Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2  (Luettu 175589 kertaa)

Pipe

  • ***
  • Viestejä: 970
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #180 : 04.09.2019 21:47:52 »
No eikös siinä ole sitten ristiriita sen kanssa, et miten alaikäiset alle 11-vuotiaat osaa taikoa ilman sauvaa, siis vahingossa, esim Harry kun sai lasin katoamaan sieltä käärmeen terraariosta. Tai kun Lily taikoi Petunialle kukkasen ja Severus ja Lily leijutteli puun alla niitä lehtiä. Miksi siis alle 11-vuotiaat osaa sauvatonta taikuutta, mut isommat ei?  ::)

Mut joo siis oli mulla ihan kysymyskin, eli se syy miksi tänne eksyin.

Onko Pottereissa muuten tullut ilmi koska ensimmäiset "kuraveriset"/jästisyntyiset velhot on pääseet Tylypahkaan? :O Tai ylipäätään Koska on tullut ekat jästisyntyiset velhot?   ;D Haluun sen taikuuden historian kirjan käsiini, käsitelläänköhän siinä näitä? :S
Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä <3
♥Polseres Vermelles- Polseres amunt♥

Tuuli Lumi<3Draco Malfoy
Drarry♥
Wilmon♥
Edmar♥ *bromance*

♥Twc♥

Ava by: Ingrid

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #181 : 02.10.2019 23:56:16 »
Pipen itse kysymykseen jästisyntyisistä velhoista en osaa vastata. Ajattelen itse alle 11 vuotiaiden vahinkotaikuuden olevan enemmän sellaista että sitä voi treenata, mutta kun nuoret oppii paremmiksi sauvan käyttelijöiksi niin intuitiivisempi sauvaton taikuus jää taka-alalle ja unohtuu lopulta kokonaan.

Pipe jos tarkoitat Harry Potter: Taikuuden historia kirjaa, niin siinä ei ole mitään Potterien taikuuden historiaa, vaan typistetysti meidän taikuuden historiaa ja joitain muita juttuja Pottereista. Kirja perustuu British Libraryn saman nimiseen näyttelyyn, eli aika turhake liittyen Harry Potterin taikuuden historiasta kiinnostuneille ainakin minusta, koska samat asiat löytyy muualta paremmin selitettynä.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Pipe

  • ***
  • Viestejä: 970
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #182 : 04.10.2019 21:57:30 »

Pipe jos tarkoitat Harry Potter: Taikuuden historia kirjaa, niin siinä ei ole mitään Potterien taikuuden historiaa, vaan typistetysti meidän taikuuden historiaa ja joitain muita juttuja Pottereista. Kirja perustuu British Libraryn saman nimiseen näyttelyyn, eli aika turhake liittyen Harry Potterin taikuuden historiasta kiinnostuneille ainakin minusta, koska samat asiat löytyy muualta paremmin selitettynä.

No tarkoitin siis lähinnä näitä taikuuden historian oppikirjoja, joita oppilailla on Tylypahkassa Binssin tunneilla opiskellessaan. :D Onko niitä todellisuudessa ees olemassa, tuskin? Mut jos ne siis olisi, niin löytyisiköhän niistä sitä tietoa, vai olisiko se jästitietouden puolella? :D
Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä <3
♥Polseres Vermelles- Polseres amunt♥

Tuuli Lumi<3Draco Malfoy
Drarry♥
Wilmon♥
Edmar♥ *bromance*

♥Twc♥

Ava by: Ingrid

carrowfan

  • vitsi syntyessään
  • ***
  • Viestejä: 1 383
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #183 : 05.10.2019 13:20:29 »
En muista onko Potter-kirjoissa koskaan edes mainittu erikseen sauvatonta taikuutta. Jotenkin se jää vähän kuin ilmaan siinä, että sellaistakin on. Sauvan kanssa aloitetaan ja oliko se kuudennella luokalla, kun porukat alkavat opetella tuttuja loitsuja sanattomasti, joka sekin kai vaatii asteen pari enemmän keskittymistä kuin ääneen sanottu loitsu. Ja samalla myös ilmiintymisopinnot ovat vasta silloin kun nuoret alkavat lähestyä täysi-ikäisyyttä. Kotitonttujen ilmiintymiset ovatkin sitten aivan luokkaansa (ilman sauvaa ja estorajoituksia), mutta kai siinä silti paljon samaa on oltava kuin taikovilla ihmisilläkin. Toisaalta, tontut ovatkin taikaolentoja joiden taika ilmenee niissä ihan omalla tavallaan.

Olen muutaman kerran pysähtynyt miettimään oppilaita, joiden opinnoista ei meinaa tulla oikein mitään kun heidän taikasauvansa on mennyt rikki. Eikö Ron joutunut teippailemaan jossain vaiheessa omaansa eikä loitsuista oikein tullutkaan mitään. Ja Neville sai viimeisinä vuosinaan oman sauvan, kun oli siihen saakka yrittänyt pärjätä jollain perintösauvalla, vai muistanko nyt omiani. Harry sauva rikkoutuu seitsemäntenä vuotena. Siksi mietinkin miksi velhoilla ja noidilla ei ollut useampia sauvoja noin niinkuin varalla, jos se kerran on niin älyttömän tärkeä. Räikeänä esimerkkinä tuli mieleen Lucius, jonka sauvan Volde otti. Luciuksella toki olisi ollut rahaa ostaa toinenkin sauva ja pitää sitä jemmassa lipaston ylälaatikossa. Yksi pohdinta herättää vain lisää kysymyksiä.

Mul on semmone käsitys et osal hahmoist oliski kaks sauvaa. Esim Alecto Carrow jonka sauvast liikkuu kaht eri versiota.
"Papereissa 23, henkisesti 17"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kuha nostat mut eka ylös täältä"

Kaapo

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #184 : 05.10.2019 13:55:05 »
Minäpä vielä laitan lusikkani soppaan tuohon sauvakeskusteluun, kun just oon miettinyt ihan samoja juttuja.

Oon ymmärtänyt, että ilmiintymiseen tarvii sauvan ja argumenttina se, että KV:ssa Malfoyn kartanossa Harry heittää Ronille jonkun sauvan, että se voi ilmiintyä Hermionen kanssa Simpukkamökkiin. Ja sikäli mikäli haluaa ottaa Fantastic Beasts -leffat canoniksi sauvasääntöjen suhteen niin (paan spoilerin alle jos nyt joku ei ole vielä nähnyt Grindelwaldin rikoksia)
Spoiler: näytä
Valio/Aurelius saa siinä lopussa Grindelwaldilta sauvan ja käsikirjoituksen mukaan Valio pystyy sauvan avulla "kanavoimaan" kaiken sen taikuuden, joka sen sisällä on, hence se vuoren räjäytys
Sen perusteella aattelisin, että sauvaton taikuus on mahdollista, mutta sauvan avulla taikominen on hallitumpaa ja enemmän säännönmukaista. Ja imo se selittää senkin, miksi sauva, joka ei ole just sille velholle sopiva (aka joka ei ole valinnut velhoaan) ei toimi oikein, koska se taikuus ei kanavoidu kunnolla. Ja siksi taikovat haluaa sauvan, koska sillä voi tehdä parempaa taikuutta kuin ilman, mutta uskon että sauvaton taikuus on mahdollista, se ei vain ole se, mitä halutaan tehdä, koska se on niin sotkuista ja epätarkkaa.

Ja siihen miksi ei ole useampaa sauvaa, niin oon ymmärtänyt että vain yksi sauva kerrallaan voi olla se oikea ja toisinpäin, ylimääräiset, ei-oikeat ja ne sauvat, jotka ei ole velhoaan valinneet, ei vaan toimi oikein.

Mutta nevertheless, jkr:n taikuuden ja sauvojen säännöt on aika horjuvaisia anyway, joten en usko että on olemassa oikeasti canonia sen suhteen.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2019 13:56:46 kirjoittanut Auro »

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 989
  • Clara, my Clara
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #185 : 06.10.2019 12:22:16 »
Oliko Pottereissa koskaan mitään puhetta uskonnosta? En ainakaan muista, että asiaa olisi kirjoissa avattu saati mainittu, mutta onko J.K. Rowling puhunut asiasta jotain? Oliko velhomaailmassa kristinuskoa, juutalaisia ym.? Jouluahan he viettivät, mutta sitä nyt ei kaiketi voi pitää takeena, että velhomaailmaan kuului uskonto.

Olen jotenkin itse mieltänyt sen vähän niin, että Merlin oli velhoille ja noidille vähän niin kuin Jumala (ym.) jästeille ja that's it. Oon mös aatellut, että jos joku jästisyntyinen tai puoliverinen mainitsisi uskonnon esim. Tylypahkassa, niin se olisi ihka uusi asia velhoille ja noidille.

(Googlesta vastaukseksi tuli esim. että Goldstein oli juutalainen [mutta Golstein taisi olla puoliverinen, joten...], ettei velhomaailma usko Jeesuksen olleen Jumalan poika, että Jeesuksella oli hirnyrkki sekä velhomaailmassa saattaa olla uskontoja... Voiko tän nyt tulkita niin, että sitä saa itse päättää miten asian laita uskonnon suhteen velhomaailmassa on?)

//edit. korjasin virheen.

edit. 10.10.-19. Kiitos Fiorella. Tossa googlaillessa luin, että Rowling oli jossain haastattelussa sanonut, että ehkäpä Tylypahkassa opetettiin uskontoa, mutta se ei ollut juonen kannalta tärkeää tuoda esiin. Tosin, itse en kyllä laske tuota kaanoniin kuuluvaksi...
Tajusin myös muotoilleeni tuon Merlin-jutun huonosti. En niinkään ajatellut taikamaailman pitävän Merliniä niinkään Jumalana, niin että rukoilisivat tätä ja muuta vastavaa. Ajattelin enempi tyyliin "voihan luoja" -> "voihan merlin" jne.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2019 21:15:03 kirjoittanut tirsu »
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #186 : 06.10.2019 13:31:22 »
Oliko Pottereissa koskaan mitään puhetta uskonnosta? En ainakaan muista, että asiaa olisi kirjoissa avattu saati mainittu, mutta onko J.K. Rowling puhunut asiasta jotain? Oliko velhomaailmassa kristinuskoa, juutalaisia ym.? Jouluahan he viettivät, mutta sitä nyt ei kaiketi voi pitää takeena, että velhomaailmaan kuului uskonto.
On mainittu. Dumbledore oli valinnut raamatunlauseen Jamesin ja Lilyn hautakiveen. Mistä voi päätellä, että olipa omat vakaumuksensa mitä olivat, niin jästien "normaali" uskonnollisuus oli hänelle myös paitsi tiedossa myös tuttua. Kuoleman varjeluksissa Harry ja Hermione kiertelevät kirkkomaalla katselemassa hautoja ja kuuntelevat kirkosta kantautuvia lauluja.

Siihen nähden, että moni velho tai noita on sekä jästisyntyinen että elää jästien keskellä normaalissa arjessaan lukuunottamatta joitakin yksittäisiä velhokeskittymiä kuten Tylyahoa, tai muuten vain elää erittäin eristynyttä elämää perheineen (kuten Weasleyt) ilman jästikontakteja, voisi ajatella että kaikki jästielämään normaalisti ja oleellisesti liittyvä olisi samalla tapaa tuttua velhoväelle kuin meille esimerkiksi vieraan kulttuurin tavat vähintään suurin piirtein. Kirjat sijoittuvat 1990-luvulle, jolloin eletään varsin valistunutta maailmanaikaa. Tarkoitan, että kuten vaikkapa tavallinen suomalainen (tai vaikkapa britti, kun nyt Pottereista puhutaan) 80/90-luvulla ei välttämättä ole itse käynyt Kiinassa, Australiassa tai Amerikassa tai tunne siltä ketään, omaa kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä miten siellä eletään. Tai kuten tavallinen perusluterilainen suomalainen tietää että on olemassa muita uskontoja ja suurin piirtein senkin, mitä niihin kuuluu, vaikka eivät tarkkoja ja syvällisempiä merkityksiä tuntisikaan.

Lainaus
Olen jotenkin itse mieltänyt sen vähän niin, että Merlin oli velhoille ja noidille vähän niin kuin Jumala (ym.) jästeille ja that's it. Oon mös aatellut, että jos joku jästisyntyinen tai puoliverinen mainitsisi uskonnon esim. Tylypahkassa, niin se olisi ihka uusi asia velhoille ja noidille.
Minä taas en. Kirjat sijoittuvat nykyiseen maailmanaikaan ja tähän maailmaan ja universumiin ja niiden ainoa fantasiaelementti on se, että tavallisen väen tietämättä joukossa on myös velhoväkeä, taikaeläimiä yms. Velhoilla voi toki olla omat uskonnolliset tai uskonnottomat näkemyksensä, joita kirjoissa vain ei ole avattu, mutta itse näkisin ihan jo sillä, miten Tylypahkassa vietetään samoja juhlapyhiä kuin muuallakin, että siellä tunnetaan samat uskonnot ja pyhät kuin jästimaailmassakin ja mahdollisesti suhtaudutaan koulussa opetukseen suurin piirtein uskonnollisesti neutraalisti, koska uskonnonopetusta siellä ei ole mainittu olevan.

Jos velhoilla olisi omat uskontonsa ja omat pyhät toimituksensa, olisi täysin varmaa, että velholapsien sen mukaisesta hengellisestä kasvatuksesta olisi huolehdittu asianmukaisesti. Siksi näkisin, että jokaisella perheellä on omat vakaumuksensa sikäli kuin on, ja koulumaailmassa vietetään yleisesti tunnettuja kristillisiä juhlapyhiä samaan tapaan kuin Brittien saarilla muutenkin on tapana.

Lisäänpä vielä, että esim. Weasleyn perhe edustaa tyyliltään vahvasti stereotyyppistä irlantilaiskatolista mielikuvaa punatukkaisine lapsikatraineen, köyhine olemuksineen. Minusta se on suorastaan osoittelevan selkeä viittaus siihen, varsinkin kun katsoo esim. Lucius Malfoyn suhtautumista heitä kohtaan. Ja olenpa melkoisen varma, että Dursleyt ovat olleet juuri semmoisia lähiön esimerkkiperheen edustajia, että Petunia on varmasti ollut jossain kirkon naisyhdistyksessä sun muussa ja nauttinut huomiota hyväntekeväisyydestään, kun on ottanut köyhän orpolapsenkin armollisesti hoiviinsa. ;)
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019 13:37:41 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

carrowfan

  • vitsi syntyessään
  • ***
  • Viestejä: 1 383
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #187 : 17.10.2019 09:42:03 »
Tätä oli pohdittu muissakin Potter-ryhmissä mut kysyn täältäkin? Peseekö velhot itse vaatteensa? Ku siis vaatteen antaminen kotitontullehan vapauttaa sen joten eihän se ole vaihtoehto jos sen tontun haluaa pitää jatkossakin.
"Papereissa 23, henkisesti 17"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kuha nostat mut eka ylös täältä"

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #188 : 17.10.2019 20:37:01 »
Voisi olettaa, että jos vaatteet ovat vaikkapa pyykkikorissa, ja tonttu käsketään pyykinpesuun, sitä ei voi tulkita vaatteen "lahjoittamiseksi". Eiväthän kotitontut voi olettaa omistavansa mitään isäntäväen muutakaan omaisuutta. Ainakin Dobbyn tilanteessa Harry juoni sen tarkoituksella niin, että Lucius heitti sukan tietoisesti pois eli toisin sanoen tontun käsiin, jolloin se oli "annettu" ja omistajuus siirtyi. Itse ainakin sen tulkitsisin näin. Muutenhan joku kieromman sortin kotitonttu voisi juonia itsensä pihalle ihan vain pihistämällä jonkun vaatteen vaikkapa lattialta.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #189 : 17.10.2019 21:06:06 »
Mäkin oon aina aatellut, että tontun pitää nimenomaan saada se lahja isännältään. Vaikka toisaalta Hermionehan yritti "huijata" tonttuja vapaaksi neulomalla niitä myssyjään ja toivomalla, että tontut vahingossa ottaisivat ne ja siten vapauttaisivat itsensä. Siinä ei kyllä musta ollut mitään logiikkaa, koska eikös tontut muutenkin pyykkää Tylypahkassa ja siten käsittele oppilaiden vaatteita eivätkä silti vapaudu, ja eihän Hermione muutenkaan ole edes tonttujen isäntä, joten ei hänellä pitäisi olla mitään auktoriteettia edes niitä vapauttaa.

Ja nyt tän vastauksen myötä aloin pohtia, että kun tontut muutenkin siivoavat Tylypahkassa, niin miksi Voro joutuu jynssäämään käytäviä? Se on yhdelle miehelle iiiiso homma kaiken muun lisäksi, ja vielä ilman taikaa. Kaiken järjen mukaan tontut hoitaisivat senkin.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #190 : 17.10.2019 22:02:21 »
Mä oon aina mieltänyt, että velhomaailmassa ihmiset vaan jättää likaiset vaatteensa jonnekin (osa jättää lojumaan, osa ehkä asettelee siististi jonnekin tuolin selkämykselle) ja kotitontut itse ne käyvät noukkimassa, pesevät ja tuovat sitten takaisin. Toisaalta en myöskään usko, että se vapauttaa kotitonttua, jos noita tai velho vaikka ojentaa likaisen kaapunsa kotitontulle sillain "pese tämä", koska sitä ei ole annettu vapautusmielessä. Tai siis Kyyryhän mm. totesi jotain, että "tämä tietää vaatteita" kun Winky oli jäänyt Harryn sauvan kanssa kiinni. Mä pitkälti kuvittelen, että kotitontut vapautuu vain jos niille ojentaa vaatteita vapauttamismentaliteetilla. Mutta oon anyway siinä käsityksessä, että jos jollakulla on kotitonttuja niin ne tuskin pesee omia vaatteitaan ja kotitontut tyyliin poimii likaset vaatteet jostain ja palauttaa ne sitten puhtaina paikalleen.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #191 : 17.10.2019 22:05:26 »
Lainaus
kun tontut muutenkin siivoavat Tylypahkassa, niin miksi Voro joutuu jynssäämään käytäviä? Se on yhdelle miehelle iiiiso homma kaiken muun lisäksi, ja vielä ilman taikaa. Kaiken järjen mukaan tontut hoitaisivat senkin.
Voro poloinen! Totta tuokin. Ekoissa kirjoissa ei tietysti vielä tainnut olla kotitontuista mitään puhetta, mutta jos ne yksityiskohdat (muka) olivat kaikki valmiina Rowin päässä jo heti alkumetreiltä, kaipa sitä olisi voinut ajatella tuotakin.

Ehkä se vain on se ikuinen epäreiluus mitä maailma on pullollaan, ja siten myös velhomaailma; jos olet taiaton surkki, niin sinua syrjitään ja rangaistukseksi olemassaolostasi saat jynssätä ikuisesti loputtomia käytäviä käsipelillä rasittavien koululaisten taikoessa miten miellyttää ympärilläsi. Eipä ihme, jos siinä kohta on sekä kumara että lapsia vihaava.  ::)

Tuosta pyykkäämisestä vielä, että velhothan voivat toki pyykätä helposti itsekin. Jos ei satu omistamaan kotitonttu-orjaa, kuten vanhat ja arvokkaat velhoperheet, niin äkkiäkös se taikasauvalla ja pyykkipaljulla hoituu!


I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

carrowfan

  • vitsi syntyessään
  • ***
  • Viestejä: 1 383
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #192 : 19.10.2019 03:51:31 »
Ku seiskassa Neville mainitsee et Tylypahkaan on vaikeet tuoda mitään sisään tai viedä mitään ulos ni koskikohan sama asia myös pähteitä? Voiko Tylypahkas testata ketää esim huumeiden varalta? Onko niil opettajil oikeutta teettä opiskelijalle huumetestiä tai mitää mil selviäis et kyseine henkilö käyttää päihteitä?
"Papereissa 23, henkisesti 17"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kuha nostat mut eka ylös täältä"

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #193 : 19.10.2019 11:34:45 »
Helposti voivat tarkistaa. ;) Eihän siellä eletä nykyajan Suomessa. Opettajien kunnioitus on kuitenkin vahva ja määräävät rangaistuksia vähemmästäkin. Kirjoissa opettajat määräävät tyhjentämään laukkunsa ja taskunsa, juottavat kaikensortin totuudenpaljastusjuomia ja vaativat oppilaita tilille teoistaan.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

carrowfan

  • vitsi syntyessään
  • ***
  • Viestejä: 1 383
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #194 : 19.10.2019 11:41:27 »
Helposti voivat tarkistaa. ;) Eihän siellä eletä nykyajan Suomessa. Opettajien kunnioitus on kuitenkin vahva ja määräävät rangaistuksia vähemmästäkin. Kirjoissa opettajat määräävät tyhjentämään laukkunsa ja taskunsa, juottavat kaikensortin totuudenpaljastusjuomia ja vaativat oppilaita tilille teoistaan.

Mitähä siit seuraa jos päihteide käytöst jää kii? Varmaa tavaroiden menetys mut kuinka vakavaa se sit on? Lasua eivät kuitenkaa väännä mut onkohan se asia sit edes opettajie päätettävis?
"Papereissa 23, henkisesti 17"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kuha nostat mut eka ylös täältä"

rebekka.t

  • ***
  • Viestejä: 33
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #195 : 29.10.2019 19:48:16 »
Jotenkin mulle tulee tästä sellanen mielikuva, että tällaisissa tapauksissa, missä joku jäisi huumeista kiinni, Tylypahkan opettajat luultavasti ensin kokoontuisivat ja luultavasti tuloksena olisi ainakin väliaikainen erotus. Toisaalta asiahan saattaisi olla Taikaministeriönkin hommia jo, jos se Taikamaailmassa lasketaan vakavaksi rikkeeksi. Uskon myös, että tavarat ainakin takavarikoitaisiin tai tuhottaisiin. Huh tuli tuosta mieleen, kun Voro takavarikoi oppilaiden tavaroita, niin menisivätköhän huumeetkin Vorolle..
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019 19:51:53 kirjoittanut rebekka.t »

carrowfan

  • vitsi syntyessään
  • ***
  • Viestejä: 1 383
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #196 : 06.11.2019 18:23:18 »
Koska osa velhoista ei ymmärrä jästien tavoista sitten yhtään mitään ni miten velhot paistaa joulukinkkunsa vai syökö ne kinkkuu edes juoluna? Toki paistettu sika omenan kanssa kelpaa myös. Ai niin muuten, kelpaako pirunpalo kinkun paistamiseen.
"Papereissa 23, henkisesti 17"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kuha nostat mut eka ylös täältä"

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #197 : 06.11.2019 18:59:40 »
Kyllähän jo Weasleyn perheen keittiöpuuhista näkyy, että samalla tavalla ne velhotkin ruokaa laittavat, taikovat vain kattilat tulelle, veitset pilkkomaan tai kauhat hämmentämään. ;) Eli taika helpottaa arjen puuhissa, ja saa ikään kuin useamman käsiparin työpanoksen käyttöön kerralla. :) Jos esihistorialliset ihmisetkin onnistuivat laittamaan ruokansa jotenkin, niin eiköhän se velhoväeltäkin suju.  ;D

Vanhoilla velhosuvuilla ja Tylypahkassa on tietysti kotitontut hoitamassa kokkaamisen. ;) Mikäs sen kätevämpää, riittää kun antaa käskyn ja kohta on ruokaa pöydässä.

Ficeissä tietysti on vapaus käyttää omaa mielikuvitustaan, vaikka nyt sen pirunpalon suhteen. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

carrowfan

  • vitsi syntyessään
  • ***
  • Viestejä: 1 383
  • On olemassa kinkkuja ja on olemassa lisää kinkkuja
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #198 : 06.11.2019 19:09:04 »
Kyllähän jo Weasleyn perheen keittiöpuuhista näkyy, että samalla tavalla ne velhotkin ruokaa laittavat, taikovat vain kattilat tulelle, veitset pilkkomaan tai kauhat hämmentämään. ;) Eli taika helpottaa arjen puuhissa, ja saa ikään kuin useamman käsiparin työpanoksen käyttöön kerralla. :) Jos esihistorialliset ihmisetkin onnistuivat laittamaan ruokansa jotenkin, niin eiköhän se velhoväeltäkin suju.  ;D

Vanhoilla velhosuvuilla ja Tylypahkassa on tietysti kotitontut hoitamassa kokkaamisen. ;) Mikäs sen kätevämpää, riittää kun antaa käskyn ja kohta on ruokaa pöydässä.

Ficeissä tietysti on vapaus käyttää omaa mielikuvitustaan, vaikka nyt sen pirunpalon suhteen. :)

Kotitontuist tuli mieleen et miten ne oppii sen aseman? Tai mistä kotitonttuja saa? Koska siis jostainhan nekin ilmestyy velhosuvuille?

// Anteeksi ihmiset kysyn lisää? Mitä Argus Vorolle kävi seitsemännessä kirjassa kun Kuolonsyöjät otti vallan Tylypahkassa? Hän tais olla vissiin ihan elossa mutta eikös kirjat antanut ymmärtää et jälki-istuntojen järjestäminen nakattiin Carrowien vastuulle?
« Viimeksi muokattu: 12.11.2019 17:07:55 kirjoittanut Unohtumaton »
"Papereissa 23, henkisesti 17"
"Ehkä mie aikuistun ku täytän 30...siis 40"
"En mie kaipaa olkapäätä, kuha nostat mut eka ylös täältä"

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Kysymyksiä Potter-kirjoista, # 2
« Vastaus #199 : 10.11.2019 16:34:52 »
Potterwikistä:

On 1 August, 1997, the Ministry of Magic was taken over by Lord Voldemort's Death Eaters.[66] By 1 September, 1997, Severus Snape was made Headmaster of Hogwarts while his fellow Death Eaters, Alecto Carrow and Amycus Carrow became the Muggle Studies and Defence Against the Dark Arts teachers respectively, as well as Deputy Heads.[67]

The Carrows were put in charge of all discipline and punishments, which were violent, including beatings and placing students under the Cruciatus Curse.[68]Filch was kept working at Hogwarts in his capacity of caretaker. It is unknown what was made of Filch, or even if he was mistreated by the Carrows simply for being a Squib. Apparently, Filch lost some of his duties, as punishment seemed to be given out exclusively by the Carrows and Severus Snape.


« Viimeksi muokattu: 11.11.2019 20:17:02 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid