Täytyy tulla jakamaan omia ajatuksia tänne kun päätin vihdoin aktivoitua finissä kommentoimaan ja Noituri on itselleni erittäin rakas (kirja)sarja.
Mites muilla on mennyt ensikosketus tähän fandomiin, oletteko sarjan myötä tutustuneita vai jollakin muulla tapaa?Tutustuin kirjoihin joskus 2014-2015(?), ellei jopa aiemmin kun tuli käytyä kaikki kirjaston fantasiahyllyt läpi. Muistan, että viimeistä osaa eli Järven neitoa en päässyt lukemaan ensimmäisellä sarjan läpilukukerralla, koska suomennos ei ollut vielä ilmestynyt (se tosiaan ilmestyi 2016, ja samoin Myrskykausi vasta 2017). Rakastuin kirjoihin heti, ja tuli sitten ostettua pikkuhiljaa koko sarja omaan kirjahyllyyn. Näitä kirjoja pystyn lukemaan uudestaan ja uudestaan, koska aina löytyy jotain uutta mitä aiemmin ei ollut tajunnut. Pakko myös kehua kirjojen suomennosta, se on mielestäni erittäin onnistunut. Jos joku harkitsee kirjojen lukemista, niin suosittelen lukemaan suomeksi! Netissä on myös kiertänyt huhua siitä, että englanninkielinen versio ei olisi niin hyvä, mutta itse en niitä ole lukenut. Parastahan olisi tietysti osata puolaa jotta voisi lukea täysin alkuperäiset teokset

Vuosien varrella on tullut seurattua ensin huhuja sarjasta, sitten sarjan roolitusta ja kaikkea muuta sarjaan liittyvää uutisointia. Pelit eivät ole niin kiinnostaneet, koska en muutenkaan videopelejä kauheasti pelaa. Pelasin kuitenkin tuon The Witcher 3: Wild Huntin pääjuonen tässä keväällä läpi, ehkä vähän sarjan innoittamana. Nautin pelistä koska hahmot ja maailma olivat tuttuja, mutta en tiedä olisinko sitä muuten jaksanut pelata. Kirjojen päätös oli mielestäni niin hyvä, että pelien jatkama tarina tuntuu hieman turhalta. Kirjat on tosiaan mulle canon ja kaikki muu menee vähän sen ulkopuolelle, vaikka sarja ja pelitkin ovat hyviä. En ole ihan samaa mieltä kaikista sarjan ja pelien valinnoista, joten jätän ne omaan arvoonsa.
Mites muilla, ootteko lukenut kirjoja ja miten luulette että niiden lukeminen/lukematta jättäminen on vaikuttanut kokemukseen sarjasta?Olisin halunnut lukea kirjat uudelleen ennen sarjan katsomista, mutta kirjat olivat (ja ovat edelleen, pitääkin pyytää ne takaisin) lainassa veljelläni. Edellisestä lukukerrasta taitaa olla vajaa vuosi, joten olin ehtinyt onnellisesti unohtaa aika paljon kaikkea ennen sarjan katsomista. Huomasin kuitenkin, että sarjaa oli helpompi seurata kun tiesi edes jotain. Toisaalta koska ihan kaikkea ei ollut muistissa, tuli aika usein mietittyä että hei, mites tää nyt niissä kirjoissa menikään. Silloin kun ensimmäiset uutiset roolituksista tulivat, olin hieman epäileväinen Cavillin sopivuudesta Geraltin rooliin. Noh, sarjaa katsoessa sitten mielipide muuttui ihan täysin, Cavill on täydellinen Geralt <3. Hän taisi jossain haastattelussa kertoa, että on itsekin kirjojen ja pelien fani, ja sen huomaa. Yennefer sen sijaan oli pieni pettymys, ja komppaan tätä:
Yenneferistä mulla on vähän kahtaijakoiset fiilikset, kun toisaalta hän on sarjassa jonkin verran pehmeämpi hahmo kuin mun mielestä kirjoissa tai peleissä. Suurimmaksi osaksi se kuitenkin varmaan johtuu siitä, että sarjoissa Yenille on kehitelty taustatarinaa, mikä lisää samaistumista ja ymmärrystä hahmosta, joten toisaalta mä kyllä tykkäänkin siitä ratkaisusta.
Yen olisi kaivannut vähän vahvempaa tulkintaa, mutta ehkä sarjan seuraavilla kausilla nähdään myös sitä. Valvatti taas sarjassa oli uusi lempparini! Kirjoissa en hänestä niin pitänyt, mutta sarjan Valvatti oli onnistuttu saamaan paljon mukavammaksi ja vähemmän ärsyttäväksi

Pitäis tosiaan lukea kirjat vielä uudestaan näiden sarja!Valvatti-lasien läpi niin näkisi muuttuuko mielipide myös kirja!Valvatista.
Olen samaa mieltä siitä, että sarjan asetelma oli erilainen kirjoihin nähden. Tavallaan sitä aina toivoisi että kirjoista tehtävät sarjat tai elokuvat noudattaisivat orjallisesti kirjan juonta ja hahmojen persoonat säilyisivät täysin samoina, mutta se taitaa olla mahdotonta. Kai sitä silti saa haaveilla

Mua kiinnostaa nähdä miten sarja lähtee viemään tarinaa tästä eteenpäin, kun eka kausi tuntui jossain määrin vaan pomppivan paikasta toiseen. Muutenkin harmitti se, että novelleihin oli yhdistelty tapahtumia pidemmältä kirjoista, vaikka novellien pohjalta olisi voitu tehdä ihan itsessään viihdyttäviä jaksoja. Ymmärrän kuitenkin, että se ei välttämättä tähän sarjaformaattiin olisi sopinut, kun tarkoituksena on edetä siihen pidempään tarinaan.
Mitä luulette, miten sarja lähtee kehittymään tästä ensimmäisestä kaudesta eteenpäin? Mitä odotuksia teillä on tuleville kausille?
Itse odotan näkeväni lisää Ciriä, ja erästä vähän pidemmällä kirjoissa tapahtunutta Geraltin & (uusien) kumppaneiden seikkailua, vaikka sitä saattaa hetken joutua odottamaan. Niin ja lisää Valvattia ehdottomasti!