Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka (Roope Ankan elämä ja teot): Lämmikkeeksi, S, Roope/Kultu, tuplaraapale  (Luettu 1292 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Ficin nimi: Lämmikkeeksi
Kirjoittaja: Maissinaksu
Fandom: Aku Ankka (Roope Ankan elämä ja teot)
Ikäraja: S
Paritus: Roope/Kultu
Genre: Slice of life

A/N: Vehkalta saatu prompt piti sisällään muun muassa Klondiken, kahvia ja pakkasyön, jotka sopivat mainiosti tuplaraapaleessa hyödynnettäviksi. 8)



***



Kultu kuulee pakkasen Roopen hengityksen hytinästä, kun tämä paukauttaa mökin oven kiinni perässään. Takkavalkea lämmittää tupaa kelvollisesti, mutta Roope tuskin riisuisi palttootaan vielä toviin.

"Koko pitäjä väärällään koijareita ja sakinhivutusta kaipaavia jästipäitä..." Roope murahtaa tömäyttäessään pöydälle juuttisäkillisen kahvipapuja, muutaman säilyketölkin ja puoliksi juodun lämmikeviskin.

"Kysynnän ja tarjonnan laki pätee sivistyksen ulkopuolellakin", Kultu hymähtää ja pyyhkäisee pelikorttinsa yhdeksi pakaksi hävityn pasianssin perästä. "Paljonko pyysivät?"

"Liikaa ja vähän päälle!" Roope rojahtaa pöydän ääreen pudistellen hiuksistaan ja pulisongeistaan lumikiteitä. "Ei hyvä heilu, jos pääsevät loppumaan ennen kevättulvia, ettäs tiedät."

"Riippuu siitä jauhaako niitä kerrallaan liikaa vai tarpeeksi. Ryystä siitä ja sano saaneesi", Kultu tokaisee ja kaataa viimeisistä pavuista tovi sitten keittynyttä kahvia kahteen kuppiin.

"Litku on päässyt laihtumaan sitten viime näkemän."

"Paino sanalla litku. Sitä ei näet tarvitse jyrsiä, jotta sen saa alas."

Roope väläyttää hymyntyngän kuppinsa takaa. "Kehu mitä kehut... Ainakin tästä on lämmittämään."

"Palvelee siis tarkoitustaan", Kultu virkkoo ja kääntää katseensa ikkunaan, jonka pieliin on muodostunut jääkidekatras. Auringon laskiessa maisemasta katoaa valon lisäksi viimeisetkin lämmönrippeet.

"Yöstä tulee hyytävä", Roope toteaa lukien hänen ajatuksensa. "Pidäkin huoli, ettei viima pääse puraisemaan."

"Eräistä minä olisin enemmän huolissani."

"Jätä siinä tapauksessa kamarin ovi raolleen."

Kultu kohtaa Roopen katseen näennäisen viattomuuden ja kätkee virneensä tyrskähdykseen.

"Hävytön."

« Viimeksi muokattu: 04.05.2020 03:41:02 kirjoittanut Maissinaksu »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 472
  • ava Claire + bannu Ingrid
Haa! Just tässä eilisen ja tänpäivän aikana olen lukenut Roopea, joten eipä olis parempaan saumaan voinut tää ficci tupsahtaa, kiitos siitä! :D

Lainaus
"Liikaa ja vähän päälle!"
Roopelle varmaan kaikki, missä ylipäätään on hinta, on kiskurimaista hinnoittelua, lol.

Lainaus
"Paino sanalla litku. Sitä ei näet tarvitse jyrsiä, jotta sen saa alas."
Ahahah, tässä kyllä nauroin jo melkein ääneen. :D kyllähän ihan on kelvottomaksi mennyt, kun voi ilman kirvestä kahvistaan nauttia. :D

Ai että, olipa tämä mukava tunnelmapalanen, ja olit oivallisesti tavoittanut (taas kerran!) näille kahdelle sopivan tunnelman ja muutenkin sanailua oli mukavaa seurata, kun lievän kettuilun takaa kuitenkin hiukan paistaa se, että ehkä vähän välitetäänkin toisesta. Kiitos tästä! ^^
Hyppää lehtikasaan!

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Miten sä aina saatkin dialogit niin kohdilleen... hahmo ku hahmo, fandom ku fandom, kaikki toimii aina vaikka vaihtelua sisällössä ja tyylissä onkin :D Ihailen (ja kadehdin).

En oo pitkään aikaan lukenut mitään Akkari-sarjiksia, mutta Roope Ankan elämä ja teot on kyllä hyvin mieleenpainuva (kuten oikeestaan kaikki mikä on Don Rosan kynästä lähtöisin), ja tässä on kyllä niin tunnelma kohdallaan. Voin melkein tuntea Klondiken talven koleuden ja takkatulen hohkaaman lämmön :3 Preesensin käyttö korosti mielestäni oikein mukavasti tunnelmaa.

Lainaus
"Pidäkin huoli, ettei viima pääse puraisemaan."

"Eräistä minä olisin enemmän huolissani."
Ahaha, tää oli ihana :D

Pakko muuten paljastaa, että kun tuolla yhdessä kohdassa mainittiin lämmikeviski, niin mun (Netflixistä ja YouTubesta turtuneet) aivoni jotenkin katkaisivat sanat väärin, ja sitten mä ihmettelin täällä hetken, että mikä on lämmi-keviski XD En ehkä osaa oikein lukea :D Mut onneks osaa sen verran, että voin todeta, että tää on aivan mahtava tuplis ♥
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Grenade: Hahaa, sattuipa sitten hyvään saumaan tämän ficin kanssa! :D Tuntuu että tämä tapaa tyyliin puolen vuoden välein aina nostaa päätään ja herättää halua ficcailla jotain. Pitäisipä pitkästä aikaa Rosan tarinoitakin lueskella... Holopaisen biisejä tulee vastaan aina silloin tällöin.

Lainaus
Roopelle varmaan kaikki, missä ylipäätään on hinta, on kiskurimaista hinnoittelua, lol
Todellakin. :D Mahtaa jo Kultukin olla sanonut sille, että hiivattiako sitä mitään ilmaiseksi saa. Kahvikin on vain pelkkää litkua, kun on pitänyt alkaa pavuissa pihistellä...!


Larjus: Yhyy, ihana kuulla, jos dialogit toimivat. ^^ Kun kyseessä oli raapale, sitä piti taas vaihteeksi vähän vääntää ja pyöritellä, ja yhdessä kohtaa jumitti ihan huolella. Nopeamminkin tämä teksti olisi voinut valmistua, mutta minkäs tekee, toisissa menee kauemmin kuin toisissa. Siitä en tiedä, mistä tuo preesens tuli, nimittäin aloitin tämän imperfektissä ja jossain kohtaa huomasin aikamuodon vaihtuneen... :D

Lainaus
Pakko muuten paljastaa, että kun tuolla yhdessä kohdassa mainittiin lämmikeviski, niin mun (Netflixistä ja YouTubesta turtuneet) aivoni jotenkin katkaisivat sanat väärin, ja sitten mä ihmettelin täällä hetken, että mikä on lämmi-keviski XD
Eikä, sekoilin itsekin tämän sanan kanssa ja jouduin uudelleenlukiessa vähän tavaamaan, että mikä hitsi se tuo on. xD Lämmi-Keviski voisi kyllä olla joku virolais-venäläinen sukunimi...

Kiitos molemmille ihanista kommenteista! <33

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
En ole eläessani lukenut yhtään Aku Ankka -ficciä, mutta tämä herätti kiinnostukseni! Harmi, kun kaikki vanhat Aku Ankat majailevat äitini luona, olisi tehnyt heti tämän perään mieli lukea jotakin Rosan piirtämiä Roopen nuoruusseikkailuja. :)

Tässä oli minusta sellaista kekseliästä kielenkäyttöä, mitä Aku Ankoissakin usein on! Esimerkiksi sellaisia sanoja kuin palttoo, koijari ja sakinhivutus. :D Roopen ja Kultun sananvaihto on hauskaa luettavaa ja tottakai Roopen pihiys paistaa läpi kahvipapujen hinnan päivittelyssä ja siinä, miten niiden pitää riittää kevättulviiin asti. :D Lopetus oli vallan mainio myös!

Kiitos, tämä oli erittäin piristävä palanen!
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Kiitos kommentista, Thelina! <3 Ja voi, tiedän tuon tunteen kun haluaisi lukea vähän Akuja, mutta joku tietty sattuu olemaan tavoittamattomissa... Itselläni on kämpässäni vain jokunen kovakantinen kirja ja Woltin mukana tullut lehti. xD

Näissä ficeissä on kyllä mukava pohtia sanankäyttöä ja ilmauksia. <3 Aku Ankat ylipäätään ovat niin ihastuttavia kielenkäyttönsä kanssa, että ihan sukat pyörivät jaloissa.

Toivotaan että kahvipavut tosiaan riittävät, etenkin jos Roopen tyylillä niitä keitetään massiiviset määrät kerralla. :D

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
En kestä, miten juikean hyviä nää sun Roope/Kultu-tekstit on! Ootko harkinnut, että hakeutuisit käsikirjoittamaan Akkareita? :D Sun dialogit on nimittäin niin täydellisen spot on, etten kestä sitäkään. Kaikki nuo sanavalinnat on niin värikkäitä ja kekseliäitä, eikä kalpene yhtään Don Rosan rinnalla (koska Don Rosan Roope on tietenkin ainoa oikea Roope), ja myös dialogin flow on ihan ilmiömäinen. (Itse en näköjään nyt osaa suomen kieltä sitten yhtään.)
Lainaus
"Koko pitäjä väärällään koijareita ja sakinhivutusta kaipaavia jästipäitä..." Roope murahtaa tömäyttäessään pöydälle juuttisäkillisen kahvipapuja, muutaman säilyketölkin ja puoliksi juodun lämmikeviskin.
Voisin quotata tästä jokaikisen vuorosanan, mutta tää on niin esimerkillisen timanttinen, että valitaan nyt se. Koijarit ja sakinhivutus, voi jukupätkä!

Ja tuo loppu! Oot onnistunut vangitsemaan Roopen ja Kultun dynamiikan ihan täydellisesti. Kiitos tästä!

her shaking shaking
glittering bones

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Kiitos kommentista, sugared! Tuli sellainen lämpöisen pörröinen olo ja olin että miten päin tässä nyt istuisi. ;_; <3

Itse asiassa mielessäni kävi joskus pari vuotta sitten ajatus siitä, että voisi kai selvittää, mitä pitää tehdä, jotta saisi oman tarinansa Aku Ankkaan. Laitoinkin sitten sähköpostia nykyiselle päätoimittajalle (joka on myös serkkuni), mutten koskaan saanut vastausta. Että kiitos vain ja niin edelleen. xD No joo, ehkä pitäisi ottaa yhteyttä uudemman kerran vaikka puhelimella, niin varmaan saisi paremmin nyhdettyä esiin jotain oleellista tietoa. >:---D

Mutta joo, Aku-tarinoita on niin mukavaa kirjoittaa vaikka juuri tuon kielen rikkauden ansiosta, ja Roope/Kultu vain on niin veikeä ship. Ehkä minulla on liikaa heikkoutta "en tykkää mutta tykkään" -tropeen, ja siinä tämä kaksikko on varsinainen mestari.

Kiitoksia vielä! <3

- Mai
« Viimeksi muokattu: 03.05.2020 15:47:10 kirjoittanut Maissinaksu »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Kommenttiarpajaisista hei!

Ha-haa, Roope ja Kultu ovat kyllä ihana parivaljakko. Tässä oli sellaista hyvää vanha aviopari -meininkiä. Heidän sanailunsa toimi ja tykkäsin sanavalinnoistasi kuten muutkin kommentoijat. Parasta on, että Kultulla ja Roopella tuntuu (ehkä) pienestä köyhyydestä ja puutteesta huolimatta olevan mukavaa. Lisäksi pidin avoimesta seksuaalisesta viittauksesta, mikä ei oikeassa Aku Ankassa tule kysymykseenkään (jenkkiläisperäinen ja lapsille tarkoitettu sarjis kun on). Siitä tämän tunnisti ficiksi ja hyvä niin!

Kiitos, kun kirjoitit! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)