Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #3  (Luettu 81200 kertaa)

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 956
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #260 : 28.02.2023 10:33:43 »
Onko joku muu lukenut Casey McQuistonin Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä?
(Amerikan presidentin poika ❤️ Britannian prinssi, kirjan idea näin pähkinäkuoressa)

Minulla on parhaillaan kesken ja siis Aaaaaaaa😍
En muista milloin viimeksi olisin ollut kirjaan näin koukussa, hypessä jne, että tekee samaan aikaan mieli lukea loppuun
 yhdeltä istumalta, mutta toisaalta taas säästää, että kirja kestäisi kauemmin😂
Olen nyt vähän yli puolenvälin, ja kyllä siinä taitaa niin käydä, että ahmin tänään loppuun.
Oon tosi positiivisesti yllättynyt varsinkin romanttisesta jännitteestä ja seksikuvauksien kauniista yksityiskohdista.
Tämäntyyppistä haluaisin itsekin kirjoittaa.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2023 10:37:41 kirjoittanut Violetu »

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

miisuli

  • Neiti Herrasmies
  • ***
  • Viestejä: 406
  • ava by Sokerisiipi
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #261 : 28.02.2023 13:17:41 »
Violetu, tästä sinun hypestäsi inspiroituneena varasin kyseisen teoksen kirjastosta! Kuulostaa ihanalta kirjalta. 😍 Harvemmin tulee luettua rakkausromaaneja, mutta uskon, että tämä kyllä kiinnostaa sen verran, että todellakin luen! Kiitos suosituksesta. :)
"You must have a twinkle in your eye, a naughtiness - and the audience must realize your mind is working faster than your words."
Jeremy Brett

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 260
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #262 : 28.02.2023 16:43:19 »
Onko joku muu lukenut Casey McQuinstonin Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä?
(Amerikan presidentin poika ❤️ Britannian prinssi, kirjan idea näin pähkinäkuoressa)
Minä! Ja tykkäsin ihan tosi, tosi paljon :D Enemmän voisi näitä tämmöisiä kirjoja kääntää suomeksi kun englanniksi tuntuu löytyvän tosi paljon.

Kiitos Syksy kommenteista ja ajatuksista tuosta Se päättyy meihin kirjasta! Harmillista, jos ei ole kaiken tuon rummuttamisen arvoinen vaan ennemmin pettymys. Itsekin olen saanut kuvan kivasta ja hömpästä rakkaustarinasta tuon kansikuvan perusteella ja ikävää, että se johtaa tosi harhaan! Vaikuttaa siltä, että minun ikuisen romantiikan rakastajana tuskin kannattaa tuhlata aikaani tähän teokseen :D

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Neiti Syksy

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 750
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #263 : 28.02.2023 16:50:23 »
Joo, kyllä minuakin vei kovasti harhaan nimi ja kirjan ihana ulkoasu. Rakastan romantiikkaa, hömppää ja haluan tulla onnelliseksi. Tämä oli kyllä kaikkea muuta (ja siis jonkin analyysin perusteella ollut tarkoituksellista, että ihmiset tietäisivät, että kaiken sen onnellisuuden alla voi olla tosi toksinen suhde tai jotain muuta).

Mutta pysyttelen samanlaisissa kirjoissa kuin Violetun mainitsema! Vähän tuli jotenkin mieleen se jokin käännös Twilight siitä, kun Edward on presidentin poika.😂 Mutta se oli ihana, lämminhenkinen ja metsästän lisää samanlaista!

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #264 : 28.02.2023 17:28:56 »
Onko joku muu lukenut Casey McQuinstonin Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä?
(Amerikan presidentin poika ❤️ Britannian prinssi, kirjan idea näin pähkinäkuoressa)
En ole, mutta heti heräsi kiinnostus ja laitoin kirjan varaukseen kirjastosta. Jonkin verran on jonoa (64/64), mutta Helmetillä näyttäis olevan useampi kappale sitä, niin kaipa tuo suhteellisen nopeasti etenee.

Laitoin itse asiassa varaukseen myös mainitun Se päättyy meihin, koska jollain oudolla tavalla heräsi kiinnostus siihenkin 😅 Toisaalta itsekin tykkään eniten hyvän mielen hömpästä, että voi olla paha virhe sen suhteen, mutta katotaan. Kyllä mä nimittäin tykkään "kurjistakin" kirjoista. Jonossa tosin olen vasta sijalla 1150, että tässähän ehtii muuttua mielipide melkein yhtä monta kertaa. Mutta olen valmis ahdistumaan ja pettymään! :D

Noiden lisäksi laitoin vielä varaukseen Iida Rauman Hävitys: Tapauskertomuksen. Siitä oon kuullut hyvää, ja voittihan se viime vuonna Finlandia-palkinnonkin. Vähän vain harmittaa, kun en tajunnut laittaa sitä aiemmin varaukseen, sillä sijani jonossa on sen kanssa vasta 2796. eli salee pääsen lukemaan sitä vasta joskus ensi vuoden puolella. Mutta mikäpä tässä, kyllä mulla riittää lukemista muutenkin.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 722
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #265 : 28.02.2023 20:37:53 »
Lainaus käyttäjältä: Colleen Hoover: Se päättyy meihin
Se päättyy meihin on valtaisan menestyksen sosiaalisessa mediassa saavuttanut ilmiö, jonka viimeisiä sivuja ei voi lukea kyyneleitä vuodattamatta.

Eli siis kyseessä Colleen Hooverin teos Se päättyy meihin. Tämä kirja on pompannut aika näkyväksi tässä viime kuukausien aikana somessa sekä äänikirjapalveluissa. Itse en ole tätä lukenut, mutta tulinkin tänne kyselemään että onko joku tähän tutustunut ja mitä fiiliksiä tämä herättää? Onko teos kaiken hypetyksen arvoinen?
Minäkin olen nähnyt kirjasta paljon hypetystä ja kehuja, mutta kaiken aikaa enemmän myös sen suuntaista mielipidettä, kuin Neiti Syksykin kirjoitti. Sen johdosta päätin, että itse jätän väliin juurikin kirjan keskeisen teeman vuoksi. On niin paljon muutakin kiinnostavaa luettavaa tällä hetkellä. Toki jokainen muodostaa oman mielipiteensä, mutta kuulemani perusteella en liene kohderyhmää. Larjus, kenties se onkin pettymyksen/tykkäämisen kannalta olennaista, ettei odota jotain tiettyä, mitä kirja ei olekaan. Ja aika usein liiallinen hypetys myös tuottaa pettymyksiä.

Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä on minunkin kuulemani mukaan saanut suuresti faneja, mutta en ole kiirehtinyt sen lukemisella.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #266 : 01.03.2023 10:13:07 »
Mä kommentoin vain sen verran, että toivon ettei yleisty mikään tapa, että kirjojen alussakin varoitetaan kaikesta. Mä haluan tutustua sisältöön ilman että se varoituksilla paljastetaan heti alussa. Musta tuntuu ahdistavalta se, että nykyään ei saisi mistään varoittamatta ahdistua, ei edes fiktiosta mikä on kumminkin se turvallisin tapa. Kaikki pitäisi olla tiedossa. Mä haluan yllättyä ja jopa järkyttyä, jos vaan mahdollista. Harmi vaan, että ei ole ollut pitkään aikaan kunnolla jaksamista lukemiseen kirjojen puolella nimimerkillä mulla on vieläkin Noituri-sarja kesken ja aloitin varmaan vuosi sitten ja oon edennyt kakkoskirjaan.  ;D
« Viimeksi muokattu: 01.03.2023 10:15:13 kirjoittanut Lizlego »

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 956
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #267 : 01.03.2023 10:33:52 »
Lainaus
- - toivon ettei yleisty mikään tapa, että kirjojen alussakin varoitetaan kaikesta. Mä haluan tutustua sisältöön ilman että se varoituksilla paljastetaan heti alussa. Musta tuntuu ahdistavalta se, että nykyään ei saisi mistään varoittamatta ahdistua, ei edes fiktiosta mikä on kumminkin se turvallisin tapa.
Yhdyn tähän. Tavallaan ficeissäkin ärsyttää just esim. "character death" -varoitus, kun se on niin iso sisältöspoileri. Sen takia jäänyt varmaan paljon hyviä ficcejä lukematta😅
Mieluummin yllätyn sellaisesta, tietoisesti ei tule moisiin tartuttua.
Ja takaisin aiheeseen mennäkseni, jos haluaa tietää kirjan sisällöstä mahdollisimman paljon (tai niitä kriittisiä, mahdollisia triggereitä), niin sitten voi lukea arvosteluja tai kirjasta muuten käytyä nettikeskustelua🤔
Eri asia toki uunituoreissa uutuuskirjoissa, mutta siis. Varmasti löytyy joku tapa selvittää onko kirjassa triggeröivää sisältöä X.

Sain eilen tuon Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä loppuun ja aijai🥰 suosittelin työkaverille jo silloin, kun olin vasta aloittanut, ja hän suositteli sitten tuota Se päättyy meihin, josta täälläkin on puhuttu. Ehkä etsin sen käsiini kun saan eka luettua nää kolme, jotka yhä on itsellä lainassa.
Ainakin joku Angie Thomasin kirja oli pinossa, tykkäsin silloin pari kesää sitten niin paljon Viha jonka kylvät -romaanista, että päätin kokeilla häneltä muutakin.

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 186
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #268 : 24.03.2023 19:30:56 »
Luin Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä noin kuukausi sitten muutaman päivän sisällä. Se oli ihan hauska kirja, mutta minua jäi häiritsemään kirjailijan tyyli tunkea politiikkaa tekstiinsä. Tästä viestistä taitaa tulla nyt aika lailla pelkkää valitusta... pahoittelut jo etukäteen.

Hahmot tuntuivat poliittisilta näkemyksiltään todella mustavalkoisia. Kaikki republikaanit olivat pahiksia, heillä oli kaikki väärät mielipiteen (homofobia, rasismi, populismi ym.) Tämä ajattelumalli korostui erityisesti Ellen Claremontin vastaehdokkaassa Richardsissa.
Spoiler: näytä
Totta kai juuri Richards palkkasi paparazzit stalkkaamaan ja paljastamaan Alexin ja Henryn suhteen. Argh


Henryn veli Philip ja isoäiti kuningatar ovat myös aika raivostuttavia hahmoja. Philipin ainut persoonallisuus oli se, että se oli peestä. Ainoat asiat, jotka Philipiä kiinnostivat olivat kuninkaallisen perheen perinteet, perillisten hankinta ja kuninkaallisen perheen julkisuuskuva. Hahmon koko idea oli vain kiusata Henryä. Ja miksi edes oli asia, että Henryn pitäisi hankkia lapsia? Ymmärsin, että se on perheen nuorin ja Philipistä tulee kuningas Catherinen jälkeen. Ainakin Wikipediassa lukee, että Henry on kolmas perimysjärjestyksessä. Jos Philip eikä Henry eivät saa lapsia, Beatricesta tulee kuningatar.

Sama mustavalkoisuus vaivaa myös kirjan "hyviksiä". Aina välillä kirjailija muistuttaa lukijaa, kuinka Alex, Henry, June ym. ovat Hyviä ja ajattelevat Oikein. Ellenin työntekijä Amy on transsukupuolinen, koska tottakai hyvispresidentillä on transsukupuolinen työntekijä. Kaikki Alexin ja muidenkin poliittiset mielipiteet tuntuivat olevan kuin suoraan nykyisten liberaalien amerikkalaisten pelikirjasta. Alexin turvamies Cash on panseksuaali. Alex ja June ovat puoliksi meksikolaisia. Nora on juutalainen ja bi jne. Tuntuu siltä, että kirjailijalla oli lista, jossa on kaikki mahdolliset vähemmistöt ja aina kun hän keksi uuden hahmon, hän valitsi listalta vähemmistön, johon tämä hahmo kuuluu, merkkasi rastin ruutuun ja taputti itseään selkään. Ei sillä, että monimuotoisuudessa olisi mitään pahaa. Tartuin tähän kirjaan pitkälti sen takia, että sen aihe on LGBT-rakkaus. Jotenkin myös se tuntui päälleliimatulta.

Näiden lisäksi oli erittäin outo valinta ottaa fiktiivisen kuninkaallisen perheen nimet suoraan elävistä oikeista kuninkaallisista.
Henry - Prinssi Harryn oikea ristimänimi
Beatrice - Yorkin herttuaparin vanhempi tytär, 9. perimysjärjestyksessä
Philip - kirjan julkaisuaikaan oli vielä elossa, Elisabetin aviomies
Catherine - nykyinen Walesin prinsessa
Mary ja Arthur ovat ainoat nimet, jotka eivät ole kenenkään elossa olevan oikean kuninkaallisen etunimiä. Tämä häiritsi, koska totta kai kuvittelin fiktiivisen Beatricen oikean Beatricen näköiseksi. Ja muutenkin vaan outoa.

Lisäksi, kuninkaallisnörtti kun olen, häiritsi, kun Henryn titteli oli suomennettu Walesin prinssiksi. En nyt enää muista ihan tarkasti, mitä sanamuotoa käytettiin. Tiedän, että kirja on fiktiota, mutta oikeiden sääntöjen mukaan Henry ei voi olla englanniksi Prince Henry of Wales. Tai ainakin oletan että englanniksi titteli on kirjassa tämä. Koska kruununperijä Catherine on nainen, hänelle ei voida myöntää Walesin prinsessan arvonimeä. Esim. Elisabet ei ollut koskaan Walesin prinsessa, koska se titteli annetaan vain Walesin prinssin puolisolle. Walesin prinssi taas on miespuolinen kruununperillinen. Eli: Catherine ei voi olla The Princess of Wales joten Henry ei voi olla Prince Henry of Wales. Toivottavasti tajusitte.

Loppujen lopuksi kaikista häiritsevistä asioista huolimatta kirjasta jäi lämmin ja mukava fiilis. Muutaman fanficinkin luin AO3:sta. Ei nyt mikään mestariteos, mutta ihan söpö. Minulla on tästä kirjasta paljon mielipiteitä... voisin vielä jatkaa, mutta ehkä lopetan nyt, ettei tule ihan järkyttävän pitkää kilometriviestiä.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 260
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #269 : 31.08.2023 22:00:44 »
Onko kukaan lukenut In memoriamia (Alice Winn)? Lyhyesti: kahden miehen rakkaustarina keskellä ensimmäistä maailmansotaa.

Itse tutustuin tähän ihan muutama viikko sitten ja olin osittain innoissani, osittain järkyttynyt (koska sota) ja aivan todella ihastunut! Kirja ei ollut itselleni mitenkään helppo, johtuen juuri sodasta, ja siksi olisikin tosi kiva kuulla muiden fiiliksiä, jos olette tähän tutustuneet :) Itse romanssi tosin oli juuri sitä mistä itse tykkään ja niiltä osin kirja oli ihan 10/10 :D Tykkäsin myös, ettei tämä ollut ihan semmoisessa hömppä-sarjassa vaikka romanttinen olikin.



// Pakko muuten vielä kommentoida tuota edellsitä keskustelua kun osui silmään vasta nyt :D
Lisäksi, kuninkaallisnörtti kun olen, häiritsi, kun Henryn titteli oli suomennettu Walesin prinssiksi. En nyt enää muista ihan tarkasti, mitä sanamuotoa käytettiin. Tiedän, että kirja on fiktiota, mutta oikeiden sääntöjen mukaan Henry ei voi olla englanniksi Prince Henry of Wales. Tai ainakin oletan että englanniksi titteli on kirjassa tämä.
Tämä! Itse ajattelin ihan samaa kuunnellessani kirjaa. Tuli olo, ettei kirjailija ole tehnyt taustatyötään kunnolla vaan on lykännyt "ihan minkä vaan prinssi-tittelin" pikkuveliprinssille. Mutta ei, ei näin! Tämä laski kyllä vähän pisteeitä, vaikka muuten kirjasta tykkäsinkin :)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2023 22:05:11 kirjoittanut Vendela »

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #270 : 23.09.2023 08:02:09 »
Luulenpa että mun elämässä kirjojen lukeminen loppuu kohta. Osaako joku suositella jotain hyvän mielen kirjaa joka ei oo raju? Kotimaista kirjallisuutta. Haluaisin palauttaa uskon hyvään kirjallisuuteen. Jotain mikä vetää mukaansa heti ensimmäisten sivujen aikana? Tänään käyn kirjastossa. Jos jotain hyviä kirjoja tulee mieleen niin kiitos jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2023 09:48:35 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 553
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #271 : 23.09.2023 08:45:47 »
Kotimaisista kirjoista viime vuosilta ainakin nämä ovat olleet hyviä:

Ursula Mursu: Kuuilma-sarja, tämä on siis lastenkirjasarja mutta sopii oikeasti kaikenikäisille nimenomaan hyvänmielen lukemiseksi<3

Miika Nousiaisen kirjoista olen pitänyt, en ehkä kuvailisi hyvän mielen kirjoiksi, mutta ovat helppolukuisia, kertovat pienellä humoristisella otteella tavallisesta elämästä. Samoin Suvi Ratisen kirjat Hyvä tarjous ja Matkaystävä.

Historiallisista romaaneista jos pidät, suosittelisin Anneli Kannon Rottien pyhimystä, joka kertoo Hattulan Pyhän ristin kirkon maalausten tekemisestä!

Jos pidät fantasiasta, Maria Turtschaninoffin Punaisen luostarin kronikat -trilogia oli todella hyvä!

Muutamia tositarinoita: Tiia Rantasen omaelämäkerrallinen Suurin piirtein oli hauskaa ja kepeää luettavaa tavallisesta elämästä. Myös Helena Kastikaisen Suomen halki kävelystä kertova Kävele, unohda, rakastu oli kiva! Miia Kankimäen Asioita, jotka saavat sydämen lyömään nopeammin on myös ihana matkakirja, joka samalla kertoo japanilaisesta hovinaisesta, Sei Shonagonista.

Loppuun vielä ei-kotimainen suositus: feelgood-kirjailija Katie Fforde oli minulle uusi tuttavuus ja häneltä onkin suomennettu vasta pari kirjaa. Salainen puutarha oli todellinen hyvänmielen kirja, aivan ihanaa slice of life romantiikkaa! Tätä ehdottomasti suosittelen kevyeksi hyvän mielen luettavaksi.

Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 722
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #272 : 23.09.2023 11:40:05 »
Uutuuskirjoista tulee mieleen esim.

Liina Putkonen: Unohdettujen unelmien kirjasto (tämä oli tosi lempeä ja pehmoinen, sydämellinen kirja ja enemmän ystävyys kuin rakkaus pääosassa)

Tuuli Kivijoki: Sinisiä hetkiä Lemmenlahdella (sympaattinen ja jotenkin vähän annipolvamainen)

Maija Kajanto: Korvapuustikesä, Taatelitalvi, Sahramisyksy (henkilöillä on elämässään myös raskaampia aiheita, ettei ihan täyttä höttöä, mutta kevyesti kerrottuna ja minusta ainakin nämä ovat oikein hyvää mieltä tuovia kirjoja)

Jos kotimainen historiallinen fiktio kiinnostaa, katsele Enni Mustosen ja Ann-Christin Antellin kirjasarjoja. Myös Anu Vähäahon En voi sua unhoittaa poies oli aika lempeä, vaikka siinä oli kyllä myös Oulun historiallinen tulipalo. Näissä ei kuitenkaan mitenkään mässäillä ikävillä asioilla.

Kysy kirjaston henkilökunnalta suosituksia, näitähän on paljon sellaisia kotimaisia hyvänmielen sarjoja, joissa on pääpiirteissään tarina "nainen tulee käymään kesäksi/vähäksi aikaa kaupungista maaseudun idylliin, tutustuu mukaviin ja persoonallisiin maaseudun asukkaisiin, löytää rakkauden ja päättää jäädä sinne asumaan". Edellä mainitut kolme ovat juurikin sen tyylisiä.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #273 : 29.10.2023 09:46:17 »
Laitoin itse asiassa varaukseen myös mainitun Se päättyy meihin, koska jollain oudolla tavalla heräsi kiinnostus siihenkin 😅 Toisaalta itsekin tykkään eniten hyvän mielen hömpästä, että voi olla paha virhe sen suhteen, mutta katotaan. Kyllä mä nimittäin tykkään "kurjistakin" kirjoista. Jonossa tosin olen vasta sijalla 1150, että tässähän ehtii muuttua mielipide melkein yhtä monta kertaa. Mutta olen valmis ahdistumaan ja pettymään! :D

Noiden lisäksi laitoin vielä varaukseen Iida Rauman Hävitys: Tapauskertomuksen. Siitä oon kuullut hyvää, ja voittihan se viime vuonna Finlandia-palkinnonkin. Vähän vain harmittaa, kun en tajunnut laittaa sitä aiemmin varaukseen, sillä sijani jonossa on sen kanssa vasta 2796. eli salee pääsen lukemaan sitä vasta joskus ensi vuoden puolella. Mutta mikäpä tässä, kyllä mulla riittää lukemista muutenkin.
Pitkään menikin jonotellessa tota Se päättyy meihin, mutta sain sen viime viikolla lopulta itselleni. Lukeminen on vielä kesken, mutta oon edennyt sen kanssa aika mukavaan tahtiin (kun tuntuu ettei mulle jää nykyään hirveesti aikaa lukea kirjoja). Sitä on ollut yllättävän kiva ja vaivaton lukea, vaikka en voi sanoa pitäväni yhdestäkään hahmosta 😅 Mutta toisaalta tykkäsin joitain vuosia sitten kattoa You're the Worst -sarjaa, vaikken siinäkään oikeastaan tykännyt yhdestäkään hahmosta.
Muutenkin tässä on joitain juttuja (juonenkäänteitä ja yksityiskohtia), jotka on niin älyttömiä ja epärealistisiakin ja tuo mieleen lähinnä kaikki jutut, joista fanifiktioita moititaan. Ahdistanut ei ole missään vaiheessa, vaikka ikäviä ja raskaita aiheita onkin käsitelty. Katsotaan käykö niinkin jossain vaiheessa, vaikka etukäteen täältä muiden kommenteista tiedänkin vähän, mihin suuntaan mennään, ja kyllä se jotenkin huokuu rivienkin välistä. Että ei ainakaan ole tulossa yllätyksenä :D


Hävitystä en ole päässyt vielä lukemaan, sillä jonossa ollaan edelleen 😅 Nyt sijalla 591, eli kyllä sen saaminen ensi vuoteen menee ihan varmasti, niin kuin epäilinkin. Mutta ei haittaa.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 722
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #274 : 09.11.2023 00:40:15 »
No nyt ei voi kuin hehkuttaa, kun luin Leigh Bardugon Hämärän valtakunnan loppuun. :D Tuo kahden kirjan sarja kolahti yllättävänkin lujaa. Ei ehkä aikoihin ole ollut sellaista kirjaa, jossa oikeasti tempautuu syvemmin tarinaan ja kiintyy hahmoihin niin vahvasti.

Bardugo kiittää kirjan lopussa myös ficcaajia. Se sai miettimään, osaisiko näistä hahmoista kirjoittaa. Vai ovatko tämä niitä kirjoja, jotka toimivat sellaisenaan niin hyvin, ettei tarinaa tarvitse välttämättä uudelleenkirjoittaa ficcinä. Ehkä voisi kokeillakin.

Onko muita tästä Paluu Grishaversumiin -sarjasta tykänneitä? Kun mietitään Bardugon muita sarjoja, tämä on suosikkini. Varjo ja Riipus oli minusta vielä vähän sellainen lastenkirja, kevyesti kirjoitetun tuntuinen. Toinen osa jo syvensi hahmoja ja kerronta muuttui kiinnostavammaksi, kolmas osa oli jo oikeasti kiinnostava. Se kuitenkin saa salaa toivomaan, että kirjailija kirjoittaisi tarinansa alun uudestaan nyt, kun osaa homman paremmin. ;) Korppien kehä ja Hämärän valtakunta ovat jo kerronnaltaan ja tyyliltään paljon enemmän ja myös eri maailmaan sijoittuva Salatun tiedon seura koukutti, vaikka olikin ihan eri tyylinen. Seuraavaksi sitten odottelen sille jatkoa, puolittaisen kauhun vallassa - sen verran raskaampi ja synkempi se kuitenkin oli.


I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 956
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #275 : 09.11.2023 20:23:23 »
Varjo ja riipus (tai Grishaversumi ylipäätään) taitaa olla itselle vaan välillisesti tuttu, muutama hahmo siitä esiintyi yhdessä larpissa, jota olin mukana kirjoittamassa. Mietin kyllä joskus noiden kirjojen lukemista ihan vaan mielenkiintoisten hahmojen ja kuvioiden takia, mutta vielä ei ole tullut oikeaa hetkeä.

Discordissa kävin jo huutamassa kirjamessulöydöstäni:
F. T. Lukens - So This Is Ever After yllätti äärimmäisen positiivisesti. Tuntui taas kuin olisi ficciä lukenut (hyvällä tavalla). Queeriä fantasiaa, slow burn, idiots to lovers, rakastin, kun vaan pääsin vauhtiin. Ei siinäkään varmaan olisi niin kauaa mennyt jos olisin alusta asti suonut itselleni enemmän kuin yhden luvun päivässä🤭
Mutta lämmin suositus jos tykkää fantasialla höystetystä hömpästä.

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 722
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #276 : 09.11.2023 23:37:16 »
Kuulostaa lupaavalta. Ja naurattaa tuo trooppi idiots to lovers. Onko sellainen ihan oikeasti?  ;D

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Lusikkasirri

  • Pölypallero
  • ***
  • Viestejä: 186
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #277 : 10.11.2023 11:32:45 »
Kyllä idiots to loversia ao3:n puolella käytetään usein! Nopealla haulla löytyi 5470 fikkiä tolla tägillä. Idiots in love on yleisempi, 124 961 fikkiä  :D Minä olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa sitä, kun kumpikaan osapuoli ei oikein tajua, että tykkää toisesta :D

Minulla on ollut tässä nyt tämmöinen klassikoidenlukuprojekti jo jonkin aikaa käynnissä. Nyt on kesken Jane Austenin Emma. Vähän kauhulla odotan, mitä seuraavaksi tapahtuu; Emma kun ei ole tajunnut, että herra Elton on ihastunut häneen, eikä Harriet Smithiin :D Tämän jälkeen olisi suunnitelmissa joko Anne Brontën Wildfell Hallin asukas tai Austenin Kasvattitytön tarina. Myös viime vuoden joululahjaksi saatu ja jo aloitettu Lady Chatterleyn rakastaja kiinnostelee. Se on sekä tyyliltään että teemoiltaan raskaampi ja jotenkin hidasta tekstiä, joten siihen tarvitsee tietyn mielentilan, eikä saa olla kiire, kun sitä alkaa lukea.
it's been a long time coming
- Miss Americana & the Heartbreak Prince -

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 722
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #278 : 10.11.2023 12:57:31 »
Kyllä idiots to loversia ao3:n puolella käytetään usein! Nopealla haulla löytyi 5470 fikkiä tolla tägillä. Idiots in love on yleisempi, 124 961 fikkiä  :D Minä olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa sitä, kun kumpikaan osapuoli ei oikein tajua, että tykkää toisesta :D
Hullunkurista, mutta kieltämättä tuolla selityksellä se käy paremmin järkeen kuin ensikuulemalta.  ;D

Emma on ihana kirja, vaikkakin Emma itse persoonana aika ärsyttävä. ::) Mutta siitä jää kyllä lämminhenkinen fiilis loppujen lopuksi. Emman hoksottimet eivät liiku ihan niin sujuvasti kuin hän itse mielestään ylivertaisena parinmuodostajana kuvittelee ja se on lukijalle aika hauskaa. ;D Klassikoita on kiva lukea, pitäisi itsekin palata johonkin noihin pitkästä aikaa.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

rosegold

  • ***
  • Viestejä: 139
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #279 : 17.12.2023 12:32:49 »
Tässä nyt ei ole viime viesteissä mainittu yhtään sellaista kirjaa, joista osaisin mitään sanoa :D

Viime aikoina itsellä on ollut tarve lukea "ennustettavia" kirjoja, vanhoja tuttuja, kuten Agatha Christietä. Ei jotenkin jaksa antaa panosta millekään uudelle kirjalle ja kauhistuttaa ajatus, että jos se sitten onkin tosi ärsyttävä syystä tai toisesta. Luetteko te kirjoja uudelleen vai seuraatteko sitä sääntöä, ettei samaa kirjaa lueta toista kertaa?

Ensi vuonna eräs kouluajoilta tuttu henkilö julkaisee omaelämäkerrallisen teoksen, ja tunnustettakoon nyt täällä, että itsellä on se ollut kirjastosta varauksessa jo jonkun aikaa ihan siksi, kun olen utelias, tai paremmin englanniksi ilmaistuna "nosy". Muuten ei olekaan hetkeen mitään ei-fiktionaalisia kirjoja tullut luettua. Tänä vuonna luin Ystäväni Anne Frank-kirjan, joka kyllä oli lukemisen arvoinen. Holokausti on yksi sellainen aihe, johon palaan aina uudelleen ja uudelleen.