Kirjoittaja Aihe: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)  (Luettu 55333 kertaa)

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #60 : 03.01.2017 19:06:34 »
Spoilaa 4. kauden ensimmäistä jaksoa!


Jokohan nyt kykenisin ilmaisemaan uutta jaksoa koskevia ajatuksiani... :D Jotenkin tuossa jaksossa oli paljon sellaista mistä en pitänyt ja kuitenkin olen ihan fiiliksissä. Sherlockin ja Johnin kommunikaatiota oli mielestäni jotenkin aika vähän, tai oisin kaivannut enemmän sitä, tai ehkä Maryn läsnäolo vain sekoitti pakkaa. Johnin perhe-elämä ja vauvajutut eivät myöskään oikein kiinnostaneet, ja se Johnin mahdollinen pettämiskuvio oli jotenkin superärsyttävä, se tuntui mun mielestä vähän päälleliimatulta ja myös siltä, että siinä olisi vaan yritetty pönkittää Johnin maskuliinisuutta ja heteroseksuaalisuutta sellaisella kliseisellä "mies ei voi vastustaa nätin naisen kiinnostuksenosoituksia varsinkin kun kotona on pieni vauva ja väsynyt vaimo". Mutta olen kyllä aika luottavainen sen suhteen, että pettämiskuvio oli vaan tekstareiden lähettelyä. Jotenkin en jaksa uskoa että tässä sarjassa olisi niin ärsyttävä ja lattea juonikuvio ja sitten se tosiaan ois just sitä miltä ensisilmäyksellä näyttääkin toisin kuin useimmat muut sarjan juonikuviot :D

Parasta tässä ekassa jaksossa oli mun mielestä loppu, tai oikeastaan sen avaamat mahdollisuudet. Tykkäsin Marysta hahmona kovasti enkä odottanut kuolemaa, mutta kyllä mun suurimmat toiveet tälle sarjalle liittyy Johnin ja Sherlockin (myös romanttisiin) tuntemuksiin toisiaan kohtaa. Tykkäsin Maryn kuoleman yllättävyydestä ja synkkyydestä ja erityisesti tykkään siitä, miten nyt jotenkin koko pakka on sekaisin ja tuntuu että tarina voi lähteä tästä vaikka mihin uuteen suuntaan.

Mä hämmästelin koko jakson ajan hieman tuota Sherlockin "vannoin suojelevani teitä kolmea" -toistelua, ehkä olin jotenkin missannut sen viime kaudella tai ehkä se vaan oli jotenkin hiukkasen imelä ja mahtipontinen juttu makuuni. Sinällään kuitenkin pidän Johnin suuttumusta aika ymmärrettävänä ja loogisena reaktiona. Kuvittelisin että John olettaa, että Sherlock toimi jollain tapaa uhkarohkeasti eikä ottanut omaa tai muiden turvallisuutta riittävästi huomioon - mikä tavallaan on kyllä ihan totta, ja myös hyvin sherlockmaista, ja myös aika hyvä arvaus Johnilta, joka tuli paikalle liian myöhään tietääkseen mitä oikeasti on tapahtunut. Sherlock mielestäni ärsytti kyllä akvaariokohtauksessa Viviania tahallaan, tai sanotaanko että tilanteen ois voinut hoitaa huomattavasti smoothimmin ja ehkäpä silloin ketään ei olisi ammuttu.

Mutta tykkään kyllä tavallaan tosi paljon myös siitä, että John ja Sherlock ovat riidoissa - ikinä aiemmin ei varmaan olla jääty jaksojen välissä näin pahaan riitatilanteeseen? Ihanan synkkää ja sydäntäsärkevää ja toivon ja oletan että ensi jaksossa on nyt pakko olla pitkälti kyse Johnin ja Sherlockin väleistä, koska niissä väleissä on tällä hetkellä niin paljon korjattavaa!
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #61 : 03.01.2017 22:07:40 »
SPOILEREITA NELOSKAUDEN EKAAN JAKSOON


Tätä sarjaa on aina pakko analysoida vähän syvemmin, koska sieltä löytyy niin paljon kaikkea kivaa. Ensinnäkin tästä jaksosta jäi sellaiset "jotain on vähän pielessä/ei tunnu oikelta" vibat ja uskon sen olleen tarkoituksellista. Aivan kun kerrontaan ei olisi voinut luottaa tai ainakin asioissa on enemmän puolia kuin mitä ensikatsomisella tajuaakaan. Johan Mycroft alussa totesi, että he pystyvät muokkaamaan mitä tahansa filmiä/kuvaa/yms halutunlaiseksi, ja se voisi jo ohjata katsojan alitajuntaista ajattelua siihen suuntaan, että jaksossa itsessään kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Yksi on tosiaan tuo Johnin "pettäminen" - onko sekään lopulta sitä miltä näyttää? Bussipysäkillä, jolla nainen istui kun he kohtasivat oletettavasti toisen kerran on myös mainos, jossa komeilee uuden pahiksen naama (Culverton, ja siitä erottaa yksittäisiä sanoje, kuten "he's back", "business", ja "it's murder"). Onko nainen oikeasti töissä tälle uudelle pahikselle ja yrittää aiheuttaa Johnille harmia? Paljon on spekuloitu että John on hengenvaarassa tulevissa jaksoissa.

Onko Mary lopulta kuollut? Harvinaisen pitkään se jaksoi siinä sinnitellä, vaikka Sherlockilta meni tasan kolme sekuntia ennen kuin taju meni silloin kun Mary ampui häntä. Lopun videon perusteella Mary on pahismainen, koska lopputekstien jälkeen tuli se vika lause "go to hell, sherlock". Ehkä Vivian ja Mary olivat suunnitelleet jotain yhdessä tai ainakin olivat samassa juonessa. Auttoiko Vivian todellisuudessa Maryn pakoon Georgiasta? Koko jakson ajan "miss me?" lausahdukset yhdistyivät Maryyn joten Mary/Moriarty -yhteys on edelleen olemassa jollain tasolla.

Turha sanoakaan että odotan innolla seuraavaa kahta jaksoa, joissa selviää (toivottavasti!) niin monta asiaa ja ongelmaa. Joka tapauksessa oon aika vakuuttunut, että kaikki ei todellakaan ole sitä mieltä näyttää tällä hetkellä, vaan meidät heitetään uusissa jaksoissa taas uusille urille. Tumblrissa on aina teräviä analyysejä näistä jaksoista, joten kannattaa siellä käydä vilkuileen keskustelua!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Rutto

  • kaunis pappi
  • ***
  • Viestejä: 390
    • לֵ֗ב י֭וֹדֵעַ מָרַּ֣ת נַפְשׁ֑וֹ וּ֝בְשִׂמְחָת֗וֹ לֹא־יִתְעָ֥רַב זָֽר
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #62 : 04.01.2017 00:40:13 »
SPOILAA NELOSKAUDEN ENSIMMÄISTÄ JAKSOA

Musta tää eka jakso oli vähän tylsä. Oli vauvaa ja Kuoleman välttelytarinaa ja asiakkaita ja seikkailua pitkin itää ja Lähi-Itää, mutta jotain tuntui jäävän puuttumaan. Olisin ehkä kaivannut sitä, että tämä uusi päävihollinen olisi esitelty, tai että Moriartya olisi edes jotenkin vähän enemmän käsitelty. Koko tämä John tekstailee oranssitukkaiselle naiselle ja tuntee siksi syyllisyyttä kun vaimo kuolee -kuvio oli musta myös jotenkin tosi päälleliimatun ja huteran oloinen. :P

Viime kausi ja tämän kauden trailerit ovat musta aika lailla antaneet osviittaa, että sitä alkuaikojen rikos per jakso -kaavaa ei enää noudateta, vaan tarkoitus on koheltaa paikasta toiseen... mutta todella toivon että edes se kohellus on jatkossa kivempaa katsoa.


Sinällään mun mielestä oli mielenkiintoista, ettei Sherlockin huumeiden käyttöä nostettu alun "olet pilvessä"-kommenttien lisäksi. Jouluspessujakson suurin paljastus kun tuntui olevan ne aineet ja John oli siinä niistä niin järkyttynyt, mutta nyt niistä ei sanottu oikeastaan mitään. Eipä sillä, mä en tohon sarjaan kaipaakaan erityisesti mitään huumevalistusta, mutta luulin, että niistä olisi jossain kohti puhuttu.
Kyllähän John on tiennyt Sherlockin huumeiden käytöstä jo aiemminkin? Esim. Irene Adler -jaksossa kun Sherlock luulee, että Adler on kuollut, rouva Hudson ja John etsivät asunnosta huumeita Mycrocftin käskystä. Ja kolmoskaudella samaten John hakee Sherlockin sieltä huumeluolasta... Mun mielestä Sherlock sanoi jossain kohtaa jaksoa, ettei käytä huumeita silloin kun sillä on tapaus. Mikä ei kyllä tähän mennessä ole pitänyt paikkansa, mutta ilmeisesti John ei ole huolissaan. Kaiken kaikkiaan koko huumejuttu on musta vähän hassu, koska se pomppaa esiin niin omituisissa kohdissa ja harvakseltaan.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2017 12:54:03 kirjoittanut Scarlett »
I am not slow at finding beauty; but really there was none to find.

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 688
  • d a d d y
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #63 : 04.01.2017 12:53:19 »
Spoilaan BBC Sherlock S04E01.

Spoiler: näytä
Mua vähän ärsytti tämä jakso. Se oli monella tavalla hyvä, mutta monella tavalla myös vähän lattea. Moni pikkuseikka jäi ärsyttämään, esimerkiksi miten muka Maryn kaltainen todella kokenut ja taitava alallaan ei huomaisi jäljityslaitetta tai ajattelisi sen mahdollisuutta. Johnin "pettämis"kuvio oli todella irrallinen ja oudon ylimääräinen juttu, en pitänyt sen toteutustavasta mutta toisaalta se oli musta siinä mielessä hyvä että Johnin ja Maryn suhde ei ollut niin täysin ruusuinen ja kenties John potee jonkunlaista syyllisyyttä tuosta ja siksi oli Maryn kuollessa niin vihainen. Toisaalta se myös herätti mussa kysymyksiä siitä, että kenties ei nähtykään kaikkea ja siihen liittyi jotain muutakin, kenties jotain ihan muuta kuin romanttisia juttuja.

Toisaalta musta Johnin reaktio oli varsin ylitseampuva. Joo viha on täysin luonnollinen ja ymmärrettävä tunne, mutta jaksossa näytti siltä että John oli vihainen Sherlockille koska Sherlock ei pitänyt lupaustaan suojella Marya ja se on musta tosi epäloogista. Varmasti Johnin kaltainen rationaalinen ja paljon kuolemaa ja sotaa nähnyt ihminen ymmärtää, ettei oikeassa maailmassa asiat toimi noin ideaalilla tavalla? Että Sherlock ei oikeasti voi estää kaikkea pahaa? Ja luodin eteen hyppääminen oli kuitenkin Maryn oma valinta, mutta kenties John on vihainen myös Marylle ja suuntaa sen vihan Sherlockiin. En tiedä, musta Johnin reaktio oli ymmärrettävä ja luonnollinen mutta liioiteltu ja vähän liian dramaattinen. Tuntui vähän siltä että väkisin haluttiin hakea hahmojen välille konfliktia ja aiheuttaa Sherlockille kärsimystä, jotta olisi dramatiikkaa. Tulevalta kaudelta odotan eniten Moriartyyn liittyviä kuvioita, mutta Johnin ja Sherlockin välienselvittelyä ja heidän välistä suhdetta en taas jaksaisi vatvoa ollenkaan, ja mulla on paha fiilis siitä että sitä tällä kaudella tulee olemaan :D
« Viimeksi muokattu: 23.04.2017 19:12:31 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #64 : 04.01.2017 22:21:38 »
SPOILEREITA NELOSKAUDESTA

Ite oon tosi epäluuloinen jakson suhteen, se ei voi olla täysin totta. Olen viettänyt liikaakin aikaa tumblrissa vertaillen muiden havaintoja omiini ja siten vakuuttunut että tässä ei ollut kaikki mitä tapahtui tai tapahtumia on muutettu.
Jaksossa oli nimittäin niin paljon omituisia juttuja (pääkallomaalauksen ihme hohto ja sen lisääntyminen, Johnin blogisivu olikin vain kuvatiedosto, jossa puhuttiin jo vauva-arjesta vaikka vauva ei ollut syntynytkään, bussinaisen ja Johnin juttu, peilit, vesi, sinisyys, toisto, kauppias ja kuolema -tarina, mitähän vielä...) ja kun tiedetään, miten tarkkoja tuottajat ovat yksityiskohtien suhteen, niin jotain tässä täytyy olla pintaa syvemmällä.
Yksi mielestäni hyvä teoria on esimerkiksi se, että Sherlock on muokannut jonkin verran jakson sisältöä omiin tarkoitusperiinsä sopivammaksi.

No, sitten itse jakson tapahtumiin. Ensimmäisellä katselulerralla olin aluksi aivan innoissani, kunnes olotila vaihtui erittäin hämmentyneeseen. Jakso oli jotenkin kiireisen tuntuinen ja sekava, mutta jo toisen katselukerran jälkeen juoni tuntui selkeämmältä. Mutta kolmannenkin kerran jälkeen jotkin asiat (tai aika pirun moni) tuntuu oudolta, esim. se koko koirakohtaus (mistä se koira ties mitä jäljitetään?). Voi tosin johtua siitä,että ei muista kaikkia juttuja.

Sherlockin twiittaaminen on vähän erikoista (eikös twitterissä pitänyt olla BBC:n Sherlock Holmesilla oma tili ja livetwiittejä piti tulla mutta en oo kyllä huomannu :/ ). Johnin ja Sherlockin hiukset häiritsee jatkuvasti, en vain mahda sille mitään xD
Sherlock on muuttunut inhimillisemmäksi, mikä on mielestäni useimmiten hyvä asia mutta kaipaan myös sitä vanhaa Sherlockia. Ja rakastin Mycroftin ja Sherlockin kinastelua puhelimesta :D Mycroft oli muutenkin mahtava.

Sherlockin ja Johnin yhteisten kohtauksien vähyys harmittaa aika paljon. Oli siellä näin Johnlock-shippaajalle pari hyvää kohtausta: Marokkossa Ajayn saavuttua Sherlock kääntää pöydän kyljelleen Johnin suojaksi sekä koirakohtauksessa Sherlock kertoo pitävänsä Johnista. Mutta totuttuun verrattuna todella vähän.

Jakso keskittyi todella paljon Maryyn, mutta ehkä syynä oli hänen kuolemansa ja tarinan saattaminen päätökseen. Tiesin Maryn kuolemasta kirjoissa, joten odotin aika lailla ensi hetkistä alkaen, mikä kohtaus voisi johtaa hänen kuolemaansa. En oikein pitänyt siitä, miten Mary osallistui niin paljon tapauksien selvittämiseen. Toki ymmärrän sen hyvin, mutta se on kuitenkin Sherlockin ja Johnin juttu.

Lestradea oli ihana nähdä. Samoin sitä toista poliisityyppiä, joka esiintyi SiB-jaksossa, koska rakastan vanhojen hahmojen näkemistä. Donovania ei ainakaan nähdä tällä kaudella, mikä on harmi. Andersonista en tiedä. Luultavasti ei :(

En halua uskoa, että John tekstaili sen bussissa näkemänsä naisen kanssa. En todellakaan hyväksy sitä. Siihen naiseen saattaa liittyä jotain... Culverton Smith muuten näkyi siinä bussipysäkin mainoksessa.

Maryn tausta oli ihan mielenkiintoinen, mutta mielestäni tarpeeton ellei tulevissa jaksoissa siihen pureuduta vielä.

Kokonaisuudessaan aika sekavahko ja erilainen Sherlock-jakso kuin mihin on totuttu. En viitsi spekuloida enempää, etten spoilaa ketään, joka ei ole nähnyt setlock- tai muita kuvia tai muita tietoja, joita on kerrottu. Uskon, että seuraavat kaksi jaksoa ovat paljon parempia kuin tämä ensimmäinen, jota pidän huonoimpana tähän asti ilmestyneistä. TST tuntui ainakin minusta vahvistavan Johnlockin, toivon todella paljon että siihen päästään käsiksi jo ensi jaksossa.

Mitä mieltä olette Sherrinfordista? Uskotteko hänen olevan yksi veljistä vai onko Sherrinford jotain aivan muuta, kenties ei edes ihminen? Itse en haluaisi että Holmesin veljeksiä on enemmän kuin kaksi :/
 


//Sori, huomasin vasta viestin lähettämisen jälkeen, että täällähän on vielä kokonainen sivu lisää viestejä jaksosta joten suokaa anteeksi jos toistan liikaa jo sanottuja asioita :"D
« Viimeksi muokattu: 04.01.2017 22:26:39 kirjoittanut Saphira »
Sé onr sverdar sitja hvass!

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #65 : 09.01.2017 22:29:08 »
Mitäs tykkäsitte neloskauden kakkosjaksosta? Seuraavassa S4E2-spoilereita!



Huh huh, olipa jännä jakso! Mä tykkäsin tästä kakkosjaksosta oikeastaan todella paljon ja huomattavasti enemmän kuin ykkösestä, vaikka ykkönenkin oli ihan jees. Olin lukenut sen verran villinpuoleisia spekulaatioita ykkösjakson outoudesta, että olin ihan pettynyt siihen, että ykkösjakso vaikutti olevan "totta" aika sellaisenaan - mitä nyt Johnin pettämiskuvio onneksi oli pelkkää tekstailua, mikä ei tullut yllätyksenä mutta oli silti tavallaan helpotus. Mary myös vaikuttaisi sittenkin olevan hyvis, vaikka ykkösjakson vihoviimeinen pätkä asetti sen vähän kyseenalaiseksi. Sinällään hiukan tylsä ratkaisu, mutta toisaalta tykkään Marysta ja olisikin ollut aika dramaattista tehdä hänestä pahis.

Mutta siis, tykkäsin tosi paljon kakkosjakson synkkyydestä ja surullisuudesta ja Johnin ja Sherlockin välirikon mehukkuudesta, varsinkin kun välit sitten aika lailla korjaantuivat jakson lopussa. Ykkösjaksoon verrattuna tässä kakkosjaksossa oli myös mielestäni jotenkin vähemmän kohellusta ja erilaisia juttuja ja kokonaisuus oli minusta tasapainoisempi.

Vähän kyllä pidätän henkeä sen suhteen, voisiko Sherlockin ja Johnin välillä tapahtua vielä jotain romanttista, eli aika Johnlock-silmälasien läpi olen kyllä nyt katsonut näitä uusia jaksoja :D Tässä uusimmassa jaksossa yksi tylsimmistä jutuista oli Irenen tekstari ja Johnin reaktio siihen, olen itse niin Johnlock-fiiliksissä että kaikki tuollaiset hetero-oletuskommentit tuntuvat tosi ärsyttäviltä ja päälleliimatuilta. Vähän hirvittää surettaa myös se että jos ensi jakso jää viimeiseksi mutta toivottavasti ois huikean hyvä jakso tulossa!

Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #66 : 10.01.2017 07:13:51 »
Mitäs tykkäsitte neloskauden kakkosjaksosta?

Minä tykkäsin myös paljon enemmän kuin ykkösestä!


Itse taas tykkäsin Irenen tekstarista ja toivoisin, että Pulver tulisi takaisin. Scandal in Belgravia oli muutenkin mielestäni yksi parhaista jaksoista - ei pelkästään Irenen takia, vaan myös juonen ja temmon vuoksi.
Tässä eilisessä jaksossa oli vähän samaa henkeä. Minä itseasiassa sanoin jo ennen alkutekstejä, että tuo terapeutti on liian kiinnostunut Sherlockista eikä Johnista niinkään.

Hajosin pahasti muutamassa kohdassa ja fanitin Sherlock turkoosia paitaa.

Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #67 : 10.01.2017 15:11:12 »
Spoilaa neloskautta

Kakkosjakson alku oli mun mielestä vähän sekava ja koko se juttu että Sherlock osas ennustaa kaks viikkoa aikasemmin mitä tulee just tapahtumaan oli ehkä vähän pitkälle venytettyä. Että sen suhteen ykkösjakso oli ehkä vähän rationaalisempi. Aloin tykkäämään kakkosjaksosta loppuvaiheissa enemmän kun ykkösestä, vaikka ykkösessä oli kyllä kiva saada selville Maryn taustaa. Kakkojaksossa oli kyllä mun mielestä paljon kiinnostavampi juoni, vaikka se tosiaan oli mulle pitkän aikaa vähän epäselvä siinä alussa.

Mutta isot pisteet kirjottajille rouva Hudsonista!! Eiköhän me kaikki voida myöntää että rouva Hudson oli yks jakson parhaimmista paloista! En osannu yhtään odottaa, että se kaahailee urheiluautolla tuhatta ja sataa Sherlock takakontissa XD

Mutta hei tärkeimpään asiaan mitä kakkosjaksossa tapahtui: NE HALAS!!!! olin siinä vaiheessa ihan kiljumassa mun koiralle joka sattu istumaan vieressä että kato ne halaa :D No eihän se koira mitään tajunnut mutta kuiteski. Itse irvistelin sille että John hoputti Sherlockia tekstaamaan Irenelle, koska no ei oo suuri salaisuus että shippaan Johnlockia ja se vaikutti jotenki vähän pakotetulta heteronormatiivisuuden syöttämiseltä.

Yks juttu mikä on neloskaudessa harmittanut että on näytetty niin vähän Lestradea ja Mollya. Mutta onneksi tosiaan rouva Hudsonia nähtiin kakkosessa enemmän :)

Jännään kohtaan kakkosjakso loppu sitten. Vähän kyllä harmittaa jos Eurus nyt paljastuukin kaiken Moriarty-jutun taakse koska olin odotellut kovasti että Moriarya nähtäis neloskaudella. Tai mulla on kyllä joku muistikuva että Andrew Scott ois listattu esiintymään neloskaudella, mutta en oo ihan varma. Tumblrissa olen lueskellut paljon teorioita Euruksesta ja siellä yleinen teoria on, että Eurus olis tappanut Readbeardin ja sen takia se on lähetetty jonnekin laitokseen. No se selviää sitten ens viikolla.


Onko muuten kenelläkään tietoa onko tulossa vielä viides kausi Sherlockia?

Never underestimate the power of fanfiction

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #68 : 10.01.2017 16:13:11 »
SPOILEREITA!

Lainaus
Vähän kyllä pidätän henkeä sen suhteen, voisiko Sherlockin ja Johnin välillä tapahtua vielä jotain romanttista, eli aika Johnlock-silmälasien läpi olen kyllä nyt katsonut näitä uusia jaksoja :D Tässä uusimmassa jaksossa yksi tylsimmistä jutuista oli Irenen tekstari ja Johnin reaktio siihen, olen itse niin Johnlock-fiiliksissä että kaikki tuollaiset hetero-oletuskommentit tuntuvat tosi ärsyttäviltä ja päälleliimatuilta. Vähän hirvittää surettaa myös se että jos ensi jakso jää viimeiseksi mutta toivottavasti ois huikean hyvä jakso tulossa!

Mää oon kyllä ihan vielä vakaassa uskossa ja toivossa, että vikassa jaksossa tapahtuu! Koska käytännössähän John puhui koko ajan itsestään ja itselleen, koska Mary joka jaksossa nähtiin oli täysin Johnin omasta päästä luotu. Eli keskustelu jonka John lopussa "Maryn" kanssa kävi, olisi ihan yhtä hyvin voitu puhua Sherlockille ja lopussa Maryhan ikään kuin väistyy sivuun ja jäljelle jäävät vain John ja Sherlock. Sitten taas tekijät ovat kuitenkin sanoneet, että sarja tulee aina keskittymään Johniin ja Sherlockiin, vaikka välistä tasapaino järkkyy. Molempien elämää täydentäisivät romanttiset suhteet. Jäljelle ei oikeastaan enää jää kuin sellaisen kehittyminen heidän välilleen.

Apua en kestä sitä intiimiä halausta. Siis jumankeikka mikä lataus. Okei en edes häpeä myöntää, että Johnlock-lasit ovat suuret kuin mitkä, mutta jeesus. Lisää tätä kiitos. Seuraava jakso taitaa olla aikamoinen vuoristorata sekin.

Olipa muuten mielenkiintoinen käänne, kun Mycroft päätyi sen Smallwoodin naisen kanssa heilastelemaan. Lisäksi Sherlockin reittivalinta kaupungilla niin että kartassa lukee "fuck off" oli jakson hauskimpia. Rouva Hudson oli huikee!


Lainaus
Onko muuten kenelläkään tietoa onko tulossa vielä viides kausi Sherlockia?

Mitään ei ole vielä vahvistettu, mutta tekijät ovat ainakin kumonneet huhut, että tämä kausi olisi varmasti viimeinen. Eli kyllä vitoskauden mahdollisuus on olemassa.  :D
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017 16:15:21 kirjoittanut Unohtumaton »

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #69 : 10.01.2017 16:53:12 »
SPOILEREITA

Minäkin pidin tästä jaksosta huomattavasti enemmän kuin ensimmäisestä, mutta olin myös vähän pettynyt siihen että eka jakso vaikuttaisi olevan totta ja outouksia ei käsitelty. Kuitenkin Twitterissä Moriartyn tilillä (contact_JM) luki näin: "blue hides behind a mirror. blue is a liar" TST oli täynnä peilejä ja erittäin sininen... Lisäksi tuolla tilillä oli muun muassa maininta Johnista kaivossa kuten trailerissa.
//tili ei olekaan ilmeisesti aito *facepalm*

Mrs. Hudson oli mahtava! Ajaa vain autolla selkeästi yli nopeusrajoitusten ja jutellen samalla maan hallinnon kanssa, minkä jälkeen alkaa tyynen viileästi siivoamaan terapeutin luona (ainakin miusta se näytti siltä). Rakastin joka kohtausta.

Minua ei Irene Adlerin mukaan tuominen haitannut, koska se sai Johnin ja Sherlockin vihdoin puhumaan. Sherlockille Irene on vain juttuseuraa. Minuu huvitti, kun John yritti saada Sherlockia ottamaan Ireneen yhteyttä, kun John on se jonka seuraa Sherlock kaipaa.
Ja Sherlock melkein tunnusti Johnille juuri ennen kuin John kertoi pettäneensä Marya (jos sitä nyt pettämiseksi voi oikeastaan kutsua)!! Ja se halaus!!! <3 no joo, myös ystävät voivat halata noin. Mutta kun kyseessä ovat nämä kaksi pöllöä...

Tänään kymmeneltä Suomen aikaa on jokin livetapahtuma http://www.bbc.co.uk/events/efwwhn/live/c36g9r Aikooko kukaan seurailla? :) Itse aion ehdottomasti.

En ollut alun perinkään innostunut kolmannesta Holmes-sisaruksesta, mutta mitä jos sisaruksia onkin neljä? Tumblrissa tätä on perusteltu sillä, ettei tiedetä kuka/mikä Sherrinford on ja "There must be something comforting about the number three. People always give up after three."
Itse en usko neljännen sisaruksen olemassaoloon, mutta mistäs sitä tietää.

Uskon, että seuraavassa jaksossa todellakin tapahtuu Johnin ja Sherlockin välillä. En malta odottaa, että pääsen näkemään onko John kaivossa -kohtaus Garridebs moment, sillä jos on...!!! :D
Toisaalta jos Sherlock ja John päätyvät yhteen tällä kaudella, se saattaa tuntua hieman hätiköidyltä.


//Noniin TFP on nyt nähty...

Mie en tiiä mitä sanoa... Olo tuntuu niin tyhjältä. Oon aika pirhanan pettynyt... Juoni oli ihan kuin jostain kauhuelokuvasta vähän kevyemmillä elementeillä. Ainoot kohat jotka tulee nyt mieleen joista tykkäsin oli Mycroftin elokuvan katselu, kun Sherlock sanoi Johnin kuuluvan perheeseensä, Moriarty ja I want to breal free, Maryn antama viimeinen toivo Johnlockille, Mrs Hudson, jotkin Sherlock-John-Mycroft keskustelut. Muita ei tule mieleen.
Niin paljon asioita joita ei mitenkään selitetty! Huhhuh... Elättelin viimeiseen asti toivoa, että vuodetut jaksot eivät olisi aitoja mutta näemmä olivat.
Pitää kai nukkua yön yli ja katsoa jakso uudelleen, jotta siitä saisi vähän enemmän irti.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017 01:31:36 kirjoittanut Saphira »
Sé onr sverdar sitja hvass!

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #70 : 16.01.2017 10:51:50 »
TÄMÄ KOKO VIESTI SPOILAA BBC SHERLOCKIN NELOSKAUTTA NIIN ETTÄ ÄLKÄÄ LUKEKO JOS HALUATTE PITÄÄ YLLÄRIT. JEE.


*

Avauduin jo naamakirjaan, mutta pakko avautua nyt tännekin. Mähän siis en hirveämmin hypettänyt Sherlockin neloskautta, mitä nyt kolmoskauden jälkeen olin ihan Moriarty-liekeissä, mutta nääh. En ollut spesiaaliakaan katsonut ennenko nytten (ja se oli muuten tosi upee, ihanat Inception-vibat!), mutta en saanut unta ja tää kausi oli Netflixissä ja kelasin että kaipa sitä. Ja no, olihan se katsomisen arvoinen sitten kuitenkin, korvasi kyllä osaltaan sen pettymyksen joka kolmoskausi mulle oli.

Mä henkilökohtaisesti tykästyin Eurusin hahmoon hirveesti. Kun kuulin että Sherlockilla ois sisko, olin vähän että what, eikä, vähäks tyhmää, mut se oli kyllä toteutettu hyvin. Mun mielestä. Kaikki plottwistit tuli puun takaa mutta kävi järkeen ja varsinkin tosiaan vikan jakson aikana olin koko ajan sormi suussa että mitäs nyt. Ja parasta: Moriarty saatiin upotettua tarinaan hyvin. Pelkäsin kovaa että miten ne kusee tämän, mutta lopputulos yllätti positiivisesti. Ja olihan Eurus ihanan traaginen.

Muita hyviä juttuja: Toby Jonesin pahishahmo oli mainio (kuten Toby Jones aina), visuaalisesti tää oli kyllä paras kausi, Sherlockin ja Mollyn puhelu sai mut melkein itkemään, Sherlock pilvessä oli symppis, Mycroft oli tällä kaudella upee, Maryn taustatarina voi itku, Maryn kuolema oli kaunis kohtaus, Johnin mielenterveyden järkkyminen kuvattiin loistavasti, REDBEARD EI SAATANA. Ja. Vitsit. Tunnetta tältä kaudelta löytyi kyllä ihanasti!

Lempiasiani: Sherlock viimein käsitteli Moriartya kunnolla. Kolmoskaudella sen kuolema vaan jotenkin jäi ja blääh, koska olihan Moriartyn ja Sherlockin välinen suhde todella tärkeä. Mut nyt Sherlock oli ihan obsessoitunut Moriartysta ja tämän paluusta - mitä nyt BLÄÄH, se luuli että Moriarty ois ollut sen ekan tapauksen takana vaikkei se juttu ollut yhtään Moriartyn tyylinen, mut pistän sen piikkiin että Sherlock kaipasi Moriartyy niin kovasti. Mikä on hyvä, koska Moriarty toi sen elämään jännitystä enemmän kuin kukaan eli just sitä mitä Sherlock etsi koko ajan, niin että niin. Hyvä että tämäkin vihdoin tuotiin esille.

Miinuspuolia: voi vittu kun Mofftiss ei vaan osaa käsitellä naishahmojaan, minkä takia en varmaan enää ikinä katso noilta kahdelta mitään. Mary oli loistohahmo - joka tapettiin, jotta Sherlock ja John sais vähän angstata. Irene oli loistohahmo - mutta se on laimennettu kokonaan Sherlockin romanttiseksi kiinnostuksen kohteeksi. Molly on upea - sitäkin käytettiin vaan jotta voitais näyttää että Sherlock on inhimillinen. Ja Eurus, aivan mieletön - senkin pohjimmainen syy oli avata kuinka traaginen hahmo Sherlock on. Siis kyllä, Sherlockin naishahmot on kaikki olleet hyviä ja mahtavia, mutta ne tuntuu olevan olemassa vaan tuodakseen mieshahmoihin jotain lisää. Ja ei, ei näin. Ne ansaitsee parempaa. Varsinkin Mary. Angstit ja muut oltais voitu toteuttaa varsin hyvin Maryn ollessa elossa. Plus se Johnin rage kakkosjaksossa oli musta muutenkin aika epäuskottavaa, en mä näe että John tosissaan syyttäis Sherlockia Maryn kuolemasta. Tai ees epätosissaan. Vaikka Sherlock kuinka vannoi suojelevansa niin ei. Kyllähän John sitten muutti mieltään, mut ehm nääh.

Toinen juttu: voisko John jo tajuta kuinka pahaa Sherlock sille tekee? Kyllähän Sherlock välittää Johnista vaikka kuinka, mikä on sympaattista, mutta noiden suhde on niin epäterve ku voi olla. Jo kolmoskaudella Johnille ei annettu yhtään aikaa käsitellä Sherlockin yhtäkkistä takaisin tulemista. Se menee aina niin että Sherlock tekee jotain kamalaa ja John vähän aikaa vittuuntuu mutta lähtee taas mukaan, vaikka Sherlock vaan häntä mollaa koko ajan ja saa Johnin tuntemaan itsensä ihan tarpeettomaksikin välillä. Eikä siinä mitään, mä itsehän rakastan epäterveitä suhteita fiktiossa, mutta Johnlockissa mua mättää se, että se esitetään jotenkin hyvänä juttuna. Nytkin kun John oli vihainen Sherlockille, kaikki hahmot, jopa sen kuollut vaimo, käski sitä palata Sherlockin luo ja... ei. Johnin ja Sherlockin dynamiikka on toki mielenkiintoinen, mut en vaan näe siinä mitään... hyvää. Tai no okei joo, kyllä musta niillä on paljon hyviäkin hetkiä, ja oli tosi symppistä kuinka pitkälle Sherlock meni toteuttakseen Maryn pyynnön, mut. Nii. Musta se, kuinka John voi pelastaa itsensä pelastamalla Sherlockin ei ollut mikään kaunis tai kiva juttu vaan aika kamala, koska se kuulosti ikävän samalta kuin "Johnilla ei ole muuta elämää kuin Sherlock". Sori kaikki shippaajat, tää on vaan kuinka mä asian nään. Pls dont hate. :--((

Mutta kuitenkin, loistavasti toteutettu tarina ja tässä oli niitä rikoksiakin ja. Moriarty. Voivoi kun minä melkein huusin kun ihana Andrew Scott asteli esiin ja oisinkin huutanut ellei tyttöystävä nukkuisi täällä. Hölmö musiikki ja se sassy asenne ja voi minun pientä Moriartyy. ;_; Huomasiko kukaan muu muuten että Moriarty rivien välistä tuli kaapista ulos? Tai siis, musta se oli aika selkeää, ei hän muuten tietäisi henkivartijoidensa sänkytavoista... (; Tsih.

Hyvä kausi, ja itse toivon että viimeinen koska en usko että tämän suurempaa ja eeppisempää ja hienompaa tarinaa pystytään enää tarjoamaan, eikä imho tarviikaan. Kolmoskautta lukuun ottamatta sarja on ollut musta todella hyvä vioistaan huolimatta enkä tahdo että se pilataan. Paitsi jos jollain tavalla ne änkee mukaan lisää Moriartyy niin pakko kai munkin ois kattoo mahdollinen jatko, mutta no, niin. Muussa tapauksessa sarja jää multa tähän ja hyvä niin. Tämä oli sen verta loistava lopetus että jes.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017 10:54:08 kirjoittanut Orca »
leipää ja perunasoppaa

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • Clara, my Clara
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #71 : 16.01.2017 11:13:06 »
Spoilaa Sherlockin neloskautta.

Vittu, olen niin pettynyt. Neloskausi oli yhtä paskaa. Todella paljon OOC-hetkiä, sitten joku salainen psyko sisarus, koira joka olikin oikesti ihminen (joo joo, tiedän että jotkut ihmiset muuttavat jonkun kamalan ja traumaattisen asian joksinkin hieman helpommaksi kestää, mutta silti), kaikki mitä Molly joutui kokemaan, John pahoinpitelemässä Sherlockia... Kaunareissakin näkee parempia juonikuvioita kuin Sherlockin koko neloskaudessa. Ja Sherlock tyyliin antamassa psyko!siskolleen anteeksi, just joo.  >:(

Paljon luvattiin, mutta mitään ei toimitettu. Odotukset oli korkeella ja ne murskattiin. Kamala pettymys joka jakson jälkeen. Ihan itkettää miten ennen niin hyvä ohjelma muuttu pelkäksi paskaksi.  :'( Mä en ollut näin pettynyt edes silloin, kun Serranon perhe loppus miten loppus. En uskonut, että jokin vois olla vielä paskempaa kuin sen loppu. Olinpahan väärässä.

Ja sitten kaiken tuon lisäksi se queerbaiting. :'( Muutenkin ihan pettynyt koko kauteen, niin tuo siihen päälle. Vihaksi pistää.  >:(

Pakko teeskennellä, että neloskautta ei koskaan tapahtunut. Eikä mitään salaisia sisaruksia ollut ja että Redbeard oli oikeasti olemassa, eikä Victor Trevo koskaan kuollut.

On varmaan parasta kaivaa Granada Holmes esiin ja katsoa sitä. Se ei koskaan pettänyt mua.
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #72 : 16.01.2017 16:39:24 »
Neloskauden kolmosjaksoa The Final Problem koskevia spoilereita!


Mä tykkäsin tämän kauden päätösjaksosta itse asiassa aika paljon, vaikka oonkin hiukan pettynyt tai harmissani siihen että Johnlock-osastolla ei tapahtunut juuri mitään uutta. Mutta jos haaveet Johnlockin canon-asemasta skipataan, niin tämä viimeinen jakso oli mielestäni ihan hyytävän jännä ja toisaalta myös todella hyvä kauden tai koko sarjan lopetusjakso. Koko tuo Eurusin ja Moriartyn järjestämä "peli" oli aivan karmiva mikä oli tavallaan ihan mahtavaa. Ylipäänsä tässä neloskaudessa olen tykännyt siitä miten Sherlockia kuvataan enemmän ja enemmän ihmisenä jolla on tunteita vaikkakaan ei ehkä aina kykyä käsitellä tai käsitteellistää niitä, ja tuo viimeinen jakso kyllä mielestäni on siihen jatkumoon erittäin hyvä lopetus, kun erilaisilla välittämisen tunteilla ja myös moraalilla oli niin suuri osa koko homman karmivuudessa.

Jakson alussa kyllä liikuttiin aika nopeasti eteenpäin - oisin kaivannut vähän lisää avausta siihen The Lying Detective -jakson lopettaneeseen tilanteeseen jossa Johnia näennäisesti ammuttiin ja toisaalta myös siihen 221B:n räjähdyksestä selviämiseen, ja sitten taas jakson viimeiset n. 5 minuuttia olivat tosi korostetun idylliset ja sikäli vähän irrallisen tuntuiset muusta jaksosta. Mutta toisaalta taas tuo lopetus tuntui kovasti siltä että nyt sidotaan langanpätkiä yhteen ja näytetään että elämä 221B:ssä on ennallaan, ja jos tämä nyt jää viimeiseksi jaksoksi ikinä, niin pidän sitä kyllä ihan onnistuneena lopetuksena. Sherlock ja John ovat taas Baker Streetillä kaiken kohelluksen jälkeen, muutkin tärkeät hahmot Marya toki lukuun ottamatta ovat messissä ja kaikki on vähän niin kuin ennallaan ja sopivasti ei kuitenkaan.

Johnlock-meininkejä tosiaan itse odottelin tai pikemminkin toivoin ja niitähän tässä ei hirveästi ollut, mutta toisaalta taas ei myöskään sellaista ärsyttävältä tuntuvaa heteronormatiivista juttua mitä kahdessa neloskauden ensimmäisessä jaksossa molemmissa oli ainakin hitusen. Mä en muutenkaan ole ehkä ihan äärimmäisen kiinnostunut shippauksen kohteideni canon-asemasta, toistaiseksi en kyllä myöskään ole shipannut mitään mistä ois tullut canonia joten en tiedä miltä se tuntuu, mutta ajattelen myös että shippauksessa ja fanfictionissa mulle on tärkeintä ne tarinat mitkä näen rivien välissä, ja Sherlockin ja Johnin rivien välissä kulkeva romanttinen juonne kyllä mielestäni ennemmin vahvistui kuin heikentyi tässä jaksossa - tai tavallaan tuntuu että tämä jakso niittasi Johnin ja Sherlockin yhteen aika jämäkästi ja se suhteen luonne tulevaisuudessa, onko se romanttista vai platonista, on sitten vähän sellainen rivien välissä oleva ja tulkinnallinen asia.



Sitten vielä tuosta Orcan viittaamasta Johnin ja Sherlockin suhteen epäterveydestä... Mä ehkä katson kaikkea vähän vaaleanpunaisten Johnlock-lasien läpi koska jostain syystä oon aivan sarjan alusta asti nähnyt sen sellaisena ääneen lausumattomana rakkaustarinana, mutta tavallaan myös ehkä ajattelen että kyse ei ois niinkään Johnin ja Sherlockin suhteen laadusta vaan Sherlockin kyvystä esimerkiksi empatiaan. Itse näen sellaisena suurena linjana koko sarjan ajalta se, miten Sherlockin hahmo näytetään alussa korostetun epäempaattisena ja se on tavallaan se juttukin ja jopa vähän kyseenalaistetaan sitä, onko Sherlockilla oikeastaan tunteita lainkaan. Ja joka kaudella mielestäni Sherlockista on tehty hiukkasen enemmän sellainen inhimillinen hahmo joka sittenkin kykenee välittämään ihmisistä ja kykenee empatiaan. Ehkä ne Sherlockin Johnille tekemät julmat asiat kuten kuoleman teeskenteleminen ja se kolmoskauden ykkösjakson "me kuollaan ihan just" -huijaus metrovaunussa tulee annettua anteeksi sen takia, että Sherlockin hahmo on alun perin pohjustettu sellaisena, jolla ei ole aitoa sosiaalista älykkyyttä tai empatiakykyä, ja sitten nuo dramaattiset mokat tuntuvat sopivan hahmoon.

Mutta tietenkään Johnin ja Sherlockin suhdetta (oli se sitten platoninen tai romanttinen) ei voi oikein nähdä mitenkään erityisen tasapainoisena suhteena tai esimerkkinä terveellisestä ihmissuhteesta. Mä ehkä ajattelen kuitenkin että siinä heijastuu ennen kaikkea se, että molemmat hahmot ovat tavallaan hyvin olennaisesti hukassa itsensä ja elämänsä ja ihmissuhteidensa kanssa ja toisaalta taas ovat toisilleen ihan kohtuuttoman tärkeitä, mikä muodostaa tavallaan myös riippuvuussuhteen. Ja mä taas ajattelisin että tuskin Johnilla olikaan mitään muuta elämää kuin Sherlock tuossa The Lying Detective -jaksossa :D Rosie totta kai, mutta muutenhan Johnin elämä on kaiketi aika lailla pyörinyt ensin Sherlockin ja sitten Maryn ympärillä, ja kun Mary kuoli, tuskin Johnille jäi muuta kuin tietysti Rosie. Ja Sherlock. Mutta siis ööh, se mitä yritin sanoa ois kai se, että vaaleanpunanäköisenä shipparinakaan en kyllä väittäisi Johnin ja Sherlockin suhdetta miksikään esimerkki-ihmissuhteeksi vaan näen sen kahden tosi rikkinäisen ihmisen hyvin voimakkaana kiintymys- ja samalla riippuvuussuhteena, ja rikkinäiset ihmiset ja voimakkaat tunteet taas on fiktiossa oikein jees koska hyvin ehjät ihmiset ja laimeat tunteet taas ois äärimmäisen tylsää fiktiota :D



Hämmentävää että neloskausi on nyt ohitse! Olen ollut ihan pöhköpäinen tämän sarjan suhteen jo monta viikkoa ja vähän tyhjältä tuntui kyllä vime yönä kun sain viimeisen jakson katsottua. Nyt pitänee hyödyntää vielä näitä neloskauden jättämiä fiiliksiä fanfictionin parissa ja sitten jossain vaiheessa innostua taas jostain muusta fandomista.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017 16:53:54 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Luci

  • ***
  • Viestejä: 1 175
  • mielikuvitusastronautti
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #73 : 16.01.2017 17:44:14 »
spoilereita ohoi Mä herään finihorroksesta näköjään helpoiten siten, että jossain fandomissa on säpinää ;D Oon toyhton kanssa sinäänsä samaa mieltä, että oli ihan jees viimonen jakso, mut itellä taas juurikin tuo loppu vähän pilas. Itse peli oli musta mielettömän jännittävä alussa, mutta kun siirryttiin Sherlockin lapsuudenkotiin en voinut olla kun vähän pettynyt. Mun mielestä ton pelin olis pitänyt loppua johonki valtavaan juttuun ja putoovan lentokoneen ois pitänyt olla totta (vaikka kelasinkin että eikö yhdessäkään Lontoon lennonjohtotornissa oo muka huomattu tota). Siitä propsit, että en todellakaan osannut aavistaa tota loppua, että ei ainakaan ennalta-arvattavuudesta voi syyttää. Punaparran tarinasta taas toisaalta tykkäsin, koska se teki Sherlockista vähän inhimillisemmän samalla tehden Eurusista entistä hirveämmän ja psykomman. Mut voiko joku selventää mulle, oliko Victor Sherlockin veli vai vaan kaveri? Mulla meni ihan ohi, kun eka sain käsityksen, että veli, mutta sit puhuttiinkin parhaasta kaverista. Ja Victor ei kyllä nimen puolesta sovi Sherlockin, Mycroftin ja Eurusin katraaseen :D

Oon 100000% Jim_fan_4ever (ja vaikka olin 100% varma, et Jim on kuollut ja oon aina ollut sitä mieltä, et oon kyllä vähän vihanen jos se ei olekaan kuollut koska miten ne voi selittää sitä kuitenkaan fiksusti ikinä), niin ehtisin kyllä pistää jalalla koreeks I want to break freen tahtiin ;D Mun Jim-keskeinen mieli ehtis jo hypätä siihen et kuin siistii olis, jos vikan pelin vika tehtävä ois keksiä, miten Jim selvis, kunnes muistutin itselleni, että ei se kyllä oo mahdollista, eikä sitä vois tyylillä tehdä ainakaan.

Jakson ihan loppu-loppuhan on vähän pliisu mun makuun, mutta ymmärrän sen juonena kyllä, kun jatkosta ei ole varmuutta. Jos tää on nyt viimonen kausi, niin toi on sellanen geneerinen lopetus, joka sitoo kyllä kaikkien nauhat yhteen, ja pojat palaavat Baker Streetille. Toisaalta tosta voi vielä jatkaa uuttakin, jos viidettä kautta lähetään tekemään, tyyliin kausi yks all over again ja ns puhdas pöytä, miltä kaksikko lähtee liikkeelle seuraavaan kauteen.

Mä taas en edes odottanut mitään etenemistä Johnlockin saralla suurimmaks osaks siks että oon pessimisti ja pessimisti ei pety. Noi ystävyyssuhteet niin harvoin on canonia ikinä missään, vaikka kuin vahvasti siihen suuntaan vihjailtais. Trailerista mietin, että voisko olla, että Sherlock tunnustaa vilpittömästi rakkauttaan, mut totesin, että tuskinpa vaan, eikä Johnille kuitenkaan. Mistä päästään mun ja varmasti Mollyn särkyneisiin sydämiin.

Jostain syystä Molly on aina ollut yks mun lempihahmoista ja tää jakso oli mulle kakkoskauden eka jakso all over again. Mun sydän murtui sillon ja tänään sitten hajos ihan pikkusen lisää Mollyn puolesta. Ymmärrän, että se on Sherlock ja se on osa sitä persoonaa, mut kyllä miun sydäntä särkee Mollyn puolesta.


Tässäkin on kai vielä jotain spoilaavaa ehkä? Omalla vastuulla sit toverit!Luuletteko, että vielä saadaan vitoskautta? Mulla on henkilökohtasesti vähän ristiriitaiset fiilikset siitä oisko sellainen tulossa ja olisko se edes tarpeellinen. Totta kai mie olisin innoissaan, jos vielä saadaan Sherlockia, mutta en välttämättä koe vitoskautta ees tarpeelliseksi ja se voiskin olla ihan sukka. Nyt kun ollaan edetty siihen pisteeseen, että tietyllä tapaa ekasta kaudesta asti edennyt tarina on mitä luultavimmin tullut päätökseen (oispa kiva kun The Final Problemin jälkeen tulis "The final final problem XD) musta tuntuu, että kokonaan uus story line ja pahis ei vältsiin tekis hyvää. Nimimerkillä en tykännyt kolmannesta kaudesta yhtään niin paljoa kumminkaan ja silloin me saatiin just katella kokonaan uutta naamaa. //Unohtu aiemmin sanoa, että kun kuitenkaan 1 ja 2 kausien tyyppistä mahtavuutta ei oo enää nähty, niin jotenkin mulla ei oo hirveesti luottoa siihen, että viides kausi yllättäen olisi taas mun mielestä ihan mahtava.

Ne aikataulukysymyksetkin, mitkä ilmeisesti nyt on isoin este uuden kauden edessä saa mut vähän kiikun kaakun, koska onhan sitä ennenkin odoteltu uutta kautta, mutta toisaalta sarjan kuvaamisen aikatauluttaminen ei välttämättä enää ole sen arvoista tietyllä tapaa. Enhän mää nyt osaa sanoa, että mitä cast & crew ajattelee, mutta tää vois olla hyvä aika myös jättää tietty vaihe elämässä taakse.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017 22:03:19 kirjoittanut Scarlett »

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #74 : 16.01.2017 17:51:50 »
Seuraavassa spoilereita ja pitkää valitusta sarjan viimeisestä jaksosta. Pahoittelen että en kommentoi pahemmin muiden tuntemuksia, mutta jakso jätti niin kylmäksi että sitä täytyy ensin saada käsitellä. Korostan nyt, että tämä on henkilökohtainen mielipiteeni enkä halua loukata, koska täälläkin jaksosta ollaan tykätty.

Oon rehellisesti sanoen pettynyt. Kakkosjakson cliffhanger oli aivan turhake tämän jakson myötä, kun koko tapahtuma huitaistiin äkkiä eteenpäin. Kauhuleffavibat lähinnä nauratti alkuun, koska come on, pelle, oikeasti? Baker Streetin räjäyttäminen kappaleiksi oli samaa linjaa, miten ne muka hyppäsivät ikkunasta ulos ilman sen suurempia vahinkoja? Sitten ollaankin jo kalastusveneessä ja Sherrinfordissa. Kehut täytyy antaa Euruksen näyttelijälle, jolle ne kuuluvat. Muiden hahmojen kohdalla emotionaalinen syvyys jäi jonnekin (? ? ?), en tiedä minne, mutta missä universumissa Sherlock ei reagoi Johnin "Vatican Cameos" varoitukseen tai John ei reagoi sen kummemmin siihen, että Sherlock osoittelee aseella päähänsä.

Molly oli jo aikaisemmilla kausilla päässyt yli Sherlockista ja sitten mennään ja pistetään koko hahmon kehitys paskaksi yhdellä jaksolla. Oli niin vaikea kohtaus katsoa, että kuuntelin pelkän dialogin. No, Sherlock ei sitten heilunut aseen kanssa loppuun asti kun iki-ihana sisko jo kuskasi koko poppoon aivan toisiin maisemiin (miten??) ja John on sidottuna kiinni kaivossa paitsi että lopussa ei ole vaan kiipeää narun kanssa ylös. Mutta no hätä, rakkaus pelastaa ja Eurus oli vain halia vailla. Okei, joutui lopuksi takaisin laitokseen mutta pääsi vielä soittamaan viuluduoa Sherlockin kanssa. John ja Sherlock eivät missään vaiheessa tuntuneet yhtä läheisiltä kuin aikaisemmissa jaksoissa. Oikeastaan ihme että puhuivat toisilleen. Ja sitten vielä lopetus by Mary: ei ole väliä sillä, mitä olette. Kunhan on seikkailua yms. plaa plaa plaa. Eli vaikka ollaan hyvin vahvasti subtextiin kirjoitettu romanttinen vivahde, niin onko sillä nyt sitten niin väliä ollaanko tässä homoseksuaaleja vai ei. Paitsi että sillä on väliä, kun kukaan ei ole uskaltanut vielä selkeästi Sherlock/John -asetelmaa viedä loppuun asti.

Anteeksi nyt jos kuulostan jyrkältä, mutta suoraan sanottuna jakso aiheutti suuren vitutuksen enkä ymmärrä, mitä tällä haettiin kun se ei oikein ollut mitään lopulta. Laimea. Shokkiarvoa vain sen itsensä vuoksi. Laiskaa yksityiskohtien huomioimista. Eurus oli kiehtova, mutta aivan sama kun jakso oli tuollainen.

Mä en vieläkään halua uskoa, että sarja pistettiin tuohon kuosiin missä se nyt on. The Lying Detective oli hieno poikkeus tällä kaudella ja siitä tykkäsin.



ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #75 : 16.01.2017 17:57:23 »
SPOILEREITA

Mä oon jotenkin hieman ristiriitaisilla suhtautumisilla tähän neloskauteen tällä hetkellä. Toisaalta tykkään tästä ihan valtavasti, mutta toisaalta taas en sitten yhtään. En tiedä. Tuntuu, että kolmoskauden jälkeen ja etenkin nyt neloskauden jaksoja katsellessa sarjassa on joku punanen lanka vähän hukassa - tai ainakaan ite en oo oikein saanu näistä uusista jaksoista oikein mitään irti, kun oon vaan koko ajan ihan kujalla. Tuntuu, että kauheasti mennään vähän joka suuntaan, mutta varsinaisesti se punanen lanka on pitkälti hukassa ja mihinkään selkeeseen lopputulemaan ei päästä. Ja tän päivän keskustelujen pohjalta, mitä yliopistolla kavereiden kanssa käytiin, niin en ole yksin näiden ajatusten kanssa. Osa kavereista on tykännyt ihan valtavasti näistä uusista jaksoista, mutta toiset taas on vähän samoilla ajatuksilla kun mäkin, että ihan kun punanen lanka olis kadonnut johonkin. Joitain jaksoja en oo edes jaksanut katsoa kertaistumalta läpi, koska mun keskittyminen lähtee harhailemaan, kun tuntuu, että jakso itsessäänkin sinkoilee vähän minne tykkää. Ykkös- ja kakkoskaudella Moriarty oli heti alusta asti selkeenä punasena lankana, mutta jotenkin itestä tuntuu, että nyt etenkin neloskaudella sellanen puuttuu ihan kokonaan tai en oo vaan syystä tai toisesta saanut siitä kiinni. Okei, en ole vielä katsonut The Final Problemia, mutta tähän mennessä neloskaudesta on jäänyt ainakin mulle vähän sekavat tunnelmat.

Toi Johnin rageaminen Maryn kuolemasta on musta edelleen ihan uskottavaa, koska hei, se oli vasta mennyt naimisiin Maryn kanssa, se oli tuore isä ja vauvan vanhemmuus ei ole ihan helppoa, joten ainakin itse koen, että Johnin tunne-elämä oli jo muutenkin valmiiksi väsymyksen takia aika sekaisin. Sitten kun siihen otetaan vielä lisäksi se, että John menettää vaimonsa ja jää Rosien kanssa yksin, niin on aika loogista, että se täysin normaali vihantunne suruun liittyen korostuu vielä enemmän. Plus ehkä itse jollain tavalla koen myös tuon Johnin vihan Sherlockia kohtaan sellasena, että se on ehkä enemmän vihainen itselleen kuin Sherlockille ja syyttää itseään enemmän, mutta koska ei tiedä, kuinka sen purkaisi ja kehen, niin purkaa sen sitten Sherlockiin, koska oli paikalla Maryn kuollessa ja kehen muuhunkaan John sen muka purkaisi.

Joo, tää on vähän tällästä kahden jakson jälkeen hölinää, koska en oo vikaa jaksoa vielä jaksanut katsoa/saanut aikaiseksi katsoa, niin paha siitä kommentoida, mutta tällä hetkellä fiilikset on ristiriitaset enkä tiedä, miten kolmas jakso pystyis sitä muuttamaan mihinkään. Varsin todennäköstä on, että kolmannen jakson jälkeen neloskausi liittyy kolmoskauden seuraan niiden kausien joukkoon, joista en pidä ollenkaan tai ainakaan niin paljoa kuin kahdesta ensimmäisestä. Tällä hetkellä neloskaudesta fiilikset on vähän "meh", että onhan se ihan kiva nähdä sekin, mutta ettei se ole niin maatamullistavan hieno kuin mitä kaks ekaa oli näihin kahteen uusimpaan verrattuna.


Lainaus
Mun mielestä ton pelin olis pitänyt loppua johonki valtavaan juttuun ja putoovan lentokoneen ois pitänyt olla totta (vaikka kelasinkin että eikö yhdessäkään Lontoon lennonjohtotornissa oo muka huomattu tota)
En oo tosiaan tuota vikaa jaksoa nähnyt vielä, mutta jo tän kohdan perusteella voi olla mulle suht rankka jakso katsoa, kun pelkään putoavia lentokoneita :D Ne tykkää tehdä kestoesiintymisiä mun painajaisissa, mutta mielellään ton vikankin jakson katson. Kovin suuria oletuksia mulla ei ole siitä, että tykkäisin siitä tai saisin oikeastaan mitään irti siitä, mutta sais edes katottua, niin vois olla jo pelkästään siitä ylpeä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017 17:59:45 kirjoittanut Vlad »
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Sarveiskalvo

  • ***
  • Viestejä: 177
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #76 : 16.01.2017 21:13:15 »
SPOILER ALERT

Kokonaisuudessaan mä en ole tästä neloskaudesta kovinkaan vaikuttunut, mutta viimeisestä jaksosta kyllä tykkäsin. Kakkosjaksosta en nyt sen enempää läpise, kunhan totean vaan rouva Hudsonin olevan mahtava hahmo! ;D Nauroin räkäisesti sen autokruisailuille Sherlock takakontissa. Ja tietysti nyt kolmosjaksossa se joraaminen imuroinnin tahtiin!

Mutta tosiaan, mä kyllä pidin tosta kolmosjaksosta ja Euruksesta. Okei, suutuin koiran (tai siis Victorin) hukuttamisesta, mutta kaikessa sekopäisyydessään siis älyttömän hyvin luotu naishahmo jälleen kerran! Olivat kyllä luoneet Moriartyn kanssa mielenkiintoisen pelin, vaikkakin mua alkoi naurattaa escape room -fiilis kesken kaiken. Lentokonehomma hämmensi mua aika tavalla ja vaikka mä epäilin sitä jollain tavalla feikiksi, niin en silti osannut ihan tätä ratkaisua odottaa. En ehkä ihan ymmärtänyt tapauksen loppua - miksi Eurus olikin siellä yläkerrassa vai oliko se ollut siellä koko ajan? Eihän niitä videopätkiä oltu etukäteen nauhoitettu, vaan ne oli livekuvaa? Äää, en ymmärrä! Epämääräisinä kohtauksina tietty myös se kakkosjakson cliffhangerin totaalinen sivuuttaminen ja 221B:n räjähdyksen unohtaminen...

Lopussa jakson tunnelma mun mielestä ehkä vähän lässähti, kun kaikki tapahtumat näytettiin vaan sellaisena tasaisena massana ilman erityisiä kiinnekohtia (paitsi okei, Sherlock muistamassa Gregin nimen! <3). Sherlock soittamassa siskonsa kanssa viulua, perhe vierailulla siskon luona... Mä odotin sellaista suurta "pelastetaan John Watson!"-jännitysloppua, mutta se menikin vaan ton saman puuron mukana, iskettiin valo palamaan, heitettiin köysi alas ja sitten John hengaili maan päällä viltti harteillaan - mihin jäi se kaikki draama tästä koko kohtauksesta?! Ootin sitä jännityksellä, mutta ei sitä sitten koskaan tullutkaan.

Johnlock-juonen mä en varsinaisesti uskonut toteutuvan, vaikka sitä toivoinkin. Kuten joku jo totesikin, tässä viimeisessä jaksossa herrojen välillä oli jostain syystä tosi vähän vuorovaikutusta. Sherlock totesi Johnin olevan perhettä, mutta oikeasti Sherlockin ja Johnin välisiä kohtauksia ja keskusteluja oli todella niukasti, mikä jäi mua vähän harmittamaan. Mulle tässä sarjassa kuitenkin yksi niitä isoimpia suosikkiasioita on ollut se Sherlockin ja Johnin välinen vuorovaikutus, joten sen vähyys jäi tässä jaksossa harmittamaan, vaikka kokonaisuudessaan jaksosta tykkäsinkin.

Loppu jätti vähän ristiriitaiset fiilikset. En osaa kyllä yhtään sanoa tuleeko tähän jatkoa, eivätkä taida tekijätkään olla siitä varmoja. Jakson lopussa oli kyllä sellaista... no, lopun tuntua, kun kaikki vielä vedettiin pakettiin ja näytettiin, miten elämä etenee. Jos tää oli koko sarjan viimeinen jakso, niin loppu oli mun mielestä ihan ok, vaikkakin vähän pliisu. Toisaalta kamalan kesken jätetyt asiat ärsyttäisivät, jos jatkoa ei enää tulisikaan. Mä olen hirmu kiintynyt tähän sarjaan ja sen kautta toki toivoisin, että jatkoa tulisi, mutta vaarana on kyllä helposti tylsiksi tai väkisin väännetyn tuntuisiksi muuttuvat jaksot. Lähinnä mä ehkä kaipaisin murhamysteerien oheen oikeasti kunnollisia Johnlock-kohtauksia, mutta koska en usko niitä olevan kuitenkaan tulossa, niin en nyt välttämättä jää odottamaan uutta kautta. On vaan aina niin haikeeta todeta, että pitkään seuraamaansa sarjaan ei enää uusia jaksoja tehdä ja koko homma on paketissa.

Pari asiaa, joista kolmosjaksossa pidin: Mycroft ja Moriartyn paluu. Koko kolmoskausi on hoettu sitä, miten Moriarty on kuollut ja mä en halunnutkaan sen olevan enää elossa, mutta tällaisena kuolemanjälkeisenä showna se toimi ihan mukavasti. Nostan hattua ja kumarran Moriartyn biisivalinnoille. ;D
"I'm surrounded by idiots." - Scar

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • Clara, my Clara
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #77 : 01.05.2018 22:06:50 »
Hei, osaisko joku kertoo jotain Sherlock Holmes and the Adventure of the Furtive Festivitystä? Näin sen trailerin vähä aika sitte, jonka jälkeen yritin googletella sitä saadakseni siitä vähän enempi tietoo, mutten tullut hullua hurskaammaksi (koska ekan sivun tulokset oli linkkejä youtubeen, facebookiin ja twitteriin).
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

wishbone

  • L'enfant terrible
  • ***
  • Viestejä: 337
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #78 : 02.05.2018 20:39:11 »
tirsu, mikä sattuma, just viisi minuuttia sitten selailin aiheeseen liittyviä juttuja :) Sherlock Holmes and the Adventure of the Furtive Festivity on siis Holmes-faneista koostuvan filmaustiimin ja muiden fanien joukkorahoituksella tukema lyhytfilmi (gofundmessä myös infoa tekijäporukasta). Traileri on nyt ulkona ja olen siinä käsityksessä että varsinainen leffa julkaistaan myös youtubessa pian? Leffahan siis itsessään perustuu viktoriaanisiin alkuperäisteoksiin, mutta tällä kertaa muista adaptaatioista poiketen niin että Holmes ja Watson ovat ihan canonisesti romanttisessa suhteessa; Watson yrittää järjestää Holmesille salaa yllätysjuhlat, joiden jemmaaminen maailman parhaalta etsivältä/uteliaalta kumppanilta onkin sitten oma temppunsa.

Toivottavasti tästä oli apua!
I will love you as misfortune loves orphans,
as fire loves innocence, and as justice loves to sit
and watch while everything goes wrong.

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • Clara, my Clara
Vs: Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)
« Vastaus #79 : 02.05.2018 21:49:09 »
wishbone, kiitos paljon! :) Kyllä, todella oli apua.

Mahtavaa, että jotkut on nähnyt niin paljon vaivaa. Ja trailerin perusteella se vaikuttaa oiken mahtavalta lyhytfilmiltä. En malta odottaa, että pääsen näkemään sen.

Vielä kerran kiitokset sulle. Käyn tsekkaamassa nuo linkit.
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor