Tosiaan vähän yllätys että Viro pääsi kolmanneksi ja olen yrittänyt myös selvittää että saiko se enemmän yleisöääniä kuin KAJ. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, ottaen huomioon ettei hän sinällään ole laulaja, ja ilmeisesti jurypisteitäkin biisi sai aika paljon? Toki biisi on hassu ja tarttuva, mutta harvemmin huumorilla on päästy noin pitkälle.
Minä itse asiassa näin tänään sellaisen kaavion, jossa oli yleisön ja juryn äänet, niin laitan tähän ne isoimmat:
Itävalta. Yleisö 178, jury 258
Israel. Yleisö 297, jury 60 (Onneksi!!!)
Viro. Yleisö 258, jury 98
Ruotsi. Yleisö 195, jury 126
Italia. Yleisö 97, jury 159
Kreikka. Yleisö 126, jury 105
Ranska. Yleisö 50, jury 180
Albania. Yleisö 173, jury 45
Ukraina. Yleisö 158, jury 60
Sveitsi. Yleisö 0, jury 214 (Tämä oli minun suosikkini, yllätyin suuresti, että sai nollan!)
Suomi. Yleisö 108, jury 88
Tosi paljonhan tuossa on hajontaa. Olisi ihan eri tulokset, jos vain jompikumpi olisi määritellyt järjestyksen.
Komppaan, koska sen jälkeen kun ne Israelin yleisöäänet tuli julki mun tärkein fokus muuttui siihen että ei väliä kuka voittaa kunhan ei Israel. Tuota Israelin biisiä mainostettiin kovasti ainakin tuubissa viimeiset viikot, mutta on kai tuo yleisöäänimäärä siitä huolimatta aika epäilyttävä. Paljonkohan tuo israelilainen pääsponsori tuo raha? Jos pystyisi keräämään sen määrän, voisi heivata Israelin kisasta kunnes oppivat kunnioittamaan ihmishenkeä. Muutenkin li kuvottava se mainoskampanja ja yritys käyttää viisuja osoittamaan että heidän toiminalleen on laaja yleisön tuki.
Samaa mietin, että Israel on tehnyt työtä saadakseen näkyvyyttä ja ääniä, ja on suorastaan häpeällistä, miten hyvin se on tehonnut. Luin tänään, että siellä mainostettiin, että "saat äänestää jopa 20 kertaa", ja kannustettiin äänestämään muutenkin. Valitsivat hyökkäysiskusta eloonjääneen esiintyjän, nuoren tytön, että saisi mahdollisimman paljon sympatiaa. Ja minä uskoisin, että kun juutalaisia on hajallaan pitkin maailmaa, niin varmaan äänestäneet keskitetysti? Samoin kuin muutkin kannattajat.
Vaikea enää kenenkään väittää, ettei Euroviisuissa pelattaisi politiikalla. Minusta olisi oikein, että Israel jätettäisiin pois ja pidettäisiin vaikka retroversio pienellä budjetilla 70-luvun tyyliin, ei kai se hirveä spektaakkeli ole mikään välttämätön itseisarvo siinä, jos pääosassa olisi oikeasti musiikki ja laulutaito. (Oikeasti ei siinä laulutaitoa äänestetä vaan kokonaisesitystä ja tietenkin kaveria... Olipa hullua, että Ruotsissa suututtiin kun Suomi ja muut eivät antaneet heille täysiä pisteitä naapurina. Milloinkahan ovat itse muka antaneet Suomelle täysiä pisteitä naapuruudesta, hädin tuskin jotain pieniä säälipisteitä.

)