Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2  (Luettu 175590 kertaa)

Rutto

  • kaunis pappi
  • ***
  • Viestejä: 390
    • לֵ֗ב י֭וֹדֵעַ מָרַּ֣ת נַפְשׁ֑וֹ וּ֝בְשִׂמְחָת֗וֹ לֹא־יִתְעָ֥רַב זָֽר
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #260 : 26.12.2021 00:48:13 »
Särö kuolemanvarjeluksien viittahommassa..
Mä en edelleenkään ymmärrä näkymättömyysviittaa. Sanotaan, että Harry Potterilla olisi se aito kuolemanvarajelus viitta, jota ei läpäise loitsut. "Tekee kantajansa täysin näkymättömästi. Kestää ikuisesti. Peittää aina ja minkään läpäisemättä.Langetettiinpa sitä päin millaisia taikoja tahansa."  Mutta kun Draco tainnutti Harryn loitsulla, Harryn ollessa viitan suojissa NIIN siinä kohtaa  tarinassa on särö. Lisäksi leffassa Lunan loitsu ja kirjassa Tonksin loitsu, toimivat myös viitan läpi, kun he loitsivat vastaloitsun. Jotkut jossai fb-ryhmässä koitti selittää mulle, mutta se selitys ei vaan mene läpi. Siinä on silti iso särö ja aina kun se kohta tulee leffassa tai kirjassa, ni mä jään vatvomaan sitä. 🤔

Mulla ei ole kirjaa nyt käsillä, mutta itse olen ymmärtänyt näkymättömyysviitan tekevän kantajastaan näkymättömän, ei taioilta suojatun. Näkymättömyysviitta ei siis ole mikään kilpiloitsu tms. (Muutenhan kaksintaistelu olisi ollut koko kirjasarjassa varmaan aika erilaista, kun taikojen ulottumattomissa ollut sankari olisi viitan alta viskellyt loitsimaan...) Tuo läpäisemättömyys voisi viitata ehkä siihen, että näkymättömyys ei aikojen saatossa haalistu jonkinlaiseksi läpikuultavuudeksi tms. eikä viittaa ole mahdollista taialla repiä.
I am not slow at finding beauty; but really there was none to find.

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • ***
  • Viestejä: 4 776
  • Not killing people is really hard.
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #261 : 26.12.2021 12:24:32 »
Särö kuolemanvarjeluksien viittahommassa..
Mä en edelleenkään ymmärrä näkymättömyysviittaa. Sanotaan, että Harry Potterilla olisi se aito kuolemanvarajelus viitta, jota ei läpäise loitsut. "Tekee kantajansa täysin näkymättömästi. Kestää ikuisesti. Peittää aina ja minkään läpäisemättä.Langetettiinpa sitä päin millaisia taikoja tahansa."  Mutta kun Draco tainnutti Harryn loitsulla, Harryn ollessa viitan suojissa NIIN siinä kohtaa  tarinassa on särö. Lisäksi leffassa Lunan loitsu ja kirjassa Tonksin loitsu, toimivat myös viitan läpi, kun he loitsivat vastaloitsun. Jotkut jossai fb-ryhmässä koitti selittää mulle, mutta se selitys ei vaan mene läpi. Siinä on silti iso särö ja aina kun se kohta tulee leffassa tai kirjassa, ni mä jään vatvomaan sitä. 🤔
Kuuntelen yhtä Potteriin liittyvää podcastia, jonka pitäjä itseasiassa juuri viimeisimmässä jaksossa puhui tästä! Mä itse uskon, että viitan ei olekaan tarkoitus olla täysin läpäisemätön, mutta viittaan itsessään kohdistetut loitsut ei toimi, esim. viittaan kohdistettu kutsuloitsu ei toimi. Lisäksi täytyy muistaa, että meidän saamat tiedot kuoleman varjeluksista ovat peräisin Ksenofilius Lovekivalta, jonka tiedot on peräisin lastensaduista ja legendoista. Ne eivät siis välttämättä pidä täysin paikkaansa vaan mukana voi olla myös ns. dramaattisia elementtejä.
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Metkuilija

  • ***
  • Viestejä: 1 269
  • Ilon kautta ♪♫
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #262 : 26.12.2021 20:26:39 »
Kiitos Rutto ja Hazyel..

Osaako joku sit vielä vastata tähän Ihmeotukset ja niiden olinpaikat-kirjaan liittyvään.
Eli mun miehellä on näkövamman vuoksi ladattu kirjat sellaiselle kuuntelulaitteelle ja siitä kuunnellaan näitä. Mutta tämän kirjan kohdalla siellä on kaksi julkaisua.
Toisessa lukee hyväntekeväisyys julkaisu, miten se eroaa siitä toisesta?

Ovatko kaikki kirjasarjan jälkeen kirjoitetut kirjat vain käsikirjoituksia?
Voisiko joku tarkentaa?

Kyllä, täällä ollaan!

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #263 : 26.12.2021 22:04:01 »
Katu87, ainakaan minun käsittääkseni ei ole julkaistu muita Harry Potter -teemaisia kirjoja kuin käsikirjoituksina. (Muita lastenkirjoja on, ja romaaneja samoin.)

Harry Potter ja Kirottu lapsi on näytelmä, jota esitetään edelleen parhaillaankin, ja se on saatavilla käsikirjoitusmuotoisena.

Jos oikein muistan, myös noista Ihmeotus-elokuvista on tehty kirjamuotoiset elokuvakäsikirjoitukset, mutta aiheesta on julkaistu jo paljon aikaisemmin pikku kirjanen, joka oli hyväntekeväisyysjulkaisu (sen lisäksi oli samanlainen kirja huispauksesta). Tässä kirjasessa ei siis ole tarinaa, vaan se on ikään kuin näköispainos Harryn ja kumppaneiden koulukirjasta, eli siinä on esitelty hakuteosmaisesti erilaisia taikaolentoja.

Tässä on siitä kirjasta enemmän: Linkki Wikipedia-sivulle, S.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Metkuilija

  • ***
  • Viestejä: 1 269
  • Ilon kautta ♪♫
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #264 : 27.12.2021 20:13:50 »
Kiitos Fiorella valaistuksesta. 🙏🏻

Kyllä, täällä ollaan!

Metkuilija

  • ***
  • Viestejä: 1 269
  • Ilon kautta ♪♫
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #265 : 07.01.2022 22:11:20 »
Kysymys Patilin kaksosista, kuoliko toinen heistä viimeisessä taistelussa?
Leffassa nimittäin toinen peittelee Punurmion kanssa jonkun. Suomalainen potterwiki kertoo Parvatista vain että ihaili Punurmiota ja Firenzeä, mutta Padman kohdalla se kertoo, että tämä osallistui taisteluun. Ja mietin onko missään tarkempaa tietoa siitä.

Kyllä, täällä ollaan!

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 830
  • 🇺🇦
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #266 : 04.02.2022 11:31:07 »
Katu87: Kuoleman varjelukset -kirja tai Potterwiki ei listaa Parvatia tai Padmaa kuolleiden joukkoon. Molempien kerrotaan olleen Tarvehuoneessa ennen taistelun alkamista, mutta sen jälkeen kumpaakaan ei mainita. (En ainakaan huomannut, kun selasin kirjaa.) Todennäköisintä lienee, että he selvisivät taistelusta elossa. Padma on mainittu eräässä Kirotun lapsen vaihtoehtotodellisuudessa, mikä puoltaisi sitä, että hän jäi henkiin. Toki Kirotun lapsen canon-asema on kyseenalainen. :)

Leffassa Parvati ja Punurmio peittelevät Lavender Brownin. Kirjassa Lavenderin kohtalo jää auki, mutta leffassa hän kuolee.

justy

  • ***
  • Viestejä: 680
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #267 : 17.02.2022 18:34:06 »
Osaisiko joku kertoa, miten Queerditch March on suomennettu Huispaus kautta aikojen -kirjassa?

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #268 : 17.02.2022 18:42:56 »
Justy, Huitsuntaussuo :).

justy

  • ***
  • Viestejä: 680
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #269 : 17.02.2022 18:57:16 »

justy

  • ***
  • Viestejä: 680
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #270 : 20.02.2022 14:54:10 »
Jatkan samasta teemasta: miten snidget on suomennettu? (voi myös vinkata, jos netistä löytyy jokin kätevä paikka näiden käännösten tarkastamiseen)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #271 : 21.02.2022 13:39:59 »
Se on (kulta)sieppeli.

Mulla on Huispaus kautta aikojen sekä englanniksi että suomeksi, niin on helppo tarkistaa 😊.

Metkuilija

  • ***
  • Viestejä: 1 269
  • Ilon kautta ♪♫
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #272 : 22.02.2022 00:42:04 »
Katu87: Kuoleman varjelukset -kirja tai Potterwiki ei listaa Parvatia tai Padmaa kuolleiden joukkoon. Molempien kerrotaan olleen Tarvehuoneessa ennen taistelun alkamista, mutta sen jälkeen kumpaakaan ei mainita. (En ainakaan huomannut, kun selasin kirjaa.) Todennäköisintä lienee, että he selvisivät taistelusta elossa. Padma on mainittu eräässä Kirotun lapsen vaihtoehtotodellisuudessa, mikä puoltaisi sitä, että hän jäi henkiin. Toki Kirotun lapsen canon-asema on kyseenalainen. :)

Leffassa Parvati ja Punurmio peittelevät Lavender Brownin. Kirjassa Lavenderin kohtalo jää auki, mutta leffassa hän kuolee.

Kiitos tää auttoi 🙏🏻

Kyllä, täällä ollaan!

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 456
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #273 : 16.04.2022 15:35:22 »
Osaako joku täällä ranskaa sen verran, että osaisi kertoa miten kirjoitetaan käskymuoto kaikkoontukaa ranskaksi ja nimenomaan noin monikossa? :) Tai jos jollain olisi ranskankielinen kirja lähellä, Fleurin ja Billin häissä ehkä saatetaan käskeä kaikkoontumaan. Minulla ei ole seiskaa lähellä (suomeksi), joten en ole ihan varma tästä.

//Kiitos Vuorna! ^^
« Viimeksi muokattu: 16.04.2022 18:58:27 kirjoittanut Meldis »
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Vuorna

  • tahdonalainen
  • ***
  • Viestejä: 932
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #274 : 16.04.2022 16:21:50 »
Osaako joku täällä ranskaa sen verran, että osaisi kertoa miten kirjoitetaan käskymuoto kaikkoontukaa ranskaksi ja nimenomaan noin monikossa? :) Tai jos jollain olisi ranskankielinen kirja lähellä, Fleurin ja Billin häissä ehkä saatetaan käskeä kaikkoontumaan. Minulla ei ole seiskaa lähellä (suomeksi), joten en ole ihan varma tästä.

Mulla ei ole ranskankielistä kirjaa saatavilla, mutta nopean googlauksen perusteella ranskaksi käytettäisiin samaa verbiä transplaner kaikkoontumiselle sekä ilmiintymiselle. Monikon toisen persoonan käskymuoto kyseisestä verbistä olisi siis transplanez.
i'm planning to build a whole new beautiful life here. one where, in my own small way, i can make the world a better place.

TaiteilijaTyttö

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #275 : 26.07.2023 19:37:11 »
Potter-kirjani ovat kotona joten en voi tarkistaa, mutta mistä Harry löysi Lilyn jättämän kirjeen? Kirje oli siis osoitettu Anturajalalle eli Siriukselle, muistaakseni Harry taisi löytää sen Kalmanhaukiolta mutta en ole 100% varma. Ja eikös Severus repinyt osan siitä kirjeestä? Miten Harry sai tämän selville?

Edit: Kiitos Altais!
« Viimeksi muokattu: 27.07.2023 20:17:49 kirjoittanut TaiteilijaTyttö »

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 346
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #276 : 26.07.2023 19:50:40 »
Potter-kirjani ovat kotona joten en voi tarkistaa, mutta mistä Harry löysi Lilyn jättämän kirjeen? Kirje oli siis osoitettu Anturajalalle eli Siriukselle, muistaakseni Harry taisi löytää sen Kalmanhaukiolta mutta en ole 100% varma. Ja eikös Severus repinyt osan siitä kirjeestä? Miten Harry sai tämän selville?

Juu, Kalmanhanaukiolta ja Siriuksen huoneesta. Täällä kerrotaan siitä tarkemmin.
//Ja näemmä Severus oli tosiaan vienyt sen viimeisen sivun, jossa oli Lilyn allekirjoitus. Harry näki sen Severuksen muistoissa 7. kirjassa.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2023 19:54:56 kirjoittanut Altais »

TaiteilijaTyttö

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #277 : 29.07.2023 15:04:16 »
Ei löytynyt googlettamalla, mutta onko Tylypahkassa kokeet vasta vuoden lopussa vai onko myös ennen joulua?

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 684
  • tuulikannel
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #278 : 21.12.2023 00:50:12 »
Potter-kirjani ovat vanhempieni luona enkä ole niitä vuosikausiin lukenut enkä millään muista (enkä löytänyt googlettamallakaan), joten heeeelp! :-[ Mulla on siis vahva muistikuva, että joku vuosi Tylypahkaan saavuttiin soutuveneiden / veneiden kyydissä, vai tapahtuiko tämä useampanakin vuonna?  Mulla itselläni on muistikuva, että ehkäpä Harry ja kumppanit olivat ykkösluokkaisia eli saapuivat ensimmäistä kertaa Tylypahkaan ja Hagrid oli heidän mukanaan venereissulla, ja tämä heidän ensimmäinen vuosi oli ainoa, kun he saapuivat veneillä Tylypahkaan. Mutta sitten mietin, että olikohan tosiaan näin, ja olikohan tämä muuten vain elokuvissa, vai sattuiko olemaan myös kirjoissa - vai muistanko mä vain jotain ihan omiani? Anyone ? ;D
I threw my hands in the air and said:
Show me something



He said: ”If you dare, come a little closer

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #279 : 21.12.2023 08:34:49 »
Joo, ekana vuonna uudet oppilaat saapuvat linnaan veneillä järven yli (kai sen takia, että näkymä Tylypahkaan on sen verran huikea järveltä, maksimaalinen vau-efekti), mutta kakkosvuonna siirtyvät thestralien vetämien vaunujen pariin. Ja kaikki ykkösluokkalaiset myöhempinäkin vuosina tulivat veneillä, koska yhtenä vuonna Dennis Creevey putosi veneestä, jättiläiskalmari nosti tämän takaisin ja Dennis tuli lajitteluun Hagridin takki päällään.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016