Kirjoittaja Aihe: FMA: Käännös: The Gift, K-11, osat 24/24  (Luettu 8708 kertaa)

Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #20 : 11.09.2008 18:30:42 »
Ah, olinkin jo odottanut uutta lukua.

Pakko sanoa, että tämä luku oli todella jotain. Sanoinkuvaamattoman kaunis. Vaikka koko luku oli kokonaisuudessaan todella loistava ja liikuttava, pidin erityisesti kohdasta jossa Winry 'ampui' Royn ja pystyi lopulta antamaan anteeksi sekä kohdassa jossa jokainen kertoi mistä on kiitollinen. Nämä molemmat kohtauksen olivat, kuten jo sanoin, todella liikuttavia ja kauniita.
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Nikki

  • Fallen angel
  • ***
  • Viestejä: 164
  • Dejar me librar.
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #21 : 11.09.2008 19:55:24 »
Voi kiitos, kiitos, kiitos! Pidit lupauksesi kääntää lisää Roy/Ediä! Kiitos! :D

Tämäkin on mielenkiintoinen ficci ja suomennat edelleen todella hyvin.
Viimeisin luku todellakin oli liikuttava (ja muutama kyynel tuli vuodatettua).
Pidin kovasti siitä ennen ruokailua ääneen lausutuista kiitoksista (ne olivat siirappisia, mutta koskettavia ja samalla suloisia).
Mietityttää vain, että mitäköhän Roy mahtaa salailla kun ei Edille aikaa riitä...

~Nikki kiittää ja perääntyy odottamaan malttamattomana lisää jatkoa ;)
Haluan kertoa sinulle tarinan
viime yön kyynelistäni,
mutta kerron sinulle
sadepisaroista auringonpaisteessa.

Sinä sanot etteivät sankarit itke,
mutta niin vain tapahtuu-
enkä voi kertoa siitä sinulle
huomennakaan.

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #22 : 12.09.2008 15:02:12 »
PIIITKÄ luku! ^^D

Kyllä tuo luku sai itkemään ^^
Huh, nyt Winry ei oo enää tyhmä ^^

Ed ja Roy on niin söpöjä yhessä = 3 (Vai mitä?)
En nyt keksi muuta, joten hejdå ^^

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #23 : 12.09.2008 19:52:44 »
T/N Oi, ihanaa, etten ole ainoa herkkis, jonka tuo luku sai vetistelemään. Se on upea. Vähillä sanoilla ja ilman minkäänlaisia korulauseita Zakai luo ihan uskomattomia tunnelatauksia. Ja minä olen ollut ahkera! Tässä kaksi lyhyttä lukua lisää.


13
Lähtemisiä

Marraskuun kahdeskymmenesneljäs – Perjantai

Ed sulki matkalaukun ja napsautti lukot kiinni. Oli melkein vaikea uskoa, että oli aika lähteä. Loppujen lopuksi he olivat olleet täällä vain pari päivää... Mutta pitipä hän siitä tai ei, oli aika palata takaisin Keskukseen.

Alin ja hänen täytyi jatkaa tutkimustaan, jotta he löytäisivät viisasten kiven, ja Mustangin oli palattava takaisin kaikkien niiden töiden pariin, jotka tämän oli tehtävä.

Ed rypisti otsaansa matkalaukulle.

Kaiken sen ajan jälkeen, jonka Roy oli oletettavasti käyttänyt töiden tekemiseen, hänen olisi pitänyt olla reilusti edellä aikatauluista, silti hän väitti, että hänellä oli suuri pino töitä ja että hänen oli mentävä takaisin.

Huokaisten Ed istuutui sängylle ja juoksutti kättään hiustensa läpi. Huolimatta ajasta, joka hänen ja Royn oli ollut mahdollista viettää yhdessä, Ed ei näyttänyt saavan mielestään sitä nimeä, Lisaa, ja puhelinnumeroa.

Hän ei ollut epäluuloinen.

Oikeasti, ei ollut...

Nämä viimeiset päivät olivat olleet niin mukavia. Kaikki... no, lukuun ottamatta Winryn kostonhimoista asennetta... oli ollut täydellistä...

Mutta...

Jos Roy ei tapaillut jotakuta muuta, miksi hän sitten oli niin paljon poissa, ja miksi hän väitti, että hänellä oli niin paljon töitä tehtävänä, kun näytti vain siltä, että yhä enemmän paperitöitä kerääntyi hänen työpöydälleen lukemattomina, allekirjoittamattomina. Ja tietenkin se suuri kysymys. Miksi hänellä oli jonkun tytön puhelinnumero lompakossaan?

”Hei, oletko valmis lähtemään?”

Ed kohotti katseensa ovelle, missä kysymyksessä oleva mies oli pistänyt päänsä huoneeseen. Kun hän ei vastannut heti, Mustang kysyi: ”Oletko kunnossa?”

Huokaisten Ed nyökkäsi ja hymyili hiukan. ”Ajattelin vain paluumatkaa”, hän valehteli ja nousi ylös. Sillä hetkellä ovi lennähti kokonaan auki ja eversti tuli huoneeseen perässään Al, joka kantoi Royn matkalaukkua.

Hänen veljensä kulki huoneen poikki ja otti Edin matkalaukun vuoteelta. ”Pinako ja Winry ovat odottamassa alakerrassa hyvästelläkseen, veli.”

Ed nyökkäsi ja katseli, kuinka Al ja Roy lähtivät huoneesta. Hetken hän vain tuijotti kohtaan, jossa oli nähnyt heidät viimeksi, sitten hän kulki huoneen poikki ja ulos ovesta.

-----------------

”Pitäkää, pojat, huolta itsestänne, onko selvä?” Pinako sanoi.

”Pidämme”, Al sanoi.

Vanha nainen nyökkäsi ja sanoi sitten: ”Me näemme sinut jouluna, eikö niin, Alphonse?”

Ed vilkaisi hämmentyneenä veljeään. Kun Al nyökkäsi, Ed katsoi Pinakoon ja kysyi: ”Entä minä? Ettekö halua minun tulevan?” Viimeinen sanottiin puolittain vitsailevaan, puolittain vakavaan sävyyn.

”Totta kai me haluamme sinun tulevan, mutta...” Winry aloitti ja katsoi Royta ennen kuin sanoi: ”Etkö ole kysynyt häneltä vielä?”

”Oh... no...” Mustang änkytti ja vilkaisi Edin suuntaan.

Pinako päästi ärtyneen äännähdyksen ja mutisi jotakin ’viivyttelystä’, mikä sai Royn kulmakarvan nytkähtämään hiukan.

”Itse asiassa”, Roy sanoi ja kääntyi kokonaan Edin puoleen. ”Minä aioin... Minä ajattelin, että ehkä voisit viipyä luonani joululoman ajan... Jos haluat, tarkoitan. Ei sinun ole pakko.”

Ed vilkaisi Alia ja hänen otsansa rypistyi. Oliko tämä se asia, josta Roy oli puhunut Alille?

Al katsoi alaspäin häneen ja sanoi: ”Se on okei, veli. Jos haluat...”

Ed käänsi katseensa pois. Hänelle oli ilmeistä, ettei Al ollut kovinkaan iloinen ajatuksesta, että olisi poissa hänen luotaan jouluna. Mutta sitten... hän todella halusi viettää loman Royn kanssa. Jos Mustang tarjoutui ottamaan hänet luokseen jouluksi, silloin se tarkoitti sitä, että hän oli se, jonka Roy halusi... eikö? Se olisi merkki siitä, ettei eversti pettänyt häntä, eikö?

Ehkä asiat olisivat paremmin, kun he palaisivat Keskukseen...

”No... Minä haluaisin puhua Alin kanssa ensin...” hän aloitti, mutta Al keskeytti hänet.

”Ei, veli, minua ei haittaa. Oikeasti.”

Ed ei edelleenkään ajatellut Alin kuulostavan kovin vakuuttavalta, mutta hän tiesi, että jos hän kinaisi aiheesta, Al vain väittäisi vastaan entistä enemmän.

”Selvä. Kyllä”, hän sanoi ja katsoi Royta. ”Kyllä, minusta olisi mukavaa olla luonasi jouluna.”

Helpottunut ilme levisi everstin kasvoille ja hän nyökkäsi.

”No, teidän lasten on parasta lähteä sinne rautatieasemalle. Siellä on hiukan jäistä”, Pinako sanoi, ja Ed katsoi häneen. Vanhan naisen katse pysähtyi hetkeksi heihin kaikkiin kolmeen ennen kuin hän otti piipun suustaan.

Ed nyökkäsi ja avasi oven. ”Me lähdemme. Kiitoksia, kun otitte meidät vieraiksi”, hän sanoi ja vilkaisi sekä Pinakoon että Winryyn.

”Eipä mitään, Ed. Pidä vain huoli siitä, ettet hajota automailiasi ennen seuraavaa kertaa, kun näen sinut”, Winry sanoi virnistäen.

Jälleen Ed nyökkäsi, kohotti sitten kätensä hyvästiksi ennen kuin käveli ulos ovesta.



14
Väsynyt

Marraskuun kolmaskymmenes – Torstai

Ed kohotti katseen kirjastaan ja vilkaisi kaihoisasti puhelinta. Kello oli jo yhdeksän illalla, ja puhelin pysyi edelleen hiljaisena. Hän oli kulkenut tänään käytävällä Royn ohi ja kun hän oli yrittänyt pysäyttää tämän, jotta he olisivat voineet jutella, eversti oli sanonut nopeasti, että hänen oli mentävä jonnekin mutta että hän soittaisi Edille myöhemmin.

Se oli ollut suunnilleen yhdeltätoista aamupäivällä.

Nuorukainen naputteli sormillaan tuolin käsinojaa yrittäessään päättää, mitä tekisi. Olisiko tunkeilevaa soittaa? He eivät olleet todella puhuneet paljon sen jälkeen, kun olivat palanneet Resemboolista. Jopa silloin, kun Ed kävi Royn toimistossa, mies oli harvoin paikalla.

Alistunut tunne pyyhkäisi hänen ylitseen, ja Ed sulki kirjansa pudottaen sen lattialle ennen kuin nousi ja kulki puhelimen luo. Hetken hän vain tuijotti sitä. Mitä jos hän soittaisi ja tyttö vastaisi? Tai mitä jos...

Hän pudisti päätään.

Ei, hän oli typerä. Eversti ei olisi pyytänyt häntä luokseen jouluksi, jos tapailisi jotakuta muuta.

Tuntien olonsa vähän itsevarmemmaksi Ed nosti luurin ja valitsi puhelinnumeron. Sekunnit tuntuivat päiviltä jokaisen vastaamattoman pirahduksen aikana.

Juuri, kun Ed oli aikeissa laskea luurin, hutera ääni vastasi: ”Haloo...?”

Tämä keikautti nuorukaisen hetkeksi tasapainosta. Tavallisesti Roy vastasi puhelimeen sanomalla varmasti ”Mustang”, mutta ei tällä kertaa.

”Minä täällä”, hän sanoi ja lisäsi sitten: ”Oletko kunnossa?”

”Ed?” kuului hämmentynyt vastaus.

”Niin.”

”Oh... mitä voin tehdä puolestasi?” hän kysyi hitaasti, uneliaisuus oli edelleen selvänä hänen äänessään.

”No... sinä aioit soittaa minulle tänään, mutta et soittanut, joten...” Ed vaikeni tietämättä, miten oikeastaan halusi päättää lauseen.

Puhelimesta kuului hetken verran hiljaisuutta, sitten: ”Paskat! Ed... Olen niin pahoillani... Minä unohdin täysin... Olen ollut niin kiireinen, ja... Minä olen työskennellyt tämän... öh, no, ja minä nukahdin...”

”Ei se mitään...” Ed mutisi, ei tarkalleen ottaen kovinkaan mielissään siitä, että hänet oli unohdettu.

Kuului raskas huokaus ja Mustang sanoi: ”Ei... Ei, kyllä se haittaa. Minusta tuntuu todella pahalta. Mennään... Miksemme söisi päivällistä... lauantai-iltana? Sopisiko se?”

”Kyllä, se olisi mukavaa”, Ed sanoi tuntien olonsa paljon paremmaksi kuin hetki sitten.

Hän kuuli everstin haukottelevan linjan toisessa päässä, sitten: ”Selvä, lauantaina. Käykö kuudelta?”

”Jep.”

”Selvä, nähdään sitten.”

”Selvä, hei”, Ed sanoi ja laski puhelimen. Hän antoi katseensa viivähtää hetken puhelimessa ennen kuin meni takaisin tuolilleen ja poimi kirjansa lattialta. Hento hymy kosketti hänen huuliaan ja hän avasi kirjan merkityltä sivulta. Hänen pitäisi olla vähemmän epäluuloinen. Roy oli vain kiireinen, siinä kaikki.
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #24 : 12.09.2008 23:56:05 »
Uu, en totisesti odottanut jatkoa näin nopeasti. Mutta mikäs tässä, mukava pikku iltapalahan tämä oli. Tämän jälkeen on mukavaa mennä nukkumaan.

Äh, olin edellisten lukujen aikana unohtanut nuo Royn salailut lähes kokonaan ja nyt ne taas rupesivat vaivaamaan väsynyttä päätäni. Oli tavattoman suloista kun Roy pyysi Ediä luokseen jouluksi^^ Maltan tuskin odottaa niitä osia.  ;)
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Akime

  • ***
  • Viestejä: 27
  • Snarry child - sarcastic, but lovable
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #25 : 14.09.2008 12:26:45 »
Yay! Ed/Roy are sooo cute together! Eheh, siis tämä on hyvin suomennettu, mutta koska en jaksa odottaa seuraavaa suomennosta, taidan mennä lukemaan tämän loppuun englanniksi.

No voihan-! Tässä oli sellainen todella pitkä ja rakentavaa palautetta pursuava viesti, mutta näemmä onnistuin hukkaamaan sen... Aarrghhh! Se oli tosi hyvä, olin niin ylpeä itsestäni. JA nyt en jaksa kirjoittaa sitä uudestaan. *mutinaa*

Täytyy vain tyytyä pyytämään jatkoa... Kiltti? *puppyeyes*

Akime("Haset and Jaiden are in the bedroom - having hot se-")
Haset("We were not! I just helped Jaiden with his little problem!")
Jaiden("Hey! It's not that small!" Pause. "And I'm not small either!")
*laughing*
"Oh, Merlin," Severus sighed under his breath. "Next time Albus asks for a favor, I'm running away from home." ~From The Marriage Stone by Josephine Darcy

Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #26 : 14.09.2008 12:53:50 »
Olet ahkera ^^
Argh! Tahtoo tietää mihin Roy välillä häviää ja mitä se salailee! ^^,

Hihhih, onneksi Roy kutsui Edin jouluks sen luo ^^ suloista..

Ei tästä kommentoinnista mitään tuu, joten lopetan ^^

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #27 : 14.09.2008 21:53:55 »
Ow, olipas yllättävän lyhyet luvut. Nytpä selvisi Royn salaperäisyys, vaikka olin kyllä odottanut jotain vähän isompaa kuin tällainen. Mutta onhan se Edille iso juttu.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #28 : 16.09.2008 12:01:04 »
T/N Ja jatkoa seuraa, jälleen kaksin kappalein. Olkaapa hyvät, ja kiitoksia piristävistä kommenteista.


15
Treffit

Joulukuun toinen – Lauantai

”Missä helvetissä se vitun kravattini on?” Ed huusi penkoen laatikkoaan turhautuneena. Kotiin tullessaan hän oli löytänyt oveensa teipatun lapun, jossa hänen käskettiin pukeutua tänä iltana juhlavasti, mikä luultavasti tarkoitti sitä, että he tekisivät jotakin käsittämättömän tylsää, kuten menisivät katsomaan näytelmää tai jotakin sellaista. Niin kauan kuin Roy ei kiskoisi häntä toista kertaa oopperaan, hän yrittäisi olla valittamatta liian paljon.

”Veli”, Al sanoi hänen takaansa.

Kohottamatta katsettaan laatikosta Ed murisi: ”Ei nyt, Al. Minä yritän löytää kravattini.”

Juhlavasti pukeutuminen tarkoitti myös sitä, että he menisivät siihen typerän hienostuneeseen ravintolaan, josta eversti piti niin paljon. Miksi he eivät voineet vain mennä hakemaan hampurilaisia ja ranskanperunoita kuten normaalit ihmiset?

”Veli...” Al sanoi hiukan vaativammalla äänellä.

Ed vain huiskautti kättään, mutta ei sanonut mitään. Mustang olisi voinut antaa hänelle enemmän huomiota... Kirottu mies. Missä helvetissä oli hänen...

Veli!

Lopulta Ed kääntyi ympäri ja sanoi: ”MIT...” mutta keskeytti, kun näki mustan solmionsa riippuvan Alin kiiltävällä metallikäsivarrella. Nuorukainen katsoi sitä hölmönä hetken ennen kuin se viskattiin muitta mutkitta hänen päälleen. ”Kiitti...” hän mutisi sujauttaessaan sen valkoisen kauluspaitansa kauluksen alle.

Al pudisti päätään ja mutisi: ”Miten vain... Sinä olet joskus niin tyhmä...”

”Jestas, kiitoksia...” Ed mumisi ja meni kylpyhuoneeseen murjottamaan. Hän ei ollut huolestunut vain siitä, minkä vuoksi Roy ei viettänyt paljoa aikaa hänen kanssaan, hän oli myös ymmällään siitä, miksi hänen veljensä oli ollut viime aikoina niin yrmeä.

Hän katsoi itseään peilistä viimeistellessään solmion sitomisen, napitti sitten viimeisen napin paidastaan ja otti hiusharjansa pöytätasolta.

Kiinni vai vapaiksi?

Roy piti hänen hiuksistaan vapaina, mutta tuntui vain liian oudolta, jos niitä ei ollut vedetty pois kasvoilta julkisilla paikoilla. Sitä paitsi ihmiset tuijottivat häntä enemmän, kun ne olivat vapaina...

Päätään pudistellen Ed laski harjan ja sujahti mustaan puvuntakkiinsa. Hän napitti sen ja katsoi kuvajaistaan. Hän oletti, että näyttäisi kelvolliselta hiukset vapaina, mutta...

Ed tarttui hiuksiinsa ja piteli niitä ylhäällä poninhäntää jäljitellen ennen kuin käänteli päätään puolelta toiselle. Hän nyökkäsi päättäessään, että laittaisi poninhännän, ja oli juuri aikeissa kahmaista harjan jälleen käteensä, kun kuuli koputuksen etuovelta.

Hän seisoi hiljaa odottaen, että hänen veljensä menisi avaamaan oven.

”Hyvää iltaa, eversti”, hän kuuli Alin sanovan.

”Hyvää iltaa, Al. Tiedäthän, että voit sanoa minua vain Royksi.”

”Kyllä, sir, tiedän, mutta mieluummin en...” Tämän hänen veljensä sanoi jäykästi.

Ed kuuli oven sulkeutuvan ja everstin kysyvän: ”Missä Ed on?”

”Laittamassa hiuksiaan”, kuului vastaus. ”Kuta kuinkin kymmenen viimeistä minuuttia.”

Roy nauroi ja sanoi: ”Ja hän väittää, että minulla kestää pitkään.”

Tämä sai Edin murisemaan ja huutamaan: ”Minä EN ole ollut täällä kymmentä minuuttia!”

”Okei, kaksikymmentä!” Al huusi takaisin.

Päästäen ärtyneen äänen Ed otti harjan ja laittoi hiuksensa nopeasti ennen kuin kahmaisi takkinsa, mukavan iltatakin eikä sitä punaista, jota hän tavallisesti piti, ja maleksi ulos kylpyhuoneesta. ”Ja nyt kuuntelet, minä olin tuolla kylpyhuoneessa vain kolme tai neljä minuuttia!” hän sanoi heristellen sormea veljelleen.

Ennen kuin Al saattoi vastata, Roy sanoi: ”Sinä näytät hyvältä.”

”Kiitos...” hän mumisi vastahakoisesti ja sanoi sitten: ”Niin sinäkin...”

Heillä oli kummallakin mustat puvut ja mustat solmiot. Tämä johtui tietenkin siitä, että Roy oli ostanut molemmat puvut. Ed olisi valinnut jotakin paljon viileämpää, mutta... no. Tämän siitä sai, kun antoi jonkun vanhuksen valita vaatteensa.

”Menemmekö sitten?” hänen tämän illan seuralaisensa kysyi sulavasti pidellessään käsivarttaan valmiina Edin tartuttavaksi.

Irvistäen Ed mutisi: ”Niin varmaan” ja lähti kohti ovea. Kun hän huomasi, että Roy oli edelleen paikoillaan, edelleen kättään ojentaen, hän huokasi ärtyneesti, käveli takaisin ja tarttui miehen käsivarteen.

”Pitäkää hauskaa...” Al sanoi nyreästi, kun he kulkivat ovelle, ja Ed vilkaisi taakseen veljeensä, joka kulki poispäin.

Oikeasti... mikä tällä oli ongelmana...?

--------------

Ed rypisti otsaansa Roylle, kun mies virnisti hänelle shampanjalasinsa yli. ”Mitä? Et kai sinä vielä ole humalassa, vai?”

”Miten loukkaavaa, Ed”, Roy mumisi. ”Olen juonut vain puoli lasillista.”

”Miksi sitten tuo hölmö hymy?” Ed kysyi.

”Oh... enpä tiedä. Ehkä siksi, että me istumme tässä herkullisen illallisen jälkihehkussa viettämässä aikaa yhdessä...” Tämän Roy sanoi katsellen hänen silmiinsä.

Edin silmä nyki ja hän sanoi hämillään: ”Yritätkö sinä olla romanttinen tai jotain, koska se tuli vain ulos laimeana ja kornina.” Kun Mustang vain jatkoi hänen tuijottamistaan, Ed tunsi poskiensa kuumenevan ja hän otti kulauksen ’maustetusta soodavedestään’ yrittäessään peittää hämmennyksensä, ja juoma sai hänet värähtämään.

Mikä tässä paikassa oikein oli vialla? Oliko liian paljon pyydetty, että saisi kunnon limonadia? Oltiinko täällä liian hiton hienoja tarjoamaan oikeaa tavaraa?

”Tiedät, että pidät siitä”, Roy mumisi lasiinsa ennen kuin siemaisi siitä.

He istuivat siten hetken ennen kuin ’lounashuonevirkailija’ palasi heidän laskunsa kanssa. Ed hihitti hiljaa ajatukselle ’lounashuonevirkailijasta’. Jos hän ei olisi halunnut olla nolostuttamatta Royta, Ed olisi käyttänyt jokaisen mahdollisuuden kutsua miestä tarjoilijaksi.

Eversti pyöräytti silmiään luultavasti tietäen, mitä Ed ajatteli, ja sanoi: ”Mennään tanssimaan.”

Tämä lopetti Edin hihityksen ja hän sanoi: ”Mitä?”

”Tanssimaan. Minua tanssittaa.”

Ed mulkoili ja sanoi: ”Ei ikinä. Minä en halua mennä tanssimaan. En pidä siitä, että olisin ’tyttö’.”

”No, haluatko sitten olla ’poika’? Se olisi melko kömpelöä, eikö?”

Onnettomana vähäiseen pituuteensa viittaamisen vuoksi Ed avasi suunsa kertoakseen Mustangille ajatuksistaan, mutta eversti nojautui lähemmäs ja pani sormen hänen huulilleen keskeyttäen raivonpuuskan ennen kuin se pääsi ulos.

”Ulkona”, Roy kuiskasi virnistäen.

Ed nyökkäsi ja he suuntasivat ovelle, missä ovimestari toivotti heille hyvää illanjatkoa autettuaan takit heidän ylleen.

Kun lumisen talven kylmä iltailma iski Ediin, hän tärisi ja veti takkinsa tiukemmin ympärilleen. Ovi sulkeutui heidän perässään ja he kulkivat pois ravintolan luota. He kävelivät kolme korttelia paikalle, missä Keskuksen pääkirkko oli valaistu kirkkaasti värillisin valoin, ennen kuin Ed kääntyi ja huusi: ”KETÄ SINÄ SANOT NIIN LYHYEKSI, ETTÄ HÄN EI VOI TANSSIA KUIN MIES!”

Roy nauroi ja pudisti päätään ennen kuin sanoi: ”Tanssitaan.”

”Sinä et kuuntele minua...” Ed mutisi.

Vastaamisen sijaan Roy kääntyi jälleen ja tarttui toiseen Edin käteen, laittoi omansa nuorukaisen vyötäisille ja alkoi keinuttaa häntä ympäriinsä.

”Mitä helvettiä sinä teet?” Ed huusi yllättyneenä.

”Tanssin, mitä oikein luulit?” Roy vastasi virnistäen.

Veri syöksyi Edin kasvoille ja hän sanoi äänekkäästi: ”Tämä on noloa!”

Roy nojautui lähemmäs ja liu’utti kätensä Edin selän taakse ennen kuin kuiskasi: ”Täällä ei ole ketään katselemassa...”

Ed vilkaisi ympärilleen. Se oli totta. Muutamia ihmisiä kiirehti asioillaan, mutta he eivät kiinnittäneet huomiota mihinkään. Oli kylmä ilta ja satoi lunta. Näytti siltä, että ihmiset halusivat päästä kotiin niin pian kuin voisivat.

Hän vilkaisi ylöspäin Royhyn, joka hymyili hänelle pehmeästi. Ed antoi silmiensä vaeltaa miehen kasvoilla. Lumihiutaleet putoilivat hiljaa ja juuttuivat Royn mustiin hiuksiin. Kaikki näytti vain niin... rauhalliselta. Ed vastasi Royn hymyyn ennen kuin eversti nojautui lähemmäs ja suuteli hellästi hänen huuliaan.

”Mennään kotiin”, Roy sanoi ja vetäytyi hiukan kauemmas.

”Tarkoitat, että mennään takaisin sinun luoksesi”, Ed korjasi automaattisesti.

”Voit kutsua sitä kodiksi, jos haluat”, eversti sanoi.

Ed pudisti päätään. ”Koti on siellä, missä asut ja missä perheesi on.”

”No, mitä jos me olisimme perhettä?” Roy kysyi hiljaa.

Nuorukainen kohautti harteitaan. ”Mutta me emme ole, joten mitä väliä sillä on? Minä en pidä hypoteettisista kysymyksistä, ja sinä tiedät sen.”

Hetken verran Ed ajatteli, että Roy näytti vähän loukatulta, mutta hetki meni ohi ja everstin hymy palasi jopa entistä leveämpänä. ”No, miksemme sitten menisi johonkin lämpimään ja yksityiseen paikkaan? Olen varma siitä, että sinusta olisi ihanaa päästä ulos tuosta tukalasta puvusta.”



16
Huolia ja lohdutusta

Joulukuun seitsemäs – Torstai

Ed istui tuolissa kirja sylissään tuijottaen ulos ikkunasta. Lunta oli sadellut koko viikon ja juuri nyt suuret, raskaat hiutaleet leijuivat keveästi alas ja peittivät maan raskaalla, märällä lumella.

Tämä oli yksi niistä asioista, joista hän ei pitänyt Keskuksessa. Lumi oli erilaista kuin Resemboolissa. Keskuksessa lumi oli märkää ja painavaa, ja muuttui usein loskaksi. Resemboolin lumi oli keveää ja puuterimaista. Sellaista, jossa oli hauskaa laskea kelkalla tai ehkä tehdä lumiukko.

Ajatus lumesta vei hänet takaisin treffeihin, jotka hänellä ja Roylla oli ollut viime lauantaina. Oli todella nolostuttavaa joutua tanssimaan julkisesti, mutta...

Hän hymyili hiukan.

Mutta ajatus lumesta, joka oli laskeutunut everstin hiuksille ja suudelluksi tuleminen sillä tavalla oli, no...

”Mille sinä hymyilet?”

Ed räpytteli silmiään ja katsoi sinne, missä Al luki omaa kirjaansa. ”Oh... en oikeastaan millekään...” Kun hänen veljensä vain päästi pienen murahduksen, Ed ajatteli, että saattaisi olla hyvä selittää paremmin. ”Minä ajattelin lauantai-iltaa.”

”Jos se on jotakin hävytöntä, minä en halua tietää”, Al mutisi ärtyneenä.

”Ei se ole mitään sellaista... Typerä eversti tarttui minuun ja pani minut tanssimaan lumessa muutaman minuutin.”

”Hmmm.”

Ed liikahti ja palasi tuijottamaan ulos ikkunasta miettien, mitä he olivat sanoneet seuraavaksi. ”Niin, sitten me menimme hänen luokseen. Hän sanoi jotakin siitä, että voisin kutsua sitä kodiksi ’hänen asuntonsa’ sijaan.”

”Aiotko?”

Ed vilkaisi jälleen Alia ja kysyi: ”Aionko mitä?”

”Kutsua sitä kodiksi?”

”En tietenkään. Tuo on typerää, Al. Kotini on siellä, missä perheeni on”, hän vastasi huolettomasti.

”No... mitä jos eversti olisi perhettä?” Al kysyi ja Ed katsahti häneen terävästi.

”Mitä sinä tuolla tarkoitat?” hän kysyi. Se oli sama asia, jonka Roy oli sanonut.

Al pudisti päätään. ”Ei mitään. Mietin vain.”

Ed pyöräytti silmiään ja päästi ärtyneen äänen. ”Nuo ovat tyhmiä kysymyksiä. Hän ei ole, joten sillä ei ole väliä.”

”Mutta mitä jos hän olisi?” Al painosti.

”Sinä taatusti olet sinnikäs jonkun sellaisen suhteen, mikä ei ole mitään”, Ed mumisi ja sanoi: ”No, sitten se kai olisi koti.”

”Entä minä?” Al kysyi pehmeästi.

”Mitä sinusta?” Kun hänen veljensä ei vastannut, Ed sanoi: ”Minne tahansa minä menenkin, sinne sinäkin tulet, se siitä.”

”Tarkoitatko sitä?”

”Tietenkin!”

Al liikahteli hiukan ennen kuin sanoi epäröiden: ”Enkö minä olisi tiellä...?”

Ed mulkoili hiukan ja sanoi: ”Et, sinä et ole ikinä tiellä. Jestas, minä en tiedä, mitä sinä oikein ajattelet.”

Pienen hetken oli hiljaista ennen kuin Al sanoi kuulostaen pirteämmältä kuin oli vähään aikaan kuulostanut: ”Niin. Minäkään en tiedä, mitä oikein ajattelen.”
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Nikki

  • Fallen angel
  • ***
  • Viestejä: 164
  • Dejar me librar.
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #29 : 16.09.2008 22:43:50 »
Hienoa, jatkoa on tullut! :D
Tällä piristit todella kuumeista iltaani (hetkinen taitaa olla jo yön puolella :)).

Juu, käännät edelleen todella hyvin ja rakastan Roy/Ediä.
Toisinaan tuo Edin negatiivinen asenne otti päähän (olisi ollut onnellinen kun Roy halusi tanssa, se oli niin romanttista, aww...).
Nyt alkaa hiljalleen selkenemään tuo miksi Roy on ollut niin kiireinen (onneksi nyt on aikaa löytynyt myös Edille).

Taisi mennä aika sekavaksi, mutta laitetaan se tämän 38.0 asteen kuumeen piikkiin, eikös vain? ;)
Pidin siis ja odotan malttamattomana jatkoa...

~Kuumeinen Nikki kiittää ja menee nukkumaan
Haluan kertoa sinulle tarinan
viime yön kyynelistäni,
mutta kerron sinulle
sadepisaroista auringonpaisteessa.

Sinä sanot etteivät sankarit itke,
mutta niin vain tapahtuu-
enkä voi kertoa siitä sinulle
huomennakaan.

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #30 : 18.09.2008 22:50:34 »
Kosinta, kosinta, kosinta?!

Lumisateessa tanssimista, kuinka suloista. (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

agvatica

  • ***
  • Viestejä: 168
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #31 : 19.09.2008 18:14:29 »
Voi ihana! Tämä on todella suloinen, aivan hurmaava. Sulan täällä lätäköksi kaiken suloisuudeen takia. Awww~

Kiitos että suomennat tätä, tämä on niin suloinen. Suomentamisesi on loistavaa, tavoitat hienosti ficin tunnelman lauseillasi. Ei voi muuta sanoa kuin että kiitos tästä ihanasta herkkupalasta ja suomenna pian lisää!
"Kun elämä on pitkä uneton yö kirjoitan maailmaa kodiksi"

CMX - siivekäs

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #32 : 21.09.2008 15:08:49 »
T/N Kiitoksia taas kommenteista. Vielä pari lyhyttä osaa ennen viimeisiä pidempiä. Olkaapa hyvät.




17
Tavoittamattomissa

Joulukuun kolmastoista – Keskiviikko

Ed väänsi ovenkahvaa ja avasi everstin toimistoon johtavan oven. Pistettyään päänsä sisään nuorukainen katsahti nopeasti ympärilleen ja rypisti otsaansa nähdessään, ettei siellä ollut ketään. Hän huokasi ja astui sisään huoneeseen.

Missä Roy saattoi olla?

Vaikutti siltä, että hän oli nyt melkein aina poissa...

Pöydällä lojui pino kansioita ja Ed kulki eteenpäin katsomaan sitä. Siinä oli lappu, jossa luki:

Eversti –

Minä arvostaisin sitä, että sinä
allekirjoittaisit nämä ja
palauttaisit ne minulle ennen kuin
lähdet jonnekin humputtelemaan
ja hoitamaan yhtään enempää henkilökohtaisia
asioita. Minun on vaikeaa
saada työni tehtyä, koska
minun täytyy odottaa näiden lomakkeiden
palaavan minulle ennen kuin
voin työstää niitä. Tiedän
että tiedät tämän, mutta minä vain
halusin toistaa sen.

- R.H.


Ed rypisti otsaansa lapulle. ’Humputtelemaan ja hoitamaan henkilökohtaisia asioita?’

Oli kulunut melkein kaksi viikkoa siitä, kun he olivat käyneet treffeillään, ja sen jälkeen hän oli nähnyt Royta tuskin lainkaan. He olivat lounastaneet yhdessä sunnuntaina, mutta sitten eversti oli sanonut, että hänen täytyi lähteä tekemään jotakin. Kun Ed soitti, hänelle vastasi useimmiten puhelinvastaaja, ja jopa silloin, kun Roy vastasi hänen soittoihinsa, se tapahtui kun Ed oli ulkona, ja niin hän sai vain kiireisiä viestejä vastaajaansa.

Ed tunsi pientä syyllisyyttä epäillessään, että Roy saattaisi tapailla jotakuta muuta, mutta mitä muutakaan hän voisi ajatella?

Mitä henkilökohtaisia asioita Roy oli hoitamassa?

Nuorukainen työnsi kädet taskuihinsa ja talsi surkeana ulos toimistosta. Ehkä hänen pitäisi vain puhua Roylle... Se olisi kaikkein parasta, eikö?



18
Ostoksilla

Joulukuun seitsemästoista – Sunnuntai

Ed katseli ikkunaa ja tuijotti myytävänä olevia esineitä ennen kuin vilkaisi jälleen Alia. Hänen veljensä piteli paria säkkiä, jotka olivat täynnä lahjoja. Ed ajatteli nopeasti, kenelle hän oli jo ostanut lahjan ja kenelle hänen piti vielä ostaa.

”Veli, minä menen käymään tuossa kaupassa tuolla. Minun pitää vielä hankkia jotakin Winrylle.”

Ed katsahti kohti automail-kauppaa ja nyökkäsi. ”Haluaisitko, että hankkisimme hänelle lahjan yhdessä?” hän kysyi. Winry kuului niihin, joille hän ei ollut ostanut mitään vielä, ja hän oikeastaan halusi mennä sisään edessään olevaan kauppaan nähdäkseen, löytäisikö jotakin mukavaa Roylle.

”Selvä, toki. Tavataan torilla puolen tunnin kuluttua, okei?”

”Jep”, vaaleaverikkö sanoi ja katseli, kuinka hänen veljensä lähti pois, kääntyi sitten ja astui sisään kauppaan.

Lahjojen ostelu ei ollut hänen lempiajanvietteitään, mutta Al lähtisi yhdeksäntenätoista päivänä eivätkä he olleet vielä käyneet lainkaan ostoksilla...

”Edward?”

Ed käännähti ympäri ja näki luutnantti Hawkeyen katsovan häntä hienoisesti hymyillen. ”Oh, uh... hei...” Hän säpsähti hiukan sitä, kuinka laimealta kuulosti, ja yritti peittää sen sanomalla: ”Mitä teette täällä?”

Nainen kohotti pientä koria, jossa oli joitakin tavaroita, ja sanoi: ”Teen vain muutamia viime hetken hankintoja.”

”Ah...” Ed liikahteli hiukan. Muutamia viime hetken hankintoja? Hän oli tuskin edes aloittanut!

”Entä sinä?”

Hän vilkaisi ympärilleen ja sanoi sitten: ”Oh, niin... minäkin...”

Hawkeye loi häneen tietävän katseen ja hän yritti ajatella jotakin sellaista sanottavaa, mikä muuttaisi aihetta. Kun hän keksi jotakin, hän ei ollut varma, halusiko kysyä sitä.

”Luutnantti...”

”Niin?”

”Öh... tiedätkö ketään, jonka nimi olisi Lisa?”

Hawkeyen kasvoilla oli miettiväinen ilme, sitten hän pudisti päätään. ”Ei, en usko... Miten niin?”

”No... minä vain...” Ed ei voinut kertoa hänelle, että oli löytänyt tämän henkilön puhelinnumeron Royn lompakosta... ”Minä luulen, että se on joku, jonka Mustang tuntee, siinä kaikki.”

”Hm, no, tiedäthän, että eversti tuntee paljon naisia.” Hawkeye kohautti harteitaan. ”Se saattaisi olla entinen tyttöystävä tai jotain. Miksi kysyt minulta?”

Entinen tyttöystävä? Tai ehkä nykyinen... Äkkiä Ed ei halunnut vähääkään tehdä jouluostoksia. Oikeasti hän halusi mennä kotiin ja olla yksin.

”Oletko kunnossa?” Hawkeye kysyi huolestunut ilme kasvoillaan.

”Olen...” hän sanoi hiljaa ja pakotti hymyn kasvoilleen. ”Minä... Minä menen nyt. Nähdään myöhemmin...”

Ed kiirehti ulos kaupasta ja juoksi automail-kauppaan. Hän avasi oven nopeasti ja kun hän näki veljensä, hän sanoi: ”Hei, Al, minä menen kotiin, käykö?”

Suuri haarniska kääntyi ympäri ja sanoi: ”Mitä? Miksi?”

”Minä... Minä vain...” Hän ei tuntenut tarvetta kertoa jokaiselle kaupassa olevalle, mitä oli meneillään, eikä hän ollut kertonut Alille myöskään huolistaan ja epäilyksistään Royn suhteen, joten hän vain sanoi: ”Minä en vain voi hyvin. Menen kotiin ja käyn pitkäkseni.”

”Et voi hyvin?” Al kysyi ääni täynnä huolta, mutta Ed ei jäänyt vastaamaan kysymykseen. Hänen veljensä yrittäisi kerätä häneltä tietoa ja yrittäisi keksiä, millä tavoin hän ei tarkalleen voinut hyvin, ja...

Juuri nyt hän halusi vain olla yksin. Hänen piti ajatella tätä koko juttua. Ehkä hänen pitäisi vain kysyä siitä Roylta. Se olisi parempaa kuin ajatteleminen. Roy kertoisi hänelle, mitä oli tekeillä, ja jos ei kertoisi...

No...

Jos hän ei kertoisi...



19
Eroaminen

Joulukuun yhdeksästoista – Tiistai

”Kaikki mukaan!”

Ed katsoi sinne, missä konduktööri seisoi junan vierellä. Ihmiset alkoivat muodostaa jonoa näyttääkseen lippunsa.

”No, luulen, että nyt on aika”, Al sanoi ja Ed vilkaisi ylöspäin häneen.

”Niin... no, ole varovainen, okei?”

”Sinä huolehdit liikaa, veli”, Al sanoi pudistaen päätään.

Ed mulkoili. ”Minä huolehdin liikaa?” Tämä sai Alin vain kohauttamaan harteitaan. Vaaleaverikkö ravisti päätään. ”Sanotaan, että siitä nyt nousevasta myrskystä tulee todella iso. Minä en vain halua, että sinulle tapahtuu mitään, siinä kaikki.”

”Älä ole hölmö, veli. Mikä on pahinta, mitä minulle voisi tapahtua? Vaikka jotenkin juuttuisin ulkona lumeen ja minun pitäisi kävellä Resembooliin, pärjäisin hienosti. En voi tuntea kylmyyttä eikä minun tarvitse syödä eikä nukkua.”

”Niin, tiedän...” Ed mutisi. Totta puhuen ei häntä myrsky häirinnyt. Tämä olisi ensimmäinen joulu, jonka hän viettäisi ilman Alia ja nyt, kun oli tullut aika sanoa näkemiin, Ed huomasi, ettei todella halunnut. Osa hänestä halusi vain kiiruhtaa ostamaan lipun ja lähteä Alin mukaan.

Ehkä hänestä ei tuntuisi tältä, jos hän todella näkisi Royta vähän väliä, mutta niin tapahtui enää harvoin. Paitsi että mies oli melkein aina poissa, silloin kun hän näki tämän, eversti vaikutti olevan muissa maailmoissa. Hänen mielensä näytti aina olevan jossakin muualla. Kun Ed oli kysynyt siitä, mies oli vain sanonut, että hänellä oli meneillään projekti ja että hän yritti saada sen päätökseen ennen joulua, mutta valitettavasti se ei sujunut niin hyvin kuin hän oli toivonut. Tietenkin, kun Ed oli kysynyt, minkälainen projekti se oli, Royn kasvoille oli kohonnut pidättyvä ilme ja hän oli sanonut, ettei voinut nyt kertoa.

Tämä ei juurikaan tukenut Edin itsevarmuutta, ja itse asiassa sai hänet vieläkin hermostuneemmaksi puhelinnumerosta kysymisen suhteen.

”Veli...”

Ed räpytteli silmiään. ”Täh?”

Al pudisti päätään. ”Oikeasti, en tiedä, pitäisikö minun jättää sinut vaiko ei. Sinä vajoat aina ajatuksiisi ja sellaista.”

”En aina!” Ed sanoi puolustellen, vaikka tiesikin, että oli tehnyt sitä paljon. Hän oletti, että hänen olisi pitänyt kertoa Alille, mikä häntä kiusasi, mutta hän ei voinut. Hänen veljensä oli usein ylisuojeleva hänen suhteensa ja olisi luultavasti raivostunut Roylle tai jotain eikä Ed todellakaan halunnut sitä.

Äkkiä heidän takaansa kuului ääni: ”Hyvä, minä ehdin ajoissa.”

He kääntyivät ympäri nähdäkseen Royn kävelevän reippaasti heitä kohti.

”Miksi sinä olet täällä?” Al kysyi, ja Ed katsahti veljeensä ajatellen, ettei Al näyttänyt kovin iloiselta nähdessään everstin. Tietenkin... Al oli todellakin tarkkanäköinen... Ed rypisti otsaansa ajatellessaan, että ehkä hänen veljensä oli huomannut, ettei Roy ollut paikalla ja oli yhdistänyt sen tapaan, jolla hän käyttäytyi. Hän toivoi, että ei. Hän halusi Royn ja veljensä tulevan toimeen.

”No, minä halusin nähdä sinun lähtevän, ja olla täällä Edin kanssa, kun olet mennyt. Vai olisitko mieluummin jättänyt veljesi tänne yksin?”

Al pudisti päätään ja Ed kuuli mutistun ”Miten vain...”

Huokaisten Ed vilkaisi lyhenevää jonoa. Al seurasi hänen katsettaan ja sanoi: ”No, minun on parasta mennä. Nähdään viikon kuluttua tai sinne päin.”

Ed nyökkäsi. He halasivat toisiaan lyhyesti ja Al vilkaisi everstiä ennen kuin lähti kohti konduktööriä. Ed ajatteli, että jos rauta voisi tuijottaa vihaisesti, Al tekisi niin.

”Kaikki käy hyvin”, Roy sanoi ja astui eteenpäin laskien käden hänen hartialleen.

”Niin...” hän mutisi katsellessaan, kuinka hänen veljensä astui junaan.

He seisoivat siinä, kunnes juna alkoi liikkua. Ed vilkutti, kun näki Alin ikkunassa, ja hänen veljensä vilkutti takaisin, ja sitten juna lähti asemalta kokonaan.

Äkkiä Ed tunsi olonsa selittämättömän yksinäiseksi ja hän taisteli vastaan halua juosta junan perään.

”Okei, ei surullisia ilmeitä.” Ed vilkaisi everstiin, joka hymyili hänelle hiukan. ”Mitä jos menisimme lounaalle ja sitten hakisimme joitakin tavaroitasi minun asentooni.”

Edin huulet kääntyivät pieneen hymyyn ja hän nyökkäsi.

Hän oli hölmö. Ei hän ollut yksin. Hänellä oli Roy. Ed oli varma siitä, että nyt kun Al oli poissa, Roy viettäisi enemmän aikaa hänen kanssaan. Hän tekisi niin... Eikö?
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Kata

  • ***
  • Viestejä: 112
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #33 : 21.09.2008 21:52:54 »
Jatkoa! Jeeee!!! ^^
Kyllä on mukavaa lukea tällaista arkista sekoilua =  )

Tuo Alin käytös oli outoa.. Tai sitten mun mielestä kaikki on tänään outoa.. (Usko tai älä mun mielestä kaikki on ollu tänään outoa ^^ Jopa ruokaaadkkkkkaghkkkkh <---- (Kissa tuli kävelemään näppäimille) ^^ )

Nyt kyllä meen nukkumaan.. Huomenna piiiiitkä koulupäivä...

-Kata

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
"You're almost like a friend, Merlin."
"Almost?"
"Yeah."

-Arthur and Merlin

Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #34 : 21.09.2008 22:59:08 »
Ouw, käy sääliksi tuo Edin epätietoisuudessa olo. Toivottavasti saamme pian jonkinlaista selitystä Royn käytökseen, vaikka pääni kuhiseekin erilaisista arvailuista. Mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Alin vihainen käytös Royta kohtaan on minusta jotenkin suloista, vaikka en vielä olekaan varma vihan syistä.
Ficci käy koko ajan kiinnostavammaksi ja ihanemmaksi. Ja tahdon lisää jatkoa, totta kai.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2008 23:01:09 kirjoittanut Willy »
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #35 : 24.09.2008 14:13:40 »
Pidin sitten kerralla kaikkien jatkuneiden ficcien lukutuokion. On ollutkin vähän ikävä Ediä.

Ehkäpä kohta alkaa tulla vastauksia epäilyihin, niillä ollaan menty jo aika mukavasti eteenpäin. Ja tuli niin surullinen olo Edin puolesta, kun hän halusi hypätä junaan Alin perään ja mennä hänen kanssaan... Jotenkin omakohtaisia kokemuksia. Surullista.

Minuakin mietityttää Alin vihamielinen käytös, ehkä sekin tässä selvinnee.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #36 : 28.09.2008 12:48:13 »
T/N Viimeiset lyhyet kappaleet, loput kolme tulevat sitten yksitellen, kunhan ennätän suomentaa. Olen ollut vähän alavireessä kirjoittamisen suhteen, tässä kesti pidempään kuin olisin halunnut. Mutta kiitoksia kommenteistanne kovasti.



20
Koristeellisia muistoja

Joulukuun kahdeskymmenes – Keskiviikko

”Anteeksi.”

Ed kääntyi ympäri ja katsoi sinne, missä Roy oli puhumassa eräälle kauppiaalle, vanhemmalle harmaatukkaiselle miehelle, joka työskenteli joulukuusitorilla.

”Miten voin auttaa teitä?” mies kysyi pirteällä äänellä.

Eversti risti käsivartensa ja katseli hetken ympärilleen, sitten hän sanoi: ”Onko teillä yhtään kuusia, jotka olisivat pienempiä kuin nämä?” Roy viittoili kädellään kohti kuusia heidän ympärillään.

Myyntimies hymyili, heilautti kättään ja sanoi: ”Seuratkaa minua.”

Roy kääntyi ja väläytti Edille yhden niistä ah-niin-hurmaavista hymyistään, joita nuorukainen yksinkertaisesti rakasti, ja seurasi harmaahiuksista miestä.

Ed huokasi ja seurasi kahta muuta miestä. Roy oli ollut poissa koko päivän ja kun hän oli tullut kotiin, hän oli heti vaatinut, että he lähtisivät etsimään joulukuusen. Se ei ollut huono juttu, mutta nuorukainen oli yrittänyt koko päivän koota rohkeutta puhuakseen miehelle puhelinnumerosta ja siitä, mitä eversti oli tehnyt kaiken tämän ajan.

Hän oli suunnitellut puhuvansa Roylle kunhan tämä tulisi kotiin, mutta sitten he olivat kiirehtineet kuusitorille eikä hän tietenkään voinut puhua siitä, kun muita ihmisiä oli ympärillä...

”Tässä”, myyjä sanoi ja astui kuusen viereen. ”Onko tämä teille tarpeeksi pieni?”

Edin kulmakarva nyki ja hän sanoi kireästi: ”Onko tämä pieni kuusi?”

Mies nyökkäsi ja sanoi: ”Jep, aivan pikkuinen.”

Nuorukainen marssi hänen luokseen ja mulkoili häntä ennen kuin tuijotti kuusta. Se oli pidempi kuin hän ja mies sanoi sitä pikkuiseksi...

Tietenkin se oli pienempi kuin myyjä tai Mustang...

Tämä sai Edin vain entistä enemmän kuohuksiin.

”Onko teillä mitään pien...” Roy aloitti, mutta hän keskeytti, kun Ed suuntasi mulkoilunsa häneen. ”Eh... Tämä kuusi on... öh... pienempi kuin muut, mutta... ehkä jotakin...” Jälleen Royn sanat hiipuivat, kun Edin tuijotus muuttui vihaisemmaksi.

Vaaleaverikkö katseli, kuinka Roy kamppaili löytääkseen jotakin, mikä ei suututtaisi häntä, ja hän huokasi ennen kuin heilautti kättään ja sanoi ärtyneesti: ”Se käy...”

”Oletko varma?” Roy kysyi.

Ed nyökkäsi ja tunsi pahan olon pistoksen nähdessään helpottuneen ilmeen everstin kasvoilla. Myyjä, joka näytti nyt hiukan hämmentyneeltä, otti rahat, jotka Roy antoi hänelle, ja sanoi: ”Hyvää joulua.”

”Hyvää joulua teille myös”, Roy sanoi, kääntyi sitten Edin puoleen ja kysyi: ”Oletko varma, että tämä on okei?”

”Joo... Minä vain...” Hän ei vain pitänyt siitä, että mies oli sanonut lyhyeksi kuusta, joka oli pidempi kuin hän...

”Minä ymmärrän”, Roy sanoi ystävällisesti, nojautui sitten eteenpäin ja suukotti nopeasti Ediä poskelle ennen kuin sanoi: ”Pitäisikö meidän käväistä päivällisellä matkalla kotiin?”

Ed avasi suunsa sanoakseen jotakin, punastui sitten, kun hänen vatsansa murisi vastaten hänen puolestaan.

--------------------

Ed katseli, kuinka Roy leikkasi tomuista pahvilaatikkoa pitelevän teipin ja avasi sen. Pöly leijaili laatikon päältä ja nuorukainen astui vähän taemmas katselemaan, kuinka eversti veti esiin sarjan värillisiä valoja. (*)

”Näitä ei ole käytetty pitkään aikaan. En ole varma edes siitä, toimivatko ne...” Roy mutisi, nousi sitten ja kytki valot pistorasiaan. Kun mitään ei tapahtunut, vanhempi mies huokasi, veti töpselin seinästä ja alkoi tutkia valoja.

Ed katseli kiinnostuneena, kuinka Mustang näpläsi lamppuja sieltä täältä, sitten kytki sarjaan sähkön uudelleen. Tällä kertaa lamput syttyivät hienosti, ja Roy katsoi Ediä kasvoillaan hymy, joka olisi voinut kilpailla kenen tahansa ilahtuneen lapsen kanssa.

”Pitäisikö meidän laittaa valot kuuseen?” eversti kysyi iloisesti, eikä Ed voinut olla hymyilemättä miehen innostukselle.

Kun valot oli laitettu kuuseen, Roy siirsi laatikon lähemmäs ja sanoi: ”Siellä on myös koristeita.”

Ed kurkotti laatikkoon ja veti esiin pienen lasipallon, katsoi sitten muita, jotka olivat aivan samanlaisia. ”Tämä on viehättävä...” hän mumisi tutkaillessaan sitä. Se oli tehty erittäin ohuesta lasista, joka heijasti sateenkaaren värejä. ”Nämä näyttävät kalliilta. Tehdäänkö näitä edes enää?”

Roy veti yhden esiin ja tuijotti sitä hetken ennen kuin pudisti päätään. ”Ei... nämä kuuluivat äidilleni ja hänen äidilleen ennen häntä. Ne ovat hyvin vanhoja. Luulen, että ne kuuluivat alun perin isoisoisoäidilleni. Ne on annettu vanhimmalta tyttäreltä vanhimmalle tyttärelle...”

”Oh...” Ed sanoi. Hän ei ollut koskaan aikaisemmin edes ajatellut Royn perhettä. ”Joten... miten ne sitten päätyivät sinulle...?”

Toinen mies hymyili surullisesti ja sanoi pehmeästi: ”Minun äitini sai vain yhden lapsen, ja se olen minä.” Hän huokasi. ”Minä olen tavallaan kummajainen, luulisin. Olen ensimmäinen äitini sukuun syntynyt poika kymmeneen sukupolveen. Tiedän, että äiti rakasti minua, mutta tiedän, että hän toivoi, että olisi saanut tytön.”

Edin otsa rypistyi. ”No... eihän hänen olisi tarvinnut tyytyä yhteen lapseen, vai?”

Roy pudisti päätään hiukan. ”Äitini ei pystynyt kantamaan toista lasta koko aikaa...”

Ed liikahteli ja oli hiukan pahoillaan siitä, että oli kysynyt.

”Minä en ikinä halunnut mitään, mutta hän näytti aina olevan minulle hiukan etäinen. Hän puhui aina perinteistä, jotka hänen äitinsä oli jakanut hänen kanssaan hänen kasvaessaan, ja vaikka me jatkoimme niitä, se ei ollut sama, koska olin poika...”

Roy huokasi jälleen ja ripusti lasipallon yhteen oksista. Pienet värilliset valot heijastuivat sileästä pinnasta valaisten puun entistäkin kirkkaammin. ”Riippumatta siitä, mitä tein, se ei ollut koskaan riittävän hyvää. Serkkuni... tyttöjä kaikki... heillä oli paljon läheisempi suhde äitiini kuin minulla...”

Eversti poimi uuden koristeen ja ripusti senkin kuuseen. ”Mutta koristeiden ripustaminen kuuseen oli aina hauskaa ja onnellista aikaa. Hän oli silloin aina lämmin ja rakastava...”

Muutaman hetken oli hiljaista, sitten Ed kysyi: ”Mitä hänelle tapahtui?”

Roy rypisti otsaansa. ”Eräänä iltana muutamaa päivää ennen joulua äitini ja isäni olivat ulkona ja toinen auto kolaroi heidän kanssaan. He molemmat kuolivat välittömästi.” Hän ripusti uuden pallon kuuseen ja tuijotti sitä. ”Koko äitini omaisuus jätettiin tädeilleni ja serkuilleni. He olivat erittäin nopeita vapauttaessaan minut siitä, mutta tämä laatikko...” Hän nyökkäsi kohti tomuista pahvilaatikkoa. ”Tämän laatikon minä piilotin. Olin aina rakastanut koristeita ja luulen, että yhdistin ne rakastettuna olemiseen, sillä tämä näytti olevan ainoita aikoja, jolloin äitiäni ei haitannut, että olin poika.”

Ed katseli, kuinka eversti kumartui ja otti laatikosta jälleen yhden lasipallon ja piteli sitä ylhäällä. ”Tämä on ensimmäinen kerta sen jälkeen, kun olen ottanut nämä esille. Sen jälkeen joulu tuntui aina tuovan esille yksinäisiä tunnelmia, kun vietin lomaa itsekseni. Sitä paitsi... ei vain ikinä tuntunut oikealta laittaa näitä kauniita koristeita, kun perheeni ei ollut täällä. Ei tuntunut olevan mieltä juhlia yksin.”

Ed käveli hänen luokseen ja kosketti hänen käsivarttaan. ”No... Nyt sinä et ole yksin...”

Roy ripusti koristeen, kääntyi sitten, kietoi käsivartensa nuorukaisen ympärille ja kuiskasi: ”Tiedän...”

-----

A/N * Okei, teknisesti ottaen tiedän, ettei heillä sarjassa todennäköisesti ole jouluvaloja teknologian erojen takia (jätetään vain huomiotta se, ettei heillä todennäköisesti ole joulua lainkaan...), mutta minä haluan, että heillä oli värillisiä valoja; sen takia heillä on! Haha.



21
Riita

Joulukuun kahdeskymmenestoinen – Perjantai

Ed asteli huoneessa edestakaisin kädet puuskassa. Eversti oli sanonut, että palaisi viiteen mennessä. Ed vilkaisi kelloon ja katseli, kuinka se tuli 8:13.

Myöhässä.

Hän oli myöhässä, ja nyt Edillä ei ollut mitään keinoa saada häntä kiinni. Hän oli yrittänyt toimistoon soittamista, mutta siellä ei ollut vastattu ja se oli ollut puoli kuuden aikoihin...

Ed oli suunnitellut puhuvansa tänä iltana päivällisellä Roylle asioista, jotka kiusasivat häntä... Hän oli halunnut tehdä sen eilen, mutta eversti oli mennyt töihin eikä ollut palannut kotiin ennen kuin kuka tiesi milloin...

Ed oli nukahtanut sohvalle odottaessaan häntä.

Äkkiä ovi avautui ja Roy kiirehti sisään sulkien oven nopeasti perässään. ”Tämä myrsky muuttuu tosiaan pahaksi”, mies sanoi puistellessaan itseään ja vetäessään takkia yltään.

”Missä sinä olet ollut?” Ed vaati tietää vihaisesti.

Eversti huokasi ja sanoi: ”Olen pahoillani, minua pidäteltiin.”

”Etkö olisi voinut soittaa minulle tai jotain?”

”Anteeksi... Minun täytyi tavata joku”, Roy sanoi ympäripyöreästi ja katsoi sitten pöytään. ”Tuo näyttää todella hyvältä. Oletko jo syönyt?”

Ed laittoi kätensä puuskaan. ”Kenet?”

Miehen kulmakarvat punoutuivat yhteen hämmennyksestä. ”Kenet?”

”Niin, kenet? Kenet sinä tapasit?”

Roy katsoi poispäin nuorukaisen terävästä tuijotuksesta ja hieroi otsaansa. ”Jonkun vain. Ei se ole tärkeää.”

”Oliko se Lisa?” Ed murisi.

Eversti kohotti päänsä ja tuijotti Ediä tyhjästi hetken. ”Kuka?” Vaaleaverikkö ei sanonut mitään ja äkkiä Royn silmät levisivät hiukan aivan kuin jokin olisi valjennut hänelle. ”Ed...” mies aloitti, mutta Ed keskeytti hänet.

”Petätkö minua hänen kanssaan?”

”Mitä? En!” Roy parahti puolustellen. ”Miten voit edes kysyä minulta tuota!”

”Mitä minun pitäisi ajatella, kun sinulla on hänen numeronsa lompakossasi?” Ed huusi pidellen käsiään ojennettuina pyytävällä tavalla.

”Minun lomp... mitä sinä olet tehnyt penkoessasi lompakkoani?” mies kysyi hiukan vihaisesti.

”Minä en ’penkonut’ sinun lompakkoasi, se vain sattui tipahtamaan, kun siivosin jälkiäsi!”

Roy katseli alaspäin ja veti kättään hiustensa läpi. ”No, minä en petä sinua hänen kanssaan.”

”Kuka hän sitten on?” Ed kysyi kädet puuskassa.

Eversti kohotti katseensa ja pudisti päätään. ”Se ei tosiaankaan kuulu sinulle, Ed.”

”Ai? Se ei siis kuulu minulle, miksi olet käynyt ulkona hänen kanssaan koko tämän ajan?” hän syytti.

”Minä en ole ollut ulkona hänen kanssaan koko aikaa! Minä en ole ’käynyt ulkona’ hänen kanssaan lainkaan!”

”Niin varmaan...” Ed mutisi ja käänsi katseensa. ”Miksi sitten olet koko ajan poissa? Miksi sinulla ei ole yhtään aikaa minun kanssani vietettäväksi?”

”Ed...” Roy mumisi ja nuorukainen vilkaisi häneen päin nähdäkseen surullisen ilmeen miehen kasvoilla. ”Olen pahoillani... olen vain ollut...”

”Työskentelemässä projektin parissa”, Ed lopetti hänen puolestaan. ”Niin, niinhän sinä olet sanonut.” Nuorukainen kulki ovelle ja nappasi takkinsa naulakosta. ”Minä menen kotiin...”

”Mitä?” Roy kysyi yllättyneenä.

Ed katsoi taakseen ja mulkaisi vanhempaa miestä raivokkaasti. ”Olet oikeassa. Eihän se minulle kuulu, mitä sinä teet”, hän murisi ja jatkoi sitten: ”Emmehän me ole perhettä tai mitään sellaista.”

”Ed...” eversti sanoi tuskaisella, pyytävällä äänellä, mutta nuorukainen jätti hänet huomiotta. Avattuaan oven Ed astui ulos nousevaan myrskyyn.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2008 12:51:11 kirjoittanut Picca »
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #37 : 28.09.2008 15:52:56 »
Viimeinkin jotain alkaa tapahtua. Nyt minä haluan lukea tätä eteenpäin, taidan piipahtaa ensimmäisen viestin osoitteessa... Alkoi kiinnostamaan tämä loppu, kun sinä aina kiherrät tämän kanssa. (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Ed/Roy forever

  • ***
  • Viestejä: 49
  • kaikki ei ole sitä, miltä näyttää
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #38 : 30.09.2008 13:19:48 »
Terve Picca! Mun oli ihan pakko rekisteröityä, ihan vaan siksi, että saisin kommentoitua sun LOISTAVIA tekstejäs! Ensin mä inhosin ajatusta Roysta ja Edistä yhdessä, mutta nyt mun on tosi vaikee kuvitella niitä kenenkään muun kanssa. Suomena lisää!!   ;D
Vaikka tilanne vaikuttaisi kuinka epätoivoiselta, ikinä ei saa luovuttaa.

Kalmatus

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Käännös: The Gift, K-13
« Vastaus #39 : 30.09.2008 20:31:39 »
Minäkin tunnustan. että vihasin vielä hetki sitten tätä paritusta, mutta ansiostasi olen todennut että niitä on ihan liian vähän.
kiitos kun suomennat tätä... sillä omalla englannillani ei hirveästi kirjallisa juttuja ymmärretä.

KIITOS! :D
On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisen typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma.
~Albert Einstein