Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #3  (Luettu 488352 kertaa)

Vendela

• Teeholisti
  • Valvoja
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #340 : 14.04.2026 14:59:22 »
Alchemised - Piinattu - uhka vai mahdollisuus?

Onko joku jo tutustunut tähän viime vuonna ilmestyneeseen, Dramione-pohjaiseen romantasiaan? Tai aikooko joku tarttua käännökseen kunhan se ilmestyy kesällä? Kiinnostaisi todella paljon kuulla mielipiteitä. Ja etenkin, jos joku on tutustunut myös ficciin (Manacled), jonka pohjalta tämä on saanut alkunsa. Onko kyseessä yksi yhteen teos vai onko tähän Alchemisediin todella rakennettu oma maailmansa? Itseäni mietityttää, kun teoksessa on käsittääkseni valtava määrä sisältövaroituksia, että onko tämä oikeasti rankka kirja. Vai onko kyseessä vain meiltä ficcimaailmasta tullut tapa varoittaa tietyistä asioista. Plus tietenkin Jenkeissä vallalla oleva käytäntö, että kaikestä täytyy varoittaa ;D Mutta siis, kaikenlaiset kommentit teoksesta kiinnostavat :)

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #341 : 14.04.2026 21:35:41 »
Vendela, viime aikoina tuntuu yleistyneen (etenkin amerikkalaisessa) kirjallisuudessa nämä sisältövaroitukset, ja niitä on varsinkin noissa dark romance -genren kirjoissa. Itse olen pitänyt niitä tähän asti sen verran vastenmielisinä, etten ole kiinnostunut lukemaan, joten en osaa sanoa miten voimakkaita kohtauksia ovat, mutta tästä olen kuullut, että monesta on ollut raskas ja toiset taas ovat tykänneet juuri siksi. Että tiedä häntä sitten.

Varmaankin, jos tykkää lukea synkkiä ficcejä, ei luulisi sellaisia juttuja olevan, joista niin pahasti yllättyisi, mutta varmaan ns. normaalin romanttisen viihteen lukijoille voi olla liikaa.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Sisilja

• Valvoja
  • deviling my minion
« Vastaus #342 : 25.05.2026 22:19:33 »
En ole tuota Alchemisedia lukenut, mutta olen kyllä kuullut siitä! Ja tuntuu tosi erikoiselta, että kirjoihinkin sisällytetään nykyään varoituksia, vaikka varoitukset ovatkin ihan arkipäivää elokuvissa ja sarjoissa. Tosin varsinkin sarjoissa ne häiritsevät itseäni valtavasti, yhdenkin sarjan jakson kohdalle oli merkitty varoitus itsemurhasta, ja sitten tietysti odotin sitä tapahtuvaksi koko jakson ajan, mutta ei se sitten ollutkaan varsinainen itsemurha vaan sellaiseen vain viitattiin. Siitä jäi tympeä maku suuhun, enkä kyllä toivoisi, että tulevat lukukokemukseni pääsisivät samalla tavalla vesittymään. Vaikka voihan sitä kysyä, vesittyykö mun fikkien lukukokemukset sillä, että näen ennen fikkien lukemista niitä koskevat varoitukset, ja vastaisin, että eipä juuri vesity. Silti ne tuntuvat kirjallisuuden kohdalla jollain tavalla ylilyönniltä, kun romaanien idea on tutustuttaa lukija uuteen maailmaan ja hahmoihin, eikä pyöriä kiinteästi tuttujen lempihahmojen napojen ympärillä kuten fikeissä. Tulee tuon Alchemisedinkin kohdalla mieleen, käsitelläänkö varoitettavia asioita kirjassa oikeasti Dead Dove Do Not Eat -tasolla, vaikka varoitetaanko vähäisistäkin maininnoista ja jos niin miksi ihmeessä. Ja toisaalta mä oon vähän sitä mieltä, etten kirjallisuuden kohdalla kaipaa varoituksia edes niistä kyyhkystason gorejutuista. Musta tuntuu, että olisin jättänyt monia kirjoja aikoinaan kokonaan lukematta, jos olisin etukäteen tiennyt niissä olevista "hurjista ja hirveistä" jutuista.

Mutta varmasti on heitäkin, joiden mielestä kirjallisuudessakin varoitukset ovat ihan tervetulleita. Saako ajatus täällä Finissä kannatusta? :D
LOUIS: Half-queer, mostly queer… what is it?
LESTAT: Non-discriminating.

Avasta kiitos Ingridille! ♥

flawless

• Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • breakdowns for breakfast
« Vastaus #343 : 25.05.2026 23:17:31 »
En ole lukenut Alchemisedia, enkä aiokaan koska en pidä siitä konseptista että ficcejä muutetaan kirjoiksi ja saadaan tuottoa, mutta alkuperäisen Manacled kyllä useampaankin kertaan. Se on parhaita ficcejä joita oon koskaan lukenut, mutta todella raskas ja synkkä. Jos (ja uskon että kun) nämä elementit on sisällytetty kirjaan niin varoitukset lienee ihan paikallaan jos sellaisia haluaa käyttää (tästä lisää jäljempänä), koska siinä tarinassa on paljon sellaisia aihepiirejä ja tapahtumia joita kaikki ei halua lukea - ja kirjoittaja on sillä tavalla taitava, että ne on todella todentuntuisia. Mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset koko kirjasta, koska se on vähän niin kuin Handmaid's Tale -inspiroitunut Potterficci, että jos ideoista tosi paljon on muilta niin onko oikein muuttaa ficci mukamas originaaliteokseksi. Toki kirjoittaja on siis todella taitava ja luonut myös hurjan paljon omaa, mutta äh en tiedä. Musta vaan ficcien muuttaminen originaaleiksi on periaatteellisesti väärin.

Mitä varoituksiin tulee, niin vähän kahtiajakoinen fiilis. Kirjallisuuden historiassa on paljon teoksia, jotka käsittelevät hankalia aiheita eikä niissä ole mitään disclaimereja eikä musta tarvitsekaan olla - se on musta osa kirjallisuuden kirjoa, että mukana on myös karumpia teoksia. Esim. vaikka joku Lolita on aika karsea, mutta en mä tarvitse sisältövaroituksia epäluotettavasta kertojasta joka groomaa ja raiskaa lapsen, aika nopeasti sitä kirjan aloitettuaan tietää mihin tämä on menossa ja voi lopettaa lukemisen jos haluaa. Toinen esimerkki mikä tulee mieleen on Pierre Lemaitren dekkari Irene, jonka loppu on edelleen sairain ja järkyttävin asia mihin oon kirjallisuudessa törmännyt. Mä järkytyin siitä todella paljon, nukuin huonosti pari yötä ja se ahdisti ja ällötti ja tuli koko ajan mieleen niin, että oli välillä ihan fyysisesti paha olo. Jos olisin lukenut sisältövaroituksen, olisin ensinnäkin spoilaantunut ja toisekseen mun reaktio ei olisi ollut niin vahva, mikä on musta huono asia. Sen kuuluukin olla järkyttävä ja saada lukijan olo karseaksi, sitä sillä tavoitellaankin. Ja se oli todellakin ainutlaatuinen lukukokemus enkä haluaisi muuttaa siinä mitään. Musta taiteen viesti laimenee, jos siltä yritetään suojella. Kaikki päin pläsiä vaan. Hyvän taiteen merkki on, jos se onnistuu herättämään tunteita - negatiivisiakin joskus.

I'm not a freak I just thought it was carnival

Angelina

• disapproves
  • Valvoja
« Vastaus #344 : 25.05.2026 23:30:29 »
Mulla on samat fiilikset kuin flawilla, koska en itsekään välitä siitä, että ficcejä muutetaan originaaliteoksiksi rahan takia. Toki mun on tässä kohtaa helppo sanoa näin, koska en oo ollut lukemassa kyseistä kirjaa tai ficciä, enkä oikeen näe todennäköisenä että mun suosikeista tehtäisiin koskaan originaaleja (toisaalta missä se hauskuus edes olis, jos hahmot ei enää oliskaan vaikka Captain America ja Iron Man XD).

Varoituksista mä en myöskään kirjoissa välitä. Jotkut ao3 tägit pilaa välillä jo ficitkin, kun kaikki pitää kertoa etukäteen, enkä missään tapauksessa halua samaa kirjoihin! Itseasiassa aloin juuri lukea kindlestä kirjaa, jonka alkusanoissa kerrottiin, että mahdolliset triggeröivät asiat voi lukea etukäteen kirjan nettisivuilta, mutta kirjoittaja totesi, että jos teemat x ja y ei haittaa, niin hän suosittelee ehdottomasti lukemaan ilman spoilereita. Noh, so far en oo kyllä törmännyt mihinkään yllättävään, koska takakansitekstin kuitenkin luin :'D Eli aika ylivarovaiselta vaikutti tämäkin (tai imma be fucked later).

/ toki olen myös sukupolvea, jonka silmille on kyselemättä lävähtänyt netin syövereissä ties vaikka ja mitä, joten en myöskään ole kovin helposti järkytettävissä ja se on ehkä osasyy siihen, miksi suhtaudun tuollaisiin ennakkovaroituksiin löyhästi :'D
« Viimeksi muokattu: 25.05.2026 23:32:35 kirjoittanut Angelina »

grafiikat © Inkku ♥

flawless

• Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • breakdowns for breakfast
« Vastaus #345 : 25.05.2026 23:40:52 »
Lainaus
toki olen myös sukupolvea, jonka silmille on kyselemättä lävähtänyt netin syövereissä ties vaikka ja mitä, joten en myöskään ole kovin helposti järkytettävissä ja se on ehkä osasyy siihen, miksi suhtaudun tuollaisiin ennakkovaroituksiin löyhästi :'D
Tääkin kyllä varmasti vaikuttaa :D Paadutettu jo joskus 10-vuotiaana internetissä niin ei paljoa kirjat kykene tekemään mitä joku (en mainitse näitä videoita nimeltä mutta epäonniset tietää) tietynlainen kiertovideo ei olisi jo tehnyt - tai ne 10 muuta samanlaista videota :D

Lainaus
toisaalta missä se hauskuus edes olis, jos hahmot ei enää oliskaan vaikka Captain America ja Iron Man XD
Noku tää kans! Ei mua kiinnosta lukea tuota originaaliksi muutettua tarinaa, kun miljöö ja hahmot ei olekaan niitä joihin on jo valmiiksi tunneside. Mä halusin lukea Dramionea :D

I'm not a freak I just thought it was carnival

Sisilja

• Valvoja
  • deviling my minion
« Vastaus #346 : 25.05.2026 23:48:50 »
Lainaus
Paadutettu jo joskus 10-vuotiaana internetissä niin ei paljoa kirjat kykene tekemään
Mutku ei se ole mikään kunnon syy, että kun ennen vanhaan tumblrissa sai silmiensä eteen peniksiä harvase hetki ja aina perjantaisin, pitäisi muka yhtä erinomaisen rietasta menoa tarjota nykynuorisollekin!!

Lainaus
Ei mua kiinnosta lukea tuota originaaliksi muutettua tarinaa, kun miljöö ja hahmot ei olekaan niitä joihin on jo valmiiksi tunneside. Mä halusin lukea Dramionea :D
Mun mielestä parhaat fikit on sellaisia, että ne ovat niin kiinteästi yhteydessä alkuperäisteokseen, ettei niitä ole mahdollista muuttaa originaaleiksi. Mutta tää on vain mun mielipide.

Ai niin pitikö täällä puhua kirjoista? Lukekaa Anne Ricen vampyyrikirjoja! Tai siis älkää ihmeessä lukeko vaan katsokaa alkuperäisteoksia paljon parempi tv-sarja! Se on niin kuin aivan paras fikki ikinä, mutta videoformaatissa!

// Ja kaartaakseni oikeasti takaisin kirjallisuusaiheeseen, niin onko muilla sellaista, että on vaikeaa lukea yhtä aikaa fikkejä ja romaaneja? Mulla tuntuu olevan kausia, että luen jompiakumpia, mutta harvemmin sekaisin kumpaakin, eli yleensä romaanit väistävät, jollen tarkoituksellisesti päätä, että nyt muuten luen kirjoja! Tai löydä uutta suosikkikirjailijaa tai jotain.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2026 23:57:27 kirjoittanut Sisilja »
LOUIS: Half-queer, mostly queer… what is it?
LESTAT: Non-discriminating.

Avasta kiitos Ingridille! ♥