Kirjoittaja Aihe: FMA: Käännös: The Gift, K-11, osat 24/24  (Luettu 8719 kertaa)

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
FMA: Käännös: The Gift, K-11, osat 24/24
« : 13.08.2008 17:18:01 »
Fandom: Fullmetal Alchemist (1. animeversio)
Disclaimer: Hahmot ja maailma kuuluvat Hiromu Arakawalle sekä animen tekijöille.

Otsikko: The Gift
Kirjoittaja: Zakai
Suomentaja: Picca

Paritus: Roy/Ed
Ikäraja: K-11
Genre: General/Romance
Varokaa: aikuisen ja alaikäisen suhdetta
Summary: Kun Ed palaa seurattuaan kiven luo vievää johtolankaa, hän huomaa, että Roy tekee enemmän töitä kuin tavallisesti, ja hän näyttää salailevan jotakin, mikä saa Edin miettimään, onko heidän suhteessaan jokin vialla.

Alkuperäinen: The Gift

T/N Lisää Fullmetal Alchemist -käännöksiä, kuten lupasin. Tämä tarina on mielestäni niin valloittava, että oli ihan pakko pyytää lupa tämän jakamiseen teidän kanssanne, ja sellaisen sainkin. Tiedän, ettei juuri nyt ole ihan oikea vuodenaika joulufluffylle, mutta ainakin minulle se maistuu näinä sateisina päivinä oikein hyvin.

Tarinaa on alun perin julkaistu tiettyinä päivinä, kuten voitte Zakain johdatuksesta huomioida, mutta minä suomennan ja julkaisen sitä tahtia kuin vain kykenen, ja toivon, ettei tämä latista lukukokemusta. Jos luette, niin ilahdun kommenteista kovasti. (Ja käännöslupa on.)


A/N  Okei, minä teen tavallaan pientä kokeilua tämän tarinan kanssa. Tämä on kiitospäivä/joulutarina... Miksi aloitan sen nyt? Haha, no, halusin kokeilla jotakin...

Se, mitä kussakin kappaleessa tapahtuu, tapahtuu sinä päivänä, jona postitan sen, joten kuten näette, tänään (kun lähetän tämän) on Marraskuun neljäs kuten myös tarinassa. Minulla on tietyt päivät valittuina, joina aion lähettää tekstiä.

Jotkut kappaleet tulevat olemaan lyhyitä, ja jotkut tulevat olemaan aika pitkiä. Se riippuu vain päivästä. Oikeastaan suurin osa lyhyistä kappaleista ovat vain pohjustusta niille, jotka päivitetään lomilla. Joten pidemmät kappaleet lähetetään kiitospäivän ja joulun lähellä.

En ole ikinä tehnyt tätä ennen, enkä nähnyt tätä tehtävän, joten en tiedä, miten hyvin se toimii, mutta se vain näytti hauskalta idealta...

Tämä ei seuraa sarjan tarkkaa aikajanaa, joten älkää odottako sitä. Tämä on vain pieni lomatarina; ei mitään suurta tai liian jännittävää... mutta toivon, että siitä nautitaan silti.



LAHJA

1
Syksy

Marraskuun neljäs – Lauantai

Ed työnsi kädet taskuihinsa ja katseli ympärilleen. Hän oli ollut kuukauden poissa Keskuksesta ja siihen aikaan lehdet puissa olivat vasta alkaneet muuttua kesän viileänvihreistä syksyn voimakkaan punaisiksi, keltaisiksi ja oransseiksi.

Nyt puut kuitenkin olivat peittyneet erilaisiin rikkaisiin maansävyihin. Lehti leijaili alas eräästä puusta hänen edessään ja Ed huokasi.

Siihen ei menisi enää kovin kauan. Nyt oli marraskuun alku ja pian kaikki lehdet putoaisivat, ja sataisi lunta...

Jälleen yksi vuosi päättyisi ilman onnea sen keinon keksimisessä, jolla palauttaa Al jälleen normaaliksi...

Kun nuorukainen lähestyi juuri pudonnutta lehteä, hän potkaisi sitä, mutta se vain lepatti ylöspäin ja pois hänen saappaansa luota.

Äkkiä hänen takaansa kuului auton hurinaa ja hän kuuli: ”Hei, pomo, haluatko kyydin?”

Ed kääntyi ja katsoi kadun yli nähdäkseen Havocin ajamassa yhtä autoista, joita armeija antoi Mustangin yksikön käyttää, sitten hän vilkaisi sinne, missä Keskuksen armeijan päämaja kohosi kaikkien muiden rakennusten yläpuolelle.

”Toki”, hän sanoi, lähti jalkakäytävältä ja hölkkäsi kevyesti auton luo.

Kun hän oli päässyt sisään, Havoc kysyi: ”Millaista etelässä oli?”

”Lämmintä”, Ed vastasi virnistäen. ”Etelä on aina paras suunta, johon lähteä, kun sää muuttuu kylmäksi.” Sitten hän lisäsi virnuillen: ”Jopa tiput tietävät sen, Havoc.”

Luutnantti nauroi rennosti sanailulle ja vastasi: ”Niin, ja tiput ovat myös tarpeeksi viisaita ollakseen palaamatta pohjoiseen ennen kuin sää lämpenee jälleen.”

”Niin, no, tipujen ei tarvitse raportoida komentajalleen”, Ed murisi, mutta tiesi, että Havoc oli päihittänyt hänet äskeisellä näkökannalla.

Pitkä mies virnisti ja sanoi: ”Et pysty huijaamaan minua. Tiedän, että kaipasit häntä.” Havoc pudisti päätään. ”Oikeasti, se mies ei ole hauska, kun et ole paikalla. Hän tekee vain työtä, työtä, työtä, ja hänestä tulee ärtyisä. Luultavasti siksi, ettei saa tarpeeksi se...”

Havoc!” Ed huusi hämmentyneenä, ja toinen mies nauroi. Nuorukainen pudisti päätään ja katsoi ärtyneenä ulos ikkunasta. Joskus hänestä tuntui, että hän oli pitänyt enemmän siitä, kun muut upseerit eivät tienneet hänestä ja Mustangista.

Suhteet armeijassa olivat hankalia asioita. Tavallisesti suhdetta ylemmän ja alemman upseerin välillä katsottiin pahalla, mutta sellaista tapahtui joskus. Yleensä se pidettiin salassa, koska sen perusteella mitä hän oli kuullut, oli helvetillistä yrittää vakuuttaa Führer antamaan suostumuksensa.

Joten hän ja Mustang olivat yrittäneet pitää sen salassa, mutta tietenkin yritys oli rysähtänyt kasaan, kun mies oli puhunut hänet harrastamaan seksiä tämän työpöydällä sillä välin, kun kaikki muut olivat lounaalla...

Ed pudisti päätään.

Olisi luullut, että se mies olisi varmistanut, ettei hänen kovasti työskentelevä ensimmäinen luutnanttinsa tehnyt töitä lounasajalla ennen kuin ehdotti mitään sellaista...

Hän huokasi. Sen jälkeen, kun Hawkeye sai tietää, oli vain ajan kysymys, milloin muutkin heidän yksikössään tiesivät. He olivat kaikki liian läheisiä ollakseen tietämättä. Tietenkään he eivät kertoisi kenellekään, mutta se ei estänyt heitä laskemasta leikkiä.

Ainoa, jolla oli ollut minkäänlaista ongelmaa asian kanssa, oli Hawkeye. Ei heidän arvojensa vuoksi tai siksi, että Ed ja Mustang olivat molemmat miehiä – samaa sukupuolta olevien suhteet eivät olleet Amestrisissa epätavallisia – vaan hiukan yllättäen häntä kiusasi heidän ikäeronsa. Heiltä molemmilta oli mennyt aikaa hänen vakuuttamisekseen siitä, että Ed pystyisi käsittelemään suhdetta ja ettei se ollut Mustangille pelkkä syrjähyppy.

Vaikka olikin joutunut puolustelemaan ikäänsä, Ediä oli koskettanut hiukan, että tiukka luutnantti oli huolissaan hänen hyvinvoinnistaan.

”Selvä sitten, täällä me olemme, pomo”, Havoc sanoi pysähtyessään armeijan rakennuksen lähelle. ”Minulla on muutamia asioita vielä tehtävänä, joten jätän sinut tähän.”

Ed nyökkäsi ja astui autosta. ”Kiitos kyydistä”, hän sanoi sulkiessaan oven.

---------------------

Kun Ed astui Mustangin toimistoon, hän hymyili tämän työpöydällä hajallaan olevien paperien sekasotkulle. Oli vaikea olla huvittumatta siitä, että vaikka eversti olikin pikkutarkka ulkonäkönsä suhteen, sama ei pätenyt hänen ympäristöönsä.

”Ei, sinä et ymmärrä”, Mustang sanoi puhelimeen. Mies seisoi selkä Ediin päin ja hän oli painanut paperin seinää vasten pidellen kynää toisessa kädessään. ”Kyllä... kyllä, tiedän, että sanoit tuon aiemmin, mutta...”

Mies kääntyi ympäri ja jähmettyi, kun näki Edin seisomassa siinä. Nuorukainen hymyili ja heilautti hiukan kättään, kun hänet huomattiin.

”Kuule, minun täytyy soittaa sinulle takaisin.” Tauko. ”Tai ehkä minä puhun jollekin muulle osastollasi; ehkä jollekin, joka osaa oikeasti tehdä jotakin!” Ja sen myötä eversti pamautti puhelinluurin alas.

”Kuka se oli?” hän kysyi huvittuneena.

Tummatukkainen mies päästi ärtyneen äänen ja murisi: ”Idiootti.” Mustang katsoi häneen hetken ja sanoi sitten kulmat kurtussa: ”Luulin, että tulet kotiin huomenna...”

Ed mulkoili. Tämä ei tarkalleen ollut sellainen tervehdys, jota hän oli toivonut... ”No jestas, minä voin lähteä ja tulla takaisin huomenna...” hän mutisi kääntyessään ympäri kohti ovea.

”Ei, odota...” eversti sanoi ja tuli huoneen poikki häntä kohti. Mies tarttui hänen harteisiinsa, kiepautti hänet ympäri ja halasi häntä hetken ennen kuin nojautui alemmas painamaan huulensa Edin omille.

”En tarkoittanut saada sitä kuulostamaan siltä, etten halua sinua tänne. Minä olen vain ollut...” Ärsyyntynyt huokaus. ”Ei mitään. Minä olen iloinen siitä, että olet täällä, mutta...”

”Mutta?” Ed kysyi.

”Olen pahoillani, odotin sinua huomenna, ja minulla on täksi illaksi suunnitelmia, joita en voi perua.”

Vaaleaverikön hartiat lysähtivät hiukan. Hän oli toivonut viettävänsä illan – ja ehkä yön – everstin kanssa.

”Minä hyvitän sen sinulle, lupaan sen”, Mustang sanoi vetäytyessään halauksesta ja kävellessään työpöytänsä luo.

Ed tiesi, että työ oli hänen edellään, aivan kuten eversti tiesi, että sen keinon keksiminen, jolla saada Alin asiat kuntoon oli hänen edellään, mutta millaista työtä eversti mahdollisesti voisi tehdä illalla?

”No... entä sen jälkeen...” hän aloitti, mutta eversti keskeytti hänet.

”Anteeksi, Ed. Tänään ei vain käy.”

”Ei edes sen jälkeen?” hän kysyi puolittain toiveikkaana, puolittain pettyneenä.

”Olen pahoillani”, mies sanoi anteeksipyytävästi. ”Oikeasti, luulin, että tulet takaisin huomenna, ja halusin saada kaiken tehtyä, jotta voisin viettää huomenna enemmän aikaa kanssasi.”

Ed nyökkäsi otsa rypyssä. ”Okei... no, luulen, että menen ulos Alin kanssa tänään”, hän sanoi ja lähti toimistosta.

Kun hän oli käytävässä, hän huokasi raskaasti. Nuorukainen oli toivonut yllättävänsä everstin tulemalla kotiin päivää etuajassa, mutta se ei sujunut sillä tavalla kuin hän oli kuvitellut. Kävi järkeen, että miehen piti saada työnsä tehtyä, mutta... hänellä vain oli tunne, että Mustang piti jotakin häneltä piilossa.



2
Suunnitelmia

Marraskuun seitsemäs – Tiistai

Ed kohotti katseensa kirjasta, jota oli lukemassa, kun hänen korvansa tavoittivat häntä lähestyvien askelten äänen. Se oli yksi tässä kirjastonosassa opiskelemisen eduista; oli niin hiljaista, että hän olisi luultavasti voinut kuulla neulan putoavan huoneen toisella puolella.

Hän hymyili nähdessään, kuka se oli.

Eversti vastasi hymyyn ja osoitti vatsaansa katsoen häneen kysyvästi.

Ed virnisti ja nyökkäsi. Kyllä, hän oli nälkäinen. Nuorukainen nousi ylös ja työnsi kirjan kainaloonsa, kun Mustang saavutti hänet.

”Miltä pasta kuulostaisi?” mies kysyi ja Ed painoi välittömästi sormen hänen huulilleen, osoitti sitten oviaukkoa. Eikö mies tuntenut lainkaan kirjaston etikettiä?

Eversti muodosti äänettä sanan ’anteeksi’, ja he kumpikin suuntasivat kohti ovea.

---------------------

”Se oli todella hyvää!” Ed huudahti, taputti vatsaansa ja virnisti.

”Tiedätkö mitä, luulen, että meidän pitäisi saada Führer julistamaan sinut omaksi valtioksi”, Mustang sanoi huvittuneena samalla, kun veti esiin lompakkonsa. Ed katsoi häneen hämmentyneenä ja hän jatkoi: ”No, sinä syöt suunnilleen saman verran kuin pieni valtio.”

Silmiään pyöräyttäen vaaleaverikkö veti esiin oman lompakkonsa. ”Ei sinun tarvitse maksaa puolestani. Pystyn maksamaan itse”, hän mutisi.

”Kyllä, mutta minä haluan maksaa puolestasi”, hän sanoi elehtien, että Ed laittaisi lompakkonsa pois. ”Vaikka minun on sanottava, että on hyvä, ettei minun tarvitse ruokkia myös Alphonsea, tai muuten menisin vararikkoon. En voi kuvitella, millaista olisi joutua ruokkimaan kaksi Elriciä.”

Ed rypisti otsaansa ja mumisi: ”Jos Al pystyisi taas syömään, se olisi minusta sen arvoista...” Hän vilkaisi ylös everstiin, kun kuuli tämän huokaavan, ja näki, että myös hänen otsansa oli rypyssä.

”Ed, anteeksi. Olisin iloinen ruokkiessani teidät molemmat, tiedät sen. Kunhan Al saa kehonsa takaisin, vien teidät molemmat lounaalle.” Tätä seurasi pieni hymy.

Nuorukainen nyökkäsi, mutta ei vastannut hymyyn. Hän tiesi, ettei eversti tarkoittanut pahoittaa hänen mieltään, mutta joskus tällaiset asiat vain osuivat häneen väärällä tavalla...

”Tietenkin minun olisi varoitettava ravintolaa muutamaa päivää aiemmin, jotta heillä olisi tarpeeksi ruokaa...” Mustang sanoi, hymy muuttui virneeksi.

Tälle Ed hymyili. Kenties, kun se päivä tulisi, hän ja Al kilpailisivat nähdäkseen, kumpi pystyi syömään enemmän. Ehkä he tosiaan söisivät kaiken ruoan ravintolasta... Hän pudisti päätään ajatellen, miten naurettava miete se oli.

”Joten, Ed... mitä aiot tehdä kiitospäivänä?” Mustang kysyi hitaasti.

Hän räpytteli silmiään. Kiitospäivänä? Nuorukainen avasi suunsa sanoakseen jotakin, kun tarjoilijatar keskeytti heidät.

”Olen pahoillani, kun häiritsen, mutta oletteko Roy Mustang?” hän kysyi everstiltä.

Kun hän nyökkäsi, tarjoilijatar sanoi: ”Teille on puhelu...”

Hän näytti hiukan yllättyneeltä, mutta nyökkäsi ja seurasi tarjoilijatarta pois pöydästä. Ed katseli hänen menoaan mietteliäänä.

Mitä hän tekisi kiitospäivänä? No, hän ei oikeastaan tiennyt. Luultavasti menisi taas Rockbellien luo. Niin he yleensä tekivät...

”Ed?”

Hän kohotti katseensa. Hän oli ollut niin ajatuksissaan, ettei ollut huomannut everstin palaavan.

”Minun on mentävä. Maksoin jo aterian. Puhutaan tästä myöhemmin, käykö?”

”Minne sinä menet, ja kuka oli puhelimessa?” hän kysyi uteliaana, mutta eversti vain pudisti päätään.

”Anteeksi, pitää mennä”, hän sanoi ja suuteli Ediä otsalle ennen kuin kääntyi ympäri ja suuntasi ulos ravintolasta.

Hetken verran vaaleaverikkö vain istui paikoillaan katsomassa ovea. Siinä se taas oli... Mustang välttelemässä hänen kysymyksiään...

Huokaisten Ed katsoi lompakkoaan, sitten mulkoili vihaisesti, kun miehen sanoma upposi hänen tajuntaansa. Muristen hän työnsi lompakon taskuunsa. Ensi kerralla hän maksaisi tarjoilijattarelle ennen kuin Mustangilla olisi tilaisuus tehdä niin.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2015 16:59:18 kirjoittanut Beyond »
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Kalmatus

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #1 : 13.08.2008 17:42:07 »
Jipii, taas uusi Roy/Ed ficci.
Niitä ei kyllä suomeksi löydy kuin sieniä sateella ja tämmöinen "kevyempi" lukeminen sopii ehkä paremmin koulujen alkuun.


Kiitos kiitos ja kiitos että aloit suomentamaan taas uutta ficciä
*suutelee maata jalkojesi alla*
On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisen typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma.
~Albert Einstein

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #2 : 13.08.2008 20:55:49 »
Pidit lupauksesi ^^ Suomennat uuden! Jee!!

Minnes se Roy koko ajan karkaa?
Ei saa jättää seuralaista yksin. ^^

Ed raukka ei saanu maksaa ^^
(Vaikka ei mua olis haitannu, jos joku olis mun puolesta maksanu ^^)
Jatkoa odotan ^^,

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #3 : 16.08.2008 15:39:05 »
T/N Hih, totta kai minä pidän lupaukseni. Tykkään ihanien ficcien suomentamisesta liikaa. Kivaa, että lukijoita näyttää löytyvän tällekin, nyt tulee pari kappaletta lisää.


3
Al

Marraskuun yhdestoista – Lauantai

Ed kulki pitkin armeijarakennuksen käytäviä syvissä mietteissä. Hän ei ollut nähnyt everstiä juuri lainkaan sen jälkeen, kun oli palannut kotiin lähes viikko sitten. He olivat syöneet päivällistä Mustangin talossa viime sunnuntaina ja hän oli tietenkin jäänyt yöksi.

Roy oli todellakin pitänyt sanansa ja hyvittänyt hänelle...

Ed virnisti typerästi muistolle, mutta kokosi itsensä, kun pari kersanttia kulki hänen ohitseen.

Ja tietenkin he olivat lounastaneet yhdessä tiistaina, mutta silloin mies oli kutsuttu pois tekemään jotakin... Muuten nuorukainen ei todellakaan ollut nähnyt rakastajaansa paljon. Vain silloin, kun Ed pistäytyi everstin toimistossa, hän näki tämän, ja silloinkaan Mustang ei ollut toimistossaan puolta ajasta.

Se oli turhauttavaa, ja huolestuttavaa. Mustang työskenteli harvoin niin lujasti kuin näytti työskentelevän, varsinkaan silloin, kun Ed ei ollut poissa. Tavallisesti, kun hän oli ollut poissa niin kauan kuin nyt, he viettivät jokaisen yön yhdessä tanssien vaakamamboa, mutta ei tällä kertaa.

Ed huokasi lähestyessään everstin ovea. Oli lauantai, ja mies oli töissä... Jokin oli todellakin pielessä...

Hän käänsi ovenkahvaa ja avasi oven, mutta pysähtyi nähdessään, ei vain everstiä istumassa pöytänsä ääressä, vaan myös Alin seisomassa hänen pöytänsä edessä käsivarret puuskassa.

Nyt, useimpien ihmisten mielestä Alphonse näytti vain haarniskalta, täysin tunteita vailla olevalta, mutta Edille hän oli enemmän. Hän oli viettänyt tarpeeksi aikaa veljensä kanssa tietääkseen, mitkä eleet ja liikkeet johtuivat mistäkin tunteesta, ja juuri nyt hän saattoi huomata, ettei Al ollut kovin iloinen.

”Mitä täällä tapahtuu?” hän kysyi.

”Ei mitään”, Mustang vastasi hiukan liian nopeasti. ”Alphonse ja minä vain juttelimme vähän. Eikö niin, Alphonse?”

Hopeanharmaa haarniska katsoi Mustangista Ediin ja nyökäytti sitten päätään. ”Aivan niin... juttelimme vain. Voinko lähteä nyt?”

Eversti nyökkäsi ja sanoi: ”Minä tahtoisin päättää tämän keskustelun myöhemmin, jos sinulle sopii.”

”Kyllä kai...” Al sanoi vastahakoisesti ja alkoi kulkea huoneen poikki kohti ovea.

”Voit jäädä”, Ed sanoi nähdessään, että hänen veljensä suunnitteli lähtemistä.

”Ei kiitos”, Al vastasi, ja Ed huokasi. Hänen veljensä oli ehdottomasti onneton jostakin syystä.

Oven sulkeuduttua Alin perässä Ed siirsi katseensa takaisin Mustangiin ja kysyi uudelleen: ”Mitä on meneillään?”

”Kuten sanoin, me vain juttelimme vähän.” Sen sanottuaan eversti virnisti ja koukisti sormeaan kutsuen Edin luokseen. Ed vastasi hymyyn ja meni huoneen poikki sinne, missä Mustang istui työpöytänsä ääressä.

”Sinä kyllä ehdottomasti hellit väsyneitä silmiä, Ed”, Roy sanoi ja nykäisi hellästi nuorukaista takista. Ei-kovin-hienovaraisen vihjauksen ymmärtäen hän astui eteenpäin, jotta Mustang saattoi suudella häntä. Kun hän vetäytyi taemmas, vanhempi alkemisti sanoi: ”Tiedätkö, et ikinä vastannut kysymykseeni.”

Edin kulmakarvat vetäytyivät yhteen hämmennyksestä. ”Mihin kysymykseen.?”

”Mitä aiot tehdä kiitospäiv...” Hän keskeytti, kun puhelin soi. Huokaisten eversti ojensi kätensä, nosti luurin ja sanoi: ”Mustang.”

Ed katseli, kuinka miehen ilme muuttui lievästä ärtymyksestä keskeytyksen vuoksi yllättyneisyyteen, sitten pahoitteluun ja... mihin? Mustangin silmät mittailivat häntä hitaasti. Se oli jälleen se katse. Se, joka sai Edin ajattelemaan, että eversti piilotteli häneltä jotakin.

”Hetki vain, olkaa hyvä”, Mustang sanoi ja peitti puhelimen kädellään. ”Pahoittelen; tämä on luottamuksellinen puhelu.”

Hän nyökkäsi pettyneenä.

”Tavataan huomenna, käykö? Minun luonani? Illallinen ja...” Virnistys. ”...muita... aktiviteetteja?”

Tämä toi Edin kasvoille välittömän hymyn ja hän nyökkäsi ennen kuin jätti everstin puhelunsa pariin.



4
Kutsu

Marraskuun kahdestoista – Sunnuntai

Ed kiehnäsi lähemmäs Royn sylissä nautiskellen sen jälkihehkusta, mitä he olivat juuri tehneet. Tämä oli yksi niistä asioista, joita hän kaipasi eniten, kun oli poissa. Hän rakasti everstin seuraa, ja tietenkin tuhmuuksien tekeminen oli aina nautittavaa, mutta tällä tavoin pideltynä oleminen oli jotakin, mitä hän kaihosi ollessaan yksin.

Hän kaipasi sitä kiihkeästi, kun ei saanut sitä, ja joskus hänen vartalonsa suorastaan särki tarpeesta olla pideltynä. Tietenkin hän voisi käpertyä Alin viereen, jos todella halusi – ja joskus hän tekikin niin – mutta se ei ollut sama...

”Ethän sinä ole nukahtamassa, vai oletko?” Mustang kysyi, ja Ed murahti.

”Tuskinpa. Minun pitäisi olla huolissani siitä, että sinä vaivut uneen, vanhus”, hän vitsaili hyväntahtoisesti.

”Mitä oikein sanoit, poju?” eversti sanoi vanhusmaiseen sävyyn.

Nuorukainen pudisti päätään ja suuteli sitten miehen rintaa. ”Ei mitään. Sinä vain unohdat sen kuitenkin muutaman sekunnin kuluttua. Tiedän, miten unohtelevaisiksi ihmiset muuttuvat ikääntyessään.”

”Kiitoksia kovasti, kakara. Ehkä sinun pitäisi mennä vuoteeseen; nukkumaanmenoaikasi meni jo”, Mustang murisi ja läimäytti Edin paljasta takamusta.

Vaaleaverikkö nauroi ja käpertyi sitten uudelleen everstin syliin. Muutaman hetken heidän välillään vallitsi hiljaisuus ennen kuin Roy sanoi: ”Ed, mitä sinä aiot tehdä kiitospäivänä?”

Ai niin...

Hän oli unohtanut sen.

”Luulen, että me menemme Resembooliin... menemme sinne aina”, Ed vastasi. ”Miten niin?”

Mustang suuteli Ediä päälaelle ja juoksutti kättään pitkin pojan sileää ihoa. ”Mitä ajattelisit siitä, että jäisit tänne kiitospäiväksi?”

”Minä haluaisin, mutta luulen, että Al suunnittelee jo lähtemistä... sitä paitsi Winry ja Pinako luultavasti myös odottavat meitä...” hän sanoi pettymys ääneensä punoutuneena.

”No, anna Alin vain mennä yksin”, eversti mumisi ja näykkäisi Edin korvaa, mikä sai nuorukaisen kiemurtelemaan.

”En voi... Tarkoitan, ei vain tuntuisi oikealta jättää Alia yksin sillä tavalla...”

”Ei hän olisi yksin. Hänellä olisi ne kaksi Rockbellin naista seuranaan.”

Ed pudisti päätään. ”Tiedät, mitä tarkoitan. Minusta vain tuntuu, että minun ja hänen pitäisi olla yhdessä lomalla...”

Huokaisten Mustang nyökkäsi ja painoi suudelman Edin otsalle. ”Olet kai oikeassa...” hän sanoi, ja Ed ajatteli, että mies kuulosti sen vuoksi onnettomalta.

Ed rypisti otsaansa surullisesti. Hän tosiaan halusi jäädä... ei vain siksi, että halusi viettää enemmän aikaa Royn kanssa, vaan myös siksi, että siitä lähtien, kun hän oli palannut Keskukseen, hänestä oli tuntunut kuin heidän suhteensa olisi murentumassa... Jos vain olisi tapa...

”Mitä jos tulisit mukaamme?” hän kysyi äkkiä ennen kuin oikeastaan juuri ajatteli ideaa.

”Mitä?” Mustang kysyi.

”Niin, minä voisin soittaa Pinakolle ja kysyä, voisitko tulla mukaamme”, Ed toisti.

Oli hiljainen hetki, sitten: ”En tiedä, toimisiko se...” Mustang sanoi empien.

”Miksi ei?”

Kun eversti ei vastannut heti, Ed kysyi hiljaa: ”Senkö takia, mitä tapahtui Winryn vanhempien kanssa?”

Nyökkäys.

”Hän ei pidä minusta kovinkaan paljon, tiedäthän”, Roy mumisi ja veti nuorukaisen lähemmäs.

”No... ei hän kuitenkaan vihaa sinua... se on vain...” Se oli vain mitä? Hän ei tiennyt. Winry ei ollut koskaan selittänyt sitä hänelle kovin hyvin, ja hänestä tuntui, ettei edes Winry ollut varma.

Tietysti Pinako ja Winry eivät myöskään tienneet hänen suhteestaan Royn kanssa...

Ei sillä, että se olisi suuri ongelma. He eivät kertoisi Führerille tai mitään sellaista, mutta... no... saisivathan he sen tietoonsa lopulta, eikö niin? Winry ei luultavasti pitäisi siitä, koska ei pitänyt everstistä, mutta muuten hän arveli, että asia olisi kunnossa...

”Se ei vain ehkä ole hyvä idea”, Mustang sanoi.

”No, niin kai... Tarkoitan, jos et vain halua tulla, se on okei, voit sanoa minulle...” Ed painosti ääni raskaana pettymyksestä.

”Ei, minä haluan tulla; erittäin paljon... Minun on ollut tarkoitus puhua heille joka tapauksessa, se olisi hyvä aika, luulisin...”

Edin otsa kurtistui hämmennyksestä. Mustang oli halunnut puhua Pinakolle ja Winrylle? Miksi? ”Selvä, minä soitan huomenna.”

Eversti nyökkäsi, työnsi sitten nuorukaisen selälleen ja polvistui tämän ylle. Virnistäen hän kysyi: ”Miten olisi toinen kierros?”
« Viimeksi muokattu: 21.08.2008 16:33:03 kirjoittanut Picca »
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #4 : 17.08.2008 10:46:21 »
Khih, khih ^^
Jatkoa tuli.

Mistäs Al ja Roy puhui? Kiinnostavaa. ^^
Vuhuu! Toivottavasti ne lähtee pian Resembooliin ^^

Grr.. Haluan tietää kuka soittelee Roylle..
Elikkäs, käännäppäs pian lisää ^^

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #5 : 17.08.2008 21:39:44 »
T/N Oli kääntämisolo. Pidempiä kappaleita on luvassa pikapuoliin, mutta tässä taas muutama lyhyt kerralla. Artelle kiitoksia pika-avusta mesessä. <3



5
Puhelu

Marraskuun kolmastoista – Maanantai

Riiing

Riiing


Ed naputteli hermostuneesti jalallaan puhelinkopin kirkasta seinää, kun kuunteli puhelimen soivan.

Riiing

Ri...


”Rockbellin Automail, Pinako puhelimessa. Kuinka voin auttaa teitä?” ääni linjan toisessa päässä sanoi.

”Hei, Ed täällä”, hän sanoi juoksuttaessaan sormiaan pitkin kolikkopuhelinta.

”Pätkä! En oikeastaan odottanut kuulevani sinusta ennen kiitospäivää. Oletteko vielä tulossa, vai?”

”Lyhyt! Olen pidempi kuin sinä, senkin vanha haahka!” hän murisi, ja kun Pinako alkoi nauraa, hän veti syvään henkeä ja päästi ilman hitaasti ulos. Hänen täytyi olla tosiaan hermostunut, jos hän loukkaantui Pinakon huomautuksista lyhyydestä.

”No... joo, joka tapauksessa, olemme tulossa”, hän vastasi laahaten saapastaan hermostuneesti vasten jalkakäytävää.

”No, hyvä. Joten miksi soitat?”

Nuorukainen veti syvään henkeä ja sanoi: ”Itse asiassa, minä mietin, voisinko tuoda jonkun mukanani.”

”Ai?”

”Niin...”

Hän saattoi melkein kuulla Pinakon virnistävän linjan toisessa päässä. ”Jonkun erityisen?”

”Öh... niin...” Vaaleaverikkö keskeytti, sanoi sitten: ”Niin, se mies on...”

”’Mies’, vai? No, niinpä kai. Onko tämä joku, josta olen kuullut?” Pinako kysyi. Hänen äänensä muuttui hiukan ja Ed saattoi arvata, että hän oli juuri laittanut piipun suuhunsa.

”Kyllä, olet tavannut hänet aiemmin...” Viileästä säästä huolimatta Ed hikoili. Tämä oli vaikeampaa kuin hän oli luullut sen olevan.

Tauko, sitten: ”No, aiotko kertoa minulle vai saada minut arvailemaan?”

”Se on, öh... hän on... minun, öh... komentajani...”

Seurasi pitkä tauko, jonka jälkeen: ”Valtionalkemisti?” Kysymys esitettiin hitaasti, siinä oli aavistus epäuskoa.

”Eh... niin...”

”Hiukan vanha sinulle, eikö vain?” Pinako kysyi vaisusti.

Ed pureskeli kevyesti poskensa sisäpintaa. ”Ei minusta...”

”Ei tietenkään sinusta...” kuului mutistu vastaus. ”Sinun äitisikin tunsi vetoa vanhempiin miehiin, ja katso, mihin se hänet johti. Ei sillä, etten olisi pitänyt Hohenheimista, olimme juomakavereita ja kaikkea sellaista niihin aikoihin, mutta...”

”Roy ei ole se kusipää”, Ed murisi ärtyneenä.

Vanha nainen huokasi linjan toisessa päässä ja sanoi sitten: ”No... Se on sinun valintasi. Winry ei tule olemaan kovin iloinen tästä, ottaen huomioon sen, kuka hän on ja mitä hän on tehnyt, mutta luultavasti hän pääsee siitä yli. Kerron hänelle myöhemmin.” Tauko. ”Niin paljon kuin haluaisinkin puristaa sinusta tietoja juuri nyt, minulla on töitä tehtävänä. Nähdään ensi viikolla.”

Ed nyökkäsi, pudisti sitten päätään muistaessaan, ettei Pinako voinut nähdä häntä, ja sanoi: ”Niin, selvä.”

Kuului naksahdus, sitten hiljaisuus.

Huokaisten nuorukainen asetti luurin paikoilleen ja antoi ryhtinsä lysähtää. Se ei ollut mennyt niin hyvin kuin hän oli toivonut, mutta se ei ollut myöskään mennyt niin huonosti kuin hän oli pelännyt...

Ed astui ulos puhelinkopista ja veti takkinsa tiukemmin ympärilleen lähtiessään kohti kirjastoa, jossa Al odotti häntä, ja ajatteli keskustelua, jonka oli juuri käynyt.

Hän toivoi, että Winry ei järkyttyisi tästä liian pahasti...



6
Puhelinvastaaja

Marraskuun neljästoista – Tiistai

7:43 aamulla

Riiing

Riiing

Riiing

Riii...

’Hei, olet tavoitellut Alphonse ja Edward Elr...’

’Hei! Miksi sinun nimesi tulisi ensimmäisenä?’

’Koska minä jätän tämän viestin.’

’No, anna minun sitten jättää viesti!’

’En, sinä vain sotkisit kaiken. Sitä paitsi aakkosissa minun nimeni tulee ensin.’

’Minä olen vanhempi!’

’Minä olen pidempi!’

’Täh!! GRR... KETÄ SINÄ KUTSUT NIIN LYHYEKSI, ETT...’

PIIIIP


”Ed! Winry täällä. Mitä tämä oikein on, että kuulin sinun tuovan sen miehen tänne kiitospäivänä? Minä en halua häntä tänne! Miten sinä voit olla niin julma, että edes ehdotat sen henkilön tuomista, joka tappoi vanhempani? Miten saatoit edes aloittaa suhteen sen limaskan kanssa? Sinun on parasta soittaa minulle heti, kun saat tämän!”

7:46 aamulla

”Oh! JA sinun automailisi on parasta olla HYVÄSSÄ kunnossa, kun saavut tänne, TAI MUUTEN!”

8:52 aamulla

”Ed! Minä tiedän, että sinun täytyy olla jo jalkeilla valmistautumassa töihin tähän aikaan! Sinun olisi parasta nostaa luuri! Al, pane Ed nostamaan luuri!”

9:15 aamulla

”Edward... olemmehan me ystäviä, eikö niin? Tiedät, miten raskasta minulle oli, kun menetin vanhempani... Minä vain... Minä en vain...”

9:20 aamulla

”Minä en halua häntä tänne...”

10:27 aamulla

”En voi tehdä töitä ennen kuin soitat minulle, Ed! Sinun on parasta soittaa minulle heti, kun tulet kotiin!”

11:02 aamulla

”Al! Varmista, että Ed soittaa minulle!”

12:00 iltapäivällä

”Selvä! Minä tiedän, ettet tee töitä lounasaikaan! Miksi et ole vielä soittanut minulle?”

2:09 iltapäivällä

”EEEED! Miksi et ole vielä soittanut minulle? Okei, okei, tiedän... olet luultavasti vielä töissä...”

3:41 iltapäivällä

”Ed, missä...”

”Winry, tule pois siitä helkatin puhelimesta ja auta minua tämän kanssa!”

”Mutta...”

”Hän on töissä! Hänen puhelinvastaajaansa valittaminen ei saa häntä soittamaan sinulle yhtään nopeammin! Nyt lopeta ja tule tänne!”

5:33 iltapäivällä

”Sinä et voi mitenkään olla enää töissä! Minä olen todella vihainen tämän takia! Sinun on parasta soittaa minulle JUURI NYT! Minulla on muutama asia sanottavana sinulle, ED!”

7:54 illalla

”ED! SINUN ON PARASTA OLLA JÄTTÄMÄTTÄ SOITTOJANI HUOMIOTTA TAI VANNON...!”

9:42 illalla

”Ed... ole kiltti... ole kiltti ja soita minulle... Minun todella pitää puhua tästä. Minä... en todellakaan tiedä, selviänkö...”

KLIK

”Hei? Winry?”

”Al? Olen yrittänyt tavoittaa teitä koko päivän? Onko Ed siellä?”

”Ed...? Öh... hetkinen, luulen, että vastaaja nauhoittaa vielä...”

”Unohda vastaaja, hae vain Ed puhelimeen.”

”Oikeastaan... Ed ei ole... tavoitettavissa... juuri nyt. Kerron hänelle, että soitit, jos haluat.”

”Al... Mitä tämä juttu on eversti Mustangista tulemassa tänne kiitospäivänä?”

”Er... öh, itse asiassa... Minun on mentävä...”

”ÄLÄ SINÄ USKALLAKAAN LOPETTAA PUHELUA! MINUN ON SAATAVA PUHUA TÄSTÄ!”

”AnteeksiMinunonmentäväKäskenEdinsoittaasinullemyöhemminhei!”

KLIK



7
Välttelyä

Marraskuun kuudestoista – Torstai

Ed huokasi ja nosti puhelinluurin. Kiertäen valintalevyä jokaisen numeron kohdalla hän valitsi everstin numeron ja odotti.

Yksi pirahdus.

Kaksi...

Nuorukainen rypisti otsaansa, kun soiminen jatkui. Oli yhä vaikeampaa ja vaikeampaa tavoittaa miestä...

Kahdeksannella pirahduksella hän kuuli:

Olet tavoitellut Roy Mustangia. Jätä nimesi ja yhteystietosi, ja minä otan yhteyttä.

PIIP

Ed pyöräytti silmiään everstin epäomaperäiselle ja tylsälle viestille, sanoi sitten: ”Hei, olen yrittänyt tavoittaa sinua maanantaista lähtien...” Hän vaikeni hetkeksi yrittäen päättää, halusiko vain sanoa sen vastaajaan vaiko odottaa, kunnes todella puhuisi miehen kanssa.

Alun perin hän oli halunnut sanoa sen henkilökohtaisesti, mutta oli jo torstai... Tehden päätöksensä nopeasti Ed jatkoi: ”Arvaan, että olet ollut kiireinen... öh, minä soitin Pinakolle ja hän sanoi, että se sopii, että sinä tulet.” Toinen tauko, sitten hän sanoi pehmeämmällä äänellä: ”Soita minulle, selvä?”

Asettaessaan puhelimen paikoilleen Ed tunsi tylsää kipua rinnassaan. Oikeasti hän oli halunnut sanoa: ”Minä kaipaan sinua, miten ihmeessä et ole soittanut minulle tai mitään. Enkö ole enää sinulle tärkeä? Mikä tämä projekti on, jonka parissa työskentelet niin, että sinun on kulutettava siihen niin paljon aikaa?”

Mutta hän ei sanonut.

Hän ei halunnut kuulostaa liian riippuvaiselta tai mitään sellaista, mutta silti...

”Mikä vialla, veli?” Al kysyi hänen takaansa.

”Ei mikään”, hän sanoi synkästi, edelleen katsellen puhelinta.

Hänen veljensä käveli hänen vierelleen ja laittoi massiiviset metallikätensä puuskaan. ”Et vieläkään onnistunut saamaan häntä kiinni?” Kun Ed pudisti päätään, Al sanoi: ”No, nyt sinä tiedät, miltä Winrystä tuntuu.”

”Mitä sinä tarkoitat tuolla”, vaaleaverikkö murisi.

”No”, Al sanoi puolustellen. ”Hän on yrittänyt tavoittaa sinua tiistaista lähtien, mutta sinä vain jätät hänen soittonsa huomiotta etkä soita hänelle takaisin. Se on todella julmaa sinulta, veli.”

”Mikset sinä sitten vain puhu hänen kanssaan?” hän näpäytti.

”No... hän ei halua puhua minulle, hän haluaa puhua sinulle...” suuri haarniska sanoi epäröiden.

Ed pyöräytti silmiään. ”Miten vain, Al. Sinä vain pelkäät häntä.”

”Niin sinäkin!” nuorempi Elric huudahti syyttävästi.

Lyhyt nuorukainen heilautti kättään vähättelevästi. ”Joka tapauksessa, tämä on erilaista. Minä välttelen Winryä tarkoituksella. Roy on vain juuri nyt todella kiireinen, siinä kaikki.”

Hetken verran Al vain tuijotti häntä, pudisti sitten päätään ja käveli pois. Ed katseli veljensä menevän raskas tunne rinnassaan.

Tämä todella oli erilaista... eikö niin?

Mustang ei jättänyt häntä huomiotta... eihän?
« Viimeksi muokattu: 21.08.2008 16:34:35 kirjoittanut Picca »
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #6 : 17.08.2008 22:15:52 »
Oh, lisää suomennettu Roy/Edwardia. Hienoa.

Mielenkiintoiselta vaikuttaa tähän asti. Royn touhut epäilyttävät, mutta eiköhän niille ennen pitkää selitystä saada.  ;D
Tämä on mukavaa, kevyttä iltalukemista jotta voin unohtaa hetkeksi sen totuuden että koulut ovat alkaneet.

Kiitos tästä uudesta ficci suomennoksesta. Jään odottelemaan jatkoa.
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #7 : 18.08.2008 17:22:19 »
Nopeaan tahtiin tulee lisää ^^
Mutta se on hyvä asia!
Hauskoja kohtia nämä osat täynnä =  )


Riiing

Riiing

Riiing

Riii...

’Hei, olet tavoitellut Alphonse ja Edward Elr...’

’Hei! Miksi sinun nimesi tulisi ensimmäisenä?’

’Koska minä jätän tämän viestin.’

’No, anna minun sitten jättää viesti!’

’En, sinä vain sotkisit kaiken. Sitä paitsi aakkosissa minun nimeni tulee ensin.’

’Minä olen vanhempi!’

’Minä olen pidempi!’

’Täh!! GRR... KETÄ SINÄ KUTSUT NIIN LYHYEKSI, ETT...’


Aika pitkä lainaus, mutta toi oli hauska kohta ^^ Aivan ihana.

Laitahan pian lisää!!

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #8 : 21.08.2008 16:29:30 »
T/N Kiitoksia teille kommentoimisesta. Olen valitettavasti ollut kiinni yhdessä pakollisessa kirjoitusprojektissa enkä ole saanut käännettyä niin paljon kuin tahtoisin, mutta tässä kuitenkin lisää, nauttikaa.



8
Winry

Marraskuun kahdeksastoista – Lauantai

Kun puhelin soi, Ed siirtyi tuolillaan ja yritti keskittyä kirjaansa. Ottaen huomioon sen, miten monta kertaa Winry oli soittanut, hänestä oli tullut erittäin taitava vastaajan huomiotta jättämisessä. Ikävä kyllä tällä kertaa viestin jättäjä ei ollut Winry.

”Ed, senkin pikku kakara! Tiedän, että olet siellä! Vastaa puhelimeen tällä sekunnilla!”

Kirjansa pudottaen Ed kompuroi tuoliltaan ja kahmaisi puhelimen. ”Pinako?” hän sanoi eikä paniikissa reagoinut ’pikku’-kommenttiin. Vanhaa naista ei kannattanut jättää huomiotta, kun hän oli vihainen.

”Hiton oikein. Nyt, jos arvostat henkeäsi, lakkaat välttelemästä Winryä ja puhut hänelle. Hän tekee minut täysin hulluksi!”

Hän avasi suunsa sanoakseen jotakin, mutta kuuli sitten Pinakon huutavan: ”Winry! Edward on puhelimessa puhuakseen kanssasi!”

Ed murisi sisäisesti. Hän ei ollut valmis...

”EDWARD?” Winry huusi hänen korvaansa, ja hän värähti.

”Hei...” hän sanoi heikosti, iloisena siitä, että Winry oli siellä eikä täällä.

”Olen yrittänyt saada sinut kiinni koko viikon!” mekaanikko sanoi kiireesti.

Ennen kuin hän ennätti sanoa mitään muuta, Ed pisti väliin: ”Niin, tiedän. Olen pahoillani, olen ollut kiireinen.” Se oli vale, mutta jos se saisi hänet ulos tästä silmukasta...

”Ed...” hänen ystävänsä valitti linjan toisessa päässä ja hän rypisti otsaansa. ”Ed, minä en halua hänen tulevan... Mikset puhunut minulle tästä? Minusta ei tunnu mukavalta, että se mies olisi täällä...” Edin kulmankurtistus syveni. Hän saattoi kuulla kyyneleet tytön äänessä...

”Winry... Minä, no, en ajatellut, että se olisi niin iso juttu. Tarkoitan...” Miten minä oikein saan itseni keploteltua tästä ulos? hän ajatteli. Hän halusi rauhoittaa Winryä riittävästi, jotta tämä ei valittaisi Royn tulosta, mutta hän ei myöskään halunnut loukata tämän tunteita. Miten...? ”Etkö halua mahdollisuutta puhua hänelle? Tarkoitan... se saattaisi tehdä sinulle hyvää...” Sitähän tytöt tekevät, eikö niin? He puhuvat asioista...

Ed huokasi.

Jospa hän ja Mustang vain puhuisivat joistakin asioista...

Oli pitkä hiljaisuus, ja hetken Ed luuli, että yhteys oli katkennut, mutta sitten Winry sanoi: ”Tuo on... hyvä idea, Ed...” Vaaleaverikön kulmat painuivat yhteen hämmennyksestä. Kuulostiko Winry olevan mielissään ajatuksesta?

”Mitä sinä suunnittelet?” hän kysyi hitaasti. Hän ei todellakaan pitänyt siitä, miten Winry oli sanonut sen.

”Oh... en mitään”, Winry sanoi hiukan liian suloisesti. ”Olet oikeassa. Minun pitää vain saada se kaikki ulos itsestäni. Luulenpa, että niin aion tehdä.”

”Win...”

”Nähdään, kun tulet tänne.”

”Win...” hän sanoi uudelleen, mutta kuului kilahdus ja yhteys katkesi.

Hitaasti Ed laski puhelimen ja palasi tuolilleen. Hän ei äkkiä ollutkaan kovin toiveikas viedessään everstin Resembooliin...



9
Pakkaaminen

Marraskuun kahdeskymmenes – Maanantai

Ed koputti oveen vielä yhden kerran ja huokasi. Se ei hyödyttänyt. Mustang ei ilmeisesti ollut... Äkkiä lukko kilahti ja ovi avautui raolleen.

”Ed?” eversti kysyi kurkistaessaan oven ja karmin välisestä raosta.

”Olethan sinä täällä”, hän vastasi, sanoi sitten ärsyyntyneenä: ”Aiotko päästää minut sisään vai mitä?”

Kuului huokaus, sitten ovi suljettiin ja vaaleaverikkö saattoi kuulla ketjun kilinää ennen kuin ovi aukesi uudelleen paljastaen selkeän näkymän olohuoneeseen, mutta ei everstiä.

Ed astui sisään ja kun ovi oli sulkeutunut hänen takanaan, nuorukainen kääntyi ympäri huomaten, että Mustang oli seisonut oven takana. Nuorempi alkemisti virnisti hiukan. Eversti oli alasti lukuun ottamatta hänen vyötäisilleen kiedottua pyyhettä. Miehen iho ja hiukset olivat märät ja kun Ed katsoi alas, hän saattoi nähdä tummatukkaisen miehen tippuvan vettä matolle.

”Keskeytinkö minä jotakin?” hän kysyi virnistäen.

Eversti päästi ärtyneen äänen. ”Itse asiassa olin juuri suihkussa, mutta joku jatkoi oveni rusikoimista. Käsitin, että sen oli pakko olla sinä. Kukaan ei ole tarpeeksi itsepäinen koputtaakseen niin kauan...

Sillä hetkellä Ed huomasi, että suihku oli auki kylpyhuoneessa.

Hän katsoi everstiin nolostuneena ennen kuin mies lähti jälleen kohti kylpyhuonetta. Ed seurasi ja katseli, kuinka Mustang meni takaisin suihkuun sulkien suihkuverhon perässään.

Ed kääntyi ja sulki oven astuttuaan kylpyhuoneeseen. Yksi everstin pikku omituisuuksista – hän ei halunnut käydä suihkussa ovi auki, koska se teki huoneesta kylmän. Hän hymyili hiukan tälle yksityiselle tiedonmurulle ennen kuin katseli ympärilleen pienessä kylpyhuoneessa.

”Minä halusin vain nähdä, miten pakkaaminen sujuu”, Ed sanoi huolettomasti, hänen silmänsä lepäsivät armeijan vaatteissa, jotka lojuivat kasana lattialla.

Oli pitkä tauko, sitten: ”Se... sujuu.”

Nuorukainen pyöräytti silmiään, kun poimi Mustangin valkean paidan lattialta ja ripusti sen siististi pyyhetelineeseen. ”Et ole edes aloittanut, vai mitä?” hän kysyi, kahmaisi sitten henkarin, joka riippui koukusta oven takapuolella.

Toinen pitkä hiljaisuus, sen jälkeen: ”Minä otin matkalaukkuni esiin...”

Ed pudisti ärtyneenä päätään ripustaessaan everstin univormun takkia henkariin ja asettaessaan sen koukkuun. ”Meidän pitää lähteä huomisaamuna...”

Kuului vaimea tömäys, sitten kirouksia. ”Kirottu pullo... Minä tiedän, Ed. Sanoin, että olisin valmis.”

Nuorukainen hymyili siirtäessään armeijan jakamat saappaat siististi oven viereen. Hän oli iloinen siitä, ettei sopinut univormuun. Hän oli kuullut, että saappaat olivat todella epämukavat, etenkin uusina.

”Tapaammeko me siis sinut täällä?” hän kysyi, poimi empien miehen likaiset sukat ja heitti ne pyykkikoriin. Huolimatta siitä, että eversti näytti joka päivä moitteettomalta, Ed tiesi, että Roy piti mielellään vaatteitaan ainakin kolme tai neljä kertaa ennen kuin vaihtoi puhtaisiin. Se ei ollut niin iso juttu, varsinkaan kun eversti aina tuoksui puhtaalta, mutta kun saappaat otettiin pois... Hänen nenänsä nyrpistyi ajatuksesta. Ed ei voinut kuvitella ketään, jolla olisi haisevammat, hikisemmät jalat kuin everstillä, ja puhtaat sukat olivat hänelle pakolliset.

”Niin... En pystynyt löytämään ketään, joka suostuisi kyyditsemään meidät, joten meidän täytyy kävellä asemalle”, mies mutisi onnettomana.

Ed kohautti harteitaan. ”Minä olen tottunut kävelemään. Se ei ole minulle iso juttu.”

Kun hän nosti everstin univormun housut, miehen lompakko, avaimet ja kello putosivat äänekkäästi lattialle.

”Mitä sinä teet?” Mustang kysyi uteliaasti.

Ed viikkasi housut ja ripusti ne pyyhetelineelle paidan viereen. ”Siivoan sinun laiskuutesi jäljiltä, sitä juuri”, hän vastasi hyväntuulisesti ja kumartui nostamaan tavarat, jotka olivat tipahtaneet everstin taskuista.

Kun hän nosti lompakon, taiteltu paperinpalanen tipahti siitä ja leijaili lattialle. Hajamielisesti nuorukainen poimi sen ja kun hän katsoi sitä, hän luuli sydämensä pysähtyvän.

Siinä oli nimi – Lisa – ja puhelinnumero...

Hän tunsi palan kurkussaan ja nielaisi raskaasti ennen kuin työnsi paperin takaisin lompakkoon. Mustang oli sanonut hänelle, että oli lakannut ottamasta tyttöjen numeroita...

Ed katseli suihkuverhoa tuntien olonsa loukkaantuneeksi ja hämmentyneeksi. Tämänkö takia eversti oli poissa niin paljon? Tapailiko Roy jotakuta muuta hänen selkänsä takana? Hän oli luullut, että heillä oli hyvä suhde... Miksi...?

Nuorukainen halusi kiskaista suihkuverhon syrjään ja vaatia vastauksia, mutta sen sijaan hän jänisti ja vain laittoi lompakon, avaimet ja kellon pesualtaan vierelle. Yrittäen piilottaa tuntemansa loukkaantumisen hän sanoi: ”Minun pitää mennä... Vain... varmista, että olet valmis, kun me tulemme, selvä?”

Vedentulo lakkasi ja Mustang työnsi kätensä esiin verhon takaa tunnustellen, mihin oli laittanut pyyhkeen. Ed murahti ennen kuin kahmaisi pyyhkeen ja viskasi sen miehen käteen. ”Minä en tajua, miten suihkuverhon pitäminen kiinni muka pitää ilman lämpimämpänä...” hän mumisi.

”Se pitää”, Mustang sanoi itsepäisesti, työnsi sitten päänsä esiin verhon toiselta laidalta ja kutsui Edin tulemaan lähemmäs. Kun hän teki niin, eversti suuteli häntä ja sanoi: ”Minä olen valmis, selvä? Älä huolehdi.”

Ed nyökkäsi, ja kun hän astui ulos kylpyhuoneesta, hän ajatteli everstin viimeisiä sanoja ennen kuin sanoi pehmeästi: ”Minä yritän...”
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #9 : 21.08.2008 20:51:17 »
Näin, nyt on luettu. Eikä mennyt edes kauaa, puhuit totta, kun sanoit, ettei ole pitkiä lukuja.

Winryn puhelinviestit olivat hauskoja, kuten myös Edin ja Alin puhelinvastaaja. Minäkin pidin tästä normaalista arjesta, nyt avi kutkuttaa sitten mieltä, että mitähän se Roy oikein on puuhaamassa. En pidä tästä niin paljon kuin Deadiksesta, mutta mielellään kyllä luen. (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #10 : 22.08.2008 16:21:35 »
Pinako on tomera pikku täti ^^

Argh! Tahtoo tietää mihin Roy aina häviää ^^ (Kukas se Lisa on?)
Mutta kyllä Ed selvittää.

Noooooooonni, Resemboolia kohti! Jatkoa!

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #11 : 24.08.2008 00:40:32 »
T/N Halusin ihan tarkoituksella kääntää Dediksen jälkeen jotakin aivan eri tyylistä ja päädyin tähän minut valloittaneeseen arkirealistiseen söpistelyyn. Tässä olisi kymppiluku. Ja seuraava luku on sitten piiiitkä, joten sen valmiiksi saamisessa saattaa mennä muutama päivä, tai sitten ei. Riippuu vähän monestakin seikasta. Mutta nauttikaa.

// Jaa niin. En keksinyt kääpiölle sopivaa synonyymia, joten se esiintyy sitten kaksi kertaa peräkkäin, vaikka alkuperäisessä käytetään sanoja "midget" ja "dwarf". Antakaa anteeksi.


10
Saapuminen

Marraskuun kahdeskymmenesensimmäinen – Tiistai

”Odottakaaaaa!” Ed huusi juostessaan täyttä vauhtia kohti junaa.

Konduktööri vihelsi ja kohotti kätensä junassa olevien työntekijöiden nähtäville, ja kutsui sitten Edin kohti junan ovea.

Pienikokoinen vaaleaverikkö liukui pysähdyksiin toisen miehen edessä ja sanoi puuskuttavien hengenvetojen lomassa: ”Minun... veljeni... ja... tulevat... odottakaa...”

Konduktööri näytti ymmärtävän ja sanoi: ”Selvä on, poika, me odotamme heitä.”

Ed lysähti helpotuksesta ja käänsi katseensa suuntaan, josta oli juuri tullut. Minuuttia myöhemmin heitä kohti tuli juosten suuri haarniska, joka kantoi paria matkalaukkua, ja tummatukkainen mies, jolla oli vaaleansiniset farkut ja napittamaton haalistuneen harmaa pitkähihainen kauluspaita, joka paljasti alla olevan valkoisen t-paidan.

”Ovatko nuo ystäväsi?” konduktööri kysyi huvittuneena. Kun Ed nyökkäsi, mies sanoi: ”Selvä sitten, minä varmistan, että he pääsevät kyytiin. Mikset menisi jo etsimään paikkoja.”

Nuorukainen vilkaisi vielä viimeisen kerran Alia ja Mustangia ja meni sitten sisälle junaan. Juna ei ollut läheskään niin täysi kuin hän oli luullut sen olevan ottaen huomioon, että oli melkein juhlapyhä, ja hän löysi helposti heille istumapaikat.

Minuuttia myöhemmin Mustang pudottautui istumaan paikalle Edin vieressä. Hän hengitti raskaasti ja hiki norui pitkin hänen otsaansa.

”Mikä hätänä, vanhus?” Ed kysyi pahansuovasti. Kun eversti vain mulkaisi häntä liian hengästyneenä puhuakseen, nuorukainen sanoi: ”Sinä et juossut läheskään niin lujaa kuin minä. Ehkä olet saanut muutaman paunan lisää siinä kuin muutaman ikävuodenkin? Ehkä sinun pitäisi käyttää enemmän hyödyksesi armeijan sinulle suomia liikuntaharjoituksia sen sijaan, että vetelehtisit...”

Mutta Ed ei koskaan saanut mahdollisuutta lopettaa, sillä Mustang murisi huohottavien hengenvetojen lomasta: ”Minä... sanoin... olevani... pahoillani, Ed!”

”Haluatko minun laittavan nämä tuonne ylös?” Al kysyi elehtien kohti matkalaukkuja, mutta Ed jätti hänet huomiotta ja katseli everstiä vihaisesti.

”Sinä sanoit, että olisit valmis, etkä ollut! Me melkein myöhästyimme junasta!” nuorukainen sanoi vihaisesti.

”Minä olin valmis! Matkalaukkuni oli aivan oven vieressä! Mistä minun olisi pitänyt tietää, että kestäisi niin kauan tulla asemalle jalkaisin?”

”Minä vain laitan nämä matkalaukut ylös...” Al sanoi ja työnsi matkatavarat hyllylle heidän päänsä yläpuolelle.

”Sinä olisit voinut laittaa hiuksesi täällä!” Ed murisi. ”Oikeasti, minun hiukseni ovat paljon pidemmät kuin sinun enkä käytä niiden laittamiseen puoltakaan siitä ajasta kuin sinä!”

”Kuten sanoin, en tiennyt, että menisi niin kauan päästä tänne...” Mustang mutisi ja liikahti sitten mukavampaan asentoon.

Ed äännähti ärtyneesti ja katsoi sitten komentajansa ohi sinne, missä Al oli istuutumassa eräälle istuimelle käytävän toisella puolella. ”Mitä sinä teet, Al?”

Hänen veljensä katsahti häneen ja sanoi: ”Teeskentelen, että en tunne teitä.”

”Jestas, kiitoksia...” hän mutisi ja katsoi ulos ikkunasta, kun juna alkoi liikkua.

Hetken oli hiljaista ennen kuin Roy sanoi: ”Sitä paitsi mikään siitä, mitä sanoit aikaisemmin, ei pidä paikkaansa. Olen edelleen loistavassa kunnossa. On vain yleistä tietoa, että pienemmät ihmiset voivat juosta nopeammin.”

-----------------

Ed astui ulos junasta ja Resemboolin pienen rautatieaseman betonilaiturille. Hän hymyili hiukan ajatukselle siitä, että asema oli pieni. Kun hän oli ollut lapsi, hän ei ollut koskaan pitänyt sitä pienenä, mutta sen jälkeen, kun hän oli matkustellut niin paljon ja tottunut Keskuksen valtavaan rautatieasemaan, niin...

Mustang astui ulos hänen perässään ja venytteli äänekkään haukotuksen kera.

Nuorukainen virnisti. ”Väsyttääkö? Tuntuuko vähän kankealta?”

”Pää kiinni, Ed”, eversti sanoi vaisusti ja kääntyi kohti Alia, joka oli juuri tulossa ulos matkatavaroiden kanssa. ”Haluatko, että kannan omani?” vanhempi mies kysyi ja Al pudisti päätään.

”Ei, pärjään hienosti. Se ei ole minulle ollenkaan raskas. Kiitos kuitenkin tarjouksesta.”

”No, jos olet varma”, Mustang sanoi vielä, vaikka Edin mielestä hän ei kuulostanut kovin pettyneeltä.

Vaaleaverikkö risti käsivartensa ja virnisti. ”Oikein, Al. Älä anna hänen kantaa mitään. Hänen iässään hän saattaisi venäyttää jotakin tai loukkaantua.”

”Ja tietenkään sinä et anna veljesi kantaa omia matkatavaroitaan. Emmehän me halua hänen liiskaantuvan.”

Edin silmä nyki ärsyyntymisestä ja hän murisi: ”Al... anna minulle matkalaukkuni...” Tottelemisen sijaan Al vain pudisti päätään ja alkoi kävellä poispäin. ”Hei! Minä puhuin sinulle!” hän huusi, mutta hänen veljensä vain jätti hänet huomiotta.

”Minne hän on menossa?” eversti kysyi, kun he molemmat olivat lähteneet hänen peräänsä.

”Rockbellien suuntaan, mihin muuallekaan?”

Mustang pysähtyi ja sanoi: ”Tarkoitatko... että meidän täytyy kävellä koko matka sinne?”

”Onko sinulla ongelmia sen kanssa, vanhus?” Ed kysyi kääntyessään hiekkatielle, joka johti heidän määränpäähänsä. Nyt oli pimeää, mutta se ei häirinnyt häntä lainkaan. Hän oli kulkenut tätä reittiä niin monta kertaa, että olisi luultavasti voinut tehdä sen side silmillä.

”Ei...” eversti murisi hänen takanaan tavalla, joka ei vakuuttanut.

Ed hihitti ja aikoi sanoa jotakin muuta, kun häneen tartuttiin takaapäin, kiepautettiin ympäri ja häntä suudeltiin erittäin perinpohjaisesti. Mustangin käsi hankasi alemmas hänen kyljeltään ja hänen...

Edin silmät levisivät ja hän yritti siirtyä kauemmas. Ei siksi, että kukaan olisi näkemässä... he olivat jo melko kaukana hyvin valaistusta rautatieasemasta, mutta he eivät voisi todella tehdä mitään juuri tässä, eikä hän nauttinut ajatuksesta, että häntä kiihotettaisiin ilman minkäänlaisia jatkotoimia.

Mustang tunnusteli hänen olevan ylhäällä toisen hetken ennen kuin päästi hänet ja kävellessään hänen ohitseen mumisi: ”Älä tule housuihisi.”

”Senkin kusipää”, Ed kuiskasi raivoissaan.

Eversti käänsi päätään ja vaikka olikin pimeää, Ed oli varma siitä, että mies virnisti. ”Ah... nuorten epäonnekasta kyvyttömyyttä pidätellä...” mies sanoi ja alkoi nauraa äänekkäästi.

Ennen kuin Ed saattoi vastata, Al huusi heidän edeltään: ”Minä en edes halua tietää!”

-------------------

Kun he lopulta pysähtyivät Rockbellien talon oven eteen, Roy huokasi, puoliksi helpotuksesta, että he olivat perillä, puolittain alistuneena siihen, että hän oli tosiaan täällä. Ed painoi ovikelloa ja katsoi sitten ylöspäin häneen sanoen: ”On hyvä, että sinulla on meidät seuranasi. Vanhojen ihmisten ei pitäisi olla ulkona itsekseen. He saattavat kaatua ja loukata itsensä.”

Normaalisti Roy nautti leikkisästä kiusoittelusta heidän välillään, mutta tänä iltana hänestä ei oikein tuntunut siltä. Hän oli väsynyt matkasta ja hermostunut siitä, mitä oli odotettavissa seuraavien kahden päivän aikana. Hän ei kuitenkaan halunnut Edin huolestuvan hänestä, joten hän sanoi: ”No, Ed, on hyvä, että minä olin kanssasi. Loppujen lopuksi pikkulapsilla on ulkonaliikkumiskielto, tiedäthän.”

Ed avasi suunsa sanoakseen jotakin, kun valo läikehti kuistille oven avautuessa ja paljastaessa lyhyen vanhan naisen, jolla oli piippu suussaan. Hän katsoi vuorotellen heitä kumpaakin ja antoi sitten katseensa asettua Ediin.

”Pettävätkö silmäni, vai oletko muuttunut lyhyemmäksi?” nainen kysyi piippunsa ympäri.

”Ketä sinä kutsut lyhyeksi, senkin subatomaarinen akka!”

”Miksi sinä kutsuit minua, senkin taskukokoinen mitättömyys!” hän vastasi.

”Pää kiinni, alamittainen noita!”

”Minimaalinen kääpiö!”

”Mikroskooppinen kääpiö!”

Roy vilkaisi Alia, kun nuo kaksi jatkoivat toistensa loukkaamista. Tämä ei ollut aivan sellainen tervehdys, jonka hän oli kuvitellut.

”Alamittainen rääpäle!”

”Infinitesimaalinen vanha nainen!”

Lyhyt nainen räpytteli silmiään ja sanoi sitten miellyttävään sävyyn: ”Mikä?”

”Infinitesimaalinen”, Ed vastasi tavallisella äänellä. ”Se on adjektiivi, joka tarkoittaa äärettömän tai mittaamattoman pientä.”

Harmaantuva nainen nyökkäsi ja tuprautti piippuaan. ”Tuo on hyvä. Minun täytyy muistaa se. Nyt, aiotteko te tulla sisälle, vai viihdyttekö siellä ulkona kylmässä?”

Hän astui taemmas, jotta he saattoivat tulla sisään, ja Roy antoi kahden Elricin veljeksen mennä ensin. Kun hän oli astumaisillaan eteenpäin, ovi läimähti äkkiä kiinni. Hän räpytteli silmiään eikä hetkeen käsittänyt, mitä oli tapahtunut, sitten hän kuuli sisältä: ”Winry! Mitä sinä teet?”

Aaah... joten se oli sitä...

Toisilleen huutavat äänet tavoittivat hänen korvansa, kun hän tarkasteli ovea hiljaa. Roy käsitti äkkiä jotakin, mikä aiheutti epämiellyttävän pelokkaan tunteen. Ed oli sanonut, että hänen tulemisensa ei haitannut vanhaa naista, Pinakoa. Hän ei ollut ikinä sanonut mitään tytöstä...

Tämä vain tekisi asioista vieläkin vaikeampia...

Äkkiä ovi lennähti auki ja Ed seisoi siinä näyttäen erittäin onnettomalta. ”Anteeksi tuosta...” hän mutisi ja siirtyi sivuun, jotta Roy saattoi tulla sisään.

Kun ovi oli sulkeutunut hänen perässään, Roy vilkaisi ympärilleen nähdäkseen vihaiselta näyttävän tytön, jolla oli kädet puuskassa ja joka katsoi hänestä poispäin.

Mahtavaa... Kerrassaan mahtavaa... hän ajatteli väsyneesti.

Hetken vallitsi epämukava hiljaisuus ennen kuin Pinako alkoi antaa ohjeita siitä, mihin Alin pitäisi laittaa matkatavarat. Kun hän teki niin, Roy rypisti otsaansa. Al ja Ed jakaisivat huoneen ja hän saisi oman. Hän oli tavallaan toivonut jakavansa huoneen Edin kanssa, mutta hän oletti, että se oli okei...

Kun Al lähti viemään laukkuja pois, vanha nainen mutisi jotakin ruoan saamisesta valmiiksi ja lähti toiseen suuntaan. Ennen kuin Roy ehti sanoa mitään, tyttö, Winry, kahmaisi Edin käsivarren ja julisti, että halusi varmistaa, ettei hänen automailinsa ollut millään tavalla vahingoittunut, ja jätti Royn seisomaan yksin eteisaulaan.

Eversti huokasi raskaasti.

Tästä oli tulossa pitkä kiitospäivä...
« Viimeksi muokattu: 24.08.2008 00:46:49 kirjoittanut Picca »
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


agvatica

  • ***
  • Viestejä: 168
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #12 : 24.08.2008 16:20:43 »
Woot, olet edelleen aivan yhtä loistava suomentaja kuin ennenkin. Ihanaa että juuri sinä suomennat näitä ficcejä, sillä sinä todella osaat muuttaa englanninkieliset sanat sujuvaksi suomeksi. Ja miten ihania ficcejä oletkaan valinnut suomennettavaksi! Tämä on aivan loistava! Jotenkin suloisen herttainen, muttei kuitenkaan liian fluffyinen, ja hahmot ovat niin omia itsejään ja loistavia. Kiitos sinulle että jaksat kääntää näitä ihania englanninkielisiä teoksia meille kielitaidottomille faneille. Roy/Ed juuri tällaisena <3
"Kun elämä on pitkä uneton yö kirjoitan maailmaa kodiksi"

CMX - siivekäs

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #13 : 24.08.2008 17:50:36 »
Kylläpäs pojat nyt kiusaa toisiaan ^^

Pinako ja Ed kyllä osaavat kiistelemisen jalon taidon =  )
Winry nyt ei oikein tainnut pitää Roysta (...tyhmä.)

Jatkoa pian ^^

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #14 : 27.08.2008 23:30:04 »
T/N Hih, kiitoksia teille taas kommentoimisesta. Tämä osa oli hiukan pitkä, ja seuraava on vielä pidempi, mutta yritän selvitä kääntämisestä sitä vauhtia kuin kykenen. Itse asiassa jälkieni tarkastamiseen menee melkein enemmän aikaa kuin itse kääntämiseen... mutta se siitä. Tässä on seuraava osa, joka on varsin herkullinen.



11
Kosto

Marraskuun kahdeskymmenestoinen – Keskiviikko

Ed katsahti ylös paikaltaan pöydän äärestä, kun Mustang astui sisään huoneeseen. Mies oli märkä suihkusta ja...

”Mitä sinulle tapahtui?” hän kysyi. Everstin kasvot ja paljaina olevat osat hänen käsivarsistaan olivat punaiset aivan kuin Mustang olisi raapinut ihoaan.

”Ei mitään”, hän mumisi vetäessään tuolin esiin ja istuessaan alas, ja raaputti sitten hajamielisesti poskeaan.

Sillä hetkellä Winry tuli huoneeseen mukanaan pino pannukakkuja. Kun hän näki tummatukkaisen miehen, hän virnisti ja sanoi: ”Nukuitko hyvin?”

”Kyllä, kiitoksia”, hän vastasi epämääräisesti.

Pinako tuli huoneeseen samasta suunnasta kuin Roy aiemmin ja istuutui pöydän ääreen. Hän vilkaisi kerran everstiin ja suuntasi sitten vaaleatukkaiseen tyttöön lattean tuijotuksen. ”Tämänkö takia sinä halusit ostaa sitä syyhypulveria sinä päivänä...”

Winryn silmät levisivät liioitellusta yllätyksestä. ”Minä en tiedä, mistä puhut”, hän sanoi teeskennellyn viattomasti ennen kuin keihästi kaksi pannukakkua ja laittoi ne Mustangin lautaselle. ”Tässä, ota aamupalaa”, hän sanoi hiukan liian suloisesti, ja Edin kulmakarvat vetäytyivät yhteen hämmennyksestä hänen ilmiselvän valheellisen pirteytensä vuoksi.

Ed katseli Winryn laittavan pari pannukakkua hänen lautaselleen, sitten Pinakon, ennen kuin istuutui ja otti pari omalle lautaselleen. Hän odotti, että Mustang oli ottanut hilloa ennen kuin lusikoi sitä omalle aamiaiselleen. Hän ojensi sen pöydän poikki ja oli juuri aikeissa käydä syömään, kun eversti alkoi yskiä ja köhiä.

Tummatukkainen mies kahmaisi Edin appelsiinimehun, sillä ei ollut vielä kaatanut lainkaan itselleen, ja kulautti sen alas räpytellen kyyneliä silmistään.

”Oletko kunnossa?” Ed kysyi epäröiden.

Sen sijaan, että olisi sanonut jotakin, Mustang vain nyökkäsi ja kaatoi itselleen sekä Edille mehua. Tämän jälkeen hän otti oman lasinsa ja joi sen sisällön hiukan hitaammin.

”Mikä hätänä?” Winry kysyi laittaessaan hilloa pannukakuilleen. ”Eikö suuri Tulialkemisti kestä pientä tulisuutta?”

Tämä sai Edin näpistämään palasen toisesta Mustangin pannukakusta ja nuuhkaisemaan sitä.

Cayennepippuria...

Paljon...

”Oikeastaan olin vain niin ällistynyt kokkauksistasi, etten voinut hillitä itseäni”, Mustang vastasi tukahtuvalla äänellä ennen kuin kääntyi kohti Alia ja sanoi: ”Antaisitko hillon?”

Al nyökkäsi hiljaa ja otti hillon siitä, mihin Winry oli sen jättänyt, ja ojensi sen pöydän yli. Tummatukkainen mies otti sen ja peitti pannukakkunsa melkein puolella purkillisella.

Edin silmät välähtivät hänen ystäväänsä ja hän näki, että Winry mulkoili everstiä onnettomana. Nuorempi alkemisti kääntyi taas kohti Mustangia juuri, kun mies oli ottamassa toista, pienempää palaa.

Hän halusi sanoa everstille, ettei tämän tarvinnut syödä niitä; että hän voisi vain ottaa uusia pinosta, mutta ei sanonut. Mustang oli päättänyt syödä niin paljon pippuroituja pannukakkuja kuin voisi...

Haarukat raapivat lautasia, kun he alkoivat syödä aamiaistaan hiljaisuudessa. Kului useita minuutteja ennen kuin Pinako sanoi: ”Näyttää siltä, että saatamme saada sadetta tänään tai huomenna... ehkä jopa lunta. Meidän täytyy pilkkoa loput polttopuut ennen sitä.”

Vanha nainen katsoi Edistä Aliin ja nuorukainen huokasi. Tavallisesti polttopuiden pilkkominen oli Winryn työtä, koska Pinako oli vain liian pieni käyttämään suurta kirvestä, mutta koska hän ja Al olivat täällä...

”Minä voin tehdä sen puolestasi.”

Ed käänsi päätään yllättyneenä, kun eversti laski haarukkansa ja nousi seisomaan.

”Ei tarvitse, sir. Veli ja minä voimme tehdä sen”, Al sanoi nopeasti ja nousi ylös.

”Ei, se sopii hyvin, oikeasti. Luulen, että olen joka tapauksessa lopettanut.” Tämä sanottiin vilkaisten samalla onnettomasti puoliksi syötyihin pannukakkuihin. ”Sitä paitsi siitä on pitkä aika, kun minun on tarvinnut pilkkoa polttopuita.”(*)

Kun eversti poimi likaiset astiansa ja suuntasi ulos keittiöstä, Al sanoi: ”Minä voin myös auttaa.”

”Ei sinun tarvitse”, Mustang sanoi, mutta Al pudisti päätään.

”Minun pitää puhua sinulle joka tapauksessa. Muistatko?”

Edin otsa kurtistui, kun hän katseli tätä keskustelua. Mistä Al voisi mahdollisesti haluta puhua Mustangille, mutta sitten hän muisti keskeyttäneensä jotakin everstin toimistossa pari viikkoa sitten.

Saattaisiko se, mistä tahansa he olivat silloin puhuneet, olla se, mihin Al viittasi?

Hetken verran Mustang vain tuijotti Alia, sitten hän nyökkäsi.

Kun he kaksi olivat menneet, Pinako kysyi häneltä kuinka asiat sujuivat Keskuksessa, ja millaisia ilkitöitä he olivat suunnitelleet. Ed puolestaan kertoi hänelle kaikki kevyet yksityiskohdat ei mistään erityisestä.

Loppujen lopuksi hän ei halunnut Pinakon ja Winryn tietävän, miten suuressa vaarassa hän ja Al olivat toisinaan. Hän ei halunnut heidän huolestuvan, varsinkaan Winryn. Ed tiesi, että hän huolehti heistä paljon silloinkin, kun yritti peittää sen.

Kun kevyt jutustelu laantui, Pinako sanoi: ”Nyt kerro minulle tästä suhteesta, joka sinulla on sen miehen kanssa.”

Ed huokasi.

Tietenkin hänen olisi pitänyt odottaa, että keskustelu kääntyisi siihen...

”En tiedä, mitä haluat tietää”, hän sanoi ja katsoi lautaseensa.

”Minä en ole hupsu, Edward. Tiedän, että suhteet armeijan upseerien välillä eivät tavallisesti ole hyväksyttäviä.”

Ed nosti haarukkansa ja osoitti sillä Pinakoa. ”Tavallisesti. Tarkoitan... on tapauksia, joille Führer on antanut hyväksyntänsä...”

Vanha nainen rypisti otsaansa. ”Ai? Ja onko sinun suhteesi yksi noista tapauksista?”

Nuori alkemisti liikahteli tuolillaan. ”No... ei. Ei se ole... Olen kuullut, että on oikeaa tuskaa saada Führer kirjoittamaan lupa. Minä en todella tiedä siitä paljon, mutta tuo on se, mitä olen kuullut...”

”Käsitän. Joten, miksi hän? En voi todella sanoa, että olisin kovin iloinen tästä. Ei vain siksi, että hän on se, joka tappoi poikani ja miniäni, vaan myös siksi, että hän on melkoisesti vanhempi kuin sinä. Mietin, käytetäänkö sinua hyväksi.” Pinako keskeytti ja sanoi sitten: ”Hän on jo aiheuttanut paljon kärsimystä tässä perheessä; minä en halua nähdä enempää.”

Ed kohotti lasinsa ja otti kulauksen. Mitä hän saattoi sanoa siihen? Kyse ei ollut siitä, että Roy olisi halunnut aiheuttaa heille yhtään tuskaa...

Ennen kuin hän pystyi vastaamaan, Pinako nousi ja sanoi: ”No, olen valmis tässä. Miksette sinä ja Winry huolehtisi tiskeistä.”

Ed mulkoili ja sanoi: ”Minä menen ulos auttamaan puiden pilkkomisessa. Ehkä teidän naisten pitäisi tiskata. Sehän on teidän työtänne, eikö?”

----------------

Ed otti viimeisen lautasen ja kuivasi sen ennen kuin laittoi sen kaappiin. Ei ollut reilua, että hänet oli pakotettu huolehtimaan tiskeistä yksin... Hän olisi paljon mieluummin ollut ulkona pilkkomassa puita.

Jep.

Puiden pilkkominen oli miesten työtä, ei sellaista kuin tiskaaminen.

Tietenkin se oli juuri se nimenomainen ajatus, joka oli alkujaankin sysännyt hänet tähän työhön...

Nuorukainen laittoi astiapyyhkeen uunin kahvan päälle, jotta se kuivuisi, ja lähti kohti takaovea. Kaiken sen naisten työn jälkeen Ed halusi tehdä jotakin fyysisempää. Ehkä puita olisi vielä jäljellä.

Ed virnisti mielikuvalle, jossa Mustang löysäilisi ja kertoisi Alille, mitkä puun kappaleet piti pilkkoa ja kuinka ne pitäisi pilkkoa... Jos niin olisi, silloin hänelle olisi ehdottomasti jäljellä jonkin verran työtä.

Vaaleaverikkö avasi takaoven ja värisi hiukan kylmän ilman puuskan iskiessä häneen. Hän katsoi taivaalle ja huomasi, että Pinako oli oikeassa sään suhteen. Tummat pilvet riippuivat matalalla ja ilma oli kosteudesta raskasta.

Ed astui kuistilta ja sulki oven perässään ennen kuin vilkaisi sinne, missä puupino oli. Se, mitä hän näki, sai hänet virnistämään, ja hän nojautui vasten talon seinää katsellakseen.

Toisin kuin hänen mielikuvassaan, Mustang työskenteli rinnan Alin kanssa, kun he pilkkoivat polttopuita, mutta se ei ollut herättänyt Edin mielenkiintoa. Eversti oli ottanut paitansa pois ja oli nyt pukeutunut vain sinisiin farkkuihin. Miehen paljas iho oli ohuen hikikalvon peitossa ja Ed antoi silmiensä vaellella jokaisella tuumalla toisen alkemistin vartaloa. Mustang oli lihaksikas ja hän työskenteli kentällä riittävän säännöllisesti pysyäkseen kunnossa ja terveenä, mutta oli ilmeistä, että kaikki työpöydän ääressä vietetyt tunnit olivat vaatimassa veroaan miehen vartalolta.

Ed katseli, kuinka Al suoristautui ja katsoi Mustangiin. Eversti puolestaan katsoi ylöspäin ja nyökkäsi pari kertaa ennen kuin pudisti päätään ja sanoi jotakin. Ainoa viite siihen, että Al sanoi jotakin oli se, että hän elehti käsillään. Eversti näytti melko onnettomalta sen vuoksi, mitä Al ikinä sanoikin, ja laittoi kätensä puolustelevasti puuskaan ennen kuin sanoi jotakin.

Nyt uteliaana Ed työnsi itsensä irti rakennuksesta ja lähti heitä kohti, mutta he keskeyttivät keskustelunsa nähdessään hänen lähestyvän.

”Hei”, hän huusi, kun oli riittävän lähellä. ”Haluatteko apua?”

Mustang virnisti ja sanoi: ”Niin, se olisi hienoa, mutta meillä ei ole sinulle riittävän pientä kirvestä.”

--------------------

Ed huokasi ja vilkaisi ulos ikkunasta. Sade oli alkanut hiukan keskipäivän jälkeen. Ensin se oli hienoista tihkua, mutta muuttui pian raskaaksi kaatosateeksi ja oli pysynyt sellaisena sen jälkeen. Sää ei todellakaan ollut niitä asioita, joita hän kaipasi Resemboolissa asumisessa. Täällä sää saattoi olla mukava yhdellä hetkellä ja muuttua jollakin lailla epämiellyttäväksi seuraavalla. Eikä vain sitä, vaan talvet olivat kylmiä. Tavallisesti tähän aikaan vuodesta Resemboolissa oli jo lunta, eikä hän yllättyisi, mikäli sitä sataisi ennen kuin he lähtisivät.

Huokaisten uudelleen Ed katsoi ylös kattoon, missä suihkun ääni sekoittui sateen ropinaan.

Mikä sotku...

Koko tämä päivä oli ollut vain asia toisensa perään. Winry oli todellakin ollut Royn kimpussa, mutta kaikista julmista ja katalista ’piloista’ huolimatta, joilla hän oli piinannut miestä, tämä ei ollut kertaakaan valittanut ja oli pysynyt kohteliaana sekä hillittynä.

Mikään tästä ei ollut reilua.

Ei ollut reilua, että Winry kohdisti vihansa everstiin.

Ei ollut reilua, että hän oli tappanut Winryn vanhemmat.

Ei ollut reilua, että Mustang oli alun perin joutunut siihen tilanteeseen.

Ei ollut reilua, että armeija oli lähetetty tuhoamaan Ishvaalin kansa...

Ei... mikään siitä ei ollut reilua, mutta niin vain oli.

Oven avautumisen ääni tavoitti hänen korvansa ja Ed kohotti katseensa nähdäkseen Winryn tulevan pannuhuoneesta työkalulaatikon kanssa. Hänen kasvoillaan oli tyytyväinen ilme, kun hän kulki huoneen poikki portaikolle.

”Mitä nyt on tekeillä?” Ed kysyi epäileväisenä.

”Oh, ei mitään, minun piti vain säätää vedenlämmitintä hiukan. Ei mitään isoa.” Tämä sanottiin ällöttävän suloisen hymyn kera.

Ed tuijotti häntä hetken ennen kuin sanoi hitaasti: ”Tiedäthän... Roy on suihkussa...”

Winryn silmät levisivät hiukan ja hän sanoi: ”Ai? Onko? Hmmmmm... no, älä huolehti, vedestä ei tule niin kylmää.” Hänen teeskennelty huolensa oli pienen hihityksen pilaamaa.

Totta kai Winry oli tiennyt, että Roy oli suihkussa... Jos tämä ei ollut hänen kiusantekoaan... no, sille ei voinut nyt tehdä mitään...

Nuorukainen katseli ystäväänsä, kun tämä nousi portaita, ja nousi sitten tuoliltaan. Päivällinen olisi pian, ja olisi hänelle kunniaksi, jos hän tarjoutuisi kattamaan pöydän ennen kuin Pinako käskisi hänen tehdä sen.

--------------------

Roy veti päälleen löysät mustat housut ja tarkasteli itseään peilistä. Kaikkien niiden asioiden jälkeen, jotka tyttö oli tehnyt tänään hänelle, Roy arveli, että hänen hiustensa oli varmasti täytynyt muuttua harmaiksi, mutta ne olivat edelleen täysin mustat.

Hän kumartui ja nosti pyyhkeensä sekä likaiset vaatteet. Hänen suihkunsa oli ollut lyhyempi kuin hän oli alun perin suunnitellut, mikä johtui veden lämpötilan äkillisestä muutoksesta. Everstillä ei ollut epäilystäkään siitä, että Winryllä oli jotakin tekemistä sen kanssa.

Ehkä oli epäreilua epäillä tyttöä ilman minkäänlaisia todisteita, mutta ottaen huomioon kaiken, mitä tämä oli tehnyt hänelle tänään...

Huokaisten Roy avasi oven ja astui käytävään. Äkkiä hänen silmänsä levisivät ja hän katsoi nopeasti alaspäin. Siirrellen jalkojaan Roy yritti löytää lattiasta kohdan, joka ei olisi ruuvien, mutterien ja pulttien peitossa.

Hampaitaan kiristellen Roy siirsi toista jalkaansa ja työnsi joitakin metalliesineitä syrjään toisella jalalla ennen kuin teki saman toisella.

Yrittäen hengittää hitaasti Roy sulki silmänsä ja laski kymmeneen.

Hän ei tiennyt, miten paljon enemmän pystyisi kestämään.

-------------------

Ed katseli, kuinka Roy haukkasi päivällistään ja ajatteli, että ainakaan tällä aterialla everstin ei tarvitsisi huolehtia siitä, että hänen ruoassaan olisi jokin vialla. Vaikka Pinako ei pitäisikään hänestä, kuten Ed epäili asian laidan olevan, tämä ei olisi niin julma, että tekisi ruoalle jotakin omituista.

Hän kuunteli hajamielisesti, kuinka Al ja Winry väittelivät jostakin pikkujutusta, joka koski automailin historiaa, ja haukkasi omaa ruokaansa. Edellisestä ’välikohtauksesta’ oli kulunut melkein tunti ja hän vain odotti Winryn tekevän jotakin muuta.

Oletettavasti hän oli vahingossa pudottanut muttereita, pultteja ja ruuveja lattialle ja oli ’juuri aikeissa siivota ne pois’, ja ’oh miten surullista olikaan, että eversti-parka astui niiden päälle ennen kuin hän sai ne kaikki kerättyä.’

Ed pyöräytti silmiään ajatukselle.

Niin varmaan...

”Edward”, Pinako sanoi hätkäyttäen hänet ajatuksistaan. Kun hän katsoi Pinakoon, tämä jatkoi: ”Sinähän muistat, missä John Harrisin farmi on, etkö?”

Hän nyökkäsi.

”No, olen pyytänyt häntä teurastamaan meille kalkkunan ja ajattelin, että sinä ja Alphonse voisitte käydä hakemassa sen huomisaamuna.”

Hän nyökkäsi ja sanoi: ”Toki. Onnistuu.”

Pinako virnisti ja sanoi: ”Ajattelin vain ostaa elävän linnun niin kuin viime vuonna, halvempaa ja sellaista, mutta ajattelin, että ehkä te lapset ette tahtoisi tehdä kaikkea likaista työtä tänä vuonna.”

Ed kalpeni ja nyökkäsi. Hän ei pitänyt elävien olentojen tappamisesta, ei edes ruoaksi. Hän pystyi siihen, jos oli pakko, kiitoksia Izumin ’eloonjääntiharjoitusten’ saarella, mutta...

”Sinun olisi vain pitänyt ottaa elävä lintu”, Winry sanoi.

”Ai?” Pinako sanoi kulma koholla.

”Aivan.” Winry käänsi katseensa everstiin ja tuijotti häntä vihaisesti. ”Meillä olisi ollut hänet huolehtimassa linnusta. Loppujen lopuksi hän on hyvä teurastamaan eläviä olentoja.”

Edin silmät levisivät järkytyksestä tämän julman huomautuksen vuoksi sekä sen, miten kylmästi Winry oli sen sanonut. Pöydän ääressä vallitsi pitkän aikaa hiljaisuus ja hän antoi katseensa kääntyä sinne, missä Roy istui. Eversti oli valahtanut täysin valkoiseksi ja hänen silmissään oli tuskainen ilme.

Ed halusi tehdä jotakin, sanoa jotakin, mikä voisi ehkä auttaa, mutta hän ei pystynyt keksimään mitään.

”Minä luulen... Taidan mennä kävelylle...” Mustang kuiskasi nousten ylös pöydästä. Edin katse seurasi miestä, kunnes hän oli poistunut huoneesta, ja pysyi kiinnittyneenä paikkaan, jossa oli nähnyt tämän viimeksi, kunnes hän kuuli etuoven avautuvan ja sulkeutuvan.

Sulkeutuvan oven äänen myötä Edin järkytys muuttui raivoksi. Kääntyen ympäri hän tuijotti tiukasti Winryä ja murisi: ”Miten sinä saatoit sanoa jotakin tuollaista? Tuo oli todella kylmää!”

Winry katsoi häneen, tytön silmät olivat täynnä vihaa ja tuskaa. ”Se on totta! On täysin hänen syytään, että he ovat poissa! Minä vihaan häntä!” Kyyneleet tulvivat hänen silmistään ja hän laski katseensa, väisti Edin tuijotusta.

Ed kohotti käden silmilleen ja huokasi.

Tämä oli niin vaikeaa.

Winryyn sattui...

Royhyn sattui...

Hän halusi epätoivoisesti saada asiat paremmiksi, mutta ei tiennyt, miten voisi auttaa.

”Winry...” hän aloitti, ja Winry katsoi häneen, yksi kyynel norui hitaasti alaspäin tämän poskella. ”Muistatko, kun olimme lapsia, miten minä ja Al saimme sinut menemään ottamaan joitakin pikkuleipiä, joita äitisi oli paistanut, vaikka et olisi halunnut? Muistatko, miten jäit kiinni ja äitisi suuttui sinulle ja jouduit vaikeuksiin?”

Winry nyökkäsi hämmentynyt ilme kasvoillaan.

”No... tavallaan niin tapahtui... Tarkoitan... ei se ole sama, mutta... Roy ei halunnut tappaa heitä, mutta armeija pakotti hänet. Jos hän ei olisi tehnyt sitä, silloin joku muu olisi, ja sitten hän olisi luultavasti joutunut vaikeuksiin, koska ei totellut käskyjä...”

Hän huokasi. ”En tiedä siitä paljon. Hän on puhunut siitä minulle vain kerran ja silloinkaan ei paljon, mutta... minä tiedän, että hänestä tuntuu sen takia todella pahalta. Hän syyttää myös itseään, mutta se ei ollut hänen syytään...”

Silloin Winry nousi nopeasti ja läimäytti kätensä pöytään. ”Suu kiinni, Ed! Miten sinä voit puolustella hänen kaltaistaan murhaajaa!”

Tämä sai myös Edin nousemaan ja huutamaan: ”Sinä et kuuntele mitään, mitä sanon!”

”Kyllä kuuntelen! Sinä sanot, ettei se ollut hänen syytään, mutta miten se voisi olla olematta? Hän oli se, joka teki sen!”

”Winry, sinä...” Ed aloitti, mutta ei koskaan saanut tilaisuutta lopettaa.

”Jos se ei ollut hänen syytään, kenen sitten? Kenen syy, Ed? Kerro minulle!” Winry valitti epätoivoisesti ja juoksi sitten ulos huoneesta.

--------------------

Istuskellessaan tulen ääressä keinutuolissaan Pinako tuprutti piippuaan ja katseli automailin osia, jotka lojuivat työpöydällä huoneen toisella puolella. Juuri nyt oli rauhallista. Huone oli hämärä ja tulisijassa tulen loimu rätisi ja poksahteli tyynnyttävällä tavalla.

Winry oli edelleen huoneessaan. Hän ei ollut tullut ulos päivällisen jälkeen. Pinako oli käskenyt pojat tiskaamaan ja sen tehtyään myös he olivat menneet ylös huoneeseensa.

Juuri nyt oli hiljaista, mutta hän tiesi, ettei se kestäisi.

Äkkiä etuovi avautui ja pitkä hahmo astui sisään huoneeseen. Hän lähti kohti portaita, mutta pysähtyi Pinakon sanoessa: ”On kylmä, märkä ilta.”

Hän käänsi päänsä Pinakoa kohti ja nyökkäsi hiljaa.

”Istu alas”, Pinako sanoi ja osoitti toista keinutuolia, joka oli hänen omansa toisella puolella.

Hän kuuli miehen huokaavan, mutta tämä muutti suuntaansa ja tuli tuolin luo. Hänen istuuduttuaan Pinako sanoi: ”Näyttää siltä, että kastuit hiukan.”

Se oli vähättelyä. Mies oli likomärkä ja tippui vettä kaikkialle lattialle. Mutta lattia kuivuisi. Se ei ollut iso juttu.

Mies katseli hiljaisena tuleen, ja hetkeen kumpikaan heistä ei puhunut, sitten Pinako sanoi: ”Kun minä sain tietää, että se olit sinä, joka tappoi poikani ja miniäni, minäkin olin sinulle vihainen. Olin aiemmin ollut vihainen armeijalle siitä, että antoivat heidän kuolla, mutta kun Winry kertoi minulle, että heidät olikin tappanut armeija eikä vihollinen...”

Hän pudisti päätään. ”Mutta minä pystyin nopeasti ymmärtämään, että olit vain nappula suuremmassa kuviossa. Pystyin olemaan vihaamatta sinua siksi. Winry kuitenkin... hän on nuori. Hänellä on paljon tuskaa sisällään ja hän haluaa jonkun, jota syyttää. On helpompaa, kun on joku, jota syyttää.”

Eversti katsoi häneen ja nyökkäsi.

”Minun täytyy myöntää, että en ollut kovin iloinen siitä, että tulisit tänne, ja vielä vähemmän iloinen kun käsitin, että Winryllä oli... suunnitelmia... saapumisesi varalle. Odotin huutamista ja vihaisia sanoja, mutta enimmäkseen sitä ei ole sattunut. Olet pysynyt tyynenä ja ollut kunnioittava. Minä arvostan sitä.”

Mies nyökkäsi taas.

Pinako tuprautti piippuaan ja sanoi: ”Ed kertoi minulle, että haluat tulla Führeriksi auttaaksesi korjaamaan sen, mitä tapahtui sodassa. Haluat muuttaa asiat paremmiksi.”

Nyökkäys jälleen.

”Hän kertoi minulle myös, että sinulla on paha tapa lykätä asioita.”

Tulen valossa Pinako näki hänen huuliensa vetäytyvän pieneen hymyyn ennen kuin hän nyökkäsi jälleen.

”No... Minä en usko, että se on hyvä tapa. Näyttää siltä, että olet selvinnyt kohtalaisesti sellaisen tavan kanssa, mutta tiedäthän, että joskus liian pitkä viivyttely voi olla erittäin epätuottoisaa.” Pinako vilkaisi ylöspäin, missä Edwardin ja Alphonsen huone oli.

Mies katsahti myös ylöspäin, huokasi sitten. ”Tiedän...”

Pinako pudisti päätään ja mutisi: ”Miehet...” ennen kuin nousi ylös ja kopautti tuhkat piipustaan tuleen. ”No, minä alan tulla vanhaksi ja tarvitsen uneni.” Hän lähti kohti portaita, pysähtyi sitten. ”Varmista vain, ettet odota liian kauan, nuori mies”, hän sanoi, ja oli tyytyväinen, kun mies katsoi jälleen ylös Edwardin ja Alphonsen huoneen suuntaan. Hän tiesi, ettei Pinako tarkoittanut Führeriksi tulemista.

Hän katsoi taas Pinakoon ja sanoi sitten huvittuneena: ”Minä tuskin olen nuori...”

”Minulle olet vielä lapsi. Muista vain, mitä sanoin.”

Hän hymyili kuivasti ja sanoi pehmeästi: ”Minä muistan.”

-----------

* A/N Olen varma siitä, että jotkut ovat huomanneet tämän, mutta minä vain rakastan ajatusta farmipoika-Roysta. Haha.

T/N Minä olen huomannut tämän. Ja kuolaan kauniisti paidalleni ajatellessani Royta pilkkomassa puita ilman paitaa. <3
« Viimeksi muokattu: 28.08.2008 15:47:14 kirjoittanut Picca »
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #15 : 28.08.2008 14:38:19 »
Sait sitten pistettyä viimeisenkin osan, mukavaa. Tässä vähän hermoja säästääkseen mukavaa ajanvietettä.

Olenko jo sanonut, että en tykkää Winrysta? Hänen käytöksensä on aivan hirveää.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #16 : 29.08.2008 20:44:57 »
Jaa-a, en pidä yhtään Winrystä tässä ficissä!
Kehtaski sanoa noin Roylle!! >;( ^^

Onneks Ed puollustaa. Ja Pinako. Alista en tiedä...
Mulla olis palanut pinna jo kolmannen kepposen aikana ^^
Pitkä hermo Roylla.
 
Jatkoa pian!

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #17 : 10.09.2008 19:14:29 »
T/N Kiitoksia, Arte ja Kata. Tosiaan, Winry on tässä hyvin rasittava, mutta toisaalta hänellä on syynsä. Olen pahoillani tästä pitkänpuoleisesta tauosta, mutta luku oli pitkä ja inspani katosi vähäksi aikaa. Toivottavasti saan nyt taas jatkettua paremmalla tahdilla, eikä tällaisia megalukuja enää ole. Mutta tämä luku on kyllä ihana. Jostakin syystä tämä panee minut joka kerran itkemään, jopa äsken, kun tarkastin käännöstä.



12
Kiitollinen

Marraskuun kahdeskymmeneskolmas – Torstai

Roy lipui hitaasti tietoisuuteen tuntiessaan sormet hieromassa hänen harteitaan ja selkäänsä. Se tuntui vain niin hyvältä. Hän valitti pehmeästi ja antoi hymyn levitä kasvoilleen. Kaiken eilispäivän stressin jälkeen tämä oli taivas...

”Hyvää huomenta”, Ed kuiskasi hänen korvaansa, ja Roy mutisi jotakin, minkä oli tarkoitus olla hyvän huomenen toivotus, mutta se tuli ulos järjettömänä jopa hänelle itselleen. Hän tunsi nuorukaisen kuljettavan huuliaan pehmeästi hänen niskansa poikki, ja sitten: ”Minun ja Alin täytyy käydä hakemassa kalkkuna. Haluatko tulla?”

Roy avasi toisen silmän ja katsoi väsyneesti Ediin ennen kuin käännähti ja tarttui nuorukaiseen vyötäisiltä. ”Itse asiassa... kyllä, minä haluaisin tulla...” hän mutisi painaessaan suudelmia pojan kurkulle.

Nuorempi alkemisti nauroi ja sanoi: ”Minä en tarkoittanut sitä, senkin perverssi!”

”Mitä tuo oli?” Roy kysyi, nosti Edin paitaa ja suuteli nuorukaisen rintaa ja vatsaa.

”Irstas vanha mies! Päästä minut!” vaaleaverikkö sanoi naurunsa lomassa ja kiemurteli hänen otteessaan.

Liioitellun huokauksen myötä Roy päästi irti pojasta ja sanoi: ”Miten julmaa... tarjota, ja sitten perua se...”

Ed virnisti leveästi ja sanoi: ”Se ei ollut seksuaalinen tarjous. Ellet sitten pidä kuolleiden kalkkunoiden etsimistä kiihottavana...”

Roy pyöräytti silmiään ja nousi istumaan. ”Tuskinpa.”

-------------

Ed katseli Royta, kun tämä nousi vuoteesta ja alkoi pukeutua. Vitsailustaan huolimatta Mustang näytti hiukan masentuneelta. Edillä oli ollut tarkoituksena odottaa Royn huoneessa, kunnes eversti palaisi kävelyltään, mutta hän oli juuttunut keskusteluun Alin kanssa, ja kun hän oli käsittänyt Mustangin palanneen, ovi oli suljettu ja valo sammutettu.

Hän olisi silti voinut mennä sisään, mutta...

Oli ollut pieni viipyilevä epäilys; ajatus että ehkä Mustang ei halunnut hänen tulevan sisään. Vanhempi mies saattoi toisinaan olla erittäin eristäytyvä ollessaan masentunut.

Ed huokasi.

Hän halusi kysyä, kuinka Mustang voi, ja kaikkea sellaista, mutta mies näytti olevan piristymässä eikä nuorukainen halunnut masentaa tätä jälleen.

”Joten... mitä? Kalkkuna vaiko ei kalkkunaa?” hän kysyi.

”Kalkkuna. Se on luultavasti turvallisempaa.” Tämä sanottiin erittäin kuivan virneen ja hekotuksen kera.

Ed pudisti päätään ajatellen Winryä. Hän toivoi, että tämä päivä olisi parempi kuin edellinen...

Kun he kulkivat alakertaan, Pinako tuli ulos keittiöstä ja sanoi: ”Oh, hyvä. Sinä olet hereillä. Minä tarvitsen vähän apua keittiössä.”

Ed katsoi Royta, joka räpytteli silmiään ja kysyi typerästi: ”Minäkö?”

”Tietenkin sinä. Edward, käy koputtamassa Winryn oveen ja käske hänen hilata takamuksensa tänne ja auttamaan minua. Minä en suunnittele kokkaavani kaikkea yksin, tiedäthän.”

”Itse asiassa Roy oli lähdössä minun ja Alin kanssa hakemaan kalkkunaa”, nuorukainen sanoi.

Pinako laittoi kätensä puuskaan ja sanoi: ”Ei tarvita kolme ihmistä tuomaan kuollutta lintua. Oikeastaan minun pitäisi vain lähettää Alphonse, ja pitää sinut myös auttamassa minua keittiössä. Hän selviää siitä yksinkin.”

Ajatus siitä, että viettäisi aikaa keittiössä komentelevan Pinakon, äreän Winryn ja masentuneen Mustangin kanssa oli äärimmäisen epähoukutteleva.

”Mitä jos Al jäisi tänne ja minä menisin hakemaan kalkkunan?” hän kysyi toiveikkaasti.

”Ei mitään mahdollisuuksia”, Pinako mutisi.

Ed mulkoili. ”Miksi ei?”

”Koska Alphonse on ainakin isompi kuin kalkkuna.”

-----------------------

”Tämä tavallaan muistuttaa minua KP-palveluksesta värväytymiseni alkuaikoina.”

Ed kohotti katseensa omenoista, joita oli kuorimassa sinne, missä Mustang istui kuorimassa perunoita.

”KP-palveluksesta?” hän kysyi.

”Keittiöpartiosta. Jokainen saa ’etuoikeuden’ suorittaa KP:ta peruskoulutuksen aikana, ja tietenkin jos satuit tekemään jotakin väärin, sait entistäkin enemmän ’etuoikeuksia’”, hän sanoi hekotellen.

”Hm... Minun ei ikinä tarvinnut tehdä KP:ta...” Ed sanoi.

”Niin, no... se johtuu siitä, ettet liittynyt vakinaiseen armeijaan.”

Ed avasi suunsa sanoakseen jotakin, mutta sillä hetkellä Winry tuli sisään mukanaan kulhollinen jauhoja, jonka hän kaatoi tahallaan Royn päähän.

”Ups”, hän sanoi säälittä.

”Sinä teit tuon tarkoituksella!” Ed huusi tuntien halua suojella rakastajaansa, joka vain kuljetti kättä kasvoillaan ja hiuksillaan ennen kuin jatkoi perunoiden kuorimista. Ei ollut reilua, että Winry jatkaisi Royn kohtelemista näin. Vielä turhauttavampaa oli se, ettei Roy edes tapellut vastaan. Hän otti vastaan sen kaiken, ja Edillä oli hiipivä epäilys siitä, että eversti uskoi ansaitsevansa kaiken, mitä Winry teki.

Se ei vain ollut oikein...

------------------

Pinako vilkaisi sinne, missä Winry työskenteli piirakan päällyksien kanssa ja huokaisi kaiken hälyn vuoksi.

”Mitä sinä luulet tekeväsi, kun haaskaat jauhoa tuolla tavalla!” hän murisi ja vilkaisi alas sotkuun.

”Se oli vahinko”, Winry sanoi sävyllä, joka ei vakuuttanut.

Pinako tuijotti tyttöä hetken latteasti ennen kuin sanoi: ”Minulla on nyt jauhot lopussa, sinun täytyy mennä alas kellariin hakemaan lisää.”

Sanaakaan sanomatta vaaleatukkainen mekaanikko kääntyi ja lähti huoneesta. Pinako pudisti päätään ja kahmaisi kaulimen kauliakseen taikinan.

”Minä olen valmis”, Ed sanoi ja laittoi pöytätasolle kulhollisen kuorittuja ja paloiteltuja omenoita. ”Mitä sitten?”

Pinako ajatteli hetken ja sanoi sitten: ”Meidän täytyy mennä Terry Andersonin luo hakemaan kurpitsa kurpitsapiirakkaa varten. Minun täytyy lähteä kanssasi, mutta juuri nyt minun on saatava tämä valmiiksi. Mikset menisi alakertaan auttamaan Winryä jauhojen etsimisessä. Minusta olisi inhottavaa, jos niitä vielä kaatuisi vahingossa.”

Nuorukainen pyöräytti silmiään ja nyökkäsi ennen kuin lähti.

Muutaman minuutin Pinako jatkoi taikinan kaulimista, sitten hän kuuli everstin sanovan: ”Olen halunnut puhua kanssasi eräästä asiasta...”

--------------------

”Edward ja minä lähdemme hakemaan kurpitsan piirakkaa varten.”

Winry katsahti heihin sieltä, missä oli laittamassa jauhoja pöytätasolle, ja sanoi: ”Okei, minä haen takkini.”

Kun hän kääntyi lähteäkseen, Pinako sanoi: ”Minä en sanonut sinä, sanoin Edward ja minä. Haluan sinun jäävän tänne ja tiskaavan astiat, joita olemme käyttäneet.”

”Mutta...”

”Ei ’muttia’. Minä tarvitsen myös jonkun jäämään tänne ja valmistelemaan kalkkunan, jos Alphonse palaa sen kanssa ennen kuin me tulemme takaisin, jotta se olisi valmis päivällisaikaan.”

Winry huokasi ja nyökkäsi otsa kurtussa. Se kaikki kävi järkeen, mutta...

”Minä en käsitä, miksi minun pitäisi tiskata kaikki nämä astiat yksin. Miksi emme antaisi Edin tehdä sitä, ja minä lähtisin kanssasi?”

Pinako nousi tuoliltaan ja pyyhki käsiään pyyhkeeseen. Päätään pudistaen vanha nainen sanoi: ”Edward tiskasi astiat eilen yksin, ja sitä paitsi et sinä ole yksin. Liekkipoika jää tänne auttamaan sinua.”

Winryn silmät levisivät ja hän huusi: ”Mitä! Minä en halua jäädä tänne hänen kanssaan!” Kyyneleet tulvahtivat hänen silmiinsä ja hän käänsi nopeasti katseensa. Hän ei halunnut jäädä yksin sen miehen kanssa. Hän vihasi tätä! Jos häntä ei olisi ollut, Winryn vanhemmat olisivat yhä elossa...

”Ehkä sinun pitäisi ottaa Roy mukaasi ja jättää minut tänne...” hän kuuli Edin sanovan empien.

Winrylle tämä olisi ollut loistava ratkaisu, mutta teki myös hiukan kipeää tietää, ettei Ed luultavasti ehdottanut sitä siksi, ettei Winryn tarvitsisi olla Royn kanssa vaan ennemminkin siksi, ettei Royn tarvitsisi olla hänen kanssaan.

”Olen varma siitä, että komentajasi osaa pitää huolta itsestään, Edward. Lähdetään nyt.” Pinako lähti keittiöstä, kääntyi sitten ja sanoi: ”Minä tarkoitan sitä, Winry. Nämä astiat täytyy tiskata. Minä en ole erityisen iloinen, jos takaisin tullessani löydän ne edelleen tuosta.”

Winry nyökkäsi surkeana ja katseli silmäkulmastaan heidän lähtevän.

Ei reilua.

Se ei vain ollut reilua...

Useiden hetkien ajan oli hiljaista, sitten hän kuuli takaansa huokauksen ja askelia.

”No... meidän pitäisi luultavasti saada tämä tehtyä.”

Hän vilkaisi sivulleen ja näki miehen kääntävän veden valumaan sekä laittavan tulpan tiskialtaaseen. Mies mittasi saippuaa, lisäsi sen veteen ja alkoi kääriä hihojaan ylös ennen kuin laittoi tiskit kuumaan veteen.

”Haluatko pestä vai kuivata?” hän kysyi vaisusti.

Winry ei sanonut mitään hetkeen, sitten hän kysyi: ”Kumpaa sinä teet mieluummin?”

”Minä kuivaisin mieluummin, jos sillä ei ole sinulle väliä”, hän vastasi.

”Minä kuivaan”, Winry ilmoitti ja astui tiskialtaan toiselle puolelle. Hän tiesi, että se oli ilkeää, mutta hänen ei tarvinnut muuttaa asiaa. Hän oli vain niin vihainen miehelle, ja hän oli vihainen siksi, että mies oli täällä. Winry ei halunnut häntä tänne; halusi hänen menevän pois, vain menevän takaisin Keskukseen ja jättävän Winryn yksin...

Yksi kerrallaan mies tiskasi astiat ja Winry kuivasi. He työskentelivät vastahakoisesti yhdessä epämukavassa hiljaisuudessa. Pitkän ajan kuluttua mies kuiskasi: ”Anteeksi.”

Winry nielaisi raskaasi ja tuijotti keskittyneesti alaspäin astiaan, jota kuivasi. ’Anteeksi’ ei ollut sitä, mitä hän oli odottanut kuulevansa. Itse asiassa mikään, mitä eilen oli tapahtunut, ei ollut päättynyt siten kuin hän oli odottanut.

Riippumatta siitä, mitä hän teki, mies ei koskaan suuttunut. Kun mies sanoi Winrylle jotakin, hän oli aina kohtelias ja...

Winryn silmät kyyneltyivät.

Mies teki vihaamisen hyvin vaikeaksi... Oli vaikeaa olla vihainen jollekin, joka oli mukava...

Miksi?

Miksi hän ei voinut vain käyttäytyä niin kuin se hirviö, jollaiseksi Winry oli aina hänet kuvitellut?

”Minä en ikinä halunnut sen tapahtuvan”, mies sanoi pehmeästi.

Ei... ole kiltti... Minä en kestä tätä... hän ajatteli.

”Minä voisin antaa puolestani miljoona tekosyytä. Olin nuori. Minulla oli hyvin uhkaava komentaja. Minusta tuntui siltä, että minun oli pakko totella käskyjä vaikka mikä olisi. Jos minä en olisi tehnyt sitä, joku muu olisi komennettu siihen ja sitten minä olisin joutunut ongelmiin sen vuoksi, etten totellut määräyksiä...”

Hän huuhteli lautasen ja ojensi sen Winrylle. ”Mutta ne ovat kaikki pelkkiä tekosyitä. He eivät ansainneet kuolemaa. Kaikista ihmisistä he eniten ansaitsivat elää.”

Winryn näkökenttä muuttui sumeaksi ja kyynel valui hitaasti alas pitkin hänen poskeaan.

”En ollut ikinä... En ollut ikinä tappanut ketään sillä tavalla... Tarkoitan... Olin tappanut ihmisiä taistelussa, mutten koskaan... koskaan vain ampunut jotakuta, joka ei taistellut vastaan.” Hänen äänensä murtui ja hän lakkasi puhumasta.

Winry valitti hiukan sen vuoksi, mitä hänelle kerrottiin. Kukaan ei ollut koskaan sanonut, miten he olivat kuolleet...

Kuului rahiseva ääni ja sitten: ”Tässä se on.”

Kun mies ei sanonut enempää, uteliaisuus otti Winrystä vallan ja hän katsoi mieheen. Kädessään tämä piteli...

”Tätä minä käytin. Se osoitettiin minulle, kun liityin, ja minulla on ollut se siitä lähtien...”

Uusi kyynel pakeni hänen silmästään ja hän niiskahti yrittäen pidätellä tuskaansa.

Mies tuijotti asetta hetken, käänsi sitten piipun itseään kohti ja sanoi puolittain kuiskaten: ”Minä yritin... Useita kertoja minä yritin... mutta en ikinä kyennyt vetämään liipaisimesta...”

Mies katsoi häneen märillä silmillään ja ojensi asetta häntä kohti ennen kuin polvistui lattialle. ”Minä en ikinä pystynyt...” hän kuiskasi hiljaa. ”Pystytkö sinä?”

------------------

Ed mulkoili Pinakoa, kun tämä tutkaili kurpitsoja.

”Ota vain yksi ja lähdetään sitten”, hän sanoi ärtyneenä.

”Kärsivällisyyttä, pätkä. Raaka-aineen valitseminen on taidetta.”

”Miksi sinä kutsuit minua, senkin...”

”Lopeta valittaminen. Hän on kunnossa”, Pinako sanoi puhuen hänen ylitseen.

Ed keskeytti sen, mitä oli sanomaisillaan ja mutisi: ”Niin varmaan... Sinä et vain pidä hänestä, sen takia jätit hänet yksin Winryn kanssa...”

Vanha nainen suoristautui ja suuntasi häneen lattean katseen. ”Kuuntelepa; minun mielestäni olet liian suojeleva hänen suhteensa. Hän on aikuinen mies ja osaa pitää itsestään huolen, tai ainakin hänen pitäisi pystyä siihen. Sekä hänen että Winryn täytyy ratkaista joitakin asioita. Ehkä heidän jättämisensä kaksin saa aikaan jotakin hyvää.”

Ed pyöräytti silmiään. Miksi naiset olivat aina tuollaisia? He näyttivät aina ajattelevan, että puhuminen oli ratkaisu kaikkeen.

----------------

Winry ojensi kättään ja otti aseen epäröiden. Se oli raskas, mutta se ei häirinnyt häntä, sillä hän työskenteli automailin parissa, mutta... Siinä oli painoa, jollaista hän ei ollut ennen nähnyt... tuntenut...

Raskaasti nielaisten tyttö vilkaisi aseesta mieheen, joka oli polvillaan hänen edessään. Eversti katsoi häneen vakaasti kostein mutta päättäväisin silmin.

Hänen pitäisi...

Mies ansaitsi kuolla...

Winry kohotti aseen ja tähtäsi sillä miestä. Hänen kätensä tärisivät ja hänen täytyi räpytellä pois lisää kyyneliä. Hänen sydämensä loi raskaasti hänen rinnassaan ja hänen sormeaan kutkutti vetää liipaisimesta.

Hänen pitäisi tappaa mies... aivan kuten tämä oli tappanut heidät.

Se olisi vain reilua.

Hän puristi silmänsä kiinni ja häneltä karkasi nyyhkäisy. Mies oli edelleen siinä, hänen mielessään. Hän saattoi nähdä tämän aivan yhtä hyvin kuin silmät auki. Tämän miehen... Tämän hirveän murhanhimoisen miehen...

Tämä oli hän.

Tämän miehen Winry näki mielessään.

Tämä oli se, jonka hän oli kuvitellut, jota hän vihasi.

Tämä oli hän...

Winry puri hampaansa yhteen ja veti liipaisimesta. Hän tunsi aseen potkaisevan käsissään ja viipyilevä laukaisun kajahdus oli edelleen äänekäs hänen korvissaan.

Hän katseli miehen kaatuvan, katseli tämän kuolevan...

Uusi nyyhkäys karkasi ja hän avasi silmänsä.

Mies oli edelleen siinä polvillaan häneen katsoen.

Winry katsoi hänen ohitseen sinne, missä luoti oli mennyt seinän läpi.

”Sinä olet kuollut...” hän kuiskasi. ”Olet kuollut...” Hänestä tuntui kuin raskas taakka olisi nostettu hänen harteiltaan ja hän huokasi syvään laskiessaan aseen täristen.

Mies tuijotti häneen hiljaa useita hetkiä ennen kuin kysyi: ”Ja mitä se tarkoittaa? Mitä nyt?”

Winry kohotti katseensa ajatuksissaan ja antoi silmissään viipyilevien kyynelien norua alas poskillaan. ”Se tarkoittaa... Se tarkoittaa sitä, että olet kuollut. Se mies, jota vihasin, on kuollut. Se mies, jolle olin niin vihainen kaiken aikaa... hän on poissa.” Viimeinen sanottiin kuiskaten.

”Onko?” eversti kysyi pehmeästi.

Hän nyökkäsi ja ojensi aseen miehelle. Kun tämä otti sen, Winry sanoi kuiskaten: ”Mutta sinä... sinä et ole hän, enkä minä voi vihata sinua...”

------------------

Roy antoi huuliensa kääntyä pieneen hymyyn. Hänestä vaikutti siltä, että siinä mitä tyttö sanoi ei pitäisi olla järkeä, mutta siinä oli.

Hetken hän oli ajatellut, että tyttö todella ampuisi hänet. Se olisi tosiaankin mutkistanut hänen suunnitelmiaan. Kuolleet miehet eivät voineet...

Mutta nyt ei ollut oikea hetki ajatella sitä.

Hän nousi hitaasti ja katsoi alaspäin tyttöön. Roy piti ajatuksesta, että se osa hänestä olisi kuollut, se osa hänen elämästään poissa... Ehkä niin olisi parasta. Ehkä hänen pitäisi ajatella sillä tavoin tästä eteenpäin...

Hän ei tiennyt pystyisikö siihen, mutta hän yrittäisi.

-------------------

Winry katsoi mieheen, kun tämä työnsi aseen takaisin housujensa vyötärön alle selkäpuolelle ja veti paitansa sen päälle.

Mitä nyt?

Syyllisyys kiskoi häntä, ei pelkästään kaikkien niiden pahojen asioiden vuoksi, joita hän oli ajatellut miehestä, vaan myös kaiken sen vuoksi mitä hän oli tehnyt tälle sen jälkeen, kun tämä oli saapunut.

”Anteeksi...” hän kuiskasi.

”Sinulla ei ole mitään anteeksipyydettävää”, eversti vastasi hiljaa.

Winry pudisti päätään. ”Ei... Minä olen ollut niin ilkeä sinulle, ja...”

Tummatukkainen mies painoi sormen tytön huulille ja sanoi: ”Ole hyvä äläkä huolehti siitä. Väliä on sillä, miten me jatkamme tästä eteenpäin.”

Hän ajatteli tätä hetken, nyökkäsi sitten. Mies oli oikeassa...

”Ehkä meidän pitäisi tiskata astiat ennen kuin he palaavat?” mies sanoi hienoisesti hymyillen.

Hän vastasi hymyyn ja nyökkäsi uudelleen.

Jälleen he työskentelivät tiskaten, mutta tällä kertaa hiljaisuus ei ollut epämiellyttävää. Se oli mukavaa hiljaisuutta ja Winry hätkähti, kun mies puhui.

”Minä... itse asiassa minulla on eräs asia, josta tahtoisin puhua kanssasi, jos se sopii sinulle.”

------------------

Kun Ed huokasi, Pinako kysyi: ”Mitä?”

Hän katsoi lyhyen naisen yli ja sanoi: ”Talo on edelleen pystyssä.”

”Anteeksi kuinka?” Pinako kysyi kasvoillaan ilme, joka sanoi ’sinä et tajunnut tätä, poika’.

”Minä ajattelin varmasti, että täällä ei olisi mitään jäljellä, kun palaisimme, mutta kaikki näyttää olevan kunnossa... ainakin ulkopuolelta.” Viimeinen mutistiin matalalla äänellä.

”Miten suuria vaikeuksia he saattaisivat saada aikaan tiskatessaan?” Pinako kysyi. Äkkiä kuului pamahtava ääni ja talon takaa alkoi kohota savua.

He pysähtyivät ja katsoivat hetken toisiinsa ennen kuin Pinako sanoi: ”Ehkä meidän pitäisi kiirehtiä...”

--------------------

Kun he juoksivat talon ympäri, Ed näki Alin, Winryn ja Royn seisovan suuren kiviuunin vieressä. Tästä suunnasta hän saattoi nähdä, että kalkkuna oli uunissa ja tuli paloi kuumana.

”Etkö sinä ajattele, että tuo oli ylitehokasta?” hän kuuli Winryn huutavan.

Hänen silmänsä siirtyivät katsomaan Mustangia, joka kohautti harteitaan ja sanoi: ”Sinä sanoit, että sytytä tuli. Et ikinä määritellyt, miten paljon tulta oikein halusit.” Ed huokasi. No, ainakaan tämä ei ollut tappelu tai mitään sellaista. Hän saattoi nähdä mielessään kuvan taistelusta Roy Winryä vastaan.

Eversti saattaisi hävitä...

Mustang veti hansikkaansa pois ja työnsi ne taskuunsa ennen kuin katsahti Edin ja Pinakon suuntaan. Hän hymyili hiukan ja viittoili heille.

He kävelivät loppumatkan muiden kolmen luo ja Ed oli puhumaisillaan, kun Pinako esti häntä tekemästä niin.

”Mitä täällä on tekeillä?”

”No, Alphonse tuli takaisin kalkkuna mukanaan ja me täytimme sen ja ajattelimme, että laitamme sen paistumaan aivan kuten määräsit siinä tapauksessa, että hän palaisi ennen sinua”, Roy vastasi sulavasti ja Ed ajatteli, että eversti näytti olevan paljon paremmalla tuulella kuin oli ollut heidän lähtiessään.

”Mitä se savu ja ’pum’-ääni olivat?” vanha nainen kysyi ärtyneenä.

”No, me halusimme saada uunin oikeaan lämpötilaan niin pian kuin mahdollista, ja...” Roy aloitti, mutta ei koskaan saanut mahdollisuutta lopettaa, sillä Winry keskeytti hänet.

”Se oli aivan liikaa! Olemme onnekkaita, että meillä edelleen on ulkoilmauuni.” Hän kääntyi Mustangiin päin ja tyrkkäsi tätä. ”Olet onnekas, että tuo ei ollut se tavallinen uuni, joka meillä on sisällä!”

”Nalkuti nalkuti nalkuti”, Roy sanoi ja virnisti. ”Teetkö sinä ikinä mitään muuta kuin nalkutat?”

Edin kulmat kohosivat, kun hän katseli sananvaihtoa. Kiusoittelivatko he toisiaan? Jotakin oli ehdottomasti tapahtunut sillä aikaa, kun hän oli ollut poissa...

Winry avasi suunsa sanoakseen jotakin, kun Al pisti väliin: ”Eip, ei hän tee. Sinun täytyy vain tottua siihen.”

”Mitä sinä sanoit?” Winry murisi ja kohotti isoa paistohaarukkaa, joka oli hänen kädessään.

”En mitään!” Al valitti ja siirtyi lähemmäs Ediä.

Kun hänen veljensä kyyristyi hänen taakseen, Ed virnisti, mutta se muuttui mulkaisuksi, kun Roy sanoi: ”Tuo on kuin elefantti piileskelisi muurahaisen takana.”

”MITÄ!” hän huusi.

Winry nyökkäsi ja sanoi: ”Huono juttu, ettei hän juonut maitoa, kun oli nuorempi. Nyt hänet on luultavasti tuomittu tuohon kokoon loppuiäkseen.”

Ed avasi suunsa rähjätäkseen Winrylle, mutta hänet keskeytettiin, kun Pinako sanoi: ”Jatketaan tätä sisällä. Meidän täytyy saada loput ruoat valmiiksi.”

Tuntien itsensä huijatuksi raivokohtauksestaan Ed katsoi happamesti Pinakoa, Winryä ja Alia, kun he lähtivät kohti taloa. Hän aikoi seurata heitä, kun tunsi käden sulkeutuvan hänen käsivartensa ympärille ja vetävän hänet takaisin.

Mustang veti hänet suuren kiviuunin toiselle puolelle ja suuteli häntä ennen kuin kuiskasi: ”Minusta sinä olet täydellisen kokoinen.” Tätä seurasi käsi hänen...

Edin silmät levisivät kosketuksesta ja hän vaikeroi seuraavaan suudelmaan, jonka Roy hänelle antoi. Nuorukainen liu’utti kätensä everstin paidan alle ja oli juuri aikeissa kurkottaa toisella kädellään alemmas, kun kuuli: ”Veli, eversti... Minä tiedän, että olette siellä takana. Pinako lähetti minut hakemaan teidät, joten tulkaa vain esiin, okei? Minä olen täydellisen iloinen teeskennellessäni, että te ette tee siellä mitään outoa...”

He erkanivat toisistaan ja Mustang huusi: ”Me tulemme, Alphonse” ennen kuin näykkäisi Edin huulia vielä kerran.

Hetken oli hiljaista, sen jälkeen huudettiin: ”MINUN EI TARVINNUT TIETÄÄ TUOTA!”

Kaksikko tuijotti hetken toisiinsa kuunnellessaan, kuinka Alphonse juoksi pois uunin luota, sitten he alkoivat kumpikin nauraa.

-----------------

Edin vatsa murisi, kun hän asetti viimeisen lautasen pöydälle. Hän oli niiiin nälkäinen, ja kaikki tuo ruoka vain näytti niin hyvältä... Hänen silmänsä vaeltelivat sillä juhla-aterialla, jonka he olivat valmistaneet.

Kalkkuna, joka ei ihmeen kaupalla ollut palanut tuhkaksi Mustangin pikku stuntin vuoksi. Perunamuusia, hivenen kokkareista, koska Ed oli vaatinut sitä, mutta ei liian paljon, koska Roy piti perunoista ilman paakkuja. Vihreitä papuja karpaloiden kanssa. Sokeroitua jamssia, joskaan ei paljon, sillä Ed ja Winry eivät söisi sitä; karpalokastiketta, joka oli tehty Pinakon äidiltään ja sitä ennen tämän äidiltään saaman reseptin mukaan. Paksua kastiketta, joka oli tehty kalkkunanrasvasta. Pehmeitä kotitekoisia kääryleitä ja niiden kanssa tuoretta voita Marvin maitotilalta Resemboolin toiselta laidalta.

Keittiössä oli kaksi piirasta, jotka he olivat tehneet: omenaa ja kurpitsaa. Jääkaapissa oli myös kulhollinen kermavaahtoa, sekin Marvin tilalta.

Edin suu vettyi, kun hän ajatteli sitä kaikkea.

”No, luulen, että siinä on kaikki”, Pinako sanoi hänen takaansa ja Ed istuutui kiireesti. Hän oli nääntymäisillään ja suunnitteli syövänsä melkoisesti, kunhan he aloittaisivat.

Kun jokainen oli pöydän ääressä, Ed ojensi kätensä alkaakseen ottaa itselleen ruokaa, kun kurkun selvittämisen ääni tavoitti hänen korvansa. Nuorukainen kohotti katseensa nähdäkseen, että Pinako tuijotti häntä kiinteästi.

”Mitä?” hän kysyi, sitten hän käsitti ja murisi. ”Täytyykö meidän todellakin tehdä tämä? Minä kuolen nälkään!”

”Mitä järkeä on viettää kiitospäivää, jos et voi kertoa, mistä olet kiitollinen?” vanha nainen murisi.

Ed pyöräytti silmiään ja huokasi. Tämä oli jotakin sellaista, mistä hän ei pitänyt, mutta joka vuosi Pinako vaati, että he kaikki kertoisivat vuorollaan mistä olivat kiitollisia ennen kuin he söisivät.

”No, kuka haluaa aloittaa?” Pinako kysyi ja katsoi ympärilleen. Kun kukaan ei ilmoittautunut vapaaehtoisesti, hän sanoi: ”Selvä, minä aloitan. Minä olen kiitollinen perheestä ja ystävistä, jotka minulla on. Minun iässäni sitä alkaa nähdä, kuinka vanhat ystävät alkavat kuolla pois ja ajattelee, että ’tuo olisi voinut olla minä’. On myös raskasta nähdä, kuinka lapset kuolevat ennen itseäsi. Mutta ainakin minulla on lapsenlapseni ja kasvatti-lapsenlapseni jäljellä. Olen myös kiitollinen siitä, että voin edelleen liikkua vapaasti ja tehdä työtä... jälleen yksi asia, josta minun iässäni voi olla kiitollinen... Ja tietysti minulla on jäljellä kaikki hampaani ja sen sellaista. No, kuka seuraavaksi?” hän kysyi ja katsoi ympärilleen.

Pöydän ääressä vallitsi hiljaisuus melkein täyden minuutin ennen kuin Alphonse sanoi: ”Minä olen kiitollinen siitä, että olen tässä.” Tuo yksi lause tuntui sanovan paljon. Oli ollut hyvin vähällä, ettei hän olisi ollut siinä... ”Vaikka minulla ei olekaan lihaa ja verta olevaa kehoa, enkä voi syödä tätä ateriaa kanssanne, olen silti kiitollinen siitä, että voin viettää tämän ajan kanssanne. Olen kiitollinen siitä, ettei veljeni ole luovuttanut minun suhteeni ja että hän rakastaa minua vieläkin.”

Tämä sai Edin nielaisemaan raskaasti, ja hän kosketti veljensä kättä.

”Olen myös kiitollinen teistä”, Alphonse sanoi ja vilkaisi Pinakoon sekä Winryyn. ”Olette auttaneet meitä niin paljon. En tiedä, mitä me olisimme voineet tehdä ilman teitä... Ja viimeiseksi, olen kiitollinen siitä, että meillä oli äiti... vaikkakin lyhyen aikaa... meillä silti oli hänet...”

Tässä kohdin Winry katseli alas lautaseensa ja niiskahti. Edin otsa kurtistui. Hän halusi myös lohduttaa Winryä, mutta tämä oli toisella puolen pöytää. Sen sijaan Pinako ojensi kätensä ja taputti vaalean mekaanikon kättä.

Kun kävi ilmeiseksi, että Al oli sanonut kaiken, Winry kohotti katseensa ja sanoi kyyneliä silmissään: ”Minä olen myös kiitollinen siitä, että minulla oli isä ja äiti...”

Kyynel norui hänen kasvoillaan ja hän pyyhkäisi sen karkeasti pois. ”Olen myös kiitollinen sinusta.” Vilkaisu Pinakoon päin. ”Olen kiitollinen siitä, että opetit minulle, miten työskennellä automailien parissa. Olen myös kiitollinen teistä.” Katse Ediin ja Aliin päin. ”Olette olleet ystäviäni siitä lähtien, kun olimme todella pieniä. Te olette minulle kuin veljiä.”

Hän piti tauon ja katsoi Royhyn, kuiskasi sitten: ”Olen kiitollinen jopa sinusta...”

Edin kulmat vetäytyivät yhteen tämän aiheuttamasta hämmennyksestä ja hän odotti Winryn sanovan enemmän, mutta tämä ei sanonut. Hän oli selvästi lopettanut.

Ed katsoi Mustangia ja Mustang katsoi häntä. He olivat ainoat jäljellä.

Äkkiä Roy selvitti kurkkuaan ja sanoi: ”Minä olen kiitollinen...” Hän piti tauon ennen kuin jatkoi. ”Olen kiitollinen alaisistani.” Pieni virne. ”He potkivat minua eteenpäin, kun olen liian laiska.”

Hän nielaisi ja vilkaisi Winryyn, sitten pois tästä ennen kuin sanoi: ”Olen kiitollinen anteeksiannosta...” Mustang pysähtyi tähän ja Ed päätteli, että Winryn ja Royn oli täytynyt päätyä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen. Hän teki mielessään merkinnän, että kiristäisi miehestä myöhemmin tietoa.

Everstin katse siirtyi Ediin ja hän sanoi pehmeällä äänellä: ”Ja viimeisenä olen kiitollinen siitä, että minulla on elämässäni joku, joka välittää minusta...”

Ed tunsi poskiensa palavan ja tiesi, että hänen täytyi olla hurjasti punastunut. Ikävä kyllä jokainen myös katsoi häneen, sillä hän oli ainoana jäljellä.

Nuori alkemisti huokasi ja katsoi alas tyhjään lautaseensa. Hän tunsi olevansa kiitollinen, monistakin asioista, vaikka joskus näyttikin siltä, ettei hänellä ollut mitään, mistä olla kiitollinen. Hassua, miten asiat olivat kääntyneet... tavallisesti he vain sanoivat kiireesti ensimmäisen asian, jonka saivat mieleensä päästäkseen tämän typerän rituaalin yli, jotta he voisivat syödä.

Näytti siltä, että tänä vuonna täytyisi olla toisin.

Katsettaan kohottamatta hän sanoi: ”Olen kiitollinen Alista.” Ed katsahti Winryyn ja Pinakoon ja sanoi: ”Olen kiitollinen teistä myös, mutta... Al ja minä olemme käyneet niin paljon läpi yhdessä. Hän on kuin... kallioni. Hän pitää minut ankkuroituna, kun myrskyää...”

Ed katsoi alaspäin, kun hänen näkönsä muuttui sumeaksi. ”Olen kiitollinen siitä, että emme kuolleet silloin, kun me... kun me yritimme syntetisoida... hänet...”

Hän räpytteli silmiään ja kyyneliä tipahteli hänen syliinsä.

”Olen kiitollinen siitä, että otitte meidät luoksenne ja autoitte meitä, ja siitä, että olette kaikkein parhaat automail-mekaanikot.” Hän kohotti automail-kättään ja sanoi: ”Olen kiitollinen tästä”, sitten hän kosketti automail-jalkaansa. ”Ja tästä, koska niiden kanssa voin tehdä asioita, joita en muuten ikinä voisi. Minulle olisi vaikeaa liikkua ympäriinsä vain yhdellä kädellä ja jalalla.”

Ed nielaisi ja sanoi hiljaa: ”Olen kiitollinen siitä, että saatoin ryhtyä valtionalkemistiksi. Vaikka en pidäkään siitä, se on avannut minulle niin monia mahdollisuuksia löytää tietoa, joka voi auttaa meitä.”

Hän vilkaisi Royta, laski sitten jälleen katseensa. ”Jos minusta ei olisi ikinä tullut valtionalkemistia, en olisi ikinä tavannut sinua...” hän kuiskasi ja vilkaisi taas Royta ennen kuin katsoi lautaseensa.

Pöydän ääressä oli hiljaista ikuisuudelta tuntuvan ajan ennen kuin Pinako sanoi: ”Selvä... tämä alkaa käydä hiukan liian siirappiseksi minulle. Syödään.”
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Kalmatus

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #18 : 10.09.2008 21:26:50 »
Jee jatkoa...

Joo olit oikeassa sanoessasi että tämä on nyyh luku.

voi nyyh....
*häviää pöydän alle nauramaan ja nyyhkyttämän*

Iiiso kiitos suomennoksesta
On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisen typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma.
~Albert Einstein

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #19 : 10.09.2008 23:03:10 »
Ew, totta puhuit, kun sanoit, että tämä luku saa itkemään...


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman