Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #3  (Luettu 80824 kertaa)

Eino

  • ***
  • Viestejä: 68
  • ava: Sokerisiipi
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #180 : 22.09.2020 19:23:39 »
Arte, mulla on sama ennakko-oletus voittajista, että ne on jotenkin erikoisempaa tavaraa ja liian outoja mun makuun. Aika usein voittajia lukiessa olen löytävinäni sen erikoisen seikan, mikä on ratkaissut kirjalle voiton ja myhäilen, että arvasinpa :D Joskus mietin, kokeeko voittajan valitsija painetta siitä, että voittokirjan pitäisikin olla ns. erikoinen ja jopa jollain tavalla raflaava. Mun tuttavapiiristä moni vähemmän kirjoja lukeva elää siinä käsityksessä, että Finlandia-palkinto annetaan sen vuoden parhaalle kirjalle jonkun äänestyksen tai asiantuntijaraadin valinnan perusteella, eli että voittaja oikeasti olisi tiukan seulan läpäissyt vuoden absoluuttisesti paras kirja. Silloin jos lukee vuodessa vain yhden kirjan ja valitsee Finlandia-voittajan, saattaa käsitys suomalaisesta nykykirjallisuudesta olla esim. just niin kuin mulla aikaisemmin eli tylsää ja outoa  :-\ Toki makuja on monia ja se mikä mulle on outoa, on varmaan monelle ihan normisettiä. Ja kiitos että palautit mun mieleen Missä kuljimme kerran! Oon lukenut Westöltä pari muuta kirjaa ja tykkäsin hänen tyylistään, mutta juuri tuo on jäänyt aina muiden lukuprojektien varjoon.

Thelina, en pysty osoittamaan tarkasti, mikä mua Oneironissa vaivasi, mutta muistan että tunnelma oli siinä tosi raskas. Muistan eläneeni itse juuri samaan aikaan vähän hankalampaa elämänvaihetta, ja varmaan ahdistusta oli omassa elämässäkin riittämiin ilman lukuharrastustakin... Ylipäätään musta on kiinnostavaa miten voimakkaasti vaikka elämäntilanne ja ikä vaikuttaa lukukokemukseen. Toisinaan tiedostan hyvin selvästi jonkun kirjan luettuani, että olisin tykännyt tästä nuorempana tai jos olisin lukenut sen lomalla rentoutuneena ajan kanssa. Joskus jopa liian monen samaan aihepiiriin liittyvän kirjan jälkeen tulee täyskyllästyminen ja fiilis periaatteessa hyvän kirjan kohdalla on, että hohhoijaa taas tätä samaa :( Luin vähän aikaa sitten Katja Ketun Rose on poissa, ja ymmärsin kyllä miksi monet ovat sitä kehuneet ja pystyin nauttimaan kielestä ja juonikin tempaisi otteeseensa, mutta silti olin lähinnä helpottunut kun sain kirjan loppuun. Mulla oli meneillään vaihe, jolloin olin tosi kiinnostunut sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta, ja olin tosi uppoutunut siihen maailmaan. Ketun kohdalla tuli sitten se stoppi, enkä olisi jaksanut enää yhtään vähemmistöjen ja naisten sortamiseen liittyvää materiaalia, vaikka aihe on tosi tärkeä.

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #181 : 03.10.2020 15:54:33 »
Haluaisin taas lukea Stephen Kingin kirjoja... Mistä kumpuaa tunne, että kaikki pitäis omistaa? Pitäis vaan kokeilla kirjaston kirjoja. Hohto on hyvin kirjoitettu ja pelottava, Kuvun alla sen sijaan oli liian raju, sitä en yhteen aikaan pystynyt lukeen. Mihin kirjaan tarttuisin? Onko joku tutustunu kunnolla Musta torni-sarjaan?
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 521
  • 707
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #182 : 03.10.2020 16:02:42 »
Lainaus
Haluaisin taas lukea Stephen Kingin kirjoja... Mistä kumpuaa tunne, että kaikki pitäis omistaa?
Tuskinpa kaikkia tarvii, luulisin, että Kingiä löytyy hyvin kirjastoista - vähintään kaukolainalla. :) Toki, joskus iskee inspiraatio haalia kasaan "koko sarja" tai "tuotanto", mikä ainakin mulle tulee, jos oikeen innostun. :D Nytkin haaveilen ja todennäköisesti tilaan itselleni joululahjaksi Potter-boksin, että saan sarjan just tietyillä kansilla englanniksi, hih. :D Oon niitä irtona koettanut metsäsää, mutta no edullisemmaksi tulee tuo boksi, eikä irtona saa enää esim. suomalaisesta tai adlibriksestä. Mut Kingiin vielä, että jos makustelet syksyn ja mietit, lähdetkö antikvariaattikierrokselle, löytyisikö sieltä! :) Kauppoihinkin tullut toki leffojen myötä uusintajulkkareita Kingistä, se on ihan kiva. :)

Itsehän en uskalla Kingiä lukea - siis kauhuja. :D Olen lukenut Mersumiehen ja Revolverimiehen, joista ensimmäinen on dekkari ja seuraava hieman sekametelisoppa (?), mutta ei kuitenkaan suoraan kauhua, tietääkseni. Ne oli ihan viihdyttäviä, mutta ei kuitenkaan mitenkään erityinen palo iskenyt Kingiin. Sen sijaan ihan kivasti tykkäsin hänen teoksestaan "Kirjoittamisesta", mutta se oli aika omaelämänkerrallinen, kun toivoi sitä kirjoittamista enemmän. Vaikka kieltämättä hauska noinkin. :)


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #183 : 03.10.2020 16:17:44 »
Mä oon lukenut Kingin tuotantoa jonkin verran, mutta musta ne on kauhuksi aika tylsiä :D Hohtoakaan en jaksanut lukea loppuun, vaikka välillä oon miettinyt, että siinäkin kaikki jännitys tulee varmaan vasta siellä ihan loppupäässä (en oo sitä leffaakaan nähnyt mut tiedän juonen pääpiirteittäin), kuten esimerkiksi Heräämisessä (oli se kai Herääminen? 🤔 ainakin Wikipedia-artikkeli kuulosti tutulta ja muistoihini sopivalta). On niitä kyllä niitä ihan kiva lukea, vaikka kauhua tai jännitystä en niistä itselleni löydäkään.

Musta torni -sarjaa luin lukiossa yhden osan (sen ekan, Revolverimies vissiin) äikän kurssia varten, ja voi pojat kun oli tylsä. Meidän piti tehdä lukemamme kirjan pohjalta essee/tekstitaidon tehtävä kokeessa, ja selvisin vain, kun yksi tehtävävaihtoehto oli käsitellä kirjan kappale-/lukujakoa/rytmiä/teknistä toteutusta/jne. koska se oli siinä kirjassa tavallisesta poikkeava ja mieleenpainuva. Juonesta tai hahmoista en olisikaan pystynyt sanomaan mitään järkevää, koska koko kirja oli musta niin puuduttava. En löytänyt siitä mitään pelottavaa tai edes jännittävää, ja vain yksi kohta vähän ällötti :D Muuten vain tylsistytti sen lukeminen.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #184 : 04.10.2020 18:21:17 »
Mielestäni ainakin Uinu, uinu lemmikkini, Hohto, Piina, osittain myös Langolieerit on pelottavia. Joskus yritin sitä ykkösosaa mutta en päässyt kiinni Musta torni-sarjaan. King kirjoittaa hyvin mutta mielipiteeni on kaksijakoinen-kaikkea en pysty lukemaan. Novellikokoelman Langolieerit on hyvä tarina!

Onko täällä joku, joka on pystynyt lukemaan sen Kingin järkäleen Kuvun alla?
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #185 : 04.10.2020 18:39:35 »
Luin tänä kesänä pitkästä aikaa Kingiä, Hohdon jatko-osan Tohtori uni. Periaatteessa se oli hyvä, mutta tajusin, etteivät ainakaan kaikki Kingin kirjat kyllä oikein ole nykyisen lukumakuni mukaisia. Välillä jotenkin tylsistytti koko kirja, olisi mielestäni voinut olla vähän lyhyempi. Eikä tuo ollut minusta lainkaan pelottavakaan, enemmänkin ällöttävä joissain kohdissa. En muista pidinkö joskus 10 v. sitten lukemiani Kingin kirjojakaan erityisen pelottavina, Hohdon luin silloin ainakin ja myöskin Musta torni -sarjan. Siitä pidin silloin todella paljon ja olen miettinyt, pitäisikö lukea se uudelleenkin, kun yksityiskohdat ovat suurimmaksi osaksi kadonneet mielestä. Jos Abaratin mainitsema Kuvun alla on oikea järkäle, en usko että olen kovin innolla tarttumassa siihen, kun tuo edellinen King-lukukokemus ei ollut niin huikea kuitenkaan :D Moni kuitenkin on suositellut Kingin kirjoja minulle, ainakin sellaisia kuin Laitos ja Liseyn tarina on ollut suosituksissa mukana. Katsotaan, jos vaikka talven aikana tulisi jompaa kumpaa testattua :)
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #186 : 18.10.2020 17:39:38 »
Oli tässä taannoin puhetta siitä, miten kevyttä lukemista (ja joitakin ärsyttävääkin yksinkertaisuudessaan) Jenny Colganin kirja oli. No nyt tuli kirjastossa vastaan toinenkin, Majakanvaloa ja tuoreen leivän tuoksua, ja se oli ihan vastaava. Ongelma työssä, paikkakunnan vaihto korpeen ja siellä uusiin ihmisiin tutustuminen ja sinne kotiutuminen. (Tämä tuskin spoilaa sinänsä, että se on suunnilleen kannen perusteella jo ilmeistä.)

Teksti oli laadultaan ihan vastaavaa sekin. Omanlaistaan höttöä, mutta vaikka moni kohta pisti miettimään mielessään hieman kyynisesti, että mitenhän tämäkin olisi tosielämässä mennyt, niin silti sitä oli oikeasti aika mukavaa lukea. ;D Olen ollut niin väsynyt stressiin ja kaikkeen kiireeseen, että juuri tällainen ei-liian-älyllinen luettava oli juuri sitä mitä tarvitsikin. Aion jatkaa siihen joskus alekorista nappaamaani englanninkieliseen kirjaan, joka jäi sivuun, kun en jaksanut kiinnostua. Se on ilmeisesti tämän jatko-osa, niin voi ollakin että suoraan perään luettuna meneekin ihan mukavasti. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #187 : 15.11.2020 18:22:25 »
Mulle saa suositella kotimaista kirjallisuutta koska luen pelkkää käännöskirjallisuutta. Miks kaikki kotimaiset kirjat on synkkiä/rajuja, kertovat avioerosta yms? En kaipaa sellaista. Haluan jotain omaperäistä (kuten Emmi Itäranta) lempeää ja levollista, tai hiukan jännittävää. Ei dystopiaa. Ehdotuksia? Esimerkkinä Pirjo Rissasen Rakkaus kuin lupiininkukka oli ihan luettava silloin joskus. Jotain elämänmyönteistä/elämäniloista ja hyvän mielen kirjaa ilman synkistelyä. Onko kotimaisella kentällä sellaista kirjaa?

Ajattelin käydä kirjastossa joten kiitos jos joku suosittelee hyvää kirjaa!
« Viimeksi muokattu: 16.11.2020 08:18:11 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Orenji

  • ***
  • Viestejä: 1 387
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #188 : 15.11.2020 18:59:28 »
Abarat, suosittelen sulle Leena Parkkisen kirjaa Säädyllinen ainesosa! Olisi tarjolla miellyttävää kerrontaa ja vähän salaperäisyyttä, joka aukeaa hiljalleen, mutta ei mitään synkistelyä tai väkivaltaa. Yllätyin oikein, miten hieno ja eheä kokonaisuus kirja oli. Tykkään myös Tove Janssonin kirjoista ja novelleista paljon, mutta ne on kyllä ruotsiksi alunperin, joten ehkei niitä lasketa. :D Niissä on mielestäni juurikin rauhallinen ote ja saa lukea mieli kevyenä.
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #189 : 15.11.2020 19:21:34 »
Abarat, ootko tutustunut Enni Mustasen Syrjästäkatsojan tarinat -kirjasarjaan? Se on siis historiallista elämänmakuista draamaa, oisko se ollut 1800-1900 taitteeseen sijottuvaa ja siinä vilahtaa useita Suomen taiteilijoita hauskasti. Sivuaa sotaa jossain vaiheissa jollon vähän synkempää, mutta pääasiassa elämänmakuinen kasvutarina. Tässä vaiheessa 8-osaa julkastu ja olen siinä käsityksessä että sarja jatkuu yhä vaikken uusinta osaa olekaan vielä päässyt lukemaan/kuuntelemaan. Löytyy siis myös pitälti kirjaston äänikirjapalvelusta, josta olen sitä kuunnellut.

Never underestimate the power of fanfiction

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #190 : 16.11.2020 02:00:23 »
Luen vähän ei suomennettuja kaunokirjoja joska lukemani genret on sellaisa että niistä löytyy paremmin suomennettua kirjallisuutta. Oma ehdotus olisi Hovimäki-sarja mikä vaikutta hyvin samanlaiselta kuin Crysin ehdottama Syrjästäkatsojan tarinat sarja. Hovimäestä on ilmestynyt niin kirja kuin tv-sarjakin, tv-sarjasta löytyy pieniä pätikä areenasta jos haluaa vähän makustella tunnelmaa. Kirja -sarjaan kuuluu 6 osaa ja tv-sarjaan 4. kautta. Kirjasarjan iän takia sitä on vaikea löytää muualta kuin kirpparilta ja tv-sarjaakaan ei löydy mistään, ostin itse tv-sarjan boksit 10 vuotta sitten kun ne tuli sarjan uudelleen näytön mukana myyntiin ja jo silloin jäi osa kirjoista ostamatta. Kirjoja löytyy ainakin omasta kirjastosta kaikki 6, mutta tv-sarjan löytyminen on sattumankauppaa.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #191 : 16.11.2020 08:17:11 »
Kiitos suositteluista, täsmensin aiempaa viestiäni vähän. Nälkä kotimaiseen kirjallisuuteen on kova! Miksi elämäniloisia/positiivisen vireen kirjoja tuntuu olevan niin vähän? Tarkastelen ehdotuksianne ja meen kirjastoon varmaan huomenna!
« Viimeksi muokattu: 16.11.2020 08:19:17 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #192 : 16.11.2020 11:54:10 »
Abarat, ymmärrän tuskasi hyvin! Voisin suositella Eppu Nuotion Ellen Lähde-dekkareita, ovat oikeita villasukkakirjoja joista tulee hyvä mieli. Ensimmäinen osa on nimeltään Myrkkykeiso. Jos taas historiallinen romantiikkahömppä kiinnostaa niin Kaari Utrion Ruma kreivitär on oivallinen hyvänmielen kirja. Nämä tulivat nyt nopeasti mieleen, mutta kannattaa kysäistä myös kirjastosta vinkkejä :)

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #193 : 16.11.2020 17:14:17 »
Mäkin suosittelisin Hovimäkeä! Toki siinäkin sarjassa on synkkiä teemoja, kun Suomen historian pyörteissä eletään, mutta pääpaino on elämänmakuisessa arjessa, ei synkistelyssä.

Mä aloin just lukea Marko Leinon Joulutarinaa, ja se vaikuttaa kivalta. Siinä on synkkä alkuasetelma, mutta veikkaan, että tunnelma kevenee loppua kohti lämpöiseksi joulumieleksi. Kirjaa voi lukea kuin joulukalenteria, lukuja eli luukkuja on 24. En tiiä, onko Joulutarina sellainen kirja, jota Abarat etsii, enkä tosiaan oo lukenut vielä alkua pidemmälle, mutta ainakin joulunodotusta fiilisteleville tarina sopii.

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #194 : 22.11.2020 16:08:48 »
Leena Parkkisen Säädyllinen ainesosa herättää hiukan kiinnostusta. En tiedä yhtäkään kotimaista hyvän mielen kirjaa. Miltei kaikki kirjat on liian rajuja. Silti tykkään lukea ja kaipaan hyvää luettavaa. Jos käännöskirjallisuudesta puhutaan niin Mma Ramotswe-sarjaa on väitetty hyvän mielen sarjaksi mutta ykkösosan alku ei kolahtanut... Onko joku lukenut sarjaa enemmänkin? Luin jonkun aikaa Ovet auki pappilaan-kirjaa joka on ykkösosa. Vaikutti hyvältä, pitäis lukee se loppuun. Eli kotimaisia kirjoja saa ehdottaa lisää? Oon tosi arka kysyyn kirjaston väeltä suosituksia.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2020 16:16:28 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #195 : 22.11.2020 17:06:54 »
Abarat, minä olen lukenut Mma Ramotswe -sarjaa usean osan verran. Ne ovat minusta aika samantyylisiä kaikki, leppoisia eikä mitään rankkoja tapauksia tuossa salapoliisitoimistossa ole ratkottavana. Samat jutut kyllä toistuvat kirjasta toiseen, kuten rooiboksen juominen ja muut :D luin ihan vastikään yhden hieman uudemmista osista, Kahvia komeille miehille, mutta juuri tuo samojen juttujen toistuminen vähän kyllästyttää, enkä usko, että luen nyt ainakaan lähiaikoina noita lisää.

Kotimaisia hyvänmielenkirjoja on kyllä vaikea äkkiseltään keksiä. Kristiina Vuori kirjoittaa historiallista romantiikkaa, mutta onhan kirjoissa monenlaisia asioita, niin en tiedä voiko niitäkään ihan hyvänmielenkirjoiksi sanoa. Sitten tuli mieleen Miia Kankimäen Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin, se on kyllä aika hyvän mielen (ja matkakuumeen) tuova kirja!
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #196 : 22.11.2020 18:19:46 »
Minä olen lukenut nuo kaikki Mma Ramotswe -kirjat ja tykkään niistä kyllä. Ovat juurikin sellaista hyvän mielen luettavaa siinä mielessä, että ovat lyhyitä, yksinkertaisia ja helppolukuisia, ja kantavana teemana on yleensä ihmisystävällisyys jossakin muodossaan, vaikka taustalla hiiviskelevät vakavammatkin yhteiskunnalliset aiheet. Lyhyesti sanottuna, lähes jokaisen ongelman voi ratkaista pohtimalla asiaa yhdessä, kupillinen rooibos-teetä (ja tuhti hedelmäkakkupala) tekee päivän kuin päivän paremmaksi, ja mikään ei ole tärkeämpää kuin läheiset ihmiset ja toisista välittäminen.

Minusta riemastuttavinta Mma Ramotswen salapoliisitaktiikassa on ehkä se asenne, että "usein parhaan tiedon saa, kun kysyy ihmiseltä itseltään".  ;D

Jos tuntuu, että aihepiiri kiinnostaa, niin ensimmäisen kirjan alun perusteella ei ehkä vielä kannata luovuttaa. Mutta käytännössä yhden luettuaan on lukenut ne kaikki, siinä määrin ne ovat saman kaavan mukaisia. Toki hahmojen elämä ja sen tilanteet etenevät kaiken aikaa. Kun on lukenut kirjat yksitellen sitä mukaa kun ne ovat ilmestyneet (noin kerran vuodessa), ei samankaltaisuuskaan kyllästytä.

Suomalaisista hyvän mielen kirjoista tulee mieleen Veera Vaahteran tuotanto, joka on miellyttävälukuista kevyttä romanttista tarinointia.


I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Salem

  • Vieras
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #197 : 04.12.2020 22:16:12 »
Palaan nyt takaisin tuohon aiempaan Stephen King-keskusteluun :D Olen kova vanhemman tuotannon fani, mutta Kingin kirjoitustyyli on usein raskassoutuinen ja tarina lähtee tosi hitaasti liikkeelle. Ymmärrän hyvin, että ei se ole kaikkien makuun. En tiedä koenko itsekään kirjoja niin pelottaviksi, mutta jotkut ovat olleet tavalla tai toisella sen verran ahdistavia, että niitä ei tee mieli lukea uudelleen.

Täälläkin varmaan moni on lukenut Virpi Hämeen-Anttilan Björk-sarjaa? En yleensä helposti tartu kiinni mihinkään suomalaiseen ennalta tuntemattomaan kirjaan, vaan luen lähinnä YA-kirjoja englanniksi. Juuri sain luettua Björk-sarjasta "Kirkkopuiston rakastavaiset", ja se oli kyllä kirja, joka jäi mietityttämään.

Abarat mainitsi Ovet auki pappilaan-kirjan. Muistan lukeneeni nuo Jan Karonin kirjat joskus vuosia sitten, ja ne olivat ihania, mutta siitä on tosiaan aikaa, kun niitä on tullut luettua. Vähän katselin pitkästä aikaa sitä ykkösosaa, mutta en sitten lähtenyt siihen luku-urakkaan ainakaan vielä. Onko tämä sarja muille tuttu?

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #198 : 10.12.2020 08:54:43 »
Onko kukaan lukenut Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta-sarjaa? Kuulisin mielelläni kommentteja ja kokemuksia.

Itse kuuntelin juuri Rileyn Enkelipuu nimisen teoksen (ei osa tuota yllämainittua sarjaa) ja nyt olen hieman hämmentynyt. Olen kuullut tuosta Seitsemän sisarta-sarjasta paljon hyvää mutta tämän yksittäisen, sarjaan kuulumattoman kirjan perusteella en oikein tiedä kannattaako aloittaa tuota sarjaa ollenkaan :D

Tässä Enkelipuussa oli sinällään ihan mielenkiintoinen asetelma, mutta ihmettelin useamman henkilöhahmon tekemiä päätöksiä ja niiden vaikutuksia. En oikein hyväksynyt niitä ja siksi jotkut hahmot jäivät vaille samaistumispintaa. Olin vähällä jättää koko kirjan kesken, mutta toisaalta jokin siinä kiehtoi ja halusin myös kuulla kuinka näiden hahmojen, jotka olivat tehneet maailman typerimpiä asioita, sitten lopulta käykään. No, olin pettynyt ja jäi vähän fiilis, että hahmo(t) päästettiin hieman liian helpolla. Jos joku on tämän lukenut, niin mukavaa olisi kuulla mitä mieltä loppu (ja toki koko kirja) herätti :)

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #199 : 10.12.2020 09:25:22 »
Vendela, minäkin olin kuullut Seitsemän sisarta -sarjasta paljon kehuja ja kirjat ovat tulleet vastaan mm. blogeissa ja muutenkin netissä. Ilmeisesti niistä pidetään paljon, mutta en oikeastaan ymmärrä, miksi. Yritin kuunnella ensimmäistä osaa äänikirjana syksyllä ja alku oli mielestäni ihan OK, mutta sitten kirjassa hypättiin sellaiseen menneisyyteen sijoittuvaan jaksoon, joka vain jatkui ja jatkui ja oli mielestäni todella tylsää kuunneltavaa. Luovutin lopulta kokonaan ja jätin kirjan kesken. Muita kirjoja en ole samalta kirjailijalta lukenut, enkä usko että välttämättä luenkaan.

Salem, hyvä kun muistutit tuosta Björk -sarjasta, olen lukenut siitä muistaakseni ensimmäisen kirjan, mutta en muita. Muistaakseni tykkäsin siitä ja 1920-luku oli kiinnostava aikakausi. Alkoi kyllä kiinnostaa, mikä tuossa Kirkkopuiston rakastavaisissa jäi mietityttämään :D Ehkäpä tartun taas jossakin vaiheessa tähän sarjaan, kunhan saan muutamia muita kirjoja ensin luettua. Kirjojen lukeminen on vähän jumittanut viime aikoina, kesken on tällä hetkellä Robert Galbraithin uusin kirja Levoton veri ja eilen aloin kuunnella äänikirjana Sally Rooneyn Keskusteluja ystävien kesken. Molemmat vaikuttavat ihan hyviltä!
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥