Kirjoittaja Aihe: Houkutus (+Twilight) || keskustelua niin kirjasta, kuin elokuvastakin  (Luettu 198199 kertaa)

Musta-Anturajalka

  • ***
  • Viestejä: 142
Eli niinkuin aiheen nimi kertookin, täällä voi kehittää ko. kirjasta ja elokuvasta keskustelua. En ainakaan itse ole tällaiseen aiheeseen täällä törmännyt, joten tulipa vaan mieleen pistää tämmöinen topic pystyyn, jotta Stephenie Meyerin kirjoista innostuneet pääsevät jakamaan mielipiteitään, lukukokemuksiaan ja niin edes päin. ;) Elikkä mitä mieltä olette Houkutuksesta ja elokuva Twilightista?

Mun oli aika hankala päättää, että liittäisinkö keskusteluun mukaan myös muut vampyyri- kirjan osat. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että otetaan vain ensimmäisen osa mukaan, mutta toki tätä voidaan muoksia, jos suuri osa haluaa muitakin kirjoja mukaan. :)

Ei kuin jutustelemaan!

~Musta-Anturajalka

// Ei offausta, yhden rivin viestejä, eikä spoilia.
- Ile
« Viimeksi muokattu: 26.08.2012 11:54:04 kirjoittanut jaina »

Lauren

  • Piirakkatyttö
  • ***
  • Viestejä: 200
  • Ava: Karakuri
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #1 : 11.01.2009 20:05:30 »
Olenkin etsiskellyt tällaista aihetta, hyvä kun teit. Pääsen haukkumaan leffaa. Asiaan:
Kirja oli aivan loistava. Oikeasti se oli unelmien täyttymys. Mulle se merkitsi tosi paljon, että joku on kirjottanut sellaisen kirjan. Tuntuu välillä kuin kavereille Houkutus ei merkitse yhtä paljon kun mulle. Mulle se on enemmän kun yksi kirja muiden joukossa, kavereista ei voi sanoa samaa.
Jos et ole leffaa nähnyt älä lue eteenpäin!
Leffa oli kyllä täysi pettymys. Cullenit olivat rumia, Edward ja Carlisle varsinkin. Bellalla oli kamala ääni. Olin koko leffan ajan että vähän läppä koko elokuva. Turhia kohtauksia oli liikaa ja niitty-kohtaus (joka siis on tyyliin tärkein kohtaus ikinä) oli vain pieni vilahdus, jossa Edward ja Bella makasivat tuijotellen toisiaan. Robert Pattinson on epäromanttisin ikinä ja liian ruma ollakseen Edward (ja siinä sivussa Cedric).
Leffaspoileri loppuu nyt.

En varmastikaan ole ainoa, jota leffa ei miellyttänyt yhtä paljon kuin kirja. Käykö muillekin muuten niin, että kun lukevat Houkutusta (tai kirjoja yleensä), että elää siinä samalla sitä kirjaa, kuin katsoisi elokuvaa (en oikein osaa selittää)? Mulle näin kävi ja kun menin leffaan niin puff, kävi hassusti mun kuvitelmille, onneksi pääsin takaisin "omaan maailmaani".
« Viimeksi muokattu: 26.01.2009 14:59:31 kirjoittanut Ile »
Save me
Somebody take my hand, and lead me
Slow me down

Miku

  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #2 : 11.01.2009 20:09:13 »
Mä henkilökohtaisesti tykkäsin kirjoista enemmän englanninkielisinä, vaikka suomennoksetkin ovat nättejä. Jotenkin kuitenkin alkuperäisellä kielellä niissä säilyy se jokin. Tutustuin kirjaan joskus viime talvena ja ihastuin heti. Rakastan sitä tarinaa ja kuvailua, Cullenit ovat aivan upeita ja Bella on ihastuttava! Uusikuu oli todella ahdistava kirja, jotenkin mulla on viharakkaussuhde Jacobiin.  ;D Hän on tavallaan niin symppis, mutta kun hän ei pidä Edwardista, en millään voi pitää tyypistä niin paljon kuin tahtoisin :-----D Jasper on muuten ihan suosikki Carlislen lisäksi!

Pelkäsin, mitä leffasta oikein tulee. Kävin sen sitten ensi-illassa katsomassa ja yllätyin, kuinka hyvä se oli! Näyttelijävalinnat tiesinkin jo etukäteen, pelkäsin vähän Edwardiksi valitun Robertin roolisuoritusta, mutta loppuenlopuksi sehän meni ihan nappiin. Tietenkään kirjojen pohjalta tehdyt leffat eivät ikinä ole täydellisiä, kaikkia on vaikea miellyttää samanaikaisesti, mutta minä tykkäsin! Robert oli roolissaan ihan hauska  ;D ja itse juoni oli saatu tiivistettyä ihan hyvin niin lyhyeeseen elokuvaan. Tosin jäin kaipaamaan lentokenttäkohtausta ja vähän ihmetytti se Edwardin ja Bellan puukiipeily. Olis vaan pysyneet siinä alkuperäisessä jutussa.

edit/ Lauren (anteeksi kun lyhennän), kirjoja lukiessa tarina vilisee silmissä aivan kuin elokuvissa. Niin käy kyllä aina kun luen jotain. Harmi, ettet pitänyt leffasta. Minusta Carlisle oli komea :--D Mutta niinku sanoin, kaikkia ei voi miellyttää.

toinen edit/ Culleneiksi ei mielestäni sovi kukaan mistään näytteliöistä, ne on muotutunu mun päähän täydellisinä jumalina, ei niin kauniita ihmisiä olekaan. Joten kun unohdin leffan ajaksi omat käsitykseni hahmoista, näyttelijät istuivat rooleihinsa oikein hyvin. :--)
« Viimeksi muokattu: 11.01.2009 20:14:56 kirjoittanut Miku »
LiveJournal

No remorse cause I still remember
the smile when you tore me apart.

Ginnysi

  • ***
  • Viestejä: 55
  • Somebody dreams about you every single night<3
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #3 : 11.01.2009 20:21:31 »
odotinkin jo milloin aiheesta tulee topic ja nyt hän se ilmestyi :)
spoilaa elokuvaa


elokuvassta tykkäsin todella ja olen aivan erimieltä kuin Lauren Swann Cullenit oli vat todella hyvännäköisiä siis miellyttivät mun silmää, Edward varsinkin. Kirjoja en ole lukenut, enkä aio, koska pelkään että ne pilaa muistikuvani elokuvasta. hahmot oli leffassa tosi hyviä, näyttelijöille pisteet kotiin! Vampyyrit todella aidon oloisia.minkä oloinen on oikea vampyyri??  :D Balettisali-kohtaus oli mahdottoman hieno ja voimakkuus tuli hyvin esille...vampyyrit oli todella vampyyrimaisia  ;D
« Viimeksi muokattu: 26.01.2009 14:59:53 kirjoittanut Ile »

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #4 : 11.01.2009 20:26:27 »
En tiedä pitääkö spoilereista varoittaa erikseen, joten teenpä sen nyt varmuuden vuoksi.

Mä en ole lukenut kirjoja, mutta arvostelen työkseni elokuvia ja Twilight oli tietysti yksi listallani olevista leffoista.  Veikkaan että olen aika yksin mielipiteeni kanssa, älkää Twilight-fanit lynkatko mua :) Elokuvan nähtyäni en voinut valitettavasti muuta kuin ihmetellä, että mihin koko sarjan valtava suosio perustuu. Tarinassa oli potentiaalia ja mukana oli muutama aidosti mielenkiintoinen idea. Lopputulos jää kuitenkin pelkäksi pintaraapaisuksi. Ainoan plussan taisin antaa siitä, että elokuva avautui melkoisen hyvin myös kirjaa lukemattomalle.

Myönnän etten kuulu kohdeyleisöön. Olen varmaan hieman liian vanha ja lisäksi en ole kovin kiinnostunut vampyyreista. Mutta Twilight pitkästytti mut kuoliaaksi. Elokuvana se oli parhaimmillaan keskiverto kamaa ja mua vähän ärsyttää, että sellainenkin tekele rikkoo lipputuloja ja jättää jalkoihinsa monta huomattavasti parempaa leffaa. Tekivät mm. länsinaapurissa aivan loistavan elokuvan noista samaisista kuolemattomista olennoista, mutta Twilight jyrää, eikä kukaan varmaan ole edes kuullut kyseisestä leffasta.

Suurin osa näyttelijöistä oli keskinkertaisia ja heidän suuhunsa isketty dialogi kökköä. Robert Pattinson unohtaa näytellä ja ilmaisee itseään lähinnä tuijotuksen eri asteilla. Eniten pidin Kristen Stewartista Bellana. Bellan ja Edwardin tunteikas suhde hämmensi mua.  Leffassa oli ikävän sovinistinen sivumaku, vaikka kirja ja elokuva ovat molemmat naisen käsialaa. Tarina sijoittuu nykypäivään, mutta Bella edustaa perinteistä neito hädässä-arkkityyppiä. Edwardin omistushaluinen käytös ja yölliset vakoilut tytön ikkunan takana toisivat kaverille normaaliolosuhteissa lähestymiskiellon.

Elikkäs mielestäni elokuva oli huono. Tiedän kuinka valtavan suosittuja nuo kirjat ovat, mutta mulla ei ole mitään mielenkiintoa lukea niitä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2009 15:00:15 kirjoittanut Ile »

Miku

  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #5 : 11.01.2009 20:27:54 »
Onko muuten ketään muuta, jota tämä koko villitys on alkanut ärsyttää? Nykyään näkee melkein jokaisen gallerian päiväkirjassa tai ihkuboksissa jotain Edward(Robert) kuvia, mesessä on henk. koht. viestissä kirjasta lainattuja lauseita, yms. Jotenki ku se menee tähän vaiheeseen, mulla alkaa silmistä ja korvista pursuamaan koko juttu ja sitten ei osaa itse oikein nauttia tästä hommasta. :--( Onhan se tavallaan kiva, että on jotain henkeäsalpaavan ihanaa Pottereidenkin jälkeen, mutta yhyy. En osaa paremmin selittää.
LiveJournal

No remorse cause I still remember
the smile when you tore me apart.

Kuura

  • Neiti Kesäheinä
  • ***
  • Viestejä: 1 301
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #6 : 11.01.2009 20:35:58 »
Luen Twilighteja ja pidän niistä paljon. En tiedä miksi, ei Meyer mitenkään erityisen taitava kirjailijatar ole. Kirjat on aika keskinkertaisia. Lisäksi voin sanoa, että suomennokset ovat jostain todella syvältä. Kirjan juoni ja maailma on kyllä mielikuvituksellinen ja taitavasti luotu. Luultavasti luen niitä siksi, että rakastan romansseja. sikuriina puhuikin siitä Bellan neito-hädässä hahmosta, en ole elokuvaa nähnyt, joten en voi siihen mitään sanoa, mutta ainakin myöhemmissä kirjoissa Bella on vähän enemmän kuin se pulaan joutunut prinsessa. Vaikka kyllähän joku ainan tyttösen pelastaa. Edward tai Jacob on aina paikalla.
Leffan menen katsomaan huomenna, enkä odota siltä liikoja. En pidä näyttelijävalinnoista, en todellakaan. En nyt rupea listaamaan, mikä kussakin on pielessä.
Kuten Mikua, muokin ärsyttää tämä kohu. Jotenkin hävettää aivan tajuttomasti olla osa tällaista teinimassailmiötä, vaikka yritänkin aina sanoa, että rupesin lukemaan kirjoja ennen kuin siitä tuli massaa.
Runovuosi

Illalla sytytämme tulet
ja kaikki on hetken tässä

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #7 : 11.01.2009 20:55:58 »
Olen lukenut nuo tähän mennessä suomennetut kirjat, ja ovathan ne ihan viihdyttäviä. Tarinan kehykset ja maailma ovat hyvin rakennettuja, mutta Meyer kirjailijana ei vain saa niistä oikein mitään irti. Eniten näissä kirjoissa ehkä nyppiikin se, että potentiaalia löytyy huisisti, hahmot ja koko vampyyrimytologia voisivat olla oikein käytettyinä hyvinkin vangitsevia. Tuntuu että kirjailijalla on ollut paljon ideoita ja suunnitelmia, mutta kirjoittamisen suhteen on jääty ihan puolitiehen. Bellan kohdalla on menty siitä mistä aita on matalin ja tehty hänestä kiltti, miellyttävä, hajuton ja mauton peruspäähenkilö. Lukijoiden on ehkä helppo samaistua Bellaan, mutta tarinan osana tämä on lähinnä ärsyttävä. Edwardistakaan en liiemmin pidä, tämä kun on suorastaan oppikirjaesimerkki kaikista kiiltokuvamaisimmasta Gary Stusta, ja oikeasti aika hiton pelottava niine bellankyttäämisineen, hrrr. Jacob on sen sijaan tosi ihku, myös Jasperista, Carlislesta ja Alicesta tykkään, mutta mitä kertoo hahmosuunnittelusta, että kaikista mielenkiintoisimmat persoonallisuudet löytyvät sivuhenkilökaartista?

Leffan olen nähnyt myös, ja se on suoraan sanottuna täyttä kuraa. Muutamia ohjauksellisia/kuvauksellisia oivalluksia mahtuu toki mukaan, mutta loppuviimeksi elokuva on niin pitkäveteinen ja mielikuvituksettomasti ohjattu, että loppuarvosana tippuu armotta keskiverron alapuolelle. Tarinan tapahtumat eivät ole balanssissa (merkityksettömät tapahtumat saavat suhteettoman paljon aikaa elokuvassa), hahmot lagaavat aivan julmetusti (jähmeämmin etenevää dialogia en muista nähneeni aikoihin!), pääosien esittäjät eivät istu mielestäni rooleihinsa lainkaan, erikoisefektit ovat kökösti toteutettuja... Ehkä lopetan avautumisen tähän, etten suututa ketään fania. ;D

Lainaus käyttäjältä: Miku
toinen edit/ Culleneiksi ei mielestäni sovi kukaan mistään näytteliöistä, ne on muotutunu mun päähän täydellisinä jumalina, ei niin kauniita ihmisiä olekaan.
Aamen! Myös Jacob oli ihan väärän näköinen. :(

Summa summarum: lukekaa ennemmin kirjat. Jos olette nähneet elokuvan, lukekaa myös kirjat. Mitään taiteen riemuvoittoa ei ole odotettavissa, mutta ihan viihdyttävää pakettia ja ehdottomasti parempaa kuin elokuva! Teksti tempaisee ajoittain mukaansa, ja uskoisin jokaisen lukijan löytävän hahmojen joukosta edes yhden, joka kiinnostaa niin, että hänen kohtaloaan jaksaa jännittää. Itselleni tämä Houkutus-buumi ei oikein avaudu, kun en ole mikään yltiöromanttisen fiktion ystävä ja olen ehkä tälle jo vähän liian vanha (tai kyyninen :P), mutta kokeilkaa itse!
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #8 : 11.01.2009 21:05:25 »
Spoilaa leffaa :)
Olen varmaan tässä yhteisössä ainoa, joka rakastui leffaan!
Edward (aka Rober) oli aaaaivan ihana, kuolasin varsinkin siinä carcrash-kohtauksessa, Edwardin tuijotusta :) nam!

Ja näyttelijävalinnoista sen verran: Alice oli loistava!!! Kirjoissa muutenkin lempihahmoni (Edun jälkeen) ja näyttelijä oli melkein juuri sellainen kuin kuvittelin! :)
Carlslilen nähdessäni olin ensin ihan suu auki ja wtf ilme naamallani, mutta muutaman kohtauksen jälkeen se alkoikin jo tuntua ihan hyvältä valinnalta :)
Ja Jasper (kuolauskohtausnumerosataneljäkymmentäseitsemän!) Pesäpallo kohtaus, kun hän leikkii mailalla, ei herranjestas!!!! Namnamnam! <3<3

Leffan spoilaus loppuu!

Mielestäni voisi ihan hyvin laittaa että voi spoilata kaikkia kolmea (mieluiten neljää!) kirjaa ja jos kaikille ei sovi, niin laitetaan nelonen vaikka suurien spoilereiden taakse :) eikös!?


~Amy
« Viimeksi muokattu: 26.01.2009 15:00:36 kirjoittanut Ile »

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Pops

  • Rouva Minerva
  • ***
  • Viestejä: 1 222
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #9 : 11.01.2009 21:22:26 »
Säännöt kieltävät edelleen yhdelle elokuvalle/kirjalle avatun topicin. Joten laitan lukkoon.
Have a biscuit, Potter!

Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #10 : 26.01.2009 15:10:27 »
Voi suuret kiitokset Ilelle! <3 :)
Olen varmaan yksi harvoista (no en ole, valehtelen) :D Joka tykkäsi Jacobista ihan sikana kakkosessa!
UUSIKUU SPOILIA:
Itkin varmaan silmäni pihalle, kun Edward lähti ja jätti Bellan yksin! Oikeasti! Halusin vain lukea äkkiä eteenpäin ja tietää, milloin hän palaa.. Mutta sitten kun Jacob astui kuvioihin niin en halunnut, että Edward palaisi sittenkään niin nopeasti! Ja sitten, kun Jacob salasi muutoksensa Bellalta (minulla ei ollut hajuakaan, että Jacobista muuttui ihmissusi/shapeshifteri), mutta kun lopulta kertoi tälle niin rakastuin kyllä Jacobiin vielä enemmän!
SPOILI LOPPUU!

Toivottavasti saadaan nyt tämä keskustelu siirrettyä tänne, ettei häiriköidä enempää tuota yleistopiccia, ne saavat siellä kohta hermoromahduksen :D :D

~Amy

//Laitoin fontin koon ihan pieneksi.. Toivottavasti ei häiritse nyt niin paljon :)
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009 15:23:26 kirjoittanut Amy Malfoy »

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #11 : 26.01.2009 15:35:49 »
Mä tykkään Jacobista. Itse asiassa Jacob on ainoa syy siihen, että olen jaksanut lukea Uusikuun ja Epäilyksen. ;D Muuten ei iske ei sitten yhtään, mutta Jacob! Jacob! Mun mielestä on vaan hyvä, että joku on vähän sotkemassa Edwardin ja Bellan symbioosia, SPOILAA ETENKIN BREAKING DAWNIA tosin en mä usko että kukaan luuli missään välissä, että Bella jättäisi Edwardin Jacobin vuoksi. Houkutuksen perusidea on yksinkertaisesti niin läpeensä romanttinen ja on Sitä Oikeaa ja täydellistä, ikuista rakkautta, että eiköhän jokainen lukija tiennyt jo ykköskirjan jälkeen että kun asetelma on alussa Edward+Bella niin se on sitä lopussakin. Breaking Dawnia en ole vaivautunut käsiini etsimään, kyseessä on kuulemma huono kirja jossa uskomattomuus (huonossa mielessä) nousee ihan eeppisiin lukemiin, mutta mitä nyt olen kuullut, niin Jacob olisi toden totta ansainnut paremman kohtalon. Leimautua nyt Renesmeehen? Ei jeesus. Taisi Meyeriltä loppua ideat kesken pahemman kerran, tai sitten kaikki hahmot piti vaan parittaa pois / muulla tavalla antaa niille onnellinen loppu. SPOILERI LOPPUU.

Jos jaksaisin tutkia Twilight-universumia tarkemmin, niin kirjottasin ainakin sata miljoonaa Jacob-ficciä. Hotit intiaanit on vaan niin mun juttu, sellaisille ei vertailussa joku puuterilla silaistu Gary Stu -Edward pärjää sitten millään.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009 14:36:55 kirjoittanut Sassa »
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #12 : 26.01.2009 15:37:50 »
En ole lukenut kirjaa enkä varmaan aiokaan :) Ei ole herättänyt kiinnostusta ja olen löytänyt kivoja kirjasarjoja. Ehkä jos joku juttu herättää kiinnostukseni, niin voin vähän lähemmin tutkailla.

Onko tämä siis romanttinen? Vai onko tämä jotenkin fantasiapohjalla? En ole oikein saanut käsitystä kirjan genrestä ; )
in the bleak midwinter

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #13 : 26.01.2009 15:41:25 »
En ole lukenut kirjaa enkä varmaan aiokaan :) Ei ole herättänyt kiinnostusta ja olen löytänyt kivoja kirjasarjoja. Ehkä jos joku juttu herättää kiinnostukseni, niin voin vähän lähemmin tutkailla.

Onko tämä siis romanttinen? Vai onko tämä jotenkin fantasiapohjalla? En ole oikein saanut käsitystä kirjan genrestä ; )
"Meidän maailmaamme" sijoittuvaa teiniromantiikkaa, aika kepeää tavaraa höystettynä vampyyreilla ja muulla vastaavalla mytologiahutulla. Ja joo, on romanttinen. Tosi romanttinen. Jos siirappi äklöttää niin en suosittele. ;D
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #14 : 26.01.2009 15:51:35 »
Raitakarkki:
En ole lukenut kirjaa enkä varmaan aiokaan  Ei ole herättänyt kiinnostusta ja olen löytänyt kivoja kirjasarjoja. Ehkä jos joku juttu herättää kiinnostukseni, niin voin vähän lähemmin tutkailla.

Ensimmäisen kerran kuulin tästä kirjasta kaveriltani n. vuosi sitten, kun näin sen hänen hyllyssään.. Takakansi ei niinkään kiehtonut, mutta silti päätin sen joskus lainata häneltä.. No en sitten jaksanutkaan lainata, mutta kun kuulin, että elokuva oli myös tulossa, niin ajattelin, että mikäs siinä. Itse kun olen noihin siirappitarinoihin niin tykästynyt (titanic=itkukohtauksia n. 50).

Ostin kirjan ja rupesin vain lukemaan sitä. Ja ei oikeastaan ole muuta kuin positiivista sanottavaa. "Naapurintyttö" muuttaa pieneen sateiseen kylään ja ihastuu siihen "pahaan" poikaan :) Romanttisen rakkaustarinan ainekset ovat kasassa.. :)

Oikeasti suosittelen todella vahvasti lukemaan tämän kirjan, jos takakansi ei houkuta niin silti. Et menetä mitään ja vaikka et pitäisikään, niin tiedät ainakin mistä on kyse, ja ehkä voit antaa kirjalle mahdollisuuden myöhemmin :)

Ja jos(kun) koukutut kirjaan niin suosittelen oikein lämpimästi lukemaan myös seuraavat osat.
Ja sitten, kun kaikki osat on koluttu (Houkutus, Uusikuu, Epäilys, Breking Dawn) kannattaa suunnata Stephenie Meyerin kotisivuille josta löytyy Midnight Sun kirjan ensimmäiset osat (n. 200-300 sivua) ja sitten, kun sekin on luettu löytyy pieniä spinoffeja koskien Uusikuu-kirjaa.. Englanniksi tietysti, mutta mukavaa täytettä kirjoihin :)

Toivottavasti päädyt lukemaan, edes vilkaisemaan ensimmäistä osaa, koska kirja on todellakin lukemisen arvoinen. Myös elokuva kannattaa katsoa! Itse kävin sen katsomassa, vasta kun olin lukenut kolme ensimmäistä kirjaa (koska ehdin lukea ne muutamassa viikossa, ennen elokuvan julkaisemista). Mutta ei sillä ole niin suurta merkitystä katsotko elokuvan ennen vai jälkeen kun olet kirjan lukenut! :)
 

~Amy

Vähän tuli pitkä, mutta toivottavasti tuli selväksi, että kannattaa antaa kirja(sarja)lle edes mahdollisuus :)

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Saasta

  • Vieras
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #15 : 26.01.2009 19:31:05 »
Saanko ohimennen sanoa että jos ne spoilit maalaa valkoisella niin ne tällä gunsmoke -teemalla näkyy ihan normitekstinä, eli jos puput vois olla ihania ja sitten pienentää sen tekstin ok ? : )

Niin ja menen vkl kattomaan Twilightin kolmatta kertaa, neljä ekaa kirjaa luen heti kun saan ne kaverilta lainaan ; )

> Saasta

Miku

  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #16 : 26.01.2009 20:38:04 »
Oon nyt lukemassa Uusikuuta kolmatta kertaa ja oon ihan rakastunu Jacobiin ! Oikeesti, hittoon joku Edward, mä valitsisin Bellana Jacobin xdd Halusin vaan koko ajan, et Jacob ois tullu lämmittää, ku mul oli kylmä :__)

Oon muuten menossa kattomaan leffan uusiks viikonloppuna. <3 Vaikken tykkääkään leffan Jacobista :---( Se ei oo tarpeeks hot.
LiveJournal

No remorse cause I still remember
the smile when you tore me apart.

Qantha

  • ***
  • Viestejä: 83
  • Martsa
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #17 : 26.01.2009 20:55:51 »
En nyt jaksa muuten keskusteluun hirveästi osallistua, elokuva menetteli, mutta ei ollut mikään loistava. Halusin vain kysyä, onko täällä ketää muuta, jota raivostuttaa Epäilyksen suomennos? Luin sen vasta äskettäin (jostain kumman syystä) ensimmäistä kertaa suomeksi ja mitä ihmettä, Jacob on pistetty puhumaan kirjakieltä, mutta vain osittain! Mikäs järki siinäkin nyt on? Meni kaikki lukunautinto heti alkuunsa. Voisi mieluummin pysytellä siinä kirjakielessä tai jos on pakko käyttää puhekieltä, niin varmistaa ainakin, että koko repliikki toteuttaa sitä.

Ja toinen ärsytys: tuntuu, että tasaisin väliajoin tulee melkein täsmälleen samanlaisia lauseita vastaan. Onko lukija oikeasti niin tyhmä, ettei ensimmäisellä kerralla ymmärrä vaan asiaa on pakko korostaa vielä entisestään?

Ja niin, en siis dissaa täällä ihan vain huvikseen, tai siis pidän kyllä kirjoista itsekin (enkä omista melkein minkäänlaista kritiikkiä varsinkaan fantasiarakkausromaaneja kohtaan), mutta raah!
We are all in the gutter but some of us are looking at the stars.

niiina

  • Ylikuolonsyöjä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 5 592
  • Malfoysexual
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #18 : 27.01.2009 12:25:09 »
Lainaus
En nyt jaksa muuten keskusteluun hirveästi osallistua, elokuva menetteli, mutta ei ollut mikään loistava. Halusin vain kysyä, onko täällä ketää muuta, jota raivostuttaa Epäilyksen suomennos? Luin sen vasta äskettäin (jostain kumman syystä) ensimmäistä kertaa suomeksi ja mitä ihmettä, Jacob on pistetty puhumaan kirjakieltä, mutta vain osittain! Mikäs järki siinäkin nyt on? Meni kaikki lukunautinto heti alkuunsa. Voisi mieluummin pysytellä siinä kirjakielessä tai jos on pakko käyttää puhekieltä, niin varmistaa ainakin, että koko repliikki toteuttaa sitä.

No nyt on jopa pakko kommentoida. Englanniksi en ole kirjoja lukenut, mutta luen viimeisimmän kuhan se tulee postissa. Silti tämä pisti ihmetyttämään. En tiedä miten Jacod englanninkielisissa versioissa puhuu, mutta suomennus pisti silti nostelemaan kulmia. Välillä tuli sulavaa kirjakieltä ja sit alkoi tulla puhekieltä sekaan ja olin ihan ?? Minua ihan ällötti kun tosiaan Jacod edes avasi kirjassa suunsa, koska sieltä tuli aina sellaista tekstiä, että ainakin minulla tuntui tunnelma aina vähän lässähtävän. Tää nyt on on iha hatusta keksitty, mutta: "Bella, sinä olet mun oma, et ees tajua miten sinusta pidän." Ompa kiva lukea tuollaista. Ja joskus on kokonaan kirjakieltä pitkään ja sit taas muuttuu. ;)

Mutta siis, mä oon täällä ihan tööt. Jotkut oikeesti pitää Jacobista? Ai että vihaan sitä hahmoa! :D Uusikuu oli tuskaa lukea, kun Jacobia oli niin paljon. Okei, poika pistää välillä säälittämään, mutta silti siinä on jotain etovaa. Ne puheet ja kaikki.

Okei, ehkä oon kunnon teiniihkudaa, ku kyllä se munkin lemppari on nyt ja aina Bella/Edward. ;> Vaikka Jasper/Alice on kanssa nam.

niiina

niiina
Dramione

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #19 : 27.01.2009 14:29:17 »
Kävin kattomassa elokuvan 5.1 tykkäsin siitä. En oo lukenu kirjoja aikasemmin koska olen pitäny niitä teini hömppänä. Varasin Houkutuksen nyt, että sais verrata elokuvaan ja luettua onko se nyt niin hyvä kuin sanotaan.

Spoilaa kai

Minusta näytti ilmi selvältä, että se intiaani poika Jacob vaimikälie on ihmissusi. Kävi selväksi siinä vaiheessa kun olin lukenu joitain juttuja Demistä ja kattonu elokuvan.


Spoilaus loppuu.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51