Kirjoittaja Aihe: Fanon eli päänsisäinen canon  (Luettu 92393 kertaa)

Sateenkaarimonni

  • Vieras
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #80 : 27.07.2011 19:23:18 »
* Ronista tulee aikuisena komea, samoin kuin F/G/B/C myös..Percy jää aina sinne rumuuden puolelle...(en tiedä miksi näin, mutta en mahda sille mtn..)
Mä oon oikeestaan aina kuvitellut myös Percyn hyvännäköiseksi, mutta vain hiukan eri tavalla kuin veljensä. Percy on siisti, hillitympi ja huolehtii ulkonäöstään, muut Weasleyn pojat taas rennompia ja heillä on villimpi olemus. Ronin taas ajattelen hiukan poikamaisemmaksi kuin veljemmät, johtuu tietysti myös siitä, että se on nuorin. Muut veljet ovat aikuisemman näköisiä mielessäni. Georgella (ja Fredillä) veijarin charmia, Bill peruskomea sekä hyväkuntoinen ja Charlie kunnon seikkailija. ♥

Antelope

  • Vieras
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #81 : 04.08.2011 14:35:31 »
Hhmmm. Paljonkin tälläisiä.

Esimerkiksi S/R on minulle ihan "canonia", samoin H/D. Ja Draco on sellainen harmaasilmäinen luihuisprinssi, joka on hyvännäköinen. Ja Remuksella on ne meripihkasilmät. Ja että Harry on lihaksikas, vaikka kirjoissa häntä kuvataan ruipeloksi. Jajajaa, on ihan canonia, että Tylypahkassa kaikki menee luutakomeroihin hommailemaan. : D

Muitakin juttuja on, mutta ei nyt tule mieleen....

Ja muuten, huomasin vähän aikaa sitten lukevani liikaa S/R:ää, koska kun katsoin Azkabanin vangin uudestaan, ihmettelin miksei Sirre ja Remppa suudellu siinä Rääkyvä röttelö-kohtauksessa, kun ne halaa. : D

Antelope ♥

Zacharias

  • les amis de l'abc
  • ***
  • Viestejä: 2 574
  • korkokenkäpoika
    • tumblr
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #82 : 04.08.2011 15:03:43 »
Miä olen halunnut jo pitkään kertoa täällä mun teoriani siitä, miksi H/D on täysin mahdollista. Siis yksipuolinen H/D canonifanonina, mutta no, let's see:

Miust on fakta, että Harry ei ainakaan tiedosta tykkäävänsä Dracosta, koska se ei tykkää. Kirjoissa annetaan selkeää kuvaa, että hän korkeintaan säälistä pelastaisi Dracon, koska selkeästi inhoaa tätä koko sydämestään. Mutta sitten Draco, joka kirjoissa on koko ajan Harryn kimpussa... Jotenkin näen, että hän on aina ollut rakastunut Harryyn. Fakta: Draco haluaa tutustua Harryyn kaapukaupassa jo ennen, kuin tietää Harryn olevan poika-joka-pelaa.

Dracon luonteen miellän sellaiseksi, että hän tahtomattaankin piilottelee oikeita tunteitaan ja kun se alkaa tuntua jo äärimmäisen pahalta, niin hän purkaa ne negatiivisella tavalla suoraan siihen mistä se johtuu. Junassa Harry torjuu Dracon ystävyyden, jonka jälkeen alkaa loputon pilkkaaminen ja nälvintä. Hän on kateellinen siitä, mikä ja mitä Harrylla on, sillä hän ei voisi koskaan edes unelmoida kunnolla olevansa samanlainen ihminen. Eikä Draco haluakaan olla, vaan hän haluaa sellaisen ihmisen lähellensä.

Kyllä, aluksi Draco uskoo jokaiseen kuraveriset on perseestä ja maailma on mustavalkoinen skeidaan, mutta ajan myötä hän oppii ymmärtämään ettei se todellakaan mene niin (ja roolimallina siihen, mitä kohti pyrkiä on nimenomaan Harry.) Kutoskirjassa näkyy minusta hienosti se, miten Draco ei jaksa muilta huoliltaan enää edes välittää siitä, että näyttääkö Harrylle kuinka paljon "inhoaa" tätä. Juuri se kohta, missä Draco vain mutisee, että "poika joka pelaa, vai miksi sinua nykyään kutsutaankaan?" on miust viimeistään se lause, missä näkee että Draco on vain katkera.

Seiskakirjassa on tietenkin sitten tämä Malfoy Manor-kohtaus, missä Draco ihan selkeästi tunnistaa Harryn, muttei anna tätä ilmi. Sen sijaan Weasley ja Granger paljastetaan, ihan ilman huolta huomisesta (ainakin minusta se meni jotenkin näin, ei vain suoraa.) Yksinkertaisesti siis Draco vain pelkää, sillä hänet on kasvatettu siihen että kaikki se on väärää. Puhdasveristen opit koen jotenkin samoina, mitä voisivat keskiaikaiset aristokraattiperheetkin opettaa: homous on syntiä, ja veljeily nyt varsinkin Potterin pojan kanssa on sellaista.

Vielä viimeinen silaus: epilogi. Draco on mennyt naimisiin (yllätys, yllätys) puhdasverisen naikkosen kanssa, enkä voi mitenkään kokea heidän liittoansa minään muuna kuin joko järjestettynä, tai sitten 'otanpa sinut, sovit muottiin'-tyylisenä juttuna. Draco myös tervehtii Harrya, ja miä vain näen sen niin että hän on viimein ymmärtänyt ettei kannata heittää lokaa niiden niskaan joista välittää. Surullista vain on se, ettei hän koskaan saanut kerrottua, että mitä oikeasti tunsi Harrya kohtaan.

Liian kaukaa haettua? No, joka tapauksessa. Pointti on se, että Harry on tyhmä eikä välitä ja Draco ei osaa kanavoida tunteitansa oikein. Ja näin syntyy eräänlainen jatkumo, joka ei voi koskaan päättyä onnellisesti.
l'univers nous reprend,
rien de nous ne subsiste


Antelope

  • Vieras
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #83 : 04.08.2011 15:54:38 »
Zacharias, oon aina miettinyt just noin. (: Koska Dracohan on aina lähestynyt Harrya ja hän halusi ystävystyä. Ja sitäpaitsi, rakkaudesta se hevonenkin potkii. ;)

Valery

  • Malfoy
  • ***
  • Viestejä: 48
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #84 : 07.08.2011 12:04:35 »
Anteeks, tuun tänne nyt kyselemään ku joku pikkulapsi : D Mutta siis, mitä tarkoittaa fanon ja canon? Ikinä tuollaisia sanoja kuullutkaan !
You have nothing to fear if you have nothing to hide

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #85 : 07.08.2011 12:16:48 »
Anteeks, tuun tänne nyt kyselemään ku joku pikkulapsi : D Mutta siis, mitä tarkoittaa fanon ja canon? Ikinä tuollaisia sanoja kuullutkaan !

Tästä topicista:

Canon: Tarkoittaa sitä todellisuutta, minkä kirjailija on maailmaansa luonut. Canonia on siis vaikkapa se, että James on Harryn isä.

Fanon: Canonin vastakohta. Eli Fanien joukossa hyväksytty totuus hahmoista, mitä kirjailija itse ei kuitenkaan ole vahvistanut. Esimerkiksi aika yleinen fanon "fakta" on se, että Draco on hyvännäköinen. Tätä ei ole kirjoissa vahvistettu koskaan, mutta siihen uskotaan laajalti ficcareiden keskuudessa.

Tosin itse lisäisin fanoniin vielä, että sulle voi olla henkilökohtaista fanonia ihan mikä tahansa, sen ei oo pakko olla mikään kaikkien muiden tiedostama fanon-fakta.
in the bleak midwinter

Valery

  • Malfoy
  • ***
  • Viestejä: 48
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #86 : 07.08.2011 17:43:26 »
Oi, kiitos raitakarkki ! (:
You have nothing to fear if you have nothing to hide

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #87 : 09.08.2011 02:31:38 »
Lainaus
Ja jostain syystä tykkään ajatella niin, että Malfoyn residenssissä Narcissa on pettävä vaimo, joka esittää kulisseja epätoivoisesti ylläpitävän Luciuksen rinnalla herkkää ja hiljaista.
Aika jännää, mä juuri ajattelen toisinpäin! :D Että Lucius on se pettävä mies, ja Narcissa... No se on vaan kylmä.

Onko kuinka sairasta, että lause "Lucius on se pettävä mies" herätti sensuuntaisia ajatuksia kuin "pettäisi minunkin kanssani" ja muuta epämääräisen eroottissävytteistä?

Mistä tulikin mieleeni, että minun päänsisäisessä canonissani muun muassa seuraavat henkilöt ovat vähintään kerran kirjojen tai elokuvien aikana kuumia:

Ginny Weasley
Bill Weasley
Charlie Weasley
Fred Weasley
George Weasley
Ron Weasley
Hermione Granger
Luna Lovekiva
Sirius Musta (kuolauskohde numero yksi)
Remus Lupin
Draco Malfoy
Lucius Malfoy
Severus Kalkaros
Bellatrix Lestrange
Antonin Dolohov (koska nimi... mmm krrnau. tämä on maailman selittämättömin asia)
Gellert Grindelwald
Scabior (leffoissa, kirjoissa en kiinnittänyt koko Kapiin mitään huomiota hyi)
Nymfadora Tonks


Että näinikkään, mikähän minussa on vikana. Olenko kenties potterseksuaali?
Kuka teidän fanonissanne on seksikkäin?


Niin ja sitten se, että lukiessa miellän monet hahmot sen näköisiksi, kuin he suomalaisissa kansissa ovat. Koska ihan oikeasti pidän näistä kansista. Osalle on muokkaantunut näyttelijästä mielikuva, osalle taas ihan kuvailun perusteella... Mutta toisaalta mulle onkin lukiessa ihan mahdotonta kuvitella kenellekään kasvoja kuin korkeintaan hetkittäin, keskittyen. Mun lukemissa kirjoissa hahmot ravaa ympäriinsä ilman naamaa. Muissakin kuin pottereissa. (Onko muilla samaa ongelmaa?)


Azkaban on sellainen vanhanaikainen vankila, sellit karuja eli kivilattiat, paksut kalterit, ja pois sellistä ei kerta kaikkiaan päästä, ennen kuin tuomio on kärsitty. Ei siis mitään mukavuuksia.


Ja romaanin lopuksi on pakko vielä kommentoida seuraavaa:
Lainaus
Ja muuten, huomasin vähän aikaa sitten lukevani liikaa S/R:ää, koska kun katsoin Azkabanin vangin uudestaan, ihmettelin miksei Sirre ja Remppa suudellu siinä Rääkyvä röttelö-kohtauksessa, kun ne halaa. : D
Ihana <3 (tosin en ymmärrä käsitettä "liikaa s/r:ää")
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Carolynne

  • A proud Hufflepuff
  • ***
  • Viestejä: 1 341
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #88 : 09.08.2011 02:40:51 »
Lainaus
Niin ja sitten se, että lukiessa miellän monet hahmot sen näköisiksi, kuin he suomalaisissa kansissa ovat. Koska ihan oikeasti pidän näistä kansista. Osalle on muokkaantunut näyttelijästä mielikuva, osalle taas ihan kuvailun perusteella... Mutta toisaalta mulle onkin lukiessa ihan mahdotonta kuvitella kenellekään kasvoja kuin korkeintaan hetkittäin, keskittyen. Mun lukemissa kirjoissa hahmot ravaa ympäriinsä ilman naamaa. Muissakin kuin pottereissa. (Onko muilla samaa ongelmaa?)
Hih, mä ainakin kuvittelen Viktor Krumin ja Gilderoy Lockhartin sen näköiseksi, kun Launis on kansiin piirtänyt. Muutenkin pidän kovasti suomenkielisistä kansista <3 Ja muutenkin komppaan, mulle hahmot on lähinnä kasvottomia, mutta en huomaa sitä ennen kuin yritän selittää jollekin, miltä omat mielikuvani näyttävät. Mutta siis mulla on lukiessa aina selvä mielikuva, mutta en saa siitä kiinni kun ajattelen asiaa silloin, kun kirjat ei täytä koko tajuntaa.

James/Sirius on mulle ainakin canonia, ehdottomasti. Ainakin niin, että Sirius on rakastanut Jamesia, jos ei sitten molemminpuolisena rakkaustarinana. Ja potterfandomin seksikkäin on ehdottomasti Sirius! ♥ (josta tulikin mieleeni, että mulle Draco ei koskaan ole näyttäytynyt seksikkäänä, vaan lähinnä suipponaamaisena ja nenäänsä nyrpistävänä kakarana :D Kai se on mun fanonia, vaikka olenkin omasta mielestäni tulkinnut sen selvästi canonista :D)
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

I!kku

  • Rohkelikko
  • ***
  • Viestejä: 58
  • I solemnly swear that I am up to no good.
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #89 : 09.08.2011 16:48:44 »
No näitähän on monta!

Lucius Malfoy pitää leopardikuvioista kaapua, Harry on muskelimasa ja kunnon hottis, Dumbledore on alasti vapaa-ajallaan (syytän PotterPuppetPalsia tästä), Voldemortilla on sukkahousut kaavun alla ja ja ja ja... näitä löytyy vaikka kuinka paljon :D

...Ylpeenä kutsuu Stadiks
siks leimasin kylkeeni IFK
Rakkaudest lajiin En gång, Alltid
Laskin käteni Tölikän asfalttii
ja vannon sen henkeen ja vereen
Helsinki Malminkartanost mereen.

ava by annabella

Zacharias

  • les amis de l'abc
  • ***
  • Viestejä: 2 574
  • korkokenkäpoika
    • tumblr
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #90 : 09.08.2011 17:00:59 »
Jos nyt kerran saa oikein luvan kanssa fanonihkuttaa, että kuka on se ulkonäöltään siunatuin tapaus: Oliver Wood, ehdottomasti. Siinä on omassa fanonissani huispauslihaksilla (sopivilla, emme nyt puhu mistään überatleettisesta tapauksesta) varustettu nuori mies, jota kelpaa katsella (; Toinen on nuori Grindelwald, jonka miellän oikeasti todella hyvännäköiseksi.

Minulle kuitenkin se hot on asia erikseen, ja söpö taas omaa kategoriaansa. Esim. Ron Weasley ja kaksoset on söpöjä, mutta en heitä pistäisi tuohon kuumakisaan ollenkaan. Muita söpöjä fanonissani on vaikka milla mitalla, että en ehkä ala tässä luettelemaan.
l'univers nous reprend,
rien de nous ne subsiste


Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #91 : 09.08.2011 17:09:44 »
Mun fanonissa on seksikkäitä kaikki. Se riippuu niin katsojan silmistä. Yleensä keskityn paritukseen, jossa toinen on toisen silmissä kaunis, oli se sitten kuka tahansa :P

Mutta jos nyt oikeesti lähden aatteleen, niin Ron on kyllä hottis joka ikisessä mun ficissä. Samoin Remus, mutta eri tavalla. Tonksissa on myös (eläimellistä) vetovoimaa ihan joka paikassa ja oonpas kirjoittanut hottiksen Colinankin <3

Hei, eikös Gellertin hyvännäköisyys oo ihan canonia? Kuten Siriuksenkin? Ainakin Harryn mielestä :P


// Kiitos RoastedGarlic taustatyöstä <3 Mä oon edelleen sitä mieltä, että Siriuksen hyvännäköisyys Harryn silmissä (josta kirja on kirjoitettu) kertoo Harrysta jotain, mutta pitäydyn omassa fanonissani ;D

Lainaus
Lucius Malfoy pitää leopardikuvioista kaapua

Kiitos mielikuvasta <3 Ehkä alan itsekin kuvitella näin. Mulle kaikkien kaavut vaan on mustia paitsi Dumblen o.o
Ei saa unohtaa Gilderoyn laventelinsinistä kaapua! \o/
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011 18:06:15 kirjoittanut Beelsebutt »
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #92 : 09.08.2011 18:01:36 »
Lainaus
Hei, eikös Gellertin hyvännäköisyys oo ihan canonia? Kuten Siriuksenkin?

Siriuksen on, siitähän mainitaan aivan jatkuvasti.

Gellertistä löydän näin pikaisella tutkiskelulla seuraavaa:

-  Bathildan kuvaus: "Minusta hän oli niin hurmaava poika" (tämähän ei välttämättä liity pelkästään ulkonäköön)
- "-- nuoreen Dumbledoreen, joka hekotti hauskannäköisen kaverinsa kanssa"
- "Siinä oli kultatukkainen, hilpeäkasvoinen varas: nuori mies, joka oli kököttänyt Gregorovitsin ikkunalaudalla, hymyili nyt raukeasti hopeakehyksistään."
- "-- ikkunalaudalla kökötti kuin jättiläislintu nuori kultatukkainen mies. -- Harry näki hauskannäköisillä kasvoilla ilon, sitten tunkeilija laukaisi tainnutustaian ja hyppäsi riemusta kiljahdellen siististi takaperin ulos ikkunasta."
- "Harry saattoi yhä nähdä vaaleatukkaisen nuorukaisen hilpeät, riehakkaat kasvot; poika oli jotenkin samalla lailla voitonriemuinen metkuilija kuin Fred ja George. Hän oli liitänyt pois ikkunalaudalta kuin lintu"

Eli lähtisin näiden pohjalta väittämään, että Grindelwaldin hyvännäköisyys on ihan oikeaa canonia. Lisäksi tyyppi vaikuttaa muutenkin hurmaavalta, ei siis pelkästään komealta kuorelta vaan sillä tavalla ns. ilkukuriselta. (RoastedGarlic tykkää.)

Nuoren Grindelwaldin näyttelijä Jamie Campbell Bowerhan on ilmiselvän hot, vaikka offiksi meneekin.


Lainaus
Lucius Malfoy pitää leopardikuvioista kaapua

Kiitos mielikuvasta <3 Ehkä alan itsekin kuvitella näin. Mulle kaikkien kaavut vaan on mustia paitsi Dumblen o.o
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011 18:04:27 kirjoittanut RoastedGarlic »
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

nnora

  • neiti Lupin
  • ***
  • Viestejä: 484
  • ava by raitis
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #93 : 09.08.2011 20:20:23 »
Mmm.. Mun mielestä kaikkien kaavut ovat tummia. Ihan sama minkä värisiä, kunhan ne on tummia. Poikkeus on tietysti Dumbbis ja Lockhart ja muut 'kahelit'.(anteeksi, jos loukkaan jota kuta) Draco on tosi hot(Felton joissain kuvissa), ja Hermione on tosi nätti. Sirius on hyvännäköinen, Kalkaros on rasvaletti(no, se ei taida olla pelkästään mun fanon..). Narcissa on mun mielestä tosi kaunis, eikä sillä ole mitään puoliksi tummia hiuksia niin kuin leffoissa, ja näen Narcissan äidillisenä ja mukavana. Ja Draco tottelee kaikki isänsä määräyksiä vaikka haluaisi kapinoida vastaan ja Harryn. Mut toisaalta taas ei H/D:ta. Enkä osaa kuvitella Deania tummaihoisina kuten elokuvissa, vaan se on vaaleaihoinen ja ruskeatukkainen naapurin poika. :D

Lainaus
Niin ja sitten se, että lukiessa miellän monet hahmot sen näköisiksi, kuin he suomalaisissa kansissa ovat. Koska ihan oikeasti pidän näistä kansista. Osalle on muokkaantunut näyttelijästä mielikuva, osalle taas ihan kuvailun perusteella... Mutta toisaalta mulle onkin lukiessa ihan mahdotonta kuvitella kenellekään kasvoja kuin korkeintaan hetkittäin, keskittyen. Mun lukemissa kirjoissa hahmot ravaa ympäriinsä ilman naamaa. Muissakin kuin pottereissa. (Onko muilla samaa ongelmaa?)
Lainaus
Ja muutenkin komppaan, mulle hahmot on lähinnä kasvottomia, mutta en huomaa sitä ennen kuin yritän selittää jollekin, miltä omat mielikuvani näyttävät.
Joo! Jotenkin ne on ihan tietynnäköisiä ficissä, mutta loppuen lopuksi hahmoista ei aina näe edes hiusten väriä/pituutta saati vaatteita kun käy ajattelemaan asiaa. OC-hahmoista tulee ficin alussa mielikuva ja muista on vanha mielikuva, jota on vaikea lähteä muuttamaan vaikka kirjoittaja kuinka kirjoittaisi Hermionelle täysin blondit hiukset. Mä en yhtään tykkää kirjojen kansista, mutta pakko myöntää, että Pimennosta on kyllä kannessa aika hyvä kuva. :'D

Lainaus
Georgella (ja Fredillä) veijarin charmia, Bill peruskomea sekä hyväkuntoinen ja Charlie kunnon seikkailija.
Tiivistit hyvin ajatukseni! Percy on sit se tavallinen, ja Ron myös. Heidän charminsa ei ole vielä löytynyt. :D
Lainaus
Munkin kuvitelmissa Azkabani on aina ollut hiukan samantyyppinen, kuin säkin kuvittelit sen ennen. Sellainen karmeyden ja pimeyden perikuva siis, josta pakeneminen on sula mahdottomuus, mutta mä en vaan millään pysty nykyäänkään sisäistämään Azkabania, jossa olisi joku tyyliin kirjasto tai askarteluhuone tai mitään muutakaan, mikä tekisi oloista vähääkään inhimillisiä. Mulle Azkabanista tulee aina semmonen mielikuva, että se on niin synkkä ja kolkko kun joku paikka voi olla. Vangit istuvat siellä kosteissa, kylmissä, betoni/kiviseinäisissä ja jos ei nyt aivan pimeissä niin vähintäänkin hämärissä selleissä, joissa on korkeintaan jokin puinen laveri ja ehkä olkia lattialla, yhdellä seinistä on mahdollisesti tummat ja paksut kalterit. Vaarallisimmat heistä (vangeista) ovat miltei ympärivuorokautisesti kahlittuina. Ankeuttajat partioivat kapeilla ja niinikään synkillä käytävillä, ja käyvät joka aamu tarkistamassa kaikki sellit, vaikka niistä karkaaminen on mahdottomuus (no Sirius ja myöhmemmin ne kuolonsyöjät tekivät poikkeuksen). Vaikka nämä vangit niissä kopeissaan lukkojen takana viruvatkin, eivätkä ole koko ajan aivan ankeuttajien lähellä, riittää ankeuttajien siltikin varsin läheinen ja jatkuva läsnäolo ja koko paikan hirveys ajamaan melkein kaikki hulluuden partaalle. Azkabanin lähellä ei koskaan paista aurinko, ja se sijaitsee jollain synkällä, karulla ja paljaalla kalliosaarella kaukana kaikesta.
Komppaan(taas...) Ei nyt ehkä sidottuna, mut sisätila, jossa sellit vierekkäin mut ei vastakkain, kapea käytävä ja ankeuttajat kulkevat välillä ohi, ja vartioivat ulkopuolella, ja niitä on ulkopuolella paljon. Ja sit siellä on jotkut ihmisvartijat jotka tuovat ruokaa tai jotain, koska en pysty kuvittelemaan mitään ankeuttajia antamassa ruokaa vangeille.
suurin aarre on ymmärrys rajaton

Cheo

  • joan jett's slave
  • ***
  • Viestejä: 245
  • Ava by Vanilje
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #94 : 09.08.2011 23:07:42 »
Lainaus
Niin ja sitten se, että lukiessa miellän monet hahmot sen näköisiksi, kuin he suomalaisissa kansissa ovat. Koska ihan oikeasti pidän näistä kansista.
Kansista puheen ollen, mulle on ihan canonia että viidennessä kirjassa ne valkoiset läiskät Harryn naamassa on finnejä :D Yhen kerran juteltiin bestiksen kanssa ja se sano että ne on lumihiutaleita mutta minä en usko, Harry on vaan teini!

Mun omalla kohdallani mä kuvittelen Potter-hahmot yleensä fanartin vaikuttamana. Ei ne mitenkään tarkasti seuraa niitä kuvia mutta pieniä vaikutteita on tullut. Joitain poikkeuksiakin on, kuten Luna on aika tarkalleen sellainen kuin Evanna Lynch koska hän on niin onnistunut Luna. Ei ne ihan tarkasti näy, mutta esim. kuva nuoresta Jamesista haukottelemassa makeasti ja pörröttämässä hiuksiaan on tarkin mitä minulla on. Mulla on muuten kysymys niille, jotka näkevät hahmot niinkuin elokuvissa: näettekö te nuoren Siriuksen sellaisena kun hän oli 5. elokuvassa Kalkaroksen muistossa?

Muttamutta, seksikkäin Potter-hahmo on totta kai Tom Riddle silloin kun hän ei ollut vielä kalju. Totta kai se on, tummat hiukset, kalpea iho, köyhä mutta sivistynyt, oman arvonsa tunteva. Ja sillä on varmana vielä perhanan seksikäs brittiaksentti. Myös Gellert on rikollisen hyvännäköinen mutta eri tavalla kuin Riddle. Ja Rabastan! Haluaisin kanssa nimetä Kalkaroksen kun se on mun lempihahmo mutta se ei ole koskaan ollut mitenkään ihmeellisen mun kuvitelmissa, ei kyllä rumakaan. Mutta seksikäs voi olla monella tapaa ja Kalkaroksella se on luonne!  ;D

Naisista seksikkäin on Narcissa, se on kanssa hyvännäköisin Mustan sisaruksista. Koulussa kaikki halusivat aina olla kuin hän ja kaikki kopioivat hänen meikkiään/hiustyyliiään etc.
"I've read this script and the costume fits
so I play my part."

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #95 : 09.08.2011 23:20:48 »
Lainaus
Enkä osaa kuvitella Deania tummaihoisina kuten elokuvissa, vaan se on vaaleaihoinen ja ruskeatukkainen naapurin poika. :D

Sama täällä. Jotenkin sitä ei ennen leffojen ilmestymistä edes tullut ajatelleeksi, että Tylypahkassa voisi olla muunkinlaisia oppilaita kuin perinteisen brittiläisiä. o.o Varmaan johtui omasta nuoruudesta.


Lainaus
Naisista seksikkäin on Narcissa, se on kanssa hyvännäköisin Mustan sisaruksista.

Minun mielikuvissani Narcissa on kyllä piirteiltään kaunis, mutta koska jotenkin olen aina tuntenut vastenmielisyyttä tätä hahmoa kohtaan, ei N ole mitenkään erityisen seksikkäänä seikkaillut mielikuvissani. Toisaalta, miksipä ei... Mutta siitä siskosparvesta silti ensimmäisenä varmaan tulisi Bellaa kuumaksi kuvattua.


Lainaus
kaikki kopioivat hänen meikkiään

Minun fanonissani sellaisia asioita kuin meikki ei tunneta. Varmaan johtuu siitä, että itse en meikkaa, niin sitten ei ole luontevaa kuvitella makuusaleihin ihmisille jotain meikkauspöytiä ja -sessioita. (Eipä sillä, ei noita tyttöjen makuusaleja ole tullut juuri nähtyä...)
Kuvitteletteko te hahmoille meikit ja vastaavat? Haluan nyt tarttua tähän, kun alkoi kiinnostaa... Enpä ole tullut ajatelleeksi. Jotenkin sitä olettaisi, että taikamaailmassa on muitakin keinoja näyttää paremmalta kuin meikki, tai sitten enemmän arvostusta luonnollisuudelle kun mikä tahansa muutos on vain taian päässä...
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Zacharias

  • les amis de l'abc
  • ***
  • Viestejä: 2 574
  • korkokenkäpoika
    • tumblr
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #96 : 10.08.2011 00:04:06 »
Lainaus
Se on toisinaan melko surullista. Onko muille fanonisteille käynyt näin?

Miä en pysty lukemaan ficcejä oikein Dracosta, sillä kehittämäni fanon juuri nimenomaan hänen tunteistansa Harrya kohtaan (ja toistan, ei edelleenkään toisinpäin) ajaa siihen että esim. Draco/Hermione, Astoria/Draco jne. ei tunnu luontevalta. Ei ainakaan niin, että tunteet olisivat molemminpuolisia. Muutama poikkeus löytyy vahvistamaan sääntöä, mutta yleensä niissäkään en keskity sitten siihen suhderakennukseen vaan kaikkeen muuhun.

Toinen juttu on James/Sirius. Esimerkiksi Sirius/Remukseen en pysty koskemaan, koska vahva fanon tässäkin kohtaa siitä miksi, miten ja missä.

Myös Lunaficit ovat alkaneet tuntua hieman kököiltä, mutta se taitaa johtua lähinnä kyllä canonista. Siellähän lukee, että Luna osaa suuttua, sanoa äkkipikaisesti ja murjottaa. Tuntuu, että monet ficcarit ovat unohtaneet tämän pointin leffa-Lunan vuoksi.
l'univers nous reprend,
rien de nous ne subsiste


RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #97 : 10.08.2011 00:32:23 »
Lainaus
Toinen juttu on James/Sirius. Esimerkiksi Sirius/Remukseen en pysty koskemaan, koska vahva fanon tässäkin kohtaa siitä miksi, miten ja missä.

Mulle Sirius/Remus on ficeissä se OTP. Kyllähän J/S saattaisi hyvinkin olla paremmin perusteltavissa ja loogisempi, mutta S/R on iskostunut minulle liian syvälle, jotta viitsisin muuta ajatella yhtä aidoksi. Eli sirreremppaa kirjoitan ja niiden nimetkin niin sointuvat kauniisti yhteen oi.

Jotenkin pidän ficcailusta huolimatta fanonin ja canonin vahvasti erillään. Minkä Rowling on luonut, sitä ei käydä muuttelemaan - raja pitää tietää ja rajojen venyttelyä kestää vain kevyen tulkinnan verran. Ficeissä voin silti lukea ihan mitä vain - tiedän, etteivät tapahtumat ole totta, mutta mielikuvituksena ne ovat hauskoja - vähän kuin näkisi unta! Olen kirjoittanut esimerkiksi Draco/Dobby-PWP:tä ilman häpeän häivää, mutta en voisi kuvitellakaan kuvittelevani, että mitään ficcien sisällöstä tapahtuisi ns. todellisuudessa (ja Potterithan ovat siis todellisuutta).

Minulle siis fanon-totuudet ovat melko mitättömiä asioita liittyen lähinnä henkilöiden ja paikkojen ulkonäköön. Vaikkapa parituksista en halua uskoa mitään, mitä Row ei ole maininnut - tietenkin tulkinnanvaraiseksi jätetyt tapaukset kuten Dumbledore/Grindelwald (joista selkeästi on pimitetty tietoa) voidaan kuvitella oman maun mukaan, kunnes toisin todistetaan. Mutta HooDee on tälle ficcarille ikuisesti vain ja ainoastaan hauska ajatusleikki.
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Cheo

  • joan jett's slave
  • ***
  • Viestejä: 245
  • Ava by Vanilje
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #98 : 10.08.2011 22:04:33 »
Lainaus
Kuvitteletteko te hahmoille meikit ja vastaavat? Haluan nyt tarttua tähän, kun alkoi kiinnostaa... Enpä ole tullut ajatelleeksi. Jotenkin sitä olettaisi, että taikamaailmassa on muitakin keinoja näyttää paremmalta kuin meikki, tai sitten enemmän arvostusta luonnollisuudelle kun mikä tahansa muutos on vain taian päässä...
Minä kyllä pystyn kuvittelemaan joidenkin hahmojen käyttävän meikkiä, kuten Lavenderin tai Parvatin, mutta esimerkiksi Hermione on moisen turhuuden yläpuolella ja sitten Fleur on yksinkertaisesti luonnostaan niin kaunis ettei hänellä ole mitään syytä siihen. Mutta eivät he mitään Maybellinen ripsiväriä silmiinsä tuherra vaan jotain taikamaailman omia juttuja :D Kun heillä on myös oma radio ja omia karkkeja niin en ymmärrä että miksi heillä ei voisi olla omia meikkejäkin kun meikithän on myös ikivanha juttu. Lisäksi olen saanut sen käsityksen että ei ole viisasta yrittää taikoa kasvoihin kun se yksi tyttö (Eloise...?) yritti loitsia aknensa pois.

Tuo Narcissan meikki-juttu on muuten saanut vaikutteita yhdestä loistavasta ficistä jonka nimi oli muistaakseni Tytöt (en muista kuka sen on kirjoittanut) ja siinä kuvattiin kun Narcissa punasi huulensa. Pystyn näkemään sen sieluni silmin. Oooh.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2011 22:06:40 kirjoittanut Cheo »
"I've read this script and the costume fits
so I play my part."

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Fanon eli päänsisäinen canon
« Vastaus #99 : 10.08.2011 22:35:27 »
Lainaus
Minä kyllä pystyn kuvittelemaan joidenkin hahmojen käyttävän meikkiä

Siis kyllä minäkin jollakin kieroutuneella tavalla pystyn kuvittelemaan, että jotkut hahmot ovat sellaisia, jotka oikeassa maailmassa käyttäisivät todennäköisesti meikkiä ja jotkut sellaisia, jotka eivät - jotenkin meikkaaminen vain on niin kaukana omasta arjesta, etten pysty lukiessa kiinnittämään huomiota siihen, että kuvittelisin, minkälaiset meikit kenelläkin on. Minullehan kun on ihan jo arjessakin vaikea suhtautua siihen, että joillakin kavereilla voi aamulla mennä puolikin tuntia meikkaamiseen - ihanko oikeasti ne tekevät sen joka päivä, ja minä en huomaa mitään?
Kyllähän pottereissa, siis canonissa, saatetaan hyvinkin meikata, mutta minä en hahmoille pysty meikkejä kuvittelemaan, koska huomiokykyni ei niihin riitä oikeassakaan elämässä. Tämä siis oli ikään kuin pointtini. Joten minun fanonissani meikkejä ei käytännössä ole. Tämä taitaa olla oman mielikuvitukseni laiskuutta.

(Ja oikeassa olet siitä Eloisen tapauksesta, että meikkaaminen taioilla ei varmaankaan omin päin onnistu nuorilta - uskaltaisin kuitenkin arvioida, että esimerkiksi pienet arvet tai akne pystytään poistamaan Mungossa ihan tuosta vain. Ja voisin kuvitella, että vaikkapa ihosta heleämmän tekevät taikajuomat toimisivat pitkäkestoisemmin ja tehokkaammin kuin meidän jästien kuorinta-aineet ja muut; tämähän vähentäisi meikkaamistarpeen lähes olemattomiin.)
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin