Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #3  (Luettu 80793 kertaa)

Melodie

  • ***
  • Viestejä: 1 355
  • Banneri @ Crysted
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #20 : 07.08.2019 15:40:55 »
Dekkarisuosituksia! (Tosin olen tykännyt Läckbergeistäkin että liekö nämä varteenotettavia. ;D) Stina Jacksonin Hopeatie on palannut mieleen tässä viime päivinä vaikka siitä on jo tovi kun sen luin! (Ja oli se hyvä silloinkin.) Stig Larssonin Millenium-trilogia vakuutti minut aikoinaan siitä, että dekkarigenrelläkin voi olla ihmiselle jotain annettavaa. :D Lina Bengtsdotterin kirjat ovat vedonneet minuun viime aikoina. Kate Atkinsonin Jackson Brodei -sarja on tosi hyvä (ja niin kyllä monet muutkin Atkinson kirjat!). Suomalaisista dekkareista tulee mieleen Eppu Nuotion Pii Marin -kirjat sekä Eva Frantzin teokset (joita on näemmä ilmestynyt uusi, pitää heti varailla!). Myös sugaredin mainitsemista Cormoran Strike -kirjoista olen pitänyt!

Viime aikojen pahin kirjapettymys oli kyllä se äärimmäisen hypetetty Sisko Savonlahden Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu, jota jonotin kirjastosta melkein vuoden. En tykännyt yhtään, ja vaikka ymmärrän, että kirjamakuja on monia (eikä aina ole oikea "aika" kirjalle, josta voisi jossain toisessa tilanteessa nauttiakin), en kyllä yhtään käsitä, että miksi juuri tuo kirja on varaus- ja myyntilistojen kärjessä, ja monet huomattavasti tasokkaammat (suomalaisten naiskirjailijoiden) kirjat ovat kirjaston hyllyssä suoraan poimittavissa.
Siis mää sain ton kanssa käsiini tässä kesällä ja kyllä myös ihmetytti. :D Itse kyllä ihan tykkäsin siitä, enimmäkseen ihan menevää tekstiä ja ihanaa että suositussa kirjassa päähenkilöllä kaikki on huonosti, mutta en kanssa tajua että miksi se oli niin suosittu. Kyllä odotin jotain vähän eeppisempää lukukokemusta sillä varausjonolla!

Valitsen kirjoja kirjastossa aika villisti, katselen lähinnä uutuus- ja palautushyllyjä ja napsin mukaan kaiken kiinnostavan (ja jätän usein lukematta :(). Varaan herkästi sellaisten kirjailijoiden kirjoja, joiden aiemmasta tuotannosta olen pitänyt. Joskus selaan kirjakaupassa (tai kirpputorilla) kirjoja ja hankin ne kirjastosta. Lisäksi kirjasuosituksia kertyy mukaan milloin mistäkin, hankala edes sanoa mistä kaikkialta!

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 929
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #21 : 07.08.2019 16:00:09 »
Minun tieni Divergentin kanssa katkesi ekaan kirjaan (jo joskus 2013 tai 2014) juurikin suomennoksen takia, se oli jotenkin niin hirveää kuraa, kuulosti lapselliselta jne.

Takakansitekstit on jännä juttu, ajattelen niitä vähän samantyylisinä kuin ficcien summaryja/yhteenvetoja. Eli kirjan pitäisi avautua, vaikka takakannen jättäisi lukematta. Ei saisi spoilata sisältöä nyt vaikka juonellisesti liikaa, mutta olisi hyvä, jos takakansi joko herättäisi mielenkiinnon tai siitä saisi jonkunlaisen kuvan ainakin jostain osasta kirjan sisältöä (esim, hahmot tai genre tai kirjoitustyyli, teema, jokin). Sellaiset kirjat ärsyttää, joissa ei ole takakannessa mitään ;D ja sekin on paha, jos kirjaston viivakoodi on lintattu osittain takatekstin päälle...

Itse valitsen ennenlukemattomia kirjoja toisinaan myös suositusten perusteella, ja lahjakirjat on tietysti pakko lukea nekin. Kunpa vaan en saisi aina finlandiavoittajia paketeista. Yleensä kyllä pyydän lahjaksi tiettyjä kirjoja tai ainakin annan genreapuja tai kirjailijoita.

Yritän myös välillä lukea tuttujen/tapaamieni kirjailijoiden kirjoja, mutta kovin usein ei ole jostain syystä hirveästi iskenyt.
Viimeisimpänä jäi kesken Aki Parhamaan ja Anders Vacklinin Beta, Sensored reality 1, mutta pistän sen piikkiin, että itseä ei vaan pelaaminen kiinnosta tarpeeksi, että jaksaisin lukea siitä tai samaistua päähenkilöön. Mutta varmasti voi toimia paremmin oikeasti pelaamisesta/videopeleistä kiinnostuneille.

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #22 : 07.08.2019 16:16:51 »
Takakansitekstit ovat jotenkin kamalia, ja vaikka itse kirja olisi mielenkiintoinen, tuntuu, että takakansiteksti kuulostaa aina teennäiseltä. Tai sitten vaihtoehtoisesti takakanteen onkin tiivistetty ihan koko tarina, ja itse kirjan lukeminen sen jälkeen on ihan turhaa ;D
Vähän sama minullakin. Takakansi paljastaa joko liikaa tai antaa vähän erilaisen tulkinnan, mitä kirja saattaa todellisuudessa olla. Lisäksi en ole kovin innostunut nykyään yleisistä hehkutuskommenteista, joita saattaa olla pitkin kansia. Nekään eivät aina pidä paikkaansa, ja mielipide on aina mielipide, muodostan mieluiten itse omani.

Minullekin ovat maistuneet ne Rowlingin eri nimellä julkaisemat Cormoran Strike -dekkariromaanit. Olen monesti miettinyt, että varmaan oikein nauttii, kun on päässyt lastenkirjojen jälkeen oikein mässäilemään kaikella verellä ja väkivallalla. ;)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

desmond

  • That girl.
  • ***
  • Viestejä: 120
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #23 : 07.08.2019 17:30:15 »
Dekkarisuosituksia täältäkin! Luen nykyään tosi paljon dekkareita (kirjoitan itse dekkarihtavaa tarinaa ja oon kiinnostunut dekkareiden kirjoittamisesta, joten haluan oppia fiksummilta, plus dekkarit on vaan tosi hyvää todellisuuspakoa). Camilla Läckbergistä en minäkään innostunut, yhden kirjan olen lukenut kokonaan ja toista aloittanut, mutta jotenkin päähenkilöt ei ole napanneet yhtään. Yleensäkin olen aika nirso dekkarien päähenkilöiden suhteen, helposti kaiken maailman perheongelmien kanssa painivat perheenäidit ja -isät alkaa ärsyttää (haluan lukea murhia, en angstia murrosikäisten lasten hankaluudesta!)

Komppaan jo aiempaa suositusta Robert Galbraithin / Row'n Cormoran Strike -sarjasta. Tähän auttaa se, että tykkään yleensä Rowlingin kirjoitustyylistä. Lontoo on mulle rakas kaupunki ja RB / JKR kuvaa sitä ihanalla tavalla, yksityisetsivämaailma on mielenkiintoinen ja loppuratkaisut harvemmin mulle ilmiselviä, ja toki Strike/Robin-undercurrent auttaa myös, olen ikuinen romantikko ja monissa dekkareissa murheeni aihe on se, että ihmissuhdeasiaa on niin vähän (tai se on niin masentavan inhorealistisesti kuvattu, että kaikki vaan eroaa ja on ongelmissa puolisoidensa kanssa, koska poliisinura on nii-in stressaavaa.)

Jos jaksaa lukea englanniksi, suosittelen ehdottomasti Tana Frenchin Dublin Murder Squad -sarjaa. Nämä on parhaita dekkareita ikinä, aivan upeasti kirjoitettuja, juonet on mielenkiintoisia, poliisintyötä on kuvattu tosi taitavasti ja elävästi, hahmot on vaihtelevia ja se tunnelma, ääh. Monissa näissä kirjoissa on sellainen jännä aavemainen tunnelma, jota on tosi vaikea pukea sanoiksi, se pitää melkein kokea itse. Monia dekkareita tulee luettua sillä meiningillä, että haluaa vain tietää "whodunnit", mutta näissä kirjoissa välittää myös hahmoista, ja paria kirjaa lukiessa olen ihan itkenytkin joskus aamuyöllä loppuratkaisujen selvitessä. Kirjoja on ilmestynyt tähän mennessä kuusi kappaletta, enkä todellakaan voi nimetä niistä suosikkia, koska kaikki on vaan niin hyviä omalla tavallaan. En voi ymmärtää, että näitä ei ole suomennettu! Turhauttaa, koska ensimmäisen kirjan (In The Woods) loppuratkaisu on nii-in sellainen, että siitä pitäisi päästä jauhamaan jonkun kanssa, mutta en tunne ketään, joka nämä olisi lukenut, joten pyörittelen sitä vaan hiljaa omassa päässäni. Eli jos kukaan ikinä lukee In The Woodsin, perustetaan vertaistukiryhmä  ;D (Tulikohan nyt tarpeeksi ylisanoja? Mutta Tana French on paras!)

Tess Gerritsen on mulla luotettava vakiodekkaristi, jonka Rizzoli/Isles-sarja on tasaisen hyytävä, viihdyttävä ja jännittävä. Lisäksi standalone-kirjoista Luutarha ja Painoton tila on suosikkejani, ensimmäinen sijoittuu 1800-luvun Bostoniin ja toinen avaruusasemalle. Gerritsen on oikeastaan sellainen go to -kirjailija, jonka kirjojen ääreen palaan, kun tekee mieli lukea vaan "joku hyvä dekkari".

Lars Kepler on kanssa yksi kirjoittaja (tai oikeasti kaksi kirjoittajaa) jonka uudet dekkarit luen aina. Joona Linna -sarjan kirjoitustyyli ei ole suosikkejani, mutta jostain syystä kirjat on silti pakko ahmia aina kerralla alusta loppuun, koukuttaa pahasti. Uusin, tänä vai viime vuonna ilmestynyt kirja meni jo vähän turhan synkäksi ja kaukaa haetuksi mun makuun (mutta luen silti todennäköisesti seuraavankin, kunhan se joskus ilmestyy).

Jos tykkää oikeussalijännäreistä, Michael Connellyn Mickey Haller -sarja on oma suosikkini. Päähenkilö on sympaattinen ja kertojantyyli hauska, oikeussalikäänteitä ja juonitteluja on tosi mielenkiintoista lukea ja yleensäkin kieroa oikeuden maailmaa kuvataan hyvin, jutut on mielenkiintoisia ja loppuratkaisut on usein kaukana ennalta-arvattavasta.

Clare Mackintosh on myös hyvä kirjoittaja, jonka kirjoissa on mielenkiintoisia twistejä. Paras näistä on varmaan Annoin sinun mennä. Itse tosin oon lukenut vain englanninkielisen version (I Let You Go), joten suomennoksen hyvyydestä en voi mennä takuuseen.

Viimeisimpänä uudelleenluin Jodi Picoultin kirjan Leaving Time. Kyseessä on siinä mielessä dekkari / mysteeri, että siinä selvitetään kadonneen äidin arvoitusta, mutta Picoultille tyypillisesti kerronta on hitaampaa ja siinä on paljon tunnelmakuvausta (ja opin paljon elefanteista!). Uudelleenluin tämän siksi, että luin tämän muutama vuosi sitten ja loppuratkaisu oli yksi parhaita, joihin olen dekkareissa törmännyt, joten halusin lukea kirjan uudestaan, että näin, mitä vihjeitä en huomannut ensimmäisellä kerralla. Tästä voisi sanoa paljon enemmän, mutta lukukokemus on sitä parempi, mitä vähemmän sanon :)

Jonkun verran oon lukenut myös niitä paljon muodissa olevia "psykologisia trillereitä" viime aikoina. Näissä on vaan se vika, että näissä lukukokemus olisi usein parempi, jos kanteen ei olisi painettu sitä pahuksen tekstiä "psykologinen trilleri". Vika on siinä, että kun näitä on lukenut muutaman, niitä lukiessa laittaa jo lähtökohtaisesti tietyn vaihteen päälle ja alkaa etsiä vihjeitä siitä, että päähenkilöön ei voi luottaa ja että kertoja valehtelee. Tämän genren kirjoissa kuitenkin parasta on se yllätys, kun loppuratkaisussa vedetään matto täysin jalan alta, joten olisi mukavampaa lukea ilman, että valmistautuu koko ajan siihen, että kohta se matto vedetään alta. Mutta on tässäkin genressä paljon hyviä - tosin parhaissa kirjoissa pitää olla sitten jotain muutakin kuin se lopun yllättävä twist, koska se kestää vain yhden, tai korkeintaan kaksi lukukertaa.

Gillian Flynnin Kiltti tyttö taisi olla vähän se, mistä koko juttu alkoi, ja siitä tykkään kovasti useammallakin lukukerralla, koska yllättävän käänteen lisäksi siinä pohditaan tosi herkullisesti ihmissuhteita ja asenteita ihmissuhteisiin. Monet on varmaan tämän jo lukeneet silloin kun sitä hypetettiin joitakin vuosia sitten, mutta jos ei ole, niin suosittelen :)

Alex Michaelidesin Hiljaisen potilaan luin vähän aikaa sitten. Tämä kirja oli sellainen, joka oli ehkä erityisen mielenkiintoinen kirjoittajan näkökulmasta luettuna. Tasaisen hyvä ja koukuttava kirja muutenkin, mutta kirjoittajan näkökulmasta oli tosi mielenkiintoista tajuta, miten pienillä asioilla lukijan mielikuvaan voi vaikuttaa. Tästä parempi kun ei sano sen enempää!

Dekkarit on alkaneet olla muodissa myös nuortenkirjoissa viime aikoina. Näistä suosikkini on Kara Thomas, jolta on ilmestynyt muutama (ei-suomennettu) kirja, jotka on kyllä edelleen näin melkein-kolmekymppisenkin mielestä oikein hyviä, etenkin The Cheerleaders, jossa jo pelkkä idea on populaarikulttuurinäkökulmasta tosi viihdyttävä (pikkukaupungin kaikki cheerleaderit kuoli mystisesti joitakin vuosia sitten). Abigail Haasin Dangerous Girls, jossa lomalla olevaa tyttöä syytetään parhaan ystävänsä murhasta, on myös yksi kirjoista, jotka olen lukenut useamman kerran (kirjassa kuvattu ystävyyssuhde on tosi mielenkiintoinen, ja kirja ihanan hyytävä). Ja vähän kevyemmällä viihdedekkariosastolla Karen M. McManusin One of Us Is Lying oli hauska versio The Breakfast Clubista. Siinä viisi toisilleen tuntematonta teiniä marssii jälki-istuntoon ja vain neljä kävelee elävänä ulos :) (muoks. Tämähän taitaa olla suomennettukin, Yksi meistä valehtelee).

Tästä ehkä näkee, että rakastan kirjoista pälättämistä (pitäisi ehkä vihdoin perustaa se kirjablogi :D). Toivottavasti näistä löytyy jotain lukemista!

Itse voisin puolestaan pyytää suosituksia hyvistä scifi-kirjoista! Oon viime aikoina innostunut avaruuteen sijoittuvista kirjoista, mutta olen ehkä hieman nirso, koska lukisin mieluummin avaruusseikkailuni viihdyttävinä kuin superteknisinä pläjäyksinä. Eli mieluummin juoni kuin tosi raskaalla avaruusfysiikalla brassailu edellä :) Tykkään esim. Amie Kaufmanin ja Jay Kristoffin Illuminae Files -sekä Aurora Cycle -sarjoista ja tuosta Gerritsen Painoton tila -dekkarista. Eksistentiaalisempikin ja syvällisempikin pohdiskelu kiinnostaa, kunhan teksti on sellaista, että sitä pystyy seuraamaan ilman astrofysiikan tuntemusta!
« Viimeksi muokattu: 07.08.2019 17:34:11 kirjoittanut desmond »
"The prime motive was the desire of a tale-teller to try his hand at a really long story that would hold the attention of readers, amuse them, delight them, and at times maybe excite them or deeply move them" - J.R.R. Tolkien, 1966.

Avatarin teki Ingrid.

tazz

  • General Nerd
  • ***
  • Viestejä: 75
  • i literally died
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #24 : 08.08.2019 01:20:18 »
Millä perusteella valitsette (ennenlukemattomia) kirjoja luettavaksenne?

Seuraan aika paljon kustantamojen uutuuksia ja sitä kautta tulee jonkin verran kasvatettua lukulistaa. Sitten on joitain ystäviä, joiden kanssa tiedän, että on aika samanlainen kirjamaku ja seuraan/keskustelen aika paljon heidän kanssaan, mitä on tullut milloinkin luettua. Oon myös se kaveri, joka lainaa yhden runon perusteella runoilijan koko tuotannon ja pistää korvan taakse lähes kaikki tv-sarjat & elokuvat jotka perustuu kirjoihin ja luen niistä ne kirjaversiot (lähes aina) ensin. :p
Ja sitten aina kirjastossa käydessäni ja hyllystä bongatessani, tarttuu mukaan myös aika paljon klassikkokirjoja, jotka ajattelen, että olisi hyvä lukea. Ja jos joskus on semmoista aikaa, ettei olisi mitään muuta luettavaa (ja vaikka olisikin, niin teen silti välillä näin) meen mielelläni kirjastoon ja valitsen kirjoja ihan satunnaisten kriteerien perusteella ja ilman paineita tyylillä kiva kansi, ok takakansiteksti, kiinnostava kirjailijan nimi.

Lisäksi oon uudelleenlukenut vanhoja suosikkeja, koska jostain syystä kesällä tekee aina mieli palata vanhojen rakkaiden kirjojen pariin. Käykö muille näin?

Enpä ollut aikaisemmin niin asiaa ajatellut, mutta mun on tullut tehtyä näin jo parina vuotena! (: Onpa hauska, että myös monella muulla näyttäisi olevan sama taipumus. Luin tänä kesänä uudestaan Agatha Christietä ja voi kun tuli kovat nostalgiat. Oon joskus 12-vuotinaana lukenut melkein kaikki Christien kirjat, joten näihin oli niin kiva palata.

Tosin täytyy myöntää, että toki maailmanaika oli aika eri, kun Eikä yksikään pelastunut alkunperin on julkaistu, mutta tuntui silti tosi hämmentävältä tajuta, miten paljon kohtia siitä oli jouduttu muuttamaan. Siellä oli paljon juttuja, joita ei varmasti ole silloin mietitty lainkaan, mutta tuntui nyt räikeän rasistiselta. Tämä ehkä vähän tämmöisenä sivujuonteena, mutta satuitteko tietämään, että Amerikan markkinoille kyseinen kirja on julkaistu sekä alkuperäisellä nimellä että myöhemmin "pieninä intiaanipoikina", eli siellä on sitten samalla teoksella vuorotellen loukattu läpi kaikki vähemmistöt :o Tää tuli itsellekin vastaan vasta nyt, kun kävin lukemassa Christiestä ja hänen elämästään ja tuotannostaan lisää ihan mielenkiinnosta.

Itse voisin puolestaan pyytää suosituksia hyvistä scifi-kirjoista!

Selkeänä, eikä liian teknisenä scifi-kirjana suosittelen Andy Weirin Yksin Marssissa! Tää on tosi mielenkiintoinen ja hauska. Kaikki tekniset termit ja asiat selitetään sopivan selkeästi, että pysyy kärryillä. :)
remember when we were eleven? let's go back to that



Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #25 : 08.08.2019 08:14:38 »
Huh, tulipa paljon dekkarisuosituksia, kiitos kovasti! Psykologiset trillerit nappaavat varmaankin samalla tavalla - en oikein hahmota eroa ylipäätään dekkareiden ja trillerien välillä, tai siis toisinaan tuntuu, että kirjan genre voisi olla ihan kumpi vain ::) Robert Galbraithin kirjoja olenkin lukenut ja pitänyt niistä kovasti, mutta uusimpiin en ole vielä törmännyt. Ne täytyy ehdottomasti laittaa varaukseen! Stieg Larssonin Milleniumista olen lukenut ensimmäisen osan, ja vaikka se oli teoriassa ihan ok, meinasin lopettaa puolivälissä kun se vain jatkui ja jatkui ja jatkui ;D Siitä olisi pitänyt leikata mielestäni vähintään puolet pois! :D Mutta täällä tuli tosiaan vaikka mitä suosituksia, nyt on oikeasti pakko pian päästä kirjastoon hamstrailemaan :D

Selkeänä, eikä liian teknisenä scifi-kirjana suosittelen Andy Weirin Yksin Marssissa! Tää on tosi mielenkiintoinen ja hauska. Kaikki tekniset termit ja asiat selitetään sopivan selkeästi, että pysyy kärryillä. :)

Tätä olisin itsekin suositellut, mutta tuosta kärryillä pysymisestä olen kyllä eri mieltä ;D En tajunnut juuri mitään teknisistä höpötyksistä, mutta ne olivat silti ihan hauskoja eivätkä niin sanotusti häirinneet itse lukukokemusta!
Never regret something that once made you smile.

Melodie

  • ***
  • Viestejä: 1 355
  • Banneri @ Crysted
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #26 : 13.08.2019 16:19:55 »
Ai että, pakko taas vähän hehkuttaa. Luin Helena Wariksen Konetrilogian päätösosan ja se oli niin hyvä. Olin koko ajan ihan tunteiden vallassa! Kaikki sarjan osat on kyllä olleet erinomaisia; ne on tuommoisia kapoisia kirjoja ja olen odottanut aivan hyvää lukukokemusta, mutta saanut tosi hyvän! Hahmot on ihania ja niiden väliset kompleksiset suhteet... ah. Ja on melkeenku lukisi jotain Nevillan kirjoittamaa tarinaa, tunnelma on jotenkin samanmoinen. Suosittelen!

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #27 : 23.08.2019 19:27:56 »
Millä perusteella valitsette (ennenlukemattomia) kirjoja luettavaksenne?
Olen keväästä alkaen kerännyt suosituksia täältä Finin kirjojen lukijoilta. Sitten katson onko jokin siitä suosituslistasta omassa lähikirjastossani vapaana. Tai jos ei ole aivan heti vapaana niin saatan laittaa vaikka varaukseen. Luen toki takakannen joka ei toivonmukaan paljasta liikaa, mutta herättäisi ripauksen mielenkiintoa. Jos kirja tuntuu kuivalta vielä 50 sivun jälkeen, työnnän sen suosiolla syrjään. Näin käy joskus. Maailma on täynnä kirjoja, jotka herättävät mielenkiintoni aivan selvästi jo ensimmäisten sivujen aikana ja viimeistään sivulla 50, joten miksi vääntää väkisin?

Itse löysin uutena kirjailijana itselleni Paula Havasteen. Havasteen vihat-sarja oli mukaansatempaavaa ja minulle sopivaa luettavaa. Havasteelta olen lukenut myös yhden yksittäisen kirjan ja nyt lainasin luettavakseni hänen esikoisteoksensa.

Nyt olen tarttumassa myös Kaari Utrion kirjoihin, yhden jo luinkin joskin se kirja ei saa niin hyviä pisteitä minulta, mutta luulen että seuraava on hyvä valinta ihan pelkästä kirjan nimestä näin päättelen.  ;)


Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #28 : 24.08.2019 09:47:05 »
Ajattelin lainata Stephen Kingin ja Peter Straubin kirjoittaman Talismaani-kirjan. Onko teillä ehdotuksia mikä olisi jännittävää luettavaa?  :)
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #29 : 24.08.2019 11:10:49 »
Ajattelin lainata Stephen Kingin ja Peter Straubin kirjoittaman Talismaani-kirjan. Onko teillä ehdotuksia mikä olisi jännittävää luettavaa?  :)
John Ajvide Linqvistin kirja Ihmissatama! Minulla ainakin jännitti. :D Karmiva kirja. Ja sitten sellaisen ei-niin-pelottavan jännityskirjallisuuden puolesta suosittelen ehdottomasti kaikkia Ruth Waren kirjoja! Ne on olleet helppoa kuunneltavaa ja varsin viihdyttävää. Tykkäsin eritoten pari viikkoa sitten julkaistusta uusimmasta teoksesta.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #30 : 27.08.2019 10:34:37 »
Odo, minkä tyyppinen tuo Noituri-sarja on? Minua häiritsee, kun tuntuu että olisin ehkä lukenut sitä, mutta jos olen niin se oli sellaista oikein hc-fantasiaa jota en sitten jaksanut.

Nyt myös minua on ruvennut kiinnostamaan tuo kirjasarja. Takavuosina yksi ihminen jaksoi aina kertoa, kuinka hän lukee sitä on siitä innostunut ja silloin jo kirjasarjan nimi jäi mieleen.

Googletin mitä siitä sanotaan. Siihen siis kuuluu 2 novellikokoelmaa, jotka pohjustavat viittä sitä seuraavaa romaania. Nyt ilmestynyt kuudes romaani kertookin sitten jotain mitä ennen koko muuta kirjasarjaa on tapahtunut. Hmmm. En ole muutamaan vuoteen tarttunu fantasiaan, kun tuntuu että kaikki hyvät sarjat on tullut jo luettua. ja suomenkielistä lukemista kaipaan. Englannikielisenä minulla olisi "rästissä" muutamakin järkäle, joihin pitäisi tarttua, mikäli haluaa joskus tietää miten ne kirjasarjat joita lukenut, ovat joskus jatkuneet.

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 929
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #31 : 27.08.2019 15:31:19 »
Onko kukaan lukenut Clare Mackintoshin "Annoin sinun mennä"?
Kertokaa miksi tää kirja kannattaisi lukea/kannattaako?
Olen jumittunut toiseen lukuun, kun jotenkin vaan meh. Ehkä tää genre ei just nyt nappaa, tai sitten "vangitseva, psykologinen trilleri"-osuus ei ole vielä ehtinyt alkaa.

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

desmond

  • That girl.
  • ***
  • Viestejä: 120
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #32 : 27.08.2019 16:33:52 »
Violetu, mä kyllä ihan tykkäsin. Kirjassa oli hauska twisti, mutta muistaakseni piti kyllä lukea kirjaa aika paljon pidemmälle, että se selviää. Ei tuo mikään tajunnanräjäyttävä lukukokemus itselläni ollut, mutta tykkään kyllä Mackintoshin kirjoista sellaisena perusvarmana trilleriluettavana.
"The prime motive was the desire of a tale-teller to try his hand at a really long story that would hold the attention of readers, amuse them, delight them, and at times maybe excite them or deeply move them" - J.R.R. Tolkien, 1966.

Avatarin teki Ingrid.

Juhos

  • ***
  • Viestejä: 248
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #33 : 27.08.2019 17:26:48 »
Pakko sanoa Noiturista, koska itseeni iski ja lujaa.

Luin kaikki kirjat (paitsi Myrskykausi on yhä kesken, se on muista eniten erillinen, sitä ei taideta olla edes vieläkään käännetty englanniksi) viime vuoden puolella, ja aloitettuani en osannut lopettaa, ostin kaikki kirjat sitten yksi kerrallaan etten joutunut pitämään taukoja. :D Pidin suomennoksesta, jossa on kyllä joitain mystisiä termivalintoja (liittyen esim. historiallisestikin käytettyihin aseisiin), mutta ilmeisesti suomennos on parempi kuin käännös englanniksi.

Itsekään en ole perinteisen fantasian ystävä, mutta Noituri on ainakin itselleni tarpeeksi paljon muutakin kuin pelkästään fantasiaa, niin se ei itselläni häirinnyt lukukokemusta. Kirjoissa on isona teemana muutos, vanhan katoaminen, ja se on reaalimaailmassa aina ajankohtaista muusta välittämättä. Itse myös pidän siitä, että kirjoissa on taustalla puolalaista mytologiaa, eikä kaikki ole sitä samaa moneen kertaa kahlattua monterikuvastoa. Hahmot ovat omasta mielestäni herkullisen moniulotteisia, ja myös ns. pahiksissa on monia puolia ja motivaatiot ymmärrettäviä.

Noitureissa yleensä ilmeisesti arvostetaan eniten kahta ensimmäistä novellikokoelmaa eniten, mutta itselleni iski vielä enemmän viiden kirjan muodostama yhtenäinen tarina, jossa hahmonkehityksen huippukohdat näkyvät parhaiten.

Niinkin monen kirjan sarjassa on myös omat ongelmansa ja heikkoutensa, mutta suosittelen lämpimästi jos yhtään kiinnostaa.
"I fuck for God, Exile. Who do you fuck for?"

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #34 : 27.08.2019 21:05:41 »
Täällä olikin Noiturista tullut jo puhetta, kun itse vähän oon ollut Fini -jäähyllä. :D Mut joo, komppaan edellistä siihen liittyen, juurikin. Itse tosin lukenut vasta novellikokoelmat - ja siirtymässä "kevyemmän" luettavan jälkeen itse tarinaan, mutta kuullut niin paljon siitä (ilman spoilereita) kumppaniltani, että usko laatuun on korkealla. :D  Tykkäsin kyllä toisella lukukerralla myös novelleista, joita juurikin oon hehkuttanut. Erityisesti erään hahmon tarina, joka pelissäkin esiintyy, oli mielenkiintoinen.

Täällä oli puhetta siitä Rotukarja -kirjasta. :D Kuuntelin sen äänikirjana (tai alun luin, sitten vaihdoin äänikirjaan) ja en edes tiedä, mitä sanoa. Taisin antaa Goodreadsissa lopulta kolme tähteä, kun jollain kierolla tavalla pidin siitä. Loppu oli vähän wtf, mutta mikäs siinä - ei hullumpi teos ja ainakin erilainen, jos ei muuta. Luulen, että tämä iskee samaan makuhermoon kuin Antti Tuomainen. :D

Nyt luvussa Vain puoliksi kuningas e-kirjana ja kuuntelussa oon jo kahdesti aloittanut kirja, jonka nimeä en muista. Sen olisi kuitenkin tarkoitus kertoa viikingistä ja olikohan parantajan rakkaustarinasta (?), pituuttakin oli jonkun verran ja kyseessä taitaa olla sarja. Olen kuunnellut sitä vähän sellaisena "ei keskittymistä" vaativana teoksena ja nukahdellut vähän turhankin lahjakkaasti, että ehkä menee vaihtoon, kun en muista nimeäkään lunttaamatta...


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #35 : 27.08.2019 21:13:57 »
Onko kukaan lukenut Clare Mackintoshin "Annoin sinun mennä"?
Kertokaa miksi tää kirja kannattaisi lukea/kannattaako?
Olen jumittunut toiseen lukuun, kun jotenkin vaan meh. Ehkä tää genre ei just nyt nappaa, tai sitten "vangitseva, psykologinen trilleri"-osuus ei ole vielä ehtinyt alkaa.

Itse kuuntelin tämän äänikirjana ja mietin ekojen tuntien aikana, että "ei helvata päästäänkö tässä lainkaan eteenpäin". Mietin pitkään, että kirjan hehkutus on aivan yliampuvaa mutta toki se pääsi sitten yllättämään lopulta. Eli aika pitkälti olen samoilla linjoilla desmondin kanssa. Suosittelen, että yritä rämpiä ensimmäinen kolmannes vaikka vähän hyppimällä, kyllä se siitä parani. Toki jos aivan tuntuu tuskalta niin jätä suosiolla kesken, parempiakin kirjoja on kyllä!

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Naela

  • Jahkailija
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #36 : 27.08.2019 22:11:29 »
Nyt luvussa Vain puoliksi kuningas e-kirjana
Minäkin olen tämän kyseisen kirjan lukenut tässä jokin aika sitten! Luin sen kans e-kirjana, ja jotenkin kun en siitä ruudulta lukiessani tajunnut, miten paksu se kirja fyysisenä olisi ollut, vedin sen melkein kokonaan yhden päivän aikana. Se oli kyllä jotenkin tosi koukuttava!

Sarjassahan on vielä kaksi muutakin kirjaa, mutta jotenkin en vain ole saanut tartuttua niihin. Tykkäsin siitä, miten ykköskirja loppui, ja olisin jotenkin toivonut, että tarina olisi loppunut siihen. Ja koska pidin ykköskirjasta ihan valtavasti, minua vähän pelottaa jatkaa sarjan lukemista, koska luultavasti tulen pettymään. Jos trilogian (tai sarjan) ensimmäinen osa on hyvä, odotukset on tottakai korkealla jatko-osienkin suhteen, mutta harvoin ne yltävät sille samalle tasolle. Minulla kun on muutenkin trilogioista vähän sellainen fiilis, että ensimmäinen osa on usein hyvä ja koukuttava, toinen on sellainen vähän plääh täytekirja ja viimeisessä sitten on se huikaisevan jännittävä loppuratkaisu.

Onko täällä siis joku, jonka mielestä sarjan kaksi muutakin kirjaa olisivat ehdottomasti lukemisen arvoiset, vai voinko hyvillä mielin jättää sarjan lukemisen tuohon ykköskirjaan?

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #37 : 28.08.2019 13:45:11 »
Onko täällä siis joku, jonka mielestä sarjan kaksi muutakin kirjaa olisivat ehdottomasti lukemisen arvoiset, vai voinko hyvillä mielin jättää sarjan lukemisen tuohon ykköskirjaan?

Minä olen lukenut koko sarjan ja kyllä se lukemisen arvoinen on. Keskushenkilö on eri sekä kakkosessa että kolmosessa, mutta Yarvi on suht keskeisellä sijalla kakkosessa ja isona taustavaikuttaja kolmosessa. Ja minä en tässä tapauksessa ainakaan kokenut toista osaa täytekirjaksi.

Luen tällä hetkellä Jo Bakerin Longbournin talossa, joka kertoo Ylpeyden ja ennakkoluulon Bennetien palvelusväestä. Oon jossakin puolessa välissä ja olen tykännyt kyllä.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #38 : 29.08.2019 09:31:55 »
Kiitän uudemman kerran dekkarisuosituksista. Vielä en ole päässyt niitä kahlaamaan läpi, mutta muutama on jo lainattu, ja aion pikapuoliin laittaa lisää varaukseen, kun hyllystä ei nopeasti löytynyt.

Seuraavaksi kaipaisin kuitenkin hömppäsuosituksia! En ole ihan varma oikeasta genrestä, ehkä chick lit, romantiikka, jotain sellaista? Kevyttä luettavaa kuitenkin! Lukaisin eilen kipeänä ollessa kirjan Avioliitto Jane Austenin tapaan, ja se oli aivan ihastuttavan höpsö ;D Cecelia Ahernin kirjat ovat myös mieleeni. Suomalaisista kokeilin tällä viikolla Kaari Utriota, ja vaikka kirja tuli nopeasti luettua, en kyllä vakuuttunut, koska juoni ja varsinkin loppuratkaisu ontui pahasti.

Lainaus
Luen tällä hetkellä Jo Bakerin Longbournin talossa, joka kertoo Ylpeyden ja ennakkoluulon Bennetien palvelusväestä. Oon jossakin puolessa välissä ja olen tykännyt kyllä.
Tämä kuulostaa tosi tutulta. Lukenut en ole, mutta onkohan tästä kohkattu jossain vaiheessa? Olisikohan tämä tuollaista kevyttä luettavaa, vai muistuttaako tyyliltään enemmän esim. Austenia?
Never regret something that once made you smile.

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #39 : 29.08.2019 09:57:19 »
nominal, olisi kiinnostavaa kuulla minkä Utrion kirjan olet lukenut? Hänellä on laaja tuotanto ja sieltä löytyy teoksia laidasta laitaan.

Tuosta romanttisesta hömppäsarjasta suosittelisin (Kaari Utrion ;D) lisäksi Jane Austenin Neito vanhassa linnassa ja Viisasteleva sydän teoksia. Myös Nora Robertsin Unelma-trilogia oli varsin kohtuullinen lukukokemus (Kaukainen unelma, Unelmien voima ja Unelmien aika), vaikka osa Robertsin kirjoista onkin valitettavasti höttöä. Sophie Kinsellan Kevytkenkäinen kummitus oli mielestäni kiva, ja kotimaisista Tuija Lehtinen taitaa kirjoittaa kevyitä, romanttisia kirjoja vaikka itse en ole niihin kovin perehtynyt.

Itse kyselin tuolla kesän alussa sellaista ficcimäistä kirjaa missä olisi romantiikka yms. Sainkin muutaman vinkin, kiitos niistä Okakettu ja Fiorella! Törmäsin sitten kuitenkin vahingossa sellaiseen kirjasarjaan kuin Calendar girl missä oli 12 osaa kirjoittajana Audrey Carlan. Nämä olivat kevyttä ja viihdyttävää luettavaa (itse tosin kuuntelin äänikirjana) ja juuri sellaista ficcimäistä mitä hainkin. Juoni ei ollut päätähuimaava mutta kaikki osat kuitenkin liittyivät toisiinsa ja tarina meni eteenpäin. Joten tämäkin saattaisi kiinnostaa sinua nominal?

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!