Kirjoittaja Aihe: Fanfictionin buumit  (Luettu 45032 kertaa)

Munis

  • ***
  • Viestejä: 832
  • Räpyläjalkainen, muniva toimintakone
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #60 : 29.05.2017 15:49:03 »
Koetan tökkiä eloa topiciin, kun oon itsekseni pohdiskellut aihetta.

Oon nyt muutaman päivän aikana jonkin verran selaillut enkunkielisiä Potter-ficcejä AO3:sta, ja ollut huomaavani, että ihan valtavassa määrässä tekstejä tuntuu olevan sukupuolivähemmistöihin kuuluvia hahmoja!
En nykyään lue kamalan paljoa ficcejä, ja englanniksi en ole koskaan lukenut kovin paljoa, joten en osaa sanoa, onko tämä sukupuolivähemmistöjen kuvaaminen ollut aina näin iso juttu, mutta jotenkin vähän buumilta on viime päivien selailujen perusteella haiskahtanut. En myöskään ole koskaan lukenut aktiivisesti muita fandomeja; onko kukaan huomannut samaa ilmiötä muissa fandomeissa? Finissä en ole tällaisiin teksteihin ainakaan vielä törmännyt, luuletteko, että ne rantautuu suomenkielisiin ficceihin? Vai ovatko jo rantautuneet, ja oon vaan missannut kaiken? Tuntuu, että sukupuolivähemmistöistä on alettu pikkuhiljaa suomalaisissakin medioissa puhua enemmän, joten sinällään ymmärrän tämän aiheen yleistymisen ficeissä. Mitä mieltä olette, onko tämä buumi? Jos on, niin miksi? Tykkäättekö AU:ista, joissa on muuteltu hahmojen sukupuoli-identiteettejä siitä, mitä ne canonissa (todennäköisesti) ovat?
« Viimeksi muokattu: 29.05.2017 15:51:45 kirjoittanut Munis »
I've been to London, seen seven wonders
I know to trip is just to fall

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 929
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #61 : 30.05.2017 00:50:47 »
Lainaus
Tykkäättekö AU:ista, joissa on muuteltu hahmojen sukupuoli-identiteettejä siitä, mitä ne canonissa (todennäköisesti) ovat?

Hmmm. Näitä ei ole ihan hirveästi tullut vastaan ainakaan sillä lailla (tai Potterfandomissa), että hahmot olisi muunsukupuolisia tai trans.
Oletan, että tähän samaan syssyyn ei kuulu genderbendit, joissa nyt vaikka mieshahmoja on muutettu ihan sumeilematta naishahmoiksi? Se tuntuu olevan tosi vanha ilmiö, ja niitä löytyy joka fandomista muutama, mutta en näe sitä varsinaisesti buumina kuitenkaan. Ja useimmiten kyseessä ei edes ole mikään pieleen mennyt loitsu/taikajuoma/kirous, hahmot vaan on siinä maailmassa vastakkaista sukupuolta.

Pari Stucky-ficciä olen mielestäni lukenut, joissa Steve Rogers on transmies, mutta se on yleensä paljastunut vasta ficin edetessä mikä on ehkä hieman... en tiedä. Tavallaan toivoisi että mainittaisiin tageissa, koska ei se nyt kuitenkaan ole spoileri mielestäni ollut, kun niissä lukemissani tuo trans-asia ei kuitenkaan oikeastaan vaikuttanut juoneen. Osaisi vaan asennoitua alusta asti oikein, jos tietäisi? Ei mitään hyviä perusteluja :-[

Suhtautumiseni on vähän ristiriitainen samalla lailla kuin ace- ja aro-ficeissä. En oikein tiedä mitä mieltä olen niistä, tai sitten se riippuu siitä, miten asia on ficeissä kuvattu.

Onko kukaan muu huomannut, että masennuksen käsittely ficeissä olisi jotenkin yleistynyt (suorastaan buumiksi) viime aikoina?
Voi toki olla, että se on aina ollut yleistä, ehkä olen itse vasta nyt päätynyt sellaisiin fandomeihin, joissa on canonisesti masentuneita hahmoja ja ihmiset nauttii niillä mässäilystä.
Itse joko nautin tai ahdistun riippuen siitä, miten koko juttu on kirjoitettu, on vaan jotenkin ihan hirveää lukea sellaisia tekstejä, joissa tuntuu, että jonkun "parantuminen" on kokonaan jonkun toisen hahmon harteilla tai päähenkilöllä tuntuu menevän koko ajan yhtä huonosti/huonommin, eikä mitään valoa näy. Muutama Skam-ficci pitänyt jättää kesken tämän takia :(

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #62 : 30.05.2017 11:20:51 »
Hmm... Ite en englanninkielisiä ficejä oikeastaan lue, mutta tumblrissa pyöriessäni olen huomannut, että AU:t/"headcanonit" (lainausmerkeissä, koska ne headcanonit siellä ei oikeestaan koskaan ole headcanoneita mun kriteerien mukaan) muunnelluista sukupuoli-identiteeteistä yms. on tosi yleisiä. Sukupuoliin ja seksuaalisiin identiteetteihin liittyvät asiat tuntuu tosiaan muutenkin olevan hirveesti pinnalla etekin netin ihmemaailmassa.

Itse voin sanoa suoraan, että mua ei nappaa noi hahmojen muunnellut sukupuolet/identiteetit, ei ficien eikä fanartin tai minkään muun kohdalla. On muutama juttu, joihin en halua, että hahmoissa kajotaan, ja sukupuoli (niin biologinen kuin sosiaalinen kuin identiteetti) on yksi niistä. Etninen tausta on toinen, samoin siihen sidoksissa oleva ns. perusulkonäkö.
Tumblrissa tätä ei koskaan uskaltais sanoa ilman et sais päälleen paskamyrskyn... Siellä vaan monet ei tunnu muistavan, että mun näkökulmasta toi asia menee "molempiin suuntiin". (Eli jos joku hahmo on selvää vähemmistöä esim. sukupuoli-identiteettinsä suhteen, en halua sitä sörkittävän yhtään sen enempää tai vähempää kuin niiden "valkoisten cis-heteroidenkaan". Yh ku vihaan tota "termiä". Koska aina ne "muutettavat" hahmot on niitä, jotka kuuluu sukupuoli-identiteetiltään ja oletetulta seksuaaliselta suuntautumiseltaan enemmistöön. Ja niiden muuttaminen tuntuu olevan kaikille ok, mutta vähemmistöjen muuttaminen ei.)
« Viimeksi muokattu: 30.05.2017 11:23:03 kirjoittanut Larjus »
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #63 : 30.05.2017 22:29:10 »
Lainaus
Tykkäättekö AU:ista, joissa on muuteltu hahmojen sukupuoli-identiteettejä siitä, mitä ne canonissa (todennäköisesti) ovat?
En suuremmin itse tykkää, mutta ymmärrän hyvin syyn sen muuttelun takana. Eri asioita halutaan nostaa esiin ja näyttää vaihtoehtoisia tapoja nähdä ja tuntea jotakin. Fanfiction on siihen hyvä keino ja kanava.

Toisaalta mietin sitä, onko se yhtään sen kummempaa (fanfictionissa siis) että ficissä Harrysta tehdään homo kuin että siitä tehdään vaikka trans-nainen? Tai tehtiinpä siitä sitten täysin eri luonteinen / tummaihoinen / raskaana oleva / luihuinen / Voldemortin salainen sielunkumppani / kotitonttujen jälkeläinen / zombie-Harry / tai "jotakin muuta/mitä". Yhtä kaikki siinä on kyse siitä, että jonkun luomasta mielikuvitushahmosta tehdään jotakin muuta kuin mitä se on alun perin alkuperäisen kirjoittajan luomana ollut. En oikeastaan näe suoranaisesti eroa siinä, onko yksi sen parempi tai huonompi, hyväksytympi tai torjutumpi kuin toinenkaan. Ero on ehkä lähinnä siinä, mitä kukin tykkää lukea tai kirjoittaa.

Etnisen taustan muuttaminen oli mielenkiintoinen esimerkki, mutta siitäkin tulee jokunen tapaus mieleen. Blaise Zabini oli ficeissä yhteen aikaan sekä musta että valkoinen riippuen siitä, minkä käsityksen kukin lukija oli saanut, koska osan mielikuvissa hän oli vain tummatukkainen. Näytelmässä Hermionen näyttelijä on tummaihoinen, mikä herätti ihmisissä hämmennystä, mutta Rowling oli kommentoinut että suoranaisesti hän ei ollut määritellyt Hermionen etnistä taustaa, vaan oletus ihmisillä tapahtui elokuvan perusteella. Siinä mielessä toisaalta Hermione olisi voinut olla vaikka brittiläisten vanhempien adoptoitu lapsi tai suvussa erilaisia etnisiä taustoja, mutta koska kirjoissa on selkeästi määritelty nimien ja esim. pukeutumisen perusteella esim. Patilin sisarukset etnisiksi hahmoiksi, lienee lähinnä kyse vain siitä, että sopiva näyttelijä nyt on vain sattunut olemaan eri ihonväriä. Luulen, että minua ei näytelmän katsojana välttämättä ihonväri edes häiritsisi, vaan saattaisin nähdä hahmon oman mielikuvani mukaisena näyttelijästä riippumatta. Teatterinäyttelijähän tuo esille nimenomaan hahmon luonnetta ja olemusta, ei välttämättä niinkään ulkonäköä. Onhan monesti teatterissa vaikka millaisia näyttelijöitä, jotka eivät todellakaan vastaa esim. kirjan kuvausta hahmosta, eikä se mitään haittaa, jos osaa näytellä. Elokuva on sitten vähän toinen juttu, koska sitä katsoo eri tavalla kuin näytelmää. Ja vaikka oopperassa laulutaito ja laulutapa merkitsee enemmän kuin ulkonäkö; on joskus vähän huvittava katsoa, että nuorta tyttöä esittää hyvinkin kypsä täti tai hoikkaa ja riutunutta hahmoa pyylevä lyyli. Mutta kun lauletaan, niin sitä ulkonäköä ei sillä tavalla enää ajattele, vaan hahmon näkee ikään kuin sen esiintyjän läpi. Osaankohan edes selittää kunnolla ajatuksiani, ja harhauduin kaiken lisäksi aiheesta.  ::)

Mutta minulle ei sinänsä ole siis tärkeää ficissä se, että se ajaa jotakin asiaa. Voin kuvitella lukevani esim. jonkun ficin jossa hahmo on vaikkapa erilaista sukupuoli-identiteettiä edustava, siksi että pidän kerronnasta, tarinasta itsessään tai veikeästä juonesta, mutta tuskinpa lukisin sitä vain siksi, että siinä olisi tällainen hahmo pääosassa.

Fanfictionin buumeista yleisesti ottaen tulee mieleen lähinnä se, miten tietyt paritukset tai tietyt asiat ovat aina kuhunkin aikaan suosittuja. Ja pidän kyllä eräänlaisena buumina sitäkin, että raapaleet ja lyhyet tekstit ovat tosiaan yleistyneet viime vuosina. Tavallaan pidän siitä, että se madaltaa kynnystä julkaista tai edes kirjoittaa, kun oletusarvona ei ole mikään juonellinen pitkä jatkotarina, mutta mitenkään väheksymättä raapaleiden arvoa minusta on kyllä vähän sääli, että pidemmät ficit ovat selvästi vähentyneet viime aikoina.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #64 : 31.05.2017 08:48:37 »
Lainaus käyttäjältä: Fiorella
Toisaalta mietin sitä, onko se yhtään sen kummempaa (fanfictionissa siis) että ficissä Harrysta tehdään homo kuin että siitä tehdään vaikka trans-nainen? Tai tehtiinpä siitä sitten täysin eri luonteinen / tummaihoinen / raskaana oleva / luihuinen / Voldemortin salainen sielunkumppani / kotitonttujen jälkeläinen / zombie-Harry / tai "jotakin muuta/mitä"

Minäkin näkisin että sukupuoli-identiteetin muuntelu tai hahmojen kirjoittaminen muina kuin cis-sukupuolisina on yksi fanfictionin mahdollisuus siinä missä kaikki muukin tuttujen hahmojen esittäminen jotenkin uudella tavalla :) Minusta on kuitenkin vähän eri asia esimerkiksi kirjoittaa hahmo trans-sukupuoliseksi tai ihastumaan samaa sukupuolta olevaan henkilöön kuin kirjoittaa hahmo vaikkapa täysin eri luonteiseksi (tai zombieksi, zombie-Harry nyt jotenkin kutkuttaa mun mielikuvitusta). Esimerkiksi hahmojen ihonvärin ja etnisyyden ja seksuaalisuuden suhteen voi nimittäin helposti käydä niin, että mikäli kirjailija ei erikseen ilmoita että hahmo on jotain muuta kuin valkoihoinen hetero, lukija kuvittelee hahmon valkoisena heterona, niin kuin nyt tuossa Hermionen tapauksessa ihonvärin osalta. Eli sinällään jos canonissa ei ole sanottu vaikka hahmon ihonväriä ja seksuaalisuutta, mun mielestä on vähän oma moka jos jumittautuu siihen omaan mielikuvaan vaikka hahmon valkoisuudesta/heteroudesta niin kovasti että muut tulkinnat näyttäytyvät ristiriitaisina canonin kanssa.

Ja siis tykkään myös kovasti fanfictionissa siitä että hahmojen identiteeteillä voi leikitellä kovastikin, ja jos alkuperäisteoksessa kaikki päähenkilöt olisivatkin valkoisia heteroita niin kuin länsimaisessa populaarikulttuurissa monesti muutenkin, mun mielestä yksi fanfictionin parhaita mahdollisuuksia on se että siinä voi kirjoittaa muidenkin kuin valkoisten heretoiden tarinoita. Mutta silti esimerkiksi se jos mieshahmo on canonissa kerran ihastunut naiseen, ei tietenkään kerro itsessään että hahmo olisi siinä mielessä hetero että ei voisi ihastua mieheen.


Lainaus käyttäjältä: Munis
Tuntuu, että sukupuolivähemmistöistä on alettu pikkuhiljaa suomalaisissakin medioissa puhua enemmän, joten sinällään ymmärrän tämän aiheen yleistymisen ficeissä. Mitä mieltä olette, onko tämä buumi? Jos on, niin miksi? Tykkäättekö AU:ista, joissa on muuteltu hahmojen sukupuoli-identiteettejä siitä, mitä ne canonissa (todennäköisesti) ovat?

Minäkin olen kyllä itse asiassa huomannut tämän, tai sanotaanko että enkunkielisten Remus/Sirius -ficcien tageissa on esimerkiksi trans-hahmoja ollut siinä mielessä usein että olen havainnoinut asian :D Ja minäkin kyllä yhdistäisin sen siihen, että jos jostain aiheesta muutenkin aletaan puhua enemmän, se tulee pikkuhiljaa populaarikulttuuriinkiin ja varmaan ensimmäisenä just ficceihin, koska ficit on esimerkiksi ei-kaupallisuutensa takia jotenkin aika notkea kulttuurin muoto jossa on helppo nostaa esiin monenlaisia juttuja.

Mitä tulee siihen että rantautuuko tämä juttu suomenkieliseen fanfictioniin, olen tavallaan vähän epäluuloinen ylipäänsä "buumien" rantautumisesta Suomeen sen takia, että suomalainen fanfiction tuntuu aika pieneltä kentältä. Ainakin itse huomaan että esimerkiksi mainstreamista kovasti poikkeavat AU:t tuntuu helpommalta kirjoittaa ja julkaista enkuksi, koska vaikka myös enkuksi niitä luetaan huomattavasti vähemmän kuin tiukasti canonissa kiinni olevia ficcejä, silti niitä lukijoita voi olla tyyliin vaikka 20 sen sijaan että kirjoittaisi suomeksi ja pitäisi peukkuja että lukeeko kaksi ihmistä :D Tuntuu siis siltä että suomenkielisessä fanfictionissa hankalammin kehittyy semmoisia eloisia lokeroita muille kuin canonissa tiukasti kiinni oleville tulkinnoille. Mutta toisaalta taas ihan mahdollistahan se on tehdä suomeksi samoja juttuja kuin englanniksi.


Lainaus käyttäjältä: Violetu
Onko kukaan muu huomannut, että masennuksen käsittely ficeissä olisi jotenkin yleistynyt (suorastaan buumiksi) viime aikoina?

Tätä en itse ole huomannut! Ehkä nämä tosiaan menee fandomeittain/shippauksittain :)
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Munis

  • ***
  • Viestejä: 832
  • Räpyläjalkainen, muniva toimintakone
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #65 : 31.05.2017 11:01:16 »
Lainaus
Toisaalta mietin sitä, onko se yhtään sen kummempaa (fanfictionissa siis) että ficissä Harrysta tehdään homo kuin että siitä tehdään vaikka trans-nainen?
Hahaa, hyvä että Fiorella sanoit tän! Piti vähän nauraa itselle, kun tajusin, että niin, eihän se Rowling tosiaan mihinkään kirjoittanut, että Sirius ei ole hetero jne. Monet omat tulkinnat on jo niin pinttyneitä, että esim. kirjojakin lukee jo ne omat headcanon-lasit silmillä. Tottahan se on, että jollekin muulle jotkut hahmot ovat aina voineet olla vaikkapa transsukupuolisia, jos/kun canonissa ei ole toisinkaan sanottu.
Aloin kuitenkin miettiä noita tagejä, joista Violetu mainitsi. En ficcaa englanniksi, mutta jos ficcaisin, niin ehdottomasti laittaisin tageihin vaikkapa just maininnan jonkun hahmon transsukupuolisuudesta, mutta sitten toisaalta ei tulisi varmaan mieleenkään tagata vaikka jotain Siriuksen homoutta, koska se on itselle melkein canonia! Ja nyt vähän ärsytän itseäni! Koska jos tageja nyt ajattelee kätevänä mahdollisuutena etsiä itseä kiinnostavaa luettavaa, niin yhtä laillahan lukijoita voi houkuttaa/karkottaa tagit seksuaalisesta suuntautumisesta kuin sukupuoli-identiteetistäkin. (Toki ihmiset seuloo tekstejä hirveästi parituksen avulla, jolloin se seksuaalinen suuntautuminen ei välttämättä ole tagina niin ”oleellinen”.)

En tiedä, ehkä mua niissä parissa lukemassani ficissä, jossa näitä muutettuja sukupuoli-identiteettejä oli, häiritsi se, että asia tuli ilmi jossain tekstin puolivälissä, sillä ei ollut tarinan kannalta loppujen lopuksi oikeastaan mitään merkitystä, ja muut hahmot ohittivat koko jutun lähinnä olankohautuksella. Tuli aavistuksen hämmentynyt olo siitä, kuinka yksinkertaisena ja ”helppona” sukupuolivähemmistöön kuuluminen kuvattiin, ja toisaalta jälleen omat ajatukseni ärsyttävät itseäni, koska inhoan sitä, kun teksteissä/leffoissa/missä tahansa on vähemmistöhahmoja, jotka jäävät vain sen vähemmistönsä edustajiksi. Mutta ehkä tämä johtuu siitä, että siinä missä esimerkiksi homofobiasta on puhuttu tosi paljon jo vuosia, ja siitä ja muista seksuaalivähemmistöjen kohtaamista ongelmista ja epätasa-arvoisista mahdollisuuksista on kirjoitettu aika paljon myös ihan romaaneja yms., niin esimerkiksi sukupuolivähemmistöjen syrjinnästä ei ole keskusteltu läheskään samassa mittakaavassa. Itse ainakin tiesin esimerkiksi käsitteet pan- ja aseksuaalisuus oikeasti vuosikausia ennen sitä, kun vihdoin törmäsin esimerkiksi käsitteisiin genderfluid tai demigender. Vuosia sitten olin paljon nykyistä kiinnostuneempi lukemaan tekstejä, joissa käsiteltiin vaikkapa homofobiaa, kun taas nykyään ohitan ne maininnat hahmojen seksuaalisesta suuntautumisesta aika olankohautuksella ja tahdon lukea siitä hahmojen elämästä laajemmin. Vähän vaikea selittää! Mutta ehkä sen vuoksi, että sukupuolivähemmistöistä kertoviin teksteihin olen törmännyt niin paljon vähemmän, niin olen niiden osalta vielä siinä ”vaiheessa”, jossa mua kiinnostaisi lukea realistisia kuvauksia siitä, millaisia ongelmia ne hahmot kohtaavat arjessa juuri sen sukupuolivähemmistöön kuulumisen vuoksi. Toki mun kannattaisi tässä vaiheessa muistaa, ettei ficcejä pidä lukea realistisina kuvauksina yhtään mistään, vaan mun ehkä kannattaisi mennä kirjastoon kahmimaan kätösiini jotain tutkimustietoa transfobiasta tai jotain.
//Muoks: Toki saatoin myös törmätä vain teksteihin, joissa sukupuolivähemmistöön kuuluminen ohitettiin olankohautuksella; voihan netti olla täynnä tekstejä, jotka käsittelee tarkastikin niitä kohdattuja ongelmia, mutta joihin en ole vain törmännyt.

Lainaus
Onko kukaan muu huomannut, että masennuksen käsittely ficeissä olisi jotenkin yleistynyt (suorastaan buumiksi) viime aikoina?
Mäkään en ole huomannut. Skamista olen nähnyt vain yhden kauden, mutta sen perusteella on kyllä helppo uskoa, että se inspiroi kirjoittamaan just vaikka masennuksesta. Joskus takavuosina (ehkä 7–8 vuotta sitten…) muistan kauhistelleeni Finissä sitä, että monissa teksteissä tunnuttiin suorastaan romantisoivan mm. masennusta ja muita mielenterveysongelmia sekä päihteiden käyttöä. Silloin taisi pyöriä useampiakin suosittuja haasteita, joihin kirjoitetut tekstit tuppasivat olemaan aika synkkäsävyisiä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2017 11:17:05 kirjoittanut Munis »
I've been to London, seen seven wonders
I know to trip is just to fall

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 929
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #66 : 01.06.2017 00:26:04 »
Hitto! Muistinpa juuri, että jokunen aika sitten luin aika loistavan Severus/Remus -ficin, jossa Remus oli trans-mies.
Eli varmasti riippuu juurikin kirjoitustavasta, miltä se hahmojen sukupuolilla leikkiminen tuntuu, Remusta pohjustettiin niin hienosti, että alusta asti aavisteli jotain, eikä siinä missään vaiheessa tehty mitään numeroa tai suurta "paljastusta" asiasta. Ostin melkein trans-Remuksen headcanoniksi.

Voi olla myös, että hettiä aika lailla välttelevänä tuntuu vähän keljulta, jos lukee slashia ja sitten yhtäkkiä sinne tuleekin PIV-seksiä :o


Tuntuu vaan petetyltä kun tosiaan omat mielikuvat onkin väärässä ja se paljastuu vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa tarinaa. Hah, ihan samalla lailla käynyt joskus romaanin päähenkilön kanssa kun on ennättänyt kuvitella sen ulkonäön ja sitten kerrotaankin että sillä on siniset silmät eikä ruskeat :'D

Larjus, hahahaa, voi tumblrin paskamyrskyt... toivottavasti ficcejä kommentoisessa ei koskaan nouse buumiksi nillittää asioista niin kun siellä ihmiset tykkää tehdä about kaikesta :-X

Munis, joo, nyt kun sanoit, niin joskus muinoin finissä oli aika paljonkin kamaa, jossa tehtiin itsemurhia ja ylipäätään romantisoitiin vastaavia synkkiä asioita... varmaan tämäkin vähentynyt sitä mukaa, kun masennusta ym. on tuotu enemmän yleiseen tietoisuuteen.

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #67 : 01.06.2017 18:45:42 »
Lainaus käyttäjältä: Fiorella
Ja pidän kyllä eräänlaisena buumina sitäkin, että raapaleet ja lyhyet tekstit ovat tosiaan yleistyneet viime vuosina. Tavallaan pidän siitä, että se madaltaa kynnystä julkaista tai edes kirjoittaa, kun oletusarvona ei ole mikään juonellinen pitkä jatkotarina, mutta mitenkään väheksymättä raapaleiden arvoa minusta on kyllä vähän sääli, että pidemmät ficit ovat selvästi vähentyneet viime aikoina.

Tää on totta! Myönnän itsekin, että kynnys kirjoittaa lyhyitä tekstejä on todella matala, koska ne eivät vie niin paljon aikaa pitkällä tähtäimellä eivätkä vaadi sitoutumista samalla tavalla kuin pidemmät fikit. Tosin nyt kun olen taas jatkista kirjoittanut, niin täytyy kyllä sanoa, että on niissä pitkissä teksteissä omat hyvät puolensa. Jatkikset antavat selvästi enemmän tilaa käsitellä pitkiä kehityskaaria ihmissuhteissa ja hitaasti muodostuvat rakkausjutut on edelleen meikäläisen lemppareita jatkispuolella. Lyhyet fikit ja raapaleet vastaa sitten enemmän siihen tarpeeseen, kun tulee mieleen jokin yksittäinen hetki tai ajatus, josta haluaisi kirjoittaa ja lyhyt mitta palvelee sitä tarkoitusta hyvin! Mutta musta ois kyllä ihanaa, että pitkiä fikkejä näkyisi enemmän! Mikään ei vedä vertoja kunnon slow build kerronnalle, jossa lukija joutuu luvusta toiseen jännittämään, että koska se kipinä syttyy täyteen liekkiin. Ai että.  ;D


ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #68 : 01.06.2017 20:46:12 »
Minä voin sanoa ainakin suoraa myöntää kirjoittaneeni ulkomaisten fikkitrendien innoittamana ensin vuosia sitten genderbendin, koska ne olivat kovasti muodikkaita silloin... omasa fikissäni sukupuolen muuttuminen ei tapahdu kesken fikin vaan on alusta lähtien jo ellainen, mutta muistan kun oli paljon fikkejä jossa joku taita tai siitepöly tai mikälie avaruuskappaleiden liikehdintä muutti jonkun hahmon sukupuolen tosta noin vaan. Ne olivat ihan hauskoja fikkejä, mutta saivat ajan kanssa aika paljon kritiikkiä sukupuoli-identiteettien trivialisoimisesta ja fetisoimisesta. Sinällään ihan totta, että puhtaassa genderbendissä ei ole trans-aspektia reaalimaailman mukaan, vaan se on puhtaasti todellisuudesta irtaantunut fantasia. Minulle on jopa kertaalleen (tumblrisssa) sanottu että "genderbend" on nykyään vähättelevä ja loukkaava termi ja sen tyylisille teksteille pitäisi käyttää jotain "repressentation play" -tyyppistä termiä. En osaa itse sanoa asiaan juuri mitään, en enää kirjoita aiheesta niin asia ole tullut enää iholle.

Sittemmin olen kirjoittanut muutamankin transsukupuolisuutta käsittelevää tekstiä, myös puhtaasti muiden fikkien innoittamana, sekä niin että sukupuoli-identeetti on yhdessä tekstissä selvä juonielementti ja toisessa vaan yksi sinällään varsinaiseen tarinaan liittymätön osa. Voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa, että näiden kirjoittaminen poikkesi suuresti genderbendaamisistani, että minä todella mietin sitä kolmiuloitteisesti hahmonkautta.

Se minua välillä harmittaa, että joskus tuntuu että varsinkin tumblrissa ilmapiiri on sellainen, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä täytyy aina kirjoittaa jotenkin "oikein". Että se ei riitä, että minua nyt vaan huvitti kirjoittaa joku skenaario X, vaan pitää tosissaan mietti mitä tämä kertoo minusta ihmisenä, tai jotain. Kun ei minulla oikeasti välttämättä oli fikkejä kirjoittaessa sen parempia motiiveja, kun että sattui nyt tulemaan tämmöinen idea mieleen.

En ole huomannut, että masennusfikkien määrä olisi varsinaisesti lisääntynyt... ehkä nykyään on huomattavasti vähemmän tekstejä joissa suorastaan ihannoidaan syömishäiriöitä ja viiltelyä. Voisko se johtua kirjoittajien keski-iän kasvulla? Kyllä minä muistan kirjoittaneeni hyvin glorifioivia itsetuhofantasioita teini-ikäisenä, nyt kun kirjoitan masennusa niin se on ehkä vähemmän kärsimyksellä mehusteleva. En sano että asia aina pelkästään hyvä, mehusteluilla on toisaalta omaa sielua puhdistava vaikutus ;D
Here comes the sun and I say
It's all right

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #69 : 08.06.2017 06:23:20 »
Voi transheadcanonit! Pakko tulla jauhamaan kun on niin hyvä aihe (ja koska SJW-Orkku tykkää).

Siis. Mä en itse näe miksi hahmojen kuvitteleminen trans/muunsukupuolisiksi olisi jotenkin ihmeellistä. Okei, itsekin vielä jonkin aikaa sitten jaksoin kummastella että mitäs hittoa, mut mut, eihän juuri missään sanota, ovatko hahmot cis vai ei. Esim. Harry Potter. Missään kohtaa kirjassa ei sanota, onko hän cisjätkä vai transjätkä. Selväks tulee se, että poika hän on, mutta ei siellä suoraan sanota että hänet on määritelty syntyessään pojaksi. Ihan hyvin hän saattaa olla transjätkä, joka on käynyt korjausjutut vaikka velhomaailman puolella tai käykö ollenkaan, sitä ei tiiä, eipä kirjoissa sanottu sitäkään että hänellä ois kiki. Se vaan on se, että me ajatellaan heti että totta kai se on cis, kun sitä ei erikseen määritellä. Just siks tykkään transheadcanoneista, kun ne haastaa sitä standardia, mikä meillä sukupuolista on. Ja itse asiassa on paljon uskottavampaa ajatella Harry transsukupuolisena kuin vaikka homona, hänen ihastustaan Ginnyyn kuitenkin kuvataan, joten niin. Homo-Harry muuttaa jo canonia (ellei hän myöhemmin tajua olevansa homo), kun taas trans-Harry ei vaikuta canoniin mitenkään. Tietty vaikka Drarry voidaan mahdollistaa tekemällä Harrysta bi, mut siis, niin. En siis ymmärrä miks trans-Harry ois epärealistisempi. :--D

Lainaus
En tiedä, ehkä mua niissä parissa lukemassani ficissä, jossa näitä muutettuja sukupuoli-identiteettejä oli, häiritsi se, että asia tuli ilmi jossain tekstin puolivälissä, sillä ei ollut tarinan kannalta loppujen lopuksi oikeastaan mitään merkitystä, ja muut hahmot ohittivat koko jutun lähinnä olankohautuksella. Tuli aavistuksen hämmentynyt olo siitä, kuinka yksinkertaisena ja ”helppona” sukupuolivähemmistöön kuuluminen kuvattiin, ja toisaalta jälleen omat ajatukseni ärsyttävät itseäni, koska inhoan sitä, kun teksteissä/leffoissa/missä tahansa on vähemmistöhahmoja, jotka jäävät vain sen vähemmistönsä edustajiksi.

Tän takia mä itse tykkään tästä buumista. Mä kaipailisin fiktioon paljon, paljon enemmän transhahmoja - varsinkin sellasia, joiden tarina perustuu ihan muulle ja se sukupuoli just ignoorattais miltei kokonaan. Ois kiva nähdä itteni kaltasii hahmoja, joihin voi samaistua muillakin tavoilla kuin vain sillä että buhuu kun on nyt niin vaikeaa tämä sukupuoliristiriita buuu. En siis sano etteikö sitä sais käsitellä laisinkaan, mut ois kiva jos ois transsukupuolinen hahmo jonka pääidea on olla vaikka lohikäärmeratsastaja eikä kukaan kyseenalaista sitä että sillä on "väärät värkit" tai muuta. Sitä kyseenalaistamista on ihan liikaa jo irl, niin jos ees fiktiossa voitais esittää sellaista utopiaihannemaailmaa missä ketään ei kiinnosta.

Lainaus
Sinällään ihan totta, että puhtaassa genderbendissä ei ole trans-aspektia reaalimaailman mukaan, vaan se on puhtaasti todellisuudesta irtaantunut fantasia. Minulle on jopa kertaalleen (tumblrisssa) sanottu että "genderbend" on nykyään vähättelevä ja loukkaava termi ja sen tyylisille teksteille pitäisi käyttää jotain "repressentation play" -tyyppistä termiä. En osaa itse sanoa asiaan juuri mitään, en enää kirjoita aiheesta niin asia ole tullut enää iholle.

Musta toi genderbend-termi on kyl vähän vanhentunut jos sillä kuvataan "cismiehestä tulee cisnainen"-ficcejä. Se kuitenkin tarkoittaa sukupuolen taivuttamista ja sukupuolihan taipuu ihan minne kukin sen haluaa taipuvan, niin että emt, termi ite on hyvä mut musta sen tulis tarkoittaa sukupuoliperseilyä näin laajemminkin. En sit tiiä.

Lainaus
Se minua välillä harmittaa, että joskus tuntuu että varsinkin tumblrissa ilmapiiri on sellainen, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä täytyy aina kirjoittaa jotenkin "oikein". Että se ei riitä, että minua nyt vaan huvitti kirjoittaa joku skenaario X, vaan pitää tosissaan mietti mitä tämä kertoo minusta ihmisenä, tai jotain. Kun ei minulla oikeasti välttämättä oli fikkejä kirjoittaessa sen parempia motiiveja, kun että sattui nyt tulemaan tämmöinen idea mieleen.

Ugh, mä niiin vihaan tätä mentaliteettia että yhyy kuuluu miettiä onko kirjoittamasi jutut Problemaattisia ja millainen ihminen olet ja aargh siis. Minähän kirjoitan mitä haluan ihan vain koska mieli tekee. Emmä jaksa viedä jokaista tekstiä terapeutille erikseen ja käskee vetään jotain himmeetä psykoanalyysiä. Ylipäätään tumblrissa otetaan fiktio ihan liian vakavasti. Joo, totta kai fiktio vaikuttaa myös ihmisiin ja näin, mut siellä tunnutaan näkevän asiat tosi mustavalkoisesti. Esimerkiks et kaikki epäterveitä parisuhteita tai hyväksikäyttöö kuvaava materiaali normalisoi sitä ja oot sairas paska jos kirjotat mistään ikävistä jutuista. Mun tuttu on saanut jopa tappouhkauksia, itsemurhakehotuksia ja häntä on syytetty pedofiiliraiskaajaksi kun hän sattuu piirtämään noncon-fanarttia ja samaa paskaa luulen että on myös kirjoittajien kohdalla. Sen takii en ite ees käytä enää tumblria kun en jaksa sitä kokoaikaista "jos luot materiaalii asiasta x tapa ittes uwu", kun usein se koskee aiheita jotka mua ittee fiktiossa kiinnostaa. :--D Blää.

Ei mut alkuperäiseen lainaukseen: just go for it. Toki joo oon ite sitä mieltä et jos esimerkiks cissukupuolinen kirjottaa vaikka kirjan transsukupuolisesta tai mitä nyt ikinä vähemmistö-enemmistö juttua onkaan, on hyvä siinä vaiheessa konsultoida pariakin vähemmistöön kuuluvaa, mut herranjumala joku fanifiktio on vaan harrastetason perseilyy. Ketä kiinnostaa.

Mut joo, hyvä tulla aukomaan kun en ite oo varmaan yhtäkään sukupuolivähemmistöficciä lukenut. En ees tiiä mistään buumeista, kun en nykyisin lue pahemmin ficcejä. Musta on tullut niin kovin nirso. :--( Hassua kyllä, omat lempificit mitä on viimevuosina tullut löydettyä on kaikki kirjotettu joskus ennen 2010-lukua. Kaipaan vähän niitä aikoja koska vaikka taso on kyllä noussut ja monet asiat parantuneet (esim arvostan et nykyään ulkomaillakin on tää trigger warning -kulttuuri, niin kukaan ei vahingossa lue mitään ahdistavaa), mut silloin oli lupa olla kunnolla ronski ja härski ja mitä ikinä tahtoikaan. Nykyään meno tuntuu jotenkin niin hirveen pehmoselta, eikä siinä mitään, kukin tekee mitä tykkää, mut just toi kulttuuri et jos satut kirjoittamaan kamaluuksia saat pelätä noitavainoja. Tuntuu et niitä kamaluuksia ei sen takia enää niin paljoa kirjoitellakaan. Ja minä kun en kivoista jutuista perusta, en sitten yhtään.
leipää ja perunasoppaa

Tuittu

  • ***
  • Viestejä: 412
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #70 : 08.06.2017 12:51:40 »
Etnisen taustan muuttaminen oli mielenkiintoinen esimerkki, mutta siitäkin tulee jokunen tapaus mieleen. Blaise Zabini oli ficeissä yhteen aikaan sekä musta että valkoinen riippuen siitä, minkä käsityksen kukin lukija oli saanut, koska osan mielikuvissa hän oli vain tummatukkainen. Näytelmässä Hermionen näyttelijä on tummaihoinen, mikä herätti ihmisissä hämmennystä, mutta Rowling oli kommentoinut että suoranaisesti hän ei ollut määritellyt Hermionen etnistä taustaa, vaan oletus ihmisillä tapahtui elokuvan perusteella. Siinä mielessä toisaalta Hermione olisi voinut olla vaikka brittiläisten vanhempien adoptoitu lapsi tai suvussa erilaisia etnisiä taustoja, mutta koska kirjoissa on selkeästi määritelty nimien ja esim. pukeutumisen perusteella esim. Patilin sisarukset etnisiksi hahmoiksi, lienee lähinnä kyse vain siitä, että sopiva näyttelijä nyt on vain sattunut olemaan eri ihonväriä.
Siis mitä, olen lukenut kirjat varmaan kymmeniä kertoja, ja en ole koskaan tajunnut että Patilit olisi etnisiä. Toki en ole hetkeen niitä lukenutkaan, nuorempana missasin aika monetkin tuollaiset, lähinnä ficeistä sitten selvisi, ketkä on esim. tummaihoisia. Ehkä nuo sanotaan englanniksi selvemmin kuin suomeksi. Sanoisin että ainakaan suomeksi ei ole selkeää, kaikkihan siellä pukeutuu kaapuihin ja nimistäkin Parvati ja Hermione on ihan yhtä outoja :D

Siis. Mä en itse näe miksi hahmojen kuvitteleminen trans/muunsukupuolisiksi olisi jotenkin ihmeellistä. Okei, itsekin vielä jonkin aikaa sitten jaksoin kummastella että mitäs hittoa, mut mut, eihän juuri missään sanota, ovatko hahmot cis vai ei. Esim. Harry Potter. Missään kohtaa kirjassa ei sanota, onko hän cisjätkä vai transjätkä. Selväks tulee se, että poika hän on, mutta ei siellä suoraan sanota että hänet on määritelty syntyessään pojaksi. Ihan hyvin hän saattaa olla transjätkä, joka on käynyt korjausjutut vaikka velhomaailman puolella tai käykö ollenkaan, sitä ei tiiä, eipä kirjoissa sanottu sitäkään että hänellä ois kiki. Se vaan on se, että me ajatellaan heti että totta kai se on cis, kun sitä ei erikseen määritellä. Just siks tykkään transheadcanoneista, kun ne haastaa sitä standardia, mikä meillä sukupuolista on. Ja itse asiassa on paljon uskottavampaa ajatella Harry transsukupuolisena kuin vaikka homona, hänen ihastustaan Ginnyyn kuitenkin kuvataan, joten niin. Homo-Harry muuttaa jo canonia (ellei hän myöhemmin tajua olevansa homo), kun taas trans-Harry ei vaikuta canoniin mitenkään. Tietty vaikka Drarry voidaan mahdollistaa tekemällä Harrysta bi, mut siis, niin. En siis ymmärrä miks trans-Harry ois epärealistisempi. :--D
Minusta melkein kenet tahansa muun voisi kyllä kuvitella transsukupuoliseksi, mutta ei Harrya. Hän on kuitenkin niin pääosassa, että olisi mahdotonta, ettei transsukupuolisuus olisi tullut esille missään kohdassa. Muut hahmothan voi olla transsukupuolisia vaikka salaakin, mutta eihän Harry voi itseltään sitä salata. Harrysta myös puhutaan Harryna ja poikana jo hänen ollessaan vauva, joten ei se vaan voi olla. Ennemmin vaikka sitten transtyttö, joka kuitenkin elää poikana, mutta senkin luulisi sitten edes hänen ajatuksissaan jotenkin näkyvän. Toki ficeissä voi sitten olla mitä vaan, mutta kirjoissa kyllä ei. Ja kuten aiemmin on sanottu, eihän kirjoissa seksuaalista suuntautumista määritellä kenestäkään, ei yhteen sukupuoleen ihastuminen tarkoita, ettei voisi ihastua muihinkin.

kultahattu

  • ***
  • Viestejä: 9
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #71 : 22.08.2017 01:17:39 »
Lainaus
(esim arvostan et nykyään ulkomaillakin on tää trigger warning -kulttuuri, niin kukaan ei vahingossa lue mitään ahdistavaa)
Jäin pohdiskelemaan näitä trigger warningeja. Yleisesti en ole trigger warning fani, sillä Yhdysvalloissa se on levinnyt kampuskulttuuriin ja näen sen siinä mijöössä ongelmallisena. Tässä kelpo mielipideartikkeli aiheesta:
 https://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/08/silencing-religious-students-on-campus/497951/

Fanfiction on siitä mielenkiintoista, että se on hirvittävän kulutuskeskeistä olematta kaupallista. Tägeistä voi valita hyvin tarkkaan minkälaista viihdettä haluaa. Mielestäni fanfiction-ympäristössä trigger warningit ovat paikallaan, mutta laittaisiko kukaan niitä "vakavaan kaunokirjallisuuteen", jonka tarkoitus on haastaa. Entäpä jos haluaa kirjoittaa hieman haastavamman fanfictionin?

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #72 : 22.08.2017 10:21:02 »
Lainaus käyttäjältä: kultahattu
Mielestäni fanfiction-ympäristössä trigger warningit ovat paikallaan, mutta laittaisiko kukaan niitä "vakavaan kaunokirjallisuuteen", jonka tarkoitus on haastaa. Entäpä jos haluaa kirjoittaa hieman haastavamman fanfictionin?

Tämä on hyvä pointti, ja usein varsinkin enkuksi A03:ssa julkaistessani tuntuu että pitää tasapainotella tämän kanssa kovastikin, tosin ei varsinaisesti varoitusten vaan ylipäänsä tagien kanssa. Mun teksteissä varoitukset tosin on yleensä aika "lieviä", mutta koetan kyllä laittaa ne niin, että ne eivät varsinaisesti paljasta mitään tai pitävät lukijan enemmänkin sopivasti varpaillaan tai ihmettelemässä kuin varsinaisesti kertovat mitä tekstissä on. Mutta toisinaan näkee tarinoita joihin on tagattu ihan kaikki mahdollinen, mikä on tavallaan ihan kivaa, mutta toisaalta niistä voi sitten päätellä millainen juoni tarinassa on. Mutta onneksi kaikki eivät tagaa kovin tarkasti varsinkaan sellaisissa tarinoissa joiden on tarkoitus pistää lukija miettimään, ja itsekin monesti jätän tagit tarkoituksella vähän avoimiksi.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #73 : 22.08.2017 20:19:16 »
Minuakin välistä tägit AO3:sessa stressaa, koska musta tuntuu että niiden mainos- ja varoitusvoima on jotenkin kolmin- nelinkertainen verrattuna suomivaroituksiin.

Annan esimerkin: Kirjoitin englanniksi fikin, jossa pieni sivujuonne oli, kun hahmo paljasti nuoruudestaan joitakin ahdistus- ja hyväksikäyttöteemoja. Kyseessä ei ollut aiheella mässäilyä, vaan enemmänkin tulkittavaksi jätetty viite. Sain palautetta siitä, että se lävähti silti liikaa silmille, ja että kaikki ei missään nimessä halua lukea sellaisia aiheita ikinä.

Selvä, tömän otin sydämelleni, sillä en tarkoitushakuisesti halua ihmisiä sen suuremmin stressata. Toiseen fikkiin sitten ihan suosiolla tägäsin saman tyyppiset asiat. No sitä ei sitten edes klikannut kukaan auki, koska ne varoitukset tuntuu niin yliampuvilta! Emmä tiä, ehkä AO3:sessä on sitten sellainen ilmapiiri, että jos tägää jotain sexual abuse tai self-harm themes tai jotain sen sellaista, niin ihmiset ymmärtää sen heti, että tämä on sitten alusta loppuun asti erinäisten asioiden glorifioimista.

Ei olisi harmittanut yhtään, jos se fikki nyt olisi ollut oikeasti vaikka itsetuhoisuuden manifesti, mutta kun ei ollut. Ja harmitti kun se fikki ei saanut edes mahdollisuutta tulla klikatuksi auki kun mokasin sen tägäämisen kanssa.

Tai sit jos tägää emmä tie, jotai seksuaalisia prefesenssejä, niin sitää tulee sit se kuva että tää fikki sit sisältää alusta loppuun sitten jotain anal playta tai mitä lie vaik se ois vaan joku kohtaus ;D

Musta suomeksi viralliset varoitukset ovat ihanan neutraalit ja halutessaan myös spoilaamattomat. Englanniksi taas tägään vähän sen mukaan, että minkä ajattelen olevan sellaista joka voi aiheuttaa turhaan pahaa mieltä, eli juuri insestiä, pedofiliaa yms. joka on sinällään ymmärrettävää, ettei niitä kaikki halua feediinsä. Ja sit toisaalta tägäään vaikka aikauden, kuten "Victorian", tai genren niin kuin "hurt-comfort" tai jos kyseessä on jotain PWP:tä niin minkälaista seksiä siellä nyt sit olis.

Julkaistujen kirjojen ja fikkien rinnastaminen toisiinsa on vähän ongelmallista siinä suhteessa, että kirjoissa tosiaan harvoin varoitetaan lukijaa yhtään mistään, mutta toisaalta, itselleen sopimattomien aiheet on usein mahdollista kyllä kalastaa muista lähteistä, kirja-arvosteluista yms. Kun taas fikissä usein e alkutiedot vetää sekä takakansitekstin että vähän arvostelunkin virkaa.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2017 11:15:13 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

wishbone

  • L'enfant terrible
  • ***
  • Viestejä: 337
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #74 : 22.08.2017 21:29:46 »
Mielenkiintoinen aihe nää trigger warningit (tw). Monet nimenomaan perustelevat niiden turhuutta sillä, että eihän tosimaailmassakaan sellaisia ole. Mitä nyt tota kultahatun linkkaamaa artikkelia nopeasti vilkaisin, niin siinä esiintyvät aikalailla ne ongelmat mitä ne voivat tosielämän tilanteisiin sovellettuina aiheuttaa, vaikka luonnollisesti myös päinvastainen on mahdollista erilaisten safe space-keskustelutilaisuuksien muodossa. Ottamatta nyt näihin irl-esimerkkeihin (kampus & kirjat) sen enempää kantaa, koen että ficcien puitteissa tw:t ovat ihan paikallaan oleva, kohteliaisuuteen ja mielipahan välttämiseen pohjaava käytäntö. Maailmassa jossa ikävyyksiä läsähtää jatkuvasti ilman filtteriä päin näköä on ainakin itsestäni kiva, että on olemassa jokin paikka jossa voi vähällä vaivalla valikoida itselleen mieluisaa luettavaa. Toisaalta ficcaus perustuu kuitenkin täysin ficcaajien vapaaehtoisuuteen ja samoin lukeminen. Tästä syystä kenelläkään lukijalla ei pitäisi olla oikeutta ilmestyä raivoamaan kommentiboksin puolelle siitä ettei sisältö miellyttänyt. En tiedä oliko jossujb sulla kyseessä yhden vai useamman ihmisen kipakka palaute, mutta varsinkin tossa sun kuvailemassa tapauksessa ottaisin ehkä tän mielipiteen vähän sellaisena ääriesimerkkinä. Ja vaikka tekstissä nyt olisikin ollut jotain huomauttamisen arvoista, niin aina on olemassa kehittävämpiä tapoja tehdä mielipiteensä tiedetyksi.
 
Ehkä vähän aiheen vierestä, mutta paljon on ollut esimerkiksi tumblrin puolella puhetta siitä, että fandom ei loppupeleissä ole kenenkään ehdoton safe space eikä voi taipua puhdistamaan pois kaikkea sellaista mikä ei jotakuta miellytä. Jos ruvetaan säätelemään sitä mikä on oikeanlaista ja mikä "väärää" ficcimateriaalia, ollaan jo vaarallisilla vesillä. Luin tässä taannoin myös hyvän keskusteluketjun siitä kuinka eri ihmiset saavat irti erilaisia asioita erilaisista ficeistä; mikä on yhdelle moraalisesti paheksuttavaa kärsimyspornoa/mitä tahansa, voi olla toiselle äärimmäisen voimaannuttava ja tervetullut lukukokemus. Jos ficin alussa on asialliset maininnat siitä mitä on odotettavissa, jokainen etenee sen jälkeen omalla vastuullaan eikä voi sitten jälkeenpäin valittaa jos ei miellyttänyt. Tässä suhteessa ne tw:t ovat taas paikallaan, koska niiden jälkeen ficcaaja on ns. velvollisuutensa täyttänyt.

AO3:n tagauksen kanssa tuskaileville: kuten siellä(kin) julkaisseet varmasti tietävät, on siellä mahdollista valita siihen ihan tagien eteen se boldattu Archive Warnings sisällön mukaan. Siinä kohtaa on myös mahdollista valkata se Author Choose Not To Use Archive Warnings, jota voi käyttää mm. silloin mikäli ei halua spoilata ficin juonta tai ei muista syistä halua lähteä varoituksia erittelemään. Itse ainakin miellän sen olevan tavallaan kattavampi vastuunvapautus ficcaajan puolesta eli lukija lukee omalla vastuullaan. Helposti se tietenkin menee ihmisiltä ohi. Jos ei halua ruveta ihan vainoharhaisesti tagaamaan (mikä on erittäin ymmärrettävää) mutta haluaa kuitenkin tarjota ihmisille mahdollisuuden hypätä ajoissa pois kyydistä, niin olen nähnyt ficcaajien laittavan alkutietoihin maininnan että näiden ja näiden tagien sisältö/nämä ficissä esiintyvät teemat on vielä ficin lopussa selitetty paremmin auki. Eli esim. jos olisin laittanut tagiin vaikka ruokailuvälineiden kohtaamaa väkivaltaa, niin sitten siellä loppunootissa erittelisin että mitkä ruokailuvälineet kokevat kovia ja millä tavalla.

Raapustettuani tämän kilometriviestin rupesin nyt pohtimaan, että tää ficcausbuumien keskustelu ei ehkä ole tälle ihan oikea paikka, mutta meni jo :D Voidaan mun puolesta jatkaa tästä aiheesta Mustepullon puolella jos niin on parempi.
I will love you as misfortune loves orphans,
as fire loves innocence, and as justice loves to sit
and watch while everything goes wrong.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #75 : 23.08.2017 11:31:42 »
Kyllä minusta tämä puheenaihe oikein hyvin kuuluu fanfictionin buumeihin! Itse olen kovasti miettinyt sitä, että suomenkielisen skenen ja pääasiassa englanninkielisen maailman konventiot ovat jossain määrin lähteneet eroamaan toisistaan.

Esimerkiksi, meillä täällä Finissä on aika lailla vakiinnittu siihen, että fikit laitetaan oikeille osastoille, ne ikärajoitetaan yleisten, kaikkia koskevien standardien mukaisesti ja varoitettavien asioiden lista on lyhyt, mutta ne ovat pakollisia. Mutta itse sisältöön ei puututa.

Varsinkin Tumblrissa, mutta muutenkin, tilanne on melkein päinvastainen. Tekstejä kirjoitetaan ja julkaistaan vähän miten sattuu, kuka milläkin alustalla tai mihin tyyliin nyt tykkää, mutta kysymykset sisällöstä ovat yleisiä. Miksi kirjoitat tästä. Miksi tästä aiheesta ylipäätänsä pitää kirjoittaa mitään.

En ole koko pitkän Finiurani aikana varsinaisesti joutunut kyseenalaistetuksi siitä miksi haluan kirjoittaa vaikka non-conia tai RPF:ää tai itsetuhomanifesteja, ellen ole tarkoitushakuisesti etsiytynyt aiheesta keskusteleviin väittelyketjuihin. Kukaan ei ole koskaan suoraa fikin yhteyteen tullut sanomaan, että tätä ei olisi pitänyt kirjoittaa. Englanniksi tätä taas sattui ainakin yhtä väliä aivan jatkuvasti, että pelkkä genre tai paritus saattoi hiertää niin pahasti, että suurinpiirtein kyseenalaistettiin meikäläisen todellisuudentaju ja mielenterveys, koska miksi muuten kirjoittaisin näin "epäterveistä" aiheista.

Tietyllä tapaa nautin osaltaan siitä, että skenessä on tiedostavia kirjoittajia ja lukioita, jotka oikeasti miettivät sitä miten tässä taiteenlajissa viestitään. On minusta aivan tervetullut ajatus, että jokainen miettii oman ilmaisunsa tarkoitusta niinku syvemmältä kantilta - mutta kun se niin helposti sitten lipsahtaa siihen, että nämä aiheet ovat absoluuttisesti kiellettyjä nyt ja aina ja sillä ei ole mitään väliä mitä se sisältö faktisesti koettaa viestiä.

Jos ymmärrätte mitä koetan sanoa ;D Ennen vanhaan sentää nää shippausodatkin eri paritusten välillä perustui vain ääliöiden nillittämiseen, mutta nyt voi vastapuoli ottaa niin paljon kovemmat aseet käyttöön sanomalla, että sun paritus on väärin, koska se on lähtökohtaisesti epäterve ja sinä olet sairas kun olet sellaista edes miettinyt.

Sanotaanko, että minulla on suomiskenessä viime aikoina ollut oikein hyvä olla juuri sen takia, että säännöt tuntuvat olevan kaikille samat ja selvät ja tuolla muualla on villi länsi ;D
« Viimeksi muokattu: 23.08.2017 11:35:08 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #76 : 23.08.2017 11:50:20 »
Lainaus
Sanotaanko, että minulla on suomiskenessä viime aikoina ollut oikein hyvä olla juuri sen takia, että säännöt tuntuvat olevan kaikille samat ja selvät ja tuolla muualla on villi länsi ;D
Maailma vain kerta kaikkiaan on niin avara, että sitä ei osaa äkkiseltään edes hahmottaa, miten monenlaista ajattelijaa sinne sopii...  ::) Ja jos mennään noihin miksi-kysymyksiin, niin minua myös joskus vähän mietityttää, miksi ihmiset, joita kaikki häiritsee, tuppautuvat väkisinkin lukemaan sellaista, josta pitää sitten valittaa. Ehkä se on joillekin omanlainen tyydytyksen lähde, kun pääsee sanomaan? On tietysti niitäkin, jotka oikeasti törmäävät johonkin vahingossa, mutta kun on niitäkin, joiden näköjään vain pitää päästä sanomaan ja sillä hyvä...  ::)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #77 : 23.08.2017 16:58:39 »
Varsinkin Tumblrissa, mutta muutenkin, tilanne on melkein päinvastainen. Tekstejä kirjoitetaan ja julkaistaan vähän miten sattuu, kuka milläkin alustalla tai mihin tyyliin nyt tykkää, mutta kysymykset sisällöstä ovat yleisiä. Miksi kirjoitat tästä. Miksi tästä aiheesta ylipäätänsä pitää kirjoittaa mitään.
Itse nykyään kirjoitan vain kansainvälisellä puolella, ja siellä on kyllä ihan erilainen meno kuin täällä. Juurikin tämä "miksi tästä pitää muka kirjoittaa" ajatusmaailma on hyvin vahvasti läsnä. Osa ihan suosituista ficcaus alustoistakin kieltää jo lähtökohtaisesti pedofilian ja muut raskaamaat aiheet sekä kinkit, ja muutenkin esim. non- ja dub-con on kiellettyjä hyvin monissa ficcien suosittelu blogeissa ym. Mun mielestä tää on ihan hämärää. Kukaan ei tuomitse George R. R. Martinia vaikka GoT:ssa on kaikenmoista pahaa, mutta jos joku kirjoittaa ficin, jossa tapahtuu raiskaus, kirjoittaja suurinpiirtein kivitetään tietyissä piireissä.

Mieleen tulee esimerkiksi yksi fic fest (eli periaatteessa tapahtuma, jossa kirjotetaan johonkin teemaan liittyen anonyymisti ficcejä, jotka sitten postataan tiettyyn communityyn), jonka aiheena oli maailmanloppu. Festin säänöissä kiellettiin mm. dub-con, non-con, pedofilia ja alaikäisten välinen seksi. Tästä nousi hirveä haloo, koska teema oli joka tapauksessa hirveän synkkä ja ihmiset halusivat kirjoittaa synkistä aiheista ilman rajoituksia. Lopulta nämä ihmiset leimattiin sairaiksi ja huonoiksi kirjoittajiksi koska "he eivät pystyneet kirjoittamaan synkkiä ficcejä ilman turhaa raiskauksella ym. mässäilyä". Jopa festin järjestäjä sanoi, että ihmiset voivat mennä kirjoittamaan raiskausfantasioitaan ja lapsipornoa jonnekin muualle. En vain voi ymmärtää. Omasta mielestäni näistä "tabu" aiheista voi kirjoittaa hyvin ja ajatuksella, ilman mässäilyä ja pelkkää shokeeraamista, eikä ketään pitäisi leimata sairaaksi sen perusteella, mitä he kirjoittavat :/

Ficitkin ovat taidetta siinä missä kaikki muukin eikä taidetta pitäisi rajottaa. (Niin kauan kun varoitukset ovat kunnossa eikä ketään pakoteta lukemaan mitään, mitä he eivät halua.)
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

kultahattu

  • ***
  • Viestejä: 9
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #78 : 28.08.2017 13:57:21 »
Lueskelen Nina Kaipian slash-aiheista gradua, ja hän nimeää kolme slash genreä : buddy slash, enemy slash ja power slash, joiden esimerkkeinä on harry/Ron, H/d ja Harry/snape. En aikaisemmin ollut lukenut tällaisista termeistä, joten kyselenkin ovatko nämä teille muille tuttuja konsepteja ja huomioitteko parituksia tällaisilla dynamiikoilla tietoisesti?

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Fanfictionin buumit
« Vastaus #79 : 28.08.2017 14:06:28 »
Ei ehkä noilla termeillä, mutta se on minusta hyvä huomio, että shippaajat niinku kategorisesti kyllä jakaantuvat suurin piirtein niihin, jotka perustavat parituksensa kaveriudelle, koska ystävyydestä on helppo tavallaan jatkaa luontevasti romanttiseen suuntaan. Toiset taas tykkää nimenomaan vihamiesparituksista, niissä yleensä vetovoimasta enemmän niinku kemiana. Tuppaavat olemaan dramaattisia ta täynnä love/hate kuvioita. Sitten taas on no, joita kiehtoo hahmojen aseman apätasapainoisuus, juurikin oppilas/opettaja hyvä esimerkkki, mutta joku yliluonnolinen olento/ihminen voi ajaa saman asian.

Siitä sit saakin hyvän riidan aikaan mikä on oikeanlöainen tapa paritttaa ;D Itsestäni voin sanoa, että ennen pidin juuri vihamiesparituksista eniten. Siinä oli sitä dramjatiikkaa ja tunteiden äärimmäisyyttä, joka viehätti. Nyttemmin pidän enemmän ystävyyspohjaisista parituksista, koska niihin saa projisoitua toiveita vaikka omasta parisuhteesta xD Tuskin kukaan haluaa oikeasti tulla opettajansa ahdistelemaksi, mutta ei kai sitä nyt voi kieltää että alistaja/alistettu asetelma on monestakin kiinnosta ja totta kai se fikeissäkin näkyy.

Minusta ainakin tuntuu, että ehkä ystävyyspohjaiset paritukset olisivat olleen hiukan kasvussa viime aikoina? Ihan siis parituksettomien tekstien lisäksi.
Here comes the sun and I say
It's all right