Kirjoittaja Aihe: Tukehtumisleikki | S, Cho Chang, 12+ virkettä  (Luettu 14219 kertaa)

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 911
Vs: Tukehtumisleikki
« Vastaus #20 : 03.01.2011 14:16:07 »
En edes harkinnut yhdenkään aiemman kommentin lukemista, koska silloin olisin voinut heittää hyvästit sille, että olisin osannut sanoa ylipäätään yhtään mitään.

Järkytyin pahasti, kun luin nuo haasteeseen kuuluneet sanat. En olisi yhtään osannut arvata, että ne olisivat noin erikoisia ja että niitä olisi noin paljon, ja tämä ficci oli niin lyhyt, eikä yksikään noista sanoista silti pompannut teennäisenä ilmaan. Ehkä osa niistä erottui kyllä, mutta vain hyvinä ja ihanina yksityiskohtina. Tämä oli sellainen ficci, joka vaikuttaa hyvin huolella pohditulta ja hiotulta, ja lopputuloksena on tasainen virta tekstiä, jonka pieniä yksityiskohtia tekisi mieli jäädä ihailemaan loppupäiväksi mutta joihin ei voi pysähtyä, sillä tahtoo tietää mitä seuraavaksi tapahtuu.

Minusta oli aivan älyttömän ihanaa, että joku vihdoin käsitteli Chota vähän syvällisemmin. Olin alkupuheissasi täysin oikeassa: hänestä on niin kyllästyttävää lukea aina sinä samana yksipuolisena itkupillihahmona. Hänellä on nimittäin ihan älyttömän hyvä syy siihen! Ja tämä ficci, voi hyvänen aika. Kerroit periaatteessa vain yhden pienen tapahtuman, mutta ne yksityiskohdat joita sisällytit mukaan kertoivat paljon pitemmän tarinan, oikeastaan kaiken, mitä oli tapahtunut ennen kuin Cho yritti tappaa itsensä hengittämällä. Kaikki ne pienet viittaukset kirjapinoon, ainaiseen hunajan valuttamiseen teehen (rakastin muuten sitä kohtaa!), Äidin puheisiin… Tämä oli oikeastaan sama kuin jos olisit tehnyt moniosaisen angstisen ficin kertoen Chon koko mielenmaailman Cedricin kuoleman jälkeen, mutta sinä vain olit tyytynyt vähän lyhyempään ja onnistuit silti kertomaan kaiken tarpeellisen. Tämä oli yksinkertaisesti aivan älyttömän hieno.
Never regret something that once made you smile.

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Tukehtumisleikki
« Vastaus #21 : 08.06.2011 22:36:51 »
nominal: Ensinnäkin kiitos kovasti kommentista! On tosiaan helpottavaa ja mukavaa kuulla, että pakolliset sanat tuntuvat istuvan ficciin eivätkä pistä liikaa silmään. Välillä sain rasittaa aivojani toden teolla, ennen kuin sanat löysivät paikkansa tekstistä. Olet oikeassa, tätä tekstiä on pohdittu huolella ja olen yrittänyt hioa sen niin lähelle 'täydellisyyttä' kuin minun taidoillani vain pystyy (toisin sanoen hyvin kauaksi täydellisyydestä :---D). Ne muutamat tämänkaltaiset ficletit, joita olen kirjoittanut, ovat enemmän sanoilla ja tunnelmilla leikkimistä, kokeiluja ja tekniikan hiomista kuin juonellisia tarinoita.

Et(te) arvaakaan, miten hyvältä musta tuntuu kuulla, että olen tavoittanut Chosta sen puolen, jonka halusinkin. Ja itseasiassa minulla on suunnitteilla moniosainen angstinen ficci Chon mielenmaisemista Cedricin kuoleman jälkeen. :--D Toivottavasti sillekin löytyy lukijoita! Kiitos vielä kerran kommentista!

her shaking shaking
glittering bones

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Tukehtumisleikki, S
« Vastaus #22 : 16.07.2022 20:04:17 »
Bongasin tämän otsikon listauksestasi ja heti heräs mielenkiinto. Vähän pelottavalla tavalla kiehtova. Chostakin tulee luettua vähemmän ficejä niin sellainenkin vaihtelu oli ihan virkistävää. On tullut itsekin ajateltua sitä, miten muut hahmot (Harrykin) suhtautuvat Chon suruun aika vähätellen, ihan kuin hänellä ei olisi oikeutta surra Cedricin kuolemaa omalla tavallaan. Kirjojen lukemisesta on jo tovi, niin en tarkkaan enää muista, mutta eikös Cho itsekin sanonut jotain, että hän olisi ajatellut edes Harryn ymmärtävän :/

Tää oli todella hienosti, suorastaan lumoavasti kirjoitettu. Virkehaasteen sanat tuo ainakin mulle aina päänvaivaa, mutta tässä ei mun ulkopuolisen silmiin näkynyt mitään kompurointia tai hapuilua. Ihailin vain kaikkia hienoja sanavalintoja ja kielen käyttöä. Surku kyllä tuli Chon puolesta, tyttöraukka :< Itehän sitä on tietty iloinen, että hänen ruumiinsa "petti" hänet, koska mitäpä se itsensä tukehduttaminen loppupeleissä auttaisi. Toivottavasti Cho löytäisi jonkun, joka auttaisi häntä käsittelemään menetyksensä ja jatkamaan eteenpäin. Harvoin kun pelkkä painettu sana sellaiseen riittää.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Tukehtumisleikki, S
« Vastaus #23 : 13.10.2022 19:05:05 »
Larjus: Kiitos hurjan paljon kommentista ja pahoittelut myöhäisestä vastauksesta! Hih, kivaa että bongasit sieltä näinkin vanhan tekstin!
Lainaus
On tullut itsekin ajateltua sitä, miten muut hahmot (Harrykin) suhtautuvat Chon suruun aika vähätellen, ihan kuin hänellä ei olisi oikeutta surra Cedricin kuolemaa omalla tavallaan.
Jep! Musta se on edelleen tosi häiritsevää, miten Chon hahmo on kirjoitettu. Jää vähän epäselväksi, onko lukijankaan tarkoitus tuntea myötätuntoa häntä kohtaan, kun hänen "itkeskelyynsä" suhtaudutaan niin vähätellen. Tietty teini-Harryn näkökulmasta täydellinen epäsensitiivisyys ja ymmärryksen puute näyttäytyy ymmärrettävänä, mutta musta se on silti hassua ja no, en tiedä. Haluaisin sanoa, että ehkä jopa misogyynistä kuvata menetyksen kokenutta teinityttöä sillä tavoin.

Ihana kuulla, että pidit tästä! Kiitos kauniista sanoista, ne lämmittävät sydäntä!
Lainaus
Toivottavasti Cho löytäisi jonkun, joka auttaisi häntä käsittelemään menetyksensä ja jatkamaan eteenpäin. Harvoin kun pelkkä painettu sana sellaiseen riittää.
Minäkin toivon, että Cho päätti tämän tilanteen jälkeen pyytää apua ja pääsi sen piiriin!

Kiitos vielä kovasti ihanasta kommentista!

her shaking shaking
glittering bones