaa tosi tutulta. Lukenut en ole, mutta onkohan tästä kohkattu jossain vaiheessa? Olisikohan tämä tuollaista kevyttä luettavaa, vai muistuttaako tyyliltään enemmän esim. Austenia?

Minä sanoisin, että Longbourn kuuluu kevyttä hömppää -kategoriaan, vaikka sielläkin taustalla toki näkyy esim. palvelusväen huono-osaisuus aatelisiin isäntiinsä verrattuna.
Austeniin en voi verrata, kun en ole Austenin romaaneja (vielä) lukenut.

(Hömppä)romantiikan ystävälle voin suositella Nina Georgen kirjoja Pieni kirjapuoti Pariisissa ja Pieni bistro Bretagnessa. Kevyttä luettavaa olivat, vaikka George syventääkin henkilöitä myös kipeillä asioilla. Ja Etelä-Ranskan maisemia kuvaillaan kummassakin ihanasti. Pääsee nojatuolimatkalle.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #47 : 29.08.2019 16:18:50 »
Kaari Utriolta luin kirjan Rakas Henrietta. En tiedä, oliko se osa jotain sarjaa, koska alussa oli litania henkilöhahmoista. Heistä kyllä pääsi hyvin perille, mutta juonen kuljetus ja loppuratkaisu oli tosiaan pläääääh.

Tuo ei kyllä ole Utrion parhaimmistoa. Rakas Henrietta on kirjotettu muistaakseni Utrion kirjailijanuran alkumetreillä, niin siinä varmasti näkyy kokemattomuus enkä nyt muista oliko historiakaan siinä kuinka voimakkaasti läsnä. Muistelen, ettei tuo ole osa mitään sarjaa, Utriolla ei niitä oikeastaan juuri ole vaikka joissain teoksissa esiintyykin samoja henkilöhahmoja. Utrio kyllä harrastaa tämmöistä henkilöhahmoluetteloa, mikä on toisaalta ihan kivakin juttu minusta.

Jos Utriolta tahtoo lukea chick lit:mäisempää (vaikka sitä se ei ole) kirjallisuutta, niin omat suositukseni ovat Ruma kreivitär sekä Paperiprinssi, näissä liikutaan 1800-luvulla ja historian lisäksi mukana on myös rakkautta ja väärinymmärryksiä :D Jos keskiaika taas kiinnostaa niin Haukka, minun rakkaani on oiva esimerkki kevyemmästä hömpästä.

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 930
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #48 : 29.08.2019 16:54:39 »
Lainaus
Oonko ainoa, joka ei juurikaan tykännyt tuosta Minä, Simon, Homo Sapiens -kirjasta ;D Olihan se ihan ok, mutta tuntui jotenkin tosi venytetyltä.

"Ei tykätä" on vahvasti ilmaistu, mutta joku tietty teennäisyys/jokin tuossa minua häiritsi, kun kesällä -18 tuon luin. Sama oli leffassakin, josta kyllä tykkäsin kirjaa enemmän. Tuo kirja tuntuu vähän kuin ficiltä, joka on ihan jees, mutta joku vaikeasti määriteltävä juttu on maailmassa/hahmoissa/jossain pielessä ???
Enkä osaa sanoa mikä juttu se on, mutta aina välillä tulee vastaan kirjallisuudessa ja ficeissä (ja leffoissa/sarjoissa, tästä hyvä esimerkki 13 reasons why, kirjaa en tosin ole lukenut).

Ja ettei ihan täysin mene ohi aiheesta, hömppäkirjana luin kesällä Meg Cabotin Queen of babblen, ja tuo on aika hyvä esimerkki siitä, mitä hömpältä odotan, sopivasti koheltamista, romantiikkaa ja esteettisiä juttuja (tässä tapauksessa vintagevaatteita ja ranskan maaseutua).
« Viimeksi muokattu: 29.08.2019 17:22:39 kirjoittanut Violetu »

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #49 : 29.08.2019 18:41:29 »
Vendela, kiitos, täytyy sitten antaa uusi mahdollisuus Utriolle vielä! Historiaa tuossa oli mukana mukavasti, ja siltä osin kirja oli oikein viihdyttävä.

Violetu, oikeastaan tuo sinun kuvauksesi osuu kyllä vielä paremmin nappiin Simonin osalta kuin omani! Huojentavaa kuulla, etten ole yksin ;D Ei sillä muuten väliä, mutta tuntuu että nimenomaan ihmiset joiden kanssa jaan kirjamaun ovat pitäneet tuosta suuresti.

//Tuli tässä Goodreadsia päivitellessä mieleen, voisiko tämän topicin aloitusviestiin kerätä Goodreads-nimimerkkejä? Siitä oli muistaakseni edellisessä topicissa keskustelua, ja musta olisi mukava saada lisää finiläisiä kaveriksi siellä. (Tai sitten keskustelu oli jossain muussa topassa ja muistan väärin, mutta hetki sitten joka tapauksessa, ja minusta se sopisi nimenomaan tähän topiciin.) Olen itse siis nimimerkillä Papukaija.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2019 11:45:14 kirjoittanut nominal »
Never regret something that once made you smile.

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #50 : 22.09.2019 09:56:35 »
Suosittelisitteko mulle fantasiakirjoja? <3
Tykkäisin välillä lukea vähän kevyempää ja juonivetoisempaa kirjallisuutta, mutta tähän asti yksikään chick lit- tai dekkari-genren kirja ei ole iskenyt. Oon lukenut lopulta aika vähän fantasiakirjallisuutta Pottereiden ja A Song of Ice and Firen ulkopuolella, mutta ehkä sieltä löytyisi mulle sopivampaa kirjaa, jonka seurassa viihtyä! (Taru sormusten herrasta jäänyt aikoinaan kesken, Sarah J Maasin Throne of Glass teki mieli heittää ennen puoliväliä seinään ja Jessica Townsendin Nevermoor ei myöskään oikein innostanut. Katherine Ardenin Winternight Trilogysta tykkäsin paljon! Ja nuorena Lumotun metsän kronikoista.)
Tykkään moniulotteisista henkilöhahmoista ja erityisesti naispäähenkilöistä. Oon ehkä vähän kyllästynyt ylinokkeliin päähenkilöihin. Enemmän innostaa ihmisten väliset ja sisäiset tapahtumat kuin miekan heiluttelu ja haltiat, eli pääpaino voisi olla ensin mainituissa, vaikka siis seikkailu kiinnostaa juonena! :D

her shaking shaking
glittering bones

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #51 : 22.09.2019 11:41:31 »

Suosittelisitteko mulle fantasiakirjoja? <3

Oletko tutustunut Siri Pettersenin Korpinkehät -trilogiaan? Olen ajatellut itse lukea sen talvella uudestaan :> Hyvää fantasiaa, mutkikkaita henkilöhahmoja ja mielestäni ei-niin-kulunut naispäähenkilö, muistaakseni lähes tuore. Kevyttä settiähän tuo ei ole, mutta ei lukiessa tarvitse murheen alhoonkaan vaipua. Lisäksi maailma on mielenkiintoinen ja avautuu lisää (sekä osittain vaihtuukin) joka kirjassa. Tämän enempää selittelemättä suosittelisin!

Dekkarikysymys taisi mennä jo hieman ohi, mutta pakko hehkuttaa vielä vähän Kati Hiekkapellon Kolibria, jonka luin käytännössä kokonaan lentomatkalla Kreikasta Suomeen, lopetellen Helsinki-Vantaalla matkalaukkuhihnan ääressä :'D Todella mukaansa tempaava ainakin oman kokemukseni mukaan, ja heti kirjan alussa tuli selvä vaikutelma kirjoittajan omasta tyylistä, joka pisti itselläni silmään tavallisuudesta poikkeavana. Onko joku muu lukenut kirjan, ja erottuiko tyyli teidän mielestänne muista? Itse sain siitä ihastuneena taas inspiraatiopiikin kirjoittamiseen yleisellä tasolla.
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #52 : 22.09.2019 12:16:34 »

Suosittelisitteko mulle fantasiakirjoja? <3

Oletko tutustunut Siri Pettersenin Korpinkehät -trilogiaan? Olen ajatellut itse lukea sen talvella uudestaan :> Hyvää fantasiaa, mutkikkaita henkilöhahmoja ja mielestäni ei-niin-kulunut naispäähenkilö, muistaakseni lähes tuore. Kevyttä settiähän tuo ei ole, mutta ei lukiessa tarvitse murheen alhoonkaan vaipua. Lisäksi maailma on mielenkiintoinen ja avautuu lisää (sekä osittain vaihtuukin) joka kirjassa. Tämän enempää selittelemättä suosittelisin!

Dekkarikysymys taisi mennä jo hieman ohi, mutta pakko hehkuttaa vielä vähän Kati Hiekkapellon Kolibria, jonka luin käytännössä kokonaan lentomatkalla Kreikasta Suomeen, lopetellen Helsinki-Vantaalla matkalaukkuhihnan ääressä :'D Todella mukaansa tempaava ainakin oman kokemukseni mukaan, ja heti kirjan alussa tuli selvä vaikutelma kirjoittajan omasta tyylistä, joka pisti itselläni silmään tavallisuudesta poikkeavana. Onko joku muu lukenut kirjan, ja erottuiko tyyli teidän mielestänne muista? Itse sain siitä ihastuneena taas inspiraatiopiikin kirjoittamiseen yleisellä tasolla.

Alotin tuon korpinkehät sarjan ekaa kirjaa viime kesänä, mutta en päässyt koskaan sisälle, alkuun oli jotenkni hankala hypätä, kun tuntui että heti alkoi tapahtumat ja tuli kauheasti nimiä ja valtasuhteita joista ei ymmärtänyt mitään. Tuntui että aloituksessa oli yritystä hypätä heti koukuttaviin tapahtumiin, mutta itseäni se ei koukuttanut kun tapahtumista tai niiden merkityksistä ei oikeastaan tajunnut mitään.

Oon myös lukenut tuon Kolibrin, se oli ihan hyvä, mutta en mitenkään erityisemmin huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa tyyliä, haluatko kertoa vähän tarkemmin mitä sillä meinaat? Tykkäsin maahanmuuttotaustaisesta päähenkilöstä ja juoni piti varpaillaan sopivasti. Sillee ihan perus viihdyttävä dekkari.

Opiskelujen takia pitää nyt lukea kauhea määrä vanhoja klassikkoja, joten huvin vuoksi lukemiselle ei nyt jää aikaa, mutta sinäänsä haluaisin lukea jotain helppolukuista fantasiakolmiodraamahömppää ihan vain nollatakseni aivoja :D Täällä on näköjään tullut jonkin verran jo tuollaista kevytfantasiaehdotusta.

Never underestimate the power of fanfiction

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #53 : 22.09.2019 12:35:39 »
Suosittelisitteko mulle fantasiakirjoja? <3
Tykkäisin välillä lukea vähän kevyempää ja juonivetoisempaa kirjallisuutta, mutta tähän asti yksikään chick lit- tai dekkari-genren kirja ei ole iskenyt. Oon lukenut lopulta aika vähän fantasiakirjallisuutta Pottereiden ja A Song of Ice and Firen ulkopuolella, mutta ehkä sieltä löytyisi mulle sopivampaa kirjaa, jonka seurassa viihtyä! (Taru sormusten herrasta jäänyt aikoinaan kesken, Sarah J Maasin Throne of Glass teki mieli heittää ennen puoliväliä seinään ja Jessica Townsendin Nevermoor ei myöskään oikein innostanut. Katherine Ardenin Winternight Trilogysta tykkäsin paljon! Ja nuorena Lumotun metsän kronikoista.)
Tykkään moniulotteisista henkilöhahmoista ja erityisesti naispäähenkilöistä. Oon ehkä vähän kyllästynyt ylinokkeliin päähenkilöihin. Enemmän innostaa ihmisten väliset ja sisäiset tapahtumat kuin miekan heiluttelu ja haltiat, eli pääpaino voisi olla ensin mainituissa, vaikka siis seikkailu kiinnostaa juonena! :D
Suosituksia:
Katinka Sarjanoja - Korpinlaulu: En ole vielä itsekään lukenut loppuun, mutta suhteellisen kevyttä, juonivetoista ja hahmojen väliset suhteet keskiössä.
Robin Hobbin Fitz-trilogiat: Politikointia, hahmojen välisiä suhteita, aivan upea päähahmon kehityskaari läpi kirjojen. Eka kirja alkaa hitaasti eikä siinä päästä vielä kauheasti menoon ja meininkiin, mutta ah, sarja on top-kolmosessani suosikkisarjoistani.
Audrey Niffenegger - Aikamatkustajan vaimo: maagista realismia romanttisella otteella, todella koukuttava tarina, jossa päähahmojen välinen suhde keskiössä, mies sairastaa tautia, joka lähettää hänet ajassa eteen- ja taaksepäin
Jenny Kangasvuo - Sudenveri: Tämän lukemisesta on vuosia, mutta muistan tykänneeni kauheasti. Maagista realismia, hahmojen väliset ja sisäiset tapahtumat keskiössä! Ihmissusi-skenaario suomalaiseen yhteiskuntaan muokattuna.
Trudi Canavanin kirjat - Hänellä on muutamia trilogioita, joissa on politikointia, juonivetoisuutta, yleensä monta eri hahmoa erilaisissa asemissa ja tilanteissa, kirjoittaa luonnollisesti myös naisista, pieniä romantiikkapätkiä on... Oon tykännyt tosi paljon.
V. E. Schwab - Tämän hetken kuumia naisfantasiakirjailijoita. Itse rakastuin ihan tyystin keväällä suomeksi ilmestyneeseen Magian syvempään sävyyn, jossa seikkaillaan kolmen eri Lontoon välillä, ja toka osa ilmestyy suomeksi ensi kuussa.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #54 : 22.09.2019 15:46:16 »
Oon myös lukenut tuon Kolibrin, se oli ihan hyvä, mutta en mitenkään erityisemmin huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa tyyliä, haluatko kertoa vähän tarkemmin mitä sillä meinaat? Tykkäsin maahanmuuttotaustaisesta päähenkilöstä ja juoni piti varpaillaan sopivasti. Sillee ihan perus viihdyttävä dekkari.

Sitä on vähän vaikea kuvailla, kaivon kirjan äsken uudestaan hyllystä. Varsinkaan aluksi henkilöistä ei kerrota juuri mitään, vaan oikeastaan teksti tuntuu omasta mielestäni melkein taipuvan passiivimuotoa kohti (?). Vaikutelma oli kieltämättä voimakkaampi ensimmäisellä kerralla. Juoni ei sinänsä ollut mikään tajunnanräjäyttävä, joten joo, muutoin perushyvä. Hahmoista ja tyylivivahteesta varmaankin vaikutuin eniten, mutta ehkä niistä jälkimmäinen on lähinnä päässäni...

Itse en muista että Korpinkehät tai ensimmäinen kirja Odinin lapsi olisivat hämmentäneet mitenkään erityisesti, mutta lukemisestakin on jo aikaa. Muutenkin nautin hyvien kirjojen lukemisesta enemmän toisella kerralla, sillä en muista tapahtumia kunnolla ennestään, mutta tiedot ovat kuitenkin taustalla syventämässä tulkintaa.

Artella näytti olevan hyviä suosituksia, pitää laittaa korvan taakse! Jenny Kangasvuolta olen lukenut yhden kirjan, ja tajusin vasta puolivälissä sen olevan osittain itsenäinen jatko-osa. En muistaakseni ollut erityisen vaikuttunut, mutta ei kirja huonokaan ollut.
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 337
  • Lunnikuningatar
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #55 : 22.09.2019 16:51:36 »
Suosittelisitteko mulle fantasiakirjoja? <3
Tykkäisin välillä lukea vähän kevyempää ja juonivetoisempaa kirjallisuutta, mutta tähän asti yksikään chick lit- tai dekkari-genren kirja ei ole iskenyt. Oon lukenut lopulta aika vähän fantasiakirjallisuutta Pottereiden ja A Song of Ice and Firen ulkopuolella, mutta ehkä sieltä löytyisi mulle sopivampaa kirjaa, jonka seurassa viihtyä! (Taru sormusten herrasta jäänyt aikoinaan kesken, Sarah J Maasin Throne of Glass teki mieli heittää ennen puoliväliä seinään ja Jessica Townsendin Nevermoor ei myöskään oikein innostanut. Katherine Ardenin Winternight Trilogysta tykkäsin paljon! Ja nuorena Lumotun metsän kronikoista.)
Tykkään moniulotteisista henkilöhahmoista ja erityisesti naispäähenkilöistä. Oon ehkä vähän kyllästynyt ylinokkeliin päähenkilöihin. Enemmän innostaa ihmisten väliset ja sisäiset tapahtumat kuin miekan heiluttelu ja haltiat, eli pääpaino voisi olla ensin mainituissa, vaikka siis seikkailu kiinnostaa juonena! :D

Mulla on sulle muuten nyt aivan täydellinen sarja! N. K. Jemisinin "Fifth Season" -trilogia sisältää kaikkea sun toivomaa, on mukaansatempaava, sopivasti feministinen, yllättävä ja koskettava ja muutenkin täydellinen sarja. Siinä on taikuutta, rakkautta, surua ja kuoleva maailma. 6/5, suosittelen!

Näissä on paljon naishahmoja, jotka ovat moniulotteisia ja syviä, ja kirjoittaja on itsekin PoC-nainen, mikäli muistan oikein. Hotkin pari vuotta sitten koko trilogian viikonlopusta yli vuoden pahan lukujumin jälkeen. :)
« Viimeksi muokattu: 22.09.2019 16:53:27 kirjoittanut Nevilla »


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #56 : 22.09.2019 17:16:31 »
Mä tuun lyhyellä viestillä vaan komppailemaan Isfetiä ja Abaratia. Voin itekkin suositella Korpinkehiä ja Morgesternin Yösirkusta. :)

Lisäksi:
Brandon Sanderson - Usvasyntyinen-trilogia: Luulen, että voisit tykätä tästä, vaikka tämä onkin enemmän high fantasya. Päähenkilönä on tyttö eikä tässä ole haltioita ja miekan heiluttelua. Kirjailijan omaperäistä taikuudenlajia kyllä käytetään paljon ja on sanottava, että hän myös tietää tasan tarkkaan miten se toimii (välillä hän selitti sen toimintaa minun makuuni liiankin teknisesti ja tarkkaan). En muista enää ekan osan kohdalta, mutta ainakin kakkosessa ja kolmosessa useampikin henkilö pohtii sisäisiä ajatuksiaan, käy dialogia itsensä kanssa aina väillä. Toimiintaakin tässä on ja asioita paljastuu sopivalla tahdilla.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #57 : 23.09.2019 10:46:18 »
Dekkarikysymys taisi mennä jo hieman ohi, mutta pakko hehkuttaa vielä vähän Kati Hiekkapellon Kolibria, jonka luin käytännössä kokonaan lentomatkalla Kreikasta Suomeen, lopetellen Helsinki-Vantaalla matkalaukkuhihnan ääressä :'D Todella mukaansa tempaava ainakin oman kokemukseni mukaan, ja heti kirjan alussa tuli selvä vaikutelma kirjoittajan omasta tyylistä, joka pisti itselläni silmään tavallisuudesta poikkeavana. Onko joku muu lukenut kirjan, ja erottuiko tyyli teidän mielestänne muista? Itse sain siitä ihastuneena taas inspiraatiopiikin kirjoittamiseen yleisellä tasolla.

Minä olen lukenut tämän ja pystyn samaistumaan fiilikseesi, jota on itse asiassa vähän vaikea pukea sanoiksi :D Juoni ei tosiaan ollut mikään tajunnanräjäyttävä, mutta jotain tuossa kirjassa oli. Niin kuin Crysted sanoi, niin tietyllä tavalla perusdekkari joo, mutta jäin miettimään tässä sitä, että mikä on kenellekin se "perusdekkari". Itse ajattelen, että se mitä yleensä luetaan esim dekkareista on usein tosi samantyyppistä, onko näin Crysted ja Isfet? Minkälaisia dekkareita te yleensä luette? Minä luen yleensä todella paljon pohjoismaisia dekkareita, mutta niitä synkempiä ja yleensä miespääosallisia. Siksi tuo Kolibri kai napsahti jotenkin erityisesti, sillä hahmo ja myös kirjoitus tyyli oli poikkeava siihen mitä yleensä luen. Voisiko se olla siis se syy, miksi se tuntui niin tuoreelta, raikkaalta ja erilaiselta. Olen lukenut Hiekkapellolta myös muita Anna Fekete dekkareita, olisikohan niitä ollut Kolibrin lisäksi kaksi ja olen ymmärtänyt että uusin olisi ilmestymässä tänä syksynä? Nämä jatko-osat eivät kuitenkaan puhutelleet minua aivan samalla tavalla kun tuo Kolibri. Kuitenkin suosittelemisen ja tutustumisen arvoinen kirjailija :)

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #58 : 23.09.2019 12:19:31 »
Vendela, kiitos, täytyy sitten antaa uusi mahdollisuus Utriolle vielä! Historiaa tuossa oli mukana mukavasti, ja siltä osin kirja oli oikein viihdyttävä.

Olen nyt lukenut Utriolta kaksi kirjaa. Toinen oli juuri tuollainen, missä ensimmäiset luvut vilisivät paljon uusia ihmisiä ja heidän nimiään. Ja suurimmalla osalla niistä ei ollut mitään tekemistä kirjan jatkon kanssa. Kun sitten kirjaston hyllystä löytyi nimenomaan Vendelan aikaisemmassa kirjaketjussa suosittelema kirja, se saa nyt paljon paremmat pisteet minulta. Yritän löytää noita muitakin tiettyjä Utrion kirjoja saada käsiini nyt kun huomasin mikä ero niissä olikaan. Ja sain tosiaan alkuviikosta luettua Utrion Vendelan loppuun. Siis jos joku on ottanut tuon vuosia sitten nimimerkikseen, päättelin ettei kirja voi huono olla. ;) Siinä päästiin heti toisessa tai kolmannessa luvussa tapahtumien keskiöön, josta pidän paljon jaaritteluja enemmän. Eli kiitos Vendelalle kirjasuosituksista, joita aion hyödyntää jatkossakin.

Nyt löysin itseni jälleen lukemasta Paula Havasteen tuotantoa. Jokin ihme niissä vetoaa, vaikka nyt kun lukemisen alla on seitsemäs kirja, huomaan niissä toistuvan samat teemat ja kaavat, joten pitempikin lukuväli kirjojen välillä ei ole pahitteeksi ettei vallan jumitu.


LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #59 : 23.09.2019 12:36:42 »
Suosittelisitteko mulle fantasiakirjoja? <3
Tykkäisin välillä lukea vähän kevyempää ja juonivetoisempaa kirjallisuutta
Minä voisin suositella Anu Holopaisen Sonja, Pohjoistuuli ja Syysmaa -sarjoja. Ne ovat fantasiaa, mutta huomattavasti kevyempää sellaista kuin nuo mainitsemasi kirjat (toki Potteritkin ovat alkupäässä aika kevyttä...). Sanoisin myös, että näissä keskitytään enemmän juoneen ja ihmissuhteisiin kuin siihen fantasiajuttuun, ja naispäähenkilökin löytyy! Itse luin näistä suurimman osan teininä ja viimeisimmät parikymppisenä, ja muistan tykänneeni ihan ylikovaa. Voisin kuvitella, että nämä toimisivat myös vähän aikuisempaankin makuun, vaikken olekaan sittemmin näitä lukenut.

Lisäksi komppi Kelsierin mainitsemalle Usvasyntyiselle, vaikka tämä ei toki mielestäni ihan tähän samaan suosituslistaan sovikaan, koska on selvästi heti vähän 'raskaampaa' luettavaa genrensä vuoksi. Sopisi kuitenkin hienosti Tulen ja jään laulun sekä Tarun Sormusten herrasta rinnalle, vaikka onkin näitä selvästi kevyempää tavaraa. (: Kevyempää fantasiaa etsiville ei tämä kuitenkaan ole ehkä se ensimmäinen valinta, mutta muutoin fantasian ystäville kyllä vahva suositus täältäkin!

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid