10. Aika on rakastaa
Oli kulunut melkein viisi vuotta siitä, kun Ugetsu oli ollut vähällä kuolla metrotunnelissa ja sinä iltana antanut elämänsä Jeesukselle. Elettiin tammikuuta jolloin sakea lumisade ja kylmä pohjoistuuli sai ihmiset pysymään sisällä. Sunnuntain tilaisuus oli päättynyt ja aula oli täynnä ihmisiä ja puheensorinaa. Ihmisten joukossa oli nuori nainen vauvanvaunujen kanssa ja hän katseli ympärilleen. Aivan yllättäen nainen katsoi Ugetsuun ja ojensi sylissään olevan vauvan suoraan hänen syliinsä.
”Auta vähän ja pidä häntä hetki”, nainen sanoi, mutta ei suinkaan odottanut että Ugetsu ehtisi vastata. Vauva oli jo Ugetsun sylissä. Nainen penkoi hetken vaunuja, laukkuja ja tarvikkeita etsien jotakin.
Ugetsu meni aivan hämilleen pienestä ihmisestä sylissään. Hän ei ollut ikinä pitänyt pientä vauvaa sylissään. Ei ikinä. Jokin liikahti hänen mielessään ja hän tunsi kyyneleet silmäkulmassaan. Tämä pieni vauva oli niin avuton, puhdas ja viaton. Niin tarvitseva ja toisten huolenpidon varassa. Silloin nainen kääntyi taas häneen ja jäi katsomaan Ugetsun kasvoja.
”Mikä sinun tuli?” nainen kysyi ihmeissään. Mutta Ugetsu ei osannut sanoa mitään. Hän katsoi naiseen ja jokin kosketti hänen sydäntään. Naisen silmät tuntuivat porautuvan terävinä hänen sieluunsa, mutta sitten hän pehemeni, hymyili vähän Ugetsulle ja ojentautui ottamaan vauvan hänen sylistään.
”Anteeksi, minä en...”, Ugetsu mumisi. ”En vain ymmärrä vauvoista ja lapsista mitään”, hän myönsi nolona.
”En minäkään ymmärrä. Niin vain kävi – hups. Ja nyt olen äiti tälle pienelle.”
”Olen Yamana Nikoru”, nainen esitteli itsensä.
”Murata Ugetsu”, Ugetsu sanoi.
”Minä tiedän sinut. Olen kuullut kun soitat”, Nikoru sanoi.
”Oletko ollut täällä ennenkin?” Ugetsu kysyi.
”Vain kaksi kertaa ennen”, Nikoru vastasi. ”Olin viimeksi kolme kuukautta sitten, mutta silloin vauvaa ei vielä ollut. Hän on vasta neljän viikon ikäinen.”
”Oh?” Ugetsu totesi.
Sitten Nikorun vatsa kurni äänekkäästi ja hän punastui noloudesta. Ugetsu ei ensin tiennyt mitä pitäisi tehdä. Hän vain halusi jotenkin olla avuksi.
”Tule, haetaan jotain syötävää ja puhellaan”, Ugetsu ehdotti.
He löysivät rauhallisen pikkuhuoneen jossa saattoivat istua. Ugetsu haki heille voileipiä ja teetä. Nikoru söi kaksin käsin, kuin ei olisi nähnyt ruokaa muutamaan päivään. Sitten hän näytti siltä, että nukahtaisi siihen pöydän äärelle. Hän näytti väsyneeltä. Ja kun Ugetsu oli sanomaisillaan jotakin, vauva vaunuissa alkoi itkeä ja Nikoru hätkähti ylös.
”En jaksa”, nainen mutisi ja pyyhki kyyneleitä hihaansa.
”Voinko minä auttaa jotenkin?” Ugetsu kysyi, vaikka hän oli aivan varma että ei osaisi auttaa mitenkään. Hän ei aivan oikeasti ymmärtänyt vauvoista tuon taivaallista.
”Sillä on nälkä”, Nikoru sanoi ja nosti vauvan vaunuista. ”Lämmitän maidon. Ja jos haluat auttaa, niin voit syöttää hänet. Minä en taida juuri nyt jaksaa”, hän sanoi ja ojensi vauvan Ugetsun syliin, lämmitti maidon mikroaaltouunissa ja antoi tuttipullon Ugetsulle. Sitten hän lysähti itse taas pöydän äärelle lepäämään. Ugetsu syötti vauvaa ja Nikoru nukkui. Muutamia ihmisiä kävi huoneessa, mutta he lähtivät hiljaa pois antaen nukkuvalle leporauhan. Ugetsun ajatukset laukkasivat, sillä hän ei ollut ehtinyt jutella Nikorun kanssa vielä mitään.
Mikä hänen tilanteensa oikein oli? Missä hän asui ja missä vauvan isän oli? Miksi Nikoru oli niin väsynyt? Vauva söi ja nukahti sitten Ugetsun syliin eikä hän uskaltanut liikahtaakaan. Hänen piti muistuttaa itseään, että tajusi hengittää.
Nikoru heräsi parinkymmenen minuutin päästä tokkuraisena ja näki vauvansa Ugetsun sylissä. Siinä mies istui hiljaa ja onnellisen näköisenä nukkuvaa vauvaa katsellen. Nikoru katseli heitä ja hetken hänet valtasi ajatus siitä, että olisi mukava olla perhe. Mutta seuraavassa hetkessä hän oli jo siinä todellisuudessa, että hän oli vauvan kanssa yksin. Eikä Ugetsu koskaan voisi olla hänenkaltaisensa naisen kanssa. Hänellä saattoi olla pieni ihastus Ugetsuun, mutta aivan varmasti Ugetsulla olisi joku toinen.
”Hei, sinä heräsit”, Ugetsu totesi. ”Me voisimme nyt puhella, paitsi että käteni puutuvat. Voinko laskea vauvan vaunuihin?”
”Tottakai voit”, Nikoru sanoi. Ugetsu laski vauvan vähän kömpelösti ja varoen vauhuihin ja peitteli. Heidän onnekseen vauva ei herännyt siihen.
He puhuivat, eikä Ugetsu ollut koskaan ennen käynyt sellaista keskustelua kenenkään kanssa. Nikoru puhui ja puhui, kertoi koko elämänsä tarinan iloineen ja pettymyksineen. Vauvan isä oli jossain toisella puolella maapalloa, eikä koskaan tulisi takaisin. Nikoru yritti selvitä yksin eikä rahaa ollut paljon. Ugetsu kuunteli ja kertoi itsestään ja vastasi Nikorun kysymyksiin. Hän ei ollut kertonut monellekaan siitä menneisyydestä, mitä hänen ihmissuhteisiinsa tuli, mutta hänen oli niin luonteva olla Nikorun kanssa, että se vain lipsahti.
”Anteeksi että utelin”, Nikoru sanoi ja oli vähän hämillään.
”Ei se mitään. Sitä elämää ei enää ole”, Ugetsu sanoi.
”Mikä vauvan nimi on?” Ugetsu kysyi.
”Hänellä ei ole vielä nimeä. En ole ehtinyt... jaksanut miettiä. Kaikki on ollut niin rasittavaa”, Nikoru sanoi.
”Pyydä mitä vain. Minä autan”, Ugetsu lupasi.
”En minä voi pyytää. Se olisi ihan liikaa”, Nikoru sanoi ja punastui.
Siitä heidän ystävyytensä kuitenkin alkoi. Nikoru oli asunut äitinsä luona, kunnes vauva syntyi ja hän asui sen jälkeen ensikodissa vauvan kanssa. Hän tarvitsi kuitenkin oman asunnon. Ugetsu sai olla avuksi ja löysi Nikorulle ja vauvalle asunnon aivan läheltä hänen omaa asuntoaan. Kaiken päälle hän lupautui maksamaan kahden ensimmäisen kuukauden vuokran.
*
Nikoru sai äitinsä ja ystävänsä Akarin avulla siivottua asunnon muuttovalmiiksi. Ugetsu, Midorima ja Momiji olivat kantamassa painavia huonekaluja paikoilleen. Nikoru oli luvannut tupaantuliaiset auttaneille, mutta ei sitten jaksanutkaan. Ensin Ugetsusta tuntui vähän hämmentävältä jäädä naisen kanssa kahdestaan tämän kotiin, mutta kaikki tuntui taas oikealta kun he juttelivat. Ja kun Ugetsu kotona rukoili Nikorun ja vauvan puolesta, hänelle tuli varmuus siitä, että hän oli oikealla asialla. Ei hänen tarvinnut pelätä mitään.
”Olen pahoillani etten ole saanut järjetettyä tupaantuliaisia. Olen vain kovin väsynyt”, Nikoru sanoi.
”Pitäisikö sinun käydä verikokeissa ja selvittää tuo sinun väsymyksesi?” Ugetsu ehdotti. ”Ja voisin antaa sinun nukkua... tai siis jos”, hän soperteli.
Sehän tarkoitti että hänen pitäisi olla vauvan kanssa.Ennen kuin Ugetsu huomasikaan, hän oli ulkona kävelemässä ja työntämässä vaunuja Nikorun jäädessä sisälle nukkumaan. Hän kävi ruokakaupassa ja sai huomata, kuinka vaunujen kanssa kulkiessa piti miettiä tarkemmin mistä pääsi kulkemaan ja missä olivat hissit. Kaikki sujui kuitenkin hyvin, koska vauva oli nukkunut koko ajan.
”Voi sinua kun sinulla ei ole vielä nimeäkään”, Ugetsu puheli vauvalle kun lämmitti maidon ja valmistautui syöttämään sen. ”Sinulle sopisi nimeksi Aiko”, hän sanoi. (*Aiko tarkoittaa rakasta tytärtä.)
Nikoru oli herännyt ja tullut hiljaa keittiön ovelle ja kuuli kun Ugetsu puheli vauvalle. Hän purskahti melkein itkemään kuullessaan miten Ugetsu hänen pientä tyttöään nimitti.
Miksi Ugetsu ei voinut olla tytön isä? Miksi hän oli sotkenut elämänsä tällä tavalla ja oli kiinni lapsessa lopun ikänsä? Ei Jeesukseen uskominen ollut tehnyt vauvaa tekemättömäksi eikä vauvan olemassaolo mitenkään helpottanut hänen elämäänsä.”Aiko?” Nikoru sanoi ihmeissään, kun hän tuli keittiölle ja Ugetsu säikähti.
”Anteeksi. Olen pahoillani. Minun ei olisi pitänyt nimittää häntä siten”, Ugetsu sanoi.
Hän ei olisi saanut. Mitä hän oikein oli ajatellut?”Ugetsu”, Nikoru sanoi. ”Älä ole pahoillasi, se on kaunis nimi.”
Ugetsu oli melkoisen tunnemyrskyn vallassa. Hän käsitti siinä hetkessä, mitä tunsi Nikorua kohtaan ja tätä pientä tyttövauvaa kohtaan. Se oli yllättävää ja odottamatonta. Kyyneleet kastoivat hänen poskensa, eikä hänellä ollut siinä hetkessä kovinkaan vahva taikka miehekäs olo. Hän ojensi tytön äidilleen ja vajosi itse pöydän äärelle linnoittautuen käsiensä taakse. Nikoru laski kätensä hänen hiuksiinsa.
”Minä pidän sinusta”, Nikoru sanoi. Ugetsu ei vastannut, vaan yritti pitää tunteensa jonkinlaisessa hallinnassa.
Seuraavana sunnuntaina vauva siunattiin seurakunnassa ja Nikoru oli antanut hänelle nimen Aiko.
Ugetsun sydän hypähti.
Aiko? Oikeasti! Ugetsu oli kiitollinen, ettei ollut hänen vuoronsa olla musiikissa, sillä häntä itketti melkein koko lopputilaisuuden ajan. Rakkaus ei ollut koskaan ennen tuntunut tällaiselta.
*
Maaliskuussa oli Nikorun syntymäpäivät ja silloin hän piti myös tupaantuliaiset. Hänen ystävänsä Akari oli auttanut järjestelyissä. Seurakunnalta tuli pieni ryhmä ja Nikorun äiti oli luvannut hoitaa vauvaa sen ajan. Ugetsu katseli Nikorua ihaillen. Vaikka hän oli ollut Nikorun kotona jo useamman kerran ja he olivat jutelleet kaikenlaista ja viettäneet aikaa yhdessä, tuntui silti kovin pikaiselta pyytää naista ulos. Nikoru oli sanonut pitävänsä hänestä, mutta hän ei ollut sanonut mitään. Ehkä nainen ajatteli, ettei hän halunnut. Sitten hän tunsi kyynärpään kyljessään. Se oli Akari.
”Jos haluat, voit pyytää hänet ulos”, Akari kuiskasi. ”Te olette molemmat aikuisia ihmisiä, ei se ole liian nopeasti edettyä.”
”Minä... mitä?” Ugetsu sanoi.
”Minä kyllä näen miten katsot häntä”, Akari naurahti. Ugetsu tunsi poskiensa kuumottavan. Hän oli kuin teini ensimmäisen ihastuksensa kanssa.
*
Huhtikuussa kirkolla tapahtui jotain odottamatonta. Tilaisuus alkoi aivan tavallisesti, kuten satoja kertoja ennenkin. Musiikkiryhmä soitti ja pastori saarnasi pääsiäisen ajan saarnan. Musiikkiryhmä liittyi kuulijoiden joukkoon saarnan ajaksi. Kuulijoiden joukossa istui Midorima pyörätuolissa istuvan Kisen kanssa. Kai meni istumaan vaimonsa vierelle ja Ugetsu istui Nikorun ja Akarin vierelle. Muutaman penkkirivin päässä istui Akito pienen poikansa ja puolisonsa Shiguren kanssa. Kaukana salin takaosassa hän näki kuinka Momijin vieressä istui Mafuyu! Hänen sydämensä hypähti. Mafuyu oli tullut eikä hänen tarvinnut istua yksin, sillä Momiji piti hänelle seuraa.
”Vielä tänään sinun on mahdollista tulla Jumalan luokse. Jos kuulet tänään Jumalan kutsun, ole rohkea ja avaa sydämesi ovi. Jeesus itse sanoo olevansa tie, totuus ja elämä. Totuus on se, joka tekee ihmisen vapaaksi. Mikään valhe eikä väärä tieto ei sitä voi tehdä”, pastori saarnasi.
”Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.” (lm.3:19-20)Pastorin jatkaessa puhettaan Kise tunsi yhtäkkiä outoa painetta ristiselässään. Sitten tuntui yhtäkkiä kuumalta, kuin jokin näkymätön olisi laskenut käden hänen alaselälleen ja lantion alueelle.
”Minä tunnen jotakin”, Kise kuiskasi Midoriman korvaan. Midoriman silmät laajenivat. Hän otti Kisen lenkkitossut pois ja he molemmat tuijottivat Kisen varpaita, joita mies liikutteli. Heidän ympärillään olevat ihmiset alkoiva supista keskenään. Pastori sai saarnansa päätökseen ja musiikkiryhmä nousi lavalle soittamaan ja johtamaan seurakuntaa lauluun. Alexandra, joka yleensä johti ylistystä, oli nyt kuitenkin Kisen luona, jossa kävi kuhina.
”Toimistossa taitaa olla turhaksi jääneet kävelysauvat”, Midorima sanoi. ”Voit tukeutua ensin niihin”, hän jatkoi ja juoksi hakemaan niitä.
Kohta Midorima ja Alexandra auttoivat Kisen nousemaan pyörätuolista ja hän tukeutui kävelysauvoihin. Hänen jaloissaan oli tunto, mutta jalkojen lihakset olivat vielä heikot. Kun seurakunta käsitti, mitä juuri oli tapahtunut, kaikki taputtivat. Kiselle annettiin mikrofoni, jotta hän sai itse kertoa mitä oli tapahtunut. Takarivissä istuva Mafuyu katseli ja kuunteli ihmeissään kaikkea sitä, mitä hän oli juuri omin silmin nähnyt ja omin korvin kuullut.
”Annetaan kiitos ja ylistys Jeesukselle, meidän pelastajallemme ja parantajallemme”, sanoi pianon äärellä oleva Kai. ”Ja sinä joka et vielä ole Jeesuksen oma, voit nyt tehdä päätöksesi ja antaa elämäsi hänen käsiinsä. Se on turvallinen ja mahtava päätös”, hän lisäsi ja alkoi sitten soittaa.
Salissa kaikui iloinen laulu. Useiden puolesta rukoiltiin ja Nikoru sai täyttyä Pyhällä Hengellä. Hän sai aivan uutta voimaa arkeensa. Tilaisuuden lopussa Momiji käveli Mafuyun kanssa salin eteen. Mafuyu halusi että hänen puolestaan rukoiltaisi. Mafuyu sai aloittaa uuden elämän ja jättää paljon taakkoja kirkolle. Hän oli kantanut synkkää ajatusta mielessään kaikki nämä vuodet Yukin kuolemasta ja hän sai lopultakin vapautua siitä kokonaan. Se ei ollut hänen vikansa, se ei ollut hänen syynsä. Sinä päivänä kirkolla halattiin paljon.
”Mafuyu, olen iloinen että tulit. Sinulla on täällä jo ystäviäkin, jotka ovat odottaneet sinua”, Ugetsu sanoi. Musiikkiryhmä oli jo pitkään rukoillut Tokion muusikkojen puolesta ja nyt Mafuyu oli heidän joukossaan.
Mafuyu kyynelehti ja Nikoru nauroi ja hyppeli. Kise istui jälleen pyörätuolissaan, koska ei jaksanut seistä kauemmin. Hän oli valmis kuntoilemaan jalkansa lihakset jälleen kuntoon.
”Odotan jo että pääsen kävelemään... ja juoksemaan. Ja pelaamaan koripalloa”, hän sanoi.
”Sinun ei tarvitse edes yrittää todistaa Jumalan olemassaolosta. Sinä vain kävelet ja juokset, niin kaikki näkevät sen”, Midorima sanoi. ”Tai sitten sinusta tulee pastori.”
”Sitä minusta ei koskaan tule. Olen siihen hommaan aivan liian levoton”, Kise totesi.
”Älä koskaan sano ei koskaan”, Alexandra sanoi.
”Tietääkseni evankelistat ovat niitä levottomia tyyppejä ja pastorit niitä paikallaan olevia”, Midorima sanoi.
”Evankelista?” Kise sanoi ja nauroi sitten.
Ehkä hänestä vielä tulisi evankelista.*Epilogi*
Toukokuussa Ugetsu rohkaisi mielensä ja pyysi Nikorua ulos. Virallisesti. Treffeille. Ja vaikka oli heidän ensimmäiset treffinsä, Ugetsu päätti ettei tuhlaisi aikaa yhtään enempää. Kun he kulkivat käsi kädessä kotiensa läheisen puiston luona, Ugetsu sanoi asiansa.
”Me emme ole tunteneet kovin kauan. Mutta en ole koskaan ollut mistään näin varma”, hän sanoi. ”Jos sinä haluat, niin minä haluaisin jakaa loppuelämäni sinun kanssasi”, hän sanoi vielä.
”Ugetsu”, Nikoru sanoi ja laski katseensa maahan. ”Sinä tiedät että siihen pakettiin kuuluu myös Aiko. Oletko varma että...?
”Olen aivan varma.”
Nikoru halasi Ugetsua eikä irrottanut otettaan.
”Minä haluan!” Nikoru vastasi. Tuuli puhalsi heidän hiuksiinsa. Ugetsu oli onnellinen.
”Hyvä, muuten olisin ostanut tämän sormuksen turhaan”, hän sanoi pujottaessaan kihlasormuksen naisen sormeen.
Syksyn tullen he menivät naimisiin ja Ugetsu muutti Nikorun luo. Aiko oli silloin 9kk ikäinen ja oli adoptoitu Ugetsun Muratan tyttäreksi.
Loppu
AI fanartia:
https://imgur.com/a/she-is-beautiful-7ECDo9G (S)
Kirjoittajalta: Päivän Profeetassa on keskustelua ja pohdintaa AI:n käytöstä taiteessa ja tekstin tuotossa. Jätin sinne myös oman viestini ja pohdin asiaa sen jälkeen vielä lisää. Tulin siihen päätökseen, että voin hyvillä mielin käyttää AI:ta satunnaisesti työkalunani, jotta saan "piirrettyä" kuvan jonka haluan, koska olen surkea piirtäjä. Maailma on täynnä korkeammankin ikärajan kamaa. En katso, että joku taiteilija lopulta häviäisi siinä rahaa että julkaisen kourallisen kuvia, joita ei muuten olisi olemassa. Ugetsusta ei ole missään kuvaa, jossa hänellä olisi vauva sylissä. Eikä hänestä ole valmiina sellaistakaan kuvaa, missä hän käy kasteella.