Kirjoittaja Aihe: Given: Kaikella on määräaika (Ugetsu Murata) K-11 5/8  (Luettu 1172 kertaa)

Fairy tale

Nimi: Kaikella on määräaika
Fandom: Given (hahmoja myös muista fandomeista kuten Forest of piano ja Kurokos basketball)
Hahmot: Ugetsu Murata (Kai Ichinose, Alexandra Garcia ja muita)
Ikäraja: K-11
Kirjoittaja: Fairy tale
Tyylijaji: Draama, angst, h/c, vahvasti kristillinen teema
Varoitus: Herätyskristillinen ja karismaattisuutta sisältävä fikki, uskoontulotarina, Älä lue äläkä kommentoi jos aihe ei miellytä mutta suosittelen olemaan utelias ja lukemaan.
Vastuuvapaus: Givenin hahmot kuuluvat Natsuki Kizulle. Forest of pianon hahmot Makoto Isshikille. Minä en tee rahaa lainatessani heidän keksimiään hahmoja.
Yhteenveto: Ugetsu on elämässään monella tavalla pohjalla menetettyään kaiken. Sitten hän kohtaa pelastajansa.
Kirjoittajalta: Tälle Ugetsun tarinalle voi lukea taustaa aikaisemmasta fikistä Koditon (Nanmadolin jälkeen) K-11, koska tässä fikissä viitataan siihen. Forest of piano on katsottavissa Netflixissä, lempeä ja elämänmyönteinen anime, jonka pääosassa on pianonsoittaja Kai Ichinose. BL-anime Given on katsottavissa Chrunhcyrollissa, jonka sivuhahmo viulunsoittaja Ugetsu Murata on. Kuten Ugetsu tässä tarinassa, samoin kirjoittaja itse käy läpi paljon asioita. Sain huhtikuussa kunnian vierailla Japanissa melkein kahden viikon ajan. Tokiossa vierailin myös Lifehouse-seurakunnan sunnuntaitilaisuudessa. Seurakunta valikoitui sen mukaan, että se oli noin 2,5km päässä hotellilta ja siellä oli tilaisuus englanninkielellä. Tutustuin toimintaan jo kotona netin kautta.

1. On aika kadottaa

Planeetta maa.

Ja siellä maailman väkirikkain kaupunki – Tokio.

Kuka pitää lukua suuren kaupungin miljoonista ihmisistä?
Kuka laskee heidän kyyneleensä tai heidän päänsä hiuksetkin?
Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla.
Aika on syntyä ja aika kuolla.(Saarn. 3:1-2)

Japanin tunnetuin ja lahjakkain viulisti, 24-vuotias Ugetsu Murata istui pienen ja ankean yksiön lattialla patjalla ja itki. Hän piteli käsissään vanhaa lainapuhelinta, jolle ei ollut talletettuna mitään. Hänen kadonneen puhelimensa mukana olivat hävinneet kaikki yhteystiedot, kaikki valokuvat ja kaikki se, mitä nyt puhelimella voi olla tallessa. Hän ei voinut soittaa kenellekään, eikä kukaan voinut soittaa hänelle, koska kukaan ei tiennyt hänen väliaikaista puhelinnumeroaan. Hän oli yksin ja unohdettu. Se sattui syvälle sydämeen.

Hän oli vain yksi monen miljoonan keskellä, ei ketään kiinnostanut hänen pieni elämänsä. Hän ei ollut kenenkään tärkein ihminen, ei kenenkään ykkönen.

Hän oli käytännössä koditon ja menettänyt viikko sitten kaiken taifuunin aikana, kun vesi tuhosi koko hänen omaisuutensa. Se oli vienyt aivan kaiken. Viulu, jota hän oli yrittänyt pelastaa, oli sekin kärsinyt puodottuaan veteen. Hänelle ei ollut jäänyt mitään. Punainen Risti oli osoittanut hänelle vaatimattoman vuokra-asunnon hätämajoituksena, jotta hän pääsi alkuun. Hän oli saanut sen verran rahaa, että saattoi ostaa itselleen ruokaa. Hän oli saanut vaatteita kirpputorilta ja vanhan kännykän, jolla pääsi alkuun.

Seuraava viikko oli mennyt siihen, kun hän laittoi vireille hakemuksen uusia henkilöasiakirjoja varten ja jätti hakemuksen vakuutusyhtiölle, jotta saisi korvauksia. Pankkitunnuksetkaan eivät toimineet ilman puhelisessa olevaa henkilövarmistusta, joten pankkitilien käyttökään ei onnistunut. Kaikki oli jumissa ja parerityöt veisivät aikansa. Ennen kaikkea hän tarvitsi nopeasti uuden viulun, jotta voisi harjoittaa ammattiaan ja palata työhön. Jos Punaisen Ristin työntekijä ei olisi käynyt hänen luonaan, hän olisi vain nukkunut ja ollut nälissään. Hän ei jaksanut hoitaa asioitaan, eikä käydä kaupassa. Hän tarvitsi siihenkin jonkun muun apua.

Päivät kuluivat.

Ugetsu oli ennenkin ollut masentunut. Hän oli ennenkin jäänyt yksin. Hänet oli ennenkin unohdettu. Tällä kerralla hän oli pohjalla. Hän oli kadottanut elämänsä, eikä hän ollut varma voisiko löytää sitä enää uudelleen. Elämältä oli mennyt pohja ja takoitus. Hän oli muiden avun ja hyväntahdon varassa. Ylpeys esti häntä ottamasta yhteyttä isäänsä tai isoisäänsä. He tuskin tiesivät hänen tilanteestaan, eikä Ugetsu halunnut näyttää heille heikkouttaan. Hän halusi olla se, joka pärjäsi eikä tarvinnut apua.

Kuintekin näytti siltä, että maailmankaikkeus oli päättänyt toisin. Hänet oli tehty pieneksi ja mitättömäksi. Hänet oli riisuttu omasta voimastaan. Hän ei pärjännyt ilman toisten apua.

*

Ugetsu istui katupesulan muovijakkaralla odottaen että hänen toinen vaatekertansa kuivuisi kuivausrummussa. Hänellä oli vain kahdet verryttelyhousut ja muutama t-paita, ohut takki ja kengät, jotka hän oli löytänyt kirpputorilta. Vakuutusyhtiöstä ei ollut kuulunut vielä mitään.

Hän yritti pitää itseään kasassa, mutta se ei enää ottanut onnistuakseen. Hän joutui puremaan huultaan, ettei alkaisi itkemään. Huulilla maistui veren maku ja silti kyyneleet karkasivat hänen kasvoilleen. Silloin pesulaan tuli vaaleahiuksinen nuori mies, joka laittoi pyykkinsä koneeseen ja istui jakkaralle. Ugetsu oli laskenut päänsä alas ja yritti keksiä tekemistä kännykällään.

”Hei, mikä sinun on?” vaaleahiuksinen nuori mies kysyi. ”Voinko auttaa jotenkin?”
Ugetsu pyyhki silmänsä takin hihaan. Muutaman siiderin jälkeen hän kyllä teki tuttavuutta vieraisiin, mutta näin selvin päin ja maailman alas painamana se oli eri asia. Hän tarvitsi tupakkaa.
”Minä... en”, Ugetsu änkytti ja otti tärisevin käsin tupakka-askin taskustaan, mutta laittoi sen takaisin.
”Tunnenko minä sinut jostain? Näytät tutulta”, mies sanoi sitten. Ugetsu nosti katseensa, mutta ei osannut sanoa mitään. Miehen kasvot näyttivät tutulta, mutta hän ei keksinyt missä oli tämän tavannut.

”Minä olen Kai Ichinose”, vaalea mies sanoi ja ojensi kätensä tervehdykseen.
Ugetsu nosti vähän katsettaan ja näki kirkkaat silmät sotkuisen vaalen hiuspehkon alta. Hän vastasi kädenpuristukseen pienen epäröinnin jälkeen.
”Kai?” Ugetsu mumisi. Kun hänen katseensa osui miehen pitkiin sormiin, hän muisti.
”Pianonsoittaja Kai!” Ugetsu totesi ja Kai nyökkäsi.

”Me olemme tavanneet joitakin kertoja ennenkin. Minä olen Ugetsu Murata”, Ugetsu sanoi.
”Ugetsu Murata”, Kai sanoi. ”Tietysti. Olemme tavanneet konserteissa, lavalla. Viulunsoittosi on parasta ikinä.”
Ugetsu kohautti vähän hartioitaan. Tietysti hän oli hyvä ja hän tiesi sen. Mutta kun sen sanoi Japanin paras pianonsoittaja, se tuntui vähän hämmentävältä.

”Mitä sinulle kuuluu? Ihan rehellisesti.” Kai kysyi sitten.
”Menetin kotini taifuunissa. Vesi pilasi kaiken, viulunikin”, Ugetsu sanoi ääni särkyen.
”Olen pahoillani”, Kai sanoi.
Ugetsun pyykkiohjelma tuli päätökseen ja hän otti koneesta kuivat pyykit muovikassiin.

”Missä sinä majailet?” Kai kysyi.
”Olen hätämajoituksessa tässä lähellä. Pieni rähjäinen yksiö”, Ugetsu sanoi. ”Vakuutuksen korvauksissa voi mennä pitkä aika.”
”Voinko tarjota sinulle illallisen? Jos jaksat odottaa että pyykkini tulevat”, Kai ehdotti.
Ugetsu huokaisi. Hän tunsi olonsa linnunpelätiksi nykyisissä vaatteissaan.
”Minulla ei ole muuta päällepantavaa, kuin nämä. Näytän varmasti kerjäläiseltä”, Ugetsu pahoitteli.

”Voit lainata pesusta tulevaa huppariani, jos se yhtään helpottaa oloasi. Katso minua, en minäkään parhaimmissani ole”, Kai sanoi ja hymyili vähän. Miehellä oli yllään kuluneet farkut ja hihoistaan rispaantunut punainen huppari.
”Hyvä on”, Ugetsu myöntyi.

Hetken he istuivat molemmat hiljaa jakkaroillaan. Ugetsu selasi puhelintaan. Sinne oli tullut sähköpostia hänen työpaikaltaan, sinfoniaorkesterista. Hänen pitäisi mennä käymään siellä joku päivä.
”Jo huomenna?” Ugetsu mumisi ja kauhistui sitten. Hän työpaikallaan kyllä tiedettiin ettei hänellä ollut vielä uutta viulua. Mutta ei hänellä ollut edes säädyllistä vaatekertaa. Nyt hän olisi pahassa pulassa. Ei hän voinut mennä ilman parempia vaatteita. Ehkä hän vastaisi sähköpostiin ja valehtelisi että on kipeänä.

”Kerro. Ehkä voin auttaa”, Kai sanoi kun oli hetken seurannut Ugetsun ilmeitä tämän kasvoilla. Ugetsu meni vähän hämilleen. Ei hän voisi vaivata Kaita yhtään enempää. Hän laski katseensa lattialle.
”Hei, ihan totta. Emme me sattumalta tavanneet”, Kai sanoi.
”Työnantajani haluaa tavata minut huomenna. Hän tietää kyllä tilanteeni ja sen ettei minulla ole vielä uutta viulua, mutta en minä voi...”, Ugetsu sanoi.
”...mennä tämän näköisenä”, Kai jatkoi. ”Niinkö?”
”Niin.”

”Pesuohjelma päättyy kohta. Nyt tehdään niin, että mennään syömään ja sieltä minun kämpilleni. Saat lainata mitä tarvitset.”
Sanottu ja tehty. Kohta Ugetsu puki Kain valkoisen vasta pesusta tulleen hupparin yllensä ja hänestä tuntui jo vähän paremmalta. He menivät ravintolaan ja tilasivat lihatarjottimen ja suuren kulhollisen riisiä. He juttelivat niitä näitä ja viime aikojen kuulumisia samalla, kun grillasivat lihaa.

Heillä oli noin 10 minuutin kävelymatka Kain pienelle asunnolle, joka oli vain vähän suurempi mitä Ugetsun nykyinen hätämajoitus, mutta huomattavasti kodikkaampi. He jättivät kengät eteiseen. Sitä seurasi pieni keittiösyvennys ja sitten huone, jonka toisella seinustalla oli suuri kaappi ja toisella seinustalla digitaalinen flyygeli ja sen äärellä tuoli. Seinää vasten oli nostettu patja ja keskellä huonetta oli pieni matala pöytä, jolla oli läppäri, muutamia nuottivihkoja ja jokin paksu viininpunainen kirja. Seinillä oli muutama iso taulu. Toisessa taulussa oli kukkivia kirsikkapuita ja toisessa oli syksyn värjäämiä puita. Ikkunasta näkyi muita kerrostaloja ja pieni puisto.

”Minulla on muutama puku, jotka eivät enää mahdu minulle mutta ne ovat täysin käyttökunnossa”, Kai sanoi etsiessään mitä voisi lainata Ugetsulle.
Ugetsun katse kävi uudelleen pöydällä olevassa paksussa kirjassa. Se oli Raamattu. Lukiko Kai Raamattua?
Ugetsu sovitti Kain tarjoamaa pukua ja se sopi hänelle mainiosti.
”Saat tämän puvun kokonaan itsellesi. Hartiani eivät en enää mahdu siihen. Jos kengät sopivat sinulle, niin voit lainata niitä.”
Kengät olivat hitusen isot, mutta hän pärjäisi niillä muutaman päivän.

”Kiitos. Jään sinulle paljosta velkaa”, Ugetsu sanoi. Hän kantoi pukua pukupussissa ja laittoi kengät muovipussiin. Kai antoi hänelle kuitenkin repun. Niin kaikki olisi helpompi kuljettaa, kun pukua piti pitää käsissä koko matkan.
He vaihtoivat vielä puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet.
”Pärjäätkö nyt?” Kai kysyi vilpittömästi.
”Luulisin”, Ugetsu vastasi.

Ugetsulla ei ollut kiire. Hän käveli Kain valkoinen huppari yllään ja selässään Kain reppu täynnä puhdasta pyykkiä ja lainaksi saadut pukuun sopivat kengät. Pukua hän kuljetti varoen ettei sen mukana oleva paita rypistyisi. Hän palasi ankeaan väliaikaiseen majapaikkaansa ja istui lattialle olevalle patjalle, ainoalle mukavalle istumapaikalle. Hän vastasi työnantajansa sähköpostiin ja kertoi tulevansa huomenna.

*

Sinä iltana kun Kai Ichinose luki Raamattuaan ja rukoili, hän rukoili Ugetsun puolesta. Heidän oli ollut tarkoitus tavata, se ei ollut sattumaa. Hän tiesi sen siitä, kun hän oli päivällä ollut lähdössä pesulalle, hänen mieleensä oli noussut hyvin vahvana ajatus. Ei vielä, mene vähän myöhemmin.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2025 16:38:59 kirjoittanut Fairy tale »

Fairy tale

Vs: Given: Kaikella on määräaika (Ugetsu Murata) K-11 5/8
« Vastaus #1 : 12.06.2025 15:57:15 »
2. On aika itkeä

Kului viikko. Ugetsu oli jälleen ollut katupesulassa pesemässä vähiä vaatteitaan ja pesi samalla Kain hupparin. Hänen pitäisi kohta palauttaa huppari ja lainakengät Kaille. Vakuutusyhtiö oli tarvinnut hänen työpaikaltaan liitteen korvaushakemukseen, joka koski arvoviulua. Samalla tuli ilmoitus siitä, että hän saisi pikaisesti alustavan korvauksen menetetyistä käyttötavaroista kuten eletroniikasta ja vaatteista, jotta hän pääsisi kohta ostamaan itselleen jotain.

Tunnit kuluivat ja Ugetsulla oli tylsää. Hän nukkui, poltti tupakkaa, joi kahvia ja odotti sähköpostiinsa viestiä. Sitten hänen vatsansa kurni ja hän tajusi ettei jääkaapissa ollut taaskaan mitään. Hänen oli haettava lähikaupasta jotain syötävää. Käteisvarat alkoivat olla vähissä eikä hänellä sen jälkeen olisi jäljellä mitään.

Hänen puhelimensa soi. Se oli Kai.
”Mitä kuuluu?” Kai kysyi.
”Sitä samaa tylsää”, Ugetsu vastasi. ”Vakuutusyhtiö istuu rahakirstun päällä ja mikään ei etene.”
”Voisin laittaa ruokaa, jos tulet kämpilleni”, Kai ehdotti. Ugetsu epäröi hetken, mutta suostui sitten. Olihan hänellä jo valmiiksi nälkä.
”Voin minä tulla”, hän myöntyi.
”Hyvä. Voit tulla vaikka heti jos haluat, ellei sinulla ole muuta juuri nyt”, Kai sanoi.
”Minulla menee varmaan puoli tuntia. Nähdään”, Ugetsu sanoi.

Ugetsu kulki metrolla ja sillä matka taittui nopeasti. Pienen kävelymatkan jälkeen näkyi jo pieni puisto, jonka takana olivat kerrostalot.
”Hei, käy sisään”, Kai sanoi. Huoneessa tuoksui ruoka.
Ugetsu jätti kenkänsä eteiseen.
”Olen pahoillani etten voinut tuoda mitään. Enkä pysty vielä palauttamaan lainaamiasi vaatteita ja kenkiä”, Ugetsu sanoi vähän nolona.
”Älä sitä sure. Minä kutsuin sinut syömään enkä vaatteita palauttamaan”, Kai sanoi ja laski nuudelikulhot ja lihavartaat olohuoneen matalalle pöydälle.
”Syödään”, hän sanoi ja osoitti Ugetsulle toista lattiatyynyä jolle istua.

He söivät ja juttelivat. Kailla olisi kohta edessään muutaman viikon konserttikiertue.
”Kaipaan itsekin jo soittamista”, Ugetsu huokaisi. ”Voisin kyllä kuunnella kun soitat jotain”, hän lisäsi.
”Soitan sinulle ensin Chopinin minuuttivalssin. Se on pysynyt vuodesta toiseen suosikkinani”, Kai sanoi siistiessään ruokakulhot pois pöydältä ja puhdisti sen liinalla. Sitten hän nosti lattialla olleet nuottivihot, läppärin ja Raamatun takaisin pöydälle ja siirtyi pianon äärelle. Hän sääti äänen tarpeeksi hiljaiselle ettei häiritisisi naapureita. Kain sormet tanssivat näppäimillä ja kohta kappale vaihtui jo toiseksi. Chopinin sadepisarapreludi, kaunis kappale, mutta sen keskellä oli pahaenteistä ahdistusta.

Ugetsu istui lattiatyynyllä ja kuunteli Kain soittoa. Hän ei tunnistanut seuraavia kappaleita, mutta ne olivat kauniita ja koskettavia kappaleita. Hän jäi katsomaan pöydällä olevaa Raamattua ja huomasi nyt, että sen sivujen välissä oli useita muistilappuja. Kai luki oikeasti Raamattua? Se tuntui ajatuksena vieraalle. Ei Japanissa noin yleisesti ottaen kukaan lukenut Raamattua tai pitänyt sitä mitenkään esillä. Ja harvalla oli ylipäänsä koko kirjaa.

Kai lopetti soittonsa ja kääntyi Ugetsuun päin. Hänen silmänsä loistivat.
”Kun saat uuden viulun, haluaisin soittaa kanssasi”, hän sanoi.
”Soitan mielelläni kanssasi”, Ugetsu sanoi. ”Vaikka, en kaikkia kappaleita tuntenutkaan.”
Sitten heidän välillään oli hetken hiljaisuus.
”Sinä luet Raamattua”, Ugetsu totesi pikemminkin kuin kysyi. Hän osoitti pöydällä olevaa suurta punakantista kirjaa.
”Kyllä. Luen joka päivä”, Kai vastasi.
”En tunne ketään muita, joka lukisi Raamattua”, Ugetsu totesi.

”Tämän kirjan sanoma muutti minun elämäni. Synnyin Moriwakissa punaisten lyhtyjen alueella ja elin siellä koko lapsuuteni”, Kai kertoi. ”Elämä ei ollut helppoa ja yleensä äidillä ei ollut paljon rahaa. Tein siivoustöitä kun olin vielä alakoulussa. Kuulin soitonopettajaltani Jumalasta, joka välittää. Hän ei opettanut minulle vain pianon soittoa, vaan myös Jumalan tuntemista”, Kai sanoi.

Kai kertoi miksi juuri Raamatun Jumala oli yli kaiken.
”Ei mikään uskonto tai uskonnollisuus pysty tällaiseen. Ainoastaan Raamatun Jeesus on noussut ylös kuolleista ja vaikuttaa tämän päivän ihmisten elämässä parantaen ja johdattaen monissa asioissa. Usko on yhteys, aito keskustelusuhde Jumalan kanssa. Tämä toimii käytännössä.”

Ugetsu kuunteli ihmeissään. Ei kukaan ollut koskaan kertonut, että kristinuskon Jeesus elää edelleen ja hänelle voi jutella koska tahansa. Se kuulosti hölynpölylle. Taruissa ja kertomuksissa noustiin kuolleista. Ne olivat myyttejä, joista oli tehty elokuvia, tv-sarjoja ja useat animet käyttivät samoja teemoja.
”Monet kappaleet joita soitan, ovat ylistystä Jumalalle joka hallitsee edelleen kaikkea. Mutta en aio puhua sinua pyörryksiin enkä painostaa. Halusin vain kertoa vähän omasta elämästäni.”
Ugetsu oli sanaton. Kain iloinen olemus kuitenkin kertoi sen, että hän sai iloa ja voimaa tuon kuolleista nousseen Jeesuksen takia.

”Ei minua haittaa kuunnella. Oma elämäni on tyhjää, eikä siitä ole paljoa kerrottavaa. Nyt kun minulla ei ole viulua, minä vain nukun ja olen. Odotan vain että tunnit kuluvat”, Ugetsu kertoi ja murtui sitten kyyneliin. Hän käsitti kuinka hänen elämänsä vain ajelehti hänen ohitseen. Ei hän jaksanut olla iloinen. Useimmiten viulunsoitto auttoi vähän ja hänen oli hetken kevyempi olla. Joskus sekään ei auttanut. Ja nyt kun hänellä ei ollut edes viulua, hän käsitti kuinka kadoksissa hän olikaan. Ei hänen elämällään ollut sisältöä eikä tarkoitusta.

”Ugetsu?”

”Ugetsu!”

Ugetsu havahtui siihen, että Kai oli tarttunut hänen käteensä ja katsoi häntä noilla kirkkailla kauniilla silmillään. Ugetsun mielestä Kai oli kuin enkeli, kirkas ja valoisa, kun hän itse oli pimeässä masennuksen varjon peittämä ja alas painama.
”Voitko vielä soittaa minulle?” Ugetsu pyysi melkein kuiskaten.

Kai soitti. Hän soitti aloittaen Vivaldin talvesta ja soitti sen jälkeen kevään teeman. Sitten hän soitti Ugetsulle tuntemattomia kappaleita, mutta niissä soi ilo ja rauha. Ugetsu sulki silmänsä ja kuunteli. Hän halusi soittaa. Hän halusi soittaa näitä samoja kappaleita viulullaan. Hänen mielensä lepäsi ja häntä alkoi väsyttää. Kun Kai lopetti soittonsa, hän huomasi Ugetsun nukahtaneen hänen patjalleen. Hän antoi miehen nukkua ja keitti teetä.

”Anteeksi, taisin nukahtaa”, Ugetsu totesi kun hän nousi vähän tokkuraisena istumaan.
”Ei se haittaa. Tarvitsit lepoa”, Kai totesi ja istahti uudelleen lattiatyynylle. Pöydällä oli nyt kaksi teemukia. Ugetsu olisi voinut olla lopun elämänsä Kain pienessä kodissa kuunnelleen tämän soittoa, mutta hänen pitäisi palata omaan pieneen luukkuunsa.
”Minun pitää mennä”, Ugetsu sanoi lopulta kun oli juonut.
”Siellä on kamalan pimeää. Voin tulla saattamaan metroasemalle”, Kai tarjoutui ja Ugetsu oli siitä kiitollinen.

”Nähdään taas kun palaan kiertueelta, joohan? Voisin tulla välillä sinun kämpille”, Kai ehdotti.
”Nähdään toki”, Ugetsu sanoi, vaikka jätti sanomatta sen, ettei hän halunnut viedä ketään hänen ankeaan luukkuunsa. Se ei ollut hänen kotinsa.

Ugetsu valvoi pitkälle yöhön. Hän mietti Kain sanoja ja elämää. Usko oli jotain, mitä Ugetsu ei voinut ajatella omalle kohdalleen. Hänen elämänsä kulki eri polkuja. Juuri nyt seinät tuntuivat kaatuvan päälle. Hän oli ennenkin noussut, mutta hän myönsi, ettei koskaan elänyt täysin onnellista ja täyttä elämää ja sellaista hän kaipasi. Silloin kun kaikki tuntui pahalta, se oli totaalisen musertavaa ja silloin harvoin kun hän oli iloinen, se kupli yli hänen olemuksensa.

*

Kun vakuutuksen ensimmäiset rahat tulivat Ugetsun tilille, hän kohtasi seuraavan ongelman. Hän saisi henkilökortin vasta muutaman päivän jälkeen ja vasta sen jälkeen hän saattaisi aktivoida pankin sähköiset palvelut ja saada uuden pankkikortin. Hänen rahansa olivat jumissa tilillä kun hän ei päässyt käyttämään niitä! Ugetsu totesi että hänellä oli enää 1200 jeniä, kolme tupakkaa ja ruoka loppu. Hänen pitäisi pärjätä, oli pakko.

Sitten hän huomasi kännykässään odottavan sähköpostin. Se oli Mafuyulta!
Missä sinä olet? Sinusta ei ole kuulunut moneen viikkoon mitään? Sano että olet kiertueella ja hengissä, mutta soita tai vastaa pian, ole kiltti. Halkean huolesta.
Voi Mafuyuta. Ugetsu ilahtui, että viimein hän kuuli ystävästään jotain. Vaikka eihän Mafuyu tiennyt mitä hänelle oli tapahtunut. Ugetsu vastasi Mafuyun sähköpostiin (mistä lie hän oli sen saanut?) ja kertoi että hänellä oli väliaikainen puhelinnumero. Ei kulunut kuin kymmenen minuuttia kun Mafuyu soitti hänelle.

”Ugetsu-san! Missä sinä olet?” Kuului Mafuyun vähän hätäinen ääni puhelimessa.
”Hei. Olen Tokiossa ja kaikki on hyvin”, Ugetsu sanoi.
”Mutta... mutta minä kävin ovesi takana ja siellä on täysi kaaos. Ovi on rikki ja palokunnan esteet ovat paikalla. Mitä sinulle on tapahtunut?”
”Menetin kotini taifuunissa. Ja viuluni. Ja kaiken muunkin”, Ugetsu kertoi.
”Kuulen äänestäsi että kaikki ei ole hyvin. Voit kertoa minulle... jos haluat”, Mafuyu sanoi.
”Kaikki on kohta hyvin. Sain vakuutuksesta ensimmäisen korvauserän ja hankin uuden viulun”, Ugetsu puheli.

Sitten Ugetsu halusi kuulla Mafuyun kuulumisia. Oli rauhoittavaa kuulla toisen ihmisen ääni puhelimessa. Puhelun jälkeen hän kuitenkin romahti. Hän oli yksin. Hänen ajatuksensa olivat jo pitkään kiertäneet synkkää kehää, josta ei ollut ulospääsyä. Kodin ja kaiken menettäminen olivat vain syventäneen kaikkea. Välillä hän ei ollut varma jaksaisiko nousta seuraavana päivänä ylös.
Kain tapaamisen jälkeen Ugetsu oli löytänyt hänen soittamaansa musiikkia Internetistä ja kuunnellut sitä, kunnes vanha puhelin oli tulikuuma.

*

Ugetsu.
Se oli kuin lempeä kuiskaus hiljaisessa illassa. Aivan kuin joku olisi tässä huoneessa ja näki hänet. Mutta ei huoneessa ollut ketään. Ei tietenkään ollut, hän vain kuvitteli kaiken. Hän oli viimeinkin sekoamassa kaikkeen tähän synkkään yksinäisyyteen. Sitten hänen mieleensä nousi uusi ajatus. Mitä jos Jumala oli olemassa? Raamatun Jumala. Se jolle Kai soitti pianoa.
Hän alkoi etsiä Internetistä musiikkia, jota hän ei ollut koskaan ennen kuunnellut. Hän löysi musiikkia, jota hän ei täysin ymmärtänyt, mutta se sai hänen sielunsa jälleen lepäämään.

Laulu kertoi Jeesuksesta joka oli noussut kuolleista ja joka auttoi syntisiä ihmisiä. Hakusanat worship japanese paljasti, että myös Japanissa oli niitä ihmisiä, jotka lauloivat näitä lauluja.
Taas tuo Jeesus? Mies joka oli kertoman mukaan noussut kuolleista. Miksi parituhatta vuotta vanha tarina vaikutti ihmisiin tällä tavalla? Se kuulosti nykyteknologian, tieteen ja järjen aikakaudella jopa vähän lapselliselta – yksinkertaisten ihmisten haaveilta. Kai ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään tyhmältä tai lapselliselta.

Ugetsu.
Lempeä kuiskaus kuului uudelleen.
”Kuka sinä olet?” Ugetsu kysyi tyhjältä huoneelta. Mutta kaikkialla oli aivan hiljaista. Hänen mieleensä nousi ajatus: seuraa minua. Mutta siinä hetkessä Ugetsu ei käsittänyt mitä se tarkoitti. Seuraava laulu jonka hänen puhelimensa tarjosi kuunneltavaksi, taisi antaa hänelle vastauksen. I am the God that healeth thee. Olisiko olemassa Jumala, joka halusi parantaa hänet? Olisiko olemassa Jumala, joka saisi hänet soittamaan ja laulamaan Hänelle niin kuin nämä ihmiset tällä videolla? Niin kuin Kai soitti pianoaan?

Ugetsu käpertyi patjalleen ja veti peiton ylleen. Taas hän itki. Hän oli oikea itkupilli, mutta onneksi kukaan ei nähnyt. Hänen vatsansakin kurni ja jäljellä oli enää yksi tupakka. Siihen hän nukahti ja heräsi vasta keskellä yötä. Ja hän sai todeta, että vanha puhelin oli mennyt rikki. Se oli jo monta kertaa pahasti ylikuumentunut ja nyt sitäkään ei ollut. Silloin hän meni ulos ja poltti viimeisen tupakkansa.

Fairy tale

« Vastaus #2 : 12.06.2025 16:03:49 »
3. On aika rakentaa

Ugetsun rahat olivat loppuneet jo pari päivää sitten ja hänen oli nälkä. Hän sai viimein hakea henkilötodistuksensa, jonka jälkeen hän oli mennyt pankkiin saadakseen tilinsä käyttöönsä. Pankista luvattiin täydet tilinkäyttöoikeudet muutamassa arkipäivässä. Hän saattoi henkilötodistuksen turvin kuitenkin nostaa pienen määrän rahaa itselleen. Aivan ensimmäiseksi Ugetsu haki itselleen ruokaa ja tupakkaa. Syömisen jälkeen hänelle tuli kuitenkin huono olo, eikä hän poistunut kämpiltään. Hänen kehonsa oli sekaisin ollessaan ilman ruokaa. Eikä tupakka siihen päälle ollut ollut lainkaan hyvä ajatus. Hän oksensi kaiken, minkä oli syönyt.

Kaikki menee päin seiniä. Tulen hulluksi. Olen jo astunut rajan yli ja hulluus on hiipinyt mieleeni.
Ei puhelinta, ei viulua, ei omia vaatteita, ei tupakkaa, ei kunnon kylpyä, ei ravintolakäyntejä, ei miesseuraa... Tämä tilanne oli jatkunut jo liian pitkään. Nyt hän kinasteli jo itsensä kanssa, mikä tarkoitti sitä että hän häviäisi.

Seuraavana päivänä hän meni ensin pesulalle, jotta saisi puhtaat vaatteet ylleen. Hänellä oli Kain valkoinen huppari yötä päivää yllään ja se oli pakko pestä. Hän hankki itselleen puhelimen ja meni sitten vaatekauppaan ja ruokakauppaan. Kun hän sai uudet housut jalkaansa, hänellä oli hetken parempi olo. Hupparin hän kuitenkin piti yllään. Hänen pitäisi ostaa Kaille kokonaan uusi huppari, se oli vähintä mitä hän saattoi tehdä ja kiittää Kaita. Hän osti vielä kolmen vuorokauden metrolipun ja meni kämpilleen, johon hän oli lopen kyllästynyt. Milloin hän pääsisi täältä pois?

Hän lähetti Mafuyulle ja Kaille viestillä hänen uuden puhelinnumeronsa.
Sitten hän vain yritti pysyä järjissään juomalla kahvia, polttamalla tupakkaa ja kuuntelemalla musiikkia. Hänen mielensä valtasi synkkyys ja joku näkymätön vain tuntui syyttävän häntä ja väheksyvän häntä. Ei hänellä ollut mitään käyttöä, eikä mitään virkaa. Yhtä hyvin hän voisi kuolla pois. Ugetsu oli samaa mieltä äänen kanssa, mutta silti jossain syvällä hänessä oli tarve elää näiden päivien yli. Hänen tarpeensa ja halunsa saada uusi viulu käteensä ja soittaa sitä, oli suuri. Se oli melkein suurempi kuin mikään muu halu sillä hetkellä.

*

Muutama päivä kului.
Hänen sähköpostiinsa tuli odotettu viesti pankilta. Hän pääsisi viimein ostamaan uuden viulun. Hän käytti siihen koko päivän, sillä hän ostaisi hyvin arvokkaan soittimen. Hän pukeutui asianmukaisesti pukuun ja kiiltäviin nahkakenkiin. Hän näytti väsyneeltä ja riutuneelta ja sitä hän todella oli. Hän meni taksilla ensin pankkiin, josta hän haki pankkikorttinsa. Sieltä hän meni ravintolaan syömään ja sitten soitinliikkeeseen, osti iltapäivällä viulunsa ja otti taksin konserttisalille. Hän ilmoitti työnantajalleen että hän oli viimein valmis palaamaan työhönsä. Konserttisalilla hän hakeutui tuttuun huoneeseen, jossa hän usein soitti ennen konsertteja.

Hän avasi viulukotelon, nosti viulun käteensä ja katsoi uutta kiiltävää punaisenruskeaa soitinta, jota hän oli jo liikkeessä soittanut vähän. Hän otti jousen käteensä, nosti viulun ylös paikaalleen ja alkoi soittaa Vivaldin syksyn, yli 10 minuuttia kestävän kappaleen. Hän soitti antaumuksella ja upposi kappaleeseen. Hän soitti seuraavan ja taas seuraavan kappaleen. Hän ei halunnut palata takaisin siihen pieneen yksiöön. Eikä hän palannut sinne sinä iltana. Hän ei palannut sinne lopulta kokonaiseen viikkoon. Se ei ollut hänen kotinsa.

Ugetsu nukkui kellon ympäri ja heräsi vasta keskipäivällä uuteen päivään. Hän oli päättänyt yöpyä viikon hotellissa. Hänellä oli käytössään kahden huoneen huoneisto johon kuului poreamme. Hän söi aamiaisen huoneessa, istui kylvyssä ja meni konserttitalolle soittaman usean tunnin ajaksi, kävi syömässä, osti lisää uusia vaatteita ja lähti pitkästä aikaa illalla klubille. Se yö päättyi niin, että hän vietti sen miehen sylissä ja heräsi siitä aamulla. Se oli ollut odotettu yö ja hän oli saanut sitä mitä oli hakenut.

Ugetsu selasi läppärillään uusia asuntoja, kun mies tuli hänen taaksensa ja kosketti Ugetsun niskaa.
”Voisit muuttaa luokseni”, mies kuiskutti hänen korvaansa.
”Tarvitsen omaa tilaa ja mieluiten paikan, jossa voin soittaa viulua kellon ympäri”, Ugetsu torjui miehen.
”Harmi. Olisin halunnut oman viulunsoittajan”, mies totesi.
”Levyä kuuntelemalla voit painaa stop-nappulaa milloin haluat. Minusta ei sellaista nappulaa löydy”, Ugetsu sanoi.
”Eikö? Minäpä etsin sellaisen nappulan”, mies kiusoitteli.
Ugetsu nauroi. Hän piti ajatuksesta, että mies halusi olla hänen kanssaan. He olivat tavanneet ennenkin ja heillä oli usein hauskaa. Se oli yksi syy miksi Ugetsu halusikin pitää vähän välimatkaa. Yleensä kaikki meni pilalle, jos hän tapasi ihmisiä liian usein tai tuli liian tutuksi.

Se viikko tarjosi Ugetsulle parastaan. Hän heräsi miehen viereltä ja he lähtivät päivän ajaksi omille teilleen. Ugetsu meni soittamaan ja mies omiin töihinsä. Illalla he istuivat kylki kyljessä katsellen televisiota, kävivät kylvyssä ja viettivät lopun ajan sängyssä. Palaset tuntuivat loksahtavan kohdalleen ja elämä löysi sen suunnan, joka oli pahasti jäänyt kesken taifuunin takia. Ugetsu sai rakentaa elämäänsä ennalleen.
”Löysin itselleni asunnon”, Ugetsu sanoi miehelle. ”Emme voi tavata enää täällä.”
”Voi järjestää meille paikan, jossa voimme olla”, mies lupasi.
”Laita viestiä, niin näemme sitten”, Ugetsu sanoi.

Sitä viestiä Ugetesu ei kuitenkaan koskaan saanut.
Näin oli käynyt usein ennenkin. Turhia lupauksia ja mukava yhdessä vietetty aika jäi lyhyeksi ja pinnalliseksi. Eikä Ugetsu ollut ollut edes valmis viemään miestä uuteen kotiinsa. Ei niin nopeasti.

Ugetsu oli löytänyt sopivan vuokra-asunnon, johon hän päätti muuttaa ja palautti Punaisen Ristin asunnon avaimen. Hän asuisi vuokralla, kunnes saisi lopullisen päätöksen vakuutuksesta koskien vanhan asunnon vahinkoja ja ehtisi etsiä asuntoa, jossa voisi soittaa viulua, kuten vanhassa asunnossaan. Hän pärjäsi vähin huonekaluin. Hän osti lattiasohvan, kotatsun ja futonin sen alle, jolla hän saattoi nukkua. Sen lisäksi hän osti pienen työpöydän jossa voisi säilyttää viuluaan ja läppäriään.

Asunto oli samanalainen kuin miljoonilla muillakin tokiolaisilla. Siihen kuului pieni parveke, jossa hän saattoi tuulettaa ja kuivata pesusta tulleita vaatteitaan. Missä päin tahansa Tokiota asuikin, saattoi parvekkeilla nähdä vaatetelineitä.

*

Parin viikon kuluttua Kailta tuli viesti hänen puhelimeensa ja Ugetsu vastasi siihen. Hän pääsisi viimein soittamaan yhdessä Kain kanssa.
Voin varata meille huoneen konserttitalolta jossa on piano, Ugetsu kirjoitti.
Kai oli innoissaan. Siitä oli pitkä aika, kun hän oli soittanut kahdestaan taitavan viulunsoittajan kanssa.
Minulle sopii milloin tahansa, olen valmis, Kai vastasi.
He sopivat tapaamisen heti seuraavalle päivälle.

Siitä tuli miellyttävä tapaaminen.
Ugetsu soitti viulua ja Kai pianoa, eikä kestänyt kauan kun heidän soittimensa soittivat samaa tempoa. He soittivat klassikoita ja omia suosikkejaan tunnetuilta säveltäjiltä; Chopinia, Vivaldia, Beethovenia. Konserttitalolla olevat muut harjoittelemassa olevat muusikot pysähtyivät vuorollaan huoneen ovelle kuuntelemaan. Oli ennenkuulumatonta, että Ugetsu Murata soitti kenenkään kanssa kahdestaan. Hän harjoitteli joko yksin tai koko sinfoniaorkesterin kanssa. Piano ei ollut aina edes mukana heidän konserteissaan.

”Haluan tarjota illallisen, nyt on minun vuoroni”, Ugetsu sanoi. ”Ja voin sen jälkeen esitellä uuden kotini. Pääsin eroon siitä väliaikaisesta kämpästä, jossa ei ollut mitään.”
Metromatka konserttitalolta kesti noin kymmenen minuuttia. He kävivät ravintolassa ja jatkoivat sitten kävellen Ugetsun uudelle kodille. Hänen asuntonsa oli kahdennessatoista kerroksessa.
”Vanha asuntoni oli katutason alapuolella, joten tämä on nyt jotain ihan muuta mihin olen tottunut”, Ugetsu kertoi. ”Mutta jatkan asuntojen etsintää edelleen, koska täällä en voi soittaa viulua.”
”Täältä näkyy kivasti kaupungille”, Kai sanoi katsoessaan ulos.

Kai istui kotatsun äärelle ja nojasi lattiantasalla olevan sohvan selkänojaan. Kotatsu oli oikein mukava ratkaisu talven viileitten kuukausien ajalle. Ugetsun koti oli valoisa ja kotoisa. Seinillä ei tosin ollut mitään tauluja eikä huoneessa ollut mitään ylimääräistä, mutta se oli ymmärrettävää, koska mies oli asunut siinä vasta hetken.

Ugetsu tarjosi vihreää teetä ja hedelmäsalaattia ja istui sitten kotatsun äärelle. Hän ojensi Kaille hänen lainassa olleen reppunsa.
”Kiitos lainasta”, Ugetsu sanoi, kun hän palautti repun ja sen sisällä olevan valkoisen hupparin ja nahkakengät takaisin Kaille. ”Haluan antaa sinulle myös tämän”, hän lisäsi, kun tarjosi uutta punaista hupparia miehelle.
”Kiitos”, Kai sanoi vilpittömästi. ”Mutta miksi tämä?”
”Punainen sopii sinulle ja se vanha näytti tosi kuluneelta. Siksi”, Ugetsu totesi.

Kain konserttikiertue oli mennyt hyvin. Hän oli vieraillut Keski-Euroopassa ja ollut viimeisinä päivinä Etelä-Koreassa.
”Haluaisin esitellä sinulle muutaman henkilön. He ovat kirkolta jossa käyn”, Kai kertoi. ”Toinen heistä on nuori viulunsoittaja ja toinen on entinen koripallonpelaaja. Jos haluat tulla nyt sunnuntaina kirkolle”, Kai kertoi.
Ugetsu oli soittanut muutaman kerran kirkkokonserteissa. Muuten kirkkojen toiminta oli jäänyt hänelle vieraaksi. Hän ei ollut varma viihtyisikö siellä. Hän oli ylipäänsä huono viihtymään oikein missään. Saati sitten jonkun Jumalan kirkossa. Ei hän käynyt missään temppeleissäkään.
”Minulla on siellä pianonsoittovuoro kerran kuukaudessa”, Kai kertoi.

Sitten hän huomasi Ugetsun epäröivän ilmeen hänen kasvoillaan. Oliko hän ehdottanut kirkolle menoa liian aikaisin?
”Nyt ei ole minun pianovuoroni, joten voin tulla sinun kanssasi”, Kai sanoi.
”Voin minä tulla”, Ugetsu sanoi ja puri huultaan. Luvattu mikä luvattu, nyt ei auttanut perääntyä. Sitä paitsi hän oli ehkä vähän kiinnostunut. Utelias. Ihan vähän vain.
”Voitko... voitko kertoa vähän lisää?” Ugetsu pyysi. ”Keitä siellä käy ja mitä siellä tehdään?”
Kai selasi hetken kännykkäänsä ja näytti sitten pätkän muutaman viikon takaisesta sunnuntain jumalanpalveluksesta.
”Siellä lauletaan, kuunnellaan Raamatun sanaa ja pastorin puhetta. Ja lopuksi voi jäädä olemaan tuttujen kanssa”, Kai kertoi ja näytti vanhaa striimausta.

Ugetsu nyökkäsi mutta ei sanonut mitään. Videolla Kai oli pianovuorossa ja joku soitti huilua. Kuvassa näkyi vain salin etuosa ja siellä olevat ihmiset saivat olla rauhassa joutumatta kuvatuiksi. Se rauhoitti vähän Ugetsua. Hän kaatoi lisää teetä heidän kuppeihinsa, joi ja vajosi sitten rennosti kotatsun alle, josta tulvahti mukava lämpö. Myös Kai otti mukavan asennon asettautuen kotatsun alle ja jäi vatsalleen. Hän selasi muutamia kuvia kännykästään ja näytti Ugetsulle. Tuoreita kuvia Euroopasta ja kirkolta.
”Tämä on Aleksanda ja tämä tässä on Momiji, se nuori viulunsoittaja jonka mainitsin aikaisemmin”, Kai kertoi. Sitten hänen puhelimellaan vilahti kuva punatukkaisesta nuoresta naisesta, jota Kai ei esitellyt.
”Hei, kuka tämä on?” Ugetsu uteli, mutta Kai punastui. Miksi tuo kuva oli yhtäkkiä noussut hänen ruudulleen?

”Hän on Maria”, Kai sanoi. Unohda, älä kysele enempää.
”Onko hän sinun siskosi?” Ugetsu kuitenkin kysyi, koska nainen näytti aivan Kailta.
”Tuota... en tiedä miksi tämä kuva on vielä minulla. Tämä on niiltä vuosilta kun soitin yökerhossa pianoa, enkä voinut soittaa omalla nimelläni tai omilla kasvoillani. Maria on minä”, Kai kertoi.
”Sinä?” Ugetsu yllättyi. ”Nyt kyllä kerrot koko tarinan.”
Kai kertoi. Hän kertoi niistä vuosista, kun opiskeli stipendin turvin musiikkiakatemiassa ja kävi lukiota. Koulu oli tarkka siitä, että opintojen aikana ei saanut tienata soittamalla. Kai tarvitsi rahaa ja siksi hän soitti valeasujen turvin.

Ugetsua hymyilytti. Kailla oli mielenkiintoinen ja värikäs tausta.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2025 17:25:33 kirjoittanut Fairy tale »

Fairy tale

« Vastaus #3 : 12.06.2025 16:14:29 »
4. Aika on etsiä

Ugetsu istuutui kirkkosalin tuolille Kain viereen. Kohta heidän taakseen tuli istumaan vaaleahiuksinen nainen, joka esitteli itsensä Alexandraksi. Hänen seurassaan oli ujon oloinen Midorima, joka oli myös ensimmäistä kertaa kirkolla. Pienen hetken kuluttua heidän seuraansa liittyi nuori Momiji, joka punastui vähän tavatessaan Ugetsun.
”Olen jo pitkään halunnut tavata sinut. Ihailen viulunsoittoasi”, Momiji kertoi puristaessaan Ugetsun kättä ja istuutui sitten Alexandran vierelle.
”Puhellaan tilaisuuden jälkeen enemmän”, Alexandra sanoi. Sitten hän kuiskasi jotain pitkänhuiskean Midoriman korvaan. Midorima vaikutti vähän hermostuneelta, mutta rauhoittui kohta.

Ugetsu katseli ympärilleen ja näki monia eri ikäisiä ihmisiä. Useat heistä halasivat tuttujaan ja ystäviään ja hymyilivät iloisina. Tilaisuus alkoi musiikilla. Tämän päivän musiikkivastuussa oli nuorten bändi, joka soitti aivan erilaista musiikkia, mitä musiikkiklubeilla kuuli soitettavan. Ugetsu nautti musiikista. Hän yllättyi kuinka täyteen kirkkosali lopulta tuli. Hän toivoi ettei kovin moni tunnistaisi häntä, ainakaan ihan heti. Vaikka hän oli tottunut että hänen kasvonsa olivat esillä suurissakin mainostauluissa ja suorissa lähetyksissä konserttien aikana, hän oli täällä kuitenkin yksityishenkilönä ja itselleen täysin vieraalla maaperällä. Hän oli pukeutunut mustiin farkkuihin ja pitkäkauluksiseen vaaleaan villapaitaan ja sai huomata ettei ainakaan heti erottunut muusta joukosta.

Kirkkoväki hiljentyi rukoilemaan ja sitten oli pastorin puhe. Ugetsu ei tiennyt mitä odotti, mutta ei nyt mitään tällaista ainakaan. Pastori puhui Jumalan valtakunnasta ja selitti mitä se tarkoittaa. Hän luki paljon lainauksia Raamatusta.
”Kun Jeesus aloitti palvelustyönsä, hän julisti että Jumalan valtakunta on tullut lähelle”, pastori puhui. ”Mitä hän sillä oikein tarkoitti?” hän jätti kysymyksen ilmaan.
Jeesus, Raamatun Jumalan poika, Ugetsu mietti kuulemaansa.

”Jeesus paransi kaikkinaista raihnautta ja sairauksia. Köyhille hän julisti ilosanomaa syntien anteeksiantamuksesta ja iankaikkisesta elämästä.”
”Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.” (Matt. 6:19-21)
”Jeesus kutsuu meitä tänäänkin lähemmäs Jumalaa. Meidän tulee hylätä vanha syntielämämme ja rakastaa Jumalaa yli kaiken.”

Ugetsu kuunteli ja ymmärsi nyt vähän enemmän siitä, miksi tuo parituhatta vuotta vanha kertomus kosketti ihmisiä edelleen. Tuo Jeesus nousi kuolleista ja oli nytkin heidän keskellänsä tässä tilaisuudessa parantaen ihmisiä ja muuttaen heidän elämänsä kulkua. Niin nämä ihmiset uskoivat.

”Jumala lupaa vastata meille, kun käännymme Hänen puoleensa”, pastori saarnasi.
”Anokaa niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.” (Matt. 7:7-8) ”Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?” (Matt. 6:25)

Ugetsun mieleen nousivat ne viikot, jotka hän oli vasta elänyt menettäneenä kaiken. Hän oli ollut välillä nälissään ja joutunut kulkemaan huonoissa vaatteissa. Hän ei ollut pyytänyt Jumalalta mitään, vaikka olisi vähän enemmän tarvinnutkin. Silti hänellä oli ollut paikka jossa nukkua, Kai oli lainannut huppariansa ja tarjonnut muutaman kerran ruokaa. Hän muisti kuinka Kai oli kertonut omasta lapsuudestaan köyhyydessä, mutta kuinka Jumala oli antanut paljon ja antoi vielä enemmän, kun Häneltä vain pyytäisi. Jumalan lasten ei tarvitsisi olla nälissään.

Nuorten bändi soitti vielä hiljaa taustamusiikkia, kun seurakunta rukoili. Pastori luki lapuilta viestejä, joissa ihmiset kertoivat kuinka Jumala oli vastannut heidän rukouksiinsa. Joku oli parantunut useita vuosia piinanneesta migreenistä. Joku toinen taas kiitti siitä, että Jumala oli järjestänyt hänelle opiskelupaikan ja mukavan kämppiksen kampuksella. Ugetsu ihmetteli kuulemaansa. Tälläkö tavalla tämä kummallinen usko oikein toimi? Kaikkien uskontojen joukosta vain tämä Jeesus näytti oikeasti kuulevan ja vastaavankin. Vaikuttavaa.

Seurakuntaväki siirtyi hakemaan kahvia ja pullaa ja siirtyivät pieniin huoneisiin pöytien äärelle.  Midorima yritti piilotella Alexandran selän takana, mutta ei onnistunut siinä kovin hyvin koska hän oli niin pitkä. Ugetsu istui Kain vierelle ja hänen toiselle puolelleen istahti Momiji. Midorima ja Alexandra istuivat heitä vastapäätä. Alexandra ja Kai puhelivat ensin kahdestaan ja vähitellen Momiji ja Ugetsu kertoivat myös kuulumisiaan. Midorima sen sijaan näytti murjottavan.

”Voinko kertoa toisille mitä on tapahtunut?” Alexandra kysyi Midorimalta joka nyökkäsi vähän.
”Koripalloporukastamme on yksi joutunut sairaalaan ja hän on teho-osastolla”, Alexandra selitti. ”Hän on Midoriman pitkäaikaisimpia ystäviä.”
”Olen pahoillani”, Kai sanoi.
”Me tietysti rukoilemme että hän parantuu”, Momiji sanoi.
Midorima ja Ugetsu eivät sanoneet mitään. Tilanne oli heille molemmille aivan yhtä outo ja uusi.
Midorima puristi päivän onnenesinettä taskussaan. Pari päivää sitten Kise olisi ehdottomasti tarvinnut onnenamulettia häntä enemmän.

”Midorima, et sinä tarvitse sitä”, Alexandra sanoi, kun tajusi mitä hänen taskussaan oli.
”Tiedän, mutta en voi itselleni mitään”, Midorima sanoi.
Ugetsun mieli alkoi olla levoton ja hänen piti ehdottomasti päästä tupakalle.
”Kai, käyn ulkona”, hän sanoi. Mutta Kai tulikin hänen kanssaan. Ugetsu meni ulos ja siellä nurkan taakse, jossa hänen tupakoimisensa ei häiritsisi ketään.
”Toivon että tulet toistekin”, Kai sanoi.
”Pidin musiikista”, Ugetsu sanoi. Se oli ollut koskettavaa ja hän halusi kuulla sitä uudelleenkin. ”Ehkä tulenkin ja silloin haluan kuulla sinun soittavan”, hän lisäsi.

*

Muutama viikko kului, eikä Ugetsu mennyt kirkolle. Sen sijaan hän kävi iltaisin klubeilla etsien seuraa. Klubeilla soitettava musiikki kuulosti yhtäkkiä kovin levottomalta, eikä se tarjonnut lepoa. Hän päätyi komeakasvoisen miehen sänkyyn, mutta sai jälkeen katua että lähti hänen mukaansa. Mies oli ollut raju ja hän oli koko seuraavan päivän kipeä. Häneen sattui. Se muistutti häntä siitä, kuinka niin vain kävi välillä. Toisinaan hänen seuralaisensa oli huomaavainen ja oli hänen kanssaan muutaman kuukauden. Ja toisinaan, niin kuin nyt, häntä vain kadutti kaikki.

Hän ei ollut löytänyt Akihikon jälkeen ketään pitkäaikaista ihmistä vierelleen. Hän ei halunnut tai ehkä hän ei vain uskaltanut päästää ketään liian lähelle. Hän kaipasi olla lähellä jotakuta, joka pitäisi hänestä lujasti kiinni, halaisi, puhuisi kauniita sanoja hänen korvaansa, rakastaisi ja jakaisi elämää. Se ei koskaan onnistunut. Hän oli liian terävä ja myrkyllinen sanoissaan ja sai samalla mitalla takaisin. Kai oli liian hyvää ollakseen totta. Kaunis muusikko ja ystävällinen hänelle. Mutta ei, Kai ei ollut sellainen kuin muut hänen tuntemansa ihmiset. Kaissa oli jotain valoisuutta, mikä oli hänelle liian kirkasta ja puhdasta.

Kun Giveniltä ilmestyi uusi levy, oli Ugetsu kuuntelemassa konserttia. Bändi oli viimeisen vuoden aikana mennyt paljon eteenpäin ja nousemassa tunnetuksi. Uuden levyn musiikki oli aikaisempaa pehmeämpää ja tarinallisempaa. Lauluissa oli elettyä elämää, kipua ja rakkautta. Sen konsertin jälkeen jokin painoi Ugetsua, kuin raskas viitta painaisi hänen hartioillaan.
Mitä tämä kaikki oikein tarkoitti? Hän ihmetteli. Yhä useammin hänellä oli oudon painostava olo myös siellä, missä hän oli ennen nauttinut musiikista. Miksi kaikki vanhat asiat nousivat hänen mieleensä ja miksi hänestä tuntui niin tyhjältä? Hän muisti monia vanhoja asioita, jotka eivät olleet kauniita, vaan väkivaltaisia. Aivan kuin hänen sydämensä olisi revitty rikki ja mielensä ajatukset olisi kirjoitettu paksuksi rumaksi kirjaksi.

”Onneksi minulla on viuluni”, hän mumisi. Hänellä oli koti, menestystä ja varallisuutta. Hän olisi turvassa. Hän oli kestänyt sen, ettei hänellä ollut mitään. Ja sitten hän tajusi kuinka köyhä hän olikaan kaikesta menestymisestä ja varallisuudesta huolimatta. Hän ei ollut kokonainen tai onnellinen sillä tavalla, mitä hän kaipasi. Hän oli yksinäinen ja henkisesti monilla mustelmilla. Ja kaikki mitä hän omisti, voitaisi ottaa häneltä pois uudelleen.

Kului pari kuukautta. Siihen mahtui konsertteja Japanin suurimmissa kaupungeissa, monia öitä hotelleissa ja hienoja illallisia. Se oli sitä elämää, josta Ugetsu oli aina nauttinut. Kun hän oli asunut jonkin aikaa New Yorkissa, se oli ollut hänen elämänsä parasta aikaa. Mutta nyt jokainen päivä Ugetsusta tuntui painostavammalta. Vuosi vaihtui ja hän viestitteli Kain kanssa. Hän oli valmis menemään kirkolle uudelleen.

*

Ihmiset kirkolla olivat iloisia ja taas Ugetsu todisti useita ystävien kohtaamisia. Hänen yllätyksekseen Alexandra tuli ja halasi häntä! Ja sitten Momiji! Heidän jälkeensä myös Kai rohkaistui halaamaan. He kaikki olivat odottaneet häntä ja olivat iloisia nähdessään hänet. Ugetsu meni aivan hämilleen. Pitivätkö he häntä ystävänä? Tai sen arvoisena, joka haluttiin ystävien joukkoon? Midorima sen sijaan murjotti ja näytti synkältä. Ja silloin Ugetsu muisti, että hänen ystävänsä oli sairaalassa. Mitä hänen ystävälleen oli käynyt? Alexandra halasi Midorimaa ja sitten he kaikki hakeutuivat paikoilleen istumaan.

Ugetsu oli utelias.
”Onko hänen ystävänsä päässyt sairaalasta?” Ugetsu kuiskasi Kain korvaan. Kain ilme synkkeni.
”Hän on päässyt jo kotiin, mutta istuu pyörätuolissa koska hänen jalkansa halvaantuivat”, Kai kertoi. ”Se on kova paikka ihmiselle, joka on urheillut aktiivisesti.”
Oh? Ugetsu mietti ja oli pahoillaan tuon ihmisen puolesta. Jos hänen kätensä halvaantuisivat, eikä hän pystyisi soittamaan viuluaan, hän varmaan kuolisi. Hän haluaisi kuolla pois. Silloin raskas ajatus jysähti hänen mieleensä. Ehkä tuo ihminen halusikin kuolla ja täällä kirkolla toiset rukoilivat sen takia hänen puolestaan.

Kai nousi paikaltaan säestämään pianolla, kun seurakunta lauloi muutaman laulun. Ugetsun mieli kirkastui, vaikka hän ei osannutkaan lauluja. Kohta hän kuitenkin hyräili mielessään, kun sanat tulivat tutummiksi. Hän ei osannut rukoilla, mutta kuunteli tarkkaan, mitä toiset sanoivat rukouksen aikana. Se oli puhetta Jeesukselle. Hänellä oli oudon vahva tunne siitä, että tuo Jeesus todella kuuli rukoukset ja oli tilaisuudessa heidän kanssaan. Sitten Ugetsun suureksi yllätykseksi Momijin nimi mainittiin ja nuori mies meni eteen ja kertoi lyhyesti elämästään ja siitä miten hän oli kohdannut Jeesuksen.

Ugetsu kuunteli ihmeissään, kuinka Momiji kertoi miten hänen elämänsä oli muuttunut. Hänen yllään ollut suvun kirous oli katkennut ja kohta muutkin suvussa alkoivat vapautua. Hän oli myös saanut perheensä takaisin.
”Minä olin solmussa, mutta sain Jumalalta avun. Hän on luvannut auttaa, kun olemme pulassa. ”Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." (Ps. 50:15)

Sitten oli päivän saarnan vuoro. Pastori puhui Jumalan rakkaudesta ja pyhyydestä.
”Jumala rakastaa meitä ihmisiä ja siksi hän lähetti poikansa Jeesuksen kuolemaan syntiemme takia. Jonkun oli pakko kuolla syntien tähden. Jumala on pyhä ja hänen pyhyytensä vaatii synnille rangaistusta. Meidän täytyy kuitenkin hyväksyä tämä Jumalan lahja Jeesuksessa omalle kohdallemme.”

Jeesus kutsuu vielä tänään ihmisiä luokseen. Hän sanoo: ”Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.” (Matt. 11:28) ”Oletko valmis hylkäämään syntisi ja antamaan elämäsi Jumalan hallintavaltaan? Oletko valmis sittenkin, vaikka se maksaisi sinulle kaiken? Vaikka se maksaisi kaikki ihmissuhteesi, kaiken omaisuutesi ja vaikka kaikkein rakkain asia otettaisi sinulta pois? Kaikki, mikä menee Jumalan edelle, tulee laittaa pois tai saattaa oikeaan järjestykseen”, pastori puhui.

Ugetsun läpi kulki väristys. Hän oli kuullut niitä todistuksia, kun ihmiset olivat joutuneet jättämään kotinsa. Oliko hän itse valmis luopumaan vääristä, synnillisistä ihmissuhteistaan tai viulustaan? Hän oli viimein saanut uuden viulun. Soittaminen oli hänelle tärkeintä maailmassa. Jos Jeesuksen seuraaminen maksaisi hänen viulunsa, hän ei ollut varma mitä hän tekisi. Olisiko se liian kova hinta maksettavaksi?

”Meidän on oltava valmiit kuolemaan pois synnistämme. Ja se mikä elämässämme on syntiä ja menee Jumalan edelle, se on laitettava pois. Se täytyy ristiinnaulita ja tuomita kuolemaan”, pastori saarnasi. ”Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” (Room 6:23)

”Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.” (Matt 16.25)
Ugetsu oli kadottanut paljon. Hän oli käynyt pohjalla eikä siellä ollut jäljellä enää mitään. Oli vain hän itkemässä pimeässä yksinäisyyttään, rahattomuuttaan ja viuluttomuuttaan. Ottaisiko Jumala häneltä kaiken sen uudelleen pois? Hänelle oli näytetty mitä hänen elämänsä oli ilman maallista hyvää. Ja hän tiesi mitä elämä oli ilman Jumalaa. Mutta hän ei tiennyt uskalsiko hän vastata Jumalan kutsuun. Hän ei tiennyt mitä se tarkoittaisi.

Hän ei avannut sydämensä ovea sinä iltana, vaan jäi pimeyteen. Hänen sydämessään oli talvi.

Winterstory
(säv. Ritsuka Uenoyama. san. Mafuyu Sato)

Ehkä jotain pysyy. Vaikka emme enää koskaan voi olla ennallamme.
 Vaikka kuljemme jonnekin kauas. Toivon, että musiikki säilyy.

Kuin lumi, joka ei koskaan kokonaan sulanut. Jatkan varjossa näiden sisimpäni tunteiden kanssa.
Kerro minulle, miten minun tulisi sulkea ovi tältä rakkaudelta.
Se mikä oli sinulle yli kaiken, ei voi saavuttaa huomista ja nyt se ympäröi ikuisesti minut,
joka en kyennyt sanomaan hyvästit enkä siirtymään eteenpäin.

Kuin loitsu, jonka voima ei katkea tai kirous, jotka kulkevat edelleen taakkanani tällä matkalla.
Hei, millaista huomista minun pitäisi etsiä tästä kaupungista?
Ah... kylmät kyyneleet putoavat, jäätyvät taivaan alle. Ne teeskentelevät olevansa ystävällisiä ja samaan aikaan putoavat kasvoilleni.
Kaksi ihmistä, jotka olivat aina yhdessä, on revitty erilleen. Tämä on tarinan sydän.

Vaikka kaikki ääriviivat katoaisivat eräänä päivänä, kuljet aina mukana sisimmässäni.
Vaikka yritän taas mennä eteenpäin, en voi jättää hyvästejä, kuljet aina täällä kanssani.

(vapaa suomennos Givenin kappaleesta: Fairy tale)

*

Seuraavan viikon Ugetsu oli levoton ja hämillään. Hän käsitti, että Jumala kutsui häntä. Hänen pitäisi päättää, mitä hän elämällään tekisi. Hän soitti muutaman kappaleen ja laski sitten viulun hellästi koteloonsa. Olisiko hän valmis luopumaan vaikka viulustaan, jos Jumala niin vaatisi? Voisiko Jumala tehdä niin? Kyllä hän varmasti voisi. Hän oli vain pieni ihminen ja Jumala oli yli kaiken, joka oli luonut kaiken ja antanut rajat ja määräajat. Ugetsu pelkäsi. Hän oli tehnyt syntiä ja eli syntisenä ja piti kovasti kiinni niistä. Hän rojahti lattialle viulunsa vierelle ja itki.

Seuraa minua.

Hänen olisi saatava puhua Kain kanssa. Hän tarvitsi vastauksia. Hänellä oli aivan liikaa kysymyksiä ja liian vähän vastauksia. Kai voisi kertoa hänelle lisää.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2025 17:41:36 kirjoittanut Fairy tale »

Fairy tale

« Vastaus #4 : 12.06.2025 16:28:24 »
5. On aika reväistä rikki

Kai saapui Ugetsun luokse ja istui lattiasohvalle kotatsun äärelle. Ugetsu tarjosi kahvia ja mansikkaleivoksen. Hän sulki verhot jolloin pimeä kaupunki jäi verhojen taakse.
”Kiitos että pääsit tulemaan näin pian”, Ugetsu sanoi. ”Tarvitsen vastauksia.”
”En tiedä onko minulla antaa sinulle vastauksia. Mutta tulin mielelläni”, Kai vastasi.
”Kai”, Ugetsu aloitti. ”Minä pelkään. On paljon asioita joita olen tehnyt ja nyt olen kuullut paljon asioita joita en ymmärrä.”

”Voiko Jumala ottaa minulta viulun pois, jos muutun uskovaiseksi? Tiedän että soittaminen on minulle kaikki kaikessa. Se on tärkein asia elämässäni. Pelkään etten ole valmis antamaan pois viuluani ja rakkautta musiikkiin”, Ugetsu kertoi. Kai kuunteli ja yritti ymmärtää. Hän ei ollut koskaan ajatellut pianonsoittoaan siltä kannalta, että Jumala ottaisi sen jostain syystä pois, mutta hän ymmärsi mitä Ugetsu tarkoitti. Jumala oli ottanut pianon pois hänen omalta pianonsoiton opettajaltaan joksikin ajaksi auto-onnettomuuden kautta ja sitä seuranneen käsivamman kautta. Mutta Jumala oli myös palauttanut pianon hänelle.

”Ugetsu. Taidan vähän ymmärtää mitä tarkoitat. Kyllä Jumala voi ottaa viulun pois, mutta se ei ole asian punainen lanka”, Kai sanoi.
”Mikä sitten on?” Ugetsu kysyi. Hän halusi tietää.
”Anna kun kysyn sinulta ensin. Kävitkö ennen asuntosi menetystä siellä katupesulassa?”
”En. En ollut koskaan ennen käyttänyt katupesulaa”, Ugetsu vastasi. Mitä tämä nyt tarkoitti?
”Sinä päivänä, kun tapasimme katupesulassa, olin menossa sinne jo päivällä. Mieleeni nousi kuitenkin todella vahvasti ajatus. Ei vielä, mene vähän myöhemmin. Käsitätkö, meidän oli tarkoitus tavata. Ei se ollut sattumaa.”

”Näetkö mitä kaikkea elämässäsi on tapahtunut sen jälkeen?” Kai kysyi. Ugetsu mietti. Hänen ajatuksensa ja tunteensa olivat olleet sen jälkeen yhtä sekamelskaa. Sellaista ainakin oli tapahtunut.
”Entä viulu?” Ugetsu ihmetteli. Miten viulu liittyi tähän kaikkeen?
”Jumala otti sinulta viulun jo vähäksi ajaksi pois ja sen takia sinä elät nyt tätä hetkeä. Sinä kuulet Jumalan kutsun, eikö vain?”
”Mutta...?” Ugetsu sanoi.

”Kyllä Jumala voi pyytää sinua jättämään viulun, en minä sitä voi päättää Hänen puolestaan. Mutta Jumala on antanut sinulle lahjan soittaa. Sinulla on työpaikka viulunsoittajana. Ei Jumala halua riistää sinulta työpaikkaasi. Uskoisin, että hän haluaa että annat lahjasi Hänen käyttöönsä. Kun päätät seurata Jeesusta, haluat soittaa Hänelle. Ja jos joskus menetät viulusi, se ei satuta sinua enää, koska Jeesus on enemmän kuin viulusi”, Kai selitti.

”Ugetsu, minä soitin pianoa tanssiklubilla ja yökerhossa. Mutta Jumala sanoi, että se ei ole minun paikkani soittaa ja niin minä luovuin siitä. Kun Jumala sulkee oven, hän avaa uusia ovia.”
”En minä osaa muuta, kuin soittaa viulua”, Ugetsu parahti. ”Se tässä pelottaakin. Jos jonain päivänä en soita, niin mitä minä sitten teen?” hän lisäsi.

”Kerron vielä toisen tarinan. Pianonopettajani Sousuke Ajino oli Japanin parhaita pianonsoittajia. Sitten hän loukkasi kätensä auto-onnettomuudessa, eikä voinut enää soittaa ammattilaisena. Hän ajautui musiikinopettajaksi minun takapajuiseen kotikaupunkiini. Minun sävelkorvani kuuli, kuinka hänen vasen kätensä ei voinut soittaa puhdasta säveltä. Hänen avullaan minä kuitenkin pääsin punaisten lyhtyjen alueelta pois. Jumala piti huolen, että hänellä oli työpaikka ja tarkoitus tässä elämässä. Sitten vuosien jälkeen eräs käsikirurgi operoi hänen kätensä ja nyt se toimii täydellisesti”, Kai kertoi.

Ugetsu vapisi vähän. Hänen elämässään oli paljon poislaitettavaa. Hän tiesi että hänen pitäisi jättää irtosuhteet. Ne olivat vai myrkyttäneet hänen elämäänsä. Hän tiesi olevansa äkkipikainen ja joskus hän turvautui väkivallan käyttöön ja saanut itsekin turpiinsa. Ei sellainen ollut terveellistä.
”En minä voi muuttaa itseäni. Minulla on ollut useita miessuhteita ja tiedän että niistä on ollut haittaa”, Ugetsu kertoi. ”Useat heistä ovat muusikoita.”
”Ei Jumala odotakaan että sinä voisit jotenkin siivota elämääsi. Se on ihan mahdotonta”, Kai sanoi ja mietti mitä hän oli juuri kuullut. Ei hän ollut aavistanutkaan minkälaisten asioitten kanssa Ugetsu kamppaili.

”Ei minulla ole toivoa. En voi uskoa että Jumalalla olisi varattuna minulle mitään hyvää. Ei mitään siitä kauniista tai taivaasta, mitä kirkossa kuulin”, Ugetsu sanoi.
”Sinulla on toivoa niin kauan, kun elät. Et sinä voi vaikuttaa uskomista itsessäsi. Tiedätkö, kaikki mitä sinä voit tehdä, on raahautua Jeesuksen luokse ja antaa säkillisen syntejä hänelle. Tai vaikka kymmenen säkillistä tai sata. Ei mitään muuta.”
”Siinäkö kaikki?” Ugetsu ihmetteli.

”No ei ihan. Se on vasta ensimmäinen askel. Sen jälkeen voimme joka päivä vain luovuttaa syntimme ja elämämme Jumalalle. Se tapahtuu joka päivä, mutta sitä enemmän saamme takaisin iloa, rauhaa ja hyviä lahjoja Jumalalta”, Kai kertoi.
”Minun täytyy miettiä asioita vielä uudelleen”, Ugetsu sanoi.
”Älä mieti liian kauan. Emme voi tietää olemmeko huomenna enää elossa”, Kai muistutti.
Se sai Ugetsun sydämen pomppimaan tiheämmin.

Sinä iltana Ugetsun mieli oli levoton. Musiikin kuuntelemisesta ei tullut mitään. Sen sijaan hän mietti ja pohti. Uskaltaisiko hän todella lähteä seuraamaan tuota Jeesusta? Miestä joka oli noussut kuolleista ja teki ihmeitä vielä tänä päivänä. Uskaltaisiko hän olla seuraamatta? Mitä ihmiset ajattelisivat hänestä sen jälkeen?

Aivan pian kuitenkin tapahtui jotain, mikä sai hänet tekemään päätöksensä.

*

Ugetsu odotti metroasemalla metroa, kuten satoja kertoja ennenkin. Hän oli palaamassa konserttisalilta kotiin. Hän oli soittanut ensin yksin ja sitten he olivat vielä orkesterina soittaneet tunnin ja harjoitelleet tulevaa viikonloppua varten. Kukaan ei koskaan juossut metroasemalla. Eivät japanilaiset juosseet kovinkaan usein, koska perille päästiin ilman juoksemistakin. Mutta nyt joku juoksi kovaa ja tuli tönäisseeksi häntä niin, että hän horjahti. Viulukotelo putosi hänen kädestään ja hän metti tasapainonsa niin, että hän oli horjahtamassa suoraan kohti kuilua, johon metro saapuisi aivan pian. Se oli yksi niitä metroasemia, joissa ei vielä ollut suojaportteja.

Apua! Jeesus, auta minua, minä putoan ja kuolen!
Hänen toinen jalkansa lipesi ja valahti metrokuiluun ja kohta hän putoaisi sinne kokonaan. Silloin vahvat kädet tarttuivat häneen ja nosti hänet ylös. Se sattui ja hän oli taatusti aivan mustelmilla. Seuraavassa hetkessä metro saapui asemalle. Ugetsu säikähti pahan kerran. Hänen jalkansa vapisivat ja hän tärisi kauttaaltaan. Hänen pelastajansa talutti hänet kauemmas penkille ja ojensi hänelle viulukotelon.
”Oletko kunnossa?” hän kysyi. ”Olipa turha kysymys. Et tietystikään ole”, tuntematon mies sanoi.
”Minä...”, Ugetsu sanoi. Hänen päässään pyöri yhä uudelleen ja uudelleen kuva siitä, kuinka hänen jalkansa oli jo livennyt ja kuinka hän oli kaatumassa kuiluun. Miten oli mahdollista että joku oli saattanut vetää hänet ylös ajoissa?

”Istutaan tässä hetki”, vieras sanoi. ”Sinullahan ei ole kiire mihinkään kun olet jo kotimatkalla”, hän lisäsi.
”Mi... miten sinä? Kuinka sinä?” Ugetsu vain änkytti. Hän avasi tärisevin käsin viulukotelonsa ja totesi että viulu oli kunnossa.
”Jumalalla on enkelivartijoita siellä, missä niitä tarvitaan. Haluatko suklaata?” vieras sanoi ja tarjosi suklaapatukan. Ugetsu tarttui siihen tärisevin käsin ja haukkasi palan. Hän antoi vielä kahden metron mennä ohitseen, kunnes hän ajatteli että hänen jalkansa kestäisivät viimein kävelemistä. Kun hän kysymäisillään vielä jotain vieraalta, joka hänet oli pelastanut varmalta kuolemalta, mies nouskikin ylös.
”Hyvää kotimatkaa”, hän toivotti ja käveli omille teilleen.

Kun Ugetsu yritti vielä tavoittaa miestä kysyäkseen häneltä jotain ja katsoi pitkälle käytävälle jonne mies oli kävellyt, ei tätä näkynyt enää missään. Hän oli hävinnyt kuin tuhka tuuleen. Outoa, todella outoa. Hän istui metron penkillä syvissä mietteissään sydän vieläkin nopeasti pamppaillen. Hän olisi saattanut kuolla! Mutta joku ei halunnut hänen kuolevan vielä, koska hän ei ollut vielä laittanut asioitaan kuntoon Jumalan kanssa. Hänen pitäisi tehdä se heti, kun pääsi kotiin. Kai oli ollut oikeassa, emme voi tietää olemmeko enää huomenna elossa. Kuolema saattoi tulla vastaan koska tahansa. Ugetsu ei ollut ollut valmis ja siksi Jumalan piti nostaa hänet turvaan!

Kotona Ugetsu potkaisi kenkänsä jaloistaan, laski viulunsa pöydälle ja valahti polvilleen. Hänen valkoinen paitansa oli likainen ja hänen saamansa mustelmat sattuivat, mutta hän oli elossa. Hän vuodatti sydämensä tuskat ja kaiken painolastin rukoilemalla siinä hetkessä. Hän tunnusti Jumalalle kaiken ja hän pyysi että Jeesus huolisi kaikki hänen syntitaakkansa, sillä hän ei enää jaksanut niitä kantaa.
”Jos haluat, että luovun viulustanikin, niin ota se. Mutta kerro mitä minä sitten teen”, Ugetsu sanoi rukouksensa lomassa. Hän oli valmis luovuttamaan kaiken hallintavallan Jumalalle, mitä ikinä se sitten tarkoittikaan.

Ugetsu itki ja kiitti sitten siitä, että hän oli elossa. Ettei kuolema ollut hänen osansa tänään. Hän oli pitkään hiljaa ja vain kuunteli hiljaisuutta. Hänet valtasi rauha kuin viitta joka olisi laskettu hänen ylleen. Sitten hänen mieleensä nousivat sanat: Sinulla on konsertti lauantaina. Ota viulusi ja soita. Hän ihmetteli sitä hetken. Jumala halusi hänen soittavan, eikä ottaisi häneltä viulua pois. Ehkä oli niin, kuin Kai oli hänelle sanonut, että Jumala halusi hänen pitävän työpaikkansa ja soittavan edelleen. Ugetsu oli siitä kiitollinen ja jokin lämmin läikähti hänen sydämessään.

Hänen matkansa Jeesuksen seuraajana oli kuitenkin vasta aivan alussa. Hänellä oli vielä matkaa siihen, että saisi todella kokea mitä oli oikea ilo ja nähdä kuinka Jumala hänen elämäänsä todella tarttui. ”Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi. Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaisi jalkaasi kiveen.” (Ps. 91:10-12.)

*

Tapahtumat metroasemalla eivät jääneet siihen. Maailman väkirikkaimmassa kaupungissa oli aina muitakin ihmisiä liikkeellä. Aina oli silmäpareja, jotka näkivät mitä ympärillä tapahtui. Aina oli niitä, jotka olivat todistamassa mitä tapahtui. Metron kuljettaja oli yksi heistä, joka oli nähnyt, mitä oli tapahtunut. Sana kummallisesta välikohtauksesta kiiri ja se oli tallentunut sekä metron ajokameraan, että aseman turvakameroihin. Onnettomuuden oli estänyt mies, joka oli ilmestynyt kuin tyhjästä, tarttunut apua tarvitsevaan ja nostanut tämän vain sekuntia ennen metron saapumista ylös ja pelastanut tämän varmalta kuolemalta.

Pian video löytyi myös useista sosiaalisen media kanavista ja meni hetkessä viraaliksi. Joku yksityishenkilö oli kuvannut koko tilanteen. Ja kuvateksti kysyy; Kuka tämä muusikko on ja kuka on tämä pelastaja, joka ilmaantuu aivan tyhjästä? Videolla näkyy kuinka nurkan takaa juoksee joku, tönäisee nuorta miestä jolla on soitinkotelo kädessään. Oliko tönäisy tahallinen vai vahinko, sitä ei video pysty kertomaan. Miehen soitinkotelo putoaa kädestä ja hän horjahtaa vaarallisesti kohti metrokuilua. Ja sitten kuin tyhjästä, kuvaan ilmaantuu suurikokoinen ja vahva mies, joka nostaa muusikon viime tipassa turvaan ennen metron saapumista asemalle ja sille kohdalle, josta hänet oli pelastettu.

Akihiko Kaji tuijotti viraaliksi levinnyttä viedota. Hän katsoi sen useamman kerran.
Tuon on oltava Ugetsu! Video oli kuvattu konserttisalin lähellä olevalta metroasemalta. Soitinkotelo näytti viulukotelolta ja mies puvussaan näytti Ugetsulta, eikä keneltäkään muulta. Akihiko pureskeli kynsiään. Toki hänellä oli oma elämänsä, joka oli asettunut hyvälle tolalleen, mutta jos Ugetsu oli ollut näin lähellä kuolemaa, se ei voinut olla liikuttamatta jollain lailla hänen sydäntään. Hän oli kuullut Ugetsusta viimeksi melkein kaksi vuotta sitten!

Kun bändin seuraavat soittotreenit alkoivat, Akihiko ja Mafuyu puhelivat kiivaasti keskenään ja katsoivat tiiviisti puhelimiaan. Mafuyu valahti melkein kalpeaksi.
”Minun täytyy soittaa hänelle? Viimeksi kun kuulin hänestä, hän oli ilman rahaa ja ilman viulua, eikä hän kuulostanut iloiselta”, Mafuyu selitti.
”Miten niin ilman viulua?” Akihiko kysyi.
”Hän menetti taifuunissa koko omaisuutensa. Ne jäivät kaikki veden varaan ja hän majaili jossain väliaikaisessa kämpässä. Mutta tässä videolla hänellä on viulu. Hän kertoi hankkivansa uuden”, Mafuyu kertoi.

Haruki ja Ritsuka kuuntelivat, mutta halusivat tietää mistä toiset oikein puhelivat.
”Mistä videosta te oikein puhutte?” Haruki ihmetteli.
”Ai tuo? Olen nähnyt sen jo muutaman kerran”, Ritsuka totesi. Sitten hän vasta käsitti mistä toiset puhuivat. ”Tämäkö on Murata-san?” hän sanoi ja kalpeni sitten.
”On se hän, ei siitä ole epäilystäkään”, Mafuyu sanoi.
”Hei, hei, hei. Miten niin menetti omaisuutensa? Mikä väliaikainen kämppä? Mafuyu, mistä sinä oikein puhut?” Akihiko uteli.

Mafuyu kertoi sen vähän mitä hän tiesi. Hän näppäili Ugetsulle viestin ja yritti sitten keskittyä treenaamaan. Myös Akihikon soitto herpaantui muutaman kerran. Vaikka hän oli jatkanut elämäänsä ja asiat Ugetsun kanssa olivat ohi, hän ei unohtaisi ikinä niitä vuosia, jolloin oli saanut majailla Ugetsun luona. Heillä oli ollut hyvät hetkensä. He olivat eronneet sovussa ja jatkaneet eteenpäin. Hän toivoi, että Haruki ymmärtäisi sen, että halusi tietää että Ugetsulla olisi kaikki kunnossa.

*

Ugetsu heräsi uuteen aamuun metrotunnelissa tapahtuneen välikohtauksen jälkeen. Hän nousi seisomaan ja sillä hetkellä kaikki vyöryi uudelleen hänen ylitseen. Putoaminen, silkka kauhu ja kuolemanpelko, häneen tarttuneet kädet ja sen jälkeinen sydämen tolkuton hakkaaminen pelon takia, voimattomuuden tunne jaloissa, tärinä ja vapina, vieraan tarjoama sulkaapatukka ja lopulta kotimatka metrolla kotiin. Hän oli rukoillut henkensä kaupalla ja luvannut antaa elämänsä Jeesukselle. Jumala oli ollut illalla niin todellinen ja niin lähellä. Hän nosti katseensa jonnekin ylös.

”Jumala? Oletko sinä siellä?” hän kysyi vähän hämmentyneenä. Hänen oli hyvä ja rauhallinen olla. Hänen oli paljon kevyempi hengittääkin kuin vuosikausiin. Hän naurahti vähän. Hänen pitäisi soittaa Kaille ja kertoa kaikki.

Kolmen päivän kuluttua kummallinen viraaliksi noussut video tavoitti myös Ugetsun. Sitä ihmeteltiin konserttisalilla ja se oli tavoittanut myös Kain. Kun hän sai puhelun Mafuyulta, joka halusi tavata ja kertoi Akihikon olevan seurassaan, hän tiesi ettei hän voinut enää perääntyä. Hänen olisi kerrottava mitä tuona iltana oli tapahtunut.

AI fanart: Ugetsu Murata onnettomuuden jälkeen kotona: https://imgur.com/a/one-day-life-will-chance-unexpectedly-16kbovx S

*

Kirjoittajalta: Miksi tällainen fikki? Maailma pimenee ja ihmiset ovat koko ajan vain kylmempiä ja kovempia. Samaan aikaan kuulen uutisia ympäri maailman, kuinka Jumala toimii voimallisesti ja kutsuu ihmisiä vielä ikivanhan sanoman äärelle: Jeesus on pelastaja. Minä haluan kuulua siihen joukkoon. Ja miksi en kirjoittaisi niistä fiktiivisistä hahmoista, joista niin kovasti pidän, löytämään vähän erilaisen elämän, mitä tämä maallinen onni tarjoaa?
« Viimeksi muokattu: 12.06.2025 17:52:47 kirjoittanut Fairy tale »