Kirjoittaja Aihe: Tv-sarjat #2  (Luettu 790961 kertaa)

Sisilja

• Armand apologist
  • Valvoja
  • deviling my minion
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #640 : 10.08.2026 15:59:40 »
Joo, eikä sulla tietenkään edes tarvitse olla erityisiä syitä siihen, ettet tykännyt jostain sarjasta, Meldis! Viestini oli muutoin tarkoitettu vitsikkääksi, mutta sitä mieltä oon aidosti, ettei kaikki vaan voi tykätä samoista asioista. Ja se on tosiaan ok.

Pitäisiköhän meidän Eveliina siirtyä sekoilemaan tuonne vampyyritopan puolelle taas, jottei sekoiltaisi näistä vamppimurusista aivan ympäri foorumia? ;D

LOUIS: Half-queer, mostly queer… what is it?
LESTAT: Non-discriminating.

Avan ja bannun on tehnyt flawless ♥

Eveliina L

« Vastaus #641 : 10.08.2026 16:42:58 »
Meldis, sitä mä just omalla kohdallani vaan nauran että tarvitsen särmää tai lähinnä se ilahdutti mua enemmän kuin varmaan olisi kenellekään hyväksi. Enkä edes osaa sanoa miksi, mutta tuli jotenkin sen kautta sellainen tunne kuin olisi palannut takaisin omille ficcarijuurilleen vaaleanpunaisista syvyyksistä.  ;D

Ei siis ollut mikään isku sua kohtaan tai sun mielipidettä kohtaan. Enemmän oli heitto omaa mielipidettä kohtaa.

Viaplayn puolella taisi tuo Why Women Kill olla silloin kun sitä katsoin. Mulla on NHL-lätkän takia ollut Viaplay ja se maksaa maltaita eikä sen lisäksi ole rahaa pitää muita suoratoistopalveluita muuta kuin kesäaikaan, kun on lätkätauko.

Sisilja, joo ehkä meidän syytä sekoilla vaan siellä, kun lähtee muuten käsistä. ;D
"Do I want him here forever? Yes, of course." -Leon Draisaitl

Larjus

• King Roach
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
« Vastaus #642 : 10.08.2026 17:36:00 »
Lainaus
Mikä tuo sarja on? Kuulostaa meinaan jo nimenä hyvältä.
A Good Girl's Guide to Murder, vai? Löytyy Netflixistä ja alunperin kirja. Salapoliisiromaani, jossa teinityttö ratkoo murhaa. Älyttömän hyvin kirjoitettu, enkä malta odottaa kolmatta kautta. <3
Hei onks se sama kuin kirja Kiltin tytön murhaopas? Nimen perusteella ainakin kuulostaa samalta. Se oli nimittäin semmonen kirja, josta tykkäsin tosi paljon, ja jos siitä on tehty sovitus, niin pitäähän sekin varmaan sitten katsoa :D Ainakin jos on onnistunut sovitus! Oonkin tässä just miettinyt, että olis kiva löytää jotain uutta katsottavaa näytellyistä sarjoista.

// Joo, no täytyykin sitten todellakin katsoa! :D Ja kirjalle lämmin suositus!
« Viimeksi muokattu: 11.08.2026 18:12:26 kirjoittanut Larjus »

Minä asun tuolla. Tuolissa.

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #643 : 10.08.2026 19:31:36 »
Joo on, Larjus! Tykkäsin tosi paljon ainakin adaptaatiosta. ^^ Pitää odottaa niin kauan kolmatta kautta, joten ehkä menen lukemaan kirjan  :)
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #644 : 11.08.2026 22:42:07 »
Mä ainakin tunnustan, että oon vasta nyt Veren vankien (ja niiden ympärillä käytävän keskustelun) myötä ruvennut kiinnittämään huomiota siihen, kuinka vähän ja kapeasti edustettuina muut kuin valkoiset hahmot tv-sarjoissa edelleen on. Kun lähes jokaisen TV-sarjan päähenkilö ja lähes kaikki muutkin keskeiset hahmot ovat valkoisia miehiä, sitä alkaa pitää itsestään selvänä normina, johon ei ole tarvekaan kiinnittää erikseen huomiota. En mä ainakaan ole osannut ajatella, että vaikkapa eteläaasialaiset ihmiset ansaitsisivat nähdä enemmän kaltaisiaan (länsimaisessa) teeveessä.
Minusta on hyvä, että nyt kun maailma on niin monikulttuuristunut, on myös esillä enemmän eri taustaisia ihmisiä. Niin pitääkin olla.

Mutta etenkään vanhemmissa tai suomalaisissa tuotannoissa ei sinänsä ihmetytä yhtään se, että valkoisia hahmoja on 99% enemmistönä, koska ennen aikaan melkein kaikissa länsimaissa (ja vielä nykyäänkin Suomessa) valtaosa ihmisistä muutenkin on ollut eurooppalaistaustaisia, eikä silloin matkusteltu niin kuin nykyaikaan tehdään. Nykyään ihmisiltä tuntuu unohtuvan se, että ennen elettiin ihan toisenlaisia aikoja ja ei silloin puhuttu ja toimittu asioista niin kuin nyt. Moni asia on nyt paremmin, vaikka usein sanotaankin että kaivataan entisiin aikoihin.

Eiköhän ihan samalla lailla ole ollut Aasian maissa aasialaiset hahmot valtavirtana ja Afrikan maissa samoin paikallisen näköiset. (Ja on taatusti vieläkin.) Amerikka on ollut se kansojen sulatusuuni, josta tätä asiaa voisi ehkä eniten arvostella, koska siellä on kuitenkin pitkään ollut vaikka sun mitä kansallisuuksia edustettuna ja silti ohjelmissa pääosissa valkoihoiset.

Lainaus
Toki asiaa on auttanut, että oon aina vaivatta samaistunut mieshahmoihin enkä ole erityisesti osannut surra vaikkapa naishahmojen puutetta...

Mulla on vähän sama homma tai en ajattele tai kiinnitä huomiota sukupuoleen muutenkaan. Fiorellan kautta olen alkanut kiinnittää huomiota naisten puutteeseen, kun mietin, että suosittelisinko hänelle jotain vai en. ;D
Sen sijaan tämä miesedustus minua on häirinnyt aina, koska (kuten Eveliinakin sanoi) olen aina tykännyt eniten naishahmoista lähes kaikessa, mitä media on tuonut vastaan. Ja samaistunutkin varmaan eniten.

Mä epäilen välillä tutuissani ja sukulaisissani sitä, että ne ei katso tai ei tykkää joistain ohjelmista ihan sillä, että siinä on väärännäköisiä ihmisiä tai puhutaan väärää kieltä. Eräs tuttuni ei voinut katsoa jotain animejuttua mun kanssa, koska ne ei puhu englantia. Ja joskus tuli pienenä järkytyksenä vastaan yhdeltä kaverilta, että hän ei voinut parittaa joitain hahmoja, koska toinen ei ollut valkoinen. Tätä tarkoitin, kun sanoin, että en tule ajatelleeksi kuin vasta kun joku sen sanoo. Nyt vasta olen keskustellut oman äitini kanssa siitä, miten kaikki on valkoista, mutta silti mulla hirttää kiinni, että pitäisi vältellä nyt sitten valkoisia cis-heteroita. Sekin olisi syrjintää.
Olen myös samaa mieltä tuosta, että ei sen enempää pitäisi vältellä ja syrjiä niitäkään valkoisia heteromiehiä, jos ei muutakaan syrjintää hyväksy, vaan monipuolistaa hahmokaartia yleisellä tasolla niin, että siellä olisi muitakin kuin vain heitä. (Ihan sama juttu kuin minua ennen tökki Finissäkin se, kun asennemaailma oli se "homot jes, heterot yök". Ketään ei pidä painaa nostaakseen toisia, vaan mieluummin antaa tasapuolisesti tilaa kaikille.)

Ja pakko myöntää, että aika järkyttävää jos jollakulla on tuollaisia rajoitteita, että edes fiktiivisesti ei voisi yhdistää erilaisia ihmisiä... Se kyllä kertoo jo ihmisestä aika paljon.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #645 : tänään kello 09:57:50 »
Jos joku on rehellisesti huolissaan, että valkoiset hetero cis miehet olivat vaarassa joutua syrjityksi tv-sarjoissa, GLAADin kooste sarjojen representaatiosta kertoo, että huoli on turha, sillä itse asiassa viime vuosina sateenkaarihahmojen määrä on vähentynyt ja muiden kuin valkoisten hahmojen määrä on pysynyt tasaisena pitkän nousun jälkeen. Parhaimmillaan sateenkaarihahmoja oli vuosina 2020-2021, 11,9 prosenttia, ja sen jälkeen tilanne on huonotunut.

Ei ole olemassa mitään valkoisten hetero cis mieshahmojen syrjimistä tv-sarjoissa.
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Eveliina L

« Vastaus #646 : tänään kello 11:10:10 »
Tuskin kukaan on siitä huolissaan. Se vaan periaatteessa on musta väärin, että alkaisin syrjiä ketään. Pikemminkin niin päin että alkaa vaatia tilaa myös muille eikä niin että missään ei saa enää olla valkoisia heteromiehiä, koska juuri nyt pinnalla olevat hyvät valkoiset heteromiesnäyttelijät tuskin on päässeet päättämään tai olleet syyllisiä syrjintään.
"Do I want him here forever? Yes, of course." -Leon Draisaitl