Kirjoittaja Aihe: J. R. R. Tolkien  (Luettu 60146 kertaa)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #20 : 11.03.2015 15:24:00 »
Nyt kun siirryin puhumaan näistä kuolleista hahmoista, niin en tykännyt yhtään siitä, että Haldir kuoli Two Towers-leffassa. Hänellähän on elokuvissa isompi rooli kuin itse kirjoissa, mutta mä tykkäsin hahmosta paljon elokuvissa ja olisin halunnut hänen säilyvän hengissä loppuun asti (en tosin osaa sanoa, kuoliko hän kirjoissa, koska en yksinkertasesti muista).
Kirjassahan Haldir esiintyi vain vähän aikaa Lórienissa, joten hänen kohtalostaan ei tiedetä juuri mitään. Muistaakseni Haldrin oli Lórienin "rajavartijoita" niin sanotusti, mutta tämä oli ainakin vielä elossa saattueen lähtiessä Kultaisesta metsästä, mutta tämän jälkeen häntä ei sitten mainitakaan missään kohtaa. Voi siis olla, että Lórienin taisteluiden aikana, jotka mainitaan liitteissä, Haldir kuolee, mutta voi myös olla, että hän selviää hengissä Sormuksen sodasta. Niin tai näin, olen kyllä samaa mieltä, että hänen olisin suonut säilyvän hengissä Helmin syvänteen taistelusta, tai edes saaneen vähän "armollisemman" lopun.

Lainaus käyttäjältä: The Pure-Blood Princess
Hobitti-leffat sitten taas ovat aivan oma lukunsa... Olen kuullut paljon kritiikkiä siitä, kuinka "Peter Jackson teki kolme upeaa LotR-leffaa ja kolme surkeaa Hobitti-leffaa" mutta minä kyllä tykkään myös Hobitti-elokuvista kovasti. Onhan niissä jonkin verran tehty muutoksia, mutta ei se mua haittaa. Ja kyllähän niissä oli hyvin samankaltaisia kohtia kuin LotR:ssa, mutta tykkäsin kuitenkin.
Mäkin tykkäsin Hobitti-leffoista paljon, mutta toisaalta mä myös ymmärrän kritiikin. Moni kriitikko on todennäköisesti verrannut (niin kuin ovatkin) Hobitti-trilogiaa TSH-trilogiaan, joista jälkimmäinen oli munkin mielestä parempi.
Tuo on kyllä todennäköisesti hyvin suuri syy siihen, miksi tuota The Pure-Blood Princessin lainaamaa kritiikkiä kuulee niin paljon, koska Hobittia verrataan LotR-leffoihin. Totta kai se trilogia, joka tulee ensimmäisenä ulos, niittää ehkä enemmän mainetta kuin jäljessä tullut. Etenkin, jos molemmissa trilogiassa on näinkin paljon samaa kuin Hobiteissa ja LotR:issa. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi näitä trilogioita pitää verrata toisiinsa, vaan ne pitäisi osaa arvottaa erillisinä trilogioina, vaikka ne kertovatkin samaa tarinaa, toinen alun ja toinen lopun. Jotenkin vain tuntuu kauhean tyhmältä laittaa vertailuun kaksi erillistä trilogiaa vain koska niillä on sama ohjaaja ja niiden kertoma tarina liittyy näin vahvasti toisiinsa. Totta kai niistä löytyy paljon samaa, jos ne kertovat samaa tarinaa ja ohjaajakin on sama! Sehän on vain loogista.

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 404
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #21 : 12.03.2015 18:15:30 »
Lainaus käyttäjältä: The Pure-Blood Princess
Hobitti-leffat sitten taas ovat aivan oma lukunsa... Olen kuullut paljon kritiikkiä siitä, kuinka "Peter Jackson teki kolme upeaa LotR-leffaa ja kolme surkeaa Hobitti-leffaa" mutta minä kyllä tykkään myös Hobitti-elokuvista kovasti. Onhan niissä jonkin verran tehty muutoksia, mutta ei se mua haittaa. Ja kyllähän niissä oli hyvin samankaltaisia kohtia kuin LotR:ssa, mutta tykkäsin kuitenkin.
Mäkin tykkäsin Hobitti-leffoista paljon, mutta toisaalta mä myös ymmärrän kritiikin. Moni kriitikko on todennäköisesti verrannut (niin kuin ovatkin) Hobitti-trilogiaa TSH-trilogiaan, joista jälkimmäinen oli munkin mielestä parempi.
Tuo on kyllä todennäköisesti hyvin suuri syy siihen, miksi tuota The Pure-Blood Princessin lainaamaa kritiikkiä kuulee niin paljon, koska Hobittia verrataan LotR-leffoihin. Totta kai se trilogia, joka tulee ensimmäisenä ulos, niittää ehkä enemmän mainetta kuin jäljessä tullut. Etenkin, jos molemmissa trilogiassa on näinkin paljon samaa kuin Hobiteissa ja LotR:issa. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi näitä trilogioita pitää verrata toisiinsa, vaan ne pitäisi osaa arvottaa erillisinä trilogioina
Oon tässä kyllä ihan samaa mieltä. Luulen, että tämä kritiikki tosiaan pohjautuu pitkälti siihen, että katsojilla oli niin korkeat odotukset Hobitti -elokuvista sen vuoksi, että niiden odotettiin olevan tyyliltään suunnilleen identtisiä LotR -elokuvien kanssa. Mutta kuten itse aiemmin totesin, ja niin kuin Beatrix Bones mainitsi myös, tekniikka on mennyt eteenpäin ja siihen on toisaalta jo niin totuttukin, etteivät elokuvaan tehdyt muokkaukset saaneet sellaista wou -ilmiötä aikaan toisin kuin silloin kun LotR -elokuvat ilmestyivät - muistan, että kyllä silloin ihmeteltiin, miten upeasti monet kohtaukset ja hahmot (esim. Klonkku) oli saatu tehtyä ja miten aidon oloisia ne olivatkaan! Toki näissä Hobitti -elokuvissa on joitain tekniikalla toteutettuja pätkiä, joissa tuota muokkausta ei ole mielestäni viimeistelty kovin huolella, mutta eivät ne kyllä ole sen suuremmin haitanneet leffaelämystä. Hobitti on kyllä selkästi jotenkin värikkäämpi ja tietyllä tavalla iloisempi ja huolettomampi kuin LotR, enkä usko, että lastenkirjaksi tarkoitetusta teoksesta olisi millään saatu (tai haluttukaan) tehtyä yhtä synkkämielistä ja "mystistä" (Beatrix Bonesia lainatakseni) elokuvasarjaa kuin LotR oli.

Mä jäin tässä miettimään tuota Filin ja Kilin lapsuuteen sijoittuvaa raapalesarjaa kirjoitellessani, että kuoliko Dis jossain vaiheessa ennen kuin pojat kasvoivat aikuisiksi? En ole löytänyt tästä rouvakääpiöstä mitään merkintää kyseistä asiaa koskien, joten se on jäänyt arvoitukseksi. Tietääkö joku muu? ::)

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #22 : 12.03.2015 19:30:28 »
Luella: Dísistä ei ole oikeastaan muuta tietoa kuin että hän on Thorinin sisko, sekä syntymävuosi (ei mahdollista kuolinvuotta). Nämä tiedot löytyy Kuninkaan paluun (kirjan) liitteistä. Kääpiönaisia ei yleensä liitetä sukupuihin tai edes mainita (mene ja tiedä miksi), mutta Dís on mainittu veljensä ja poikiensa urotöiden vuoksi. Anyway, tässä asiassa saa jokainen mun mielestä tulkita oman mielensä mukaan. Tosin sen, että Dís on elossa, puolesta puhuu Kilin maininta DoS:issa, kun se esittelee Taurielille sitä riimukiveä ja sanoo saaneensa sen äidiltään. "She worries, thinks I'm reckless." Kili puhuu preesensissä, mistä voisi päätellä Dísin olevan elossa (ja oman headcanonini mukaan pitämässä jöötä Sinivuorilla).

Mutta kuten totesin, tätä voi tulkita monella tapaa, koska Tolkien mokoma jätti homman auki.
We had each other. That's how we won.

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #23 : 12.03.2015 23:39:18 »
Mustakin toi Dísin kuolin ajan voi päättää itselle sopivimmaksi, koska sitä ei ole kerrottu.

Ajattelin laittaa tän kuvan tännekkin kun loftiksessa tämä jo oli. Jos joku ei ole nähnyt niin kuvassa luetellaan Taurielin vikoja hahmona. Osalla luetelluista asioista oli pointti osalla ei.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #24 : 13.03.2015 09:09:59 »
Jotain poimintoja tuosta Gil Galadin linkkaamasta kuvasta tulossa...

She does not protect Bard's children.
Ömmm, anteeksi. Miksiköhän se Desolationin taistelu Bardin mökissä(?) oli sitten olevinaan? Tai BotFA:ssa ollut venematka pois Järvikaupungista, kun Tauriel eräässä kohtaa mm. estää sitä venettä liikkumasta, KOSKA Smaug lentää juuri siitä yli yms.? Onkohan tämän väitteen esittäjä edes katsonut samoja elokuvia kuin minä, koska tuo on kyllä aivan täydellisen hatusta heitettyä kritiikkiä!

She does not protect the people of Laketown.
Niin, no, lohikäärmeeltä suojeleminen voi olla vähän hankalaa ilman sitä Mustaa nuolta, jotenjoten... Ja muutenkin, kyllähän tätäkin tapahtuu tuossa yllämainitussa Desolationin taistelu-kohtauksessa, jota mitä oletettavimmin on edeltänyt örkkien listiminen muuallakin kaupungissa kuin vain Bardin mökissä, vaikka tätä ei näytetäkään meille.

She couldn't care less about Mirkwood people, too.
Mistäköhän tämä nyt sitten on taas revitty? Jos Desolationia on uskominen, niin Taurielhan halusi tuhota sen hämähäkkin pesän Dol Guldurissa, jotta niitä hämähäkkejä ei tulisi enää enempää sieltä, joten eikö tämän voisi jo laskea Synkmetsän haltioiden ajattelemikseksi?

She fails at killing any important Orc.
No tuota, kuinkakohan monta oikeasti _tärkeää_ örkkiä koko elokuva-trilogiassa edes oli? Örkkejähän siellä on pilvin pimein, mutta kuinka moni heistä oli oikeasti tärkeä; ehkä joku kymmenisen kappaletta? Eikä koko trilogiassa kovin moni muukaan pääse tappamaan näitä tärkeitä örkkejä, joten miksi nostaa tämä Taurielin "viaksi", kun ei ketään muutakaan trilogian henkilöä syyllistetä tästä?

She can heal with Athelas?! Silvan Elves aren't supposed to know about Kingsfoil and neither can they heal with it.
Silvan Elves don't glow.

Nämä kaksi ovat asioita, joista olen toisaalta samaa mieltä, mutta eivätpä nuo kyllä mun leffan katsomistani häiritse millään tavalla. Itse en edes ihan aluksi kiinnittänyt näihin mitään huomiota, kunnes sitten näin tuon kuvan ensimmäistä kertaa joskus vähän BotFA:n tulon jälkeen. Sen jälkeen olen hieman ajatellut asiaa, ja no, jos mennään ihan by the book, niin tottahan tuo on, että salohaltioilla ei pitäisi olla tuota taitoa (tai loistetta), mutta ei tämä kyllä edelleenkään vaikuta mun leffan katsomiskokemukseen millään tavalla.

Silvan Elves don't have red hair, only 5 Noldor do.
Öööö, okei, anteeksi mikä oli? Perusteleeko joku ihan oikeasti Tauriel-inhonsa tämän hiusten värillä? Mitähän hittoa oikeasti? Kuka muuten on edes laskenut, että viidellä Noldorilla on punaiset hiukset, ja millä todennäköisyydellä nämä viisi ovat mukamas ainoat haltiat koko Keski-Maassa, joilla on punaiset hiukset? Koska siis, vaikka Silmarillionista (ja muista Keski-Maa -kirjoista) löytyykin paaaaaaljon haltioita, ei missään kuitenkaan ole mitenkään voitu mainita edes kaikkien esivanhempien nimiä, joten miten kukaan voi sanoa, että jollain muullakin noiden viiden ulkopuolelta ei voisi olla punaiset hiukset. Tällä perustelulla ei vain oikeasti ole minkäänlaista pohjaa, jonkun on vain pitänyt repiä joku todellakin "hieno" tapa perustella, miksi inhoaa Taurielia ja tällä on ideat loppuneet kesken, joten sitten kiskotaan epäolennaisuuksia mukaan. Mitä väliä edes jollain hahmon hiusten värillä on, koska jos ihan tarkkoja ollaan, niin eikös kirjan mukaan Fílillä ja Kílillä pitänyt olla keltaiset hiukset ja parta?!

En oikein itsekään tiedä, miten lähdin taas ajattelemaan tätä asiaa, mutta kysynpäs teiltä nyt kuitenkin... Mitä mieltä te olette, voisiko Arkkikivi olla yksi Silmarileista? Täältä löytyy yhdenlainen pohdinta asiasta, mutta itse en oikein tiedä, etenkään kun Silmarillionissa taidetaan jopa mainita, että ne kaksi Silmarilia (pois lukien se, jota Eärendel kantaa) pysyvät kadoksissa Ardan loppuun asti. Tuo kuitenkin selittäisi todella ison osan Arkkikiven vetovoimasta, mutta... en tiedä. Mitä mieltä te olette tästä teoriasta? (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Sca

  • cúthalion
  • ***
  • Viestejä: 963
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #25 : 13.03.2015 10:37:00 »
Pakko munkin tulla vihdoin tänne höpisemään! Mie olen Tolkienmaailman suhteen vähän myöhäisherännyt, sillä vaikka Hobitin luin jo joskus naperona, niin Lotr-leffat katsoin ekan kerran vasta pari vuotta sitten ja kirjan luin ekan kerran kokonaan vasta tänä viime vuonna (lol enää ei tosiaan ole 2014...) ja lähiaikoina vasta hurahdin koko juttuun kunnolla.

Keskustelua lukeneena totean, että taidan olla vähän vähemmistössä, sillä itseäni on aina kiehtoneet haltiat kaikkein eniten. Toki tämän Hobittitohinan ja leffojen myötä olen tykästynyt esim. Filiin ja Kiliin ja vaikkapa Samia rakastan hahmona yli kaiken ja muutenkin Keski-Maa on täynnä hienoja hahmoja, mutta etenkin nyt kun sain Silmarillionin luettua haltiat vaan on mun lemppareita! Tai no, mulla on hirveän ristiriitaisia tuntemuksia melkein koko noldor-sakkia kohtaan joten ihan kaikista haltioista ei voida puhua, mutta sindar-haltiat ovat vieneet sydämeni. Esimerkiksi kuningas Thingol on hirveän mielenkiintoinen hahmo, ja hänen suhteestaan Melianiin ja tietysti myös Luthieniin (+ Bereniin) jaksaisin puhua vaikka kuinka!

Kenestä Tolkienin luomasta hahmosta pidätte eniten ja miksi?
Yhtä on ihan mahdoton valita, mutta jo mainitsemani Thingolin lisäksi Thranduil ja Haldir ovat haltioista suosikkini. Haldir ehkä lähinnä elokuvien takia, sillä eihän hänellä tosiaan kirjoissa niin suurta roolia ole, ja Thranduiliinkin tykästyin ensin ihan vain Lee Pacen takia, mutta perehdyttyäni haltiakuninkaaseen hahmona enemmän, tykkään hänestä myös sen kaiken moniulotteisuuden ja ristiriitaisuuden takia.

Muista hahmoista sitten suosikkeja on Sam, Merri, Pippin ja Faramir, heihin jostain syystä samaistun hahmoista eniten. Eowynistä tykkään myös. Ja vähäsen haltioista vielä - en oikein tiedä, voinko varsinaisesti laskea Elrondin poikia Elladania ja Elrohiriä lempihahmoihin, sillä heistä on kirjoissa niin hirveän vähän mitään, mutta mulla on muodostunut heistä niin vahvat headcanonit ja tykkään heistä siksi : D

Lainaus
Mitä mieltä te olette, voisiko Arkkikivi olla yksi Silmarileista?
Oi, mielenkiintoinen teoria! Onhan se todennäköistä, ettei se ole kun niiden kahden silmarilin sanottiin jääneen kadoksiin, mutta selittäisihän se paljon asioita. Mutta tähän teoriaan sopisi niin hyvin juuri tuo, että toinen noista Keski-Maahan jääneistä silmareileista päätyi maan syvyyksiin, ja sieltähän se Arkkikivi kuitenkin esiin kaiveltiin... Ja muutenkin perusteluja tälle on helppo keksiä! Voi että, miten en olekaan itse tullut ajatelleeksi tätä aikaisemmin..? : D

Lopuksi vielä pakko munkin kommentoida tähän Tauriel-juttuun. Mie en aina täysin ymmärrä, miksi Tauriel on pitänyt Hobitti-elokuviin lisätä, mutta kyllä se kuitenkin mun mielestä on hyvin kirjoitettu hahmo enkä siinä mielessä osaa hänestä valittaa. Ihan hyvin se sinne juoneen sopii ja tuollaiset naishahmot, jotka pistää kunnolla tuulemaan, on aina kivoja. Eri asia tietysti olisi, jos Tauriel ihan selkeästi olisi pelkästään Kilin love interest eikä mitään muuta, mutta onneksi asia ei ole niin.

+ Nuo Gil Galadin linkkaamat argumentit Taurielia vastaan hahmona on kyllä ihan hassuja. Kyllähän Tauriel suojelee Laketownia ja Bardin lapsia parhaansa mukaan ja tuon athelas-jutun tyylisiä pikkuvirheitä löytyy varmasti elokuvista vaikka millä mitalla muitakin, jos etsimään ryhtyy! Muutenkin, itse olen ottanut Hobitti-leffoihin sen näkökulman, että ei siellä kaikki kuitenkaan juuri kirjacanonin mukaan mene ja siellä on outouksia, jolloin on ne elokuvina hyviä ja oikein viihdyttäviä : ) Kuitenkin, vaikkapa näyttelijävalinnoissa Hobitit ovat mielestäni onnistuneet ihan mielettömän hyvin, niistä mulla ei ole varmaankaan mitään valitettavaa.
She’s in a long black coat tonight
Waiting for me in the downpour outside
She’s singing “Baby come home” in a melody of tears
While the rhythm of the rain keeps time

tumblr & fics

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #26 : 13.03.2015 15:54:18 »
She can heal with Athelas?! Silvan Elves aren't supposed to know about Kingsfoil and neither can they heal with it.
Silvan Elves don't glow.

Nämä kaksi ovat asioita, joista olen toisaalta samaa mieltä, mutta eivätpä nuo kyllä mun leffan katsomistani häiritse millään tavalla. Itse en edes ihan aluksi kiinnittänyt näihin mitään huomiota, kunnes sitten näin tuon kuvan ensimmäistä kertaa joskus vähän BotFA:n tulon jälkeen. Sen jälkeen olen hieman ajatellut asiaa, ja no, jos mennään ihan by the book, niin tottahan tuo on, että salohaltioilla ei pitäisi olla tuota taitoa (tai loistetta), mutta ei tämä kyllä edelleenkään vaikuta mun leffan katsomiskokemukseen millään tavalla.
Tuohon argumenttiin mä haluan lisätä aina seuraavan: "Have you met Aragorn?" Jätkä on IHMINEN ja hyvä taistelija ja parantaja ja ylipäänsä basically täydellinen jne. eikä kukaan valita (okei, ei se Frodoa paranna mutta tietää Athelaksesta, ja sitten myöhemmin Minas Tirithissä - ainakin leffassa - se auttaa aivan helvetisti parantaakseen Éowynin, ehkä jopa hoitaa homman itse). Mutta luoja paratkoon jos jollain naishahmolla on enemmän kuin yksi taito, jonka se osaa hyvin. Sitten kaikki tulee kirkuen "MARY SUE!!!!" mutta kun kyseessä on mies, kukaan ei silmääkään räpäytä.

Lainaus
Mitä mieltä te olette, voisiko Arkkikivi olla yksi Silmarileista?
Oi, mielenkiintoinen teoria! Onhan se todennäköistä, ettei se ole kun niiden kahden silmarilin sanottiin jääneen kadoksiin, mutta selittäisihän se paljon asioita. Mutta tähän teoriaan sopisi niin hyvin juuri tuo, että toinen noista Keski-Maahan jääneistä silmareileista päätyi maan syvyyksiin, ja sieltähän se Arkkikivi kuitenkin esiin kaiveltiin... Ja muutenkin perusteluja tälle on helppo keksiä! Voi että, miten en olekaan itse tullut ajatelleeksi tätä aikaisemmin..? : D
Tästä teoriasta olen itsekin kiinnostunut ja itse asiassa aika innoissani. Se nimittäin selittäisi aika monta seikkaa esimerkiksi siitä, minkä takia porukka on niin paljon sen perään. (Joo voi päätellä, etten ole kyseisen kiven suurin fani. Mulle tuottaa suurta nautintoa, kun voin mäiskiä sen Lego-versiota Dwalinin sotavasaralla ja leikkiä tuhoavani sen.) Mutta joo, pitäisi varmaan lukea Silmarillion jotta ylipäänsä tietäisin tästä asiasta enemmän. Heti kesällä otan kirjan uudestaan työn alle^^
We had each other. That's how we won.

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 404
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #27 : 13.03.2015 17:11:46 »
"Have you met Aragorn?" Jätkä on IHMINEN ja hyvä taistelija ja parantaja ja ylipäänsä basically täydellinen jne. eikä kukaan valita
Aragorn kuitenkin varttui Rivendellissä ja on númenorilaista sukua, ja juuri númenorilaiset toivat Athelaksen Keski-Maahan ja muistaakseni haltioiden rinnalla pohjoisen samoojat (joihin myös Aragornin isovanhemmat kuuluivat) pitivät yllä tietoa ko. yrtistä sekä sen parannuskeinoista. Että sinänsä on mun mielestä vähän pointless alkaa vertaamaan Keski-Maan hahmoja keskenään, koska heillä kaikilla on oma tarinansa, taustansa sekä kykynsä, jotka he ovat kuka mitenkin saaneet tai opetelleet (sen vuoksi tuossa kuvassa mua häiritsee myös erityisen paljon se, että Taurielia on taas verrattu Éowyniin). Toki esim. Taurielin tapauksessa juuri tämä Athelaksen tunteminen ja parannustaitojen osaaminen vähän yllätti ja mielestäni neitokainen olisi pärjännyt ihan hyvin pelkillä taistelutaidoillaankin (joita siltä löytyy kyllä takataskusta vähän joka lähtöön) kerta Legolaskaan ei osoittanut sen suurempaa tietämystä asiaa kohtaan (mikä saattoi ehkä johtua siitä, että parannettavana oli Kili), mutta ehkä Taurielilla on ollut keinonsa oppia kaiken sen taistelutaitojen harjoittelun ja kapteenin roolin vetämisen keskellä... Kyllä muuten myös meinasi tippua silmät päästä kun Legolasilta loppuivat nuolet kesken BotFA:ssa - en uskonut, että niin voisi koskaan käydä!

Mulle olisi kyllä jäänyt vielä paljon sanottavaa, mutta täytynee palata myöhemmin asiaan kerta kello tikittää tuohon malliin. :)

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #28 : 13.03.2015 19:10:21 »
No joo, tuo on totta, mutta se mikä mun pointti oikeastaan oli, niin mua vaan ärsyttää ihan sikana, että mieshahmot saa olla kuinka täydellisiä tahansa, mutta jos naishahmolla on enemmän kuin yksi taito, jossa se on hyvä, alkaa just tuo Mary Sue -shitstorm. Ja kumminkin kun on haltia, on ikuinen elämä ja aikaa opetella vaikka mitä.

Mä muuten repesin ihan kunnolla, kun Leggyltä loppui nuolet xDDD no, oli senkin aika tapahtua, mutta kyllä repes ja oikein kunnolla (varsinkin kun ottaa huomioon että sitä ennen olin suunnilleen itkenyt silmäni päästä)
We had each other. That's how we won.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #29 : 13.03.2015 19:43:41 »
"Have you met Aragorn?" Jätkä on IHMINEN ja hyvä taistelija ja parantaja ja ylipäänsä basically täydellinen jne. eikä kukaan valita
Aragorn kuitenkin varttui Rivendellissä ja on númenorilaista sukua, ja juuri númenorilaiset toivat Athelaksen Keski-Maahan ja muistaakseni haltioiden rinnalla pohjoisen samoojat (joihin myös Aragornin isovanhemmat kuuluivat) pitivät yllä tietoa ko. yrtistä sekä sen parannuskeinoista.
Juurikin näin. Elrondin pojat myös opettivat Aragornia 'seuraamaan jälkiä' (hitto, että suomen kieli on hankalaa enkun opiskelijalle, en keksinyt millään, mitä on tracking på finska x)), joten oletettavasti nämä ovat voineet opettaa tälle vaikka ja mitä muutakin. (:

No joo, tuo on totta, mutta se mikä mun pointti oikeastaan oli, niin mua vaan ärsyttää ihan sikana, että mieshahmot saa olla kuinka täydellisiä tahansa, mutta jos naishahmolla on enemmän kuin yksi taito, jossa se on hyvä, alkaa just tuo Mary Sue -shitstorm.
Totta tuokin kyllä, että mieshahmoilta sallitaan yleensä enemmän, mutta itse en ainakaan tässä kohtaa tarkoittanut ihan tuota. Olisin pitänyt tuota Athelasilla parantamista vähän outona keneltä tahansa salohaltialta, oli tämä sitten mies tai nainen. Tokihan tämä tuo Taurieliin muitakin puolia kuin ne übersiistit taistelutaidot, ettei sen puoleen.

Nyt kuitenkin ajattelin viedä keskustelua ihan eri raiteille, ja kysäistä teiltä, mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa? Ja otetaanpas ihan huvin ja urheilun vuoksi canon ja fanon-paritukset erikseen. ;)

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #30 : 13.03.2015 20:15:55 »
Ehkä tarkin käännös termille "tracking" on "jäljittäminen" (tälleen sivumennen sanoen). Ookkei ja sitten siihen toiseen asiaan...

mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa?

*hieroo käsiä yhteen* My time has come!! Mulla näitä parituksia riittää, niin canonin kuin fanoninkin puolelta.

Canon-paritukset:
- Éowyn/Faramir (olen näitä kahta shipannut siitä asti kun luin Kuninkaan paluun ekan kerran, en muista mikä oli reaktio, mutta varmaan jotain epäselviä fanityttöääniä xD)

- Aragorn/Arwen (hemmetti nää vaan on niin suloisia yhdessä <3)

- Elrond/Celebrian (arvatkaa kuinka paljon parun kun ajattelen näitä kahta? Eivät ansainneet sitä mitä Celebrianille tapahtui - toivottavasti tapaavat taas toisensa Valinorissa. Muuten en ala.)

- Kili/Tauriel (meep mun pikkuiset <3 sama kuin Aragorn/Arwenissa, nää kaksi vaan on niin suloisia yhdessä <3 mulla on kolme suurta OTP:tä Tolkienversessä ja tämä on niistä yksi)

Borderline canon (ei ihan siis canon muttei voi fanoniksikaan kutsua):
- Legolas/Gimli (tän voi nähdä myös ihan platonisena mutta itse näen nämä kaksi ihan romanttisena parina - ja kuten shippauspiireissä sanotaan, this ship sails itself (to Valinor). Jotenkin mun mielestä on vaan hellyyttävää, että nää kaksi saa selvitettyä erimielisyytensä ja elävät yhdessä kunnes Aragorn kuolee, ja Legolas päättää että hitot rakennetaan paatti ja lähdetään yhdessä Valinoriin! Yksi Kolmesta Suurestani.)

Fanon:
- Bagginshield (no, jos multa kysytään, tää on canonia, mutta kun sitä ei ole virallisilta tahoilta vahvistettu, niin... anygay, mun ei alun perin edes pitänyt shipata tätä. Menin AUJ:n katsomaan ja olin jo päättänyt, etten ala shipata mitään vaikka mitä tapahtuisi. No sitten se perhanan hali tapahtui ja shit happened ja olen itkenyt näiden kahden perään siitä asti. Don't get me started on BotFA, se leffa suunnilleen canonisoi koko parituksen! *köh* tammenterho ja Thorinin ilme *köh* nää kaksi rakastaa toisiaan piste. Suurin Kolmesta Suurestani.)

- Fili/Sigrid (tääkin oli vahinko xD ei niillä ole edes kunnolla kohtauksia yhdessä, tää paritus vain jotenkin tapahtui. Mutta tää on söpö paritus, joten hitot onko niillä kohtauksia yhdessä vai ei! Lisäksi jos mennään fix-it -linjalla, näiden kahden välille vois hyvin jotain kehittyäkin, kun Bardista tulee Laakson hallitsija ja Sigridistä näin ollen prinsessa, eli kaksikko olisi tasa-arvoinen. Yksi suosikki-ideoitani on se, että he angstaavat toisilleen kaikkia niitä odotuksia, joita heidän harteilleen ladataan.)

- Dwalin/Ori (koko tän parituksen dynamiikka on herkullinen (pikkuinen kirjuri/iso soturi) mutta kuitenkin niin, että he ovat tasa-arvoisia suhteessa. Ori on kumminkin kääpiö, eikä ihan avuton taistelukentälläkään, eikä Dwalinkaan ole pelkästään väkivaltainen taistelukone. *punastelee kun ajattelee näiden kahden haleja*)

Dwalinia multishippaan myös Norin kanssa, ja Oria tilanteesta riippuen Filin ja Bofurin kanssa. Filiä puolestaan multishippaan Sigridin ohella myös Norin ja Bofurin kanssa. Ja Noria Bofurin. Mun shippauskuviot on oudot.

- Bard/Thranduil (syyttäkää Tumblria xD tää on mun tän hetken crackship. Jotenkin mua vaan huvittaa ajatus näistä kahdesta luomassa toisiinsa tuomitsevia katseita kun porukka säätää)
We had each other. That's how we won.

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #31 : 13.03.2015 20:45:46 »
Itse rakastuin Sormusten Herra-leffoihin kauan sitten, varmaan joskus siinä ala- ja yläasteen vaihteessa, ja sen jälkeen kyseinen trilogia onkin tullut nähtyä ties kuinka monesti. Ficcejä luin jossain vaiheessa LotRistakin, mutta itse aloin kirjoittamaan ja kunnolla ahmimaan niitä tämän fandomin kohdalla vasta Hobittiin liittyen. Kirjoista olen lukenut kaksi ensimmäistä, sekä Hobitin, Silmarillionin ja Kirjeitä joulupukilta. Pitäisi joskus saada se Kuninkaan paluukin luettua (olen vain selaillut), ja se löytyy hyllystä kun mulla on se kolmen kirjan yhteisnide. Tosiaan, Hobitit on myös kaikki käyty katsomassa elokuvissa ja vaikka aluksi kieltämättä vertailin niitä LotRiin niin viimeistään tuon vikan mukana taivuin ja hurahdin täysin. Yksi syy tähän saattoi olla eräs kyyneleitä kohtalollaan herättävä kaksikko, mutta tuota...

Itse olen aina pitänyt haltioita kenties kiehtovimpina Keskimaan asukkaista, mutta tätä nykyä olen vallan kiintynyt myös kääpiöihin ja hobitteihin. Suosikkihahmoihini kuuluvat Aragorn, Eowyn, Frodo, Bilbo, Thorin, Legolas, Faramir, Lady Galadriel, Haldir, Pippin, Fili ja Kili. Joku varmaan unohtui :D Olen kyllä kiintynyt moneen hahmoon tämän fandomin kohdalla.


Mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa?

Canon

Arwen/Aragorn: Kun olin pikkuinen, tämä kuului ehdottomiin suosikkeihini. Sopivat yhteen ja kaiken haikailun jälkeen saivat satuloppunsa. Rakastan sitä kohtaa, kun Aragorn on tippunut kalliolta ja uneksii Arwenista.

Eowyn/Faramir: Olen aina fanittanut Eowynia ja pitänyt Faramirista veljeään enemmän. Mielestäni nämä kaksi ovat erittäin suloisia yhdessä.

Sam/Ruusa: Olihan se söpöä kun Sam ei uskaltanut pyytää tanssimaan, mutta lopulta pääsi kotiin armaansa luo.

Fanon

Bagginshield. Minkäs teet. Mun ei ollut tarkoitus alkaa parittaa sitä. Mutta sitten kävi viimeinen leffa ja tammenterhot ja mitä lie ja nyt sitä sitten vollotetaan noiden kahden kohtaloa päivät pääksytysten. En kadu :D

Legolas/Aragorn: Siinä missä suurin osa fandomia tykkää pistää yhteen Legolaksen ja Gimlin, minä shippaan hänet Aragornin kanssa... ainakin mikäli Arwenia ei olisi.

Merri/Pippin: Hurmaava kaksikko kerrassaan.

Siinä nyt ehkä ne suosikit, mutta pidän kyllä useista muistakin. Tätä nykyä tulee oikeastaan luettua lähinnä Bagginshieldiä, joten muut tuppaavat jäämään hieman taka-alalle.


Ah, nyt tuli ihan sellainen olo, että tahtoisin taas katsella kaikki.
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #32 : 13.03.2015 22:14:54 »
Ooooh, pääsen paasaamaan lempiparituksista! Irl mun pitää liian usein vaieta tästä aiheesta, koska kaveri jonka kanssa enimmäkseen Sormusten herrasta ja Hobitista houruilen on niin shippausvastainen kuin olla voi ja pidän ihan mieluusti turpani kiinni aiheesta, koska jo pelkkä murhaava katse kaverin taholta riittää säikäyttämään mut  :D Mutta enempiä turhia paasaamatta niihin parituksiin.

Canon:

Aragorn/Arwen: Tämä paritus on kuvattu niin uskomattoman kauniisti että voi itku, otp jos mikä. Joskus takavuosina yritin kovasti aivopestä itseäni Aragorn/Legolasiin, mutta ei se vaan koskaan napannut kun mielessä vaan pyöri ajatus "kyllä Arska kuuluu Arwenille ja sillä sipuli".

Faramir/Éowyn: Nämä kaksi vaan ansaitsevat toisensa kaiken sen jälkeen, mitä osapuolet ovat käyneet läpi. Kuten edelläkin on mainittu, niin nämä kaksi ovat huippusöpöjä yhdessä <3


Fanon:

Bagginshield: Voi sairaus, tämä on sellainen paritus jota ilman mä olisin paljon onnellisempi koska pariin liittyy niin vahvasti kipu, tuska, itku, epätoivo, ahdistus ja mitä näitä nyt on. Mäkin aluksi yritin kovasti olla shippaamatta näitä kahta, mutta olin heikko ja tää paritus ikään kuin tökki jotain tiettyä kohtaa mun ajatuksissa ja oli silleen "katopa nyt kun söpöjä ollaan yhdessä, etkö nyt shippais ihan pikkusen edes?" ja lopulta annoin periksi. Vika leffa oli kyllä niin helkkarinmoista kidutusta, ettei paljon puuttunut ettenkö olisi juossut salista ulos hippulat vinkuen hokien samalla "NOPE NOPE NOPE". Ja niin tuota... niin. Ehkä lopetan tän tähän.

Sam/Frodo: Niin ihanaa kuin onkin se, että Sam saa Ruusan tarinan päätteeksi en voi olla shippaamatta Samia myös Frodon kanssa. Varsinkin, kun tää on ehkä ekoja parituksia joista koskaan innostuin. Kaksikon kemia pelaa kuin unelma ja vaikkei näitä romanttisena parina ilmaistakaan, niin kyllä Samin ja Frodon vuorovaikutus pesee koskettavuudellaan mennen tullen monet canon-paritukset.

Merri/Pippin: Jostain syystä tää oli mulle takavuosina tosi kova juttu, mutta nyt se on vähän jäänyt. En vieläkään sanoisi ei hyvälle Merri/Pippin parituksella varustetulle ficcille, mutta kyllä kaksikko kelpaa mulle ihan 'vain' bromancenakin.

Dwalin/Ori: Tässä parituksessa on sellaista söpöä vastakkainasettelua, eräänlaista jin ja jang henkeä. Kuten Eririn edellä mainitsi, niin Orista tulee ensimmäisenä kuva söpöstä pikku taitelijasta kun taas Dwalin on karskinpuoleinen soturi, joka ei pahemmin pistä tunteitaan tiskiin suoralta kädeltä. Kuitenkin, molemmissa on myös se toinen puoli ja klisee 'vastakohdat täydentävät toisiaan' käy toteen tämän parituksen kohdalla.

Thranduil/Bard: Juu elikkäs niin. Tätä en shippaa oikeastaan mitenkään romanttisessa mielessä, tämä vaan... on. Vika leffa kuitenkin antoi selkeästi ymmärtää, että kyllä näiden kahden väliltä jonkinlainen kemia löytyy.

Eiköhän siinä ne tärkeimmät. Ja parituksia joita tulee myös satunnaisesti luettua ovat Fili/Kili ja Bofur/Bilbo. Filistä tosin luen niin mielelläni, että tarpeen tullen olen valmis shippaamaan tuota about kenen kanssa tahansa.  :D
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Resonanssi

  • ***
  • Viestejä: 1 013
  • Seamus Finnigan + Theodore Nott = <3
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #33 : 13.03.2015 22:58:08 »
Heipä hei :D

Täälläkin yksi Tolkien-fani.
Olen lukenut TSH:n, Hobitin ja Silman läpi tuhat kertaa :D
Leffat löytyy ja niitä katselen...no, valitettavasti harvoin.

Quenyaa olen opetellut, mutta se unohtuu aina kun ei pääse käyttämään.
Löytyvätpä multa haltiakorvatkin ja ystäväni tekee mulla haltiapukua cosplayhin kesäksi :D

Parituksista...Aragorn ja Arwen on liian kaunis, liian upea :-*
Ja haluan ajatella Frodo/Sam-olevan canonia ;D
Seamus Finnigan <3 Theodore Nott
http://www.finfanfun.fi/index.php?topic=15036.0

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #34 : 14.03.2015 09:07:39 »
mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa?
canon:

- Aragorn/Arwen, muut ovat edelläni perustelleet tämän jo varsin hienosti, joten en aio toistella niitä kaikkia asioita tässä. OTP mikä OTP.

- Éowyn/Faramir, tämä kuuluu samaan kategoriaan edellisen kanssa.

- Kíli/Tauriel, kyllä myönnän tuolla aiemmin maininneeni, että Hobitti-trilogia olisi pärjännyt ilman Taurieliakin, mutta kyllä tämä paritus silti jotenkin onnistui voittamaan mut puolelleen. Ei ehkä ihan heti ensisilmäyksellä olisi uskonut tällaista tapahtuvan, mutta kuten itse nykyisin aina sanon, niin leffa-Kíli on selkeästikin elf-sexual, jotenjoten! :D Itse myös yhdistän tämän sen söpöyden, mitä suurin osa tuntuu yhdistävän Legolas/Gimliin, koska tässäkin kuitenkin on sitä samanlaista haltia/kääpiö-'ristiriitaa', vaikka nämä kaksi eivät nyt sitten eläkään yhdessä elämiensä loppuun asti...

- Beren/Lúthien, olen suorastaan ihmeissäni, että tätä ei ole kukaan maininnut mua ennemmin, koska tämähän kuuluu samaan kastiin Aragorn/Arwenin kanssa.

- Húrin/Morwen, Silmarillionista ja Húrinin lasten tarinasta tuttu paritus, ja yksi ehkä sydäntäsärkevimmistä koko Keski-Maassa. En viitsi hirveästi spoilata tätä paritusta, jos joku ei vaikka ole lukenut jompaa kumpaa noista eikä siten tiedä ihan kaikkea, mutta siis hyvin samantapainen paritus kuin Bagginshield, mikä varmaan selittääkin ihan tarpeeksi tuota sydäntäsärkevyyttä.

fanon:
- Bagginshield, ihme ja kumma selvisin kyllä elokuvista kääntymättä tähän paritukseen, mutta sitten kompastuin ja luin liian monta Bagginshield-ficciä ja nyt lasken itseni käännynnäiseksi. Mä huomaan kyllä, mitä kaikki fanit näkevät niissä elokuvissa tämän parituksen osalta, mutta itse vain jotenkin osaan edelleen luikerrella siitä jotenkin irti tai jotain, en tiedä. Mä vaan en edelleenkään leffoissa ajattele tätä parituksena, enemmän jonain bromancena, kun taas sitten ficceissä se on jotain ihan muuta. x)

Tässä kohtaa taidankin sitten olla ernu, koska itse en näe mitään Merri/Pippin, Legolas/Gimli, Sam/Frodo, tai mitään muitakaan vastaavia parituksia missään. Jotenkin vain itse olen niin tarkka näissä asioissa, etten osaa ajatella Keski-Maahan mitään homoparituksia (tuota ficcien Bagginshieldia lukuun ottamatta). En tiedä, mistä tämäkin oikein johtuu, koska ei mulla muiden fandomien kanssa ole minkäänlaista onkelmaa parituksien kanssa, mutta Tolkienin suhteen olen harvinaisen nirso parituksissa... Nyt kuitenkin tässä näitä teidän viestejänne lukiessa tuli mieleen tuosta Eririnin mainitsemasta Fíli/Sigridistä, että tuossahan olisi ehkä jopa ainesta ficciksi, jos jotakuta alkaa kiinnostaa fixailla Hobitin loppua taas vähän uuteen uskoon. ;)

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 404
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #35 : 14.03.2015 10:03:19 »
mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa? Ja otetaanpas ihan huvin ja urheilun vuoksi canon ja fanon-paritukset erikseen. ;)

Aragorn ja Arwen kuuluvat toisilleen. He ovat hyvin kaunis pari ja tapa, jolla he katsovat ja kohtelevat toisiaan on jotenkin todella koskettavaa. Iltatähti loisteineen kuvaa mielestäni heidän tarinaansa hyvin - kun he ovat erossa, sen säihke himmenee kuitenkaan sammumatta koskaan täysin. Vaikka Elrond ei hyväksynytkään tyttärensä suhdetta Aragornin kanssa ja esillä on tavallaan sellainen Romeo ja Julia -asetelma, niin minä kyllä uskon, ettei toivoa haudattu täysin missään vaiheessa. Olisi ollut surku, jos Arwen ei olisi nähnyt onnen pilkahdusta tulevaisuudesta ja muuttanut mieltään, sillä muuten kuningas tuskin olisi saanut kuningatartaan.

Tavallaan ajatus Éowynista ja Aragornista yhdessä ehti kutkutella mieltäni tovin, jotenkin he vain ovat niin samanluonteisia keskenään. Mielestäni se, miten he haluavat vältellä vastuun tuomia kahleita ja pelkäävät tietynlaisen vapauden menettämistä yhdistää heitä. Lopulta tulin kuitenkin siihen tulokseen, että heidän suhteensa (yksipuolisesta ihastuksesta huolimatta) on ehkä enemmän jotenkin sisaruksellinen - he suojelevat toisiaan, enkä puhu vain fyysisestä suojelemisesta vaan myös henkisestä. Uskon, että he löytävät toisistaan voimaa, joka antaa heille rohkeutta - Éowynin tapauksessa rohkeutta tehdä päätöksiä ja toimia oman tahdon mukaan, Aragornin tapauksessa myöntää, ettei hän koskaan voi unohtaa Arwenia.

Loppujen lopuksi olen kuitenkin ihan samaa mieltä siitä, että Éowyn ja Faramir kuuluvat ehdottomasti toisilleen. He ansaitsevat toistensa tuoman ilon kaiken sen menetyksen jälkeen ja mielestäni he ovat ehdottomasti yksi Tolkienin maailman kauneimmista pareista Aragornin ja Arwenin sekä Berenin ja Lúthienin rinnalla.

Tulin niin iloiseksi, kun Samvais sai Ruusan itselleen. He ovat ihan mielettömän suloisia yhdessä ja jotenkin Sam on niin valloittava yrittäessään tehdä aloitetta saadakseen Ruusan huomion puoleensa. Ja jos minulta kysytään, niin Ruusa on kyllä todella kaunis myös ja hän suorastaan säihkyi elokuvan hääkohtauksessa! Ja voi että niitä heidän pikkuhobittejaan, joita syntyi peräti kolmetoista, puhumattakaan heidän nimistään - oli koskettavaa, kuinka uuden sukupolven joukosta löytyivät myös Frodo, Bilbo, Merri ja Pippin. :')

Taurielin ja Kilin tarina puolestaan herätti sellaisen aaw -elämyksen yleisesti kääpiö/haltia -paritusta kohtaan (jota Legolas/Gimli eivät onnistuneet samaan aikaan), joten sen vuoksi nuo kaksi keräävät multa pisteet kotiin.

Fili ja Kili ovat myös ehdottomasti lemppareitani. Mielestäni se veljessuhde tuo heidän välilleen tietynlaista jännitettä mutta samalla myös sellaista lämpöä, jota en muissa parituksissa näe tai koe niin vahvana. Ja he jotenkin vain sulautuvat niin luonnollisesti yhteen, ihan huomaamattaan. Ehkä siitäkin syystä he ovat itselleni hyvin ainutlaatuinen paritus ja siksi tykkään myös kirjoittaa heistä niin paljon. Toisaalta, kuten Eririn mainitsi, näen myös jotain hyvin suloista ja hellyttävää Fili/Sigrid -asetelmassa (joka antoi muuten uutta inspiraatiota raapalesarjaani!).

Mullakin meni kieltämättä tovi tottua ajatukseen Bilbosta ja Thorinista, vaikka muistan kyllä kirjoittaneeni heistä jo pitkän aikaa sitten. Shippasin aika innoissani veljesten suhdetta ja silloin muut saivat jäädä taka-alalle, ja jos rehellisiä ollaan niin Bagginshield kuulosti mun korvaan aluksi tosi oudolta ja hämmentävältä paritukselta, en vain jotenkin osannut yhdistää heitä millään toisiinsa. No, kirjoittaminen kyllä sitten auttoi vaikka se aluksi hankalalta tuntuikin, ja sittemmin tämä paritus kyllä löysi mutkittelevan tiensä sydämeeni. Elokuvia katsellessani en kuitenkaan kiinnitä ehkä niinkään paljon huomiota Bilbon ja Thorinin väliseen suhteeseen, en ainakaan ennen DoS:n loppupuoliskoa. Toki se halihommeli ensimmäisessä elokuvassa pistää hymyilemään kuin joku hölmö, mutta ehkä sitten vasta tarinan lopussa näiden kahden suhde nostaa päätään minun puoleeni. Loppu on sanoinkuvailemattoman surullinen ja kaunis, siitä ei pääse mihinkään ja sitä kyllä vollottaisi vaikka kuinka pitkään!

/LillaMyy väliin! Olen sun kanssa pitkälti samoilla linjoilla noiden homoparitusten kanssa Fili/Kili ja Bagginshieldiä lukuun ottamatta, jotka nekin ovat kyllä pitkälti syntyneet mielikuviini elokuvien pohjalta, koska en mä kirjoja lukiessani muistanut leikitteleväni moisilla ajatuksilla. Mutta tosiaan, kuten mainitsit niin kaikenlaiset Frodo/Samit, Legolas/Aragornit ja Legolas/Gimlit ei juurikaan nappaa, vaikka toki niitäkin on uteliaisuuden vuoksi tullut kokeiltua. En tiedä, ehkä näen Legolas-Gimli-Aragorn -jengin jossain määrin samoin kuin Hermione-Harry-Ron -trion - heidän välillään vallitsee syvä ja vilpitön ystävyys enkä näe mitään syytä, miksi sitä pitäisi alkaa sen enempää sorkkimaan. :D
« Viimeksi muokattu: 14.03.2015 11:05:16 kirjoittanut Luella »

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Sca

  • cúthalion
  • ***
  • Viestejä: 963
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #36 : 14.03.2015 12:11:16 »
Mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa?

Ensin canon:
- Thingol/Melian: tästä jo mainitsinkin aikaisemmin, musta Silmarillionissa vain jotenkin huokui se miten he välittävät toisistaan ja se kohta, missä kuvailtiin heidän ensitapaamisensa, on kaunis.
- Beren/Luthien: tässä parituksessa on kivaa se, kuinka kaikista vaikeuksista ja mahdottomuuksista huolimatta he saavat viettää elämänsä yhdessä, ja valitsevat aina toisensa. Aragorn/Arwen toki menee tähän samaan kastiin, aika samantyylinen rakkaustarina.
- Eowyn/Faramir: musta tämä on vain niin söpö paritus, alkaa aina hymyilyttää kun miettii mitä kaikkea kumpikin on kokenut ja sitten he vähän niin kuin sattuvat löytämään toisensa ♥
- Kili/Tauriel: vaikka mulla onkin ristiriitaisia ajatuksia Taurielista, niin kyllä tämä paritus silti on toimiva ja suloinen!

Sitten myös täällä mainitut Elrond/Celebrian ja Hurin/Morwen on sydäntäsärkeviä : (

Sitten fanon:
- Thranduil/Celeborn: tähän olen hurahtanut vasta ihan lähiaikoina, mutta jotenkin tämä vain heti kolahti! Mulla on joku juttu sellaisiin melankolisiin ja monimutkaisiin parituksiin, sillä mun mielestä Galadrielia ei kuitenkaan voi jättää kuviosta pois. Mulla on tällä parituksella tekeillä yksi moniosainen fikki ja hurrpurr, heistä on niin kiva ja helppo kirjoittaa! Tavallaan haluisin myös shipata Haldiria jommallekummalle näistä, mutta jotenkin siinä ei vain palaset loksahda yhtä hyvin paikoilleen.
- Thranduil/Bard: alkuun vain pyörittelin päätäni niille, jotka Tumblrissa Barduilia shippasivat, mutta sitten taisin AO3:ssa lukea tällä parituksella jotain ja se oli menoa sitten : D Ei tämä tosiaan missään kovin romanttisessa mielessä toimi, mutta Thranduilin ja Bardin välillä kuitenkin on kutkuttelevaa kemiaa.

Ai miten niin mun fanonparitukset = paritetaan Thranduilia vähän joka suuntaan :--D No mut, kyllä mie ymmärrän esimerkiksi Bagginshieldiä, Legolas/Gimliä, Frodo/Samia ja Merri/Pippiniä, mutta en vain itse shippaa niitä.
She’s in a long black coat tonight
Waiting for me in the downpour outside
She’s singing “Baby come home” in a melody of tears
While the rhythm of the rain keeps time

tumblr & fics

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #37 : 15.03.2015 09:49:17 »
Ensin on ihan pakko mainostaa että multa löytyy kirjahyllystä Sormuksen ritarit tuollaisella "ihanan kamalalla" kannella, mistä Ansa laittoi kuvan. :'D Toki mulla on sitten uudempi yhteisnidekin.

Kenestä Tolkienin luomasta hahmosta pidätte eniten ja miksi?
Liian vaikea kysymys... Yyh, en mä osaa tämmöiseen vastata.

Tolkienin tarkemmin kuvaamista hahmoista suosikkini on varmaan Gimli, on ollut jo iät kaiket (rakastan kääpiöitä^^). Mutta pidän oikeastaan kaikista hyviksistä. Boromir on mulle julmetun tärkeä hahmo ja suunnittelen jatkuvasti ficciä, jossa hän jää henkiin ja auttaa etsimään Merrin ja Pippinin ja pitää Faramirin puolia ja näin. Sitten on tietty kaikki hobitit <3 rakkaita pikkuisia kaikki. Ja Legolas ja Aragorn, ja Faramir, Éowyn, Arwen, Galadriel, Elrond, Gandalf, Haldir (!!!) äää ihan kaikki! Klonkustakin pidän, vaikka aina välillä se vie mun hermot tyystin. Inhokkeja ovat oikeastaan vain Denethor ja Kärmekieli. Sarumania en jostain syystä osaa inhota, lieneekö syynä Christopher Leen uskomaton esitys hahmona.
Mä kanssa tykkään oikeastaan kaikista hyviksistä omalla tavallaan. En myöskään osaa inhota Sarumania. Klonkku on symppis. :) Gimli on kyllä ihana, naureskelen erityisesti aina tälle kohdalle Kahdessa Tornissa: I'm wasted on cross-country, we dwarves are natural sprinters! Very dangerous over short distances. :D Boromirin kuolemasta järktyin ekalla lukukerralla niin paljon että teki mieli jättää koko kirja kesken, mutta enhän mä siihen pystynyt. Pidän Éowynistä, Faramirista, Legolaksesta, Arwenista,  Galadrielista, Gandalfista, Elrondista, Haldirista... Ja Aragronista! *kuolaa* Hobitit on tietysti oma lukunsa! Eihän niistä voi olla pitämättä. Maailman suloisimpia olentoja. <3

Okei, mutta jos jotain päätöksiä pitäisi tehdä niin nimeäisin kaksi hahmoa: Éowyn ja Sam. Éowyn on ollut mun suosikki Tolkienin naishahmoista ihan alusta alkaen, ja Sam... No, Sam on Sam. Niin kuin täällä on jo mainittukin, niin sormuksen tuhoamisesta ei olisi tullut yhtään mitään ilman Samia. "Frodo wouldn't have got far without Sam" vai miten se Kahden Tornin lopussa olikaan muotoiltu. Samia arvostetaan ihan liian vähän!

Öh, niin, ja ne Hobitit hahmot... Pidän kyllä kaikista kääpiöistä omalla tavallaan, mutta tässä valinta on huomattavasti helpompi; Thorin on mun suosikkini aina ja ikuisesti. :D

Mitkä on teidän lemppariparituksianne Keski-Maassa?

Canon:

Éowyn/Faramir on ehdottomasti ykkössuosikkini. Toki pidän myös Arwen/Aragornista. Mitäpä näitä sen enempää perustelemaan, kaikki tarpeellinen on täällä jo sanottu.

Kíli/Tauriel, kyllä myönnän tuolla aiemmin maininneeni, että Hobitti-trilogia olisi pärjännyt ilman Taurieliakin, mutta kyllä tämä paritus silti jotenkin onnistui voittamaan mut puolelleen. Ei ehkä ihan heti ensisilmäyksellä olisi uskonut tällaista tapahtuvan, mutta kuten itse nykyisin aina sanon, niin leffa-Kíli on selkeästikin elf-sexual, jotenjoten! :D Itse myös yhdistän tämän sen söpöyden, mitä suurin osa tuntuu yhdistävän Legolas/Gimliin, koska tässäkin kuitenkin on sitä samanlaista haltia/kääpiö-'ristiriitaa', vaikka nämä kaksi eivät nyt sitten eläkään yhdessä elämiensä loppuun asti...
Sotken nyt myös lusikkani tähän soppaan ja sanon, että aluksi vierastin ajatusta Taurielista, mutta nyttemmin oon tullut siihen tulokseen, että kyllä Hobitti-trilogia kaipasikin sellaista Éowynin tyyppistä hahmoa. Mutta nyt menen sivuraiteille tästä paritushommelista. Eli kyllä, Kíli/Tauriel on myös yksi suosikeistani. Ehkäpä juurikin tuon "haltia/kääpiö-ristiriidan" takia.

Fanon:

No niin, siis Bagginshield ihan ehdottomasti. En löydä sanoja... Nyyh, en halua ajatellaa liikaa tai alan itkeä. Mutta mites ne muut... No, insesti ei ole mitenkään mun juttuni, mutta luen kyllä Fíli/Kíliä ihan mielelläni.

Tässä kohtaa taidankin sitten olla ernu, koska itse en näe mitään Merri/Pippin, Legolas/Gimli, Sam/Frodo, tai mitään muitakaan vastaavia parituksia missään. Jotenkin vain itse olen niin tarkka näissä asioissa, etten osaa ajatella Keski-Maahan mitään homoparituksia (tuota ficcien Bagginshieldia lukuun ottamatta). En tiedä, mistä tämäkin oikein johtuu, koska ei mulla muiden fandomien kanssa ole minkäänlaista onkelmaa parituksien kanssa, mutta Tolkienin suhteen olen harvinaisen nirso parituksissa...
Mäkin taidan olla näiden Tolkienin maailman parituksien suhteen aika nirso. En oo koskaan innostunut ajatuksesta Aragorn/Legolas, vaikka se tuntuukin olevan aika suosittu paritus. Legolasta ja Gimliä pidän vain todella hyvinä ystävinä. Merri/Pippin... No, periaatteessa se menee mutta en sillekään oikein ole lämminnyt. Frodo/Sam-juttu on vähän sama juttu kuin tuo Legolas/Gimli että korostan ennemmin sitä heidän välilleen kehittynyttä ystävyyttä. Oon kokeillut ficcejä kyseisellä parituksella mutta ei oikein iskenyt. Voisi toki kokeilla uudestaan ja katsoa, mitä tykkään nyt. :D

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #38 : 20.03.2015 15:37:04 »
"Have you met Aragorn?" Jätkä on IHMINEN ja hyvä taistelija ja parantaja ja ylipäänsä basically täydellinen jne. eikä kukaan valita
Aragorn kuitenkin varttui Rivendellissä ja on númenorilaista sukua, ja juuri númenorilaiset toivat Athelaksen Keski-Maahan ja muistaakseni haltioiden rinnalla pohjoisen samoojat (joihin myös Aragornin isovanhemmat kuuluivat) pitivät yllä tietoa ko. yrtistä sekä sen parannuskeinoista.
Juurikin näin. Elrondin pojat myös opettivat Aragornia 'seuraamaan jälkiä' (hitto, että suomen kieli on hankalaa enkun opiskelijalle, en keksinyt millään, mitä on tracking på finska x)), joten oletettavasti nämä ovat voineet opettaa tälle vaikka ja mitä muutakin. (:

No joo, tuo on totta, mutta se mikä mun pointti oikeastaan oli, niin mua vaan ärsyttää ihan sikana, että mieshahmot saa olla kuinka täydellisiä tahansa, mutta jos naishahmolla on enemmän kuin yksi taito, jossa se on hyvä, alkaa just tuo Mary Sue -shitstorm.
Totta tuokin kyllä, että mieshahmoilta sallitaan yleensä enemmän, mutta itse en ainakaan tässä kohtaa tarkoittanut ihan tuota. Olisin pitänyt tuota Athelasilla parantamista vähän outona keneltä tahansa salohaltialta, oli tämä sitten mies tai nainen. Tokihan tämä tuo Taurieliin muitakin puolia kuin ne übersiistit taistelutaidot, ettei sen puoleen.
Palaanpas vielä hetkiseksi tähän keskustelunaiheeseen, koska aloin jostain kumman syystä (don't ask why, en tiedä itsekään) pohtia tätä asiaa yksikseni tässä pari päivää sitten. Pohdiskelin sitä, että ehkä tuossa Taurielissa ja athelasissa mulla kolahtaa nykyisin siihen, että tämä parantaa Kílin samalla tavoin kuin Elrond parantaa Frodon FotR:ssa. Koska siis teknisestihän se on juuri tämä haltiamainen tapa parantaa, jonka vain korkeammat haltiat osaavat, ei niinkään se varsinainen kasvin tuntemus. Siispä, jos Desolationissa Tauriel olisi parantanu Kílin samalla tyylillä kuin mitä Aragorn parantaa Éowynin RotK:ssa, niin mulla ei olisi mitään pahaa sanottavaa tästä, koska tuo on varmasti ihan opittavissa oleva asia, kun taas tuosta edellisestä tyylistä en niinkään mene vannomaan. Tuo Elrondin parannustapa tuntuu musta enemmänkin sellaiselta, minkä joko hallitsee tai sitten ei, kun taas Aragornin tyyli on seurausta nimenomaan siitä, että hänet on opetettu siihen. Tajuaakohan tästä mun selityksestäni taas yhtään mitään? :D

Oletteko te muut katsoneet fanien tekemiä elokuvia Tolkienin teosten pohjalta?
Itse olen katsonut Hunt for Gollum-nimisen elokuvan ja nyt, kun taas muistin tuon olemassaolon ajattelin katsoa Born of Hopen. Hunt for Gollum siis nimensä mukaisesti kertoo siitä, kuinka Aragorn metsästää Klonkkua, mistä kirjassa on vain lyhyitä mainintoja. Born of Hope taasen kertoo Aragornin syntymän ja tämän vanhempien tarinan. Molemmat elokuvat kestävät vähän reilun tunnin ja ovat tosiaan fanien tekemiä, mutta sitä ei kyllä näistä välttämättä huomaa, koska ainakin muistaakseni tuo HfG oli oikeastikin aika laadukas pätkä. Toki, näiden kanssa joutuu totuttelemaan erinäköisiin hahmoihin, mutta jos osaa jättää sen omaan arvoonsa, niin nämä ovat oikeastikin aika hyviä. (: Tietääkö kukaan teistä muuten muita fani-leffoja Keski-Maasta? (:

//Okei, pikku vinkki, jos ette halua parkua itseänne kipeiksi, niin älkää katsoko Born of Hopea. Arathornin ja Gilraenin tarina nyt on muutenkin jo ihan tarpeeksi surullinen, ja kun siihen lisää älyttömän söpön kiharapäisen ja vaahtosammuttimen kokoisen Aragornin toisiksi viimeisessä kohtauksessa (en halua spoilata), niin parkuminen on aika taattua.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2015 16:53:52 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: J. R. R. Tolkien
« Vastaus #39 : 23.07.2015 03:23:11 »
Pakko sanoa, että kun nyt olen veivannut Hobitti-leffat useampaan kertaan, musta tuntuu että toi trilogia on oikeasti tosi huono.  ;D Siis kerronnallisesti jotenkin huono. En osaa edes selittää, mitä haen, koska mä tykkään noista leffoista, hahmoista ja näyttelijöistä ja silti mua naurattaa siinä esiintyvät ratkaisut ja musta tuntuu, että ne on onnettomia. ;D Suoraan huonoksi voi sanoa kaikkia niitä kohtia, missä taistelun tiimellyksessä kuullaan kaukaa, mitä joku huutaa. Ja voi hitto joitakin ratkaisuja, millä hahmot saa informaatiota (kuten esimerkiksi se kun se randomörkki, joka jää vangiksi, kertoo kuinka hän haavoitti tummahiuksista jousimiestä. Voi jestas! Sen aiheuttama tunne oli kuin lukisi huonoa ficciä, jossa kerrotaan tummahiuksisista ja vaaleahiuksisista, vaikkakin eri syistä. :o ;D)

Hämmentävää, etten ollut tullut edes ajatelleeksi Taurielia Mary Suena, mutta olen useammankin pitänyt Aragornia Gary Stuna, vaikka sen Gary Stu -statusta vähän himmentää se, että Frodo on kuitenkin Sormuksen Viejä, mutta Aragorn kuitenkin on se rääsyistä kuninkaaksi ja hyljeksitystä sankariksi -kulkeva tyyppi. Aragorn ei ole koskaan oikein iskenyt muhun kirjan hahmona, mutta se ei liittynyt tuohon edellä mainittuun. Se vaan on aina tuntunut melko kuivalta henkilöltä. Tauriel on Hobittitrilogian kiintiönainen ihan niin kuin Arwen Lotrissa, kun Tolkienin maailma on melkoisen miespainotteinen noin lievästi sanottuna. Pieni modernisointi oli siinä mielessä paikallaan ja musta oli ihan kivaa nähdä, ettei ainoastaan Legolas ole kickass haltia. ;D Olisin itse toivonut tuolle romanssille tai kolmiolle enemmän ruutuaikaa samoin kuin ylipäätään hahmojen keskinäisille suhteille, mutta Hobitin jälleen myös luettuani tajusin, että ei sielläkään pahemmin mitään keskinäisiä suhteita pohjustettu vaan kerrottiin vain, että nämä meni tuonne ja tuo tuonne. Kirjasta en todellakaan saanut mitään tuntua siitä, että kukaan olisi ollut läheinen kenellekään. Leffassa kääpiöt oli rohkeampia kuin kirjassa. Kirjassahan ne suunnilleen odotti lopulta, että Bilbo ratkaisee kaikki niiden ongelmat, johtaa niitä ja ne lähinnä kiukuttelee sille. ;D Pidin tuota havaintoa jotenkin tosi hilpeänä, vaikka totta kai leffassa aina kaikki on vähän coolimpaa kuin kirjassa. ;D

Kenestä Tolkienin luomasta hahmosta pidätte eniten ja miksi?

En ole varma, olisinko yhä samaa mieltä, jos lukisin taas TSH:n, mutta aikoinaan muhun iski hirveästi Faramir. Se oli riittävän fiksu ja vahva päästääkseen sormuksen haltijan menemään. Tykkäsin myös kovasti Legolasista ja Gimlistä ja niiden keskinäisestä interaktiosta. Tykkään niistä sekä parituksettomana kaveritulkintana että romanttisen rakkauden muodossa olevana tulkintana. Kummallakaan ei ole puolisoa.

Niin, ja Sam oli kanssa mun suosiossa. Muistan vieläkin sen tunteen, minkä koin kun tajusin, ettei Frodo pääse lähtemään yksin Tuomiovuorelle.