Kirjoittaja Aihe: Kiiltokuvavuosia [max. K11] || Valokuvia velhosodan jälkeen 24/? [Uutta 16.9.'13!]  (Luettu 43218 kertaa)

maigaro

  • ***
  • Viestejä: 375
  • ava by raitakarkki
Heips!
Alotin tän lukemisen jo sillon ku eka osa tuli ja nyt kun viimein rekisteröidyn tänne aattelin laittaa kommenttia.

Tää on ehdottomasti parhaimpia ficcejä mtä oon lukenut :). Sä kirjotat tosi kauniisti ja toi kuvailu on upeeta. Näitä lukiessa oon useaan otteeseen melkein alkanut kyynelehtimään, etenki noi alkuosan kuvat ovat nostaneet palan kurkkuun :'(. Välillä on saanut myös nauraa :D

Hahmot on just sellasia ku ne on kirjoissa. Ron on oma hauska itsensä ja Harry tommonen murehtija. Ja Teddy on aivan ihana :).

Mä en nyt tän parempaa kommenttia saa kasaan. Pitäs jossain vaiheessa lukea nää kaikki luvut uudelleen ja kommentoida sitten uudestaan.

Toivottavasti jatkoa tulee pian ;)

Aiqsu

  • bubble
  • ***
  • Viestejä: 436
A/N: Minä olen paha ja julma ja tiedän sen ja jonakin päivänä vielä osoitan ihanille kommenteillenne niiden ansaitsemaa arvostusta, mutta nyt, kirjoitettuani ainakin 3 tuntia lähes non-stop ja kellon näyttäessä 2:22 (make a wish) taidan vain tarjoilla teille tämän osan. Saatte sentään vähän pidemmän täällä kertaa. Ja tahdon painottaa, että TÄMÄ EI LOPU TÄHÄN, vaikka albumi loppuukin - seuraavien osien rakenne tulee olemaan vähän erilainen, mutta kenties jossain vaiheessa löytyy vielä toinen albumi (>:)), ja pointti joka tapauksessa on se että tämä jatkuu, tässä ja nyt ja vielä myöhemminkin. Hyvää joulua kaikille - leikitään, että on vielä joulupäivä - ja tässä lahjanne. Toivottavasti maistuu, minä lähden syömään lisää kinkkua. :)

* * * * *

Haalistuneet ja hapertuneet sivut rapisivat loppuun yksi kerrallaan, kunnes viimeinen ohut paperi nojasi takakanteen. Vihoviimeinen kuva oli jälleen kerran Weasleyn perheen puutarhakesteistä, hymyileväisestä Mollysta pöydän takana, luudanvarsista lojumassa kuivuudessa kellastumisvaaraa potevalla nurmella, Hermionen koristamista pihapuista. Nuorista noidista ja velhoista, jotka kuten albumin ensimmäisessäkin kuvassa istuivat ringissä, parhaisiinsa pukeutuneina, juhlakengät ja paljaat varpaat maassa lojuen. Ja edelleen, he pitelivät toisiaan kädestä - Neville oli pujottanut kätensä Lunan ympäri ja lukinnut heidän sormensa solmuiksi tämän syliin, Ginny piti päättäväisesti kiinni Harryn kädestä vaikka tämä yritti nousta maasta ylös, kunnes tämä joutui vetämään hänet mukaansa. Mutta kaikki ei ollut samoin. Ehkä se oli paistava alkukesän aurinko, ehkä kuuluisa aika, ehkä jopa professori Dumbledoren lempivastaus ”rakkaus”, mutta se jokin oli sytyttänyt kuvaan valon, joka oli liian pitkään puuttunut. Se oli pilke, tuike, joka näkyi häikäistyvissä ikkunanpielissä ja ihmisten askelissa ja kuului lämpimässä, kevyessä naurussa.
Kuvateksti kuului: ”Juhlimme kevään 1999 Tylypahkasta valmistuneita, Ginnyä, Hermionea ja Lunaa, 3. päivä kesäkuuta.”


Jälleen kerran se ei tuntunut lainkaan hänen elämältään. Harry Potterin kesälomanalkajaispäivät olivat tunnetusti olleet siitä kamalammasta päästä – hän oli joutunut sanomaan hyvästit ystävilleen, oikealle kodilleen, palaamaan paikkaan jossa häntä kohdeltiin kuin syöpäläistä. Ja sitten oli ollut viime vuosi, jolloin hän oli viimeistä kertaa istunut Tylypahkan pikajunan vaunussa, jonka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt kuulua hänen onnellisiin paikkoihinsa, sillä - jos muutamaa ankeuttajahyökkäystä ja epäonnistunutta malfoynväijymisyritystä ja itsensä täydellistä nolaamista Cho Changin edessä ei laskettu - häntä oli onnistanut siinä junassa. Hän oli tavannut Ronin ensimmäistä kertaa, Hermionen myös, ja Lunan. AK oli puolustanut häntä Crabbelta ja Goylelta. Joka syyskuun 1. päivänä se samainen punainen höyryveturi oli palannut Tylypahkaan. Ja miten Harry käytti viimeiset hetkensä sen kyydissä? Hän oli karistanut Hermionen ja Ronin kannoiltaan ja paennut yksin puolityhjään junavaunuun, missä hän oli silmät kyynelissä tuijottanut ikkunasta ulos tietämättä lainkaan, mikä perillä laiturilla oikein odotti.

Mutta koskaan ei ollut Harry Potter ollut itse odottamassa, hän ei ollut se, jonka luo palattiin. Hän ei ollut se, joka ilmiintyi oman kotinsa pihasta, ja joka lampsi ympäri Kings Crossin asemaa nauraen parhaan ystävänsä kanssa, ja joka pyöritti punatukkaista tyttöystäväänsä ympäri laituria saadessaan tämän syliinsä ikuisuudelta tuntuneen odotuksen jälkeen. Tavallaan se sai hänet tuntemaan itsensä nuoremmaksi kuin koskaan ennen – kaikki se hölmöily, miettimättömyys, vapauden tunne vatsanpohjassa. Jotenkin tuntui kuin olisi plärännyt kirjan sivuja takaisin alkuun tai ainakin alle puolenvälin, ja päätynyt hetkeen, jonka olisi pitänyt olla jossain siellä.

”Harry?” Ginny oli mutissut hänen kaulaansa vasten.

”Tässä”, Harry vastasi ja pörrötti Ginnyn hiuksia puhaltamalla niihin.

”Varmasti?”

”Takuulla”, Harry vakuutti. Ja olihan se kummallista. Kahden ja puolen vuoden seurustelun aikana he olivat olleet yhdessä niin vähän ja erossa niin paljon, ettei siitä ollut koskaan tullut täysin todellista. Ne hetket, jolloin he todella olivat olleet tismalleen samassa paikassa samaan aikaan, tuntuivat olevan sormilla laskettavissa.
Ja hitto vie, mitä kaikkea he silti olivatkaan tehneet yhdessä. Kapinoineet koulussa, murtautuneet taikaministeriöön, kaataneet pimeyden velhoja kuin keilaradalla, haudanneet rakkaita. Valtavia asioita, suurta ihmisjoukkoa koskettavia asioita, tavallaan hyvin kaukaisia asioita oli paljon. Pienet, vain heidän kahden väliset asiat puuttuivat melkein kokonaan. Siksi tuntui niin vieraalta, niin kummalliselta, että Kalmanhanaukio 12:n kylpyhuoneessa odotti Ginnyä uutuuttaan kiiltävä hammasharja ja Harryn aurorinkouluttajien tiedustellessa, olisivatko oppilaat tarvittaessa valmiita tekemään useita päiviä kestäviä työkeikkoja ulkomaille, hän joutui ajattelemaan kahden puolesta.

Kotikolon portit heiluivat avoimina Harryn ja Ronin palatessa asemalta tytöt mukanaan. Hermionella tuntui olevan kova kiire, ja juhlakaavut liehuen kohti taloa juostessaan he näkivät jo kaukaa, että George, Angelina ja Bill käytännöllisesti katsoen roikkuivat puoliksi ulkona ikkunasta. Heidät nähdessään he kääntyivät ja alkoivat ulkoa jotakin talon sisällä olijoille (sekalaisesta älämölöstä erottui erinäisiä kommentteja, jotka kaikki varoittivat ’liiallisen ja yliarvostetun viisauden lähestymisestä’ ja kehottivat pelastautumaan vielä kun siihen oli aikaa) ja ennen kuin he pääsivät perille, purkautui etuovesta ihmisvirta. Rouva Weasley juoksi etummaisena esiliina juhlakaavun päällä heiluen, Percy, Bill ja George hölkäten kannoillaan. Ginny nauroi, kun hänen äitinsä kaappasi hänet syleilyyn, ja George ja Bill kaappasivat rimpuilevan mutta tyytyväisenä hymyilevän Hermionen ja nostivat hänet istumaan harteilleen jonkinlaiseen kunniatuoliin.

”Voi Ginny”, rouva Weasley huohotti silmät kiiluen ja valtava hymy kasvojaan koristaen. Hän painoi kätensä tyttärensä poskille ja painoi nenänsä vasten tämän nenää. ”Kultaseni, en uskonut että kukaan meidän perheestä enää valmistuisi Percyn jälkeen, mutta sinä teit sen… Kuusi S.U.P.E.R:ää, Upea sekä pimeyden voimilta suojautumisesta että taikaolentojen hoidosta! Olen niin ylpeä, pikku Ginnyni…”

”No, minulla oli loistava opettaja kummassakin”, Ginny sanoi ja katsahti Harryyn lämpimästi. Harry tuijotti häntä hymyillen tietoisen typerästi, mutta lopetti äkkiä, sillä hänen mieleensä välähti kuva – hän arveli juuri hetki sitten omaksuneensa kasvoilleen samaisen imelän siirappisen ilmeen, jonka oli joutunut näkemään niillä silloin, kun Fleur oli monijuomaliemen avulla muuttunut häneksi pari vuotta sitten.

”Joo, onneksi sinäkin sait tällä kertaa Upean ihan kaikesta, Hermione”, Ron sanoi virnuillen. ”Mieti mihin häpeään olisit saattanut minut ja Harryn, jos olisit taas saanut pelkän O:n Pimeyden voimilta suojautumisesta.”

Herra Weasleykin oli nyt saavuttanut heidät, ja irrotti vaimonsa hellästi Ginnyn poskista, jotka alkoivat pikku hiljaa punehtua hänen äitinsä otteessa. Hän sanoi ”Loistavaa, tyttöseni” aivan kuin olisi halunnut lisätä vielä sanan ”kiitos”, ja sitten hän rutisti tytärtään. Rouva Weasley siirtyi ylistämään Hermionea ja tämä säihkyi tyytyväisyyttä, kun Bill ja Georgekin jo päästivät hänet takaisin maan tasalle.

”No, mitä päivänsankareille saisi olla?” Molly kysyi hymysuin ja rutisti molemmat tytöt kainaloihinsa, lähtien taluttamaan heitä takaisin talolle. ”Lahjoja on sisällä, ruokaa samoin… Tahdotteko lähteä kylälle, tai Lontooseen? Vai olla rauhassa, nyt kun kaikki raskas työ on tehty? Hermione, tahdotko kirjoittaa vanhemmillesi?”

George kurtisti kulmiaan ja sanoi siihen sävyyn kuin joku olisi voinut ihmetellä taivaalta tippuvia luistelevia elefantteja: ”Äitikö antaa heidän päättää?”

”Äiti, sinä et antanut minun päättää edes omista häistäni!” Bill protestoi äänekkäästi. Molly vain nauroi lämpimästi.

”Älä hupsi, Bill, kyllä sinäkin sait tahtosi läpi valmistujaispäivänäsi”, hän sai kepeästi. ”Ja häihin puutuin vain omaksi parhaaksesi, taivaan tähden, sinähän olisit vihityttänyt itsesi metsässä kentaurien toimesta.”

”No, onko se Billin vika, jos hän sattuu tykkäämään eläimistä”, George sanoi hymyillen, ja pukkasi veljeään kylkeen kyynärpäällä. ”Tiedätkö, puumista ja pitkäsäärisistä gaselleista.”

Bill huitaisi pikkuveljeään takaraivoon ja muistutti kovaan ääneen, että Ginny se oli juuri saanut Upean V.I.P:n taikaolentojen hoidosta, ja Charlie tunnettiin perheen omistautuneimpana puunhalaajana. Hermione ainoana ei näyttänyt huvittuvan kinastelusta lainkaan – jopa Molly säteili hyväntuulisena.

”Mutta rouva Weasley”, Hermione sanoi vaivaantuneena, ”me oltiin Ginnyn kanssa ikään kuin jo varauduttu siihen, että tänään järjestetään juhlat. Kirjoitin jo isälle ja äidillekin, ja kutsuin heidät.”

Ginny osallistui myös keskusteluun nyökyttelemällä ponnekkaasti. Molly näytti miettiväiseltä. ”Jaa… No, jos te kestit haluatte, sellaiset myös saatte. Vaikka saatte kyllä osallistua järjestelyihin, ja pojat myös. Te olette kaikki aikuisia nyt ja hoidatte oman osanne askareista.”

”Joko tekee mieli palata takaisin McGarmiwan ja Tylypahkan kotitonttujen hellään huomaan?” George kysyi matalalla äänellä. Hermione katsoi häntä paheksuvasti, ja Harry melkein odotti kuulevansa sanan ’orjatyövoima’.

*

Kolme tuntia myöhemmin, aikaan jona juhlat oli ilmoitettu alkaviksi, Harry laskeutui portaat kaksi askelmaa kerrallaan ja solmi rusettia kaulaansa hajamielisesti. Keittiössä ruoan tuoksua tulvi joka suunnasta, aivan kuin herkulliset aromit olisivat kukin vallanneet yhden nurkan huoneesta. Kiistäen itseltään houkuttelevien kattiloiden ja kulhojen koemaistamisen Harry suuntasi olohuoneen suuntaan, missä hän näki Ronin ja Hermionen istumassa sohvalla.

”En vain ymmärrä, miksi teet tästä näin suuren numeron”, Hermione huokaisi ja nosti korkokenkäiset jalkansa sohvalle. ”Mitä se sinua liikuttaa, asunko ensi vuonna vanhempieni luona, Lontoossa vai jossakin muualla? Me olemme velhoja, Ronald, ja ainakin jotkut meistä osaavat ilmiintyä kunnolla.”

Ron aukoi hetken suutaan kuin kala kuivalla maalla ja selvästi taisteli pysyäkseen aiheessa, vaikka mieli teki ruveta väittelemään puolikkaan kulmakarvan merkittävyydestä. ”Ja me olemme myös pariskunta, ja minä haluan tietää, missä mennään.”

”Sinä tiedät jo sen verran, että minä en muuta asumaan teidän Viistokujan-puotinne yläkertaan, koska olen nähnyt sen sukkakokoelman mitä sinä ja George käytätte mattojen sijasta!” Hermione puhisi ja pomppasi pystyyn.

”No, aina minä voin pystyttää sinulle Perkins-ukon vanhan teltan takapihalle”, Ron heitti ja kohautti harteitaan. Hermione huitaisi häntä MeNoidat-lehdellä. He pysähtyivät hetkeksi ja hymyilivät toisilleen hiukan vastahakoisesti, mutta pystymättä pysymään vakavina.

”Kuule”, Ron aloitti sovittelevampaan sävyyn, ”jos vain kertoisit minulle, mihin olet hakenut opiskelemaan ensi vuodeksi, tietäisin mitä odottaa. En minä naura, vannon, vaikka pyrkisit Percyn vanhalle paikalle noidankattilanpohjantestaajaksi.”

”Ron…” Hermione sanoi kärsimättömästi siihen sävyyn, että keskustelu oli käyty sataan kertaan ennenkin. Hän tuijotti poikaystäväänsä silmästä silmään kapinallisen näköisenä, ja huokaisi sitten kiukkuisesti. ”Hyvä on. Hain harjoittelijan paikkaa taikaolentovirastoon. Oletko tyytyväinen?”

”Taikaolento…” Ron sanoi ja hänen silmänsä laajenivat. ”Älä sano että tämä liittyy jotenkin..!”

Hermione tömisteli korkojaan lattiaan aivan kuin jonkinlaiseksi mielenosoitukseksi ja osoitti syyttävän sormensa Roniin. ”Sinulla on pakkomielle! Kaikki mitä minä teen ei liity Sylkyyn!”

”Ei niin, mutta minä tunnen sinut! Sinä aiot tuhlata koko aivokapasiteettisi siihen, että yrität tehdä onnellisista olennoista onnettomia!” Ron kiljui takaisin. ”Ja minä luulin ettei sen nimi ole sylky! Ja sinä et edes suorittanut taikaolentojen hoidon S.U.P.E.R:ää!”

Hermione tärisi hetken paikallaan kiukusta, tietämättä mihin syytökseen vastata. Hän päätyi viimeiseen ja heitti melkein lapsellisen vastahankainen ilme kasvoillaan vastaan: ”Ehkä en, mutta minä olen Harry Potterin paras ystävä!”

”Anteeksi nyt, mutta viimeksi kuin tarkistin, minä olin Harryn paras ystävä!” Ron ulvoi vastaan. Harry salli itselleen yhden silmienpyöräytyksen taivaisiin.

”Hei, kaverit… Tuo menee ehkä vähän ohi aiheen”, hän huomautti ovenkarmiin nojaten. Ron ja Hermione vilkaisivat häntä hämääntyneinä, mutta pääsivät hetkessä takaisin pointtiin ja jatkoivat kiistelyään samaan malliin aivan kuin heillä ei olisi yleisöä ollutkaan.

”Et sinä edes pidä taikaolennoista, paitsi ehkä kotitontuista!” Ron väitti. ”Et ollut edes Firenzen ennustustunneilla!”

”Se ei liittynyt mitenkään Firenzeen”, Hermione kyllästyneenä. ”Sitä paitsi, Ruaah piti minusta!”

”Ehkä sinä näytit sen mielestä erityisen mehukkaalta”, Ron haastoi vastaan ja kohotti kulmiaan voitonriemuisesti. Hermione mutristeli huuliaan kuin olisi jauhanut jotakin erityisen kitkerää.

”Minä sinulle mehukkaat näytän”, Hermione sanoi. Ron hymyili huvittuneen odottavaista ”niinkö tosiaan?” -hymyä ja Hermione otti pari askelta häntä kohti.
Harry kuuli melua pihalta ja kääntyi ympäri, ja kiinnitti Roniin ja Hermioneen enää sen verran huomiota, että saattoi kuulla heidän purskahtaneen nauruun. Vieraat olivat alkaneet saapua.

Harry siirtyi ulos ja katsahti ympärilleen – Hagrid vilkutti nurmelle kasatun pöydän päästä valtavasta tuolistaan ja Seamus, Dean ja Neville vislasivat ja kohottivat Harrylle hehkusimalasejaan tavoittaessaan hänen katseensa.

Harry liittyi portinpieleen juttelemaan pysähtyneiden Ginnyn ja Lunan seuraan. ”Onneksi olkoon, Luna”, hän toivotti ja halasi Lunaa niin, että tämän paljaat jalat nousivat hitusen nurmenpinnan yläpuolelle. Hän ehti vaihtaa nopeat kuulumiset Lunan kanssa – tyttö oli lähettänyt hakupaperit Lontoon Taikakeksijäinstituuttiin ja siinä sivussa muutamaan toiseen huomattavasti sekopäisemmän kuuloiseen yhtiöön, jotka, Luna kertoi, kaipasivat hänen isänsä mielestä kipeästi uutta verta ja ideoita toimintaansa.

Harry kuuli nimensä jostakin ja näki vanhojen luokkatoveriensa viittovan hänelle pöydän äärestä. Suurin osa vieraista oli saapunut hänen ja tyttöjen ohitse sisään portista ja Molly oli kattanut pöydän. Nyt rouva Weasley istui raukean näköisenä pöydän päässä hehkusimalasi kädessään ja kehuskeli jollakin, mikä epäilemättä liittyi hänen tyttäreensä, vanhanpuoleiselle noidalle.

”Neville näki sinun kajoavan tyttöystäväänsä eikä kestänyt sitä”, Seamus ilmoitti hyväntuulisesti, kun Harry liittyi heihin kysyvä ilme kasvoillaan. Neville nauroi ja läpsäytti Seamusta harteelle. ”Mitäpä meidän Longbottom olisi verrattuna poikaan-joka-elää?”

Seamus nauroi omalle vitsilleen kovaan ääneen ja Neville joko vitsille tai Seamusin naurulle, mutta Dean vaikutti kumman hiljaiselta. Harry pudisteli päätään kavereidensa jutuille. Neville vilkaisi ympärilleen. ”Missä Ron muuten on? Olisi kiva saada koko luokka kasaan.”

”Kajoamassa omaan tyttöystäväänsä”, ilmoitti George, joka oli kuunnellut keskustelua sivusta.

”Nyrkeillä vai… muuten?” Lee Jordan hänen vieressään tiedusteli. Harry hymähti kommentille. Ronista ja Hermionesta ei todellakaan voinut ennustaa, kumpi vaihde heillä oli päällä, ja salaa mielessään Harry ajatteli, ettei Hermione tehnyt vain itselleen palvelusta pysymällä poissa Ronin ja Georgen asunnosta. George-parka ei olisi saanut hetken rauhaa – vaikka ei sillä, että tällä olisi ollut paljon historiaa moisen kaipaamisesta.

Jossakin pöydän päässä Fleur, joka loi katkeria katseita hehkusimaa vieressään hörppivään Angelinaan, kyseli rouva Weasleyltä, mihin tämä oli jättänyt kurpitsamehukannun. Rouva Weasley huitaisi vanhimman poikansa suuntaan saadakseen tämän huomion. ”Bill, haepa vaimollesi mehu keittiöstä. Hopi hopi.”

George loi merkitsevän katseen kaikkiin ympärilläolijoihinsa. ”Äiti on alkanut delegoimaan”, hän supatti kuin salaliitossa. ”Enemmän kuin ennen, siis. Nyt kun Ginnykin on valmistunut, hän ajattelee, että meidät on kasvatettu loppuun.”

”Joo, minäkin huomasin”, Bill virnisti kävellessään heidän ohitseen mehua hakemaan. ”Hän ei suostu enää ottamaan vastuuta omalle kontolleen. Kuulin portilla, kuinka hän oikein teroitti vieraille, että nämä ovat nimenomaan Hermionen ja Ginnyn juhlat.”

”Nyt pitää vain miettiä, kuinka kauan me annetaan hänen nauttia tuosta vapaudentunteestaan”, George pohti. ”Ennen kuin muistutetaan häntä siitä, että hän on tuore isoäiti reilun viiden kuukauden kuluttua. Valmiiksi kasvatettuja tai ei, hän ei takuulla anna Fleurin ja Billin pilata muksuaan rauhassa. Ei ikinä. Mainitsen asiasta viimeistään sitten, kun olen kuluttanut seuraavat housuni puhki luudan selässä, ja tarvitsen hänen hössötysvaihteensa päälle.”

George huomasi Angelinan katsovan häntä käsi poskella ja vinosti hymyillen pöydän takaa. George iski hänelle silmää ja Angelina pyöräytti silmiään teatraalisesti. Ronkin näytti jo lähestyvän pöytää talon suunnalta Hermione mukanaan, mutta Harry ei ehtinyt odottaa heitä, sillä hän tunsi käden liukuvan olalleen jostakin takaansa. Hän kääntyi hymyilemään Ginnylle.

”Hyvät juhlat”, Harry sanoi hymyillen, kun Ginny veti hänet kädestä ylös ja he alkoivat kävellä puutarhaa ympäri kädet pujotettuina ristikkäin toistensa selille. ”Kuulin, että sinä otat tästä kaikesta täyden vastuun.”

”Mmh”, Ginny inahti kärsivään sävyyn ja hautasi kasvonsa Harryn olkapäähän. ”Äiti on aina ollut vähän pimeä.”

Harry nauroi pehmeästi ja silitti Ginnyn hiuksia kädellään. ”Miten te saitte kaikki nämä ihmiset tänne? Täällähän on hyvä ettei koko AK koossa.”

”Hermionen kultakaljuunoilla”, Ginny selitti ja katseli jotakin hiljalleen pimenevällä taivaalla. Hermione oli loitsinut pihapuihin sulavasti väriä vaihtavia pikku tuikkuja. ”En tiedä miten hän sai viestin perille käyttämällä pelkkiä numeroita, mutta hänhän kyllä sai juuri U:n sekä numerologiasta että riimuista… Ehkä suurempi kysymys on, miten vastaanottajat ymmärsivät viestit.”

Harry olisi kohauttanut olkiaan, jos ei olisi yrittänyt varoa Ginnyn päätä. ”En tiedä. Mutta onnistuihan Nevillekin siinä, silloin Tylypahkan taistelussa. Ei sillä, että Neville ei osaisi hienoja taikoja – voihan se olla, että he molemmat saivat kaljuunoiden numerot muuntumaan kirjaimiksi tai jotain.”

Ginny naurahti pienesti. ”Hassua. Joskus olisi voinut sanoa, että jos Neville osaa jotain, sen osaa kuka tahansa. Mutta ihmiset muuttuvat.”

Harry sanoi jotakin myöntävää. Ihmiset muuttuivat – Matohäntä, parhaasta ystävästä epätoivoiseksi petturiksi. Percy oli muuttunut ja palannut takaisin omaksi itsekseen. Voldemort, hylätystä pikkupojasta hirviöksi. Dumbledore – rehtori Dumbledore oli loppuun asti kuvitellut olevansa vallanhaluinen ja pahakin, sellainen kuin nuorena Gridelwaldin kanssa, mutta Harry tiesi tämän kasvaneen siitä. Ja sitten oli niitä, jotka muuttuivat ihmisten silmissä, mutta pysyivät kuoren sisällä samana; Kalkaros.

”Olenko minä muuttunut?” Ginny kysyi yhtäkkiä. Harry kääntyi katsomaan häntä silmiin. Ginny tuijotti kiinteästi takaisin.

”En ole ajatellut”, Harry sanoi hitaasti. Ginny näytti ehkä lievästi pettyneeltä, joten Harry jatkoi. ”Tai siis, en ole huomannut eroa. Olen aina ajatellut sinusta samalla tavoin… Tarkoitan, en tietenkään silloin, kun olit vain Ronin pikkusisko, mutta siitä yhdestä kesästä lähtien. Sinä olet… päättäväinen, ja iloinen myös. Vahva. Yksi vahvimmista tuntemistani ihmisistä. En tiedä, mistä se johtuu, mutta sinä todella olet.”

”Ehkä minä olen oppinut sinulta”, Ginny sanoi hiljaa. He seisoivat nyt vastakkain, ja Ginny kietoi kätensä Harryn kaulaan. ”Olen aina välittänyt sinusta niin paljon, että tuntuu kuin… tavallaan olisin ollut mukana siinä kaikessa, mitä sinä olet kokenut, vaikka en todella olekaan – en sillä lailla kuin Ron ja Hermione.”

”Sinä olit siellä”, Harry sanoi. Sanojen ulos saaminen vaati pinnistelyä, niin paljon muisto Ginnystä oli merkannut hänelle silloin, kun hän ei ollut tiennyt, näkisikö tätä enää koskaan. ”Yritin olla ajattelematta sinua, ihan todella, mutta silloin kun minä olin poissa, oli öitä ja päiviäkin jolloin… En pystynyt edes loitsimaan suojeliustani, ja tarvitsin jotain, mikä sai minut pysymään järjissäni. Sinä olit siellä.”

Ginny katsoi häntä hellästi, pää kallellaan. ”Ja sinä sanot, että minä olen vahva. Sinä selvisit kaikesta tuosta, ja minä olen vahva?”

Harry pudisti päätään. Ginny ei ymmärtänyt eroa heidän kahden välillä. ”Minusta ei tunnu, että olisin selvinnyt siitä mitenkään erityisen tyylikkäästi ainakaan kaikesta siitä. Lopussa ehkä tiesin mitä teen, mutta suurimman osan ajasta olin vain hukassa ja rämmin eteenpäin. Minä olen vahva silloin kun on pakko, mutta sinä… Sinulle se sopii.”

”Ei, Harry”, Ginny pudisti nyt vuorostaan päätään. ”Meidän ero on siinä, että sinä olet nähnyt itsesi pahimmillasi, mutta et minua. En minä ole aina iloinen, enkä päättäväinen, enkä vahva. Ja tavallaan olen pahoillani, ettet tunne sitä puolta minusta, mutta tavallaan tuntuu, että tulet saamaan siitä vielä tarpeeksesi.”

Harry naurahti. ”Minä en usko, että voin koskaan saada sinusta tarpeekseni.”

Ja jotenkin hän tajusi, että ehkä – tunnettuaan itsensä niin eristetyksi ja erilaiseksi niin monta vuotta – kenties hän oli viimein löytänyt ihmisen, joka ymmärsi häntä. Paloja hänestä, ainakin. Ron ja Hermione olivat tapaus sinänsä, toistensa kaksi täydellistä vastakohtaa, jotka raivostuivat toisiinsa useammin kuin ehtivät sopia riitojaan, mutta Ginny – hänestä oli todella tullut jotakin erityistä, jotakin mitä Harrylta oli siihen mennessä puuttunut. Saattoiko sellaisia ihmisiä olla vain yksi jokaista kohti? Vai oliko kaikki mitä oli tapahtunut tehnyt heistä sellaisia toisilleen – olivatko he muuttuneet sellaisiksi, joita heidän loppupeleissä täytyi olla?

* * * * *

Skorpionitar

  • Vieras
Kiitos tästä myöhäisestä lahjasta  :). Harry/Ginny on aina ollut minusta suloinen paritus, jota on Finissä ja Pottereissa liian vähän. He vetoavat minuun sillä surullisuudessa, mitä heissä on. He haluaisivat olla yhdessä, mutta sota pitää heitä erillään. Toivottavasti jatkat pian  :-*

maigaro

  • ***
  • Viestejä: 375
  • ava by raitakarkki
Oiku ihana luku jälleen :)
Toi alku oli vähä surullisempi ja jotenki haikea

Ronin ja Hermionen riidat on aina hauskaa luettavaa etenkin kun ne riitelee pikkuasioista. Billin ja Georgen vitsailut on kans hauskaa luettavaa.

Tässä oli taas kivasti tuotu esiin mitä kirjoissa on tapahtunut esim. toi alun juna juttu.


Roonil Wazlilib

  • ***
  • Viestejä: 6
Täähän on ihan loistava! Ja toi sun kirjoitustyyli on tosiaan aika Rowlingmainen. Saat hahmoihin samaa syvällisyyttä tai siis tosi monissa ficeissä esim. Ron jätetään tosi pinnalliseks ja pahimmasatapauksessa joksikin naistenhakkaajasks et Draco pääsis vetämään Hermionen väistä ittellee. :D Tykkään kyllä niistäkin ficeistä ja tässäki olis kiva saada just Dracon kuulumisia mukaan. :) Ja uskon et saist sen tosi hyvin tähän mukaan ku olit ton Dudleynki saanu vedettyy tähä tosi kivasti! Muutenki oot käyttänyt tollasii turhaan aliarvosettuja hahmoja.
Ja onnittelut muuten siitä et sait mutkin itkemään... Mut joka on itkeny lukiessaa ainoastaan viimäses Potteris ja Tuntemattomas Sotilaas et saavutus sekin! Ja muts tuntuu et tää sun tarina on nyt mulle melkeenpä henkilökohtaisesti jatko-osa Pottereille. :) Et tosi hyvää työtä oot tehny tämän kanssa.
Ainoo asia mikä jäi ihmetyttämään oli se et kerronta on monissa osissa Harryn, vaikka kirjaa lukee hermione. :D Mut aivan loistavaa jokatapauksessa! Jään odottamaan jatkoa :)

L.E

  • kultakutri
  • ***
  • Viestejä: 151
Voi hellanlettas!

Ensinäkin, tuo Azkaban-kohtaus. Alku vaikutti jo tosi masentavalta ja pelkäsin ihan älyttömästi mitä sieltä tulee, mutta Nevillen takia rakastin tota osaa ihan naurettavan paljon :D en tiedä mutta jotenkin sun hahmot on alusta asti tuntunut "omilta" ja aidoilta, enkä viitsi vetää mitään rajaa sun hahmojen ja Rowin hahmojen välille - ne on ihan liian samanlaisia ;)

George ja Angelina! Oon pitänyt sitä aina hiukkasen epäaitona, mutta ton kuvauksen perusteella nehän on ihan täydellisiä yhdessä! ;)

Hyvä kun vakuuttelit tossa viimeisimmän osan alussa, että tämä ei ole loppu. olisin muuten panikoinut ihan älyttömästi, koska se oli kaikessa ihanuudessaan vähän liiankin lopullinen. Pidän sun Ginnystä luku luvulta enemmän enkä edes rupea ihastelemaan muita Weasleyitä tässä, siinä menis yksinkertaisesti ihan liian kauan :D

Jatkoa pian, pus  :-*
The girl, who has dreams of.

jannnnsku

  • ***
  • Viestejä: 59
IHANA! Mä en osaa sanoa mitään muuta!

Tätä lukiessa multa valu kyyneleet niin itkusta kuin naurusta ja mä rakastin joka ikistä osaa!

Kiitos siis tästä, ja toivon koko sydämestäni, että jatkat! Sillä mä oon ite aina halunnut tietää mitä tapahtui Kuoleman varjelusten lopun ja epilogin välissä, joten tää on harvinaista herkkua mulle! Mulla ei oo mitään ongelmia kuvitella, että se olis oikeesti mennyt noin!

Eli siis summattuna tää kommentti kiteytyy näihin kahteen sanaan:

KIITOS! JATKOA!<3
Niin ja tietty tähän <3
~"Meillä ei voi olla kaikkia maailman parhaita pelaajia, mutta meillä voi olla maailman paras joukkue"~

Lopulta on kuitenkin vain yksi joukkue, Leijonat

Effect

  • kakkupää
  • ***
  • Viestejä: 38
Jos haluaa lukea jotain laadukasta, tämän voi luottaa olevan oikea paikka. Taas tuli vuodatettua "muutama" kyynel näitä osia lukiessa. Itseasiassa tämä viimeisin osa taitaa olla ensimmäinen, jonka parissa en pillittänyt kuin mikäkin vesiputous (pakko myöntää silmieni silti kostuneen pikkuisen...). :-D Kaiken kaikkiaan niin tunteikasta luettavaa että huhhuh. :')

Voisin kommentoida vielä jotain spesifiä tästä viimeisimmästä osasta. Rakastin sen alkua, jossa kuvailet Harryn tuntemuksia juna-asemalla. Täydellisyyttä hipovaa uskottavuutta. Rakastan tätä vertausta:

 
Tavallaan se sai hänet tuntemaan itsensä nuoremmaksi kuin koskaan ennen – kaikki se hölmöily, miettimättömyys, vapauden tunne vatsanpohjassa. Jotenkin tuntui kuin olisi plärännyt kirjan sivuja takaisin alkuun tai ainakin alle puolenvälin, ja päätynyt hetkeen, jonka olisi pitänyt olla jossain siellä.


Hahaa, Hermionen ja Ronin "riita" <3 Rakastan tässä heidän dialogiaan, sitä on tosi miellyttävä lukea. Kuvailet heidän suhdettaan niin mahtavasti; he kiistelevät (lähes jatkuvasti) ja rakastavat silti toisiaan yli kaiken. Nauroin etenkin Ruaah-kohdalle :-D

Vaikka jo edellisessä kommentissa tämän jo sanoinkin, pakko vielä ylistää: henkilöt ovat täydellisen omia itsejään! Niin kuin moni taitaakin olla jo todennut, tämä on kuin lukisi Rowlingin kirjoittamaa jatko-osaa Harry Pottereille.:-)

Kivaa - okei kivaa on vähättelyä, tarkoitan MAHTAVAA - kuulla, että tämä ei lopu vielä, vaikka albumi loppuikin. Odottelen seuraavia osia (joita toivottavasti tulee olemaan vielä PAAALJON) malttamattomana. :-)

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Uusi lukija! o/

Ficcisi on uskomattoman ihana!Osaat todellakin kirjoittaa, ja välillä tulee mieleen, että tämä on Rowlingin kirjoittamaa. :D Piti vielä mainita jokin kohta, jossa unohdin, että tämä on ficci. Mutta unohdin sen kohdan  ;D

Varsinkin tuo epilogi oli todella hyvä. En ole ennen lukenut fanfictioita velhosodan jälkeisestä elämästä, ja ihastuin tähän heti. Fredin hautajaiset olivat surullisen hyvin kuvatut ja minäkin itkin muutaman kerran sitä lukiessani.

Ajattelin vielä kysäistä, että oletko aikeissa tehdä ficin siitä ajasta, kun Harryn ja kumppaneiden lapset menevät Tylypahkaan opiskelemaan? Olisi upeaa lukea lasten reaktioista, kun kuulevat Harryn menneisyydestä (kirjassahan he eivät tienneet, eihän?) ja sinä jos kuka pystyisit kirjoittamaan siitäkin loistavasti. :D

Tuli vähän lyhyt kommentti, mutta tässä jotain, ja toivottavasti uusi osa tulee pian! ;)
Sé onr sverdar sitja hvass!

lovekiva

  • kultainennoutaja
  • ***
  • Viestejä: 13
Nyt. Saat. Hyvä. Aiqsu. Selittää. Yhden. Asian. MIKSI maailman paras ficci piti lopettaa, jättää kesken, ilmoittamatta?! Yhyy.
Mutta joka tapauksessa, loistavaa, loistavaa, loistavaa jälkeä nämä kaksi viimeistä osaa ensimmäisen kommentointini jälkeen. Ei vaan voi kirjoittaa noin hyvin! :D
Rakentava karkasi jonnekkin, missä on vähän viileämpää (tänne sulaa!).

Terveisin lovekiva, joka ei oikeasti ole niin vihainen, kun kuulostaa, mutta kaipailee silti uutta osaa...

Aiqsu

  • bubble
  • ***
  • Viestejä: 436
Juu hei nyt tunnen pakottavaa tarvetta vastata esitettyihin syytöksiin ficin loppumisesta:
Tämä EI ole loppunut, mutta koska on olemassa sellainen hauska asia kuin lukio (ja sellainen hauska asia kuin koeviikko vielä lisäksi tällä hetkellä) niin kirjoittaminen on jäänyt surkulteltavan vähiin viime aikoina. Olisi pitänyt tietää että elämän hankkiminen haittaa kirjoittamista... Anyways. Tämä jatkuu heti kun loma alkaa ja saan suurimmat univelat (n. kaksi viikkoa) nukuttua pois. Eli elkää luulko että pääsette minusta näin helposti.

Olette ihania kun jaksatte kommentoida, jokainen kommentti on aina suuri päivän piristys. Paneudun kommetteihin vastailuun huolellisemmin sitten uuden osan ohella. Muiskis ja hyvää viimeistä kouluviikkoa (LUOJA KIITOS) kaikille!  :-*

Aiqsu

  • bubble
  • ***
  • Viestejä: 436
Skorpionitar /
kiitos kommentista! Kuulun myös itse harvoihin H/G:n fanittajiin. Tämä ei nyt sinänsä varmaan ole ’pian’ mutta jatkan kuitenkin :D

maigaro /
Kiitoskiitos! Hyvä että kelpaa ja jaksaa huvittaa. : ))

Roonil Wazlilib /
Oi ihanaa kun tykkäät! Itse en miellä Ronia naistenhakkaajaksi, joten siitä tässä tuskin on huolta :D Yritän tuupata Dracoa johonkin väliin. Taas saan tuntea onnistumisen mielihyvää ihmisten itkettämisestä, jiihaa. Ja nuo näkökulmajutut… Noh, ne menevät vielä kummallisemmiksi seuraavassa osassa, joten en voi perustella. :D

L.E /
Voikiitos ihanasta kommentista, mukavaa että hahmot ovat IC. Nevilleä seuraa lisää tässä osassa… Yritin myös saada Georgen ja Angelinan suhteen vaikuttamaan luonnolliselta. Yritän selvästi selitellä Rowlingin päätöksiä =D Tässä jatkoa!

jannsku /
Äägh kuinka ihanaa että ficci kelpaa!! Tässähän se jatkuu, sillä kaikki me tarvitsemme pientä täydennystä epilogin edelle :)

Effect /
Voi. :* En voi uskoa että puhuit minun kirjoittamastani tekstistä samassa lauseessa ’laadukkaan’ kanssa. Ron/Hermionen täytyy olla riitaisaa, eihän siinä muuten ole mitään ideaa :D Tässä on malttamattomalle odottelulle palkintoa.

Saphira /
Teretulemas! Ja tuo kehu rowlingmaisuudesta ei koskaan vanhene, joten kiitos. :-* Voisin toki kirjoittaa jatkossa ficin myös Harryn lasten kouluajoista… Vaikka en kyllä osaa sanoa, tiesivätkö he kirjassa vai eivät :o Oletin, että he tiesivät suurimman osan.

lovekiva /
Ei se loppunut eijeijei. Otti vain vähän talvi-kevät-kesä-lomaa. Tässä uutta.

A/N: Olen erittäin todella käsittämättömän aidon pahoillani. Syyttäkää lukiolaitosta. Osa on ”vaihteeksi” synkemmänpuoleinen ja luulen, että olen onnistunut tekemään kaikkien aikojen rimanalituksen – mutta toisaalta niin luulen melkein joka osassa. Anyway. En jaksanut oikolukea koska on myöhä ja tunsin pienoista painetta saada tämän osan valmiiksi… Lupaan että seuraavaan osaan tulee jotain hauskempaa eikä pienintäkään mainintaa joulusta. Hyi. Kuka nyt sellaista tahtoo kirjoittaa tässä helteessä?


* * * * *

”Hei, katras”, Ron tervehti, heitti luudanvartensa eteisen nurkkaan ja vilkaisi varautuneesti vaimoaan, joka ei aina hyväksynyt ympäriinsä lojuvia tavaroita. Hermione oli kuitenkin kumartunut jonkin ylle keittiön pöydän ääressä, ja Rose oli pujahtanut hänen kainaloonsa, vaaleat käsivarret äitinsä vyötärön ympärillä.

”Mitä täällä on meneillään?” Ron kysyi lähinnä Hugolta, joka istui pöydän toisella puolen leuka käsissään. Hermione kääntyi, ja Ron hämmästyi nähdessään tämän silmät, jotka kiiltelivät märkinä. Ennen kuin Ron ehti säikähtää, Hermione heilautti kättään vähättelevästi.

”Kunhan hölmöilen”, Hermione niiskautti ja hymyili. ”Katso.”

”Voi Merlin”, Ron sanoi ja vihelsi hiljaa. ”Nämä kuvat ovat tosi vanhoja.”

”Joo, isä, sinäkään et näytä niissä vielä ihan ikälopulta”, Hugo sanoi viattomasti hymyillen ja Rose nauroi. Hermione vinkkasi Hugolle ilkikurisesti silmää, ja Ron, albumiin uppoutuneena, soi heille happaman katseen.

”Yhtä juttua minä en ymmärrä, äiti”, Rose sanoi ja veti tuolin alleen. ”Kuinka sinä saatoit lähteä takaisin Tylypahkaan heti, kun sota oli ohi? Etkö sinä halunnut olla isän kanssa?”

Hermione ja Ron vilkaisivat toisiaan. Heidän neljätoistavuotiaan tyttärensä, jolle rakkaus ja romantiikka olivat vielä melko tuore löytö, silmissä oli aitoa epäuskoa. Ron hymyili, ja vaikka Rose yritti katsoa tarkasti, isän silmissä ei ollut rahtuakaan katkeruutta. ”Hermionelta on aina puuttunut minun ja teidän Harry-setänne kyky vältellä asioita”, hän naurahti. ”Enkä minä tiedä, mitä siitäkin olisi tullut, jos hän olisi jäänyt hyysäämään meitä…”

”Mutta mistä te tiesitte, että te ette kasvaisi eroon?” Rose intti. ”Teille tapahtui niin kamalan paljon yhdessä vuodessa.”

”Milloin sinusta tuli MeNoitien ihmissuhdepalstan toimittaja, Rosie?” Ron ihmetteli. ”Mutta… Ei me kai koskaan ajateltu sitä niin.”

”Toisin sanoen Ron ei ajatellut sitä niin”, Hermione hymyili tyttärelleen. ”Minä ajattelin, että… No, sanotaan vaikka näin: sodan ollessa käynnissä minä jouduin odottamaan, että teidän isänne tuli takaisin. Oli hänen vuoronsa.”

”Ja jos en kerran ollut koko kouluaikanamme onnistunut hankkiutumaan hänestä eroon, arvelin, että tuskin onnistuisin siinä koskaan”, Ron sanoi virnuillen. Hermione katsoi häntä mustasti ja hän kiirehti lisäämään: ”Onneksi.”

Rose katsoi vanhempiaan silmät kiinnostuksesta pyöreinä. Hugo oli hiljaa ja näytti miettiväiseltä. Hermione pörrötti kuopuksensa hiuksia ja kysyi: ”Oletko sinä vielä liian nuori käymään tätä keskustelua, Hugoseni?”

”Olen liian poika käymään tätä keskustelua”, Hugo sanoi ja irvisti. Hermione ja Ron purskahtivat nauruun. Hugon kasvoille jäi kuitenkin sama mietteliäs ilme, joka ei taatusti periytynyt isän puolelta sukua. ”Mahtoi olla outoa olla sodassa. Minä en voi kuvitella sitä.”

”No, siksi siellä sodittiinkin, ettei sinun tarvitsisi, kulta”, Hermione sanoi lämpimän kärsivällisesti, kaikkein äidillisimmällä äänellään.

Rose näytti kuitenkin saavan veljensä ajatuksenpäästä kiinni ja esitti jatkokysymyksen. ”Mutta oikeasti, äiti. Miten teidän elämä ikinä palasi ennalleen? Kuinka te ja Harry-setä kaiken sen jännityksen ja seikkailujen jälkeen vain palasitte kotiin ja jatkoitte elämää kuten ennenkin?”

”Kultaseni, jos olisit kuunnellut minun tarinoitani, olisit saattanut huomata, ettemme me ihan noin vain palanneet kotiin”, Hermione nauroi. Rose avasi suunsa korjatakseen virheensä, mutta Hermione jatkoi. ”Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Ja teidän isänne kyllä palasikin vanhaan kotiinsa, mutta mummu ja pappa Granger ovat jästejä. Minun elämäni ei ole palannut ennalleen sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran törmäsin puomiin laiturilla 9 ja kolme neljännestä.”

”Entä sinä, isä?”

Ron kurtisti kulmiaan kuin ainakin isä, joka pohti, miten selittäisi vaikean asian lapsilleen ilman, että pilaisi heidän jäljellä olevan uskonsa hyvyyteen ja helppouteen maailmassa. ”Minä tulin kotiin jonkin verran sen jälkeen, kun teidän Fred-setänne oli kuollut. Eikä mikään enää ollut ihan samanlaista.”

Hermione hymyili. ”Niin vaikea kuin teidän kahden on sitä uskoa, tekin olisitte hukassa ilman toisianne.”

Rose tuhahti. ”Siis Hugo olisi hukassa. Se ei muista Tylypahkassa laittaa edes housuja jalkaansa jos minä en käske.”

Hugo pyöräytti silmiään. ”Miten vaan.”

Hermione ja Ron vilkaisivat toisiaan salaliittolaismainen hymy kasvoillaan, juuri sellainen hymy, joka tietää jotakin minkä toiset oppivat vasta vuosien päästä. Ron veti Hermionen polvelleen istumaan ja alkoi selailla albumia alusta.

* * * * *

Kello näytti puoli yhdeksää illalla, ja Hermione oli vasta tullut töistä kotiin. Töiden kieltäminen heinäkuussa, hän ajatteli, olisi voinut mielellään olla seuraava ministeriön säätämä laki. Ulkona oli kerrankin lämmintä, mutta aurinko oli jo laskemaan päin. Ron ja Hugo olivat poissa, mutta niin oli myös kaksi kuistilla lojunutta luutaa, eikä Hermionen jaksanut uskoa, että pojat olisivat päättäneet viettää iltapäiväänsä siivoten ja siirtäneet Suihkuvirtauksensa luutavajaan. Hermione oli juuri oikaissut sohvalle jalat ylhäällä ja korkannut pikku pullon hehkusimaa, kun ovelta kuului koputus.

”Sisään!” Hermione kailotti ja päätti mielessään, ettei nousisi sohvalta vaikka koputtelija ei selviytyisikään omin avuin ovesta sisään. Salpa kuitenkin naksahti ja askeleet lähestyivät. Pörrö pitkiä, melkein valkoisia hiuksia pelmahti ovenrakoon ja Luna Lovekivan suuret, harmaat silmät kurkistivat huoneeseen. Hermione huudahti ilahtuneena.
”Luna! Mikä sinut tänne tuo?”

”Jaa, pojat lähtivät isoisänsä kanssa limppiverkkoja nostamaan”, Luna sanoi uneksuvaan tyyliinsä. ”Rolf on tämän viikon Georgiassa tekemässä tutkimusta. Päätin piipahtaa.”

Hermione melkein katui kysymystään, kun Luna vastasi niin perusteellisesti. Hän ei tahtonut kuulostaa siltä, että hänen ystävällään piti olla hyvät syyt vierailuun. ”Tottakai, sinä olet aina tervetullut! Mitä pojille kuuluu?”

”Hyvää vain”, Luna sanoi. ”Ovat innostuneet vangitsemaan meidän verhoissa kuhisevia hutsuja. Jos ne kiinnittää naruilla paperitelineeseen, ne ovat ihan mukavia, paitsi puremaetäisyydeltä.”

Hermione nielaisi irvistyksensä. Hugolla ja Rosella ei, taivaan kiitos, ollut koskaan ollut minkäänlaista kiinnostusta tuholaisten keräilyyn. ”Kuulostaa mielenkiintoiselta. Et usko millainen viikko täällä on ollut! Rose löysi Mollyn vanhan valokuva-albumin meidän seitsemänneltä kouluvuodelta. Tuntuu kuin olisin elänyt koko vuoden uudelleen, kun olen kertonut hänelle ja Hugolle tarinoita – he kun vielä vaativat tietää joka ikisen yksityiskohdan. Aivoni ovat nyrjähtää.”

”Se oli hyvin tapahtumarikas vuosi”, Lunakin myönsi.

”Siellä oli kuvia sinusta myös. Sinähän olit silloin Nevillen kanssa. Se sai minut miettimään… Mitä teille kahdelle oikein tapahtui? En muista mitään muuta kuin sen, että olitte onnellisempia kuin koskaan, ja sitten yhtäkkiä sinulla oli Rolf ja hänellä oli Hannah.”

”Minusta tuntuu, että siinä oli jokunen vuosi väliä”, Luna naurahti. Ovi lämähti auki eteisessä, ja Rose ilmestyi huoneeseen. Nähdessään Lunan hän kiljahti iloisesti ja ryntäsi halaamaan tätä.

”Kuule, Rosie”, Hermione sanoi hitaasti ja ovelasti tyttärelleen, joka juuri astui huoneeseen. ”Nyt kun Luna on tässä… Haluaisitko, että hän kertoo uuden tarinan? Minulla on muistaakseni eräs kuva, joka on vuoden 1999 syksyltä… Ha! Tässä.”

Hermione veti lompakostaan valokuvan.

*

Kolme nuorta velhoa ja kaksi noitaa poseerasi rivissä jonkin ravintolan tai kenties pubin edessä ilta-aikaan. Sää oli sateinen, ja tyttöjen pitkät hiukset valuivat märkinä – jopa Lunan vaaleat kutrit näyttivät kerrankin tummilta. Ginny pyyhki suortuvia otsaltaan ja hänen veljensä, joka jonkin älynväläyksen johdosta oli päättänyt mennä kuraiseen maahan poseeraamaan kyljellään maaten, näytti heittävän jonkin loistovitsin tulipalon sammumisesta. Ron oli ainoa pariton – oli selvää, että niin Harryn ja Ginnyn kuin Nevillen ja Lunankin parisuhde kukoisti ja koko ryhmästä huokui tietynlainen erottamattomuus. Huomio kuvaa katsoessa kiinnittyi erityisesti Nevilleen ja Lunaan, jotka seisoivat rivin keskellä kuin liimattuina toisiinsa.

Juhlistaakseen viimeisen kouluvuotensa päättymistä 18-vuotias Ginny oli tarttunut luutaansa ja pannut tuulemaan – toisin sanoen lentänyt kahdeksi auringonpaisteen kyllästämäksi kuukaudeksi Espanjaan. Hän oli nauttinut lomasta täysin siemauksin, tutkinut Barcelonan metropolialueen lukuisia jästittömiä alueita suurella mielenkiinnolla ja päätynyt silloin tällöin kauemmas kaupungista pelaamaan toinen toistaan railakkaampia ja leikkimielisempiä huispausotteluita paikallisten noitien ja velhojen kanssa.
Kun hän viimein pitkän poissaolon jälkeen palasi Kotikoloon, hän löysi huoneensa oven ali hivutetun kirjeen (hänen viralliseksi osoitteekseen ei ollut vieläkään vaihtunut Kalmanhanaukio 12, vaikka suurin osa hänen tavaroistaan oli muuttanut sinne jo aikapäiviä sitten), jossa Henkipään Harpyijat kutsui hänet osallistumaan joukkueen koelentoihin syyskuun alussa. Hän suorastaan hypähteli innostuksesta kertoessaan kirjeestä Harrylle, joka lupautui auliisti harjoittelemaan hänen kanssaan. Siitä lähtien he olivat lentäneet joka ilta usempia tunteja – Harry oli nopea lentäjä ja hyvin innostunut kokeilemaan vaarallisia syöksyjä, mutta syöttely ei kuulunut hänen vahvuuksiinsa. Itse hän kommentoi tiputtavansa suoraan käsiin syötetyn pallon niin usein vain siksi, että oli tottunut siihen, että ainoa kiinni ottamisen arvoinen pallo yleensä meni hänestä kentällä poispäin eikä suinkaan kohti.

Kesäisen ulkomaanmatkan jälkeen sateen piiskaaminen ja rapaiset huispausharjoitukset tuntuivat tavallistakin kurjemmilta. Oli keskiviikko, ja Ginny valui vettä liukuessaan pois luudaltaan Kotikolon edessä. Hän oli luvannut vanhemmilleen pistäytyä teelle, ja ajatteli nyt kateellisena Harrya, joka oli päässyt kotiin ja lämpimään kylpyyn verukkeenaan seuraavan päivän aikaiset koulutunnit. Hän vei luudanvartensa vajaan, ja astuessaan takaisin ulos hän näki hahmon, joka harppoi juuri kiinni loksahtaneelta ovelta ripeästi kaavunliepeet tuulessa hulmuten portille.

”Hei!” Ginny otti muutaman juoksuaskeleen pysäyttääkseen velhon ennen porttia. ”Dean!”

”Moi, Ginny”, Dean Thomas sanoi, ja hänen äänensä kuulosti pelkältä muminalta sateessa. Ginny kurtisti kulmiaan välinpitämättömälle tervehdykselle.

”Mitä sinä täällä teet?” Ginny kysyi iloisesti. Hän oli kyllä nähnyt Deanin silloin tällöin, mutta he eivät olleet jutelleet kunnolla… itse asiassa Ginny ei ollut varma, olivatko he jutelleet kunnolla kertaakaan sen jälkeen kun olivat eronneet yli kaksi vuotta sitten. ”Tule takaisin sisälle!”

Dean yritti vastustella, mutta oli selvää, ettei hänellä ollut suuria suunnitelmia illalle, joten Ginny marssitti hänet sisälle ja keittiön pöydän ääreen. Dean naputteli sormiaan vasten pöydän pintaa ja vaikutti hermostuneelta.

”Mitä kuuluu?” Ginny avasi keskustelun samalla, kun nosti kaksi teekuppia pöydälle kysymättä Deanilta, oliko tämä juuri juonut teetä Ronin kanssa. Jostain syystä häntä ilahdutti suunnattomasti nähdä Dean, vaikka tämä vaikuttikin vähän vaivautuneelta. Vanhoista ystävistä piti pitää kiinni, olivat nämä myös entisiä poikaystäviä tai eivät.

”Hyvää, kiitos”, Dean sanoi automaattisesti. Sitten hänen ilmeensä muuttui vaikeaselkoiseksi, lähes surulliseksi. ”Entä sinä? Olenko typerä kun edes kysyn? Sinulla on varmasti kamala ikävä Frediä.”

Ginny tunsi katseensa painuvan pöydän pintaan, kuten aina kun Fredin nimi mainittiin. Oli ilmiselvää, että Dean oli oikeassa, mutta miksi tämä otti Fredin puheeksi juuri nyt? Sodasta oli kulunut jo yli vuosi, eikä hänen elämänsä enää pyörinyt sen ympärillä. Muutenkin tuntui kummalliselta, että hauska ja rento Dean alkoi vapaaehtoisesti puida vakavia asioita. Ginny kohotti katseensa kulmat kurtussa. ”Tietysti, mutta… On minulla muitakin kuulumisia kuin yli vuosi sitten tapahtunut veljeni kuolema.” Ginny naurahti hämmentyneenä. ”Olin juuri Espanjassa lomailemassa. Ja ai niin! Voitko uskoa, että Harpyijat kutsui minut koelentämään? Ajattelin sinua tässä eräänä iltana, kun olin harjoittelemassa, ja sitä miten hauskaa meillä oli silloin, kun molemmat pelattiin Rohkelikolle.”

Hymyn tuottaminen näytti tuottavan vaikeuksia Deanille. ”Hienoa, että sinulla menee hyvin.”

Ginny epäili tulkinneensa tilanteen väärin. Oliko todella mahdollista, että Dean näytti masentuvan kuullessaan, että hän oli onnellinen? Ja jos, niin miksi kautta Merlinin tiukimpien henkselillisten nahkapöksyjen? Ginny harkitsi sitä mahdollisuutta, että Dean halusi hänet takaisin ja lannistui kuullessaan hänen ja Harryn suhteen olevan kunnossa. Mutta se ei tuntunut uskottavalta, sillä miksi Dean sitten olisi ottanut Fredin puheeksi? Oliko hän valvonut öitään pohtien, kuinka murtunut Ginny mahtoi olla perheensä kokemasta menetyksestä? Mutta sekään ei selittänyt Deanin reaktiota.

”Dean, onko sinulla kaikki hyvin?” Ginny kysyi hitaasti. Dean näytti siltä, että kysymys yllätti hänet – aivan kuin hän olisi kuvitellut peittäneensä alakulon äänestään hyvinkin onnistuneesti.

”Joo, loistavasti”, Dean väläytti hymyn. Hän piti pienen, epäröivän tauon. ”Tiedätkö, missä Luna on? Kävin Lovekivoilla ennen kuin tulin tänne, ja hän ei ollut siellä. Onko hän kunnossa?”

”Kyllä hänen pitäisi olla”, Ginny sanoi, ja hänen aivonsa alkoivat hitaasti, punnitsevasti raksuttaa. Luna? ”Hän kirjoitti minulle kerran Espanjaan ja kertoi päässeensä Taikakeksijäinstituuttiin sisään kuin heittämällä.”

”Joo, olen nähnyt hänet sen jälkeen”, Dean sanoi. ”Mutta en pariin viime viikkoon. Minä… minulla on hänelle asiaa, ja tavallaan kaipaan hänen seuraansa.”

Voi ei, Ginny ajatteli hiljaa mielessään, mutta nyökkäsi asiallisesti. ”En tiennyt, että te kaksi olette niin läheisiä.” Sen sanoessaan hän tajusi, miksi Dean oli ottanut Fredin puheeksi. Tämä itsehän oli viettänyt suuren osan sota-ajasta vangittuna. Lunan kanssa. ”Teistä tuli varmasti hyvät ystävät silloin Malfoyn kartanossa?”

Deanin huulet värähtivät. Hän risti tummat käsivartensa ja nojasi tuolinsa selkämykseen. Hänen ilmeensä sai koko velhon näyttämään Ginnyn silmissä vieraalta, tuntemattomalta, joltakulta synkältä ja syvälliseltä. ”Niin, no, totta kai. Siinä oppii tosi nopeasti välittämään toisesta, kun joutuu kerta toisensa jälkeen pelkäämään, että kuolonsyöjät tappavat hänet tai vievät hänet pois.”

Ja sinä mitä ilmeisimmin pelkäät yhä, Ginny lisäsi mielessään. Hän arveli, että oli aika sysätä sitruunansiivu haavaan ja katsoa, oliko se jo arpeutunut. ”Ei sinun tarvitse enää murehtia, Dean. Voin vakuuttaa sinulle, että Lunalla ei ole mitään hätää. Hänellä on tuleva aurori vahtimassa selustaansa, niin kuin minullakin.”

”Tiedänhän minä sen.” Deanin katse sai Ginnyn vakuuttumaan teoriastaan.

”Voi Dean”, hän huokaisi. ”Kaikki muut ovat jatkaneet elämäänsä. Luna mukaan lukien.”

Dean oli hiljaa ja tuijotti teehensä. Ginny tunsi itsensä melkein pelästyneeksi – aivan kuin hän olisi unohtanut jotakin, ikään kuin unohtanut tarkistaa, että jokainen hänen ystävistään pärjäsi yhtä hyvin kuin hän. Jotenkin hän oli olettanut että jos Harry, Ginnyn sisarukset ja vanhemmat olivat kaikesta huolimatta selvinneet, kaikki muutkin pärjäisivät. Dean oli muuttunut; sota oli muuttanut häntä, mutta sitäkin enemmän häntä oli muuttanut se, että hän oli löytänyt jonkun, jonka puolesta hän oli valmis muuttumaan. Kunpa se joku vain ei olisi jo kuulunut eräälle Ginnyn parhaista ystävistä.

*

Lunan ajatteli, että sateita oli erilaisia. Oli puutarhajuhlat pilaava sade, romanttisesti yllättävä sade ja kuuman kesäpäivän kauan kaivattu sade. Englannissa satoi jatkuvasti, joten hän tiesi, että siihen tulisi suhtautua välinpitämättömästi. Vähiten hänen suosiotaan nauttiva sade, jonka pisarat olivat jääkylmiä kuin lumihiutaleet, mutta suuria, läiskähteleviä ja hyytäviä, sai hänen mielialansa silti laskemaan joka kerta.
Hän istui Saukkonummen kylässä, lasten leikkipuiston keinussa (se ei vetänyt vertoja lentämiselle, mutta Luna ei voinut olla ihailematta jästien kykyä jäljitellä vauhdin huumaa mitä erikoisimpien vekotinten avulla. Hän odotti innolla juuri alkaneeseen keksijänkoulutukseensa kuuluvaa jästitiedon osuutta.) Hän ei katsonut taakseen kuullessaan askeleita.

”Sinä olet vältellyt minua”, Dean totesi ja kuului potkivan hiekkaa kengänkärjellään. Hänen äänensä oli syyttävä.

”Puhuin Ginnyn kanssa”, Luna sanoi. ”Minä en ymmärrä, miksi sinun täytyy tehdä tämä. Minä ajattelin, että me ollaan ystäviä, eikä ystävien kuulu tehdä toistensa elämästä vaikeaa.”

Luna tiesi, että Dean sanoisi taas rakastavansa häntä. Tämä oli pyytänyt Ginnyä kertomaan hänelle ja puhunut jopa Hermionelle. Dean oli mustasukkainen ja epätoivoinen, eikä Luna ymmärtänyt, miten tämä luuli sen auttavan asiaa. Hän ajatteli tehneensä selväksi, että piti Nevillestä. Neville oli erityinen – hyvä ihminen, joka ei ollut koskaan ollut epäluuloinen häntä kohtaan, vaan vaikuttanut aidosti iloiselta löydettyään hänestä ystävän. Nevillellä oli puhdas sydän. Hän oli yksi niistä harvoista, joiden Luna tunsi ymmärtävän itseään. Neville antoi hänen olla oma itsensä, ja hyväksyi ne asiat, jotka heidän välillään olivat erilaisia. Lisäksi Neville oli taistellut ystäviensä puolesta vielä sittenkin, kun he olivat luulleet, että kaikki oli menetetty. Se sai Lunan arvostamaan häntä enemmän kuin ketään toista.

Dean oli ollut hänelle tärkeä. Luna oli ollut kiitollinen siitä, että hänellä oli ollut Dean Malfoyn kartanossa. Dean oli ollut hyvä ystävä ja puolustanut häntä, ja Luna oli ajatellut, ettei tämä koskaan pettäisi hänen luottamustaan. Mutta jotakin oli tapahtunut, ja yhtäkkiä tämä oli saanut päähänsä, että Lunan täytyisi rakastua häneen. Luna ei ymmärtänyt syytä – hänhän oli jo rakastunut. Eikä hänellä ollut koskaan ollut ollut ystävää, joka olisi vaatinut häneltä mahdottomia.

Lunan mielestä ystävyys ja rakkaus olivat asioita, jotka joko olivat tai sitten eivät. Niistä ei kuulunut tehdä pelejä tai sotkuisia kiemuroita, joita yritettiin selvitellä monen hengen voimin. Elämässä oli todellisia haasteita, kuten kaikki ne keksinnöt ja viisaudet joita Lunan päässä tulvi, eikä hän suoraan sanottuna tahtonut keskittyä muuhun kuin niihin.

Hänen mielestään Dean olisi voinut tulla onnelliseksi, jos tämä olisi vain päättänyt niin. Ja siitä huolimatta tämä lähetteli pöllöä toisensa perään, kutsuen häntä teelle ja kävelylle puhuakseen uudelleen ja uudelleen asioista, jotka Luna jo tiesi ja joille hän ei voinut mitään.

”Minä tiedän että Neville on minun parhaita ystäviäni”, Dean sanoi taas kerran, surkealla äänellä. ”Mutta hän ei ole yhtä tärkeä kuin sinä. Hän ei tiedä mitä kaikkea me ollaan koettu…”

Luna ei ollut suuttuvaa tyyppiä. Jos hän olisi ollut joku toinen, Ginny ehkä, hän olisi tiuskaissut, että Neville oli varmasti saanut osansa koettelemuksista. Hän ja Dean sentään olivat päässeet pakoon suhteellisen vähin vaurioin, kun taas Nevilleä ja Deanin parasta ystävää Seamusia oli pitkin vuotta kidutettu Tylypahkan tyrmissä.
Hän ei kuitenkaan sanonut mitään. Dean puhui läpiä päähänsä; hän tointuisi vielä ja ymmärtäisi käyttäytyneensä kuin hölmö. Pojat olivat joskus sellaisia.

”Olen pahoillani, Dean”, Luna sanoi. Hän oli sanonut sen ennenkin. Hän nousi ylös keinusta. ”Minä en aio sotkea asioitani. Minä tahdon sinun ja minun olevan ystäviä, ja toivon, että sinäkin tahtoisit sitä.”

Todellisuudessa hän ei muuta tahtonut kuin hyytävästä sateesta takaisin sisään.

*

Joulu tuntui ottaneen sinä vuonna varaslähdön. Juhlapyhien viettäminen Tylypahkan ulkopuolella tuntui edelleen Harryn mielestä kummalliselta, miltä sen epäilemättä ei olisi kuulunut tuntua enää kolmen vuoden jälkeen. Sinä vuonna Molly oli päättänyt ahtaa Kotikolon tupaten täyteen ihmisiä. Tai kenties talon ylikansoittuminen ei ollut tietoinen päätös vaan sattumien kauppa, sillä kun muutamia ystäviä oli kutsuttu, oli syntynyt kierre, joka johti siihen että harva voitiin jättää kutsumatta.
Mollyn laajamittaisen jouluruokatarjoilun jälkeen koko Weasleyn perhe, Ranskasta Englantiin joulua viettämään ja vastasyntynyttä tyttärentytärtään ihailemaan saapuneet Delacourit, Longbottomit, Lovekivat, Andromeda ja Teddy, Harry ja Hermione sekä Dean Thomas ja Seamus Finnigan siirtyivät mukavan kylläisinä olohuoneen puolelle ja levittäytyivät tasaisesti sohville, tuoleille ja matolle takan eteen. Herra Weasley tarjoili munatotia päällään pitkä, harmaa kaapu ja punaiset tohvelit.

Ginny istui sohvalla Harryn vieressä ja nojasi leukaansa tämän hartiaan, katsellen jonnekin tämän vasemman korvan ohitse. Harry seurasi katsetta, joka suuntautui Nevilleen ja Lunaan, jotka katselivat ikkunan takana leijuvia hitaita lumihiutaleita käsikkäin. Vähän kauempana Dean jutteli Seamusin kanssa rauhallisella tempolla, ja varoi visusti katsomasta vihreään, kummallisen laatikkomaiseen mekkoon sonnustautuneeseen Lunaan päin. Ginny oli valaissut Harrya kolmikon välillä muhivasta draamasta. Kolmiodraaman kolmas osapuoli, Neville, vaikutti kuitenkin toistaiseksi olevan onnellisen tietämätön koko kuviosta.

”Munatotia?” Herra Weasleyn tarjotin keikahteli huolestuttavasti tämän ojennellessa laseja suuntaan ja toiseen. Bill ojensi kätensä ottaakseen tarjottimelta omansa, mutta Fleur tönäisi häntä kylkeen.

”Aivan, vauva”, Bill sanoi ja hieraisi silmiään. Hän nousi hitaasti, venytellen ylös, ja jätti vaimonsa käpertyneenä sohvan nurkkaan. Yksin hän ei kuitenkaan yläkertaan lähtenyt, sillä innostunut Luna vaati saada nähdä Victoire-tytön, joka oli vasta kuukauden ikäinen.

Neville narisi vähän, kun Luna kiskoi hänet kädestä ylös sohvalta, mutta tallusti lopulta kiltisti portaat ylös. Rouva Longbottom ei ollut myöskään ehtinyt vielä tapaamaan tulokasta, joten hän liittyi, koroillaan hiukan munatotin vuoksi huojuen, lapsenlapsensa seuraan. Seamus katsoi Deania ja nyökäytti päätään vähän portaikon suuntaan – he olivat ainoat jäljellä, jotka eivät olleet nähneet vauvaa. Delacourit, jos jotkut, olivat sitä ihmistyyppiä, joka otti toisten kiinnostuksen puutteen henkilökohtaisesti, joten pojat katsoivat parhaaksi kääntää suunnan kohti Billin ja Charlien vanhaa huonetta.

Luna oli jo kalastanut vauvan kehdon pohjalta syliinsä ja tahtoi nyt ehdottomasti vaihtaa vaipankin. Bill näytti siltä kuin olisi juuri saanut joulun parhaan lahjan ja astui hangoittelematta sivuun, kun Luna asetti Victoiren vaihtopöydälle ja riisui tämän pikkuruisen kaavun tottunein ottein. Bill liittyi Deanin ja Seamuksen seuraan ovella, ja Neville ja Luna jäivät hoitamaan lasta, puhuen hiljaisilla äänillä toisilleen.

Neville kuului nauravan hiljaa. ”Katso. Hän tapittaa sinua kuin olisit saapunut suoraan avaruudesta.”

”Hän ei ole ensimmäinen”, Luna sanoi rauhallisen rehellisesti ja tiputti likavaipan roskakoriin. ”Eikä viimeinen.”

”Teetkö tuon varmasti oikein?”

”Ihan varmasti. Vaippa menee takuulla tähän päähän vauvaa.”

”Heh heh. Kaikki meistä eivät ole synnynnäisiä lapsenkaitsijoita.”

 ”No, Victoire ainakin näyttää tyytyväiseltä, etkö näytäkin, tyttöseni?”

”Hän tietää olevansa hyvissä käsissä”, Neville sanoi lämpimästi, aavistus vauvalässytystä äänessään, ja kietoi kätensä Lunan vyötäisille.
Ovella Bill katsoi Seamusta ja Deania jotenkin ovelan salaliitollisesti, hymyillen varkain. Hän arveli luultavasti, että pojat olivat yhtä viattoman uteliaita ja katselivat tilannetta, josta jälkeenpäin kiusoittelisivat Nevilleä. Seamus, joka oli jokseenkin perillä parhaan ystävänsä tunteista Luna Lovekivaa kohtaan, hymyili Billille muovisesti. Dean oli jotenkin jähmettynyt tuijottamaan Lunaa ja Nevilleä leuka kireänä.

-

”Kultaseni, se ei varmasti ole sitä miltä näyttää”, Bill sanoi kaksi tuntia myöhemmin, kun väsyneimmät olivat jo simahtaneet pitkin sohvia tai kömpineet yläkerran makuuhuoneisiin. Hänen vaimonsa näytti huolestuneelta ja istui kauniit, täyteläiset huulet yhteen puristettuina hänen vieressään, seuraten tuimalla katseellaan kahta takkatulen loimun edessä kikattelevaa ihmistä.

”Gabrielle on neljäntoista”, Fleur sanoi painokkaasti lausuen sisarensa nimen vahvasti ranskalaisittain. ”’Änen ei kuulu flirttailla vielä kenenkään kanssa tuolla tavalla.”

Bill kääntyi nyt katsomaan kunnolla vaimonsa ärsyynnyksen aiheuttajaa. Vaaleatukkaisen Gabriellen seurassa oli Dean Thomas, jolla oli hehkusimalasi kädessään ja joka kieltämättä oli kumartunut melko lähelle Gabriellen korvaa ja puhui matalalla äänellä. Gabrielle ilmiselvästi nautti itseään viisi vuotta vanhemman miehen huomiosta ja kikatti ja räpsytteli ripsiään minkä kerkesi.

”He vain juttelevat”, Bill sanoi, vaikka ei itse asiassa ollut aivan varma; veelaveri oli tujua tavaraa, sen hän saattoi sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä. Hän oli kuitenkin aivan liian väsynyt kiinnostuakseen tilanteesta sen enempää. Hän oli sinnitellyt lähes kokonaisen kuukauden muutaman tunnin yöunilla. Jopa Fleurin valovoima tuntui väliaikaisesti himmenneen uupumuksen johdosta.

”’Yvänen aika!” Fleur huudahti yhtäkkiä ja täräytti kämmenensä voimalla sohvatyynyille. Dean, joka oli kumartunut yhä lähemmäs ja lähemmäs Gabriellea, oli laskenut sormensa Gabriellen reiden sivulle ja ujuttanut ne tämän lyhyen hameen helman sisäpuolelle. Bill äimistyi: hän ei olisi koskaan uskonut, että hänen veljensä ystävä käyttäytyisi niin ajattelemattomasti heidän joulupäivällisillään. Ja toden totta, Gabrielle oli vasta neljätoista.

”Dean, ulos!” Bill karjaisi tuoreella isän auktoriteetillaan ja sai Deanin kavahtamaan ylös sijaltaan. Tämä näytti aika avuttomalta ja heitti nopean katseen Lunaan, joka tuijotti kulmat kurtussa takaisin. Bill ei olisi uskonut, että Luna Lovekiva saattoi vihastua kehenkään, mutta sillä hetkellä hänen silmissään näkyi aitoa vastenmielisyyttä. Deanille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin laahustaa lannistuneena ulos, ja Gabrielle puolestaan ryntäsi nöyryytettynä yläkertaan, isosisko Fleur kannoillaan.

*

”Neville, hän ei ajattele omilla aivoillaan”, Luna oli sanonut rauhallisesti. ”Oikeaan rakkauteen tarvitaan kaksi puolta.”

Nevillen olisi kai pitänyt olla vihainen. Jostakin kieroutuneesta syystä hän kuitenkin huomasi tuntevansa ymmärrystä. Luna, viisas korpinkynsikeijukainen kippurassa tuolillaan, vaaleat hiukset selkänojaa nuollen, puolestaan ei tuntunut käsittävän. Ainakin niin hän sanoi. Maailma oli kääntynyt ylösalaisin sinä päivänä.

He kävivät keskustelua nurin kurin. Neville sanoi olevansa pahoillaan. Luna kielsi häntä hölmöilemästä. Neville yritti selvittää Dean Thomasin ajatuksia Lunalle. Luna kirosi Dean Thomasin nimeä. Luna, jonka pää pysyi kylmänä aina, puhui suuttuneen kiihkeästi. Neville, joka pian taistelisi työkseen omansa puolesta, oli luovuttanut.

”Sinä käyttäydyt aivan niin kuin hänkin”, Luna pudisti päätään. ”Järjettömästi. Miettimättä seurauksia.”

”Minä rakastan sinua”, Neville huokaisi ja kohautti harteitaan. Hänen silmiensä alla oli tummat varjot. ”Hän myös.”

”Sinä saatkin rakastaa”, Luna sanoi pehmeästi. ”Vain koska hänet lukittiin samaan kellariin minun kanssani, ei se anna hänelle lupaa puuttua minun elämääni.”

”Entä jos sen on tarkoitus olla niin? Jos… jos professori Punurmio on jo vuosia sitten nähnyt kristallipalloistaan, että sinun kuuluu olla hänen kanssaan?” Nevillen silmät olivat reunoilta punaiset.

”Minä tuntisin sen”, Luna sanoi varmasti. Hän katsoi Nevilleä pitkään, surullisesti. ”Miksi sinä etsit syitä erota minusta? Miksi et halua uskoa, että mikään ei ole vialla?”

”Enhän minä niin tee”, Neville sanoi käheästi.

Mutta niin kai hän juuri teki. Syvällä sisimmässään hän tunsi, ettei se kaikki kuulunut hänelle: maine, kunnia, hyvä työ, kaunis tyttö. Hän oli vain Neville, Neville Longbottom, se pulska poika Rohkelikkotornin pylvässängystä. Se, joka kompasteli portaissa ja jonka pyjamahousut repesivät. Hän tunsi ylpeyttä teoistaan Tylypahkan taistelussa, koska hän oli aina varautunut tekemään sen jonakin päivänä. Isän ja äidin vuoksi. Se oli ollut hänen tehtävänsä.

Lunaa hän ei ollut koskaan osannut odottaa. Ja hän oli rakastunut Lunaan nopeasti ja lujaa, mutta hän ei ollut koskaan täysin uskonut tämän jäävän. Joku oli aina ollut tulossa hakemaan tämän pois. Tyttö oli liian erilainen.

Mutta voi kuinka hän olikaan rakastanut tätä.

*
« Viimeksi muokattu: 12.06.2013 00:57:41 kirjoittanut Aiqsu »

maigaro

  • ***
  • Viestejä: 375
  • ava by raitakarkki
Ei tää mun mielestäni mikään rimanalitus ollu :) Aivan ihana osa jälleen.

Ensin aattelin mitäs tässä nyt tapahtuu mutta sitten tajusin että Hermione ja lapset saivat valokuva-albumin katottua ja palasivat muistoista takas nykyaikaan. Ja sitten saatiin taas uus valokuva ja tarina kun Luna tuli kylään.

Luna ja Neville parina on sulonen mutta koska Row päätti toisin... Deankin sitte rakastui Lunaan. Harmi että sen takia Neville halus erota.

”Olen liian poika käymään tätä keskustelua”, Hugo sanoi ja irvisti. Hermione ja Ron purskahtivat nauruun. Hugon kasvoille jäi kuitenkin sama mietteliäs ilme, joka ei taatusti periytynyt isän puolelta sukua.

Tää oli hyvä kohta, oli siinä monta muutakin hyvää

Pollomuhku

  • ***
  • Viestejä: 90
    • Kirjablogini
No niin. Luin tämän nyt suurin piirtein yhdeltä istumalta läpi. :) Minusta ei siis irtoa järkeviä ajatuksia, mutta koitan nyt säätää jotain. (Ja saanpahan ainakin tagikomman tänne jos en muuta ;) ).

Tämä on siis upea. Kirjoitat mahtavasti, ja kaikki istuu potteriden jatkoksi niin luontevasti, että oma oloni on kuin lottovoiton saaneella. Ihan kuin joku olisi kirjoittanut kahdeksannen potterin! ♥ Olen nauranut ja itkenyt tätä lukiessani! Kaikki henkilöt tuntuvat niin oikeilta ja repliikit ovat kuin suoraan potterin sivuilta. Tykkäsin siitä valokuva-albumista paljon ja luulenpa että jatkokin miellyttää! Tykkään myös siitä, että noudatat tarkkaan Rowin kertomia faktoja, mutta lisäilet väliin omaasi. (esim. Neville/Luna/Dean draama tuntuu täysin uskottavalta).

En nyt tiedä saiko tästä irti mitään, mutta kiitos hurjasti tästä ja jatkoa PIAN! :)

(Tästä tuli siis yksi suosikkifikeistäni jos et vielä tajunnut ;) )
Neljäs varjelus

ava by vanilje

Elfmaiden

  • ***
  • Viestejä: 1 223
  • haaveilija
Ihanaa lukea jatkoa pitkästä aikaa!
Surullinen lopetus, haluaisin ehdottomasti kuulla lisääkin Lunasta ja Nevillestä, mutta ehkä se toive ei toteudu...?

Pidin hyvin paljon siitä, miten paljon tässä tarinassa oli ns. nykyhetkeä mukana tuomassa kontrastia vanhoille muistoille.
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

hanhyokkasikimppuuni

  • ***
  • Viestejä: 18
  • ava by haava
    • Nobody's Perfect
Oho, mikä aarre tämä fikki on!!! <3

Kirjoitat kuin Rowling ja henkilöt ovat upeita. Itketty ja naurettu moneen kertaan, täyttää siis minun vaatimukseni hyvästä kirjasta, tässä tapaukssessa fikistä. Tämä on siis aivan mahtavaa, uskottavaa, siistiä, virheetöntä tekstiä. Olen sanaton.

tämmönen nysä tästä tuli....

Mutta Jatkoa joohan???

Kapsuuu

  • ***
  • Viestejä: 99
    • Gingerin ficcailut, a.k.a Kapsuuu ficcaa!
Luinpas tän ficin sitten kerralla kun nytten vasta törmäsin :D ja on vielä munkin pakko ylistää tota sun kirjotustapaa, pakko myöntää että en kyllä aina meinannut muistaa että luen ficciä enkä Rowlingin kirjoittamaa tarinaa :D kyllä, olen itkenyt useampaankin kertaan näitä tarinoita lukiessa ja olen aivan myyty! Rakastan näitä, jatko olisi kivaa, pretty please with Hogwarts on top of it? :3
Ja eihän tästä nyt niin järkevää kommenttia nyt kuitenkaan tullut vaikka suunnitelmana oli xD
Kapsuuu kiittä ja lentää omassa kuplassaan pois ~
“Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving.”
                              -Albert Einstein

L.E

  • kultakutri
  • ***
  • Viestejä: 151
Ei tää kyllä mun mittapuulla mikään rimanalitus ollu :D

Voin vaan sanoa että HAH, kerrankin joku ymmärtää mua. Lukiessani Kuoleman Varjeluksia ensimmäistä kertaa olin ihan varma, että Lunan ja Deanin välillä oli jotain muuta kuin ystävyyttä. Loistavaa, että joku muu on vihdoin samaa mieltä! En ole koskaan tykännyt Deanista niin kauheasti ja sain kerrankin oikein hyvän syyn inhota sitä kunnolla. Dyyd, Gabrielle oli 14!!

(Ja sitten on tietysti isällisen auktoriteetin Bill - en osaa selittää miksi, mutta siinä on jotain äärimmäisen puoleensavetävää. Paljonpaljon sydämmiä ja fanitusta Billille <3 <3  :-* )

The girl, who has dreams of.

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Mukavaa, kun jatkoit! :)

Tää oli tosi hyvä ja tässäkin osassa oli hyvä, kun tapahtuu useita eri asioita ja ei vain yhden henkilön näkökulmasta. Olisi mukavaa lukea "alkukohtauksesta", jossa ei ollakaan Ronin ja Hermionen kotona, esim. Harry muistelee jotain tai joku muu :) [en osannut ilmaista itseäni yhtään paremmin xD sekavaa...]

Tuo Hugon vastaus oli hyvä :d "Olen liian poika käymään tällaista keskustelua."

Oli hauskaa huomata muitakin hahmoja, joita en ole ennen ficeissä nähnyt, esim. Gabrielle

Jatkahan taas, kun ehdit! :) hyvää kesälomaa!
Sé onr sverdar sitja hvass!

Lumihopea

  • Vieras
Uusi lukija ilmoittautuu! :>
(Tai siis olen lukenut tätä jo pitempään, mutta nyt vasta uusilla tunnuksilla tulin kommentoimaan.)

Joo, rakastan tätä ficciä <3
Olen itkenyt useamminkin tätä lukiessani ja pakko vain sanoa, että moni kirjoittaja ei ole saanut minua vielä itkemään. :) Sinulla on vaan tosi upea tapa kirjoittaa ja kuvailla. Omalla tavallaan tämä voisikin olla jatkoa siitä mihin Rowling kaiken jätti.

Tekisi mieli alkaa lainailla huippukohtia, mutta parhaitten kohtien päättäminen ja lainaaminen... Huh mikä homma siitä tulisikaan tämän ficin kanssa :D

Alkaisin myös mielelläni kommentoida jokaista lukua erikseen, mutta olen liian laiska :(

Kiitän siis vain kauniisti kumarrellen, nostan olematonta hattuani ja jään odottamaan jatkoa. :>

- Lumihopea