Kirjoittaja Aihe: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja  (Luettu 15933 kertaa)

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« : 01.04.2020 20:09:06 »
Mä ajattelin että kun selkeästi Netflixin uuden sarjan myötä tämän fandomin suosion kasvu on näkynyt Finissäkin, niin voitaisko vähän jutella Witcheriin liittyen. Oletettavasti topsu saa tuulta alleen sitten kun toinen kausi tulee ulos (ihan liian pitkän ajan päästä nyyh), mutta voidaanhan me ennenkin sitä lämpimiksemme höpistä, tai vaikka taltuttaaksemme janoa jatkolle. Ajattelin että tässä topicissa voisi jutella fandomin kaikista ulottuvuuksista, eli kirjoista, peleistä ja sarjasta, niin ainakaan ei ole liian suppea aiherajaus - eiköhän me jotain juteltavaa keksitä! :) (Sidenotena, olin laittamassa tähän topicin aloitusviestiin bannerikuvaksi jonkin yleismaallisemman kuvan, joka liittyisi sekä kirjoihin että peleihin että sarjaan, mutta sitten tulin siihen tulokseen että Henry Cavillin beba on kyllä paras mahdollinen banneri.)

                                 

Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa? Mulle fandom oli etäisesti tuttu jo pitkään, koska olen nähnyt kun mies pelaa pelejä ja hän myös jutteli mulle kirjoista ennen kuin aloin niitä itse lukemaan, mutta oikeasti aloin tähän pääsemään sisään vasta sarjan innostamana. Mulla oli Wild Hunt ladattuna ja aloitettuna jo ennen sarjan ulostuloa, mutta juurikaan en sitä ollut vielä pelannut. Nyt olen pelannut läpi Wild Huntin ja Hearts of Stonen, Blood and Wine on ihan loppusuoralla - mä hidastelen sitä, koska en haluaisi ihan vielä saada peliä päätökseensä vaikka tiedänkin, ettei sillä sen kummemmin ole väliä kun kuitenkin aloitan varmasti uusi peli plussan. Vaikka ihan vaan korjatakseni sen, että en tajunnut pelin alussa etten voi pokailla sekä Trissiä että Yenneferiä - kunnon gigolona paneskelin molempia ja vasta jälkikäteen mulle selvisi, että olisi pitänyt valita jompi kumpi :D Ei sillä, threesomekohtaus oli ihan viihdyttävä, mutta Yennefer on true waifu joten harmitti vähän, nyyhkistä. Muutenkin pelissä valintojen seuraukset on välillä moniulotteisia ja selviää vasta huomattavasti myöhemmin, joten ihan mielenkiinnosta aion pelata uudelleen läpi niin, että teen tarkoituksella erilaisia valintoja kuin ensimmäisellä kerralla ja katson, miten se vaikuttaa juoneen.

Kirjoistakin osa mulla oli jo lukulaitteella mutten niitä ehtinyt lukea ennen sarjan katsomista, vaikka näin jälkikäteen toivon että olisin niin tehnyt. En ehtinyt kuin aloittaa ennen kuin mies halusi katsoa sarjan yhdessä heti kun se tuli. Olin aluksi ihan pihalla, koska sarja on musta tehty enemmän niille jotka ovat lukeneet kirjat kuin niille joille se ei ole tuttu - tarina alkaa heti rytäkällä ja hahmojen ja paikkojen nimiä vilisee niin, ettei ihan saa otetta asioista. Eikä noitureista, maageista, miljööstä ja tuosta maailmasta ylipäätään kerrota oikein mitään, oletetaan että katsoja on ihan kärryillä sen suhteen. Ja monimutkainen aikalinjakin sotkee asioita, koska mä en aluksi tajunnut että siinä katsotaan kolmea aikalinjaa samaan aikaan ennen kuin ne alkoivat kohdata toisiaan ja tuli ahaa-elämys :D Se oli kieltämättä kyllä hyvä elementti sarjassa, se oli hieno käänne vaikka aluksi hämmentävä olikin. Sittemmin oon nyt lukenut kirjojakin pidemmälle (oon nyt menossa nelosen alussa) ja katsonut sarjan sen jälkeen uudelleen, ja kieltämättä sain siitä enemmän irti ja ymmärsin asioita syvemmin nyt, kun tarinat ja miljöö olivat tuttuja kirjoista. Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?

// Ai niin ja haluatteko sopia muuten millaiset käytännöt spoilaamisen suhteen tässä topicissa, pidetäänkö sarjaa rajana sille? Eli ei esim. kirjoja lukeneet puhuta sellaisista asioista, joita ei ole vielä sarjassa tullut esille, ilman spoilitägiä? Kirjathan on tullut ulos jo aikoja sitten, joten periaatteessa nuo asiat eivät vaatisi spoilitägiä, mutta halutaanko kuitenkin pitää niiden sijasta rajana sarjaa ihan vaan koska aika moni varmaan pelkästään katsoo sarjaa, niin ei sitten sössitä kokemusta?


« Viimeksi muokattu: 15.04.2020 14:32:18 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 336
  • Lunnikuningatar
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #1 : 01.04.2020 20:21:11 »
No mietin, että vähän ehkä hankala määritellä spoilereita, kun itse olen esim. lukenut kirjat ja pelannut pelejä, mutten nähnyt sarjaa. En siis tiedä, että mitä sarjassa tarkalleen on tapahtunut ja mitä ei. Tiedän, että ison osan se ammentaa Viimeisestä toivomuksesta , mutta vissiin ei ihan yksyhteen mene kuitenkaan.

Mutta ehkä katson sarjankin pois alta, niin ratkeaa ongelma. :D


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #2 : 01.04.2020 20:22:37 »
No mietin, että vähän ehkä hankala määritellä spoilereita, kun itse olen esim. lukenut kirjat ja pelannut pelejä, mutten nähnyt sarjaa. En siis tiedä, että mitä sarjassa tarkalleen on tapahtunut ja mitä ei. Tiedän, että ison osan se ammentaa Viimeisestä toivomuksesta , mutta vissiin ei ihan yksyhteen mene kuitenkaan.

Mutta ehkä katson sarjankin pois alta, niin ratkeaa ongelma. :D
Niin tääkin on kyllä ihan totta. Tosi hankalaa!

Suosittelen kyllä ehdottamaasi ratkaisua lämpimästi :P

bannu by Ingrid

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 404
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #3 : 01.04.2020 22:43:54 »
Ensin profiilikuva ja sitten Geraltin beba. Teet elämästäni vaikeaa, flaw. Minua ei myöskään yllätä sun gigoloiminen noissa peleissä, jostain syystä ei sitten yhtään! ;D

En ole itse pelannut peliä lainkaan ja tällä hetkellä olen siis melko noob, koska olen katsonut vain tuon sarjan Netflixistä. Myönnän, että ensimmäinen eikä vielä ihan toinenkaan jakso vakuuttanut, koska peliä pelaamattomana tai kirjoja lukemattomana aluksi oli todella vaikeaa saada kiinni siitä, mitä ihmettä oikein tapahtuu - paljon hahmoja, paikkoja ja sivujuonia. Kun kyydissä sitten lopulta alkoi pysymään niin olin ihan myyty - sarjan tummuus ja erinomaisesti rakennetut hahmot (ja erityisesti Geraltin ah niin moniulotteinen ja -puolinen vuorosanavarasto, hahaha) koukuttivat nopeasti, ja olin toooodella pettynyt, kun ensimmäinen tuotantokausi loppuikin niin lyhyeen.

Kaverini, joka on pelannut peliä ja lukenut kirjatkin ennen sarjan katsomista, kertoi, että oli tyytyväinen tv-sarjaankin, vaikka ajatusta alkuun olikin vierastanut. Oli siis kiva kuulla, että ainakin hänen osaltaan odotukset täyttyivät, koska harmillisen usein fakta on se, että kirjat ovat miljoonasti parempia kuin niiden pohjalta tehdyt tv-sarjat ja elokuvat. Tarkoitukseni olisi siirtyä seuraavaksi kirjojen pariin, mutta tbh, näin tuskin tulee tapahtumaan ennen kesää, koska tällä hetkellä lukulistalla on ihan jotain muuta kuin kivoja, inspiroivia ja mielenkiintoisia vapaa-ajan kirjoja. ::)

Kannatan spoilertagia kirjojen yksityiskohtaisille jutuille, joita ei vielä sarjassa ole nähty - tbh itse en ole ollut tästä fandomista edes tietoinen ennen Netflixiä, joten olisi mukavaa, jos täällä voisi osallistua keskusteluun ilman, että heti lävähtää silmille miljoona spoileria kirjoista, jotka kuitenkin ehdottomasti haluan lukea. Jos tämä kuitenkin koetaan ongelmalliseksi niin yritän sitten parhaani mukaan vaan väistellä luoteja ja tarvittaessa vältellä vaikka koko topikkia. :)

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #4 : 01.04.2020 23:23:21 »
Itselleni The Witcher on tuttu Witcher 3: the Wild Hunt -pelin myötä. Itse en peliä omista, mutta tuli vastaan joskus useampi vuosi sitten, kun olin katsellut YouTubesta ensin Skyrimin walkthrough-videoita. Sen jälkeen bongasin Wild Huntin Let’s Play -videon ja se oli menoa sitten. Haluaisin kyllä pelata itsekin Wild Huntin DLC:ineen joskus läpi, saa nähdä pitääkö sitä joskus hankkia se peli joskus itsellekin, vaikka se varmaan tarkottais sitä, et tarvis hankkia joku konsolikin. Tietokoneella en tykkää pelata, oon enemmän konsolipelaaja muutenkin. Tietokone on vasta plan B, jos mikään muu ei onnistu.

Kirjoja en ole lukenut itse, mutta on kyllä lukulistalla, kunhan kirjastot taas aukeavat. Pakko myös sanoa, että ihan ekan kerran The Witcheristä kuulin nimenomaan kirjoina muistaakseni. Yliopistokaveri joskus 2015 tms. puhui sarjasta ja se sieltä jäi takaraivoon kummittelemaan, vaikka itse tutustuin sarjaan vasta pelin myötä youtuben kautta. Netflixin sarjankin olen katsonut ja tykkäsin, vaikka suhtauduinkin skeptisesti alkuun. Henry Cavill on kyllä oiva Geralt, eniten sopeutumisvaikeuksia itselleni aiheutti ehkä se, että Dandelion onkin Jaskier. Mulla meni luvattoman kauan ymmärtää, kenestä oikeasti puhutaan. Suurin osa hahmoista on mun päässä edelleen Wild Huntin hahmojen mukaisia, mutta mulle the oikea Geralt on Cavillin :D

Kannatan Ingridin tavoin spoileritagia yksityiskohtaisille jutuille kirjoista, itseä ne(kään) tosin häiritsevät, oon spoilannut itseni Witcher-lorella jo muuten niin tehokkaasti netin avulla ;D
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #5 : 02.04.2020 12:15:11 »
Lainaus käyttäjältä: Ingrid
Kannatan spoilertagia kirjojen yksityiskohtaisille jutuille, joita ei vielä sarjassa ole nähty
Komps!

Mulle(kin) Netflix-sarja antoi ensikosketuksen tähän sarjaan. Olen kyllä noita Noituri-kirjoja nähnyt kaupoissa, mutten ole sen kummemmin niihin kiinnittänyt huomiota. Haha, pakko tunnustaa, että olen niitä pelkän kannen perusteella luullut jostain syystä Stephen Kingin Musta torni -sarjan kirjoiksi :D Luin Viimeisen toivomuksen tuon 1. kauden katsottuani, mutta sitten Bookbeatin kokeilujaksoni loppui, enkä ole siksi kirjasarjaa jatkanut. Oikeastaan pidän siitä, että näin 1. kauden ensin ja kirjan luin vasta myöhemmin. En ollut nimittäin Viimeisestä toivomuksesta kamalan vakuuttunut. Isoin kipupisteeni on Yenneferin hahmo, joka ekassa kirjassa tuntuu täysin Geraltin muijaksi luodulta, ei omalta hahmoltaan. En muutenkaan pidä sellaisista "rakkautta ensisilmäyksellä" -tarinoista, joten koko Viimeinen toivomus -novelli aiheutti minussa vain ison NOPE-reaktion :D Haluan kyllä lukea loputkin kirjat, koska pidän Sapowskin kirjoitustyylistä ja maailmasta. Plus, kuka ei haluaisi lisää Valvattia elämäänsä?

Koska mulla ei ollut valmiiksi kosketusta Noituriin, mulle Netflix-sarjan hahmopotretit on ne Ainoat Oikeat :D Minusta on kyl hauskaa, miten erilaiseksi kuvittelen Geraltin, mitä tulee tuohon tv-sarjaan, kirjoihin ja fikkeihin. Kun itse fikkaan, Geralt on Henry Cavillin komealla naamalärvillä varustettu. Mutta kun luen fikkejä englanniksi, kuvittelen Geraltin aina jostain syystä peli-Geraltiksi (vaikka en siis ole koskaan mitään pelivideoita The Witcheristä katsonut saati itse pelannut). Ja kirjan Geralt on sitten kuvitelmissani hieman limaisen näköinen... :D

Lainaus käyttäjältä: Ingrid
(ja erityisesti Geraltin ah niin moniulotteinen ja -puolinen vuorosanavarasto, hahaha)
Minusta tämä videokomplinaatio vangitsee erityisen hyvin Henry Cavillin Geraltin dialogin moninaisuuden ja hienovaraiset vivahteet.

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #6 : 02.04.2020 13:14:24 »
Jee Witcher! Onpa kiva viimein saada tälle topa. <3

Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?

Itse tutustuin tähän sarjaan ekaa kertaa viime kesänä, kun ostin pleikkarin, ja Witcher 3 oli tosi hyvässä tarjouksessa. Siitä eteenpäin aloin sitten pelata tuota peliä, ja joulukuussa sain viimein kaikki pelattua lisärit mukaan lukien. Olin ihan äärimmäinen completionisti, eli halusin löytää kaikki landmarkit ja aarteet, tehdä kaikki questit ja craftata kaikki itemit, niin tuossa vähän kesti. :"D Witcher 3 oli pelikokemuksena kyllä ihan huikea, ellei paras jota olen ikinä pelannut. Maailman laajuus häkellytti, ja myöskin se kaikki vapaus mitä omalla hahmolla saattoi tehdä. Tuon lisäksi toki peli on ihan uskomattoman kaunis niin visuaalisesti kuin auditiivisesti, ja harvoin on tultu uppouduttua yhtä syvällisesti mihinkään maailmaan. Lisäksi Gwent oli ihan parasta ja vielä pelin läpi pelattuani palasin useasti Gwentin pariin. Oma suosikkiquestini tuossa pelissä oli Hearts of Stone-lisäristä Scenes from a Marriage, koska se jotenkin kosketti minua syvällisellä tasolla ja oli lisäksi ihan uskomattoman kaunis ja samaistuttava, etenkin kun olen itse myös taiteilija kuten tuon questin päähahmo Iris. Myös Blood and Wine oli monella tapaa hieno, mutta siinä pääquesti ei uponnut samalla tapaa. Toussaint oli kuitenkin miljöönä ihan loistava ja superkaunis!

Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?

Siinä joskus lokakuun vaiheilla tajusin, että tästähän tulee kohta sarja Netflixiin, joten päätin sitten lukea kirjat, tai ainakin osan niistä ennen sarjan ilmestymistä. Sain lainattua kirjastosta ja luettua kolme ekaa kirjaa ennen sarjan alkamista, ja siitä oli kyllä minusta paljon hyötyä sarjan ymmärtämisen kannalta, kun tajusi vähän sitä outoa aikajanaa ja tunsi maailman etukäteen. Oli myös hauska bongailla sarjasta samoja tapahtumia ja hahmoja, joihin oli kirjoissa törmännyt. Siitä eteenpäin olen sitten jatkanut noita kirjoja, ja nyt minulla on menossa sarjan viimeinen osa eli Järven neito. Tuo on tosin ollut minulla kesken ihan tuhottoman kauan, koska vaikka kirjat ovat ajoittain hauskoja ja nokkelia ja maailmanrakennus on viihdyttävää, kirjoittajan tyyli on myös ajoittain aika kuivaa ja hidaslukuista.

Sarja oli minusta ihan paras! Jo ekassa jaksossa haukoin henkeäni ja itkin kun se oli niin upea ja kaunis ja vau!!! Ahmin kaikki jaksot joululomalla parissa päivässä, ja sarjan myötä tykästyin erityisesti Yenneferiin. Pelissä ja kirjoissa hän ärsytti minua kauheasti, ja olisin halunnut romancettaa Trissin, mutta päädyin Yeniin, koska se on "canon." Sarjassa Yenistä oli kuitenkin tehty tosi samaistuttava ja tykästyttävä hahmo, kunnon badass lady. Lisäksi Henry Cavill Geraltina on vaan hot. Hänen lisäkseen Jaskier oli ihan rakkautta, ja tykästyin myös Cahiriin, vaikkakin vasta kirjojen myötä arvostus häntä kohtaan nousi oikein kunnolla. Sarjassa erityisesti ilostuttivat myös tosi hyvin koregrafioidut taistelut ja upea soundtrack.

Ylipäätään olen tosi tyytyväinen, että tutustuin Witchereihin, koska niiden maailma on vain niin monipuolinen ja innostava! Kirjoissa ja muissakin medioissa käsitellään taitavasti tosi monipuolisesti mielenkiintoisia aiheita kuten politiikkaa, tiedettä ja taidetta, ihmissuhteita ja hyvän ja pahan olemusta. Kaiken vielä kruunaa se vähän musta huumori. Nyt vain odottelen innolla sarjan kakkoskautta. Ja jos joskus saataisiin Witcher 4, niin se olisi ihan huippua. <3

Spoilereista: sanoisin, että voisi olla reilua sarjan katsojia kohtaan laittaa isoimmat kirjaspoilerit spoiler-tagin alle (sanotaanko nyt 3. kirjasta eteenpäin). Se ei kuitenkaan vaadi paljoa vaivaa muilta kirjoittajilta : )


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

niiina

  • Ylikuolonsyöjä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 5 592
  • Malfoysexual
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #7 : 02.04.2020 14:51:39 »
Jee!

Lainaus
Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?
Sarjan myötä, hyvä ystävä tuota kehui kun hänen mies pelaa noita pelejä, että nyt on tullut sarjana samaa juttua! Pääsin sarjassa aika nopeasti juoneen kiinni, vaikka aluksi ensimmäiset ns. aikahypyt sai vähän kulmia nostelemaan, mutta nopeasti sitä tajusi, että ahaa nyt mennään tämmöisessä ajanjaksossa ja nyt tuollaisessa. Pidin siis sarjasta todella paljon ja joooo, yhdyn edellisiin, Henry Cavill on aika hiton lääh tuossa roolissa. Ja se ääni!

Mutta joo, siis on itse sarjakin hyvä. Ystävän mies taas ei pitänyt ollenkaan, hänestä sarja oli aivan liian sekava peleihin verrattuna eikä jaksanut katsoa ilmeisesti kun pari jaksoa. On kyllä luovuttanut liian nopeasti, mutta tavallaan itse olisi olettanut, että pelejä pelanneelle tuo olisi ehkä helpompi tuo sarjaan mukaan hyppääminen?

Meillä ei ole kun ikivanhoja pelikonsuleita (Ps1 ja 2 sekä Nindendo 64, joka on paras! :'D On miehellä joku Xboxi), niin multa on kaikki vähän uudemmat pelit jäänyt aivan pimentoon enkä ymmärrä niistä mitään, mutta olisihan tätä mielenkiintoista päästä pelaamaankin ja varsinkin jollain kunnon pelikoneella.

Sarjaa odotan kyllä ihan tosi innolla lisää kun ensimmäinen kausi loppui tosiaan aivan liian pian kesken. Tästä tuskin jaksan lukea kirjoja tai mitään, kun olen niissäkin niin laiskistunut, että tämä visuaalinen puoli viehättää tällä hetkellä enemmän, vaikka kirjoissa onkin paljon enemmän sisältöä. :D

Ensin profiilikuva ja sitten Geraltin beba. Teet elämästäni vaikeaa, flaw. Minua ei myöskään yllätä sun gigoloiminen noissa peleissä, jostain syystä ei sitten yhtään! ;D

(ja erityisesti Geraltin ah niin moniulotteinen ja -puolinen vuorosanavarasto, hahaha) koukuttivat nopeasti, ja olin toooodella pettynyt, kun ensimmäinen tuotantokausi loppuikin niin lyhyeen
Myöskään minua ei tuo jostain kumman syystä yllättänyt yhtään! Nauroin ihan ääneen tuolle aloitusviestille ja eka ajatus olikin tyyliin "tosi yllättävää, flaw". :D

Ja Geraltin sanavarasto on kieltämättä todella monipuolinen, mutta tällekin on naurettu useita kertoja ystävien kanssa, että orgasmi on taattu, puhui tuo mies mitä tahansa. Pääasia, että puhuu.  :P

niiina
Dramione

Juhos

  • ***
  • Viestejä: 248
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #8 : 02.04.2020 15:57:34 »
Mulla on mielipiteitäᵀᴹ, ja aattelin että pidän kitani kiinni, mutta enpäs sitten pidäkään!


Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?

Kun sain tarpeeksi hyvän koneen kolmisen vuotta sitten, pelasin Witcher 3:sen läpi, ja se teki kyllä vaikutuksen. Koitin pelata myöhemmin myös kakkosta, mutta en päässyt paljon alkua pidemmälle kun en saanut välibossia hengiltä. :'D Mutta Wild Hunt on pelinä todella hyvä monilta muiltakin osin kuin tarinan kannalta, vaikka itselleni se elementti nyt olikin tärkein tunnelman lisäksi. Ja Wild Huntin lisäosat olivat ehkä ne, jotka nostivat koko pelikokemuksen lopulta yhdeksi parhaista mitä mulla on ollut. Erityisesti Hearts of Stone teki sielulleni hyvää traagisuudestaan huolimatta.

Kirjat luin ensimmäistä kertaa joskus sen jälkeen kun olin pelannut pelin. Sapkowskilla on tosi vahvoja maneererja kirjoittamisessaan, mikä välillä huvitti tahattomasti, välillä toisaalta ne toimivatkin. Itse voisin analysoida Emhyr var Emreisin hahmoa ikusuuksiin, koska mun mielestä kyseistä hahmoa usein kuvataan painottaen tiettyjä piirteitä tosi vahvasti (tämä tapahtuu esim. peleissä). Kiinnostuneena odotan, mitä sarja tekee hänen hahmonsa kanssa (ehkä mun pitää ficata Emhyristä. Hmm.).


Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?

En olisi todennäköisesti itse pysynyt sarjassa mukana, jollen olisi lukenut kirjoja. Erityisesti kolme eri aikatasoa olisivat aiheuttaneet itselleni lisää harmaita hiuksia.

Suurin osa roolituksista oli hyviä, suurin murikka hampaanraossa on Cahir, koska noh. En koe että tämä näyttelijä vastaisi kirjojen hahmoa, mutta ei se onneksi maailmaani kaada. :D Mutta Cahir on ihana, ja tähän mennessä sarjassa hahmo on ollut lähinnä... creepy stalkkeri. Eikä yhtään niin kuuma kuin kuuluisi.

Itselläni sarjassa hiersi eniten suurien, pitkälle menevien elementtien muuttaminen: magiasysteemia oman näkemykseni kannalta vedettiin uusiksi (sarjassa annettiin ymmärtää, että magiaa ammennetaan jostain geneerisestä kaaoksesta, vaikka kirjoissahan sitä yritetään ensisijaisesti käyttää luonnollisista lähteistä, vaikka kaaoshan siellä takana on), ja esimerkiksi Fringilla Vigon rooli oli vedetty ihan uusiksi ja pohjustettu täysin eri tavoin, minkä voisin kuvitella vaikuttavan aika isoihin asioihin... Kirjoissahan jokusessa kohtauksessa Fringilla oli näkökulmahahmo, ja itse en näe kirjojen ja sarjan hahmoa samana. Ja se, miten Nilfgaardin velhot vaan tuhkasivat itsensä ilman mutinoita sai myös kyseenalaistavia reaktioita aikaan täällä päässä.
Spoiler: näytä
Eihän Nilfgaard pitkään kohdellut velhojaan hyvin, mutta varsinkin uuden keisarin aikana tämä kyllä tiedostaa magian arvon ja voiman, vaikka Emhyr haluaakin pitää sen oman peukalonsa alla, eikä antaa velhojen sooloilla. Koska pohjoisen kuningaskunnathan ovat niin velhojen vietävissä, että ei kuninkailla kovinkaan paljon ole lopulta ns. "oikeaa" valtaa (jolleivat sitten vaan säädä omiaan ja suututa velhoja). Ja Emhyr ainakin tietää, että Fringilla on mukana myöhemmin Lodgessa ja ja ja.


Mutta odotan innolla sitä, miten eri hahmot on roolitettu ja miten näyttelijät hommansa hoitavat. Geralt ja Valvatti olivat kyllä sarjassakin erinomaisia. Eniten pelottaa haltioiden kohtalo, koska villijahti on todella tärkeä juonen kannalta, ja en kestä jos hahmot näyttävät liian törkeiltä. :D
On ylipäätänsä paljon hahmoja, joita odotan kovasti näkeväni, ja joiden kohdalla voin pettyä pahasti.


Viimeinen toivomus -novelli aiheutti minussa vain ison NOPE-reaktion.

Täytyy sanoa, että itse en pidä novelleista läheskään niin paljon kuin useamman kirjan kattavasta, yhteneväisestä tarinasta. Jotkut taas tuntuvat arvostavan nimenomaan novelleja, mutta en ole heidän kanssaan samaa mieltä. :D Ja sarjaanhan on otettu tapahtumia jo ensmmäiselle kaudelle useammasta kirjasta, eikä kirjojen ja sarjan eteniminen tapahdu samaan tahtiin.
"I fuck for God, Exile. Who do you fuck for?"

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: The Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #9 : 02.04.2020 20:11:09 »
Lainaus käyttäjältä: Avaruuspiraatti
Koska mulla ei ollut valmiiksi kosketusta Noituriin, mulle Netflix-sarjan hahmopotretit on ne Ainoat Oikeat :D
Mulla taas pelit ovat muodostaneet käsitystä eniten, koska oon kuitenkin pelannut Wild Huntia ihan saakelin monta tuntia ja siksi sen kautta hahmottaminen tuntuu luontevimmalta. Kirjat kuitenkin aina jättävät paljon myös mielikuvituksen varaan. Ehkä eniten mua häiritsee se, että Triss ei olekaan punapää sarjassa, vaikka se käy ihan täysin järkeen kun sarja kuitenkin on kirjojen mukaan tehty eikä pelien. Päästyäni siis siitä yli tykkään kuitenkin Trissin näyttelijästä, hänessä on paljon sellaista trissmaista habitusta eli casting on siinä osunut kyllä hyvin. Geraltin castaamisen onnistumisesta en viitsi lähteä edes puhumaan, kun Cavill on niin hyvä Geralt ettei kukaan voisi sitä sen paremmin tehdä. Yenneferistä mulla on vähän kahtaijakoiset fiilikset, kun toisaalta hän on sarjassa jonkin verran pehmeämpi hahmo kuin mun mielestä kirjoissa tai peleissä. Suurimmaksi osaksi se kuitenkin varmaan johtuu siitä, että sarjoissa Yenille on kehitelty taustatarinaa, mikä lisää samaistumista ja ymmärrystä hahmosta, joten toisaalta mä kyllä tykkäänkin siitä ratkaisusta.

Yenneferin taustoista puheen ollen se mut yllätti sarjassa, kuinka paljon se painotti Yenneferin ja Cirin tarinan kertomiseen jo alussa. Tuntuu että sarjassa ei ole sama asetelma kuin kirjoissa alkuun ja peleissä, että Geralt on päähahmo, vaan on menty sitä reittiä että koko kolmikko on pääosassa. Toisaalta se on ihan kiva, mutta toisaalta mua vähän harmittaa se, kuinka vähälle Geraltin taustan kertominen sitten jäi. Olisin halunnut enemmän fokusta Geraltiin, kirjoissakin kuitenkin on paljon seikkailuja joissa tutustutaan häneen ilman muita hahmoja ja se toimii. Sarjan Geralt jäi siis suhteessa yllättävän etäiseksi, vaikka toisaalta tykkäsinkin siitä, että alusta alkaen alettiin punomaan näiden kaikkien kolmen tarinaa yhteen. Osin tämä liittyy tuohon mitä Juhos sanoi, että sarja ei kulje kirjojenkaan kanssa käsi kädessä vaan luovii omaa versiotaan tarinasta, mikä on toisaalta ihan virkistävää vaihtelua mutta toisaalta sitten taas tuntuu, että tarinassa on menty kirjojen tahtiin nähden jo ekassa kaudessa aika pitkälle. Viihdyttävä ratkaisu se on kyllä ollut ja toisaalta voi olla, että kirjoja mukailevampaa sarjaa ei jaksaisi niin intohimolla katsoa, ehkä sitä on kivempi katsoa sellaista missä on tarjolla joitakin yllätyksiä ja jotain uutta näkökulmaa. Sen sarja musta on tehnyt hyvin, että se on ottanut fandomin ja alkanut luovaksi sen kanssa, luonut siitä oman versionsa.

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Olin ihan äärimmäinen completionisti, eli halusin löytää kaikki landmarkit ja aarteet, tehdä kaikki questit ja craftata kaikki itemit, niin tuossa vähän kesti. :"D Witcher 3 oli pelikokemuksena kyllä ihan huikea, ellei paras jota olen ikinä pelannut. Maailman laajuus häkellytti, ja myöskin se kaikki vapaus mitä omalla hahmolla saattoi tehdä. Tuon lisäksi toki peli on ihan uskomattoman kaunis niin visuaalisesti kuin auditiivisesti, ja harvoin on tultu uppouduttua yhtä syvällisesti mihinkään maailmaan. Lisäksi Gwent oli ihan parasta ja vielä pelin läpi pelattuani palasin useasti Gwentin pariin.
Mä olen ihan samanlainen ja siksi olenkin nauttinut Wild Huntista lisäreineen ihan hirveästi, kun tekemistä on niin paljon. Ainoa mitä mä en ole jaksanut tehdä on juurikin gwent :D Ja races-questit oon myös suurimman osan jättänyt tekemättä. Gwent on musta tylsää enkä jotenkin jaksa opetella tajuamaan sen mekanismeja, koska musta pelissä kaikki muu sisältö on niin paljon kiinnostavampaa. Mutta maailman laajuus oli kyllä joo ihan parasta! Ainoa mikä välillä kyllästytti oli se, että Skelligen point of interestit oli suurimmaksi osaksi vedessä, koska vesimatkustaminen oli musta tylsää ja ne kyssärit oli liiaksi toistensa kopioita (aina niitä ainaisia sirenien tai drownereiden vahtimia looteja), mutta muutoin nautin ihan hirveästi maailman tutkimisesta ja siitä jännityksestä, että mitä tällä kertaa eteen tulee.

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Oma suosikkiquestini tuossa pelissä oli Hearts of Stone-lisäristä Scenes from a Marriage, koska se jotenkin kosketti minua syvällisellä tasolla ja oli lisäksi ihan uskomattoman kaunis ja samaistuttava, etenkin kun olen itse myös taiteilija kuten tuon questin päähahmo Iris.
Tää oli kyllä ihana! Muutenkin tykkäsin Hearts of Stonesta, siinä oli tosi hieno ja tuskallisen kaunis tarina.

Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Kirjoissa ja muissakin medioissa käsitellään taitavasti tosi monipuolisesti mielenkiintoisia aiheita kuten politiikkaa, tiedettä ja taidetta, ihmissuhteita ja hyvän ja pahan olemusta. Kaiken vielä kruunaa se vähän musta huumori.
Joo siis tämä! Mä tykkään kirjoissa kauheasti siitä, että niissä on suuria ja vaikuttavia teemoja sen fantasiaseikkailusetin tasapainoksi, mutta parasta kyllä on kirjojen musta huumori ja kirjoittajan erikoinen tapa kirjoittaa ylipäätään. Musta se on tosi uniikki, toisaalta tosi totinen kertoja mutta sitten siellä viljellään välillä kaikenmaailman kengänraiskaajaa ja muuta älytöntä kiroilua välissä :D Tykkään kovasti siitä, että osataan tarjoilla hienoa ja syvällistä sisältöä mutta sitten toisaalta myös hassutella välissä. Ja seikkailla tietenkin.

Lainaus käyttäjältä: niiina
Lainaus käyttäjältä: Ingrid
Ensin profiilikuva ja sitten Geraltin beba. Teet elämästäni vaikeaa, flaw. Minua ei myöskään yllätä sun gigoloiminen noissa peleissä, jostain syystä ei sitten yhtään! ;D
Myöskään minua ei tuo jostain kumman syystä yllättänyt yhtään! Nauroin ihan ääneen tuolle aloitusviestille ja eka ajatus olikin tyyliin "tosi yllättävää, flaw". :D
Voitteko sanoa että itse ette haluaisi nähdä Geraltia puuhissa kauniiden naisien kanssa mahdollisimman usein ;D (Haha te kyllä tunnette mut liian hyvin lol.)


bannu by Ingrid

corvus

  • ***
  • Viestejä: 117
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #10 : 11.06.2020 15:04:33 »
Täytyy tulla jakamaan omia ajatuksia tänne kun päätin vihdoin aktivoitua finissä kommentoimaan ja Noituri on itselleni erittäin rakas (kirja)sarja.

Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?

Tutustuin kirjoihin joskus 2014-2015(?), ellei jopa aiemmin kun tuli käytyä kaikki kirjaston fantasiahyllyt läpi. Muistan, että viimeistä osaa eli Järven neitoa en päässyt lukemaan ensimmäisellä sarjan läpilukukerralla, koska suomennos ei ollut vielä ilmestynyt (se tosiaan ilmestyi 2016, ja samoin Myrskykausi vasta 2017). Rakastuin kirjoihin heti, ja tuli sitten ostettua pikkuhiljaa koko sarja omaan kirjahyllyyn. Näitä kirjoja pystyn lukemaan uudestaan ja uudestaan, koska aina löytyy jotain uutta mitä aiemmin ei ollut tajunnut. Pakko myös kehua kirjojen suomennosta, se on mielestäni erittäin onnistunut. Jos joku harkitsee kirjojen lukemista, niin suosittelen lukemaan suomeksi! Netissä on myös kiertänyt huhua siitä, että englanninkielinen versio ei olisi niin hyvä, mutta itse en niitä ole lukenut. Parastahan olisi tietysti osata puolaa jotta voisi lukea täysin alkuperäiset teokset ::)

Vuosien varrella on tullut seurattua ensin huhuja sarjasta, sitten sarjan roolitusta ja kaikkea muuta sarjaan liittyvää uutisointia. Pelit eivät ole niin kiinnostaneet, koska en muutenkaan videopelejä kauheasti pelaa. Pelasin kuitenkin tuon The Witcher 3: Wild Huntin pääjuonen tässä keväällä läpi, ehkä vähän sarjan innoittamana. Nautin pelistä koska hahmot ja maailma olivat tuttuja, mutta en tiedä olisinko sitä muuten jaksanut pelata. Kirjojen päätös oli mielestäni niin hyvä, että pelien jatkama tarina tuntuu hieman turhalta. Kirjat on tosiaan mulle canon ja kaikki muu menee vähän sen ulkopuolelle, vaikka sarja ja pelitkin ovat hyviä. En ole ihan samaa mieltä kaikista sarjan ja pelien valinnoista, joten jätän ne omaan arvoonsa.

Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?

Olisin halunnut lukea kirjat uudelleen ennen sarjan katsomista, mutta kirjat olivat (ja ovat edelleen, pitääkin pyytää ne takaisin) lainassa veljelläni. Edellisestä lukukerrasta taitaa olla vajaa vuosi, joten olin ehtinyt onnellisesti unohtaa aika paljon kaikkea ennen sarjan katsomista. Huomasin kuitenkin, että sarjaa oli helpompi seurata kun tiesi edes jotain. Toisaalta koska ihan kaikkea ei ollut muistissa, tuli aika usein mietittyä että hei, mites tää nyt niissä kirjoissa menikään. Silloin kun ensimmäiset uutiset roolituksista tulivat, olin hieman epäileväinen Cavillin sopivuudesta Geraltin rooliin. Noh, sarjaa katsoessa sitten mielipide muuttui ihan täysin, Cavill on täydellinen Geralt <3. Hän taisi jossain haastattelussa kertoa, että on itsekin kirjojen ja pelien fani, ja sen huomaa. Yennefer sen sijaan oli pieni pettymys, ja komppaan tätä:
Lainaus käyttäjältä: flawless
Yenneferistä mulla on vähän kahtaijakoiset fiilikset, kun toisaalta hän on sarjassa jonkin verran pehmeämpi hahmo kuin mun mielestä kirjoissa tai peleissä. Suurimmaksi osaksi se kuitenkin varmaan johtuu siitä, että sarjoissa Yenille on kehitelty taustatarinaa, mikä lisää samaistumista ja ymmärrystä hahmosta, joten toisaalta mä kyllä tykkäänkin siitä ratkaisusta.
Yen olisi kaivannut vähän vahvempaa tulkintaa, mutta ehkä sarjan seuraavilla kausilla nähdään myös sitä. Valvatti taas sarjassa oli uusi lempparini! Kirjoissa en hänestä niin pitänyt, mutta sarjan Valvatti oli onnistuttu saamaan paljon mukavammaksi ja vähemmän ärsyttäväksi :D Pitäis tosiaan lukea kirjat vielä uudestaan näiden sarja!Valvatti-lasien läpi niin näkisi muuttuuko mielipide myös kirja!Valvatista.

Olen samaa mieltä siitä, että sarjan asetelma oli erilainen kirjoihin nähden. Tavallaan sitä aina toivoisi että kirjoista tehtävät sarjat tai elokuvat noudattaisivat orjallisesti kirjan juonta ja hahmojen persoonat säilyisivät täysin samoina, mutta se taitaa olla mahdotonta. Kai sitä silti saa haaveilla :D Mua kiinnostaa nähdä miten sarja lähtee viemään tarinaa tästä eteenpäin, kun eka kausi tuntui jossain määrin vaan pomppivan paikasta toiseen. Muutenkin harmitti se, että novelleihin oli yhdistelty tapahtumia pidemmältä kirjoista, vaikka novellien pohjalta olisi voitu tehdä ihan itsessään viihdyttäviä jaksoja. Ymmärrän kuitenkin, että se ei välttämättä tähän sarjaformaattiin olisi sopinut, kun tarkoituksena on edetä siihen pidempään tarinaan.

Mitä luulette, miten sarja lähtee kehittymään tästä ensimmäisestä kaudesta eteenpäin? Mitä odotuksia teillä on tuleville kausille?

Itse odotan näkeväni lisää Ciriä, ja erästä vähän pidemmällä kirjoissa tapahtunutta Geraltin & (uusien) kumppaneiden seikkailua, vaikka sitä saattaa hetken joutua odottamaan. Niin ja lisää Valvattia ehdottomasti!

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #11 : 20.12.2020 11:21:26 »
Tää on ihan puhdas rageviesti, koska hitto että oon turhautunut tuohon peliin :D Pelailen siis new game plussalla uudelleen tuota nyt läpi ja oon Wild Huntin ihan loppusuoralla, mutta kumpaakaan lisäriä en ole vielä aloittanut tällä läpipeluukerralla. Ja tajusin juuri, että mun kohdalle on iskenyt sellainen kiva pikku bugi, etten voi kehittää cat school gearia loppuun asti : )))))) Tosiaan bootsien osalta oon jämähtänyt, koska mastercrafted bootsien diagrammia ei näy mun hallussani, vaikka oon sen oikeasti löytänyt, niin en pysty tekemään niitä. Menin vielä uudelleen sinne mistä se diagrammi löytyy, ja seisoin sen arkun edessä, mutta sitä ei pysty lootaamaan koska se on jo tyhjennetty, mutta silti mulla ei sitä diagrammia ole. Oon aina pelannut feline setillä tätä, koska se sopii parhaiten mun taistelutyyliin ominaisuuksiltaan, niin vituttaa kun en saa koko settiä kehitettyä loppuun asti, koska jää bonukset sitten saamatta kun setti on vajaa. Tuli kunnon ragequitit ja tajusin vieläpä vasta tosi paljon sen jälkeen kun olin nuo diagrammit etsinyt, että sitä yhtä ei näy, niin en voi ladata pelin aiempaa tallenustakaan enää ja kokeilla auttaisiko se. Nielin pettymykseni ja heitin päälle sitten wolf school gearit, kun kerään nekin loppuun asti joka tapauksessa, mutta oisin kyllä halunnut pelata catilla niin kuin aikaisemminkin :D Sapettaa ihan hulluna ja alkaa pikkuhiljaa mennä hermo tämän pelin bugeihin. Mulla on joidenkin questien kanssa ollut myös ongelmia, mutta tämä on kyllä ärsyttävin bugi jonka oon kohdannut. Esim. se oli musta ihan hupaisaa, kun objective oli get on a boat ja olin paatin vieressä, mutta peli lagasi niin, että se vene leijui metrin verran veden pinnan yläpuolella. Uin sen alta moneen kertaan ja se vaan leijui siinä taivaalla mun yläpuolella, vähän oli mahdoton sen kyytiin päästä :D Mutta tässä ei kyllä riitä ihan samalla lailla huumoria. Aaargh. Voiko joku tulla jakamaan vittumaisia/hauskoja/whatever bugeja ja kokemuksiaan niiden kanssa, niin ehkä tulee parempi mieli kun saan vertaistukea tän kanssa :D

bannu by Ingrid

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #12 : 02.07.2021 12:53:08 »
Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?

Luin kirjat viime kesän aikana kaikki kirjat muutaman viikon sisään. Olen muualla kirjoittanut kuinka oli kirjoissa yllätys se, että kahdessa viimeisessä kirjassa kerrottiin yllättävän vähän Geraltista ja keskityttiin hyvin pitkälle Cirin tarinaan. Kirjat vilisivät paljon hahmoja, paikkoja ja tapahtumia ja uskoisin että uusi lukukerta avaisi tuon maailman tilannetta uudella tapaa.

Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?

Nyt kun katsoin sarjan reilu viikko sitten, olen pelkästään tyytyväinen että olin lukenut kirjat. Sarja sukeltaa suoraan tapahtumiin sen kummemmin esittelemättä tapahtumien taustoja ja tapahtumat hyppivät jatkuvasti ajassa. Ensin ollaan tässä hetkessä, jossa joku kuolee mutta kohta se kuollut onkin jälleen elossa, eli seurataankin tapahtumia mitä on tapahtunut ennen. Ja kerran jopa huomattavan monta vuotta ennen. Eikä ruudussa ole katsojalle pientäkään vihjettä esim. tekstiä 9 vuotta sitten. Voin vain hämmästellä onko joku kirjoja lukematon pysynyt tuossa kärryillä ollenkaan. Voisin kuvitella, että peli on avannut tuota maailmaa niille, jotka eivät ole kirjoja lukenut. Minä taas en ole pelannut, mutta katsonut pätkiä pelistä, joten siellä on enemmän tietoa esim. Kaer Morhenista, mitä ei sarjassa noussut esiin. Näyttää jäävän toiselle tuotantokaudelle.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2021 17:07:14 kirjoittanut Fairy tale »

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 928
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #13 : 02.07.2021 14:56:07 »
Viime kesä meni aika lailla Witcherhuuruissa, kun ensin katsoin netflix-sarjan (Geraltin ja Jaskierin yhteiskohtaukset useaan kertaan), sitten lainasin kirjat kirjastossa ja sain viimeisenkin osan (sen joka sijoittuu taas jonnekin ajallisesti ekan kirjan aikaan/ennen sitä?) luettua joskus tämän vuoden alkupuolella.
Tavallaan ne kirjat ovat herkullisia, mutta eivät ainakaan itsellä olleet kuitenkaan sellaisia kerralla ahmaistavia (varsinkaan "saagan" pari viimeistä).
Lukemisen alkupuolella piti myös vähän säädellä omia aivoja, ettei kirjojen suppean naiskuvan takia tyssännyt lukeminen heti alkuunsa.

En koe, että sarjaa ekaa kertaa katsoessa olisi itseä mitenkään massiivisesti häirinnyt, vaikka aika hiukan poukkoili, eikä ihan hirveästi taustoja tiennyt. Toisaalta olen aina ollut hyvä täyttämään tekstin/sarjan/maailman/tarinan aukkoja itseä tyydyttävällä tavalla.
Eli mielestäni netflix-sarja (ainakin sen eka kausi) toimii oikein hyvin, vaikkei olisi kirjoja lukenut tai pelejä pelannut :D

Peleihin ei ole muuta kosketusta kun joku youtubevideo, jossa selitettiin, miten tekemällä voi saada Cirin ja Geraltin sekoittumaan keskenään niin, että pää on toisen, ja vartalo toisen 😂 ja se meemi, jossa särki seisoo Geraltin pään päällä.
Pelit ei oikein itseeni uppoa, kun sellaisesta 3D-juoksetelun tuijottamisesta tulee paha olo 😅

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

DulzGraham

  • dar(l)ing
  • ***
  • Viestejä: 1 417
  • Magnificent Bastard
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #14 : 02.07.2021 20:22:23 »
Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?
Hakkasin Witcher 3:a dlc:ineen yli 300 tuntia, luin kirjat, ja katsoin sarjan, tässä järjestyksessä. Peli on edelleen mun top 3 videopelit -listalla (yhdesssä Controlin ja Horizon: Zero Dawnin kanssa) ja kirjasarja oli vuosiin ensimmäinen jonka oon ahminu läpi. Mutta sarjasta taas... joku on saattanutkin jo kuulla miten ristiriitaiset fiilikset mulla on siitä.

Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?
Luin, valloitin, ja...
Katsoin sarjan valtavien odotusten kanssa, ja petyin. Sarja ei ole huono, mind me, vaikka sen maailma ei ole imo tarpeeksi karu ja tyly. Annan sille 3/5, ja jos yritän kovasti leikkiä, etten tiedä mitään sen ulkopuolelta, annan sille ehkä jopa 4/5.

Erityisesti Soddenin taistelu kalvaa mua silmittömästi. Soddenin taistelu - tai pikemminkin sen jälkipyykki - teki muhun kirjoissa mielettömän vaikutuksen, johon filmatisointi ei kyennyt vastaamaan.  Soddenin taistelua kuvataan kirjoissa ainoastaan sivuhahmojen silmien läpi, jolloin tarina on jo valmiiksi värittynyt. Lukijan annetaan pitkälti luoda oma kuva. Sama pätee Cintran tuhoon, mutta siinä missä Cintran tuho tuntuu sarjassa loistavan karmaisevalta karuine sivujuonteineen, Soddenin taistelun kuvauksessa on otettu ihan toisenlaisia vapauksia, ja jotain tunteestakin jää puuttumaan. Sarjassa taistelusta puuttuu kaikki kauhu, sekasorto ja epätoivo, joita Sapkowski on taitava valamaan kirjojen taisteluihin. Mielestäni jakso on myös leikattu vähän tökkivästi. Puhumattakaan siitä, miten koko taistelussa ei tunnu olevan minkäänlaista strategiaa. Miksi Nilfgard käyttäisi maageja kertakäyttöisinä kanuunankuulina, kun samalla näytetään, mihin kaikkeen muuhun yksittäisetkin maagit pystyvät?

Lisäksi mua kalvaa Yenniferin hahmo. Joku sanoikin, että sarjan Yen on pehmeämpi, ja monien mielestä tämä tekee Yenistä samastuttavamman ja pidettävämmän. Olen ehkä outolintu, mutta mulle pelien/kirjojen kylmempi, varautuneempi ja katkerampi Yen on samastuttavampi. Sarjan Yen on myös upea, mutta ei tunnu samalta hahmolta. Pelien Yen tulee olemaan mulle aina se oikea Yen. Pidän kuitenkin siitä, että sarjassa Yen kuvataan ehkä feministisemmin kuin kirjoissa/peleissä, ja että hän saa näyttää tunteitaan ja silti olla itsekäs, keinoja kaihtamaton ja töykeä.

On lisäksi paljon sellaisia pikkuasioita ja muutoksia, joita jään sarjassa suremaan, koska tottahan sitä haluaisi nähdä ruudulla kaikki lempikohtaukset, lausahdukset ja nippelitiedot. Tästä syystä en oo koskaan nähny kaikkia Harry Potter -leffojakaan. Ne ei voi koskaan olla tarpeeksi.


Geralt/Valvatti, hot, not or lukewarm?
Oon kokenut fandomiin pääsemisen vaikeana kahdesta syystä:

1. En välitä tästä post-Netflix-fandomin ykkösparituksesta oikein mihinkään suuntaan. Oon lukenut paljon hyviä ficcejä ja mulla on tiedostoissa jopa pari keskeneräistä Geralt/Valvattia, mutta mun ykkösparitukset on ihan jotain muuta. Ja silloinkin jos/kun kirjoitan Geralt/Valvattia,

2. kirjoitan lähinnä post-game -aikajanalle sijoittuvia ficcejä, mikä varmasti karsii joitakin lukijoita spoilerien pelossa, tai ihan vain siksi, ettei kys. aikajana nappaa (vielä). Tai sitten oon vaan paska kirjoittaja. Varmaan kaikkia näitä  ;D

Itse odotan sarjan seuraavia kausia eniten siksi, että valtavirtafandom pääsisi juonessa pidemmälle. Paras staffi tapahtuu vasta myöhemmin.


Mitkä on teidän lempikohtauksia, hahmoja, nippeleitä, yms kirjoista/peleistä/sarjasta?

Peleissä rakastan eniten Geraltin kyynisyyttä ja maailman karuutta. Aloitin juuri uuden play through:n, ja nauroin aivan räkänä seuraavalle täysin merkityksettömälle dialogille, joka mielestäni kuvaa pelin maailmaa ja henkeä erinomaisesti:
Spoiler: näytä
(vapaasti lainattuna)
Oxfordian historian: I am heading to the front. I want to record the real war, its cruelty and horror, in real life, not just from dusty tomes.
Geralt: You'd better head back to your dusty tomes when you still can. The first soldier you meet will kill you.
Historian: Me? Why would they kill me? I am just a civilian, a scholar...
Geralt: Boots.
Historian: Sorry, what?
Geralt: They will kill you for your boots.


Mun lempikohtaus kirjoissa löytyy Pääskytornista:
Spoiler: näytä
Se hemmetin horror-kuvauksellinen luistelu-taistelukohtaus kirjan lopussa. Aivan parhautta. Cirin vastustajien kauhu on painunut syvälle mun muistiin, ja mielikuva Ciristä luistelemassa sormia katki on suoraan mun lapsuuden painajaisista. Upeeta. Loistavaa.


Lainaus käyttäjältä: Rosmariini
Kirjoissa ja muissakin medioissa käsitellään taitavasti tosi monipuolisesti mielenkiintoisia aiheita kuten politiikkaa, tiedettä ja taidetta, ihmissuhteita ja hyvän ja pahan olemusta. Kaiken vielä kruunaa se vähän musta huumori.
Oon muuten samaa mieltä tästä! Witcheristä löytyy huikeita oivalluksia ja joskus jopa viisauksia.

Lainaus käyttäjältä: flawless
Mä tykkään kirjoissa kauheasti siitä, että niissä on suuria ja vaikuttavia teemoja sen fantasiaseikkailusetin tasapainoksi, mutta parasta kyllä on kirjojen musta huumori ja kirjoittajan erikoinen tapa kirjoittaa ylipäätään. Musta se on tosi uniikki, toisaalta tosi totinen kertoja mutta sitten siellä viljellään välillä kaikenmaailman kengänraiskaajaa ja muuta älytöntä kiroilua välissä
Ja tästä. Näissä kirjoissa on helkkarin hyvä suomennos, ihanan luova ja toisaalta kunnioittavan vakava juuri oikealla tavalla.

Lainaus käyttäjältä: flawless
Voiko joku tulla jakamaan vittumaisia/hauskoja/whatever bugeja ja kokemuksiaan niiden kanssa
Just nyt tulee mieleen vain eräs bugi, jota videokuvasin kaverille kyynelet silmissä. Siinä kolme hevosta oli olemassa päällekäin siten, että kyseessä näytti olevan kolmipäinen hevonen, joka kaikessa rauhassa mutusti ruohoa. Onhan paikalle osunut myös esim. quest, joka ei koskaan rekisteröitynyt valmiiksi, mikä onneksi vitutti vain vienosti, kun en yrittänytkään hakata 100%. Skelligen kyssäreihin nääs meni mullakin hermo. Jossain vaiheessa googlasin, mitkä niistä on cacheja, ja jätin ne käymättä.


Hukkasin punaisen langan jossain välissä kokonaan ja epäilin tän lähettämistäkin, mutta anti mennä  ;D Tässä vielä tiivistelmä tästä jumalattomasta romaanista: Witcherin maailma on yks mun lempiasioista ikinä, ja mun pettymys Netflix-sarjaa kohtaan kumpuaa siitä, ettei se tunnu oikealta. Siitä tuntuu puuttuvan jotain, ja se on imo liian pehmeä.
pannu by wolferain ♥

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #15 : 20.12.2021 23:49:17 »
Uskaltaako kysyä mielipiteitä Netflixin kakkoskaudesta? :D

Spoiler: näytä

Itse oon vähän kahtiajakoisilla fiiliksillä. Oli paljon hyvää, mutta oli myös paljon ihan tosi tyhmää, mm. koko vika jakso ja erityisesti sen överidramaattinen lopetus... Ylipäätään kokemukseni oli laskusuuntainen, eka jakso oli tosi hyvä ja viimeinen taas ihan pöljä. Matkan varrella oli ihan huippuja hetkiä, mutta verrattuna ykköskauteen joka oli kultaa joka sekunti tämä oli ehkä paikoin kultaa mutta hyvin pitkälti semmoista kiiltävää rihkamaa, josta kuitenkin tulee lopulta nikkeli-ihottuma.

Ehkä 10% oli semmosta fanityttöhihkumista kaikesta kivasta ja siististä ja tutusta, 20% oli hyvää juonta ja tapahtumia ja 50% oli semmosta kädenlämpöistä ja 20% oli tyhmintä paskaa mitä oon pitkään aikaan ruudullani nähnyt :D Tai siis... niin. En tiiä. Tosi merkittäviä tarinan osia ja hamokehityksen raameja skipattiin ihan totaalisesti, koska oli kiire keksiä jotain omia aivan kummallisia kuvioita ja vetää ihan villejä juttuja hanurista. Asia josta tykkäsin oli se, että tällä kaudella visuaalisesti näkyi enemmän pelivaikutteita ja niistä nautin. Asia josta en tykännyt oli se, että siinä missä pelit saivat enemmän tunnustusta, oltiin menty mielestäni aivan liian kauas kirjoista. Asia mitä suorastaan inhosin oli se, että tosi monen hahmon toteutus ei ollut mielestäni uskollinen hahmolle, mukaan lukien Yennefer, Vesemir, Eskel ja Tissaia. Onneksi sentään Ciri, Lambert, Nivellen ja Valvatti olivat hyvin toteutettuja ja kirjoitettuja. <3

En tiiä, toisaalta viihdyttävä mutta toisaalta pettymys. Toivottavasti seuraava kausi on parempi ja uskollisempi lähdemateriaalilleen. Kun tehdään kirjoista sarjoja, on muutettava asioita ja otettava taiteellisia vapauksia, se on ihan selvää. Kirjoissa on myös paljon osuuksia, joiden katsominen ei olisi kiinnostavaa. Mutta voi herranjumala mitä sekoilua tuo kyllä paikoin oli :D

bannu by Ingrid

DulzGraham

  • dar(l)ing
  • ***
  • Viestejä: 1 417
  • Magnificent Bastard
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #16 : 21.12.2021 14:08:48 »
flawless, sun mielipide tokasta kaudesta on, well, flawless  :D

Spoiler: spoilaa netflix-sarjan tokaa kautta • näytä
Havaitsin myös samat ongelmat. Vikan jakson puolivälissä mun oli pakko pausettaa ja painua kertomaan sarkastisesti kaverille, kuinka en enää ollut ihan varma siitä, kumpaa tässä yritettiin adaptoida: kirjaa vai peliä, aina kädenlämpöistä bossfightia myöten.

Adaptaatio on aina adaptaatio, eikä kaikkea voi suoraan siirtää paperilta ruudulle, sehän on selvää. Ruudulla käytettävissä olevan ajan rajallisuus ongelmista vain yksi. Mutta ihan kaikkea ei voi eikä pitäisi kuitata olankohautuksella ja vetoamalla siihen, että "no, se on adaptaatio, pienet muutokset pitää vain hyväksyä". Ja kun lopputulos on, kuten ilmaisit: [quote]Ehkä 10% oli semmosta fanityttöhihkumista kaikesta kivasta ja siististä ja tutusta, 20% oli hyvää juonta ja tapahtumia ja 50% oli semmosta kädenlämpöistä ja 20% oli tyhmintä paskaa mitä oon pitkään aikaan ruudullani nähnyt[/quote] - olankohautus on mielestäni merkki siitä, ettei katsojalla ole ollut minkäänlaisia vaatimuksia, odotuksia tai standardeja. Omasta puolestani olen hyvin pettynyt. Ja katkera. Ja vihainen. Myös sen takia, että jokainen, jolle yritän artikuloida pettymystäni, toteaa sen johtuvan vain siitä, että vertaan sarjaa liikaa kirjoihin. No, tämän kauden jälkeen jollekulle saattaa tullakin yllätyksenä, että sarja perustuu kirjoihin, joihin sitä - koska se perustuu niihin - tulee verrata. Puhumattakaan siitä, että iso osa mun pettymyksestä ei johdu lähdemateriaalin syrjäyttämisestä. Iso osa tästä kaudesta nyt vain oli halpaa ja onttoa kuminaa. Auringon kiloa veden pinnasta. Olen viime päivinä pohtinut paljon sitä, voiko teosta kutsua adaptaatioksi, jos sen ja alkuperäisteoksen teemat eroavat niin paljon toisistaan.

En ollut täysin tyytyväinen edes ensimmäiseen kauteen (Soddenin taistelu, anyone? Lisäksi suurin osa lyhyttarinoista ei saanut ansaitsemaansa kohtelua), mutta sentään siellä tehdyt virheet eivät vielä vaikuttaneet laajempaan tarinaan. Tämän kauden jälkeen en suostu enää toivomaan. Toivon ainoastaan, että mun yksittäiset lempikohtaukset kirjoista adaptoitaisiin edes visuaalisesti vaikuttavasti.

[quote]tosi monen hahmon toteutus ei ollut mielestäni uskollinen hahmolle, mukaan lukien Yennefer, Vesemir, Eskel ja Tissaia. Onneksi sentään Ciri, Lambert, Nivellen ja Valvatti olivat hyvin toteutettuja ja kirjoitettuja[/quote] Samaa mieltä tästä. Cirin hahmossa minua on kuitenkin ärsyttänyt se, että Cirin tulisi tarinan alussa olla esiteini, kun näyttelijä nuorimmillaankin vaikuttaa teiniltä. Tästä seuraa se ongelma, että katsoja odottaa Ciriltä älykkäämpiä päätöksiä. Rakastan lapsia fiktiossa, ja ruudulla lasten representaatio on valitettavan usein kehnoa, kuten tässäkin. Mutta tämän olen valmis antamaan anteeksi tv:n tekemisen käytännön syistä - ja onneksi Ciri ilmensikin sarjassa ajoittain lapsellisia piirteitä. Ja vaikka rakastankin Valvattia, olen kuitenkin sitä mieltä, ettei sarjan Valvatti ole täysin sama hahmo kuin kirjoissa. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska sarjan Valvatti toimii. Ja on paras. Aivan paras.


Overall, jälkitunnelmat toisesta kaudesta on pettyneet, vaikka pidin monista yksityiskohdista (mm. Valvatin, Cirin ja Geraltin hahmot, Nivellenin tarina ekassa jaksossa, oikein kirjojen viballe uskollinen juonikaari haltiavauvasta, Valvatin ja Yenin kemia, Nenneke, Cirin treenimontage, Fringillan kylmäverinen "kosto"). Toivon, että useampi ihminen lukisi kirjat ja olisi kanssani samaa mieltä siitä, kuinka paljon paremmin hahmoja ja teemoja on käsitelty siellä. Ja kirjojen tapahtumat on canon, needless to say. Eikä sarjassa ole läheskään tarpeeksi kyynisyyttä ja mustaa, sarkastista huumoria.

Ehkä tän rantin jälkeen voin vähän hengähtää, ottaa etäisyyttä ja kirjoittaa helvetisti Geralt/Yen/Valvattia  ;D
pannu by wolferain ♥

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #17 : 28.12.2021 19:09:36 »
Lainaus
flawless, sun mielipide tokasta kaudesta on, well, flawless  :D
Well of course ;D

Season 2 rant osa kakkonen:
Spoiler: näytä
Lainaus
Vikan jakson puolivälissä mun oli pakko pausettaa ja painua kertomaan sarkastisesti kaverille, kuinka en enää ollut ihan varma siitä, kumpaa tässä yritettiin adaptoida: kirjaa vai peliä, aina kädenlämpöistä bossfightia myöten.
Lol joo, siis eihän niissä ötököissä ollut yhtään mitään pointtia, paitsi se että päästään flexaamaan hienoa taistelukoreografiaa, mikä on joo cool ja näin mutta tosi irrallisia ja turhia ne oli silti :D Leshenistä ja bruxasta tykkäsin tosi paljon, juurikin koska ne olivat niin pelimäisesti toteutettuja ja se oli aika makeeta, mutta mua kyllä huvittaa että ekalla kaudella rummuttivat ihan kyllästymiseen asti sitä että tää perustuu kirjoihin ja menkää nyt vittuun valituksinenne jonkun Trissin hiusvärin suhteen kun tää perustuu kirjoihin eikä peleihin, mutta sit nyt on tehty täyskäännös ja ollaan silleen että jk, hei tässä teille punapää-Triss ja roppakaupalla itse keksittyä paskaa kirjojen storylinejen tilalle :D Jos tällä forkalla olisi pelle-emoji, niin laittaisin sen tähän.

Lainaus
Adaptaatio on aina adaptaatio, eikä kaikkea voi suoraan siirtää paperilta ruudulle, sehän on selvää. Ruudulla käytettävissä olevan ajan rajallisuus ongelmista vain yksi. Mutta ihan kaikkea ei voi eikä pitäisi kuitata olankohautuksella ja vetoamalla siihen, että "no, se on adaptaatio, pienet muutokset pitää vain hyväksyä".
Lainaus
Puhumattakaan siitä, että iso osa mun pettymyksestä ei johdu lähdemateriaalin syrjäyttämisestä. Iso osa tästä kaudesta nyt vain oli halpaa ja onttoa kuminaa. Auringon kiloa veden pinnasta.
Joo tää. Ja mä en edes ole mikään hardcore-kirjafani, enkä ylipäätään kovinkaan fandomsnobi että oon talikko kourassa jos jotain mistä tykkään muutetaan, mutta silti pakko on märistä, että ei toi mennyt noin ja ei toi oo tollanen ja ei toi tekisi noin ja tää juttu puuttuu, mitä en tekisi jos se mitä tarjoillaan toimii ja on viihdyttävää ja hyvä kokemus. Mutta kun tää ei toiminut. Mä pohdin ekalla kaudellakin jo sitä, että siinä mentiin tarinassa yllättävän pitkälle ja oli aika vähän Geraltia verrattuna kirjojen alkuun, mutta sen hyväksyin koska se oli perusteltua ja sarja haluttiin tehdä kolmen päähahmon kannattelemana ja adaptoida tarina sellaiseen muotoon heti kättelystä, ja se toimi tosi hyvin ja oli kirjoitettu hirmu hienosti aikalinjoilla leikittelyineen ja muineen, vaikka miinuksena olikin että tarinoille oli näytetty aika paljon saksia, mitä ei olisi tarvinnut tehdä jos ei olisi ollut niin kiire, mutta sitten ei olisi ollut niin dramaattinen season finale joten kelpuutan. Se oli ihan jees ja hyvin toteutettu, joten tykkäsinkin siitä tosi paljon ja hyväksyin sen että ookoo nämä nyt eroaa tällä tavalla. Mutta kun tässä tokalla kaudella ei oikein edes saa nyt otetta että missä vaiheessa tarinaa mennään, koska ollaan ohitettu tosi isoja kohtia, "käsitelty" isoja kohtia ihan puolivillaisesti sekunnissa, täytetty omilla tarinoilla ja sekoitettu tarinan kaari niin, että ei tässä nyt ees saatana tiedä missä kohtaa mennään kun tää tarina on ihan eri tarina :D Et en nyt tiiä ollaanko siinä menty taas rytisten eteenpäin ja tallottu kirjojen tarina jalkoihin, vai aiotaanko asioihin palata ja adaptoida niitä ruudulle jotenkin eri tavalla ja eri järjestyksessä. Toivon todella että joo ja että se toimii, koska oon ihan hirmu kiintynyt tähän sarjaan ja mä niin kovasti haluaisin tykätä tästä kakkoskaudesta yhtä paljon kuin ykkösestä, mutta kun... kun ei niin ei :D

Lainaus
En ollut täysin tyytyväinen edes ensimmäiseen kauteen (Soddenin taistelu, anyone? Lisäksi suurin osa lyhyttarinoista ei saanut ansaitsemaansa kohtelua)
Lyhyttarinoita vähän sivusinkin tuossa aiemmin, mutta joo, muakin hitusen kaivoi se, että Geraltin taustatarina ja lyhyttarinat jäivät hyvin sivuun, kun sarja lähti liikkeelle keskittyen pelkästään Geraltin sijasta kaikkiin kolmeen: Ciriin, Yeniin ja Geraltiin. Siksi on luonnollista, että adaptaatio lähti liikkeelle ihan eri tavalla ja eri kohdasta tarinaa kuin kirjat, ja siksi on musta luonnollista että tarina kerrottiin eri tavalla ja eri järjestyksessä kuin kirjoissa. Mä itse asiassa lopulta pidin siitä, vaikka mulle olisi kelvannut oikein hyvin myös enemmän kirjoja mukaileva kerronta, mutta musta oli kuitenkin aika siistiä että uskalsivat tehdä tällaisen radikaalin näkökulman muutoksen ja oikeasti lähteä adaptoimaan tarinaa, ja uskalsivat ottaa sen ja tehdä siitä jotain omaa, ja musta se oli onnistunutta. Mä tykkäsin aikalinjasekoilusta (joskin se teki katselukokemuksesta ekalla kerralla hämmentävän ja aiheutti sen, että sarja vaatii ainakin kaksi katsontakertaa ja sen että on lukenut kirjat (ja siten osaa täyttää aukot) että saa kaikesta kiinni ja voi nauttia siitä täysin, mutta mulle se ei ole ongelma koska tykkään katsoa hyviä sarjoja repeatilla muutenkin :D) ja musta tuossa suhteessa eka kausi oli onnistunut ja hyväksyn sen, mitä ja miksi käsikirjoittajat halusivat siinä tehdä - vaikka se harmillisesti tarkoittaakin, että ihanat lyhyttarinat (joista itse siis pidän kirjoissa kaikista eniten!) valitettavasti jäivät jalkoihin :(

Soddenin taistelusta oon kyllä ihan samaa mieltä, se jäi sarjassa jotenkin samaan aikaan latteaksi ja liian prameaksi. Ensinnäkin siinä oli joitain vähän tyhmiä juttuja tehty ihan vaan dramatiikan vuoksi (esim. se maagien muuttaminen tuliammuksiksi, lol??) ja turhanpäiväisesti musta leikitty liikaa sillä, että hyökättiin erilaisilla visuaalisesti siisteillä tavoilla ja mahdollisimman erilaisilla tavoilla niin, että päästään flexaamaan taikuuden eri mahdollisuuksien kanssa silleen "MUTTA OOTAPAS KUN NÄÄT TÄN SEURAAVAN JUTUN, THERE'S MORE!!". Se teki kokonaisuudesta pirstaleisen ja aivan liian pliisun verrattuna siihen sekasortoon, kauhuun ja mättöön mitä kirja maalailee. Sapkowski on taitava kirjoittamaan lukijaa tosi viskeraalisesti ahdistavaa ja kalvavaa tekstiä, joka jättää jäljen ja hiljaiseksi pistävän vaikutuksen, mihin verrattuna sarjan versio tuntui halvalta dramatiikalta. Toivoin että kakkoskaudella nähtäisiin sitä raastavuutta enemmän, mutta ei kyl. Soddenin taistelussa menetettyjen nimet ja muistomerkki on tosi iso ja pysäyttävä ja kivulias juttu kirjoissa, mutta sarjassa oli sekin ihan semmonen et no kikkelis kokkelis harmin paikka, ja siihen jäi se emotionaalinen syvyys.

Lainaus
Ja vaikka rakastankin Valvattia, olen kuitenkin sitä mieltä, ettei sarjan Valvatti ole täysin sama hahmo kuin kirjoissa. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska sarjan Valvatti toimii. Ja on paras. Aivan paras.
Tästäkin oon samaa mieltä, ei olekaan. Valvatti on sarjassa tehty hyvinkin lupsakaksi ja on vähän sellainen comic relief, mikä on erilainen toteutus kuin kirjoissa (ja peleissä, vaikka ehkä peli-Valvatti on enemmän sarja-Valvatin kaltainen), mutta just kun se toimii! Se toimii niin sikahyvin, ettei paremmasta väliä. Valvatti on ihana ja jokainen hetki kun hän on ruudussa, on niin precious ♥ Tietää että viihde on taattu niinä hetkinä. (Ja btw kakkoskauden parhaita juttuja oli imo Valvatin ja Yenneferin kohtaukset, awww yeessss!! Bond, bitches, bond! ♥) Tämä on musta hyvä esimerkki siitä, ettei tässä kakkoskauden kitinässä ole kyse siitä, että asioita ei saisi muuttaa lähdemateriaaliin nähden ollenkaan - saa, jos sen tekee hyvin. Mut jos sen tekee huonosti, niin sitten saa ihan itse hypätä sinne kaivamaansa kuoppaan.

Lainaus
Overall, jälkitunnelmat toisesta kaudesta on pettyneet, vaikka pidin monista yksityiskohdista (mm. Valvatin, Cirin ja Geraltin hahmot, Nivellenin tarina ekassa jaksossa, oikein kirjojen viballe uskollinen juonikaari haltiavauvasta, Valvatin ja Yenin kemia, Nenneke, Cirin treenimontage, Fringillan kylmäverinen "kosto"). Toivon, että useampi ihminen lukisi kirjat ja olisi kanssani samaa mieltä siitä, kuinka paljon paremmin hahmoja ja teemoja on käsitelty siellä. Ja kirjojen tapahtumat on canon, needless to say. Eikä sarjassa ole läheskään tarpeeksi kyynisyyttä ja mustaa, sarkastista huumoria.
Tääää. Kaikki asiat joista luettelit tykkääväsi oli mustakin ihania. Nivellenin tarina on yksi mun lemppareista ja se oli toteutettu tosi hyvin. Siinäkin oli muutoksia kirjaan nähden, mind you, mutta toistan itseäni, kun ne muutokset olivat hyviä niin se oli täysin a-okay :D Tähän juuri minusta kiteytyy kakkoskauden ongelmat - tehdyt muutokset nyt vaan yksinkertaisesti olivat huonoja. Ja varaan myös oikeuden olla ihan saatanan suolainen siitä, että sen sijasta että oltaisiin adaptoitu ja kerrottu ihan mahtavaa tarinaa, niin horistiin jostain vitun monoliiteista ja mökkiakoista :D Niinku... the fuck. Miksi.

Ja joo, oot niin oikeessa siitä että kyynisyys, musta huumori, synkkyys, ja ylipäätään tietynlainen makaaberi setti ja sen käsitteleminen röyhkeästi juuri sellaisella sävyllä kuin huvittaa, oli se sitten ahdistava ja kauhistuttava tai pilkkaava ja hauskuuttava, puuttuu sarjasta liiaksi. Mutta onneksi sitäkin oli edes vähän. Musta kirjojen hengelle uskollisin repliikki oli ykköskauden "you overgrown cock hair" ;D

Lainaus
Ehkä tän rantin jälkeen voin vähän hengähtää, ottaa etäisyyttä ja kirjoittaa helvetisti Geralt/Yen/Valvattia  ;D
Yes please, tuen tätä suunnitelmaa sataprosenttisesti!! ;D

bannu by Ingrid

Lady Dynamite

  • ***
  • Viestejä: 1 702
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #18 : 06.11.2022 19:57:14 »
Henry Cavill lähtee season 3 jälkeen the Witcheristä  :'( tilalle tulee Liam Hemsforth, mikä on ehkä oudoin päätös ikinä. Ei sovi, liian nätti.

Tosin en ihmettele. Ei ole mikään salaisuus ettei hän kauheasti välittänyt siitä suunnasta mihin ohjelma oli menossa, eikä häntä superfanina kuunneltu juuri lainkaan.


Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Witcher / Noituri / kirjat, pelit, tv-sarja
« Vastaus #19 : 06.11.2022 20:17:38 »
Mun oli kans heti pakko selvittää minkä näköinen tyyppi sieltä tulee uudeksi pääosanesittäjäksi. Totesin että kyllä tuosta puvustuksella ja maskeerauksin noituri saadaan, joskin koskaan ei ole ihan sama asia, kun näyttelijä vaihtuu näin keskeisessä roolissa. Geralt ei kuitenkaan ole mikään Doctor Who.