Mä en aiemmin pahemmin ees miettinyt asiaa, jotenkin oon vain aina olettanut, että Jalostamokin olisi sisäoppilaitos. Tuskinpa Petunia niin paljon huolehtisi Dudleyn syömisistä, jos tämä tulisi aina kotiin päivälliselle. Petunialle ei varmaan olekaan alkuun kovin helppoa olla erossa Dudleysta, luultavasti olisi halunnutkin tämän käyvän päiväkoulua, mutta Vernonhan oli käynyt Jalostamon, ja hänelle varmasti oli tärkeää, että oma poika käy saman koulun, niin varmasti Petuniakin sitten suostuu.
Tuen omaa väitettä sillä, että Liekehtivässä pikarissa kerrotaan Dudleyn tulleen koulusta kotiin kesälomalle. Onhan päiväoppilaillakin toki kesälomaa, mutta jotenkin tuosta sanavalinnasta voisi päätellä, että kyseessä on nimenomaan sisäoppilaitos josta tullaan sitten kotiin.
Mä tulkitsen itsen sen samalla tavalla. Katsoin vielä, miten asia on ilmaistu alun perin englanniksi, ja se on "come home for the summer", mikä ehdottomasti kuulostaa mun mielestä siltä, että Dudley on ollut sisäoppilaitoksessa ja palaa kotiin kesäloman ajaksi. Toki kun Jalostamo ei ole niin kaukana Likusteritieltä kuin Tylypahka, voi hyvinkin olla, että Dudley voi käydä kotona myös viikonloppuisin lomien lisäksi.