Kirjoittaja Aihe: Ne muistot, joita en unohda (K-11), Kelmificci J/L  (Luettu 18060 kertaa)

Scaramouche

  • ***
  • Viestejä: 1 169
  • maleficent
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #20 : 14.03.2009 17:47:32 »
mäkin rukoilen jatkoa!
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?


Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #21 : 14.03.2009 21:18:33 »
AH, odotan jatkoa jo!!!! Jasuuuuuuuuuu!!! Ikävä sitä pientä kissaa, kamalaa !!!! Larissa sanoi : "Ja James oli kyllä vähän ilkee Lilylle sen totuusjuoman kanssa, mutta kait sen voi antaa anteeks..."  aivan! Mutta tosi hyvä luku oli!!!Vaikka luvussa sattui ikäviä, oli ihana luku! <3 Osaat niin sujuvasti ja ihanasti kirjoittaa! <3 JA JATKOA JO!!!!!!!!! JA niin tuo otsikko oli mukava kun oli enkuksi =) Ja hyvän enkku nimen olit tuohon lukuun keksinyt!! Täydellistä!! Mutta niin, jatkoa pliis nopeesti!!!!! <33

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #22 : 17.03.2009 20:24:36 »
Kiitos :) Tässä tuppaa nyt vähän olemaan kiireitä mm. koeviikon lähestymisen takia, enkä sen takia laita jatkoa yhtä tiheään kuin yleensä, joten pahoittelen, että joudutte odottamaan.

Jasun tappaminen oli vähän kova paikka, kissarakas kun olen, (heh, avani ja nickini kertovat jo aika paljon) mutta se oli juonen kannalta tärkeää.

Ja niin, James oli kyllä ilkeä, mutta kaikkea hulluahan sitä tulee rakkauden eteen tehtyä, ainakin tarinoissa :D
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #23 : 24.03.2009 20:07:05 »
5. luku
Ystäviin voi aina luottaa, vai voiko?


Lily pyysi ystäviltään, etteivät nämä mainitsisi hänen kuollutta lemmikkiään, mutta tuli itse vahingossa tehneeksi niin.
“Täytyy antaa Jasulle ostamani ruoat jollekin kissanomistajalle”, hän sanoi yhtenä päivänä. Emily tarjoutui viemään ne jollekin tutulleen.

Sää oli alkanut viiletä ja oleskeluhuoneen takassa roihusi välillä kotitonttujen sytyttämä tuli. Eräänä sellaisena hetkenä Lily ja Jane istuivat nojatuoleissa takan ääressä kumpikin mietteisiinsä vaipuneena.
“Jane, oletko tavannut Remusta sen jälkeen, kun juttelitte silloin kirjastossa iltamyöhään?” Lily kysyi yllättäen. Jane kääntyi katsomaan Lilyä ja hänen katseensa oli surumielinen.
“Olen kyllä puhunut hänen kanssaan, mutta hän on jollain lailla torjuva.” Jane olisi sanonut jotain muutakin jollei Rose olisi pölähtänyt paikalle.
“Hei, tytöt! Lily, voinko tehdä sinulle pienen haastattelun?”
“Öö, mikäs siinä”, Lily vastasi hämmentyneenä ja Rose alkoi luetella kysymyksiään kirjoittaen vastaukset paperilapulle.
“Mikä on lempivärisi?”
“Vihreä.”
“Lempiaine?”
“Hmm, loitsut tai taikaliemet.”
“Lempiherkkusi?”
“Suklaasimpukat. Tiedäthän, ne pienet simpukanmalliset suklaat, joiden sisällä on eri suklaata oleva helmi?”

Rose kysyi vielä muutaman samantyyppisen kysymyksen, kiitti ja lähti ennen kuin Lily ehti kysyä mihin kysymykset olivat. Lily kääntyi ja nojasi leukaansa tuolin selkänojaan nähdäkseen, minne Rose kiiruhti. Hänen yllätyksekseen tämä meni ojentamaan lapun Jamesille ja sai itsekin Jamesilta jonkin paperin.
“Rose”, Lily huudahti korottaen ääntään loppua kohden. Rose pakeni hypähdellen kierreportaisiin ja Lily seurasi häntä saaden hänet kiinni makuusalissa.
“Rose, alahan selittää!” Tämän toteltua Lily ei voinut kuin nauraa.
“Ihan kuin olisit myynyt tietoja minusta”, hän naurahti kuultuaan, että James oli pyytänyt Rosea hankkimaan tietoja asioista, joista Lily piti ja joista hän ei pitänyt.
“Älä nyt”, Rose sanoi virnistäen. “Enhän minä rahaa ottanut vastaan, ainoastaan tietoja Siriuksesta.”

Lily istahti sänkynsä päätyyn. Hän näki ikkunasta taivasta valaisevan kuun, joka oli melkein täysi. Remus Lupin parka joutuisi taas kärsimään ihmissutena olemisesta parin päivän sisällä.
“En kyllä ymmärrä, mitä James kuvittelee tekevänsä antamillasi tiedoilla”, Lily totesi kääntäen katseensa jälleen ystäväänsä.
“Hän puhui jotain siitä, että haluaisi tuntea sinut”, Rose kertoi ja lisäsi: “Sinä et pahemmin ole antanut mahdollisuutta tutustua itseesi.”
“Siltikin. Ihan hölmöä.” Jostain syystä Lilyä ei naurattanut enää.

Sinä iltana Lilyn oli vaikea nukahtaa. Hän pyöri valveilla vuoteellaan miettien eräitä ihmisiä. Remusta, jonka salaisuutta hän ei koskaan ollut paljastanut kenellekään ja jonka luonteeseen ja älykkyyteen Jane oli ihastumassa. Hyvännäköistä Siriusta, joka oli parin viime vuoden aikana muuttunut turhan itsevarmasta ja röyhkeästi ihan siedettäväksi. Ja Jamesia. Poikaa, joka oli karkeasti sanottuna ollut paise hänen ahterissaan melkein seitsemän vuotta. Näissä ajatuksissaan Lily lopulta nukahti ja näki unen, jossa James oli mukana. Lily ei kuitenkaan muistanut sitä enää herätessään aamulla.

“Hei, Lily! Tuletko pelaamaan velhoshakkia?” Jane kysyi nähdessään Lilyn kävelevän oleskeluhuoneeseen.
“Valitettavasti en nyt ehdi, olen menossa kirjastoon. Haluan saada rästiin jääneet läksyt mahdollisimman pian pois alta”, Lily vastasi ja taputti kantamaansa laukkua.

Kirjastoon päästyään hän kävi hakemassa hyllyiltä muutaman kirjan ja laski sitten kantamuksensa vapaalle pöydälle. Läksyihin ei kulunut kovin pitkää aikaa ja lopulta hänellä oli jäljellä enää liemiläksy; Kirjoita essee vapaavalintaisen taikakasvin ominaisuuksista ja esiintymisestä eri alueilla. Lily kirjoitti otsikoksi Aataminomenakasvi. Sen alle hän kirjoitti kaiken tietämänsä sen ominaisuuksista, muun muassa sen, että siitä sai valmistettua liemen, jota juotuaan miehen ääni muuttuu naisen ääneltä kuulostavaksi. Lily ei kuitenkaan muistanut, missä kasvia esiintyi. Hän sanoi lauseen ääneen toivoen tiedon siten palautuvan hänen mieleensä:
“Aataminomenakasvia esiintyy…”
“Puiden pahkuroissa ja joskus syvällä kuoren alla”, vastasi joku Lilyn puolesta hänen selkänsä takana.

Severus Kalkaros astui pois Lilyn takaa ja istahti tuolille hänen viereensä
“Ai kiitos, niinhän se olikin”, Lily sanoi ja kirjoitti tiedon ylös. Hän vilkaisi hieman vaivaantuneena Kalkarosta. Olikohan tällä jotain asiaakin? Lily ei muistanut puhuneensa Kalkarokselle reilusti yli vuoteen. Eikä silloin käyty keskustelu ollut ollut mikään hilpeä.

“Ole hyvä”, James oli sanonut Kalkaroksen kompuroidessa jaloilleen. “Sinulla kävi tuuri, Ruikuli, kun Evans sattui paikalle -”
“Minä en kaipaa hänenlaistensa saastaisten kuraveristen apua!”
Lily oli hätkähtänyt.
“Selvä”, hän oli sanonut tyynesti. “Vastedes en vaivaudu. Ja sinuna minä pesisin housuni, Ruikuli.”


“Kuulin, että se oli sinun kissasi, joka kuoli”, Kalkaros sanoi pahoittelevalla äänellä herättäen Lilyn ajatuksistaan.
“Tapettiin”, Lily korjasi ilmeettömästi.
“Niin.” Kalkaros oli hetken vaiti. “Halusin vain sanoa olevani pahoillani siitä.” Kalkaros puristi lohduttavasti Lilyn pöydällä lepäävää kättä. Hän oli tuntevinaan tytön sävähtävän. Kalkaros irrotti nopeasti otteensa ja nousi lähteäkseen.
“Kiitos”, hän kuuli vielä Lilyn sanovan.

Mitä minä oikein teen, ihan naurettavaa, Kalkaros ajatteli yrmeästi. Lily ei rakastanut minua ennen, eikä tule rakastamaan nytkään. Sanon Regulukselle ja hänen idioottiystävilleen, etten ole kiinnostunut heidän typeristä suunnitelmistaan.
Kalkaros iski nyrkillään kiviseinää kävellessään kohti Tylypahkan alimpia kerroksia. Hän oli rakastanut Lilyä melkein koko sen ajan, jonka oli tämän tuntenut. Hän oli kuitenkin aikaisin haudannut tunteensa ja niiden tilalle oli noussut katkeruus. Rakkaus ei kuitenkaan ollut sammunut. Osa Kalkaroksesta halusi painaa Lilyn syliinsä, suudella tämän pehmeitä huulia. Katsoa tyynesti ja voitonriemuisesti Potterin paskanruskeisiin silmiin Lily kainalossaan. Nauraa ja sanoa:
“Minä voitin.”


// Tässäpä pitkästä aikaa jatkoa, toivottavasti jaksatte taas kommentoida. Luku on valitettavasti kovin lyhyt :-\ Mutta suuri kiitos ystävälleni, joka keksi luvussa esiintyneen aataminomenakasvin nimen =D

Seuraava luku on nimeltään Varokaa, ihmissusi on irti!
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #24 : 24.03.2009 20:18:03 »
Jee, jatkoa! Todella hyvää ja sujuvaa tekstiä. Jatkosi on todella hyvä, jatkoa odotan jo innolla, sillä seuraavan luvun nimi on kiehtova =) Mielestäni jatkon pituus oli juuri hyvä, ei lyhyt ollenkaan, minun makuuni =D
Jatkoa odotan pian! 

Scaramouche

  • ***
  • Viestejä: 1 169
  • maleficent
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #25 : 24.03.2009 20:30:47 »
jatka samaan malliin!!!
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?


NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #26 : 24.03.2009 20:44:48 »
IHanaa et on tullu jatkoo.
Harmi et Lilyn kissa tapettiin ja harmi et se oli Severus, vaik se olikin jo edellises luvus.  Hirveet et Severus teki sillain Jasulle :(
Jatkoo kuitenkin. Tää on ihan mahtava!

Lainaus
    Jasu on tapettu”, Lily sanoi tukahtuneella äänellä ja lysähti polvilleen lattialle. James oli hetkessä hänen vierellään ja puristi hänet itseään vasten.
“Olen pahoillani. Ja anna anteeksi, miten kamala olin sinulle tänään.”
Lily kietoi kätensä Jamesin ympärille, painoi otsansa vasten tämän olkapäätä ja antoi kyyneleiden virrata.
James on tosi sulonen :D


NeitiMusta.
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

nuuhku

  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #27 : 26.03.2009 16:35:15 »
hyvä tarina, tykkään (:
 mitään rakentavaa palautetta en keksi.

jatkoa odotellessa (:

~nuuhku

justiinsa (:

annane

  • ***
  • Viestejä: 5
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #28 : 27.03.2009 16:03:05 »
Hyvää ja sujuvaa kerrontaa, joissain kohdin tapahtumat etenevät jopa liian nopeasti, ja teksti sekavoituu hieman. Tykkään kuitenkin ja jatkoa odotan! (:
"Remus-James-Sirius", Harry huomautti tyhmänrohkeasti.
"Työtön-vainaa-vainaa", Hermione kuittasi, mulkaisten Harrya vihaisesti.

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #29 : 02.04.2009 10:40:47 »
Kiitos kaikille kommentoijille (:

Jotain tässä sekoilen ja meinasin hypätä yhden luvun yli xD Ehkä yritin jotenkin kiirehtiä siihen lukuun, koska mielestäni se on hyvä :D Tässä kuitenkin oikea luku:

6. luku
Varokaa, ihmissusi on irti!


Seuraava Tylyaho-viikonloppu lähestyi jälleen ja James käytti hyväkseen tilannetta, jolloin Lily seisoi hänen lähellään odottamassa muodonmuutostunnin alkamista.
“Kuule, etkö antaisi minulle uutta tilaisuutta, ja lähtisi kanssani Tylyahoon”, James kysyi Lilyltä melko hiljaisella äänellä.
“En. Valitan, mutta sain viime kerralla tarpeekseni.”
“Mutta luulin saaneeni anteeksi, kun halasit minua… silloin…”
Lily alkoi katkerasti katua heikkouden hetkeään.
“Sitä paitsi, kyllähän sinä tiedät etten tekisi niin tyhmästi uudelleen. Olin silloin mustasukkainen ja vihainen -”
“Et varmasti yhtä vihainen kuin minä treffien jälkeen”, Lily sanoi eikä Jamesille jäänyt tilaisuutta vastata McGarmiwan päästäessä oppilaat luokkaan ja Lilyn hakeuduttua kauas pojasta.

Saman viikon keskiviikkona Lilyn täytyi taas tehdä partiointikierros Justinin kanssa. Partiointeja oli vähennetty lukuvuoden edetessä, sillä yleensä eniten hässäkkää ja häiriköintiä sattui vuoden alussa ja lopussa sekä lomien lähestyessä. Lily oli kuitenkin joutunut käymään jo muutamalla kierroksella sen jälkeen, kun oli suudellut Justinia. Tunnelma oli ollut äärimmäisen vaivaantunut, eikä kumpikaan ollut juuri puhua pukahtanut. Sillä kertaa Justin kuitenkin vaikutti vihaiselta.
“Minulla on jotenkin sellainen tunne kuin olisit käyttänyt minua hyväkseni”, Justin lopulta avasi suunsa heidän kävellessään aulassa.
“Olen pahoillani siitä, mutta jos puhut siitä mistä luulen, niin suostuit silloin auttamaan minua”, Lily vastasi melko napakasti.
“En tiennyt, mihin lupauduin.”

Lily ei ehtinyt sanomaan mitään, sillä hän huomasi Janen kompuroivan sisään ulko-ovista.
“Jane, mitä sinä…” Lily jätti lauseensa kesken huomatessaan ystävänsä vasemman käden hihan olevan repaleinen ja verinen. Hän ryntäsi tukemaan Janea, joka oli kasvoistaan vitivalkoinen ja haukkoi henkeä. Justinkin juoksi auttamaan.
“Re-remus”, Jane hengähti. “Remus on -” Lily katsahti taivaalle ja näki sen, mitä oli pelännytkin: täysikuun. Hän hyssytteli kiireesti Janea ja sanoi:
“Sinut täytyy viedä sairaalasiipeen. Pystytkö kävelemään?”
Jane nyökkäsi täristen ja Lily kääntyi Justinin puoleen. “Sinä voit varmaan tehdä lopun partioinnista ilman minua?”
“Kyllä, mutta eikö minun olisi parasta tulla teidän mukaanne?” Justin kysyi.
“Ei, ei, kyllä me pärjäämme”, Lily sanoi nopeasti ja lähti kävelemään ripein askelin kohti sairaalasiipeä Janea taluttaen.

Heidän päästyään kuuloetäisyyden ulkopuolelle Jane sanoi järkyttyneenä:
“Remus on ihmissusi.” Hän katsoi Lilyn kasvoja, eikä nähnyt niillä merkkiäkään yllättymisestä.
“Ja sinä tiesit!” hän lisäsi syyttävästi.
Lily katseli lattiaan ja nopeutti hieman kävelytahtia.
“Niin tiesin, tai oikeastaan olen arvannut sen jo kauan aikaa sitten”, hän lopulta myönsi.
“Etkä kertonut minul-” Jane ei ehtinyt sanoa lausettaan loppuun, sillä yllättäen hänen voimansa pettivät ja hän lysähti maahan pysyen hädin tuskin tajuissaan.
“Jane, sinä olet menettänyt paljon verta” Lily sanoi ääni täristen, vaikka hän yritti pysytellä rauhallisena. “Sinun ei tarvitse kävellä, minä leijutan sinut.” Jane ei vastannut mitään ja Lilyä pelotti nähdä kuinka kalpea hän oli. Lily kohotti sauvansa ja lähti juoksemaan leijuttaen Janea edellään. Koskaan ei sairaalasiipi ollut tuntunut olevan niin kaukana.

Jos matami Pomfrey ei uskonut Lilyn kertomusta siitä, kuinka jokin Kielletyn metsän eläin oli raapaissut Janea, hän ei ainakaan näyttänyt sitä. Matami Pomfrey alkoi saman tien hoitamaan Janea, aloittaen ottamalla vahingoittuneen käden pois hihasta. Lily käännähti äkisti nähtyään veriset haavat.
“Sinun on parasta mennä tupaasi ja nukkumaan”, matami Pomfrey sanoi. “Ystäväsi joutuu joka tapauksessa jäämään tänne yöksi.
“Ei, haluan jäädä Janen luokse”, Lily intti vastaan.
“Sittenhän voitkin auttaa minua puhdistamaan nämä viillot.”
Lily tunsi oksennuksen nousevan kurkkuunsa hänen edes vilkaistessa haavoja. “Hyvä on, hyvä on! Minä menen!”

Lily ei kuitenkaan pystynyt nukkumaan. Hän istui sängyllään miettien, mitä oikein oli tapahtunut. Miten Remus oli päässyt raapaisemaan Janea? Ja kai tämä oli tehnyt haavan kynsillään, eikä hampaillaan? Se pelottava ajatus ei ollut aiemmin tullut Lilyn mieleen, mutta nyt hän ei kyennyt muuta ajattelemaankaan.

Aamulla herätessään Lily kuitenkin huomasi vajonneensa uneen jossain vaiheessa täysissä pukeissa. Kello oli seitsemän ja hän arveli voivansa jo mennä takaisin sairaalasiipeen.

Janekin oli hereillä, joskin hieman pöpperöinen saamistaan lääkkeistä, ja vaati saada lähteä. Lopulta matami Pomfrey suostui ja Jane ja Lily kävelivät yhdessä ulos sairaalasiiven ovesta.
“Sattuuko käteesi vielä?” Lily kysyi huolehtivaisesti.
“Ei, Pomfrey hoiti sen vaivattomasti kuntoon ja korjasi jopa kaapuni”, Jane vastasi tutkaillen vasemman käden hihaansa. “Mutta kiinnostavampi tarina on, miksi et kertonut minulle Remuksen olevan ihmissusi”, hän lisäsi jokseenkin kylmästi.
“En ole kertonut asiasta kenellekään, koska… no, suojellakseni häntä”, Lily kertoi. Hänen oli vaikea pukea asia sanoiksi. “Sillä, jos oppilaat tietäisivät, he eivät ehkä hyväksyisi sitä, että Remus opiskelee heidän joukossaan. Kaikkia ihmissusia pidetään petoina, hylkiöinä.”
He kävelivät hetken vaitonaisina.
“Hyvä on, ymmärrän”, Jane lopulta tokaisi. “Vaikka olisit sinä parhaalle ystävällesi voinut kertoa.”

He olivat saapuneet kuin yhteisestä suunnitelmasta Suureen saliin, joka oli autio lukuun ottamatta muutamaa aikaista puuskupuhia, jotka jo istuivat aamupalalla. Lily ja Jane menivät istumaan rohkelikkojen pöytään ja Lily kysyi hiljaa:
“Voitko kertoa, mitä eilen oikein tapahtui.”
Janen silmät kostuivat.
“Olin nukahtanut yhteen oleskeluhuoneen  nurkkapöytään läksykirjojeni ääreen ja heräsin kuullessani kuinka muotokuva-aukko sulkeutui. En tiedä kuka meni ulos, mutta jonkin ajan kuluttua Remus juoksi poikien makuusalista ja ulos muotokuva-aukosta hänkin. Hetken mielijohteesta lähdin hänen peräänsä, sillä halusin tietää minne hän oli menossa, ja miksi hän on vältellyt minua”, hän kertoi hiljaisella äänellä. “Sain hänet kiinni vasta ulko-ovella, eikä hän pysähtynyt, pyynnöstäni huolimatta. Sanoi vain, että hänellä oli kauhea kiire ja käski minun painua nukkumaan. En muista, mitä vastasin siihen, mutta joka tapauksessa olin yhä hänen lähellään pihalla, kun hän yllättäen muuttui ihmissudeksi.” Kyynel vierähti Janen poskelle, mutta hän pyyhkäisi sen nopeasti pois. Lily halasi häntä myötätuntoisesti ja kysyi kuiskaten:
“Miten pääsit karkuun?”
“Jostain ilmestyi musta koira, joka kävi ihmis- tai siis Remuksen kimppuun. Sitä ennen hän kuitenkin ehti raapaista minua.” Samassa Janen silmät laajenivat ja hän tarttui Lilyn käteen. “Lily, eihän… eihän minustakin tule ihmissutta?”
“Ei, kunhan Remus raapaisi sinua vain kynsillään”, Lily vastasi ja Jane huokaisi helpotuksesta.
“Niin tietysti, pelko iski niin yllättäen, etten muistanut sitä…” Jane vaikeni kahden rohkelikon ilmaantuessa heidän kanssaan samaan pöytään eivätkä hän ja Lily puhuneet aiheesta enempää päivän ensimmäisillä oppitunneillakaan.

Päivän lähestyessä iltaa Lily käveli yksin käytävällä matkalla kirjastosta Rohkelikkotorniin, kun kuuli jostain huutoja. Äänet kuuluivat luokkahuoneesta, jota hyvin harvoin käytettiin.
“En voi jäädä Tylypahkaan sen jälkeen, mitä tein sinulle! En mitenkään!”
“Ei, ei! Kaikki oli minun syytäni!”
Lily tunnisti riitelijät Remukseksi ja Janeksi.
“Olin typerä. Jos en olisi pidätellyt sinua…”
“Mutta olin muutenkin myöhässä, en olisi saanut nukahtaa ja lähteä piiloon niin myöhään! Vaaransin kaikki…”
Lily koputti oveen ja työnsi ovea hieman auki.
“Anteeksi”, hän sanoi epävarmasti. “Teidän ei kannattaisi puhua noin kovaa, äänenne kuuluvat käytävälle. Halusin vain varoittaa, etteivät ulkopuoliset saisi tietää…” Hän sulki oven nopeasti, mutta hänen mieleensä jäi selkeä kuva Janesta ja tämän punoittavista silmistä sekä Remuksesta, joka selvästi oli raastanut hiuksiaan.

Myöhemmin murtumispisteessä olevalta näyttävä Jane istahti, tai ehkä pikemminkin rojahti, istumaan Lilyn viereen oleskeluhuoneessa.
“Sain lopultakin Remuksen uskomaan minua. Hän meinasi jättää koulun kesken, lähteä Tylypahkasta…” Jane huokaisi raskaasti. “Minusta tuntuu, ettei hän voi ikinä antaa itselleen anteeksi sitä, että raapaisi minua.”
“Niin, kuulin osan… hmm, keskustelustanne”, Lily sanoi harkiten sanojaan tarkkaan. Hän halasi ystäväänsä lohduttavasti.
“Ehkä tämä vähän piristäisi häntä”, Lily sanoi kurottuen nappaamaan pöydältä paperin.
“Ja sinua”, hän lisäsi. Jane käänsi katseensa tulisijasta nähdäkseen, mistä Lily puhui.
“Tivoli”, Jane luki hämmentyneenä paperista. “Tylyahossa?”


// Seuraavan luvun nimi on Taikativoli :) Kommentoittehan taas?
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

nuuhku

  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #30 : 02.04.2009 13:32:49 »
hyvä luku oli (:

ei tässä muuta kuin jatkoa odotellessa :)

~nuuhku

justiinsa (:

NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #31 : 02.04.2009 15:48:22 »
Hyvä luku! :D
Sori et tää kommentti on näin lyhyt, mut mun täytyy mennä pois. :D

NeitiMusta.
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #32 : 02.04.2009 19:36:44 »
Erittäin hyvä luku =) Olen pahoillani, mutten nyt jaksa kirjoittaa pidempää kommenttia, mutta kuitenkin Odotan jo seuraavaa lukua kun se sinusta on niin hyvä =) Hihi, mutta jatka samaan malliin niin hyvin menee =)

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #33 : 03.04.2009 20:11:46 »
Ääh, aivoni ovat ihan jäässä niin saas nyt nähdä mitä tästäkin kommentoinnista tulee : D
Kirjoitat tosi sujuvasti ja selkeästi, ficciä on helppo lukea!
Pidän kovasti juonesta, ficci on hauska, mutta myös suloinen : DD
Tarina käy kokoajan mielenkiintoisemmaksi luku luvulta, tuskin maltan odottaa jatkoa!
Ihana ficci, pidän kovasti(: <3

Pistähän sitä jatkoa : D
It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #34 : 03.04.2009 21:07:30 »
Kiitos kaikille ihanille kommentoijille :) Tänään on ollut uskomattoman hermojaraastava päivä, mutta onneksi kuitenkin seurasi lopulta jotain hyvääkin ja teidän kommenttinnekin piristivät minua! Kiitos kiitos. Tässä nyt siis seitsemäs luku, johon meinasin ennenaikaisesti kiiruhtaa:


7. luku
Taikativoli


Tylyaho-viikonloppuna ennätysmäärä oppilaita tungeksi ulko-ovilla, sillä kaikki tahtoivat päästä tivoliin. Ne, joilla oli Tylyahoon pääsemiseen tarvittava lupalappu, olivat kerskailleet niillä kavereilleen, ja ne, joilla ei ollut, olivat kirjoittaneet pitkiä anomuskirjeitä vanhemmilleen tai muille huoltajilleen.

Tivolille oli raivattu suuri tila melko lähelle Rääkyvää röttelöä. Puita oli siirretty taikakeinoin syrjemmälle ja maata tasoitettu. Tivolin portilla oli pitkä jono ihmisiä, jotka jonottivat maksamaan sisäänpääsymaksua. Jonon hännillä seisoivat Lily, Jane, Rose ja Emily.
“Liikkuuko tämä jono ollenkaan?” Rose valitti. Kukaan ei vastannut, sillä he tähyilivät tivoliin päin. Porttien sisäpuolelta kuului hilpeää musiikkia ja korkealle taivaalle kohosi maailmanpyörä, joka oli kymmeniä kertoja korkeampi kuin jästien rakennelmat.

Viimein ystävykset pääsivät porttien sisäpuolelle.
“Onko kukaan teistä aiemmin käynyt velhojen ja noitien tivolissa?” Lily kysyi katsellen kiinnostuneena ympärilleen.
“Ei”, oli jokaisen vastaus.
“Nämä taitavat olla aika harvinaisia”, Emily sanoi. Tivolin mainoksessa oli kerrottu, että paikan omistava mies oli jästi, mutta naimisissa noidan kanssa ja siten tutustunut taikamaailmaan ja perustanut tivolinsa.

“Tervetuloa, arvon neidot”, sanoi klovniksi pukeutunut mies pysäyttäen tytöt ja kumartaen niin syvään, että hänen hattunsa viisti maata. Miehen maalattu suu ulottui korviin saakka.
“Ilo tavata, suuri ilo”, hän sanoi tarttuen Rosen käteen oikealla kädellään. Klovni kumartui lähemmäs kuin suudellakseen Rosen kämmenselkää, mutta suutelikin omaa peukaloaan. Rose riuhtaisi kätensä irti ja hoputti ystävänsä matkaan.
“Olipa vitsikästä”, hän mutisi inhon ilme kasvoillaan.

He kävelivät erilaisten kojujen ohi, joissa saattoi pelata erilaisia pelejä, kuten Nujerra hevoskotkat, Loihdi lampaat ja Äitini on noita-akka. Sekä Jane että Emily osallistuivat jälkimmäiseen, mutta eivät kumpikaan voittaneet palkintoa. Tivolissa oli myös ennustajan teltta, mutta sen tytöt kiersivät kaukaa.

Ilta alkoi jo pikkuhiljaa hämärtyä heidän kierrettyään lähes koko tivolin. Lily oli juuri saanut syötyä hattaransa (joka näytti vaaleanpunaisena roihuavalta tulelta, muttei polttanut ja maistui sokeriselta) ja heitti tikkua roskikseen, kun Jane sanoi:
“Hei, katsokaa.” ja osoitti vähän matkan päässä kohoavaa rakennusta. Se muistutti ulkonäöltään jonkin verran Rääkyvää röttelöä, mutta sen ovea ei ollut naulattu umpeen ja sen katon reunasta roikkui suuri kyltti: Kauhujen talo. Tytöt astelivat lähemmäs ja oven vieressä seisova lierihattuinen mies sanoi:
“Astukaa sisään Kauhujen taloon… jos uskallatte!”
“Kautta Merlinin korvakarvojen!” Rose huudahti närkästyneenä. “Mekö ei muka uskallettaisi?” Ja hän marssi ensimmäisenä ovesta sisään ystäviensä seuratessa. Miehen ohi kävellessään Lily pani merkille, että talon ulkoseinässä oli lappu, jossa luki K15.

Talossa oli todella hämärää ja lattialaudat narisivat tyttöjen jalkojen alla. Jostain kuului samanlainen ääni kuin nariseva ovi olisi sulkeutunut.
“No, kierretäänkö täällä alakerrassa, vai kiivetäänkö yläkertaan?” Emily kysyi vilkuillen ympärilleen. Silmät alkoivat vähitellen tottua hämärään.
“Mieluiten pysytään alakerrassa”, Lily vastasi ja niin he kulkivat ohi massiivisten portaiden ja niiden vieressä seisovan haarniskan. Lily puoliksi odotti haarniskan heräävän yllättäen eloon, mutta niin ei käynyt.

Seuraava huone oli pilkkopimeä ja sieltä johti kaksi ovea toisiin huoneisiin. Sitä tytöt eivät kuitenkaan pystyneet erottamaan. He kulkivat hitaasti käsikopelolla eteenpäin.

Lily oli pienenä pelännyt pimeää, mutta päässyt yli pelostaan. Nyt se kuitenkin nosti päätään Lilyn sisällä ja häntä alkoi ahdistaa ympäröivä pimeys.
“Valois”, Lily ei voinut olla kuiskaamatta. Hänen taikasauvaansa ei kuitenkaan syttynyt tuttua valoa. Hän yritti uudelleen, mutta mitään ei edelleenkään tapahtunut. Tuntui kuin talo olisi estänyt taikaa toimimasta.
“Missä te olette?” hän kysyi korottaen hieman ääntään.
“Täällä”, kuului Janen ääni hänen edestään. “Tartu käteeni.”
Lily haparoi ilmaa ja löysi lopulta parhaan ystävänsä käden, johon tarttui kiitollisena. “Entä muut? Missä Rose ja Emily ovat?”
“En tiedä”, Jane vastasi. “Rose! Emily!” Ääntäkään ei kuulunut, ainoastaan tuulen huminaa ulkona. “He ilmeisesti menivät johonkin toiseen suuntaan. Jatketaan silti eteenpäin.”

Seuraava huone oli valoisampi. He näkivät selvästi pölyisyyden, avoimen oven huoneen toisessa päässä ja valtavan kaapin yhdellä seinustalla.
“Katsotaanko, mitä tuolla on?” Jane kysyi osoittaen kaappia.
“Ei, ties vaikka siellä olisi luuranko. Mennään.” Lily käveli kohti ovea, mutta Jane oli pysähtynyt. Samassa tämä kirkaisi ja Lily käänsi päätään niin nopeasti, että niska naksahti. Kaapin ovi oli lävähtänyt auki ja raivoisan näköinen ihmissusi loikkasi kohti Janea. Hän kirkaisi uudelleen ja nosti kätensä suojelemaan kasvojaan. Hänen taikasauvansa oli pudonnut kalahtaen lattialle. Hetkeäkään epäröimättä Lily ryntäsi Janen luokse ja töytäisi tämän syrjään. Sekunnin murto-osan hän yritti miettiä loitsua, jolla karkottaa ihmissusi, kunnes huomasi sen alkavan muuttaa muotoaan. Silloin hän tajusi sen olevan mörkö. Janen mörkö oli muuttunut ihmissudeksi.
“Naurretavus!” hän huudahti ja heilautti saman tien uudelleen sauvaansa, jolloin mörkö paiskautui takaisin kaappiin ja ovi sulkeutui sen perässä.
“Oletko kunnossa?” Lily kysyi huolestuneena Janelta, joka kompuroi maassa tavoitellen sauvaansa.
“Olen”, Jane vastasi taistellen pitääkseen äänensä vakaana. “Minä vain menin paniikkiin… Kun näin se-sen…”
“Se on täysin ymmärrettävää”, Lily sanoi lempeästi ja rutisti ystävänsä nopeaan halaukseen. “Minäkin olin vähällä panikoida.”
“Lähdetään. Haluan pian pois täältä”, Jane mumisi hetken kuluttua ja he lähtivät kävelemään ripeästi eteenpäin.

Hetken käveltyään Lily oli erottavinaan puhetta.
“Kuulitko jotain, Jane?” hän kysyi ja katsahti viereensä, jossa oli luullut Janen kävelevän. Tyttöä ei kuitenkaan näkynyt missään. Ja käytävälle, josta Lily oli juuri tullut, oli kohonnut seinä, josta isoksi suurennettu silmän kuva katseli häntä räpyttäen harvakseltaan luomeaan. Lily ryntäsi seinän luokse ja huusi:
“Jane! Jane, kuuletko?” Vastausta ei kuulunut ja Lily alkoi hakata seinää. Se kuulosti kiinteältä. Hitaasti Lily kääntyi ympäri. Hän ei ominut yrittää räjäyttää seinää, sillä Jane saattoi seistä aivan sen takana. Mutta hän todella, todella halusi ulos tästä talosta. Kymmenet erikokoiset ja näköiset silmät tuijottivat häntä seiniltä. Lily teki nopean päätöksen ja lähti juoksemaan ainoaan suuntaan, johon pääsi. Käytävä kääntyili sokkeloisena ja vähän matkan päässä silmät vaihtuivat ihmisten suiksi. Ne toistelivat eri lauseita ja puhuivat toistensa päälle.

Samassa käytävä päättyi umpikujaan. Lily katseli kauhuissaan ympärilleen. Häntä vastapäätä oli huulet, jotka olivat kooltaan suunnilleen yhtä leveät kuin Lily oli pitkä.
“Arvaa kuka!”
“Tule lähemmäs, lähemmäs. Tule lähemmäs.”
“Tiedän kuka olet.” Äänet kuiskailivat Lilyn ympärillä ja häntä puistatti.
“Vaimennous!” hän kiljahti ja osoitteli puhuvia kuvia. “Vaimennous tyystilus!” Kuiskaukset eivät lakanneet.
“Olkaa hiljaa! Olkaa hiljaa!” Lilyn mieleen välkähti muisto elokuvasta, jossa oli ollut samantapainen paikka. Ja kohtaus oli päättynyt murhaan. Epätoivoisena Lily etsi tietä ulos, mutta sellaista ei ollut. Hänestä alkoi tuntua, että seinät liikkuivat koko ajan lähemmäs.

Voihkaisten Lily vajosi seinää myöten liukuen lattialle istumaan ja veti jalkansa koukkuun lähelle itseään. Hän painoi päänsä polviaan vasten ja peitti korvansa käsillään, jottei olisi kuullut ääniä. Mutta se ei auttanut.

Yhtäkkiä ilmestyneen seinän toisella puolella Jane reagoi samoin kuin Lily: hakkasi seinää ja huusi ystävänsä nimeä. Kun ei saanut vastausta, hän lähti pinkomaan tulosuuntaan saadakseen jostain apua.

Hänen ollessa taas sysipimeässä huoneessa, hän törmäsi päistikkaa johonkuhun ja kiljahti säikähdyksestä.
“Lily?” kuului ääni, jonka Jane tunnisti kuuluvan Jamesille.
“Minä olen kylläkin Jane”, hän sanoi miltei loukkaantuneena. “Luulisi sinun tunnistavan Lilyn äänen, kun kerran olet häneen niin pitkään ollut lääpälläsi.”
“Älä nyt, enhän minä ole kuullut hänen kiljuvan. Paitsi tietysti vihaisena”, James sanoi ja Janesta tuntui, että hän hymyili.
“Valois. Valois! Voi perhana”, kuului vähän matkan päästä Siriuksen manailu. “Taikasauvani temppuilee.”
“Rauhoitu”, Remus sanoi ja Janen sydän sykähti. “Täällä on luultavasti valaisu-loitsun estävä lumous.”
“Kuulkaa”, Jane sanoi hätäisesti. “Olin kävelemässä Lilyn kanssa, kun väliimme ilmestyi seinä. Lily jäi toiselle puolelle ja hän saattaa olla loukussa.”
“Näytä missä”, James sanoi oitis ja he lähtivät kävelemään ripeästi seuraten toistensa ääniä.

Valoisampaan päästyään he pistivät juoksuksi.
“Tässä se seinä oli”, Jane sanoi pian hieman hengästyneenä. Seinää ei kuitenkaan enää ollut.
“Ehkä olisi parasta, jos Jane ja Remus jäisivät tähän, ettemme vain jää kaikki tuonne loukkuun”, James sanoi yllättävän määräävästi.
“Ei käy”, Jane sanoi hieman töykeästi ja pyrähti juoksuun.
“Te ainakin jäätte tähän”, James sanoi Siriukselle ja Remukselle ja lähti Janen perään.

Nähdessään maahan käpertyneen ystävänsä, Jane nosti kätensä suunsa päälle. “Lily…”
Lily nosti päätään paljastaen kyyneleiset silmänsä.
“Oletko kunnossa?” James kysyi kiiruhtaen auttamaan tytön pystyyn.
“Olen, olen”, Lily vakuutti ja pyyhki pikaisesti silmiään. “Äänet vain olivat tehdä minut hulluksi. Onko seinä poissa?” Vastausta odottamatta hän lähti harppomaan poispäin kuiskailevista suista. James vilkaisi niitä ja mutisi:
“Hullu paikka”, ennen kuin seurasi Lilyä ja Janea.

Vasta ulkona Lily tunsi itsensä kunnolla huojentuneeksi ja kykeni hengittämään normaalisti. Ilta oli pimentynyt entisestään, mutta se oli ystävällistä pimeyttä, täysin erilaista kuin talon painostava hämäryys.

Rose ja Emily seisoskelivat lähellä Kauhujen taloa ja äkkäsivät ystävänsä.
“Tulittehan te viimein”, Rose sanoi hymyillen. “Me onneksi pääsimme pian jostain sivuovesta ulos, tuo paikka oli kamala.”
Lily ei halunnut kertoa kokemuksestaan, eivätkä toisetkaan sitä onneksi maininneet.
“Ehkä olisi jo aika palata Tylypahkaan”, Lily sanoi hieman vaisusti.
“Käytäisiin vielä maailmanpyörässä”, Emily sanoi anovasti ja toiset suostuivat.
“Me tulemme myös”, Sirius ilmoitti ja nappasi Rosen käden käsikoukkuunsa. Peterkin liittyi heidän seuraansa. Lily arveli, ettei tämä ollut uskaltanut mennä kauhutaloon. Ennen lähtöään Lily teki vielä huomaamattoman liikkeen kohti takanaan seisovaa taloa, jolloin K15:stä tuli K18.

“Korkeintaan neljä samaan vaunuun”, sanoi nainen maailmanpyörän luona. James työnsi Lilyn hellästi edellään vaunuun ja Sirius ja Rose tulivat heidän seurakseen. Jane, Remus, Peter ja Emily menivät yhdessä seuraavaan. He kohosivat korkeuksiin, yhä ylemmäs ja ylemmäs. Lily katsoi ihastuneena maisemia. Hän näki koko Tylyahon ja oli jopa erottavinaan Tylypahkan valot kauempana.
“Vau, ilotulitusta!” Lily kuuli Janen henkäisevän ja katseli ympärilleen. Taivaalla tosiaan välkähteli ilotulitteita, jotka erottuivat hyvin tummalla tähtitaivaalla. Niistä ei kuulunut ääniä, vaan se liisivät siroina korkealle muodostaen kauniita kuvioita, kuten ruusuja, linnoja, hevoskotkia ja taikasauvoja, joista lensi erivärisiä kipunoita. Kaikilla oli huippuhauskaa, paitsi kenties Emilyllä, jota Peter yritti lähennellä, minkä korkeanpaikankammoltaan ja lievältä huonovointisuudeltaan kykeni.


// Poikkeuksellisen pitkä luku, sillä minulla oli paljon inspistä tähän lukuun ja suunnittelin sitä pitkään =D Toivottavasti pidätte. Seuraava luku on Riitoja, sikoja ja kaksi vitsiä, jotka eivät naurattaneet.
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #35 : 03.04.2009 21:21:20 »
Hui, todella jännittävä ja hyvä luku.
Minunkin on pakko kommentoida näin,
jotta tämä näyttäisi piiitkältä kommentilta.
Mutta niin, lukusi oli hyvin mielenkiintoinen,
ja jaksoin lukea sitä mielenkiinnolla, vaikka nyt
minulla on olo, etten jaksaisi lukea mitään. Osaat
vain niin taitavasti kirjoittaa, mikä on taikasi, kerro
minulle!? =P Minusta on niin ihanaa, kun sinulla on nuo
otsikot joka luvun alussa, ne ovat niin mahtavat! Mutta nyt
jatkoa odotan innolla, laitathan siis pian jatkoa!? =)

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #36 : 03.04.2009 21:35:52 »
Oi, kiva luku jälleen kerran!
Kamala paikka, tuo kauhujen talo, voi Lily-parkaa : /
Tekstisi oli jälleen kerran sujuvaa, ficciäsi on ilo lukea (:
Eipä muuta, ihana luku <3

Jään odottelemaan taas innolla uutta lukua!
It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #37 : 03.04.2009 22:26:53 »
Jatkoo on tullu! JEE!
Ihana luku, tälläkin kertaa.  Tivoli oli hyvä idea, ja Kauhujen talo karmiwa :D
Odottelen täälä jatkoa.

NeitiMusta.
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Leah

  • ***
  • Viestejä: 5
  • Aina voi olla huonona esimerkkinä.
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #38 : 04.04.2009 20:09:33 »
Melkein pomppasin kattoon, kun huomasin, että jatkoa on tullut, kun tätä olen seuraillut muutaman päivän. Teksti on sujuvaa, joten ficciäkin on mukava lukea. Tuo tivoli ja kauhujen talo oli fantastinen keksinto ;D

Odottelen jatkoa innolla <33
Head under water,
And you tell me to breathe easy for a while.
The breathing gets harder, even I know that.

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Ne muistot, joita en unohda (K-11)
« Vastaus #39 : 05.04.2009 12:47:08 »
Anzzu: Kiitos :D Hauskaa, että pidit. Ja minä kyllä pidän kovasti pitkistä kommenteista, mutta voit silti kirjoittaa tavallisesti xD Mutta ihan oma valintasi (:
Viola: Kiitos. Hyvä, että Kauhujen talo oli kamala paikka, sillä sellainen sen oli tarkotuskin olla :D
NeitiMusta: Kiitos :) Hauskaa, että ilahduit noin paljon jatkosta. Ja hyvä että pidit =D
Leah: Hymyilytti kommenttisi :D Kiitos, ilahduin tosi paljon. (:

Halusin kommentoida kommenttejanne erikseen, kun ne olivat niin kivoja (:
Ja kun te kaikki kerran odottelette jatkoa, niin tässäpä sitä tulee:

8. luku
Riitoja, sikoja ja kaksi vitsiä, jotka eivät naurattaneet


Yllättäen oli jo halloween ja Tylypahkan jokavuotisen kurpitsajuhlan aika. Käytävillä seinien vieressä leijui häijyilmeisiä kurpitsoita ja myös Suuri sali oli koristeltu asianmukaisilla kynttilöillä, lyhdyillä ja elävillä lepakoilla. Illallisella jälkiruokavalikoimassa oli herkkuja, joita ei tavallisesti saatu; oranssikuorrutteisia kurpitsaleivoksia, noidanhatun muotoisia keksejä, pääkallomakeisia ja paljon muuta. Tuskin oli yhtäkään oppilasta tai opettajaa, joka olisi poistunut Suuresta salista syömättä vatsaansa ainakin hitusen liian täyteen.

Myöhemmin Lily ja Jane pelasivat korteilla luokkahuoneessa, jossa oli muutamia muitakin oppilaita. Oleskeluhuoneiden meno oli vähän turhan villiä joidenkuiden makuun. Sirius, jonka olisi voinut odottaa olevan Rohkelikkotornin ylimpänä metelöitsijänä, oli luokassa myös ja suuteli tulisesti Rosen kanssa.
“Rose parka”, Jane sanoi vilkaisten tätä ja Siriusta pelikorttiensa yli. “Tuskin menee kauankaan, kun Sirius jo vaihtaa toiseen. Hän ei vain ole aloilleen asettuvaa tyyppiä. Onko sinulla seiskaa?”
“Ei, hyppää luudalta”, Lily vastasi ja Janen kortit tipahtivat. “Mutta ei sitä tiedä. Rose on vähän samantapainen kuin Sirius, seurustellut useamman pojan kanssa kuin sinä, minä ja Emily yhteensä”, Lily sanoi. “Ehkä he ovat niin samankaltaisia, että löytävät onnen toisistaan.”

Jane nosti korttinsa ja otti pakasta yhden.
“En usko”, hän sanoi. “Olen sitä mieltä, että kerran naistenmies, aina naistenmies.”
“Onko sinulla kuningatarta?” Lily kysyi keskittyen jälleen peliin.
“Ei, hyppää luudalta”, Jane vastasi ja tällä kertaa Lilyn kortit putosivat. Ei olisi auttanut, vaikka hän kuinka olisi pidellyt korteistaan kiinni. Ne olisivat tippuneet joka tapauksessa. Se oli osa peliä, jonka eräs velho oli muokannut jästien hyppää järveen - pelistä. Yleensä kortit putosivat nurinpäin, mutta välillä niin, että vastustaja saattoi nähdä ne.
“Sinä se et anna ihmisille mahdollisuutta”, Lily huomautti nostaessaan pakasta kortin.
“No eipä anna Remuskaan minulle. Kolmosta?”
Lily ojensi Janelle kaksi korteistaan ja rypisti mietteliäänä otsaansa.
“Minusta tuntuu, että hän ei halua päästää ketään lähelleen salaisuutensa takia ja ettei hän mielestään ansaitse tyttöystävää, joka saattaisi kärsiä siitä, että hän on”, Lily hiljensi reilusti ääntään, “ihmissusi.”
“Niin, sinähän aina tiedät kaiken”, Jane tokaisi ja Lily oli erottavinaan katkeruutta hänen äänessään. “Sitä paitsi et sinäkään anna mahdollisuutta Jamesille.”

Lily katsoi järkyttyneenä ystäväänsä. Mistä kumpusi moinen riidanhaluisuus? “James nyt on oma lukunsa. Hän on ärsyttävä ja ylimielinen. Vaikka ehkä pidänkin hänestä jonkun verran, en kertoisi sitä hänelle, sillä silloinkos hänestä leuhka tulisi. Jamesin on hyvä nähdä, ettei hän voi saada kaikkea.”
“Sinä tässä ylimielinen olet”, Jane sanoi eikä enää yrittänytkään esittää pelaavansa korttia. “Puhut itsestäsi kuin olisit jokin palkinto!”
“Suu kiinni!” Lily kivahti. “Älä puhu minulle noin.”
“No voi anteeksi nyt ihan hirveästi!” Jane huudahti, viskasi korttinsa pöydälle ja ryntäsi pois. Lily huokaisi raskaasti ja hieroi ohimoitaan.

Vasta juostuaan jalkansa väsyksiin portaissa Jane alkoi katua sanojaan. Hän ei kuitenkaan sisultaan saanut mentyä takaisin pyytämään anteeksi, vaan jatkoi matkaansa oleskeluhuoneeseen.
“Jane! Hei Jane!” James huhuili oleskeluhuoneen nurkasta. “Olenkin halunnut puhua kanssasi. Osaisitko sanoa, mitä Lily toivoisi joululahjaksi?”
“Nythän on vasta lokakuu”, Jane ihmetteli.
“Huomenna alkaa marraskuu ja seuraavaksi joulukuu”, James sanoi virnistäen. “Niin että miten on?”
Jane ei voinut olla hymyilemättä. Tässäkö oli ylimielinen ihminen? Pikemminkin poika, joka suloisesti suunnitteli aikaisin joululahjaa ihastukselleen. James oli muuttunut, Lily ei vain suostunut aukaisemaan silmiään sille.
“En osaa sanoa muuta kuin jotakin omaperäistä”, Jane sanoi ja lisäsi hetken mielijohteesta: “Mutta kuule… Tai ei sittenkään mitään.” Hän oli ollut sanomassa, että uskoi Jamesilla olevan mahdollisuus saada Lily, jos hän vain saisi tämän ymmärtämään että oli tosissaan ja näkemään, että oli kypsynyt. Viime hetkellä hän kuitenkin muutti mielensä lojaaliudesta Lilyä kohtaan.

Jane oli ollut oikeassa Rosen ja Siriuksen suhteen kestävyydestä, sillä ei mennyt kauaakaan, kun heille tuli välirikko. Sirius kuitenkin yritti kaikkien yllätykseksi saada Rosen takaisin.
“Mitä Sirius oikeastaan teki, kun olet niin vihainen hänelle?” Emily kysyi Roselta taikahistorian tunnilla ja tämä vastasi: “Vilkuili toisia tyttöjä. Ja kuulin hänen sanovan Peter Piskuilanille, että ellei tämä pyydä Jennifer Thomasia treffeille, hän lähtee itse Jenniferin kanssa.”
“Hän varmaan vain kannusti Peteriä”, Lily puuttui puheeseen. Hän ja Jane olivat jo saaneet oman riitansa sovittua.
“Samantekevää”, Rose sanoi ärtyneenä. “Siihen nilkkiin en enää luo katsettakaan.” Se ei kuitenkaan ihan onnistunut, sillä oppitunnin jälkeen Sirius tuli seisomaan hänen eteensä.
“Haluatko kuulla vitsin?” tämä kysyi.
“En.”
Rosen vastauksesta välittämättä Sirius sanoi:
“Fletkumadolla, luudanvarrella ja räiskeperäisellä sisuliskolla oli juoksukilpailu. Kuka voitti?”
Rose pakkasi tavaroitaan suostumatta sanomaan sanaakaan.
“Luuta?” Jane veikkasi.
“Väärin. Sisulisko, koska fletkumadolla ja luudanvarrella ei ole jalkoja, joten ne eivät voi juosta.”
Kukaan ei nauranut. Sen sijaan Rose nosti raivostuneena katseensa ja sanoi teeskennellyn herttaisella äänellä: “Minullakin on vitsi. Mitä eroa on sialla ja Sirius Mustalla?” Vastausta odottamatta hän vastasi itse omaan kysymykseensä: “Jälkimmäisellä on taikasauva ja hän käyttäytyy sikamaisemmin.” Sen sanottuaan Rose harppoi ulos luokasta tönäisten Siriusta laukullaan ohi kävellessään.

“Olen pahoillani, Anturajalka”, James sanoi virnistäen ilmestyessään Siriuksen viereen, “mutta huonon vitsin kertominen ei ehkä ole kaikkein paras keino lepytellä toista.”
“Ihmiset ovat huumorintajuttomia”, Sirius murahti ja lähti hänkin luokasta.
“Olet minulle viisi sirppiä velkaa, Matohäntä”, James totesi. “Sanoinhan, ettei se kestä.”
Peter näytti melkein yhtä hapanta naamaa kuin Sirius hetki sitten.

Illalla Sirius ja James makasivat vierekkäisillä vuoteillaan verhot auki toisten jo nukkuessa.
“Kun tulen ikälopuksi ja olen tavannut jos jonkinlaisia naisia, niin otan asiakseni kirjoittaa kirjan siitä, miten noitia kannattaa kohdella”, Sirius ilmoitti. “Ohje numero yksi: Kun kuljet jossain tyttöystäväsi kanssa, pidä katseesi luotuna maahan tai tyttöystävääsi.”
James nauroi. “Entä miten neuvot toimimaan, kun rakastuu johonkuhun, joka ei anna vastarakkautta?”
“Kehotan suutelemaan keskellä väkijoukkoa”, Sirius vastasi vaivautumatta sen kummempia kikkoja miettimään.
“Sen kun tekisin Lilylle, niin päätyisin sairaalasiipeen loppulukukaudeksi”, James harmitteli.
“En olisi niin varma”, Sirius sanoi haukotellen. “Olen huomannut, että hänen suhtautumisensa sinuun on muuttunut. Minuakin hän on alkanut kohdella ihmisenä. Hän peräti loi minuun säälivän katseen Rosen rähjättyä minulle. Sitä paitsi sinähän pelastitkin hänet siellä tivolissa.”
“Äh, kun olisinkin”, James sanoi kääntyen selälleen. “Eihän minun tarvinnut kuin kävellä sinne, kun se seinä oli kadonnut. Janekin ehti sinne ennen minua. Olisi ollut siistimpää, jos hän vaikka olisi meinannut pudota maailmanpyörästä ja olisin pelastanut hänet silloin.”

James uppoutui hetkeksi kuvitelmiinsa. Hän puristaisi Lilyä tiukasti sylissään estettyään juuri täpärästi tämän putoamisen. Lily pitäisi häntä sankarinaan ja suutelisi häntä kiitokseksi. Ymmärtäisi rakastaneensa häntä aina… James karisti kuvitelman ja tuijotteli kattoon.
“Itse asiassa olen ehkä keksinyt keinon herättää hänen tunteensa”, hän sanoi. “Luuletko, että minun kannattaisi kokeilla sitä? Sirius?” Viereisestä vuoteesta alkoi kuulua kuorsausta, joka kertoi Siriuksen nukahtaneen. James tukahdutti halun viskata ystäväänsä tyynyllä ja sulki silmänsä ajatukset täynnä Lilyä.


// Tosi lyhyt luku, mutta toivottavasti hyvä kuitenkin =) Seuraava luku on nimeltään Kaksintaistelu ja sen seuraukset.
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.