Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2  (Luettu 175702 kertaa)

Aelina

  • ***
  • Viestejä: 488
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #160 : 17.06.2019 16:43:08 »
Tuplapostaan, mutta kysymys: mitä Hagridilla oli takkinsa taskussa Viisasten kivessä, kun se toi Harrylle Typypahkan kirjeen, sanoi että Harry voi käyttää sitä peittona ja varoitti vielä, että se voi liikkua, koska siellä voi olla X. Enkunkielisessä käytetään sanaa ”dormice”, joka on unikeko, mutta oliko Hagridilla suomennoksessa oikeasti unikekoja taskussa?

""Sinä voit maata tän alla", hän sanoi. "älä välitä jos se pikkasen kutittaa. Musta tuntuu että yhteen taskuun taisi jäädä vielä pari pähkinähiirtä."" - Viisasten kivi

"Pähkinähiiri eli pähkinäunikeko on unikekoihin kuuluva pieni jyrsijä." - Wikipedia

Itseä jäi mietityttämään, miten unikeot ja pähkinähiiret liittyvät toisiinsa, joten piti googlettaa. :D

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #161 : 18.06.2019 12:42:54 »
Nyt sitten voi totta kai kysyä, että miksi Hagridilla ylipäänsä oli pähkinähiiriä taskussaan xD mä tosin aina oletin, että ne oli jotain jäähiiriin verrattavia makeisia (velhomakeiset kun on mitä on niin ihan hyvin olisi voinut olla, mutta näköjään ovatkin ihan oikeita jyrsijöitä).

hiddenbenille vastausta näin vähän myöhässä, mutta itselleni tulee näin ulkoa mieleen ukonhattu/kasviarsenikki, suolilja, jouluruusu-uute (joten oletan jouluruusun itsessäänkin olevan aine), päivänkakkaroiden juuret, kurttuviikuna, koiruoho, nokkoset, vuoheinä, piharatamo, sopoforipapu

(se miksi muistan nämä ulkoa on arvoitus)
We had each other. That's how we won.

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • Clara, my Clara
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #162 : 18.06.2019 21:08:10 »
Mikä sen juoman nimi oli Puoliverisessä prinssissä, jonka tuoksu riippui siitä kehen sen haistajalla(/valmistajalla) oli tunteita? Hermionella tuoksut liittyivät Roniin. Ei ole kirjoja saatavilla tällä hetkellä, eikä googlettaminenkaan auttanut löytämään vastausta. A:llahan se alkaa taisi...  ???

//Kiitos, Fiorella!
« Viimeksi muokattu: 20.06.2019 15:07:48 kirjoittanut tirsu »
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #163 : 18.06.2019 21:08:54 »
Amortentia :)

Lainaus
Nyt sitten voi totta kai kysyä, että miksi Hagridilla ylipäänsä oli pähkinähiiriä taskussaan xD
Miksi ihmeessä ei olisi, kun on Hagridista kyse? ;) Hagridhan rakastaa kaikkia eläimiä, joten joku söpö pikku lemmikki taskussa on minusta hyvin tyypillistä. Varsinkin, jos kyseessä on ollut joku erityistä hoivaa tarvitseva otus.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2019 21:13:10 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #164 : 18.06.2019 21:15:21 »
Lainaus
Nyt sitten voi totta kai kysyä, että miksi Hagridilla ylipäänsä oli pähkinähiiriä taskussaan xD
Miksi ihmeessä ei olisi, kun on Hagridista kyse? ;) Hagridhan rakastaa kaikkia eläimiä, joten joku söpö pikku lemmikki taskussa on minusta hyvin tyypillistä. Varsinkin, jos kyseessä on ollut joku erityistä hoivaa tarvitseva otus.
Itse veikkaisin että hällä oli joku pähkinähiiriä syövä lemmikki ja sellainen herkkupala vain oli unohtunut taskuun. ::)


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #165 : 18.06.2019 21:20:38 »
Lainaus
Nyt sitten voi totta kai kysyä, että miksi Hagridilla ylipäänsä oli pähkinähiiriä taskussaan xD
Miksi ihmeessä ei olisi, kun on Hagridista kyse? ;) Hagridhan rakastaa kaikkia eläimiä, joten joku söpö pikku lemmikki taskussa on minusta hyvin tyypillistä. Varsinkin, jos kyseessä on ollut joku erityistä hoivaa tarvitseva otus.
Itse veikkaisin että hällä oli joku pähkinähiiriä syövä lemmikki ja sellainen herkkupala vain oli unohtunut taskuun. ::)
Taisi sillä joskus olla pöllökin taskussaan (miksi ihmeessä, voi pöllö-raukkaa), että ehkä se vaan säilytti niitä siellä :D en kyllä muista, missä kirjassa/välissä se pöllö siellä oli, mutta joka rapauksessa ::)
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

lotus

  • pufflepuff
  • ***
  • Viestejä: 168
  • stronger than seems
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #166 : 18.06.2019 21:44:35 »
Nopealla selailulla en löytänyt vastausta tähän.

Mikä oli Ronin inhokkitäyte niissä Mollyn tekemissä voileivissä? (mainitaan ekassa kirjassa) Mullahan kun ei oo saatavilla sitä ekaa kirjaa juuri nyt.


Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi,
että niiden jälkeen saataisiin
auringonnousu.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 688
  • d a d d y
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #167 : 18.06.2019 21:52:39 »
Nopealla selailulla en löytänyt vastausta tähän.

Mikä oli Ronin inhokkitäyte niissä Mollyn tekemissä voileivissä? (mainitaan ekassa kirjassa) Mullahan kun ei oo saatavilla sitä ekaa kirjaa juuri nyt.
Suolaliha :)

bannu by Ingrid

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 404
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #168 : 21.06.2019 09:10:36 »
Tarvitsen apua liittyen Mustan sukuun! Eli, Bellatrix syntyi vuonna 1951 Cygnus Black III:lle ja Druella Rosiersille. Cygnus on kuitenkin Potterwikin mukaan syntynyt vuonna 1938, eli onko hän saanut esikoisensa vasta 13-vuotiaana? Ja tietääkö joku, milloin tarkalleen Druella on syntynyt?

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #169 : 21.06.2019 09:29:07 »
En kyllä osaa sen kummemmin auttaa, mutta muistan, että tuosta on puhuttu ennenkin ja joku on tainnut joskus kirjoittaa ficcejäkin, joissa on teinisulhanen, ellen ihan väärin muista.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

lotus

  • pufflepuff
  • ***
  • Viestejä: 168
  • stronger than seems
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #170 : 21.06.2019 22:04:21 »
Jonkun sivun mukaan Druella(kin) olisi syntynyt vuonna kesäkuussa 1938, ei taida kumminkaan olla virallista canonia?

Tästä ei taida olla mitään virallista tietoa. Potterit on kyllä täynnä samanlaisia aikajanallisia virheitä...


Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi,
että niiden jälkeen saataisiin
auringonnousu.

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • Clara, my Clara
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #171 : 19.07.2019 17:38:04 »
Tarvitsevatko velhot & noidat ilmiintyessään/kaikkoontuessaan taikasauvaa? En löytänyt vastausta, kun googletin.

// Fairy tale, kiitos!
« Viimeksi muokattu: 19.07.2019 22:00:46 kirjoittanut tirsu »
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #172 : 19.07.2019 17:48:19 »
Tirsu, jollain on tähän ehkä varmempi vastaus kuin minulla, mutta itse olen käsittänyt että taikasauvaa ei tarvita. Että se vaatisi vain kyvyn taikomiseen.

Mieleeni nousi esimerkki Harryn lapsuudesta ennen Tylypahka-aikaa, kun häntä kiusattiin koulussa Dudleyn ja tämän jengin toimesta. Yhtäkkiä Harry vain huomasi että olikin siellä katolla eikä oikein tajunnut miten hän sinne oli paennut. Taikuus vain ilmeni hänessä kun hän oli peloissaan.
Eikä Harry tarvinnut taikasauvaa myöskään silloin kun se käärmetalon lasi katosi.
Tai animaagin muuttuminen eläinhahmoonsa tai takaisin. Tylypahkassa ei vain kauheasti keskitytä sauvattomaan taikuuteen, eikä joka tilanteessa toimi tai ole kovin helppoa.

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #173 : 21.07.2019 11:01:33 »
Minä taas olen sitä mieltä että lähtökohtaisesti sauva tarvitaan. Nuo FairyTalen tapaukset koskivat lapsen hallitsematonta taikuutta, kun lapsi ei osaa edes kontrolloida sitä. Epäilen, että aikuiselta tämä kyky puuttuu, koska aikuinen tiedostaa asiat liian hyvin. Eikä niissä käsittääkseni ollut kysymys kaikkoontumisesta, vaan muista taikataidoista. Sauvatta taikominen on äärimmäisen vaikeaa, kun jo pelkästään sanaton taikuus on erittäin haastavaa. Toki en sanoisi, että sauvatta ilmiintyminen olisi täysin mahdotonta, mutta sitten pitäisi kyllä olla jo jokin erityistapauksen poikkeuksen erityistapaus.

Mutta tää on varmaan mielipide- ja tulkinta-asia, joten!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #174 : 21.07.2019 11:32:42 »
Minä olenkin tällainen "sauvattoman taikuuden" puolesta puhuja.
Nuo pari esimerkkiä koskivat tuota lapsen hallitsematonta taikuutta, mutta animaagius sitten jo tuota hallittua ja paljon opeteltua. Itse vain ajattelin niin että on taikuuden muotoja/kategorioita joissa sitä sauvaa ei tarvita. Ei animaagi voi rottana tai kovakuoriaisena ollessaan pitää sauvaa taskussaan. Olen niputtanut ilmiintymisen tähän samaan hyllyyn ehkä vain siksi ettei taikasauvasta puhuttu mitään kun ilmiintymistä opeteltiin. Oli vain kolmen M:n metodi.

Toki on niitä esimerkkejä, jolloin velho tai noita on lähinnä pöyristynyt kun häneltä viedään sauva, jolloin häneltä otetaan ikäänkuin koko taikuuden hallitseminen pois. Tuntuu vain todella epäkäytännölliseltä pitää "tikkua" mukana johonkin tungettuna että voisi tehdä yhtään mitään. Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe pohtia enemmänkin.

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #175 : 21.07.2019 14:09:20 »
Minä olenkin tällainen "sauvattoman taikuuden" puolesta puhuja.
Nuo pari esimerkkiä koskivat tuota lapsen hallitsematonta taikuutta, mutta animaagius sitten jo tuota hallittua ja paljon opeteltua. Itse vain ajattelin niin että on taikuuden muotoja/kategorioita joissa sitä sauvaa ei tarvita. Ei animaagi voi rottana tai kovakuoriaisena ollessaan pitää sauvaa taskussaan. Olen niputtanut ilmiintymisen tähän samaan hyllyyn ehkä vain siksi ettei taikasauvasta puhuttu mitään kun ilmiintymistä opeteltiin. Oli vain kolmen M:n metodi.
Itse taas olen ollut siinä käsityksessä, että animaagiuteen tarvii sauvan. Mutta nyt kyllä saatan olla väärässä, tarviko Peter kolmosessa sauvan muuttuakseen, muistaakseni tarvi mutta muistanko väärin? Vai miten se hänen pakenemisensa menikään, ei ole just tällä hetkellä kirjaa tässä. Huomautuksesi tuosta kolmesta m:stä taas on erittäin pätevä! Todella mielenkiintoinen huomio, ehkäpä asia onkin juuri näin!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #176 : 21.07.2019 14:31:40 »
Siriushan vietti Azkabanissa paljon aikaa koirana. Ei hänellä taatusti ollut sauvaa sellissä.

Lisäksi tarkistin juuri Azkabanin vangista, että kun Piskuilan pakeni kahleista rotaksi muuttumalla (sen jälkeen kun Lupin oli muuttunut ihmissudeksi), hänellä ei ollut sauvaa. Hän nappasi hetkeä aiemmin Lupinin sauvan, mutta Harry riisui hänet aseista ennen kuin hän muuttui rotaksi.


Puoliverisessä prinssissä Harry yritti kutsua sanattomasti sauvaansa (kun Draco oli lukinnut hänet vaunuosastolle), siinä onnistumatta. Siinä kohdassa Harry ajatteli vain, ettei osaa sanatonta loitsintaa, koska se on vaativaa, mutta itse olen aina myös pohtinut, että eikös sauvattomuuskin tee siitä aika lailla mahdotonta :D Mutta tiedä sitten, jos oma sauva olisi ainakin teoriassa mahdollista saada kutsuloitsulla itselle.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #177 : 21.07.2019 14:44:21 »
No niin, eli olin käsittänyt animaagi-jutun väärin, kiitos Larjus! Animaagius on tosi vaikeaa, joten ehkäpä just se sauvaton taikuus liittyy siihen vaikeuteen.

Sauvatonta taikuutta kyllä on, mutta ehkä se sitten tuon Larjuksen mainitseman kohdan kautta linkittyy siihen sanattomaan taikuuteen? Että oisko ne tavallaan osa samaa asiaa? Pitääpä muistaa kiinnittää näihin asioihin huomiota Pottereiden läpiluvussa.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #178 : 21.07.2019 15:48:44 »
Mä olen myös aina mieltänyt, että ilmiintyminen vaatisi taikasauvaa. Vaikka tavallaan kävisi myös järkeen se, ettei se vaatisi sitä sauvaa, koska ilmiintymisessähän keskeistä on se määrätietoinen keskittyminen siihen määränpäähän - enkä usko, että se taikasauvan läsnäolo jotenkin maagisesti tekisi keskittymisestä yhtään sen helpompaa. Tavallaan koen ilmiintymisen ja animaagiuden samantyyppisenä ”sisäsyntyisenä” taikuutena, jossa avainasemassa on nimenomaan keskittyminen (johon taas se taikasauvan läsnäolo ei oikeastaan vaikuta). Toki sauvaton taikuus on hyvin vaikeaa, mutta niinhän on ilmiintyminenkin tavallaan, jos ei halua tulla ”splinched” (ei mitään muistikuvaa, mitä se oli suomeksi :D en oo lukenut kirjoja suomeksi vuosiin.. halkeentua?) animaagiudesta puhumattakaan. Animaagiushan on erittäin vaikeaa oppia (kelmeilläkin meni siihen vuosia). Eikä animaagimuutokdeen tai ilmiintymiseen ole myöskään mitään loitsua (kuten muuhun taikuuteen), joten sekin mun mielestä tavallaan puhuu sen sauvattomuuden puolesta.

Itse koen sauvataikuuden ja sitten ilmiintymisen ja animaagiuden kahtena (/kolmena) ihan erillisenä taikuuden haarana. Sauvataikuus on sort of ”ulkosyntyistä”, se toimii loitsuilla ja sanoilla, ilmiintyminen ja animaagin muodonmuutos toimii pikemminkin keskittymiskyvyllä ja on siten nonverbaalista ja mun mielikuvien mukaan samalla myös wandless.

//Ja luin nyt tuon alkuosani uudelleen - lopputulos: mitäköhän kummaa mä ajattelinkaan :D en tiedä enää itsekään ;D ehkä tästä voi päätellä, etten tiedä itsekään kunnolla mitä tästä aiheesta pitäis ajatella ja kaikki vaihtoehdot voi olla oikein ja yhtä mahdollisia.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2019 15:51:15 kirjoittanut Vlad »
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #179 : 21.07.2019 16:09:16 »
En muista onko Potter-kirjoissa koskaan edes mainittu erikseen sauvatonta taikuutta. Jotenkin se jää vähän kuin ilmaan siinä, että sellaistakin on. Sauvan kanssa aloitetaan ja oliko se kuudennella luokalla, kun porukat alkavat opetella tuttuja loitsuja sanattomasti, joka sekin kai vaatii asteen pari enemmän keskittymistä kuin ääneen sanottu loitsu. Ja samalla myös ilmiintymisopinnot ovat vasta silloin kun nuoret alkavat lähestyä täysi-ikäisyyttä. Kotitonttujen ilmiintymiset ovatkin sitten aivan luokkaansa (ilman sauvaa ja estorajoituksia), mutta kai siinä silti paljon samaa on oltava kuin taikovilla ihmisilläkin. Toisaalta, tontut ovatkin taikaolentoja joiden taika ilmenee niissä ihan omalla tavallaan.

Olen muutaman kerran pysähtynyt miettimään oppilaita, joiden opinnoista ei meinaa tulla oikein mitään kun heidän taikasauvansa on mennyt rikki. Eikö Ron joutunut teippailemaan jossain vaiheessa omaansa eikä loitsuista oikein tullutkaan mitään. Ja Neville sai viimeisinä vuosinaan oman sauvan, kun oli siihen saakka yrittänyt pärjätä jollain perintösauvalla, vai muistanko nyt omiani. Harry sauva rikkoutuu seitsemäntenä vuotena. Siksi mietinkin miksi velhoilla ja noidilla ei ollut useampia sauvoja noin niinkuin varalla, jos se kerran on niin älyttömän tärkeä. Räikeänä esimerkkinä tuli mieleen Lucius, jonka sauvan Volde otti. Luciuksella toki olisi ollut rahaa ostaa toinenkin sauva ja pitää sitä jemmassa lipaston ylälaatikossa. Yksi pohdinta herättää vain lisää kysymyksiä.