Kirjoittaja Aihe: Fanfictionin buumit  (Luettu 45043 kertaa)

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #80 : 01.09.2017 10:26:23 »
Mä kyllä ajattelen että fanfiction ja muu taide on tavallaan yhteiskunnallista ja sosiaalista toimintaa siinä missä kaikki muukin mitä me tehdään. Sikäli "taidetta ei pidä sensuroida" on mun mielestä vähän hassu lausahdus josta tulee mieleen lähinnä yläasteen esimerkki jostain "taidevideosta" jota tehdessä oli tapettu kissa ja juttua puolusteltiin sanomalla, että tämä on taidetta. Niin että myöskään fanfictionia tehdessä ei pidä tappaa eläimiä eikä ihmisiä :')

Ja muutenkin kyllä taiteen "rajoista" pitää voida keskustella ja taidetta pitää tehdä niin että tajuaa että sillä voi olla vaikutusta ja että taiteen tekemisessä on myös eettinen vastuu niin kuin ihan missä tahansa muussakin mitä ihminen keksii tehdä. Mutta tuskinpa on miltään kannalta rakentavaa yrittää kieltää joitain aiheita kokonaan tai velloa semmoisessa moraalisessa järkytyksessä joidenkin aiheiden osalta. Parempi ois vaikka omalta osaltaan miettiä, että mitä minä kirjoitan ja miksi ja ennen kaikkea miten. Ja fiktiosta puhuttaessa pitää tietysti muistaa että puhutaan fiktiosta. Se ei tarkoita etteikö fiktiolla olisi vaikutuksia ja etteikö niitä voisi ja ehkä pitäisikin pohtia etiikan kannalta, mutta fiktio on kuitenkin eri juttu kuin vaikka faktaksi tarkoitettu ja sellaisena luettava teksti ja se pitää muistaa tai muuten keskustellaan vääristä jutuista.



Minä olen tiedostanut "ystävistä rakastajiksi" ja "vihollisista rakastajiksi" -leirien olemassaolon, mutta enpä ollut älynnyt että tuo hahmojen aseman epätasaisuus olisi myös yksi semmoinen shippaajia jakava juttu. Mulle varmaankin tuo "ystävistä rakastajiksi" on ollut koko fikkaushistoriani ajan kaikkein tutuin ehkä sen vuonna 2006 alkaneen Remus/Sirius-manian takia.


Lainaus käyttäjältä: Nevski
Ylipäätään musta tarvii paljon enemmän kirjallista lahjakkuutta, että saa jostain tutusta ja turvallisesta (esim. Harry suhteessaan Roniin) irti sellaista pelkoa ja kiihottavia elementtejä, kuin jostain selkeän uhkaavasta.

Mua hirvittää aina kaikki kommentit missä sanotaan että jonkun jutun kirjoittaminen on vaikeampaa kuin jonkun muun :D Ja lahjakkuus-sana hirvittää myös, koska mitä ihmettä se on! Mutta siis tuota niin kuin sanoitkin, ehkä Harry/Ron-fikeissä ylipäänsä haettaisiin erilaisia juttuja kuin Harry/Draco-fikeissä, ja tarvinneeko niissä sitten saada välttämättä lukijaa tuntemaan pelkoa :D Tai se pelko voi tosiaan tulla jostain muualta kuin Harryn ja Ronin suhteesta.

Ehkä mulle itselleni noissa ystävyydestä romanttiseen rakkauteen -jutuissa on ollut kiehtovaa ikään kuin se harmaa tila siellä ystävyyden ja romanttisen rakkauden välillä, tai se että miten semmoista seksuaalista vetovoimaa tai ihastuksen tunteita tai sellaista saa sekoitettua jo valmiiksi läheiseen suhteeseen, ja miten se näkyy suhteen dynamiikassa.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 931
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #81 : 13.06.2019 01:10:59 »
Herätetäänpä tämäkin keskustelu taas eloon, vaikka tuntuu, että näistä jutuista on viimeksi keskustellut täällä about eilen (siitä on pian kaks vuotta??!) :o

Oletteko huomanneet jotain uusia buumeja ficeissä? Onko jotain buumeja, mitä toivoisitte tuleviksi/tapahtuviksi just nyt?

Minä vähän toivoisin jonkunlaista kesäficcibuumia, koska kesä. Ja tulevien "seksihelteiden" mukana saisi nousta pwp-buumi :'D
Useimmiten tulee luettua jotain tiettyä fandomia, joka on sen hetken ykkönen, ja tällä hetkellä toivoisin erityisesti Fruits Basket -buumia ::)
Ja ehdottomasti saisi kesäkuussa olla myös aina jonkunlainen pride-ficcien buumi. (toisaalta en tiedä onko joulun alla yleensä ollut jonkunlainen joulubuumi? Viime vuonna ne ficit näki selkeämmin, kun niille oli oma osastonsa, mutta aiemmin?).
Toisaalta voisihan näihin ainakin yrittää vaikuttaa pykäämällä haasteen pystyyn tai toivomalla sellaista. Ja ainahan voi tietysti kirjoittaa itse.

Se olisikin jännää, kun buumit seuraisivat välillä maailmanmenoa/uutisia. Olisi ihan kiinnostavaa, kun jääkiekon MM-kisojen aikaan tulvisi lätkä-AU:ita (lätkä-RPF:ää vähän ehkä esiintyykin silloin enemmän?), ja tänä keväänä olisi varmaan ollut Suomessa myös vaaleihin/politiikkaan liittyvien AU:iden buumi. Okei, siihen olisi varmaan mennyt hermot, kun ei muutenkaan meinannut päästä vaaleja pakoon...

Olen kaiketi lukenut viime aikoina niin vähän ficcejä (apua!), että ei ainakaan yhtäkkiä muistu mieleen mitään buumia, johon olisi törmännyt.

Ehkä Avengersien Thor/Bruce on tullut itselleni vähän uutena ja yllättävänä parituksena, jota on yhtäkkiä ruvennut näkymään enemmän kuin yhdessä paikassa, mutta voiko sitä kuitenkaan ihan buumiksi mennä kutsumaan. Ehkä silleen, kun sitä näkyy kuitenkin nykyään melkein enemmän kuin Thor/Lokia ???

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Melodie

  • ***
  • Viestejä: 1 355
  • Banneri @ Crysted
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #82 : 13.06.2019 10:18:31 »
Itse olen havainnut sielunkumppanibuumin! Tosin se saattaa olla jo vähän helpottanut (vaikka onhan meillä kyllä vielä aiheesta haaste). Toinen, kenties myös haasteen inspiroima, on pakkoavioliittobuumi. Lisäksi ajattelen mpreg-buumia, mutta olen aika varma että sitä ei ole olemassa vaan minä haaveilen siitä. ;D Ihmeotukset kai aiheuttivat oman pienen buuminsa mutta sekin taitaa jo olla mennyttä. Ja mitä olen AO3:ssa käynyt niin siellä tuntuu olevan AU-buumi!

Olisi kyllä mukavaa kohdata vaikka Riverdale-buumi! Aiheeseen liittyviä minulla ei tähän hätään ainakaan tule mieleen muita kuin tuo mpreg (koska angsti on aina muodissa!).

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 337
  • Lunnikuningatar
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #83 : 13.06.2019 11:43:52 »
Ehkä Avengersien Thor/Bruce on tullut itselleni vähän uutena ja yllättävänä parituksena, jota on yhtäkkiä ruvennut näkymään enemmän kuin yhdessä paikassa, mutta voiko sitä kuitenkaan ihan buumiksi mennä kutsumaan. Ehkä silleen, kun sitä näkyy kuitenkin nykyään melkein enemmän kuin Thor/Lokia ???

Saisi olla vielä buumimpi, mielestäni paras paritus! ♥ Olen kyllä tyyliin viisi ficciä sitäkin paritusta Finiin tahkonnut, joten oma osa on tehty. :P Luulen, että tää paritus sai vettä myllyynsä Ragnarökistä, koska Endgame ei siihen hirveästi tarjonnut aineksia.

Soulmate-AU on kyllä ollut jo pitkään buumi, mutta minusta ihan hyvä niin, koska sielunkumppanificit ovat aivan parhaita. ♥ Pakkoavioliittoficcejä Finissä on kyllä ollut tuon haasteen myötä taas enemmän, mutta se on vain hyvä, koska siitäkin troopista tykkään. (Ficcimaailmassa, mind you, en tietenkään reaalimaailmassa. :P ) Sinällään en oikein kansainvälisen ficcimaailman buumeista tiedä, koskapa usein luen vain ficcejä sieltä täältä.

Itse toivoisin, että telepatiaficeistä tulisi buumi. :P


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #84 : 13.06.2019 12:23:24 »
Minä mietin jo, että Thor/Bruce -buumi taisi olla Nevillan ansiota, mutta oikein hyvä juttu kyllä!  ;D Itselläni on tainnut olla Avengers-buumi päällä viime aikoina. ;)

Sen olen huomannut jo viime talvena, että pienien originaalitarinoiden osuus on kasvanut rajusti ja se on myös tosi kiva buumi olla olemassa. :)

Kesäisten hyväntuulen ficcien buumi ei olisi yhtään hullumpi!

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

ratakisu

  • Vieras
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #85 : 13.06.2019 18:43:54 »
Lainaus käyttäjältä: Nevilla
Saisi olla vielä buumimpi, mielestäni paras paritus! ♥ Olen kyllä tyyliin viisi ficciä sitäkin paritusta Finiin tahkonnut, joten oma osa on tehty. :P Luulen, että tää paritus sai vettä myllyynsä Ragnarökistä, koska Endgame ei siihen hirveästi tarjonnut aineksia

Ragnarok ainakin mulle oli ensimmäinen elokuva, jonka perusteella olisin voinut kyseistä paritusta harkita, joten veikkaan samoin kuin sinä. Myöhemmät leffat ei ole kyllä pahemmin tarjonnut tuolle tukea. Sä oot ansioitunut tuossa parituksessa. ;D

Itse en ole tuosta soulmate-buumista ihan hirveästi syttynyt ikinä ainakaan kirjoittamisen suhteen. Lukiessa ne ihan menee, mutta ei ole kyllä mulle mikään ykkössuosikki. Samoin tuntuu olleen viime vuosina pinnalla nämä alfa/beta/omegat, joista en ollenkaan piittaa muun osalta kuin että tarjoavat välillä kivoja ryhmäsilittelysessioita.  ;D Pakkoavioliittohaaste inspiroisi, mutta en hirveä lähteä kirjoittamaan mun pitkään muhinutta ideaa, koska se on loputon suo.  :D

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 931
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #86 : 09.08.2020 00:44:53 »
Voidaanko puhua buumista, jos kyseessä on ihan vaan henkilökohtaisesti joku aihe/fandom, josta itse huomaa kirjoittavansa paljon? ;D

Jos voidaan, niin tässä tapauksessa voisin omalla kohdalla puhua kuluneen kevään (ja vähän kesänkin) osalta pwp-buumista ja Witcher-buumista, jotka vähän osuvat samaan, mutta eivät kokonaan yksiin.
Kesä tuntuu muutenkin aina poikivan vähintään yhden pwp:n, kun katsoo vuosia taaksepäin🤔

Havaitsetteko helposti buumeja omassa kirjoittamisessanne?
Fandom varmaan helposti muodostaa buumin, ehkä joku suosikkiparituskin, mutta entä muut sisällöt/aiheet tai tekstin tyyli? (runobuumi? Minämuoto? Jatkis? Raapale?)

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #87 : 11.08.2020 10:21:27 »

Näin vierestä seuranneena täällä ainakin näkyi ihan selvä MCU-buumi ja taitaa se jatkua vieläkin. Joku uusi elokuva kaiketi vaikuttaa siihen, että inspiraatiota on ilmassa enemmän. Itse olen siis vasta vähän varvastani laittanut koko MCU:hun. Siksi ehkä sen maailman fikkien paljous jotenkin näkyi täällä enkä "asiaan vihkiytymättömänä" käynyt fikkejä lukemaan.

Ja milloinkas tuo Witcher oli katsottavana? En siis netflixittömänä ole (sitäkään) katsonut, kirjoja olen nyt muutaman lukenut. Pieni piikki fikeissä, sen huomasi myös näin vierestä katselemalla. Kirjojen myötä tuli muutama fikki luettua.

Koronan aiheuttama maailmanlaajuinen buumi on tietysti nähtävissä. Siinä on aihe joka on jollain lailla koskettanut kaikkia ja kun aiheesta on tarjolla haastekin, niin siihen oli helppo itsekin tarttua.

Havaitsetteko helposti buumeja omassa kirjoittamisessanne?
Omat buumini liittyvät läheisesti juuri katsottuun elokuvaan, sarjaan taikka sitten ihan omasta elämäntilanteesta nousevasta yksityiskohdasta. Kun jostain aiheesta on haaste, johon monet muutkin tarttuvat samaan aikaan, silloin tulee kirjoittaneeksi aiheesta tai henkilöistä, joista tulee enemmän luettavaa.