Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2  (Luettu 265247 kertaa)

lotus

• pufflepuff
  • soft in all the right places
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #300 : 02.12.2024 15:38:40 »
Kun Harrylla & kumppaneilla oli tanssitunteja Liekehtivässä pikarissa, niin mainittiinko kirjassa ikinä, mitä tansseja he opetteli? (lähinnä yleisesti että onko velhoilla jotain omia tansseja)

© ingrid

Nyyhti

« Vastaus #301 : 02.12.2024 15:43:57 »
Kirjoissa heillä ei ole tanssitunteja :) Itse tanssiaisissa ei myöskään mainita mitään erityistä tanssia, joka olisi vain velhomaailman juttu!
Never regret something that once made you smile.

lotus

• pufflepuff
  • soft in all the right places
« Vastaus #302 : 02.12.2024 15:59:47 »
Voi vitsi, muistelin että heillä ois ollu siihen liittyviä tunteja! Kirjojen lukemisesta ihan vaan vähän aikaa... :D

© ingrid

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #303 : 02.12.2024 17:07:51 »
Muistelen, että elokuvassa oli jotain tanssiharjoituksia. Mutta senkin näkemisestä on jo kauan aikaa. Voinut olla myös jossain lisämateriaalissa, tai sitten minäkin muistelen omiani.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Larjus

• ألف ليلة وليلة
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
« Vastaus #304 : 02.12.2024 18:57:05 »
Liekehtivän pikarin elokuvasovituksessa on tosiaan kohtaus, jossa harjoitellaan tanssiaisiin :D (Tää on mun lempikohtaus nelosleffassa ;D)
Lempikeksejä
Meidän kellarissa
Sivuun siitä!
Turpa on irti

marieophelia

• Pajunkissa
  • 🇺🇦
« Vastaus #305 : 01.01.2025 09:18:48 »
Mitä luulette, onko Dudleyn koulu, Jalostamo, sisäoppilaitos? En löydä kirjoista selkeää vastausta, mutta luulen, että asian voisi päätellä, jos tuntisi brittiläistä koululaitosta paremmin. Kirjat kertovat, että Dudley ainakin syö koulussa, koska Petunia murehtii, ettei koulun ruoka ole Dudleylle tarpeeksi ravitsevaa. Lisäksi Jalostamo on yksityiskoulu, koska vastakohtana Harry aiotaan laittaa ilmaiseen kouluun. Mietin kuitenkin, kestäisivätkö Vernon ja Petunia olla lukukaudet erossa Dudleysta. Tutkin asiaa jo aiemmin joulukalenterificciä varten, ja totesin, ettei minun tarvitse siinä ficissä ottaa asiaan kantaa. Huomaan nyt kuitenkin, että asia vaivaa minua yhä. :)

rosegold

• Ingridin ava
« Vastaus #306 : 01.01.2025 10:07:18 »
Yritin tutkia Jalostamo-asiaa, enkä löytänyt siihen yksiselitteistä vastausta. Täällä https://harrypotter.fandom.com/wiki/Smeltings_Academy Dudley Kaakkois-Englannin alueen nyrkkeilymestariksi vuonna 1995, mikä vihjaa, että koulu ei ainakaan ole kaukana hänen kotialueeltaan. Joissain keskusteluissa ihmiset pitävät varmana, että Jalostamo on nimenomaan sisäoppilaitos. Toisaalta huomautetaan, että monissa englantilaisissa sisäoppilaitoksissa on myös päiväoppilaita.

Linne

• Hämmentynyt pesukarhu
« Vastaus #307 : 01.01.2025 10:48:45 »
Minäkin oon miettinyt tätä monesti :D itselle on aina tullut sellainen olo, että Jalostamo on sisäoppilaitos. Tuen omaa väitettä sillä, että Liekehtivässä pikarissa kerrotaan Dudleyn tulleen koulusta kotiin kesälomalle. Onhan päiväoppilaillakin toki kesälomaa, mutta jotenkin tuosta sanavalinnasta voisi päätellä, että kyseessä on nimenomaan sisäoppilaitos josta tullaan sitten kotiin. Sitä en tiedä, miten Petunia ja Vernon (erityisesti Petunia) pystyvät olemaan Duppiksesta erossa!
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Larjus

• ألف ليلة وليلة
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
« Vastaus #308 : 01.01.2025 12:16:58 »
Mä en aiemmin pahemmin ees miettinyt asiaa, jotenkin oon vain aina olettanut, että Jalostamokin olisi sisäoppilaitos. Tuskinpa Petunia niin paljon huolehtisi Dudleyn syömisistä, jos tämä tulisi aina kotiin päivälliselle. Petunialle ei varmaan olekaan alkuun kovin helppoa olla erossa Dudleysta, luultavasti olisi halunnutkin tämän käyvän päiväkoulua, mutta Vernonhan oli käynyt Jalostamon, ja hänelle varmasti oli tärkeää, että oma poika käy saman koulun, niin varmasti Petuniakin sitten suostuu.

Tuen omaa väitettä sillä, että Liekehtivässä pikarissa kerrotaan Dudleyn tulleen koulusta kotiin kesälomalle. Onhan päiväoppilaillakin toki kesälomaa, mutta jotenkin tuosta sanavalinnasta voisi päätellä, että kyseessä on nimenomaan sisäoppilaitos josta tullaan sitten kotiin.
Mä tulkitsen itsen sen samalla tavalla. Katsoin vielä, miten asia on ilmaistu alun perin englanniksi, ja se on "come home for the summer", mikä ehdottomasti kuulostaa mun mielestä siltä, että Dudley on ollut sisäoppilaitoksessa ja palaa kotiin kesäloman ajaksi. Toki kun Jalostamo ei ole niin kaukana Likusteritieltä kuin Tylypahka, voi hyvinkin olla, että Dudley voi käydä kotona myös viikonloppuisin lomien lisäksi.
Lempikeksejä
Meidän kellarissa
Sivuun siitä!
Turpa on irti

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #309 : 01.01.2025 14:03:36 »
Meinasin vastata ihan samaa kuin Larjuskin, eli olin tulkinnut niin, että on sisäoppilaitos, mutta Dudley olisi joko päiväoppilas tai kävisi kotona viikonloppuisin, kun on lähialueella.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

marieophelia

• Pajunkissa
  • 🇺🇦
« Vastaus #310 : 02.01.2025 07:49:55 »
Kiitos vastauksista! :) Tuo Liekehtivän pikarin lause olikin hyvä löytö, samoin huomio siitä, missä Jalostamo sijaitsee! Ylipäätään Britanniassa lapsen laittaminen sisäoppilaitokseen ei liene niin ihmeellistä, että sitä pitäisi erikseen kauheasti painottaa. Eihän Tylypahkaakaan missään vaiheessa sanota sisäoppilaitokseksi, eikä kukaan lapsi vaikuta siellä surevan, että joutuu olemaan niin paljon poissa kotoa. Dudleyn Jalostamo-ajasta pitäisi kyllä jonkun kirjoittaa ficci! ;)